[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 19:58
Ik heb KPN via glasvezel en 200/200, maar stel dat ik het opnieuw zou aanvragen op mijn adres dan staat daar geen 200/200 tussen. Ik zie 50/5, 100/10, 200/20, 500/500 en 1000/500. Dus ik begrijp de verwarring wel.
Het is nog vreemder: in mijn straat heeft iedereen een glasvezel aansluiting, maar bij sommige buren staat er doodleuk dat op het adres 200 Mbit/s down en 33 Mbit/s up mogelijk is. En als ik dan opnieuw de pagina opvraag met exact hetzelfde adres staat er ineens 1000/500 als maximum. Blijkbaar iets mis met de KPN postocde checker.
Op deze manier loop je klanten mis door ze op het verkeerde been te zetten. Misschien intern maar eens aankaarten.

[ Voor 8% gewijzigd door Mr_Blobby op 16-10-2020 15:04 ]

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:40

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Postcodechecker doet inderdaad vreemd.

Zelf net gebeld met KPN ivm verlengen met nieuwe apparatuur 4K decoder vs reguliere.
Ze hebben het monsterlijk druk ivm iphone release mogelijk dat daar wat website issues vandaan komen.

Maar mijn escapade wat betreft verlengen is gelukt, via Save kon ik wel verlengen met de nieuwe decoders en daarnaast nog de keuze of wat korting 6 maanden of 2 superwifi punten.
Gezien ik al 2 experiawifi punten heb staan de superwifi niet nodig.
Helemaal niet aangezien ze niet bedraad aangesloten worden maar draadloos en ik toch kijk om 2x Unifi op te hangen, heb ik niet voor niets 2 loze leidingen in het plafond zitten O-)

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notorious_roy
  • Laatst online: 24-10-2024

notorious_roy

It's-a-meeee

Sabes schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:35:
[...]

200/20 is VDSL en geen glasvezel.
Ik zou als ik jou was eens contact opnemen wat je besteld hebt en wat er geleverd gaat worden.
Ik doe de aanname dat je wel gecontroleerd hebt of er glasvezel beschikbaar is op jouw nieuwe adres.
Er is glasvezel, er hing een kaartje in de meterkast maar de website geeft het nu blijkbaar niet goed aan. Alle andere providers geven wel de 200/200. Volgens klantenservice medewerker 1 is het deze maand verlaagd naar 200/20 :') Volgens medewerker 2 komt het wel goed en krijg ik gewoon 200/200

Nou. Het begint goed :D

Roy-O-Rama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:21
Als je de VDSL snelheden ziet terwijl je nu glasvezel hebt dan is er waarschijnlijk inderdaad een probleem met de postcodechecker op KPN.com. Ik heb net even een check gedaan op een adres waar inmiddels al zo'n 7 jaar glasvezel ligt en daar worden ook de verkeerde producten getoond. Dan lijkt het inderdaad een probleem bij KPN te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:27
notorious_roy schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:56:
Ik krijg eind deze maand de sleutel van mn nieuwe huis en ik wilde dus internet+tv van KPN. Alles ingevuld en nu zie ik in de mailbevestiging staan dat het 200 down en 20 up is. Hebben ze dat recent aangepast? Want eerder dit jaar was het altijd 200/200 volgens mij. Ben nu een beetje teleurgesteld, en ik vind het een beetje dom dat ik dit niet zag voor het aanmelden :+

Nu twijfel ik of ik ga upgraden naar 500/500, of toch voor Online moet gaan. Die hebben wel 200/200 (en FOX Sport 1, 2 en 3).

Zijn er hier meer gebruikers die nu 200 down en 20 up hebben?
Nieuwe glasabonnementen behoren 200/200 te zijn. Dat is al weer een jaar zo.
Medewerker 1 lult uit zijn of haar nek. Er is niks gewijzigd de afgelopen maanden aan de glasvezel snelheden.

[ Voor 14% gewijzigd door Barre73 op 16-10-2020 17:19 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
De postcode check is al 2 maanden kapot.
Na het invullen van de postcode laten checken. en daarna F5.
Dat lost het op.
Barre73 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:17:
[...]

Nieuwe glasabonnementen behoren 200/200 te zijn. Dat is al weer een jaar zo.
Medewerker 1 lult uit zijn of haar nek. Er is niks gewijzigd de afgelopen maanden aan de glasvezel snelheden.
je kan op dit moment geen 200/200 selecteren bij kpn hoor. (in iedder geval niet op hun eigen pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie Linke
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-06 20:09
Mr_Blobby schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:18:
Wat ik maar niet snap is waarom er in de software van de tv ontvanger geen simpele vertaal (pointer) tabel is gebouwd m.b.t. de zenderindeling.
Op de meest simpele radio's kan je zelf kiezen welke radiofrequentie je onder welke preset wil opslaan.
Datzelfde kon je ook in het tijdperk van de tv zenders via de ether.
Een voorkeurstabel in de decoder met een verwijzing van preset 1 naar bijv kanaal 661 is teveel gevraagd?
Waarom is zoiets simpels niet mogelijk op een KPN ontvanger? Kan iemand me dat uitleggen?
Hetzelfde is van toepassing op teletekst,
Waarom kan je de subpagina's niet zelf aanpassen/scrollen ipv automatisch,
SOFTWARE!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 03:35
Eddie Linke schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 07:57:
[...]

Hetzelfde is van toepassing op teletekst,
Waarom kan je de subpagina's niet zelf aanpassen/scrollen ipv automatisch,
SOFTWARE!!
Ja het was wel mogelijk om een subpagina snel te bezoeken, maar ik weet de toetscombinatie niet meer, ik heb het in 1998 voor het laatst gebruik.

Maar ik vind dat punt ook, er kan toch wel wat meer functionaliteit op een decoder, er kan toch wel een rom bij geplaatst worden die wat extra kan. Ik vind eigenlijk dat we door providers maar beperkt worden als het op persoonlijk gemak aankomt, of keus van mediabox, zelfde zit je ook met de modem van hun. (Vooralsnog)
Nu is eigen modem keus allemaal maar moeilijk voor hun om aan te passen, te veranderen op hun dicht (beperkt) getimmerde lijn.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:31
Mel33 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:03:
[...]

Maar ik vind dat punt ook, er kan toch wel wat meer functionaliteit op een decoder, er kan toch wel een rom bij geplaatst worden die wat extra kan. Ik vind eigenlijk dat we door providers maar beperkt worden als het op persoonlijk gemak aankomt, of keus van mediabox
  • 💰 Provider kan lage zender posities verkopen
  • 💰 Provider kan precies kijkgedrag meten en dit gebruiken in onderhandeling met zenders
  • 💰 Provider/zender kan reclame maken voor een bepaalde zender op een bepaalde positie
  • 💰 Support is eenvoudiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-10 21:19
demonic schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:29:
Dat lost het op.

[...]

je kan op dit moment geen 200/200 selecteren bij kpn hoor. (in iedder geval niet op hun eigen pagina.
Wat vreemd dit zeg, het 200 Mbit en 100 Mbit abonnement worden op de website inderdaad niet meer symmetrisch geleverd. De upload is dan 10 of 20 Mbps. Ik vraag mij af of ze bestaande klanten dan ook downgraden, ik mag hopen van niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buutje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:18
Soundwork schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:51:
[...]

Wat vreemd dit zeg, het 200 Mbit en 100 Mbit abonnement worden op de website inderdaad niet meer symmetrisch geleverd. De upload is dan 10 of 20 Mbps. Ik vraag mij af of ze bestaande klanten dan ook downgraden, ik mag hopen van niet :(
Volgens mij leveren ze nog steeds symmetrische glasvezel verbindingen.
Als ik de postcode check van mijn nieuwe woning waar glasvezel beschikbaar is via de bestel pagina krijg ik ook alleen de DSL snelheden te zien en kan ik alleen DSL bestellen.

Maar als ik via de speedtest pagina mijn postcode check kan ik daarna op "bestel glasvezel" klikken en heb ik wel de mogelijkheid om glasvezel te bestellen op de postcode van mijn nieuwe woning:
https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Laatst online: 13:50
Ik heb deze week mijn overgezette Telfort abo omgezet naar een Hussel abo met 200/200. En als ik nu de postcodecheck doe zie ik ook gewoon allemaal symmetrische abo's. Website is vaak wel erg traag of doet helemaal niets.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Zoals gezegd: er is iets mis met de checker. Glas is symmetrisch. DSL niet. Als je geen symmetrisch te zien krijgt is het waarschijnlijk DSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:36
Ik heb 29 september Hussel internet bij KPN besteld na aanleg van glasvezelaansluiting. Toch maar gebeld omdat de snelheden niet symmetrisch werden aangegeven. Aan de telefoon samen met de KPN medewerker naar de snelheden gekeken. Medewerker bevestigde dat ik enkel niet symmetrische snelheden kon kiezen op mijn glasvezel aansluiting.

