[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:27
ik222 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:40:
[...]

Dat is erg kwetsbaar, als je de FTU loshaalt en gaat verplaatsen is er een grote kans dat de vezel breekt. Ik zou daar dus niet aan beginnen.
Daar sluit me bij aan. Tweede probleem is dat je de schroeven waarmee de grondplaat vastzit alleen kan bereiken door de hele opbouw los te halen. Op dat moment is de kans dat de opgerolde vezels los springen heel groot. En dan ben je de sjaak want dan moet de aannemer terugkomen en ben je 300 euro verder.
Dat bedrag is trouwens ook standaard voor een verplaatsing.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
ik222 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:40:
[...]

Dat is erg kwetsbaar, als je de FTU loshaalt en gaat verplaatsen is er een grote kans dat de vezel breekt. Ik zou daar dus niet aan beginnen.
Barre73 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:14:
[...]

Daar sluit me bij aan. Tweede probleem is dat je de schroeven waarmee de grondplaat vastzit alleen kan bereiken door de hele opbouw los te halen. Op dat moment is de kans dat de opgerolde vezels los springen heel groot. En dan ben je de sjaak want dan moet de aannemer terugkomen en ben je 300 euro verder.
Dat bedrag is trouwens ook standaard voor een verplaatsing.
OK, thnx, duidelijk (y) Ik blijf er van af en fabriek er morgen een houten koofje omheen. Mooi klusje voor een regenachtige corona-zondag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 21:01

Matis

Rubber Rocket

Momenteel storing bij KPN in mijn regio (Tilburg). Het ledje "glas" is uit op de FTU.
Door een storing kunt u mogelijk niet internetten, tv kijken of bellen. Excuses hiervoor! Wij werken er hard aan om de storing voor 03-11-2020 18:00 uur op te lossen. Meer weten? Kijk op kpn.com/storingsinfo. Groet, KPN
Ik mag hopen dat 3 november 18:00 een foutje is...

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Internet doet het weer. Fijn zo'n prognose 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 03:35
Matis schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:40:
Internet doet het weer. Fijn zo'n prognose 8)7
In die periode kan het zo weer uitvallen, de reparatie loopt dus nog, hoop het niet voor je natuurlijk,

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:03

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik merk met de nieuwe 5202 decoder dat met HDR Netflix een flink stuk donkerder is dan wanneer ik het via de tv app van de Samsung Q80R afspeel.
Is dit het euvel waar KPN al sinds de start van HDR mee speelt of gewoon een verschil in uitsturen van HDR van KPN vs tv app

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Mel33 schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:23:
In die periode kan het zo weer uitvallen, de reparatie loopt dus nog, hoop het niet voor je natuurlijk,
Dat begrijp ik, maar dan nog vind ik het bijzonder om zo'n arbitrair tijdstip door te geven.

Dan rijst bij mij de vraag: hoe complex moet zo'n verstoring dan zijn om er 4 dagen voor nodig te hebben?

Lijkt bijna of ze door de vezel zijn gegaan of er een wijkkast uit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 20:31
Rubman schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:17:
Ik merk met de nieuwe 5202 decoder dat met HDR Netflix een flink stuk donkerder is dan wanneer ik het via de tv app van de Samsung Q80R afspeel.
Is dit het euvel waar KPN al sinds de start van HDR mee speelt of gewoon een verschil in uitsturen van HDR van KPN vs tv app
Dat laatste. Het euvel is namelijk met een eerdere update al opgelost. Je kunt namelijk nu kiezen of je HDR aan, uit of auto wilt. Voorheen was het de tussen 'aan' of 'aan'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Matis schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:05:
[...]

Dat begrijp ik, maar dan nog vind ik het bijzonder om zo'n arbitrair tijdstip door te geven.

Dan rijst bij mij de vraag: hoe complex moet zo'n verstoring dan zijn om er 4 dagen voor nodig te hebben?

Lijkt bijna of ze door de vezel zijn gegaan of er een wijkkast uit ligt.
Klonk bij mij meer als een standaard oplostijd van 2 werkdagen. Maandag en dinsdag. Dat men direct in het weekend aan de slag ging is heel fijn maar niet verplicht. SLA tijden met de operators voor consumenten verbindingen zijn lang zo scherp niet als voor zakelijk. Daar is de prijs dan ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:53

Mr. Freeze

¡GO!

Einde van deze maand ga ik KPN glasvezel aanvragen. Weet iemand welke TV ontvanger ik zou kunnen verwachten bij een niet 4k abo? (in combinatie met een 200 of 500MB abonnement)

Ik vraag einde van de maand pas aan ivm black friday, zal wel weer zes maanden korting zijn dan, nu is het drie.

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 20:12

TFHfony

Professional Weirdo

Mr. Freeze schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:33:
Einde van deze maand ga ik KPN glasvezel aanvragen. Weet iemand welke TV ontvanger ik zou kunnen verwachten bij een niet 4k abo? (in combinatie met een 200 of 500MB abonnement)

Ik vraag einde van de maand pas aan ivm black friday, zal wel weer zes maanden korting zijn dan, nu is het drie.
Aris VIP5202. Die wordt momenteel als standaard uitgeleverd, ook bij non-4K abbo's.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

TFHfony schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:35:
[...]

Aris VIP5202. Die wordt momenteel als standaard uitgeleverd, ook bij non-4K abbo's.
Dankjewel voor antwoord. Is het met deze ontvanger mogelijk om radio te luisteren zonder de tv aan te hoeven zetten? Dus optische kabel in receiver en kanaal 803 kiezen (als voorbeeld). Zo deed ik vroeger toen ik nog bij Telfort (HMB2260) zat. Nu bij Ziggo (next) moet ik perse de TV aan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-10 16:09
Mr. Freeze schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:50:
[...]

Dankjewel voor antwoord. Is het met deze ontvanger mogelijk om radio te luisteren zonder de tv aan te hoeven zetten? Dus optische kabel in receiver en kanaal 803 kiezen (als voorbeeld). Zo deed ik vroeger toen ik nog bij Telfort (HMB2260) zat. Nu bij Ziggo (next) moet ik perse de TV aan zetten.
Dat is geen probleem. Deze ontvanger heeft echter geen display meer dus je kan niet zien welke zender er op staat.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

Jassy schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:02:
[...]

Dat is geen probleem. Deze ontvanger heeft echter geen display meer dus je kan niet zien welke zender er op staat.
Mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-10 21:19
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:42:
Ja inderdaad, wat er allemaal in de meterkast komt te hangen maakt me op zich ook niet bijzonder veel uit moet ik zeggen. Ik was meer gewoon verrast. Alhoewel minder stroomverbruikers natuurlijk beter is, maar zo te zien blijft het bij 1, net als bij een AOP + kabelmodem nu.
Nee, die vergelijking kan je niet maken.
Bij Ziggo zit er maar 1 modem rechtstreeks op je Coax aansluiting.
Echter bij glasvezel heb je altijd 1 "hop/apparaat" extra en dat is de NT (bij AON-GoF) of de ONT (bij GPON).
Pas daarachter zit je Experiabox of je eigen router.
Alleen sommige klanten vervangen de NT (alleen mogelijk bij AON-GoF) door een SFP/Gbic op hun router rechtstreeks met een patchcover en glaskabeltje op de FTU waardoor je weer 1 apparaat minder hebt en dus ook 1 stopcontact kan besparen. Of je ook stroom bespaart hangt van de energiezuinigheid van je router af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 07:39
Soundwork schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:23:
[...]

Echter bij glasvezel heb je altijd 1 "hop/apparaat" extra en dat is de NT (bij AON-GoF) of de ONT (bij GPON).
Alleen sommige klanten vervangen de NT (alleen mogelijk bij AON-GoF) door een SFP/Gbic op hun router rechtstreeks met een patchcover en glaskabeltje op de FTU waardoor je weer 1 apparaat minder hebt en dus ook 1 stopcontact kan besparen. Of je ook stroom bespaart hangt van de energiezuinigheid van je router af....
AON-EoF heb je ook nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 19:23
Soundwork schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:23:
[...]

Mja, ik snap wat je bedoelt maar in mijn ogen is een Experiabox geen modem, maar "gewoon" een router. Een kabelmodem kan idd all-in-one maar een beetje tweaker zet hem in bridge mode en kiest zijn eigen router.

Ik zie die (O)NT als modem.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
HarmoniousVibe schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:54:
[...]

Mja, ik snap wat je bedoelt maar in mijn ogen is een Experiabox geen modem, maar "gewoon" een router. Een kabelmodem kan idd all-in-one maar een beetje tweaker zet hem in bridge mode en kiest zijn eigen router.

Ik zie die (O)NT als modem.
Los van het feit dat een modem niet bestaat bij glas, klopt je punt dan toch niet? Bij glas heb je dus twee stroomverbruikers. De (O)NT en de router. Met alleen de (O)NT kan je niks. Je kan er geen computer op aansluiten of zo.
Bij kabel (correct me if I'm wrong) heb je toch maar 1 verbruiker, namelijk het kabelmodem?

Ik laat de mensen die met een SFP module hun router zonder NT direct aansluiten even buiten beschouwing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 01-10 19:23
Barre73 schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:17:
[...]

Los van het feit dat een modem niet bestaat bij glas, klopt je punt dan toch niet? Bij glas heb je dus twee stroomverbruikers. De (O)NT en de router. Met alleen de (O)NT kan je niks. Je kan er geen computer op aansluiten of zo.
Bij kabel (correct me if I'm wrong) heb je toch maar 1 verbruiker, namelijk het kabelmodem?

Ik laat de mensen die met een SFP module hun router zonder NT direct aansluiten even buiten beschouwing..
Ik vind een (O)NT in ieder geval dichterbij een modem dan de Experiabox of vergelijkbaar. Het is immer ethernet in ethernet uit. Geen OSI layer 1/2 (hoogstens layer 2 wrapped in ethernet). Van glas (DWDM of wat dan ook) naar ethernet over twisted pair komt veel dichter in de buurt van een modem dan een Experiabox, wat in mijn ogen voornamelijk een layer 3/4-device is (die toevallig PPPoE praat).

Maar je hebt gelijk, er zijn 2 stroombverbruikers, maar die heb ik nu ook al. Mijn kabelmodem is 1, mijn OPNsense router is 2.

Straks heb ik de ONT als eerste, en de router (in mijn geval een OPNsense box, maar dat kan ook een Experiabox kunnen zijn) als tweede stroomverbruiker.

Het verschil is dat kabel tegenwoordig standaard in een all-in-one-configuratie komt en glasvezel niet. Maar het klopt dat je met kabel wel toekunt met 1 stroomverbruiker en met glas in feite niet.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kix@$$
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-09 09:40
Ik ga overstappen van Ziggo naar KPN Glasvezel.

Nu heb ik thuis 2 Ubiquity AP's (UAP-AC-Pro en UAP-AC-LR). Een hiervan in huis en de andere in de garage. Ik zie dat KPN een actie heeft voor gratis SuperWifi-punten.

Nu ben ik op dit moment nog niet tevreden over m'n Wifi-netwerk, aangezien er achter in het huis geen lekker bereik is. Nu kan ik die SuperWifi-punten erbij nemen voor in huis en 1 Ubiquity-AP naar de achterkant van het huis verplaatsen. Ik kan wellicht ook een Ubiquity AP erbij halen en daarmee het hele netwerk dekkend maken. Voordeel van die SuperWifi-punten is ook dat ze Wifi 6 ondersteunen (wat m'n Ubiquity's nog niet doen).

Wat zouden jullie hierin doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loneranger56
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-04 15:59
Sinds kort heb ik 2 access points ontvangen van KPN. Dit in verband met een matige wifi ontvangst op verschillende punten in mijn huis.
Deze access points doen het prima, nu overal in huis goede wifi.
Echter sinds de installatie van deze acccess points merk ik dat de interne IP adressen van verschillende apparaten in mijn thuisnetwerk, steeds een ander IP adres krijgen toegewezen.

Is er een mogelijkheid om dit probleem op te lossen, zodat al mijn apparaten een vast IP adres krijgen in de range van 192.168.2.X ?

Of kan ik beter proberen om een setje van die SUPERWIFI apparaten te scoren?
Ben al klant vanaf het begin van het glastijdperk en nieuwe abbonee's krijgen dit gratis aangeboden.
Mijn contractperiode is afgelopen, misschien eens kijken of ze bereid zijn bij contractverlenging ook bereid zijn om 2 van dergelijke apparaten gratis te verstrekken aan trouwe klanten :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
loneranger56 schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:02:
Sinds kort heb ik 2 access points ontvangen van KPN. Dit in verband met een matige wifi ontvangst op verschillende punten in mijn huis.
Deze access points doen het prima, nu overal in huis goede wifi.
Echter sinds de installatie van deze acccess points merk ik dat de interne IP adressen van verschillende apparaten in mijn thuisnetwerk, steeds een ander IP adres krijgen toegewezen.

Is er een mogelijkheid om dit probleem op te lossen, zodat al mijn apparaten een vast IP adres krijgen in de range van 192.168.2.X ?

Of kan ik beter proberen om een setje van die SUPERWIFI apparaten te scoren?
Ben al klant vanaf het begin van het glastijdperk en nieuwe abbonee's krijgen dit gratis aangeboden.
Mijn contractperiode is afgelopen, misschien eens kijken of ze bereid zijn bij contractverlenging ook bereid zijn om 2 van dergelijke apparaten gratis te verstrekken aan trouwe klanten :-)
Bepaalde apparaten melden zich tegenwoordig telkens met een ander MAC address aan op wifi. Dus als dat apparaat van radio wisselt (bv van 2.4 naar 5Ghz of naar een ander access point) dan ziet de DHCP server een 'nieuw' apparaat en geeft dus ook een nieuw IP address uit .

In het geval het apparaat waar je last van hebt dit niet doet dan zal je in de experiabox kunnen kijken of daar de mogelijkheid bestaat om apparaten het zelfde IP te geven als de lease is verlopen. Het IP zal dan worden gereserveerd voor dat specifieke MAC address.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Kix@$$ schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:58:

Nu heb ik thuis 2 Ubiquity AP's (UAP-AC-Pro en UAP-AC-LR). Een hiervan in huis en de andere in de garage. Ik zie dat KPN een actie heeft voor gratis SuperWifi-punten.

Nu ben ik op dit moment nog niet tevreden over m'n Wifi-netwerk, aangezien er achter in het huis geen lekker bereik is. Nu kan ik die SuperWifi-punten erbij nemen voor in huis en 1 Ubiquity-AP naar de achterkant van het huis verplaatsen. Ik kan wellicht ook een Ubiquity AP erbij halen en daarmee het hele netwerk dekkend maken. Voordeel van die SuperWifi-punten is ook dat ze Wifi 6 ondersteunen (wat m'n Ubiquity's nog niet doen).

Ik zou geen non-Ubiquity APs in de mix gooien. 't is dan superjammer dat je een heel mooi Ubiquity ecosysteem hebt, maar helaas de helft niet kan managen via die interface maar het weer ergens anders moet doen. Ook vraag ik me af of je WiFi roaming wel lekker gaat tussen die APs.

Dus ik zou óf wachten op Ubiquity WiFi 6 APs, of uitbreiden met huidige Ubiquities. Zelf boeit WiFi 6 me niet zoveel want ik doe echt 0,0 op m'n telefoon/ipad dat die snelheden nodig heeft. Rest van m'n devices zitten zover mogelijk op LAN.

Fun fact ;) : a.s. donderdag komt KPN glasvezel aansluiten/abo activeren en mijn Ziggo is ook opgezegd :)

[ Voor 3% gewijzigd door RvdH op 02-11-2020 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loneranger56
trankilo schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:22:
[...]

Bepaalde apparaten melden zich tegenwoordig telkens met een ander MAC address aan op wifi. Dus als dat apparaat van radio wisselt (bv van 2.4 naar 5Ghz of naar een ander access point) dan ziet de DHCP server een 'nieuw' apparaat en geeft dus ook een nieuw IP address uit .

In het geval het apparaat waar je last van hebt dit niet doet dan zal je in de experiabox kunnen kijken of daar de mogelijkheid bestaat om apparaten het zelfde IP te geven als de lease is verlopen. Het IP zal dan worden gereserveerd voor dat specifieke MAC address.
Ben niet erg thuis in het inrichten van netwerken.
Doe je dat dan onder het tabblad wifi en dan kiezen voor Binding of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 03:35
loneranger56 schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:20:
[...]

In het apparaat zelf(bijvoorbeeld iPhone) kan je wifi prive kiezen, Link

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
Kix@$$ schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:58:

Even ten info super wifi heeft geen wifi 6 bij zich, enige wat wifi 6 onder de vlag van kpn is de box 12 die standaard krijgt bij een nieuw abboment, echter zodra je super wifi aansluit gaat de wifi uit op box 12 dus ook geen wifi 6 meer.

Ik zou persoonlijk bij 1 merk houden kwa wifi in je netwerk elk merk doet op zijn manier roaming zoals kpn super wifi dat ondersteund wilt dat met andere merken in je netwerk nog wellis botsen met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 20:13
plofkip schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:18:
Vorig jaar september heb ik nog een mooie verleng korting gekregen:

[...]

Nu via chat en bellen kom ik niet verder dan €75,- en 3 maanden €5 korting...
Wat een verschil met vorig jaar 😣

Iemand anders met een beter recent aanbod?
Of zou er nog wat moois voorbij komen met Black Friday?
Mocht iemand hetzelfde afvragen, heb even snel gevraagd:
Mijn advies zou zijn om nog even te wachten tot het Black Friday is, ik weet nog niet precies waar we mee komen maar we komen wel weer met verlengacties op 27 november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:18
"weer met verlengacties" die waren de vorige jaren toch alleen voor nieuwe klanten en voor klanten die het geluk hadden deze nog te regelen over de telefoon voordat het niet meer kon?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
toch wel mooi om het verschil tussen coax en glas te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84ErnTA1q2eR36CgGq96u3zrZBk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ElZ7jKRuDlVJDm5Q2bdQ20ry.png?f=user_large

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KiriLLu
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05-2024
Vanaf vandaag kon ik overstappen na veel gedoe en gezeur met T-mobile glasvezel. 1 of andere manier was dat bar slecht bij ons vooral qua stabiliteit en performance.

Nu internet van KPN en gelijk dik tevreden, maximale snelheid haal ik met gemak zit er zelfs wat overheen en de verbinding is stabiel!! Toch wel raar je zou zeggen dat de glasvezel verbinding niet veel anders zou mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Iemand een idee hoe ik met de Experiabox 10A een device toegang tot het internet kan ontzeggen, maar wel beschikbaar kan houden in het interne netwerk.
Ik heb het MAC filter geprobeerd, maar dan krijgt het apparaat geen nieuwe DHCP lease, dus op het moment dat die verloopt wordt ook de connectie met de Experiabox verbroken.
loneranger56 schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:20:
[...]

Bij de Experiabox 10A zit dat onder Network > LAN > LAN DHCP
Je kunt daar DHCP Reservations toevoegen.

[ Voor 36% gewijzigd door TheFes op 03-11-2020 13:50 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
TheFes schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:47:
Iemand een idee hoe ik met de Experiabox 10A een device toegang tot het internet kan ontzeggen, maar wel beschikbaar kan houden in het interne netwerk.
Ik heb het MAC filter geprobeerd, maar dan krijgt het apparaat geen nieuwe DHCP lease, dus op het moment dat die verloopt wordt ook de connectie met de Experiabox verbroken.
Connected Devices - Manage Internet Access ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
mcetweaker schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:51:
[...]

Dat stuurt me naar dat MAC filter.
Die werkt vervolgens dus te goed, want die knikkert de devices na verlopen van de DHCP lease van het hele netwerk af. Dat wil ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
TheFes schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:52:
[...]

Dat stuurt me naar dat MAC filter.
Die werkt vervolgens dus te goed, want die knikkert de devices na verlopen van de DHCP lease van het hele netwerk af. Dat wil ik dus niet.
hmmm, dan lijkt me dat de experia box je niet gaat helpen. Zelf maar een static adresje geven zonder default gateway ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
mcetweaker schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:59:
[...]

hmmm, dan lijkt me dat de experia box je niet gaat helpen. Zelf maar een static adresje geven zonder default gateway ?
Het gaat om Tuya lampen, die ik via Home Assistant via localtuya kan aansturen. Deze zijn helaas niet te flashen.
Ik kan dus niets in het device zelf instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
TheFes schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:00:
[...]

Het gaat om Tuya lampen, die ik via Home Assistant via localtuya kan aansturen. Deze zijn helaas niet te flashen.
Ik kan dus niets in het device zelf instellen.
of misschien een dhcp reservation voor die lampen en een firewall access rule ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
KiriLLu schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:55:
Vanaf vandaag kon ik overstappen na veel gedoe en gezeur met T-mobile glasvezel. 1 of andere manier was dat bar slecht bij ons vooral qua stabiliteit en performance.

Nu internet van KPN en gelijk dik tevreden, maximale snelheid haal ik met gemak zit er zelfs wat overheen en de verbinding is stabiel!! Toch wel raar je zou zeggen dat de glasvezel verbinding niet veel anders zou mogen zijn.
Ik zie in het T-Mobile topic waar je problemen mee had (te lage snelheden).
Maar dat zijn dus juist wel provider afhankelijke zaken. Hoe is de routering, welke bandbreedte huren ze in hoger in het netwerk, hoeveel andere T-Mobile klanten zitten er op dezelfde switch (in eigen T-Mobile ODF gebieden), etc..

Ook al levert elke provider via KPN apparatuur in de PoP, dan nog bepalen de zaken die de provider zelf regelt na de ontkoppeling vanuit het KPN netwerk, in hoge mate jouw ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TQAirstrike
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 09:45
Bij ons is onlangs KPN glasvezel aangesloten voordat we gaan overstappen zit ik met een vraag die de dame bij de KPN winkel niet kon beantwoorden. Ik hoop dat een van jullie dit weet.

Hoe wordt de TV ontvangen aangesloten? Via coax of gaat dit ook over UTP/wifi. Ik heb namelijk net alle coax uit het huis getrokken..

www.instagram.com/thomas.bartelds

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
TQAirstrike schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:53:
Bij ons is onlangs KPN glasvezel aangesloten voordat we gaan overstappen zit ik met een vraag die de dame bij de KPN winkel niet kon beantwoorden. Ik hoop dat een van jullie dit weet.

Hoe wordt de TV ontvangen aangesloten? Via coax of gaat dit ook over UTP/wifi. Ik heb namelijk net alle coax uit het huis getrokken..
Die worden aangesloten via UTP, het is IPTV.

Wel diep treurig dat men dat in een KPN winkel niet kan beantwoorden :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TQAirstrike
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 09:45
ik222 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:00:
[...]

Die worden aangesloten via UTP, het is IPTV.

Wel diep treurig dat men dat in een KPN winkel niet kan beantwoorden :')
Ja ik stond ook verstelt, ze was nieuw xd. Bedankt voor je antwoord!

Dus als ik niet een UTP poort in de buurt heb moet het UTP over stroom en dan in de ontvangen? Of kan hij ook Wifi ontvangen?

www.instagram.com/thomas.bartelds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 19:25
TQAirstrike schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:26:
[...]

Dus als ik niet een UTP poort in de buurt heb moet het UTP over stroom en dan in de ontvangen? Of kan hij ook Wifi ontvangen?
Denk dat je hier veel antwoorden kan vinden op je vragen: (Neem aan dat je incl. installatie door KPN monteur hebt gedaan?)
https://www.kpn.com/service/monteur/installatiemonteur.htm

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Nee via WiFi kan niet, als je geen UTP kabel naar de switch kunt krijgen zul je dus inderdaad met een powerline oplossing moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-10 20:33
TQAirstrike schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:26:
[...]

Meestal staat er in de winkel wel zo'n demo opstelling waar een iTV ontvanger aanstaat. Dan zie je ook direct dat kastje.

Maar inderdaad UTP dus. Zoveel fijner dan die coax rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
ik222 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:33:
Nee via WiFi kan niet, als je geen UTP kabel naar de switch kunt krijgen zul je dus inderdaad met een powerline oplossing moeten werken.
En ipv powerline via een ‘mesh router’? En dan dus de utp kabel van de 2e Mesh/AP naar de tv ontvanger.

Had de vraag ook gesteld op het KPN forum. Ik zie wat tegengestelde meningen daarover

https://forum.kpn.com/int...tieve-tv-anno-2020-515664

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Laatst online: 01-10 20:12

TFHfony

Professional Weirdo

Amrit schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:08:
[...]

En ipv powerline via een ‘mesh router’? En dan dus de utp kabel van de 2e Mesh/AP naar de tv ontvanger.

Had de vraag ook gesteld op het KPN forum. Ik zie wat tegengestelde meningen daarover

Tja, hoe goed dat zal werken zal afhangen van de kwaliteit van de verbinding. Het hebben van een aparte radio voor de backhaul kan daarbij helpen. Maar alles hangt af van te veel factoren om iets te kunnen garanderen.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:10:
[...]

Ik zie in het T-Mobile topic waar je problemen mee had (te lage snelheden).
Maar dat zijn dus juist wel provider afhankelijke zaken. Hoe is de routering, welke bandbreedte huren ze in hoger in het netwerk, hoeveel andere T-Mobile klanten zitten er op dezelfde switch (in eigen T-Mobile ODF gebieden), etc..

Ook al levert elke provider via KPN apparatuur in de PoP, dan nog bepalen de zaken die de provider zelf regelt na de ontkoppeling vanuit het KPN netwerk, in hoge mate jouw ervaringen.
En zo is het maar net.
Laat nu net die peering en transit bij KPN wat minder geworden zijn.
Dus op de betere pingtijden na is KPN niet op alle fronten meer beter dan een T-Mobile glasvezel verbinding....

Zie hiervoor het topic wat een maand geleden op het KPN forum geplaatst is:
https://forum.kpn.com/int...erde-connectviteit-510706

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Amrit schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:08:
[...]

Multicast via WiFi is geen goede combinatie, dus nee dit gaat ook niet goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:04:
[...]

En zo is het maar net.
Laat nu net die peering en transit bij KPN wat minder geworden zijn.
Dus op de betere pingtijden na is KPN niet op alle fronten meer beter dan een T-Mobile glasvezel verbinding....

Zie hiervoor het topic wat een maand geleden op het KPN forum geplaatst is:
https://forum.kpn.com/int...erde-connectviteit-510706
Misschien zo, maar als je dat topic goed leest ligt het meer aan de transitprovider waar KPN mee werkt dan aan KPN zelf. Dat was vorig jaar bij T-Mobile toch een iets ander verhaal.

Maar goed, ik wilde ook niet claimen dat KPN zo goed is. Ik wilde alleen maar aangeven dat de ene glasvezelverbinding de andere niet is, zoals de vraagsteller eigenlijk wel verwachtte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Laatst online: 23:26
TQAirstrike schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:53:

Je kunt natuurlijk ook nog een coax-adaptersetje er tussen zetten, dan gaat het gewoon via je mooie nieuwe coax kabel. In webshop van xs4all kost zo'n setje € 75,-. Schijnt goed te werken.
Of begrijp ik het niet goed en heb je juist alle coax eruit getrokken? In dat geval kun je uiteraard nieuwe utp trekken ipv de coax.

[ Voor 9% gewijzigd door janbal op 03-11-2020 22:51 ]

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 02:08
ik222 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:33:
Of WiFi versterker met WiFi>UTP omzetting. Heb zelf bijvoorbeeld een goedkope TP-Link RE200 die WiFi ontvangt en met een UTP kabel naar de tv-ontvanger loopt. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedbase
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 10:22
Sinds een maandje zijn we overgestapt van Ziggo naar KPN glasvezel. Daarbij de experiabox V12 gekregen. Al met al redelijk tevreden echter loop ik nu tegen twee problemen aan:

1. Wireless Brother printer (HL-L2350DW) is verbonden met het wifi netwerk maar is na een paar minuten al niet meer 'zichtbaar' vanaf mijn macbook of windows laptop. Het is geen probleem met de verbinding zelf, want de printer geeft aan dat hij nog steeds verbonden is en ook als ik inlog op de router is de printer verbonden. Pas na meerdere resets van de printer en of de router is de printer weer zichtbaar en kan ik weer printen.

2. De experiabox lijkt ongeveer 1x per dag zichzelf te resetten, verbinding en wifi vallen weg, alle lampjes knipperen en na een paar minuten werkt alles weer. In de log van de router kom ik geen foutmeldingen tegen, alleen dat ie dan net is opgestart.

Zijn er meer mensen met deze problemen? En een mogelijke oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loneranger56
mcetweaker schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:51:
[...]

Ik heb de "gewone V10" dus zonder de toevoeging van de A.
Dus vind in de setup geen "Manage Internet Access"

[ Voor 10% gewijzigd door loneranger56 op 04-11-2020 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:07
diedbase schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:18:
Sinds een maandje zijn we overgestapt van Ziggo naar KPN glasvezel. Daarbij de experiabox V12 gekregen. Al met al redelijk tevreden echter loop ik nu tegen twee problemen aan:

1. Wireless Brother printer (HL-L2350DW) is verbonden met het wifi netwerk maar is na een paar minuten al niet meer 'zichtbaar' vanaf mijn macbook of windows laptop. Het is geen probleem met de verbinding zelf, want de printer geeft aan dat hij nog steeds verbonden is en ook als ik inlog op de router is de printer verbonden. Pas na meerdere resets van de printer en of de router is de printer weer zichtbaar en kan ik weer printen.

2. De experiabox lijkt ongeveer 1x per dag zichzelf te resetten, verbinding en wifi vallen weg, alle lampjes knipperen en na een paar minuten werkt alles weer. In de log van de router kom ik geen foutmeldingen tegen, alleen dat ie dan net is opgestart.

Zijn er meer mensen met deze problemen? En een mogelijke oplossing?
Ik denk dat je experia box niet goed is. Hier nooit een reset :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-10 20:47

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

diedbase schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:18:
Hier een Canon MX495 met soortgelijke problemen in het verleden.
Sinds de aanschaf van een los AP (TP-Link EAP 245) met daarmee het uitschakelen van de WiFi op de EBv8 geen enkel probleem meer, printer is altijd online en bereikbaar vanaf tablets, telefoon en PC.

YMMV natuurlijk, mogelijk is er verband met de dagelijkse reboot van jouw EB en gaat een los AP niet helpen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickertsnaak
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Sinds deze week KPN glasvezel in huis (100/100) als nieuwe klant i.c.m. de KPN Box 12. Alles werkt perfect, maar wel twee dingen die voor mij nog ietwat onduidelijk zijn:

Mijn upload blijft steken op ongeveer 30 Mbit, terwijl m'n download 120 Mbit is (alles getest: kabel, wifi, etc.). Ik dacht dat glas altijd symmetrisch is? Dit voelt weer als ADSL aan. De monteur gaf aan dat in deze regio (Amsterdam oost) de max ligt op 30 Mbit (en 500 download). Ik vind dit maar een raar verhaal, of is dit normaal? Of moet ik nog iets activeren om maximaal qua upload te gaan?

Op m'n KPN Box 12 brandt het 'TV' lampje groen, terwijl ik enkel de internet dienst afneem bij KPN. Hebben meer mensen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:38
Denk eerder dat je op een verkeerde dslam poort zit. Bij nieuwe glasvezel abonnementen hoor je gewoon een symmetrische snelheid te halen, oudere abos zijn idd wel 120 om 30.
Kijk op de bon van de monteur, er zou een regel bij moeten staan van 'glasvezel upgrade' bij zijn werkzaamheden. Dan moet het 120 om 120 zijn en niet 120 om 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickertsnaak
  • Niet online
gjtm schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:05:
Denk eerder dat je op een verkeerde dslam poort zit. Bij nieuwe glasvezel abonnementen hoor je gewoon een symmetrische snelheid te halen, oudere abos zijn idd wel 120 om 30.
Kijk op de bon van de monteur, er zou een regel bij moeten staan van 'glasvezel upgrade' bij zijn werkzaamheden. Dan moet het 120 om 120 zijn en niet 120 om 30.
Thanks voor je reactie. Ik ben een volledig nieuwe klant en in m'n appartement zit enkel een glasvezel aansluiting - is dit dan nog steeds relevant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen die onverklaarbare problemen heeft met die V12, het discover protocol in de V12 werkt niet. mDNS lijkt geblokeerd. Chromecast problemen en printer problemen tot grote gevolg... KPN is er inmiddels van op de hoogte.

Enige oplossing voor nu is het oude V10 modem aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedbase
Verwijderd schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:31:
Iedereen die onverklaarbare problemen heeft met die V12, het discover protocol in de V12 werkt niet. mDNS lijkt geblokeerd. Chromecast problemen en printer problemen tot grote gevolg... KPN is er inmiddels van op de hoogte.

Enige oplossing voor nu is het oude V10 modem aan te vragen.
Dat klinkt mij bekend, ook de chromecast heeft weleens issues hier. Ik zal contact met KPN opnemen, meest prettige oplossing zou zijn als ze een firmware update eruit gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:38
rickertsnaak schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:23:
[...]

Thanks voor je reactie. Ik ben een volledig nieuwe klant en in m'n appartement zit enkel een glasvezel aansluiting - is dit dan nog steeds relevant?
Dat de aansluiting nieuw is maakt niks uit, gaat om de propositie waar je op zit, en dat is de nieuwe met 120 up en down. Zou KPN bellen en het navragen, je hoort gewoon 120 up en down te hebben, dat dat in jou gebied niet zou kunnen lijkt me onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 07:39
rickertsnaak schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:38:

Op m'n KPN Box 12 brandt het 'TV' lampje groen, terwijl ik enkel de internet dienst afneem bij KPN. Hebben meer mensen dit?
Ik denk dat het betekent dat VLAN 4 gewoon "up" is.
Of je het nu wel of niet gebruikt maakt niet uit, als je later besluit wel IPTV af te nemen dan hoef jij alleen maar je ontvanger aan te sluiten en te activeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
gjtm schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:35:
[...]

Dat de aansluiting nieuw is maakt niks uit, gaat om de propositie waar je op zit, en dat is de nieuwe met 120 up en down. Zou KPN bellen en het navragen, je hoort gewoon 120 up en down te hebben, dat dat in jou gebied niet zou kunnen lijkt me onzin.
Er is geen 120/120 propositie dus dat brengt in dit geval alleen maar verwarring. Ik snap wel wat je bedoelt, namelijk dat een 100/100 abonnement in de praktijk 120/120 is maar daar kan je geen rechten aan ontlenen.

het abonnement is 100/100 en dat behoor je te krijgen. Er is geen enkele beperking aan uploads tot 500 Mbit. En zeker geen 30 Mbit.

Wat er precies speelt is niet duidelijk en dat kan je ook niet zelf achterhalen. Verkeerde Dslampoort lijkt me vreemd want dat geeft niet dat effect. Een oud profiel zou wel kunnen maar dan wel heel oud.
Tot een jaar geleden kreeg je bij KPN een 100/10 abonnement waarbij de dowload in de praktijk 120 was en de upload rond de 30. Dat lijkt een beetje op wat er nu speelt.

Dus ja, KPN bellen en klagen maar niet claimen dat je 120 hoort te hebben want dat is niet zo. Je hebt recht op 100/100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickertsnaak
  • Niet online
Barre73 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:50:
[...]

Er is geen 120/120 propositie dus dat brengt in dit geval alleen maar verwarring. Ik snap wel wat je bedoelt, namelijk dat een 100/100 abonnement in de praktijk 120/120 is maar daar kan je geen rechten aan ontlenen.

het abonnement is 100/100 en dat behoor je te krijgen. Er is geen enkele beperking aan uploads tot 500 Mbit. En zeker geen 30 Mbit.

Wat er precies speelt is niet duidelijk en dat kan je ook niet zelf achterhalen. Verkeerde Dslampoort lijkt me vreemd want dat geeft niet dat effect. Een oud profiel zou wel kunnen maar dan wel heel oud.
Tot een jaar geleden kreeg je bij KPN een 100/10 abonnement waarbij de dowload in de praktijk 120 was en de upload rond de 30. Dat lijkt een beetje op wat er nu speelt.

Dus ja, KPN bellen en klagen maar niet claimen dat je 120 hoort te hebben want dat is niet zo. Je hebt recht op 100/100.
Thanks. Heb zojuist wederom met KPN gebeld, blijkt dat m'n abbo nog niet volledig geactiveerd is (terwijl ik gewoon wel internet heb en de monteur is geweest) en dat ik daarom nog op de 'oude' snelheden zit. Ergens begin volgende week zou ik wel die 100 Mbit upload moeten hebben voor m'n glasvezel. Ben benieuwd, blijf wel even Speedtesten enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diedbase
rickertsnaak schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:38:

Ja hier ook het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:00
Barre73 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:50:
[...]
Kun je uitleggen hoe dit kan? Is het WBA 100/100 profiel ruimer dan de naam doet vermoeden of levert KPN via een hoger WBA profiel en knijpen ze op de PPP laag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Muis666 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:26:
[...]

Kun je uitleggen hoe dit kan? Is het WBA 100/100 profiel ruimer dan de naam doet vermoeden of levert KPN via een hoger WBA profiel en knijpen ze op de PPP laag?
Het eerste. Er zit gewoon wat marge op. Behalve bij het 1000 Mbit abonnement aangezien de technische doorvoer van alle poorten ook echt maximaal 1000 Mbit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 29-09 21:39
Barre73 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:36:
[...]

Het eerste. Er zit gewoon wat marge op. Behalve bij het 1000 Mbit abonnement aangezien de technische doorvoer van alle poorten ook echt maximaal 1000 Mbit is.
Same als je vroeger op een 100mbit poort zat, toch?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:48

vr6-only

Blub Blub

Toevallig controleerde ik laatst op Netco FPI van XS4ALL wat beschikbaar is op mijn adres, uit verveling, en ik zag dat 1Gbit beschikbaar is. Gelijk aangemeld middels MijnKPN en even later herstartte de V12. Ik dacht initieel dat KPN enkel via GPON tot 1Gbit ging. Kennelijk niet.

Stabiel op verschillende speedtest sites haal ik:
928 down
535 up

Ik merk bij de upload heel duidelijk dat het beperkt wordt, aangezien het begint bij 900 en het zakt langzaam af naar die 535.

Heb ik het nodig? Nee, totaal niet. Maar even maandje proberen en dan terug naar 200/200.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
vr6-only schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:22:
Toevallig controleerde ik laatst op Netco FPI van XS4ALL wat beschikbaar is op mijn adres, uit verveling, en ik zag dat 1Gbit beschikbaar is. Gelijk aangemeld middels MijnKPN en even later herstartte de V12. Ik dacht initieel dat KPN enkel via GPON tot 1Gbit ging. Kennelijk niet.

928 down
535 up

Ik merk bij de upload heel duidelijk dat het beperkt wordt, aangezien het begint bij 900 en het zakt langzaam af naar die 535.

Heb ik het nodig? Nee, totaal niet. Maar even maandje proberen en dan terug naar 200/200.
Eens, heb nu ook de 200/200 en bovendien vindt ik de 1000/500 abbo veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Hmmbob schreef op donderdag 5 november 2020 @ 18:38:
[...]

Same als je vroeger op een 100mbit poort zat, toch?
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
vr6-only schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:22:

928 down
535 up

Dat profiel en die snelheid is al beschikbaar sinds maart 2020. Toen waren er nog maar heel weinig GPON aansluitingen. Dus nee, zowel via AON als GPON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
TFHfony schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:35:
[...]

Tja, hoe goed dat zal werken zal afhangen van de kwaliteit van de verbinding. Het hebben van een aparte radio voor de backhaul kan daarbij helpen. Maar alles hangt af van te veel factoren om iets te kunnen garanderen.
ik222 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:21:
[...]

Multicast via WiFi is geen goede combinatie, dus nee dit gaat ook niet goed werken.
Thnx voor de input. Ik ga het voorlopig wel zo proberen. Vooralsnog lijkt het goed te werken. En zo niet, dan krijg ik dat onmiddellijk te horen :')
Ben al lang blij dat ik van die Powerline adapters af ben.
Als ik tzt wel naar een andere oplossing zou moeten, dan probeer ik het wel met van die Hirschmann coax/ethernet adapters, en de oude coax kabel.

De twee AP/mesh routers communiceren onderling met wifi6, en onderlinge signaal kwaliteit is volgens de Asus interface ‘ Fantastisch’, dus aan bandbreedte zal het niet liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Amrit schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:39:
[...]

[...]

Thnx voor de input. Ik ga het voorlopig wel zo proberen. Vooralsnog lijkt het goed te werken. En zo niet, dan krijg ik dat onmiddellijk te horen :')
Ben al lang blij dat ik van die Powerline adapters af ben.
Als ik tzt wel naar een andere oplossing zou moeten, dan probeer ik het wel met van die Hirschmann coax/ethernet adapters, en de oude coax kabel.

De twee AP/mesh routers communiceren onderling met wifi6, en onderlinge signaal kwaliteit is volgens de Asus interface ‘ Fantastisch’, dus aan bandbreedte zal het niet liggen.
Bandbreedte is ook niet het probleem voor TV signaal. Het zijn die kleine verliezen die gecompenseerd worden. In een internetsignaal merk je daar bijna niks van. Hooguit dat je pagina iets langer laadt of je download een fractie hapert.
Bij multicast tv signaal is er geen buffer. Jij ziet dat meteen als blokjes.
En er kunnen heel wat van die kleine hickups optreden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Laatst online: 21:43

casemodder

--->

Wilde niet perse een eigen topic voor mijn vraag maken.

Ik gebruik al een jaar of 4 KPN glas via pfsense en routed iptv. Dit werkt als een zonnetje.

Nu heb ik gister mijn abbo verhoogd van 500/500 naar gigabit maar nu blijft mijn snelheid nog steeds steken op 500/500

Gemeten met:
fast.com
Speedtest.net
en nieuwsgroepen

Glaskastje van de stroom gehaald
PFsense opnieuw gestart

Moet ik perse de EB aansluiten? of moet ik nog een andere handeling doen.

KPN zegt dat alles rond is maar die gaan mij niet verder helpen zonder EB natuurlijk :S

De PFsense bak lijkt me krachtig genoeg die zit met 500mbit op 42% cpu usage.
Alle NIC's zijn intel

[ Voor 13% gewijzigd door casemodder op 06-11-2020 09:23 ]

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
casemodder schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:21:
Wilde niet perse een eigen topic voor mijn vraag maken.

Ik gebruik al een jaar of 4 KPN glas via pfsense en routed iptv. Dit werkt als een zonnetje.

Nu heb ik gister mijn abbo verhoogd van 500/500 naar gigabit maar nu blijft mijn snelheid nog steeds steken op 500/500

Gemeten met:
fast.com
Speedtest.net
en nieuwsgroepen

Glaskastje van de stroom gehaald
PFsense opnieuw gestart

Moet ik perse de EB aansluiten? of moet ik nog een andere handeling doen.

KPN zegt dat alles rond is maar die gaan mij niet verder helpen zonder EB natuurlijk :S

De PFsense bak lijkt me krachtig genoeg die zit met 500mbit op 42% cpu usage.
Alle NIC's zijn intel
Dan zal er waarschijnlijk iets niet goed gegaan zijn bij KPN, Experiabox aansluiten moet niet nodig zijn. Maar als men je anders niet wil helpen misschien toch die even aansluiten en dan nogmaals klagen bij KPN.

Als je nog steeds precies 500/500 haalt is de kans ook klein dat je ergens in je eigen netwerk een bottleneck hebt zitten, maar ook dat weet je zeker als je even snel een keer de experiabox erop klikt.

[ Voor 9% gewijzigd door ik222 op 06-11-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder

casemodder

--->

ik222 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:32:
[...]

Dan zal er waarschijnlijk iets niet goed gegaan zijn bij KPN, Experiabox aansluiten moet niet nodig zijn. Maar als men je anders niet wil helpen misschien toch die even aansluiten en dan nogmaals klagen bij KPN.

Als je nog steeds precies 500/500 haalt is de kans ook klein dat je ergens in je eigen netwerk een bottleneck hebt zitten, maar ook dat weet je zeker als je even snel een keer de experiabox erop klikt.
Zojuist nog even lief gevraagd bij de helpdesk. Waarschijnlijk moeten ze mij naar een andere kaart overzetten in de centrale. Morgenvroeg komt er al een monteur. Top service dus 8)

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 29-09 21:39
casemodder schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:26:
[...]

Zojuist nog even lief gevraagd bij de helpdesk. Waarschijnlijk moeten ze mij naar een andere kaart overzetten in de centrale. Morgenvroeg komt er al een monteur. Top service dus 8)
Que?

Volgens mij heb je 100mbit en 1000mbit kaarten, dus met je 500/500 zou je al op die laatste moeten zitten.

Al eens de stekker uit je NTU gehaald en opnieuw erin gestopt? Kan best zijn dat er een sessie oid open blijft staan die gewoon op 500 blijft hangen. That would be my guess... Dat had je al geprobeerd

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder

casemodder

--->

Hmmbob schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:52:
[...]

Que?

Volgens mij heb je 100mbit en 1000mbit kaarten, dus met je 500/500 zou je al op die laatste moeten zitten.

Al eens de stekker uit je NTU gehaald en opnieuw erin gestopt? Kan best zijn dat er een sessie oid open blijft staan die gewoon op 500 blijft hangen. That would be my guess... Dat had je al geprobeerd
Ja dat dacht ik ook, maarja we zien het morgen wel.

NTU is al div malen gereset dat bood helaas geen oplossing ;)

De meneer van de helpdesk gaf ook aan dat ik de eerste was die hij sprak met een Gbit abbo :o

[ Voor 7% gewijzigd door casemodder op 06-11-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder

casemodder

--->

ik222 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:32:
[...]

Via de EB haal ik dus wel 1gbit 8)7

Heb de gebruikersnaam xxxxxxx@internet al overgezet daar de pfsense maar die bijft rond de 500mbit steken, iemand nog een tip daarvoor? Als ik de MAC van de EB spoof komt er geen WAN verbinding tot stand

Update, de beperking lijkt dus toch in mijn PFsense bakje te liggen want nu haal ik tussen de 600-700mbit

Excuus voor deze storm in een glas water maar ik heb mijn eigen hardware wat overschat.

[ Voor 11% gewijzigd door casemodder op 06-11-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 02:08
casemodder schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:21:
..

Gemeten met:
fast.com
Speedtest.net
en nieuwsgroepen
..
Heb je al verschillende servers geprobeerd op speedtest.net?
Ik heb 500/500 en haal op fast.com maar 250. Op speedtest.net haal ik op de default KPN Rotterdam server zelfs maar 140 (hetgeen opmerkelijk is...).
Selecteer ik XS4ALL Amsterdam, dan haal ik 450+.
Het valt me overigens wel op dat de vorige Ziggo verbinding van 250 veel minder server afhankelijk leek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• casemodder

casemodder

--->

mac1987 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:11:
[...]

Heb je al verschillende servers geprobeerd op speedtest.net?
Ik heb 500/500 en haal op fast.com maar 250. Op speedtest.net haal ik op de default KPN Rotterdam server zelfs maar 140 (hetgeen opmerkelijk is...).
Selecteer ik XS4ALL Amsterdam, dan haal ik 450+.
Het valt me overigens wel op dat de vorige Ziggo verbinding van 250 veel minder server afhankelijk leek.
Yep, verschillende servers getest. Via fast.com kun je de test ook langer laten duren dan wordt je testresultaat ook stabieler.

Maar ben er nu wel degelijk achter dat het aan mijn pfsense bakje ligt want als ik zo veel mogelijk services uitzet dan kruip ik richting de 800mbit.

Zet ik alles aan met snort/dpi, IPTV en een actief VPN lijntje dan haal ik amper 500mbit.

Mooie tijd om die hardware ook eens te upgraden.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
Barre73 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:58:
[...]

Bandbreedte is ook niet het probleem voor TV signaal. Het zijn die kleine verliezen die gecompenseerd worden. In een internetsignaal merk je daar bijna niks van. Hooguit dat je pagina iets langer laadt of je download een fractie hapert.
Bij multicast tv signaal is er geen buffer. Jij ziet dat meteen als blokjes.
En er kunnen heel wat van die kleine hickups optreden...
Ok, dat moeten we ook niet hebben. Ik kijk het even aan, en anders toch richting de coax / moca adapter.
Pest is eigenlijk vooral dat de degene die hier het huis een keer flink heeft verbouwd qua structuur, helaas op de coax en vooral het te dunne buisje heeft bespaard. Als dat nou een beetje knap was aangelegd, en ff een paar euri meer voor de buis.. Dat veranderen is in dit ruim 130 jaar oude huis nu een dingetje. Dan kan ik nog beter een kabel buitenom ingraven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Amrit schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:44:
[...]

Ok, dat moeten we ook niet hebben. Ik kijk het even aan, en anders toch richting de coax / moca adapter.
Pest is eigenlijk vooral dat de degene die hier het huis een keer flink heeft verbouwd qua structuur, helaas op de coax en vooral het te dunne buisje heeft bespaard. Als dat nou een beetje knap was aangelegd, en ff een paar euri meer voor de buis.. Dat veranderen is in dit ruim 130 jaar oude huis nu een dingetje. Dan kan ik nog beter een kabel buitenom ingraven.
Er is dus wel een (dun) buisje? Wat zit daar nu in dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
Barre73 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:17:
[...]

Er is dus wel een (dun) buisje? Wat zit daar nu in dan?
Dat goedkope coax snoertje :') En ik durf niet te voorspellen wat er gebeurd als je aan die coax trekt. Dan stort de schuur in bij de buren ofzo.

Andere uitdaging is dat in de woonkamer waar de coax weer de muur uitkomt een mega teakhouten boekenkast staat van 4 meter breed en 2 1/2 meter hoog. (vriendin dochter van boekhandelaarster). Die kast moet aan de kant om er bij te kunnen. Toen we nog ziggo hadden hebben we een keer de kast 20 cm moeten verschuiven. Dat was letterlijk twee dagen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Dus inderdaad gewoon coax-adapterset ertussen zou ik zeggen. Voor € 75,- geen narigheid.

[ Voor 8% gewijzigd door janbal op 07-11-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurjen08
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-09 21:42
Hallo allemaal,

Binnenkort gaan we verhuizen naar ons nieuwe huis, waar we glasvezel kunnen ontvangen.
De deal met 2 KPN super wifi punten klinkt ons best goed.
We hebben echter al een punt in het plafond laten maken voor een mogelijk accesspoint, bvb een "Ubiquiti UniFi AC Pro met PoE adapter". De vraag is, is dat handiger dan de KPN super wifi punten?
Stel we willen later overstappen naar een andere provider, zijn de wifi punten dan nog wel te gebruiken?

Xencupio @ Battle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morion
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 10:03
Toch hier op Tweakers even de kennis van mensen die netwerk wat meer snappen dan ik zelf raadplegen. (werk wel in de IT als DB ontwikkelaar, maar snap echt helemaal niets van netwerken heb ik nu door).

De situatie: Wij hebben thuis KPN glasvezel (100/100 abonnement) liggen, met een experia V10 box en 2 (oud model) KPN Wifi Versterkers (de witte kastjes die nu niet meer verkrijgbaar zijn). Het gaat om een tussen woning, vrij modern met hele dikke muren en vloeren, dus de wifi is op dit moment onmogelijk goed te krijgen in dit huis. Nu werken we continue thuis en gaat alles via meetings online, dus is het toch fijn als we het wat stabieler krijgen en heb al van alles geprobeerd, vermoedelijk heb ik een probleem gevonden.
De experia box staat op de begane grond, in de meterkast (vanaf de voorkant gezien is dit rechts in het huis, begane grond). Vervolgens hebben we een van de twee wifi versterkers bedraad aangesloten op eerste hoog aan de "linker" kant van het huis. Helaas is er in de andere ruimtes alleen COAX beschikbaar voor nu en heb ik de tweede wifi versterker dus niet bedraad aangesloten, maar via WIFI aan de eerste versterker gekoppeld (dat kan met die KPN versterkers). Deze staat op de eerste verdieping, "rechts" in het huis (dus boven de experia box en aan de andere kant van de verdieping tov de andere versterker die bedraad is aangesloten).

Nu heb ik mijn laptop naast versterker 2 staan en heb ik een redelijke verbinding (gemiddeld 60 Mpbs down, 75 Mbps up), in ieder geval goed genoeg in mijn optiek voor een versterker die niet bedraad verbonden is. Het lijkt echter zo te zijn dat als er een tijdje (30min?) geen activiteit op die versterker is, deze in een soort "slaapstand" gaat. De lampjes blijven gewoon actief, alsof er niets aan de hand is, maar mijn laptop geeft na de lunch aan verbonden te zijn met een netwerk ZONDER internet verbinding en als ik dan probeer een pagina te benaderen, dan krijg ik in eerste instantie een "geen verbinding" melding. Echter lijkt het alsof de versterker dan weer de verbinding opzet en na een minuutje krijg ik weer volledige verbinding en doet alles het weer.
Kan het zo zijn dat die versterker in een slaapstand gaat en zo ja kan ik dit uitzetten? Of is het de experia box/eerste versterker, die na bepaalde tijd van inactiviteit de tweede draadloze versterker disconnect, waardoor deze weer moet connecten? (Ik heb beide versterkers op de experia box een fixed IP gegeven en in bijgevoegd plaatje een overzicht van mijn instellingen op de versterker, hoewel hier weinig op in te stellen valt...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z67qYMSFz9cfN-BOnkPet8-8Dmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mryry0YCnh2JGqMRxLOkBrbH.jpg?f=fotoalbum_large

Verder valt het mij op als ik de Wifi Manager doorloop van KPN dat ik altijd uit kom op "Er moeten instellingen op je experia box veranderd worden, dit kunnen wij van afstand doen, kost ongeveer 5 minuten waarin je even offline bent"... als ik dit net gedaan heb en de manager opnieuw doorloop, komt die hier weer op uit, alsof mijn experia box zelf weer de "foute" instelling terug zet of de aanpassingen die doorgevoerd worden van afstand niet opgeslagen worden? Iemand anders hiermee bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 26-09 22:38
Jurjen08 schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:50:
Hallo allemaal,

Binnenkort gaan we verhuizen naar ons nieuwe huis, waar we glasvezel kunnen ontvangen.
De deal met 2 KPN super wifi punten klinkt ons best goed.
We hebben echter al een punt in het plafond laten maken voor een mogelijk accesspoint, bvb een "Ubiquiti UniFi AC Pro met PoE adapter". De vraag is, is dat handiger dan de KPN super wifi punten?
Stel we willen later overstappen naar een andere provider, zijn de wifi punten dan nog wel te gebruiken?
wifi is gewoon wifi. Volgens mij is er niets speciaals aan de AP's / repeaters die KPN meelevert. De persoon die de term "wifi-versterker" bedacht heeft, mogen ze van mij in een donker hol opsluiten ;)

Je kunt ook alsnog de Unifi AP's kopen die je van plan was, en de korting op je abbo pakken (dat is precies wat ik ga doen).

That said, kan me ook voorstellen dat je het fijn vindt, om de KPN alles aan te laten sluiten. In dat geval gaat de monteur van de KPN heel blij met je zijn, dat je al buizen en kabels hebt liggen naar de goeie punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28

MeNTaL_TO

The future is not set

Morion schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:32:

Nu heb ik mijn laptop naast versterker 2 staan en heb ik een redelijke verbinding (gemiddeld 60 Mpbs down, 75 Mbps up), in ieder geval goed genoeg in mijn optiek voor een versterker die niet bedraad verbonden is. Het lijkt echter zo te zijn dat als er een tijdje (30min?) geen activiteit op die versterker is, deze in een soort "slaapstand" gaat. De lampjes blijven gewoon actief, alsof er niets aan de hand is, maar mijn laptop geeft na de lunch aan verbonden te zijn met een netwerk ZONDER internet verbinding en als ik dan probeer een pagina te benaderen, dan krijg ik in eerste instantie een "geen verbinding" melding. Echter lijkt het alsof de versterker dan weer de verbinding opzet en na een minuutje krijg ik weer volledige verbinding en doet alles het weer.
Kan het zo zijn dat die versterker in een slaapstand gaat en zo ja kan ik dit uitzetten? Of is het de experia box/eerste versterker, die na bepaalde tijd van inactiviteit de tweede draadloze versterker disconnect, waardoor deze weer moet connecten? (Ik heb beide versterkers op de experia box een fixed IP gegeven en in bijgevoegd plaatje een overzicht van mijn instellingen op de versterker, hoewel hier weinig op in te stellen valt...)
Ik denk eerder dat je dit bij de powersaving settings van je laptop moet zoeken dan in je AP (al ben ik niet bekend met deze AP, ik gebruik die van Ziggo op mijn KPN netwerk (gewoon een netgear met aangepaste firmware). Ik ken geen AP met een powersaving, je kan kijken of een fixed kanaal verbetering geeft, maar zoals ik al aangaf, ik vermoed eerder de laptop dan het AP)

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Kan zijn dat de netwerk kaart van de laptop in powersave gaat idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
MeNTaL_TO schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:32:
[...]

Ik denk eerder dat je dit bij de powersaving settings van je laptop moet zoeken dan in je AP (al ben ik niet bekend met deze AP, ik gebruik die van Ziggo op mijn KPN netwerk (gewoon een netgear met aangepaste firmware). Ik ken geen AP met een powersaving, je kan kijken of een fixed kanaal verbetering geeft, maar zoals ik al aangaf, ik vermoed eerder de laptop dan het AP)
Het lijkt mij vrij simpel om uit te sluiten of er iets met het AP is.... vallen alle "wireless clients" weg na inactiviteit? Dus smartphones, tablets e.d....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je alles vooraf al voorbereid en de KPN glasvezelmonteur komt langs dan hoeft het niet lang te duren. Het enige wat de beste monteur hoefde te doen was de FTU monteren en aansluiten en daarna de UTP van het oude modem in het nieuwe modem drukken. Het IP-adres van het oude modem was al aangepast naar hetzelfde IP-adres van het nieuwe modem. De router was al geconfigureerd op dit nieuwe IP-adres en de UTP van FTU naar het modem had ik al aangesloten in het nieuwe modem.

Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een offline tijd van minder dan 30 seconden, volgens Synology,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUWhvTImRELgixa7xelBp4GKRaE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5GsqkhO6bzVLQ3dXY0XIBxnw.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69t8FeZJLqH4Bqzn--oWKvy5oiY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7UTEAiG4xMWKBsAfASo3793C.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-09 18:15
Hier vanmorgen ook overgestapt van T-Mobile glas naar 500/500 Hussel. Reden was voornamelijk dat T-Mobile enkel nog 100/100 via KPN netwerk wilt aanbieden :X

Anyway, erg leuke en vriendelijke KPN monteur over de vloer gehad. Hij had het er alleen over dat ik nog een andere Genexis heb - ze installeren nu vaak een zwarte alleen hebben tijdelijk deze witte gebruikt. Als ik wilde kon ik hem nog onwisselen maar het was eigenlijk voornamelijk cosmetisch. Iemand bekend mee? Het gaat er mij voornamelijk om dat ik gewoon de maximale snelheid haal en evt. voorbereid wil zijn op 1Gbps wanneer ze dat gaan aanbieden. Kleur boeit me niet zo veel want het hangt toch in de meterkast :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kpR4chf2ArXA9tiGHwjSTaC2d8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9wQguEOe4YqkpavLUC3W8y0Y.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trankilo
Katseviool schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:21:
Hier vanmorgen ook overgestapt van T-Mobile glas naar 500/500 Hussel. Reden was voornamelijk dat T-Mobile enkel nog 100/100 via KPN netwerk wilt aanbieden :X

Anyway, erg leuke en vriendelijke KPN monteur over de vloer gehad. Hij had het er alleen over dat ik nog een andere Genexis heb - ze installeren nu vaak een zwarte alleen hebben tijdelijk deze witte gebruikt. Als ik wilde kon ik hem nog onwisselen maar het was eigenlijk voornamelijk cosmetisch. Iemand bekend mee? Het gaat er mij voornamelijk om dat ik gewoon de maximale snelheid haal en evt. voorbereid wil zijn op 1Gbps wanneer ze dat gaan aanbieden. Kleur boeit me niet zo veel want het hangt toch in de meterkast :)

[Afbeelding]
Als het middelste lampje groen brand (knippert tijdens gebruik) heb je een gigabit verbinding. Als deze Orange brand is het een 100Mb verbinding.
Als je nu een 500Mb verbinding hebt dan is de verbinding met de POP al een gigabit en staat niks in de weg voor een upgrade van je abonnementssnelheid wanneer dat mogelijk is en zonder de hardware aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

[Afbeelding]
Dit is een Genexis Hybrid model. Als het een PtP model (en dus geen GPON, maar daar ga ik ook niet vanuit) is dan kun je daar prima 1Gbps mee halen. Kleur van lampjes zegt daar niets over.

Ik ben wel benieuwd waar je woont dat je deze NT hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
Thanks @trankilo en @Bigs. Ik woon in een nieuwbouwwijk vlakbij Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
Bigs schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:51:
[...]

Dit is een Genexis Hybrid model. Als het een PtP model (en dus geen GPON, maar daar ga ik ook niet vanuit) is dan kun je daar prima 1Gbps mee halen. Kleur van lampjes zegt daar niets over.

Ik ben wel benieuwd waar je woont dat je deze NT hebt.
Bij een EOF verbinding zal bij het oude model het optic (glas) lampje oranje zijn en bij het nieuwere model het ethernet lampje oranje zijn om aan te geven dat het een 100Mb link is.
Bij GOF zijn die groen.

Bij EOF komt het geregeld met deze NT voor dat de voorkant (helpdesk) bij de troubleshoot onterecht een monteur aanstuurt omdat de klant een 'rood' lampje meld. Iets met praktijkervaring hier ;)

Overigens is deze NT (muv xPON) probleemloos inzetbaar op alle ISAM's. Maar in plaatsten als Harderwijk waar onderstaande FTU (foto) is uitgerold kom je ze het meeste tegen.
Hoewel ze ook op de linkerzijde van de U-FTU passen die onder meer ook in de wijk IJburg van Amsterdam destijds massaal zijn geplaatst. Maar dan moet je hem van de backplate halen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BbbP4nouIuF-sowIyUyGZoRwrU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JFGbe9L4NUZdxIRXBINGZhUc.jpg?f=user_large

Edit:
Just for the know
Nu ook voor de TK-01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcN_7fytZuAA3L7RFZu1-lscV6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LSp95wmNaO8Sxqp9ysV8gNyw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door trankilo op 11-11-2020 15:27 ]

• Soundwork
trankilo schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:10:
[...]

Bij een EOF verbinding zal bij het oude model het optic (glas) lampje oranje zijn en bij het nieuwere model het ethernet lampje oranje zijn om aan te geven dat het een 100Mb link is.
Bij GOF zijn die groen.

Bij EOF komt het geregeld met deze NT voor dat de voorkant (helpdesk) bij de troubleshoot onterecht een monteur aanstuurt omdat de klant een 'rood' lampje meld. Iets met praktijkervaring hier ;)

Overigens is deze NT (muv xPON) probleemloos inzetbaar op alle ISAM's. Maar in plaatsten als Harderwijk waar onderstaande FTU (foto) is uitgerold kom je ze het meeste tegen.
Hoewel ze ook op de linkerzijde van de U-FTU passen die onder meer ook in de wijk IJburg van Amsterdam destijds massaal zijn geplaatst. Maar dan moet je hem van de backplate halen ;)
[Afbeelding]

Edit:
Just for the know
Nu ook voor de TK-01
[Afbeelding]
Die FTU en de hybrid NT zien er voor mij bekend uit, collega woont in Caiway gebied (CIF) en daar kom je deze FTU en NT standaard tegen.

[Afbeelding]
Overigens lijkt op jouw foto dat je niet bent aangesloten (het glaslampje lijkt uit te zijn).
Maar als je wel internet hebt, zal hij wel kapot zijn ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Soundwork op 12-11-2020 18:47 ]

• Katseviool
Soundwork schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:26:
[...]

Die FTU en de hybrid NT zien er voor mij bekend uit, collega woont in Caiway gebied (CIF) en daar kom je deze FTU en NT standaard tegen.

[...]

Overigens lijkt op jouw foto dat je niet bent aangesloten (het glaslampje lijkt uit te zijn).
Maar als je wel internet hebt, zal hij wel kapot zijn ;)
Moment van de foto inderdaad. Hij knippert groen :)

• Soundwork
Katseviool schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:01:
[...]

Moment van de foto inderdaad. Hij knippert groen :)
Maar knippert het onderste lampje (Ethernet) dan niet?
Pagina: 1 ... 25 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen