[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 194 195 Laatste
Acties:

  • vankleef
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-06 14:48
Barre73 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:04:
[...]


Dat heeft KPN een paar jaar geleden al gedaan zodat de jaarlijkse inflatiecorrectie per 1 juli vanaf toen niet langer meer reden kon zijn voor een contractvrije opzegging.
Wat is de reden dat je dat nu vraagt? Is er iets bekend gemaakt of zo?
Ja kreeg mail dat ze bij mobiel euro extra gaan reken voor Safe en buiten de inflatiecorrectie ook 5% per jaar exytra mogen verhogen. Dat blijkt dus ook voor Tv en Internet te gelden. (niet die Safe euro natuurlijk)

  • TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:36

TVL

vankleef schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:34:
[...]

Ja kreeg mail dat ze bij mobiel euro extra gaan reken voor Safe en buiten de inflatiecorrectie ook 5% per jaar exytra mogen verhogen. Dat blijkt dus ook voor Tv en Internet te gelden. (niet die Safe euro natuurlijk)
Door die extra euro voor Safe kan je wel overstappen naar een goedkopere aanbieder. En als ze naast de inflatiecorrectie verhogen kan je ook onder het contract uit.
Vind het trouwens belachelijk dat je niet kan opzeggen met een inflatieverhoging.

[ Voor 10% gewijzigd door TVL op 05-05-2026 17:19 ]


  • edjuh75
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-06 00:36
Ik zou graag willen weten waarom ik op m,n eigen router van KPN geen routable IPv6 Ip krijg..
Ik heb voor m,n hele lan routable ipv6 adressen.. behalve voor de router zelf..
Dat zou komen doordat KPN geen IA_NA uitgeeft aan de WAN of WAN6

Ook al probeer ik een req ipv6 adress met try of force. ik krijg hem gewoon niet.
ik doe iets verkeerd of KPN heeft hier een reden voor ?


Alle info is welkom

  • Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@edjuh75 Wacht even, heb je het nu over een eigen gekochte router of de EB van KPN?
Op mijn Debian-router heb ik het script van wide-dhcpv6-client voorzien van wat commando's om de /48 uit het logboek te vissen (de enige plek waar die is te vinden), om dan op basis daarvan een adres uit een /64 toe te wijzen aan de PPPoE interface. Ben er alleen nog niet achter waarom die telkens na 2 dagen verdwijnt. Er gebeurt iets vaags bij het vernieuwen, al verloopt die volgens het log wel succesvol.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde


  • edjuh75
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-06 00:36
Ik heb een eigen gekochte router. BPI R4.
Ik vind jou oplossing echt super.. maar voor mij onnodig.. ik heb het nu voor elkaar om een werkend Wan Ipv6 adres automatisch te krijgen. Ik zat het te zoeken via IA_NA.. maar daar krijg je geen antwoord op bij KPN.. Ik heb het nu denk ik juist geconfigureerd via RA.. en nu krijg ik wel netjes een volledig routable IPv6 Adres. Het blijft ook puzzelen met IPv6 :P

  • Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@edjuh75 Ach, ik heb ooit 1 reguliere consumenten router gehad, dat was genoeg om er nooit meer een te willen. Ben toen op pfSense overgestapt, daarna IPFire (nog altijd geen IPv6-support en mijn tutorial daarvoor bleek ineens van hun forum en wiki verwijdert) en inmiddels al een stuk of 7 Debian versies.

Doet mij er trouwens aan denken dat ik de IPv6-config voor de LAN-kant nog steeds moet testen, het script dat de WAN van IPv6 voorziet, genereert ook een radvd.conf op basis van de verkregen /48.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde


  • synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@Raven ik heb toevallig van de week ipv6 geconfigureerd op mijn pfSense. Had het tot zover uitgesteld omdat ik KPN netwerk gedoe maar lastig vind met ipv4 over vlan6 over pppoe en ipv6 over dhcp van de pppoe-interface. Maar zodra ik dat deel geconfigureerd had kreeg ik wel automatisch het ipv6 adres. Vervolgens nog per subnet dhcp6, radv en firewall instellen en de rest van het netwerk heeft automatisch ook ipv6 adressen.

  • edjuh75
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-06 00:36
@Raven Ik had de lan kant al getest.. alle devices in m,n lan kregen al netjes een routable werkend Ipv6 adres.. ik kreeg het alleen niet op de router zelf.. maar nu gelukkig wel. Ik heb hiervoor ook OPNsense en Pfsense geprobeerd.. maar dat vond ik allebei geen success.. Ik ben nu tevreden met m,n openwrt routertje dat het best redelijk doet.


Is het nog steeds zo dat je WAN ipv6 "verloopt" na 2 dagen ? want dat is best wel erg vaag..
Ikzelf heb deze config nog geen 2 dagen kunnen testen dus ik hou het hier in de gaten of mijn ipv6 wel netjes werkend doorloopt.

  • Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@synoniem Hier gebeurde er niets automatisch :/ , maar ja, het is dan ook geen router-distro :P

NetworkManager stuurt geen PD-requests, enige dat ie doet is met de PPPoE-server communiceren met fe80-addressen en fe80-routes.

De /48 kwam pas in beeld nadat ik wide-dhcpv6-client erop zette en de accept_ra instelling via een pre-up script op 2 zette (er is al jaren een bug dat die geforceerd op 0 wordt gezet, een sysctl-config file hielp niet, dan maar pre-up script).

Geen publiek adres via IA_NA en de /48 is buiten in journalctl nergens terug te vinden. De slecht gedocumenteerde environment variable waar die in zou moeten staan, lijkt niet in Debian te bestaan.

De WAN-interface verliest echter nog wel na 2 dagen het toegewezen IPv6-adres, geen idee waarom, de renew van de PD gaat buiten wat rare leasetime waarden wel goed. Heb een scriptje die dat in de gaten houd en na verdwijnen publiek adres een restart van wide-dhcpv6-client doet.

@edjuh75 Jup, maar met een leasetime van nabij de 3 miljoen jaar (aldus log van de renew) i.p.v. 2 dagen van bij de initiële toewijzing van de /48 vraag ik mij af of het daarmee te maken heeft. Vanavond maar weer eens kijken of ie dag nog steeds doet. Kan ook zijn dat ik een f*ckup heb gemaakt in het script dat de WAN-interface voorziet van een publiek IPv6-adres. Het wide-dhcpv6-client script bleek geen bash naar sh, kwam ik achter toen een if-statement niet werkte :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde


  • edjuh75
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-06 00:36
@Raven Ik kan geen leasetime invullen voor de wan.. Ik kan alleen instellen dat ie geen release stuurt. Of dat resulteert in een lease zolang de router up is moet ik nog testen.. Eerst maar eens een aantal dagen draaien met alles werkend..

  • kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-06 09:13
TVL schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:16:
[...]

Door die extra euro voor Safe kan je wel overstappen naar een goedkopere aanbieder. En als ze naast de inflatiecorrectie verhogen kan je ook onder het contract uit.
Vind het trouwens belachelijk dat je niet kan opzeggen met een inflatieverhoging.
Hier staat toch duidelijk dat de “algemene voorwaarden” veranderen. Er word hier niet gesproken over mobiel alleen.

https://www.kpn.com/wijziging/algemenevoorwaarden

Net ook gebeld met KPN en die bevestigen dat het voor beiden diensten geld.

  • Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-06 12:42

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

@Sende115
@rvk

Ik heb de dader eindelijk gevonden, beneden de FritzBox 7590 MASTER helemaal ontkoppelt, stekker uit de ONT/NT en FritzBoxen en 5 min gewacht.
TV aangezet en lopen
Bedraad 1 computer er aan en testen met Speedtest Ookla en 900+ Down en Up.
Kabeltje voor kabeltje erop en niets aan de hand.

Toen de kabel naar boven ( het is hier allemaal CAT6) naar de FritzBox 7590 SLAVE die kabel had ik gewoon laten zitten.
Zelfde computer er op aangesloten en 90+ Down en Up.
Kabel stuk. Over de trap een tijdelijke kabel naar de SLAVE en 900+ Down en up terwijl mij opviel dat de kabel die ik uit de SLAVE haalde wel erg slap was.

Daar was de dader. Het lipje welke aan de toevoer CAT6 zat, vanaf de Master, was zonder ook maar iets aangeraakt te hebben afgebroken.
Nieuwe connector op de oude kabel en: 926 Down en 924 Up BOVEN.
M.A.W. alles werkt weer op volle toeren en iedereen bedankt voor het meedenken.
_/-\o_ _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Gondelier op 07-05-2026 19:14 ]


  • Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
  • MTU: PPPoE voegt overhead; veel gebruikers zetten MTU/PPP instellingen op 1500 of passen MSS/MTU aan voor stabiliteit (soms nodig op UniFi).
Ik heb op mijn UCG fibre geen optie om de MTU in te stellen?

  • Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:27
Bulldog schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:44:
[...]

Ik heb op mijn UCG fibre geen optie om de MTU in te stellen?
Moet voor zover ik weet via een script.

  • hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06 12:49
@Raven systemd-networkd al eens overwogen? Dat scheelde bij mijn Debian router wat scripts. IPv6 gaat ook prima daarmee.

  • Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

hberntsen schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:05:
@Raven systemd-networkd al eens overwogen? Dat scheelde bij mijn Debian router wat scripts. IPv6 gaat ook prima daarmee.
Uhm, ik ben na het deprecated worden van /etc/network/interfaces naar NetworkManager overgestapt (nmcli is handig om met een script de netwerk-config op te zetten), nooit aan gedacht systemd-networkd te bekijken.

Het om de 2 dagen wegvallen van het IPv6 adres op de WAN is ineens gefixt, geen flauw idee hoe 8)7

De door dhcp6c-script gegenereerde radvd.conf moet ik nog steeds testen, maar ziet er op het oog goed uit, vergeleken met die wat ik ten tijde van HE-tunnel gebruikte.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde


  • Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:25
Ik gebruik voor alles en nog meer unieke e-mailadressen, wat het dan interessant maakt als daar ineens ‘minder gewenste’-email op binnen komt.

Voor de aanleg van glasvezel door KPN Netwerk (op de kpnnetwerk.nl website), heb ik gebruik gemaakt van zo'n uniek e-mailadres. Vandaag kwam op dat adres in ongewenste email van “contact@sends.pulsiq.online” met naam “Pulsiq” en onderwerp "Ontmoet je nieuwe must-have” binnen.

Hebben andere tweakers, die dit doen, ook recent spam ontvangen op KPN gerelateerde mailadressen? Geen idee of deze beter in dit topic of in [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud zou horen. Dit heeft niets meer op aanleg of onderhoud te maken, dus daarom maar hier. Op de KPN community heb ik dit ook gevraagd: in dit Topic.

  • Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:25
Update:

In dat topic is de meest waarschijnlijke verklaring: Gegevens zijn waarschijnlijk naar Experian gegaan en daarvandaan doorverkocht. kpnnetwerk.nl bestaat al een tijdje niet meer, dus dit was nog aan de gang.

  • Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:52
Toen glasvezel bij mij aangelegd werd kreeg ik een FTU-TK01. Internet van Odido afgenomen, maar al snel heb ik toen de meegeleverde router en NTU er tussen uit gehaald en het glas direct aangesloten op mijn UDM Pro. Meende dat ik alleen het VLAN ID hoefde aan te passen.

Vervolgens overgestapt naar Youfone (wat via het KPN netwerk verloopt) wegens lagere maandlasten. Hoefde alleen het VLAN id te veranderen naar 6 en aan te geven en PPPoE. Werkte direct.

Nu was ik van plan om wederom over te stappen, maar deze keer naar Budget Energie (wat ook via het KPN netwerk verloopt). Nu had ik zelf met hun gebeld aangezien hun pagina's over het gebruik van een eigen router niet werkte, maar ze gaven aan dat ze dat niet meer ondersteunen.

Maar is het niet gewoon een kwestie om dezelfde instellingen te behouden aangezien allemaal via het KPN netwerk verloopt?

  • Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Bij mijn weten zijn ze verplicht om die informatie te leveren.

  • RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:38
Veenbrandt schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:36:
Nu was ik van plan om wederom over te stappen, maar deze keer naar Budget Energie (wat ook via het KPN netwerk verloopt). Nu had ik zelf met hun gebeld aangezien hun pagina's over het gebruik van een eigen router niet werkte, maar ze gaven aan dat ze dat niet meer ondersteunen.

Maar is het niet gewoon een kwestie om dezelfde instellingen te behouden aangezien allemaal via het KPN netwerk verloopt?
Zie ook de website https://consument.acm.nl/telefoon-internet-en-televisie/internet-keuze-netneutraliteit-en-snelheid/mag-ik-mijn-eigen-modem-router-of-decoder-kiezen#instellingen-nodig-om-eigen-apparaat-aan-te-sluiten. Daarin staat dat de informatie binnen een werkdag gegeven moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door RonnieKo op 30-05-2026 22:11 ]


  • Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Veenbrandt schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:36:
...

Nu was ik van plan om wederom over te stappen, maar deze keer naar Budget Energie (wat ook via het KPN netwerk verloopt). Nu had ik zelf met hun gebeld aangezien hun pagina's over het gebruik van een eigen router niet werkte, maar ze gaven aan dat ze dat niet meer ondersteunen.

Maar is het niet gewoon een kwestie om dezelfde instellingen te behouden aangezien allemaal via het KPN netwerk verloopt?
Dit topic lijkt me hier beter op z'n plaats: [Budget Alles-in-1] Ervaringen & discussie - Deel 2

Is nu ook Budget Thuis geworden.

Pagina voor eigen 'modem' is er ook nog gewoon: https://www.budgetthuis.nl/internet/eigen-modem-instellen

Inderdaad moeten ze de informatie delen en mogen ze een eigen modem/router niet blokkeren, maar ze hoeven een eigen modem/router niet actief te ondersteunen.
Internet gaat nu meestal nog via KPN, maar kan inmiddels ook ODF zijn.

  • Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:52
Flitzer schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:11:
[...]

Dit topic lijkt me hier beter op z'n plaats: [Budget Alles-in-1] Ervaringen & discussie - Deel 2

Is nu ook Budget Thuis geworden.

Pagina voor eigen 'modem' is er ook nog gewoon: https://www.budgetthuis.nl/internet/eigen-modem-instellen

Inderdaad moeten ze de informatie delen en mogen ze een eigen modem/router niet blokkeren, maar ze hoeven een eigen modem/router niet actief te ondersteunen.
Internet gaat nu meestal nog via KPN, maar kan inmiddels ook ODF zijn.
Die pagina heb ik inderdaad ook gebruikt, maar die werkte toen niet. Daarom had ik ook gebeld. Dat document is precies hetgeen dat ik nodig heb. Tnx! Zo te zien hoef ik niets anders in te stellen.

@RonnieKo, jij ook nog bedankt voor je reactie.

  • pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:32
Gisteren heeft ons Genexis glasvezelkastje de geest gegeven. Had al kuren de laatste tijd, maar toen volstond even de voeding eruit en er weer in.

Tot gistermiddag dus. Als je er nu stroom op zet maakt ie een zoemend geluid en de lampjes slaan volledig op hol. Dus gauw de stekker er maar weer uit.

Morgenmiddag een belafspraak met KPN gepland. Hopelijk kunnen ze het snel laten vervangen door een monteur.

Mijn platencollectie


  • TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 20:05
Mijn moeder is vorige week — net als ik kort geleden — overgestapt op Netrebel (ik vanaf Odido, zij vanaf KPN). Alles leek keurig geregeld, ook had KPN in een (papieren) brief de opzegging bevestigd, met datum en al. Blijkt nu dat KPN toch stilzwijgend verlengd heeft, waardoor ze nog een maand extra voor niks aan KPN mag betalen. We zitten al voorbij de door KPN gecommuniceerde datum dat de diensten zouden worden stopgezet, dus het is niet omdat er nog twee weken resteren of zo. Het is echt een volledige vier weken nadát de diensten zouden worden stopgezet, volgens KPN zelf, en ze hebben nu telefonisch aan haar toegegeven een maand verlengd te hebben. Dat mag toch zomaar niet? Als je een einddatum opgeeft, moet het klaar zijn. Dat er misschien nog kosten zijn voor resterende dagen/weken, oké, maar je mag toch niet een einddatum opgeven en vervolgens stilzwijgend het contract alsnog verlengen?

[ Voor 44% gewijzigd door TheVivaldi op 01-06-2026 15:55 ]


  • Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:27
TheVivaldi schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:51:
Mijn moeder is vorige week — net als ik kort geleden — overgestapt op Netrebel (ik vanaf Odido, zij vanaf KPN). Alles leek keurig geregeld, ook had KPN in een (papieren) brief de opzegging bevestigd, met datum en al. Blijkt nu dat KPN toch stilzwijgend verlengd heeft, waardoor ze nog een maand extra voor niks aan KPN mag betalen.
Je geeft niet aan hoe je de overstap had geregeld. Met overstapservice of niet. Als je van overstapservice gebruik maakt heeft KPN wellicht verlengd omdat Netrebel nog niet klaar was om de lijn over te nemen. En dan kun je ze bedanken, want anders zat je moeder zonder internet...

  • TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 20:05
Muis666 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:12:
[...]

Je geeft niet aan hoe je de overstap had geregeld. Met overstapservice of niet. Als je van overstapservice gebruik maakt heeft KPN wellicht verlengd omdat Netrebel nog niet klaar was om de lijn over te nemen. En dan kun je ze bedanken, want anders zat je moeder zonder internet...
Netrebel heeft geen overstapservice, dus opzeggen is handmatig gegaan. En ze is vorige week dinsdag keurig overgegaan naar Netrebel, dus alles werkt onder de nieuwe provider. Het was ook de afgesproken datum met Netrebel. Als einddatum in de brief had KPN vorige week woensdag genoemd. Het was echt een opzegbevestiging, dus het staat zwart-op-wit. Daarom is het onbegrijpelijk dat KPN nu ineens besloten heeft om nog een maand te verlengen, helemaal zonder daarover te communiceren.

[ Voor 13% gewijzigd door TheVivaldi op 01-06-2026 17:04 ]


  • toon700
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-06 14:47
Ik heb vandaag KPN internet opgezegd vanwege de aanpassing voorwaarden per 10 juni, de beste mevrouw die ik aan de lijn had en bijna alles gereed had zei dat het meteen kon opzeggen maar helaas werd de verbinding verbroken en moest ik opnieuw bellen. Toen kreeg ik een heel onvriendelijke meneer die zei dat het absoluut niet per direct kon omdat er altijd 30 dagen opzegtermijn op zit en ik een flinke opzegboete zou moeten betalen. Nu weet ik echt niet meer wat de juiste weg is. Kan ik nu wel of niet per direct opzeggen? Ik heb het nu per 5 juni gedaan en de beste man zei letterlijk, ik zet erbij in de notitie dat het niet mogelijk is maar het is aan u. :-(

  • vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 22:23

vr6-only

Blub Blub

toon700 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:12:
Ik heb vandaag KPN internet opgezegd vanwege de aanpassing voorwaarden per 10 juni, de beste mevrouw die ik aan de lijn had en bijna alles gereed had zei dat het meteen kon opzeggen maar helaas werd de verbinding verbroken en moest ik opnieuw bellen. Toen kreeg ik een heel onvriendelijke meneer die zei dat het absoluut niet per direct kon omdat er altijd 30 dagen opzegtermijn op zit en ik een flinke opzegboete zou moeten betalen. Nu weet ik echt niet meer wat de juiste weg is. Kan ik nu wel of niet per direct opzeggen? Ik heb het nu per 5 juni gedaan en de beste man zei letterlijk, ik zet erbij in de notitie dat het niet mogelijk is maar het is aan u. :-(
Je mag per direct opzeggen, zolang het voor de ingangsdatum van de nieuwe voorwaarden de opzegging is aangemeld! Dus niet per se voor die datum overgestapt, maar wel aangevraagd.

Opzeggen mag middels overstapservice via je nieuwe provider of handmatig.

It ain't stupid if it works!


  • toon700
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-06 14:47
vr6-only schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:15:
[...]

Je mag per direct opzeggen, zolang het voor de ingangsdatum van de nieuwe voorwaarden de opzegging is aangemeld! Dus niet per se voor die datum overgestapt, maar wel aangevraagd.

Opzeggen mag middels overstapservice via je nieuwe provider of handmatig.
Bedankt voor de info. Het gaat wel lekker zo bij KPN met allemaal tegenstrijdige informatie.

  • Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 17:30
vr6-only schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:15:
[...]

Je mag per direct opzeggen, zolang het voor de ingangsdatum van de nieuwe voorwaarden de opzegging is aangemeld! Dus niet per se voor die datum overgestapt, maar wel aangevraagd.

Opzeggen mag middels overstapservice via je nieuwe provider of handmatig.
Ik heb nog nooit gehoord van direct stopzetten van je contract. Er zit eigenlijk (bijna) altijd een opzegtermijn van 1 maand op (ook al ben je contractvrij)

  • vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 22:23

vr6-only

Blub Blub

Soundwork schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:03:
[...]

Ik heb nog nooit gehoord van direct stopzetten van je contract. Er zit eigenlijk (bijna) altijd een opzegtermijn van 1 maand op (ook al ben je contractvrij)
Ik heb het zelf bij een kennis gedaan. Hij is overgestapt van KPN naar klik en klaar van Odido. Zodoende mocht het zsm opgezegd worden.

It ain't stupid if it works!


  • LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-06 16:16
Soundwork schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:03:
[...]

Ik heb nog nooit gehoord van direct stopzetten van je contract. Er zit eigenlijk (bijna) altijd een opzegtermijn van 1 maand op (ook al ben je contractvrij)
Zoals een aantal tweakers hierboven exact hetzelfde gezeur met KPN doorlopen. Maar op basis van de voorwaarden moet de opzegging binnen zijn voor dat de nieuwe voorwaarden ingaan. De opzegtermijn geldt op dat moment niet. Na 10 juni zoals hierboven weer wel.

Ik heb in elk geval nu zwart op wit dat mijn abonnement per gisteren is opgezegd (ook eerder door KPN gecommuniceerde overstap datum naar andere provider), en dat alle facturen vanaf 1 juni gecrediteerd zullen worden.

  • Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:01

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Wat is jullie ervaringen mbt KPN glas via XGS-PON - Unify apparatuur en een vast IP adres?

Ik ben van plan over te stappen van Delta (XGS-PON icm Nokia modem en Unifi) maar heb een drietal vragen waar ik niet echt achter kom.
  • Heb een thuis server draaien waarvoor ik graag een vast bereikbaar ip adres zou willen (geen CG-NAT?). Nu lees ik her en der dat een echt vast adres niet gaat, maar dat het ip adres nagenoeg nooit verandert, klopt dit?
  • Ik heb nu een Nokia XS-010X-Q icm met Delta, begrijp ik goed dat de ONT van KPN direct een UTP aansluiting heeft en er dus geen modem meer nodig is?
  • Is het mogelijk om vanaf de ONT naar een Unifi UDM pro te gaan welke dan mijn verkeer verder routeert binnenshuis? En ben ik dan netjes bereikbaar vanaf buiten?
ik heb geen problemen met Delta, dus je zou zeggen never change a winning team maar de combi kortingen zijn best wel interessant.

30 dagen EvE online trial


  • Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 17:30
Lange_Slurf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:53:
Wat is jullie ervaringen mbt KPN glas via XGS-PON - Unify apparatuur en een vast IP adres?

Ik ben van plan over te stappen van Delta (XGS-PON icm Nokia modem en Unifi) maar heb een drietal vragen waar ik niet echt achter kom.
  • Heb een thuis server draaien waarvoor ik graag een vast bereikbaar ip adres zou willen (geen CG-NAT?). Nu lees ik her en der dat een echt vast adres niet gaat, maar dat het ip adres nagenoeg nooit verandert, klopt dit?
  • Ik heb nu een Nokia XS-010X-Q icm met Delta, begrijp ik goed dat de ONT van KPN direct een UTP aansluiting heeft en er dus geen modem meer nodig is?
  • Is het mogelijk om vanaf de ONT naar een Unifi UDM pro te gaan welke dan mijn verkeer verder routeert binnenshuis? En ben ik dan netjes bereikbaar vanaf buiten?
ik heb geen problemen met Delta, dus je zou zeggen never change a winning team maar de combi kortingen zijn best wel interessant.
  1. Je IP adres veranderd inderdaad weinig, geen CG-NAT inderdaad
  2. Deze vraag snap ik niet. Bij KPN is een ONT of NT de mediaconverter. Daarachter hang je of je eigen router, of de Experiabox / Box 12 van KPN. Dat maakt dus niet uit of je AON of XGS-PON hebt.
  3. Kan je deze uitleggen? Wat wil je precies?

  • Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:01

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Soundwork schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:03:
[...]
  1. Je IP adres veranderd inderdaad weinig, geen CG-NAT inderdaad
  2. Deze vraag snap ik niet. Bij KPN is een ONT of NT de mediaconverter. Daarachter hang je of je eigen router, of de Experiabox / Box 12 van KPN. Dat maakt dus niet uit of je AON of XGS-PON hebt.
  3. Kan je deze uitleggen? Wat wil je precies?
Excuus, mijn bewoording was onjuist.
  1. Dank hiervoor
  2. Met ONT bedoel ik FTU, kan ik vanuit de KPN FTU direct naar mn eigen router.
  3. Bij Delta zit ik met het Delta modem op CG-NAT, zodoende ben ik niet direct bereikbaar vanaf buiten voor een mailserver oid. Met het Nokia modem is dat tegenovergesteld en ga ik vanaf de Nokia naar mijn Dream machine Pro van Unifi welke dus eigenlijk mijn verkeer regelt.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat als ik een overstap maak, ik mijn eigen servers niet meer van buitenaf kan bereiken. (door CG-NAT, of een wisselend IP, of een Modem wat niet in bridge kan oid)

30 dagen EvE online trial


  • Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 17:30
Lange_Slurf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:16:
[...]

Excuus, mijn bewoording was onjuist.
  1. Dank hiervoor
  2. Met ONT bedoel ik FTU, kan ik vanuit de KPN FTU direct naar mn eigen router.
  3. Bij Delta zit ik met het Delta modem op CG-NAT, zodoende ben ik niet direct bereikbaar vanaf buiten voor een mailserver oid. Met het Nokia modem is dat tegenovergesteld en ga ik vanaf de Nokia naar mijn Dream machine Pro van Unifi welke dus eigenlijk mijn verkeer regelt.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat als ik een overstap maak, ik mijn eigen servers niet meer van buitenaf kan bereiken. (door CG-NAT, of een wisselend IP, of een Modem wat niet in bridge kan oid)
Vraag 2: Dit hangt af of je router voorzien is van een SFP+ poort. Dan is het ook bij KPN mogelijk de ONT te vervangen voor een SFP+ ONU. Er loopt hiervoor ook een topic op dit forum... Zie [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken

Vraag 3: Bij KPN geen CG-NAT in ieder geval. Je krijgt altijd een dedicated IPv6 range en IPv4 adres. De tijd dat ik klant ben bij KPN en nu ook Youfone heb ik nooit een ander IP adres of range gehad gedurende de looptijd van mijn abonnement. Echter kan geen enkele ISP je hard garanderen dat je hetzelfde IP houdt bij particuliere abonnementen.

  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:04
Lange_Slurf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:16:
[...]
• Bij Delta zit ik met het Delta modem op CG-NAT, zodoende ben ik niet direct bereikbaar vanaf buiten voor een mailserver oid.
?

Eén telefoontje naar de Delta helpdesk en je wordt uit CGNAT gehaald. Binnen een uur geregeld.

RIPE Atlas probe: 1005104


  • Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:01

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

ernstoud schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:01:
[...]