In de overeenkomst die ik in de mail kreeg staat vervolgens gewoon doodleuk verwachte down- en uploadsnelheid 200/200. In verband met overstapservice en opzegtermijn Ziggo krijg ik pas eind van de maand de apparatuur en KPN internet. Zal mij benieuwen, maar gok toch zomaar symmetrische verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loneranger56
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-04 15:59
Heb al jaren een glasvezel abbo...eerst had ik ook een symetrische aansluiting van 100 / 100.
Op enig moment is dit, na een contractverlenging gewijzigd in een A-symetrische verbinding van 100 /20.
In de praktijk valt de upload iets hoger uit nl. tussen de 30 en 40.
Zie screenshot hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nA6aWOyJAiy_Kpyo8J6nU0GoI9w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NmabxkpPj7MNgDyQTIJ3IYmk.jpg?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door loneranger56 op 19-10-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ik wil alleen internet, en kan 200/20 nemen voor 53eu glas, ik vind dat nogal een dure prijs.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-10 13:32

menonv

Beunhazerij?

loneranger56 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:34:
Heb al jaren een glasvezel abbo...eerst had ik ook een symetrische aansluiting van 100 / 100.
Op enig moment is dit, na een contractverlenging gewijzigd in een A-symetrische verbinding van 100 /20.
In de praktijk valt de upload iets hoger uit nl. tussen de 30 en 40.
Zie screenshot hieronder:
[Afbeelding]
Je bent gehusseld?? :? want dit zijn nl. ADSL / VDSL , al dan niet bonded snelheden. Glas profielen horen symmetrisch te zijn. Even bellen, als je "echt" glas hebt dan heb je toch echt een verkeerd profiel gekregen op je lijn. :/
Heb je al eens geprobeerd wat je ziet op MijnKPN?

https://mijn.kpn.com/#/overzicht

Staat daar ook alles assymetrisch?

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:18
@menonv er is een tijdje geweest dat ze abonnementen aanboden van 100/20 en dat je dan een gratis snelheidsupgrade naar 100/100 aanboden. Moest je wel nog even zelf aanvinken. Het is dus zeker niet zo dat je geen 100/20 kan krijgen op glas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
menonv schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:48:
[...]

Je bent gehusseld?? :? want dit zijn nl. ADSL / VDSL , al dan niet bonded snelheden. Glas profielen horen symmetrisch te zijn. Even bellen, als je "echt" glas hebt dan heb je toch echt een verkeerd profiel gekregen op je lijn. :/

KPN heeft drie jaar lang op glas asymmetrische snelheid als contract aangeboden. En veel mensen hebben dat nog steeds. Pas bij de introductie van Hussel werden de nieuwe abonnementen weer symmetrisch. Dit bovenstaande is dus heel normaal. Ik heb 100/10, in werkelijkheid 120/30.

@Mel33 Even wachten tot dit gefixt is. Er zit een fout in de order straat. Glas is 200/200 maar jij ziet iets anders. Dat moet eerst opgelost worden als je zeker wil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv

menonv

Beunhazerij?

Barre73 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:59:
[...]
KPN heeft drie jaar lang op glas asymmetrische snelheid als contract aangeboden.
Reactie van menonv op dit moment ;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/kFcciINAgVXR43ZHYLahbVmK.gif

Ik moet onder een steen geleefd hebben dat ik dat gemist heb. Ik heb al 7 jaar glas bij KPN en ook zelf verlengd d.m.v. black friday acties maar van deze grap, truuk, oplichting stunt had ik nog niet gehoord. Excuses... :P
Maar wel top dat je hem "gratis" kon / kan omzetten naar 100/100? Quick fix dan, als dat.. dus nog kan? 8)

[ Voor 12% gewijzigd door menonv op 19-10-2020 17:14 ]

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:18
@menonv ik dacht dat die gratis was, kan ook 5E zijn geweest. Kwam doordat ze dezelfde abbos verkochten of je nou *DSL had of glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Caelorum schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:47:
@menonv ik dacht dat die gratis was, kan ook 5E zijn geweest. Kwam doordat ze dezelfde abbos verkochten of je nou *DSL had of glas.
Was zeker niet gratis. 5 euro per maand extra. Nog steeds trouwens. Staat nu nog als optie in mijn KPN.
100/100: 4,99 euro
200/200: 8,99 euro
500/500: 12,99 euro

En inderdaad: KPN had de "briljante" ingeving om de abonnementenstructuur veel simpeler te maken. Door abonnementen te verkopen die zowel op glas als VDSL konden. 50/5 en 100/10. Later kwam daar 200/20 nog bij. En om op glas dan toch symmetrisch te kunnen internetten waren er extra snelheidsopties, zoals 100/100, 200/00 of 500/500. Die kon je dan per maand aan en uitzetten.
Dat is inderdaad voor het abonnementensysteem veel simpeler te programmeren dus tot zover snapte ik het nog.
Helaas koos men er dan wel voor om die snelheidsverhogingen tegen een meerprijs aan te bieden.

[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 19-10-2020 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:49
menonv schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:48:
[...]

Een kennis heeft ooit een 100/10 afgesloten via de chat bij KPN. Dat is ook 100/30 in de praktijk. En het is écht glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:13
Ik snap er ook niks meer van. Dit jaar ben ik overgegaan naar KPN met 100/100 abbo.
Dat zie ik ook niet meer staan op de website, wel 50/5, 100/10 Enz.
Is dat pas veranderd dan?

Net speedtest gedaan en ik heb wel 100/100 gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Veel glasvezel aanbieders adverteren de dsl snelheid. Sommige berekenen dan een +5€ voor synchroon glas. Telfort deed dat ook.
Bij KPN had ik dit nog niet eerder gezien. Praktijk is dat ze op glas de limit niet hard op 50 of 100 zetten, en je ziet in de tests dan ook vaak 50/70 of 100/110, ook al is het verkocht als 50/5 en 100/10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Get!em schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:00:
Veel glasvezel aanbieders adverteren de dsl snelheid. Sommige berekenen dan een +5€ voor synchroon glas. Telfort deed dat ook.
Bij KPN had ik dit nog niet eerder gezien. Praktijk is dat ze op glas de limit niet hard op 50 of 100 zetten, en je ziet in de tests dan ook vaak 50/70 of 100/110, ook al is het verkocht als 50/5 en 100/10.
Lees eerst even de reacties hiervoor. Dat deed KPN dus een paar jaar lang maar nu niet. Er zit ene fout in de postcodechecker die ervoor zorgt dat je DSL snelheden ziet.

@Arjantje72 Als ik op de website kijk en de postcode van mijn buren invoer (die zeker Ziggo hebben) zie ik wel gewoon 50/50, 100/100 etc.. En ik kan dat zo te zien ook gewoon bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quickdust
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-09 15:02
Meer mensen hier die geen internet, tv of bellen via glasvezel heeft in Zwolle (postcode 8014?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scripted
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-06 20:03
Hier ook voor de zoveelste keer storing bij de KPN centrale. Postcode 8014.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yahiko750
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 11:24
demonic schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:29:
Dat lost het op.

[...]

Damn thanks! En ik zat al na te denken hoe KPN denkt DSL te leveren bij mij thuis ... de F5 truuk werkt perfect.

==========

Ik zit nog steeds te wachten tot KPN eindelijk eens gbit wil leveren bij mij thuis. 500/500 prima, maar gbit ... :(

[ Voor 12% gewijzigd door Yahiko750 op 19-10-2020 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:31
Get!em schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:00:
Bij Telfort had extra betalen weinig zin, omdat Telfort de upload nooit heeft geknepen. Dus bij een 50/5 glasvezel abonnement kreeg je altijd gewoon 50/50...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk26
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:05
Even een vraag over de nieuwe decoders i.c.m. bleutooth. Weet iemand of het ook mogelijk is om bijvoorbeeld het geluid over bleutooth te laten lopen, of loopt alleen de afstandbediening over bleutooth? Ik wil een BT koptelefoon aan mijn tv koppelen voor het geluid, maar ik heb geen BT op de TV. Mogelijk kan ik het wel via de decoder laten lopen als dat mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
henk26 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:53:
Even een vraag over de nieuwe decoders i.c.m. bleutooth. Weet iemand of het ook mogelijk is om bijvoorbeeld het geluid over bleutooth te laten lopen, of loopt alleen de afstandbediening over bleutooth? Ik wil een BT koptelefoon aan mijn tv koppelen voor het geluid, maar ik heb geen BT op de TV. Mogelijk kan ik het wel via de decoder laten lopen als dat mogelijk is.
Audio via bluetooth is idd niet mogelijk. Zoek eens op "bluetooth audio dongle for tv" en je vind USB dongels voor nog geen €10,-. Die stop je in een USB poort voor stroom en verbind je met de koptelefoon aansluiting op je TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Yahiko750 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:00:
[...]

Damn thanks! En ik zat al na te denken hoe KPN denkt DSL te leveren bij mij thuis ... de F5 truuk werkt perfect.

==========

Ik zit nog steeds te wachten tot KPN eindelijk eens gbit wil leveren bij mij thuis. 500/500 prima, maar gbit ... :(
Klopt de F5 truc werkt bij mij ook, maar dan nog blijven de snelheden van 100 en 200 Mbps staan op 10 en 20 mbps upload. De rest staat er wel synchroon op.

KPN heeft al maanden problemen met leveren van 1 Gbps met de 1000/500 abbo's.
Ze verwachten dit pas "opgelost" te hebben zodra ze synchroon 1 Gbps gaan leveren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:09
Een tijdje terug heeft mijn glasvezel door KPN er een paar dagen uitgelegen door een probleem aan de kant van de KPN.

Sindsdien heb ik issues met TV kijken waarbij het beeld heel soms een seconde of twee bevriest om vervolgens weer verder te gaan. Echter vanavond tijdens het kijken van Ajax gebeurt dit echter om de paar minuten waardoor ik morgen maar weer eens met KPN zal gaan bellen.

Internet etc lijkt prima te werken, geen problemen in ieder geval met thuiswerken.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:59

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Ik kan me niet herinneren wanneer het 3 dagen heeft geduurd dat ze een nieuw tv kastje toesturen, na melding dat de oude stuk is. Normaal was dit binnen 24 uur verzonden, hopelijk gebeurd dit niet te vaak :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Soundwork schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:04:
[...]

Klopt de F5 truc werkt bij mij ook, maar dan nog blijven de snelheden van 100 en 200 Mbps staan op 10 en 20 mbps upload. De rest staat er wel synchroon op.

Ze verwachten dit pas "opgelost" te hebben zodra ze synchroon 1 Gbps gaan leveren.....
synchroon? je bedoelt symmetrisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
borft schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:04:
[...]

synchroon? je bedoelt symmetrisch?
Ja je hebt gelijk. Ik bedoelde symmetrisch. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Laatst online: 14:40

Rubman

Retarded or just overjoyed!

sinds gisteren is mijn KPN omgezet naar 200/200 (Glasvezel)

Echter de download komt niet boven de 120 uit, zowel wifi als bedraad.
Zou een modem reset nodig zijn?

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv

menonv

Beunhazerij?

Rubman schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:07:

Ja, met reset van modem wordt als het goed is, het nieuwe verbindingsprofiel opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNJvG
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Rubman schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:07:

Ik heb vorige week hetzelfde euvel gehad, van 100/100 naar 200/200 gegaan, maar de download kwam ook niet boven de 120 uit (upload ruimschoots boven de 200).
Een reset van het modem hielp niet, een reset van alle netwerkapparatuur hielp niet. :X

Een dag later zat ik klaar om een medewerker van KPN aan zijn/haar mouw te trekken, maar bij een laatste speedtest was alles ineens in orde...

Mocht een modem herstart dus niet helpen, houdt moed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Laatst online: 01-10 20:33
Afgelopen maandag is mijn buurman over gezet op glasvezel. Het is een man die bijna 90 is en dus 0 verstand heeft van de techniek. Ik had er eerlijk gezegd al geen hoge verwachtingen van en helaas werd mijn vermoeden bevestigd.

Zojuist even gekeken en helaas werkt de aansluiting niet. Sterker nog, het PON kastje ligt gewoon los op de grond en PON knippert af en toe. Bij het lostrekken van de patchcover (die scheef erop geklikt was), stopt het knipperen. Na opnieuw aansluiten weer knipperen. Misschien moet de boel nog geactiveerd worden, maar hoe het er nu bij ligt is niet echt netjes.

De UTP is nu niet aangesloten op de Experiabox, dat had de monteur niet gedaan. Terwijl de Experiabox letterlijk 2 meter verderop staat. Beetje jammer :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTYiAsEBnv2lWi-kDn5_CGRvMnU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tU0Gd8WnKm1EzOfIlb8J0eiL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nS3HKDj_rk2vCLVw4dNTVL5RSMo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SGrpQX5ffcG4jrDkp7xNVbY.jpg?f=fotoalbum_tile

Gelukkig werkt de DSL lijn (nog) wel, maar voor hoelang weet ik niet. Het lijkt mij dat deze door blijft werken zolang de glasverbinding niet is geactiveerd.

Gaat nog leuk worden in 2023 als KPN de klanten van DSL af wil hebben ;)

Sta 20 minuten in de wacht inmiddels. Anders het KPN forum maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:13
krakendmodem schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:58:
Afgelopen maandag is mijn buurman over gezet op glasvezel. Het is een man die bijna 90 is en dus 0 verstand heeft van de techniek. Ik had er eerlijk gezegd al geen hoge verwachtingen van en helaas werd mijn vermoeden bevestigd.

Zojuist even gekeken en helaas werkt de aansluiting niet. Sterker nog, het PON kastje ligt gewoon los op de grond en PON knippert af en toe. Bij het lostrekken van de patchcover (die scheef erop geklikt was), stopt het knipperen. Na opnieuw aansluiten weer knipperen. Misschien moet de boel nog geactiveerd worden, maar hoe het er nu bij ligt is niet echt netjes.

De UTP is nu niet aangesloten op de Experiabox, dat had de monteur niet gedaan. Terwijl de Experiabox letterlijk 2 meter verderop staat. Beetje jammer :P

[Afbeelding][Afbeelding]

Gelukkig werkt de DSL lijn (nog) wel, maar voor hoelang weet ik niet. Het lijkt mij dat deze door blijft werken zolang de glasverbinding niet is geactiveerd.

Monteur gaat toch pas na werkend internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Arjantje72 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:11:
[...]

Monteur gaat toch pas na werkend internet?
Blijkbaar niet ;)

Heb net lang gesproken met de vriendelijke medewerker, maar die kan geen monteur meer inplannen en verwijst mij door naar NetwerkNL. Lijkt mij een beetje vreemd als het een migratie van DSL betreft, maar goed.

Mocht dit niet gaan werken, dan laat ik de boel eerst rustig op DSL verder draaien. Het is niet zo dat de buurman met een 50Mb VDSL lijn ineens sneller gaat internetten met glas. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 25-09 22:08
krakendmodem schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:58:

[Afbeelding][Afbeelding]

als pon knipperd is die niet geactiveerd dit kan zowel de monteur van kpn als de monteur van netwerkNL doen.

zolang de migratie order niet gestart is blijft dsl werken :)

alleen weet ik niet als op deze locatie de ONT door netwerkNL aangesloten is of dat er installatie monteur van kpn is geweest.
aangezien netwerkNL ook regelmatig ONT plaatst en daarna pas een keer een installatie monteur van kpn komt. (van de week zelf gehad bij een klant kom op locatie had netwerkNL ONT al geplaatst en geactiveerd voor de klant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
jopoh schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:38:
[...]

als pon knipperd is die niet geactiveerd dit kan zowel de monteur van kpn als de monteur van netwerkNL doen.

zolang de migratie order niet gestart is blijft dsl werken :)

alleen weet ik niet als op deze locatie de ONT door netwerkNL aangesloten is of dat er installatie monteur van kpn is geweest.
aangezien netwerkNL ook regelmatig ONT plaatst en daarna pas een keer een installatie monteur van kpn komt. (van de week zelf gehad bij een klant kom op locatie had netwerkNL ONT al geplaatst en geactiveerd voor de klant)
De ONT is afgelopen maandag 19 oktober geplaatst door een "monteur" van een extern bedrijf (roamler). We kregen netjes een mailtje om feedback te geven en dat hebben we dus ook maar even gedaan...

Deze monteur had dus zo te lezen niet de ONT geactiveerd en de Experiabox ook maar niet aangesloten.

Overigens lijkt die witte TK01 wel degelijk aan de muur te hangen, maar die hangt dus ook los aan de muur. Schroeven zijn zo in de muur geboord, zonder plugjes, en dan valt de cover er vanzelf weer af.

Wij hadden ook opstartproblemen met glasvezel, maar van begin tot eind is mijn algemene indruk niet al te best. Rommelige aanleg, slechte afwerking, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
krakendmodem schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:28:
[...]

