[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 192 193 Laatste
Acties:

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-04 16:45

Amiet01

Master_A

jongetje schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:11:
@Amiet01 Je kunt ook je eigen router aansluiten achter de xsgpon mediaconverter met UTP. Dan gebruik je de experiabox gewoon helemaal niet. Veel simpeler en scheelt een apparaat (en stroom).
Alleen is het dan een beetje lastig met vaste telefonie toch? Of kun je dat ook werkend krijgen?

Master_A

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-04 19:56

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Amiet01 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:11:
[...]

Alleen is het dan een beetje lastig met vaste telefonie toch? Of kun je dat ook werkend krijgen?
https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur
Met daarop ook de informatie over de instellingen voor telefonie.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:00
Amiet01 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:11:
[...]

Waarom zou je dat via kpn willen? Kan prima en veel goedkoper via bijvoorbeeld cheapconnect.

• Amiet01

Amiet01

Master_A

Maar je eigen router moet dan toch ook een telefoonaansluiting hebben? Ik ben dit nog niet tegengekomen op een TP-Link of Ubiquiti.

@jongetje ik heb dit eenmaal aangevraagd via KPN en vind het makkelijk om alles op één plek te hebben.

Master_A

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:16

GaMbiNo

1337

Amiet01 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:15:
[...]

Maar je eigen router moet dan toch ook een telefoonaansluiting hebben? Ik ben dit nog niet tegengekomen op een TP-Link of Ubiquiti.

@jongetje ik heb dit eenmaal aangevraagd via KPN en vind het makkelijk om alles op één plek te hebben.
Met VOIP telefonie hoeft dat niet. Ben zelf ook pasgeleden overgestapt naar een Ubiquiti Cloud Gateway Fiber icm een Yealink VOIP telefoon. En ik heb de KPN box 12 er dus uitgehaald. Werkt prima.

[ Voor 3% gewijzigd door GaMbiNo op 04-04-2026 08:42 ]

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:12
Amiet01 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:15:
[...]

Er zijn VoIP toestellen en die gaan rechtstreeks op je router, analoge toestellen vereisen een zgn. ATA. Zoiets:

https://www.voipshop.nl/p...er-voor-2-telefoons-51580

RIPE Atlas probe: 1005104

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:41

Wildfire

Joy to the world!

jongetje schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:11:
@Amiet01 Je kunt ook je eigen router aansluiten achter de xsgpon mediaconverter met UTP. Dan gebruik je de experiabox gewoon helemaal niet. Veel simpeler en scheelt een apparaat (en stroom).
Dan moet je router wel de mogelijkheid hebben om daarvoor ingesteld te worden. Dat kunnen zeker niet alle routers... zie [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken

(gaat over XGS-PON in dit geval, meeste nieuwe leveringen zijn ook XGS-PON)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-04 21:00
Wildfire schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:08:
[...]

Dan moet je router wel de mogelijkheid hebben om daarvoor ingesteld te worden. Dat kunnen zeker niet alle routers... zie [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken

:? Als je de 'mediaconverter' van KPN gebruikt (NTU/FTU) kan vrijwel iedere router gebruikt worden. Enige eis is ondersteuning voor PPPoE en VLAN op WAN (en eventueel IGMP proxy als je multicast IPTV wil doen).

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• The Druid
  • Laatst online: 08:47
Sando schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:03:
Mijn gigabit internet valt na anderhalf jaar probleemloos KPN met een eigen Asus router steeds uit.

Vandaag tot 3 keer toe. De eigen router geeft aan dat WAN weg is. Als ik het FTU/ONT-kastje van KPN uit zet en vervolgens weer aan, dan werkt het internet (na een paar minuten) weer. Dat is simpel genoeg, maar het begint wel irritant te worden, en ik heb geen ideeën meer:
  1. KPN heeft geen storing of werkzaamheden, en de online diagnose (via KPN account) zegt dat het ook niet aan KPN ligt.
  2. Ik kan niks in de security logs van mijn router vinden, dus ben ik niet geblacklist vanwege een botnet-infectie.
  3. Alle overige interne communicatie en NAS via de router gaan nog steeds prima, dus het ligt niet aan mijn router.
  4. We hebben al een tijdje geen apparaten toegevoegd of wijzigingen aangebracht, dus ik heb ook niet iets kapotgetweaked.
  5. Ik heb ook de router een keer gereboot, voor de zekerheid. Maar twee uur later lag WAN er weer uit.
Het ligt uiteraard niet nergens aan, dus ik was benieuwd of jullie misschien weten hoe dit zou kunnen komen?
Dit was bij mij een voorbode van het overlijden van mijn ONT kastje. Continue random drops van een paar seconde 3 a 4x per dag, paar weken later een ont kastje wat overleden was. Lastige is dat je het niet zelf kan trouble shooten en het 99% van de tijd goed werkt.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vraag uit nieuwsgierigheid, ik zit nu op 1Gbit AON van KPN (en dat is dan ook het maximum wat AON / KPN aanbied), maar ik kom van Odido af en die boden 8Gbit aan op dit adres via dezelfde A-fiber (ik heb nog een A en B-fiber aansluiting). Hoe kan het dat Odido dergelijk hoge snelheden via dezelfde fiber kan aanbieden en KPN niet?

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
ArcticWolf schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:35:
Vraag uit nieuwsgierigheid, ik zit nu op 1Gbit AON van KPN (en dat is dan ook het maximum wat AON / KPN aanbied), maar ik kom van Odido af en die boden 8Gbit aan op dit adres via dezelfde A-fiber (ik heb nog een A en B-fiber aansluiting). Hoe kan het dat Odido dergelijk hoge snelheden via dezelfde fiber kan aanbieden en KPN niet?
Dat betekent dat Odido eigen apparatuur in de POP heeft staan. In nieuwere POP's gebruikt KPN XGSPON multipoint met passieve splitters en kan er geen eigen apparatuur meer geplaatst worden.

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:23
En KPN gaat de bestaande POP's ook wel upgraden naar XGSPON (en dus hogere snelheden). Helaas is de planning daarvan voor iedereen hier een mysterie...

• ArcticWolf
  • Niet online
Muis666 schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:08:
En KPN gaat de bestaande POP's ook wel upgraden naar XGSPON (en dus hogere snelheden). Helaas is de planning daarvan voor iedereen hier een mysterie...
Ik heb ansich geen interesse in meer dan 1Gbit hier thuis omdat ik het nooit effectief zou gebruiken, maar vroeg het mij af waarom Odido wel richting de 8Gbit kon gaan en KPN terwijl het in principe dezelfde vezel is.

Eergisteren wel uit interesse de Wan2GP AI op m'n PC gezet om te kijken hoe dat werkt en draait op m'n 5070Ti en 32GB DDR4... (niet goed kan ik je vertellen), maar zelfs met 110MB/s (sustained) duurde het best wel even om ruim 100GB aan source en build repos te downloaden. Had echt niet verwacht dat een AI model zoveel GB's in beslag zou nemen (leer moment), op dergelijke momenten had ik wel 8Gbit gewenst ;)

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:50
knip

was een iets te eenzijdige klaagzang realiseer ik me een aantal uren later. don't mind me :+

[ Voor 86% gewijzigd door Fiekert op 06-04-2026 21:46 . Reden: reactie droeg niks bij aan topic ]

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:06

vr6-only

Blub Blub

Fiekert schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:58:
Uiteindelijk snap ik natuurlijk ook wel de belangen van het uitblijven van een planning, maar op dit moment biedt het mij niet genoeg zekerheid om te weten of ik verder wil met KPN Glas, helaas zit ik op Odido na vast aan het netwerk van KPN in mijn regio. de taks is altijd een overweging in het afsluiten van een concullega netwerk. Ben nu bij andere providers aan het kijken en het steekt me toch wel je overal WBA tarieven bovenop krijgt waardoor in essentie van concurrentie geen sprake is. tot mijn contract in augustus afloopt ga ik nog wel even nadenken over mn samenstelling van het abbonement en provider.
Geen idee wat je nu probeert te vertellen.

Het is de keus van de providers om te kiezen voor WBA, op Odido na dan, als ik je verhaal zo lees. Het concept van een open netwerk werkt dus, maar blijkbaar ziet men weinig heil om de benodigde investeringen te doen, zodat ook zij over ODF access kunnen leveren.

Uiteindelijk heb je dankzij de investeringen van een KPN überhaupt de mogelijkheid tot snel internet, anders dan Ziggo. Maar kennelijk is dat niet voldoende voor je.

It ain't stupid if it works!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:21

AvK

Ready Set Go

Beste mensen. Hoe je het ook wend of keert, mijn inziens is KPN echt de beste glasprovider. En ja, het kost wat meer, maar is rete stabiel. Al 16 jaar hier ofzo? Ja ja, Drenthe was er vroeg bij. Het aantal kortstondige storingen is echt op 1 hand te tellen. 1x Was op een vrijdag avond de IPTV voor langere tijd stuk. Jaaren geleden. Nou de wereld was te klein volgens alle media. Man man man, even een paar uur geen TV kijken en ze gingen allemaal dood. 8)7
Heb hier zelf ook de1Gb verbinding (die ik eigenlijk helemaal niet nodig heb), maar ja, die paar Euro meer???

Zal never nooit voor een andere provider kiezen. Elke twee jaar bel ik met hun om een nieuw 2 jaarlijks contract af te sluiten en krijg dan weer een behoorlijke korting. Helemaal prima zo.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Jabbah
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04 08:43
Wij hebben sinds een maand of 3 KPN TV en internet. Het beeld op onze TV (4k samsung) was altijd prima, maar sinds een week of 2 is het beeld erg blokkerig, alsof we naar een 640x480 resolutie kijken. Je ziet het ook goed in het menu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dtCg_w8kIK_58esmSMO1Rt1bsw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3Eor1vXbQ4IOHGvY2PlhW1YB.jpg?f=user_large

In de setup is niks veranderd. Automatisch beste kwaliteit staat aan in de KPN box. Het beeld via de Google Streamer, Nintendo Switch en het Samsung menu zijn allemaal dik in orde, alleen via de KPN box is het drama.

Ik heb de box opnieuw opgestart, router ook. Wat zou het kunnen veroorzaken? Defect aan de KPN box?

• Almerian
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04:55
Jabbah schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:58:
Wij hebben sinds een maand of 3 KPN TV en internet. Het beeld op onze TV (4k samsung) was altijd prima, maar sinds een week of 2 is het beeld erg blokkerig, alsof we naar een 640x480 resolutie kijken. Je ziet het ook goed in het menu:

[Afbeelding]

In de setup is niks veranderd. Automatisch beste kwaliteit staat aan in de KPN box. Het beeld via de Google Streamer, Nintendo Switch en het Samsung menu zijn allemaal dik in orde, alleen via de KPN box is het drama.

Ik heb de box opnieuw opgestart, router ook. Wat zou het kunnen veroorzaken? Defect aan de KPN box?
Je bericht mist informatie. bijvoorbeeld:
- je kijkt met de KPN box, hoe en waarop is deze aangesloten?
- heb je meerdere routers/switches in je netwerk?
- zo ja, staat IGMP snooping aan
- hoe zijn de andere diensten/apparaten waarmee je vergelijkt aangesloten?

Probeer eens te switchen tussen draadloos/bedraad of een andere netwerkkabel, voor zover dat nog niet geprobeerd is.

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:18

[Afbeelding]

Je zou in het menu van de TV en van de TV+ box kunnen zien wat voor resolutie er uitgestuurd wordt. Het wil nog wel eens helpen om de resolutie handmatig in te stellen (gezien TV met de PAL standaard wordt opgenomen, zou ik dan zeggen kies voor 4K / 50Hz).

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-04 10:00
Dat doet onze TV+ STB ook altijd: na een update komt er reboot en staat het ding op 480p, ondanks dat alles op "automatisch" staat. Op het forum van KPN werd dit met 100% zekerheid weggedaan als zijnde een probleem van onze TV, maar het doet zich ook voor op een andere Samsung en een LG. We hebben ooit een 2e kastje gehad en die had dit probleem niet. Naar mijn mening zitten er gewoon brakke kastjes tussen. Het probleem staat los van IGMP snooping, andere diensten, wifi, bedraad e.d. omdat dit kastje direct op de KPN Box 12 is aangesloten en dus niet op de eigen router.

Oplossing: auto-resolutie uitschakelen, op 1080p zetten (maximum wat je kunt kiezen) en daarna rebooten. Dan weer op automatisch of 2160 zetten en daarna blijft het beeld op 2160p staan.

[ Voor 14% gewijzigd door robert.v.w. op 07-04-2026 07:18 ]

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:33
Voor de mensen die geen gebruik maken van 4K tv kan de stb het best op 1080p worden ingesteld want menig tv heeft een betere upscaler dan die kpn tv box.

XBL gamertag StayingPow3r

• Jabbah
robert.v.w. schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:14:
[...]

Dat doet onze TV+ STB ook altijd: na een update komt er reboot en staat het ding op 480p, ondanks dat alles op "automatisch" staat. Op het forum van KPN werd dit met 100% zekerheid weggedaan als zijnde een probleem van onze TV, maar het doet zich ook voor op een andere Samsung en een LG. We hebben ooit een 2e kastje gehad en die had dit probleem niet. Naar mijn mening zitten er gewoon brakke kastjes tussen. Het probleem staat los van IGMP snooping, andere diensten, wifi, bedraad e.d. omdat dit kastje direct op de KPN Box 12 is aangesloten en dus niet op de eigen router.

Oplossing: auto-resolutie uitschakelen, op 1080p zetten (maximum wat je kunt kiezen) en daarna rebooten. Dan weer op automatisch of 2160 zetten en daarna blijft het beeld op 2160p staan.
Dit ga ik vanavond als eerste even proberen voordat ik ga experimenteren met andere dingen. Klinkt wel alsof dit hetzelfde probleem is als bij ons.

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-04 12:16
ArcticWolf schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:43:
[...]

Ik heb ansich geen interesse in meer dan 1Gbit hier thuis omdat ik het nooit effectief zou gebruiken, maar vroeg het mij af waarom Odido wel richting de 8Gbit kon gaan en KPN terwijl het in principe dezelfde vezel is.

Eergisteren wel uit interesse de Wan2GP AI op m'n PC gezet om te kijken hoe dat werkt en draait op m'n 5070Ti en 32GB DDR4... (niet goed kan ik je vertellen), maar zelfs met 110MB/s (sustained) duurde het best wel even om ruim 100GB aan source en build repos te downloaden. Had echt niet verwacht dat een AI model zoveel GB's in beslag zou nemen (leer moment), op dergelijke momenten had ik wel 8Gbit gewenst ;)
Om hierop nog even terug te komen.....
Odido gebruikt Glasoperator, dat is hun eigen belichter.... Bij oudere netwerken die nog een Area PoP gebruiken (dat zijn de oudere glasvezelnetwerken die PtP aangelegd zijn) kunnen zij dan zelf de apparatuur upgraden van AON naar GPON of XGS-PON. Datzelfde doet straks KPN Wholesale (de belichter van KPN zelf) ook met hun aansluitingen in deze POP's. En omdat Glasoperator op meerdere plaatsen deze upgrade heeft gedaan kan je bij Odido dus al 8 Gbps bestellen.

• ArcticWolf
  • Niet online
Soundwork schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:19:
[...]

Om hierop nog even terug te komen.....
Odido gebruikt Glasoperator, dat is hun eigen belichter.... Bij oudere netwerken die nog een Area PoP gebruiken (dat zijn de oudere glasvezelnetwerken die PtP aangelegd zijn) kunnen zij dan zelf de apparatuur upgraden van AON naar GPON of XGS-PON. Datzelfde doet straks KPN Wholesale (de belichter van KPN zelf) ook met hun aansluitingen in deze POP's. En omdat Glasoperator op meerdere plaatsen deze upgrade heeft gedaan kan je bij Odido dus al 8 Gbps bestellen.
Maakt het type vezel nog iets uit en de leeftijd voor de snelheid? Ik heb ooit begrepen dat m'n A fiber ronde eindes heeft en dat dat gunstiger is voor het licht terwijl de B fiber een vierkant is... voor zover ik kon vinden is de glasvezel in m'n huis ergens in 2009 gelegd.

• Jabbah
robert.v.w. schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:14:
[...]

Dit was inderdaad de oplossing. Alles ziet er weer goed uit. Thanks!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-04 22:04
ArcticWolf schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:29:
[...]

Maakt het type vezel nog iets uit en de leeftijd voor de snelheid? Ik heb ooit begrepen dat m'n A fiber ronde eindes heeft en dat dat gunstiger is voor het licht terwijl de B fiber een vierkant is... voor zover ik kon vinden is de glasvezel in m'n huis ergens in 2009 gelegd.
Leeftijd gaat wel een keer spelen maar dat zal dan in jouw geval pas een keer eind jaren dertig worden. Levensduur was destijds qua businesscase berekend op 30 jaar namelijk.

Type vezel maakt niet uit maar de connector die er aan zit wel. Jij hebt een aansluiting met een groen gekleurde en een blauw gekleurde vezel (dat is de beschermlaag die er om heen zit) en ze hebben een connector in groen of blauw. Die glasvezel is exact hetzelfde (behalve dan die kleur) maar die connectoren niet.
Een blauwe connector (PC of UPC)heeft een recht maar wel (wat) afgerond uiteinde en een groene (APC) een uiteinde met een hoek van 8 graden.
Voor PON technieken in het algemeen blijkt APC (groen) beter te werken maar als het niet anders kan dan is blauw ook prima voor consumentendoeleinden hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znXegkLXGHxmyPz71-xLIQAwspg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jQ4e8TPIX1dvO8TuQqLC9EEx.jpg?f=user_large

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• nArp
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Goedendag, ik hoop dat een van jullie mij de juiste kant op kan wijzen waar ik nog eens kan kijken.

Ik maak gebruik van een UDM Pro als vervanger van mijn Experiabox, hier loopt zowel internet als IPTV netjes overheen en dit werkt ook al een jaar.
Graag wil ik nu ook een Gigaset N300 telefooncentrale gebruiken welke achter een ubiquiti switch zit die verbonden is met mijn UDM Pro.
Echter krijg ik de telefonie niet werkend, deze geeft aan failed to register.

Ik heb de N300 als volgt ingesteld, als username heb ik zowel mijn telefoonnummer als de imscore.net gebruikersnaam geprobeerd.
Ook heb ik inmiddels de stun server toegevoegd
In de UDM Pro heb ik de portforwarding toegevoegd voor UDP poort 5060 op het ip van het N300 basisstation.

Wellicht kijk ik ergens overheen, vriendelijk bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nSCF2J5dOR7rDIIqAyl3SaIpXc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4kjwSEgUJDKYACiKupTKK4Lu.png?f=fotoalbum_large

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

nArp schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:26:
Goedendag, ik hoop dat een van jullie mij de juiste kant op kan wijzen waar ik nog eens kan kijken.

Ik maak gebruik van een UDM Pro als vervanger van mijn Experiabox, hier loopt zowel internet als IPTV netjes overheen en dit werkt ook al een jaar.
Graag wil ik nu ook een Gigaset N300 telefooncentrale gebruiken welke achter een ubiquiti switch zit die verbonden is met mijn UDM Pro.
Echter krijg ik de telefonie niet werkend, deze geeft aan failed to register.

Ik heb de N300 als volgt ingesteld, als username heb ik zowel mijn telefoonnummer als de imscore.net gebruikersnaam geprobeerd.
Ook heb ik inmiddels de stun server toegevoegd
In de UDM Pro heb ik de portforwarding toegevoegd voor UDP poort 5060 op het ip van het N300 basisstation.

Wellicht kijk ik ergens overheen, vriendelijk bedankt

[Afbeelding]
Weet niet of je hier wat aan hebt, maar met mbv deze screenshot heb ik het onlangs werkend gekregen op een Yealink telefooncentrale.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lM4cbuA_BCuoefwqt0XDSltgH9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xFNrSLevgkYsluKly8IkT14o.webp?f=fotoalbum_large

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Ik denk dat het je username is. Daarmee ging ik ook de fout in.

[ Voor 78% gewijzigd door GaMbiNo op 08-04-2026 15:46 ]

• nArp
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
GaMbiNo schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:44:
Ik denk dat het je username is. Daarmee ging ik ook de fout in.
Ik heb ook het +31 telefoonnummer als username geprobeerd, dit werkt helaas ook niet. Ik vermoed ergens dat de UDM het tegen houd, echter zie ik wel netjes flow states

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik overweeg een Zaram SFP module te plaatsen in mijn Unify UDM SE ipv de media converter / ONT te gebruiken via RJ45.

Kan iemand mij bevestigen welke kabel ik moet bestellen (ik moet 5 meter overbruggen). Ik neem aan dat dit geen issue is? Het is totaal overbodig.. maar het idee van eigen fiber naar boven en een kastje minder er tussen lijkt mij wel tweakers waardig :+

Mijn V&A

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-04 22:04
Workaholic schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:22:
Ik overweeg een Zaram SFP module te plaatsen in mijn Unify UDM SE ipv de media converter / ONT te gebruiken via RJ45.

Kan iemand mij bevestigen welke kabel ik moet bestellen (ik moet 5 meter overbruggen). Ik neem aan dat dit geen issue is? Het is totaal overbodig.. maar het idee van eigen fiber naar boven en een kastje minder er tussen lijkt mij wel tweakers waardig :+
Dan zal je ook een patchcover moeten kopen om netjes toegang te krijgen tot de connector in de FTU.
Wat voor FTU heb je? Dan is ook meteen duidelijker welke kabel je moet bestellen.
Zie hier voor de opties

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:41
Ik heb net de monteur van KPN mogen uitzwaaien na omzet odido > KPN.

Maar ik ben nog even aan het zoeken naar de juiste weg voorwaards, wellicht gebruik ik de verkeerde zoektermen maar ik kan de juiste instellingen niet vinden.

Het betreft een AON aansluiting icm een unifi netwerk. Ik had altijd bij odido het glas direct in de sfp+ module hangen.

Nu zelfde gedaan. De volgende situatie voltrekt zich:
Situatie 1: exact zelfde setup. geen vlan id, ip via dhcp > wel "verbinding" geen ip.
Situatie 2: vlan 6, pppoe, username/password > geen verbiding. (dit vind ik overal online)
Kan iemand me richting de juiste config linken?

edit: enkel internet, geen tv of telefoon

[ Voor 5% gewijzigd door Hemingr op 09-04-2026 10:33 ]

Gecensureerd.

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:10
Hemingr schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:25:
Ik heb net de monteur van KPN mogen uitzwaaien na omzet odido > KPN.

Maar ik ben nog even aan het zoeken naar de juiste weg voorwaards, wellicht gebruik ik de verkeerde zoektermen maar ik kan de juiste instellingen niet vinden.

Het betreft een AON aansluiting icm een unifi netwerk. Ik had altijd bij odido het glas direct in de sfp+ module hangen.

Nu zelfde gedaan. De volgende situatie voltrekt zich:
Situatie 1: exact zelfde setup. geen vlan id, ip via dhcp > wel "verbinding" geen ip.
Situatie 2: vlan 6, pppoe, username/password > geen verbiding. (dit vind ik overal online)
Kan iemand me richting de juiste config linken?

edit: enkel internet, geen tv of telefoon
De settings die je noemt zouden gewoon moeten werken. Maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe je de boel precies hebt aangesloten. Sluit je de glasvezel van KPN rechtstreeks aan op je UniFi router? Want dan kan het misschien helpen om de SFP+ poort handmatig op 1G te zetten.

• Hemingr
theblindman schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:43:
[...]

De settings die je noemt zouden gewoon moeten werken. Maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe je de boel precies hebt aangesloten. Sluit je de glasvezel van KPN rechtstreeks aan op je UniFi router? Want dan kan het misschien helpen om de SFP+ poort handmatig op 1G te zetten.
Klopt, de glasader (blauw) gaat direct in de SFP module. Ik heb deze nu handmatig op 1Gbps FDX gezet, kijken of dat wat doet.

Gecensureerd.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-04 06:59
@Hemingr Er is een topic over eigen apparatuur op het KPN netwerk:
[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken

Daar staat veel info en zitten een paar mensen met veel kennis van zaken. (In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden gaat het niet alleen over ASUS routers.

iRacing Profiel

• jongetje
Hemingr schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:46:
[...]

Klopt, de glasader (blauw) gaat direct in de SFP module. Ik heb deze nu handmatig op 1Gbps FDX gezet, kijken of dat wat doet.
Weet je zeker dat je op AON zit en niet op nieuwe XSGPON apparatuur? Welke mediaconverter heb je gekregen, daar moet het opstaan.

• Hemingr
jongetje schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:05:
[...]

Weet je zeker dat je op AON zit en niet op nieuwe XSGPON apparatuur? Welke mediaconverter heb je gekregen, daar moet het opstaan.
100%, ook bevestigd door de monteur.

Anyway, nadat ik mijzelf uit mijn Unifi systeem had gelocked, wat uiteindelijk een factory reset benodigde, met alle perikelen van dien (geen wifi, want adoption, geen bedraad netwerk, want adoption van een switch) is het gelukt.

Direct glas in de USG via een SFP, instellingen zoals eerder vermeld, en het werkt.

Ik denk dat het aan de vaste link snelheid instelling lag, maar ik kon dat pas net bevestigen want eerst moest dus het hele netwerk weer ingeregeld worden.

edit: volgens mij is het hele process de HDD van mijn cloudkey overleden. Ugh.

[ Voor 5% gewijzigd door Hemingr op 09-04-2026 13:50 ]

Gecensureerd.

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-04 16:49
Vandaag overgezet van Odido naar KPN - soepel proces van begin tot einde, alles werkt na behoren.

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 22:54

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Iemand tips om KPN "op te laten schieten"? Hier nieuwbouw, kabel in de grond kapot en ben al weken bezig dat er iemand komt van Netwerk / Infra om het te repareren. Wijzen naar elkaar of nemen de telefoon niet op en de oplostermijn verschuift gewoon elke twaalf uur op.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

N1ckk schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:32:
Iemand tips om KPN "op te laten schieten"? Hier nieuwbouw, kabel in de grond kapot en ben al weken bezig dat er iemand komt van Netwerk / Infra om het te repareren. Wijzen naar elkaar of nemen de telefoon niet op en de oplostermijn verschuift gewoon elke twaalf uur op.
Wellicht dat er in het KPN Netwerk topic iemand is die je zou kunnen helpen: [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 22:54

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

@Dj-sannieboy Sorry ik heb dat topic gemist. Bedankt.

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-04 15:06
Wat gebeurt er eigenlijk als je de KPN Box niet aansluit om de verbinding te activeren? Ik ben naadloos overgegaan van Youfone naar KPN via mijn eigen UniFi setup en heb de Box dus nog niet aangesloten, maar haal dus wel al de nieuwe snelheden.

• Amiet01

Amiet01

Master_A

Wildfire schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:08:
[...]

Ik heb uiteindelijk voor het gemak zonder teveel gedoe, gewoon de KPN Experia box aangesloten op de ONT en het subnet aangepast naar 193.168.0.x. Daarna mijn nieuwe Deco BE65 set via een switch aangesloten als mesh en ingesteld in AP mode, waarna ik de wifi op de KPN modem heb uitgezet.

Volgens mij loopt alles nu gewoon prima, alleen worden alle apparaten door de KPN modem voorzien van een IP-adres dmv DHCP. Ook Multicast werkt gewoon op de tv box.

Master_A

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04:12
-knip-

[ Voor 101% gewijzigd door crunchytail op 12-04-2026 16:38 ]

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Tommert38 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 23:48:
Wat gebeurt er eigenlijk als je de KPN Box niet aansluit om de verbinding te activeren? Ik ben naadloos overgegaan van Youfone naar KPN via mijn eigen UniFi setup en heb de Box dus nog niet aangesloten, maar haal dus wel al de nieuwe snelheden.
Als je nog geen bevestiging in de email gehad hebt dat je verbinding nu actief is kan je voor even de KPN Box aansluiten, gewoon kaal op de verbinding. De KPN systemen zien dan je box op het netwerk en weten dat je verbinding actief is. Het systeem stuurt dan een mail ter bevestiging en je order wordt automatisch afgerond.

Doe je dit niet dan kan je order blijven hangen, of dit gevolgen heeft weet ik niet.

• Sagitherus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-04 16:30
Recent ben ik overgestapt naar KPN met 4gb-verbinding. Had de modem van de ingang 3-4 tot 9-4 niet aangesloten met het gedachte dat het aangesloten zit. Kreeg daarbij de reminder om het modem aan te sluiten. Nu had ik dat aangesloten, werd de order goed afgesloten en begon het administratieve deel te lopen.

Ik denk dat er een geautomatiseerde check op de verbinding zit en heb het vermoeden dat er nog een handmatige check op kan zitten die je verbinding test en activeert. Anders kan het zo zijn dat de order incompleet wordt afgesloten en de verbinding uit wordt gezet.

Voor nu merk ik op mijn eigen netwerksetup een bandbreedteverschil. Gebruik momenteel een UDM-pro met een sfp+ copper module die ik direct op de XGS-PON ONT (zwarte Genexis-doos) aansluit. Had hier de vlan op 6 gezet en PPPoe aangezet met de username en password die daarvoor bestemd waren. De bandbreedte blijft rond de ~2 Gbit symmetrisch hangen. Doe ik dit met Experiabox 14 op de ont en UDM op de 10Gbit-poort, dan springt het naar de volle ~4gbit.

Nu was ik het forum afgegaan en had daar de hypothese dat het om de PPPoE-settings ging die hem slomer maken. Had ik de mtu-settings toegepast met het idee dat dat de bandbreedte beïnvloedt, maar it doesn't.

Heeft iemand een idee wat else het kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7MvDV1hRCHnVse5HgLrbRpGzOo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UOLP2ltYvGUTZSJxvsOVP2jV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZCG_KGOV7_n3ogaXzelqKST5Os=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mSO9NOjcODdLZ1aUaABjrKMI.png?f=fotoalbum_large

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
Sagitherus schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:46:
Recent ben ik overgestapt naar KPN met 4gb-verbinding. Had de modem van de ingang 3-4 tot 9-4 niet aangesloten met het gedachte dat het aangesloten zit. Kreeg daarbij de reminder om het modem aan te sluiten. Nu had ik dat aangesloten, werd de order goed afgesloten en begon het administratieve deel te lopen.

Ik denk dat er een geautomatiseerde check op de verbinding zit en heb het vermoeden dat er nog een handmatige check op kan zitten die je verbinding test en activeert. Anders kan het zo zijn dat de order incompleet wordt afgesloten en de verbinding uit wordt gezet.

Voor nu merk ik op mijn eigen netwerksetup een bandbreedteverschil. Gebruik momenteel een UDM-pro met een sfp+ copper module die ik direct op de XGS-PON ONT (zwarte Genexis-doos) aansluit. Had hier de vlan op 6 gezet en PPPoe aangezet met de username en password die daarvoor bestemd waren. De bandbreedte blijft rond de ~2 Gbit symmetrisch hangen. Doe ik dit met Experiabox 14 op de ont en UDM op de 10Gbit-poort, dan springt het naar de volle ~4gbit.

Nu was ik het forum afgegaan en had daar de hypothese dat het om de PPPoE-settings ging die hem slomer maken. Had ik de mtu-settings toegepast met het idee dat dat de bandbreedte beïnvloedt, maar it doesn't.

Heeft iemand een idee wat else het kan zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ik van anderen weet, is dat de UDM-Pro met PPPoE geen hardware offload kan doen. Daardoor wordt maar 1 CPU-core gebruikt en kun je niet de volle snelheid halen.

• Sagitherus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-04 16:30
Wat zit er dan op de modem hardwarematig gesoldeerd of softwarematig gecodeerd, waardoor het wel met de volle mep op de mug kan slaan?

[ Voor 7% gewijzigd door Sagitherus op 16-04-2026 14:23 ]

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Sagitherus schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:08:
Wat zit er dan op de modem hardwarematig gesoldeerd of softwarematig gecodeerd, waardoor het wel met de volle mep op de mug kan slaan?
Waarschijnlijk een ASIC-chip.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-04 21:00
Sagitherus schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:08:
De CPU in de Experiabox heeft een netwerk-accelerator ('network processing unit') die PPPoE-verkeer kan 'offloaden', en software die die accelerator kan gebruiken. Zelfde concept als AES-NI voor encryptie op je desktop CPU. OpenWrt op moderne MediaTek CPUs kan dat bijv. ook, maar Ubiquiti niet in alle modellen.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:07
Mijn 100mbit abo lijkt sinds kort gelimiteerd tot daadwerkelijk 100mbit i.p.v. 120mbit. Meer mensen 'last van'?

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09:29
heuker schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:07:
Mijn 100mbit abo lijkt sinds kort gelimiteerd tot daadwerkelijk 100mbit i.p.v. 120mbit. Meer mensen 'last van'?
Is de ethernet link tussen de modem en router niet toevallig teruggevallen op 100mbit?

RIPE Atlas probe #1008427

• Muis666
  • Laatst online: 09:23
heuker schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:07:
Waarschijnlijk een verkeerde kabel / poort bij je thuis waardoor je verbinding teruggaat naar 100 mbit. Mijn 200 Mbit abonnement haalt nog steeds strak 230 Mbit up/down.

Spuit 11...

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:07
Nee, upload is nog steeds 150mbit, gelijk aan wat het altijd was. Alleen Down is strak 100mbit geworden.

Edit: op m'n router is het wel 120mbit. Zal mn AP en laptop eens een reboot geven. Thanks.

[ Voor 31% gewijzigd door heuker op 17-04-2026 11:24 ]

• The Druid
  • Laatst online: 08:47
ikbenjoeri schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:55:
[...]

Wat ik van anderen weet, is dat de alleen UDM-Pro met PPPoE geen hardware offload kan doen. Daardoor wordt maar 1 CPU-core gebruikt en kun je niet de volle snelheid halen.
Bizarre is dat alleen de UniFi Security Gateway, van bijna 10 jaar oud (25 euro op marktplaats) en de recente fiber cloud gateway hardware offloading voor PPPoE lijken te hebben. Kan dit (proefondervindelijk) bevestigen met mijn 1 Gig verbinding. Alleen met deze twee haalde ik mijn volle snelheid. Al is het nog steeds niet ideaal want ze lijken met iedere update het probleem weer terug te brengen. Dus pas op met auto update van je router firmware. Draai hier 5.0.12 op mijn fiber en dat werkt probleemloos.

[ Voor 7% gewijzigd door The Druid op 23-04-2026 09:57 ]

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-04 22:00
Even een zijsprong, heeft iemand ervaring met glasvezel kabelbreuk? Bij mijn moeder voor de deur zijn er graafwerkzaamheden. Ze heeft de werklui op aangesproken dat ze sindsdien geen internet meer heeft. Het lampje op het glasvezelkastje staat op rood (alert).

Heb gezegd dat ze de aannemer van de graafwerkzaamheden erbij moet halen en dat die KPN moet bellen voor herstel. Iemand nog tips? Kan je dit ook zelf melden bij KPN?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:34:
Even een zijsprong, heeft iemand ervaring met glasvezel kabelbreuk? Bij mijn moeder voor de deur zijn er graafwerkzaamheden. Ze heeft de werklui op aangesproken dat ze sindsdien geen internet meer heeft. Het lampje op het glasvezelkastje staat op rood (alert).

Heb gezegd dat ze de aannemer van de graafwerkzaamheden erbij moet halen en dat die KPN moet bellen voor herstel. Iemand nog tips? Kan je dit ook zelf melden bij KPN?
Ik zou er niet op vertrouwen dat dit goed komt. Zelf contact opnemen met KPN op 0800-0402

• Vaevictis_
mad-dog schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:38:
[...]

Ik zou er niet op vertrouwen dat dit goed komt. Zelf contact opnemen met KPN op 0800-0402
Nee dat zeker niet maar misschien heeft iemand dit al een keer meegemaakt en weet wat de juiste stappen zijn. Want werklui zeggen dat ze niets hebben stukgemaakt en mijn moeder ervaart alleen dat niets meer werkt. :X

Ik kan wel KPN bellen, maar misschien hebben ze wel een storingsnummer oid.

EDIT: Gebeld, komt morgen een monteur langs.

[ Voor 4% gewijzigd door Vaevictis_ op 23-04-2026 10:56 ]

• Soundwork
Vaevictis_ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:44:
[...]

Nee dat zeker niet maar misschien heeft iemand dit al een keer meegemaakt en weet wat de juiste stappen zijn. Want werklui zeggen dat ze niets hebben stukgemaakt en mijn moeder ervaart alleen dat niets meer werkt. :X

Ik kan wel KPN bellen, maar misschien hebben ze wel een storingsnummer oid.

EDIT: Gebeld, komt morgen een monteur langs.
Al meer bekend over de storing? Is de kabel kapot getrokken, of lag de storing ergens anders?

• Vaevictis_
Soundwork schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:28:
[...]

Al meer bekend over de storing? Is de kabel kapot getrokken, of lag de storing ergens anders?
De monteur heeft het signaal doorgemeten en in iederdaad kabelbreuk duurt een week om te herstellen. Aannemer graafwerkzaamheden ontkende alles. KPN regelt het verder alleen vergeten te vragen of ze een mobiele Hotspot kunnen leveren want geen tv, internet of vaste telefonie meer.

• Soundwork
Vaevictis_ schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:09:
[...]

De monteur heeft het signaal doorgemeten en in iederdaad kabelbreuk duurt een week om te herstellen. Aannemer graafwerkzaamheden ontkende alles. KPN regelt het verder alleen vergeten te vragen of ze een mobiele Hotspot kunnen leveren want geen tv, internet of vaste telefonie meer.
Ontkenning zal meestal te maken hebben met de (juridische) aansprakelijkheid en dus kostenplaatje....
Vervelend dat jullie nu een week zonder diensten zitten. Ik hoop dat KPN een hotspot / databundel kan regelen. Ik neem aan dat je dan ook mobiel van KPN hebt?

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:01
Vaevictis_ schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:09:
[...]

stuur je adres door dan regelen we dat je maandag of dinsdag weer online bent ;). Daarnaast de veroorzaker vinden we wel hoor

• Vaevictis_
Economics schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:35:
[...]
stuur je adres door dan regelen we dat je maandag of dinsdag weer online bent ;). Daarnaast de veroorzaker vinden we wel hoor
Ze heeft het kaartje van de aannemer gevraagd dus de monteur is op de hoogte. Dank voor het regelen.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Soundwork schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:30:
[...]

Ontkenning zal meestal te maken hebben met de (juridische) aansprakelijkheid en dus kostenplaatje....
Vervelend dat jullie nu een week zonder diensten zitten. Ik hoop dat KPN een hotspot / databundel kan regelen. Ik neem aan dat je dan ook mobiel van KPN hebt?
Als er een graafmachine bezig geweest met graven zal er, als het goed is, een klic-melding gedaan zijn.

• jongetje
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:37:
[...]

Als er een graafmachine bezig geweest met graven zal er, als het goed is, een klic-melding gedaan zijn.
Dat lost alleen de graafschade niet op...
En de aannemer erkent al dat die aan het werk is geweest begrijp ik.

[ Voor 11% gewijzigd door jongetje op 25-04-2026 18:44 ]

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Na veel gedoe met aanleg en initiele aansluiting, is een paar week geleden een monteur langs geweest die de ONT heeft vervangen. Dat leek iets beter te gaan, maar bleek in de praktijk nog genoeg problemen te geven met oa videobellen.

Deze week gebeld en vandaag een monteur langs gehad. Deze het verhaal verteld en de pingdata laten zien. Die zag wat packetloss bij de upload, maar niet buitensporig veel. Na gebel met een collega bleek er de afgelopen 24h meer dan 250 keer de poort/aansluiting in de wijkkast te zijn uitgevallen. Andere poorten er naast hebben schijnbaar ook problemen, dus het probleem zit waarschijnlijk daar. Deze monteur kon daar echter niet in, omdat het is uitbesteed aan een andere partij. Als het goed is word ik volgende week gebeld voor een afspraak door deze partij. Fijn om te horen dat er in ieder geval iets van een probleem is gevonden, nu hopen dat het op een beetje redelijk termijn opgelost word (en niet weer 3 maand moet wachten op een monteur van een (onder)aannemer).

• Soundwork
Gropah schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:38:
Na veel gedoe met aanleg en initiele aansluiting, is een paar week geleden een monteur langs geweest die de ONT heeft vervangen. Dat leek iets beter te gaan, maar bleek in de praktijk nog genoeg problemen te geven met oa videobellen.

Deze week gebeld en vandaag een monteur langs gehad. Deze het verhaal verteld en de pingdata laten zien. Die zag wat packetloss bij de upload, maar niet buitensporig veel. Na gebel met een collega bleek er de afgelopen 24h meer dan 250 keer de poort/aansluiting in de wijkkast te zijn uitgevallen. Andere poorten er naast hebben schijnbaar ook problemen, dus het probleem zit waarschijnlijk daar. Deze monteur kon daar echter niet in, omdat het is uitbesteed aan een andere partij. Als het goed is word ik volgende week gebeld voor een afspraak door deze partij. Fijn om te horen dat er in ieder geval iets van een probleem is gevonden, nu hopen dat het op een beetje redelijk termijn opgelost word (en niet weer 3 maand moet wachten op een monteur van een (onder)aannemer).
Je hebt het over een ONT, dus ik neem aan dat je een XGS-PON aansluiting hebt?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gropah schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:38:
Andere poorten er naast hebben schijnbaar ook problemen, dus het probleem zit waarschijnlijk daar.
Recent onweer gehad of werkzaamheden van Enexis/Stedin/Liander?
offtopic:
Of is Ons Huis weer bezig geweest :+ , kortsluiting veroorzaken binnen de woning van moeders, tariefomschakelingsapparatuur ergens in de wijk ving de klap op. Jaren lange nasleep.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Soundwork schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:56:
[...]

Je hebt het over een ONT, dus ik neem aan dat je een XGS-PON aansluiting hebt?
Yup.
Raven schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:51:
[...]

Recent onweer gehad of werkzaamheden van Enexis/Stedin/Liander?
offtopic:
Of is Ons Huis weer bezig geweest :+ , kortsluiting veroorzaken binnen de woning van moeders, tariefomschakelingsapparatuur ergens in de wijk ving de klap op. Jaren lange nasleep.
Geen idee. Ze hebben mij in november aangesloten maar dat bleek kapot bij oplevering, verder op de wijk in. Dat is halverwege maart gerepareerd, maar toen bleek het dus al te klapperen. Dus geen idee wanneer dit precies gebeurd is/zou moeten zijn.

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:01
Gropah schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:14:
[...]

Yup.

[...]

Geen idee. Ze hebben mij in november aangesloten maar dat bleek kapot bij oplevering, verder op de wijk in. Dat is halverwege maart gerepareerd, maar toen bleek het dus al te klapperen. Dus geen idee wanneer dit precies gebeurd is/zou moeten zijn.
Simpel, men moet gewoon kijken of op dezelfde vezel waar de andere 16 klanten geleverd wordt soort gelijk gedrag vertoond, dat zegt namelijk iets over waar het probleem mogelijk zit. Een klapperende ONT kan veel oorzaken hebben maar wat mogelijk kan is dat er iemand opdezelfde vezel een defecte ONT heeft, of dat er wellicht ergens een microbend zit wat resulteert zich in de te hoge demping of wellicht dat je zelfs klappert op laag 3 PPP en dan kan de oorzaak weer heel ergens anders liggen . Enfin, had graag voor je willen kijken maar ga helaas vanavond op vakantie!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Economics schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:54:
[...]

Enfin, had graag voor je willen kijken maar ga helaas vanavond op vakantie!
Op vakantie gaan is natuurlijk nooit helaas :)

• 486dx2
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:57
Na 15+ jaar Ziggo (1 Gb internet, tv en telefonie) wil ik overstappen naar een andere partij: te trage upload snelheid, geen vaste telefoon meer nodig (kids zijn ouder) en stevige prijs.

Het TV pakket komt ook te vervallen, ik verwacht dat de content pakketten (bv NL Ziet, Disney, etc) met de standaard apps op de tv (of evt met een media stick) goed kunnen worden bekeken. Hiermee is dus alleen nog een Internet aansluiting nodig.

Een overstap van coax naar fiber ligt natuurlijk voor de hand :) . KPN en Odido staan op de shortlist, waarbij ik graag de Unifi Cloud Gateway Fiber als router wil aansluiten op het glasvezelkastje in de meterkast (dubbele oranje, AON? TY01?).

De UCG Fiber lijkt ideaal:
  • Simpel: 1 router, 1x instellen, 1x beheer met Unifi
  • 24/7 Unifi Controller (had ik nog niet) voor 3 bestaande Unifi AP’s
  • Moderne en rappe router, met beperkt stroomverbruik (1 apparaat)
  • Router en alles daar achter (bv VLANS) in eigen beheer
  • De Unifi Controller icm Home Assistant geeft interessante mogelijkheden (bv automatiseringen obv aan/af -wezigheid van mobiele telefoons)
De voorkeur voor KPN komt doordat ik in dit topic heb gelezen dat sinds een firmware update van het fiber kastje in de meterkast UCG fiber direct op het fiber kastje kan worden aangesloten. Ook de behulpzaamheid van mede Tweakers /KPN medewerkers in dit topic geeft vertrouwen (petje af, diepe buiging _/-\o_ )

Ik heb dus weinig ervaring met overstappen van ISP’s. Graag zou ik weer voor langere tijd bij de volgende internet partij willen blijven zitten, bij voorkeur zonder omkijken. Omdat het aansluiten van de UCG fiber geen standaard oplossing is, ben ik nog op zoek.

Hopelijk kan ik hier de (laatste) antwoorden vinden:
  1. Kan de UCG fiber probleemloos op het Fiber kastje in de meter kast worden aangesloten? (Internet only).
  2. Moeten de oranje fiber kastjes in de meterkast worden vervangen?
  3. Zijn er ergens stap-voor-stap instructies om de UCG fiber aan te sluiten en te configureren? (ik las dat het snel/simpel te doen is, maar ik heb nog geen beeld wat dan moet worden ingesteld.) Zonder UCG fiber thuis kan ik de mogelijke instellingen nog niet bekijken (om alvast een beeld te krijgen).
  4. En misschien wel het belangrijkst: Eenmaal in gebruik, waar moet ik aan denken? Als er updates van het fiber kastje of UCG fiber zijn, worden deze automatisch doorgevoerd, of vraagt extra handelingen? Kunnen hierdoor storingen ontstaan? Is er een kans dat KPN de UCG fiber / eigen routers direct op het fiber kastje in de toekomst gaat weren?
Hopelijk zijn het domme/simpele vragen. Ik wil vooral voorkomen dat ik thuis alles omzet, om er daarna achter te komen dat het toch niet goed werkt. Ik ben erg benieuwd.

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:18
Zie antwoorden na -> in het gequoot bericht:
486dx2 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:47:

Hopelijk kan ik hier de (laatste) antwoorden vinden:
  1. Kan de UCG fiber probleemloos op het Fiber kastje in de meter kast worden aangesloten? (Internet only).
  2. -> Ja
  3. Moeten de oranje fiber kastjes in de meterkast worden vervangen?
  4. -> Ja, Je krijgt hier een (O)NT module voor, of deze wordt door een monteur geplaatst bij het opleveren van het abonnement
  5. Zijn er ergens stap-voor-stap instructies om de UCG fiber aan te sluiten en te configureren? (ik las dat het snel/simpel te doen is, maar ik heb nog geen beeld wat dan moet worden ingesteld.) Zonder UCG fiber thuis kan ik de mogelijke instellingen nog niet bekijken (om alvast een beeld te krijgen).
  6. -> Lees het topic hier even door, In korte lijnen: VLAN 6 aan de WAN zijde, met PPPoE en iets willekeurigs (zoals KPN of Internet) voor zowel de gebruikersnaam als wachtwoord. De (O)NT heeft een RJ45 aansluiting welke je aansluit op de WAN aansluiting van de UCG Fiber.
  7. En misschien wel het belangrijkst: Eenmaal in gebruik, waar moet ik aan denken? Als er updates van het fiber kastje of UCG fiber zijn, worden deze automatisch doorgevoerd, of vraagt extra handelingen? Kunnen hierdoor storingen ontstaan? Is er een kans dat KPN de UCG fiber / eigen routers direct op het fiber kastje in de toekomst gaat weren?
  8. -> Fiber kastje ((O)NT) krijgt updates vanuit het netwerk. Voor de Unifi UCG Fiber ben je zelf verantwoordelijk om deze bij te werken (zoals eigenlijk elke niet door de provider geleverde router).
Dat gezegd hebbende, Sluit wel altijd eerst even de door KPN geleverde router (Box 12 / 14) aan om te testen of de verbinding werkt, en laat deze even een uurtje aangesloten voordat je je eigen router aansluit.

[ Voor 6% gewijzigd door Sende115 op 28-04-2026 10:18 ]

Pagina: 1 ... 192 193 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
- KPN TV+: [KPN TV+] - Ervaringen en discussie