?

Eén telefoontje naar de Delta helpdesk en je wordt uit CGNAT gehaald. Binnen een uur geregeld.
Dit ging niet met hun huidige Nokia modem die je standaard geleverd krijgt. Ik moest de Nokia 010 aanschaffen om dit voor elkaar te krijgen. Is inmiddels wel een jaar of 2 geleden gedaan, dus wellicht dat er een andere werkwijze is nu.

30 dagen EvE online trial


  • Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:01

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Soundwork schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:40:
[...]

Vraag 2: Dit hangt af of je router voorzien is van een SFP+ poort. Dan is het ook bij KPN mogelijk de ONT te vervangen voor een SFP+ ONU. Er loopt hiervoor ook een topic op dit forum... Zie [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken

Vraag 3: Bij KPN geen CG-NAT in ieder geval. Je krijgt altijd een dedicated IPv6 range en IPv4 adres. De tijd dat ik klant ben bij KPN en nu ook Youfone heb ik nooit een ander IP adres of range gehad gedurende de looptijd van mijn abonnement. Echter kan geen enkele ISP je hard garanderen dat je hetzelfde IP houdt bij particuliere abonnementen.
Mijn router heeft een SFP+ poort ja.
Ik zag vandaag ook ergens een plaatje van een NT met ingebouwde UTP poort, kan alleen niet meer achterhalen waar dat was.

30 dagen EvE online trial


  • synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Voor zover ik weet is de enige landelijke provider die nog vaste ip adressen levert voor particuliere abonnementen Freedom. Ze leveren ook op het Delta netwerk maar ik zou eerst even kijken bij een prijsvergelijker wat de beste deal bij welke provider is op dit moment.

  • Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01:38
synoniem schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:12:
Voor zover ik weet is de enige landelijke provider die nog vaste ip adressen levert voor particuliere abonnementen Freedom. Ze leveren ook op het Delta netwerk maar ik zou eerst even kijken bij een prijsvergelijker wat de beste deal bij welke provider is op dit moment.
Bij KPN wijzigt in 99% van de gevallen je ip adres niet. Daar heb je geen prijsvergelijker voor nodig

  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
Lange_Slurf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:06:
[...]

Mijn router heeft een SFP+ poort ja.
Ik zag vandaag ook ergens een plaatje van een NT met ingebouwde UTP poort, kan alleen niet meer achterhalen waar dat was.
Ik neem voor nu even aan dat jij 1 van de weinigen bent met 2 FTU's in de meterkast? Eentje van Delta en eentje van KPN/Glaspoort?

KPN levert altijd een ONT of NT die op je FTU schuift. Die heeft de UTP aansluiting waarmee je je router aansluit. Die router kan je eigen router zijn of de Box12 van KPN.
De NT of ONT overslaan is mogelijk maar dan dien je een patchcover online aan te schaffen die er voor zorgt dat je ook een glaskabel in de FTU kan steken en uiteraard dient je router een SFP poort te hebben zoals je al aangaf.

Punt is wel dat je moet weten of je bij KPN op AON wordt geactiveerd of op een XGS-PON. In het laatste geval is een SFP module voor XGS-PON in je eigen router nog behoorlijk prijzig voor zover ik weet. En uiteraard moet KPN dan jouw SFP module registeren in plaats van hun eigen ONT. Boel gedoe maar het kan zeker wel.

Als je bij KPN een 4 Gbit abonnement kan nemen (hoeft niet) dan wordt je op XGS-PON geactiveerd. Ook als je een langzamer abonnement neemt. Is 4 Gbit niet mogelijk, dan is het nog AON en dat is een stuk simpeler qua aansluiten met eigen apparatuur.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Economics schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 02:18:
[...]

Bij KPN wijzigt in 99% van de gevallen je ip adres niet. Daar heb je geen prijsvergelijker voor nodig
Bij Freedom is een vast ip adres (plus rDNS) gegarandeerd bij KPN niet. Maar Freedom via KPN-netwerk via AON of *PON of ODF netwerk of Delta netwerk verschilt wel in prijs. Vandaar dat een prijsvergelijker wel handig is.

  • Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:01

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Economics schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 02:18:
[...]

Bij KPN wijzigt in 99% van de gevallen je ip adres niet. Daar heb je geen prijsvergelijker voor nodig
Kijk, het is ook niet erg als het IP een keertje wijzigt, de DNS is zo aangepast. Zolang dat maar niet maandelijks gebeurt ofzo. Dan kan ik prima leven zonder echt vast ip adres.

30 dagen EvE online trial


  • Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:32
Lange_Slurf schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:01:
[...]

Kijk, het is ook niet erg als het IP een keertje wijzigt, de DNS is zo aangepast. Zolang dat maar niet maandelijks gebeurt ofzo. Dan kan ik prima leven zonder echt vast ip adres.
Ik kan mij niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst mijn DNS heb aangepast. Dus maandelijks is het zeer zeker niet. Dat zou ik nog wel weten.

  • Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:01

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Barre73 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:26:
[...]

Ik neem voor nu even aan dat jij 1 van de weinigen bent met 2 FTU's in de meterkast? Eentje van Delta en eentje van KPN/Glaspoort?

KPN levert altijd een ONT of NT die op je FTU schuift. Die heeft de UTP aansluiting waarmee je je router aansluit. Die router kan je eigen router zijn of de Box12 van KPN.
De NT of ONT overslaan is mogelijk maar dan dien je een patchcover online aan te schaffen die er voor zorgt dat je ook een glaskabel in de FTU kan steken en uiteraard dient je router een SFP poort te hebben zoals je al aangaf.

Punt is wel dat je moet weten of je bij KPN op AON wordt geactiveerd of op een XGS-PON. In het laatste geval is een SFP module voor XGS-PON in je eigen router nog behoorlijk prijzig voor zover ik weet. En uiteraard moet KPN dan jouw SFP module registeren in plaats van hun eigen ONT. Boel gedoe maar het kan zeker wel.

Als je bij KPN een 4 Gbit abonnement kan nemen (hoeft niet) dan wordt je op XGS-PON geactiveerd. Ook als je een langzamer abonnement neemt. Is 4 Gbit niet mogelijk, dan is het nog AON en dat is een stuk simpeler qua aansluiten met eigen apparatuur.
Klopt inderdaad, ik heb één werkende fiber aansluiting van Delta en een oranje, nog niet aangesloten, fiber van KPN in de kruipruimte. Ze hebben vorig jaar al de fiber door de voortuin geschoten.

EDIT: betekend dit eigenlijk dat ik twee aansluitingen tegelijk kan hebben? Of zitten KPN en Delta in dezelfde wijkkast/aansluiting. Mijn router heeft twee ingangen voor WAN.

Dan ben ik een beetje in de war met de startpost Eigen ONT topic waarin ik zag dat er 2 SFP modules, een Fritz en een doorgestreepte Nokia 010 te gebruiken is.
Die SFP gaat hem niet worden want de fiber komt beneden binnen en mn serverruimte is boven op zolder. Een Fritz heb ik niet nodig want, eigen router in de vorm van een Dream Machine pro van Unifi.

Voor zover ik kan zien is het XGS-PON, 4 gb up en down is beschikbaar hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Lange_Slurf op 03-06-2026 21:38 ]

30 dagen EvE online trial


  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
Lange_Slurf schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:06:
[...]

Klopt inderdaad, ik heb één werkende fiber aansluiting van Delta en een oranje, nog niet aangesloten, fiber van KPN in de kruipruimte. Ze hebben vorig jaar al de fiber door de voortuin geschoten.

EDIT: betekend dit eigenlijk dat ik twee aansluitingen tegelijk kan hebben? Of zitten KPN en Delta in dezelfde wijkkast/aansluiting. Mijn router heeft twee ingangen voor WAN.

Dan ben ik een beetje in de war met de startpost Eigen ONT topic waarin ik zag dat er 2 SFP modules, een Fritz en een doorgestreepte Nokia 010 te gebruiken is.
Die SFP gaat hem niet worden want de fiber komt beneden binnen en mn serverruimte is boven op zolder. Een Fritz heb ik niet nodig want, eigen router in de vorm van een Dream Machine pro van Unifi.

Voor zover ik kan zien is het XGS-PON, 4 gb up en down is beschikbaar hier.
Ja, die Delta en die KPN aansluiting zijn fysiek gezien volledig los van elkaar. Die komen helemaal nergens samen. In jouw geval zou ik dan aanraden: Gebruik de ONT die je van KPN krijgt en schuif die op de FTU (en sluit hem aan op stroom). Dan met UTP naar zolder om te verbinden met je Unifi DM. ExperiaBox is dan geheel niet nodig.

Configureren van je Unifi DM qua inkomende VLans op de WAN poort e.d. is niet zo moeilijk en indien nodig is ook daar is een heel topic voor, speciaal voor Unifi spul.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Barre73 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:53:
[...]

Ja, die Delta en die KPN aansluiting zijn fysiek gezien volledig los van elkaar. Die komen helemaal nergens samen.
Ook niet in de dichtstbijzijnde wijkcentrale? Of hebben ze elk een eigen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde


  • Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:01

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Barre73 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:53:
[...]

Ja, die Delta en die KPN aansluiting zijn fysiek gezien volledig los van elkaar. Die komen helemaal nergens samen. In jouw geval zou ik dan aanraden: Gebruik de ONT die je van KPN krijgt en schuif die op de FTU (en sluit hem aan op stroom). Dan met UTP naar zolder om te verbinden met je Unifi DM. ExperiaBox is dan geheel niet nodig.

Configureren van je Unifi DM qua inkomende VLans op de WAN poort e.d. is niet zo moeilijk en indien nodig is ook daar is een heel topic voor, speciaal voor Unifi spul.
Dat is mooi, dan kan ik KPN tijdelijk samen draaien met Delta om te zien of er problemen ontstaan mbt het bereikbaar zijn van m'n devices. Hoe kom ik erachter welke ONT geleverd zal worden?

Configureren gaat wel lukken, Delta zit ook op een specifiek VLAN, tegen die tijd vind ik dat topic wel.

30 dagen EvE online trial


  • Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01:38
Raven schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:00:
[...]
Ook niet in de dichtstbijzijnde wijkcentrale? Of hebben ze elk een eigen?
Elk een eigen

  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
Raven schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:00:
[...]
Ook niet in de dichtstbijzijnde wijkcentrale? Of hebben ze elk een eigen?
Vergelijk het Delta glasvezel netwerk maar met Ziggo. Is ook een aparte aansluiting in je meterkast en heeft qua netwerk niets te maken met het KPN netwerk. Dat Delta en KPN toevallig allebei glasvezel hebben gelegd betekent niet dat ze met elkaar verbonden zijn. Er is niet 1 landelijk glasvezel netwerk waar ieder op gekoppeld zit of zoiets.

[ Voor 21% gewijzigd door Barre73 op 04-06-2026 20:56 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Barre73 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:52:
[...]

Vergelijk het Delta glasvezel netwerk maar met Ziggo. Is ook een aparte aansluiting in je meterkast en heeft qua netwerk niets te maken met het KPN netwerk. Dat Delta en KPN toevallig allebei glasvezel hebben gelegd betekent niet dat ze met elkaar verbonden zijn. Er is niet 1 landelijk glasvezel netwerk waar ieder op gekoppeld zit of zoiets.
Ja, dat is wel duidelijk ;) , maar was toch nieuwsgierig of ze ergens samenkwamen in dezelfde wijkcentrale (niet daadwerkelijk met elkaar verbonden ofzo).

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 05-06-2026 05:58 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:54
Raven schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 05:58:
[...]

Ja, dat is wel duidelijk ;) , maar was toch nieuwsgierig of ze ergens samenkwamen in dezelfde wijkcentrale (niet daadwerkelijk met elkaar verbonden ofzo).
Die POPs (kleine wijkcentrales) zijn eigendom van de netwerkbeheerder. Het zou weinig zin hebben als 2 bedrijven allebei een kabel naar dezelfde POP gingen graven. Dan zou 1 kabel genoeg zijn per klant want die kun je alle kanten op patchen in de POP.

Dat is het hele idee van ODF die alleen kabels legt en POPs plaatst. Daar kan elke provider ruimte huren in de POP zodat de aansluitingen van de klant naar de apparatuur kan worden gepatched.
De kosten zijn dan voor de provider:
- Zorgen voor een backbone naar de POP
- Plaatsen apparatuur
- Huur per afgenomen lijn

Je ziet in de markt dat een ODF lijn huren goedkoper is dan bij bijvoorbeeld KPN of Delta. Dat komt volgens mij omdat die ook zelf internet diensten leveren en zo de prijs voor de concurrentie minder aantrekkelijk maken.

  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
Raven schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 05:58:
[...]

Ja, dat is wel duidelijk ;) , maar was toch nieuwsgierig of ze ergens samenkwamen in dezelfde wijkcentrale (niet daadwerkelijk met elkaar verbonden ofzo).
Nou... op zich zou je nog een punt kunnen hebben. Ook Delta heeft een bovenliggend glasvezelnetwerk nodig dat landelijk dan weer punten met elkaar verbindt (naar de mediagateway in Hilversum of de AMS-IX in Amsterdam bijvoorbeeld).

Dat huur je normaliter bij een grote darkfiber partij. Eurofiber is een bekende maar het kan ook bij KPN of voormalig BBNed (nu Odido) en nog een paar kleinere spelers.

Die netwerken komen eigenlijk altijd binnen in KPN telefooncentrales simpelweg omdat die van oudsher de knooppunten van ons landelijke telecomnetwerk vormen en daar veel ontkoppeling en inkoppeling plaats vindt.

Dus ja, in theorie kan het wel zo zijn dat Delta en KPN beiden op een KPN-telefooncentrale binnenkomen (gerekend vanuit jouw woning) en dan weer doorgerouteerd worden. Maar dan nog op gescheiden netwerken uiteraard.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-06 14:01
Heb me rot gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer.
Krijg vrijdag glasvezel van kpn (alleen internet) en wil graag een eigen modem/router gebruiken. Heb de Ubiquiti UniFi Dream Router 7 op het oog. Weet iemand of dat gaat werken? Dus compleet als vervanging van de experiabox.

  • Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 00:31
Hazalnootpuur schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:57:
Heb me rot gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer.
Krijg vrijdag glasvezel van kpn (alleen internet) en wil graag een eigen modem/router gebruiken. Heb de Ubiquiti UniFi Dream Router 7 op het oog. Weet iemand of dat gaat werken? Dus compleet als vervanging van de experiabox.
Ja, Geen probleem.

Zoals hier ook al veelvoudig in het topic vermeld is, VLAN 6 instellen op de WAN poort met PPPoE (Wat je bij gebruikersnaam / wachtwoord invult maakt niet uit, Kun je eventueel ook opzoeken door in te loggen op de KPN Box, nadat je verbinding geactiveerd / opgeleverd is).

  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb wat posts met betrekking tot verlenging van abonnementen verplaatst naar [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen

  • Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:17
Om 16:00 ineens geen internet meer.
lampje knippert groen. 2X modem gereset. Helaas geen succes. Paar keer stroom eraf gehaald ook.
De app 2X doorlopen omdat de app steeds vastloopt bij inplannen monteur.
Nu gebeld, maar krijg een SMS dat de monteur geld gaat kosten
Is toch apart als de modem ofzo kapot is of niet?

Monteur pas morgenmiddag. Dus nu geen tv en internet.

[ Voor 8% gewijzigd door Arjantje72 op 09-06-2026 17:22 ]


  • ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Arjantje72 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:21:
Om 16:00 ineens geen internet meer.
lampje knippert groen. 2X modem gereset. Helaas geen succes. Paar keer stroom eraf gehaald ook.
De app 2X doorlopen omdat de app steeds vastloopt bij inplannen monteur.
Nu gebeld, maar krijg een SMS dat de monteur geld gaat kosten
Is toch apart als de modem ofzo kapot is of niet?

Monteur pas morgenmiddag. Dus nu geen tv en internet.
Je betaald eigenlijk alleen maar als het probleem bij jou ligt, maar dat gebeurd naar mijn weten zelden. Staat er niet in de SMS dat je mogelijk geld moet betalen?

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC


  • Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:17
ArcticWolf schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:51:
[...]

Je betaald eigenlijk alleen maar als het probleem bij jou ligt, maar dat gebeurd naar mijn weten zelden. Staat er niet in de SMS dat je mogelijk geld moet betalen?
De SMS:

Beste klant, op 10 juni 2026, tussen 13.00 en 17.00 uur komt onze monteur bij je langs. Let op: je betaalt voor deze monteur. Bekijk, verzet of annuleer je afspraak makkelijk via kpn.com/volgjemonteur. Groet, KPN

  • ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Arjantje72 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:43:
[...]

De SMS:

Beste klant, op 10 juni 2026, tussen 13.00 en 17.00 uur komt onze monteur bij je langs. Let op: je betaalt voor deze monteur. Bekijk, verzet of annuleer je afspraak makkelijk via kpn.com/volgjemonteur. Groet, KPN
Nou zou daar toch wel even over bellen als ik jou was 8)7

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC


  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
ArcticWolf schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:54:
[...]

Nou zou daar toch wel even over bellen als ik jou was 8)7
Bij mijn weten staat een servicemonteur standaard op "betaald" tenzij hij/zij zelf bij het afronden van de bon aanvinkt dat het kosteloos is omdat het buiten schuld van de klant is. Dus als de vraagsteller denkt dat het inderdaad niet zijn schuld is, dan is er niks aan de hand.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:17
Barre73 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:13:
[...]

Bij mijn weten staat een servicemonteur standaard op "betaald" tenzij hij/zij zelf bij het afronden van de bon aanvinkt dat het kosteloos is omdat het buiten schuld van de klant is. Dus als de vraagsteller denkt dat het inderdaad niet zijn schuld is, dan is er niks aan de hand.
Ineens klapte er alles uit, ik dacht eerst een storing extern, maar geen storing bekend bij kpn.
Zat gewoon radio te luisteren, dus iets is kapot gegaan, ik verdenk de modem :)

Maar dan nog vind ik dit een aparte SMS

[ Voor 3% gewijzigd door Arjantje72 op 09-06-2026 19:34 ]


  • AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:54

AvK

Ready Set Go

Trek de stekker uit je modem en de glas box. Wacht minimaal een uur of liefst langer. Dan eerst je glasbox aanzetten. Paar minuten wachten en dan het modem. Dit heeft mij ook wel eens gered namelijk.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome


  • Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:58
Arjantje72 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:32:
[...]

Ineens klapte er alles uit, ik dacht eerst een storing extern, maar geen storing bekend bij kpn.
Zat gewoon radio te luisteren, dus iets is kapot gegaan, ik verdenk de modem :)

Maar dan nog vind ik dit een aparte SMS
Zelfde SMS ooit gehad toen ook mijn modem kapot ging. Monteur heeft het toen als kostenloos gemarkeerd. Storing door eigen schuld is uiteraard wel betaald.

Als je de V12 modem hebt dan is waarschijnlijk de voeding kapot gegaan, dit is een bekende euvel.

PSN : Geraedus


  • Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:17
AvK schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:47:
Trek de stekker uit je modem en de glas box. Wacht minimaal een uur of liefst langer. Dan eerst je glasbox aanzetten. Paar minuten wachten en dan het modem. Dit heeft mij ook wel eens gered namelijk.
Goede tip, ga ik morgenvroeg proberen.
Geraedus schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:55:
[...]

Zelfde SMS ooit gehad toen ook mijn modem kapot ging. Monteur heeft het toen als kostenloos gemarkeerd. Storing door eigen schuld is uiteraard wel betaald.

Als je de V12 modem hebt dan is waarschijnlijk de voeding kapot gegaan, dit is een bekende euvel.
Goed om te horen, nou ja goed is het niet :) het is inderdaad de V12.

  • Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:18
Arjantje72 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:04:
[...]

Goede tip, ga ik morgenvroeg proberen.

[...]

Goed om te horen, nou ja goed is het niet :) het is inderdaad de V12.
Laat je even de afloop weten als de monteur is geweest?

XBL gamertag StayingPow3r


  • Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:17
Eerst krijg ik via SMS een link voor mijn browser met een stappenplan. Die crashed 2X.
Dan maar bellen krijg ik een aardige dame aan de telefoon, die af en toe niet te verstaan was.
Reset(ten) kon ze niet uitspreken, maar ik snapte met haar zin wat ze bedoelde.
Kleur lampje was.. Phgffs..ofzo :?
3X gevraagd wat ze zei.
Toen maar gevraagd om een monteur.. Ja meneer dat gaat wel weg kosten.
-toch niet als het niet aan mij ligt?
.. Dat denk ik niet.

Frustratie even afgeschreven :)
Mr. Freeze schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 06:57:
[...]

Laat je even de afloop weten als de monteur is geweest?
Yes.
AvK schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:47:
Trek de stekker uit je modem en de glas box. Wacht minimaal een uur of liefst langer. Dan eerst je glasbox aanzetten. Paar minuten wachten en dan het modem. Dit heeft mij ook wel eens gered namelijk.
Niet gedaan trouwens, dadelijk werkt het en dan weet ik het probleem nog niet :)
Ik laat de monteur kijken.

@Mr. Freeze
Update:
Ik was in de tuin beetje hobbyen, krijg ik een melding dat mijn NAS online was. Ik ga naar binnen en alles werkt ineens weer, dat wil zeggen wel mijn accespoint maar de WIFI van modem zelf kon ik niet inloggen. TV werkte ook ineens. dat was ongeveer half een. Ik kon de afspraak niet meer annuleren.
Monteur was netjes op tijd en heeft de media converter voor de FTU vervangen want die vertrouwde hij niet.
Daarna kon hij ook geen verbinding krijgen met de WIFI en de modem melde zich niet aan bij hem.
Dus ook de Sagemcom 5359 vervangen en alles werkt nu goed :)

Toen zei hij dat er €99 op zijn bon stond, die had hij eraf gehaald omdat het buiten mijn schuld was.


Dus netjes opgelost. Top.

[ Voor 24% gewijzigd door Arjantje72 op 10-06-2026 15:10 ]


  • andMax
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:26
Afgelopen week is bij ons thuis (eindelijk!) de KPN glasvezelkabel naar binnen getrokken en op vrijdag 12 juni zou een 4gbit abonnement ingaan. Al het spul is binnen en aangesloten, echter krijg ik de lijn niet aan de praat... Ook de klantenservice weet zich geen raad en heeft nu een ticket naar de backoffice gestuurd om de boel uit te zoeken.

Vreemde bestelstatus:
Ondanks dat bij aansluitdatum vermeld staat dat "Je kunt aansluiten", is de knop "Start met aansluiten" grijs. Ook valt mij op dat er wordt vermeld dat "Je pakket is bij PostNL", terwijl de doos al een week in huis is. Zie onderstaande screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eh0vmj1BWW5O6EvAqLgBt-JFLCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NskkpCAVlprQUfsDW31fNLqw.png?f=fotoalbum_large

Het ONT
Op het zwarte Genexis (XGS2110B) ONT heb ik groen licht op Power, en knipperend groen licht op Connection. Wanneer ik de ONT van het witte kastje afschuif stopt Connection met knipperen en gaat een Rood licht achter Alarm aan. Alarm blijft ook branden wanneer ik een losse APC kabel in het ONT stop, dus het lijkt er wel op dat er iets van een signaal binnenkomt.

Hebben andere tweakers hier in het verleden ook mee te maken gehad?

  • mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-06 15:37
andMax schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:05:
Afgelopen week is bij ons thuis (eindelijk!) de KPN glasvezelkabel naar binnen getrokken en op vrijdag 12 juni zou een 4gbit abonnement ingaan. Al het spul is binnen en aangesloten, echter krijg ik de lijn niet aan de praat... Ook de klantenservice weet zich geen raad en heeft nu een ticket naar de backoffice gestuurd om de boel uit te zoeken.

Vreemde bestelstatus:
Ondanks dat bij aansluitdatum vermeld staat dat "Je kunt aansluiten", is de knop "Start met aansluiten" grijs. Ook valt mij op dat er wordt vermeld dat "Je pakket is bij PostNL", terwijl de doos al een week in huis is. Zie onderstaande screenshot.

[Afbeelding]

Het ONT
Op het zwarte Genexis (XGS2110B) ONT heb ik groen licht op Power, en knipperend groen licht op Connection. Wanneer ik de ONT van het witte kastje afschuif stopt Connection met knipperen en gaat een Rood licht achter Alarm aan. Alarm blijft ook branden wanneer ik een losse APC kabel in het ONT stop, dus het lijkt er wel op dat er iets van een signaal binnenkomt.

Hebben andere tweakers hier in het verleden ook mee te maken gehad?
Als je even een DM stuurt met je gegevens kan ik even kijken wat er mis gaat

  • Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 17:30
andMax schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:05:
Afgelopen week is bij ons thuis (eindelijk!) de KPN glasvezelkabel naar binnen getrokken en op vrijdag 12 juni zou een 4gbit abonnement ingaan. Al het spul is binnen en aangesloten, echter krijg ik de lijn niet aan de praat... Ook de klantenservice weet zich geen raad en heeft nu een ticket naar de backoffice gestuurd om de boel uit te zoeken.

Vreemde bestelstatus:
Ondanks dat bij aansluitdatum vermeld staat dat "Je kunt aansluiten", is de knop "Start met aansluiten" grijs. Ook valt mij op dat er wordt vermeld dat "Je pakket is bij PostNL", terwijl de doos al een week in huis is. Zie onderstaande screenshot.

[Afbeelding]

Het ONT
Op het zwarte Genexis (XGS2110B) ONT heb ik groen licht op Power, en knipperend groen licht op Connection. Wanneer ik de ONT van het witte kastje afschuif stopt Connection met knipperen en gaat een Rood licht achter Alarm aan. Alarm blijft ook branden wanneer ik een losse APC kabel in het ONT stop, dus het lijkt er wel op dat er iets van een signaal binnenkomt.

Hebben andere tweakers hier in het verleden ook mee te maken gehad?
Ik zou die PostNL status even laten voor wat het is. Gaat wel vaker mis, ze updaten dan niet de track-and-trace info. Je hebt dan opgehaald of is al bezorgd terwijl de TTC dan nog op de vorige status staat.

Belangrijkste is dat je aansluiting gaat werken en @mad-dog bied jou aan gegevens aan hem te DM-en om te kijken wat er aan de hand is, aangezien de ONT al op de FTU aangesloten zit.

  • Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-06 15:30
Soundwork schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:26:
[...]

Ik zou die PostNL status even laten voor wat het is. Gaat wel vaker mis, ze updaten dan niet de track-and-trace info. Je hebt dan opgehaald of is al bezorgd terwijl de TTC dan nog op de vorige status staat.

Belangrijkste is dat je aansluiting gaat werken en @mad-dog bied jou aan gegevens aan hem te DM-en om te kijken wat er aan de hand is, aangezien de ONT al op de FTU aangesloten zit.
Tenzij het KPN systeem er door die PostNL status vanuit gaat dat er nog niets aan te sluiten valt (de uitgegrijsde knop)…
Verder natuurlijk fijn dat mad-dog daar achter de schermen even naar wil kijken.

iRacing Profiel


  • Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 17:30
Wild Chocolate schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:47:
[...]

Tenzij het KPN systeem er door die PostNL status vanuit gaat dat er nog niets aan te sluiten valt (de uitgegrijsde knop)…
Verder natuurlijk fijn dat mad-dog daar achter de schermen even naar wil kijken.
Dat is inderdaad wel een goed punt wat je aanhaalt. Aangezien PostNL wel vaker blijft "hangen" zou het vanuit KPN wel verstandig zijn om het proces aan te passen, zoals "apparatuur wel ontvangen, maar status niet bijgewerkt? Klik hier om het aansluiten te starten"...

  • Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Soundwork schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:26:
[...]

Ik zou die PostNL status even laten voor wat het is. Gaat wel vaker mis, ze updaten dan niet de track-and-trace info. Je hebt dan opgehaald of is al bezorgd terwijl de TTC dan nog op de vorige status staat.
offtopic:
Don't get me started. Ik kan over het afgelopen jaar alleen al ruim 10 bestellingen als verloren opgeven omdat PostNL de bezorging niet heeft verwerkt in het trackingsysteem |:(

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde


  • andMax
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:26
Korte update:
@mad-dog heeft achter de schermen meegekeken maar kon helaas niets veranderen aan de situatie.
Soundwork schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:17:
[...]

Dat is inderdaad wel een goed punt wat je aanhaalt. Aangezien PostNL wel vaker blijft "hangen" zou het vanuit KPN wel verstandig zijn om het proces aan te passen, zoals "apparatuur wel ontvangen, maar status niet bijgewerkt? Klik hier om het aansluiten te starten"...
Bij PostNL staat het pakket wel netjes als bezorg. Het zou wel heel knullig zijn als hierdoor de flow achter de schermen niet doorloopt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQVWY5f0sgHWAMt0PrKXMMADJaY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YeRn9A3qDK5aMekLWxHH0ZAY.png?f=user_large

  • ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
andMax schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:05:
*knip*

Het ONT
Op het zwarte Genexis (XGS2110B) ONT heb ik groen licht op Power, en knipperend groen licht op Connection. Wanneer ik de ONT van het witte kastje afschuif stopt Connection met knipperen en gaat een Rood licht achter Alarm aan. Alarm blijft ook branden wanneer ik een losse APC kabel in het ONT stop, dus het lijkt er wel op dat er iets van een signaal binnenkomt.

Hebben andere tweakers hier in het verleden ook mee te maken gehad?
Langzaam knipperen van connection is juist geen goed teken volgens mij, dan probeert die verbinding te maken. Pas als die constant brand of snel knippert (heb zelf een andere ONT), dan heb je verbinding met de centrale.

Komt er nu een monteur langs?

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC


  • Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 00:31
ArcticWolf schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:36:
[...]

Langzaam knipperen van connection is juist geen goed teken volgens mij, dan probeert die verbinding te maken. Pas als die constant brand of snel knippert (heb zelf een andere ONT), dan heb je verbinding met de centrale.

Komt er nu een monteur langs?
In mijn geval (weliswaar met een andere ISP, maar wel op het KPN netwerk) betekende dit dat de ONT niet geregistreerd was. Telefoontje naar de klantenservice, serienummer even oplezen en 10 minuten later was de verbinding online.

Dat gezegd hebbende, als mad-dog hier al mee bezig is, moet dit goed komen lijkt me.

  • Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01:38
Sende115 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:24:
[...]

In mijn geval (weliswaar met een andere ISP, maar wel op het KPN netwerk) betekende dit dat de ONT niet geregistreerd was. Telefoontje naar de klantenservice, serienummer even oplezen en 10 minuten later was de verbinding online.

Dat gezegd hebbende, als mad-dog hier al mee bezig is, moet dit goed komen lijkt me.
Betekent inderdaad dat hij de configuratie niet kan vinden op de pon- port. Dat kunnen twee dingen betekenen, of een kruising (configuratie staat op een andere pon- poort dan waar de ONT verbinding mee probeert te maken) of dat inderdaad de configuratie bestaat helemaal niet

  • Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 17:30
andMax schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:16:
Korte update:
@mad-dog heeft achter de schermen meegekeken maar kon helaas niets veranderen aan de situatie.


[...]


Bij PostNL staat het pakket wel netjes als bezorg. Het zou wel heel knullig zijn als hierdoor de flow achter de schermen niet doorloopt...
[Afbeelding]
Maar is er al bekend hoe het opgelost gaat worden? Monteur, of moeten ze twisting eruit halen?

  • andMax
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:26
Soundwork schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:41:
[...]

Maar is er al bekend hoe het opgelost gaat worden? Monteur, of moeten ze twisting eruit halen?
Helaas nog geen witte rook, het is tot nu toe een kastje naar de muur verhaal... Zolang bij KPN het backoffice ticket open staat wil men geen monteur sturen... De doorloop hiervan zou minimaal 3 werkdagen zijn.

Via de klantenservice van KPN Netwerk kreeg ik trouwens een ander verhaal: 2 verschillende (onder)-aannemers hadden langs moeten komen voor de aanleg. De eerste voor het naar binnen trekken van de kabel, doormeten en plaatsen van het witte kastje. De tweede voor het daadwerkelijk aansluiten van de FTU ONT en afmelden van de lijn.
Je raadt het al, die laatste is nooit langsgekomen...
De FTU ONT heb ik gekregen van een van de gasten die de kabel naar binnen hebben getrokken, zonder dat hij deze zelf heeft geïnstalleerd. Het XGSPON serienummer is hiervan al doorgegeven, zowel naar @mad-dog als naar een van de klantenservice medewerkers van KPN, maar helaas kon men daar niets mee.

Via KPN Netwerk ben ik doorgezet naar Hanab, waar mij werd verteld dat de tweede monteur vanuit (wederom) een andere onderaannemer had moeten komen omdat ons appartementencomplex met 3 woonlagen als hoogbouw is geclassificeerd. Zij zijn nu aan het kijken of daar nog iets geregeld kan worden.

Kortom, nog geen licht aan het eind van de tunnel glasvezekabel.

Edit om 11:27: FTU en ONT door elkaar gehaald

  • Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 17:30
andMax schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:18:
[...]


Helaas nog geen witte rook, het is tot nu toe een kastje naar de muur verhaal... Zolang bij KPN het backoffice ticket open staat wil men geen monteur sturen... De doorloop hiervan zou minimaal 3 werkdagen zijn.

Via de klantenservice van KPN Netwerk kreeg ik trouwens een ander verhaal: 2 verschillende (onder)-aannemers hadden langs moeten komen voor de aanleg. De eerste voor het naar binnen trekken van de kabel, doormeten en plaatsen van het witte kastje. De tweede voor het daadwerkelijk aansluiten van de FTU en afmelden van de lijn.
Je raadt het al, die laatste is nooit langsgekomen...
De FTU heb ik gekregen van een van de gasten die de kabel naar binnen hebben getrokken, zonder dat hij deze zelf heeft geïnstalleerd. Het XGSPON serienummer is hiervan al doorgegeven, zowel naar @mad-dog als naar een van de klantenservice medewerkers van KPN, maar helaas kon men daar niets mee.

Via KPN Netwerk ben ik doorgezet naar Hanab, waar mij werd verteld dat de tweede monteur vanuit (wederom) een andere onderaannemer had moeten komen omdat ons appartementencomplex met 3 woonlagen als hoogbouw is geclassificeerd. Zij zijn nu aan het kijken of daar nog iets geregeld kan worden.

Kortom, nog geen licht aan het eind van de tunnel glasvezekabel.
Je "hebt de FTU gekregen" ? Dus gewoon los een TK-01 in je handen in de trant van "hang zelf maar op" ?
Want een FTU monteren met de glasvezelkabel erin opgerold en de pigtail eraan dat ga jij als consument niet voor elkaar krijgen........

  • andMax
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:26
Soundwork schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:15:
[...]

Je "hebt de FTU gekregen" ? Dus gewoon los een TK-01 in je handen in de trant van "hang zelf maar op" ?
Want een FTU monteren met de glasvezelkabel erin opgerold en de pigtail eraan dat ga jij als consument niet voor elkaar krijgen........
Ik bedoelde hier ONT, excuseer. Zal het aanpassen in mijn vorige post!

  • Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 17:30
andMax schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:26:
[...]


Ik bedoelde hier ONT, excuseer. Zal het aanpassen in mijn vorige post!
Maar als ik dan toch goed begrijp, de FTU is gemonteerd maar nooit getest?
En de ONT kreeg je wel van de monteur om hem aan te kunnen sluiten?

  • andMax
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:26
Soundwork schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Maar als ik dan toch goed begrijp, de FTU is gemonteerd maar nooit getest?
En de ONT kreeg je wel van de monteur om hem aan te kunnen sluiten?
Er is voor zover ik heb gezien getest door een klein oranjegeel apparaatje aan te sluiten op de glasvezel en ook iets wat op het ONT lijkt wat ik nu heb. Alles was volgens hen in orde en toen zijn ze er vandoor gegaan zonder het ONT te laten hangen. Later op de week is het KPN installatiepakken binnengekomen en daar zat geen ONT in de doos. Dezelfde gasten waren bij de buren bezig en bij navraag trokken ze er zo eentje uit de wagen en gaven 'm mee. Dit was één dag voor de ingang van mijn abonnement dus kon ik toen nog niets mee.

  • andMax
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:26
Update @mad-dog Heeft achter de schermen nog een zetje gegeven en mijn ONT is geregistreerd!
Zonet de Box omgewisseld voor een directe koppeling aan de Cloud Gateway Fiber en het draait als een zonnetje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKMLY0AaX9SX4gEEvjeAyFavT9E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3yUgjxeyNuC8lHF7XAqFkcX5.png?f=user_large

  • Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 17:30
andMax schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:25:
Update @mad-dog Heeft achter de schermen nog een zetje gegeven en mijn ONT is geregistreerd!
Zonet de Box omgewisseld voor een directe koppeling aan de Cloud Gateway Fiber en het draait als een zonnetje!

[Afbeelding]
Topper! Hulde aan @mad-dog en veel plezier met je KPN internet aansluiting @andMax :)

  • neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:47
https://community.kpn.com/modems-123/kpn-box-14-update-naar-kpn-software-v14-c-26-04-04-649653/index2.html

Mochten hier ook mensen zijn met een 4 Gbps abo en nog maar 350-400 Mbps upload halen na een reboot en/of firmware update?
Graag hier melden aub. :)

  • Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01:38
neeecht schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:04:
https://community.kpn.com/modems-123/kpn-box-14-update-naar-kpn-software-v14-c-26-04-04-649653/index2.html

Mochten hier ook mensen zijn met een 4 Gbps abo en nog maar 350-400 Mbps upload halen na een reboot en/of firmware update?
Graag hier melden aub. :)
Ik heb het gemeld bij de in-home team welke verantwoordelijk zijn voor de CPE's. (is niet mijn domein). Het heeft niet met de ONT of dergelijke te maken. Voor als nog lijkt het een bug in de firmware.

[ Voor 7% gewijzigd door Economics op 21-06-2026 13:58 ]


  • neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:47
Economics schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:58:
[...]

Ik heb het gemeld bij de in-home team welke verantwoordelijk zijn voor de CPE's. (is niet mijn domein). Het heeft niet met de ONT of dergelijke te maken. Voor als nog lijkt het een bug in de firmware.
Wel in combinatie met iets wat er veranderd is op 3 juni, bij mij dan. Er was toen een KPN aangekondigde onderhoud geweest. Iets met het netwerk verbeteren :)
Daarvoor weken/maanden goed gewerkt en vaak reboots gehad (zelf gedaan) en 1 of 2 keer onderhoud ervoor van KPN.

Sinds de update van 3 juni hier is de bug dan actief geworden.
Het heeft niet met de huidige C26 firmware te maken, de C25 firmware heeft dezelfde issue.

De bug zal vast in de firmware zitten, maar iets in het netwerk heeft het nu getriggert.

  • Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:01

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Aanstaande vrijdag wordt mijn glasaansluiting van buiten naar de mneterkast gebracht door Glaspoort.

Ik heb gisteren een pakketje gekregen van KPN met daarin een modem/router( Plug&Play moden KPN Box 12b van sagemcom). Ik wil graag mijn eigen router (unifi) gebruiken en nu begrijp ik dat ik daar een ONT voor nodig heb.

Kan iemand aangeven waar ik die ONT vandaan haal? Ik lees hier dat de monteur deze afgeeft bij installatie? Of moet ik zelf een acie doen naa KPN of zelf oiets aanschaffen en zo ja welke?

30 dagen EvE online trial


  • Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:45

Wildfire

Joy to the world!

Lange_Slurf schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:16:
Aanstaande vrijdag wordt mijn glasaansluiting van buiten naar de mneterkast gebracht door Glaspoort.

Ik heb gisteren een pakketje gekregen van KPN met daarin een modem/router( Plug&Play moden KPN Box 12b van sagemcom). Ik wil graag mijn eigen router (unifi) gebruiken en nu begrijp ik dat ik daar een ONT voor nodig heb.

Kan iemand aangeven waar ik die ONT vandaan haal? Ik lees hier dat de monteur deze afgeeft bij installatie? Of moet ik zelf een acie doen naa KPN of zelf oiets aanschaffen en zo ja welke?
KPN Monteur levert bij een HAS (HuisAanSluiting) de ONT.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe


  • (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 16:54
neeecht schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:04:
https://community.kpn.com/modems-123/kpn-box-14-update-naar-kpn-software-v14-c-26-04-04-649653/index2.html

Mochten hier ook mensen zijn met een 4 Gbps abo en nog maar 350-400 Mbps upload halen na een reboot en/of firmware update?
Graag hier melden aub. :)
Hmm, dan is binnenkort de V12 aan de beurt voor een update. En de Sw2.... ben benieuwd.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3


  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
Wildfire schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:36:
[...]


KPN Monteur levert bij een HAS (HuisAanSluiting) de ONT.
Maar zo te lezen is het een NL7/8/9 order in dit geval en zal de aannemer van Glaspoort dus de ONT moeten plaatsen en activeren.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:45

Wildfire

Joy to the world!

Barre73 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:04:
[...]

Maar zo te lezen is het een NL7/8/9 order in dit geval en zal de aannemer van Glaspoort dus de ONT moeten plaatsen en activeren.
Ik kom Glaspoort wel tegen maar volgens mij heb ik daar niet altijd een ONT aangetroffen. Maar maakt verder voor die tweaker niet veel uit, belangrijk is dat er iemand komt en die ook een ONT zal plaatsen. :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe


  • Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:01

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Dat zou wel fijn zijn.

Anders wacht ik wel tot iemand (van KPN) de ont op kan sturen oid.

Ik heb nog een werkende Delta verbinding als back-up

30 dagen EvE online trial


  • MWSAH
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-06 11:39
Ben aan het verhuizen, dus krijg nieuwe modem en glasvezelkastje. Nieuwe huis had al een glasvezelkastje maar als brave burger die eraf gehaald en wilde de nieuwe erop doen (TY01, glasvezelkastje is die zwarte van Nokia). Maar, ik krijg hem er met geen mogelijkheid op. Ziet er identiek uit als de witte die ik eraf haalde, alleen ander merk. Al meerdere filmpjes bekeken maar het lijkt alsof de uitsparing net 2 mm te klein. Kan wel gaan wrikken.. En monteur lijkt weer geld te kosten, wat ik al achterlijk vind als je verhuist. Mensen hier ervaring mee?

Foto: Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/wrdMKFfx

[ Voor 5% gewijzigd door MWSAH op 24-06-2026 00:02 . Reden: Foto ]


  • crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:25
MWSAH schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:46:
Ben aan het verhuizen, dus krijg nieuwe modem en glasvezelkastje. Nieuwe huis had al een glasvezelkastje maar als brave burger die eraf gehaald en wilde de nieuwe erop doen (TY01, glasvezelkastje is die zwarte van Nokia). Maar, ik krijg hem er met geen mogelijkheid op. Ziet er identiek uit als de witte die ik eraf haalde, alleen ander merk. Al meerdere filmpjes bekeken maar het lijkt alsof de uitsparing net 2 mm te klein. Kan wel gaan wrikken.. En monteur lijkt weer geld te kosten, wat ik al achterlijk vind als je verhuist. Mensen hier ervaring mee?

Foto: [Afbeelding]
Krijg je de oude er nog wel op? Als het werkt, voorlopig die lekker gebruiken. ;)

  • Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:45

Wildfire

Joy to the world!

MWSAH schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:46:
Ben aan het verhuizen, dus krijg nieuwe modem en glasvezelkastje. Nieuwe huis had al een glasvezelkastje maar als brave burger die eraf gehaald en wilde de nieuwe erop doen (TY01, glasvezelkastje is die zwarte van Nokia). Maar, ik krijg hem er met geen mogelijkheid op. Ziet er identiek uit als de witte die ik eraf haalde, alleen ander merk. Al meerdere filmpjes bekeken maar het lijkt alsof de uitsparing net 2 mm te klein. Kan wel gaan wrikken.. En monteur lijkt weer geld te kosten, wat ik al achterlijk vind als je verhuist. Mensen hier ervaring mee?

Foto: [Afbeelding]
Ja, wij monteurs hebben soms ook moeite hiermee. Soms luistert het gewoon allemaal erg nauw. Het is mij tot nu toe altijd gelukt de NT uiteindelijk wel te plaatsen, maar ja... als ik kracht zet en het gaat fout dan is het KPN's schuld, zet jij kracht en gaat het fout dan zou het kunnen dat er kosten voor herstel worden gerekend en dat risico (op discussie over wel of geen kosten) kun je beter voorkomen.

Daarom zou je in dit geval gewoon gratis een monteur moeten kunnen krijgen, want de NT niet kunnen plaatsen komt gewoon voor. Maar als je de oude NT terug zou kunnen plaatsen dat gewoon doen. Die kan ook gewoon maximaal een gigabit aan, net als die zwarte.

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 24-06-2026 07:15 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe


  • ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-06 12:40
Andere mensen probleem dat Google en andere website Russische zijn?

Op verschillende devices en browsers. Kennis heeft hiervan last en ik ook. Beide hebben KPN glasvezel. Hij zit in 145.xxx.xxx.xx blok en ik 86.xxx.xxx.xxx blok.

We gebruiken wel allebei Ubiquiti netwerk. GEO IP adres laat ook NL zien.

Oorzaak/update: We hadden IPv6 uitstaan, daardoor werd via Chrome de VPN/beveiliging gebruikt en ging IPv6 verkeer via Rusland ook met Russisch IPv6 adres van Google. Alleen snap ik niet waarom Safari dan ook websites in het Russisch laat zien terwijl die wel IPv4 gebruikte van KPN (geen IPv6). Na het aanzetten van IPv6 was probleem opgelost.

[ Voor 36% gewijzigd door ikbenjoeri op 25-06-2026 09:07 ]

Pagina: 1 ... 194 195 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
- KPN TV+: [KPN TV+] - Ervaringen en discussie