[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:19
Barre73 schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:06:
Dus in totaal heb je normaliter 2 apparaten voor je internet hebt: een NT of ONT (mediaconverter mag je het ook noemen) en een router. Die router kan je eigen router zijn of die van de provider. Elke provider levert een router mee. Je eigen router kan bij steeds meer providers als vervanging dienen mits deze met een paar specifieke zaken overweg kan.
Aanvulling hierop: als je eigen router aansluit kan je alleen bij AON (bij KPN WBA is dat tegenwoordig alleen nog een "GoF" verbinding) de NT vervangen voor een SFP/Gbic in je eigen router.

Bij een GPON verbinding met ONT kan je helaas geen SFP/Gbic gebruiken omdat de ONT een schakel is in de OLT splitsing die (nu nog in de PoP/wijkcentrale) wordt toegepast. Op de nieuwe glasvezelnetwerken zit straks de splitsing dus in de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-09 09:18
Soundwork schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:08:
[...]

Aanvulling hierop: als je eigen router aansluit kan je alleen bij AON (bij KPN WBA is dat tegenwoordig alleen nog een "GoF" verbinding) de NT vervangen voor een SFP/Gbic in je eigen router.

Bij een GPON verbinding met ONT kan je helaas geen SFP/Gbic gebruiken omdat de ONT een schakel is in de OLT splitsing die (nu nog in de PoP/wijkcentrale) wordt toegepast. Op de nieuwe glasvezelnetwerken zit straks de splitsing dus in de straat.
Gezien het niveau van de vragen die gesteld werden ben ik er vanuit gegaan dat een eigen router met SFP nog niet meteen nodig was. Die optie heb ik dus maar even niet vermeld. Sowieso is het al een heleboel informatie, maar het waren ook een heleboel vragen..

@Dennis-L Ik had al gewijzigd. Er zijn er twee die coax leveren en beiden op hele kleine schaal. Trined in delen van Brabant en Jonaz in Amersfoort en Almere.
Aangezien het hier ging om een nieuwe aansluiting durf ik de gok wel aan dat er derhalve geen coax beschikbaar zal zijn via glasvezel.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:15:
[...]

Gezien het niveau van de vragen die gesteld werden ben ik er vanuit gegaan dat een eigen router met SFP nog niet meteen nodig was. Die optie heb ik dus maar even niet vermeld. Sowieso is het al een heleboel informatie, maar het waren ook een heleboel vragen..
Eens hoor ;)
Het wordt al snel te technisch.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verlexia
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-08 20:05
Interessante uitleg! Nu ben ik naar aanleiding hiervan even benieuwd. Ik woon zelf in Groningen Noordoost waar nu glasvezel wordt aangelegd.

Bij ons moet binnenkort nog gegraven worden, maar vlakbij liggen de vezels al in de straat. Daar zijn vorige week tientallen individuele vezels via een splitter in de straat verbonden met twee grotere vezels. Dit is dan de nieuwste iteratie van GPON, neem ik aan?

Wat zegt dat nu eigenlijk over de capaciteit? Is die feitelijk dan weer gedeeld met de hele straat? Zo ja, dan zit de winst hem dus met name in het laatste stukje bekabeling.

Ten slotte begint het natuurlijk te jeuken. Iemand die me meer over de planning voor dit deel van de wijk zou kunnen vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 16:43
JanR1969 schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:09:
[...]

Bij mij is de monteur wel in de kruipruimte geweest. Wilde de aansluiting in de meterkast hebben omdat ik daar dus ook mijn netwerk switch heb. Heb wel zelf een loze leiding in de kelder moeten maken omdat de glasvezelkabel via kruipruimte en kelder naar de meterkast moest.

De monteur vond het niet heel leuk om de kruipruimte in te moeten, maar zo was het afgesproken met de voorbereider.
Dus misschien moet je even contact opnemen met KPNNetwerk en duidelijk maken dat de woonkamer geen optie is. Reageren wel snel via chat of Whatsapp.
Misschien is het een complicerende factor dat mijn woning onderdeel van een VvE is (er zijn enkele etagewoningen in het gebouw) en dat er getekend moeten worden voor het hele gebouw voor het "installatiedocument"? Dat willen ze waarschijnlijk zo simpel mogelijk maken met niet al teveel uitzonderingen.

Daarnaast zeiden ze dat er in de meterkast niet bij iedereen een stopcontact aanwezig is. En dat men soms ook geen netwerkkabel naar bijv. de woonkamer gelegd heeft en dat dat dus voor sommige mensen problematisch is. (Maar koper van KPN zit ook gewoon in de meterkast, dus dat lijkt me niet altijd lastig).

Volgens mij wordt begin volgende week mijn straat al opengebroken. (Ze zijn verderop al bezig en ik had het even gevraagd.) Kan iemand uitleggen of het uitmaakt dat de kabel in de straat al gelegd wordt terwijl er nog geen afspraken zijn over hoe het in de woningen wordt aangelegd?

Ik heb namelijk ook gevraagd hoe het precies wordt aangelegd. Er liggen hele dikke kabels naar een soort ondergrondse aansluitkasten (per straat of per zoveel adressen één kast). Van daaruit worden de individuele vezels verbonden met de woningen. Ze beginnen in de ochtend en maken de straat open, leggen vervolgens alle individuele vezels ergens in de buurt van de woning en laten een sprietje uitsteken en leggen dan de straat voor het eind van de dag weer dicht. Zelfs als er meerdere adressen zijn steekt er meestal maar één glasvezelsprietje uit. De rest ligt daar ergens onder de tegels neem ik aan. Als ze dan echt gaan aansluiten dan maken ze de straat daar weer een stukje open neem ik aan en voeren ze de kabel naar binnen toe.

Stel nou dat ze al in hun hoofd hebben dat hij naar de woonkamer moet, zouden ze die kabel onder de tegels dan niet te kort laten??? Of houden ze altijd genoeg lengte? Naar de meterkast is namelijk wel minimaal acht meter verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Dennis-L schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:05:
[...]

Ik ga proberen je vragen kort te beantwoorden en dan op basis van KPN NetwerkNL/KPN WBA/KPN.
Het is allemaal wel weer ingewikkelder dan ik dacht, zoals altijd met dit soort dingen. Sorry het roept alleen maar nieuwe vragen op, haha.
De patchcover, om de FTU af te dekken/beschermen :)

Ja, RJ45

Een NTU kan een Coax aansluiting hebben, maar de actieve operator KPN WBA (waar de provider KPN de diensten via levert) biedt geen TV via coax aan, alleen IPTV.
Als je een abonnement neemt bij KPN of een andere provider (budget/oxxio/xs4all e.d.) die via WBA levert krijg je een NTU zonder coax (als je een NTU krijgt)
Aha, nou ja maakt ook niet zo uit. Ik kijk eigenlijk geen TV. Alleen af en toe kan het handig zijn voor live uitzendingen bijv. als het toch niets extra's kost (of er verplicht bij zit) zoals bij Ziggo. Het punt is dat ik een beetje allergisch ben voor die IP-TV kastjes met aparte afstandsbedieningen. Die komen er bij mij niet meer in. Van DVB-C is het mooie dat dat direct op je TV kan worden afgespeeld. En meerdere TV's kosten niets extra's per maand en ik heb al coax-aansluitpunten her en der. Maar ik begrijp dat ik dat dus zal moeten opgeven als ik glasvezel wil bij KPN's operator (of ik moet Ziggo houden alleen voor TV, maar dat is weer 16 euro per maand geloof ik en daar kijk ik weer niet genoeg TV voor).
Een provider levert de router inderdaad, de NTU/Patchcover/Mediaconverter/ONT worden vaak door de monteur meegenomen (afhankelijk van wat er nodig is).
Eigenlijk dus meer gedoe dan bij coax of koper: dan krijg je gewoon een modem die je zelf aansluit. Maar bij glasvezel moet er dus een monteur van bijv. KPN WBA of Cambrium komen die een NTU/Patchcover/Mediaconverter/ONT plaatst en dan mag je zelf de router plaatsen die je van je provider krijgt (of je eigen router). En dat moet dan zeker elke keer als je een nieuwe provider kiest? Tenzij je overstapt van provider binnen dezelfde operator misschien?
Met GPON heb je maar 2 actieve "kastjes", de FTU is passief, de patchcover is passief en zit op de FTU geklikt, de ONT is actief en is ook direct je mediaconverter en natuurlijk je router.

Het netwerk van KPN NetwerkNL is open maar dat betekent niet dat het per se P2P is, het betekent dat er meerdere actieve operators diensten op zouden kunnen aanbieden als zij hun eigen appratuur in de PoPs plaatsen.
Dit zie je bijvoorbeeld in Almere, dat is een netwerk van KPN NetwerkNL (vroegâh Reggefiber) maar daar heb je o.a. de volgende actieve operators actief:
KPN WBA (de bekende KPN providers)
Cambrium (Tweak/Freedom)
Glasoperator (T-Mobile)
Jonas (Jonas) <- GPON overigens
Dat is een interessant overzicht, bedankt. Ik snap volgens mij nu wel hoe dat zit met het nadeel van GPON m.b.t. concurrentie. GPON is dus alleen een nadeel als de glasvezel gesplit wordt ergens buiten de de centrale/POP onder de grond o.i.d. (waar dus geen apparatuur van meerdere concurrenten kan zitten). De netwerkbeheeder, in dit geval KPN NetwerkNL, kan dan natuurlijk slechts apparatuur van één operator op alle glasvezels aanleggen. Uiteraard wordt dan dan KPN WBA.

Maar als de GPON passieve splitter ergens in de POP zit dan kan één operator gewoon specifiek alleen zijn huidige abonneehouders bundelen met GPON. En in dat geval is dat dan alleen maar om op apparatuur te besparen (die is bij GPON blijkbaar ook goedkoper).

Kleven er dan eigenlijk nog nadelen aan GPON welke gesplitst is in de POP? (Overboeking maakt dus niet uit. Is er misschien een nadeel aan een ONT vergeleken met een NTU?)

Ik las trouwens in het nieuws dat er op sommige plekken wel twee glasvezels op één adres worden aangesloten (bijv. T-Mobile en KPN NetwerkNL in Den Haag). Dan heb je dus de keuze uit welke netwerkaanbieder, dan welke operator en dan nog welke provider je kiest. (De doorsnee consument kiest natuurlijk gewoon voor provider, maar het principe is wel opmerkelijk.)
KPN WBA is inmiddels begonnen met het plaatsen van GPON apparatuur in de bestaande PoPs.
Jouw vezel loopt van jouw huis rechstreeks naar de PoP, maar dat zegt niet zoveel.
Als er GPON apparatuur (OLT e.d.) in de PoP hangt en je wordt daarop aangesloten dan heb je een GPON aansluiting.
Van wat ik opmaak uit de karige berichtgeving hier wordt er bij mij op de FTU een kastje geplaatst dat stroom nodig heeft. Dat is dus een NT(U) neem ik aan, want het is geen patchcover. Dus geen GPON.

Maar sowieso ben ik allang blij dat er een eigen aparte vezel komt tot in de POP. (Als ik het zo allemaal goed begrepen heb. :P)
Hangen er alleen traditionele switches/DSLAM's dan heb je daar een dedicated poort op en dan is het AON.

Echt heel globaal geantwoord hoor @Barre73 kan vast nog wat aanvullen/verbeteren waar nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Barre73 schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:06:
Ik vul nog een beetje aan:

Het netwerk van PoP tot woning kan point to point zijn of point to multi point (ook wel GPON genoemd hier).
In het eerste geval eindigt jouw eigen vezel zonder splitters in de PoP en wordt daar aangesloten op de actieve apparatuur van een operator. Dennis heeft al wat mogelijke operators genoemd.
Die operator kan echter zelf uiteraard bepalen of hij jou op GPON apparatuur (1 actieve poort voor meerdere klanten) zet of op AON (1 actieve poort per klant). Dat maakt voor je snelheid relatief weinig uit aangezien overboeking toch wel ergens plaats vindt. Het scheelt de operator echter wel kostbare apparatuur en jij krijgt een ander soort NT thuis.
Een ONT dus, maar met een patchcover voor je FTU en een patchkabetlje.
NT(U) is dus eenzelfde soort apparaat maar dan voor AON en is dus altijd zonder kabeltje maar klik je direct in je FTU.

Is zo'n NT(U) of patchcover trouwens een vaste standaard en kunnen alle providers fysiek op alle FTU's hun NT(U) of patchcover plaatsen? Lijkt me wel toch, anders wordt het ook lastig met meerdere operators.

Ook wel apart dat zo'n GPON ONT optical network termination heet, terwijl een NT zonder O voor AON ook de optische netwerkkabel "termineert".
KPN is nog niet echt begonnen met het bijplaatsen van GPON apparatuur in bestaande Point-to_point PoPs op een paar proefjes na.
T-Mobile is dit wel gaan doen de laatste tijd.

Bij point to multi point is het inderdaad een iets ander verhaal en dit lijkt eigenlijk heel veel op het oude kopernetwerk.
De koperaders van KPN zijn toch sowieso P2P? Anders zou men elkaar in het voorgaande telefonietijdperk niet meer hebben kunnen verstaan. Maar ws snap ik je niet.
Bovenin het netwerk zit een PoP met apparatuur. Vanuit die PoP loopt een meervoudige glaskabel naar een splitterkast en daar wordt worden enkele honderden woningen op die splitters aangesloten. Ik zal hier de splitterratio niet noemen maar als je erop googled kom je vast wel wat getallen tegen.
Je hebt dus je eigen glasvezel tot in die splitterkast en vanaf daar via een meervoudige kabel gaat het signaal gebundeld naar de PoP.
In dit netwerk is het vrijwel onmogelijk om apparatuur van andere operators in de PoP te zetten omdat die meervoudige kabels en die splitters dat niet uit elkaar kunnen houden.
Ja, precies zoals ik eerder samenvatte. Volgens mij snap ik het. :D
@TimoDimo ik had nog een paar vragen gemist:
Een patchcover is geen apparaat. De FTU is niet zo ontworpen dat je er simpel een kabel in kan prikken. Toen dat wel nodig bleek werd er een plastic kapje bedacht om er over heen te schuiven (is ook maar een paar mm dik) en daardoor opent het klepje waar de connector achter zit. Daardoor kan je wel simpel een patchkabeltje inprikken. De FTU is ook geen apparaat maar een grondplaat waarin de vezel eindigt op een connector en beschermd zit. Bij koper noemen we het de ISRA. Andere naam, zelfde idee.

Dus in totaal heb je normaliter 2 apparaten voor je internet hebt: een NT of ONT (mediaconverter mag je het ook noemen) en een router. Die router kan je eigen router zijn of die van de provider. Elke provider levert een router mee. Je eigen router kan bij steeds meer providers als vervanging dienen mits deze met een paar specifieke zaken overweg kan.

Coax mag je geheel vergeten. Er is op netwerken van KPN NetwerkNL bijna geen provider die nog een coax signaal levert via glasvezel. Alleen nog Jonaz in Amersfoort en Almere. Verder niemand.
Jammer, ik vraag me af hoe men denkt. Er moet toch wel wat vraag zijn naar onversleutelde DVB-C?
Je hebt UTP nodig om de signalen naar TV decoders (die ook van je provider komen) te krijgen.
Helaas ja. Daar ben ik geen voorstander van, zie boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Soundwork schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:08:
[...]

Toch nuttige informatie, bedankt. Wat bedoel je met "straks"? Ik hoop niet dat KPN meer GPON met splitters in de straat gaat aanleggen. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Barre73 schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:15:
[...]

@Dennis-L Ik had al gewijzigd. Er zijn er twee die coax leveren en beiden op hele kleine schaal. Trined in delen van Brabant en Jonaz in Amersfoort en Almere.
Aangezien het hier ging om een nieuwe aansluiting durf ik de gok wel aan dat er derhalve geen coax beschikbaar zal zijn via glasvezel.
Inderdaad, dat was nog niet meteen nodig. :P Het kostte me al een groot deel van de avond om dit enigszins te doorgronden. :O :z

Maar mijn dank is groot, @allemaal. Nog een paar laatste vraagjes hierboven. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door TimoDimo op 24-11-2020 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
@TimoDimo Dat doorgronden is goed gelukt. Je hebt een groot aantal dingen al precies begrepen.

Aansluiting: De VVE gaat alleen over de invoeren en de route door het gebouw. Als jij als eigenaar van het appartement de FTU in de meterkast wil dan mag dat. Maar het hoeft niet altijd. Als die plek in de woonkamer voor de aannemer voldoet aan een aantal eisen uit het Programma van Eisen van KPN, dan zijn ze niet verplicht om aan jouw verzoek gehoor te geven. Ik ken jouw situatie niet dus dat kan ik niet beoordelen.
Je hebt wel helemaal gelijk dat het voor de graafploeg heel belangrijk is vooraf te weten wat de afspraken zijn. Daarmee weten ze waar ze de kabels moeten ingraven en hoe lang die rolletjes moeten zijn. Er wordt wel wat lengte overgehouden in die rolletjes maar vast geen 8 meter extra.

Verder:
Alleen de FTU termineert de glasvezelkabel. De NT of ONT doen exact hetzelfde, namelijk het omzetten van het signaal. Een ONT is dan wat anders qua programmering maar verder voor je netwerk is er geen verschil.
Beiden zouden in principe op de FTU geklikt kunnen worden maar zolang er geen fabrikant is die dat maakt, kan dat dus niet altijd. Toen deze FTU door het bedrijf TKF werd geintroduceerd was er vooraf al meegedacht en had KPN Wholesale al een opklikbare NT laten maken door het Chinese bedrijf ZTE.
LET OP: Niet elke provider gebruikt een opklikbare NT/mediaconverter. T-Mobile bijvoorbeeld niet. Die gebruiken al sinds jaren voor elke aansluiting een patchkabeltje naar een aparte mediaconverter en vanaf daar naar een router. Voor hen logistiek makkelijker omdat ze anders drie soorten NT moeten bijhouden aangezien er drie verschillende soorten FTU's in het KPN Netwerk NL (voormalig Reggefiber) netwerk zitten.

Er is op dit moment nog geen ONT verkrijgbaar of ontwikkeld die op deze FTU geklikt kan worden. Dat komt vast wel eens een keer maar nu nog niet. Dus voor nu kan het niet anders dan een extern kastje ophangen naast de FTU. En om die aan te sluiten op die FTU moet je dus wel uitwijken naar een patchkap en kabeltje

Plaatsen van een NT of ONT moet altijd door een monteur gebeuren. NT zou je zelf best kunnen doen mits je er eentje hebt uiteraard. Een ONT moet ook aangemeld worden via een app op de telefoon en dat kan je niet zelf. Zowel NT als ONT kunnen blijven hangen bij een volgende provider alhoewel niet elke provider dat snapt en er toch op staat hun monteur weer te sturen....

Het GPON verhaal heb je prima begrepen. Niks aan toe te voegen, anders dan dat het toch echt wel de bedoeling is om point to multipoint netwerken te gaan bouwen inclusief die splitters buiten in de wijken. Er zijn al enkele projecten door KPN Netwerk NL aangelegd op die manier, de afgelopen maanden

En tot slot: Je vraag over DVB-C kan een volledig apart topic vullen en die topics zijn er ook wel.
Simpele antwoord: Ja, die vraag is er zeker maar de ksoten zijn ook heel flink. Providers willen namelijk ook al die andere opties (terugkijken, opnemen etc...) aanbieden en daar is dan IPTV voor nodig. Dan moet je dus twee TV signalen naar binnen brengen. Twee soorten apparatuur in de PoP plaatsen en twee keer afrekenen bij de rechthebbenden.

Dat is jaren gedaan en door KPN een paar jaar geleden definitief gestopt. Daar kun je van alles van vinden maar de keuze was aan hen. En zij kozen ervoor om alle pijlen op IPTV te richten.

Overigens zijn er inmiddels wel andere mogelijkheden voor je (extra( TV. KPN zelf is met een app gekomen voor op je smart TV en er is altijd nog de TV-app voor telefoon en tablet die je kan casten naar je TV met Chromecast of Airplay.Dat laatste heeft volgens mij wel bijna elke provider nu.

[ Voor 26% gewijzigd door Barre73 op 24-11-2020 07:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:33
Verlexia schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:45:
Interessante uitleg! Nu ben ik naar aanleiding hiervan even benieuwd. Ik woon zelf in Groningen Noordoost waar nu glasvezel wordt aangelegd.

Bij ons moet binnenkort nog gegraven worden, maar vlakbij liggen de vezels al in de straat. Daar zijn vorige week tientallen individuele vezels via een splitter in de straat verbonden met twee grotere vezels. Dit is dan de nieuwste iteratie van GPON, neem ik aan?

Wat zegt dat nu eigenlijk over de capaciteit? Is die feitelijk dan weer gedeeld met de hele straat? Zo ja, dan zit de winst hem dus met name in het laatste stukje bekabeling.

Ten slotte begint het natuurlijk te jeuken. Iemand die me meer over de planning voor dit deel van de wijk zou kunnen vertellen?
Ha, je maakt dezelfde denkfout als ik destijds ;). Wij hebben nu ook sinds een tijdje GPON.

Nee, in die twee grotere vezels (aanvoer vanuit de PoP) zitten per vezel weer 48(?)vezeltjes die in die grote bak aan elkaar gelast worden naar de aansluitingen in de woningen.

Zie de afbeelding hieronder. De lichtoranje is de aanvoer met daarin heel veel vezeltjes, (hier was die geknikt, dus stuk), de rest gaat naar de adressen toe.

Dat zwarte kast (ONT) hangt bij de klant bij de aansluiting.

De splitter staat nog steeds in de centrale, tot aan je huis heb je nog steeds een eigen vezel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ht3k1c9cnGgh5QKiy2ckjdmDrw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeSmEcoVHn0UOXH3JnsOdDJS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nHEqd-8YBEWdEUQ7g9sPE6Ei7Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pVfHK5F5SMGXnfdTJvhCIwN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4al8ztSeB9GGvvkcyXKcD8i89k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMvbQsvq9RG9Y7Cxl3S54GbQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Qua capaciteit zal het ook wel meevallen. Als je nagaat dat een Ziggo per wijk/segment grofweg 1200Mbit te verdelen heeft over een paar honderd gebruikers en KPN 2,5Gbit over maximaal 64 (meende ik, even nazoeken), dan snap je wel dat KPN in verhouding meer capaciteit heeft. En in de toekomst kan het opgekrikt worden naar 10/10Gbit.

[ Voor 5% gewijzigd door krakendmodem op 24-11-2020 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Hier inmiddels ook aan het KPN glas. Ze hebben het gisteren aangesloten (in mijn nieuwbouwhuis), en dat was snel klaar, en werkt, tot nu toe, als een tierelier.

Binnenkort begint het echte werk; ik moet namelijk zelf nog kabels trekken, AP's installeren, etc. En ik wil eigenlijk de experiabox vervangen door mijn eigen router, dat wordt een Debian doosje met shorewall oid. Dus na de verhuizing wordt het wel even een weekendje goed nerden verwacht ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verlexia
krakendmodem schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:51:
Ha, je maakt dezelfde denkfout als ik destijds ;). Wij hebben nu ook sinds een tijdje GPON.

Nee, in die twee grotere vezels (aanvoer vanuit de PoP) zitten per vezel weer 48(?)vezeltjes die in die grote bak aan elkaar gelast worden naar de aansluitingen in de woningen.

Zie de afbeelding hieronder. De lichtoranje is de aanvoer met daarin heel veel vezeltjes, (hier was die geknikt, dus stuk), de rest gaat naar de adressen toe.

Dat zwarte kast (ONT) hangt bij de klant bij de aansluiting.

De splitter staat nog steeds in de centrale, tot aan je huis heb je nog steeds een eigen vezel.
Aha, een beetje te ouderwets gedacht van ons dus :P Die grotere vezels zijn dus puur een kwestie van efficiëntie van PoP naar wijk. Een factor 48 minder kabels graven scheelt nogal, dat snap ik. Mooi dat je foto’s hebt. De gebruikte splitters zien er hier net weer anders uit, maar het principe is inderdaad gelijk.
krakendmodem schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:51:
Qua capaciteit zal het ook wel meevallen. Als je nagaat dat een Ziggo per wijk/segment grofweg 1200Mbit te verdelen heeft over een paar honderd gebruikers en KPN 2,5Gbit over maximaal 64 (meende ik, even nazoeken), dan snap je wel dat KPN in verhouding meer capaciteit heeft. En in de toekomst kan het opgekrikt worden naar 10/10Gbit.
Dit is een heel logisch verhaal inderdaad. Mijn gedachte was ook meer dat het delen van een vezel op termijn weer voor piekbelasting kon zorgen. Maar zolang de verbinding tot het PoP gescheiden is, worden die beperkingen natuurlijk niet snel gehaald. En anders is het een kwestie van apparatuur upgraden in het PoP, stel ik me zo voor.

Daar maak ik uit op dat GPON bij KPN met name een keuze is voor de techniek, aangezien alles van PoP tot aansluiting nog steeds individueel is. Alleen wordt er dan in het PoP over meerdere adressen gesplitst. Begrijp ik dat goed? Wat maakt dan dat GPON nu de voorkeur krijgt over AON? Aangezien men over laatstgenoemde algemeen positiever lijkt te zijn. Scheelt het aansluitingen in het PoP?
Hier ben ik nog steeds benieuwd naar :) Weet @Barre73 dit misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Verlexia schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:05:
[...]

Aha, een beetje te ouderwets gedacht van ons dus :P Die grotere vezels zijn dus puur een kwestie van efficiëntie van PoP naar wijk. Een factor 48 minder kabels graven scheelt nogal, dat snap ik. Mooi dat je foto’s hebt. De gebruikte splitters zien er hier net weer anders uit, maar het principe is inderdaad gelijk.

[...]

Dit is een heel logisch verhaal inderdaad. Mijn gedachte was ook meer dat het delen van een vezel op termijn weer voor piekbelasting kon zorgen. Maar zolang de verbinding tot het PoP gescheiden is, worden die beperkingen natuurlijk niet snel gehaald. En anders is het een kwestie van apparatuur upgraden in het PoP, stel ik me zo voor.

Daar maak ik uit op dat GPON bij KPN met name een keuze is voor de techniek, aangezien alles van PoP tot aansluiting nog steeds individueel is. Alleen wordt er dan in het PoP over meerdere adressen gesplitst. Begrijp ik dat goed? Wat maakt dan dat GPON nu de voorkeur krijgt over AON? Aangezien men over laatstgenoemde algemeen positiever lijkt te zijn. Scheelt het aansluitingen in het PoP?

[...]

Hier ben ik nog steeds benieuwd naar :) Weet @Barre73 dit misschien?
Beetj simpel uitgelegd:
Gpon is goedkoper in uitrol omdat je minder apparatuur nodig bent om dezelfde aantal huishoudens te bedienen.

Je hebt dus vanaf je huis tot de PoP een eigen lijn die vervolgens op een splitter is aangesloten. Vanuit de splitter loopt er een kabeltje naar de "switch". Je kunt dus met 1 kabeltje tientallen huishoudens bedienen. Bij volledige AON tot aan de switch zou je dus veel meer apparatuur nodig hebben om al die vezeltjes op te patchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verlexia
krakendmodem schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:39:
[...]

Beetj simpel uitgelegd:
Gpon is goedkoper in uitrol omdat je minder apparatuur nodig bent om dezelfde aantal huishoudens te bedienen.

Je hebt dus vanaf je huis tot de PoP een eigen lijn die vervolgens op een splitter is aangesloten. Vanuit de splitter loopt er een kabeltje naar de "switch". Je kunt dus met 1 kabeltje tientallen huishoudens bedienen. Bij volledige AON tot aan de switch zou je dus veel meer apparatuur nodig hebben om al die vezeltjes op te patchen.
Juist, wat ik al vermoedde. Vooral bedrijfsmatig een logische keuze dus. Het scheelt dan dat het PoP daarmee de beperkende factor is en het netwerk in die zin wel toekomstbestendig blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Barre73 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:46:
@TimoDimo Dat doorgronden is goed gelukt. Je hebt een groot aantal dingen al precies begrepen.

Aansluiting: De VVE gaat alleen over de invoeren en de route door het gebouw. Als jij als eigenaar van het appartement de FTU in de meterkast wil dan mag dat. Maar het hoeft niet altijd. Als die plek in de woonkamer voor de aannemer voldoet aan een aantal eisen uit het Programma van Eisen van KPN, dan zijn ze niet verplicht om aan jouw verzoek gehoor te geven. Ik ken jouw situatie niet dus dat kan ik niet beoordelen.
Je hebt wel helemaal gelijk dat het voor de graafploeg heel belangrijk is vooraf te weten wat de afspraken zijn. Daarmee weten ze waar ze de kabels moeten ingraven en hoe lang die rolletjes moeten zijn. Er wordt wel wat lengte overgehouden in die rolletjes maar vast geen 8 meter extra.
Hm, dan vraag ik me af waarom de graafploeg al gaat starten binnenkort voordat er een duidelijke afspraak met de VvE is. Ik vermoed dat ze er vanuit gaan dat VvE's toch wel akkoord gaan met hun voorlopige plan.

Ze hebben op zich wel gelijk dat een aansluiting in de woonkamer momenteel voor de meeste huishoudens makkelijker is. Maar bij een renovatie dan wil je waarschijnlijk de aansluiting in de meterkast. Stel, de gebouwen blijven nog minimaal 50 jaar staan, dan zijn alle woningen wel zo'n beetje gerenoveerd, dus dan zit je overal met een aansluiting op een niet optimale plek.

Maar ja, langetermijnvisie is lastig, en duurder. Ik denk dat ik dan maar vanuit de woonkamer een loze buis trek naar de plek waar ik hem wil hebben. Komen ze niet verder dan de woonkamer dan bouw ik het wel in de muur in o.i.d. en gebruik ik die loze buis voor de netwerkkabel.
Verder:
Alleen de FTU termineert de glasvezelkabel.
Ja, alleen ik doelde op het termineren van het glas-signaal, wat dus in een network terminator (NT) gebeurt.
De NT of ONT doen exact hetzelfde, namelijk het omzetten van het signaal. Een ONT is dan wat anders qua programmering maar verder voor je netwerk is er geen verschil.
Beiden zouden in principe op de FTU geklikt kunnen worden maar zolang er geen fabrikant is die dat maakt, kan dat dus niet altijd. Toen deze FTU door het bedrijf TKF werd geintroduceerd was er vooraf al meegedacht en had KPN Wholesale al een opklikbare NT laten maken door het Chinese bedrijf ZTE.
Maar vooralsnog is het dus wel handig dat je met zekerheid kunt zeggen dat je geen GPON hebt als je een NT hebt.

Of als Fourstack aangeeft dat je FttH hebt, dan betekent dat ook je eigen vezel tot in de POP toch? Of zelfs AON? (Ook al is dit verwarrend want bij GPON heb je natuurlijk ook "fiber tot in je huis"). Trouwens, point-to-point (P2P) is dus gedefinieerd als hetzelfde als AON. En point-to-multipoint is dus gedefinieerd als hetzelfde als GPON, ook al kan het dus wel van punt naar punt gaan, met alleen het laatste stukje in de POP gesplit.
LET OP: Niet elke provider gebruikt een opklikbare NT/mediaconverter. T-Mobile bijvoorbeeld niet. Die gebruiken al sinds jaren voor elke aansluiting een patchkabeltje naar een aparte mediaconverter en vanaf daar naar een router. Voor hen logistiek makkelijker omdat ze anders drie soorten NT moeten bijhouden aangezien er drie verschillende soorten FTU's in het KPN Netwerk NL (voormalig Reggefiber) netwerk zitten.
Vandaar ook mijn vraag over of er een standaard is voor die FTU-klikverbinding. Die is er dus niet echt. Maar zo'n patchcover maakt er dus in ieder geval wel een gestandaardiseerde patch-aansluiting van.
Er is op dit moment nog geen ONT verkrijgbaar of ontwikkeld die op deze FTU geklikt kan worden. Dat komt vast wel eens een keer maar nu nog niet. Dus voor nu kan het niet anders dan een extern kastje ophangen naast de FTU. En om die aan te sluiten op die FTU moet je dus wel uitwijken naar een patchkap en kabeltje

Plaatsen van een NT of ONT moet altijd door een monteur gebeuren. NT zou je zelf best kunnen doen mits je er eentje hebt uiteraard. Een ONT moet ook aangemeld worden via een app op de telefoon en dat kan je niet zelf. Zowel NT als ONT kunnen blijven hangen bij een volgende provider alhoewel niet elke provider dat snapt en er toch op staat hun monteur weer te sturen....
Maar alleen binnen dezelfde operator toch? Ik neem aan dat het allemaal bruikleenapparatuur is. Is het dan zo dat de NT of de patchkap eigendom blijft van de operator, en de router eigendom van de provider?

Bijv. de NT van KPN WBA zal wel eigendom blijven van KPN WBA dus als je dan overgaat naar de T-Mobile operator dan moet er dus een andere komen, of niet?
Het GPON verhaal heb je prima begrepen. Niks aan toe te voegen, anders dan dat het toch echt wel de bedoeling is om point to multipoint netwerken te gaan bouwen inclusief die splitters buiten in de wijken. Er zijn al enkele projecten door KPN Netwerk NL aangelegd op die manier, de afgelopen maanden
Dat is eigenlijk wel een slechte ontwikkeling, of niet? Stel nou, over een lange periode, zeg 50 jaar, dan is onze datahonger thuis zo groot dat we allemaal tegelijk minimaal 100Gbit willen kunnen verstoken. Kan dat dan met GPON denk je? Je weet het natuurlijk nooit zeker, want als je ziet wat ze nog voor snelheden uit koperen aderparen kunnen halen met VDSL e.d., dat is ook echt knap. Maar aan de andere kant, wat kost het nou om meteen wat extra kabels te leggen? Want het enige wat ze besparen is die kabels (materiaal, het leggen ervan, en wat minder administratie en vezels in de POP). Maar ja, blijkbaar voldoende goedkoper.

Of... en dan ben ik heel cynisch, heeft het iets te maken met het op slinkse wijze uitschakelen van de concurrentie van andere operators? Dat KPN door het aanleggen van GPON alleen hun "eigen" providers toegang "kan" geven?

Ik kwam overigens dit artikel tegen: reviews: KPN en Ziggo hoeven hun netwerken niet open te stellen. Maar ik snap niet helemaal waarom KPN nu eigenlijk toch al die providers en operators toelaat als dat dus sinds begin dit jaar niet meer hoeft... Ik weet nog niet welke providers ik zal kunnen kiezen, maar het lijstje van Dennis-L in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3" klinkt hoopvol. Kun je al die aanbieders overal kiezen waar KPN NetwerkNL glas P2P heeft liggen?
En tot slot: Je vraag over DVB-C kan een volledig apart topic vullen en die topics zijn er ook wel.
Simpele antwoord: Ja, die vraag is er zeker maar de ksoten zijn ook heel flink. Providers willen namelijk ook al die andere opties (terugkijken, opnemen etc...) aanbieden en daar is dan IPTV voor nodig. Dan moet je dus twee TV signalen naar binnen brengen. Twee soorten apparatuur in de PoP plaatsen en twee keer afrekenen bij de rechthebbenden.

Dat is jaren gedaan en door KPN een paar jaar geleden definitief gestopt. Daar kun je van alles van vinden maar de keuze was aan hen. En zij kozen ervoor om alle pijlen op IPTV te richten.

Overigens zijn er inmiddels wel andere mogelijkheden voor je (extra( TV. KPN zelf is met een app gekomen voor op je smart TV en er is altijd nog de TV-app voor telefoon en tablet die je kan casten naar je TV met Chromecast of Airplay.Dat laatste heeft volgens mij wel bijna elke provider nu.
Ik heb nog geen smart TV, dus ik ik ben onbekend op dat gebied. Maar ik denk dat ik binnenkort wel een nieuwe aanschaf en dan zal ik inderdaad eens kijken of ik IPTV via de TV-software zelf kan krijgen. Dat is een goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73

Misschien wat dubbelop qua antwoord maar toch even een reactie:

Splitters in een Full-GPON netwerk zitten in een bovengrondse kast. Wat jij hebt gezien is geen splitter maar een distributiepunt. Ondergrondse bak waarin een kabel met 48 in elkaar gedraaide vezels wordt gelast op de vezels van de 48 individuele huisaansluitkabels. Dit om te voorkomen dat je 3500 losse kabeltjes vanuit de woningen naar de PoP moet ingraven. Dat zou gekkenwerk zijn. Uiteindelijk is het gewoon 1 glasvezel van jouw huis tot in de PoP.

Het zou handig zijn om de ene GPON en de andere GPON uit elkaar te blijven houden hier. De eerste is een versie waarbij het netwerk wat KPN Netwerk NL bouwt gewoon standaard is zoals het al jaren gedaan wordt:
Een aantal PoP's van meestal ongeveer 3500 woningen en elke woning krijgt een eigen vezel tot in de PoP (via zo'n verbindingsdoos in de grond). PoPs zijn onderling verbonden in een ring en eentje fungeert als CityPoP en heeft een verbinding naar de buitenwereld.
Elke operator kan hierbij zelf besluiten of ze met apparatuur in de PoP's gaan zitten en zo zelf alles regelen. KPN heeft als operator besloten om daarbij sinds begin dit jaar GPON switches te gebruiken en daar splitters op te zetten. Dus waar vorig jaar nog iedere actieve klant zijn eigen actieve poort in een PoP had, wordt zo'n poort in de nieuwe PoP's nu verdeeld over meerdere klanten. Om dat te doen heb je ook een GPON ONT nodig bij de klant thuis maar dat is de enige impact.

De tweede versie is Full-GPON. Hierbij is er 1 PoP voor tienduizenden woningen (bij voorkeur in de bestaande telefooncentrale gebouwd).
Vanuit de woningen gaan de huisaansluitkabels via dezelfde ondergrondse lasboxen naar een bovengrondse splitterkast. Hier worden de klantvezels gecombineerd via een aantal optische splitters en vervolgens met een 96 vezelige kabel gaat de signalen naar de PoP. Daar komt die 96 vezelige kabel uit op een afwerklade en de poorten van die lade zijn verbonden met patches naar de actieve poorten van de operator, KPN Wholesale in dit geval dus.
Zowel in de afwerklade in de PoP, als in de bovengrondse splitterkast zitten splitters. In totaal krijg je dan een ratio van 1 op 64 zoals al gezegd.
Bij de klant thuis hangt hetzelfde kastje, dus tenzij je goed rondkijkt in je wijk en weet of er van die nieuwe splitterkasten staan, weet je niet op welke netwerk je zit.

De eerste versie is wat er tot nu toe gebouwd wordt, maar de tweede versie is wat er straks gebouwd gaat worden. En zoals ik enkele berichten terug al liet doorschemeren: Er zijn zelfs al een paar gebieden op die manier aan het uitrollen

Wat Groningen NO betreft: Dat is als project al tijden geleden aangekondigd en ze zijn druk bezig vanuit Allinq.
Betreft 19000 adressen in totaal en een doorlooptijd van een jaar of meer. Dus binnen dat project zijn er deelgebieden gemaakt en de bewoners daarvan krijgen communicatie vanuit KPN Netwerk NL als de aanleg gaat starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verlexia
Barre73 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:25:

Splitters in een Full-GPON netwerk zitten in een bovengrondse kast. Wat jij hebt gezien is geen splitter maar een distributiepunt. Ondergrondse bak waarin een kabel met 48 in elkaar gedraaide vezels wordt gelast op de vezels van de 48 individuele huisaansluitkabels. Dit om te voorkomen dat je 3500 losse kabeltjes vanuit de woningen naar de PoP moet ingraven. Dat zou gekkenwerk zijn. Uiteindelijk is het gewoon 1 glasvezel van jouw huis tot in de PoP.

Het zou handig zijn om de ene GPON en de andere GPON uit elkaar te blijven houden hier. De eerste is een versie waarbij het netwerk wat KPN Netwerk NL bouwt gewoon standaard is zoals het al jaren gedaan wordt:
Een aantal PoP's van meestal ongeveer 3500 woningen en elke woning krijgt een eigen vezel tot in de PoP (via zo'n verbindingsdoos in de grond). PoPs zijn onderling verbonden in een ring en eentje fungeert als CityPoP en heeft een verbinding naar de buitenwereld.
Elke operator kan hierbij zelf besluiten of ze met apparatuur in de PoP's gaan zitten en zo zelf alles regelen. KPN heeft als operator besloten om daarbij sinds begin dit jaar GPON switches te gebruiken en daar splitters op te zetten. Dus waar vorig jaar nog iedere actieve klant zijn eigen actieve poort in een PoP had, wordt zo'n poort in de nieuwe PoP's nu verdeeld over meerdere klanten. Om dat te doen heb je ook een GPON ONT nodig bij de klant thuis maar dat is de enige impact.

De tweede versie is Full-GPON. Hierbij is er 1 PoP voor tienduizenden woningen (bij voorkeur in de bestaande telefooncentrale gebouwd).
Vanuit de woningen gaan de huisaansluitkabels via dezelfde ondergrondse lasboxen naar een bovengrondse splitterkast. Hier worden de klantvezels gecombineerd via een aantal optische splitters en vervolgens met een 96 vezelige kabel gaat de signalen naar de PoP. Daar komt die 96 vezelige kabel uit op een afwerklade en de poorten van die lade zijn verbonden met patches naar de actieve poorten van de operator, KPN Wholesale in dit geval dus.
Zowel in de afwerklade in de PoP, als in de bovengrondse splitterkast zitten splitters. In totaal krijg je dan een ratio van 1 op 64 zoals al gezegd.
Bij de klant thuis hangt hetzelfde kastje, dus tenzij je goed rondkijkt in je wijk en weet of er van die nieuwe splitterkasten staan, weet je niet op welke netwerk je zit.

De eerste versie is wat er tot nu toe gebouwd wordt, maar de tweede versie is wat er straks gebouwd gaat worden. En zoals ik enkele berichten terug al liet doorschemeren: Er zijn zelfs al een paar gebieden op die manier aan het uitrollen
Dank voor de toevoegingen! Dan heb ik dus toch goed begrepen dat er sprake is van twee iteraties van GPON. Het eerste klinkt zo slecht nog niet, met als enige kanttekening de vraag naar meer bandbreedte in de verdere toekomst, zoals ook @TimoDimo opmerkte.

Bij het tweede snap ik de kritiek wel, naast vanwege bandbreedte ook met het oog op een open netwerk. Blijkbaar is het wel de manier waarop KPN denkt vaart te gaan maken met een landelijk FttH netwerk.

Ik heb nog geen nieuwe straatkasten zien verschijnen, maar dat zegt natuurlijk niet zoveel. Hoe dan ook zal het straks wel een verbetering zijn, bijvoorbeeld om buitenshuis data van de NAS te plukken, dus we klagen zeker niet.
Wat Groningen NO betreft: Dat is als project al tijden geleden aangekondigd en ze zijn druk bezig vanuit Allinq.
Betreft 19000 adressen in totaal en een doorlooptijd van een jaar of meer. Dus binnen dat project zijn er deelgebieden gemaakt en de bewoners daarvan krijgen communicatie vanuit KPN Netwerk NL als de aanleg gaat starten.
Dat klopt helemaal. We wonen net buiten het gebied dat als eerste werd aangesloten, dus ons geduld wordt wel op de proef gesteld. De voorbereider is al maanden geleden langs geweest, maar rondom de actuele planning blijft KPN NetwerkNL redelijk vaag. Volgens onderstaand kaartje uit augustus ligt er voor het einde van het jaar een vezel voor de deur, dus we wachten af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsSuuG7DSs8VIPn3wTntyNtZHBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/504PI36FsGQ3aEcEliXL7M8q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 21:39
Lol, check dan nog effe het lichtgrijze stukje tekst aan de onderkant van dat kaartje....

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 24-11-2020 16:05 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verlexia
Hmmbob schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:05:
Lol, check dan nog effe het lichtgrijze stukje tekst aan de onderkant van dat kaartje....
Nee, niets is zeker O-) Ik ben ook niet voor niets nieuwsgierig naar hoe het er nu voor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
[...]

Hmm, ietwat verwarrend. In Amersfoort is in 2013/2014 het glasvezelnetwerk aangelegd. De voedingskabels vanuit de PoP gaan toch echt naar bovengrondse grijze kastjes (lijken op de kastjes van kabelTV). Linksboven zitten 2 zwarte vierkantjes. Dit toch toch echt kasten waarbij de vezels (2 vezels per woning) point-to-point gelast zijn naar de PoP en niet met GPON splitters. De voedingskabel vanuit de PoP naar het appartementengebouw waar ik 1 van de appartementen bewoon, gaat naar een ondergrondse bak die loopt naar de verdeler in de KPN kast naast de bergingen. Vanuit de bergingen lopen de vezels door naar de stijgleidingen waaraan de meterkasten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:03:
[...]

Hmm, ietwat verwarrend. In Amersfoort is in 2013/2014 het glasvezelnetwerk aangelegd. De voedingskabels vanuit de PoP gaan toch echt naar bovengrondse grijze kastjes (lijken op de kastjes van kabelTV). Linksboven zitten 2 zwarte vierkantjes. Dit toch toch echt kasten waarbij de vezels (2 vezels per woning) point-to-point gelast zijn naar de PoP en niet met GPON splitters. De voedingskabel vanuit de PoP naar het appartementengebouw waar ik 1 van de appartementen bewoon, gaat naar een ondergrondse bak die loopt naar de verdeler in de KPN kast naast de bergingen. Vanuit de bergingen lopen de vezels door naar de stijgleidingen waaraan de meterkasten hangen.
Oké, nog een nuance... Maar er zijn sowieso veel uitzonderingen op de standaard.

In het verleden zijn in sommige plaatsen bovengrondse kastjes gebruikt in plaats van die ondergrondse bak. Functie is precies hetzelfde maar ik snap de verwarring. Daarnaast zie je in grotere hoogbouw panden ook wel vaak een eigen DP (omdat er minstens 40 woningen in het pand zitten). Die is dan niet ondergronds maar is een wit/grijs kastje aan de muur in een technische ruimte of zoiets. Voordeel daarvan is dat je vanuit dat DP met inpandige dunnere glasvezelkabel kan werken. Die stugge buitenkabeltjes zijn vaak niet zo handig in kabelgoten, buizen, boven het systeemplafond etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanR1969
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-09 16:44
Barre73 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:46:

Ik heb die nieuwe tv-ontvanger van KPN, Deze is het: https://www.kpn.com/belee...nieuwste-tv-ontvanger.htm . Heel klein en werkt heel erg goed. Hiervoor had ik de Ziggo Mediabox Next. Die is ook goed, maar ik vind de tv-ontvanger van KPN nog net wat mooier. Ik mis DVB-C helemaal niet, bij Ziggo keek ik ook bijna nooit live-tv en daar is het dan ook gewoon IPTV. En met de app van KPN kan je idd ook nog casten naar Chromecast of Smart TV. Voor een tweede tv zou je dan zelfs een losse Chromecast of een goedkope Android mediaspeler kunnen kopen. Dan moet die tv niet al te oud zijn en dus wel een HDMI ingang hebben.
Ik heb overigens nog NPO1,2 en 3HD ongecodeerd via Ziggo en dat signaal blijven ze aanbieden. Vanuit maatschappelijk oogpunt of zoiets, stond in een brief die ik kreeg over mijn opzegging. De kabelradio blijft het dus ook gewoon doen wat ik wel handig vind. Maar waarschijnlijk gaat Ziggo over een jaar stoppen met FM radio in heel Nederland om die frequenties vrij te maken voor een hogere uploadsnelheid. Dus ook bij Ziggo is DVB-C met een smartcard een aflopende zaak. Volgens mij krijg je bij een nieuw abonnement altijd een Mediabox en geen losse card meer.
Maar zoals gezegd, er zijn zoveel mogelijkheden om overal in huis tv te kijken zonder DVB-C. Denk dat vrijwel alle providers over gaan naar IPTV en DVB-C wel aan belang gaat inboeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Hmm, ik heb sinds een paar dagen glas van KPN. Ze hebben me een mooie experiabox 12 gegeven. Nu werkt alles in principe OK, alleen ik zie dat ik gen IPv6 heb, Lijkt erop dat de Experiabox da niet ondersteunt.

Wat zijn mijn mogelijkheden hier? Kan ik KPN vragen om een ouder model? en/of is het ook opgelost als ik de Experiabox er tussenuit haal en vervang door mijn eigen router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
borft schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:37:
Hmm, ik heb sinds een paar dagen glas van KPN. Ze hebben me een mooie experiabox 12 gegeven. Nu werkt alles in principe OK, alleen ik zie dat ik gen IPv6 heb, Lijkt erop dat de Experiabox da niet ondersteunt.

Wat zijn mijn mogelijkheden hier? Kan ik KPN vragen om een ouder model? en/of is het ook opgelost als ik de Experiabox er tussenuit haal en vervang door mijn eigen router?
note: ik heb de V10A hier in de doos liggen. (ipv6 staat op de default uit, zit volgens mij een beveiligingslek in...)
als ik dit topic op het forum van KPN mag geloven is er inderdaad (nog) geen ipv6 ondersteuning voor Box12

eigen apparatuur gebruiken kan zeker, de benodigde gegevens heeft KPN op hun website staan, note; iptv kan wat meer werk kosten.
zowel hier op GoT als op het KPN forum is genoeg informatie te vinden op met bijv. PFsense/OPNsense of een Asus router te gebruiken.
Uiteraard kun je ook contact met zo opnemen en vragen om een oudere versie.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
geenwindows schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:52:
[...]

note: ik heb de V10A hier in de doos liggen. (ipv6 staat op de default uit, zit volgens mij een beveiligingslek in...)
als ik dit topic op het forum van KPN mag geloven is er inderdaad (nog) geen ipv6 ondersteuning voor Box12

eigen apparatuur gebruiken kan zeker, de benodigde gegevens heeft KPN op hun website staan, note; iptv kan wat meer werk kosten.
zowel hier op GoT als op het KPN forum is genoeg informatie te vinden op met bijv. PFsense/OPNsense of een Asus router te gebruiken.
Uiteraard kun je ook contact met zo opnemen en vragen om een oudere versie.
Cool! Ik heb geen probleem om er een weekendje aan te offeren. Mijn plan was een linux doosje ertussen te hangen. Ik vroeg me alleen af of IPv6 dan automatisch actief is, omdat het op de Experiabox dat niet is, of dat het gewoon werkt als ik op het juiste VLAN naar router advertisements ga luisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-10 15:49
ik Heb hier een experiabox V9 en volgens mij zijn alle modellen IPV6 geschikt.
Volgens mij is het afhankelijk op welk deel van het KPN netwerk je zit.

Ik heb al jaren IPV6 ook in de tijd van de Experiabox V8.

Ik heb een KPN abbo, de glasvezel is 1 van de eerste (pilots) in Nederland en een ip nummer in de XS4all reeks. Ik kan niet IPV6 only draaien, dat weet ik wel zeker.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 07:39
borft schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:37:

De 12 ondersteunt inderdaad nog geen ipv6.
KPN gaat je geen ouder model opsturen als je daarom vraagt, de enige manier is een eigen router plaatsen.
Of wachten tot er een update komt die ipv6 op de 12 activeert.

Ik heb zelf een Edgerouter met ipv6 ondersteuning werkend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWt0NVIz6HaOUAB-PjXvxvgwjzU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Oo82h4m6bipmfcQpjrsyq9gw.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Dennis-L op 25-11-2020 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 20:13
En wat is precies de reden om nu ipv6 ondersteuning te willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
plofkip schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:23:
Wat is de reden dat iemand zicht daarover moet verantwoorden tegenover jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
plofkip schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:23:
Omdat IPv6 de toekomst is, omdat het 2020 is en niet 1999 ;) Waarom heb je een HD tv nodig? of een kleuren TV for that matter?

Ik vind eigenlijk dat anno 2020 een Internetverbinding zonder IPv6 niet volledig functioneel is, en ik ben wel een beetje klaar met tunnel-oplossingen (zoals bij Ziggo nodig is), om een dual stack netwerk te kunnen draaien.

Dit is overigens een nieuwbouwhuis, ik woon er nog niet, dus alle tijd om het in te richten zoals ik wil. IPv6 was een van de redenen om voor KPN te kiezen. Dus zolang ik het met een eigen router werkend kan krijgen, is het voor mij goed genoeg!
Dennis-L schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:18:
[...]

De 12 ondersteunt inderdaad nog geen ipv6.
KPN gaat je geen ouder model opsturen als je daarom vraagt, de enige manier is een eigen router plaatsen.
Of wachten tot er een update komt die ipv6 op de 12 activeert.

Ik heb zelf een Edgerouter met ipv6 ondersteuning werkend.

[Afbeelding]
Heb je daar nog iets specifieks voor moeten configgen, of werkte het OOTB?

[ Voor 30% gewijzigd door borft op 25-11-2020 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
borft schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:35:
[...]

Omdat IPv6 de toekomst is, omdat het 2020 is en niet 1999 ;) Waarom heb je een HD tv nodig? of een kleuren TV for that matter?

Ik vind eigenlijk dat anno 2020 een Internetverbinding zonder IPv6 niet volledig functioneel is, en ik ben wel een beetje klaar met tunnel-oplossingen (zoals bij Ziggo nodig is), om een dual stack netwerk te kunnen draaien.

Dit is overigens een nieuwbouwhuis, ik woon er nog niet, dus alle tijd om het in te richten zoals ik wil. IPv6 was een van de redenen om voor KPN te kiezen. Dus zolang ik het met een eigen router werkend kan krijgen, is het voor mij goed genoeg!

[...]

Heb je daar nog iets specifieks voor moeten configgen, of werkte het OOTB?
Nee dat moet je wel even instellen, maar daar zijn legio voorbeelden van op internet te vinden.
Kriegsman is daarvoor wel een goed uitgangspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Dennis-L schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:43:
[...]

Wat is de reden dat iemand zicht daarover moet verantwoorden tegenover jou?
Kerel, neem even een chill pil. Wie heeft het over verantwoorden?! :F
Misschien moet je niet zo opgefokt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
plofkip schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:49:
[...]

Kerel, neem even een chill pil. Wie heeft het over verantwoorden?! :F
Misschien moet je niet zo opgefokt doen.
Haha, typische reactie weer.
Maar tussen de regels door denk ik wel dat je begrijpt wat ik bedoelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Dennis-L schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:18:
[...]

Haha, typische reactie weer.
Maar tussen de regels door denk ik wel dat je begrijpt wat ik bedoelde :)
Nee zeker niet. Beter ga je je lekker ergens anders op lopen fokken.
Ik ben oprecht benieuwd wat de toegevoegde waarde van ipv6 op dit moment is. Ik snap dat het de toekomst is e.d., maar zijn er toepassingen die ipv6 vereisen en niet met ipv4 werken bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 19:23
Over ipv6 gesproken, ik heb hier de V12 in een doos liggen want ik gebruik een mini-PC met OPNsense. Weet iemand of en hoe je daarop ipv6 kunt krijgen? Ik heb DHCPv6 geprobeerd, zonder succes. Ook heb ik SLAAC geprobeerd, zowel met als zonder de setting "Use IPv4 connectivity (Request the IPv6 information through the IPv4 PPP connectivity link.)"

Iemand een idee of en hoe dit mogelijk is?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:59:
Over ipv6 gesproken, ik heb hier de V12 in een doos liggen want ik gebruik een mini-PC met OPNsense. Weet iemand of en hoe je daarop ipv6 kunt krijgen? Ik heb DHCPv6 geprobeerd, zonder succes. Ook heb ik SLAAC geprobeerd, zowel met als zonder de setting "Use IPv4 connectivity (Request the IPv6 information through the IPv4 PPP connectivity link.)"

Iemand een idee of en hoe dit mogelijk is?
ik gebruik hier opnsense, ipv6 werkt hier prima.
Handleiding die ik gevolgd heb:
https://blog.firewallonli...ll-pfsense-opnsense-ipv6/

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 19:11

shotputty

I&#039;ll be back

Bij ons is sinds vandaag KPN glasvezel aangesloten met een KPN Box 12. Alles werkt alleen kan ik het interne netwerk niet wijzigen van de 192.168.2.x die er standaard in staat. Ik wil graag een ander modem gaan gebruiken en was bij KPN zelf op deze pagina uitgekomen: https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

De monteur gaf aan dat ik ook een Fritz modem kon gebruiken maar hij heeft helaas niet gezegd welk type. Is er een lijst met modems/routers die geschikt zijn voor KPN glasvezel met bijbehorende voip en televisie of voldoet bijna alles wat minimaal een uitgang heeft voor telefonie?

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:11

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
shotputty schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:36:
Bij ons is sinds vandaag KPN glasvezel aangesloten met een KPN Box 12. Alles werkt alleen kan ik het interne netwerk niet wijzigen van de 192.168.2.x die er standaard in staat. Ik wil graag een ander modem gaan gebruiken en was bij KPN zelf op deze pagina uitgekomen: https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

De monteur gaf aan dat ik ook een Fritz modem kon gebruiken maar hij heeft helaas niet gezegd welk type. Is er een lijst met modems/routers die geschikt zijn voor KPN glasvezel met bijbehorende voip en televisie of voldoet bijna alles wat minimaal een uitgang heeft voor telefonie?
De Fritz!Box 7590 wordt tegenwoordig geleverd bij XS4all en heeft ook een profiel voor KPN klanten.
https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-7590/

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
plofkip schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:42:
[...]

Nee zeker niet. Beter ga je je lekker ergens anders op lopen fokken.
Ik ben oprecht benieuwd wat de toegevoegde waarde van ipv6 op dit moment is. Ik snap dat het de toekomst is e.d., maar zijn er toepassingen die ipv6 vereisen en niet met ipv4 werken bijvoorbeeld?
ipv6 netwerken, dus alles wat ipv6 gebruikt ;) ontsluiten van services in je huis zonder NAT te gebruiken, om maar es wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-01-2022
Dennis-L schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:43:
[...]

Nee dat moet je wel even instellen, maar daar zijn legio voorbeelden van op internet te vinden.
Kriegsman is daarvoor wel een goed uitgangspunt.
Kijk anders ff op het KPN forum: https://forum.kpn.com/thu...experia-box-458609/index1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuxjezz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-09 16:19
Hoi,

Ik gebruik sinds oplevering van onze glasvezel verbinding in 2016 een tweetal pc engines bordjes met FreeBSD erop als vervanging voor het bijgeleverde device. Ik heb nog steeds het "Alles-in-1-instap" pakket uit 2016. Keek zojuist even in de "mijn kpn" omgeving omdat ik op een "Hussel" constructie wil overstappen (ivm kostenbesparing / snelheidsverhoging / schrappen van iptv kastjes).

Wat ik me afvraag: als ik overstap op een "Hussel" abo; verandert er dan technisch ook iets aan mijn internetverbinding? Als dat zo is dan moet ik even een "downtime" momentje inplannen in ons huishouden en me voorbereiden op wat "gesleutel". Als er technisch niets verandert dan kan ik de voorgenomen change wat vrijblijvender doorvoeren.

Iemand hier ervaring mee toevallig?

Feedback appreciated :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-01-2022
shotputty schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:36:

https://forum.kpn.com/thu...-experia-box-458609/index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
geenwindows schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:10:
[...]

ik gebruik hier opnsense, ipv6 werkt hier prima.
Handleiding die ik gevolgd heb:
https://blog.firewallonli...ll-pfsense-opnsense-ipv6/
Ahh thanks! Dat werkt inderdaad!

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
fuxjezz schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:21:
Hoi,

Ik gebruik sinds oplevering van onze glasvezel verbinding in 2016 een tweetal pc engines bordjes met FreeBSD erop als vervanging voor het bijgeleverde device. Ik heb nog steeds het "Alles-in-1-instap" pakket uit 2016. Keek zojuist even in de "mijn kpn" omgeving omdat ik op een "Hussel" constructie wil overstappen (ivm kostenbesparing / snelheidsverhoging / schrappen van iptv kastjes).

Wat ik me afvraag: als ik overstap op een "Hussel" abo; verandert er dan technisch ook iets aan mijn internetverbinding? Als dat zo is dan moet ik even een "downtime" momentje inplannen in ons huishouden en me voorbereiden op wat "gesleutel". Als er technisch niets verandert dan kan ik de voorgenomen change wat vrijblijvender doorvoeren.

Iemand hier ervaring mee toevallig?

Feedback appreciated :)
Er verandert niets aan jouw verbinding in dat geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 12:08

EXX

EXtended eXchange

tweakduke schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:42:
[...]

De Fritz!Box 7590 wordt tegenwoordig geleverd bij XS4all en heeft ook een profiel voor KPN klanten.
De 7590 is voor DSL. Voor glasvezel is er de Fritzbox 5490

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis-L
EXX schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:26:
[...]

De 7590 kan ook prima op glasvezel, er zit een RJ-45 WAN aansluiting op.
Je moet dan wel een NT hebben of een andere mediaconverter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

[...]

De 7590 heeft ook een gbit WAN poort voor glasvezel. Vereist wel een NTU met een RJ45 uitgang. Met behulp van de verschillende profielen kun je dan kiezen of je de DSL poort gebruikt of de WAN poort en dan voor welke provider.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Laatst online: 20:12

TFHfony

Professional Weirdo

[...]

De 7590 is OOK voor DSL. Hij heeft hier ook altijd prima aan mij kabelmodem gehangen en nu aan mijn glas-NTU. Er zit gewoon een WAN aansluiting op. Bevalt meer dan uitstekend.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuxjezz
Dennis-L schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:26:
[...]

Er verandert niets aan jouw verbinding in dat geval :)
Bedankt voor je reply Dennis-L .

Vanavond maar eens overstappen op Hussel in dat geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
fuxjezz schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:20:
[...]

Bedankt voor je reply Dennis-L .

Vanavond maar eens overstappen op Hussel in dat geval :)
Gebruik je nu Fox Sports (Eredivisie)? If so, dan moet je even goed naar het totaalprijsje kijken - die heb je bij "compleet" gratis en bij Hussel krijg je 'korting' ( != gratis).

Als je die niet gebruikt dan zal t je jeuken, natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuxjezz
Hmmbob schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:47:
[...]

Gebruik je nu Fox Sports (Eredivisie)? If so, dan moet je even goed naar het totaalprijsje kijken - die heb je bij "compleet" gratis en bij Hussel krijg je 'korting' ( != gratis).

Als je die niet gebruikt dan zal t je jeuken, natuurlijk :+
Hoi Hmmbob,

Bedankt voor de tip, maar ik zit momenteel met 2 tv ontvangers thuis die niet meer werken sinds in onze regio "bridged mode" tv kijken is uitgezet. Kijken met die kastjes doen we dus eigenlijk al maanden niet meer (we nemen dat pakket ook niet af)...

Een van de opties die ik zag in de "Mijn KPN" portal was om tv-kijken helemaal uit te zetten; klinkt als minder gehannes dan om met igmp-proxies etc aan de slag te gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 14:46
ik heb het stukje hierboven over ipv6 gelezen maar wij hebben het uitgezet want het gaf onze xbox een mega trage download snelheid, sinds het op ipv4 staat gaat het downloaden van games allemaal een stuk sneller

waar kan dit door komen? werkt ipv6 niet lekker met bepaalde apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
fuxjezz schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:41:
[...]

Hoi Hmmbob,

Bedankt voor de tip, maar ik zit momenteel met 2 tv ontvangers thuis die niet meer werken sinds in onze regio "bridged mode" tv kijken is uitgezet. Kijken met die kastjes doen we dus eigenlijk al maanden niet meer (we nemen dat pakket ook niet af)...

Een van de opties die ik zag in de "Mijn KPN" portal was om tv-kijken helemaal uit te zetten; klinkt als minder gehannes dan om met igmp-proxies etc aan de slag te gaan....
IGMP proxy stelt niets voor hoor :)
Op sommige routers is het zelfs een vinkje op andere (Edgerouter bijv.) zijn het een paar regeltjes die je zo van internet kan plukken ;)
De hele TV configuratie stelt niet zo heel veel voor.
Vlan 4 goed confgureren, NAT rule instellen en IGMP proxy

[ Voor 7% gewijzigd door Dennis-L op 25-11-2020 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Mits je router dat ondersteunt, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel71
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 22:18
Vervolg van Marcel71 in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

Ofwel, hoeveel overstap-ellende kan je verzinnen ...

Nadat eind september de helft van de geplande appartementen wel aangesloten werd tot in de meterkast en de andere helft niet (want van de voordeur van het appartementencomplex was dat lastig binnen komen met de bekabeling zei men) bleef het stil. De voorzitter van de VVE ging er achteraan en KPN Netwerk gaf aan dat het in december zou worden opgepakt. Minstens 2(!) maanden later dus al. Maar ok, je doet er niets aan.

Nu had ik ooit een preorder geplaatst voor glasvezel en een paar weken geleden kreeg ik ineens de melding dat de bestelling was geplaatst en ik per 3 december glasvezel zou hebben. KPN had meteen Ziggo er over ingelicht en die stuurden zowel dezelfde dag een overgangsmelding voor de vaste telefoon als een melding dat die dezelfde dag zou worden opgezegd. Geen idee waarom, leek me alleen niet de bedoeling. Natuurlijk KPN en Ziggo er naar gevraagd maar dat was kastje-muur-kastje-muur kansloos. Maar mijn vaste telefoon doet het nog dus voor nu ok.

Deze week kreeg ik ineens melding dat ik een pakket thuisgestuurd krijg, dat komt morgen aan blijkbaar. Maar ik heb dus helemaal geen aansluiting, mijn kabel komt niet verder dan ergens bij de voordeur van het appartementencomplex 3 verdiepingen lager. Dus maar eens contact gezocht met KPN Netwerk eerst. Die verwezen me voor dat pakket natuurlijk weer naar KPN maar wisten me wel te vertellen dat bekend was dat op mijn adres geen aansluiting is en ook dat die nog helemaal niet ingepland is.

Met die kennis contact opgenomen met KPN en hen verteld dat ik een pakket krijg maar geen aansluiting heb en die voorlopig ook niet ga krijgen. Dat geloofden ze niet. Er staat blijkbaar in hun administratie dat 3-12 ik een aansluiting krijg. Aangezien ik vorige keer weken van te voren al een brief erover kreeg dat ze langs zouden komen (3-12 is over 9 dagen al) en KPN Netwerk van niets weet, geloof ik er dus helemaal niets van dat ze volgende week vrijdag aan mijn deur staan om een aansluiting tot in de meterkast te maken.

Maar morgen heb ik een mooie doos met een glasvezelpakket binnen en dan mag ik nog tot in 2021 wachten dat het ooit eens aangesloten kan worden gok ik zo eens. En zowel KPN als KPN Netwerk helpen je geen meter verder als je het uitlegt.

Doet me sterk denken aan wat mijn oudere broer ooit in een staat van moedeloosheid zei bij zijn zoveelste telefoontje met de klantenservice van The Internet Plaza (jaren 90) toen die maanden na zijn opzegging en afsluiting nog maandelijks facturen bleven sturen: "Ik dacht dat jullie administratie een zooitje was, maar ik heb me vergist: jullie HEBBEN geen administratie...."

[ Voor 0% gewijzigd door Marcel71 op 25-11-2020 20:28 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Misschien is voor jou NL7/8 van toepassing.

NL7: Glasvezel beschikbaar tot aan de voorgevel van de eindgebruikerlocatie en geen FTU aanwezig
NL8: Glasvezel beschikbaar tot de erfgrens van de eindgebruikerlocatie

Op dat moment is het bestelbaar.
Als er dan daadwerkelijk een abonnement wordt afgesloten dan wordt er een bedrijf aangestuurd om het laatste stukje gereerd te maken.
De vezel naar binnenbrengen en afmonteren op een FTU.

Misschien dat @Barre73 dit morgen voor je na wil kijken?

[ Voor 6% gewijzigd door Dennis-L op 25-11-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
@Marcel71 Ik kan het zelfs nu wel bekijken via mijn telefoon. Als je je adres stuurt kan ik zien wat er staat in de planning van de aannemer van KPN Netwerk NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel71
NL7 denk ik dan: aan de achterkant van het appartementencomplex lagen ook kabels en de appartementen die daarop aangesloten zouden worden zijn ook gewoon gedaan. Degene die via de voorkant bekabeling zouden krijgen waren/zijn het probleem.

Even gekeken in mijn.kpn: Bestelling geplaatst op 9 november, Apparatuur aansluiten: Aan te sluiten vanaf 3 december. Sluit makkelijk zelf je apparatuur aan. Volg hiervoor de stap-voor-stap instructies in de KPN Thuis app of op de site.

Zelf aansluiten lukt me wel; paar weken geleden bij mijn moeder al gedaan voor Delta. Maar zonder FTU wordt dat ontzettend lastig. Die bestelling is overigens op basis van een preorder van 18 mei 2020 geweest; ik heb zelf op 9 november niks gedaan.

Als @Barre73 zou willen kijken dan graag. Ik heb het vermoeden dat hier iets administratiefs fout gaat en niet zo maar goed gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel71
Barre73 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:01:
@Marcel71 Ik kan het zelfs nu wel bekijken via mijn telefoon. Als je je adres stuurt kan ik zien wat er staat in de planning van de aannemer van KPN Netwerk NL.
@Barre73 Bericht staat in je inbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:05
Ze hebben hier 2 weken geleden glasvezel van kpn aan gelegd.

En nu zit ik eens bij kpn te kijken en is die 6 maanden 50% korting wel interessant om eventueel over te stappen . Zit alleen nog met een paar puntjes die me doen twijfelen.

Hoe is de kwaliteit van de tv in verhouding tot de next bij ziggo.

En qua storingen valt dat nog mee.

Aan de andere kant is kpn is met het standaard tv pakket ruim 20 euro goedkoper en als ik het plus pakket neem nog steeds 13 euro goedkoper. Maar ja wat kijk ik nou uit het plus pakket.

Upload is ook hoger.(bij 500/500)

Mail zit nu nog bij ziggo maar kan dat natuurlijk beter omzetten naar hotmail voor alles.

Zijn er nog plus of minpunten die belangrijk zijn om te weten?

[ Voor 6% gewijzigd door Dancis op 25-11-2020 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuxjezz
@Hmmbob / @Dennis-L :

Toch maar eens gekeken er zijn best wel wat plekken waarop dat wordt beschreven. Het lukt iig om een dhcp lease te pakken te krijgen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
vlan4: flags=8843<UP,BROADsCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> metric 0 mtu 1500
    options=200<TSO6>
    ether 00:XX:XX:XX:XX:XX
    inet 10.207.X.X netmask 0xXXXXXX broadcast 10.207.XX.XX
    groups: vlan
    vlan: 4 vlanpcp: 0 parent interface: igb0
    media: Ethernet 1000baseT <full-duplex>
    status: active
    nd6 options=29<PERFORMNUD,IFDISABLED,AUTO_LINKLOCAL>

Heb ook een package van https://github.com/pali/igmpproxy geinstalleerd.

Nu nog even een configfile googlen (ik heb 0.0 kennis van igmp / multicast) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-09 23:23
Dancis schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:19:

En nu zit ik eens bij kpn te kijken en is die 6 maanden 50% korting wel interessant om eventueel over te stappen . Zit alleen nog met een paar puntjes die me doen twijfelen.

Aan de andere kant is kpn is met het standaard tv pakket ruim 20 euro goedkoper en als ik het plus pakket neem nog steeds 13 euro goedkoper. Maar ja wat kijk ik nou uit het plus pakket.

Mail zit nu nog bij ziggo maar kan dat natuurlijk beter omzetten naar hotmail voor alles.

Kwaliteit van TV is zeker goed qua bitrate, met 4K abo zou je dit nog kunnen upgraden en ik zag dat de beta testers van de nieuwe setopbox ook erg tevreden waren.

Heb al 10 jaar glasvezel en maar 1x een storing gehad, en dat was de oude genexis NT (provider) die het had begeven. Reggefiber monteur kwam 1 plaatsen die hij nog op de bus had en alles werkte weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Laatst online: 20:12

TFHfony

Professional Weirdo

Is vooral afhankelijk van waar je naar kijkt. De standaard NL zenders zijn vergelijkbaar met Ziggo als je via de KPN Glas kanalen kijkt. Daarnaast zijn er bij KPN een aantal zenders in HD beschikbaar die bij Ziggo nog in SD zijn, Aan de andere kant: De SD kanalen bij KPN zijn niet om aan te zien.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancis
Ik denk dat ik maar eens een jaartje kpn ga proberen is het niks kan ik altijd nog terug na een jaar.

Nooit geen problemen gehad met ziggo maar ja scheelt 20 euro per maand met kpn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 19:11

shotputty

I&#039;ll be back

tweakduke schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:42:
[...]

Voor ik een Fritz!Box aanschaf zou ik 1 poging willen wagen om het anders op te lossen, namelijk eerst een router plaatsen voor de internetverbinding en daarachter de KPN box 12 voor voip en iptv. In 2012 heb ik ook KPN glasvezel gehad en toen hebben we een (razendsnelle) QVE7303 router geplaatst als vervanging van de Experia box. De QNO router was helemaal geconfigureerd specifiek voor dit doel, internet en televisie werden via de bekende vlans gesplitst en de toenmalige experiabox was binnen het LAN alsnog aanwezig alleen voor de voip.

Als ik nu echter de QNO router aansluit dan krijgt deze geen extern ip. Ik heb al gezocht naar de PPPOE instellingen (macadres@internet + kpn en wat variaties daar op) en ik heb het macadres van het KPN modem gekloond.

Zie ik iets cruciaals over het hoofd of gaat dit gewoon niet meer werken?

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

• krakendmodem
TFHfony schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:45:
[...]

Is vooral afhankelijk van waar je naar kijkt. De standaard NL zenders zijn vergelijkbaar met Ziggo als je via de KPN Glas kanalen kijkt. Daarnaast zijn er bij KPN een aantal zenders in HD beschikbaar die bij Ziggo nog in SD zijn, Aan de andere kant: De SD kanalen bij KPN zijn niet om aan te zien.
Maar dat zijn die SD kanalen bij Ziggo nou ook niet echt. :+.

Ik heb zelfs het gevoel dat Ziggo nog met knijpt in de SD kanalen dan KPN. HD heeft Ziggo uiteraard wel goed voor elkaar, dat merk je wel.

• Barre73

Ik merk dat nog steeds veel mensen onderschatten (of gewoon niet weten) wat ze moeten doen qua bekabeling.
Van glasvezelaansluiting naar router moet een UTP kabel. En van router naar elke TV moet ook een UTP kabel. Omdat elke TV een decoder nodig heeft.

Dat lijkt me dan voor jou een punt om nog aan te denken.

• tweakduke

tweakduke

shotputty schreef op woensdag 25 november 2020 @ 23:31:
[...]

Voor ik een Fritz!Box aanschaf zou ik 1 poging willen wagen om het anders op te lossen, namelijk eerst een router plaatsen voor de internetverbinding en daarachter de KPN box 12 voor voip en iptv. In 2012 heb ik ook KPN glasvezel gehad en toen hebben we een (razendsnelle) QVE7303 router geplaatst als vervanging van de Experia box. De QNO router was helemaal geconfigureerd specifiek voor dit doel, internet en televisie werden via de bekende vlans gesplitst en de toenmalige experiabox was binnen het LAN alsnog aanwezig alleen voor de voip.

Als ik nu echter de QNO router aansluit dan krijgt deze geen extern ip. Ik heb al gezocht naar de PPPOE instellingen (macadres@internet + kpn en wat variaties daar op) en ik heb het macadres van het KPN modem gekloond.

Zie ik iets cruciaals over het hoofd of gaat dit gewoon niet meer werken?
Dat gaat volgens mij niet werken, je zal de QNO router zo moeten configureren dat de Experia box niet nodig is. Dus met vlans en routed IPTV.
Met de bridged IPTV modus die er was kon jouw oude setup wel.

De Experia Box moet een keer aangemeld zijn op jouw verbinding voor je een andere router plaatst.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-10 13:33
Gister het hele abbonement weer van tafel geveegd, toch leuk een sonos. nu maar hopen dat het allemaal verder goed gaat met de aan vraag en het opzeggen van het oude abbo.

heeft er iemand verder ervaring met een andere rouer te gebruiken in plaats van de standaard Experiabox? ik zou graag overstappen naar ubiquti

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• 1975Mark30
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:02
maubaan schreef op donderdag 26 november 2020 @ 08:25:
Gister het hele abbonement weer van tafel geveegd, toch leuk een sonos. nu maar hopen dat het allemaal verder goed gaat met de aan vraag en het opzeggen van het oude abbo.

heeft er iemand verder ervaring met een andere rouer te gebruiken in plaats van de standaard Experiabox? ik zou graag overstappen naar ubiquti
https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609

• Dennis-L

Edgerouter 4 hier, werkt prima :)

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:00
Hangt ervan af wat je allemaal wilt afnemen (alleen internet of ook IPTV),
In het geval van IPTV kun je een Unifi apparaat volgens mij niet als router gebruiken (geen IGMP proxy en alleen ondersteuning voor 1 vlan).

In de openingspost staat van alles over Ubiquiti. En je kunt hier ook van alles vinden met de zoekfunctie...

Edit n.a.v. informatie van @geenwindows:
@maubaan
Het blijkt dat er wel tweaks zijn die je op een USG kan uitvoeren zodat die wel een IGMP proxy en multiple vlan krijgt. Maar ondersteuning hierop zal minimaal zijn. Ik begreep dat er in de laatste release zelfs problemen met de IGMP proxy waren.

[ Voor 20% gewijzigd door Muis666 op 27-11-2020 15:57 ]

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-10 13:33
Muis666 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:16:
[...]

Hangt ervan af wat je allemaal wilt afnemen (alleen internet of ook IPTV),
In het geval van IPTV kun je een Unifi apparaat volgens mij niet als router gebruiken (geen IGMP proxy en alleen ondersteuning voor 1 vlan).

In de openingspost staat van alles over Ubiquiti. En je kunt hier ook van alles vinden met de zoekfunctie...
dan gaat die vlieger dus niet op. dan ga ik mijn Experia box gewoon gebruiken als router en daarachter een USG plaatsen :D Thanks

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:56

Mr. Freeze

¡GO!

maubaan schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:24:
[...]

dan gaat die vlieger dus niet op. dan ga ik mijn Experia box gewoon gebruiken als router en daarachter een USG plaatsen :D Thanks
Een USG geen ervaring mee, maar een Fritz!box zoals je hier veel leest heeft geen problemen met zowel iptv als internet. Vrijwel alle providers zitten al vooraf geprogrammeerd in een Fritz.

Kan die Experiabox terug in de doos :-)

Als de specificaties van een 4040 voldoende zijn voor je heb je al een mooie router voor 79,- Heb je gelijk een basis voor een mesh netwerk

[ Voor 12% gewijzigd door Mr. Freeze op 26-11-2020 09:48 ]

XBL gamertag StayingPow3r

• geenwindows
  • Niet online
maubaan schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:24:
[...]

Volgens mij kan het met een USG wel, die ondersteund nog de custom json file waardoor er wel mogelijkheid is tot meerdere vlans aan WAN zijde. de UDM kan dat niet.
en anders heb je ook nog een constructie waarbij je een switch gebruikt.

• DrobbieD
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-09 23:53
Foxdelta-mods schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:14:
Zijn er hier toevallig mensen met het stb-nmc-400 probleem? Bij ons is dit sinds een aantal weken/maanden normaal. Bij zowel TV/Radio om te haverklap een stb-nmc-400 melding waardoor het kijken danwel het luisteren wordt onderbroken.

In eerste instantie dacht ik dat het aan mijn interne netwerk lag (volledig unifi setup) echter heb ik alles omgebouwd naar origineel (Experiabox) en tevens mijn Unifi setup opnieuw geïnstalleerd maar het probleem blijft nog steeds. Vervolgens via een kennis bij KPN een meting laten doen tot aan de NTU (deze is zelfs al vervangen door een monteur) echter tot op heden hetzelfde probleem. Op het KPN forum staat er één topic over open en daar is het voorlopig klaar mee zo lijkt het.
Hi, gisteravond 2 keer deze melding gehad en van de week al 1 keer. Ik heb de hele boel reset / gereboot: setupbox, switch en ik maak ook gebruik van een eigen router ubiguiti edgerouter 4 met unifi 8p 60w switch. Daarnaa werkte alles weer. Fijn om te weten dat ik niet de enige ben, aangezien ik een eigen router gebruik zou het daar aan kunnen liggen door een update op mijn router of aan de kant van KPN.

PS, je link naar het kpn forum lijkt verwijderd / renamed te zijn

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:00
geenwindows schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:33:
[...]

Volgens mij kan het met een USG wel, die ondersteund nog de custom json file waardoor er wel mogelijkheid is tot meerdere vlans aan WAN zijde.
En IGMP proxy? (bridged IPTV is volgens mij geen optie meer....)

[ Voor 7% gewijzigd door Muis666 op 26-11-2020 16:01 ]

• Dancis
Barre73 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 08:21:
[...]

Ik merk dat nog steeds veel mensen onderschatten (of gewoon niet weten) wat ze moeten doen qua bekabeling.
Van glasvezelaansluiting naar router moet een UTP kabel. En van router naar elke TV moet ook een UTP kabel. Omdat elke TV een decoder nodig heeft.

Dat lijkt me dan voor jou een punt om nog aan te denken.
Ja is bekend dat alles via utp aangesloten moet worden.

Maar het uitstapje staat alweer in de ijskast. Gister gechat met een medewerker van ziggo en die vertelde mij dat ik contract vrij was ,zelfs nog 2 keer laten bevestigen.

Gister dus kpn aangevraagd en vanmorgen ziggo proberen op te zeggen. En daar kreeg ik dus te horen dat ik tot juni nog vast in het contract.

Dus boel maar weer geannuleerd bij kpn en dan tegen die tijd maar weer een kijken of ze nog een leuke aanbieding hebben.want die 6 maanden 50% korting is wel interessant

• Soundwork
Dennis-L schreef op donderdag 26 november 2020 @ 08:46:
[...]

Edgerouter 4 hier, werkt prima :)
Hier werkt dat ook prima, ook EdgeRouter 4 (met SFP aangesloten, AON aansluiting)

• geenwindows
  • Niet online
Muis666 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:58:
[...]

En IGMP proxy? (bridged IPTV is volgens mij geen optie meer....)
is aanwezig, wel schijnt er momenteel een bug in te zitten:
https://forum.kpn.com/thu...et-beschikbaar-301-509298

Note; ik heb geen IPTV en ook geen USG.

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-10 15:27
Ze hebben bij mij ook Glasvezel voor de deur liggen, voucher in de bus met een leuke aanbieding en kan elk moment aangesloten worden. Zit nu bij Ziggo, 500/40 abbo en niks te klagen. Meuk van Ziggo staat in Bridge en m'n Netgear Orbi's met 2 satellieten voorzien het heel huis van internet. Alles top, ook TV helemaal super.

Vraag me af of ik de overstap moet maken, kan ik die KPN router ook in bridge zetten bijvoorbeeld? Is de KPN app voor smartTV een beetje wat? (nu een CI+ module omdat ik geen mediabox rommel onder m'n TV wil). Ik zie nu weinig toevoegde waar behalve de upload snelheid die bij glasvezel erg hoog is.

• geenwindows
  • Niet online
Galvatron schreef op donderdag 26 november 2020 @ 21:54:
Ze hebben bij mij ook Glasvezel voor de deur liggen, voucher in de bus met een leuke aanbieding en kan elk moment aangesloten worden. Zit nu bij Ziggo, 500/40 abbo en niks te klagen. Meuk van Ziggo staat in Bridge en m'n Netgear Orbi's met 2 satellieten voorzien het heel huis van internet. Alles top, ook TV helemaal super.

Vraag me af of ik de overstap moet maken, kan ik die KPN router ook in bridge zetten bijvoorbeeld? Is de KPN app voor smartTV een beetje wat? (nu een CI+ module omdat ik geen mediabox rommel onder m'n TV wil). Ik zie nu weinig toevoegde waar behalve de upload snelheid die bij glasvezel erg hoog is.
enkel de experiabox v8 kon via een truckje in bridgemodus worden gezet. de huidige versies niet. wel heb je de vrijheid om de experiabox te vervangen voor eigen apparatuur. gegevens staan op de kpn site.

• HarmoniousVibe

Je kunt zoals gezegd de router vervangen door die van jezelf. Mits deze VLAN-ondersteuning en pppoe doet op de WAN-poort.

De echte bridge is in feite de (O)NT.

Ik heb zelf een OPNsense router direct aangesloten op mijn ONT.

Qua TV heb je wel een extra kastje nodig want DVB dat doen KPN & co niet. Tenzij je echt helemaal met een app toekunt.

Overigens is glas ook goedkoper dan Ziggo en is de ping beter.

[ Voor 14% gewijzigd door HarmoniousVibe op 26-11-2020 22:05 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:31

Wildfire

Joy to the world!

Experiabox kan niet in bridge, SmartTV app voor TV's is er momenteel alleen voor modellen van LG en Samsung van de afgelopen ca. drie/vier jaar. En de settopbox is zo'n klein ding dat KPN dubbelzijdig klitteband meelevert om 'm letterlijk achter je TV te plakken. :) (en de afstandsbediening heeft Bluetooth dus de STB kan ook gerust in een kast staan)

[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 26-11-2020 22:17 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Verlexia
Als de uitrol van glasvezel hier volgend jaar rond is, gaan wij de overstap van Ziggo naar KPN zeker maken. Vooral vanwege inderdaad de hogere uploadsnelheid en minder latency. Verder heel tevreden nu.

Dezelfde vraag rondom TV speelt nog wel. Hier nu ook naar volle tevredenheid een CI+ module in een Samsung TV. Deze ondersteunt ook de app van KPN.

Een STB gebruiken heeft niet onze voorkeur, ook niet omdat we onze UDM rechtstreeks achter de ONT willen aansluiten en die multiple VLAN en IGMP Proxy (nog) niet ondersteunt.

De vraag is echter of de kwaliteit van die app-streams veel onder doet voor IPTV. Voor terugkijken gebruiken we nu ook al vaak NLZiet op de TV en dat bevalt prima. Las eerder vandaag dat hun streams op 7,5Mbit zitten. Iemand een concreet idee hoe dat bij KPN zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxdelta-mods
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-09 08:30
DrobbieD schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:52:
[...]

Hi, gisteravond 2 keer deze melding gehad en van de week al 1 keer. Ik heb de hele boel reset / gereboot: setupbox, switch en ik maak ook gebruik van een eigen router ubiguiti edgerouter 4 met unifi 8p 60w switch. Daarnaa werkte alles weer. Fijn om te weten dat ik niet de enige ben, aangezien ik een eigen router gebruik zou het daar aan kunnen liggen door een update op mijn router of aan de kant van KPN.

PS, je link naar het kpn forum lijkt verwijderd / renamed te zijn
Je daar kwam ik gisteren ook achter. Schijnbaar is dit gehele topic verwijderd. Slechte zaak dit. Topic is samengevoegd. Zie onderstaande reactie.

[ Voor 4% gewijzigd door Foxdelta-mods op 27-11-2020 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Foxdelta-mods schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:45:
[...]

Je daar kwam ik gisteren ook achter. Schijnbaar is dit gehele forum verwijderd. Slechte zaak dit.
Dat topic is niet verwijderd maar samengevoegd met een ander. En de naam is gewijzigd.

Ik denk dat jullie dit zochten:

https://forum.kpn.com/int...op-de-tv-ontvanger-518942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxdelta-mods
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-09 08:30
@Barre73 Bedankt. Dit is het inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 21:40
Vanmorgen is de monteur geweest en netjes opgeleverd. Was wel wat langer bezig, aantal kabels nog moeten trekken. Maar prima tevreden met de snelheid zo :-)
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/10490688153.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:34
Ik wil mijn Experiabox V10 vervangen door een eigen router. Ik dacht zelf aan de Fritzbox aangezien daar weinig omkijken naar is.

Maar ik vroeg me af: zijn er ook Wifi 6 routers zijn die redelijk eenvoudig zijn te gebruiken i.c.m. KPN. Ik ben best bereid wat te configureren (vind ik leuk), maar het moet me niet wekelijks tijd kosten om dat ding up en running te houden. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 21:40
Safaci schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:09:
Ik wil mijn Experiabox V10 vervangen door een eigen router. Ik dacht zelf aan de Fritzbox aangezien daar weinig omkijken naar is.

Maar ik vroeg me af: zijn er ook Wifi 6 routers zijn die redelijk eenvoudig zijn te gebruiken i.c.m. KPN. Ik ben best bereid wat te configureren (vind ik leuk), maar het moet met niet wekelijks tijd kosten om dat ding up en running te houden. :9
Het schijnt best eenvoudig te zijn, ik heb zelf een TP-link AX50 gekocht, maar ik heb de box 12. Vandaag maar even wat testen misschien stuur ik die TP link wel gewoon terug :P
De box 12 heeft ook Wifi 6 trouwens misschien even KPN bellen? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door NomadTitan op 27-11-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Ik denk niet dat je V12 gaat krijgen als je nu een V10 hebt, tenzij de V10 echt stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motion2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 22:38
Zijn er mensen die het abonnement verlengd kregen met een leuke deal?
Ik heb net gebeld maar ze willen amper wat bieden. Half jaar 13 euro korting per maand kwam ik op uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Motion2 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:30:
Ik heb net gebeld maar ze willen amper wat bieden. Half jaar 13 euro korting per maand kwam ik op uit..
[Black Friday week] KPN Thuis & Mobiel (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 16:51
Motion2 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:30:
Ik heb kunnen switchen van ADSL naar glasvezel voor dezelfde prijs. Dat was het beste wat ik eruit kon halen. Maar ik heb sowieso al 8 euro korting omdat ik van Telfort afkomstig ben. Ik zit nu op 100Mb voor 35 euro per maand internet only. Daar ben ik eigenlijk best happy mee.

[ Voor 9% gewijzigd door HawVer op 27-11-2020 11:09 ]

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Mr. Freeze schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:51:
[...]

Als ik 500/500 afsluit met twee ontvangers ben ik duurder uit op die site dan rechtstreeks bij KPN. Ik vindt het altijd maar vage sites.
Inmiddels afgesloten en van KPN zelf de contract bevestiging binnen voor een jaar 50/50mbit glasvezel: eerste 6 maanden €21,25 en laatste 6 maanden €42,50 . Daarnaast 50 euro cashback van breedbandwinkel.nl zelf, effectief €25 i.v.m. €25 activatiekosten. Prima deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Zou iemand mij misschien nog antwoord kunnen geven op:
TimoDimo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:12:
Maar alleen binnen dezelfde operator toch? Ik neem aan dat het allemaal bruikleenapparatuur is. Is het dan zo dat de NT of de patchkap eigendom blijft van de operator, en de router eigendom van de provider?

Bijv. de NT van KPN WBA zal wel eigendom blijven van KPN WBA dus als je dan overgaat naar de T-Mobile operator dan moet er dus een andere komen, of niet?
En ook deze:
Of... en dan ben ik heel cynisch, heeft het iets te maken met het op slinkse wijze uitschakelen van de concurrentie van andere operators? Dat KPN door het aanleggen van GPON alleen hun "eigen" providers toegang "kan" geven?

Ik kwam overigens dit artikel tegen: reviews: KPN en Ziggo hoeven hun netwerken niet open te stellen. Maar ik snap niet helemaal waarom KPN nu eigenlijk toch al die providers en operators toelaat als dat dus sinds begin dit jaar niet meer hoeft... Ik weet nog niet welke providers ik zal kunnen kiezen, maar het lijstje van Dennis-L in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3" klinkt hoopvol. Kun je al die aanbieders overal kiezen waar KPN NetwerkNL glas P2P heeft liggen?
Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 16:51
Ik was vanochtend bij de Mediamarkt. Ik wou de FritzBox 4040 kopen. Maar die hadden ze natuurlijk niet op voorraad. Dus helaas uit pure armoede en omdat ik snel weg moest heb ik de TP-Link AC1200 meegenomen. Maar eigenlijk ben ik niet op zoek naar een WiFi router, maar wil ik de hele Experiabox er tussen uitgooien. Ik heb nl. het vermoeden dat ie niet helemaal lekker is. Van de FritzBox 4040 heb ik bevestiging dat die de Experiabox kan vervangen. Maar ik vermoed dat dat niet geldt voor de TP-Link AC1200. Het enige wat ik afneem is internet; dus geen TV of vaste telefonie. Ik zou hem ook als AP achter de Experiabox kunnen zetten alleen dan heb ik twee stroomslurpers ipv één. Ik heb wat op het KPN forum rond zitten browsen en daar krijg ik het idee dat het modem gedeelte van de router niet nodig is. Dat zit in de NT (?). Dus kom ik op de KPN site op volgende stukje:
PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv internet / internet).
Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen
IPv6 adres reeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.
Via mijn eigen onderzoek op https://www.tp-link.com/u...her-c1200/#specifications zou dit moeten gaan werken. Iemand die mij daarin wat advies kan geven? :)

http://hawvie.deviantart.com/

Pagina: 1 ... 27 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen