Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 20:48
Mede-auteurs:
  • wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:45

wbschenk

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:27

Economics

Dit topic is een spin-off van het gelijksoortige topic voor Delta glasvezel, en behandelt de mogelijkheid om een eigen router en/of ONT te gebruiken op het XGS-PON glasvezel-netwerk van KPN.

Dit topic gaat dus specifiek over XGS-PON glasvezel. In principe is al het fiber dat door KPN gelegd is vanaf medio 2021 XGS-PON. Heb je een glasvezel die eerder is gelegd, of woon je in een nieuwbouwwoning waar al eerder glasvezel in de wijk lag? Dan is er een kans dat je een AON-verbinding hebt. Meer informatie in deze comment (dank @Houtenklaas).

Geschikte apparatuur
1) Zaram ZXOS11NPI SFP+ ONT

Eén van de ONT's die geschikt gemaakt is voor gebruik op het XGS-PON netwerk van KPN is de Zaram ZXOS11NPI. Dit is een Koreaanse SFP+ module die door @ernstoud in het Delta-topic met een inkoopactie is aangeschaft.

Deze module is door engineers van Zaram in Nederland getest op de infrastructuur van KPN en op basis van die bezoeken is nieuwe firmware gemaakt om de module geschikt te maken als ONT op KPN's XGS-PON netwerk. Dank aan o.a. @ernstoud, @Economics, @mad-dog, @leander-s en @renedis voor de communicatie met Zaram, het testen van firmware en het werk bij KPN achter de schermen.

De module is – met de juiste firmware pre-flashed – hier te bestellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDBHJNsKdJYPvS9wV84Vvp-i0pA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YdBMyIrVy5Ha7PAUsyVqR5Bs.png?f=fotoalbum_large

Voer dit commando uit op de Unifi Dream Machines via SSH om de PPPoE over 4 cores te laten lopen:
find /sys/class/net/eth*/queues/[rt]x-[01]/[rx]ps_cpus -exec sh -c '[ -w {} ] && echo 6 > {} 2>/dev/null' \;

2) Nokia XS-010X-Q ONT met 10 Gbps ethernetpoort (ondersteunt ook 1/2,5/5 Gbps).
Dit model staat op de BFF.247 lijst en kan probleemloos aangemeld worden.
Deze is hier te bestellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZkQQwMvlgC4YbVuvnio_nsNL4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/twhdvyFNmvxFhqBhmuAYgMK9.png?f=fotoalbum_large

3) FS XGS-ONU-25-20NI SFP/SFP+ ONT.
Dit is een re-branded CIG XG-99S SFP+.

Deze module is – met de juiste config – hier te bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceJbBLCg6ieR7DS5c9GLuHPA9uw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NTq7Kg289CMxxg2aPdqlIUTK.png?f=user_large

4) AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON router (link naar eigen topic).
Dit model staat op de BFF.247 lijst en kan probleemloos aangemeld worden.
Let op: deze router biedt geen bridge-modus, je zult het apparaat zelf dan moeten gebruiken.
Te koop bij allerlei Nederlandse (web)winkels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Wg36LxrSUdN8GJ0cq2qFlqCxZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ihgGiTR5VAxI7x88uhckylus.png?f=fotoalbum_large
Aansluiten
Als je zelf apparatuur aanschaft, dan zit hier geen glasvezel aansluitkabel bij.
Er zijn 2 type connectoren: blauw (SC/UPC) en groen (SC/APC).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4hOQTLM-mIe35OXpXeNoKnNUfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iNP6V2fq309h85L04hWixwo5.png?f=fotoalbum_large

De “A” in APC staat voor “angled”, de vezel is op het contactvlak onder een kleine hoek afgesneden. Hierom nooit een groene male in een blauwe female steken (of andersom), je beschadigt dan de vezel!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oi1pZUD0_vzB-jopbrthUB_sG3Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ppa8SfqE3rpBHr8zF5rSmVJc.webp?f=user_large

Alle bovengenoemde geschikte apparaten vereisen aan de modemzijde een groene (SC/APC) connector behalve de Zaram SFP+ stick en de Fritzbox 5590, die vereisen een blauwe (SC/UPC).

FAQ

Algemeen
.
Devices
Zaram ZXOS11NPI SFP+
Q: Wat is het ONT ID en S/N van de Zaram ZXOS11NPI?
A: Op verpakking en de SFP+ staat “ZarmCN12345678”. Het ONT ID en S/N zijn beide ZRMT12345678.

Q: Welke connector gaat er in deze SFP+?
A: Een SC/UPC (blauw).
FS XGS-ONU-25-20NI SFP+ ONT.
.
AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON
Q: Ik kan het PON-ID niet vinden, wat moet ik doorgeven aan KPN?
A: Het PON-ID is het Modem-ID en start met AVMG. Dus wat je door moet geven is AVMG12345678 (uiteraard 12345678 vervangen door wat er op jouw sticker staat.

PON-ID

Deze bestaat uit totaal 12 hexadecimale tekens, de eerste 4 voor de fabrikantcode (vendor ID) en dan 8 voor een serienummer. In veel gevallen is de de PON-ID op een label af te lezen. Zaram gebruikt bijvoorbeeld fabrikantcode ZRMT.
Enkele bekende PON-ID's (en een mooi overzicht hier):

ALCLxxxxxx -> Nokia
HWTCxxxxxx -> Huawei
AVMGxxxxxxx -> AVM FritzBox
GPONxxxxxxx -> FS.com SFP+ onu stick
ZRMTxxxxxxx -> Zaram SFP+ onu stick

Verklaring van type aanduiding Nokia apparatuur

Voorbeelden: XS-110G-A, XS-2437X-A, G-010G-Q en XS-010S-Z, XS-010X-R

Het eerste groepje met letters is voor de gebruikte PON techniek.
XS = XGS-PON
G = G-PON

Het eerste cijfer staat voor het aantal telefonie poorten.
0 = geen
1 = 1 tel poort
2 = 2 tel poorten

Het tweede cijfer is voor het aantal ethernet poorten.
1 = 1 ethernet poort
4 = 4 ethernetpoorten

Het derde cijfer geeft weer hoeveel wifi banden er gebruikt worden.
0 = geen wifi
2 = 2,4 + 5 GHz
3 = 2,4 + 5 + 6 GHz

In het geval de apparatuur wifi biedt, dan is er een 4e cijfer welke de wifi generatie aanduid.
6 = wifi6
7 = wifi7

De letter achter de cijfers geeft het type etherpoort weer.
G = 2,5 GbE (1 GbE wordt ook ondersteund)
X = 10 GbE (5, 2.5 en 1 GbE worden ook ondersteund)
S = 10 Gb SFP+ poort

En de laatste letter geeft weer van welke fabrikant het product oorspronkelijk komt.
A = Alcatel-Lucent
B = Broadcom
Q = Qualcomm
R = Realtek
Z = Zaram

[ Voor 221% gewijzigd door Economics op 16-12-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k.nkms
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-10-2024
Hi Thyraon,

Ik denk dat je de PPPoE moet instellen op de ONT zelf!

Ik hoop niet dat ik gekke dingen zeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
k.nkms schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:06:
Ik denk dat je de PPPoE moet instellen op de ONT zelf!
Dat lijkt me onwaarschijnlijk. De ONT is geregistreerd op basis van serienummer, en daarmee wordt ook de authenticatie van het ONT zelf geregeld bij KPN. De PPPoE-sessie is een laag daarboven, om het modem een IP-adres te laten krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:57
Zelf draai ik momenteel op een Fritzbox icm met KPN XGS-PON en heb daarnaast ook de Zaram SFP liggen.

Vanavond zal ik even mijn logs erbij pakken met mijn Fritzbox en kijken of die nog bepaalde configuratie heeft m.b.t PPoE. Mogelijk kan dat helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k.nkms
Thyraon schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

Dat lijkt me onwaarschijnlijk. De ONT is geregistreerd op basis van serienummer, en daarmee wordt ook de authenticatie van het ONT zelf geregeld bij KPN. De PPPoE-sessie is een laag daarboven, om het modem een IP-adres te laten krijgen.
Wat bedoel je met 'daarboven'? De UDM komt daarna toch?

Als ik het correct interpreteer, wordt er een glasvezellijn (uiteraard zonder een andere ONT ertussen) direct naar de Zaram geleid, want dit is de ONT, wat op zichzelf een apart apparaat is dat verantwoordelijk zou moeten zijn voor het regelen van de verbinding en het doorgeven ervan aan je UDM. Op de Zaram zou je dan VLAN 6 moeten instellen met PPPoE, als ik het goed begrijp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46NqqaHr5HBNykN5B4ozk88-_cY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sqHBmQfwne3yP2XmIPMdaPap.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:40

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

k.nkms schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:25:
[...]
Als ik het correct interpreteer, wordt er een glasvezellijn (uiteraard zonder een andere ONT ertussen) direct naar de Zaram geleid, want dit is de ONT, wat op zichzelf een apart apparaat is dat verantwoordelijk zou moeten zijn voor het regelen van de verbinding en het doorgeven ervan aan je UDM.
De Zaram SFP wordt als media convertor gebruikt. Het complete ethernetsignaal inclusief alle VLANs wordt dus naar de UDM gestuurd. De UDM moet VLAN 6 en PPPoE doen, net zoals wanneer je een Genexis XGS-PON direct in je eigen router zou prikken.

Die laatste setup werkte bij @Thyraon al, dus het had een kwestie moeten zijn van de Zaram SFP inprikken en de WAN settings verplaatsen van de RJ45 WAN port naar de SFP+ WAN poort.

[ Voor 12% gewijzigd door Kanarie op 04-10-2023 10:32 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k.nkms
Kanarie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:30:
[...]

De Zaram SFP wordt als media convertor gebruikt. Het complete ethernetsignaal inclusief alle VLANs wordt dus naar de UDM gestuurd. De UDM moet VLAN 6 en PPPoE doen, net zoals wanneer je een Genexis XGS-PON direct in je eigen router zou prikken.

Die laatste setup werkte bij @Thyraon al, dus het had een kwestie moeten zijn van de Zaram SFP inprikken en de WAN settings verplaatsen van de RJ45 WAN port naar de SFP+ WAN poort.
Aahh oke oke, excuses voor de verwarring iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 14:49

DrDrax

Bacdafucup

Ik heb een tijdje een duitse 5590 met sfp xgs-pon verbinding gehad, netjes 10gbit naar de straat kast met en nokia iets.
Speed down was prima up was niet al te best. en tv werkte gewoon niet.
Met de beta firmware liep het al iets beter, iemand van avm over de vloer gehad met een internationale 5590 maar lijn was niet stabiel met de 7.50 firtzos, uiteindelijk er tussen uit gehaald met de originele KPN ont en de v12 er weer tussen en toen liep het weer stabiel.

Ik heb bij cdr een h8010ts besteld , is kijken of deze ont wat wil draaien .
en dan opzoek naar een router met 10gbe wan poort.
al iemand ervaring daar mee met een kpn lijn ?

DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:07
Ik neem aan dat de losse KPN ONT wel werkt met de WAN-poort van de UDM?

Mocht je de boel weer teruggedraaid willen hebben kun je me een DM sturen. Ik heb de mogelijkheid een rollback te doen naar de KPN ONT of een andere te registreren

[ Voor 196% gewijzigd door mad-dog op 04-10-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
mad-dog schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:56:
Ik neem aan dat de losse KPN ONT wel werkt met de WAN-poort van de UDM?

Mocht je de boel weer teruggedraaid willen hebben kun je me een DM sturen. Ik heb de mogelijkheid een rollback te doen naar de KPN ONT of een andere te registreren
Thanks, PM gestuurd. KPN ONT (de Genexis die bij het trekken van de lijn is geleverd) werkte inderdaad wel op de UDM via Ethernet (port 9 op de UDM, dezelfde PPPoE-settings op die poort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Update: met dank aan @mad-dog weer online op het Genexis ONT. Die kwam meteen online na registratie, en de UDM maakte ook vrijwel direct een PPPoE-sessie (via Ethernet op port 9).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimzand
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03-06 21:06
Lastig troubleshooten als je steeds KPN nodig hebt om te switchen tussen ONT's.
Je zou eigenlijk de luxe moeten hebben van twee internetverbindingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimzand
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03-06 21:06
Had je eigenlijk link?

Ik ben niet bekend met de UDM, ik zou in mijn plaats een Linux doos gebruiken met een Intel SFP+ adapter. Je kunt dan met ethtool je adapter en de link bekijken, en met Wireshark ot tshark alle VLANs tegelijk scannen op verkeer. Geen idee of zoiets ook kan van de UDM command line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:13
pimzand schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:14:
Lastig troubleshooten als je steeds KPN nodig hebt om te switchen tussen ONT's.
Je zou eigenlijk de luxe moeten hebben van twee internetverbindingen.
Je zou eigenlijk de luxe moeten hebben van twee internetverbindingen.registraties. Bij Delta zetten ze je eigen SFP naast de provider ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjz3000
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-06 22:12
Heeft iemand het al geprobeerd met onderstaande SFP+ module van fs?
https://www.fs.com/de-en/products/185594.html

Deze SFP+ module ondersteunt MAC en heeft een eigen SOC aan boord. (Afkorting betekent wel iets anders dan een MAC-adres van een device).
Deze voldoet volgens de specificaties ook aan de eisen die gesteld zijn door KPN.

Afgelopen jaar is het XGS-PON kastje van Genexis al een paar keer in storingsmodus gegaan na stroomuitval. Zou dus graag een SPOF minder hebben...
Ik gebruik een UDM SE als modem, Xperiabox12 ligt lekker in de originele doos te pitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:40

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

pimzand schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:23:
Had je eigenlijk link?

Ik ben niet bekend met de UDM, ik zou in mijn plaats een Linux doos gebruiken met een Intel SFP+ adapter. Je kunt dan met ethtool je adapter en de link bekijken, en met Wireshark ot tshark alle VLANs tegelijk scannen op verkeer. Geen idee of zoiets ook kan van de UDM command line.
Er was link, KPN kon de module en serienummer zien. Een profiel met VLANs en mappings werd correct ingeladen op de SFP. Met `ethtool -m eth9` waren de laser stats te zien.
Door in te loggen op de SFP was te zien dat deze in operational state was.

Een tcpdump op de eth9 interface toonde alleen upstream verkeer, er kwam schijnbaar niets terug.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Kanarie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:23:
Er was link, KPN kon de module en serienummer zien. Een profiel met VLANs en mappings werd correct ingeladen op de SFP. Met `ethtool -m eth9` waren de laser stats te zien.
Door in te loggen op de SFP was te zien dat deze in operational state was.

Een tcpdump op de eth9 interface toonde alleen upstream verkeer, er kwam schijnbaar niets terug.
Yep. Eigenlijk werkte alles naar behoren, het lukte de UDM SE alleen niet om een PPPoE sessie te starten over de SFP-module. Met identieke settings werkte dat meteen weer over Ethernet (port 9 aan de Genexis ONT).

Volgens KPN is er geen sprake van MAC-adres filtering en oude PPPoE-sessies worden elke 4 uur opgeruimd, dus je zou ook niet verwachten dat het probleem daar zit.

Delta-gebruikers kunnen met hun UDM SE en deze Zaram module wél verbinden, maar ik weet niet of Delta een vergelijkbare PPPoE-setup heeft. Het lijkt in ieder geval ergens in de UDM (of de combinatie van de UDM met de Zaram-module) mis te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Laatst online: 22-05 10:23

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Thyraon schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:20:
[...]

Yep. Eigenlijk werkte alles naar behoren, het lukte de UDM SE alleen niet om een PPPoE sessie te starten over de SFP-module. Met identieke settings werkte dat meteen weer over Ethernet (port 9 aan de Genexis ONT).

Volgens KPN is er geen sprake van MAC-adres filtering en oude PPPoE-sessies worden elke 4 uur opgeruimd, dus je zou ook niet verwachten dat het probleem daar zit.

Delta-gebruikers kunnen met hun UDM SE en deze Zaram module wél verbinden, maar ik weet niet of Delta een vergelijkbare PPPoE-setup heeft. Het lijkt in ieder geval ergens in de UDM (of de combinatie van de UDM met de Zaram-module) mis te gaan...
Voor zover ik weet gebruikt Delta / Caiway geen PPPoE.

*empty*

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Thyraon schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:20:
[...]

DFN gebruikt het archaïsche PPPoE protocol helemaal niet. Stamt nog uit de eerste jaren van DSL, waarschijnlijk heeft KPN nog legacy in de back-end die dit vereist. DFN heeft nooit DSL gedaan, in het glasvezel netwerk is het niet in gebruik.

Je ziet ook bij KPN dat je id en pw in de PPPoE sessie alles mag zijn, er wordt dus niets geverifieerd. In de beginjaren van DSL met mxstream was dat wel zo. Ik weet nog dat ik in 2005 baalde dat mijn id verkeerd door KPN (met provider Euronet) geconfigureerd was als “enstoud” :( . Dat achtervolgt me al 18 jaar op alle facturen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Right, dat zou dan kunnen verklaren dat Delta-abonnees wel online komen met de Zaram-module in een UDM SE: specifiek de PPPoE-sessie die bij KPN wel nodig is, zou roet in het eten kunnen gooien. Of dat dan ligt aan de Zaram zelf, of aan de UDM SE, dat kan ik niet inschatten.

Het zou de moeite zijn om hier eens te testen met een ander modem en de Zaram-module, maar ik heb niets liggen waar een SFP-module in kan...

[ Voor 20% gewijzigd door Thyraon op 05-10-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thyraon schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:32:
Right, dat zou dan kunnen verklaren dat Delta-abonnees wel online komen met de Zaram-module in een UDM SE: specifiek de PPPoE-sessie die bij KPN wel nodig is, zou roet in het eten kunnen gooien. Of dat dan ligt aan de Zaram zelf, of aan de UDM SE, dat kan ik niet inschatten.

Het zou de moeite zijn om hier eens te testen met een ander modem en de Zaram-module, maar ik heb niets liggen waar een SFP-module in kan...
Dat PPPoE protocol voert de router uit, niet de SFP, mediaconverter of ONT. Dus dan zou je zeggen dat het een router issue is. Maar zoals zo vaak in ICT, het zal wel een combinatie van factoren zijn… KPN’s implementatie van PPPoE, timing tussen router en SFP, de zon in de rug, wind van opzij en op een dinsdag. Zoiets.

De Zaram SFP in een 10Gbps. mediaconverter en dan via ethernet de UDM in zou een mooie test zijn. Dat is dan vergelijkbaar met een externe ONT zoals KPN ook gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
ernstoud schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:47:
De Zaram SFP in een 10Gbps. mediaconverter en dan via ethernet de UDM in zou een mooie test zijn. Dat is dan vergelijkbaar met een externe ONT zoals KPN ook gebruikt.
Wat zou een goede kandidaat zijn voor zo'n 10 Gbps mediaconverter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thyraon schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:02:
[...]

Wat zou een goede kandidaat zijn voor zo'n 10 Gbps mediaconverter?
Deze:

https://www.routershop.nl...media-converter/pid=82298

Heb ik zelf ook, de Zaram werkt daar in. (En nee, die is even niet te leen want ik ben zelf wat aan het testen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
Met dank aan @Kanarie is er nog een idee ontstaan om de Zaram-module hier te testen. Ik heb namelijk naast de Dream Machine ook een aggregation switch van UniFi, met SFP+ poorten.

Het idee is om de Zaram in de aggregation switch aan te sluiten, dan via een SFP/RJ45 adapter naar de Ethernet WAN-poort van de Dream Machine te verbinden. In feite is de aggregation switch dan de media converter.

Als het probleem in de Dream Machine inderdaad de combinatie van de PPPoE-sessie op de SFP-poort was, dan hoop ik dat hiermee te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 00:32
Is Mac address cloning niet nodig? Heb eerder bij odido forum gelezen dat dit wel nodig is, en dan weer bijvoorbeeld bij delta weer niet en enkel serienummer voldoende is.

Ook iets gedaan met vendor-id?

Ik kwam ook deze nog tegen welke bij odido xgs-pon werkt op een UDM.

https://www.solid-optics....BI-SFP-XGS-Ustick-SUPC-SO

Ik kan helaas nergens een Zaram module vinden online om te kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door renedis op 07-10-2023 13:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
renedis schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:35:
Is Mac address cloning niet nodig? Heb eerder bij odido forum gelezen dat dit wel nodig is, en dan weer bijvoorbeeld bij delta weer niet en enkel serienummer voldoende is.

Ook iets gedaan met vendor-id?

Ik kwam ook deze nog tegen welke bij odido xgs-pon werkt op een UDM.

https://www.solid-optics....BI-SFP-XGS-Ustick-SUPC-SO

Ik kan helaas nergens een Zaram module vinden online om te kopen.
Nee, Zaram verkoopt alleen aan bedrijven. Dus heb ik vanuit mijn bedrijf er al 60 tegen kostprijs verspreid aan Tweakers en een tweede bestelling gaat wellicht gebeuren, zie: [Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
renedis schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:35:
Volgens de helpdeskmedewerker van KPN die ik aan de telefoon had, niet. Authenticatie op basis van serienummer zou voldoende moeten zijn. Bij het terugzetten van de Genexis ONT was ook geen MAC-adres nodig, alleen het serienummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Thyraon schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:36:
[...]

Volgens de helpdeskmedewerker van KPN die ik aan de telefoon had, niet. Authenticatie op basis van serienummer zou voldoende moeten zijn. Bij het terugzetten van de Genexis ONT was ook geen MAC-adres nodig, alleen het serienummer.
Zelfs het oude serienummer is niet nodig. Voor een eigen ONT wordt er een gast ONT aangemaakt. Voor het terugzetten hoeft er alleen een restore gedaan te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 00:32
@Thyraon en @mad-dog aha okee.

Nog enig progressie gemaakt in het werkend kunnen krijgen? Ik sta inmiddels op de 2e bestelronde lijst bij @ernstoud voor een Zaram module in m’n UDM Pro.

Eventueel bereid om “live” samen te kijken naar het verschil tussen de eth en sfp+ connectie middels SSH als dat nodig is. Indien gewenst; stuur me een PB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
renedis schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:59:
Nog enig progressie gemaakt in het werkend kunnen krijgen? Ik sta inmiddels op de 2e bestelronde lijst bij @ernstoud voor een Zaram module in m’n UDM Pro.

Eventueel bereid om “live” samen te kijken naar het verschil tussen de eth en sfp+ connectie middels SSH als dat nodig is. Indien gewenst; stuur me een PB.
Ik verwacht vandaag m'n SFP Ethernet modules te ontvangen. Daarmee kan ik de setup maken die @Kanarie heeft bedacht, waarbij de UniFi Aggregation switch fungeert als "media converter". Dan even kijken wanneer ik de Zaram weer kan activeren (en dus even zonder internet kan hier thuis). Ik rapporteer hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
mad-dog schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:40:
Zelfs het oude serienummer is niet nodig. Voor een eigen ONT wordt er een gast ONT aangemaakt. Voor het terugzetten hoeft er alleen een restore gedaan te worden :)
Ah, goed om te weten. En het klopt dat, in tegenstelling tot bij Delta, bij KPN maar één ONT tegelijk actief kan zijn? Dus het is niet mogelijk om zowel de Genexis als de Zaram aangemeld/actief te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Thyraon schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:42:
[...]

Ah, goed om te weten. En het klopt dat, in tegenstelling tot bij Delta, bij KPN maar één ONT tegelijk actief kan zijn? Dus het is niet mogelijk om zowel de Genexis als de Zaram aangemeld/actief te hebben?
Er kan inderdaad maar 1 gelijktijdig actief zijn. De gast ONT schakelt de initiële ONT uit tot er weer een rollback wordt uitgevoerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonza
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 20:00
Misschien heb je met de ZXOS11NPI SFP+ ONT een MTU issue. Waar stond deze op geconfigureerd op de ONT en je UDM.

Door de PPPoE heb je 8 bytes extra nodig boven op de 4 bytes t.b.v. vlan overhead....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Daar hebben we naar gekeken ja. Maar ook met hogere MTU werkte het niet. En via Ethernet (met de Genexis ONT) staat MTU op de default van 1500 en dat werkt zonder problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ecg
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-06 01:22

ecg

Ik heb een tijd geleden een fs.com sfp met mac module gekocht en ben ermee bezig geweest om het ding werkend te krijgen op KPN XGS-PON.

Het formulier op KPNs website om de ONT aan te melden werkte niet goed en telefonisch contact was dramatisch, dus begon ik maar met het klonen van het serienummer van mijn Genexis ONT. De FS.com module is in feite een CIG XG-99S. Om een of andere reden worden de telnet login credentials opnieuw gegenereerd wanneer je het serienummer aanpast. Als je de waarden die je aanpast doorgeeft aan je fs.com contactpersoon kan die de nieuwe credentials voor je genereren.

Ik heb echter mijn module gebrickt door het reset commando uit te voeren. Je hebt dan apparatuur nodig om het actieve serienummer vanuit de andere kant uit te lezen en daarmee nieuwe credentials te genereren heb ik begrepen. Met een dump van na de reset kon fs.com me niet meer op afstand helpen, dus moest ik de module terugsturen naar China. Inmiddels is de module terug onderweg vanuit de fabrikant in China.

Mijn setup is:

Patch cover: TK01 Patch Cover (niet de meegeleverde kabel gebruikt!)
Glasvezel patch kabel: FS.com SC-APC naar SC-APC kabel
ONT: FS.com XGSPON Stick with MAC SFP+
Router: Ubiquiti UXG-Pro
Switch: Ubiquiti US-8-150W (gebruikt voor telnet naar de SFP module vanuit de switch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ecg schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:26:
Ik heb een tijd geleden een fs.com sfp met mac module gekocht en ben ermee bezig geweest om het ding werkend te krijgen op KPN XGS-PON.

Het formulier op KPNs website om de ONT aan te melden werkte niet goed en telefonisch contact was dramatisch, dus begon ik maar met het klonen van het serienummer van mijn Genexis ONT. De FS.com module is in feite een CIG XG-99S. Om een of andere reden worden de telnet login credentials opnieuw gegenereerd wanneer je het serienummer aanpast. Als je de waarden die je aanpast doorgeeft aan je fs.com contactpersoon kan die de nieuwe credentials voor je genereren.

Ik heb echter mijn module gebrickt door het reset commando uit te voeren. Je hebt dan apparatuur nodig om het actieve serienummer vanuit de andere kant uit te lezen en daarmee nieuwe credentials te genereren heb ik begrepen. Met een dump van na de reset kon fs.com me niet meer op afstand helpen, dus moest ik de module terugsturen naar China. Inmiddels is de module terug onderweg vanuit de fabrikant in China.

Mijn setup is:

Patch cover: TK01 Patch Cover (niet de meegeleverde kabel gebruikt!)
Glasvezel patch kabel: FS.com SC-APC naar SC-APC kabel
ONT: FS.com XGSPON Stick with MAC SFP+
Router: Ubiquiti UXG-Pro
Switch: Ubiquiti US-8-150W (gebruikt voor telnet naar de SFP module vanuit de switch)
Dat klonen van een ONT-ID is een erg slecht idee. De OLT gebruikt die ID op het juiste profiel te kiezen. En dan werkt je device echt niet goed. Leuk idee. Niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 18:44

Kabouterplop01

chown -R me base:all

ernstoud schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:04:
[...]

DFN gebruikt het archaïsche PPPoE protocol helemaal niet. Stamt nog uit de eerste jaren van DSL, waarschijnlijk heeft KPN nog legacy in de back-end die dit vereist. DFN heeft nooit DSL gedaan, in het glasvezel netwerk is het niet in gebruik.

facturen.
Je verwart PPPoE met PPPoA; de drager van DSL is nl een ATM verbinding.
Legacy PPPoA mtu=1500
Legacy PPPoE mtu=1492

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Thyraon schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:13:
Het idee is om de Zaram in de aggregation switch aan te sluiten, dan via een SFP/RJ45 adapter naar de Ethernet WAN-poort van de Dream Machine te verbinden. In feite is de aggregation switch dan de media converter.
Helaas, ook hiermee kreeg ik geen werkende PPPoE sessie met de Zaram. Op de UDM dezelfde PADI broadcast, met "Timeout waiting for PADO packets" als gevolg.

Ik wacht nu even af tot het 4 Gbit/s abonnement van KPN beschikbaar is en dan ga ik eens kijken of/hoe ik de Zaram daarop wil inzetten. Misschien met zo'n 10 Gbit/s media converter met SFP-poort, puur omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thyraon schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:19:
[...]

Helaas, ook hiermee kreeg ik geen werkende PPPoE sessie met de Zaram. Op de UDM dezelfde PADI broadcast, met "Timeout waiting for PADO packets" als gevolg.

Ik wacht nu even af tot het 4 Gbit/s abonnement van KPN beschikbaar is en dan ga ik eens kijken of/hoe ik de Zaram daarop wil inzetten. Misschien met zo'n 10 Gbit/s media converter met SFP-poort, puur omdat het kan.
Ik begrijp er niets van. PPPoE wordt door de router afgehandeld. Waarom zou dat problemen geven met deze SFP? Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
ernstoud schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:24:
Ik begrijp er niets van. PPPoE wordt door de router afgehandeld. Waarom zou dat problemen geven met deze SFP? Geen idee.
Same here, ik snap ook niet wat er mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thyraon schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:25:
[...]

Same here, ik snap ook niet wat er mis gaat.
In het PADI packet waarop dus geen antwoord komt, zit het MAC adres van de cliënt. Dat doet mij denken dat de UDM daar vermoedelijk zijn MAC adres in plaatst. KPN heeft niet om een MAC adres bij registratie gevraagd toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
ernstoud schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:38:
In het PADI packet waarop dus geen antwoord komt, zit het MAC adres van de cliënt. Dat doet mij denken dat de UDM daar vermoedelijk zijn MAC adres in plaatst. KPN heeft niet om een MAC adres bij registratie gevraagd toch?
Correct. En aan de telefoon door KPN bevestigd dat er ook niets met MAC-adressen gedaan wordt. Authenticatie gebeurt op basis van ONT serienummer, dus die hele PPP-laag is sowieso onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:50
We hebben een R3D van KPN nodig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Thyraon schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:39:
[...]

Correct. En aan de telefoon door KPN bevestigd dat er ook niets met MAC-adressen gedaan wordt. Authenticatie gebeurt op basis van ONT serienummer, dus die hele PPP-laag is sowieso onzin.
In die PPP laag komt het IP adres mee, is het niet zo dat KPN DHCPv6 gebruikt? Krijg je wel een IPv6 adres of is dat ook encapsulated in PPP?

Tja waarom werkt het niet, ik denk omdat de SFP niet in staat is om de inkomende berichten te vertalen naar de UniFi software, uitgaand zien we namelijk wel pakketten op de interface. Dat kan twee redenen hebben, of hij is niet compatible met KPN of de KPN configuratie daar kan @ernstoud mogelijk nog in bemiddelen via een support case in Azië?

Of de SFP werkt gewoon niet in UI apparatuur, maar volgens mij is dat toch al in het Delta topic bewezen dat dit wel werkt in bepaalde apparatuur. Is daar al eens een lijstje van bijgehouden @ernstoud welke UI devices werken met welke SFP?

Ultieme kruistest zou zijn als je een FS.com SFP zou kunnen bestellen met 14 dagen retourrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:57:
We hebben een R3D van KPN nodig…
Yep. Zou graag weten welke raar issue dit is. Ik kan er richting Zaram ook niets mee. Heb het genoemd maar er kwam weinig reactie op. Logisch want het is gewoon een ethernet (broadcast) packet. En als er optisch een verbinding is, de autorisatie is gelukt dan is ethernet packets heen en weer sturen een normale zaak. Waarom zou de SFP daar een probleem mee hebben?

Wat ik vermoed is dat het hetzelfde issue is als bij Delta, dus dat het PADI packet of het antwoord (PADO) over het verkeerde VLAN gaat. Moet over VLAN6, maar wellicht gaat ook hier de mapping niet goed.

Wellicht is dat uit te proberen door 1 van de andere VLANs die de Zaram liet zien in de shell sessie te koppelen aan WAN in de UDM. Zoals op Delta internet op VLAN500 tot stand kwam i.p.v. VLAN100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:09:
[...]

In die PPP laag komt het IP adres mee, is het niet zo dat KPN DHCPv6 gebruikt? Krijg je wel een IPv6 adres of is dat ook encapsulated in PPP?
Er is nog helemaal geen PPP sessie. Bij het opzetten daarvan, het eerste packet (PADI) komt er al geen response vanuit de KPN infra, of die response raakt verloren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
stormfly schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:09:
Of de SFP werkt gewoon niet in UI apparatuur, maar volgens mij is dat toch al in het Delta topic bewezen dat dit wel werkt in bepaalde apparatuur.
Met het belangrijke verschil dat Delta geen PPPoE gebruikt, dus die sessie hoeft daar niet opgezet te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
ernstoud schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:09:
Wat ik vermoed is dat het hetzelfde issue is als bij Delta, dus dat het PADI packet of het antwoord (PADO) over het verkeerde VLAN gaat. Moet over VLAN6, maar wellicht gaat ook hier de mapping niet goed.
We zagen in de configuratie die de Zaram van KPN gepushed kreeg, dat VLAN 1001 wordt gemapped naar VLAN 6. Zou inderdaad kunnen dat het daarmee te maken heeft, maar aan de telefoon kon KPN daar weinig van zeggen ("de lijn is goed, de Genexis werkt, meer weten wij ook niet").

Het irritante bij KPN is dat ze maar één ONT toestaan, dus je moet steeds die Zaram laten activeren voordat je iets kunt testen, en daarna (als het niet werkt) een rollback naar de Genexis laten doen. Dank @mad-dog voor je hulp achter de schermen, maar ik kan me voorstellen dat jij daar ook wel een keer klaar mee bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
ernstoud schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:11:
Er is nog helemaal geen PPP sessie. Bij het opzetten daarvan, het eerste packet (PADI) komt er al geen response vanuit de KPN infra, of die response raakt verloren…
Exact. En met precies dezelfde configuratie in de UDM werkt alles meteen over de Genexis ONT. Voor de grap vandaag ook nog even een RJ45/SFP transciever geprobeerd als WAN-poort (dus een Ethernetkabel van de Genexis in een RJ45-naar-SFP module) en dat werkte ook gewoon.

Het lijkt dus of er iets in de Genexis gebeurt dat niet in de Zaram zit (e.g. stiekem toch andere VLAN port mapping) of de communicatie tussen de Zaram en UDM in combinatie met PPPoE gaat niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
Heeft iemand al eens getest met een andere SFP+? Bijvoorbeeld die FS versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
Thyraon schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:11:
[...]

Met het belangrijke verschil dat Delta geen PPPoE gebruikt, dus die sessie hoeft daar niet opgezet te worden.
Je zou op KPN eens VLAN 4 (TV) kunnen instellen. Dan heb je wel wat extra DHCP instellingen nodig om ook daadwerkelijk een IP te krijgen. Maar je zou tenminste Broadcast verkeer moeten kunnen waarnemen.

Je ziet helemaal niets vanuit KPN, dat is te stil, los van DHCP of PPP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrWvATsoHzt-YfokVb7Vx4Smvf4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YUxNWC6WTbXTlzYW29yNkxgP.png?f=user_large
ernstoud schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:09:
[...]

Yep. Zou graag weten welke raar issue dit is. Ik kan er richting Zaram ook niets mee. Heb het genoemd maar er kwam weinig reactie op. Logisch want het is gewoon een ethernet (broadcast) packet. En als er optisch een verbinding is, de autorisatie is gelukt dan is ethernet packets heen en weer sturen een normale zaak. Waarom zou de SFP daar een probleem mee hebben?
Dat laatste zijn we aan het uitzoeken.

Wellicht is dat uit te proberen door 1 van de andere VLANs die de Zaram liet zien in de shell sessie te koppelen aan WAN in de UDM. Zoals op Delta internet op VLAN500 tot stand kwam i.p.v. VLAN100.
Jeps die output staat niet in dit topic meen ik? Zijn die nog beschikbaar, daar stond 4 en 6 wel in meen ik?

Ik zou vooral proberen als je weer online bent met KPN om zoveel mogelijk troubleshoot commando's te draaien en even te loggen in een notepad ter naslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thyraon schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:15:
[...]

We zagen in de configuratie die de Zaram van KPN gepushed kreeg, dat VLAN 1001 wordt gemapped naar VLAN 6. Zou inderdaad kunnen dat het daarmee te maken heeft, maar aan de telefoon kon KPN daar weinig van zeggen ("de lijn is goed, de Genexis werkt, meer weten wij ook niet").

Het irritante bij KPN is dat ze maar één ONT toestaan, dus je moet steeds die Zaram laten activeren voordat je iets kunt testen, en daarna (als het niet werkt) een rollback naar de Genexis laten doen. Dank @mad-dog voor je hulp achter de schermen, maar ik kan me voorstellen dat jij daar ook wel een keer klaar mee bent :)
Probeer dan een keer - als je bereid bent natuurlijk om nog eens offline te zijn - om in de UDM VLAN1001 aan WAN te koppelen. Wie weet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
stormfly schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:20:
Jeps die output staat niet in dit topic meen ik? Zijn die nog beschikbaar, daar stond 4 en 6 wel in meen ik?
Die output kan je vinden in het Delta-topic, vanaf hier begon ik te testen, hier heb ik wat logs van pppd en hier de VLAN mappings die de Zaram gepusht kreeg.

[ Voor 11% gewijzigd door Thyraon op 10-10-2023 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
ernstoud schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:25:
Probeer dan een keer - als je bereid bent natuurlijk om nog eens offline te zijn - om in de UDM VLAN1001 aan WAN te koppelen. Wie weet...
Dat kan ik nog wel eens proberen ja. Ik wacht eerst dat nieuwe 4 Gbit/s abo even af om te kijken of ik daar vanuit KPN nog nieuwe hardware voor krijg (ik verwacht van niet want heb vandaag bevestigd dat de Genexis ONT een 10 Gbit/s Ethernetpoort heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
stormfly schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:20:
Ik zou vooral proberen als je weer online bent met KPN om zoveel mogelijk troubleshoot commando's te draaien en even te loggen in een notepad ter naslag.
Ik ben nu weer online met de Genexis van KPN. Welke troubleshoot commando's bedoel je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
Zou KPN voor dat 4 Gbit/s abonnement überhaupt nog dezelfde PPPoE infrastructuur gebruiken? Is dat snel genoeg voor dat soort bandbreedtes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
ernstoud schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:25:
Oh, dat had ik blijkbaar ook al geprobeerd, maar mocht niet baten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
Thyraon schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:54:
Zou KPN voor dat 4 Gbit/s abonnement überhaupt nog dezelfde PPPoE infrastructuur gebruiken? Is dat snel genoeg voor dat soort bandbreedtes?
Ja dat box 14 modem zal wel PPPoE hardware offloading hebben. Dan doet hij het op zijn slofjes.
Thyraon schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:51:
[...]

Ik ben nu weer online met de Genexis van KPN. Welke troubleshoot commando's bedoel je?
De Zaram commando’s die mogelijk mad-dog weer inzichten kunnen geven om de oorzaak achterhalen. Maar misschien moeten we eerst vragen of hij zin heeft om nog een keer mee te kijken.
Thyraon schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:49:
[...]

Die output kan je vinden in het Delta-topic, vanaf hier begon ik te testen, hier heb ik wat logs van pppd en hier de VLAN mappings die de Zaram gepusht kreeg.
Die bekijk ik morgen ff, dank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mad-dog
stormfly schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:02:
[...]

Ja dat box 14 modem zal wel PPPoE hardware offloading hebben. Dan doet hij het op zijn slofjes.

[...]

De Zaram commando’s die mogelijk mad-dog weer inzichten kunnen geven om de oorzaak achterhalen. Maar misschien moeten we eerst vragen of hij zin heeft om nog een keer mee te kijken.

[...]

Die bekijk ik morgen ff, dank.
Op fiber gebied is er vanuit de technische support niet heel veel inzage helaas. We zien uiteraard de huidige PPPOE sessie en de sessies van de afgelopen tijd. Elke mislukte poging tot een PPPOE-sessie is niet inzichtelijk.

Het uitlezen van de Zaram heb ik overigens nog niet uitgevoerd(alleen geactiveerd). Ervaring met de Fritzbox 5590 XGSPON leert echter dat de toolings hier praktisch niet mee overweg kunnen. Overigens geeft het wel kunnen uitlezen nog steeds geen uitsluitsel, aangezien het hier dan echt gaat om zaken als demping etc. PPP staat hier verder los van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leander-s
Momenteel heb ik mijn ontvangen Zaram module nog niet kunnen testen aangezien ik nog een lange fiber moet trekken hiervoor. Echter heb ik al wel een Fritzbox op mijn verbinding draaien en daar zit een configuratie in die correct functioneert.

Mogelijk kan ik hiermee er achter komen wat er mis gaat bij de communicatie tussen de Zaram en KPN. De firmware is namelijk met wat moeite uit te pakken voor analyse en daarnaast heb je de mogelijkheid om logs op te vragen en een packet capture te doen op de beschikbare virtuele en fysieke interfaces.

Ik zie de volgende mogelijk relevante data in de Fritzbox:

Fber optic information:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6E8TN_yafMdZTSfkKi6Jpa7QcA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odbIHN4x6h2awpkV02SCMkUT.jpg?f=fotoalbum_large

Interne flags voor PON/XGS-PON netwerken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bp3XzZrD7MTXoQrak-wX-TVY3Nw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcs21y4Eeaw6CXDVYVayh2NW.jpg?f=fotoalbum_large

Mogelijkheden tot packet captures:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYyVSSBG2sBbl2lV0fP70CwObfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPc8Y6yYb527LBiEM9yb39Il.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
mad-dog schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:21:
[...]

Op fiber gebied is er vanuit de technische support niet heel veel inzage helaas. We zien uiteraard de huidige PPPOE sessie en de sessies van de afgelopen tijd. Elke mislukte poging tot een PPPOE-sessie is niet inzichtelijk.

Het uitlezen van de Zaram heb ik overigens nog niet uitgevoerd(alleen geactiveerd). Ervaring met de Fritzbox 5590 XGSPON leert echter dat de toolings hier praktisch niet mee overweg kunnen. Overigens geeft het wel kunnen uitlezen nog steeds geen uitsluitsel, aangezien het hier dan echt gaat om zaken als demping etc. PPP staat hier verder los van.
Begrijp ik maar wat @R3D gevonden had bij Delta was een vlan mis-mapping. Ik kan mijn voorstellen dat je een profiel per vendor hebt op de OLT? En mogelijk is dat profiel van KPN niet helemaal juist voor deze SFP, is daar dan wat aan te doen? Hebben jullie wel eens met elkaar gebabbeld over wat er bij Delta gefixed is wat mogelijk ook bij KPN relevant kan zijn? Er komt geen enkel pakket binnen PPP is encapsulated binnen ethernet, je zou toch op zijn minst iets moeten kunnen zien van een MAC adres van de overzijde, toch? Of ontstaat dat pas later in de onderhandeling na de PADI / PADO?

Als de SFP het in bepaalde UI devices wel doet, bij Delta. Dan ligt de oorzaak voor mij op dit moment voor 51% bij de profiling vanuit KPN, en maar voor 49% bij een UniFi oorzaak.

Ik dacht als jij samen met de topic starter, een call op zet en hij kan dan mogelijk commandos lokaal uitvoeren die jou kunnen helpen om er iets binnen KPN mee te kunnen bereiken. Maar zoals gezegd ik weet niet wat je rol is, hoef je ook niet publiek te delen, en of je daar zin in hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:37:
[...]

Begrijp ik maar wat @R3D gevonden had bij Delta was een vlan mis-mapping. Ik kan mijn voorstellen dat je een profiel per vendor hebt op de OLT? En mogelijk is dat profiel van KPN niet helemaal juist voor deze SFP, is daar dan wat aan te doen? Hebben jullie wel eens met elkaar gebabbeld over wat er bij Delta gefixed is wat mogelijk ook bij KPN relevant kan zijn? Er komt geen enkel pakket binnen PPP is encapsulated binnen ethernet, je zou toch op zijn minst iets moeten kunnen zien van een MAC adres van de overzijde, toch? Of ontstaat dat pas later in de onderhandeling na de PADI / PADO?

Als de SFP het in bepaalde UI devices wel doet, bij Delta. Dan ligt de oorzaak voor mij op dit moment voor 51% bij de profiling vanuit KPN, en maar voor 49% bij een UniFi oorzaak.

Ik dacht als jij samen met de topic starter, een call op zet en hij kan dan mogelijk commandos lokaal uitvoeren die jou kunnen helpen om er iets binnen KPN mee te kunnen bereiken. Maar zoals gezegd ik weet niet wat je rol is, hoef je ook niet publiek te delen, en of je daar zin in hebt.
Voor dat VLAN mapping issue is in de configuratie van de (Nokia) OLT voor deze SFP expliciet XGS-PON gespecificeerd. De betreffende parameter stond op GPON/XGS-PON.

Maar vrijwel zeker is VLAN mapping niet het issue. In de UDM VLAN1001 i.p.v. VLAN6 taggen aan WAN gaf geen soelaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
ernstoud schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:48:
Maar vrijwel zeker is VLAN mapping niet het issue. In de UDM VLAN1001 i.p.v. VLAN6 taggen aan WAN gaf geen soelaas.
Is die PADO/PADI handshake niet sowieso onafhankelijk van het VLAN? Via dezelfde PPPoE verbinding moet immers ook digitale TV (VLAN 4) geleverd worden, dat loopt niet via een aparte PPPoE-sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thyraon schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:50:
[...]

Is die PADO/PADI handshake niet sowieso onafhankelijk van het VLAN? Via dezelfde PPPoE verbinding moet immers ook digitale TV (VLAN 4) geleverd worden, dat loopt niet via een aparte PPPoE-sessie.
Ik denk dat je zeker gelijk hebt. Gedurende de PPPoE “handshake” is er nog helemaal geen sprake van communicatie over VLANs… het was maar een brainfart van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
ernstoud schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:57:
Ik denk dat je zeker gelijk hebt. Gedurende de PPPoE “handshake” is er nog helemaal geen sprake van communicatie over VLANs… het was maar een brainfart van mij.
Nou, ik weet hier nauwelijks iets van, dus het is van mijn kant uit ook maar een gok :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ernstoud schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

Voor dat VLAN mapping issue is in de configuratie van de (Nokia) OLT voor deze SFP expliciet XGS-PON gespecificeerd. De betreffende parameter stond op GPON/XGS-PON.

Nee ik doel ook niet op een mapping fout, maar er komt helemaal niets "uit het vlan vanuit KPN gezien". End to end lijkt het pad onderbroken op basis van de tcp dump. Je ziet PPP alleen maar versturen vanuit UI naar KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Thyraon schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:50:
[...]

VLAN 4 is DHCP met bepaalde specifieke parameters (zie screenshot voorgaande post)

VLAN 6 is PPP voor IPv4 en DHCPv6 voor IPv6, het is mijn onbekend of DHCPv6 native in VLAN 6 draait of dat dit encapsulated is in PPP.

PADO/PADI is zeker afhankelijk van het VLAN (VLAN aware) want alleen in VLAN 6 zal hij antwoord krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
stormfly schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:17:
PADO/PADI is zeker afhankelijk van het VLAN (VLAN aware) want alleen in VLAN 6 zal hij antwoord krijgen.
Ah, OK, maar hoe werkt dat dan voor digitale TV op VLAN 4, als ik in de UDM de hele WAN-poort op VLAN 6 zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Thyraon schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:28:
[...]

Ah, OK, maar hoe werkt dat dan voor digitale TV op VLAN 4, als ik in de UDM de hele WAN-poort op VLAN 6 zet?
Niet dat kan niet met een stock UDM, dan moet je het script van Fabian draaien.

TV dat was niet de insteek van mijn bericht. Wat ik bedoelde het zou mogelijk relevant zijn als je nog een keer de Zaram kan laten activeren, die juiste DHCP configuratie uit mijn screenshot plaatst voor VLAN4. En dan met tcpdump eens kan kijken of je wat kunt sniffen, of dat vlan 4 net zo stil/dood is al vlan 6. En dan na een uurtje laat je het weer terugzetten, zodat je met je huidige setup weer online bent.

Maar dat kost je wel weer een outage, en daarom probeerde ik ook om mad-dog (of iemand anders van KPN) mee te laten kijken zodat jij niet elke keer enkele uren zonder verbinding zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjz3000
Thyraon schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:28:
[...]

https://github.com/fabianishere/udm-iptv
Via deze link kan je instructies vinden om IPTV van KPN werkend te krijgen op een UDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
stormfly schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:32:
Maar dat kost je wel weer een outage, en daarom probeerde ik ook om mad-dog (of iemand anders van KPN) mee te laten kijken zodat jij niet elke keer enkele uren zonder verbinding zit.
Oh, dat is niet zo'n probleem hoor. Ik vind het leuk om dit te testen, vind het vooral bezwaarlijk om steeds de hulp van @mad-dog te moeten vragen, kan me voorstellen dat hij daar niet steeds op zit te wachten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
gjz3000 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:34:
Via deze link kan je instructies vinden om IPTV van KPN werkend te krijgen op een UDM.
Ah, thanks. Ik heb zelf geen IPTV. De vraag ging er vooral om of IPTV (VLAN 4) inderdaad los staat van de PPPoE-sessie voor internet (op VLAN 6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjz3000
stormfly schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:32:
[...]

Niet dat kan niet met een stock UDM, dan moet je het script van Fabian draaien.

TV dat was niet de insteek van mijn bericht. Wat ik bedoelde het zou mogelijk relevant zijn als je nog een keer de Zaram kan laten activeren, die juiste DHCP configuratie uit mijn screenshot plaatst voor VLAN4. En dan met tcpdump eens kan kijken of je wat kunt sniffen, of dat vlan 4 net zo stil/dood is al vlan 6. En dan na een uurtje laat je het weer terugzetten, zodat je met je huidige setup weer online bent.

Het zou eigenlijk handig zijn als iemand een KPN EEN MKB abonnement kan meekijken. Zij hebben 4G backup namelijk... Dan kan je naar hartenlust testen zonder dat je een tijdelijke outage hebt... (Hoop alleen dat de instellingen hiervan gelijk is aan die van de consumenten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
gjz3000 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:39:
Het zou eigenlijk handig zijn als iemand een KPN EEN MKB abonnement kan meekijken. Zij hebben 4G backup namelijk... Dan kan je naar hartenlust testen zonder dat je een tijdelijke outage hebt... (Hoop alleen dat de instellingen hiervan gelijk is aan die van de consumenten).
Dat maakt het nog steeds nodig om het nieuwe ONT (e.g. de Zaram) te laten activeren voor de test, en daarna een rollback te doen naar de Genexis. Daarvoor is iemand bij KPN nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:54
gjz3000 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:39:
[...]

Ze zijn bij ons nu aan het aanleggen, wij hebben op dit moment ook verschillende backup lijnen. ik kan wel eens kijken of we daar wat mee kunnen tzt maar durf niet te zeggen wanneer die verbinding opgeleverd gaat worden. dan kan er in ieder geval even gekeken worden voor een iets langere periode zonder elke keer te moeten wisselen inderdaad.

[ Voor 15% gewijzigd door mrdemc op 12-10-2023 10:52 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

stormfly schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:37:
[...]

Ik weet niet op welke afdeling @mad-dog zit bij de vriendelijke groene reus, maar als je wilt sparren over OLT profielen mag je me best een PB sturen.
(Doe ik met plezier voor een oud collega ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KiLLerBoy_001
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-04-2024
@mad-dog & @R3D
Word wel erg groen hier.... of soms ex-groen...

@Thyraon Als er ooit iets geactiveerd moet worden kom dan even in de lucht, dat moet geen probleem zijn mocht @mad-dog even .. onbeschikbaar zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:01
Iemand enig idee ofdat de Zaram module ooit gaat werken in de Udm se? Of is de gebruikte techniek van kpn zo veel anders dan dat van delta?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Even wat relaties aan dit topic gekoppeld zodat het voor (niet) Tweakers ook makkelijker te vinden is :).
Edit:
En bij deze nog een linkje van de actuele KPN specificaties voor gebruik van eigen modem KPN Internet Specificaties voor modem/router op Glasvezel:
https://kpn.com/w3/file?u...ntid=50183&mode=incontext

[ Voor 61% gewijzigd door Kecin op 12-10-2023 22:00 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Simply_jeroen schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:49:
Iemand enig idee ofdat de Zaram module ooit gaat werken in de Udm se? Of is de gebruikte techniek van kpn zo veel anders dan dat van delta?
Daar zou @KiLLerBoy_001 of @mad-dog antwoord op kunnen geven,
maar mijn grote groene vriend kennende zou de acces-laag dezelfde olt's moeten hebben.
In dat geval zouden je opties hetzelfde moeten zijn.
Ik heb wat oud collega's van het zakelijke NOC om info gevraagd , maar nog geen antwoord gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
R3D schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:01:
[...]

maar mijn grote groene vriend kennende zou de acces-laag dezelfde olt's moeten hebben.
Ik heb wat oud collega's van het zakelijke NOC om info gevraagd , maar nog geen antwoord gehad.
Ik zet zelf op 1e en 2e lijns niveau, dus ver van NOC verwijderd.
De toolings zijn ruim voldoende voor KPN-apparatuur, maar totaal ontoereikend voor zaken als PON apparatuur die niet van KPN zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

mad-dog schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:53:
[...]

Ik zet zelf op 1e en 2e lijns niveau, dus ver van NOC verwijderd.
De toolings zijn ruim voldoende voor KPN-apparatuur, maar totaal ontoereikend voor zaken als PON apparatuur die niet van KPN zijn.
PB me even als je wilt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robertwebbe
Ik zou het echt GEWELDIG vinden als R3D ook nog de oplossing weet aan te dragen om de Zaram op KPN XGS-PON werkend te krijgen. In dat geval ga ik het lindje in de Orde van de tweakers voor je aanvragen bij Wout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robertwebbe schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:07:
Ik zou het echt GEWELDIG vinden als R3D ook nog de oplossing weet aan te dragen om de Zaram op KPN XGS-PON werkend te krijgen. In dat geval ga ik het lindje in de Orde van de tweakers voor je aanvragen bij Wout.
Help... dat kan ik niet aan. Dan komt er overdracht naar een commercieel bedrijf met een webshop e.d., jammer is dan dat de prijs richting die van fs.com zal gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

robertwebbe schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:07:
Challenge excepted 😎

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-06 18:06
ernst die ineens 700 aanvragen krijgt voor een zaram optic :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KiLLerBoy_001
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-04-2024
R3D schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:01:
[...]

ligt eraan welke delta gebruikt, weet wel welke er bij team groen hangen..
Zal eens gaan kijken of ik ook een SFPtje kan scoren ergens... kan ik even meespelen.. zal wellicht makkelijker zijn met de directe lijntjes met NOC etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly
ernstoud schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:10:
[...]

Help... dat kan ik niet aan. Dan komt er overdracht naar een commercieel bedrijf met een webshop e.d., jammer is dan dat de prijs richting die van fs.com zal gaan.
Dat begrijp ik.

Is er al wel een fs.com SFP getest op KPN, en hoe waren de resulaten? Heeft iemand deze informatie scherp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Di6wCTr1T6QXDsCH7G-Wt7NYHbY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yPBigyiHbzkbQTaMmOLa58MG.png?f=user_large @Thyraon in 30 dagen return kan je best wat testen. 8)

[ Voor 22% gewijzigd door stormfly op 13-10-2023 07:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thyraon
stormfly schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:51:
Is er al wel een fs.com SFP getest op KPN, en hoe waren de resulaten? Heeft iemand deze informatie scherp?

[Afbeelding] @Thyraon in 30 dagen return kan je best wat testen. 8)
Mja, maar ik zou denken dat die Zararm ook zou moeten werken in een UDM SE, als die FS-module werkt. Zo veel verschil zit er niet in die SFP-modules zelf, toch?

Het lijkt hier eerder te liggen aan MTU/VLAN/PPPoE geneuzel. Dat zal op een module van een andere fabrikant niet anders zijn, denk ik? Correct me if I'm wrong, ik heb er weinig verstand van :)

[ Voor 8% gewijzigd door Thyraon op 13-10-2023 08:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stormfly
Thyraon schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:46:
[...]

Mja, maar ik zou denken dat die Zararm ook zou moeten werken in een UDM SE, als die FS-module werkt. Zo veel verschil zit er niet in die SFP-modules zelf, toch?

Het lijkt hier eerder te liggen aan MTU/VLAN/PPPoE geneuzel. Dat zal op een module van een andere fabrikant niet anders zijn, denk ik? Correct me if I'm wrong, ik heb er weinig verstand van :)
Als ik hardop mag denken: het lijkt mis te gaan met provisioning vanuit KPN voor "eigen" SFP's. Alle protocollen die jij noemt komen pas later aan de orde. Ja VLAN 6 moet er zijn, maar als de provisioning niet 100% matched met wat de SFP verwacht, dan gaat hij geen data forwarden. Dan is het resultaat dat het VLAN niet werk, maar de oorzaak provisioning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe
KiLLerBoy_001 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 00:39:
[...]

ligt eraan welke delta gebruikt, weet wel welke er bij team groen hangen..
Zal eens gaan kijken of ik ook een SFPtje kan scoren ergens... kan ik even meespelen.. zal wellicht makkelijker zijn met de directe lijntjes met NOC etc.
Mocht het @R3D niet lukken met zijn magische toverstokje, dan kan hij wellicht altijd nog de Zaram die hij onder zijn kussen heeft uitlenen aan @KiLLerBoy_001. Het lijkt mij een profile setting in het KPN netwerk. Eenmaal dit gefixt, zal het easie peasie zijn om een SFP+ te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
stormfly schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:12:
Als ik hardop mag denken: het lijkt mis te gaan met provisioning vanuit KPN voor "eigen" SFP's. Alle protocollen die jij noemt komen pas later aan de orde. Ja VLAN 6 moet er zijn, maar als de provisioning niet 100% matched met wat de SFP verwacht, dan gaat hij geen data forwarden. Dan is het resultaat dat het VLAN niet werk, maar de oorzaak provisioning.
Dat zou ook nog kunnen ja, en klinkt niet heel gek. Helaas is daar bij KPN telefonisch niet achter te komen want "daar geven we geen ondersteuning op". Dus zal dan achter de schermen door een KPN-er hier gecheckt moeten worden, zoals @R3D dat voor Delta heeft gedaan :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stormfly
Thyraon schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:41:
[...]

Dat zou ook nog kunnen ja, en klinkt niet heel gek. Helaas is daar bij KPN telefonisch niet achter te komen want "daar geven we geen ondersteuning op". Dus zal dan achter de schermen door een KPN-er hier gecheckt moeten worden, zoals @R3D dat voor Delta heeft gedaan :).
Exact! Daarom bestaan mijn laatste posts ook met name uit “combining the forces”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

@Thyraon kna je inloggen in de Zaram en kijken of je ergens iets met "P-Bit translation" tegen komt.
Ik ben heel benieuwd als die waarde er is en op wat het staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
R3D schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:26:
@Thyraon kna je inloggen in de Zaram en kijken of je ergens iets met "P-Bit translation" tegen komt.
Thyraon in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"

Hier staat al wat output. Weet niet of je deze gezien had.

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 13-10-2023 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leander-s
Dat is inderdaad een interessante. In mijn captures van de Fritzbox zie ik inderdaad dat in het eerste PADI bericht van de PPPoE handshake die uitgestuurd wordt naar het broadcast-adres het P-Bit op 1 wordt gezet. Dit P-bit staat ook staat vermeld in de documentatie van KPN. Dus dat wordt ook ingesteld in de door KPN geleverde ONT.

Als de Zaram of UDM dit niet doet, kan de tegenpartij wel eens er niet op antwoorden.

[ Voor 5% gewijzigd door leander-s op 13-10-2023 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
P-bit als in QoS in de VLAN header? 802.1P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
Hoe/waar zou ik dat kunnen achterhalen als ik in de Zaram ben ingelogd? Dit weekend overigens niet in staat dit te doen, dus wordt op z'n vroegst volgende week.
Pagina: 1 2 ... 27 Laatste