Na 15+ jaar Ziggo (1 Gb internet, tv en telefonie) wil ik overstappen naar een andere partij: te trage upload snelheid, geen vaste telefoon meer nodig (kids zijn ouder) en stevige prijs.
Het TV pakket komt ook te vervallen, ik verwacht dat de content pakketten (bv NL Ziet, Disney, etc) met de standaard apps op de tv (of evt met een media stick) goed kunnen worden bekeken. Hiermee is dus alleen nog een Internet aansluiting nodig.
Een overstap van coax naar fiber ligt natuurlijk voor de hand

. KPN en Odido staan op de shortlist, waarbij ik graag de Unifi Cloud Gateway Fiber als router wil aansluiten op het glasvezelkastje in de meterkast (dubbele oranje, AON? TY01?).
De UCG Fiber lijkt ideaal:
- Simpel: 1 router, 1x instellen, 1x beheer met Unifi
- 24/7 Unifi Controller (had ik nog niet) voor 3 bestaande Unifi AP’s
- Moderne en rappe router, met beperkt stroomverbruik (1 apparaat)
- Router en alles daar achter (bv VLANS) in eigen beheer
- De Unifi Controller icm Home Assistant geeft interessante mogelijkheden (bv automatiseringen obv aan/af -wezigheid van mobiele telefoons)
De voorkeur voor KPN komt doordat ik in dit topic heb gelezen dat sinds een firmware update van het fiber kastje in de meterkast UCG fiber direct op het fiber kastje kan worden aangesloten. Ook de behulpzaamheid van mede Tweakers /KPN medewerkers in dit topic geeft vertrouwen (petje af, diepe buiging

)
Ik heb dus weinig ervaring met overstappen van ISP’s. Graag zou ik weer voor langere tijd bij de volgende internet partij willen blijven zitten, bij voorkeur zonder omkijken. Omdat het aansluiten van de UCG fiber geen standaard oplossing is, ben ik nog op zoek.
Hopelijk kan ik hier de (laatste) antwoorden vinden:
- Kan de UCG fiber probleemloos op het Fiber kastje in de meter kast worden aangesloten? (Internet only).
- Moeten de oranje fiber kastjes in de meterkast worden vervangen?
- Zijn er ergens stap-voor-stap instructies om de UCG fiber aan te sluiten en te configureren? (ik las dat het snel/simpel te doen is, maar ik heb nog geen beeld wat dan moet worden ingesteld.) Zonder UCG fiber thuis kan ik de mogelijke instellingen nog niet bekijken (om alvast een beeld te krijgen).
- En misschien wel het belangrijkst: Eenmaal in gebruik, waar moet ik aan denken? Als er updates van het fiber kastje of UCG fiber zijn, worden deze automatisch doorgevoerd, of vraagt extra handelingen? Kunnen hierdoor storingen ontstaan? Is er een kans dat KPN de UCG fiber / eigen routers direct op het fiber kastje in de toekomst gaat weren?
Hopelijk zijn het domme/simpele vragen. Ik wil vooral voorkomen dat ik thuis alles omzet, om er daarna achter te komen dat het toch niet goed werkt. Ik ben erg benieuwd.