Ja kreeg mail dat ze bij mobiel euro extra gaan reken voor Safe en buiten de inflatiecorrectie ook 5% per jaar exytra mogen verhogen. Dat blijkt dus ook voor Tv en Internet te gelden. (niet die Safe euro natuurlijk)Barre73 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:04:
[...]
Dat heeft KPN een paar jaar geleden al gedaan zodat de jaarlijkse inflatiecorrectie per 1 juli vanaf toen niet langer meer reden kon zijn voor een contractvrije opzegging.
Wat is de reden dat je dat nu vraagt? Is er iets bekend gemaakt of zo?
Door die extra euro voor Safe kan je wel overstappen naar een goedkopere aanbieder. En als ze naast de inflatiecorrectie verhogen kan je ook onder het contract uit.vankleef schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:34:
[...]
Ja kreeg mail dat ze bij mobiel euro extra gaan reken voor Safe en buiten de inflatiecorrectie ook 5% per jaar exytra mogen verhogen. Dat blijkt dus ook voor Tv en Internet te gelden. (niet die Safe euro natuurlijk)
Vind het trouwens belachelijk dat je niet kan opzeggen met een inflatieverhoging.
[ Voor 10% gewijzigd door TVL op 05-05-2026 17:19 ]
Ik zou graag willen weten waarom ik op m,n eigen router van KPN geen routable IPv6 Ip krijg..
Ik heb voor m,n hele lan routable ipv6 adressen.. behalve voor de router zelf..
Dat zou komen doordat KPN geen IA_NA uitgeeft aan de WAN of WAN6
Ook al probeer ik een req ipv6 adress met try of force. ik krijg hem gewoon niet.
ik doe iets verkeerd of KPN heeft hier een reden voor ?
Alle info is welkom
Ik heb voor m,n hele lan routable ipv6 adressen.. behalve voor de router zelf..
Dat zou komen doordat KPN geen IA_NA uitgeeft aan de WAN of WAN6
Ook al probeer ik een req ipv6 adress met try of force. ik krijg hem gewoon niet.
ik doe iets verkeerd of KPN heeft hier een reden voor ?
Alle info is welkom
@edjuh75 Wacht even, heb je het nu over een eigen gekochte router of de EB van KPN?
Op mijn Debian-router heb ik het script van wide-dhcpv6-client voorzien van wat commando's om de /48 uit het logboek te vissen (de enige plek waar die is te vinden), om dan op basis daarvan een adres uit een /64 toe te wijzen aan de PPPoE interface. Ben er alleen nog niet achter waarom die telkens na 2 dagen verdwijnt. Er gebeurt iets vaags bij het vernieuwen, al verloopt die volgens het log wel succesvol.
Op mijn Debian-router heb ik het script van wide-dhcpv6-client voorzien van wat commando's om de /48 uit het logboek te vissen (de enige plek waar die is te vinden), om dan op basis daarvan een adres uit een /64 toe te wijzen aan de PPPoE interface. Ben er alleen nog niet achter waarom die telkens na 2 dagen verdwijnt. Er gebeurt iets vaags bij het vernieuwen, al verloopt die volgens het log wel succesvol.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik heb een eigen gekochte router. BPI R4.
Ik vind jou oplossing echt super.. maar voor mij onnodig.. ik heb het nu voor elkaar om een werkend Wan Ipv6 adres automatisch te krijgen. Ik zat het te zoeken via IA_NA.. maar daar krijg je geen antwoord op bij KPN.. Ik heb het nu denk ik juist geconfigureerd via RA.. en nu krijg ik wel netjes een volledig routable IPv6 Adres. Het blijft ook puzzelen met IPv6
Ik vind jou oplossing echt super.. maar voor mij onnodig.. ik heb het nu voor elkaar om een werkend Wan Ipv6 adres automatisch te krijgen. Ik zat het te zoeken via IA_NA.. maar daar krijg je geen antwoord op bij KPN.. Ik heb het nu denk ik juist geconfigureerd via RA.. en nu krijg ik wel netjes een volledig routable IPv6 Adres. Het blijft ook puzzelen met IPv6
@edjuh75 Ach, ik heb ooit 1 reguliere consumenten router gehad, dat was genoeg om er nooit meer een te willen. Ben toen op pfSense overgestapt, daarna IPFire (nog altijd geen IPv6-support en mijn tutorial daarvoor bleek ineens van hun forum en wiki verwijdert) en inmiddels al een stuk of 7 Debian versies.
Doet mij er trouwens aan denken dat ik de IPv6-config voor de LAN-kant nog steeds moet testen, het script dat de WAN van IPv6 voorziet, genereert ook een radvd.conf op basis van de verkregen /48.
Doet mij er trouwens aan denken dat ik de IPv6-config voor de LAN-kant nog steeds moet testen, het script dat de WAN van IPv6 voorziet, genereert ook een radvd.conf op basis van de verkregen /48.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
@Raven ik heb toevallig van de week ipv6 geconfigureerd op mijn pfSense. Had het tot zover uitgesteld omdat ik KPN netwerk gedoe maar lastig vind met ipv4 over vlan6 over pppoe en ipv6 over dhcp van de pppoe-interface. Maar zodra ik dat deel geconfigureerd had kreeg ik wel automatisch het ipv6 adres. Vervolgens nog per subnet dhcp6, radv en firewall instellen en de rest van het netwerk heeft automatisch ook ipv6 adressen.
@Raven Ik had de lan kant al getest.. alle devices in m,n lan kregen al netjes een routable werkend Ipv6 adres.. ik kreeg het alleen niet op de router zelf.. maar nu gelukkig wel. Ik heb hiervoor ook OPNsense en Pfsense geprobeerd.. maar dat vond ik allebei geen success.. Ik ben nu tevreden met m,n openwrt routertje dat het best redelijk doet.
Is het nog steeds zo dat je WAN ipv6 "verloopt" na 2 dagen ? want dat is best wel erg vaag..
Ikzelf heb deze config nog geen 2 dagen kunnen testen dus ik hou het hier in de gaten of mijn ipv6 wel netjes werkend doorloopt.
Is het nog steeds zo dat je WAN ipv6 "verloopt" na 2 dagen ? want dat is best wel erg vaag..
Ikzelf heb deze config nog geen 2 dagen kunnen testen dus ik hou het hier in de gaten of mijn ipv6 wel netjes werkend doorloopt.
@synoniem Hier gebeurde er niets automatisch
, maar ja, het is dan ook geen router-distro 
NetworkManager stuurt geen PD-requests, enige dat ie doet is met de PPPoE-server communiceren met fe80-addressen en fe80-routes.
De /48 kwam pas in beeld nadat ik wide-dhcpv6-client erop zette en de accept_ra instelling via een pre-up script op 2 zette (er is al jaren een bug dat die geforceerd op 0 wordt gezet, een sysctl-config file hielp niet, dan maar pre-up script).
Geen publiek adres via IA_NA en de /48 is buiten in journalctl nergens terug te vinden. De slecht gedocumenteerde environment variable waar die in zou moeten staan, lijkt niet in Debian te bestaan.
De WAN-interface verliest echter nog wel na 2 dagen het toegewezen IPv6-adres, geen idee waarom, de renew van de PD gaat buiten wat rare leasetime waarden wel goed. Heb een scriptje die dat in de gaten houd en na verdwijnen publiek adres een restart van wide-dhcpv6-client doet.
@edjuh75 Jup, maar met een leasetime van nabij de 3 miljoen jaar (aldus log van de renew) i.p.v. 2 dagen van bij de initiële toewijzing van de /48 vraag ik mij af of het daarmee te maken heeft. Vanavond maar weer eens kijken of ie dag nog steeds doet. Kan ook zijn dat ik een f*ckup heb gemaakt in het script dat de WAN-interface voorziet van een publiek IPv6-adres. Het wide-dhcpv6-client script bleek geen bash naar sh, kwam ik achter toen een if-statement niet werkte
NetworkManager stuurt geen PD-requests, enige dat ie doet is met de PPPoE-server communiceren met fe80-addressen en fe80-routes.
De /48 kwam pas in beeld nadat ik wide-dhcpv6-client erop zette en de accept_ra instelling via een pre-up script op 2 zette (er is al jaren een bug dat die geforceerd op 0 wordt gezet, een sysctl-config file hielp niet, dan maar pre-up script).
Geen publiek adres via IA_NA en de /48 is buiten in journalctl nergens terug te vinden. De slecht gedocumenteerde environment variable waar die in zou moeten staan, lijkt niet in Debian te bestaan.
De WAN-interface verliest echter nog wel na 2 dagen het toegewezen IPv6-adres, geen idee waarom, de renew van de PD gaat buiten wat rare leasetime waarden wel goed. Heb een scriptje die dat in de gaten houd en na verdwijnen publiek adres een restart van wide-dhcpv6-client doet.
@edjuh75 Jup, maar met een leasetime van nabij de 3 miljoen jaar (aldus log van de renew) i.p.v. 2 dagen van bij de initiële toewijzing van de /48 vraag ik mij af of het daarmee te maken heeft. Vanavond maar weer eens kijken of ie dag nog steeds doet. Kan ook zijn dat ik een f*ckup heb gemaakt in het script dat de WAN-interface voorziet van een publiek IPv6-adres. Het wide-dhcpv6-client script bleek geen bash naar sh, kwam ik achter toen een if-statement niet werkte
Oscar Wilde
@Raven Ik kan geen leasetime invullen voor de wan.. Ik kan alleen instellen dat ie geen release stuurt. Of dat resulteert in een lease zolang de router up is moet ik nog testen.. Eerst maar eens een aantal dagen draaien met alles werkend..
Hier staat toch duidelijk dat de “algemene voorwaarden” veranderen. Er word hier niet gesproken over mobiel alleen.TVL schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:16:
[...]
Door die extra euro voor Safe kan je wel overstappen naar een goedkopere aanbieder. En als ze naast de inflatiecorrectie verhogen kan je ook onder het contract uit.
Vind het trouwens belachelijk dat je niet kan opzeggen met een inflatieverhoging.
https://www.kpn.com/wijziging/algemenevoorwaarden
Net ook gebeld met KPN en die bevestigen dat het voor beiden diensten geld.
@Sende115
@rvk
Ik heb de dader eindelijk gevonden, beneden de FritzBox 7590 MASTER helemaal ontkoppelt, stekker uit de ONT/NT en FritzBoxen en 5 min gewacht.
TV aangezet en lopen
Bedraad 1 computer er aan en testen met Speedtest Ookla en 900+ Down en Up.
Kabeltje voor kabeltje erop en niets aan de hand.
Toen de kabel naar boven ( het is hier allemaal CAT6) naar de FritzBox 7590 SLAVE die kabel had ik gewoon laten zitten.
Zelfde computer er op aangesloten en 90+ Down en Up.
Kabel stuk. Over de trap een tijdelijke kabel naar de SLAVE en 900+ Down en up terwijl mij opviel dat de kabel die ik uit de SLAVE haalde wel erg slap was.
Daar was de dader. Het lipje welke aan de toevoer CAT6 zat, vanaf de Master, was zonder ook maar iets aangeraakt te hebben afgebroken.
Nieuwe connector op de oude kabel en: 926 Down en 924 Up BOVEN.
M.A.W. alles werkt weer op volle toeren en iedereen bedankt voor het meedenken.
![]()
[ Voor 14% gewijzigd door Gondelier op 07-05-2026 19:14 ]
Ik heb op mijn UCG fibre geen optie om de MTU in te stellen?
- MTU: PPPoE voegt overhead; veel gebruikers zetten MTU/PPP instellingen op 1500 of passen MSS/MTU aan voor stabiliteit (soms nodig op UniFi).
Moet voor zover ik weet via een script.Bulldog schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:44:
[...]
Ik heb op mijn UCG fibre geen optie om de MTU in te stellen?
@Raven systemd-networkd al eens overwogen? Dat scheelde bij mijn Debian router wat scripts. IPv6 gaat ook prima daarmee.
Uhm, ik ben na het deprecated worden van /etc/network/interfaces naar NetworkManager overgestapt (nmcli is handig om met een script de netwerk-config op te zetten), nooit aan gedacht systemd-networkd te bekijken.hberntsen schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:05:
@Raven systemd-networkd al eens overwogen? Dat scheelde bij mijn Debian router wat scripts. IPv6 gaat ook prima daarmee.
Het om de 2 dagen wegvallen van het IPv6 adres op de WAN is ineens gefixt, geen flauw idee hoe
De door dhcp6c-script gegenereerde radvd.conf moet ik nog steeds testen, maar ziet er op het oog goed uit, vergeleken met die wat ik ten tijde van HE-tunnel gebruikte.
Oscar Wilde
Ik gebruik voor alles en nog meer unieke e-mailadressen, wat het dan interessant maakt als daar ineens ‘minder gewenste’-email op binnen komt.
Voor de aanleg van glasvezel door KPN Netwerk (op de kpnnetwerk.nl website), heb ik gebruik gemaakt van zo'n uniek e-mailadres. Vandaag kwam op dat adres in ongewenste email van “contact@sends.pulsiq.online” met naam “Pulsiq” en onderwerp "Ontmoet je nieuwe must-have” binnen.
Hebben andere tweakers, die dit doen, ook recent spam ontvangen op KPN gerelateerde mailadressen? Geen idee of deze beter in dit topic of in [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud zou horen. Dit heeft niets meer op aanleg of onderhoud te maken, dus daarom maar hier. Op de KPN community heb ik dit ook gevraagd: in dit Topic.
Voor de aanleg van glasvezel door KPN Netwerk (op de kpnnetwerk.nl website), heb ik gebruik gemaakt van zo'n uniek e-mailadres. Vandaag kwam op dat adres in ongewenste email van “contact@sends.pulsiq.online” met naam “Pulsiq” en onderwerp "Ontmoet je nieuwe must-have” binnen.
Hebben andere tweakers, die dit doen, ook recent spam ontvangen op KPN gerelateerde mailadressen? Geen idee of deze beter in dit topic of in [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud zou horen. Dit heeft niets meer op aanleg of onderhoud te maken, dus daarom maar hier. Op de KPN community heb ik dit ook gevraagd: in dit Topic.
Update:
In dat topic is de meest waarschijnlijke verklaring: Gegevens zijn waarschijnlijk naar Experian gegaan en daarvandaan doorverkocht. kpnnetwerk.nl bestaat al een tijdje niet meer, dus dit was nog aan de gang.
In dat topic is de meest waarschijnlijke verklaring: Gegevens zijn waarschijnlijk naar Experian gegaan en daarvandaan doorverkocht. kpnnetwerk.nl bestaat al een tijdje niet meer, dus dit was nog aan de gang.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
- KPN TV+: [KPN TV+] - Ervaringen en discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
- KPN TV+: [KPN TV+] - Ervaringen en discussie