De ONT is afgelopen maandag 19 oktober geplaatst door een "monteur" van een extern bedrijf (roamler). We kregen netjes een mailtje om feedback te geven en dat hebben we dus ook maar even gedaan...

Deze monteur had dus zo te lezen niet de ONT geactiveerd en de Experiabox ook maar niet aangesloten.

Overigens lijkt die witte TK01 wel degelijk aan de muur te hangen, maar die hangt dus ook los aan de muur. Schroeven zijn zo in de muur geboord, zonder plugjes, en dan valt de cover er vanzelf weer af.

Wij hadden ook opstartproblemen met glasvezel, maar van begin tot eind is mijn algemene indruk niet al te best. Rommelige aanleg, slechte afwerking, etc.
De HAS monteurs sluiten geen experiaboxen oid aan. Zij krijgen daarvoor ook niet betaald.
Ze moeten wel zorgen dat de ONT geactiveerd wordt. Sommigen kunnen dit idd zelf maar niet iedere aannemer heeft die rechten.

De HAS monteur moet dmv foto's aantonen dat de ONT is geactiveerd. Een screenshot van de activatie en een foto van een werkende ONT. In dit geval krijgen ze vermoedelijk enkel het plaatsten van de FTU betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
krakendmodem schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:28:
[...]

roamler loopt extra rond door kpn om opdrachten weg te werken.

TK01 wordt door de hasploeg geplaatst die hoort wel netjes te zitten anders wat je zo zegt val die binnenkort zo van de muur af.(zou daarvoor toch even contact opnemen met de projectleider/netwerknl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
jopoh schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:52:
[...]

roamler loopt extra rond door kpn om opdrachten weg te werken.

TK01 wordt door de hasploeg geplaatst die hoort wel netjes te zitten anders wat je zo zegt val die binnenkort zo van de muur af.(zou daarvoor toch even contact opnemen met de projectleider/netwerknl)
Inmiddels hangt deze al los, zitten geen pluggen in de muur dus valt er zo weer van af. Ik heb maar met een stukje tape de boel vastgezet in afwachting van de monteur.
trankilo schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:51:
[...]

De HAS monteurs sluiten geen experiaboxen oid aan. Zij krijgen daarvoor ook niet betaald.
Ze moeten wel zorgen dat de ONT geactiveerd wordt. Sommigen kunnen dit idd zelf maar niet iedere aannemer heeft die rechten.

De HAS monteur moet dmv foto's aantonen dat de ONT is geactiveerd. Een screenshot van de activatie en een foto van een werkende ONT. In dit geval krijgen ze vermoedelijk enkel het plaatsten van de FTU betaald.
Oke, dat is dan duidelijk. Dat had dan wellicht iets beter gecommuniceerd moeten worden.

En in ieder geval had de ONT netjes aan de muur gehangen moeten worden. Zoals het er nu bij ligt kan ook niet :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
krakendmodem schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:42:

Oke, dat is dan duidelijk. Dat had dan wellicht iets beter gecommuniceerd moeten worden.

En in ieder geval had de ONT netjes aan de muur gehangen moeten worden. Zoals het er nu bij ligt kan ook niet :P.
De communicatie kan idd nog al verwarrend zijn. Met teksten "als de monteur klaar is kunt u gelijk van uw glasvezel aansluiting gebruik maken". Dat is technisch gezien wellicht het geval, maar voor het aansluiten van de KPN apparatuur moet op een later moment nog een inhome monteur van KPN worden ingepland.

HAS monteurs beschikken ook niet over de materialen, kennis en de tijd om de huis-installatie van de klant aan te sluiten.
Zelfs een simpele ethernet patchkabe voor tussen de ONT en experiabox hebben ze niet op de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
trankilo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:58:
[...]

De communicatie kan idd nog al verwarrend zijn. Met teksten "als de monteur klaar is kunt u gelijk van uw glasvezel aansluiting gebruik maken". Dat is technisch gezien wellicht het geval, maar voor het aansluiten van de KPN apparatuur moet op een later moment nog een inhome monteur van KPN worden ingepland.

HAS monteurs beschikken ook niet over de materialen, kennis en de tijd om de huis-installatie van de klant aan te sluiten.
Zelfs een simpele ethernet patchkabe voor tussen de ONT en experiabox hebben ze niet op de auto.
De buurman heeft inderdaad wel 5 exact dezelfde brieven gehad met de melding dat alles aangesloten kon worden. Was alleen wel een beetje lastig zonder ONT ;).

In ieder geval is de Experiabox nu wel aangesloten. En het werkt _/-\o_

Nogmaals dank voor het activeren :) De migratie van DSL naar glas ging probleemloos en was binnen een minuut klaar, dus dat proces gaat wel soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
krakendmodem schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:23:
[...]

De buurman heeft inderdaad wel 5 exact dezelfde brieven gehad met de melding dat alles aangesloten kon worden. Was alleen wel een beetje lastig zonder ONT ;).

In ieder geval is de Experiabox nu wel aangesloten. En het werkt _/-\o_

Nogmaals dank voor het activeren :) De migratie van DSL naar glas ging probleemloos en was binnen een minuut klaar, dus dat proces gaat wel soepel.
Maar hoe zit dit officieel ?
Als een onderaannemer van NetwerkNL een FTU afmonteert en de (O)NT plaatst en de patch wordt gezet in area PoP.... Mag jij dan als klant zelf de Experiabox aansluiten of "moet" een KPN monteur dit alsnog doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:39:
[...]

Maar hoe zit dit officieel ?
Als een onderaannemer van NetwerkNL een FTU afmonteert en de (O)NT plaatst en de patch wordt gezet in area PoP.... Mag jij dan als klant zelf de Experiabox aansluiten of "moet" een KPN monteur dit alsnog doen?
Dan mag jij als klant de Experiabox zelf aansluiten. Dan wordt het dus een DHZ aansluiting net als bij VDSL.
Als die (O)NT maar geplaatst en geactiveerd is(in geval van GPON).
Wil je die Experiabox en de rest niet aansluiten of kan je het niet, dan bel je voor een monteur van je provider.

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 25-10-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:40:
[...]

Dan mag jij als klant de Experiabox zelf aansluiten. Dan wordt het dus een DHZ aansluiting net als bij VDSL.
Als die (O)NT maar geplaatst en geactiveerd is(in geval van GPON).
Wil je die Experiabox en de rest niet aansluiten of kan je het niet, dan bel je voor een monteur van je provider.
Ok, dus in het geval van een GoF (AON) met een NT in je meterkast, geldt dus ook dat je hem zelf mag aansluiten op Experiabox als het lampje "Glas" brandt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Soundwork schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:53:
[...]

Ok, dus in het geval van een GoF (AON) met een NT in je meterkast, geldt dus ook dat je hem zelf mag aansluiten op Experiabox als het lampje "Glas" brandt?
ja dat mag NA ONT/NT mag de klant zelf dingen aansluiten. alleen letop als er bij Gof licht opstaat wilt niet altijd zeggen dat de juiste is. dit is vooral vaak bij verhuizingen, omdat kpn dan vaak combi order inschiet. kpn monteur de patch zet met daar achteraan gelijk de installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
jopoh schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:57:
[...]

ja dat mag NA ONT/NT mag de klant zelf dingen aansluiten. alleen letop als er bij Gof licht opstaat wilt niet altijd zeggen dat de juiste is. dit is vooral vaak bij verhuizingen, omdat kpn dan vaak combi order inschiet. kpn monteur de patch zet met daar achteraan gelijk de installatie
Ik had het niet over een verhuizing...
Maar stel dat klant xDSL heeft en er wordt door NetwerkNL een FTU met NT geplaatst en die ook gepatcht is, in zo'n geval mag klant dus wel zelf de Experiabox aansluiten op deze NT.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Soundwork schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:59:
[...]

Maar stel dat klant xDSL heeft en er wordt door NetwerkNL een FTU met NT geplaatst en die ook gepatcht is, in zo'n geval mag klant dus wel zelf de Experiabox aansluiten op deze NT.....
jaa :)
komt ook wellis voor dat Netwerknl al het modem er op aansluit.
weet van 1 aanenemer die na aansluitwerk doen die maken het voor de klant van a tot z. zodat de klant maar 1 keer monteur over de vloer heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:59:
[...]

Uiteraard mag dat. De klant mag alles zelf doen behalve de NT. De handleiding in het pakket is daar ook op geschreven.

Waarom blijf je hierover doorvragen? Heb je een ander antwoord gehad van de klantenservice wellicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
zo, het koste een flinke lading geduld maar sinds vanmiddag zitten we op glas!
KPNnetwerk (Allinq) kwam vanmiddag weer langs om ditmaal wel de boel goed op te leveren, opnieuw een lijnmeting, dubbel check of de boel ook goed gepatch is, en zelfs nog even een nieuwe NTU (een zwarte) gekregen,
Monteur wou ook graag even kijken of de boel werkte, gezien ik OPNsense nog geheel had geconfigureerd voor Ziggo toch maar even de Experiabox V10A eraan gehangen, met succes! kwam na de nodige updates direct online.
de draak van een V10A daarna direct terug de doos in ;)
Nu ff in OPNsense pielen om IPv6 werkend te krijgen (ik ben er mee bekent dat er een bug in OPNsense zit waarbij IPv6 na x tijd wel eens uitvalt), en al helemaal met meerdere lan interfaces...
offtopic:
(maar dat is hier offtopic)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQ5-CPqtWoM3RTPhPuxWnbM97tc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qqHixflBLqqnVOAqtNszNu7l.png?f=user_large

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:31
Vandaag hebben ze de glasvezelkabel van buiten naar de meterkast getrokken en, naar wat ik aanneem de NTU is, gemonteerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjgIteyxzDEWuNuavzVhuuRrayw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q50nfXwKvvEMJtFMKK2yW1vo.jpg?f=fotoalbum_medium

Volgens de monteurs zou ik over een week of drie een aanbod krijgen, waarna er ook daadwerkelijk signaal op de lijn zou komen.

Mijn vraag nu nog is hoe het met de ONT zit. Wat ik heb begrepen uit dit topic is dat deze niet klikbaar is er dat er dus een los kastje bij komt hangen, of is dat inmiddels veranderd? En waarom is dat niet meteen al gebeurd? Is dat omdat de NTU bij KPN NetwerkNL hoort en de ONT bij de ISP?

Zo ja, betekent dat dan ook dat de ISP de ONT nog moet komen afmonteren als ik daar een abo neem? Wordt de ONT dan ook steeds verwisseld als je wisselt van ISP of behoud je gewoon de ONT van je eerste glasvezel-ISP ooit? En/of zijn sowieso alle ONTs ongeveer hetzelfde en maakt het allemaal niks uit?

Zo nee, wie/wanneer komt de ONT dan afmonteren? Is daar dan een tweede afspraak met KPN NetwerkNL voor nodig?

[ Voor 18% gewijzigd door HarmoniousVibe op 26-10-2020 22:13 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
HarmoniousVibe schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:06:
Vandaag hebben ze de glasvezelkabel van buiten naar de meterkast getrokken en, naar wat ik aanneem de NTU is, gemonteerd:

[Afbeelding]

Volgens de monteurs zou ik over een week of drie een aanbod krijgen, waarna er ook daadwerkelijk signaal op de lijn zou komen.

Mijn vraag nu nog is hoe het met de ONT zit. Wat ik heb begrepen uit dit topic is dat deze niet klikbaar is er dat er dus een los kastje bij komt hangen, of is dat inmiddels veranderd? En waarom is dat niet meteen al gebeurd? Is dat omdat de NTU bij KPN NetwerkNL hoort en de ONT bij de ISP?

Zo ja, betekent dat dan ook dat de ISP de ONT nog moet komen afmonteren als ik daar een abo neem? Wordt de ONT dan ook steeds verwisseld als je wisselt van ISP of behoud je gewoon de ONT van je eerste glasvezel-ISP ooit? En/of zijn sowieso alle ONTs ongeveer hetzelfde en maakt het allemaal niks uit?

Zo nee, wie/wanneer komt de ONT dan afmonteren? Is daar dan een tweede afspraak met KPN NetwerkNL voor nodig?
afhankelijk van wat voorn gebied je zit je NT of ONT krijgt.
zit je in gpon gebied dan krijgt je Losse ONT.

NT/ONT wordt door de provider geleverd, alleen als je vooraf order ingelegt hebt en bekend is bij NetwerkNL dan wordt met plaatsten van FTU ook gelijk ONT/NT geplaatst door hen.

ONT worden bij kpn klanten gewoon door monteur van kpn geplaatst
sinds 1 okt worden er ook ONT door kpn geplaatst bij wholesale partijen zodat de betreffende partij daarna zelf verder kan

[ Voor 3% gewijzigd door jopoh op 26-10-2020 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
jopoh schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:26:
[...]

afhankelijk van wat voorn gebied je zit je NT of ONT krijgt.
zit je in gpon gebied dan krijgt je Losse ONT.

NT/ONT wordt door de provider geleverd, alleen als je vooraf order ingelegt hebt en bekend is bij NetwerkNL dan wordt met plaatsten van FTU ook gelijk ONT/NT geplaatst door hen.

ONT worden bij kpn klanten gewoon door monteur van kpn geplaatst
sinds 1 okt worden er ook ONT door kpn geplaatst bij wholesale partijen zodat de betreffende partij daarna zelf verder kan
Het is een kakelverse aansluiting in een nieuw glasvezelgebied, dus PON. Stel ik neem straks een abo af bij laten we zeggen T-Mobile (ga ik niet doen omdat ze waarschijnlijk niet sneller dan 100/100 willen leveren, maar even voor dit voorbeeld). Komt T-Mobile dan langs om de ONT te monteren?

En als ik dan na een jaar besluit om over te stappen naar XS4All ofzo, blijft de ONT van T-Mobile dan hangen of komen ze die weer ophalen?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
HarmoniousVibe schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:33:
[...]

Het is een kakelverse aansluiting in een nieuw glasvezelgebied, dus PON. Stel ik neem straks een abo af bij laten we zeggen T-Mobile (ga ik niet doen omdat ze waarschijnlijk niet sneller dan 100/100 willen leveren, maar even voor dit voorbeeld). Komt T-Mobile dan langs om de ONT te monteren?

En als ik dan na een jaar besluit om over te stappen naar XS4All ofzo, blijft de ONT van T-Mobile dan hangen of komen ze die weer ophalen?
T-mobile levert nog niet in pon gebieden omdat hen, hen systemen nog niet op orde hebben om pon te leveren via wba kpn/

zo ik weet wordt er maar 1 soort ONT geleverd in deze gebieden. zodat je vrij makkelijk kan overstappen van provider x na provider z. zonder dat ONT vervangen moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie Linke
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-06 20:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:06:

[Afbeelding]

Bij ons was er afgelopen 7 juli de glasvezelkabel naar binnen getrokken, en exact hetzelfde kastje gemonteerd. Ik had ook de beleving / begrepen dat er daarna weer contact opgenomen zou worden. Wat de reden ook mag zijn; verkeerd begrepen, corona, whatever, het bleef stil.

Vorige week heb ik zelf mijn abonnement geupgrade naar 2*500 Mbit en een 4K tv-ontvanger via MijnKPN. En toen gingen er heel mooi allerlei radartjes draaien, ik heb een pakket ontvangen met een nieuwe 4K tv ontvanger, en een afspraak met een monteur over een paar dagen. Dan zal de boel wel afgemonteerd worden. We gaan het meemaken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobel
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-02-2023
Weet iemand hoe een Netgear XR700 router werkend te krijgen op KPN glasvezel ?
Alleen TV en Internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-10 15:20
Mobel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:09:
Weet iemand hoe een Netgear XR700 router werkend te krijgen op KPN glasvezel ?
Alleen TV en Internet.
bramv82 in "[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken"

Niet exact wat je zoekt maar misschien heb je er wat aan

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobel
Dacht dat er iemand wat ervaring had met een Netgear router router en de hoe in te stellen voor KPN glasvezel.

Heb een simpel netwerkje thuis, Router, LAN kabel naar gaming console, LAN kabel naar KPN iTV de rest van me apparaten gaan via WiFi. Geen switches of iets dergelijks Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ST7JVOZD7mKFAUr7PeQ9SHNH-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MybGzQ7IlJQXmZ9RKNQPbDOb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_5aik9RZBtWHeHdqs0JvUUmn7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35Xrdc1ovNYh8xaa3ZS8OQyJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sS35oWT48zAvbnCLcRTKVelBxl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRhb2Y47X3oPrT0oHtqlEyQp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2K_DEa2UAmR3QILr45kL9M1FmhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2AuPb0wQKxgNbVJGdAaa2A4.jpg?f=fotoalbum_large

Als iemand me een beetje de goede richting op kan sturen, dit werkend krijgen zou het zeer waarderen en of het überhaupt wel mogelijk is.

[ Voor 15% gewijzigd door Mobel op 27-10-2020 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Mobel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:59:
Dacht dat er iemand wat ervaring had met een Netgear router router en de hoe in te stellen voor KPN glasvezel.

Heb een simpel netwerkje thuis, Router, LAN kabel naar gaming console, LAN kabel naar KPN iTV de rest van me apparaten gaan via WiFi. Geen switches of iets dergelijks [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je niks aan deze pagina? Daar zou alles op moeten staan wat je nodig hebt aan gegevens.

https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm

Vraag is uiteraard wel of jouw Netgear VLans kan splitsen. Dat is een eerste eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobel
Dat is het juist ben niet echt bekend op dat gebied met vlan-tagging of vlan splitsen dus zou het zeer op prijs stellen als een mede tweaker zou kunnen helpen met de opties die ik heb in me instellingen (zie de 4 afbeeldingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Mobel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:12:
Dat is het juist ben niet echt bekend op dat gebied met vlan-tagging of vlan splitsen dus zou het zeer op prijs stellen als een mede tweaker zou kunnen helpen met de opties die ik heb in me instellingen (zie de 4 afbeeldingen).
Je eerste afbeelding: "by VLan tag group" moet inderdaad aangevinkt staan (dus niet by Bridge group) .
En dan moet je m.i. twee VLans identificeren. Namelijk een regel voor 4 en een regel voor 6.
Dat zijn namelijk de 2 VLans die KPN in haar signaal gebruikt.

En IGMP Proxy moet volgens mij op enabled staan.

Kijk eens of dat de goede richting is? Ik heb geen Netgear dus kan het niet checken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 20:31
Mobel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:12:
Vraag het anders even op het KPN-forum. Daar zitten klanten die exact weten hoe dat ingesteld moet worden:

https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Dat kpn daar ook geen config file van deze instellingen heeft, die je via backup optie in de modem kan inladen?.(evt in mijn kpn, want je tel nummer moet je ook invullen, dat nummer neem je dan uit mijn kpn en dat config bestand mee)
Of is er een link naar? want dan is deze gebruiker snel klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Mel33 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:52:
Dat kpn daar ook geen config file van deze instellingen heeft, die je via backup optie in de modem kan inladen?.(evt in mijn kpn, want je tel nummer moet je ook invullen, dat nummer neem je dan uit mijn kpn en dat config bestand mee)
Of is er een link naar? want dan is deze gebruiker snel klaar.
Nu vraag je wel heel erg veel van KPN... ;)

Ze hebben wel stappenplannen maar daar staat geen Netgear tussen.
https://forum.kpn.com/thu...an-een-eigen-modem-493813

[ Voor 17% gewijzigd door Edje040 op 28-10-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Edje040 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

Nu vraag je wel heel erg veel van KPN... ;)
Ja misschien, maar ook de modemrouter van kpn zelf moet die instellingen hebben, hebben die monteurs dat ook niet dan? vraag ik me af. Iig deels kan je wel een profiel inladen en dan je nummer, vroeger deden ze dat ook met een cd en een setup programma, waar je wat gegevens moest invullen (gebr-naam enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Mel33 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:01:
[...]

Ja misschien, maar ook de modemrouter van kpn zelf moet die instellingen hebben, hebben die monteurs dat ook niet dan? vraag ik me af. Iig deels kan je wel een profiel inladen en dan je nummer, vroeger deden ze dat ook met een cd en een setup programma, waar je wat gegevens moest invullen (gebr-naam enz)
Daar heb ik in ieder geval nog nooit iets over gelezen (maar dat wil niet altijd iets zeggen...).
Je wordt in ieder geval doorverwezen naar deze pagina maar of dat gaat helpen weet ik niet:
https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 20:13
Vorig jaar september heb ik nog een mooie verleng korting gekregen:
Internet en TV 64,12
Pluspakket - gratis
Spotify Premium - 9,99
Sneller Internet 200/200 - 4,99

Gratis producten
2x HD tv-ontvanger
Opnemen Pakket

Totaal: €79,10
Actiekorting eerste 6 maanden €-27,50
Nu via chat en bellen kom ik niet verder dan €75,- en 3 maanden €5 korting...
Wat een verschil met vorig jaar 😣

Iemand anders met een beter recent aanbod?
Of zou er nog wat moois voorbij komen met Black Friday?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:16
Daarom altijd switchen elk jaar ;). Of op je partner naam zetten ;).

[ Voor 51% gewijzigd door saharoen op 29-10-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
plofkip schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:18:
Vorig jaar september heb ik nog een mooie verleng korting gekregen:

Iemand anders met een beter recent aanbod?
Of zou er nog wat moois voorbij komen met Black Friday?
Heb je het via de afdeling opzeggingen gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 20:13
Edje040 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:39:
[...]

Heb je het via de afdeling opzeggingen gedaan?
Zeker, zowel via chat als telefoon. Moet zeggen dat t-mobile dan wel heel interessant wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door plofkip op 29-10-2020 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi mede tweakers, ik heb de Sagemcom F5359 (v12) en wordt een beetje gek. Ik heb ontzettend veel problemen met mijn chromecast v3 en mijn mi box s. Het begon met dat zodra AX (wifi 6) aanstaat, mijn chromecast v3 gek wordt. Dit connect soms wel en soms niet. Als ik dan kijk in het modem zie ik -61DB staan (sterk signaal dus) maar data rate van 6mbps. Beetje zoeken en die blijkt vaker een probleem te zijn met AX. AX uitgezet en 0 issues meer. Is natuurlijk geen oplossing maar goed het werkt, maar wachten tot kpn met een oplossing komt.

Nu is toch nog weer een ander probleem opgedoken. Mijn mi box heeft een chromecast erin zitten. Deze deed het soms wel en soms niet. Ik heb dan wel gewoon internet op me mi box en kan dus via de mi box alles doen maar ik kan niet streamen vanaf mijn telefoon omdat hij hem niet ziet. Na beetje knoeien kwam ik er achter dat zodra ik 1 frequentie uitzet dat hij opeens wel zichtbaar wordt na een restart. Dit is geen optie want ik heb tasmota spul wat alleen op 2.4 draait.

Ik heb dit nu denk ik 3x gemeld bij KPN en dan zeggen ze dat ze het doorzetten naar het juiste team maar daar hoor je niks meer van. Inmiddels zijn we bijna 2 maanden verder en zie niks gebeuren. Hebben mijn mede tweakers wellicht nog tips om normaal wifi 6 te kunnen gebruiken met 2 aparte ssid's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:41:
Hi mede tweakers, ik heb de Sagemcom F5359 (v12) en wordt een beetje gek. Ik heb ontzettend veel problemen met mijn chromecast v3 en mijn mi box s. Het begon met dat zodra AX (wifi 6) aanstaat, mijn chromecast v3 gek wordt. Dit connect soms wel en soms niet. Als ik dan kijk in het modem zie ik -61DB staan (sterk signaal dus) maar data rate van 6mbps. Beetje zoeken en die blijkt vaker een probleem te zijn met AX. AX uitgezet en 0 issues meer. Is natuurlijk geen oplossing maar goed het werkt, maar wachten tot kpn met een oplossing komt.

Nu is toch nog weer een ander probleem opgedoken. Mijn mi box heeft een chromecast erin zitten. Deze deed het soms wel en soms niet. Ik heb dan wel gewoon internet op me mi box en kan dus via de mi box alles doen maar ik kan niet streamen vanaf mijn telefoon omdat hij hem niet ziet. Na beetje knoeien kwam ik er achter dat zodra ik 1 frequentie uitzet dat hij opeens wel zichtbaar wordt na een restart. Dit is geen optie want ik heb tasmota spul wat alleen op 2.4 draait.

Ik heb dit nu denk ik 3x gemeld bij KPN en dan zeggen ze dat ze het doorzetten naar het juiste team maar daar hoor je niks meer van. Inmiddels zijn we bijna 2 maanden verder en zie niks gebeuren. Hebben mijn mede tweakers wellicht nog tips om normaal wifi 6 te kunnen gebruiken met 2 aparte ssid's?
wifi ax(wifi6) heeft best wel wat problemen ga maar op internet zoeken.
ik weet intel en broadcom zijn nog steeds driver updates aan het maken voor hen wifi kaarten. want grootste probleem is met wifi6 dan verbind het niet, dan zie je je wifi naam niet op de client.
bij bepaalde producten zit geen ondersteuning meer op worden geen drivers meer uitgebracht waardoor je problemen met AX blijft houden.

vaak is het AX gewoon uit laten in dat geval, of kpn bellen dat je experia box 10 of 10a wilt dan ben je van dit hele probleem af :)

al bij meerdere klanten dit gezien en dan zet je v10 neer die geen AX heeft en ineens werken alle wifi clients gewoon normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.babek
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

mr.babek

-+-+-+-+-+

Soundwork schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:04:
[...]

Wat ik dan niet snap, waarom leveren ze dan geen 1Gb symmetrisch? a-symmetrisch op glasvezel, dat is toch gewoon vaag?

Obsidian 750D,MSI Tomahawk z790, i9 13900K, H150i, 64GB DDR5 6200Mhz, INNO3d RTX4090,AX1200 PS, 4TB NVMe SSD, LG C1 48" 4K OLED, Next Level Racing GT Track, Fanatec DD Wheel&Pedals, KRK Rokit 6 speakers, Corsairt Virtuoso XT headset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
mr.babek schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:47:
[...]

Wat ik dan niet snap, waarom leveren ze dan geen 1Gb symmetrisch? a-symmetrisch op glasvezel, dat is toch gewoon vaag?
Klopt, maar het 1 Gbps gaan ze wel symmetrisch leveren. Vanaf wanneer is nog niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
plofkip schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:51:
[...]

Zeker, zowel via chat als telefoon. Moet zeggen dat t-mobile dan wel heel interessant wordt.
Die staan bij mij ook nog steeds op mijn short-list. Ik hoor alleen zeer wisselende ervaringen met het tv-platform..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Zijn er meer mensen die na het veranderen van hun abonnement/internetsnelheid ook gelijk een email kregen over "Vanaf uw internetverbinding worden computeraanvallen uitgevoerd."?

Ik had mijn Hussel 200MBit omgezet naar Hussel 50MBit.

Ik kreeg een bevestingsmail dat de wijzing was geactiveerd.
Maar heel toevallen ~10 sec er voor en na dit emailtje, kreeg ik ook 2 emailes met geen onderwerp.

Bericht inhoud:
"Vanaf uw internetverbinding worden computeraanvallen uitgevoerd. bla bla"

Het is echt van KPN, dkim headers kloppen.

KPN maar eens gebeld of het echt correct was.
Maar daar ben ik niet echt wijzer van geworden.

De persoon had een andere afdeling gebeld en die zeiden, ja als je er een email over krijgt dan is het ook echt zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jopoh schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:50:
[...]

wifi ax(wifi6) heeft best wel wat problemen ga maar op internet zoeken.
ik weet intel en broadcom zijn nog steeds driver updates aan het maken voor hen wifi kaarten. want grootste probleem is met wifi6 dan verbind het niet, dan zie je je wifi naam niet op de client.
bij bepaalde producten zit geen ondersteuning meer op worden geen drivers meer uitgebracht waardoor je problemen met AX blijft houden.

vaak is het AX gewoon uit laten in dat geval, of kpn bellen dat je experia box 10 of 10a wilt dan ben je van dit hele probleem af :)

al bij meerdere klanten dit gezien en dan zet je v10 neer die geen AX heeft en ineens werken alle wifi clients gewoon normaal
Lekker spul dus haha. Enige idee hoe de 2e opties opgelost kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
Soundwork schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:45:
[...]

Klopt, maar het 1 Gbps gaan ze wel symmetrisch leveren. Vanaf wanneer is nog niet duidelijk.
Bij de klein zakelijke provider Helden Van Nu sturen ze momenteel deze e-mails rond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yo0UzFpvWF68mVoHKc27WQfuFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVZmewClAjqRdkyFS5G5fVOD.jpg?f=fotoalbum_large

Hieruit kunnen we opmaken dat het zeker nog een halfjaar duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
Amrit schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:24:
[...]

Bij ons was er afgelopen 7 juli de glasvezelkabel naar binnen getrokken, en exact hetzelfde kastje gemonteerd. Ik had ook de beleving / begrepen dat er daarna weer contact opgenomen zou worden. Wat de reden ook mag zijn; verkeerd begrepen, corona, whatever, het bleef stil.

Vorige week heb ik zelf mijn abonnement geupgrade naar 2*500 Mbit en een 4K tv-ontvanger via MijnKPN. En toen gingen er heel mooi allerlei radartjes draaien, ik heb een pakket ontvangen met een nieuwe 4K tv ontvanger, en een afspraak met een monteur over een paar dagen. Dan zal de boel wel afgemonteerd worden. We gaan het meemaken..
... en 500/500 glasvezel afgeleverd, thnx Menno! *O*

Binnen een uur up & running, inclusief koffie, en instellen nieuwe afstandbediening.

Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Powerline naar de woonkamer/tv etc te vervangen door twee keer een Asus RT-AX92U. Onderlinge afstand 12 meter en een (dun) muurtje.
Met speedtest haal ik nu met wifi achter in het huis 499 down en 348 up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
trankilo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:09:
[...]

Bij de klein zakelijke provider Helden Van Nu sturen ze momenteel deze e-mails rond.

[Afbeelding]

Hieruit kunnen we opmaken dat het zeker nog een halfjaar duurt.
Zozo, dat duurt langer dan verwacht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:35:
[...]

Zozo, dat duurt langer dan verwacht....
Minimaal een half jaar later als je het KPN WBA bericht van december vorig jaar leest. Daarin was het nog de tweede helft van 2020.
Nou geef ik toe dat Corona niet meehelpt omdat er anderhalve meter afstand gehouden moet worden, ook in technische ruimtes en PoPs. Daardoor kan er meestal maar 1 monteur tegelijk werken.
Maar toch wel veel vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 20:12

TFHfony

Professional Weirdo

Barre73 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:33:
[...]

Minimaal een half jaar later als je het KPN WBA bericht van december vorig jaar leest. Daarin was het nog de tweede helft van 2020.
Nou geef ik toe dat Corona niet meehelpt omdat er anderhalve meter afstand gehouden moet worden, ook in technische ruimtes en PoPs. Daardoor kan er meestal maar 1 monteur tegelijk werken.
Maar toch wel veel vertraging.
Vertraging is één ding. Communicatie een tweede. We moeten hier dus achter komen door een mailing van een andere partij.
Wanneer leren de KPN en Ziggo's van deze wereld eens dat het zelf informeren van hun klanten echt geen kwaad kan en sterker nog: de voorkeur geniet?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Amrit schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:24:
[...]

Ik heb de dag na de aanleg geconstateerd dat volgens de site er glasvezel kan worden geleverd. Voor de zekerheid maar gebeld en het kon volgens hun echt, zo goed als meteen na de daadwerkelijke aansluiting. De bestelling is dan ook geplaatst. Heb de simkaart voor het meebestelde mobiele abo al ontvangen en volgens de klantenservice ontvang ik begin volgende week het installatiepakket al, waarna ik binnen een halve week al een monteur zou kunnen charteren.

Heb er eerlijk gezegd niet heel veel vertrouwen in, omdat de communicatie nogal rommelig verloopt. Heb een brief ontvangen dat er een monteursafspraak is ingepland een maand na de aanvraag. Heb tevens een email ontvangen met een monteursafspraak op de telefonisch besproken datum. Toen dus weer teruggebeld en werd er dus gezegd dat ik zélf een monteursafspraak in moet/kon plannen na ontvangst van het installatiepakket. Er zijn dus potentieel 3 monteursafspraken ingepland, waarvan 2 op hun initiatief, die ze niet terug kunnen vinden in hun systeem.

Nogmaals gevraagd of ze wel zeker weten dat mijn orders wel goed door zijn gekomen (ook omdat de eerste keer de telefoonpersoon het verkeerd had gedaan én mijn e-mail verkeerd had ingetypt, dus nu zit ik met 2 losse bestellingen. 1 voor mobiel en 1 voor thuis). Dit werd bevestigd want "alles staat goed in het systeem". Maar ja, datzelfde systeem heeft me ook voor 2 verschillende data een monteursafspraak doen toekomen, die blijkbaar helemaal niet zijn ingepland, want "die staan niet in het systeem". Ik vraag me af wat er was gebeurd als ik lekker had zitten wachten tot die monteursafpsraak die al dan niet is ingepland en Ziggo door hun had laten opzeggen...

Heb daarom ook geen gebruik gemaakt van de opzegservice. Ik betaal liever een maand extra aan Ziggo dan dat het toch allemaal niet goed is ingepland cq. de glasvezel helemaal niet blijkt te werken, en ik zonder internet zit. Dat kan ik nu écht niet hebben.

Maar we gaan het zien..

[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 30-10-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:56:
[...]

Ik heb de dag na de aanleg geconstateerd dat volgens de site er glasvezel kan worden geleverd. Voor de zekerheid maar gebeld en het kon volgens hun echt, zo goed als meteen na de daadwerkelijke aansluiting. De bestelling is dan ook geplaatst. Heb de simkaart voor het meebestelde mobiele abo al ontvangen en volgens de klantenservice ontvang ik begin volgende week het installatiepakket al, waarna ik binnen een halve week al een monteur zou kunnen charteren.

Heb er eerlijk gezegd niet heel veel vertrouwen in, omdat de communicatie nogal rommelig verloopt. Heb een brief ontvangen dat er een monteursafspraak is ingepland een maand na de aanvraag. Heb tevens een email ontvangen met een monteursafspraak op de telefonisch besproken datum. Toen dus weer teruggebeld en werd er dus gezegd dat ik zélf een monteursafspraak in moet/kon plannen na ontvangst van het installatiepakket. Er zijn dus potentieel 3 monteursafspraken ingepland, waarvan 2 op hun initiatief, die ze niet terug kunnen vinden in hun systeem.

Nogmaals gevraagd of ze wel zeker weten dat mijn orders wel goed door zijn gekomen (ook omdat de eerste keer de telefoonpersoon het verkeerd had gedaan én mijn e-mail verkeerd had ingetypt, dus nu zit ik met 2 losse bestellingen. 1 voor mobiel en 1 voor thuis). Dit werd bevestigd want "alles staat goed in het systeem". Maar ja, datzelfde systeem heeft me ook voor 2 verschillende data een monteursafspraak doen toekomen, die blijkbaar helemaal niet zijn ingepland, want "die staan niet in het systeem". Ik vraag me af wat er was gebeurd als ik lekker had zitten wachten tot die monteursafpsraak die al dan niet is ingepland en Ziggo door hun had laten opzeggen...

Heb daarom ook geen gebruik gemaakt van de opzegservice. Ik betaal liever een maand extra aan Ziggo dan dat het toch allemaal niet goed is ingepland cq. de glasvezel helemaal niet blijkt te werken, en ik zonder internet zit. Dat kan ik nu écht niet hebben.

Maar we gaan het zien..
Goed plan, Ziggo even aanhouden. Wij zijn 1 1/2 jaar geleden overgestapt van Ziggo naar KPN (naar een KPN adsl). Wij hebben Ziggo en KPN ook zeker drie maanden paralel laten lopen. Inderdaad voor als het moeizaam zou verlopen qua installatie, maar ook voor de gewenning, mijn vriendins mailbox van Ziggo (die nog steeds functioneert :? ) en ook qua bedrading moest er een en ander verbeterd worden. Als je niet elke euro hoeft om te draaien een luxe en relaxte manier van overstappen.

Dat installeren van dat glasmodempje is zo gepiept, ze schuiven een nieuwe deksel op dat plastic-fantastic-doosje met de glaskabel, en in die deksel zit ook een connector. Vervolgens het zwarte modempje erop, aansluiten, stekker in een stopcontact en klaar. En dat weer aansluiten met een ethernetkabel op de experiabox

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-0MDIMf-A22fCEK1O3KDW1BiS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YKp0RK8Ijobkr7HdzK3K8lQw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had al een Experiabox hangen, dus plug&play. Jij zal nog een Experiabox er bij krijgen. Dat zal wat meer werk worden.

En wat de bestelling en planning betreft. Dat soort processen zijn vergaand geautomatiseerd, daar zitten geen handjes meer tussen. Ik kreeg ook de dag voor de installatie nog een reminder per sms en email. Ook op de doos met de nieuwe tv-ontvanger stond de montage afspraak geprint.
Maar blijft even afwachten. Zeker nu met alle corona perikelen. Dan heb je altijd nog ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ah bedankt voor de foto! Verwacht dat het er bij mij ook zo uit gaat zien. Alleen ga ik die Expediabox niet gebruiken, maar heb ik hier al configuratie klaar staan voor PPPoE op vlan6 op mijn OPNsense doosje :), dus dat is ook min of meer plug & play.

Ik had eigenlijk verwacht, voordat ik de FTU kreeg, dat de SFP-poort in de FTU zou zitten en dat de ONT daar direct op kon worden aangesloten, maar dit is ook prima. Wellicht om het lekker modulair te houden voor als ze naar SFP+ gaan.

[ Voor 32% gewijzigd door HarmoniousVibe op 31-10-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:49:
Ah bedankt voor de foto! Verwacht dat het er bij mij ook zo uit gaat zien. Alleen ga ik die Expediabox niet gebruiken, maar heb ik hier al configuratie klaar staan voor PPPoE op vlan6 op mijn OPNsense doosje :), dus dat is ook min of meer plug & play.

Ik had eigenlijk verwacht, voordat ik de FTU kreeg, dat de SFP-poort in de FTU zou zitten en dat de ONT daar direct op kon worden aangesloten, maar dit is ook prima. Wellicht om het lekker modulair te houden voor als ze naar SFP+ gaan.
Wat Amrit laat zien is dus een GPON aansluiting. Die zwarte ONT moet ooit wel eens klikbaar worden, dus direct op de FTU connector. Maar voor nu was deze kerstboom opstelling het snelste wat te leveren was door Nokia.
Verreweg de meeste nieuwe aansluitingen zijn nu GPON (met alleen een splitter in de PoP) maar er zijn nog wel wat nieuwe niet-GPON aansluitingen die wel een klikbare NT krijgen.
Je zal het wel merken lijkt me zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ja inderdaad, wat er allemaal in de meterkast komt te hangen maakt me op zich ook niet bijzonder veel uit moet ik zeggen. Ik was meer gewoon verrast. Alhoewel minder stroomverbruikers natuurlijk beter is, maar zo te zien blijft het bij 1, net als bij een AOP + kabelmodem nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
de aansluiting kan er ook anders uit zien: (AON gebied)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSdWFVSOmNcW_YzburQlXqO6RK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u75iiVhmwqXVD84Ja6Ve9djO.jpg?f=fotoalbum_large

overigens is de boel sinds gisteren +/- 16:00u kapot, de NTU geeft aan dat zowel power, glas als ethernet naar behoren functioneren, helpdesk gaf toch echter aan dat er geen signaal op mijn aansluiting staat, maandag ochtend komt er een monteur... zal me benieuwen, vertrouwen is in ieder geval weer vermindert...

gelukkig heb ik nog een maandje Ziggo, dus offline ben ik niet.

ps. IPv6 werkte met de laatste versie van OPNsense de afgelopen week zonder problemen...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
Barre73 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:34:
[...]

Wat Amrit laat zien is dus een GPON aansluiting. Die zwarte ONT moet ooit wel eens klikbaar worden, dus direct op de FTU connector. Maar voor nu was deze kerstboom opstellinghet snelste wat te leveren was door Nokia.
Verreweg de meeste nieuwe aansluitingen zijn nu GPON (met alleen een splitter in de PoP) maar er zijn nog wel wat nieuwe niet-GPON aansluitingen die wel een klikbare NT krijgen.
Je zal het wel merken lijkt me zo..
Kerstboom, mooie omschrijving.

Iemand ervaring hoe kwetsbaar deze kastjes en connecties zijn? Ik merk nu proefondervindelijk dat het op een hele ongelukkige plek in de meterkast hangt. En het is al een wat wiebelige plastic-fantastic constructie.
Het liefst verplaats ik het naar de andere kant. Daar hangt het ook ‘beschut’ tegen schoudertasjes en andere meuk die de meterkast wordt in gepropt door een lieftallige blondine.
Er ligt ook nog eens zeker twee meter extra glasvezel in de kruipruimte, dus ik heb speling.

Maar ja, aap met een banaan, voor ik de boel vernaggel :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 02:08
Komisch dat speedtest op de KPN server in Rotterdam (15km afstand) thuis op KPN glasvezel van 500Mb/s maar 140Mb/s haalt en dat bij mijn schoonouders met Ziggo een wijk verderop de volledige 250Mb/s wordt gehaald. Is de routering van KPN naar KPN slechter dan van Ziggo naar KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Amrit schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:10:
[...]

Kerstboom, mooie omschrijving.

Iemand ervaring hoe kwetsbaar deze kastjes en connecties zijn? Ik merk nu proefondervindelijk dat het op een hele ongelukkige plek in de meterkast hangt. En het is al een wat wiebelige plastic-fantastic constructie.
Het liefst verplaats ik het naar de andere kant. Daar hangt het ook ‘beschut’ tegen schoudertasjes en andere meuk die de meterkast wordt in gepropt door een lieftallige blondine.
Er ligt ook nog eens zeker twee meter extra glasvezel in de kruipruimte, dus ik heb speling.

Maar ja, aap met een banaan, voor ik de boel vernaggel :')
Dat is erg kwetsbaar, als je de FTU loshaalt en gaat verplaatsen is er een grote kans dat de vezel breekt. Ik zou daar dus niet aan beginnen.
Pagina: 1 ... 24 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen