Is momenteel in onderzoekneeecht schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:04:
https://community.kpn.com/modems-123/kpn-box-14-update-naar-kpn-software-v14-c-26-04-04-649653/index2.html
Mochten hier ook mensen zijn met een 4 Gbps abo en nog maar 350-400 Mbps upload halen na een reboot en/of firmware update?
Graag hier melden aub.
Stond gisteren zelfs op de FP
nieuws: KPN trekt Box 14-update terug na uploadval bij 4Gbit/s-klanten
nieuws: KPN trekt Box 14-update terug na uploadval bij 4Gbit/s-klanten
Sometimes you need to plan for coincidence
Een van mijn buren had last van een kabelbreuk. Er kwam gisteren een monteur de breuk opspeuren en precies op dat moment had ik opeens ook een kabelbreuk
Dus gebeld met de klantenservice en ik kwam tot haar verrassing direct in aanmerking voor een "Mobile WiFi" pakket. Deze is binnen 25 uur opgestuurd en werkt nu. Voor zover het goede nieuws.
Mijn frustaties:
Dus gebeld met de klantenservice en ik kwam tot haar verrassing direct in aanmerking voor een "Mobile WiFi" pakket. Deze is binnen 25 uur opgestuurd en werkt nu. Voor zover het goede nieuws.
Mijn frustaties:
- Op de Alcatel Mobile WiFi router staat een admin wachtwoord dat niet werkt. Ik kan dus niet de 5G band aanzetten of kijken hoeveel data ik nog heb (Ik kreeg 100 GB). Morgen dus maar weer bellen...
- In de documentatie staat een QR code naar een Alcatel http link die dood is.
- Ze verwijzen naar een Android beheer applicatie die super verouderd is en dus niet meer op recente Android toestellen geïnstalleerd kan worden.
[ Voor 6% gewijzigd door Muis666 op 26-06-2026 08:25 ]
Iemand enig idee, in mijn box 12 zie ik alleen nog maar mijn wifi devices in mijn Home Network.
Ook na een reset en een netwerk reset. Niet dat ik ze zo belangrijk vind, maar vond het wel opvallend en vroeg me af of dit nu een feature is geworden (of een bug).
Ook na een reset en een netwerk reset. Niet dat ik ze zo belangrijk vind, maar vond het wel opvallend en vroeg me af of dit nu een feature is geworden (of een bug).
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Sinds vandaag overgestapt van Odido naar KPN. Nu krijg ik echter niet de volledige snelheid van 1Gbps/1Gbps. Ik snap dat je er soms wat onder zit maar ik zit er naar mijn mening ruim onder. Ik zal op een later moment nog even met de meegeleverde hardware testen van KPN.
Met Odio haalde ik altijd de volle snelheid en soms zelf nog wat erboven. Ook heb ik via Odido een paar maanden geleden de 2Gbps/2Gbps verbinding gehad en dit kon de UCG-Fiber ook gewoon aan met IDS/IPS enabled.
Mijn situatie is het volgende:
- AON Glasvezelverbinding (KPN)
- Rechtstreeks aangesloten op mijn UCG-Fiber (Unifi) via deze SFP module.
- Achter de UCG-Fiber zit een USW Pro Max 16 PoE (aangesloten via 10G DAC op de UCG-Fiber) en mijn PC zit met 2.5G (CAT6) aangesloten op deze switch.
- IDS/IPS is ingeschakeld op de UCG-Fiber (uitgeschakeld geen verschil)
- IPV6 ingeschakeld (uitgeschakeld geen verschil)
- SFP poort (naar kpn) handmatig ingesteld op 1 Gbps FDX i.p.v. Auto Negotiate
- Speedtest rechtstreeks op UCG-Fiber (804 Mbps / 792 Mbps)
- Speedtest via https://www.kpn.com/internet/speedtest (636.7 Mbps / 830.5 Mbps)
Is dit een bekend probleem (KPN in combinatie met Unifi apparatuur) / Iemand die mijn in de juiste richting kan wijzen?
Met Odio haalde ik altijd de volle snelheid en soms zelf nog wat erboven. Ook heb ik via Odido een paar maanden geleden de 2Gbps/2Gbps verbinding gehad en dit kon de UCG-Fiber ook gewoon aan met IDS/IPS enabled.
- Achter de UCG-Fiber zit een USW Pro Max 16 PoE (aangesloten via 10G DAC op de UCG-Fiber) en mijn PC zit met 2.5G (CAT6) aangesloten op deze switch.
- Speedtest via https://www.kpn.com/internet/speedtest (636.7 Mbps / 830.5 Mbps)
Is dit een bekend probleem (KPN in combinatie met Unifi apparatuur) / Iemand die mijn in de juiste richting kan wijzen?
EDIT: Volgens mij heb ik het opgelost. Als ik de QOS rule "Critical Apps Prioritization" verwijder dan haal ik met de laatste speedtest op de UCG-Fiber 934 Mbps / 940 Mbps en van KPN 927 Mbps / 833 Mbps. Iemand anders had dit probleem ook (zie hier) met Unifi apparatuur lijkt het. Wel raar dat ik er met Odido nooit problemen mee heb gehad maar dat zal met met PPPOE te maken hebben?
[ Voor 21% gewijzigd door qwasd op 27-06-2026 03:30 ]
@qwasd PPPoE is veel CPU intensiever dan normale IP(DHCP) based routing. Dus ja dit kan zeker impact hebben, het beetje ruimte wat de CPU met Odido over had heeft hij nu nodig voor het verpakken van verkeer in PPPoE.
Volgens mij haal je met een UCG-Fiber 1,7/1,7Gbps over PPPoE met alle enhanced features uit. En 4/4Gbps met hardware offloading ingeschakeld, door de QoS features gaat hardware offloading automatisch uit.
Volgens mij haal je met een UCG-Fiber 1,7/1,7Gbps over PPPoE met alle enhanced features uit. En 4/4Gbps met hardware offloading ingeschakeld, door de QoS features gaat hardware offloading automatisch uit.
[ Voor 14% gewijzigd door stormfly op 27-06-2026 07:42 ]
Ik ben even benieuwd. Waarom gebruik je QoS bij een symetrische lijn (up- en download 1Gb). Merk je verschil als het uit staat?qwasd schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 02:38:
Sinds vandaag overgestapt van Odido naar KPN. Nu krijg ik echter niet de volledige snelheid van 1Gbps/1Gbps. Ik snap dat je er soms wat onder zit maar ik zit er naar mijn mening ruim onder. Ik zal op een later moment nog even met de meegeleverde hardware testen van KPN.
[...]
Ik ken het wel van een asymetrische lijn. Dan kan de upload de download dicht drukken. En krijg je bijvoorbeeld met telefonie problemen. Maar ik dacht dat dit probleem (buffer bloating) niet optrad op een symetrische lijn.
Dit was een aanbevolen QoS rule van Unifi specifiek voor Teams, Zoom etc.Tonne schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:09:
[...]
Ik ben even benieuwd. Waarom gebruik je QoS bij een symetrische lijn (up- en download 1Gb). Merk je verschil als het uit staat?
Ik ken het wel van een asymetrische lijn. Dan kan de upload de download dicht drukken. En krijg je bijvoorbeeld met telefonie problemen. Maar ik dacht dat dit probleem (buffer bloating) niet optrad op een symetrische lijn.
Tijdje geleden al via de wizard op de hoofdpagina van Unifi doorlopen.
Met Odido nog nooit problemen mee gehad / verschil gemerkt.
Gisteren is, ondanks het ontzettend hete weer, de KPN lijn rond 08:30 werkend opgeleverd.
Er waren wat problemen met het activeren maar na wat zoeken en bellen van de monteur bleuk dat er in de FTU een kabel verkeerd om zat. Vreemd volgens die jongen want, zo zij hij, ze komen zo uit de fabriek.
Glaspoort heeft de installatie gedaan en mijn voortuin moest ook deels open. Nu is het zo dat we die voortuin nog geen jaar geleden hebben laten bestraten en ik begrijp ook dat het nooit meer zo mooi kan worden als de eerste "leg". Maar deze beste man heeft de stenen verkeerd om terug gelegd waardoor het verband niet meer is zoals het er oorspronkelijk bij lag.
Ik heb nadat ze het hadden dicht gelegd gecheckt en toen was het goed. na die "problemen" van hierboven hebben ze dus weer de stenen eruit gehaald omdat ze blijkbaar dachten dat het in de kabel zou zitten. Ik wist dit niet (achteraf terug gekeken op de deurbelcam) en de tweede keer dichtleggen hebben ze het absoluut niet naar mijn zin gegaan.
Weet iemand waar ik dit kan melden? Is dat bij KPN? moet ik een ticket inschieten bij Glaspoort of wachten op een evt. enquete. Of zelf aan de slag met het netjes dichtleggen.
VOOR:
:strip_exif()/f/image/czbaWozviVR8NKL6O7hIiJK1.jpg?f=fotoalbum_large)
NA:
Er waren wat problemen met het activeren maar na wat zoeken en bellen van de monteur bleuk dat er in de FTU een kabel verkeerd om zat. Vreemd volgens die jongen want, zo zij hij, ze komen zo uit de fabriek.
Glaspoort heeft de installatie gedaan en mijn voortuin moest ook deels open. Nu is het zo dat we die voortuin nog geen jaar geleden hebben laten bestraten en ik begrijp ook dat het nooit meer zo mooi kan worden als de eerste "leg". Maar deze beste man heeft de stenen verkeerd om terug gelegd waardoor het verband niet meer is zoals het er oorspronkelijk bij lag.
Ik heb nadat ze het hadden dicht gelegd gecheckt en toen was het goed. na die "problemen" van hierboven hebben ze dus weer de stenen eruit gehaald omdat ze blijkbaar dachten dat het in de kabel zou zitten. Ik wist dit niet (achteraf terug gekeken op de deurbelcam) en de tweede keer dichtleggen hebben ze het absoluut niet naar mijn zin gegaan.
Weet iemand waar ik dit kan melden? Is dat bij KPN? moet ik een ticket inschieten bij Glaspoort of wachten op een evt. enquete. Of zelf aan de slag met het netjes dichtleggen.
VOOR:
:strip_exif()/f/image/czbaWozviVR8NKL6O7hIiJK1.jpg?f=fotoalbum_large)
NA:
Ik zou het zelf doen. Het zijn glasvezelmonteurs, geen stratenmakers. Het gaat toch nooit worden zoals jij wil - ik moest al 3x kijken wat precies het probleem was.
edit: dit was niet om lullig te doen, maar 100% gemeend advies.
edit: dit was niet om lullig te doen, maar 100% gemeend advies.
[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 29-06-2026 16:45 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Hallo allemaal,
Ik weet niet in hoe verre mijn vraag in welke topic hoort.
Zie bij Quickreply hier van alles staan:
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
- KPN TV+: [KPN TV+] - Ervaringen en discussie
Heb de keuze gemaakt om het hier te posten, aangezien het over mijn KPN glasvezel abbo gaat en de infrastructuur.
Heb al sinds 2023 KPN glasvezel via glaspoort. En toen der tijd gekozen om er een Fritzbox 5530Fiber aan te hangen met eigen SFP ONT in deze router aan de NTU Via fiberdraad (groen naar blauw). Opzicht draait dit op dit moment gewoon prima.
(bespaart ook nog die extra 8 watt van de ONT)(misschien win ik er ook niks mee als de SFP ONT net zo veel als meer gebruikt) (daarnaast heb ik er momenteel ook geen stopcontact er meer voor)
Maar ben een beetje aan het orienteren voor een aanpassing / upgrade. Ik lijkt vast te zitten in de wereld van de Fritzbox.
Van KPNs eigen router wilde ik liever niks van weten (aangezien ik van de openheid hou van de Fritzbox.
Ook heb ik hier nog het oudere genexis ONT liggen waar volgens mij eerder al problemen mee zijn geweest.
(enkel tijdig gebruik geweest in het begin) toen afgekoppeld en over gegaan op de SFP Ont van Fritz.
De Fritzbox een leuk ding tot bepaalde hoogte.. Tot je erachter komt dat de hardware ontwikkelingen bij AVM je tegenhouden.
Had op de nieuwe Fritzbox 5690 XGS eigenlijk wel 2x 2.5Gbe verwacht anno 2026. Ja ik weet dat je de WAN poort op mijn oude 5530 fiber ook kan gebruiken, maar die gaat helaas al naar boven. En ja ik zou er nog een 2,5Gbit switch er tussen kunnen zetten, dat is denk ik ook niet bepaald handig als ik naar het aantal stopcontact aansluitingen kijk en het aantal verbruikers die erbij komen.
Maar zag dat op de Fritzbox 5690 XGS ook een veel sterkere WIFI performance heeft. (zeker het dubbele op de 2,4Ghz band dan wat ik nou heb op de 5530fiber. Maar goed zo`n 5690 XGS kost je ook al snel 339 euro. En voor dat geld verwacht je eigenlijk toch wel een beter apparaat.
De tekort komingen zijn bij de 5530fiber to meer en snellere ethernet poorten en een snellere wifi (ontvangst gaat door woonkamer naar begaande grond slaapkamer (totaal door 2 muren en of 2 deuren)
Weet ook dat het huidige router max 2.5Gbe kan op de WAN poort. Liever ben ik de tijd wat vooruit met een upgrade naar een 10G WAN poort minimaal.
Ander probleem is dat wij hier nog gebruik maken van de vaste telefoon (gok dat dit via Voip gaat)
Ik ben wel me aan het bedenken dat ik wellicht toch een Nokia ONT ga overwegen.
Vermoed dat ik niet zo heel veel keuze heb als ik via router SFP ONT naar NTU wil gaan klopt dit?
Ja ik zou voor de Fritzbox 5690 XGS kunnen kiezen, alleen dan beperk ik mij mezelf misschien met betere opties?
Denk dat het bij AVM net zo gaat als bij Synology met hun Nassen. Dat ze toen al ook niet zo snel wilde overgaan op 2,5Gbit Ethernet en hoger voor normale consument producten. Als dat zo is, denk ik niet als AVM met een nieuwe router komt na de 5690XGS er veel verbetering te zien zal zien.
Betreft de vaste telefonie.. Ik las dat zoiets zou kunnen met een Voip bridge aangezien er veel van die merken zoals ASUS geen telefoon aansluiting erop hebben zitten. Wat is daar de ervaring mee. (aangezien ik dit zelf nog nooit gebruikt heb)
Mijn vraag is wat is de beste weg om te bewandelen om het meeste uit mijn glasvezel config te halen.
Met behoud dat ik de vaste telefoon zou kunnen blijven gebruiken.
https://www.zyxel.com/service-provider/global/en/products/fiber-oltsonts/xgs-pon/hgus/pm7513-r0
Ik vond online nog wel iets info van een voip bridge van zyxel. Nou weet ik dat zoiets standaard niet gebruik word bij een kpn glasvezel aansluiting XGS-Pon.. Vroeg me af of deze ervoor te gebruiken is.
Klopt het dat de Nokia ONT dan komt te vervallen?
Ik vond ook nog deze ONT:
https://www.dectdirect.nl/nl/uisp-fiber-xgs.html?gad_source=1&gad_campaignid=23225793770&gbraid=0AAAAADmKXR8IgYXurZZ59AjY3fF0Sx9t7
Maar vermoed dat deze niet compatible is met de Nokia infrastuctuur van KPN zelf.
Ik weet niet in hoe verre mijn vraag in welke topic hoort.
Zie bij Quickreply hier van alles staan:
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Heb de keuze gemaakt om het hier te posten, aangezien het over mijn KPN glasvezel abbo gaat en de infrastructuur.
Heb al sinds 2023 KPN glasvezel via glaspoort. En toen der tijd gekozen om er een Fritzbox 5530Fiber aan te hangen met eigen SFP ONT in deze router aan de NTU Via fiberdraad (groen naar blauw). Opzicht draait dit op dit moment gewoon prima.
(bespaart ook nog die extra 8 watt van de ONT)(misschien win ik er ook niks mee als de SFP ONT net zo veel als meer gebruikt) (daarnaast heb ik er momenteel ook geen stopcontact er meer voor)
Maar ben een beetje aan het orienteren voor een aanpassing / upgrade. Ik lijkt vast te zitten in de wereld van de Fritzbox.
Van KPNs eigen router wilde ik liever niks van weten (aangezien ik van de openheid hou van de Fritzbox.
Ook heb ik hier nog het oudere genexis ONT liggen waar volgens mij eerder al problemen mee zijn geweest.
(enkel tijdig gebruik geweest in het begin) toen afgekoppeld en over gegaan op de SFP Ont van Fritz.
De Fritzbox een leuk ding tot bepaalde hoogte.. Tot je erachter komt dat de hardware ontwikkelingen bij AVM je tegenhouden.
Had op de nieuwe Fritzbox 5690 XGS eigenlijk wel 2x 2.5Gbe verwacht anno 2026. Ja ik weet dat je de WAN poort op mijn oude 5530 fiber ook kan gebruiken, maar die gaat helaas al naar boven. En ja ik zou er nog een 2,5Gbit switch er tussen kunnen zetten, dat is denk ik ook niet bepaald handig als ik naar het aantal stopcontact aansluitingen kijk en het aantal verbruikers die erbij komen.
Maar zag dat op de Fritzbox 5690 XGS ook een veel sterkere WIFI performance heeft. (zeker het dubbele op de 2,4Ghz band dan wat ik nou heb op de 5530fiber. Maar goed zo`n 5690 XGS kost je ook al snel 339 euro. En voor dat geld verwacht je eigenlijk toch wel een beter apparaat.
De tekort komingen zijn bij de 5530fiber to meer en snellere ethernet poorten en een snellere wifi (ontvangst gaat door woonkamer naar begaande grond slaapkamer (totaal door 2 muren en of 2 deuren)
Weet ook dat het huidige router max 2.5Gbe kan op de WAN poort. Liever ben ik de tijd wat vooruit met een upgrade naar een 10G WAN poort minimaal.
Ander probleem is dat wij hier nog gebruik maken van de vaste telefoon (gok dat dit via Voip gaat)
Ik ben wel me aan het bedenken dat ik wellicht toch een Nokia ONT ga overwegen.
Vermoed dat ik niet zo heel veel keuze heb als ik via router SFP ONT naar NTU wil gaan klopt dit?
Ja ik zou voor de Fritzbox 5690 XGS kunnen kiezen, alleen dan beperk ik mij mezelf misschien met betere opties?
Denk dat het bij AVM net zo gaat als bij Synology met hun Nassen. Dat ze toen al ook niet zo snel wilde overgaan op 2,5Gbit Ethernet en hoger voor normale consument producten. Als dat zo is, denk ik niet als AVM met een nieuwe router komt na de 5690XGS er veel verbetering te zien zal zien.
Betreft de vaste telefonie.. Ik las dat zoiets zou kunnen met een Voip bridge aangezien er veel van die merken zoals ASUS geen telefoon aansluiting erop hebben zitten. Wat is daar de ervaring mee. (aangezien ik dit zelf nog nooit gebruikt heb)
Mijn vraag is wat is de beste weg om te bewandelen om het meeste uit mijn glasvezel config te halen.
Met behoud dat ik de vaste telefoon zou kunnen blijven gebruiken.
https://www.zyxel.com/service-provider/global/en/products/fiber-oltsonts/xgs-pon/hgus/pm7513-r0
Ik vond online nog wel iets info van een voip bridge van zyxel. Nou weet ik dat zoiets standaard niet gebruik word bij een kpn glasvezel aansluiting XGS-Pon.. Vroeg me af of deze ervoor te gebruiken is.
Klopt het dat de Nokia ONT dan komt te vervallen?
Ik vond ook nog deze ONT:
https://www.dectdirect.nl/nl/uisp-fiber-xgs.html?gad_source=1&gad_campaignid=23225793770&gbraid=0AAAAADmKXR8IgYXurZZ59AjY3fF0Sx9t7
Maar vermoed dat deze niet compatible is met de Nokia infrastuctuur van KPN zelf.
http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.
@Robin4 Dit omschrijving klinkt als een XGS-PON setup. Klopt dat?
Als je de investering wilt doen kan je ook een eigen ONT in SFP formaat overwegen. Dan kan je deze gebruiken in alle routers met een SFP+ slot.
Er is een mooi topic over hier op Tweakers [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken
Als je de investering wilt doen kan je ook een eigen ONT in SFP formaat overwegen. Dan kan je deze gebruiken in alle routers met een SFP+ slot.
Er is een mooi topic over hier op Tweakers [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken
Ja XGS-PON is de techniek
Maar een SFP ONT die heb ik al van avm fritz. Die kwam in een kit met de fritzbox 5530 fiber.
Ik las net ergens dat die modules niet in elke SFP slot werken. Zoals bij ASUS, daar zou je alleen ethernet modules in kunnen gebruiken en is er voor ONT geen ondersteuning.

De heb ik dus al.
Maar een SFP ONT die heb ik al van avm fritz. Die kwam in een kit met de fritzbox 5530 fiber.
Ik las net ergens dat die modules niet in elke SFP slot werken. Zoals bij ASUS, daar zou je alleen ethernet modules in kunnen gebruiken en is er voor ONT geen ondersteuning.

De heb ik dus al.
[ Voor 99% gewijzigd door Robin4 op 27-06-2026 21:29 ]
@Robin4, Ja er zijn alleen meerdere soorten. De XGS-PON SFP van de Fritz zorgt alleen maar voor de laag 0 functionaliteit ofwel licht over de lijn heen sturen in de juiste golflengte. XGS-PON is een passieve techniek waarbij iedere klant op de splitter in de wijkkast hetzelfde (encrypted) signaal krijgt. De ONT is dan verantwoordelijk om alleen jouw signaal eruit te filteren. Al die functionaliteit wordt bij Fritz door de box zelf afgehandeld en niet in de SFP. Dit maakt de SFP zelf goedkoper alleen heeft het een harde afhankelijkheid van een Fritzbox
Een SFP ONT kan je vergelijken met een slimme SFP met modem functionaliteit. Hierbij wordt het gehele protocol afgehandeld op de SOC van de SFP en daardoor functioneel in praktisch alle routers
Een SFP ONT kan je vergelijken met een slimme SFP met modem functionaliteit. Hierbij wordt het gehele protocol afgehandeld op de SOC van de SFP en daardoor functioneel in praktisch alle routers
Kijk weer wat geleerd.
Ik ben momenteel dat aangedragen topic aan het lezen. Maar J****s wat zijn dat veel berichten om te lezen.
Ben ik meer tijd aan kwijt, dan aan het vinden van bruikbare antwoorden. Als zal ik dat topic toch even wat proberen door te spitten. Nou geef je aan dat die SFP van AVM een minder slim ding is, en blijkbaar alleen compatible zal blijven voor Fritzbox routers met deze optie. Ik zag al dat bij de nieuw 5690 XGS dat ze deze SFP functie ook al weer hebben afgebouwd/ niet meer gebruik word op hun nieuwe model. Misschien kwa kosten goedkoper om het in die routers van hun in te bouwen..
Stel ik heb dan toch een andere SFP ONT nodig. Wat is zowat het meeste compatible met de meeste routers en apparaten? Zal het ook in een ASUS router werken? En hoe los ik dan het probleem op met de vaste telefoon, want die wil ik wel blijven gebruiken hier.
Ik ben momenteel dat aangedragen topic aan het lezen. Maar J****s wat zijn dat veel berichten om te lezen.
Ben ik meer tijd aan kwijt, dan aan het vinden van bruikbare antwoorden. Als zal ik dat topic toch even wat proberen door te spitten. Nou geef je aan dat die SFP van AVM een minder slim ding is, en blijkbaar alleen compatible zal blijven voor Fritzbox routers met deze optie. Ik zag al dat bij de nieuw 5690 XGS dat ze deze SFP functie ook al weer hebben afgebouwd/ niet meer gebruik word op hun nieuwe model. Misschien kwa kosten goedkoper om het in die routers van hun in te bouwen..
Stel ik heb dan toch een andere SFP ONT nodig. Wat is zowat het meeste compatible met de meeste routers en apparaten? Zal het ook in een ASUS router werken? En hoe los ik dan het probleem op met de vaste telefoon, want die wil ik wel blijven gebruiken hier.
@Robin4, Ik denk dat je keuzes moet maken helaas. Of hogere snelheden of gebruik maken van dect, ik zie namelijk zo snel niet routers met zowel een SFP+ poort voor fiber als ook nog een telefonieaansluiting buiten Fritzbox om. Dat is namelijk best een kleine markt en voornamelijk nog in Duitsland en een beetje in NL gangbaar. Als er telefonie wordt gebruikt is VOIP tegenwoordig wel zo’n beetje de standaard.
Het topic die ik linkte heeft een goede bijgewerkte TS, dus die is het meest belangrijk om door te nemen als oriëntatie.
Het topic die ik linkte heeft een goede bijgewerkte TS, dus die is het meest belangrijk om door te nemen als oriëntatie.
Maar geen Voip bridge mogelijkheden dan?
Dit is zeker mogelijk, google maar eens op ATA (Analog Telephone Adapter).Robin4 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:43:
Maar geen Voip bridge mogelijkheden dan?
Ik heb net even gekeken, maar dat is niet hetzelfde als een Voip bridge?
Kwa router is ASUS RT-BE88U voor mij de enigste optie.
Zie bij Reviews eronder dat is best wel wat stroom verbruikt, dan heb ik nog een SFP+ ONT nodig als dat al werkt en nog een extra Analog telephone Adapter.
Denk dat die Fritzbox 5690XGS dan toch wel de betere optie blijft. Aangezien die Asus RT-BE88U geen 6Ghz band heeft, net als deze 5690XGS router.
Enigste voordeel is dat ik op de 5690XGS gelukkig 1 10Gbit Wan poort heeft die net als mijn 5530fiber die een 2,5Gbit Wan poort heeft ook als LAN kan gebruiken.
Zie bij Reviews eronder dat is best wel wat stroom verbruikt, dan heb ik nog een SFP+ ONT nodig als dat al werkt en nog een extra Analog telephone Adapter.
Denk dat die Fritzbox 5690XGS dan toch wel de betere optie blijft. Aangezien die Asus RT-BE88U geen 6Ghz band heeft, net als deze 5690XGS router.
Enigste voordeel is dat ik op de 5690XGS gelukkig 1 10Gbit Wan poort heeft die net als mijn 5530fiber die een 2,5Gbit Wan poort heeft ook als LAN kan gebruiken.
[ Voor 13% gewijzigd door Robin4 op 28-06-2026 00:08 ]
Iemand die mij kan overtuigen waarom ik F-Secure zou (willen) gebruiken? Ik krijg het weliswaar gratis bij het nemen van een abonnement bij KPN, maar waarom zou ik bijvoorbeeld juist F-Secure willen gebruiken naast of ipv Microsoft Defender?
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
F-Secure is meer dan alleen een virusscanner, het levert ook add-on's voor je browser, een vpn, browserbescherming bij het bankieren en dacht een passwordmanager. Geen idee of je daar iets van nodig hebt maar voor de virusscanner alleen hoef je het niet te doen inderdaad.JoeZuCK schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:07:
Iemand die mij kan overtuigen waarom ik F-Secure zou (willen) gebruiken? Ik krijg het weliswaar gratis bij het nemen van een abonnement bij KPN, maar waarom zou ik bijvoorbeeld juist F-Secure willen gebruiken naast of ipv Microsoft Defender?
Op AV test heeft Defender iets hogere score. Maar denk inderdaad dat F-Secure meer mogelijkheden heeft als je die wil gebruiken. Password manager gebruik ik bijvoorbeeld Keepass. Hoef ik niet in een Virusscanner.
In principe betaal je ook voor F-Secure al is dat dan indirect via je internetabonnement. Ik heb hem wel geïnstalleerd maar wel wat functie uit staan.
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows
In principe betaal je ook voor F-Secure al is dat dan indirect via je internetabonnement. Ik heb hem wel geïnstalleerd maar wel wat functie uit staan.
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows
[ Voor 19% gewijzigd door TVL op 28-06-2026 22:19 ]
Er komt een nieuwe Gli.Net Flint 4 aan met super mogelijkheden:Robin4 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:06:
Ik heb net even gekeken, maar dat is niet hetzelfde als een Voip bridge?
https://www.gl-inet.com/en-de/products/gl-be14000?country=NL
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.302.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Dat is wel een serieus apparaat. Alleen hoe ga je het doen als je ook nog vaste telefonie eraan wilt sluiten.snah001 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:59:
[...]
Er komt een nieuwe Gli.Net Flint 4 aan met super mogelijkheden:
https://www.gl-inet.com/en-de/products/gl-be14000?country=NL
Op een lan poort een adapter hangen waarop je die vaste telefoon telefoon op aansluit.Robin4 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:35:
[...]
Dat is wel een serieus apparaat. Alleen hoe ga je het doen als je ook nog vaste telefonie eraan wilt sluiten.
Je moet dan wel ergens een abo hebben om met via die adapter te kunnen bellen.
Heb er zo een lange tijd geleden gehad maar moet ik opzoeken welke dat was.
Het bedrijf was Budgetphone en die zette ook je oude nummer om maar of dat bedrijf nog bestaat na 17 jaar??
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.302.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Ik weet niet of dat ik de huidige kpn gegevens uit me oude modem / router kan vissen en die dan gebruiken op die andere nieuwere router.
Heb eens een aanvraag gedaan bij AVM of ze eventueel een upgrade versie van de 5690XGS op de markt zouden willen zetten.
Dan een versie waarop wel de 6Ghz band zit (las dat wifi 6e hier ook gebruik van maakte als wifi 7)
dus dat is waarschijnlijk wel een gemis als je een apparaat hebt die dit niet heeft.
En dan van de 4 x 1 GBit ethernet er 2 x 2.5Gbit van maken en die andere 2 lekker op 1Gbit laten hangen
dat zou mij het ding veel dingen gelijk oplossen.
Ben benieuwd wat ze met de input gaan doen (al denk ik verlopig niets) dan maar eventueel wachten op een nog nieuwere model met betere specs.
Die aansluiting voor direct op de fiber is verder gewoon goed. Zo hou ik de 10 Gbit wan poort over en kan ik die voor andere dingen gebruiken dan er een ONT erop aan te sluiten.
Heb eens een aanvraag gedaan bij AVM of ze eventueel een upgrade versie van de 5690XGS op de markt zouden willen zetten.
Dan een versie waarop wel de 6Ghz band zit (las dat wifi 6e hier ook gebruik van maakte als wifi 7)
dus dat is waarschijnlijk wel een gemis als je een apparaat hebt die dit niet heeft.
En dan van de 4 x 1 GBit ethernet er 2 x 2.5Gbit van maken en die andere 2 lekker op 1Gbit laten hangen
dat zou mij het ding veel dingen gelijk oplossen.
Ben benieuwd wat ze met de input gaan doen (al denk ik verlopig niets) dan maar eventueel wachten op een nog nieuwere model met betere specs.
Die aansluiting voor direct op de fiber is verder gewoon goed. Zo hou ik de 10 Gbit wan poort over en kan ik die voor andere dingen gebruiken dan er een ONT erop aan te sluiten.
[ Voor 10% gewijzigd door Robin4 op 29-06-2026 00:43 ]
Je hoeft vaste telefonie echt niet bij je internet provider af te nemen. Is zelfs veel goedkoper om het via een VoIP provider te doen.Robin4 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 00:40:
Ik weet niet of dat ik de huidige kpn gegevens uit me oude modem / router kan vissen en die dan gebruiken op die andere nieuwere router.
Ik heb dit een tijdlang gehad via Cheapconnect en een Grandstream ATA.Robin4 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:35:
[...]
Dat is wel een serieus apparaat. Alleen hoe ga je het doen als je ook nog vaste telefonie eraan wilt sluiten.
Ja hoor. Die bestaan zeker nog. Net een paar maanden geleden voor mijn vader een abonnement afgesloten. Met een gratis ATA erbij zelfs.snah001 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 00:35:
[...]
Op een lan poort een adapter hangen waarop je die vaste telefoon telefoon op aansluit.
Je moet dan wel ergens een abo hebben om met via die adapter te kunnen bellen.
Heb er zo een lange tijd geleden gehad maar moet ik opzoeken welke dat was.
Het bedrijf was Budgetphone en die zette ook je oude nummer om maar of dat bedrijf nog bestaat na 17 jaar??
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Als ze nog in de straat of buurt zijn zou ik de voorman (geel hesje) even aanschieten. Zo niet zou ik het direct zelf doen, is letterlijk 10 minuten werk.Lange_Slurf schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:01:
Gisteren is, ondanks het ontzettend hete weer, de KPN lijn rond 08:30 werkend opgeleverd.
VOOR:
[Afbeelding]
NA:
[Afbeelding]
Onze VvE wilde voor de algemene ruimten van ons gebouw graag WiFi voor de bewoners aanbieden, zonder dat dit via de particuliere aansluiting van een bewoner loopt. Een van de redenen hiervoor is is dat er met een mobiele telefoon binnen geen 4g/5g dekking is. Verder zouden we dan ook de omvormer van de gemeenschappelijke zonnepanelen en een brandmeldinstallatie via internet kunnen koppelen.
Er kwam in het gebouw nog 1 glasvezel binnen die niet in gebruik was. Deze is op ons verzoek door Glasdraad aangesloten, getest en opgeleverd. Dan denk je dat het geregeld is.
Maar dan moet er nog een abonnement bij KPN worden afgesloten. Het blijkt in de praktijk echter niet mogelijk om via de gebruikelijke kanalen een abonnement af te sluiten als je niet beschikt over een huisnummer of postcode. Het gebouw had wel een huisnummer met een toevoeging, maar er was geen postcode aan gekoppeld. Iets met BAG registratie. Natuurlijk is die postcode hetzelfde als die van de appartementen, maar zo werkt dat in de praktijk niet. BAG zeg nee, gemeente zegt nee, dus het blijft nee. Maar goed dan blijf je dus stuklopen op de huisnummer/postcode controle van de website van KPN.
Dan maar eens een vraag ingeschoten bij KPN @Economics en na een en ander uitgelegd te hebben kon dit achter de schermen snel administratief afgehandeld worden en hebben we sinds gisteren een werkende aansluiting.
@Economics wordt nogmaals bedankt voor het meedenken en het administratief regelen van deze aansluiting! We zijn er blij mee, top geregeld zo.
Er kwam in het gebouw nog 1 glasvezel binnen die niet in gebruik was. Deze is op ons verzoek door Glasdraad aangesloten, getest en opgeleverd. Dan denk je dat het geregeld is.
Maar dan moet er nog een abonnement bij KPN worden afgesloten. Het blijkt in de praktijk echter niet mogelijk om via de gebruikelijke kanalen een abonnement af te sluiten als je niet beschikt over een huisnummer of postcode. Het gebouw had wel een huisnummer met een toevoeging, maar er was geen postcode aan gekoppeld. Iets met BAG registratie. Natuurlijk is die postcode hetzelfde als die van de appartementen, maar zo werkt dat in de praktijk niet. BAG zeg nee, gemeente zegt nee, dus het blijft nee. Maar goed dan blijf je dus stuklopen op de huisnummer/postcode controle van de website van KPN.
Dan maar eens een vraag ingeschoten bij KPN @Economics en na een en ander uitgelegd te hebben kon dit achter de schermen snel administratief afgehandeld worden en hebben we sinds gisteren een werkende aansluiting.
@Economics wordt nogmaals bedankt voor het meedenken en het administratief regelen van deze aansluiting! We zijn er blij mee, top geregeld zo.
Even ter algemene info: Het is niet de BAG die dit bepaalt maar de gemeente zelf. Zij vullen die BAG. En als zij bepalen dat een adres wel een straatnaam en een huisnummer krijgt (in dit geval met een toevoeging P als ik het goed heb) maar geen postcode, dan is dat wat de BAG toont.Gizzard schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:44:
Onze VvE wilde voor de algemene ruimten van ons gebouw graag WiFi voor de bewoners aanbieden, zonder dat dit via de particuliere aansluiting van een bewoner loopt. Een van de redenen hiervoor is is dat er met een mobiele telefoon binnen geen 4g/5g dekking is. Verder zouden we dan ook de omvormer van de gemeenschappelijke zonnepanelen en een brandmeldinstallatie via internet kunnen koppelen.
KPN, maar ook vrijwel alle andere netbeheerders gebruiken de BAG als basis voor de administratie. En als er geen postcode is kan de aansluiting niet op een normale manier geregistreerd worden. Daar is bij KPN wel een andere manier voor maar die had de aannemer/Glaspoort in dit geval nog niet geprobeerd. Nu gelukkig wel.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Vervolg van mijn ervaringen met de Alcatel Mobile WiFi router die ik kreeg nadat mijn glasvezel er opeens mee was gestopt. (Dit bleek trouwens te liggen aan een monteur die in de centrale iemand anders op mijn aansluiting had geprikt). De noodoplossing is echt behelpen:
- Ongeveer 10 Mbit up/down (4G+)
- Weigert meerdere keren per dag nieuwe verbindingen waardoor je de Alcatel Mobile WiFi router moet herstarten
- Soms super hoge latency
- Kan eigenlijk geen TV kijken (want maar 100 Gigabyte data op simkaart en streaming gaat super hard)
Een aantal jaar geleden heeft KPN in mijn appartement glasvezel aangesloten. Op dit moment zou ik willen overstappen van Ziggo naar KPN (met name vanwege de upload snelheid ivm gebruik Plex), maar als ik een aantal installatievideo's kijk, dan moet er een module over de aansluiting geschoven worden. De monteur heeft de aansluiting echter op een zeer onhandige plek geplaatst (direct naast een pvc pijp en achter de gasaansluiting). Het lijkt me dat dit problemen zal geven en dat een monteur de aansluiting moet verplaatsen?
Dit ziet er inderdaad zeer knullig uit. Er is geen ruimte om een NT over het aansluitpunt te schuiven. De oranje beschermmantel van de kabel hoort overigens ook gewoon tot het aansluitpunt door te lopen.Ribo89 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:14:
Een aantal jaar geleden heeft KPN in mijn appartement glasvezel aangesloten. Op dit moment zou ik willen overstappen van Ziggo naar KPN (met name vanwege de upload snelheid ivm gebruik Plex), maar als ik een aantal installatievideo's kijk, dan moet er een module over de aansluiting geschoven worden. De monteur heeft de aansluiting echter op een zeer onhandige plek geplaatst (direct naast een pvc pijp en achter de gasaansluiting). Het lijkt me dat dit problemen zal geven en dat een monteur de aansluiting moet verplaatsen?
[Afbeelding]
Ik zou hier zeker een monteur voor laten komen.
Kan goed zijn dat dat alles een reden heeft: te korte kabel of hij zit klem oid.
Ik heb zo het vermoeden dat de aansluiting uberhaupt niet meer werkt, gelet op de groene tube die onderin te zien is. Die vezel is zeer waarschijnlijk kapot.Ribo89 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:14:
[Afbeelding]
Hoe dan ook. Aansluiten proberen en als het niet lukt kun je een monteur laten komen die constateert dat het anders moet.
It ain't stupid if it works!
Ik weet niet of dit al eerder op tafel is gekomen, maar had deze week voor het eerst een storing met het netwerk van KPN en voordat ik in de gaten had dat het internet eruit lag, had ik al een smsje van KPN dat er een storing was, met een link naar de storings pagina.
sinds wanneer doen ze dit bij KPN?
sinds wanneer doen ze dit bij KPN?
Die groene tube heeft niets met de KPN glasvezel te maken. Maar sowieso kan hier niet aangesloten worden, de FTU zit strak tegen een buis aangemonteerd èn van onderen is er te weinig ruimte. Beiden redenen zorgen ervoor dat er geen ONT overheen geschoven kan worden. Ook hoort de glasvezel beter in de FTU afgemonteerd te zijn, de oranje buitenmantel hoort tot *in* de FTU te lopen.vr6-only schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:34:
[...]
Ik heb zo het vermoeden dat de aansluiting uberhaupt niet meer werkt, gelet op de groene tube die onderin te zien is. Die vezel is zeer waarschijnlijk kapot.
Hoe dan ook. Aansluiten proberen en als het niet lukt kun je een monteur laten komen die constateert dat het anders moet.
Hier moet per definitie een monteur komen om de situatie te fixen. En dat zeg ik als KPN monteur zijnde.
(ga er niet zelf aan rommelen, als er iets fout gaat ben je de pineut en kost herstel per definitie geld; in de huidge situatie is herstel kosteloos)
[ Voor 20% gewijzigd door Wildfire op 04-07-2026 23:55 ]
Wildfire schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:52:
(ga er niet zelf aan rommelen, als er iets fout gaat ben je de pineut en kost herstel per definitie geld; in de huidge situatie is herstel kosteloos)
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Bedankt voor de bevestiging. Ik had al zo'n vermoedenWildfire schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:52:
[...]
Die groene tube heeft niets met de KPN glasvezel te maken. Maar sowieso kan hier niet aangesloten worden, de FTU zit strak tegen een buis aangemonteerd èn van onderen is er te weinig ruimte. Beiden redenen zorgen ervoor dat er geen ONT overheen geschoven kan worden. Ook hoort de glasvezel beter in de FTU afgemonteerd te zijn, de oranje buitenmantel hoort tot *in* de FTU te lopen.
Hier moet per definitie een monteur komen om de situatie te fixen. En dat zeg ik als KPN monteur zijnde.
Heel simpel, gewoon een abonnement afsluiten. Op de dag van aansluiten bel je gewoon naar KPN met de mededeling dat het niet lukt om aan te sluiten. KPN stuurt dan een monteur en je problemen worden verholpen. Niet al vast een monteur boeken want de kans dat je die moet betalen is redelijk groot.Ribo89 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:10:
[...]
Bedankt voor de bevestiging. Ik had al zo'n vermoedenIk ga aankomende week eens contact opnemen met KPN.
Wacht met opzeggen van Ziggo tot je een werkende verbinding hebt. Je kan wel eerder opzeggen maar als KPN er te lang over doet zit jij zonder signaal.
Ik neem aan dat het met de overstapservice van KPN prima geregeld zou moeten zijn?Speedmaster schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:55:
[...]
Heel simpel, gewoon een abonnement afsluiten. Op de dag van aansluiten bel je gewoon naar KPN met de mededeling dat het niet lukt om aan te sluiten. KPN stuurt dan een monteur en je problemen worden verholpen. Niet al vast een monteur boeken want de kans dat je die moet betalen is redelijk groot.
Wacht met opzeggen van Ziggo tot je een werkende verbinding hebt. Je kan wel eerder opzeggen maar als KPN er te lang over doet zit jij zonder signaal.
@Wildfire, aangezien jij zelf KPN monteur bent, pas contact opnemen hierover na afsluiten abonnement of abonnement afsluiten via klantenservice en dan gelijk monteur regelen? Mijn voorkeur zou uit gaan naar het laatste (kan me niet voorstellen dat KPN dit niet op eigen kosten herstelt). Dan kan de monteur alles installeren en checken of alles werkt.
Ik zou gewoon bellen, aangeven dat je een abonnement wil maar dat de glasvezelaansluiting strak tegen een leiding aangemonteerd zit waardoor het onmogelijk is een ONT ("glasvezelkastje") er overheen te plaatsen waardoor zelfinstallatie dus onmogelijk is. Lijkt me inderdaad sterk dat ze daar moeilijk over zouden doen.Ribo89 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:17:
[...]
Ik neem aan dat het met de overstapservice van KPN prima geregeld zou moeten zijn?
@Wildfire, aangezien jij zelf KPN monteur bent, pas contact opnemen hierover na afsluiten abonnement of abonnement afsluiten via klantenservice en dan gelijk monteur regelen? Mijn voorkeur zou uit gaan naar het laatste (kan me niet voorstellen dat KPN dit niet op eigen kosten herstelt). Dan kan de monteur alles installeren en checken of alles werkt.
Stuur je postcode huisnummer in DM. Dan regel ik dat die verplaatst gaat worden. Besparen we je KPN monteur die hier niets mee kan doen.Ribo89 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:10:
[...]
Bedankt voor de bevestiging. Ik had al zo'n vermoedenIk ga aankomende week eens contact opnemen met KPN.
En dat kan natuurlijk ook, @Economics above and beyond the call of duty.Economics schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:50:
[...]
Stuur je postcode huisnummer in DM. Dan regel ik dat die verplaatst gaat worden. Besparen we je KPN monteur die hier niets mee kan doen.
Toppertje!
Ik heb je een DM gestuurd. Veel dank alvast.Economics schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:50:
[...]
Stuur je postcode huisnummer in DM. Dan regel ik dat die verplaatst gaat worden. Besparen we je KPN monteur die hier niets mee kan doen.
Ik zat te kijken of ik goedkoper uitben met een abbo verlenging, maar via de website totaal niet.
Een tijd terug heeft KPN mij van 100 mbit naar 200 mbit gezet, tot mijn verbazing laat de website bij verlengen zien dat ik nu 200 / 20 heb, en dat ik tegen bijbetaling naar 200 / 200 zou kunnen.

Speedtest laat wel ongeveer 200 / 200 zien. Ik verwacht ook symmetrisch.
Er valt me wel op dat ik niet boven de 200 mbit download uitkom, terwijl ik met het eerdere 100 mbit abbo wel rond de 130 haalde.
Zover ik weet bied KPN alleen symmetrische abbonementen op glas. Dat lijkt wel te matchen met speedtest, niet met het abbo volgens de website...
Een "nieuw" 200 / 200 abbo zou goedkoper zijn dan het bovenstaande verlengaanbod.
En ik verwacht ergens dat ik dan ook weer ruim 200 mbit zou hebben ( ~ 230? )
Een tijd terug heeft KPN mij van 100 mbit naar 200 mbit gezet, tot mijn verbazing laat de website bij verlengen zien dat ik nu 200 / 20 heb, en dat ik tegen bijbetaling naar 200 / 200 zou kunnen.

Er valt me wel op dat ik niet boven de 200 mbit download uitkom, terwijl ik met het eerdere 100 mbit abbo wel rond de 130 haalde.
Zover ik weet bied KPN alleen symmetrische abbonementen op glas. Dat lijkt wel te matchen met speedtest, niet met het abbo volgens de website...
Een "nieuw" 200 / 200 abbo zou goedkoper zijn dan het bovenstaande verlengaanbod.
Je kunt beter bellen. Waarschijnlijk heb je een Hussel of ouder abonnement wat je kunt laten overzetten.MGM Nagelkerke schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:02:
Ik zat te kijken of ik goedkoper uitben met een abbo verlenging, maar via de website totaal niet.
...
Speedtests kun je beter command line doen. Ik durf te wedden dat je wel gewoon 230/230 Mbit hebt. Voor zover ik weet heeft KPN die traffic shaping al lang geleden uitgezet.
Ja, dit zal met bellen wel opgelost kunnen worden.Muis666 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:24:
[...]
Je kunt beter bellen. Waarschijnlijk heb je een Hussel of ouder abonnement wat je kunt laten overzetten.
Speedtests kun je beter command line doen. Ik durf te wedden dat je wel gewoon 230/230 Mbit hebt. Voor zover ik weet heeft KPN die traffic shaping al lang geleden uitgezet.
Ik heb ook even getest via cli, maar dan krijg ik toch ook 200 mbit overigens. Waarom zou in de browser anders zijn?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| :~$ speedtest-cli Retrieving speedtest.net configuration... Testing from KPN.. Retrieving speedtest.net server list... Selecting best server based on ping... Hosted by Serverside.com (Amsterdam) [111.90 km]: 11.657 ms Testing download speed................................................................................ Download: 202.50 Mbit/s Testing upload speed...................................................................................................... Upload: 360.67 Mbit/s |
In de browser draaien op de achtergrond allerlei extensies, een sandbox, een HTML interpreter, etc. etc.
En bij elke browser is dat weer anders.
De beste snelheidstest blijft (met iPerf3) die naar een eigen minimale server in de cloud, voldoende snel ontsloten.
De CLI Ookla SpeedTest naar WorldStream e.a. is ook wel betrouwbaar maar je blijft afhankelijk van bezetting van de server. Dus meten over langere tijd.
Zie antwoord boven. Probeer eensMGM Nagelkerke schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:33:
[...]
Ja, dit zal met bellen wel opgelost kunnen worden.
Ik heb ook even getest via cli, maar dan krijg ik toch ook 200 mbit overigens. Waarom zou in de browser anders zijn?code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 :~$ speedtest-cli Retrieving speedtest.net configuration... Testing from KPN.. Retrieving speedtest.net server list... Selecting best server based on ping... Hosted by Serverside.com (Amsterdam) [111.90 km]: 11.657 ms Testing download speed................................................................................ Download: 202.50 Mbit/s Testing upload speed...................................................................................................... Upload: 360.67 Mbit/s
code:
1
| iperf3 -4 -c speedtest.netone.nl -p 5201 -t 30 -i 1 |
Muis666 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:45:
[...]
Zie antwoord boven. Probeer eenscode:
1 iperf3 -4 -c speedtest.netone.nl -p 5201 -t 30 -i 1
code:
Zijn die laatste 2 regels het gemiddelde?1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| :~$ iperf3 -4 -c speedtest.netone.nl -p 5201 -t 30 -i 1 Connecting to host speedtest.netone.nl, port 5201 [ 5] local 192.168.50.2 port 44720 connected to 195.95.177.10 port 5201 [ ID] Interval Transfer Bitrate Retr Cwnd [ 5] 0.00-1.00 sec 89.5 MBytes 750 Mbits/sec 858 112 KBytes [ 5] 1.00-2.00 sec 24.5 MBytes 206 Mbits/sec 58 110 KBytes [ 5] 2.00-3.00 sec 25.6 MBytes 215 Mbits/sec 55 103 KBytes [ 5] 3.00-4.00 sec 25.8 MBytes 216 Mbits/sec 54 98.4 KBytes [ 5] 4.00-5.00 sec 24.8 MBytes 208 Mbits/sec 55 92.8 KBytes [ 5] 5.00-6.00 sec 25.9 MBytes 217 Mbits/sec 32 121 KBytes [ 5] 6.00-7.00 sec 25.9 MBytes 217 Mbits/sec 83 107 KBytes [ 5] 7.00-8.00 sec 24.1 MBytes 202 Mbits/sec 61 103 KBytes [ 5] 8.00-9.00 sec 25.8 MBytes 216 Mbits/sec 46 90.0 KBytes [ 5] 9.00-10.00 sec 25.8 MBytes 216 Mbits/sec 75 87.2 KBytes [ 5] 10.00-11.00 sec 25.8 MBytes 216 Mbits/sec 51 61.9 KBytes [ 5] 11.00-12.00 sec 24.8 MBytes 208 Mbits/sec 67 99.8 KBytes [ 5] 12.00-13.00 sec 25.9 MBytes 217 Mbits/sec 60 90.0 KBytes [ 5] 13.00-14.00 sec 25.8 MBytes 216 Mbits/sec 54 88.6 KBytes [ 5] 14.00-15.00 sec 25.6 MBytes 215 Mbits/sec 43 88.6 KBytes [ 5] 15.00-16.00 sec 24.5 MBytes 206 Mbits/sec 40 75.9 KBytes [ 5] 16.00-17.00 sec 25.6 MBytes 215 Mbits/sec 50 125 KBytes [ 5] 17.00-18.00 sec 25.8 MBytes 216 Mbits/sec 67 110 KBytes [ 5] 18.00-19.00 sec 24.5 MBytes 206 Mbits/sec 61 108 KBytes [ 5] 19.00-20.00 sec 25.8 MBytes 216 Mbits/sec 69 105 KBytes [ 5] 20.00-21.00 sec 25.8 MBytes 216 Mbits/sec 51 107 KBytes [ 5] 21.00-22.00 sec 24.5 MBytes 206 Mbits/sec 56 99.8 KBytes [ 5] 22.00-23.00 sec 26.0 MBytes 218 Mbits/sec 61 98.4 KBytes [ 5] 23.00-24.00 sec 25.8 MBytes 216 Mbits/sec 41 97.0 KBytes [ 5] 24.00-25.00 sec 25.8 MBytes 216 Mbits/sec 50 84.4 KBytes [ 5] 25.00-26.00 sec 24.5 MBytes 205 Mbits/sec 55 80.2 KBytes [ 5] 26.00-27.00 sec 25.9 MBytes 217 Mbits/sec 33 107 KBytes [ 5] 27.00-28.00 sec 24.8 MBytes 208 Mbits/sec 60 97.0 KBytes [ 5] 28.00-29.00 sec 25.8 MBytes 216 Mbits/sec 70 92.8 KBytes [ 5] 29.00-30.00 sec 25.9 MBytes 217 Mbits/sec 47 90.0 KBytes - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - [ ID] Interval Transfer Bitrate Retr [ 5] 0.00-30.00 sec 826 MBytes 231 Mbits/sec 2463 sender [ 5] 0.00-30.04 sec 823 MBytes 230 Mbits/sec receiver |
Dat is inderdaad wel precies 230.
Die bovenste regel met 750 Mbit/s verbaast me wel.
Met 858 retriesMGM Nagelkerke schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:58:
[...]
Die bovenste regel met 750 Mbit/s verbaast me wel.
iperf3 begint gewoon met hogere snelheid en past dat naar beneden aan indien de snelheid te hoog is (door die retries). Je kunt ook zelf een snelheid opgeven met bv -b100M (voor 100Mbps). Dan zie je ook dat de retries verdwijnen omdat je lijn dit gewoon aankan.
Dan ben je verkeerd geïnformeerd want we shapen wel. Policen doen we niet.Muis666 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:24:
[...]
Je kunt beter bellen. Waarschijnlijk heb je een Hussel of ouder abonnement wat je kunt laten overzetten.
Goedendag, ik heb nu een TP-link sg105 switch achter de kpn box. maar door te weinig poorten kan dit straks niet meer, maakt het uit welke unmag switch erachter doe? dacht aan 8 poort
je zit natuurlijk met de IGMP snooping
[ Voor 9% gewijzigd door Soppyscroll op 09-07-2026 15:21 ]
Als de TP-Link SG105 nu goed werkt, dan kan je toch dezelfde nemen maar dan met 8 poorten (SG108)Soppyscroll schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:20:
maakt het uit welke unmag switch erachter doe? dacht aan 8 poort
[ Voor 17% gewijzigd door DON PAPA op 09-07-2026 16:12 ]
Dat was idee ook maar als ik review lees kan het niet op de 108? dus heb ik een verwarringDON PAPA schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:11:
[...]
Als de TP-Link SG105 nu goed werkt, dan kan je toch dezelfde nemen maar dan met 8 poorten (SG108)
uitvoering: TP-Link TL-SG108
Ik heb zelf ook de 5 en 8 poorts uitvoeringen. Maar wel managed uitvoering omdat voor correcte IGMP Snooping, IGMP versie 3 nodig is. Destijds alleen beschikbaar op de managed versies...Soppyscroll schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:20:
Goedendag, ik heb nu een TP-link sg105 switch achter de kpn box. maar door te weinig poorten kan dit straks niet meer, maakt het uit welke unmag switch erachter doe? dacht aan 8 poort
Welke versie heb je dan. bestaande die ik heb is uit 2016BitAndre schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:32:
[...]
Ik heb zelf ook de 5 en 8 poorts uitvoeringen. Maar wel managed uitvoering omdat voor correcte IGMP Snooping, IGMP versie 3 nodig is. Destijds alleen beschikbaar op de managed versies...
uitvoering: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)
die? en kun je die daarna gewoon als AP modus zetten net als overige in huis
[ Voor 23% gewijzigd door Soppyscroll op 09-07-2026 16:37 ]
Ik heb inderdaad de TL-SG108E uitvoering, Firmware uit 2019. Managed, dus firmware upgrade is mogelijk met de "Easy Smart Configuration Utility".Soppyscroll schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:34:
[...]
Welke versie heb je dan. bestaande die ik heb is uit 2016
uitvoering: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)
die? en kun je die daarna gewoon als AP modus zetten net als overige in huis
Je zou ook naar de Netgear GS308E kunnen kijken.
Ik zal er even in verdiepen, heb nu de tv zelf op wifi en onbekabeld gemaakt. Gebruik de tv met smart nooit, gebruik alleen de Apple TV en kpn box. Heb liever de PlayStation bekabeld dan een smart tv waarvan ik de functies toch niet gebruik
Dat kan ook. Het is de KPN-box die de IGMP stream moet ontvangen, niet de tv.
En een switch die niet (goed) IGMP ondersteunt stuurt dat verkeer simpelweg over alle poorten, gelijk broadcast verkeer.
En een switch die niet (goed) IGMP ondersteunt stuurt dat verkeer simpelweg over alle poorten, gelijk broadcast verkeer.
Daarom En bestaande heeft igmp alleen poorten te weinig, in meterkast hangt ook 1 zonder igmp ivm switch naar 10gbit. Zal eens kijken of er ook 10gbit switch is met igmp, heb nu de kpn box In de mancave buiten Verbonden Met wifi maar is niet altijd ideaal overige via kabelBitAndre schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:16:
Dat kan ook. Het is de KPN-box die de IGMP stream moet ontvangen, niet de tv.
Als ik het goed begrijp is er bij de nieuwe KPN TV+ Box (de Sagemcom DIW7022) geen probleem meer met lagere beeldkwaliteit in unicast t.o.v. multicast.
De nieuwe TV+ Box start live tv-zenders tegenwoordig altijd als unicast stream. Pas na een paar seconden onafgebroken kijken schakelt de box (indien je netwerk het ondersteunt) op de achtergrond geruisloos over naar multicast.
Het enige minieme verschil is vertraging. Omdat een unicast-verbinding via internet-servers loopt en een fractie van een seconde buffert om haperingen te voorkomen, loopt het beeld soms een paar seconden achter op de 'echte' multicast-tijdlijn.
De nieuwe TV+ Box start live tv-zenders tegenwoordig altijd als unicast stream. Pas na een paar seconden onafgebroken kijken schakelt de box (indien je netwerk het ondersteunt) op de achtergrond geruisloos over naar multicast.
Het enige minieme verschil is vertraging. Omdat een unicast-verbinding via internet-servers loopt en een fractie van een seconde buffert om haperingen te voorkomen, loopt het beeld soms een paar seconden achter op de 'echte' multicast-tijdlijn.
[ Voor 24% gewijzigd door marktweakt op 09-07-2026 20:02 ]
Dat klinkt heel onlogisch. Waarom zou je eerst de langzamere, meer netwerk-belastende stream starten, als de efficiëntere ook direct beschikbaar is?marktweakt schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:00:
Als ik het goed begrijp is er bij de nieuwe KPN TV+ Box (de Sagemcom DIW7022) geen probleem meer met lagere beeldkwaliteit in unicast t.o.v. multicast.
EDIT: Bovendien, als je deze dan vervolgens "geruisloos" over laat gaan in de multicast stream, moet er dus een hapering waarneembaar zijn door het verschil in buffering, of je bent dat voordeel kwijt...
[ Voor 10% gewijzigd door Wild Chocolate op 09-07-2026 20:19 ]
Ik stel de vraag hier ook even, wij hebben vandaag de sleutel gekregen van ons nieuwe huis maar ik zag in de woonkamer dat de FTU een beetje gesloopt is en de vezel eruit hangt, daar het om een verhuizing en ik van AON naar PON ga kan ik niks aansluiten voordat de FTU gerepareerd is, moet ik dan bij kpn of bij KPN netwerk zijn?
KPN. Jij bent klant van KPN, niet van KPN netwerk. 'KPN' zal 'KPN netwerk' inschakelen. Vermeld gewoon dat je FTU enigzins gesloopt lijkt te zijn door de vorige bewoner.Dancis schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:07:
Ik stel de vraag hier ook even, wij hebben vandaag de sleutel gekregen van ons nieuwe huis maar ik zag in de woonkamer dat de FTU een beetje gesloopt is en de vezel eruit hangt, daar het om een verhuizing en ik van AON naar PON ga kan ik niks aansluiten voordat de FTU gerepareerd is, moet ik dan bij kpn of bij KPN netwerk zijn?
Onzin. DIW7022 is standaard afgesteld op multicast met hoge kwaliteit tot ca 14Mbit bij de gangbare NL-zenders met fallback naar Unicast als MC stream niet tot stand gebracht kan worden. Bitrate is dan echter slechts ca 6Mbit.marktweakt schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:00:
Ook kan je geforceerd Unicast instellen in geval van eigen router die bv geen scripts ondersteund of bij het gebruik van een mobiele hotspot met KPN Simkaart. Forceren in deze gevallen scheelt veel tijd, aangezien er eerst voor aantal seconden wordt getracht multicast stream tot stans te brengen
Zijn er meer mensen met problemen met Xperiabox 14? krijg sinds afgelopen dagen problemen met sommige website's te bekijken, sonos werkt soms random niet meer, probeer in de modem van kpn te bekijken maar sommige pagina's in de modem zijn niet te benaderen of zijn traag.
Vandaag zelfs gehele router gereset maar heb nu geen problemen met sonos maar wel met inloggen in de box
Vandaag zelfs gehele router gereset maar heb nu geen problemen met sonos maar wel met inloggen in de box
Sinds afgelopen donderdag werkt de glasvezelverbinding in onze nieuwbouwwoning. Het gaat om een 200Mb internet only abonnement. (Tijdelijk, tot ik het huidige abonnement ga verhuizen naar het nieuwe adres)
Momenteel gebruik ik nog de standaard hardware, een Nokia ONT en Expediabox 12b.
Vandaag even een speedtest gedaan via Speedtest CLI maar zowel up- als downsnelheid blijven steken op 50Mb.
Sinds het aansluiten heb ik de Expediabox en ONT nog niet herstart, maar ik vermoed dat er nog een verkeerd profiel geconfigureerd is.
Ik zal binnenkort zowel de Experiabox als de ONT herstarten en nog eens testen. Mocht dat geen verandering geven, dan toch maar even bellen met de helpdesk.
Momenteel gebruik ik nog de standaard hardware, een Nokia ONT en Expediabox 12b.
Vandaag even een speedtest gedaan via Speedtest CLI maar zowel up- als downsnelheid blijven steken op 50Mb.
Sinds het aansluiten heb ik de Expediabox en ONT nog niet herstart, maar ik vermoed dat er nog een verkeerd profiel geconfigureerd is.
Ik zal binnenkort zowel de Experiabox als de ONT herstarten en nog eens testen. Mocht dat geen verandering geven, dan toch maar even bellen met de helpdesk.
[ Voor 7% gewijzigd door Dj-sannieboy op 11-07-2026 23:47 ]
Wat is dan het probleem?Dj-sannieboy schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:15:
Het gaat om een 200Mb internet only abonnement.
Vandaag even een speedtest gedaan via Speedtest CLI maar zowel up- als downsnelheid blijven steken op 200Mb.
Kun je het adres in een DM sturen? Ik kan de verbinding dan even nameten en dan kan ik ook zien welk profiel op de lijn zit.Dj-sannieboy schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:15:
Sinds afgelopen donderdag werkt de glasvezelverbinding in onze nieuwbouwwoning. Het gaat om een 200Mb internet only abonnement. (Tijdelijk, tot ik het huidige abonnement ga verhuizen naar het nieuwe adres)
KPN had vroeger wel 50 Mbit abonnementen, maar daarover haalde je normaal gesproken meer dan 70 Mbit, dus dat verklaart die 50 Mbit niet. Die speedtest-cli is soms onbetrouwbaar. DusDj-sannieboy schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:15:
- Gebruik iperf3 (Voorbeelden in dit forum)
- Gebruik ook een andere machine om virusscanners, etc. uit te sluiten.
Ik heb even gekeken, er staat gewoon een 200mbit profiel op deze lijn dus het profiel is het probleem in ieder geval niet.Dj-sannieboy schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:15:
Herstart van de ONT en EB heeft het opgelost!Wildfire schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:40:
[...]
Ik heb even gekeken, er staat gewoon een 200mbit profiel op deze lijn dus het profiel is het probleem in ieder geval niet.
Kijk, zo simpel kan het zijn! Er is echt een reden waarom de klassieke "have you tried turning it off and on again" uitdrukking bestaatDj-sannieboy schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:52:
[...]
Herstart van de ONT en EB heeft het opgelost!
Misschien was het juiste profiel niet daadwerkelijk actief en door een herstart wel?
[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 12-07-2026 21:35 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Bij IBM was vroeger aan de support lijn, een suggestie om de stekker om te draaien. Dat hielp vaak. Vooral als het apparaat niet werkte omdat de stekker er niet inzat.Wildfire schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:12:
[...]
Kijk, zo simpel kan het zijn! Er is echt een reden waarom de klassieke "have you tried turning it off and on again" uitdrukking bestaat
Kan het kloppen dat wanneer een EB gereset wordt, portforwardings achterblijven?
Onlangs besloot een bouwvakker (na met het elektra gerotzooid te hebben) de EB bij moeders te resetten omdat na tijdelijk hoofdschakelaar uit te hebben gezet het internet niet meer werkte. Dat kan kloppen, er is een apparaat dat niet automatisch aan gaat, moet ik nog wat aan doen.... (Net als het er tussenweg halen van de EB.)
Hij besloot zonder overleg de EB te resetten, met als gevolg dat het ww terug ging naar default en wifi (dat uit stond) weer aan werd gezet die hij dan op moeders telefoon instelde.
Het ww had ik daarna al snel weer teruggezet naar iets dat ik kan onthouden i.p.v. het cryptische default ww. Wifi daarna weer uit omdat er een los AP ligt en de portforwardings had ik nog niet hersteld.
Zojuist merkte ik echter dat er toch nog portforwardings actief zijn, wat gek is, bij een reset zouden die toch moeten verdwijnen?
Onlangs besloot een bouwvakker (na met het elektra gerotzooid te hebben) de EB bij moeders te resetten omdat na tijdelijk hoofdschakelaar uit te hebben gezet het internet niet meer werkte. Dat kan kloppen, er is een apparaat dat niet automatisch aan gaat, moet ik nog wat aan doen.... (Net als het er tussenweg halen van de EB.)
Hij besloot zonder overleg de EB te resetten, met als gevolg dat het ww terug ging naar default en wifi (dat uit stond) weer aan werd gezet die hij dan op moeders telefoon instelde.
Het ww had ik daarna al snel weer teruggezet naar iets dat ik kan onthouden i.p.v. het cryptische default ww. Wifi daarna weer uit omdat er een los AP ligt en de portforwardings had ik nog niet hersteld.
Zojuist merkte ik echter dat er toch nog portforwardings actief zijn, wat gek is, bij een reset zouden die toch moeten verdwijnen?
Oscar Wilde
Kan het niet zijn dat UPnP is aangezet, en er daardoor automatisch poorten open gezet worden?Raven schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:21:
Kan het kloppen dat wanneer een EB gereset wordt, portforwardings achterblijven?
Tenzij UPnP default aan staat zou die uit moeten staan, die zet ik zelf nooit aan. Daarbij ondersteund de software waar ik door de blijkbaar niet verwijderde forwards verbinding mee kan maken (TVHeadend) geen UPnP, althans, niet dat ik weet.GaMbiNo schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:31:
[...]
Kan het niet zijn dat UPnP is aangezet, en er daardoor automatisch poorten open gezet worden?
Oscar Wilde
KPN zet toch bepaalde instellingen (zoals wifi) terug bij een reset of nieuw modem? Wellicht port forwarders ook? Dat zou @Wildfire kunnen bevestigen of dat zo klopt 😃Raven schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:40:
[...]
Tenzij UPnP default aan staat zou die uit moeten staan, die zet ik zelf nooit aan. Daarbij ondersteund de software waar ik door de blijkbaar niet verwijderde forwards verbinding mee kan maken (TVHeadend) geen UPnP, althans, niet dat ik weet.
[ Voor 3% gewijzigd door king006 op 18-07-2026 12:25 ]
Nope, port forwarding zit niet bij de instellingen die gerestored worden. Het is eigenlijk primair de wifi gegevens die terug gezet worden. Port forwardings en andere eigen instellingen beter even van tevoren noteren om achteraf handmatig terug te kunnen zetten.king006 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:25:
[...]
KPN zet toch bepaalde instellingen (zoals wifi) terug bij een reset of nieuw modem? Wellicht port forwarders ook? Dat zou @Wildfire kunnen bevestigen of dat zo klopt 😃
@Wildfire In dat geval vraag ik mij af hoe ik dan door de EB's firewall heen kom
Ik heb de forwards namelijk niet teruggezet.
Oscar Wilde
Er is een verschil tussen herstarten en een reset via menu/gaatje achterzijde. Dus weet je zeker dat er echt een hardreset is gedaanRaven schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:32:
@Wildfire In dat geval vraag ik mij af hoe ik dan door de EB's firewall heen komIk heb de forwards namelijk niet teruggezet.
Het wachtwoord was terug naar default gezet, dus er is wel wat gebeurt en kun je WiFi inschakelen zonder toegang tot de webinterface?Speedmaster schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:24:
[...]
Er is een verschil tussen herstarten en een reset via menu/gaatje achterzijde. Dus weet je zeker dat er echt een hardreset is gedaan
Oscar Wilde
Met mijnkpn app kun je de Wifi aanpassenRaven schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:19:
[...]
Het wachtwoord was terug naar default gezet, dus er is wel wat gebeurt en kun je WiFi inschakelen zonder toegang tot de webinterface?
Ja, maar die staat dus op mijn telefoon en op het moment van dat er iemand aan de EB had gezeten was ik niet thuis en dan is de enige manier (ter plekke) om WiFi aan te krijgen een fabrieks-reset van de EB toch?
Oscar Wilde
Dat heb ik niet geprobeerd, maar ik lees dat bij een reset de Wifi terug wordt gezet naar de fabrieksinstellingen.Raven schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:53:
[...]
Ja, maar die staat dus op mijn telefoon en op het moment van dat er iemand aan de EB had gezeten was ik niet thuis en dan is de enige manier (ter plekke) om WiFi aan te krijgen een fabrieks-reset van de EB toch?
Dat wachtwoord staat achterop de modem.
@Arjantje72 Dan lijkt het inderdaad een fabrieks-reset te zijn geweest, maar dat verklaard niet hoe ik sindsdien nog steeds bij iets achter de EB kan, de portforwardings zouden dan weg moeten zijn (had ze namelijk nog niet terug gezet) en UPnP staat van wat ik heb gelezen default uit.
Oscar Wilde
Als het modem Soft@Home draait (bijna allemaal tegenwoordig) kun je het admin wachtwoord erg eenvoudig resetten zonder een factory reset van het modem nodig te hebben. Je moet dan naar de admin interface gaan, wachtwoord vergeten optie gebruiken en die vraagt je dan het wifi knopje op het modem in te drukken om de wachtwoord reset te bevestigen.Raven schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:53:
[...]
[ Voor 63% gewijzigd door Wildfire op 18-07-2026 21:09 ]
@Wildfire Dan moet die interface wel bereikbaar zijn
, wifi van de EB stond uit en het losse AP kon na die stroomuitval geen verbinding maken. Dus tenzij die bouwvakker een bedraad apparaat bij de hand had kon ie alleen d.m.v. resetknop dit voor elkaar krijgen.
Oscar Wilde
Let op: