jllerk schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:35:
Beste Medetweakerts,
al meer dan een jaar geniet ik van een werkende stabiele 4/4 gbit internet verbinding van KPN. Hier ben ik heel blij mee

Alles werkt naar behoren alleen vanaf dag 1 kwam mijn upload snelheid nooit boven de 2.2 - 2.5 gbit. Ik hoor dat dit aan het onbreken van "PPPoE hardware offload" in de ubiquiti devices kan komen. Weten jullie hier iets meer over? De aansluiting is nu FTU -> SC APC -> SC APC -> FS XGS-ONU-25-20NI -> EFG. Misschien dat mensen hun ervaringen kunnen delen voor de beste settings die bij hun momenteel werken. bvd
Ik kan helaas bevestigen dat dit aan PPPoE ligt icm geen hardware offloading. Kijk maar naar de single threaded cpu performance bij het stress testen van je verbinding. SSH -> HTOP command
Bizar dat de 2000+ euro EFG hier geen ondersteuning voor heeft. Ik zat zelf te wachten op de udm beast maar ook hier hetzelfde verhaal. Al Schijnt deze het wel iets beter te doen door nieuwe cpu en verbeterde specs. Maar nog steeds geen hw offloading.
Enige oplossing is de ucg fiber die hw offloading heeft, kpn modem er tussen, of wachten op nieuw model… of wanneer kpn gaat afstappen van PPPoE (verwacht dat dit niet gauw gaat gebeuren).
Ik blijf daarom voorlopig maar bij 1/1G up and down. Eigenlijk voor thuis ook al meer dan voldoende :-)
[
Voor 5% gewijzigd door
Workaholic op 31-05-2026 22:25
]