[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 07:39
TimoDimo schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:12:
Zou iemand mij misschien nog antwoord kunnen geven op:

[...]

En ook deze:

[...]

Alvast bedankt! :)
Of er een nieuwe NT komt als je switcht van provider ligt er een beetje aan.
Wissel je tussen KPN white labels (Oxxio, Budget e.d.) dan krijgt je alleen soms een nieuwe Experiabox opgestuurd.
Ga je naar T-Mobile dan heb je kans dat er een monteur komt om er een patch cover op te monteren met een losse media converter.

Wat betreft mijn lijstje uit die post, ja en nee.
T-Mobile en Tweak leveren bijvoorbeeld hun diensten via hun eigen operator aan (resp. Glasoperator en Cambrium) maar ook via KPN-WBA.
Heeft hun operator apparatuur in de PoPs van een betreffend netwerk dan krijg het via hun eigen apparatuur (spotgoedkoop Gigabit).
Hebben ze geen eigen apparatuur dan wordt het geleverd via KPN-WBA.
Alleen zijn deze operators niet echt bezig om hun leverignsgebied op het netwerk van KPN NetwerkNL uit te breiden.
Op nieuwe netwerken zijn ze in ieder geval (nog) niet actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-09 09:18
TimoDimo schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:12:
Zou iemand mij misschien nog antwoord kunnen geven op:

[...]

En ook deze:

[...]

Alvast bedankt! :)
Ik had dat (naar mijn mening) al beantwoord in dit bericht.

Maar iets uitgebreider: De NT is eigendom van de provider (die deze meestal koopt bij de operator). Helaas lijkt het momenteel zo te zijn dat elke provider gewoon standaard met een nieuwe NT aan komt zetten, ook als je overstapt binnen KPN WBA gebied. Simpelweg omdat er niet of niet goed wordt bijgehouden welke NT waar hangt.

Wat GPON betreft weet ik zeker dat dit in eerste instantie niet te maken had met het uitschakelen van de competitie. Toen GPON werd ontwikkeld binnen KPN, al in 2019, was die hele uitspraak van het College van Beroep nog lang niet gedaan namelijk. Het zal KPN daarna niet slecht zijn uitgekomen neem ik aan. Vrije toegang op de eerste laag levert het minste op qua vergoedingen.
Toegang op de tweede laag (WBA), als operator is al een stuk beter qua inkomsten.

Wat meteen een antwoord geeft op de andere vraag: KPN hoeft geen toegang meer te verlenen vanuit de ACM regels (dankzij die uitspraak) maar er liepen natuurlijk wel langdurige contracten tussen KPN Wholesale en providers.
Maar ook zonder die contracten wil KPN dit wel blijven doen. Zij weten namelijk ook wel dat er genoeg mensen zijn die geen KPN willen maar wel een andere provider op glasvezel of xDSL. Als je met die klanten in ieder geval een deel van de omzet kan binnen halen heb je het nog steeds goed gedaan.

Wholesale is een belangrijk bedrijfsonderdeel binnen KPN wat ook echt wel significant geld binnen brengt.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 16:43
Dennis-L schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:23:
[...]

Of er een nieuwe NT komt als je switcht van provider ligt er een beetje aan.
Wissel je tussen KPN white labels (Oxxio, Budget e.d.) dan krijgt je alleen soms een nieuwe Experiabox opgestuurd.
Ga je naar T-Mobile dan heb je kans dat er een monteur komt om er een patch cover op te monteren met een losse media converter.

Wat betreft mijn lijstje uit die post, ja en nee.
T-Mobile en Tweak leveren bijvoorbeeld hun diensten via hun eigen operator aan (resp. Glasoperator en Cambrium) maar ook via KPN-WBA.
Heeft hun operator apparatuur in de PoPs van een betreffend netwerk dan krijg het via hun eigen apparatuur (spotgoedkoop Gigabit).
Hebben ze geen eigen apparatuur dan wordt het geleverd via KPN-WBA.
Alleen zijn deze operators niet echt bezig om hun leverignsgebied op het netwerk van KPN NetwerkNL uit te breiden.
Op nieuwe netwerken zijn ze in ieder geval (nog) niet actief.
Barre73 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:02:
[...]

Ik had dat (naar mijn mening) al beantwoord in dit bericht.

Maar iets uitgebreider: De NT is eigendom van de provider (die deze meestal koopt bij de operator). Helaas lijkt het momenteel zo te zijn dat elke provider gewoon standaard met een nieuwe NT aan komt zetten, ook als je overstapt binnen KPN WBA gebied. Simpelweg omdat er niet of niet goed wordt bijgehouden welke NT waar hangt.

Wat GPON betreft weet ik zeker dat dit in eerste instantie niet te maken had met het uitschakelen van de competitie. Toen GPON werd ontwikkeld binnen KPN, al in 2019, was die hele uitspraak van het College van Beroep nog lang niet gedaan namelijk. Het zal KPN daarna niet slecht zijn uitgekomen neem ik aan. Vrije toegang op de eerste laag levert het minste op qua vergoedingen.
Toegang op de tweede laag (WBA), als operator is al een stuk beter qua inkomsten.

Wat meteen een antwoord geeft op de andere vraag: KPN hoeft geen toegang meer te verlenen vanuit de ACM regels (dankzij die uitspraak) maar er liepen natuurlijk wel langdurige contracten tussen KPN Wholesale en providers.
Maar ook zonder die contracten wil KPN dit wel blijven doen. Zij weten namelijk ook wel dat er genoeg mensen zijn die geen KPN willen maar wel een andere provider op glasvezel of xDSL. Als je met die klanten in ieder geval een deel van de omzet kan binnen halen heb je het nog steeds goed gedaan.

Wholesale is een belangrijk bedrijfsonderdeel binnen KPN wat ook echt wel significant geld binnen brengt.
Erg bedankt beiden, het is me nu allemaal duidelijk. Laten we hopen dat als er contracten verlopen dat KPN dan niet zomaar stopt met het toegang verlenen aan andere operators/providers. Als de enige reden dat ze het doen is dat mensen misschien geen KPN willen, maakt me dat een beetje huiverig. Aan de andere kant, ik begrijp dat de ACM het over een paar jaar weer opnieuw kan proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
HawVer schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:20:
Ik was vanochtend bij de Mediamarkt. Ik wou de FritzBox 4040 kopen. Maar die hadden ze natuurlijk niet op voorraad. Dus helaas uit pure armoede en omdat ik snel weg moest heb ik de TP-Link AC1200 meegenomen. Maar eigenlijk ben ik niet op zoek naar een WiFi router, maar wil ik de hele Experiabox er tussen uitgooien. Ik heb nl. het vermoeden dat ie niet helemaal lekker is. Van de FritzBox 4040 heb ik bevestiging dat die de Experiabox kan vervangen. Maar ik vermoed dat dat niet geldt voor de TP-Link AC1200. Het enige wat ik afneem is internet; dus geen TV of vaste telefonie. Ik zou hem ook als AP achter de Experiabox kunnen zetten alleen dan heb ik twee stroomslurpers ipv één. Ik heb wat op het KPN forum rond zitten browsen en daar krijg ik het idee dat het modem gedeelte van de router niet nodig is. Dat zit in de NT (?). Dus kom ik op de KPN site op volgende stukje:

[...]

Via mijn eigen onderzoek op https://www.tp-link.com/u...her-c1200/#specifications zou dit moeten gaan werken. Iemand die mij daarin wat advies kan geven? :)
Een modem bestaat sowieso niet in glasvezel. Je hebt een apparaatje nodig dat het lichtsignaal omzet in ethernet. Dat is de NT.
Je hebt vervolgens een router nodig om de Vlans die in het signaal zitten te splitsen. Een eigen router moet dus in staat om aan de WAN zijde Vlans te splitsen.

Een andere eis zou normaal zijn dat de eigen router beschikt over IGMP snooping om goed om te kunnen gaan met de TV streams en zorgen dat deze alleen maar bij de TV decoder terecht komen en niet op andere plekken in je netwerk (wifi points bijvoorbeeld).
Die laatste zou voor jou dus niet hoeven omdat je geen TV afneemt.

Voldoet de AC1200 aan de eerste eis? Dat weet ik zo even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 14:46
joey82 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:25:
ik heb het stukje hierboven over ipv6 gelezen maar wij hebben het uitgezet want het gaf onze xbox een mega trage download snelheid, sinds het op ipv4 staat gaat het downloaden van games allemaal een stuk sneller

waar kan dit door komen? werkt ipv6 niet lekker met bepaalde apparaten?
iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 19:11

shotputty

I'll be back

tweakduke schreef op donderdag 26 november 2020 @ 08:25:
[...]

Dat gaat volgens mij niet werken, je zal de QNO router zo moeten configureren dat de Experia box niet nodig is. Dus met vlans en routed IPTV.
Met de bridged IPTV modus die er was kon jouw oude setup wel.

De Experia Box moet een keer aangemeld zijn op jouw verbinding voor je een andere router plaatst.
Was KPN glasvezel in 2012 nog bridged en nu routed?

Ik weet dat er voor de QNO router een aparte firmware was maar deze heb ik aantal jaar geleden overschreven met een nieuwere (standaard) firmware. Ik ben er al flink wat uren mee bezig geweest dus ga denk ik toch maar over op een wat modernere oplossing met bijvoorbeeld een Draytek router. Ik ga dit topic maar eens doorspitten om de ideale (en snelste) kandidaat te vinden.

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
shotputty schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:28:
[...]

Was KPN glasvezel in 2012 nog bridged en nu routed?

Ik weet dat er voor de QNO router een aparte firmware was maar deze heb ik aantal jaar geleden overschreven met een nieuwere (standaard) firmware. Ik ben er al flink wat uren mee bezig geweest dus ga denk ik toch maar over op een wat modernere oplossing met bijvoorbeeld een Draytek router. Ik ga dit topic maar eens doorspitten om de ideale (en snelste) kandidaat te vinden.
Ja destijds was het nog bridged. Veelal een Genexis NTU die het al in VLANS opsplitste en je in die hoedanigheid al eenvoudig een eigen router kon nemen.
Welke experia box heb je? Ik meen dat er nog wel eens wat bugs waren met een bepaalde versie.

[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 27-11-2020 14:38 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 14:46
tweakduke schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:30:
[...]

[...]

Welke experia box heb je? Ik meen dat er nog wel eens wat bugs waren met een bepaalde versie.
xperiabox v10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 16:51
Barre73 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:30:
[...]

Een modem bestaat sowieso niet in glasvezel. Je hebt een apparaatje nodig dat het lichtsignaal omzet in ethernet. Dat is de NT.
Je hebt vervolgens een router nodig om de Vlans die in het signaal zitten te splitsen. Een eigen router moet dus in staat om aan de WAN zijde Vlans te splitsen.

Een andere eis zou normaal zijn dat de eigen router beschikt over IGMP snooping om goed om te kunnen gaan met de TV streams en zorgen dat deze alleen maar bij de TV decoder terecht komen en niet op andere plekken in je netwerk (wifi points bijvoorbeeld).
Die laatste zou voor jou dus niet hoeven omdat je geen TV afneemt.

Voldoet de AC1200 aan de eerste eis? Dat weet ik zo even niet.
Bedankt voor je inhoudelijke reactie! d:)b

Wat ik nu verzameld heb, je hebt een router nodig die VLANS op WAN ondersteund. De router zal dus 802.1q ondersteuning moeten hebben. Op de WLAN poort moet je de VLAN taggen met 6. Daar overheen moet je een PPPoE doen. Wat het allemaal precies inhoud weet ik nog niet. Maar ik heb wel het idee dat de router die ik gekocht heb dit niet ondersteund. Ik zie wel tag VLAN staan onder IPTV. Maar ik vermoed dat dat alleen iets oplevert voor TV en niet voor internet.

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik heb nu internet via VVDSL (Budget Thuis). Inmiddels ligt hier sinds een maand of drie glasvezel binnen (KPN).

Budget kan nog niet leveren over glas (want GPON) en ik overweeg daarom rechtstreeks bij KPN een 500/500 abonnement naast de VDSL aansluiting te laten aanleggen. Ik wil de VVDSL aansluiting dus niet kwijt, ik wil een extra aansluiting over glas naast mijn huidige VVDSL verbinding. Een mooie gelegenheid om te testen met wan failover etc ...

Gaat de orderstraat bij KPN dit snappen, of raak ik de VVDSL aansluiting kwijt als ik bij KPN een abonnement afsluit? Ik heb deze vraag aan KPN gesteld maar niet echt een duidelijk antwoord gekregen.

Budget heeft nog een paar maanden abonnementsgeld van me tegoed en die zullen ze ook als de VVDSL aansluiting vervalt gewoon blijven incasseren. Beetje zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:45
Zerobase schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 07:29:
Ik heb nu internet via VVDSL (Budget Thuis). Inmiddels ligt hier sinds een maand of drie glasvezel binnen (KPN).

Budget kan nog niet leveren over glas (want GPON) en ik overweeg daarom rechtstreeks bij KPN een 500/500 abonnement naast de VDSL aansluiting te laten aanleggen. Ik wil de VVDSL aansluiting dus niet kwijt, ik wil een extra aansluiting over glas naast mijn huidige VVDSL verbinding. Een mooie gelegenheid om te testen met wan failover etc ...

Gaat de orderstraat bij KPN dit snappen, of raak ik de VVDSL aansluiting kwijt als ik bij KPN een abonnement afsluit? Ik heb deze vraag aan KPN gesteld maar niet echt een duidelijk antwoord gekregen.

Budget heeft nog een paar maanden abonnementsgeld van me tegoed en die zullen ze ook als de VVDSL aansluiting vervalt gewoon blijven incasseren. Beetje zonde.
Als KPN aangeeft over glas te leveren, dan leveren ze over glas. DSL zal dan niet de voorkeur krijgen. Ze willen zoveel mogelijk klanten direct op glasvezel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
..

[ Voor 99% gewijzigd door Barre73 op 28-11-2020 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73

Nee, dit kan niet. Zowel Budget als KPN nemen de lijn af bij KPN WBA. Die kan een adres maar 1 keer aansluiten. Of op VVDSL of op glas. Niet beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:35

In het bedrijfsleven zie ik vaak dat ze dan op een tussenvoegsel leveren dus voorbeeld VVDSL op huisnummer 2 en de glasvezel op huisnummer 2a aanvragen(ondanks huisnummer 2a niet bestaat), beide lijnen op 1 huisnummer gaat regelmatig fout dan sluiten ze 1 af.

In ons gebouw is dat ook zo gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 28-11-2020 09:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
voor de gene die problemen hebben met hun glasvezel aansluiting en dus een monteur moeten laten komen: kijk heel goed naar de werkbon van de monteur voordat je je handtekening zet!!! blijkbaar staat daarop dat je wel of geen kosten hebt. ik moet nu 50,- betalen voor het repareren van de bende van KPNnetwerkNL/Allinq...
Klantenservice medewerker vertelde mij dat omdat de handtekening er staat ik geen terug gave kan krijgen...
(tijdens het maken van deze afspraak werd mij ook verteld dat dit niet voor mijn rekekning was want dit was buitenshuis... dat wordt een klacht indienen, wat aan drama dit zeg!!! :( :(

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 20:50
geenwindows schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:21:
voor de gene die problemen hebben met hun glasvezel aansluiting en dus een monteur moeten laten komen: kijk heel goed naar de werkbon van de monteur voordat je je handtekening zet!!! blijkbaar staat daarop dat je wel of geen kosten hebt. ik moet nu 50,- betalen voor het repareren van de bende van KPNnetwerkNL/Allinq...
Klantenservice medewerker vertelde mij dat omdat de handtekening er staat ik geen terug gave kan krijgen...
(tijdens het maken van deze afspraak werd mij ook verteld dat dit niet voor mijn rekekning was want dit was buitenshuis... dat wordt een klacht indienen, wat aan drama dit zeg!!! :( :(
Probleem is dat door Corona je de werkbon niet eens ondertekent..... ze mailen hem gewoon als ze al zijn vertrokken. Ik lees dit wel vaker op fora dat KPN op deze manier de boel "misbruikt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:45
geenwindows schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:21:
Gewoon nog een keer bellen en de situatie rustig uitleggen, zeker als het buitenshuis zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:58
HawVer schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:13:
[...]

Bedankt voor je inhoudelijke reactie! d:)b

Wat ik nu verzameld heb, je hebt een router nodig die VLANS op WAN ondersteund. De router zal dus 802.1q ondersteuning moeten hebben. Op de WLAN poort moet je de VLAN taggen met 6. Daar overheen moet je een PPPoE doen. Wat het allemaal precies inhoud weet ik nog niet. Maar ik heb wel het idee dat de router die ik gekocht heb dit niet ondersteund. Ik zie wel tag VLAN staan onder IPTV. Maar ik vermoed dat dat alleen iets oplevert voor TV en niet voor internet.
Ik heb een EdgeRouter X. Deze heeft wel die mogelijkheid. Betrouwbaar apparaat en niet duur. Disclaimer: ik heb alleen internet dus ik heb geen praktijkervaring met de VLAN tagging voor tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2021 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Soundwork schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:42:
[...]

Probleem is dat door Corona je de werkbon niet eens ondertekent..... ze mailen hem gewoon als ze al zijn vertrokken. Ik lees dit wel vaker op fora dat KPN op deze manier de boel "misbruikt".
Ik kreeg de tablet in mijn handen gedrukt, het is wel degelijk mijn handtekening... :(

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-09 19:43
Afgezien van dat het netjes zou zijn om iets te melden, moet je niet altijd lezen wat je tekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Rallye schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:42:
Afgezien van dat het netjes zou zijn om iets te melden, moet je niet altijd lezen wat je tekent?
zekerz, maar je kunt er ook een keer overheen lezen, al helemaal als de werkzaamheden buitenshuis waren, het is te idioot voor woorden dat ik voor zaken buiten mijn schuld om moet gaan betalen, ook al staat dit op de bon, tot de FTU is van KPN daarna is van klant, dit was ook zo bij Ziggo...

heb maar een topic geopend op hun eigen forum, mogelijk wordt het via die weg verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
geenwindows schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:58:
[...]

zekerz, maar je kunt er ook een keer overheen lezen, al helemaal als de werkzaamheden buitenshuis waren, het is te idioot voor woorden dat ik voor zaken buiten mijn schuld om moet gaan betalen, ook al staat dit op de bon, tot de FTU is van KPN daarna is van klant, dit was ook zo bij Ziggo...

heb maar een topic geopend op hun eigen forum, mogelijk wordt het via die weg verholpen.
Tot de FTU is zeker van KPN Netwerk NL, maar wat heeft een KPN monteur voor/aan de FTU moeten doen dat jij daar 50 euro voor moest betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Barre73 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:59:
[...]

Tot de FTU is zeker van KPN Netwerk NL, maar wat heeft een KPN monteur voor/aan de FTU moeten doen dat jij daar 50 euro voor moest betalen?
op de werkbon van de monteur staat: "Patch herstel mbv infra", en ook staat daarop: "service op klantlocatie €50" ( <<-- deze heb ik dus tijdens het zetten van de handtekening over heen gelezen)
er was bij laswerkzaamheden een 'kruising' gemaakt met de aansluiting van mijn buurman, deze was dan wel in de straatkast gerepareerd maar niet in de PoP. (buurman kreeg de week erop de boel geleverd.) ook waren er meerdere aansluitingen foutief. de betreffende monteur is +/- 1 1/2 uur buiten bezig geweest, heeft op meerdere punten de boel rechtgetrokken. (dit is wat ik me van zijn verhaal kan herinneren...)
Het enige wat hij binnenshuis heeft gedaan is metingen verricht en daaruit de diagnose gesteld.
de NTU was oa verdacht maar niet de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:43
Werken ze op basis van provisie of quota ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
geenwindows schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:10:
[...]

op de werkbon van de monteur staat: "Patch herstel mbv infra", en ook staat daarop: "service op klantlocatie €50" ( <<-- deze heb ik dus tijdens het zetten van de handtekening over heen gelezen)
er was bij laswerkzaamheden een 'kruising' gemaakt met de aansluiting van mijn buurman, deze was dan wel in de straatkast gerepareerd maar niet in de PoP. (buurman kreeg de week erop de boel geleverd.) ook waren er meerdere aansluitingen foutief. de betreffende monteur is +/- 1 1/2 uur buiten bezig geweest, heeft op meerdere punten de boel rechtgetrokken. (dit is wat ik me van zijn verhaal kan herinneren...)
Het enige wat hij binnenshuis heeft gedaan is metingen verricht en daaruit de diagnose gesteld.
de NTU was oa verdacht maar niet de oorzaak.
Wat een *** van een monteur dat ie dat er überhaupt op zet. Als op locatie blijkt dat het fout van de klant is, dan kan je kosten rekenen.
Maar dit moet uiteraard direct naar Allinq of KPN Netwerk NL. Ik mag serieus hopen dat je maandag te horen krijgt dat het wordt kwijt gescholden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 02:08
Ik heb een 500/500 abonnement dat sinds gisteren opeens 900+ upload haalt volgens de app van de router (Netgear Orbi). Frappant is dat het snelste beschikbare abonnement hier 1000/500 is. Is KPN aan het testen, aan het upgraden of is er aan hun kant een configuratie niet goed gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
Barre73 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:45:
[...]

Wat een *** van een monteur dat ie dat er überhaupt op zet. Als op locatie blijkt dat het fout van de klant is, dan kan je kosten rekenen.
Maar dit moet uiteraard direct naar Allinq of KPN Netwerk NL. Ik mag serieus hopen dat je maandag te horen krijgt dat het wordt kwijt gescholden.
vanuit kpn zelf worden op dit moment heel veel bonnen gemaakt die staan op service op locatie. klant hoort ook van te voren sms/email te krijgen dat die akkoord gaat met de kosten. monteur op locatie bepaald altijd nog als die kosten er komen ja of nee
daarnaast als de monteur op locatie bepaald dat in netwerk gedeelte zit van kpnnetwerknl in de pop verkeerd enz. hoort ten alle tijden de kosten op de werkbon uitgevinkt te worden door de monteur.

[ Voor 4% gewijzigd door jopoh op 29-11-2020 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Barre73 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:45:
[...]

ik hoop het ook, die €50,- is bijna 2 maanden abbo kosten. Ik heb een topic aangemaakt op het KPN forum en hoop daaruit dat er dan iemand van de klantenservice wat dieper in de administratie duikt en evt ook de betreffende monteur benadert (wat overigens wel een relaxe kerel was, had wel in de gaten dat ik wel wat meer weet dan de gemiddelde klant, iedereen kan fouten maken, ook hij.) en hopelijk komt daaruit dat het niet mijn rekening is.
jopoh schreef op zondag 29 november 2020 @ 00:11:
[...]
vanuit kpn zelf worden op dit moment heel veel bonnen gemaakt die staan op service op locatie. klant hoort ook van te voren sms/email te krijgen dat die akkoord gaat met de kosten. monteur op locatie bepaald altijd nog als die kosten er komen ja of nee
daarnaast als de monteur op locatie bepaald dat in netwerk gedeelte zit van kpnnetwerknl in de pop verkeerd enz. hoort ten alle tijden de kosten op de werkbon uitgevinkt te worden door de monteur.
Ik heb mee gekregen als ik de fout heb veroorzaakt dat ik er ook voor moet gaan betalen, iets wat ik volledig begrijp, enkel heb ik niks veroorzaakt, het zelf al alles wat ik als klant zijnde mag en kan doen gedaan. (zaken als NTU stroom eraf/erop, experiabox terug geplaatst etc.
we geen het van de week zien, ik laat het er niet bij liggen, het heeft me al genoeg gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwijsman
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-08 16:09
TFHfony schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:02:
[...]

Hier draait mijn Fritz!Box 7590 via glas op KPN en IPv6 werkt prima.
Maar hoezo "extra instellingen"? Gewoon KPN als provider kiezen en dat is het. IPv6 werkt dan out-of-the-box.
Sinds maandag heb ik ook glas (yeah)
Als kado kwam (eindelijk) ipv6 mee
Maar dat heb ik snel uit gezet...

Reden is dat ik op ipv4 een eigen dhcp en dns had ingeregeld
Deze setup ging volledig onderuit met de ipv6 extra uit de EB

In de EB zie ik niets dat instelbaar is zodat ik mijn eigen dns kan regelen...
Iemand die mijn probleem herkend?

Ik denk nu om mijn bol kadobon in die fritz 7590 om te zetten.
Iemand gewerkt met dhcpv6? Ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46

TFHfony

Professional Weirdo

gwijsman schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:32:
[...]

Sinds maandag heb ik ook glas (yeah)
Als kado kwam (eindelijk) ipv6 mee
Maar dat heb ik snel uit gezet...

Reden is dat ik op ipv4 een eigen dhcp en dns had ingeregeld
Deze setup ging volledig onderuit met de ipv6 extra uit de EB

In de EB zie ik niets dat instelbaar is zodat ik mijn eigen dns kan regelen...
Iemand die mijn probleem herkend?

Ik denk nu om mijn bol kadobon in die fritz 7590 om te zetten.
Iemand gewerkt met dhcpv6? Ervaringen?
Ik heb hier IPv6 draaien op mijn Fritz!Box 7590 en dat bevalt prima.
Is er iets specifieks wat je wil weten?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:19
Dennis-L schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:25:
Ik denk niet dat je V12 gaat krijgen als je nu een V10 hebt, tenzij de V10 echt stuk is.
Ik heb vrijdag TV uit mijn abonnement laten halen (had dus 500/500 met TV, nu alleen nog maar 500/500) en kreeg pardoes een Experiabox 12 opgestuurd.
Heb ik niets aan, aangezien ik vorige maand een Fritz!box geïnstalleerd heb.

Net via de chat begrepen dat ik hem maar gewoon terug moet sturen.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 21:40
Wat zijn zijn ervaringen met de Box 12? Ik heb nog een TP-link AX50 liggen maar de snelheden die ik op de box 12 haal icm wifi6 vallen niet tegen. Zit er nu aan te denken om mijn TP-link archer AX50 retour te sturen, tenzij iemand toevallig bepaalde tekortkomingen van de box 12 weet waardoor misschien de TP-link toch een aantrekkelijkere keuze is.

[ Voor 23% gewijzigd door NomadTitan op 29-11-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwijsman
TFHfony schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:34:
[...]

Ik heb hier IPv6 draaien op mijn Fritz!Box 7590 en dat bevalt prima.
Is er iets specifieks wat je wil weten?
Ja ;-) thanks in advance!

A) de clients krijgen een ipv6 van de router (Fritz of EB) uit je prefix range, is dat altijd hetzelfde ipv6 adres?

B) stel ik wil mijn eigen DNS server draaien (op linux) voor ipv4 werkt dat, werkt dat ook voor ipv6? dus kan je de dns server meegeven met ipv6 dhcpv6 uit de router (met de EB kan het niet)

C) stel ik wil mijn eigen DHCPv6 draaien op een linux server (met dan natuurlijk ook DNS) kan dat in combinatie met de Fritz (Met de EB is het me niet gelukt in ieder geval)
(Ik ben er trouwens nog niet uit of je DHCPv6 wel kunt draaien niet op een router ;-) RADVd mag en kan alleen op de router begreep ik. Maar ik zie niet in waarom DHCPv6 niet lekker op je eigen server kan worden gedaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

gwijsman schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:17:
[...]

Ja ;-) thanks in advance!

A) de clients krijgen een ipv6 van de router (Fritz of EB) uit je prefix range, is dat altijd hetzelfde ipv6 adres?
Dat werkt met IPv6 allemaal net iets anders. Devices krijgen zowel vaste als tijdelijke IPv6 adressen. Ik heb hier thuis een webserver draaien, welke ik netjes zowel via IPv4 als IPv6 bereikbaar heb via het vaste IPv6 adres.
B) stel ik wil mijn eigen DNS server draaien (op linux) voor ipv4 werkt dat, werkt dat ook voor ipv6? dus kan je de dns server meegeven met ipv6 dhcpv6 uit de router (met de EB kan het niet)

C) stel ik wil mijn eigen DHCPv6 draaien op een linux server (met dan natuurlijk ook DNS) kan dat in combinatie met de Fritz (Met de EB is het me niet gelukt in ieder geval)
(Ik ben er trouwens nog niet uit of je DHCPv6 wel kunt draaien niet op een router ;-) RADVd mag en kan alleen op de router begreep ik. Maar ik zie niet in waarom DHCPv6 niet lekker op je eigen server kan worden gedaan)
Volgens mij is beide geen probleem. Ik heb hier zelf ook een DNS server draaiend gehad (PiHole) en dat werkte prima voor IPv4 & IPv6. Hier die instellingen die je kan maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nt0nI9b_71wYrIr9X9MEEC3UHCo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HxB3psvx1v3gmia7aYDP2SSq.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CPLkgJuDEycRFmegq38BBnErUo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u9EbEdldDIh6CtfPzzcu4xYo.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RG9aMLLdZBH2jiAGXD-9vt7VLGY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rk1jVK99Mh1q9rrc6YxIXpbx.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door TFHfony op 29-11-2020 14:30 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwijsman
TFHfony schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:25:
[...]

