Hallo allemaal,
Allereerst excuses als mijn vraag wat basic is. Ik ben net lid geworden van het forum en merk dat hier veel mensen zitten met behoorlijk wat technische kennis, dus het is een beetje overweldigend. 😅
Ik ga binnenkort overstappen van Ziggo naar KPN (ingangsdatum: 9 april). Net toen ik me wat zekerder begon te voelen over mijn netwerksetup liep ik tegen het volgende probleem aan.
Ik heb een
TP-Link BE400 router gekocht omdat ik graag mijn eigen router wil gebruiken en mijn eigen wifi-netwerken wil configureren:
1x 5 GHz netwerk & 1x 2.4 GHz netwerk voor IoT-apparaten
Tot mijn verrassing ontdekte ik dat de KPN-router niet in bridge mode kan, zoals bij Ziggo wel kan.
Vraag 1
Na wat googelen zag ik dat het mogelijk is om een eigen router/modem te gebruiken, maar ik vraag me af hoe de aansluiting precies werkt.
Krijg ik vanuit de glasvezelaansluiting van KPN een ethernet (RJ45) aansluiting waarop ik mijn BE400 router kan aansluiten?
In mijn meterkast zit al een glasvezelbox (zie foto), maar daar lijken geen ethernetpoorten op te zitten.
Mijn TP-Link BE400 heeft alleen ethernetpoorten, maar ik ben technisch wel comfortabel met zaken zoals:
VLAN ID instellen & PPPoE configureren
Vraag 2
Als er inderdaad een ethernetpoort uit de KPN ONT/modem komt, kan ik dan ook gewoon de CAT7 kabel gebruiken die al door mijn leiding naar de woonkamer loopt, zodat mijn BE400 in de woonkamer staat in plaats van in de meterkast?
Vraag 3
Als ik mijn eigen router gebruik, kan ik dan ook alle functionaliteiten van de BE400 benutten, zoals:
- eigen firewall
- VPN
- aparte subnetten
Of zijn er beperkingen wanneer je KPN gebruikt?
Vraag 4
Omdat ik in een vrij groot appartement woon, ben ik ook benieuwd naar wifi-extenders of mesh-oplossingen die goed werken in combinatie met een eigen router zoals de BE400.
Tot slot: zou iemand misschien een foto kunnen delen van de KPN glasvezelconverter / modem in de meterkast (de ONT die glasvezel naar ethernet omzet)? Dan kan ik me een beter beeld vormen van hoe de aansluiting er uiteindelijk uit gaat zien.
Alvast bedankt