Barre73 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:46:
@
TimoDimo Dat doorgronden is goed gelukt. Je hebt een groot aantal dingen al precies begrepen.
Aansluiting: De VVE gaat alleen over de invoeren en de route door het gebouw. Als jij als eigenaar van het appartement de FTU in de meterkast wil dan mag dat. Maar het hoeft niet altijd. Als die plek in de woonkamer voor de aannemer voldoet aan een aantal eisen uit het Programma van Eisen van KPN, dan zijn ze niet verplicht om aan jouw verzoek gehoor te geven. Ik ken jouw situatie niet dus dat kan ik niet beoordelen.
Je hebt wel helemaal gelijk dat het voor de graafploeg heel belangrijk is vooraf te weten wat de afspraken zijn. Daarmee weten ze waar ze de kabels moeten ingraven en hoe lang die rolletjes moeten zijn. Er wordt wel wat lengte overgehouden in die rolletjes maar vast geen 8 meter extra.
Hm, dan vraag ik me af waarom de graafploeg al gaat starten binnenkort voordat er een duidelijke afspraak met de VvE is. Ik vermoed dat ze er vanuit gaan dat VvE's toch wel akkoord gaan met hun voorlopige plan.
Ze hebben op zich wel gelijk dat een aansluiting in de woonkamer momenteel voor de meeste huishoudens makkelijker is. Maar bij een renovatie dan wil je waarschijnlijk de aansluiting in de meterkast. Stel, de gebouwen blijven nog minimaal 50 jaar staan, dan zijn alle woningen wel zo'n beetje gerenoveerd, dus dan zit je overal met een aansluiting op een niet optimale plek.
Maar ja, langetermijnvisie is lastig, en duurder. Ik denk dat ik dan maar vanuit de woonkamer een loze buis trek naar de plek waar ik hem wil hebben. Komen ze niet verder dan de woonkamer dan bouw ik het wel in de muur in o.i.d. en gebruik ik die loze buis voor de netwerkkabel.
Verder:
Alleen de FTU termineert de glasvezelkabel.
Ja, alleen ik doelde op het termineren van het glas-signaal, wat dus in een network terminator (NT) gebeurt.
De NT of ONT doen exact hetzelfde, namelijk het omzetten van het signaal. Een ONT is dan wat anders qua programmering maar verder voor je netwerk is er geen verschil.
Beiden zouden in principe op de FTU geklikt kunnen worden maar zolang er geen fabrikant is die dat maakt, kan dat dus niet altijd. Toen deze FTU door het bedrijf TKF werd geintroduceerd was er vooraf al meegedacht en had KPN Wholesale al een opklikbare NT laten maken door het Chinese bedrijf ZTE.
Maar vooralsnog is het dus wel handig dat je met zekerheid kunt zeggen dat je geen GPON hebt als je een NT hebt.
Of als Fourstack aangeeft dat je FttH hebt, dan betekent dat ook je eigen vezel tot in de POP toch? Of zelfs AON? (Ook al is dit verwarrend want bij GPON heb je natuurlijk ook "fiber tot in je huis"). Trouwens, point-to-point (P2P) is dus gedefinieerd als hetzelfde als AON. En point-to-multipoint is dus gedefinieerd als hetzelfde als GPON, ook al kan het dus wel van punt naar punt gaan, met alleen het laatste stukje in de POP gesplit.
LET OP: Niet elke provider gebruikt een opklikbare NT/mediaconverter. T-Mobile bijvoorbeeld niet. Die gebruiken al sinds jaren voor elke aansluiting een patchkabeltje naar een aparte mediaconverter en vanaf daar naar een router. Voor hen logistiek makkelijker omdat ze anders drie soorten NT moeten bijhouden aangezien er drie verschillende soorten FTU's in het KPN Netwerk NL (voormalig Reggefiber) netwerk zitten.
Vandaar ook mijn vraag over of er een standaard is voor die FTU-klikverbinding. Die is er dus niet echt. Maar zo'n patchcover maakt er dus in ieder geval wel een gestandaardiseerde patch-aansluiting van.
Er is op dit moment nog geen ONT verkrijgbaar of ontwikkeld die op deze FTU geklikt kan worden. Dat komt vast wel eens een keer maar nu nog niet. Dus voor nu kan het niet anders dan een extern kastje ophangen naast de FTU. En om die aan te sluiten op die FTU moet je dus wel uitwijken naar een patchkap en kabeltje
Plaatsen van een NT of ONT moet altijd door een monteur gebeuren. NT zou je zelf best kunnen doen mits je er eentje hebt uiteraard. Een ONT moet ook aangemeld worden via een app op de telefoon en dat kan je niet zelf. Zowel NT als ONT kunnen blijven hangen bij een volgende provider alhoewel niet elke provider dat snapt en er toch op staat hun monteur weer te sturen....
Maar alleen binnen dezelfde operator toch? Ik neem aan dat het allemaal bruikleenapparatuur is. Is het dan zo dat de NT of de patchkap eigendom blijft van de operator, en de router eigendom van de provider?
Bijv. de NT van KPN WBA zal wel eigendom blijven van KPN WBA dus als je dan overgaat naar de T-Mobile operator dan moet er dus een andere komen, of niet?
Het GPON verhaal heb je prima begrepen. Niks aan toe te voegen, anders dan dat het toch echt wel de bedoeling is om point to multipoint netwerken te gaan bouwen inclusief die splitters buiten in de wijken. Er zijn al enkele projecten door KPN Netwerk NL aangelegd op die manier, de afgelopen maanden
Dat is eigenlijk wel een slechte ontwikkeling, of niet? Stel nou, over een lange periode, zeg 50 jaar, dan is onze datahonger thuis zo groot dat we allemaal tegelijk minimaal 100Gbit willen kunnen verstoken. Kan dat dan met GPON denk je? Je weet het natuurlijk nooit zeker, want als je ziet wat ze nog voor snelheden uit koperen aderparen kunnen halen met VDSL e.d., dat is ook echt knap. Maar aan de andere kant, wat kost het nou om meteen wat extra kabels te leggen? Want het enige wat ze besparen is die kabels (materiaal, het leggen ervan, en wat minder administratie en vezels in de POP). Maar ja, blijkbaar voldoende goedkoper.
Of... en dan ben ik heel cynisch, heeft het iets te maken met het op slinkse wijze uitschakelen van de concurrentie van andere operators? Dat KPN door het aanleggen van GPON alleen hun "eigen" providers toegang "kan" geven?
Ik kwam overigens dit artikel tegen:
reviews: KPN en Ziggo hoeven hun netwerken niet open te stellen. Maar ik snap niet helemaal waarom KPN nu eigenlijk toch al die providers en operators toelaat als dat dus sinds begin dit jaar niet meer hoeft... Ik weet nog niet welke providers ik zal kunnen kiezen, maar het lijstje van
Dennis-L in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3" klinkt hoopvol. Kun je al die aanbieders overal kiezen waar KPN NetwerkNL glas P2P heeft liggen?
En tot slot: Je vraag over DVB-C kan een volledig apart topic vullen en die topics zijn er ook wel.
Simpele antwoord: Ja, die vraag is er zeker maar de ksoten zijn ook heel flink. Providers willen namelijk ook al die andere opties (terugkijken, opnemen etc...) aanbieden en daar is dan IPTV voor nodig. Dan moet je dus twee TV signalen naar binnen brengen. Twee soorten apparatuur in de PoP plaatsen en twee keer afrekenen bij de rechthebbenden.
Dat is jaren gedaan en door KPN een paar jaar geleden definitief gestopt. Daar kun je van alles van vinden maar de keuze was aan hen. En zij kozen ervoor om alle pijlen op IPTV te richten.
Overigens zijn er inmiddels wel andere mogelijkheden voor je (extra( TV. KPN zelf is met een app gekomen voor op je smart TV en er is altijd nog de TV-app voor telefoon en tablet die je kan casten naar je TV met Chromecast of Airplay.Dat laatste heeft volgens mij wel bijna elke provider nu.
Ik heb nog geen smart TV, dus ik ik ben onbekend op dat gebied. Maar ik denk dat ik binnenkort wel een nieuwe aanschaf en dan zal ik inderdaad eens kijken of ik IPTV via de TV-software zelf kan krijgen. Dat is een goede tip.