[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 191 192 Laatste
Acties:

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:36
spaceboy schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:15:
Ik heb Internet met TV+. 9 maanden geleden afgesloten en is nog 3 maanden actief. Nu heb ik TV+ uit mijn abonnement gegooid (dat kon gratis zag ik, scheelt 12,50 per maand, en ik kijk toch bijna niet). Ik heb hier netjes een mail van gekregen met mijn nieuwe maandbedrag. Maar dé vraag: per wanneer gaat dit in? En is het zo dat de app op mijn smart tv op hetzelfde moment stopt met werken als "via het aparte kastje"??
Per direct en kijken via de app is uiteraard ook niet meer mogelijk. Het is alles of niets

[ Voor 6% gewijzigd door mad-dog op 23-02-2026 18:20 ]

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:18

spaceboy

Op grote hoogte

mad-dog schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:20:
[...]

Per direct en kijken via de app is uiteraard ook niet meer mogelijk. Het is alles of niets
Top, het is gelukt ja! Thanks!

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-03 23:16
In mijn beleving konden we een jaar geleden nog pauzeren en daarna vooruitspoelen bij de commerciële zenders. We zitten nu (nog) bij Odido en daar is dat niet toegestaan. Kan dit bij KPN nog wel? En blijft dat in de toekomst ook zo?

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:07
barrymossel schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:05:
In mijn beleving konden we een jaar geleden nog pauzeren en daarna vooruitspoelen bij de commerciële zenders. We zitten nu (nog) bij Odido en daar is dat niet toegestaan. Kan dit bij KPN nog wel? En blijft dat in de toekomst ook zo?
Kan niet op alles zenders zover ik weet. (RTL zenders sowieso niet)
Zolang het programma/ serie nog bezig is mag het sowieso niet. Dan is opnemen enige oplossing.

Dit verzinnen de providers niet zelf wordt ze opgelegd door de zenders wat wel en niet mag.

Ziggo heeft dit ook onlangs aangepast dat het niet meer kan.

[ Voor 7% gewijzigd door mgiebels op 25-02-2026 08:12 ]

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:07
barrymossel schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:05:
Kan zoals @mgiebels zet alleen bij bepaalde zenders. Vooruitspoelen werkte op Discovery bijvoorbeeld altijd wel, maar de RTL / SBS weer niet. Het gekke is dat het via de browser soms wel werkt, zo spoel ik reclames bij VI soms (deels) door. Maar de andere keer werkt dat weer niet. Ik heb nooit echt bijgehouden wanneer en waar wel en niet.

Overigens lijkt het erop dat ik na 8 jaar weg ga bij KPN. Ja ik weet het, een slapende en luie klant. Maar toen ik mijn facturen onlangs aan het bekijken was zag ik tot mijn schrik dat ik al 8 jaar klant was zonder ook maar een Euro korting gekregen te hebben. (TV, internet en 2 mobiele telefoons met binnenkort een 3e). In de telefoon geklommen naar KPN, maar ze bewegen gewoon niks. Ja, de standaard 5 Euro die ik bij een "verlenging" ook krijg. Ben ik alsnog duurder uit dan het standaard tarief bij Ziggo :X Dat vind ik echt te karig als je bedenkt dat ik gauw 200 Euro kan besparen op een jaarcontract elders, welkomst cadeau buiten beschouwing gelaten.

Begrijp me niet verkeerd, ben tevreden over de dienstverlening (al werkt Wifi de laatste weken ruk). Maar ik wil ook geen dief van m'n portemonnee meer zijn. Dus voortaan maar elk jaar overstappen denk ik. Onbegrijpelijk eigenlijk dat elke provider er jaarlijks bakken met geld voor monteurs, marketing en administratie tegenaan gooit i.p.v. bestaande klanten binnen te houden.

Join het GoT Pulse-Team!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:07
Denman schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:49:
[...]

Kan zoals @mgiebels zet alleen bij bepaalde zenders. Vooruitspoelen werkte op Discovery bijvoorbeeld altijd wel, maar de RTL / SBS weer niet. Het gekke is dat het via de browser soms wel werkt, zo spoel ik reclames bij VI soms (deels) door. Maar de andere keer werkt dat weer niet. Ik heb nooit echt bijgehouden wanneer en waar wel en niet.

Overigens lijkt het erop dat ik na 8 jaar weg ga bij KPN. Ja ik weet het, een slapende en luie klant. Maar toen ik mijn facturen onlangs aan het bekijken was zag ik tot mijn schrik dat ik al 8 jaar klant was zonder ook maar een Euro korting gekregen te hebben. (TV, internet en 2 mobiele telefoons met binnenkort een 3e). In de telefoon geklommen naar KPN, maar ze bewegen gewoon niks. Ja, de standaard 5 Euro die ik bij een "verlenging" ook krijg. Ben ik alsnog duurder uit dan het standaard tarief bij Ziggo :X Dat vind ik echt te karig als je bedenkt dat ik gauw 200 Euro kan besparen op een jaarcontract elders, welkomst cadeau buiten beschouwing gelaten.

Begrijp me niet verkeerd, ben tevreden over de dienstverlening (al werkt Wifi de laatste weken ruk). Maar ik wil ook geen dief van m'n portemonnee meer zijn. Dus voortaan maar elk jaar overstappen denk ik. Onbegrijpelijk eigenlijk dat elke provider er jaarlijks bakken met geld voor monteurs, marketing en administratie tegenaan gooit i.p.v. bestaande klanten binnen te houden.
Elk jaar even bellen met KPN helpt ook krijg je weer leuke kortingen.
Ik kreeg jaar lang 7,50 korting erbij en bij mobiel 5 euro erbij.
Doet ziggo ook niet vanzelf.

Ik zit daardoor al jaren goedkoper als ziggo met het zelfde als ik daar ook zou afnemen.

rest kijken we via IPTV ;)

En KPN Mobiel heeft voor mij nog steeds beste dekking Vodagone heeft hier geen bereik ja als ik in me tuin sta maar binnen nada zelfde geldt voor Odido hier ook slecht bereik. En ja alles zit op zelfde mast ook nog eens.

[ Voor 7% gewijzigd door mgiebels op 25-02-2026 09:00 ]

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-03 23:16
Denman schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:49:
[...]

Vrouwlief (en ik deels) kunnen niet aan de TV kastjes van Ziggo en Odido wennen. En persoonlijk vond ik de lage upload bij Ziggo vervelend (met name met thuiswerken). Dus dan maar iets meer betalen. En voorheen kregen wij bij KPN gewoon elk jaar korting. Nu een Switch 2, die duurder is dan de korting die we zouden krijgen bij 24 maanden abo. Leuk voor papa de kinderen...

• BitAndre
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-03 13:22
mgiebels schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:11:
[...]

Kan niet op alles zenders zover ik weet. (RTL zenders sowieso niet)
Zolang het programma/ serie nog bezig is mag het sowieso niet. Dan is opnemen enige oplossing.

Dit verzinnen de providers niet zelf wordt ze opgelegd door de zenders wat wel en niet mag.

Ziggo heeft dit ook onlangs aangepast dat het niet meer kan.
Als aanvulling hierop: bij terugkijken kan je, ook bij RTL, de eerste 5(?) minuten wel doorspoelen. Dus je hoeft niet verplicht het laatste stukje van het vorige programma te kijken ;)

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:57
We zitten met een vreemd probleem. We hebben KPN glasvezel (KPN Box V14) met 2 Superwifi-punten en op al onze apparaten valt met regelmaat de data "stil". Met "stil" bedoel ik dat we een WIFI-verbinding hebben, maar er geen data binnenkomt. Er komt geen data binnen op een browser, maar ook niet in apps. We hebben minstens 10 apps geprobeerd, maar nergens krijg je data binnen. We hebben dit op alle apparaten (10+), maar niet op hetzelfde moment. Het lijkt dus geen probleem tussen de modem en het KPN-netwerk. Het uitzetten en direct aanzetten van de wifi (dus binnen 2 seconden weer aanzetten) helpt en het werkt weer. Een andere DNS-server op de modem instellen helpt niet. De modem herstarten helpt even. Het probleem komt spontaan voor, maar vooral als je door het huis hebt bewogen. De Superwifi-punten uitzetten helpt ook niet. Waar kan dit door komen?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 22:24
L.N. schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:28:
We zitten met een vreemd probleem. We hebben KPN glasvezel (KPN Box V14) met 2 Superwifi-punten en op al onze apparaten valt met regelmaat de data "stil". Met "stil" bedoel ik dat we een WIFI-verbinding hebben, maar er geen data binnenkomt. Er komt geen data binnen op een browser, maar ook niet in apps. We hebben minstens 10 apps geprobeerd, maar nergens krijg je data binnen. We hebben dit op alle apparaten (10+), maar niet op hetzelfde moment. Het lijkt dus geen probleem tussen de modem en het KPN-netwerk. Het uitzetten en direct aanzetten van de wifi (dus binnen 2 seconden weer aanzetten) helpt en het werkt weer. Een andere DNS-server op de modem instellen helpt niet. De modem herstarten helpt even. Het probleem komt spontaan voor, maar vooral als je door het huis hebt bewogen. De Superwifi-punten uitzetten helpt ook niet. Waar kan dit door komen?
wat bedoel je met "er komt geen data binnen", krijk je geen internet verkeer meer (niet lokaal tcp/ip verkeer), of werkt DNS niet? Werkt lokaal verkeer (bv ping naar een andere client) wel? Zijn er soms meerdere dhcp servers actief?

• L.N.
borft schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:02:
[...]

wat bedoel je met "er komt geen data binnen", krijk je geen internet verkeer meer (niet lokaal tcp/ip verkeer), of werkt DNS niet? Werkt lokaal verkeer (bv ping naar een andere client) wel? Zijn er soms meerdere dhcp servers actief?
Pingen heb ik (nog) niet geprobeerd. Maar lokaal verkeer lijkt er niet te zijn, want ik kan de modem, NAS, 3D Printer (WIFI) en printer (WIFI) niet bereiken als het probleem zich voordoet. DNS lijkt mij ook niet het probleem, want ik heb al een andere DNS-server geprobeerd en dat lost het probleem niet op. En de NAS is ook niet op IP-adres bereikbaar en die zou op IP adres wel bereikbaar zijn bij en DNS probleem. Er zijn geen andere DHCP-servers actief.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Ik krijg bellen icm de SIP gegevens niet voor elkaar.

Ik heb de KPN Box 12 vervangen voor een Ubiquiti CGF en dit werkt prima. Tot zover tevreden maar ik wilde telefonie verhuizen naar een nieuwe Yealink IP telefoon. Ik heb daar voor de SIP gegevens opgehaald, wachtwoord aangevraagd en deze gegevens ingevoerd in de Yealink. Maar ik blijf maar "Registration failed" krijgen. En nu na een aantal pogingen alleen nog maar "Registering". :-(

Heeft iemand dit wel werken en zo ja, wat doe ik dan verkeerd? Ik gebruik de volgende settings:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
[Account]
Label: Naam
Display Name: Naam
Register Name: [knip]@ims.imscore.net
Username: [knip]@ims.imscore.net
Password: ***

[SIP server 1]
Server host: ims.imscore.net, Port 5060
Transport: UDP
Server expires: 3600

[SIP server 2]
Blanco

Enable outbound proxy aan
Outbound proxy server 1 voip1-ext.kpn.net, Port: 5060
Outbound proxy server 1 blanco
NAT: Disabled
Ziet iemand wat ik evt. fout doe?
Port forwards heb ik nog niet in de hoop dat dit niet nodig is, en SIP staat uit in de Ubiquiti bij Conntrack rules

[ Voor 8% gewijzigd door GaMbiNo op 03-03-2026 15:07 ]

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
GaMbiNo schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:03:
Ik krijg bellen icm de SIP gegevens niet voor elkaar.

Ik heb de KPN Box 12 vervangen voor een Ubiquiti CGF en dit werkt prima. Tot zover tevreden maar ik wilde telefonie verhuizen naar een nieuwe Yealink IP telefoon. Ik heb daar voor de SIP gegevens opgehaald, wachtwoord aangevraagd en deze gegevens ingevoerd in de Yealink. Maar ik blijf maar "Registration failed" krijgen. En nu na een aantal pogingen alleen nog maar "Registering". :-(

Heeft iemand dit wel werken en zo ja, wat doe ik dan verkeerd? Ik gebruik de volgende settings:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
[Account]
Label: Naam
Display Name: Naam
Register Name: [knip]@ims.imscore.net
Username: [knip]@ims.imscore.net
Password: ***

[SIP server 1]
Server host: ims.imscore.net, Port 5060
Transport: UDP
Server expires: 3600

[SIP server 2]
Blanco

Enable outbound proxy aan
Outbound proxy server 1 voip1-ext.kpn.net, Port: 5060
Outbound proxy server 1 blanco
NAT: Disabled
Ziet iemand wat ik evt. fout doe?
Port forwards heb ik nog niet in de hoop dat dit niet nodig is, en SIP staat uit in de Ubiquiti bij Conntrack rules
Voldoet je telefoon aan de vereisten in het document?
https://assets.ctfassets.net/zuadwp3l2xby/6BxqvsxmGtPqxiihrRY8S6/7643e21cf68d92c6187c66534ff9edb8/20220163_KPN_VastBellen_Specificaties_v20220127.pdf

RIPE Atlas probe #1008427

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Het is me toch nog gelukt. Ik vond onderstaande screenshot op internet en daarmee is het toch gelukt. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1gDZ8JZfPcx-fKbaIe0MH_wpD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dUklWNcvSd87TcHSeMz4MNP7.webp?f=fotoalbum_large

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
GaMbiNo schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:02:
Het is me toch nog gelukt. Ik vond onderstaande screenshot op internet en daarmee is het toch gelukt. 8)

[Afbeelding]
Chapeau! De ware Tweaker gaat tot het gaatje.

RIPE Atlas probe: 1005104

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand waarom KPN het in de eigen router pdf m.b.t. IPv6 alleen over IPv6-PD heeft en niet ook NDP? Had captures gemaakt tussen ONT en EB en ONT en router-pc om erachter te komen wat er verschilt.

Het viel mij op dat bij de EB de nadruk ligt op NDP (veel ICMPv6 133, 134, 135 en 136) en op 1 hand te tellen DHCPv6 pakketjes. Inmiddels door het gebrek aan NDP-pakketten (zag alleen type 133) bij router-pc erachter dat accept_ra om een of andere reden overruled wordt en op 0 wordt gezet, deze optie op 2 zetten met een sysctl config file hielp dus niet, het pre-up script van NetworkManager werkt wel om die instelling toe te passen.

Inmiddels ontvangt wide-dhcpv6-client een /48, later maar weer ff verder kijken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
Raven schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:36:
Weet iemand waarom KPN het in de eigen router pdf m.b.t. IPv6 alleen over IPv6-PD heeft en niet ook NDP? Had captures gemaakt tussen ONT en EB en ONT en router-pc om erachter te komen wat er verschilt.

Het viel mij op dat bij de EB de nadruk ligt op NDP (veel ICMPv6 133, 134, 135 en 136) en op 1 hand te tellen DHCPv6 pakketjes. Inmiddels door het gebrek aan NDP-pakketten (zag alleen type 133) bij router-pc erachter dat accept_ra om een of andere reden overruled wordt en op 0 wordt gezet, deze optie op 2 zetten met een sysctl config file hielp dus niet, het pre-up script van NetworkManager werkt wel om die instelling toe te passen.

Inmiddels ontvangt wide-dhcpv6-client een /48, later maar weer ff verder kijken.
IPv6-PD wordt gebruikt tussen jouw router en KPN.
Je router vraagt via DHCPv6 een prefix aan. Die prefix is bedoeld zodat jij intern je eigen /64-netwerken kunt maken voor je LAN

NDP (Neighbor Discovery Protocol) speelt daarna op je eigen netwerk.
Dat wordt gebruikt voor: Router Solicitation (type 133), Router Advertisement (type 134) en Neighbor Solicitation / Advertisement (135/136)

Via de Router Advertisements (RA) kunnen je einddevices SLAAC doen en zichzelf automatisch een IPv6-adres geven.

Logisch dus dat KPN niks aangeeft van NDP.

RIPE Atlas probe #1008427

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 22:24
L.N. schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:34:
[...]

Pingen heb ik (nog) niet geprobeerd. Maar lokaal verkeer lijkt er niet te zijn, want ik kan de modem, NAS, 3D Printer (WIFI) en printer (WIFI) niet bereiken als het probleem zich voordoet. DNS lijkt mij ook niet het probleem, want ik heb al een andere DNS-server geprobeerd en dat lost het probleem niet op. En de NAS is ook niet op IP-adres bereikbaar en die zou op IP adres wel bereikbaar zijn bij en DNS probleem. Er zijn geen andere DHCP-servers actief.
Kloppen de netwerksettings (ip/subnet/gateway etc) wel, als in, zijn ze hetzelfde als het wel en als het niet werkt? hebben alleen wireless clients er last van?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@dunkiegaming Uhm, ik heb het over de communicatie over de PPPoE interface met KPN, dus niet over de LAN-kant. Mijn router-pc wisselde wel fe80-adressen uit met de PPPoE-server (pppd debug log) en kreeg ook fe80-routes toegewezen. Maar geen DHCPv6-verkeer en ook geen NDP-verkeer (buiten type 133) terwijl dit in de capture van de EB aan de WAN-kant juist wel aanwezig was. Het lijkt dus dat zowel NDP als DHCPv6 gebruikt worden om IPv6 over de PPPoE-verbinding werkend te krijgen. Na accept_ra op 2 te hebben gezet gebeurt dat dan ook, althans, er wordt iig een /48 toegewezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 03-03-2026 20:02 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:10
L.N. schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:28:
Heb je ook bedraad al geprobeerd of het dan ook optreedt?

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.3.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• L.N.
borft schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:54:
[...]

Kloppen de netwerksettings (ip/subnet/gateway etc) wel, als in, zijn ze hetzelfde als het wel en als het niet werkt? hebben alleen wireless clients er last van?
Ik heb alleen wireless clients, dus daar kan ik helaas niet over zeggen. Ip/Subnet/gateway check ik de volgende keer dat het weer mis gaat.
snah001 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:59:
[...]

Heb je ook bedraad al geprobeerd of het dan ook optreedt?
Helaas heb ik alleen maar apparaten die wireless verbinden.

[ Voor 22% gewijzigd door L.N. op 03-03-2026 20:07 ]

• L.N.
borft schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:54:
[...]

De netwerksettings kloppen. Dit is als het werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYzNtK-VBUqB1p-dy3SRRQ73_n4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RzkEYVvW3KZa8aKSrMtNdAOR.jpg?f=fotoalbum_large

En dit was zonder werkende verbinding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxTBjaQ2FweF-MgQnbf__O6cPvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W77oz4uOwxKwdAgo37sE3goY.jpg?f=fotoalbum_large

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:40
Is jullie download ook enorm traag? Ik heb 1000mbit en kom via de speedtest van KPN op 40mpbs download en upload wel gewoon tegen de 1000.
Mijn vader op 40km afstand heeft hetzelfde..

Update: hier ook weer goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Morpheus2003 op 05-03-2026 11:17 ]

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Morpheus2003 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:47:
Is jullie download ook enorm traag? Ik heb 1000mbit en kom via de speedtest van KPN op 40mpbs download en upload wel gewoon tegen de 1000.
Mijn vader op 40km afstand heeft hetzelfde..
Even snel een speedstest op m’n telefoon gedaan (via wifi) en haal 678Mb/750Mb

Update: via de Speedtest app op AppleTV haal ik 922Mb/921Mb.

[ Voor 10% gewijzigd door Dj-sannieboy op 05-03-2026 18:00 ]

• snah001
Hier ook problemen, snelheid wordt download niet gehaald (686 Mbps).
Upload helemaal op het eind net an (1Gbps u/d)

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.3.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• mad-dog
snah001 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:18:
Hier ook problemen, snelheid wordt download niet gehaald (686 Mbps).
Upload helemaal op het eind net an (1Gbps u/d)
En bekabeld getest buiten de browser om(CLI / Speedtest app uit MS/App store)?

[ Voor 6% gewijzigd door mad-dog op 05-03-2026 18:18 ]

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:19
Zat toevallig vandaag eens wat rond te kijken bij alle providers, zo ook bij KPN. Maar wat mij opviel is dat KPN maar maximaal tot 1Gbps kan leveren en Odido op hetzelfde adres 8Gb/s. Ik zit dacht ik nog op een AON netwerk, maar kan het zijn dat dit al wel omgezet is bij Odido en niet bij KPN?

• ernstoud
  • Nu online
SirMemeAlot schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:24:
Zat toevallig vandaag eens wat rond te kijken bij alle providers, zo ook bij KPN. Maar wat mij opviel is dat KPN maar maximaal tot 1Gbps kan leveren en Odido op hetzelfde adres 8Gb/s. Ik zit dacht ik nog op een AON netwerk, maar kan het zijn dat dit al wel omgezet is bij Odido en niet bij KPN?
Odido met eigen OLT in de POP vermoed ik.

• snah001
mad-dog schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:16:
[...]

En bekabeld getest buiten de browser om(CLI / Speedtest app uit MS/App store)?
Idd met de CLI versie in Powershell getest.
Via de KPN Barendrecht server is de upload minimaal.

Via de Odido server is de upload wel goed.
Wat al gedaan:
Router (PPPoE) opnieuw geboot.
Iets oudere firmware van de router geflashed, zelfde resultaat, meest recente firmware weer terug geflashed
"Oude" router (GL.iNet Flint 2, heb nu de Flint 3) ff er aan gehangen en hetzelfde resultaat.
Nokia ONT laten rebooten (ff van de spanning afgehaald)
Alles zonder resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBqpsmjAmEJbuF90E_E2xVzzZIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CC9KDOquEpkv8tyfjlM8gUl.jpg?f=fotoalbum_large

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
SirMemeAlot schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:24:
Deze vraag komt vaak voorbij, zeker in het Odido glasvezel topic.

*Omdat Odido dan eigen apparatuur heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door jongetje op 05-03-2026 19:12 ]

• SirMemeAlot
jongetje schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:10:
[...]

Deze vraag komt vaak voorbij, zeker in het Odido glasvezel topic.

*Omdat Odido dan eigen apparatuur heeft.
Had verwacht dat KPN inmiddels ook overal z’n netwerk zou hebben geupgrade. Dacht in 2024 al eens te lezen dat ze alle AON netwerken zouden upgraden naar XGSPON maar dat is dan blijkbaar niet hetzelfde.

• ernstoud
  • Nu online
SirMemeAlot schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:31:
[...]

Had verwacht dat KPN inmiddels ook overal z’n netwerk zou hebben geupgrade. Dacht in 2024 al eens te lezen dat ze alle AON netwerken zouden upgraden naar XGSPON maar dat is dan blijkbaar niet hetzelfde.
Dat klopt wel maar duurt een tijd. Het is natuurlijk wel de provider met de meeste aansluitingen. Dat is niet snel allemaal te doen.

• SirMemeAlot
ernstoud schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:40:
[...]

Dat klopt wel maar duurt een tijd. Het is natuurlijk wel de provider met de meeste aansluitingen. Dat is niet snel allemaal te doen.
Dan bedoel je van de glasvezel providers, want volgens mij heet Ziggo meer woningen aangesloten, als we dus puur over aansluitingen praten. Maar anywho, ik heb ook niet sneller dan 1Gbps nodig, maar was vooral even nieuwsgierig.

• snah001
@mad-dog :
Vanmorgen nog steeds hetzelfde euvel.
Stuur je wel via PB even mijn gegevens.
Dan kijk ik begin van de middag weer even.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vanmorgen zou ik van Odido naar KPN overgezet worden. Werkend Odido losgekoppeld, KPN apparatuur geïnstalleerd en een uur later (was toch niet thuis) bericht dat ik overgezet was...

Toch geen internet, KPN helpdesk zei dat dat mogelijk tot 20u vanavond kan duren voordat ik internet heb?? Beetje apart maar goed. Ze hebben een 5G modem als nood gestuurd, dat is dan wel weer netjes.

Lijkt me toch niks verkeerd te zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_LJcu88xs6liiFfKk3IzVxo-Ls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XEhQdJXWOamExVMDLpefvfF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 06-03-2026 13:38 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• mad-dog
ArcticWolf schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:34:
Vanmorgen zou ik van Odido naar KPN overgezet worden. Werkend Odido losgekoppeld, KPN apparatuur geïnstalleerd en een uur later (was toch niet thuis) bericht dat ik overgezet was...

Toch geen internet, KPN helpdesk zei dat dat mogelijk tot 20u vanavond kan duren voordat ik internet heb?? Beetje apart maar goed. Ze hebben een 5G modem als nood gestuurd, dat is dan wel weer netjes.

[Afbeelding]
Stuur maar DM met je gegevens, dan kijk ik even

• ernstoud
  • Nu online

[Afbeelding]
Lampje “Glas” op de ONT brandt niet dus geen licht op de vezel. Lijkt me dat er in de POP nog gepatcht moet worden van Odido naar KPN dus. Dat kan even duren.

Dit is een AON verbinding? Op een XGS-PON ONT staat daar nl. “Connection”.

• ArcticWolf
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:45:
[...]

Lampje “Glas” op de ONT brandt niet dus geen licht op de vezel. Lijkt me dat er in de POP nog gepatcht moet worden van Odido naar KPN dus. Dat kan even duren.

Dit is een AON verbinding? Op een XGS-PON ONT staat daar nl. “Connection”.
Nee hij is gepatched, dat bericht kreeg ik vanmorgen. Dit is AON idd.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• mad-dog
Er is vanochtend om 10:59 gepatched op AON, echter hoogstwaarschijnlijk foutief(anders was de vraag niet gesteld :)

[ Voor 3% gewijzigd door mad-dog op 06-03-2026 14:12 ]

• warnaar80
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Zit de ont er goed op? Als ik inzoom dan lijkt hij iets scheef te zitten.

• ArcticWolf
  • Niet online
warnaar80 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:46:
Zit de ont er goed op? Als ik inzoom dan lijkt hij iets scheef te zitten.
Hele kastje zit scheef op de muur dus dat kan kloppen ;)
Maar zal hem vanavond nogmaals proberen erop te zetten, hij klikt wel goed in de connector dus neem aan dat die goed zit...

[ Voor 22% gewijzigd door ArcticWolf op 06-03-2026 15:06 ]

• mad-dog
ArcticWolf schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:03:
[...]

Hele kastje zit scheef op de muur dus dat kan kloppen ;)
Maar zal hem vanavond nogmaals proberen erop te zetten, hij klikt wel goed in de connector dus neem aan dat die goed zit...
Als de verbinding sinds 11u er uit ligt zal de connector wel OK zijn, dan is het puur de patch die foutief is gezet

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18:57

[Afbeelding]
Ik schaam mij dood als ik zie hoe dit verlengt is. Glasbloker ipv buiten las. Nog met tapje zorgen dat het er niet uit springt, sjonge jonge....

• ArcticWolf
  • Niet online
Economics schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:44:
[...]

Ik schaam mij dood als ik zie hoe dit verlengt is. Glasbloker ipv buiten las. Nog met tapje zorgen dat het er niet uit springt, sjonge jonge....
Toen ik er kwam wonen lagen de fibers eruit, heb zelf die ductape erop geplakt }:O het werkt en de vorige monteur van Odido heeft het ook niet gecorrigeerd...

Maar geen idee hoe ze dit vroeger hebben opgeleverd, dit dorp viel onder 1 van de eerste fiber plaatsen van Nederland dus het is best oud alweer.

• mad-dog
ArcticWolf schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:56:
[...]

Toen ik er kwam wonen lagen de fibers eruit, heb zelf die ductape erop geplakt }:O het werkt en de vorige monteur van Odido heeft het ook niet gecorrigeerd...

Maar geen idee hoe ze dit vroeger hebben opgeleverd, dit dorp viel onder 1 van de eerste fiber plaatsen van Nederland dus het is best oud alweer.
Kan geen kwaad om maandag de monteur te verzoeken een ticket hiervoor aan te maken richting aannemer :)

• snah001
snah001 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:58:
@mad-dog :
Vanmorgen nog steeds hetzelfde euvel.
Stuur je wel via PB even mijn gegevens.
Dan kijk ik begin van de middag weer even.
En vanmiddag was alles weer ok, weet niet waarom maar nadat ik thuis was gekomen heeft een geest ondertussen de zaak gefixt.
Zeker 10 CLI speedtests gedaan maar alles weer ok.

• ArcticWolf
  • Niet online
5G modem pakket niet verzonden vandaag helaas, USB tethering met m'n telefoon werkt best wel goed (en heb in principe unlimited data). Lang geleden dat ik bijna 4 dagen zonder bekabeld internet ga zitten :+

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-03 20:51
ArcticWolf schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:56:
[...]

Toch heb je de TK-01 FTU als aansluitpunt, dat is de laatste versie FTU's die ze toepassen.
Sinds welk jaar is de boel aangelegd daar dan?

• Economics
Soundwork schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:27:
[...]

Toch heb je de TK-01 FTU als aansluitpunt, dat is de laatste versie FTU's die ze toepassen.
Waar het op lijkt is dat de FTU van de muur is gehaald en de vezel gebroken is geweest. En met de aansturing een TK01 is geplaatst en het zo opgelegd met gasbloker.

• ArcticWolf
  • Niet online
Soundwork schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:27:
[...]

Voor zover ik weet in 2009, maar ik woon hier sinds 2020 dus geen idee wat er tussendoor is gebeurd.

edit:
Bedacht mij net dat het best kan kloppen dat die TK-01 nieuw is aangebracht in 2022... ik stapte toen over van Ziggo naar Jonaz en de B-fiber was niet aangesloten toen hebben ze het eea. daaraan gedaan maar verder niet bij stilgestaan of bij geweest.

[ Voor 26% gewijzigd door ArcticWolf op 09-03-2026 12:12 ]

• aabdelhakim
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 11-03 22:29
Hallo allemaal,

Allereerst excuses als mijn vraag wat basic is. Ik ben net lid geworden van het forum en merk dat hier veel mensen zitten met behoorlijk wat technische kennis, dus het is een beetje overweldigend. 😅

Ik ga binnenkort overstappen van Ziggo naar KPN (ingangsdatum: 9 april). Net toen ik me wat zekerder begon te voelen over mijn netwerksetup liep ik tegen het volgende probleem aan.

Ik heb een TP-Link BE400 router gekocht omdat ik graag mijn eigen router wil gebruiken en mijn eigen wifi-netwerken wil configureren:

1x 5 GHz netwerk & 1x 2.4 GHz netwerk voor IoT-apparaten

Tot mijn verrassing ontdekte ik dat de KPN-router niet in bridge mode kan, zoals bij Ziggo wel kan.

Vraag 1
Na wat googelen zag ik dat het mogelijk is om een eigen router/modem te gebruiken, maar ik vraag me af hoe de aansluiting precies werkt.

Krijg ik vanuit de glasvezelaansluiting van KPN een ethernet (RJ45) aansluiting waarop ik mijn BE400 router kan aansluiten?

In mijn meterkast zit al een glasvezelbox (zie foto), maar daar lijken geen ethernetpoorten op te zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkREGNRbb0VcxRQrfHhHj_rc5gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1laYI0lwcsjMyIJatOvvBbc.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn TP-Link BE400 heeft alleen ethernetpoorten, maar ik ben technisch wel comfortabel met zaken zoals:

VLAN ID instellen & PPPoE configureren

Vraag 2
Als er inderdaad een ethernetpoort uit de KPN ONT/modem komt, kan ik dan ook gewoon de CAT7 kabel gebruiken die al door mijn leiding naar de woonkamer loopt, zodat mijn BE400 in de woonkamer staat in plaats van in de meterkast?

Vraag 3
Als ik mijn eigen router gebruik, kan ik dan ook alle functionaliteiten van de BE400 benutten, zoals:
- eigen firewall
- VPN
- aparte subnetten
Of zijn er beperkingen wanneer je KPN gebruikt?

Vraag 4
Omdat ik in een vrij groot appartement woon, ben ik ook benieuwd naar wifi-extenders of mesh-oplossingen die goed werken in combinatie met een eigen router zoals de BE400.

Tot slot: zou iemand misschien een foto kunnen delen van de KPN glasvezelconverter / modem in de meterkast (de ONT die glasvezel naar ethernet omzet)? Dan kan ik me een beter beeld vormen van hoe de aansluiting er uiteindelijk uit gaat zien.

Alvast bedankt :)

• ernstoud
  • Nu online
aabdelhakim schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:04:

Vraag 1
Krijg ik vanuit de glasvezelaansluiting van KPN een ethernet (RJ45) aansluiting waarop ik mijn BE400 router kan aansluiten?

In mijn meterkast zit al een glasvezelbox (zie foto), maar daar lijken geen ethernetpoorten op te zitten.
[Afbeelding]
Ja, uit de ONT van KPN komt ethernet, gaat zo in je router.

Op het witte kastje op je foto wordt de ONT geklikt. Een paar posts hierboven zie je dat zwarte kastje.

ArcticWolf in "[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3"

Dat witte kastje bevat alleen de glasvezel en een connector achter het blauwe luikje waar de ONT op aansluit.

Overigens lijkt bij jou dat kastje los te hangen, je kunt dus het beste om een monteur vragen om het vast te zetten. Niet zelf aan knutselen, grote kans dat je de vezel beschadigt,
Vraag 2
Als er inderdaad een ethernetpoort uit de KPN ONT/modem komt, kan ik dan ook gewoon de CAT7 kabel gebruiken die al door mijn leiding naar de woonkamer loopt, zodat mijn BE400 in de woonkamer staat in plaats van in de meterkast?
Ja.
Vraag 3
Als ik mijn eigen router gebruik, kan ik dan ook alle functionaliteiten van de BE400 benutten, zoals:
- eigen firewall
- VPN
- aparte subnetten
Of zijn er beperkingen wanneer je KPN gebruikt?
Ja, dat kan, nee er zijn geen beperkingen.
Tot slot: zou iemand misschien een foto kunnen delen van de KPN glasvezelconverter / modem in de meterkast (de ONT die glasvezel naar ethernet omzet)? Dan kan ik me een beter beeld vormen van hoe de aansluiting er uiteindelijk uit gaat zien.
Paar posts naar boven bladeren.

• ArcticWolf
  • Niet online
@mad-dog @Economics helaas is de glasvezel toch stuk, waarschijnlijk toen ik de nieuwe ONT erop schoof gebroken bij dat stuk waar de vezel al niet goed zat. Woensdagochtend komt er een andere monteur om dat te repareren.
Helaas is die 5G modem vertraagd bij PostNL, dus voorlopig nog even hotspotten (maar dat werkt toch minder goed :+ )

• mad-dog
ArcticWolf schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:22:
@mad-dog @Economics helaas is de glasvezel toch stuk, waarschijnlijk toen ik de nieuwe ONT erop schoof gebroken bij dat stuk waar de vezel al niet goed zat. Woensdagochtend komt er een andere monteur om dat te repareren.
Helaas is die 5G modem vertraagd bij PostNL, dus voorlopig nog even hotspotten (maar dat werkt toch minder goed :+ )
Hotspot werkt echt beter.. Tijdelijke oplossing is 4G (niet eens 4G+..)

• ArcticWolf
  • Niet online
mad-dog schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:38:
[...]

Hotspot werkt echt beter.. Tijdelijke oplossing is 4G (niet eens 4G+..)
Probleem is dat ik beneden niet zoveel ontvangst heb maar op zolder wel maar dan neemt het bereik van de hotspot ook flink af en in principe is nagenoeg alles bedraad in huis. Geen idee of het mogelijk is om de hotspot door te verbinden naar de modem/router?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:47

franssie

Save the albatross

@aabdelhakim mijn kpn modem zit nog in de dichte doos. Kijk even in de topic start onder het kopje eigen router, daar staat de link naar de vlan en pppoe instellingen. En welkom.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• mad-dog
ArcticWolf schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:46:
[...]

Probleem is dat ik beneden niet zoveel ontvangst heb maar op zolder wel maar dan neemt het bereik van de hotspot ook flink af en in principe is nagenoeg alles bedraad in huis. Geen idee of het mogelijk is om de hotspot door te verbinden naar de modem/router?
Nope, kan alleen standalone werken. Verwacht ook niet dat zo'n hotspot een enorm bereik heeft. Je moet het ook echt zien als een noodoplossing, niet als alternatief

• ArcticWolf
  • Niet online
mad-dog schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:06:
[...]

Nope, kan alleen standalone werken. Verwacht ook niet dat zo'n hotspot een enorm bereik heeft. Je moet het ook echt zien als een noodoplossing, niet als alternatief
Het is gelukt door een USB C naar ethernet converter aan te sluiten op de wan poort van een andere router die ik nog had liggen. Dan krijg je dus wel hotspot naar bekabeld.
Op het KPN modem werkte deze methode niet.

• mad-dog
ArcticWolf schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:27:
[...]

Het is gelukt door een USB C naar ethernet converter aan te sluiten op de wan poort van een andere router die ik nog had liggen. Dan krijg je dus wel hotspot naar bekabeld.
Op het KPN modem werkte deze methode niet.
Dat klopt. USB poort op de KPN-router is alleen voor een paar specifieke 4G-dongles van Huawei en TCL/Alcatel

• snah001
ernstoud schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:42:
[...]

Ja, uit de ONT van KPN komt ethernet, gaat zo in je router.

Op het witte kastje op je foto wordt de ONT geklikt. Een paar posts hierboven zie je dat zwarte kastje.

ArcticWolf in "[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3"

Dat witte kastje bevat alleen de glasvezel en een connector achter het blauwe luikje waar de ONT op aansluit.

Overigens lijkt bij jou dat kastje los te hangen, je kunt dus het beste om een monteur vragen om het vast te zetten. Niet zelf aan knutselen, grote kans dat je de vezel beschadigt,

[...]

Ja.

[...]

Ja, dat kan, nee er zijn geen beperkingen.

[...]

Paar posts naar boven bladeren.
Als jouw router WAN via PPPoE kan verwerken heb je het hele KPN modem niet nodig.
Gewoon rechtstreeks CAT 6(a) kabel naar de router trekken of de router naast de ONT hangen.

• ArcticWolf
  • Niet online
mad-dog schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:29:
[...]

Dat klopt. USB poort op de KPN-router is alleen voor een paar specifieke 4G-dongles van Huawei en TCL/Alcatel
Nee ik bedoel letterlijk een USB C naar CAT converter. Gebruik zo'n ding voor m'n werk laptop en werkt blijkbaar ook met Samsung telefoons.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:47

franssie

Save the albatross

ArcticWolf schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:46:
[...]

Nee ik bedoel letterlijk een USB C naar CAT converter. Gebruik zo'n ding voor m'n werk laptop en werkt blijkbaar ook met Samsung telefoons.
Werkt inderdaad ook met telefoons op Android. Ik heb een hubje met ook hdmi, Ethernet en power pass through. Ideaal op reis.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• mad-dog
ArcticWolf schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:46:
[...]

Ik snap wat je bedoelt. De WAN-poort van de KPN CPE zijn alleen bedoelt voor PPPOE-verbindingen, dus ondersteunt geen andere bronnen dan een glasvezel NTU/ONT

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Vraagje, ik kom van Odido en as maandag gaat de lijn over. Nu heb ik thuis al 1gbs, puur uit nieuwsgierigheid moet ik de ONT geleverd door KPN aansluiten of kan ik huidige huwai blijven gebruiken (stuk kleiner). Reeds gezocht in topic naar genexus maar niks kunnen vinden. de installatiehulp van kpn werkt ook voor mij niet

• ernstoud
  • Nu online
SYQ schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:47:
Vraagje, ik kom van Odido en as maandag gaat de lijn over. Nu heb ik thuis al 1gbs, puur uit nieuwsgierigheid moet ik de ONT geleverd door KPN aansluiten of kan ik huidige huwai blijven gebruiken (stuk kleiner). Reeds gezocht in topic naar genexus maar niks kunnen vinden. de installatiehulp van kpn werkt ook voor mij niet
Als je van Odido een kleine Huawei ONT hebt dan is dat GPON.

Deze dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gixc6OELQh8pwwmhp5S3e4kTOR4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TuJLOXSg48bqXbI3IcLeDSRn.jpg?f=user_large

Wat heb je aan apparatuur van KPN ontvangen?

[ Voor 17% gewijzigd door ernstoud op 10-03-2026 20:28 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
SYQ schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:47:
Ik kreeg van KPN het linkerkastje, daar zat eerst een, nogal wankel ding, op van Odido / Vodafone thuis met naar een klein kastje om van glas naar UTP te gaan.

btw, de omzetting van Odido > KPN ging zonder enige pijn, in de ochtend offline met Odido, toen KPN spullen aangesloten, stapjes doorlopen en klaar! Fijn om te zien dat IPv6 daar wel standaard is...

Voor KPN zit dat dus hierin verwerkt en ziet er beter uit dan zo'n los kastje van Huawei.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbVc6OqBvLiDZvp7M8nu4enSr90=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cOVLKLI9wzHgSFkkN9CeoPK5.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Vorkie op 10-03-2026 20:16 ]

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

ernstoud schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:06:
[...]

Als je van Odido een kleine Huawei ONT hebt dan is dat GPON.

Deze dus:

[Afbeelding]

Wat heb je aan apparatuur van KPN ontvangen?
Gaat idd om de Huawei uit jouw post, dus gewoon vervangen. Prima!
Vorkie schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:14:
[...]

Ik kreeg van KPN het linkerkastje, daar zat eerst een, nogal wankel ding, op van Odido / Vodafone thuis met naar een klein kastje om van glas naar UTP te gaan.

btw, de omzetting van Odido > KPN ging zonder enige pijn, in de ochtend offline met Odido, toen KPN spullen aangesloten, stapjes doorlopen en klaar! Fijn om te zien dat IPv6 daar wel standaard is...

Voor KPN zit dat dus hierin verwerkt en ziet er beter uit dan zo'n los kastje van Huawei.
[Afbeelding]
Fijn om te horen dat het smooth verloopt!

• ernstoud
  • Nu online
SYQ schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:48:
Gaat idd om de Huawei uit jouw post, dus gewoon vervangen. Prima!
Inderdaad want KPN doet geen GPON, alleen AON en XGS-PON.

Dus vervangen door dat wat je van KPN krijgt of gekregen hebt.

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Mijn gigabit internet valt na anderhalf jaar probleemloos KPN met een eigen Asus router steeds uit.

Vandaag tot 3 keer toe. De eigen router geeft aan dat WAN weg is. Als ik het FTU/ONT-kastje van KPN uit zet en vervolgens weer aan, dan werkt het internet (na een paar minuten) weer. Dat is simpel genoeg, maar het begint wel irritant te worden, en ik heb geen ideeën meer:
  1. KPN heeft geen storing of werkzaamheden, en de online diagnose (via KPN account) zegt dat het ook niet aan KPN ligt.
  2. Ik kan niks in de security logs van mijn router vinden, dus ben ik niet geblacklist vanwege een botnet-infectie.
  3. Alle overige interne communicatie en NAS via de router gaan nog steeds prima, dus het ligt niet aan mijn router.
  4. We hebben al een tijdje geen apparaten toegevoegd of wijzigingen aangebracht, dus ik heb ook niet iets kapotgetweaked.
  5. Ik heb ook de router een keer gereboot, voor de zekerheid. Maar twee uur later lag WAN er weer uit.
Het ligt uiteraard niet nergens aan, dus ik was benieuwd of jullie misschien weten hoe dit zou kunnen komen?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37
Sando schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:03:
Mijn gigabit internet valt na anderhalf jaar probleemloos KPN met een eigen Asus router steeds uit.

Vandaag tot 3 keer toe. De eigen router geeft aan dat WAN weg is. Als ik het FTU/ONT-kastje van KPN uit zet en vervolgens weer aan, dan werkt het internet (na een paar minuten) weer. Dat is simpel genoeg, maar het begint wel irritant te worden, en ik heb geen ideeën meer:
  1. KPN heeft geen storing of werkzaamheden, en de online diagnose (via KPN account) zegt dat het ook niet aan KPN ligt.
  2. Ik kan niks in de security logs van mijn router vinden, dus ben ik niet geblacklist vanwege een botnet-infectie.
  3. Alle overige interne communicatie en NAS via de router gaan nog steeds prima, dus het ligt niet aan mijn router.
  4. We hebben al een tijdje geen apparaten toegevoegd of wijzigingen aangebracht, dus ik heb ook niet iets kapotgetweaked.
  5. Ik heb ook de router een keer gereboot, voor de zekerheid. Maar twee uur later lag WAN er weer uit.
Het ligt uiteraard niet nergens aan, dus ik was benieuwd of jullie misschien weten hoe dit zou kunnen komen?
Heb je een Genexis FTU/ONT? Dan kan je er eentje uit een slechte batch hebben:
nieuws: KPN gaat bestaande Genexis-glasvezelkastjes vervangen door nieuwe mod...

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Overigens was ik door dit gedoe ook aan het kijken naar andere aanbieders.

Ik betaal nu de volle mep. Ik zie dat ik bij KPN kan verlengen met 24 maanden en dan krijg ik 6 maanden €7,50 korting. Dat is €1,85 per maand korting. Dat vind ik wel erg schraal.
Bij BudgetThuis krijg ik 12 maanden €15 korting. Dat is €7,50 per maand over 24 maanden.
Bij Odido krijg ik 12 maanden €30 korting. Dat is €15 per maand over 24 maanden.

Blijven loont niet.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik kan niet goed zien welke ik heb. Maar vermoedelijk is dat niet mijn probleem, want dat artikel is ouder dan anderhalf jaar (wanneer ik mijn aansluiting kreeg) en blijkbaar kregen monteurs toen al de goede kastjes mee.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37
Sando schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:14:
[...]

Ik kan niet goed zien welke ik heb. Maar vermoedelijk is dat niet mijn probleem, want dat artikel is ouder dan anderhalf jaar (wanneer ik mijn aansluiting kreeg) en blijkbaar kregen monteurs toen al de goede kastjes mee.
Het blijft natuurlijk actieve hardware dus een maandagmorgenmodel kan altijd, dus even contact opnemen met de KPN klantenservice doet wonderen lijkt het beste advies. Zij kunnen ook zien welke versie je hebt en dat je internet regelmatig wegvalt.

• ArcticWolf
  • Niet online
Nou alles werkt nu goed, was zoveel mis met de FTU en de fibers daarin dat hij alles maar heeft vervangen, was verbaasd dat Odido voorheen werkte :X
De binnenkomende kabel is nu ook goed vastgezet (geen ductape meer :P)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEi_wPFKStsM3PrTv8__OprHFxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljjnxTws15sUJ0Tznk8kzn9m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 11-03-2026 09:52 ]

• Economics
ArcticWolf schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:44:
Nou alles werkt nu goed, was zoveel mis met de FTU en de fibers daarin dat hij alles maar heeft vervangen, was verbaasd dat Odido voorheen werkte :X
De binnenkomende kabel is nu ook goed vastgezet (geen ductape meer :P)

[Afbeelding]
Teveel demping denk ik, wellicht dat de Huaweii daar beter mee omgaat. Maar moo man!! geniet van je aansluiting :)

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:54
Zalmanman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:08:
Vanochtend rond 09:30 de SMS gekregen dat ik over kon. Eigenlijk vlekkenloos verlopen! ONT op het FTU gedrukt en gewacht tot het signaal er was. Daarna modem aangesloten, wat niet helemaal vlekkeloos verliep. De configurator van KPN zei "er is een fout opgetreden", maar dat bleek niet waar, want het modem startte gewoon op en ik kon inloggen. Daarna de mails van Ziggo en KPN dat de overstap gelukt was.

De ExperiaBox v12 die ik heb (firmware V12.C.24.05.08) is beduidend sneller dan het witte Ziggo modem wat ik had, veel sneller in gebruik en geen problemen met het instellen van een static IP voor m'n NAS. Ook het herstellen naar 192.168.178.x was geen probleem. Gigabit abbo, Speedtest geeft 934.71 Mbps down, 938.95 Mbps up en 4 ms idle latency. Prima.

Enige "echte" euvel wat ik ben tegengekomen was het inloggen op de KPN TV+ met m'n Google account. In dat wachtwoord zit een /, maar die toets zit niet in het default toetsenbord :+ Maar goed, ons bunt IT'er, dus een draadloos toetsenbord eraan gehangen en toen het wachtwoord ingetypt. Ging prima!

Beeldkwaliteit van deze KPN TV+ box is ook beduidend beter dan mijn Ziggo Mediabox Next. Ja, hij is trager, maar hij draait ook Android en de Play Store. Dus i.c.m. VLC kan ik nu mooi m'n Blu-ray concerten streamen vanaf de NAS (via ethernet, natuurlijk). Dat wilde met mijn ~2014 TV met Android TV eigenlijk niet meer... Misschien krijg ik SmartTube er nog op ook, dan heb ik die oude Android van m'n TV ook niet meer nodig.

Dit haalt mijn ervaring weer een stukje de goede kant op. De techniek is indrukwekkend snel en, alhoewel ik nog altijd een nare smaak overhoud aan het al-dan-niet Combivoordeel-debacle, ben ik over de overstap zelf zeer tevreden.
Heb je, of iemand anders, het voor elkaar kunnen krijgen om Smarttube erop te krijgen?
Ik zit te denken om over te gaan naar KPN, ik gebruik nu NLZiet via Chromecast maar alleen de KPN-app op de chromecast is wat beperkt, het zou ideaal zijn als Smarttube ook op de KPN TV box kan.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:36

Zalmanman

So long,

Ora et Labora schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:24:
[...]

Heb je, of iemand anders, het voor elkaar kunnen krijgen om Smarttube erop te krijgen?
Ik zit te denken om over te gaan naar KPN, ik gebruik nu NLZiet via Chromecast maar alleen de KPN-app op de chromecast is wat beperkt, het zou ideaal zijn als Smarttube ook op de KPN TV box kan.
Dat was toentertijd geen probleem :-) File Explorer erop gezet, USB stick met de APK erop (of gewoon de Downloader app gebruiken, kan ook) en installeren maar. Werkte eigenlijk perfect. Niets op aan te merken qua stabiliteit. Let wel, inmiddels zit ik al een poosje niet meer bij KPN, dus het kan zijn dat de beveiliging nu anders is.

and thanks for all the fish.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:54
Zalmanman schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:42:
[...]

Dat was toentertijd geen probleem :-) File Explorer erop gezet, USB stick met de APK erop (of gewoon de Downloader app gebruiken, kan ook) en installeren maar. Werkte eigenlijk perfect. Niets op aan te merken qua stabiliteit. Let wel, inmiddels zit ik al een poosje niet meer bij KPN, dus het kan zijn dat de beveiliging nu anders is.
Dank!
Weet je zo ook of de KPN Box iets anders is dan de kpn-app op een chromecast?
Als KPN een Android box levert met alleen de KPN-app erop kan ik dat net zo goed via de chromecast doen maar als het anders is, makkelijker vooral, dan wel via de KPN-TV-box.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18:09
Ora et Labora schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:13:
[...]

Dank!
Weet je zo ook of de KPN Box iets anders is dan de kpn-app op een chromecast?
Als KPN een Android box levert met alleen de KPN-app erop kan ik dat net zo goed via de chromecast doen maar als het anders is, makkelijker vooral, dan wel via de KPN-TV-box.
De KPN TV+ box levert een (naar mijn idee) duidelijk betere beeldkwaliteit, Bitrate van de multicast streams ligt een stuk hoger.

• mad-dog
Sende115 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:05:
[...]

De KPN TV+ box levert een (naar mijn idee) duidelijk betere beeldkwaliteit, Bitrate van de multicast streams ligt een stuk hoger.
Nvm

[ Voor 11% gewijzigd door mad-dog op 11-03-2026 13:29 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Vraagje, ik probeer m'n DNS servers aan te passen naar Quad9 DNS, maar het modem slaat wel de nieuwe servers op in de DNS velden, maar als ik bij status van IPV4 en IPV6 kijk dan staan daar nog steeds de oude waardes... heb het modem ook al een keer een reset gegeven, mocht niks baten. Enig idee wat ik verkeerd doe?

Het is een KPN Box 12.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Sando schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:03:

Als je de KPN Experiabox (of een andere router) aansluit, ervaar je dan dezelfde problemen?

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:07
ArcticWolf schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:43:
Vraagje, ik probeer m'n DNS servers aan te passen naar Quad9 DNS, maar het modem slaat wel de nieuwe servers op in de DNS velden, maar als ik bij status van IPV4 en IPV6 kijk dan staan daar nog steeds de oude waardes... heb het modem ook al een keer een reset gegeven, mocht niks baten. Enig idee wat ik verkeerd doe?

Het is een KPN Box 12.
Dat klopt. Je verandert namelijk enkel de DNS-servers die via DHCP aan je LAN-apparaten worden uitgedeeld. ;)

KPN kennisbank:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFrNMeJGLcPs9gTpItXqfPmCX_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thNtisImYHtuEaXgYpx6oRH4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door crunchytail op 11-03-2026 23:05 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
crunchytail schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:02:
[...]

Dat klopt. Je verandert namelijk enkel de DNS-servers die via DHCP aan je LAN-apparaten worden uitgedeeld. ;)

KPN kennisbank:[Afbeelding]
Aha, dank! Na je tip, een refresh van alle DHCP devices gedaan en nu krijg ik wel de Quad9 resolves te zien! Dankjewel!

• m0ridin
  • Laatst online: 16:41
Hier sinds gisteren de KPN TV+ box in gebruik, had nog de 'pure' interactieve tv box en zag dat ik deze kon bestellen voor gratisch (of nou ja, zelfs 25 cent goedkoper in de maand qua abbo kosten) en grootste reden was de wifi verbinding. De oude zat nog met een ethernet kabel die door de hele kamer liep...

Bevalt op zich wel ok tot nu toe, oude android(tv) versie (11?) en ziet er allemaal wat... flets uit. Maar ok, werkt goed genoeg tot nu toe.

Was eigenlijk wel benieuwd naar benchmarks maar kon geekbench6 nog niet installeren, eens kijken of ik er wat anders op kan zetten. Had een universele IR afstandsbediening en op deze box zit een bluetooth afstandsbediening dus dat was even vogelen maar volume en tv aan/uit + input wisselen kan er ook mee.

Beetje vaag, als ik de input knop indruk op de afstandsbediening kan ik op de tv et pijltjes input kiezen en met OK bevestigen. Maar in het homescherm van de tv (ook android tv) werken de pijltjes en OK knop niet?!

Maaar ok, lijkt werkbaar zo met alleen de tv+ box afstandsbediening en vind het wel zo fijn er maar 1 nodig te hebben.

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:26
m0ridin schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:02:
Hier sinds gisteren de KPN TV+ box in gebruik, had nog de 'pure' interactieve tv box en zag dat ik deze kon bestellen voor gratisch (of nou ja, zelfs 25 cent goedkoper in de maand qua abbo kosten) en grootste reden was de wifi verbinding. De oude zat nog met een ethernet kabel die door de hele kamer liep...
Hopelijk heb je wel een KPN Box 12 of SuperWifi 2.0 access point. Oudere routers ondersteunen over WiFi geen mc2uc en daarmee schakelt de TV+ box terug van multicast naar unicast wat resulteert in een lagere bitrate. Je kunt dit zien als je live tv kijkt. Als je bij kanaal wisselen Live ziet, dan kijk je via unicast, zie je LIVE dan multicast.
Zie https://www.kpn.com/telev...ken-zonder-internet-kabel Is mijn modem geschikt.

• m0ridin
  • Laatst online: 16:41
Muis666 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:15:
[...]

Hopelijk heb je wel een KPN Box 12 of SuperWifi 2.0 access point. Oudere routers ondersteunen geen mc2uc en daarmee schakelt de TV+ box terug van multicast naar unicast wat resulteert in een lagere bitrate. Je kunt dit zien als je live tv kijkt. Als je bij kanaal wisselen Live ziet, dan kijk je via unicast, zie je LIVE dan multicast.
Zie https://www.kpn.com/telev...ken-zonder-internet-kabel Is mijn modem geschikt.
Hmmm! Goed punt, dat had ik niet eens gechecked van tevoren... Heb sowieso een superwifi 2.0 accesspoint, volgens mij ook een kpn box 12 maar dat moet ik nog even dubbelchecken. Kom er nu achter dat ik niet meer bij mn modem kom dus dat is weer even puzzelen :+

Btw, Geekbench 5 even kuinnen draaien en die geeft 156/523 (single/multi) op basis van een 4x2.0ghz A55 met 3GB ram.

Mijn TCL 55C765 (pentatonic 700, 4x1.4gh A73) geeft 181/557 dus wat dat betreft niet een enorm verschil gelukkig.

Blijft toch wel enorm behelpen met al die socs in smart tvs en kastjes, maar ok...

[ Voor 16% gewijzigd door m0ridin op 13-03-2026 09:32 ]

Pagina: 1 ... 191 192 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
- KPN TV+: [KPN TV+] - Ervaringen en discussie