Dat werkt met IPv6 allemaal net iets anders. Devices krijgen zowel vaste als tijdelijke IPv6 adressen. Ik heb hier thuis een webserver draaien, welke ik netjes zowel via IPv4 als IPv6 bereikbaar heb via het vaste IPv6 adres.

[...]

Volgens mij is beide geen probleem. Ik heb hier zelf ook een DNS server draaiend gehad (PiHole) en dat werkte prima voor IPv4 & IPv6. Hier die instellingen die je kan maken:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ha! weer wat geleerd!
thanks
ook dat screenshot verteld alles ik zie het al FB ipv EB ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

gwijsman schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:46:
[...]

Ha! weer wat geleerd!
thanks
ook dat screenshot verteld alles ik zie het al FB ipv EB ;-)
Hier heeft de EB zo'n 10 minuten aan de glasverbinding gehangen (Toen de monteur hier was om de boel op te leveren). Daarna is het ding terug de doos ingegaan, de netwerk kabel in de Fritz!Box (welke ik al had i.c.m. Ziggo) gestoken, en via de wizzard KPN ingesteld. Direct weer de lucht in...
Hier trouwens in combinatie met 2 Fritz!Repeater 3000 in Mesh opstelling, waarbij de repeaters overigens bedraad zijn aangesloten.
* TFHfony is erg happy met deze setup (en de dames hier in huis ook.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwijsman
TFHfony schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:56:
[...]

Hier heeft de EB zo'n 10 minuten aan de glasverbinding gehangen (Toen de monteur hier was om de boel op te leveren). Daarna is het ding terug de doos ingegaan, de netwerk kabel in de Fritz!Box (welke ik al had i.c.m. Ziggo) gestoken, en via de wizzard KPN ingesteld. Direct weer de lucht in...
Hier trouwens in combinatie met 2 Fritz!Repeater 3000 in Mesh opstelling, waarbij de repeaters overigens bedraad zijn aangesloten.
* TFHfony is erg happy met deze setup (en de dames hier in huis ook.)
haha ik zie het al jij zit ook met kritische gebruikers in je nek!
heb je ook vaste telefoon en iptv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

gwijsman schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:58:
[...]
haha ik zie het al jij zit ook met kritische gebruikers in je nek!
heb je ook vaste telefoon en iptv?
Zeer kritisch. Met name de dochter. Geen Wifi = Databundel :) :)

IPTV heb ik via KPN. Werkt Out Of The Box met de Fritz!Box.
Telefonie/Voip heb ik ook, maar niet via KPN. Ik heb "gewoon" bij Cheapconnect een abbo lopen en dat gaat prima. KPN schijnt tegenwoordig ook te kunnen: https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm
Overigens biedt KPN ook juist de Fritz!Box (tegen een meerprijs) aan. Dus het zou allemaal geen probleem mogen zijn.
De repeater(s) hier zijn nodig vanwege de locatie van de KPN aansluiting (meterkast voorin het huis) i.c.m. met de vloeroppervlakte. Beneden is 125 m2 met de nodige muren. Maar ik haal nu dan ook 500/500 via WiFi, waar ik ook in huis ben.

[ Voor 4% gewijzigd door TFHfony op 29-11-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwijsman
TFHfony schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:09:
[...]

Zeer kritisch. Met name de dochter. Geen Wifi = Databundel :) :)

IPTV heb ik via KPN. Werkt Out Of The Box met de Fritz!Box.
Telefonie/Voip heb ik ook, maar niet via KPN. Ik heb "gewoon" bij Cheapconnect een abbo lopen en dat gaat prima. KPN schijnt tegenwoordig ook te kunnen: https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm
Overigens biedt KPN ook juist de Fritz!Box (tegen een meerprijs) aan. Dus het zou allemaal geen probleem mogen zijn.
De repeater(s) hier zijn nodig vanwege de locatie van de KPN aansluiting (meterkast voorin het huis) i.c.m. met de vloeroppervlakte. Beneden is 125 m2 met de nodige muren. Maar ik haal nu dan ook 500/500 via WiFi, waar ik ook in huis ben.
thx die hou ik vast bij de eerste wifi issues: ook twee van die dingen, je hebt gelijk
Heb je ooit gedacht over de Edgerouter X? volgens mij is dat net een brug te ver (gezien die dames ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

gwijsman schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:21:
[...]

thx die hou ik vast bij de eerste wifi issues: ook twee van die dingen, je hebt gelijk
Heb je ooit gedacht over de Edgerouter X? volgens mij is dat net een brug te ver (gezien die dames ;-))
Laat ik het zo zeggen: Ik zie meer mensen met problemen met Edgerouter X dan met Fritz!Box. Met name als het gaat om snelheid icm IPv6 als ik mij goed herinner. Natuurlijk kan je dan NOG meer instellen dan met een Fritz!Box, maar meer is niet altijd beter/nodig ;-)
Voor mij is de combinatie comfort, snelheid, betrouwbaarheid & configureerbaarheid Techniek e.d. vind ik best leuk, maar ik wil mezelf er ook niet onnodig mee bezig houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online

Mr. Freeze

¡GO!

Zojuist een nieuw glasvezel 500/500 abo afgesloten bij KPN. Maar nu kreeg ik een email dat er een monteur gaat langskomen om het aansluitpunt aan te passen, maar ik heb al een Genexis Gigabit aansluiting. Dan hoeft er toch niks te worden aangepast? Met alle respect voor de monteurs, de rest kan ik zelf eigenlijk wel.

Anders kost het me een snipperdag.

Of is die aanpassing toch van belang voor iets wat ik nog niet weet? Tot voor een jaar geleden was die aansluiting nog in gebruik bij een Telfort glasverbinding (200/200)

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
Mr. Freeze schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:06:
Zojuist een nieuw glasvezel 500/500 abo afgesloten bij KPN. Maar nu kreeg ik een email dat er een monteur gaat langskomen om het aansluitpunt aan te passen, maar ik heb al een Genexis Gigabit aansluiting. Dan hoeft er toch niks te worden aangepast? Met alle respect voor de monteurs, de rest kan ik zelf eigenlijk wel.

Of is die aanpassing toch van belang voor iets wat ik nog niet weet? Tot voor een jaar geleden was die aansluiting nog in gebruik bij een Telfort glasverbinding (200/200)
Het zou in principe niet nodig moeten zijn maar misschien dat KPN NetwerkNL (met oog op de komst van GPON) alleen nog maar TY-01 en TK-01 FTU's in het veld hebben en dat kunnen ze direct regelen wanneer er (weer) een vezel geactiveerd word door een nieuwe abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Dennis-L schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:31:
[...]

Het zou in principe niet nodig moeten zijn maar misschien dat KPN NetwerkNL (met oog op de komst van GPON) alleen nog maar TY-01 en TK-01 FTU's in het veld hebben en dat kunnen ze direct regelen wanneer er (weer) een vezel geactiveerd word door een nieuwe abonnement.
Nee hoor. Dit is gewoon een gevolg van het gebrek aan administratie. Dit is een ex Telfort klant en dus gaat het systeem er automatisch vanuit dat er een monteur moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Barre73 schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:10:
[...]

Nee hoor. Dit is gewoon een gevolg van het gebrek aan administratie. Dit is een ex Telfort klant en dus gaat het systeem er automatisch vanuit dat er een monteur moet komen.
Ah oké!
Maar ik ben ook een ex-Telfort klant en bij ging dat systeem er niet automatisch vanuit ;)
Dus het is dan wel willekeurig automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Mr. Freeze schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:06:

Zat toevallig dat aansluitpunt al in je meterkast toen het glasvezelnetwerk in de wijk nog niet eens gelegd was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Nu online

Mr. Freeze

¡GO!

Soundwork schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:09:
[...]

Zat toevallig dat aansluitpunt al in je meterkast toen het glasvezelnetwerk in de wijk nog niet eens gelegd was?
Nee, deze is naderhand een keer geüpgraded (2017?) Toen ik van 50 naar 200Mb ging. Glasvezel ligt hier vanaf 2013.

Edit: glasvezel ligt hier zelfs al vanaf 2009 zie ik nu. In 2013 ofzo werd xms door Telfort overgenomen meen ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Mr. Freeze op 29-11-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Mr. Freeze schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:14:
[...]

Nee, deze is naderhand een keer geüpgraded (2017?) Toen ik van 50 naar 200Mb ging. Glasvezel ligt hier vanaf 2013.

Edit: glasvezel ligt hier zelfs al vanaf 2009 zie ik nu. In 2013 ofzo werd xms door Telfort overgenomen meen ik.
Ok, puur omdat de FTU te oud is dus.......
Zoals @Dennis-L al aangaf, worden tegenwoordig de TY-01 en TK-01 nog toegepast.
Barre73 schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:10:
[...]

Deze snap ik niet... Als in de Reggefiber/Netwerk NL database een geldige FTU geadministreerd is, waarom wil de ISP dan alsnog een wijziging van de FTU laten doen?

[ Voor 32% gewijzigd door Soundwork op 29-11-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-09 22:31
Foxdelta-mods schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:14:
Zijn er hier toevallig mensen met het stb-nmc-400 probleem? Bij ons is dit sinds een aantal weken/maanden normaal. Bij zowel TV/Radio om te haverklap een stb-nmc-400 melding waardoor het kijken danwel het luisteren wordt onderbroken.

In eerste instantie dacht ik dat het aan mijn interne netwerk lag (volledig unifi setup) echter heb ik alles omgebouwd naar origineel (Experiabox) en tevens mijn Unifi setup opnieuw geïnstalleerd maar het probleem blijft nog steeds. Vervolgens via een kennis bij KPN een meting laten doen tot aan de NTU (deze is zelfs al vervangen door een monteur) echter tot op heden hetzelfde probleem. Op het KPN forum staat er één topic over open en daar is het voorlopig klaar mee zo lijkt het.
Ah, hier ook. Heb al van alles geprobeerd maar zie de oplossing niet. Ik zie op mijn router gewoon het verkeer op het tv-lan naar 0 gaan. Schakel ik niet over naar een andere zender dan duurt het even maar krijg ik uiteindelijk weer beeld. Is er al een oplossing? Contact met KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:24:
[...]

Ok, puur omdat de FTU te oud is dus.......
Zoals @Dennis-L al aangaf, worden tegenwoordig de TY-01 en TK-01 nog toegepast.

[...]

Deze snap ik niet... Als in de Reggefiber/Netwerk NL database een geldige FTU geadministreerd is, waarom wil de ISP dan alsnog een wijziging van de FTU laten doen?
Niet van de FTU. Van de NT.
@Mr. Freeze zal eerst een 100 Mbit NT hebben gehad en later kreeg hij een Gbit NT toen hij naar 200 Mbit ging.
Als hij glasvezel sinds 2013 heeft hangt er trouwens een TY-01 FTU in de woning. Die grote met de twee kappen.

[ Voor 19% gewijzigd door Barre73 op 30-11-2020 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Barre73 schreef op maandag 30 november 2020 @ 07:36:
[...]

@Mr. Freeze zal eerst een 100 Mbit NT hebben gehad en later kreeg hij een Gbit NT toen hij naar 200 Mbit ging.
Als hij glasvezel sinds 2013 heeft hangt er trouwens een TY-01 FTU in de woning. Die grote met de twee kappen.
Maar hij heeft toch een Genexis Gigabit? ;)

"Maar nu kreeg ik een email dat er een monteur gaat langskomen om het aansluitpunt aan te passen, maar ik heb al een Genexis Gigabit aansluiting."

Dus dat zou dan toch een FXP-100 FTU zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 16:45
Ik heb routed IPTV via een eigen pfSense router, en sinds de grote software-update van de decoder merk ik dat alle instellingen na een reboot terug naar default gaan. Bijv. aanpassen van de standby-tijd schiet terug naar 2 uur na elke reboot. Het lijkt alsof de decoder niet kan communiceren met een KPN-backend waar instellingen worden opgeslagen en opgehaald tijdens het opstarten. Meer mensen met deze ervaring?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:18
Niet toevallig een issue dat op KPN forum al breed uitgemeten wordt rondom dit nieuwe TV platform?

https://forum.kpn.com/int...te-het-nieuwe-menu-501234

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:48

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Tom Paris schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:30:
Ik heb routed IPTV via een eigen pfSense router, en sinds de grote software-update van de decoder merk ik dat alle instellingen na een reboot terug naar default gaan. Bijv. aanpassen van de standby-tijd schiet terug naar 2 uur na elke reboot. Het lijkt alsof de decoder niet kan communiceren met een KPN-backend waar instellingen worden opgeslagen en opgehaald tijdens het opstarten. Meer mensen met deze ervaring?
Welke DNS server( s ) gebruik staan ingesteld voor de STB?

De VIP5202 (4K STB) lust niet alle DNS formats:
Hallo allen, ik heb een reactie vanuit de organisatie. Dit probleem is bekend. Bij communicatie met de DNS servers verwachten onze Arris VIP5202 tv-ontvangers het antwoord in het nieuwere en efficiëntere compressed format. Als een server dat niet ondersteunt en nog het oudere uncompressed format gebruikt loopt de communicatie mis en kan de update niet doorkomen. Je kunt dit het beste bij je DNS provider aankaarten. Als workaround kun je tijdelijk een andere DNS gebruiken.
bron

Probeer deze DNS servers eens: 195.121.1.34 en 195.121.1.66

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 30-09 16:45
MisteRMeesteR schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:42:
[...]

Welke DNS server( s ) gebruik staan ingesteld voor de STB?

De VIP5202 (4K STB) lust niet alle DNS formats:

[...]

bron

Probeer deze DNS servers eens: 195.121.1.34 en 195.121.1.66
Ik gebruik Quad-9 en Cloudflare. De update is goed doorgekomen, en ook alle andere functies werken probleemloos (gids, apps zoals Netflix etc.). Maar is het proberen waard... Tnx!

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxdelta-mods
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-09 08:30
Theone098 schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:00:
[...]

Ah, hier ook. Heb al van alles geprobeerd maar zie de oplossing niet. Ik zie op mijn router gewoon het verkeer op het tv-lan naar 0 gaan. Schakel ik niet over naar een andere zender dan duurt het even maar krijg ik uiteindelijk weer beeld. Is er al een oplossing? Contact met KPN?
Uit mijn contactmomenten met KPN komt iedere hetzelfde; Meneer heeft u dit en dat al geprobeerd.
Om even een opsomming te maken van hetgeen ik allemaal al geprobeerd heb:
- Experiabox in mijn Unifi netwerken gehangen
- Unifi netwerk volledig vervangen door experiabox
- Unifi netwerk opnieuw geïnstalleerd
- Kabels doorgemeten en gecontroleerd (inc alle connectors)
- Gegoten kabel gebruikt vanuit experiabox naar TV kastje
- Gegoten kabel gebruikt vanuit Unifi switch naar TV kastje
- NTU laten vervangen
- Door KPN laten doormeten (via mijn contact bij kpn, dus niet door een onbekwaam iemand)
- TV kastje hersteld naar alle mogelijke instellingen
- IGMP Proxy herstart (maakt geen verschil). Direct na het opnieuw installeren van mijn Unifi netwerk kwam de melding alweer naar voren.

Ik wacht het voor nu even af. Wij kijken vrij weinig TV maar het gaat ons vooral om de radio. Hopelijk komt KPN snel met een oplossing. Zover ik kan lezen het in topic zijn ze er mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-09 22:31
Foxdelta-mods schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:17:
[...]

Uit mijn contactmomenten met KPN komt iedere hetzelfde; Meneer heeft u dit en dat al geprobeerd.
Om even een opsomming te maken van hetgeen ik allemaal al geprobeerd heb:
- Experiabox in mijn Unifi netwerken gehangen
- Unifi netwerk volledig vervangen door experiabox
- Unifi netwerk opnieuw geïnstalleerd
- Kabels doorgemeten en gecontroleerd (inc alle connectors)
- Gegoten kabel gebruikt vanuit experiabox naar TV kastje
- Gegoten kabel gebruikt vanuit Unifi switch naar TV kastje
- NTU laten vervangen
- Door KPN laten doormeten (via mijn contact bij kpn, dus niet door een onbekwaam iemand)
- TV kastje hersteld naar alle mogelijke instellingen
- IGMP Proxy herstart (maakt geen verschil). Direct na het opnieuw installeren van mijn Unifi netwerk kwam de melding alweer naar voren.

Ik wacht het voor nu even af. Wij kijken vrij weinig TV maar het gaat ons vooral om de radio. Hopelijk komt KPN snel met een oplossing. Zover ik kan lezen het in topic zijn ze er mee bezig.
Dank je voor deze uitgebreide reactie. Komt overeen met mijn bevindingen al heb ik niet alle stappen gedaan (KPN monteur). Ik steek er verder geen tijd meer in. Ben er klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op maandag 30 november 2020 @ 07:36:
[...]

De TY-01 is toch de meest recente FTU voor 2 vezelige aanvoervezels vanuit de PoP's?
Bij alle 1 vezelige aansluitingen wordt de TK-01 FTU gebruikt. Of worden er tegenwoordig ook 2 vezelige aanvoer in de TK-01 afgemonteerd waarbij er 1 vezel niet meer met de connector naar buiten komt en wordt opgerold?

@Mr. Freeze geeft aan al voor 2013 glasvezel te hebben en noemt de naam "Genexis", dan vermoedt ik dat hij de FXP-100 FTU heeft (die bij mij ook in de meterkast was geschroefd). Toen ik eind 2014 mijn eerste glasvezel abonnement bestelde, toen werd de FTU vervangen door de TY-01 omdat er volgens de RF database geen aansluitpunt aanwezig was en zij ook een NT leverde die alleen paste op de TY-01.

Edit: toevoeging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Soundwork schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:41:
[...]

De TY-01 is toch de meest recente FTU voor 2 vezelige aanvoervezels vanuit de PoP's?
Bij alle 1 vezelige aansluitingen wordt de TK-01 FTU gebruikt. Of worden er tegenwoordig ook 2 vezelige aanvoer in de TK-01 afgemonteerd waarbij er 1 vezel niet meer met de connector naar buiten komt en wordt opgerold?

@Mr. Freeze geeft aan al 2013 glasvezel te hebben en noemt de naam "Genexis", dan vermoedt ik dat hij de FXP-100 FTU heeft (die bij mij ook in de meterkast was geschroefd). Toen ik eind 2014 mijn eerste glasvezel abonnement bestelde, toen werd de FTU vervangen door de TY-01 omdat er volgens de RF database geen aansluitpunt aanwezig was en zij ook een NT leverde die alleen paste op de TY-01.
-ho verkeerd gelezen-

[ Voor 7% gewijzigd door Dennis-L op 30-11-2020 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:41:
[...]

@Mr. Freeze geeft aan al 2013 glasvezel te hebben en noemt de naam "Genexis", dan vermoedt ik dat hij de FXP-100 FTU heeft (die bij mij ook in de meterkast was geschroefd). Toen ik eind 2014 mijn eerste glasvezel abonnement bestelde, toen werd de FTU vervangen door de TY-01 omdat er volgens de RF database geen aansluitpunt aanwezig was en zij ook een NT leverde die alleen paste op de TY-01.
De TK-01 kent al vanaf het begin twee vezels. De blauwe wordt opgerold, de groene zit in de connector/pigtail.De blauwe en de groene lopen beiden in dezelfde kabel vanaf woning tot in het DP maar alleen de groene is daar gelast op de voedingskabel naar de PoP.

De FXP 100 hoeft niet vervangen te worden. Ook niet bij jou. Tenzij je de FXP-10 bedoelt?

Wat die Genexis betreft: Google maar even op Genexis mc901...

[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 30-11-2020 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:00:
[...]

De TK-01 kent al vanaf het begin twee vezels. De blauwe wordt opgerold, de groene zit in de connector/pigtail.

De FXP 100 hoeft niet vervangen te worden. Ook niet bij jou. Tenzij je de FXP-10 bedoelt?
Ja, de MC901 is de NT die past op een FXP-100 FTU.
Bij mij hing een FXP-100 die vervangen is voor een TY-01.
Twee redenen waren echt omdat status "geen glasvezel in woning" had bij RF (code weet jij wel).
De ISP waar ik abonnement had genomen stuurde een NT af die paste op de TY-01.

(Ik had de FXP-100, niet de FXP-10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:04:
[...]

Ja, de MC901 is de NT die past op een FXP-100 FTU.
Bij mij hing een FXP-100 die vervangen is voor een TY-01.
Twee redenen waren echt omdat status "geen glasvezel in woning" had bij RF (code weet jij wel).
De ISP waar ik abonnement had genomen stuurde een NT af die paste op de TY-01.

(Ik had de FXP-100, niet de FXP-10)
Nee. De MC901 hoort op de TY-01.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpdRUOsxORKHKSpP52yPA-tRQ_I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FNACgoYOO0KNApESezMRlVXl.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:06:
[...]

[Afbeelding]
Die NT heb ik nog steeds liggen in mijn archief. Staat bij mij bekend als de PacketFront....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:16:
[...]

Die NT heb ik nog steeds liggen in mijn archief. Staat bij mij bekend als de PacketFront....
Genexis heeft al in 2012 het deel van Packet Front gekocht dat CPE's maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veendijk
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-09 17:00
Barre73 schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:00:
[...]

De TK-01 kent al vanaf het begin twee vezels. De blauwe wordt opgerold, de groene zit in de connector/pigtail.De blauwe en de groene lopen beiden in dezelfde kabel vanaf woning tot in het DP maar alleen de groene is daar gelast op de voedingskabel naar de PoP.

De pigtail is groen maar de vezel is blauw. de groene vezel word in de dp gerold bij nieuwbouw. bij oudbouw ( met herstel van een dp worden beide nog gelast ondergronds) en heel soms word er in een tk01 ook 2 pigtails gelast :)

[ Voor 3% gewijzigd door Veendijk op 30-11-2020 19:37 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Nu online

Mr. Freeze

¡GO!

Barre73 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:06:
[...]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVN_ZggCzLhMuIOJkVl0KP5qYF8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hVIUL7ai4iknJtPzcZXnGxns.png?f=fotoalbum_large

Dit is de mijne dus :)

Voor zekerheid toch maar snipperdag aangevraagd.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Freeze op 30-11-2020 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Mr. Freeze schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:53:
[...]

[Afbeelding]

Dit is de mijne dus :)

Voor zekerheid toch maar snipperdag aangevraagd.
Dit is de FXP-100 met als bovenste deel een gigabit NT.
Die zou nog prima moeten werken met 500 Mbit. Zoals ik al aangaf is dit normaliter niet een FTU die geheel moet worden vervangen (dus de hele grondplaat).
Gelukkig maar want er zijn er wel een paar honderdduizend van in Nederlandse woningen.

Overigens heel apart dat die in 2013 nog zou zijn gemonteerd aangezien Reggefiber in 2012 overging op een nieuwe versie (de TY-01).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:19
Dennis-L schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:20:
[...]

Maar hij heeft toch een Genexis Gigabit? ;)

"Maar nu kreeg ik een email dat er een monteur gaat langskomen om het aansluitpunt aan te passen, maar ik heb al een Genexis Gigabit aansluiting."

Dus dat zou dan toch een FXP-100 FTU zijn?
Ik ben afgelopen vrijdag aangesloten, ik snapte ook deze mail niet want mijn NT kastje en wat erin zit is up-to-date, het ging schijnbaar om het aansluitpunt ergens buitenshuis in de wijk die moest nog ''verbonden'' worden.
De klantenservice zei dat het om het NT kastje ging, ondanks dat ik zei van niet. De monteur zei als eerste toen die binnenkwam: oke als het goed is heb je nu ''glas'' signaal want ik heb je zojuist buiten aangesloten.
Hier heeft hij verder ook helemaal niks hoeven te doen op IT gebied, ik heb hem wel gevraagd even een gat te boren en dat was geen probleem haha.

Hier ligt nu een 500-500 lijn, snelheden via bijv speedtest.net zit op circa 490 - 650.

Dit deel over hoe dit bij KPN werkt vond ik ook totaal niet prettig, de eerste monteur zou midden op mijn werkdag komen die moest ik annuleren, de volgende kon 4 werkdagen later (balen..), daarvoor moest ik mij al in bochten wringen om een half uur eerder te kunnen gaan van werk. Dan blijkt dat de monteur helemaal niet bij mij binnen hoefde te zijn (behalve dan voor het controleren van het glas lampje wat ik ook nog wel had kunnen doen). Nu kan ik wellicht ''lastig'' zijn (niet dat ik dit bij KPN gemeld heb, dit is simpelweg hun werkwijze), maar Ziggo/UPC heeft mij in de afgelopen 15 jaar dusdanig verwend met het gemak hoe het bij hun gaat dat dit wel een domper was.. Helaas ligt in mijn nieuwbouwwoning uitsluitend adsl en glas dat ik Ziggo vaarwel heb moeten zeggen.

Verder..
Qua bekabeling had ik op de woonkamer TV na wel een gelukje, de vorige eigenaar had een satelliet en om die reden kennelijk verschillende coax punten in huis.. De coax kabels heb ik als ''trekveer'' gebruikt om UTP door het huis te slingeren. Dan nog een ander pluspuntje, ik heb volgens mij het nieuwste KPN modem gekregen, oftewel hier is WiFi 6 aanwezig.

Momenteel mijn aansluiting: kpn modem/router, eigen switch erop om de UTP aansluitingen uit te breiden. Zelfs (ondanks de goede isolatie van dit huis) op zolder wifi bereik. Tot zover nog geen reden gehad om mijn eigen asus router erbij te zetten. Ook blij dat ik niet voor hun 2 wifi punten gekozen heb als actie maar de 35 euro voor de eerste 6 maanden.

[ Voor 61% gewijzigd door LopendeVogel op 01-12-2020 05:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquiD-AciD
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-08 13:04
Super excited kwam het doosje van KPN binnen vorige week. Meneer aan de telefoon vertelde dat je bij een nieuwe glasvezel aansluiting (welke 2 weken in huis ligt) zelf geen montage kunt doen. Oke, dan mag de monteur het komen monteren, dat is niet anders.

Vrijdag kwam het doosje binnen wat ze gewoon opsturen (waarom is mij een raadsel, geef het aan de monteur mee toch?). Uiteraard nieuwschierig dat ik was wat er nou zo spannend aan is om dat aan te sluiten zie ik tot mijn verbazing dat er alleen een DSL aansluiting aan zit?

In mijn mailbevestiging staat nergens dat het om een glasvezel aansluiting gaat die er besteld is, KPN Hussel heet het 500/500. Hoe hadden ze dit ooit via DSL bedacht?

Vraag; had ik nog duidelijker moeten zijn aan de lijn dat ik glasvezel wil? (ik woon letterlijk op nog geen 100 meter van de KPN centrale)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
LiquiD-AciD schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:49:
Super excited kwam het doosje van KPN binnen vorige week. Meneer aan de telefoon vertelde dat je bij een nieuwe glasvezel aansluiting (welke 2 weken in huis ligt) zelf geen montage kunt doen. Oke, dan mag de monteur het komen monteren, dat is niet anders.

Vrijdag kwam het doosje binnen wat ze gewoon opsturen (waarom is mij een raadsel, geef het aan de monteur mee toch?). Uiteraard nieuwschierig dat ik was wat er nou zo spannend aan is om dat aan te sluiten zie ik tot mijn verbazing dat er alleen een DSL aansluiting aan zit?

In mijn mailbevestiging staat nergens dat het om een glasvezel aansluiting gaat die er besteld is, KPN Hussel heet het 500/500. Hoe hadden ze dit ooit via DSL bedacht?

Vraag; had ik nog duidelijker moeten zijn aan de lijn dat ik glasvezel wil? (ik woon letterlijk op nog geen 100 meter van de KPN centrale)
Op de glasvezelaansluiting wordt door de monteur een NT geplaatst. Vanaf daar gaat een Ethernet kabel naar je Experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquiD-AciD
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-08 13:04
Bigs schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:16:
[...]

Op de glasvezelaansluiting wordt door de monteur een NT geplaatst. Vanaf daar gaat een Ethernet kabel naar je Experiabox.
Aah, de andere onderdelen worden dus door de monteur meegenomen, dat was niet geheel duidelijk maar is ook goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Laatst online: 30-09 19:54
Ik heb bij KPN de vraag neergelegd wanneer ze verwachten IPv6 te kunnen leveren op de nieuwe Box12:
Wordt aan gewerkt. In de loop van volgend jaar komt er een update aan waarna het beschikbaar is.
Toch jammer dat dat zo lang moet duren voor een nieuw apparaat is voorzien van IPv6.

[ Voor 3% gewijzigd door St00mwals op 01-12-2020 10:58 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 26-09 22:38
St00mwals schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:57:
Ik heb bij KPN de vraag neergelegd wanneer ze verwachten IPv6 te kunnen leveren op de nieuwe Box12:

[...]

Toch jammer dat dat zo lang moet duren voor een nieuw apparaat is voorzien van IPv6.
ja echt belachelijk! Ik verhuis over een week naar mijn nieuwe huis, dat dus net is aangesloten op KPN glas, met Experiabox 12, zonder IPv6. Dus die gaat er zsm uit, mooi projectje voor in de kerstvakantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online

[...]

de V10a staat het default uit...
maar met eigen apparatuur kun je wel IPv6 krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

10a lijkt gefixt te zijn...
https://forum.kpn.com/internet-9/ipv6-op-v10a-471957

En ik kan bevestigen dat hij bij mij op "automatic" staat, en dus op ipv6 werkt. Incl ULA support en prefix.
Firmware Version: v5.00.43 build447

[ Voor 48% gewijzigd door Get!em op 01-12-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:37
Ik had afgelopen donderdag met de KPN chat geprobeerd een mooi verlengaanbod te krijgen met black friday, maar verder dan 3 maanden sneller internet of 3 maanden zenderpakket kwamen ze niet. Best wel teleurstellend aanbod :/ . De ervaringen in dit topic [Black Friday] KPN Thuis & Mobiel (2020) waren niet al te best. Keer op keer bellen met de klantenservice, wachtrijen in de chat, etc en hopen dat je een fatsoenlijk aanbod zou krijgen. Ik had er totaal geen zin in. Maandag alles in gang gezet om over te stappen naar T-Mobile. Vandaag gebeld door KPN met een nieuw verlengaanbod

Oud Telfort abonnement:
100/100 internet + TV voor €35/maand (vorig jaar met black friday verlengt en zou €45/maand worden na de 12 maanden)

Verlengaanbod KPN:
200/200 internet de eerste 9 maanden €30/maand en daarna €50/maand (gemiddeld €35/maand over 12 maanden)

9 maanden €20/maand korting is ongeveer de maximale korting die je kunt krijgen volgens het black friday topic dus ik ben tevreden :). Daarnaast ook nog een leuk verlengaanbod gekregen voor KPN mobiel.

Een tip voor volgend jaar: gewoon overstappen en dan krijg je wel vanzelf de korting zonder gezeur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:47
En hoe zit het nu met het "in gang zetten" naar t mobile dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:31
Toch het belletje naar KPN maar gewaagd, zag dat er 1Gbit op mijn adres beschikbaar was. Vriendelijke medewerker werker gesproken en kreeg 6 maanden 9.99 euro korting als ik gebruik wilde maken van de verhoogde snelheid. Toffe was ook dat het binnen een half uur al actief stond en ik met mijn UDM Pro net geen 1000/800 scoort terwijl de upload 500Mbit is gebleven.

Het loont dus om wellicht even te bellen na Blackfriday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:37
Ik zit nog in de 14 dagen bedenktijd voor t-mobile. Dus binnenkort een belletje naar t-mobile om het overstappen te annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 20:13
AquaSheep schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:06:
Ik had afgelopen donderdag met de KPN chat geprobeerd een mooi verlengaanbod te krijgen met black friday, maar verder dan 3 maanden sneller internet of 3 maanden zenderpakket kwamen ze niet. Best wel teleurstellend aanbod :/ . De ervaringen in dit topic [Black Friday] KPN Thuis & Mobiel (2020) waren niet al te best. Keer op keer bellen met de klantenservice, wachtrijen in de chat, etc en hopen dat je een fatsoenlijk aanbod zou krijgen. Ik had er totaal geen zin in. Maandag alles in gang gezet om over te stappen naar T-Mobile. Vandaag gebeld door KPN met een nieuw verlengaanbod

Oud Telfort abonnement:
100/100 internet + TV voor €35/maand (vorig jaar met black friday verlengt en zou €45/maand worden na de 12 maanden)

Verlengaanbod KPN:
200/200 internet de eerste 9 maanden €30/maand en daarna €50/maand (gemiddeld €35/maand over 12 maanden)

9 maanden €20/maand korting is ongeveer de maximale korting die je kunt krijgen volgens het black friday topic dus ik ben tevreden :). Daarnaast ook nog een leuk verlengaanbod gekregen voor KPN mobiel.

Een tip voor volgend jaar: gewoon overstappen en dan krijg je wel vanzelf de korting zonder gezeur!
Thanks voor deze info. Heb 'maar' 6 maanden €20 korting kunnen krijgen, dus ga nu deze tactiek maar eens uitproberen.
De HD medewerker gaf aan dat de 9 maanden alleen op Black Friday was, terwijl ik juist toen gebeld heb, alleen kon mijn abonnement toen niet gewijzigd worden door een ITV ontvanger swap.
Beetje kansloos excuus imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:00:
[...]

Overigens heel apart dat die in 2013 nog zou zijn gemonteerd aangezien Reggefiber in 2012 overging op een nieuwe versie (de TY-01).
De glasvezel aansluiting van @Mr. Freeze is van 2007 en niet van 2013, meende ik gelezen te hebben.
mr.DJ95 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:52:
Toch het belletje naar KPN maar gewaagd, zag dat er 1Gbit op mijn adres beschikbaar was. Vriendelijke medewerker werker gesproken en kreeg 6 maanden 9.99 euro korting als ik gebruik wilde maken van de verhoogde snelheid. Toffe was ook dat het binnen een half uur al actief stond en ik met mijn UDM Pro net geen 1000/800 scoort terwijl de upload 500Mbit is gebleven.

Het loont dus om wellicht even te bellen na Blackfriday.
Jammer dat ik al in een andere kortingsactie zit, was leuke aanbieding geweest..... :P

[ Voor 46% gewijzigd door Soundwork op 02-12-2020 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:43:
[...]

De glasvezel aansluiting van @Mr. Freeze is van 2007 en niet van 2013, meende ik gelezen te hebben.
Ik moest het even terug zoeken. Hij schreef 2013 en daar reageerde ik op. Later paste hij het aan naar 2009 maar dat heb ik niet gezien.
Dus dan wel logisch dat hij een FXP-100 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:48:
[...]

Ik moest het even terug zoeken. Hij schreef 2013 en daar reageerde ik op. Later paste hij het aan naar 2009 maar dat heb ik niet gezien.
Dus dan wel logisch dat hij een FXP-100 heeft.
Oh, 2007 moet 2009 zijn. Excuus voor de verwarring.
Maar waarom wil KPN hier een andere NT inzetten? Zoals je al schreef: hij heeft al een gigabit NT....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:50:
[...]

Oh, 2007 moet 2009 zijn. Excuus voor de verwarring.
Maar waarom wil KPN hier een andere NT inzetten? Zoals je al schreef: hij heeft al een gigabit NT....
100% zekerheid kan ik niet geven maar ik heb dit wel eens eerder uitgezocht en toen bleek dat er nergens werd bijgehouden welke NT een bewoner heeft. Dat is namelijk iets dat de provider levert en providers delen die informatie niet onderling. En bij de Telfort-KPN migratie is dit soort info blijkbaar ook niet over gezet.
Sterker nog: ik heb een sterk vermoeden dat KPN het zelf als provider niet eens bijhoudt. Maar dat is een vermoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwijsman
TFHfony schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:49:
[...]

Laat ik het zo zeggen: Ik zie meer mensen met problemen met Edgerouter X dan met Fritz!Box. Met name als het gaat om snelheid icm IPv6 als ik mij goed herinner. Natuurlijk kan je dan NOG meer instellen dan met een Fritz!Box, maar meer is niet altijd beter/nodig ;-)
Voor mij is de combinatie comfort, snelheid, betrouwbaarheid & configureerbaarheid Techniek e.d. vind ik best leuk, maar ik wil mezelf er ook niet onnodig mee bezig houden.
De fritz draait, iets meer werk, maar dat is mijn eigen schuld.
Fantastisch ding dank voor je advies! 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 20:13
plofkip schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:12:
[...]

Thanks voor deze info. Heb 'maar' 6 maanden €20 korting kunnen krijgen, dus ga nu deze tactiek maar eens uitproberen.
De HD medewerker gaf aan dat de 9 maanden alleen op Black Friday was, terwijl ik juist toen gebeld heb, alleen kon mijn abonnement toen niet gewijzigd worden door een ITV ontvanger swap.
Beetje kansloos excuus imo.
Hoppa! Gisteren T-Mobile afgesloten en overstap was rond.
Vandaag belletje van KPN en dikke korting gekregen.

Huidige situatie:
200 mbps
2 interactieve tv ontvangers
Opnemen pakket
Spotify Premium
Pluspakket (gratis inbegrepen)

Kosten: € 79,10 per maand

In de nieuwe situatie dus over naar hussel en het Pluspakket vervalt.
Eerste 9 maanden: € 44,99
Daarna: € 69,99

Een totale korting (12 mnd) van € 334,32 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 18:48

jefjef

learning by doing

Dankzij Tweakers testpanel heb ik nu up and running een FritzBox 7590 en een repeater 2400 draaien. dit tot volle tevredenheid. Waar ik voorheen wifi een snelheid van 22/31Mbps gemiddeld is. Is dat nu 77/60Mbps gemiddeld. LAN gemiddeld 190/240Mbps. Welk wel een vreemd probleem is dat ik nu, alleen maar op 1 pc, bij outllook de melding krijg: Verbinding controleren, gebruik de browser om u aan te melden bij het Netwerk om nieuwe e-mail te ontvangen. En dit terwijl ik wel gewoon mail kan versturen en ontvangen

en in Windows instellingen --> Uw instellingen syncen staat in het rood de boodschap Er is een probleem opgetreden tijdens het verbinden met uw account. Controleer uw internet verbinding en probeer het opnieuw.

In netwerkverbindingen wordt aangegeven geen internet toegang

Wat dus vreemd is om dat ik gewoon internet verbinding heb.

Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan gaan doen?

[ Voor 3% gewijzigd door jefjef op 03-12-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 22:05
Begin oktober de sleutel van mijn nieuwe huis gehad. Onlangs heeft de vorige bewoner glasvezel aan laten sluiten waardoor ik nu vrij makkelijk KPN glasvezel kon aanvragen. In m'n vorige huis zat ik op T-mobile maar ik was wel weer toe aan de 'KPN kwaliteit' (T-mobile toch redelijk vaak internet storing).

Zo gezegd zo gedaan en halverwege oktober is het allemaal aangesloten. Alles leek te werken met wifi op de telefoon etc. totdat ik afgelopen week verhuisd ben. Het internet blijkt om de haverklap weg te vallen. Dit is ook duidelijk zichtbaar in de logging van de Box12 om de 5-10 minuten.

Na eerste een eeuwigheid op zoek te zijn geweest hoe je in vredesnaam de klantenservice tegenwoordig nog bereikt (je gaat eerst door allerlei pagina's waar je modem wordt gereset etc.) kwam ik uiteindelijk op de chat terecht. Na mijn uitleg werd er direct een monteur ingepland. Monteur kon helaas pas een week later komen. In de chat werd dinsdag bevestigd. Dinsdag kwam helaas niemand opdagen. Bleek woensdag te zijn ingepland. Na weer iemand geregeld te hebben om de monteur op te wachten wordt ik om 15:30 (monteur zou tussen 14-16 komen) gebeld dat hij ziek is. Kan gebeuren. Vandaag een nieuwe poging. Gelukkig kon ik hem dit keer zelf ontvangen. Bij binnenkomst blijkt hij helemaal niets te weten van wat ik in de chat al heb verteld (dat ik de error melding al had opgezocht en dat iemand anders het probleem ook had, daarbij zat het in de wijkkast). Meneer ging netjes alles weer resetten en doormeten.

Zojuist kwam hij me vertellen dat alles binnen goed is en dat het waarschijnlijk ergens anders aan ligt (dat wist ik vorige week al). Hij gaat de melding weer doorzetten naar de serviceafdeling en dan hoor ik nog wat. Het kan 24 uur duren of 48 of langer. Oftewel hij wist niks.

Nu kan de beste man hier ook niet veel aan doen ben ik bang maar het ziet ernaar uit dat we volgende week week 3 in gaan zonder internet/tv in huis. Het thuiswerken via een krakkemikkig 4G verbindinkje begint inmiddels erg lastig te worden en op werk is het ook lastig uitleggen waarom het allemaal zo lang duurt.

Welke opties heb ik nog anders dan eindeloos geduld? Uiteraard wordt het maandbedrag zonder fouten netjes afgeschreven sinds dag 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:51

[...]

Toen ik belde met deze vraag moest ik verantwoorde waarom ik dacht dat ik ipv6 nodig had.
Er was met installeren het een ander mis gegaan waarvoor ik even moest bellen. Kan gebeuren (glasvezel verbinding was gebroken door de monteur toen hij de nieuwe NT kastje plaatste. Maar het verbaasde mij dat ik mij ipv6 gebruik moest verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Laatst online: 30-09 19:54
TurboTon1973 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:29:
[...]

Toen ik belde met deze vraag moest ik verantwoorde waarom ik dacht dat ik ipv6 nodig had.
Er was met installeren het een ander mis gegaan waarvoor ik even moest bellen. Kan gebeuren (glasvezel verbinding was gebroken door de monteur toen hij de nieuwe NT kastje plaatste. Maar het verbaasde mij dat ik mij ipv6 gebruik moest verantwoorden.
Ja, want IPv6 is een super de luxe iets, wat nog bijna niemand in de wereld heeft en wat we in de toekomst ook niet nodig hebben 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diedbase
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 10:22
Arjantje72 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:47:
[...]

Ik denk dat je experia box niet goed is. Hier nooit een reset :)
Om hier even op terug te komen, contact gehad met KPN via hun eigen forum vanwege resettende V12 box. Uiteindelijk is er een monteur langsgekomen, alles doorgemeten en met de verbinding zelf geen probleem. V12 box vervangen voor de V10 en al bijna een week zonder resets. Tevens niet meer het probleem dat m'n chromecast en Brother Printer na verloop van tijd onzichtbaar werden voor andere apparaten.

De monteur erkende dat er problemen zijn met de V12 en als ze de verbinding doormeten en geen storing aantreffen, is het vervangen van de V12 voor de V10 de simpelste oplossing. Al met al ben ik nu dik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Prak gister de upgrade naar 3mnd gratis upgrade/extraatje (200/200) erin, die zou binnen 24u geregeld moeten zijn (vandaag de wederhelft vrij dus mag ff onderbreking komen). Krijg ik een mail met de 15e december door, en een afwijkende prijs tov die ik tijdens het bestellen zag :/

- moet toch ineens iets technisch worden gedaan (oh?)
- gevraagd om een andere datum want er wordt thuisgewerkt en mijn vrouw zit in de lijn de hele werkdag
- screenshot van tijdens bestelproces doorgestuurd ivm prijsafwijking

Beetje rommelig allemaal, geen goede indruk.

[ Voor 9% gewijzigd door 2Dutch op 04-12-2020 15:45 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk26
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:16
2Dutch schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:43:
Prak gister de upgrade naar 3mnd gratis upgrade/extraatje (200/200) erin, die zou binnen 24u geregeld moeten zijn (vandaag de wederhelft vrij dus mag ff onderbreking komen). Krijg ik een mail met de 15e december door, en een afwijkende prijs tov die ik tijdens het bestellen zag :/

- moet toch ineens iets technisch worden gedaan (oh?)
- gevraagd om een andere datum want er wordt thuisgewerkt en mijn vrouw zit in de lijn de hele werkdag
- screenshot van tijdens bestelproces doorgestuurd ivm prijsafwijking

Beetje rommelig allemaal, geen goede indruk.
Zit je toevallig nog op een 100 mbit lijn in de POP? Mogelijk moet de lijn dan fysiek worden omgepatcht op een 1 Gbit switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

henk26 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:31:
Zit je toevallig nog op een 100 mbit lijn in de POP? Mogelijk moet de lijn dan fysiek worden omgepatcht op een 1 Gbit switch.
De enige verklaring lijkt me. Had eerder kort contact gehad ivm de upgrade en hoe lang het ging duren, en toen dachten ze nog dat het onder de 24u viel en niet dat er iemand langs moest komen. Oh well, ik heb er geen haast mee, maar mocht iemand tegen hetzelfde aanlopen: vraag heel specifiek na of ze willen checken of er een mannetje naar een kastje moet ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
2Dutch schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:36:
[...]

De enige verklaring lijkt me. Had eerder kort contact gehad ivm de upgrade en hoe lang het ging duren, en toen dachten ze nog dat het onder de 24u viel en niet dat er iemand langs moest komen. Oh well, ik heb er geen haast mee, maar mocht iemand tegen hetzelfde aanlopen: vraag heel specifiek na of ze willen checken of er een mannetje naar een kastje moet ;)
Je kan het zelf eventueel wel zien, wat is de linksnelheid tussen je NT en je router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
diedbase schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:25:
[...]

Om hier even op terug te komen, contact gehad met KPN via hun eigen forum vanwege resettende V12 box. Uiteindelijk is er een monteur langsgekomen, alles doorgemeten en met de verbinding zelf geen probleem. V12 box vervangen voor de V10 en al bijna een week zonder resets. Tevens niet meer het probleem dat m'n chromecast en Brother Printer na verloop van tijd onzichtbaar werden voor andere apparaten.

De monteur erkende dat er problemen zijn met de V12 en als ze de verbinding doormeten en geen storing aantreffen, is het vervangen van de V12 voor de V10 de simpelste oplossing. Al met al ben ik nu dik tevreden.
Kreeg je de echte V10 van ZTE of de V10A van Arcadyan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Dennis-L schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:39:
[...]

Je kan het zelf eventueel wel zien, wat is de linksnelheid tussen je NT en je router?
Experiabox vermeldt geen linkspeed.

Overigens kreeg ik net nog een nette vriendelijke reply dat ze de order gaan verschuiven naar een datum die me schikt en de kortingen worden links- of rechtsom geregeld, nice :)

[ Voor 26% gewijzigd door 2Dutch op 04-12-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:31
Wat zijn jullie ervaringen met KPN 1000Mbit lijnen en de snelheid daarvan? Ik scoor met mijn Ubiquiti UDM-pro eraan niet zo hoog als ik verwacht. Ik scoor wel iets hoger als dat ik scoorde met 500/500 maar niet 1000Mbit waardig lijkt mij.

Gemeten via verschillende diensten zoels speedtest en fast.

Lijkt mij dat de NT ook gewoon een gigabit verbinding kan opzetten met de wijkcentrale als ik hier voorheen een 500Mbit lijn over had lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
2Dutch schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:05:
[...]

Experiabox vermeldt geen linkspeed.

Overigens kreeg ik net nog een nette vriendelijke reply dat ze de order gaan verschuiven naar een datum die me schikt en de kortingen worden links- of rechtsom geregeld, nice :)
Experiabox 10 wel, de 12 niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Dennis-L schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:39:
[...]

Dat kan men toch ook zien aan de LED lampjes op de NT?
Oranje=100 Mbps en groen=1 Gbps....
Pagina: 1 ... 28 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen