lesswood schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:56:
Vorige week , mbv medetweaker, werkzaam bij KPN, overgestapt na een paar maanden op glas te zijn gegaan na 25 jaar ziggo. Ik kan een heel verhaal schrijven over de ervaring, maar houd het hier maar even bij het ONT verhaal. (verhaal is overigens erg positief!).
Ik had naar de aanloop van de wisseling deze post al vanaf het begin in de gaten, en mezelf verzekerd van de Zaram ONT via Schenk. Na enkele maanden met de Nokia ONT en Box14 voor mijn UDM SE te hebben gedraaid, vond ik het tijd om over te gaan naar de nieuwe setup met gebruik van de Zaram.
Omdat ik al redelijk ingelezen was in het geheel, was het als eerste een kwestie van het serial nummer van de ONT registreren. Gek genoeg zei de self service tool van KPN dat ik niet op mijn KPN netwerk zat, en de internet pagina liet alleen maar wit zien. Dus voelde ik mij genoodzaakt me te laten helpen door de KPN-ers hier. Dat was zo gepiept waarvoor hulde!
De nodige instellingen voor het gebruik van een eigen ONT (zowel KPN details, als instructies hier) waren duidelijk genoeg om deze correct in de setting van de UDM SE te krijgen.
Na het signaal gegeven te hebben voor het overzetten was het een kwestie van de Nokia ONT eraf halen, en de Overschuifkap van de TK01 met eigen glasvezel erover heen te schuiven. Daarna meteen connectie, en het draaide perfect van meet af aan. Yes! Goed gevoel om box 14, en Nokia ONT er beiden tussenuit te halen, en direct je glasvezel vanaf de muur in de UDM SE te kunnen steken. Scheelt toch flink in kabels, en elektriciteitsverbruik. (ONT zal vermindering van ca. 5 watt p/s zijn, en box 14 ca. gemid. 14 watt?)
Omdat de UDM SE wat meer verkeerszaken afhandeld, zag ik een toename van ca. 5% in cpu gebruik. (momentopname...)
We weten dat PPOE een lastige is bij de UDM (SE/PRO/PRO MAX) ivm het gebrek aan hardware offloading. Dus zal ik ook niet het maximale halen uit de 4/4Gbit. Echter voor en na zie ik wel een toename van ca.500 mbit up en down, omdat ik niet op de limiet zijn van poort 9 (2,5gbit) , en volgens de UDM speedtest zelf doe ik nu ca2,6 down, en 2,4 up. Iperf op de machine zelf komt op iets meer. (2,7 en 2,45)
Ik heb met de shell het command uitgevoerd (en in crontab gezet) om de PPOE afhandeling over meerdere cores te laten gaan. En nu vraag ik me af of ik alle instellingen daarvoor optimaal heb staan, uitgaande van IDS/IPS aan.
Nu heb ik een paar vragen:
- zal ik met een UDM PRO MAX wel de lijn met IDS/IPS aan kunnen voltrekken ? Ik weet dat deze ook geen HW offloading heeft, maar als ik tot 3,5 gbit zou komen voor up en down ben ik blij.
- Ik kan de Zaram niet meer bereiken op 192.168.100.1. Dat lukt eerder wel, maar denk dat ik iets met vlan moet instellen om eraan te komen? Pingetjes worden gedropt. Hij zegt host is down. De zaram zit op poort 10 SFP , met vlan id 6 (zoals dat hoort.) en mijn laptop zit op 192.168.1.0/24 met vlan id 1.
Hoe kan je de zaram bereiken ? met root op de udm se inloggen en vanaf daar? (UDM SE zit op 192.168.1.1)
Bedankt alvast !