Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliakin
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-05 00:47
HImm jammer misschien later dan😁.

ik heb wel gevonden maar lukt niet , ik krijg een fout melding

ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth6
RTNETLINK answers: File exists

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aliakin
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-05 00:47
na herstarten is het gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan groen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:59
Ik stap over van Odido (XGS-PON netwerk van KPN) naar Youfone.
Ik heb altijd gebruik gemaakt van een eigen, Fritz!Box, ONT. Eerst bij KNP nu bij Odido.
Kan ik bij Youfone ook gebruikmaken van mijn eigen ONT? en zoja hoe ga ik dat regelen.
Ik kan bij Youfone niks vinden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:56
jan groen schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:28:
Ik stap over van Odido (XGS-PON netwerk van KPN) naar Youfone.
Ik heb altijd gebruik gemaakt van een eigen, Fritz!Box, ONT. Eerst bij KNP nu bij Odido.
Kan ik bij Youfone ook gebruikmaken van mijn eigen ONT? en zoja hoe ga ik dat regelen.
Ik kan bij Youfone niks vinden namelijk.
Aan de fysieke laag veranderd niets.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan groen
Tom Paris schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:47:
[...]

Aan de fysieke laag veranderd niets.
Dat is mij duidelijk maar hoe krijg ik mijn serienummer gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:48
Ook youfone moet zich aan de beleidsregels van de ACM houden en vrije modem keuze bieden. Mogelijk hebben ze geen online mogelijkheden, alleen via de telefonische klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:09
jan groen schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:57:
[...]

Dat is mij duidelijk maar hoe krijg ik mijn serienummer gekoppeld.
Misschien wel niet, ze kaderen het af dat hij niet te verwijderen is?

Bij GPON en XGSPON (10) Gigabit Passive Optical Network techniek, die wij sinds 2019 gebruiken, is de ONT een onmisbaar onderdeel van de verbinding. Deze kun je dus niet verwijderen. Bij de techniek "Active Optical Network (AON)", is de NT een mediaconverter, hiervoor zijn de specificaties beschikbaar:
<knip>

https://www.youfone.nl/th...K_km4b693BW7gRN5m0U1giTNd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:05

liberque

Vrijzinnig!

Is er toevallig iemand die een howto beschikbaar heeft om KPN Glas in te stellen met Debian als router. Ik heb netjes een vlan 6 aangemaakt en pppoeconf gedraaid, maar kom geen steek verder. Krijg geen IP. Wie maakt me los?

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:10:
Ook youfone moet zich aan de beleidsregels van de ACM houden en vrije modem keuze bieden. Mogelijk hebben ze geen online mogelijkheden, alleen via de telefonische klantenservice.
YouFone kan dit regelen in de WBA portal. Even bellen dus. Lukt het je niet dan wil ik het wel voor je doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

liberque schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:58:
Is er toevallig iemand die een howto beschikbaar heeft om KPN Glas in te stellen met Debian als router. Ik heb netjes een vlan 6 aangemaakt en pppoeconf gedraaid, maar kom geen steek verder. Krijg geen IP. Wie maakt me los?
Ik kwam niet verder dan
Bash:
1
2
3
4
5
6
nmcli con add con-name wan6 ifname wan6 type vlan dev enp2s0 id 6
# enp2s0 aanpassen naar de juiste

nmcli con add type pppoe ifname wan6-ppp con-name wan6-ppp autoconnect yes save yes username internet password internet parent wan6 mtu 1500

nmcli connection reload

Resultaat: Wel IP-adres, maar paar seconden na toewijzen IP-adres "modem hangup", doe sindsdien dubbel NAT.

edit: Dit overigens niet met eigen ONT, was via UTP naar de Genexis.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 24-05-2025 12:07 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan groen
Economics schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:06:
[...]

YouFone kan dit regelen in de WBA portal. Even bellen dus. Lukt het je niet dan wil ik het wel voor je doen.
Bedankt voor je aanbod. Eerst maar eens overstappen en kijken hoe ver ik zelf kom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Raven schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:53:
[...]

Ik kwam niet verder dan
Bash:
1
2
3
4
5
6
# enp2s0 aanpassen naar de juiste

nmcli con add type pppoe ifname wan6-ppp con-name wan6-ppp autoconnect yes save yes username internet password internet parent wan6 mtu 1500

nmcli connection reload

Resultaat: Wel IP-adres, maar paar seconden na toewijzen IP-adres "modem hangup", doe sindsdien dubbel NAT.

Bedankt voor je reactie. Inmiddels heb ik het voor elkaar. Zodra ik volledig klaar ben met de verhuizing zal ik nog een keer op je reageren met een howto

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

liberque schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:41:
[...]

Bedankt voor je reactie. Inmiddels heb ik het voor elkaar. Zodra ik volledig klaar ben met de verhuizing zal ik nog een keer op je reageren met een howto
Mijn vermoeden is dat er meer instellingen nodig zijn, tijdje terug wel eens naar zitten zoeken. Naast die wat in de doc van KPN staan: mtu op zowel VLAN6 als fysieke interface instellen en bij de PPPoE interface ook lcp-echo-interval, lcp-echo-failure .... en nog een paar zo uit mijn hoofd. (Heb wel ergens notities hiervan)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Heeft iemand al een keer een issue gehad met de Vrije ONT keuze pagina van KPN die niet vindt dat je door mag gaan en derhalve leeg blijft?

"Log in" en "Of maak makkelijk en snel een account aan" (Ik bén ingelogd).
Verder niets.

Het was al een heel drama om een vervangende originele ONT hier te krijgen omdat in de systemen van KPN het niet duidelijk was dat het hier GPON gebied is. |:(

Dat heeft aardig wat moeite, tijd en verkeerde ONT (AON) gekost voordat dat opgelost was. Nu vermoed ik sterk dat de briljante mensen bij KPN intern het nog steeds hebben doorgevoerd dat we hier GPON hebben met als gevolg dat de bijbehorende tooling niet werkt.

Ik wil het drama van de KPN helpdesk niet nog een keer ondergaan....

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-06 18:38
WarMaster schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:13:
Heeft iemand al een keer een issue gehad met de Vrije ONT keuze pagina van KPN die niet vindt dat je door mag gaan en derhalve leeg blijft?

"Log in" en "Of maak makkelijk en snel een account aan" (Ik bén ingelogd).
Verder niets.

Het was al een heel drama om een vervangende originele ONT hier te krijgen omdat in de systemen van KPN het niet duidelijk was dat het hier GPON gebied is. |:(

Dat heeft aardig wat moeite, tijd en verkeerde ONT (AON) gekost voordat dat opgelost was. Nu vermoed ik sterk dat de briljante mensen bij KPN intern het nog steeds hebben doorgevoerd dat we hier GPON hebben met als gevolg dat de bijbehorende tooling niet werkt.

Ik wil het drama van de KPN helpdesk niet nog een keer ondergaan....
Als je even een DM stuurt kan ik voor je kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

mad-dog schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:56:
[...]

Als je even een DM stuurt kan ik voor je kijken
DM sent!

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Raven schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:47:
[...]

Mijn vermoeden is dat er meer instellingen nodig zijn, tijdje terug wel eens naar zitten zoeken. Naast die wat in de doc van KPN staan: mtu op zowel VLAN6 als fysieke interface instellen en bij de PPPoE interface ook lcp-echo-interval, lcp-echo-failure .... en nog een paar zo uit mijn hoofd. (Heb wel ergens notities hiervan)
Even kijken hoor. Zo heb ik het iig gedaan. NIC aangemaakt enp3s0.6 en daarna pppoeconf gedraaid met dsl-provider (zie hieronder).

[enp3s0.6 is mijn wan nic met vlan 6]

/etc/network/interfaces

code:
1
2
3
4
5
6
auto enp3s0.6
iface enp3s0.6 inet ppp
pre-up /bin/ip link set enp3s0.6 up # line maintained by pppoeconf
provider dsl-provider

iface dsl-provider inet6 auto

/etc/ppp/peers/dsl-provider
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
noipdefault
defaultroute
replacedefaultroute
hide-password
#lcp-echo-interval 30
#lcp-echo-failure 4
noauth
persist
mtu 1452
#maxfail 0
#holdoff 20
plugin rp-pppoe.so enp3s0.6
user "kpn"
#usepeerdns

Nu doet ie iets vies en maakt een nieuw device aan ppp0 met mijn wan ip. Deze nic naam gebruikt in mijn iptable rules en alles lijkt te werken.
idem hier

[ Voor 3% gewijzigd door liberque op 28-05-2025 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViPER_DMRT
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:35

ViPER_DMRT

Kung-Foo !

Raven schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:47:
[...]

Was ook zo, maar ik heb mij tussen neus en lippen laten vertellen dat dit niet meer het verhaal was, maar again. Ik ben deze groep gaan lezen omdat het jeukt, heb nog niet een eigen modem gehaald. (Druk he)

Als de eerder genoemde regel niet werkt
code:
1

Zou je dit kunnen proberen.

code:
1
2
nmcli con add type pppoe ifname wan6 con-name wan6-ppp autoconnect yes username internet password internet parent wan6 mtu 1500

[ Voor 3% gewijzigd door ViPER_DMRT op 28-05-2025 21:05 ]

How many of you believe in telekinesis? Raise my hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

liberque schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:51:
[...]

Even kijken hoor. Zo heb ik het iig gedaan. NIC aangemaakt enp3s0.6 en daarna pppoeconf gedraaid met dsl-provider (zie hieronder).

[enp3s0.6 is mijn wan nic met vlan 6]

/etc/network/interfaces

code:
1
2
3
4
5
6
auto enp3s0.6
iface enp3s0.6 inet ppp
pre-up /bin/ip link set enp3s0.6 up # line maintained by pppoeconf
provider dsl-provider

iface dsl-provider inet6 auto

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
noipdefault
defaultroute
replacedefaultroute
hide-password
#lcp-echo-interval 30
#lcp-echo-failure 4
noauth
persist
mtu 1452
#maxfail 0
#holdoff 20
plugin rp-pppoe.so enp3s0.6
user "kpn"
#usepeerdns

Nu doet ie iets vies en maakt een nieuw device aan ppp0 met mijn wan ip. Deze nic naam gebruikt in mijn iptable rules en alles lijkt te werken.

[...]

idem hier
/etc/network/interfaces .... ik denk telkens dat die depricated is :P

.... mtu 1452, die is toch 1500 op de PPPoE interface (aldus KPN's eigen router doc) en voor de volledigheid (van wat ik her en der heb gelezen) 1508 op VLAN6 en 1512 op de fysieke interface.

Verder zie ik niet wat opvallends in de instellingen dat verschilt met hier.
ViPER_DMRT schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:03:
[...]

Was ook zo, maar ik heb mij tussen neus en lippen laten vertellen dat dit niet meer het verhaal was, maar again. Ik ben deze groep gaan lezen omdat het jeukt, heb nog niet een eigen modem gehaald. (Druk he)

Als de eerder genoemde regel niet werkt
code:
1

Zou je dit kunnen proberen.

code:
1
2
nmcli con add type pppoe ifname wan6 con-name wan6-ppp autoconnect yes username internet password internet parent wan6 mtu 1500
Het enige verschil in de laatste is dat "save yes" er niet bij staat of mis ik iets?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Raven schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:36:
[...]

/etc/network/interfaces .... ik denk telkens dat die depricated is :P

.... mtu 1452, die is toch 1500 op de PPPoE interface (aldus KPN's eigen router doc) en voor de volledigheid (van wat ik her en der heb gelezen) 1508 op VLAN6 en 1512 op de fysieke interface.

Verder zie ik niet wat opvallends in de instellingen dat verschilt met hier.

[...]

Het enige verschil in de laatste is dat "save yes" er niet bij staat of mis ik iets?
Op https://community.kpn.com...-box-458609/index119.html vond ik een setup voor Ubuntu. Daar hadden ze issues met masquerade op de standaard mtu (80% van de sites werkten op de lan niet, terwijl deze het wel op de wan kant deden of je kreeg rare disconnects) wat opgelost bleek te zijn door een mtu van 1452 te gebruiken. Ik heb hem daarom direct op 1452 gegooid wegens gebrek aan tijd door de verhuizing.

De MTU waardes die jij vermeld kan ik zo snel niet terugvinden. Echter als ik meer tijd heb ga ik daar es mee klieren. Belangrijk voor mij was dat de verbinding werkte.

About /etc/network/interfaces: deze is volgens mij nog niet deprecated al gaat dat vast wel gebeuren in de toekomst. Echter ik ben volgens mij ook deprecated dus soort zoekt soort :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

liberque schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:31:
[...]

Op https://community.kpn.com...-box-458609/index119.html vond ik een setup voor Ubuntu. Daar hadden ze issues met masquerade op de standaard mtu (80% van de sites werkten op de lan niet, terwijl deze het wel op de wan kant deden of je kreeg rare disconnects) wat opgelost bleek te zijn door een mtu van 1452 te gebruiken. Ik heb hem daarom direct op 1452 gegooid wegens gebrek aan tijd door de verhuizing.
Hmm, okee.
De MTU waardes die jij vermeld kan ik zo snel niet terugvinden. Echter als ik meer tijd heb ga ik daar es mee klieren. Belangrijk voor mij was dat de verbinding werkte.
Ik weet niet meer waar ik het oorspronkelijk had gelezen, maar het komt nog wel eens voorbij hier.
About /etc/network/interfaces: deze is volgens mij nog niet deprecated al gaat dat vast wel gebeuren in de toekomst. Echter ik ben volgens mij ook deprecated dus soort zoekt soort :P
_O-

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViPER_DMRT
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:35

ViPER_DMRT

Kung-Foo !

Long day, correct :)

How many of you believe in telekinesis? Raise my hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile_86
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 03-06 21:16
Probeer mijn fritzbox 5590 XGS-PON bij KPN aan te melden via de service tool, om deze rechtstreeks via patch cover aan te sluiten op het glasvezel aansluitpunt in de meterkast, nou begreep ik echter dat die service tool al +- een jaar niet goed functioneert. Via de community van KPN het advies gekregen om in dit topic een post te plaatsen en dan met een beetje geluk wel snel geholpen kan worden om mijn modem ID door te geven, heb een poging gewaagd via de klantenservice van KPN maar zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
emile_86 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:24:
Probeer mijn fritzbox 5590 XGS-PON bij KPN aan te melden via de service tool, om deze rechtstreeks via patch cover aan te sluiten op het glasvezel aansluitpunt in de meterkast, nou begreep ik echter dat die service tool al +- een jaar niet goed functioneert. Via de community van KPN het advies gekregen om in dit topic een post te plaatsen en dan met een beetje geluk wel snel geholpen kan worden om mijn modem ID door te geven, heb een poging gewaagd via de klantenservice van KPN maar zonder succes.
Stuur maar modem id en je postcode huisnummer in dm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetAware
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-06 14:13
Kort vraagje; is er iemand die weet of het mogelijk is om de nieuwe Unifi USW-WAN (https://www.ui.com/switching/wan) te gebruiken met een (Zaram) XGS-PON ONU SFP+ module?

Heb deze vraag uiteraard gesteld bij Ubiquiti, maar helaas laat het antwoord op zich wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
NetAware schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:31:
Kort vraagje; is er iemand die weet of het mogelijk is om de nieuwe Unifi USW-WAN (https://www.ui.com/switching/wan) te gebruiken met een (Zaram) XGS-PON ONU SFP+ module?

Heb deze vraag uiteraard gesteld bij Ubiquiti, maar helaas laat het antwoord op zich wachten...
Hoe ziet je ontwerp er verder uit? Het idee van deze switches is dat ze de schaduw mode failover op kabel niveau ondersteunen. Met één Zaram hou je alsnog een SPOF en vraag ik mij af wat het doel is wat je wilt bereiken met het toevoegen van deze switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetAware
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-06 14:13
Zoals hier min of meer gedemonstreerd (YouTube: UniFi WAN Switch). Setup bestaande uit 2* USW-WAN en 2* CGF of UDM Max. Eea uiteraard voorzien van een (extra) backup verbinding en in shadow mode, etc etc. De zaram zou dan in de USW-WAN aan de ISP kant moeten, maar de vraag is, gaat dit werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
NetAware schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:48:
Zoals hier min of meer gedemonstreerd (YouTube: UniFi WAN Switch). Setup bestaande uit 2* USW-WAN en 2* CGF of UDM Max. Eea uiteraard voorzien van een (extra) backup verbinding en in shadow mode, etc etc. De zaram zou dan in de USW-WAN aan de ISP kant moeten, maar de vraag is, gaat dit werken...
Tja gewoon bestellen, en binnen 14 dagen retourneren als het niet werkt is misschien het gemakkelijkste? Ik denk dat er niet veel Nederlanders zijn die deze setup hebben draaien. Je hebt nu 4 devices wat ook op één device kan werken met WAN1 en WAN2 faillover.

Zoek vooral even op reddit en de community van UI hoe goed de schaduwmode failover werkt 8) het is zeker niet foutloos (geweest?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Een paar dagen geleden aan de gang gegaan om IPv6 werkend te krijgen op Debian bij KPN (direct op de ont dus zonder modem). Ik ben heel erg ver gekomen maar loop nu stuk. KPN geeft me wel een prefix, maar geen IP. RaDVD vindt dat geen probleem en deelt vrolijk ip's uit naar mijn LAN, maar die hebben dus geen route.

Ik heb daartoe in /etc/ppp/ipv6-up.d/ een bestand gemaakt met de volgende lijn

code:
1
/bin/ip -6 route add default dev ppp0 scope link

en dan werkt alles als een trein... er is echter een maar.. al mijn services zoals apache2 starten op terwijl die route nog niet werkt en binden dus enkel aan ipv4. Een herstart van apache2 zorgt er wel voor dat deze bind aan ipv6. Dit is echter niet handig aan te passen via de rc.d meuk omdat niet al mijn services via daar worden opgestart.

Is er een manier om die default route ergens neer te zetten voordat alle services gestart worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
liberque schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:32:
Een paar dagen geleden aan de gang gegaan om IPv6 werkend te krijgen op Debian bij KPN (direct op de ont dus zonder modem). Ik ben heel erg ver gekomen maar loop nu stuk. KPN geeft me wel een prefix, maar geen IP. RaDVD vindt dat geen probleem en deelt vrolijk ip's uit naar mijn LAN, maar die hebben dus geen route.

code:
1

en dan werkt alles als een trein... er is echter een maar.. al mijn services zoals apache2 starten op terwijl die route nog niet werkt en binden dus enkel aan ipv4. Een herstart van apache2 zorgt er wel voor dat deze bind aan ipv6. Dit is echter niet handig aan te passen via de rc.d meuk omdat niet al mijn services via daar worden opgestart.

Is er een manier om die default route ergens neer te zetten voordat alle services gestart worden?
Ergens start dan apache2… scriptje daarvoor in de plaats zetten met eerst die regel en dan de start van apache2?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

liberque schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:32:

code:
1

Dit klinkt als jouw probleem: https://community.kpn.com...lt-route-ontbreekt-540956
Bedankt voor je antwoord! Met die kennis nog is gekeken naar de ppp opties: en er is dus een optie genaamd “defaultroute6” die ik tot nu toe compleet over het hoofd heb gezien :sweat_smile: Na een reboot stelt de ppp daemon nu correct de default IPv6 route in. Ook lijkt de default route nu goed te worden geprogageert naar de hosts, ook daar kan ik nu vanaf pingen :relaxed:

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Laatst online: 08:22
stormfly schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:27:
[...]

Je hebt nu 4 devices wat ook op één device kan werken met WAN1 en WAN2 faillover.
Volgens mij is nou juist het hele idee dat je het niet op 1 device hebt om high availability te hebben.
Dit is bedoeld om bij een falende router (hardwarematig of bijvoorbeeld door een update die mis gaat).
Via deze switches kun je dat op een gewone consumentenlijn down, zonder dat je een /29 nodig hebt op je internetaansluiting op 2 routers te kunnen aansluiten. Zou op deze manier zelfs achter CGNAT moeten werken.
Dus minimaal 3 devices nodig (1 WAN switch en 2 routers), al zullen mensen die hier behoefte aan hebben ook wel een 2 of meer internet providers hebben en dus nog 1 of meer extra WAN switches nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ta_chi79 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:03:
[...]

Volgens mij is nou juist het hele idee dat je het niet op 1 device hebt om high availability te hebben.
Dit is bedoeld om bij een falende router (hardwarematig of bijvoorbeeld door een update die mis gaat).
Via deze switches kun je dat op een gewone consumentenlijn down, zonder dat je een /29 nodig hebt op je internetaansluiting op 2 routers te kunnen aansluiten. Zou op deze manier zelfs achter CGNAT moeten werken.
Dus minimaal 3 devices nodig (1 WAN switch en 2 routers), al zullen mensen die hier behoefte aan hebben ook wel een 2 of meer internet providers hebben en dus nog 1 of meer extra WAN switches nodig hebben.
Ik begrijp het concept heel goed, maar ik vind dat het wel echt en goede usecase moet zijn, en dat is voor mij niet thuis, dat had ik toe kunnen lichten. Misschien zakelijk met verschillende groepen en UPSén, fibers op verschillende kanten het pand invoeren etc.

Mijn grootste struikelpunt zit in het feit dat ze geen HSRP en geen statefull failover gebruiken, het is in de verste verte niet te vergelijken met een HA cluster van een FW merk met actieve sessie sync. Waar je met een protocol als VRRP of HSRP kunt werken voor een soortgelijk ontwerp en je GW macadressen behouden blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Thanks, maar dat is het helaas niet. Dit staat er namelijk al in (had dat topic ook al gevonden). Wellicht is het handiger dat ik ff post wat ik al heb. (ook handig mocht ik het nog eens terugzoeken - got als backup O-) )

/etc/network/interfaces
code:
1
2
3
4
5
# The pppoe network interface on vlan 6
auto enp3s0.6
iface enp3s0.6 inet ppp
pre-up /bin/ip link set enp3s0 up # line maintained by pppoeconf
provider dsl-provider

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
+ipv6
defaultroute6

noipdefault
defaultroute
replacedefaultroute
hide-password
noauth
persist
mtu 1500

plugin rp-pppoe.so
nic-enp3s0.6
usepeerdns
user "kpn"

/etc/ppp/ipv6-up.d/ipv6-addresses-up
code:
1
2
/usr/bin/systemctl restart wide-dhcpv6-client.service

/etc/default/wide-dhcpv6-client
code:
1
2
INTERFACES="ppp0"
VERBOSE=2

/etc/wide-dhcpv6/dhcp6c.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
profile default {
    information-only;
    request domain-name-servers;
    request domain-name;
    script "/etc/wide-dhcpv6/dhcp6c-script";
};

interface ppp0 {
    send ia-na 0;
    send ia-pd 0;
};

id-assoc na 0 {
};

id-assoc pd 0 {
    prefix-interface enp4s0 {
        sla-len 8;
        sla-id 3;
        ifid 1;
    };
};

/etc/wide-dhcpv6/dhcp6c-script
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
RESOLVCONF="/sbin/resolvconf"

[ -f /etc/default/wide-dhcpv6-client ] && . /etc/default/wide-dhcpv6-client

if [ -n "$new_domain_name" -o -n "$new_domain_name_servers" ]; then
    old_resolv_conf=/etc/resolv.conf
    new_resolv_conf=/etc/resolv.conf.dhcp6c-new
    rm -f $new_resolv_conf
    if [ -n "$new_domain_name" ]; then
        echo search $new_domain_name >> $new_resolv_conf
    fi
    if [ -n "$new_domain_name_servers" ]; then
        for nameserver in $new_domain_name_servers; do
            # No need to add an already existing nameserver
            res=$(grep "nameserver $nameserver" $old_resolv_conf)
            if [ -z "$res" ]; then
                echo nameserver $nameserver >> $new_resolv_conf
            fi
        done
    fi

# Use resolvconf if available
    if [ -h "$old_resolv_conf" -a -x "$RESOLVCONF" ]; then
        for IFACE in $INTERFACES; do
            cat $new_resolv_conf | $RESOLVCONF -a $IFACE
        done
    else
        # To preserve IPv4 informations...
        cat $old_resolv_conf >> $new_resolv_conf
        chown --reference=$old_resolv_conf $new_resolv_conf
        chmod --reference=$old_resolv_conf $new_resolv_conf
        mv -f $new_resolv_conf $old_resolv_conf
    fi
fi

exit 0

Alles werkt dus goed op de services na die dus niet binden op ipv6 omdat ze te vroeg geladen worden. Ohja.. en Android verliest na een bepaalde periode zijn ipv6, maar dat is bekend en heb ik niet zoveel last van.

@ernstoud Thanks, maar dat is niet zo eenvoudig als het lijkt. De helft van de services wordt op user level geladen, een hoop zie ik niet eens terug in de rc.d meuk (anders kon ik de priority aanpassen alhoewel daar alles al vanaf het begin op 1 staat en 0 geen optie is). Ik weet zeker dat ik iets over het hoofd zie. Maar wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

liberque schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:24:
[...]

Thanks, maar dat is het helaas niet. Dit staat er namelijk al in (had dat topic ook al gevonden). Wellicht is het handiger dat ik ff post wat ik al heb. (ook handig mocht ik het nog eens terugzoeken - got als backup O-) )
In dat geval vraag ik mij af of er niet een andere verkeerde route in de weg zit/zat, die overschreven wordt door
Bash:
1
en anders zou je debug aan kunnen zetten, kijken of er dan iets in journalctl verschijnt dat het (oorspronkelijke) probleem zou kunnen verklaren.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
@liberque het is ordinair door claude.ai gegenereerd maar ik denk dat het voor jou een oplossing is, ik kan mij vinden in de oplossingsrichting.

Maak een systemd service die wacht op de PPP verbinding en dan de route toevoegt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
# /etc/systemd/system/ipv6-default-route.service
[Unit]
Description=Add IPv6 default route for PPP
After=network.target ppp@dsl-provider.service
Wants=network.target
Before=apache2.service nginx.service # voeg hier je services toe

[Service]
Type=oneshot
RemainAfterExit=yes
ExecStartPre=/bin/bash -c 'until [ -d /sys/class/net/ppp0 ]; do sleep 1; done'
ExecStart=/bin/ip -6 route add default dev ppp0 scope link
TimeoutStartSec=60

[Install]
WantedBy=multi-user.target

En haal de route regel uit je ipv6-up.d script:

code:
1
2
3
# /etc/ppp/ipv6-up.d/ipv6-addresses-up
# /bin/ip -6 route add default dev ppp0 scope link  # deze regel weghalen

Service starten en configureren bij boot.

Alternatief

Je kunt ook in je PPP configuratie een script toevoegen dat de services herstart. Voeg toe aan

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
+ipv6
defaultroute6

noipdefault
defaultroute
replacedefaultroute
hide-password
noauth
persist
mtu 1500

plugin rp-pppoe.so
nic-enp3s0.6
usepeerdns
user "kpn"

# Scripts voor IPv6 setup
ipv6-up-script /etc/ppp/ipv6-up

En pas je ipv6-up.d script aan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#!/bin/bash
# /etc/ppp/ipv6-up.d/ipv6-addresses-up

# Start wide-dhcpv6-client

# Voeg default route toe

# Herstart services die IPv6 nodig hebben
/usr/bin/systemctl reload-or-restart apache2.service
# voeg hier andere services toe die je wilt herstarten

Ben benieuwd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

stormfly schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:20:
@liberque het is ordinair door claude.ai gegenereerd maar ik denk dat het voor jou een oplossing is, ik kan mij vinden in de oplossingsrichting.

Maak een systemd service die wacht op de PPP verbinding en dan de route toevoegt:

# Herstart services die IPv6 nodig hebben
/usr/bin/systemctl reload-or-restart apache2.service
# voeg hier andere services toe die je wilt herstarten[/code]

Ben benieuwd ;-)
Wow wat een uitgebreid en mooi antwoord. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik heb het al ingeklopt, maar kan nu niet testen. Dan is het hier oorlog :P
Bedankt en ik laat het nog weten.

@Raven thanks. Mocht bovenstaand niet direct lukken ga ik dat zeker proberen uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

liberque schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:55:
Ik heb het al ingeklopt, maar kan nu niet testen. Dan is het hier oorlog :P
Zoiets heb ik hier ook :P (om PPPoE proberen werkend te krijgen onder Debian), daarom maar dubbel NAT met de EB, dat was zo werkend te krijgen....

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

stormfly schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:20:

Ben benieuwd ;-)
Helaas blijken beide opties niet te werken. Hij wilt gewoonweg niet luisteren op de ipv6 host. Als ik even uitga van de laatste optie heb ik zelfs een echo blaat >> tekstbestand toegevoegd opdat ik zeker weet dat hij het script uitvoert (de ipv6-up-script /etc/ppp/ipv6-up lijn in dsl-provider geeft overigens een foutmelding, maar zonder dat voert hij wel het script uit dat in /etc/ppp/ipv6-up.d/ staat).

Nu er nergens de externe host stond toegevoegd in interfaces dacht ik dat dit een issue kon zijn. Ik heb voor de zekerheid deze toegevoegd aan het script. Eerst ppp0 en later enp3s0.6.

[code]
/bin/ip -6 addr add 2a02:xxxx:xxx:x:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx/64 dev enp3s0.6
[code]

Na boot nog steeds geen ipv6 op de services tenzij ik deze manual herstart.
Enige dat ik nog kan bedenken dat mijn rules.v6 niet kloppen. Anders zou ik het echt niet meer weten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
*filter
:INPUT ACCEPT [0:0]
:FORWARD ACCEPT [0:0]
:OUTPUT ACCEPT [0:0]
-A INPUT -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
-A INPUT -p ipv6-icmp -j ACCEPT
-A INPUT -i lo -j ACCEPT
-A INPUT -m state --state NEW -m udp -p udp --dport 546 -d fe80::/64 -j ACCEPT
-A INPUT -m state --state NEW -m udp -p udp --dport 547 -d fe80::/64 -j ACCEPT
-A INPUT -m state --state NEW -m tcp -p tcp --dport 22 -j ACCEPT
-A INPUT -m state --state NEW -m tcp -p tcp --dport 80 -j ACCEPT
-A INPUT -m state --state NEW -m tcp -p tcp --dport 443 -j ACCEPT
COMMIT

Kleine update: Toen ik besloot even naar de andere services te kijken blijkt dat die het nu wel doen en netjes binden aan ipv6. Enkel apache2 doet echter pas na een manuele herstart. Apart, maar ik ben nu op 99% :)

2e update: Opgelost door in de Rc meuk speciaal voor apache2 een symlink te maken met S99 als prequal om apache2 op het einde te herstarten. Wellicht 'lelijk' maar het werkt en gelukkig moet ik dat door jullie input niet voor alle services doen. Nogmaals bedankt allen.

[ Voor 14% gewijzigd door liberque op 07-06-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-06 20:15
Ik probeer via de servicetool van KPN mijn FTU te wijzigen zodat ik zelf een eigen ONT aan kan sluiten. SFP zit in een 5490 Fritzbox. Ik heb GoF en volgens de administratie van KPN een FTU-GN02.
Fritzbox heeft al bewezen te werken en alles is AON in mijn wijk dus hoe ingewikkeld kan het zijn?
Alleen die servicetool werkt niet. Heb geprobeerd te bellen maar da's ook geen oplossing (kort en bondig samengevat). Iemand al succes gehad hiermee via het kpnforum?

KPN maakt op deze manier een soort farce van de verplichte eigen modemkeuze optie.

[ Voor 4% gewijzigd door BMW_Gizzmo op 07-06-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:15
BMW_Gizzmo schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:13:
Ik probeer via de servicetool van KPN mijn FTU te wijzigen zodat ik zelf een eigen ONT aan kan sluiten. SFP zit in een 5490 Fritzbox. Ik heb GoF en volgens de administratie van KPN een FTU-GN02.
Fritzbox heeft al bewezen te werken en alles is AON in mijn wijk dus hoe ingewikkeld kan het zijn?
Alleen die servicetool werkt niet. Heb geprobeerd te bellen maar da's ook geen oplossing (kort en bondig samengevat). Iemand al succes gehad hiermee via het kpnforum?

KPN maakt op deze manier een soort farce van de verplichte eigen modemkeuze optie.
Met AON is registratie van eigen SFP-module toch niet nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-06 20:15
hkoster1 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:34:
[...]

Klopt, maar ik heb ook nog een oude genexis FTU, die wil KPN volgens de servicetool eerst omruilen voor een TK01 met een andere patchcover voordat ik verder kan met een eigen glaskabeltje.
(Nu kan ik die genexis ook wel misbruiken om mijn eigen fiber aan te sluiten maar wil het eigenlijk aansluiten zoals kpn bedacht heeft dat het hoort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
BMW_Gizzmo schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:41:
[...]

Klopt, maar ik heb ook nog een oude genexis FTU, die wil KPN volgens de servicetool eerst omruilen voor een TK01 met een andere patchcover voordat ik verder kan met een eigen glaskabeltje.
(Nu kan ik die genexis ook wel misbruiken om mijn eigen fiber aan te sluiten maar wil het eigenlijk aansluiten zoals kpn bedacht heeft dat het hoort).
OK, maar dan gaat KPN wellicht die AON-aansluiting veranderen naar XSG-PON in welk geval je een SPF+ insteekmodule nodig hebt die niet met de FB5490 gebruikt kan worden... Dan zit je trouwens wel in het juiste topic hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerq
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06 09:15
hkoster1 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:34:
[...]

Registratie op een AON verbinding is inderdaad niet nodig, je kunt elk gewenst apparaat aansluiten op een AON verbinding, zonder KPN te informeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hkoster1
emile_86 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:24:
Het is hier al eerder betoogd (@voorstad ?) dat op de FB5590 met firmware 8.0 of nieuwer het PON-serienummer gekloond kan worden en dan is aparte registratie via het servicetool niet meer nodig. Het werkt in elk geval wel op mijn Glaspoort-aansluiting (belichter KPN WBA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:13

PuijkeN

euhm ?

Ik heb nu een 2-tal jaar een fiber abonnenment van KPN, 1Gbit XGS-PON. In het begin pittg instelwerk maar heeft eigenlijk altijd vlekkenloos gewerkt.

Nu sinds de update naar pfSense 2.8 gemerkt dat ik geen IPv6 meer had, in eerste instantie dacht ik natuurlijk goed, pfSense is de boosdoener. Restore naar 2.7.2 waar het al erg lang op gewerkt heeft, blijkt ook daar dat er een issue is.

Instellingen allemaal doorlopen en die lijken goed te staan.
Situatieschets:
- pfSense krijgt via dhcp6 de nodige zaken toegewezen
- LAN interfaces krijgen een IPv6 adres via track interface
- clients krijgen geen IPv6 address (Router Advertisments = Assisted, Managed en Stateless geprobeerd)
- clients krijgen wel een fdxx IPv6 adres (link local)
- pingen van op pfSense naar iets IPv6 = NOK (geen replies)
- pingen van op een client naar iets IPv6 = NOK (geen replies)
- traceroute van op een client naar iets IPv6 toon me alleen 1 hop (pfSense) - vanaf dan niks meer

Zijn er mensen waarvoor het nog wel werkt? Of ook niet meer? Heb alles al herstart (firewall, ONT), niks lijkt te werken. Iemand een idee? ChatGPT verwees naar een routing probleem bij KPN, maar vooraleer ik daar iets probeer (zal wel moeilijk zijn met eigen firewall) wilde ik even horen of ik de enige ben.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
PuijkeN schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:45:
Ik heb nu een 2-tal jaar een fiber abonnenment van KPN, 1Gbit XGS-PON. In het begin pittg instelwerk maar heeft eigenlijk altijd vlekkenloos gewerkt.

Nu sinds de update naar pfSense 2.8 gemerkt dat ik geen IPv6 meer had, in eerste instantie dacht ik natuurlijk goed, pfSense is de boosdoener. Restore naar 2.7.2 waar het al erg lang op gewerkt heeft, blijkt ook daar dat er een issue is.

Instellingen allemaal doorlopen en die lijken goed te staan.
Situatieschets:
- pfSense krijgt via dhcp6 de nodige zaken toegewezen
- LAN interfaces krijgen een IPv6 adres via track interface
- clients krijgen geen IPv6 address (Router Advertisments = Assisted, Managed en Stateless geprobeerd)
- clients krijgen wel een fdxx IPv6 adres (link local)
- pingen van op pfSense naar iets IPv6 = NOK (geen replies)
- pingen van op een client naar iets IPv6 = NOK (geen replies)
- traceroute van op een client naar iets IPv6 toon me alleen 1 hop (pfSense) - vanaf dan niks meer

Zijn er mensen waarvoor het nog wel werkt? Of ook niet meer? Heb alles al herstart (firewall, ONT), niks lijkt te werken. Iemand een idee? ChatGPT verwees naar een routing probleem bij KPN, maar vooraleer ik daar iets probeer (zal wel moeilijk zijn met eigen firewall) wilde ik even horen of ik de enige ben.
LAN interfaces krijgen een publiek adres, of een FE80? Als je dan in het betreffende VLAN een statisch IPv6 adres zet op je client en de gateway juist invult. Kan je dan wel pingen naar ipv6.google.com? xSense krijgt zelf niet altijd een WAN IP bij KPN is mijn ervaring, je zal vanuit vlan 1 waar het LAN IPv6 adres is uitgedeeld de FW open moeten zetten voor IPv6 naar buiten toe? Lukt pingen dan wel vanaf de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

stormfly schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:39:
[...]

LAN interfaces krijgen een publiek adres, of een FE80? Als je dan in het betreffende VLAN een statisch IPv6 adres zet op je client en de gateway juist invult. Kan je dan wel pingen naar ipv6.google.com? xSense krijgt zelf niet altijd een WAN IP bij KPN is mijn ervaring, je zal vanuit vlan 1 waar het LAN IPv6 adres is uitgedeeld de FW open moeten zetten voor IPv6 naar buiten toe? Lukt pingen dan wel vanaf de router?
WAN heeft inderdaad geen IPv6 adres, was voorheen ook niet. Enkel een fe80 - gateway monitoring werkt ook en gateway is gewoon groen en online.

LAN interfaces krijgen allemaal netjes een IPv6 public IP (2a02:...) in de range zoals deze ook zichtbaar is in de KPN app. Per LAN interface is er een IPv6 prefix ID ingesteld en dat is dus ook zichtbaar in het interface overzicht van pfSense.

PING testen op pfSense doe (deed) ik altijd vanuit een LAN interface omdat je zoals reeds eerder aangaf je geen public IPv6 IP krijgt op de WAN interface, van daar uit kon ik dus nog nooit pingen.

Interessant idee om eens een fixed IP toe te kennen in de LAN range .. ga ik onmiddelijk even mee aan de slag!

UPDATE:

Statisch IP toekennen leek geen groot succes te zijn. Ik heb ondertussen verder gedaan met Router Advertisements.

- Assissted op de LAN interface (stond op Unmanaged in pfSense 2.7)
- DHCPv6 server op de LAN interface (hierdoor krijgen mijn clients zo te zien zowel een DHCPv6 (zichtbaar in pfSense) adres als een SLAAC adres (extra adressen op clients)
- Screenshot van client (ipconfig, ping en traceroute) -> eerste hop is de pfSense interface
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsoirWBJpinhm7wk4IPCwAtGJAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y4Rk2uJPsZp3ws2eDqKGiBqj.png?f=fotoalbum_large

Dit laatste geeft denk ik aan dat het toch niet aan mijn kant zit? Ik heb ook een IPv6 ICMP rule op de WAN kant die ik ergens tegen kwam als "best practice" om IPv6 volledig te laten werken en ik had op de IPv6 test site vroeger gewoon 20/20 hierdoor.

UPDATE2:

Met Router Advertisement op Assisted krijg ik net zoals vroeger (pfSense 2.7.2 en Unmanged RA) gewoon SLAAC adressen op mijn clients, ik heb dan geen DHCPv6 meer nodig wat mij ook eenvoudiger lijkt. Echter blijft, zoals verwacht, het probleem.

[ Voor 34% gewijzigd door PuijkeN op 12-06-2025 16:10 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
PuijkeN schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:23:
[...]

WAN heeft inderdaad geen IPv6 adres, was voorheen ook niet. Enkel een fe80 - gateway monitoring werkt ook en gateway is gewoon groen en online.

LAN interfaces krijgen allemaal netjes een IPv6 public IP (2a02:...) in de range zoals deze ook zichtbaar is in de KPN app. Per LAN interface is er een IPv6 prefix ID ingesteld en dat is dus ook zichtbaar in het interface overzicht van pfSense.

PING testen op pfSense doe (deed) ik altijd vanuit een LAN interface omdat je zoals reeds eerder aangaf je geen public IPv6 IP krijgt op de WAN interface, van daar uit kon ik dus nog nooit pingen.

Interessant idee om eens een fixed IP toe te kennen in de LAN range .. ga ik onmiddelijk even mee aan de slag!

UPDATE:

Statisch IP toekennen leek geen groot succes te zijn. Ik heb ondertussen verder gedaan met Router Advertisements.

- Assissted op de LAN interface (stond op Unmanaged in pfSense 2.7)
- DHCPv6 server op de LAN interface (hierdoor krijgen mijn clients zo te zien zowel een DHCPv6 (zichtbaar in pfSense) adres als een SLAAC adres (extra adressen op clients)
- Screenshot van client (ipconfig, ping en traceroute) -> eerste hop is de pfSense interface
[Afbeelding]

Dit laatste geeft denk ik aan dat het toch niet aan mijn kant zit? Ik heb ook een IPv6 ICMP rule op de WAN kant die ik ergens tegen kwam als "best practice" om IPv6 volledig te laten werken en ik had op de IPv6 test site vroeger gewoon 20/20 hierdoor.

UPDATE2:

Met Router Advertisement op Assisted krijg ik net zoals vroeger (pfSense 2.7.2 en Unmanged RA) gewoon SLAAC adressen op mijn clients, ik heb dan geen DHCPv6 meer nodig wat mij ook eenvoudiger lijkt. Echter blijft, zoals verwacht, het probleem.
Dit lijkt mij op een blokkerende FW rule? Heb je dat vinkje ingeschakeld voor IPv6 support ergens in de globale settings? Misschien kan je die eens toggelen dat die settings opnieuw wordt geschreven? Plaatje 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

stormfly schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:46:
[...]

Dit lijkt mij op een blokkerende FW rule? Heb je dat vinkje ingeschakeld voor IPv6 support ergens in de globale settings? Misschien kan je die eens toggelen dat die settings opnieuw wordt geschreven? Plaatje 1
Staat aan, eens uit en aangezet maar helaas :)
Echt een vreemd verhaal… morgen eens een pakket capture doen en kijken of daar iets in te zien valt. 7(8)7

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
PuijkeN schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:14:
[...]

Staat aan, eens uit en aangezet maar helaas :)
Echt een vreemd verhaal… morgen eens een pakket capture doen en kijken of daar iets in te zien valt. 7(8)7
En de laatste dan toch nogmaals: Heb je ook een IPv6 rule vanaf je LAN naar het internet? Misschien is een screenshot daarvan wel handig?

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 12-06-2025 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Ja ook die is er - plain and simple:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kBYfsSmvD7SUx-_L0wkioHBXCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bt98Pl78SalftGoQClJnhnGj.png?f=fotoalbum_large

Wanneer ik connecties probeer te maken via IPv6 zie ik deze ook verschijnen wanneer ik filter op deze rule. Dan zie ik bij "Bytes" dan telkens een waarde in het 1ste getal, maar altijd 0 in het 2de getal (sent/received dus volgens mij?).

Momenteel niet thuis maar vanavond eens kijken of ik iets zie in de packet capture. Ik heb ook nog de ONT even herstart, de firewall en de hypervsior waar deze op draait herstart. Zodadelijk ga ik nog even switchen herstarten (deze zitten er wel enkel tussen aan de LAN kant) - vermoed niet dat het gaat helpen maar dan heb ik toch alles getest.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:32

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik ben bezig mijn eerste stapjes te zetten naar een eigen router maar ik kom er jiet helemaal uit.

Ik heb sinds een jaar of 3~4 glas van KPN en heb een Nokia G-010G-R ONT dus neem aan GPON (aangezien het een GPON ONT is).

Is het dan de bedoeling dat je dit aanvraagt om om te laten zetten naar XGS-PON en dan zelf een ONT aanschaffen?

Ik moet zeggen dat ik de pagina van KPN nou niet écht duidelijk vind, vaak word verwezen naar de servicetool maar dat is vooral een inlog loop en als het inloggen lukt een foutmelding dat je niet op het KPN netwerkt zit. Wat uiteraard niet klopt 8)7

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
sapphire schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:13:
Ik ben bezig mijn eerste stapjes te zetten naar een eigen router maar ik kom er jiet helemaal uit.

Ik heb sinds een jaar of 3~4 glas van KPN en heb een Nokia G-010G-R ONT dus neem aan GPON (aangezien het een GPON ONT is).

Is het dan de bedoeling dat je dit aanvraagt om om te laten zetten naar XGS-PON en dan zelf een ONT aanschaffen?

Ik moet zeggen dat ik de pagina van KPN nou niet écht duidelijk vind, vaak word verwezen naar de servicetool maar dat is vooral een inlog loop en als het inloggen lukt een foutmelding dat je niet op het KPN netwerkt zit. Wat uiteraard niet klopt 8)7
Moet eerst omgezet worden naar xgs-pon, kpn doet niet aan eigen modem keuze op gpon

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunkiegaming schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:40:
[...]

Moet eerst omgezet worden naar xgs-pon, kpn doet niet aan eigen modem keuze op gpon
Huh? Ze zullen wel moeten conform de eisen van ACM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-06 10:20
ernstoud schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:24:
[...]

eigen router staat compleet los van eigen XGS-Pon module.
Eigen router valt op elke verbinding te gebruiken met de juiste instellingen.

KPN ondersteund op Gpon geen eigen sfp/ONT hiervoor wordt je omgezet als je aanvraagd na XGS-PON

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jopoh schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:30:
[...]

eigen router staat compleet los van eigen XGS-Pon module.
Eigen router valt op elke verbinding te gebruiken met de juiste instellingen.

KPN ondersteund op Gpon geen eigen sfp/ONT hiervoor wordt je omgezet als je aanvraagd na XGS-PON
Volgens de eisen van de ACM is het demarcatie punt de FTU. Dus als een GPON klant een eigen GPON SFP of ONT wil aansluiten dan MOET KPN een proces hebben om dat te faciliteren.

Heeft niets met eigen router te maken. Het gaat om eigen ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:40

thof

FP ProMod
ernstoud schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:24:
[...]

Dat doen ze ook toch, ze zetten je alleen eerst over naar XGS-PON.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thof schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:34:
[...]

Dat doen ze ook toch, ze zetten je alleen eerst over naar XGS-PON.
Ok. Ook een keuze. Moet dan alleen wel kunnen. Volgens mij heeft KPN niet overal al XGS-PON OLT’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-06 10:20
ernstoud schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:36:
[...]

Ok. Ook een keuze. Moet dan alleen wel kunnen. Volgens mij heeft KPN niet overal al XGS-PON OLT’s.
Gpon is end of sale wordt dus niet meer aangeboden. klanten die eigen ONT/SFP willen gebruiken worden netjes door kpn omgezet na XGS-PON. waar gpon draait is altijd XGS-PON beschikbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:36:
[...]

?????

Het gaat hier om één en dezelfde OLT, waarbij op de poort een MPM-laser (Dual-wavelength) in het slot zit, die zowel GPON als XGS-PON ondersteunt. Overal waar GPON beschikbaar is, is XGS-PON dus eveneens leverbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Economics schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:21:
[...]

?????

Het gaat hier om één en dezelfde OLT, waarbij op de poort een MPM-laser (Dual-wavelength) in het slot zit, die zowel GPON als XGS-PON ondersteunt. Overal waar GPON beschikbaar is, is XGS-PON dus eveneens leverbaar.
Ik leer elke dag wat nieuws. En dat op mijn leeftijd. Achter de geraniums zitten kan altijd nog O-) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:25:
[...]

Ik leer elke dag wat nieuws. En dat op mijn leeftijd. Achter de geraniums zitten kan altijd nog O-) .
Taggen mag je mij altijd om te vragen, maar iets beginnen met "volgens mij" is wel spelen met vuur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik maak wat los :+

Ik hoef geen eigen ONT maar ik begreep van de KPN documentatie dat als ik een eigen modem/router wil dat ik dan over moet naar XGS-PON? Geen idee of dat zo is want echt duidelijk staat het niet.

Als ik gewoon de Nokia ONT kan houden en GPO, prima dat maakt me geen klap uit maar die modem/router wel.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:45:
Ik maak wat los :+

Ik hoef geen eigen ONT maar ik begreep van de KPN documentatie dat als ik een eigen modem/router wil dat ik dan over moet naar XGS-PON? Geen idee of dat zo is want echt duidelijk staat het niet.

Als ik gewoon de Nokia ONT kan houden en GPO, prima dat maakt me geen klap uit maar die modem/router wel.
Nee, wat er gezegd is klopt. Je zal van drager moeten wisselen (kan middels belletje via klantenservice) of je doet een snelheidsverhoging dan zal hij ook automatisch een change order inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Economics schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:01:
[...]

Nee, wat er gezegd is klopt. Je zal van drager moeten wisselen (kan middels belletje via klantenservice) of je doet een snelheidsverhoging dan zal hij ook automatisch een change order inleggen.
Nou ben ik het toch weer kwijt. Hij wil de bestaande GPON ONT houden maar een eigen router. Dan hoef je toch niet naar XGS-PON?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:05:
[...]

Nou ben ik het toch weer kwijt. Hij wil de bestaande GPON ONT houden maar een eigen router. Dan hoef je toch niet naar XGS-PON?
Oh bestaande GPON ONT, ja dat kan gewoon. Ik was van mening dat hij zijn ONT wilde wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Economics schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:15:
[...]

Oh bestaande GPON ONT, ja dat kan gewoon. Ik was van mening dat hij zijn ONT wilde wijzigen.
Nee in principe niet alleen de Experiabox er uit en een eigen (Ubiquiti) router ervoor in de plaats.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:16:
[...]

Nee in principe niet alleen de Experiabox er uit en een eigen (Ubiquiti) router ervoor in de plaats.
Uiteraard kan dat gewoon. RJ45 van ONT naar WAN poort en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ernstoud schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:31:
[...]

Uiteraard kan dat gewoon. RJ45 van ONT naar WAN poort en klaar.
Het blijkt want zojuist werkend gekregen *O*

Bedankt allemaal :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drikus
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06 17:40
Probleem met XGS-PON verbinding: Zaram SFP module of KPN netwerk?

Netwerk Setup
  • Provider: KPN
  • Verbindingstype: Glasvezel (XGS-PON)
  • ONT Type: Directe SFP verbinding (geen externe ONT box)
  • Router Model: RB5009UG+S+IN (non-PoE versie)
SFP Module Details
  • Fabrikant: Zaram
  • Model: ONTZXOS11NPI
  • Verbinding: Directe glasvezel verbinding naar SFP poort
  • Type: XGS-PON SFP module
  • Netwerk Type: XGS-PON (10G GPON)
  • SFP TX Power: 6.81 dBm (Normaal bereik: 3.7 tot 8 dBm)
  • SFP RX Power: -20.222 dBm (Normaal bereik: -28.5 tot -10 dBm)
  • Status: Beide TX en RX power levels zijn binnen normale operationele waarden
  • SFP TX Fault: Ja (Opmerking: Volgens documentatie van de fabrikant is dit normaal voor deze module)
    • Documentatie geeft aan dat TX_FAULT pin (PIN.2) niet op de standaard manier wordt ondersteund
    • Documentatie toont [font=courier]sfp_tx_fault(0)[/font] wat aangeeft dat deze pin niet actief wordt gebruikt
    • Ondanks de TX fault indicator functioneert de module normaal met correcte power levels
Huidige Problemen
  • Geteste RouterOS Versies: 7.19.1, 7.19, 7.18, 7.18.2 (alle versies vertonen hetzelfde probleem) Een week ongeveer na 7.19.1 ontdekte ik dit probleem.
  • Probleem: PPPoE verbindingsproblemen ("pppoe-wan: terminating... - hungup")
Voorbeeld Log Regels
Voorbeeld 1 - Verbinding met "disconnected" beëindiging:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[2025-06-13 06:24:20] pppoe,ppp,info pppoe-wan: terminating... - disconnected
[2025-06-13 06:24:20] pppoe,ppp,info pppoe-wan: disconnected
[2025-06-13 06:24:20] pppoe,ppp,info pppoe-wan: initializing...
[2025-06-13 06:24:20] pppoe,ppp,info pppoe-wan: connecting...
[2025-06-13 06:24:21] pppoe,ppp,info pppoe-wan: authenticated
[2025-06-13 06:24:21] pppoe,ppp,info pppoe-wan: connected
[2025-06-13 06:24:21] interface,info pppoe-wan detect UNKNOWN
[2025-06-13 06:24:27] interface,info pppoe-wan detect INTERNET

Voorbeeld 2 - Verbinding met "hungup" beëindiging:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[2025-06-13 05:32:20] pppoe,ppp,info pppoe-wan: terminating... - hungup
[2025-06-13 05:32:20] pppoe,ppp,info pppoe-wan: disconnected
[2025-06-13 05:32:20] pppoe,ppp,info pppoe-wan: initializing...
[2025-06-13 05:32:20] pppoe,ppp,info pppoe-wan: connecting...
[2025-06-13 05:32:20] pppoe,ppp,info pppoe-wan: authenticated
[2025-06-13 05:32:21] pppoe,ppp,info pppoe-wan: connected
[2025-06-13 05:32:21] interface,info pppoe-wan detect UNKNOWN
[2025-06-13 05:32:27] interface,info pppoe-wan detect INTERNET

Deze patronen herhalen zich meerdere keren per uur, wat wijst op een instabiele PPPoE verbinding. De verbindingscycli tonen succesvolle authenticatie en verbinding, maar de verbinding valt regelmatig weg met verschillende beëindigingstypes ("disconnected" en "hungup").

Firmware Testen
Ik heb de volgende RouterOS versies getest:
  • 7.19.1 (huidige versie)
  • 7.19 (voorheen stabiel)
  • 7.18 (voorheen stabiel)
  • 7.18.2
Resultaten van firmware testen:
  • Alle geteste versies (7.19.1, 7.19, 7.18, 7.18.2) vertonen dezelfde PPPoE verbindingsproblemen
  • Consistent patroon van verbrekingen over alle firmware versies
  • Voorheen stabiele versies tonen nu identieke problemen
  • Dit suggereert dat het probleem niet firmware-specifiek is maar waarschijnlijk gerelateerd aan veranderingen in de netwerkinfrastructuur
SFP Module Diagnose

Volledige SFP Module Monitoring Output
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
/interface ethernet monitor sfp-sfpplus1
                      ;;; ONTZXOS11NPI                               >
                    name: sfp-sfpplus1                               >
                  status: link-ok                                    >
        auto-negotiation: disabled                                   >
                    rate: 10Gbps                                     >
             full-duplex: yes                                        >
         tx-flow-control: yes                                        >
         rx-flow-control: yes                                        >
               supported: 10M-baseT-half                             >
                          10M-baseT-full                             >
                          100M-baseT-half                            >
                          100M-baseT-full                            >
                          1G-baseT-half                              >
                          1G-baseT-full                              >
                          1G-baseX                                   >
                          2.5G-baseT                                 >
                          2.5G-baseX                                 >
                          5G-baseT                                   >
                          10G-baseT                                  >
                          10G-baseSR-LR                              >
                          10G-baseCR                                 >
           sfp-supported: 1G-baseX                                   >
                          10G-baseSR-LR                              >
      sfp-module-present: yes                                        >
             sfp-rx-loss: no                                         >
            sfp-tx-fault: yes                                        >
                sfp-type: SFP/SFP+/SFP28/SFP56                       >
      sfp-connector-type: SC                                         >
            sfp-encoding: 64B/66B                                    >
      sfp-link-length-sm: 20km                                       >
         sfp-vendor-name: Zaram                                      >
  sfp-vendor-part-number: ZXOS11NPI                                  >
     sfp-vendor-revision: 1B                                         >
       sfp-vendor-serial: ZRMT11111111(obfuscated)                   >
  sfp-manufacturing-date: 23-03-07                                   >
          sfp-wavelength: 1270nm                                     >
         sfp-temperature: 50C                                        >
      sfp-supply-voltage: 3.346V                                     >
     sfp-tx-bias-current: 16mA                                       >
            sfp-tx-power: 6.827dBm                                   >
            sfp-rx-power: -20.222dBm                                 >
         eeprom-checksum: good

Power Level Analyse
1. SFP module power levels gecontroleerd:
  • TX Power: 6.81 dBm (Zendvermogen)
  • RX Power: -20.222 dBm (Ontvangstvermogen)
2. Vergeleken met specificaties van de fabrikant (Zaram ONTZXOS11NPI):
  • Normaal TX Power bereik: 3.7 tot 8 dBm
  • Normaal RX Power bereik: -28.5 tot -10 dBm
3. Resultaat: Beide TX en RX power levels zijn binnen normale operationele waarden
  • TX Power op 6.81 dBm is ruim binnen het acceptabele bereik
  • RX Power op -20.222 dBm is ook binnen het acceptabele bereik
  • Power levels dragen niet bij aan de PPPoE verbindingsproblemen
TX Fault Indicator Analyse
1. sfp-tx-fault: yes waargenomen in RouterOS logs

2. Documentatie van de fabrikant onderzocht (Zaram ONTZXOS11NPI):
code:
1
2
3
Power Level[3], RX_LOS(PIN.8) support,
TX_FAULT(PIN.2) and TX_DISABLE(PIN.3)
not support

3. Verdere documentatie bevestigt niet-standaard implementatie:
code:
1
2
3
sfp pins are following:
sfp_mod_abs(6) sfp_pps(9) sfp_sync_e(0)
sfp_tod(0)     sfp_los(8) sfp_tx_fault(0) sfp_tx_disable(0)

4. Conclusie over TX fault indicator:
  • De TX_FAULT pin (PIN.2) wordt niet op de standaard manier ondersteund voor deze module
  • De sfp_tx_fault(0) geeft aan dat deze pin niet actief wordt gebruikt op de standaard manier
  • Dit verklaart waarom de TX fault indicator "yes" toont ondanks normale werking
  • Geen reden tot bezorgdheid aangezien de module correct functioneert met normale power levels
Mogelijke Oorzaken Analyse
Op basis van de probleemanalyse en symptomen, zou het probleem kunnen zijn:

1. Netwerkinfrastructuur:
  • Mogelijke OLT (Optical Line Terminal) problemen aan KPN's kant
  • XGS-PON netwerksegment problemen
  • PPPoE server stabiliteitsproblemen
2. Hardware Compatibiliteit:
  • SFP module (ONTZXOS11NPI) zou compatibiliteitsproblemen kunnen ervaren met KPN's XGS-PON netwerk, maar werkte voorheen wel
  • Het feit dat het probleem nu ook in voorheen stabiele RouterOS versies optreedt, suggereert een mogelijke verandering aan de netwerkkant
3. Authenticatie/Verbinding:
  • PPPoE sessie management problemen
  • Mogelijke authenticatie server problemen
  • Verbinding timeout of keepalive problemen
4. Recente Veranderingen:
  • Het feit dat voorheen stabiele versies nu hetzelfde probleem vertonen, suggereert een verandering in KPN's netwerkconfiguratie of infrastructuur
  • Zou gerelateerd kunnen zijn aan recente XGS-PON netwerk upgrades of onderhoud. KPN zegt niets bekend en mijn buren in de straat hebben geen KPN glas dus kan dat niet controleren.
Contact met KPN Support
Ik heb contact opgenomen met KPN support over dit probleem. Hun reactie was als volgt:
  • Bij gebruik van eigen ONT (zoals mijn directe SFP verbinding) is er beperkte ondersteuning, logisch.
  • KPN stelt voor om terug te schakelen naar de KPN ONT en modem om het probleem te isoleren
  • Zelfs dan zou er een monteur gestuurd worden
  • Als het probleem aan mijn configuratie ligt (MikroTik/SFP), dan zijn de kosten voor het sturen van een monteur voor mijn rekening
Conclusie en Vraag aan het Forum
Na uitgebreide tests kan ik geen problemen vinden met de Zaram SFP module zelf:
  • Power levels zijn binnen specificaties
  • De TX fault indicator is normaal gedrag volgens de documentatie
  • Het probleem treedt op over meerdere RouterOS versies
Mijn vraag aan het forum: Is mijn Zaram SFP module aan het falen of is er een probleem met de ONT-OLT XGS-PON verbinding aan KPN's kant? Heeft iemand soortgelijke ervaringen gehad met XGS-PON verbindingen bij KPN?

Alle suggesties zijn welkom

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zaram terug sturen en nieuwe vragen. Heb dit eerder gezien met exact dezelfde issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drikus
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06 17:40
Ok contact opgenomen met leverancier en wacht dat af.

Toch even dieper gespit en via telnet naar de SFP toe.
Nieuwe Bevindingen

1. PLOAM Berichten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
admin@ZXOS11NPI [] # log show mod PON
00:00:06.564559 [PON] EV_SFP_ON
00:00:06.565086 [PON] sync 0x0000, ploam 0x0101, onlines#0
00:00:06.721259 [PON] sync 0x0001, ploam 0x0101, onlines#0
00:00:06.722011 [PON] sync 0x0002, ploam 0x0102, onlines#0
00:00:09.104559 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber
00:00:19.414316 [PON] sync 0x0002, ploam 0x0200, onlines#0
00:00:19.524898 [PON] ploam_kek ready
00:00:19.525456 [PON] sync 0x0002, ploam 0x0400, onlines#0
00:00:19.702794 [PON] ## eqd_set pre_eqd:0 new_eqd:578509
00:00:19.703377 [PON] sync 0x0002, ploam 0x0500, onlines#1
00:04:35.842604 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber
00:09:02.620849 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber
00:13:29.400317 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber
00:17:56.177250 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber
00:22:22.955834 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber
00:26:49.734918 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber

2. Switch Counters met Packet Drops
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
admin@ZXOS11NPI [] # switch show counter
========================================================================================================================
                      PON-Rx            PON-Tx            UNI-Rx            UNI-Tx            CPU-Rx            CPU-Tx
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 ucast               1233261            966244            973043           1233476               214               247
 mcast               4392296               359               530              2131                30                30
 bcast                     2               133               189                 5                 3                 1
 ...
========================================================================================================================
 DROP
==================================================================
                  rate-limit          PORT-MAP              DROP
------------------------------------------------------------------
 PON                       0           4390166              1020
 UNI                       0              6778                 0

4. FEC Foutstatistieken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
admin@ZXOS11NPI [] # onu show pon counter
...
PON Rx FEC statistic
---------------------------------------------------------------
Corrected byte(8-byte)           : 0
Corrected code words(8-byte)     : 0
Uncorrectable code words(8-byte) : 0
Total code words(8-byte)         : 1731467724

Analyse van de Problemen
  • PLOAM DisableSerialNumber berichten: De OLT (KPN's apparatuur) stuurt regelmatig "kPloamDsTypeDisableSerialNumber" berichten naar mijn ONT. Dit zijn Physical Layer Operations, Administration and Maintenance berichten die mogelijk de verbinding beïnvloeden. Deze berichten kunnen erop wijzen dat de OLT problemen heeft met de serienummer registratie van mijn ONT.
  • Significante packet drops: De PON PORT-MAP drops (4.390.166) en PON DROP (1.020) zijn aanzienlijk en kunnen bijdragen aan de PPPoE verbindingsproblemen. Deze drops suggereren problemen met de verkeersmapping tussen PON en UNI interfaces.
  • FEC fouten: Na een reboot zijn er momenteel geen "Uncorrectable code words", maar eerder waren er 1.260.873 geregistreerd. Dit suggereert dat er periodiek problemen zijn met de signaalintegriteit maar kan ook zijn dat ik de kabel even gereseat heb.
  • PPPoE keepalive timeout: Zelfs na het verhogen van de keepalive timeout naar 60 seconden blijven de verbindingsproblemen aanhouden, wat suggereert dat het probleem dieper ligt dan alleen tijdelijke pakketverlies.
Mogelijke Oorzaken
  • De frequente "kPloamDsTypeDisableSerialNumber" berichten kunnen wijzen op een configuratieprobleem aan de OLT-kant (KPN netwerk).
  • De OLT lijkt periodiek reset-opdrachten te sturen of problemen te hebben met het serienummer van mijn ONT.
  • De hoge PORT-MAP drops kunnen wijzen op VLAN-configuratieproblemen of incompatibiliteit tussen de ONT en OLT.
Suggesties
  • Zijn er bekende problemen met XGS-PON ONT's van derden, specifiek met betrekking tot PLOAM berichten.
  • Ik controleer nogmaals of de VLAN-configuratie op zowel RouterOS als de XGS-PON module correct is. Op routeros is het in orde, Is ook niet aangepast hier maar wellicht vind ik wat meer op de SFP
  • Ik blijf de FEC foutentellers monitoren om te zien of deze weer toenemen.
  • Ik overweeg om een script te maken dat periodiek de verbindingsstatus en foutentellers controleert om correlaties te vinden tussen disconnects en specifieke gebeurtenissen.
Vragen aan het forum:
  • Welke andere diagnostische commando's of logs zou ik moeten bekijken nu ik toegang heb tot de interne shell van de SFP module?
  • Zijn er specifieke parameters of instellingen die ik zou kunnen aanpassen binnen de SFP module om de stabiliteit te verbeteren?
  • Heb jij @Economics ervaring met het interpreteren van PLOAM berichten en weet wat deze "DisableSerialNumber" berichten precies betekenen?
  • Wat zou een verklaring kunnen zijn voor de hoge PORT-MAP drops en hoe kan ik dit probleem aanpakken?
Alle input is welkom!

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Stuur mij maar pb dan log ik wel in op de OLT om het e.e.a. te bekijken. Daarnaast ben ik niet FAN van je gebruik van chatgpt hier klakkeloos op het forum te zetten, dit zorgt echt voor veel ruis. Er worden daar termen in vermeld die ik van mijn leven nog niet eerder van heb gehoord. Het zou schelen om je probleem gewoon simpel te vermelden en wat je ziet in de logs...

[ Voor 77% gewijzigd door Economics op 16-06-2025 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FEC-fouten kunnen optreden door een vieze vezel, of een knik in de voeding (micro-bend) bij ons in het netwerk, gezien PON gemeenschappelijke delers hebben is dit probleem al snel te tekkelen om te zien of het in het netwerk zit of op klant locatie. Maar ik meen dat ik dit al eens eerder heb gezien bij iemand en we de huidige ZARAM hebben vervangen voor een ander en dat dit probleem oploste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Filip76
  • Laatst online: 18-06 09:14
Hello,

Ik probeer mijn eigen ONT te activeren om rechtstreeks via KPN glasvezel naar mijn FritzBox 5530 XGS-PON te gaan, maar de servicetool voor het registreren werkt niet.

Kan iemand me helpen?

Mvg,
Filip
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ka8atB93zZEnyxRbPsLbFKNaUQE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JUenshJPPGv3PHayuPj3RAzp.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Filip76 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:10:
Hello,

Ik probeer mijn eigen ONT te activeren om rechtstreeks via KPN glasvezel naar mijn FritzBox 5530 XGS-PON te gaan, maar de servicetool voor het registreren werkt niet.

Kan iemand me helpen?

Mvg,
Filip
[Afbeelding]
Dat blauwe plastic mag er af hoor, dat is beter voor de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
Hello,

Kan iemand me helpen?

Mvg,
Filip
[Afbeelding]
Even @Economics of @mad-dog lief aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
Hello,

Kan iemand me helpen?

Mvg,
Filip
Het is misschien mogelijk om het PON-ID van KPN's ONT te "spoofen" - dat werkt sinds Fritz!OS 8.0 prima op mijn eigen FB5590.

1. Log in op de FB5530 en ga naar "Help and Info".
2. Helemaal onderaan "Fritz!Box Support" aanklikken.
3. Scroll naar PON PLOAM met invulveld PON serial number en vul daar het serienummer in van de
KPN ONT (b.v. GNXSa1b2c34d) en Apply Setting.

Als dit toch niet werkt kun je altijd nog de "service tool" route kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Filip76
hkoster1 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:14:
[...]

Het is misschien mogelijk om het PON-ID van KPN's ONT te "spoofen" - dat werkt sinds Fritz!OS 8.0 prima op mijn eigen FB5590.

1. Log in op de FB5530 en ga naar "Help and Info".
2. Helemaal onderaan "Fritz!Box Support" aanklikken.
3. Scroll naar PON PLOAM met invulveld PON serial number en vul daar het serienummer in van de
KPN ONT (b.v. GNXSa1b2c34d) en Apply Setting.

Als dit toch niet werkt kun je altijd nog de "service tool" route kiezen.
Dus om de Fritzbox PON-module in te stellen als KPN ONT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hkoster1 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:14:
[...]

Misschien dat dat tussen Fritzboxen werkt maar een device het PON ID van een totaal ander device te geven zal niet werken. De OLT denkt met een Genexis/Nokia ONT te praten en dat gaat echt niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
Ik niet, ik geniet van m'n vakantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dapaool
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:11
Ik zal als ik jou was wel wat voorzichtiger om gaan met die gele glasvezel kabel. Die is erg breekbaar aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dapaool schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:00:
[...]

Ik zal als ik jou was wel wat voorzichtiger om gaan met die gele glasvezel kabel. Die is erg breekbaar aan de binnenkant.
Kan een hoop hebben maar de SC/APC connector in de FTU zo geknikt naar rechts lijkt me niet goed.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
drikus schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:33:
Ok contact opgenomen met leverancier en wacht dat af.

Toch even dieper gespit en via telnet naar de SFP toe.
Nieuwe Bevindingen

1. PLOAM Berichten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
admin@ZXOS11NPI [] # log show mod PON
00:00:06.564559 [PON] EV_SFP_ON
00:00:06.565086 [PON] sync 0x0000, ploam 0x0101, onlines#0
00:00:06.721259 [PON] sync 0x0001, ploam 0x0101, onlines#0
00:00:06.722011 [PON] sync 0x0002, ploam 0x0102, onlines#0
00:00:09.104559 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber
00:00:19.414316 [PON] sync 0x0002, ploam 0x0200, onlines#0
00:00:19.524898 [PON] ploam_kek ready
00:00:19.525456 [PON] sync 0x0002, ploam 0x0400, onlines#0
00:00:19.702794 [PON] ## eqd_set pre_eqd:0 new_eqd:578509
00:00:19.703377 [PON] sync 0x0002, ploam 0x0500, onlines#1
00:04:35.842604 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber
00:09:02.620849 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber
00:13:29.400317 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber
00:17:56.177250 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber
00:22:22.955834 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber
00:26:49.734918 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber

2. Switch Counters met Packet Drops
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
admin@ZXOS11NPI [] # switch show counter
                      PON-Rx            PON-Tx            UNI-Rx            UNI-Tx            CPU-Rx            CPU-Tx
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 ucast               1233261            966244            973043           1233476               214               247
 mcast               4392296               359               530              2131                30                30
 bcast                     2               133               189                 5                 3                 1
 ...
 DROP
                  rate-limit          PORT-MAP              DROP
------------------------------------------------------------------
 PON                       0           4390166              1020
 UNI                       0              6778                 0

4. FEC Foutstatistieken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
admin@ZXOS11NPI [] # onu show pon counter
...
PON Rx FEC statistic
---------------------------------------------------------------
Corrected byte(8-byte)           : 0
Corrected code words(8-byte)     : 0
Uncorrectable code words(8-byte) : 0
Total code words(8-byte)         : 1731467724

Analyse van de Problemen
  • PLOAM DisableSerialNumber berichten: De OLT (KPN's apparatuur) stuurt regelmatig "kPloamDsTypeDisableSerialNumber" berichten naar mijn ONT. Dit zijn Physical Layer Operations, Administration and Maintenance berichten die mogelijk de verbinding beïnvloeden. Deze berichten kunnen erop wijzen dat de OLT problemen heeft met de serienummer registratie van mijn ONT.
  • Significante packet drops: De PON PORT-MAP drops (4.390.166) en PON DROP (1.020) zijn aanzienlijk en kunnen bijdragen aan de PPPoE verbindingsproblemen. Deze drops suggereren problemen met de verkeersmapping tussen PON en UNI interfaces.
  • FEC fouten: Na een reboot zijn er momenteel geen "Uncorrectable code words", maar eerder waren er 1.260.873 geregistreerd. Dit suggereert dat er periodiek problemen zijn met de signaalintegriteit maar kan ook zijn dat ik de kabel even gereseat heb.
  • PPPoE keepalive timeout: Zelfs na het verhogen van de keepalive timeout naar 60 seconden blijven de verbindingsproblemen aanhouden, wat suggereert dat het probleem dieper ligt dan alleen tijdelijke pakketverlies.
Mogelijke Oorzaken
  • De frequente "kPloamDsTypeDisableSerialNumber" berichten kunnen wijzen op een configuratieprobleem aan de OLT-kant (KPN netwerk).
  • De OLT lijkt periodiek reset-opdrachten te sturen of problemen te hebben met het serienummer van mijn ONT.
  • De hoge PORT-MAP drops kunnen wijzen op VLAN-configuratieproblemen of incompatibiliteit tussen de ONT en OLT.
Suggesties
  • Zijn er bekende problemen met XGS-PON ONT's van derden, specifiek met betrekking tot PLOAM berichten.
  • Ik controleer nogmaals of de VLAN-configuratie op zowel RouterOS als de XGS-PON module correct is. Op routeros is het in orde, Is ook niet aangepast hier maar wellicht vind ik wat meer op de SFP
  • Ik blijf de FEC foutentellers monitoren om te zien of deze weer toenemen.
  • Ik overweeg om een script te maken dat periodiek de verbindingsstatus en foutentellers controleert om correlaties te vinden tussen disconnects en specifieke gebeurtenissen.
Vragen aan het forum:
  • Welke andere diagnostische commando's of logs zou ik moeten bekijken nu ik toegang heb tot de interne shell van de SFP module?
  • Zijn er specifieke parameters of instellingen die ik zou kunnen aanpassen binnen de SFP module om de stabiliteit te verbeteren?
  • Heb jij @Economics ervaring met het interpreteren van PLOAM berichten en weet wat deze "DisableSerialNumber" berichten precies betekenen?
  • Wat zou een verklaring kunnen zijn voor de hoge PORT-MAP drops en hoe kan ik dit probleem aanpakken?
Alle input is welkom!
hier op terugkomend, ik heb een issue gevonden bij ons op het netwerk, na wat aanpassingen sinds dien is zijn probleem verholpen. wel heeft hij nog een net wat te veel demping, dat probleem heeft niets te maken met het probleem wat hij had maar daar gaat hij nog naar kijken.

ik ben blij dat ik (als nog) even voor hem ging kijken, anders was het swappen kansloos geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
Filip76 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:30:
[...]

Dus om de Fritzbox PON-module in te stellen als KPN ONT?
Klopt. (Er is geen enkele andere SFP+ module die op een Fritz!Box werkt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
ernstoud schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:19:
[...]

Misschien dat dat tussen Fritzboxen werkt maar een device het PON ID van een totaal ander device te geven zal niet werken. De OLT denkt met een Genexis/Nokia ONT te praten en dat gaat echt niet goed.
De OLT "denkt" helemaal niet, maar volgt een publiek communicatieprotocol, waaronder het PON-ID dat moet matchen met dat bekend bij de belichter (KPN-WBA).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hkoster1 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:54:
[...]

De OLT "denkt" helemaal niet, maar volgt een publiek communicatieprotocol, waaronder het PON-ID dat moet matchen met dat bekend bij de belichter (KPN-WBA).
Heb jij je f iritzbox dan inmiddels al werkend met een clone op je genexis pon id? technisch kan het gewoon, waar je enkel mee in de knoei kan raken is de sw-version control omdat deze anders ingesteld staan voor managed ont's en unmanaged ont's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Filip76
Ik zou liever mijn PON via servicetool registreren en er dan mee klaar zijn, dan dat ik "klonen" maak van het KPN FPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hkoster1 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:54:
[...]

En hoe denk je dat de OLT bijvoorbeeld een firmware gaat uitrollen naar een Genexis/Nokia ONT terwijl het dus een Fritzbox is? Of via OMCI andere beheersfuncties wil uitvoeren? Vrijwel zeker is de OMCI beheers laag bij een KPN ONT anders dan bij een FB.

Op de DFN infra hebben Tweakers al jaren geleden ontdekt dat dit niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:51
ernstoud schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:38:
[...]

En hoe denk je dat de OLT bijvoorbeeld een firmware gaat uitrollen naar een Genexis/Nokia ONT terwijl het dus een Fritzbox is? Of via OMCI andere beheersfuncties wil uitvoeren? Vrijwel zeker is de OMCI beheers laag bij een KPN ONT anders dan bij een FB.

Op de DFN infra hebben Tweakers al jaren geleden ontdekt dat dit niet werkt.
En het geeft mogelijk een hoop problemen aan de provider kant die wij niet zien. False alerts van onderdelen die niet werken. etc.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dapaool
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:11
Twee jaar geleden had ik meerdere keren met de FRITZ!Box 5590 v 7.90 geprobeerd de PON-ID te Klonen met die van Genexis. Zonder resultaat waardoor ik 2 weken moest wachten voordat mijn Toenmalige provider (Online, KPN Netwerk) het regelde. Daarna werkte alles 100%

Jaar later overgestapt naar KPN. Toen weer opnieuw moeten activeren, omdat PON-ID weer was terug gezet naar originele Genexis.

Zonder PON-ID activeren is me nog nooit gelukt verbinding te maken (Behalve via RJ45)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
dapaool schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:15:
Twee jaar geleden had ik meerdere keren met de FRITZ!Box 5590 v 7.90 geprobeerd de PON-ID te Klonen met die van Genexis. Zonder resultaat waardoor ik 2 weken moest wachten voordat mijn Toenmalige provider (Online, KPN Netwerk) het regelde. Daarna werkte alles 100%

Jaar later overgestapt naar KPN. Toen weer opnieuw moeten activeren, omdat PON-ID weer was terug gezet naar originele Genexis.

Zonder PON-ID activeren is me nog nooit gelukt verbinding te maken (Behalve via RJ45)
Het klonen werkt pas sinds Fritz!OS versie 8.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Filip76
dapaool schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:15:

Ik wil dit ook. Maar KPN wil het niet. Dus wat moet ik doen? Wie kan mijn FritzBox ONT registreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Hello,

Kan iemand me helpen?

Mvg,
Filip
[Afbeelding]
Filip76 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:14:
[...]

Ik wil dit ook. Maar KPN wil het niet. Dus wat moet ik doen? Wie kan mijn FritzBox ONT registreren?
Je berichten zitten vooral op gevoel, maak het eens wat technischer welke foutmeldingen krijg je wat lukt er wel en wat lukt er niet?

@mad-dog kan misschien wat voor je betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:25
Is dit trouwens ook het juiste topic als je met Odido over KPN glasvezel zelf met een XGS-PON spf+ aan de gang wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
stormfly schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:01:
[...]

[...]

Je berichten zitten vooral op gevoel, maak het eens wat technischer welke foutmeldingen krijg je wat lukt er wel en wat lukt er niet?

@mad-dog kan misschien wat voor je betekenen.
@mad-dog is op vakantie dus je kan beter @Economics taggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
pyotr schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:16:
Is dit trouwens ook het juiste topic als je met Odido over KPN glasvezel zelf met een XGS-PON spf+ aan de gang wilt?
Als je Odido over KPN glasvezel hebt gekozen, waarbij je ook KPN had kunnen kiezen? Dan gun ik je ook de ervaring die hoort bij het activeren via Odido als dat doodloopt kunnen ze hier misschien wat doen. Klanten die bewust voor Odido kiezen en dan hier de KPN service via het informele circuit aanvragen dat lijkt mij niet passend.

De lagere prijs hoort bij een lager service niveau en een rommeligere klantenservice. Daarin is iedereen vrij om een eigen keuze te maken op basis van het beschikbare budget.

Laat vooral weten hoe het Odido proces verloopt, ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar, van wat ik meegelezen heb is het heel wisselend wie je spreekt bij Odido. My2cents, niets persoonlijks naar jou toe hoor! Het is gewoon een principe kwestie, je hebt voor blauw gekozen ipv groen, dan moet je ook bij de voordeur van blauw aanbellen voor service.
dunkiegaming schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:23:
[...]

@mad-dog is op vakantie dus je kan beter @Economics taggen.
Is hij alweer op vakantie, owh ja KPN was die partij met ongelimiteerde vakantiedagen 8)

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 18-06-2025 11:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mad-dog
stormfly schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:35:
[...]

Als je Odido over KPN glasvezel hebt gekozen, waarbij je ook KPN had kunnen kiezen? Dan gun ik je ook de ervaring die hoort bij het activeren via Odido als dat doodloopt kunnen ze hier misschien wat doen. Klanten die bewust voor Odido kiezen en dan hier de KPN service via het informele circuit aanvragen dat lijkt mij niet passend.

De lagere prijs hoort bij een lager service niveau en een rommeligere klantenservice. Daarin is iedereen vrij om een eigen keuze te maken op basis van het beschikbare budget.

Laat vooral weten hoe het Odido proces verloopt, ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar, van wat ik meegelezen heb is het heel wisselend wie je spreekt bij Odido. My2cents, niets persoonlijks naar jou toe hoor! Het is gewoon een principe kwestie, je hebt voor blauw gekozen ipv groen, dan moet je ook bij de voordeur van blauw aanbellen voor service.

[...]

Is hij alweer op vakantie, owh ja KPN was die partij met ongelimiteerde vakantiedagen 8)
De werkelijkheid ligt iets genuanceerder 😭

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:25
@stormfly Ik ben een netwerk n00b (Java / Kafka / Postgresql is meer mijn ding), het was me niet helemaal duidelijk op welke netwerklaag een ONT c.q. je eigen XGS-PON aansluit en dus specifiek is voor een glasleverancier danwel voor de internetleverancier die diensten aanbiedt over dat glas.

Zie nu pas dat Delta (die hier ook een apart XGS-PON topic heeft) de internetleverancier is en het bedrijf ik altijd in m'n hoofd had voor "Delta" in werkelijkheidheid "Delta Fiber" is.

Odido trouwens als voorbeeld, had ook Freedom kunnen noemen (andere kant van het prijsspectrum, maar dan zou ik kunnen bezuinigen op m'n VPS)
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste