[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 192 193 Laatste
Acties:

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-04 10:54

Amiet01

Master_A

jongetje schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:11:
@Amiet01 Je kunt ook je eigen router aansluiten achter de xsgpon mediaconverter met UTP. Dan gebruik je de experiabox gewoon helemaal niet. Veel simpeler en scheelt een apparaat (en stroom).
Alleen is het dan een beetje lastig met vaste telefonie toch? Of kun je dat ook werkend krijgen?

Master_A

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-04 19:36

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Amiet01 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:11:
[...]

Alleen is het dan een beetje lastig met vaste telefonie toch? Of kun je dat ook werkend krijgen?
https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur
Met daarop ook de informatie over de instellingen voor telefonie.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Amiet01 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:11:
[...]

Waarom zou je dat via kpn willen? Kan prima en veel goedkoper via bijvoorbeeld cheapconnect.

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-04 10:54

Amiet01

Master_A

Maar je eigen router moet dan toch ook een telefoonaansluiting hebben? Ik ben dit nog niet tegengekomen op een TP-Link of Ubiquiti.

@jongetje ik heb dit eenmaal aangevraagd via KPN en vind het makkelijk om alles op één plek te hebben.

Master_A

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:59

GaMbiNo

1337

Amiet01 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:15:
[...]

Maar je eigen router moet dan toch ook een telefoonaansluiting hebben? Ik ben dit nog niet tegengekomen op een TP-Link of Ubiquiti.

@jongetje ik heb dit eenmaal aangevraagd via KPN en vind het makkelijk om alles op één plek te hebben.
Met VOIP telefonie hoeft dat niet. Ben zelf ook pasgeleden overgestapt naar een Ubiquiti Cloud Gateway Fiber icm een Yealink VOIP telefoon. En ik heb de KPN box 12 er dus uitgehaald. Werkt prima.

[ Voor 3% gewijzigd door GaMbiNo op 04-04-2026 08:42 ]

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:03
Amiet01 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:15:
[...]

Er zijn VoIP toestellen en die gaan rechtstreeks op je router, analoge toestellen vereisen een zgn. ATA. Zoiets:

https://www.voipshop.nl/p...er-voor-2-telefoons-51580

RIPE Atlas probe: 1005104

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

jongetje schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:11:
@Amiet01 Je kunt ook je eigen router aansluiten achter de xsgpon mediaconverter met UTP. Dan gebruik je de experiabox gewoon helemaal niet. Veel simpeler en scheelt een apparaat (en stroom).
Dan moet je router wel de mogelijkheid hebben om daarvoor ingesteld te worden. Dat kunnen zeker niet alle routers... zie [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken

(gaat over XGS-PON in dit geval, meeste nieuwe leveringen zijn ook XGS-PON)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Wildfire schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:08:
[...]

Dan moet je router wel de mogelijkheid hebben om daarvoor ingesteld te worden. Dat kunnen zeker niet alle routers... zie [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken

(gaat over XGS-PON in dit geval, meeste nieuwe leveringen zijn ook XGS-PON)
:? Als je de 'mediaconverter' van KPN gebruikt (NTU/FTU) kan vrijwel iedere router gebruikt worden. Enige eis is ondersteuning voor PPPoE en VLAN op WAN (en eventueel IGMP proxy als je multicast IPTV wil doen).

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-04 18:36
Sando schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:03:
Mijn gigabit internet valt na anderhalf jaar probleemloos KPN met een eigen Asus router steeds uit.

Vandaag tot 3 keer toe. De eigen router geeft aan dat WAN weg is. Als ik het FTU/ONT-kastje van KPN uit zet en vervolgens weer aan, dan werkt het internet (na een paar minuten) weer. Dat is simpel genoeg, maar het begint wel irritant te worden, en ik heb geen ideeën meer:
  1. KPN heeft geen storing of werkzaamheden, en de online diagnose (via KPN account) zegt dat het ook niet aan KPN ligt.
  2. Ik kan niks in de security logs van mijn router vinden, dus ben ik niet geblacklist vanwege een botnet-infectie.
  3. Alle overige interne communicatie en NAS via de router gaan nog steeds prima, dus het ligt niet aan mijn router.
  4. We hebben al een tijdje geen apparaten toegevoegd of wijzigingen aangebracht, dus ik heb ook niet iets kapotgetweaked.
  5. Ik heb ook de router een keer gereboot, voor de zekerheid. Maar twee uur later lag WAN er weer uit.
Het ligt uiteraard niet nergens aan, dus ik was benieuwd of jullie misschien weten hoe dit zou kunnen komen?
Dit was bij mij een voorbode van het overlijden van mijn ONT kastje. Continue random drops van een paar seconde 3 a 4x per dag, paar weken later een ont kastje wat overleden was. Lastige is dat je het niet zelf kan trouble shooten en het 99% van de tijd goed werkt.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vraag uit nieuwsgierigheid, ik zit nu op 1Gbit AON van KPN (en dat is dan ook het maximum wat AON / KPN aanbied), maar ik kom van Odido af en die boden 8Gbit aan op dit adres via dezelfde A-fiber (ik heb nog een A en B-fiber aansluiting). Hoe kan het dat Odido dergelijk hoge snelheden via dezelfde fiber kan aanbieden en KPN niet?

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
ArcticWolf schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:35:
Vraag uit nieuwsgierigheid, ik zit nu op 1Gbit AON van KPN (en dat is dan ook het maximum wat AON / KPN aanbied), maar ik kom van Odido af en die boden 8Gbit aan op dit adres via dezelfde A-fiber (ik heb nog een A en B-fiber aansluiting). Hoe kan het dat Odido dergelijk hoge snelheden via dezelfde fiber kan aanbieden en KPN niet?
Dat betekent dat Odido eigen apparatuur in de POP heeft staan. In nieuwere POP's gebruikt KPN XGSPON multipoint met passieve splitters en kan er geen eigen apparatuur meer geplaatst worden.

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:29
(jarig!)
En KPN gaat de bestaande POP's ook wel upgraden naar XGSPON (en dus hogere snelheden). Helaas is de planning daarvan voor iedereen hier een mysterie...

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Muis666 schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:08:
En KPN gaat de bestaande POP's ook wel upgraden naar XGSPON (en dus hogere snelheden). Helaas is de planning daarvan voor iedereen hier een mysterie...
Ik heb ansich geen interesse in meer dan 1Gbit hier thuis omdat ik het nooit effectief zou gebruiken, maar vroeg het mij af waarom Odido wel richting de 8Gbit kon gaan en KPN terwijl het in principe dezelfde vezel is.

Eergisteren wel uit interesse de Wan2GP AI op m'n PC gezet om te kijken hoe dat werkt en draait op m'n 5070Ti en 32GB DDR4... (niet goed kan ik je vertellen), maar zelfs met 110MB/s (sustained) duurde het best wel even om ruim 100GB aan source en build repos te downloaden. Had echt niet verwacht dat een AI model zoveel GB's in beslag zou nemen (leer moment), op dergelijke momenten had ik wel 8Gbit gewenst ;)

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:35
knip

was een iets te eenzijdige klaagzang realiseer ik me een aantal uren later. don't mind me :+

[ Voor 86% gewijzigd door Fiekert op 06-04-2026 21:46 . Reden: reactie droeg niks bij aan topic ]

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04 19:40

vr6-only

Blub Blub

Fiekert schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:58:
Uiteindelijk snap ik natuurlijk ook wel de belangen van het uitblijven van een planning, maar op dit moment biedt het mij niet genoeg zekerheid om te weten of ik verder wil met KPN Glas, helaas zit ik op Odido na vast aan het netwerk van KPN in mijn regio. de taks is altijd een overweging in het afsluiten van een concullega netwerk. Ben nu bij andere providers aan het kijken en het steekt me toch wel je overal WBA tarieven bovenop krijgt waardoor in essentie van concurrentie geen sprake is. tot mijn contract in augustus afloopt ga ik nog wel even nadenken over mn samenstelling van het abbonement en provider.
Geen idee wat je nu probeert te vertellen.

Het is de keus van de providers om te kiezen voor WBA, op Odido na dan, als ik je verhaal zo lees. Het concept van een open netwerk werkt dus, maar blijkbaar ziet men weinig heil om de benodigde investeringen te doen, zodat ook zij over ODF access kunnen leveren.

Uiteindelijk heb je dankzij de investeringen van een KPN überhaupt de mogelijkheid tot snel internet, anders dan Ziggo. Maar kennelijk is dat niet voldoende voor je.

It ain't stupid if it works!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Beste mensen. Hoe je het ook wend of keert, mijn inziens is KPN echt de beste glasprovider. En ja, het kost wat meer, maar is rete stabiel. Al 16 jaar hier ofzo? Ja ja, Drenthe was er vroeg bij. Het aantal kortstondige storingen is echt op 1 hand te tellen. 1x Was op een vrijdag avond de IPTV voor langere tijd stuk. Jaaren geleden. Nou de wereld was te klein volgens alle media. Man man man, even een paar uur geen TV kijken en ze gingen allemaal dood. 8)7
Heb hier zelf ook de1Gb verbinding (die ik eigenlijk helemaal niet nodig heb), maar ja, die paar Euro meer???

Zal never nooit voor een andere provider kiezen. Elke twee jaar bel ik met hun om een nieuw 2 jaarlijks contract af te sluiten en krijg dan weer een behoorlijke korting. Helemaal prima zo.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Jabbah
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:29
Wij hebben sinds een maand of 3 KPN TV en internet. Het beeld op onze TV (4k samsung) was altijd prima, maar sinds een week of 2 is het beeld erg blokkerig, alsof we naar een 640x480 resolutie kijken. Je ziet het ook goed in het menu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dtCg_w8kIK_58esmSMO1Rt1bsw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3Eor1vXbQ4IOHGvY2PlhW1YB.jpg?f=user_large

In de setup is niks veranderd. Automatisch beste kwaliteit staat aan in de KPN box. Het beeld via de Google Streamer, Nintendo Switch en het Samsung menu zijn allemaal dik in orde, alleen via de KPN box is het drama.

Ik heb de box opnieuw opgestart, router ook. Wat zou het kunnen veroorzaken? Defect aan de KPN box?

• Almerian
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:39
Jabbah schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:58:
Wij hebben sinds een maand of 3 KPN TV en internet. Het beeld op onze TV (4k samsung) was altijd prima, maar sinds een week of 2 is het beeld erg blokkerig, alsof we naar een 640x480 resolutie kijken. Je ziet het ook goed in het menu:

[Afbeelding]

In de setup is niks veranderd. Automatisch beste kwaliteit staat aan in de KPN box. Het beeld via de Google Streamer, Nintendo Switch en het Samsung menu zijn allemaal dik in orde, alleen via de KPN box is het drama.

Ik heb de box opnieuw opgestart, router ook. Wat zou het kunnen veroorzaken? Defect aan de KPN box?
Je bericht mist informatie. bijvoorbeeld:
- je kijkt met de KPN box, hoe en waarop is deze aangesloten?
- heb je meerdere routers/switches in je netwerk?
- zo ja, staat IGMP snooping aan
- hoe zijn de andere diensten/apparaten waarmee je vergelijkt aangesloten?

Probeer eens te switchen tussen draadloos/bedraad of een andere netwerkkabel, voor zover dat nog niet geprobeerd is.

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:10

[Afbeelding]

Je zou in het menu van de TV en van de TV+ box kunnen zien wat voor resolutie er uitgestuurd wordt. Het wil nog wel eens helpen om de resolutie handmatig in te stellen (gezien TV met de PAL standaard wordt opgenomen, zou ik dan zeggen kies voor 4K / 50Hz).

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:18
Dat doet onze TV+ STB ook altijd: na een update komt er reboot en staat het ding op 480p, ondanks dat alles op "automatisch" staat. Op het forum van KPN werd dit met 100% zekerheid weggedaan als zijnde een probleem van onze TV, maar het doet zich ook voor op een andere Samsung en een LG. We hebben ooit een 2e kastje gehad en die had dit probleem niet. Naar mijn mening zitten er gewoon brakke kastjes tussen. Het probleem staat los van IGMP snooping, andere diensten, wifi, bedraad e.d. omdat dit kastje direct op de KPN Box 12 is aangesloten en dus niet op de eigen router.

Oplossing: auto-resolutie uitschakelen, op 1080p zetten (maximum wat je kunt kiezen) en daarna rebooten. Dan weer op automatisch of 2160 zetten en daarna blijft het beeld op 2160p staan.

[ Voor 14% gewijzigd door robert.v.w. op 07-04-2026 07:18 ]

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:10
Voor de mensen die geen gebruik maken van 4K tv kan de stb het best op 1080p worden ingesteld want menig tv heeft een betere upscaler dan die kpn tv box.

XBL gamertag StayingPow3r

• Jabbah
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:29
robert.v.w. schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:14:
[...]

Dat doet onze TV+ STB ook altijd: na een update komt er reboot en staat het ding op 480p, ondanks dat alles op "automatisch" staat. Op het forum van KPN werd dit met 100% zekerheid weggedaan als zijnde een probleem van onze TV, maar het doet zich ook voor op een andere Samsung en een LG. We hebben ooit een 2e kastje gehad en die had dit probleem niet. Naar mijn mening zitten er gewoon brakke kastjes tussen. Het probleem staat los van IGMP snooping, andere diensten, wifi, bedraad e.d. omdat dit kastje direct op de KPN Box 12 is aangesloten en dus niet op de eigen router.

Oplossing: auto-resolutie uitschakelen, op 1080p zetten (maximum wat je kunt kiezen) en daarna rebooten. Dan weer op automatisch of 2160 zetten en daarna blijft het beeld op 2160p staan.
Dit ga ik vanavond als eerste even proberen voordat ik ga experimenteren met andere dingen. Klinkt wel alsof dit hetzelfde probleem is als bij ons.
Pagina: 1 ... 192 193 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
- KPN TV+: [KPN TV+] - Ervaringen en discussie