Toch hier op Tweakers even de kennis van mensen die netwerk wat meer snappen dan ik zelf raadplegen. (werk wel in de IT als DB ontwikkelaar, maar snap echt helemaal niets van netwerken heb ik nu door).
De situatie: Wij hebben thuis KPN glasvezel (100/100 abonnement) liggen, met een experia V10 box en 2 (oud model) KPN Wifi Versterkers (de witte kastjes die nu niet meer verkrijgbaar zijn). Het gaat om een tussen woning, vrij modern met hele dikke muren en vloeren, dus de wifi is op dit moment onmogelijk goed te krijgen in dit huis. Nu werken we continue thuis en gaat alles via meetings online, dus is het toch fijn als we het wat stabieler krijgen en heb al van alles geprobeerd, vermoedelijk heb ik een probleem gevonden.
De experia box staat op de begane grond, in de meterkast (vanaf de voorkant gezien is dit rechts in het huis, begane grond). Vervolgens hebben we een van de twee wifi versterkers bedraad aangesloten op eerste hoog aan de "linker" kant van het huis. Helaas is er in de andere ruimtes alleen COAX beschikbaar voor nu en heb ik de tweede wifi versterker dus niet bedraad aangesloten, maar via WIFI aan de eerste versterker gekoppeld (dat kan met die KPN versterkers). Deze staat op de eerste verdieping, "rechts" in het huis (dus boven de experia box en aan de andere kant van de verdieping tov de andere versterker die bedraad is aangesloten).
Nu heb ik mijn laptop naast versterker 2 staan en heb ik een redelijke verbinding (gemiddeld 60 Mpbs down, 75 Mbps up), in ieder geval goed genoeg in mijn optiek voor een versterker die niet bedraad verbonden is. Het lijkt echter zo te zijn dat als er een tijdje (30min?) geen activiteit op die versterker is, deze in een soort "slaapstand" gaat. De lampjes blijven gewoon actief, alsof er niets aan de hand is, maar mijn laptop geeft na de lunch aan verbonden te zijn met een netwerk ZONDER internet verbinding en als ik dan probeer een pagina te benaderen, dan krijg ik in eerste instantie een "geen verbinding" melding. Echter lijkt het alsof de versterker dan weer de verbinding opzet en na een minuutje krijg ik weer volledige verbinding en doet alles het weer.
Kan het zo zijn dat die versterker in een slaapstand gaat en zo ja kan ik dit uitzetten? Of is het de experia box/eerste versterker, die na bepaalde tijd van inactiviteit de tweede draadloze versterker disconnect, waardoor deze weer moet connecten? (Ik heb beide versterkers op de experia box een fixed IP gegeven en in bijgevoegd plaatje een overzicht van mijn instellingen op de versterker, hoewel hier weinig op in te stellen valt...)
Verder valt het mij op als ik de Wifi Manager doorloop van KPN dat ik altijd uit kom op "Er moeten instellingen op je experia box veranderd worden, dit kunnen wij van afstand doen, kost ongeveer 5 minuten waarin je even offline bent"... als ik dit net gedaan heb en de manager opnieuw doorloop, komt die hier weer op uit, alsof mijn experia box zelf weer de "foute" instelling terug zet of de aanpassingen die doorgevoerd worden van afstand niet opgeslagen worden? Iemand anders hiermee bekend?