Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:49
ArnoldSmit schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:36:
[...]

Ik gebruik deze ONT: https://schenkict.nl/products/fs-xgs-onu-25-20ni
Die van KPN heb ik ontkoppeld, die had ik ook port 5 zitten net als jij, daar vielen de resultaten ook een beetje tegen:
[Afbeelding]
Met de KPN-ONT bleef de upload achter.
Met de FS wel vollebak:
[Afbeelding]

Heb nu de volgende configuratie:
[Afbeelding]
@Economics ik heb ook slechts 2700 up met de KPN ONT en de UCG Fiber FYI

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-11 17:44
John Doos schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:43:
Aah check, ik vind dat een beetje buitensporig op het moment.

Ik ga nou eerst https://wifimedia.eu/products/sfp-naar-rj45-adapter oppikken, om mijn desktop op een van de SFP+ ports aan te sluiten. (5GbE nic)
En kijken wat er dan effectief over blijft op de desktop.

Ook neem ik deze mee: https://wifimedia.eu/prod...s-sfp-direct-attach-cable
Om binnenkort een Flex 2.5G PoE switch aan te sluiten.
Heb helaas niet genoeg aan 1 POE port van de gateway :)
Als je minder kieskeurig bent, kan je ook prima af met andere merken zoals FS en GTEK:
https://www.amazon.nl/10G...t&smid=ADD8GDUWB40L7&th=1
Allemaal prima ervaringen mee, en scheelt de helft van het geld.

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11 11:35
Ik weet niet of ik er overheen lees of dat het mist in het openings topic, maar waar kun je je gegevens doorgeven bij KPN als je de ONT wil vervangen voor je eigen SFP+? Bij Delta ging dit via de chat en de helpdesk.

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-11 13:48

John Doos

ClaudZaque

Matthijs Hoekstra schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:54:
Ik weet niet of ik er overheen lees of dat het mist in het openings topic, maar waar kun je je gegevens doorgeven bij KPN als je de ONT wil vervangen voor je eigen SFP+? Bij Delta ging dit via de chat en de helpdesk.
Bij KPN moet je de service tool gebruiken https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials

Nee

• ArnoldSmit
Matthijs Hoekstra schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:54:
Bij KPN gewoon online en dan word je terug gebeld als je gaat wisselen, vandaag achter de rug.
Ging supervlot.
EDIT: @John Doos was me voor

[ Voor 3% gewijzigd door ArnoldSmit op 27-10-2025 17:12 ]

• stormfly
https://www.kpn.com/service/servicetools/vrije-ont-keuze

Eigenlijk is het deze directe link, google komt altijd met de voip link.

• Matthijs Hoekstra
stormfly schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:05:
[...]

https://www.kpn.com/service/servicetools/vrije-ont-keuze

Eigenlijk is het deze directe link, google komt altijd met de voip link.
Thanks, maar op die pagina krijg ik alleen links naar PDFs met instructies hoe de mediaconverter te installeren. Niets om de ID's etc van de SPF door te geven. Is dat wellicht helemaal niet nodig?

• ArnoldSmit
Matthijs Hoekstra schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:16:
[...]

Thanks, maar op die pagina krijg ik alleen links naar PDFs met instructies hoe de mediaconverter te installeren. Niets om de ID's etc van de SPF door te geven. Is dat wellicht helemaal niet nodig?
Even door klikken, onderaan, je moet dit scherm te zien krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQwtPdwkWd9Q0gzU8em7ih3FMS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NomoQETXB1JQh4cAl599Xi0H.png?f=fotoalbum_large

• Matthijs Hoekstra
Dat zie ik dus niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ub5Fh_hi2BNUUi9-fuVRc7SAhzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vKarUd2zHDfOR1OljIIVCde4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YF1TfzN50SiFPJyxdH_tt70QBdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BdfhuYx4lSNjlKNjnmQkeIAz.png?f=fotoalbum_large

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-11 21:43
Doe eens een postcodecheck op KPN.

<= 1gbit = AON
>1gbit = XGS-PON

Ik heb een AON verbinding en ik zie dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rR8oyCAOiXPiT11oHCm8mzwp1PI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4HQTygMTLiKN3ss7Qbq2tKTt.png?f=fotoalbum_large
Dus jij hebt zeer waarschijnlijk ook AON glasvezel.

[ Voor 26% gewijzigd door dunkiegaming op 27-10-2025 21:12 ]

RIPE Atlas probe #1008427

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
dunkiegaming schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:09:
[...]

<= 1gbit = AON
>1gbit = XGS-PON
Is dat "waterdicht"? Ben al een tijdje bezig met het confirmeren van wat ik momenteel heb (Odido) en heb zelfs naar KPN gebeld. Ze zouden terugmailen maar dat is nooit gebeurd. KPN Postcode check geeft aan:
De snelheid op jouw adres is 1 Gbit/s upload en 1 Gbit/s upload.
Mijn huidige glas provider (Odido) geeft bij postcode check aan:
Dit is beschikbaar op je adres: Glasvezel met een maximale snelheid van 8 Gbit/s download en 8 Gbit/s upload.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-11 21:43
Mirabis schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:12:
[...]

Is dat "waterdicht"? Ben al een tijdje bezig met het confirmeren van wat ik momenteel heb (Odido) en heb zelfs naar KPN gebeld. Ze zouden terugmailen maar dat is nooit gebeurd. KPN Postcode check geeft aan:

[...]

Mijn huidige glas provider (Odido) geeft bij postcode check aan:

[...]
Dat is wel waterdicht want als je op GPON zit krijg je ook 4gbit te zien omdat KPN overal waar GPON staat ook XGS-PON apparatuur heeft. Bij AON nog niet.
Odido heeft in sommige pops hun eigen apparatuur staan waardoor ze zelf xgs-pon kunnen aanbieden en dus ook hogere snelheiden, ze huren dan alleen de glasvezel van KPN.

[ Voor 11% gewijzigd door dunkiegaming op 27-10-2025 21:16 ]

RIPE Atlas probe #1008427

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:23
Zonder ID te hoeven doorgeven zit je gewoon op AON. Wachten tot KPN de apparatuur gaat vervangen voor PON-apparatuur

• stormfly
mad-dog schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:44:
[...]

Zonder ID te hoeven doorgeven zit je gewoon op AON. Wachten tot KPN de apparatuur gaat vervangen voor PON-apparatuur
@Matthijs Hoekstra je kan nu een hele goedkope SFP aanschaffen en deze gebruiken zonder registratie in de systemen bij KPN.
stormfly schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:51:
[...]

Ik vind KPN ONT best een breed begrip, welke?

• stormfly
Economics schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:29:
[...]

Ik vind KPN ONT best een breed begrip, welke?
Ik pm je even een serial misschien kan @ArnoldSmit dat ook doen?

• ArnoldSmit
stormfly schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:11:
[...]

Ik pm je even een serial misschien kan @ArnoldSmit dat ook doen?
Ik heb de Nokia ONT, mocht je het serie nummer willen, stuur me een DM :)
EDIT:
Ik ben trouwens een sterk vermoeden dat dit probleem zit bij unify.
Even kort waarom ik tot die conclusie kom:
1- de ONT die ik heb haalt wel volle snelheid met de router van KPN
2- de UCG Fiber haalde wel prima prestaties voor de laatste software update met de ONT van KPN

[ Voor 35% gewijzigd door ArnoldSmit op 28-10-2025 16:11 ]

• stormfly
ArnoldSmit schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:38:
[...]

Ik heb de Nokia ONT, mocht je het serie nummer willen, stuur me een DM :)
EDIT:
Ik ben trouwens een sterk vermoeden dat dit probleem zit bij unify.
Even kort waarom ik tot die conclusie kom:
1- de ONT die ik heb haalt wel volle snelheid met de router van KPN
2- de UCG Fiber haalde wel prima prestaties voor de laatste software update met de ONT van KPN
Ik heb een Genexis dat los al een hoop onduidelijk op als jij een Nokia hebt _/-\o_

• Matthijs Hoekstra
stormfly schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:26:
[...]

@Matthijs Hoekstra je kan nu een hele goedkope SFP aanschaffen en deze gebruiken zonder registratie in de systemen bij KPN.
Ik ga het eens proberen. Heb de SFP nog die ik gebruikte op het vorige adres met Delta.

• Matthijs Hoekstra
dunkiegaming schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:09:
[...]

<= 1gbit = AON
>1gbit = XGS-PON

Ik heb een AON verbinding en ik zie dit:
[Afbeelding]
Dus jij hebt zeer waarschijnlijk ook AON glasvezel.
Tis inderdaad max 1Gbps bij KPN.

• unifi_gebruiker
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:57
ArnoldSmit schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:36:
[...]

Ik gebruik deze ONT: https://schenkict.nl/products/fs-xgs-onu-25-20ni
Die van KPN heb ik ontkoppeld, die had ik ook port 5 zitten net als jij, daar vielen de resultaten ook een beetje tegen:
[Afbeelding]
Met de KPN-ONT bleef de upload achter.
Met de FS wel vollebak:
[Afbeelding]

Heb nu de volgende configuratie:
[Afbeelding]
Mag ik vragen welke glasvezelkabel gebruik je om vanaf de termination unit (wit kastje) verbinding te maken met je Unifi-router?

• ArnoldSmit
Ja hoor dit is de kabel:
https://www.onlinekabelsh...FKXFtONzaYWUaAh7IEALw_wcB

En dit is de patchcover die ik gebruik om op het KPN glasvezel kastje te plaatsen:
https://schenkict.nl/products/patchcover-kpn-xgs-pon-tk01
unifi_gebruiker schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:37:
[...]

Mag ik vragen welke glasvezelkabel gebruik je om vanaf de termination unit (wit kastje) verbinding te maken met je Unifi-router?

• stormfly
unifi_gebruiker schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:37:
[...]

FS.com SFP = groen - groen
Zaram SFP = blauw - groen

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEATeRXVwIuTGjcSalm5m63P7Bo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVoZl9dsry7ar12NjjmZKT7n.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee welke ONT/welke type verbinding dit is?

• stormfly
stormfly schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:51:
[...]

@Economics @ArnoldSmit het heeft met de UniFi router te maken met port 5, als ik port 7 gebruik met een copper RJ45 SFP +KPN ONT is het probleem weg. Ik ga even een support case aanmaken bij ze.
stormfly schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:54:
[...]

@Economics @ArnoldSmit het heeft met de UniFi router te maken met port 5, als ik port 7 gebruik met een copper RJ45 SFP +KPN ONT is het probleem weg. Ik ga even een support case aanmaken bij ze.
ik wilde al vragen of ik een unifi mocht lenen…maar ben vrij tot maandag vanwege verhuizing :p

[ Voor 5% gewijzigd door Economics op 29-10-2025 17:30 ]

Frantic schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:52:
[Afbeelding]

Iemand een idee welke ONT/welke type verbinding dit is?
Dit is de F3100 ZTE NT voor AON

• Mirabis
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:54:
[...]

Zal wel meer mis zijn met Port 5. Als ik mijn CalDigit TS5 Plus aansluit op Port 5 kan ik wel dingen aan WAN zijde benaderen maar vrijwel niks op LAN (zonder problemen). Als ik aansluit op port 7 met RJ45 SFP (Mikrotek) werkt zowel het benaderen van adressen op WAN en LAN. In beide gevallen gebruik(te) ik dezelfde ethernet port profile. Heb het ook gemeld wie weet kunnen ze er iets aan doen.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• stormfly
Mirabis schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:37:
[...]

Zal wel meer mis zijn met Port 5. Als ik mijn CalDigit TS5 Plus aansluit op Port 5 kan ik wel dingen aan WAN zijde benaderen maar vrijwel niks op LAN (zonder problemen). Als ik aansluit op port 7 met RJ45 SFP (Mikrotek) werkt zowel het benaderen van adressen op WAN en LAN. In beide gevallen gebruik(te) ik dezelfde ethernet port profile. Heb het ook gemeld wie weet kunnen ze er iets aan doen.
In 4.4.6 is veel van dit gedrag opgelost

• Mirabis
  • Niet online
Hmm thanks. Draai RC 4.3.9 en durf(de) EA niet aan omdat ik vanuit huis werk. Zal het eens proberen en verder is het off-topic. Zal opvolging dan wel geven in daarvoor bestemde topic indien nodig. Zit zelf ook nog op AON dus laat de converter gewoon zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door Mirabis op 29-10-2025 18:10 ]

• charade
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 14-11 18:36
Economics schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:10:
[...]

Stuur mij je naw en modem id dan regel ik het. Ik zal dit morgen aankaarten bij youfone zodat zij dit intern kunnen verbeteren. Want guest onts registreren kunnen zij namelijk gewoonn uitvoeren
Beste Economics,

Kunt u mij ook helpen? Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb zojuist de NAW- en modem-ID-gegevens privé naar u gestuurd.
Alvast bedankt!

• ArnoldSmit
Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft op dit de juiste plek is, maar werkt de UCG Fiber goed samen met de KPN televisie box met multicast.
Ik zit zelf te overwegen om NLziet te vervangen voor IPTV van KPN.
Werkt dit script ook goed op de UCG Fiber:
https://github.com/fabianishere/udm-iptv

• mad-dog
ArnoldSmit schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:38:
Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft op dit de juiste plek is, maar werkt de UCG Fiber goed samen met de KPN televisie box met multicast.
Geen enkel probleem

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:45
ArnoldSmit schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:38:
Er is een apart topic over multicast IPTV met Unifi gateways, daar staat een hoop informatie en ervaringen over het gebruik van udm-iptv. Zie [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

• ArnoldSmit
stormfly schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:15:
[...]

Nee zou niet meer moeten, is hardware offloaded. Ik weet niet meer of ik de XGS-PON FS.com SFP gebruikte bij de test eerder dit jaar. De test van deze week is met de KPN ONT.

UCG-Fiber met software tijdens lancering:
[Afbeelding]

UCG-Fiber met huidige software 4.4.6:
[Afbeelding]
KPN ondersteund baby jumbo frames, waardoor je de MTU size op PPPoE kan zetten naar 1500.
dat scheelt weer een klein beetje overhead van de PPP laag.

Ik haal iets hogere snelheden sindsdien, je kan zelf testen wat het voor je doet:
ifconfig ppp0 mtu 1500

Als de wijziging een positief effect heeft kan je het permanent maken via de crontab:
crontab -e

Druk i (dan kom je in insert mode).
→ Typ of plak de regel.
@reboot sleep 20 && ifconfig ppp0 mtu 1500 && echo "$(date) - MTU 1500 via cron" >> /var/log/mtu.log

Druk Esc.
Typ :wq
Druk Enter.

Dit was voor mij het resultaat, op de upload +/- 200 Mbit erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wm9EfpUjDYee-RpIv3FfQENspnc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LrjjqkpuwqLoHKEqoo5m8bJj.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door ArnoldSmit op 31-10-2025 22:51 ]

• stormfly
@ArnoldSmit tnx, ik ben daar niet zo'n fan van custom scripts die elke update wijzigen, ik test vaak EA builds. Wat je schrijft klopt volledig!

• ArnoldSmit
stormfly schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:09:
@ArnoldSmit tnx, ik ben daar niet zo'n fan van custom scripts die elke update wijzigen, ik test vaak EA builds. Wat je schrijft klopt volledig!
Ik snap je reactie, ik ben hier normaal ook enigszins terughoudend mee.

Echter dit zou geen last mogen hebben van firmware updates, de cronjob blijft gewoon staan.
En de cron job bestaat enkel uit de opdracht om middels een standaard Linux commando de mtu size te vergroten.

Als je alleen het commando uitvoert zonder de cronjob aan te maken, is na de volgende reboot of update alles weer zoals het was.

[ Voor 10% gewijzigd door ArnoldSmit op 01-11-2025 12:44 ]

• stormfly
ArnoldSmit schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:37:
[...]

Ik snap je reactie, ik ben hier normaal ook enigszins terughoudend mee.

Echter dit zou geen last mogen hebben van firmware updates, de cronjob blijft gewoon staan.
En de cron job bestaat enkel uit de opdracht om middels een standaard Linux commando de mtu size te vergroten.

Als je alleen het commando uitvoert zonder de cronjob aan te maken, is na de volgende reboot of update alles weer zoals het was.
Volgens mij krijg je een heel nieuw firmware/OS package, ook een app zoals nano is verloren na een update.

Ik denk dat je cronjob ook verdwijnt na een update 8) tijd zal het leren.

• ArnoldSmit
stormfly schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:15:
[...]

Volgens mij krijg je een heel nieuw firmware/OS package, ook een app zoals nano is verloren na een update.

Ik heb helaas de update naar 4.4.7 gedaan voor deze handeling, als ze volgende update uitkomt, zal ik mijn bevindingen met je delen :)

• killerq
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-11 10:54
ArnoldSmit schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:48:
[...]

KPN ondersteund baby jumbo frames, waardoor je de MTU size op PPPoE kan zetten naar 1500.
dat scheelt weer een klein beetje overhead van de PPP laag.

Ik haal iets hogere snelheden sindsdien, je kan zelf testen wat het voor je doet:
ifconfig ppp0 mtu 1500

Als de wijziging een positief effect heeft kan je het permanent maken via de crontab:
crontab -e

Druk i (dan kom je in insert mode).
→ Typ of plak de regel.
@reboot sleep 20 && ifconfig ppp0 mtu 1500 && echo "$(date) - MTU 1500 via cron" >> /var/log/mtu.log

Druk Esc.
Typ :wq
Druk Enter.

Dit was voor mij het resultaat, op de upload +/- 200 Mbit erbij:
[Afbeelding]
Hoe zit het dan met de uitval op willekeurige momenten met udm rechtstreeks op de NTU of Glas. en welke SFP gebruik je?

• ArnoldSmit
killerq schreef op zondag 2 november 2025 @ 01:10:
[...]

Hoe zit het dan met de uitval op willekeurige momenten met udm rechtstreeks op de NTU of Glas. en welke SFP gebruik je?
Ik gebruik deze sfp+ module van FS:
https://schenkict.nl/prod...ni?variant=45872493297931

Ik heb geen uitval gehad op willekeurige momenten, zodra ik was overgezet naar mijn eigen ont 0% downtime gehad.

• killerq
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-11 10:54
ArnoldSmit schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:29:
[...]

Ik gebruik deze sfp+ module van FS:
https://schenkict.nl/prod...ni?variant=45872493297931

Ik heb geen uitval gehad op willekeurige momenten, zodra ik was overgezet naar mijn eigen ont 0% downtime gehad.
De aanpassing die jij beschrijft blijft na een restart wel netjes staan, maar na een upgrade is die weg.
Ervaar jij dit probleem ook als je de mtu hebt aangepast?

[ Voor 11% gewijzigd door killerq op 02-11-2025 23:26 ]

• ArnoldSmit
killerq schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:12:
[...]

Na een restart blijft die wel netjes staan, maar na een upgrade is die weg.
Sorry wat is weg, ik volg je even niet ?

• Rogier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:17
Even een stomme vraag zo lekker in het midden van de week. Is het theoretisch mogelijk dat er door wat dan ook aan KPN zijde of stroomstoring of dwarsliggende electronen :+, alleen "normaal" internet door de SFP module komt en niet meer VLAN 4 / IPTV?

• ArnoldSmit
Rogier schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:27:
Even een stomme vraag zo lekker in het midden van de week. Is het theoretisch mogelijk dat er door wat dan ook aan KPN zijde of stroomstoring of dwarsliggende electronen :+, alleen "normaal" internet door de SFP module komt en niet meer VLAN 4 / IPTV?
Nee, dit probleem zou je aan je eigen kant moeten verhelpen.

• Rogier
ArnoldSmit schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:44:
[...]

Nee, dit probleem zou je aan je eigen kant moeten verhelpen.
Thanks. Dus de configuratie van de SFP module (in mijn geval de Precision SFP10G-XSONU-N1I) blijft altijd in tact - dat kan nooit aangepast worden/verloren gaan?

• ArnoldSmit
Rogier schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:40:
[...]

Thanks. Dus de configuratie van de SFP module (in mijn geval de Precision SFP10G-XSONU-N1I) blijft altijd in tact - dat kan nooit aangepast worden/verloren gaan?
Niet zomaar nee, Ik ga even wat aannames doen:
- eerst werkte iptv over vlan 4 wel ?
- je hebt niets gewijzigd aan je configuratie op je SFP module, of een firmware update gedaan?
- Je heb wel internet?
Als op alle bovenstaande vragen het antwoord ja is, zit het waarschijnlijk in je router of mogelijk in je switches, mogelijk geen route in je router naar vlan4, heb je performance problemen na verloop van tijd, zou je kunnen kijken of igmp snooping wel aanstaat.
Hoop dat je er iets aan heb.

• Rogier
ArnoldSmit schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:01:
[...]

Niet zomaar nee, Ik ga even wat aannames doen:
- eerst werkte iptv over vlan 4 wel ?
- je hebt niets gewijzigd aan je configuratie op je SFP module, of een firmware update gedaan?
- Je heb wel internet?
Als op alle bovenstaande vragen het antwoord ja is, zit het waarschijnlijk in je router of mogelijk in je switches, mogelijk geen route in je router naar vlan4, heb je performance problemen na verloop van tijd, zou je kunnen kijken of igmp snooping wel aanstaat.
Hoop dat je er iets aan heb.
Yep werkte wel... echter doordat er ongeveer gelijktijdig updates kwamen van de Unifi switches, KPN verbinding weg viel die ik alleen kon fixen door de UDM Pro even spanningsloos te maken én ik de nieuwe STB kreeg... is de troubleshooting echt een nachtmerrie geworden. Dan ga je twijfelen over elk onderdeel van de keten.

• ArnoldSmit
Rogier schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:35:
[...]

Yep werkte wel... echter doordat er ongeveer gelijktijdig updates kwamen van de Unifi switches, KPN verbinding weg viel die ik alleen kon fixen door de UDM Pro even spanningsloos te maken én ik de nieuwe STB kreeg... is de troubleshooting echt een nachtmerrie geworden. Dan ga je twijfelen over elk onderdeel van de keten.
Wellicht heb je het al geprobeerd, maar kijk anders eens hiernaar, gewoon even opnieuw uitvoeren:

Als je alsnog twijfelt, kan je kpn tijdelijk je oude ont laten terug zetten zodat je kan uitsluiten
Rogier schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:40:
[...]

Precision is de enige ONU welke niet werkt niet op ons KPN netwerk. Ik heb samen met de leverancier solid optics naar een oplossing gezocht maar HiSense deed niet echt mee ergens anderhalf jaar geleden. Sinds dien ben ik er ook mee gestopt nog enige vorm van support er op te geven…

[ Voor 26% gewijzigd door Economics op 05-11-2025 20:11 ]

• Rogier
Ah, dan heb ik een collectors item (glas half vol). In ieder geval is het zojuist met de laatste (release van 6 uur geleden...) EA firmwares allemaal weer gaan werken! Een einde aan een paar weken frustraties, haha.

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:26
Iemand in het unifi ecosysteem met de zaram+kpn toevallig al over naar Unifi OS 5.x / Network Application 10.x? In het release topic bij Ubiquity staat wat over issues met een third party sfp maar zal wel een heel specifiek geval zijn.

Misschien had @Rogier het over deze EA's hierboven maar misschien ook niet, dus dacht ik gooi het hengeltje even uit.

• ArnoldSmit
Loen schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:06:
Iemand in het unifi ecosysteem met de zaram+kpn toevallig al over naar Unifi OS 5.x / Network Application 10.x? In het release topic bij Ubiquity staat wat over issues met een third party sfp maar zal wel een heel specifiek geval zijn.

Misschien had @Rogier het over deze EA's hierboven maar misschien ook niet, dus dacht ik gooi het hengeltje even uit.
Het is niet precies wat je vraagt, maar FS+KPN op Unifi OS 5.x gaat prima.

• ArnoldSmit
stormfly schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:15:
[...]

Update van mijn kant, nieuwe versie unify OS en alles is inderdaad weg.
Hoop maar ga er niet vanuit dat Unify bij PPPoE verbindingen gewoon het vinkje toevoegt:
Enable Baby Jumbo frame's (RFC 4638)
herstel is overigens voor mij makkelijk, via SSH verbinding maken en dit knippen en plakken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
# 1) Maak het main script | Create the main script
cat <<'EOF' > /data/mtu_pppoe_fix.sh
#!/bin/bash
# En: UCG-Fiber PPPoE baby-jumbo + disable MSS clamp (persistent)
# NL: UCG-Fiber PPPoE baby-jumbo + MSS clamping uitschakelen (persistent)

set -e

# --- Config (pas aan indien nodig) | Adjust if needed ---
PARENT_IFACES=("switch0" "eth4")   # EN: parent bridge + physical WAN | NL: parent bridge + fysieke WAN
PPP_PEER="/etc/ppp/peers/ppp0"
REAL_PPPD="/usr/sbin/pppd.orig"
WRAP_PPPD="/usr/sbin/pppd"

# --- 0) Wacht tot netwerk/iptables klaar is | Wait until net/iptables are ready ---
sleep 15

# --- 1) pppd wrapper installeren indien nog niet gedaan | install wrapper if not present ---
if [ ! -f "$REAL_PPPD" ]; then
  if [ -x "$WRAP_PPPD" ]; then
    mv "$WRAP_PPPD" "$REAL_PPPD"
  else
    # fallback: echte pppd zoeken | find real pppd if non-exec
    cp "$(command -v pppd)" "$REAL_PPPD" 2>/dev/null || true
  fi
fi

# Schrijf wrapper opnieuw (idempotent) | Write wrapper idempotently
cat > "$WRAP_PPPD" <<'WRAP'
#!/bin/sh
# EN: Force baby-jumbo on parent ifaces before spawning real pppd
# NL: Forceer baby-jumbo op parent interfaces vóór starten echte pppd
REAL_PPPD="/usr/sbin/pppd.orig"
for iface in switch0 eth4; do
  if [ -d "/sys/class/net/$iface" ]; then
    cur=$(cat "/sys/class/net/$iface/mtu")
    if [ "$cur" -lt 1508 ]; then
      /sbin/ip link set dev "$iface" mtu 1508
      echo "[pppd-wrap] MTU 1508 set on $iface"
    fi
  fi
done
# EN/NL: Ensure PPP peer uses 1500 IP-MTU
sed -i -E 's/^(mtu|mru) [0-9]+$/\1 1500/g' /etc/ppp/peers/ppp0 2>/dev/null || true
exec "$REAL_PPPD" "$@"
WRAP

chmod +x "$WRAP_PPPD"

# --- 2) Zet parent ifaces op 1508 | Set parent ifaces to 1508 ---
for ifc in "${PARENT_IFACES[@]}"; do
  if [ -d "/sys/class/net/$ifc" ]; then
    ip link set dev "$ifc" mtu 1508 || true
  fi
done

# --- 3) Forceer PPP peer op 1500 | Force PPP peer to 1500 ---
if [ -f "$PPP_PEER" ]; then
  sed -i -E 's/^(mtu|mru) [0-9]+$/\1 1500/g' "$PPP_PEER" || true
fi

# --- 4) Schakel MSS clamping uit (FORWARD + OUTPUT) | Disable MSS clamp (FORWARD + OUTPUT) ---
# Verwijder regels indien aanwezig | Delete rules if present
iptables -t mangle -D UBIOS_FORWARD_TCPMSS -o ppp0 -p tcp -m tcp --tcp-flags SYN,RST SYN -j TCPMSS --set-mss 1460 2>/dev/null || true
iptables -t mangle -D UBIOS_FORWARD_TCPMSS -i ppp0 -p tcp -m tcp --tcp-flags SYN,RST SYN -j TCPMSS --set-mss 1460 2>/dev/null || true
iptables -t mangle -D UBIOS_OUTPUT_TCPMSS  -o ppp0 -p tcp -m tcp --tcp-flags SYN,RST SYN -j TCPMSS --set-mss 1460 2>/dev/null || true

# Als UniFi de regels later terugplaatst, kan je ze neutraal maken:
# If UniFi re-adds them later, you can neutralize the chain:
# iptables -t mangle -R UBIOS_FORWARD_TCPMSS 1 -j RETURN 2>/dev/null || true
# iptables -t mangle -R UBIOS_FORWARD_TCPMSS 2 -j RETURN 2>/dev/null || true
# iptables -t mangle -R UBIOS_OUTPUT_TCPMSS  1 -j RETURN 2>/dev/null || true

# --- 5) Log status | Status output ---
echo "=== Status ==="
ip link show ppp0 2>/dev/null | sed 's/^/ppp0 | /'
for ifc in "${PARENT_IFACES[@]}"; do
  ip link show "$ifc" 2>/dev/null | sed "s/^/$ifc | /"
done
echo "--- TCPMSS rules (should be empty) ---"
iptables -t mangle -S | grep TCPMSS || echo "No TCPMSS rules found."
echo "Done."
EOF

chmod +x /data/mtu_pppoe_fix.sh

# 2) Bewaar ook de wrapper als backup voor updates | Keep a copy for updates
cp /data/mtu_pppoe_fix.sh /data/mtu_pppoe_fix.bak.sh

# 3) Laat het script bij iedere reboot draaien | Run at every reboot
(crontab -l 2>/dev/null; echo "@reboot /data/mtu_pppoe_fix.sh") | crontab -

# 4) Run nu meteen | Run now
/data/mtu_pppoe_fix.sh

• Rogier
Loen schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:06:

Geen Zaram hier, maar de Precision die niet meer wordt verkocht :9 Werkt overigens prima allemaal.

• jwiseguy
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:29
Zal je net zien ik herstart mijn UniFi maakt deze vervolgens geen verbinding meer met het KPN netwerk. Geen storing niks aan de kant van KPN. Het heeft enige tijd prima gewerkt met mijn eigen ONT maar het lijkt wel of aan de kant van KPN mijn ONT zich niet meer kan activeren/aanmelden. Iets wat voorheen altijd heeft gewerkt.

Ik heb een support ticket laten aanmaken voor de 2e lijn maar ben benieuwd of er iemand is die mij verder kan helpen door de backup terug te zetten zodat ik de ONT van KPN kan gebruiken? Ik meen dat er enkele tweakers zijn die werkzaam zijn bij KPN
jwiseguy schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:17:
Zal je net zien ik herstart mijn UniFi maakt deze vervolgens geen verbinding meer met het KPN netwerk. Geen storing niks aan de kant van KPN. Het heeft enige tijd prima gewerkt met mijn eigen ONT maar het lijkt wel of aan de kant van KPN mijn ONT zich niet meer kan activeren/aanmelden. Iets wat voorheen altijd heeft gewerkt.

Ik heb een support ticket laten aanmaken voor de 2e lijn maar ben benieuwd of er iemand is die mij verder kan helpen door de backup terug te zetten zodat ik de ONT van KPN kan gebruiken? Ik meen dat er enkele tweakers zijn die werkzaam zijn bij KPN
Bij een herstart blijft je eigen ONT toch wel geregistreerd? Bijzonder.

RIPE Atlas probe: 1005104

• jwiseguy
Ja dat dacht ik ook. Het ledje brand keurig op de achterkant van mijn UniFi bij mijn Zaram SFP module
jwiseguy schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:26:
Ja dat dacht ik ook. Het ledje brand keurig op de achterkant van mijn UniFi bij mijn Zaram SFP module
Kan het zijn dat je de VLAN settings kwijt bent?

• jwiseguy
Nee net gecontroleerd die staat netjes op vlan ID 6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHqhb6jOqR3t83-zyEx2Y8rJlhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGxrAfsLunO1K1PUPKuwJTTJ.jpg?f=fotoalbum_large
ernstoud schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:32:
[...]

Kan het zijn dat je de VLAN settings kwijt bent?
jwiseguy schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:39:

[Afbeelding]

[...]
Nog een suggestie die met Unifi spul vaak genoemd is; voor de herstart SFP er uit, dan router starten en wachten tot hij geheel opgestart is, dan SFP er weer in.

• jwiseguy
Als ik dit door ChatGPT haal dan komt hij met de informatie het TX (zend) deel in fault state verkeerd.

root@Unifi-Cloud-Gateway-Fiber:~# ethtool -m eth6
Identifier : 0x03 (SFP)
Extended identifier : 0x04 (GBIC/SFP defined by 2-wire interface ID)
Connector : 0x01 (SC)
Transceiver codes : 0x20 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00
Transceiver type : 10G Ethernet: 10G Base-LR
Encoding : 0x06 (64B/66B)
BR, Nominal : 10300MBd
Rate identifier : 0x00 (unspecified)
Length (SMF,km) : 20km
Length (SMF) : 20000m
Length (50um) : 0m
Length (62.5um) : 0m
Length (Copper) : 0m
Length (OM3) : 0m
Laser wavelength : 1270nm
Vendor name : Zaram
Vendor OUI : 00:0b:6f
Vendor PN : ZXOS11NPI
Vendor rev : 1B
Option values : 0x22 0x02
Option : RX_LOS implemented
Option : Power level 2 requirement
Option : Power level 3 requirement
BR margin, max : 0%
BR margin, min : 0%
Vendor SN : ZRMT24200038
Date code : 240512
Optical diagnostics support : Yes
Laser bias current : 0.000 mA
Laser output power : 0.0000 mW / -inf dBm
Receiver signal average optical power : 0.0493 mW / -13.07 dBm
Module temperature : 57.75 degrees C / 135.95 degrees F
Module voltage : 3.3133 V
Alarm/warning flags implemented : Yes
Laser bias current high alarm : Off
Laser bias current low alarm : On
Laser bias current high warning : Off
Laser bias current low warning : On
Laser output power high alarm : Off
Laser output power low alarm : On
Laser output power high warning : Off
Laser output power low warning : On
Module temperature high alarm : Off
Module temperature low alarm : Off
Module temperature high warning : Off
Module temperature low warning : Off
Module voltage high alarm : Off
Module voltage low alarm : Off
Module voltage high warning : Off
Module voltage low warning : Off
Laser rx power high alarm : Off
Laser rx power low alarm : Off
Laser rx power high warning : Off
Laser rx power low warning : Off
Laser bias current high alarm threshold : 90.000 mA
Laser bias current low alarm threshold : 2.000 mA
Laser bias current high warning threshold : 80.000 mA
Laser bias current low warning threshold : 4.000 mA
Laser output power high alarm threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm
Laser output power low alarm threshold : 2.1380 mW / 3.30 dBm
Laser output power high warning threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm
Laser output power low warning threshold : 2.3442 mW / 3.70 dBm
Module temperature high alarm threshold : 90.00 degrees C / 194.00 degrees F
Module temperature low alarm threshold : -45.00 degrees C / -49.00 degrees F
Module temperature high warning threshold : 85.00 degrees C / 185.00 degrees F
Module temperature low warning threshold : -40.00 degrees C / -40.00 degrees F
Module voltage high alarm threshold : 4.0000 V
Module voltage low alarm threshold : 3.0000 V
Module voltage high warning threshold : 3.5000 V
Module voltage low warning threshold : 3.1000 V
Laser rx power high alarm threshold : 0.1995 mW / -7.00 dBm
Laser rx power low alarm threshold : 0.0006 mW / -32.22 dBm
Laser rx power high warning threshold : 0.1778 mW / -7.50 dBm
Laser rx power low warning threshold : 0.0008 mW / -30.97 dBm
jwiseguy schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:50:
Als ik dit door ChatGPT haal dan komt hij met de informatie het TX (zend) deel in fault state verkeerd.

root@Unifi-Cloud-Gateway-Fiber:~# ethtool -m eth6
Identifier : 0x03 (SFP)
Extended identifier : 0x04 (GBIC/SFP defined by 2-wire interface ID)
Connector : 0x01 (SC)
Transceiver codes : 0x20 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00
Transceiver type : 10G Ethernet: 10G Base-LR
Encoding : 0x06 (64B/66B)
BR, Nominal : 10300MBd
Rate identifier : 0x00 (unspecified)
Length (SMF,km) : 20km
Length (SMF) : 20000m
Length (50um) : 0m
Length (62.5um) : 0m
Length (Copper) : 0m
Length (OM3) : 0m
Laser wavelength : 1270nm
Vendor name : Zaram
Vendor OUI : 00:0b:6f
Vendor PN : ZXOS11NPI
Vendor rev : 1B
Option values : 0x22 0x02
Option : RX_LOS implemented
Option : Power level 2 requirement
Option : Power level 3 requirement
BR margin, max : 0%
BR margin, min : 0%
Vendor SN : ZRMT24200038
Date code : 240512
Optical diagnostics support : Yes
Laser bias current : 0.000 mA
Receiver signal average optical power : 0.0493 mW / -13.07 dBm
Module temperature : 57.75 degrees C / 135.95 degrees F
Module voltage : 3.3133 V
Alarm/warning flags implemented : Yes
Laser bias current high alarm : Off
Laser bias current low alarm : On
Laser bias current high warning : Off
Laser bias current low warning : On
Laser output power high alarm : Off
Laser output power low alarm : On
Laser output power high warning : Off
Laser output power low warning : On
Module temperature high alarm : Off
Module temperature low alarm : Off
Module temperature high warning : Off
Module temperature low warning : Off
Module voltage high alarm : Off
Module voltage low alarm : Off
Module voltage high warning : Off
Module voltage low warning : Off
Laser rx power high alarm : Off
Laser rx power low alarm : Off
Laser rx power high warning : Off
Laser rx power low warning : Off
Laser bias current high alarm threshold : 90.000 mA
Laser bias current low alarm threshold : 2.000 mA
Laser bias current high warning threshold : 80.000 mA
Laser bias current low warning threshold : 4.000 mA
Laser output power high alarm threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm
Laser output power low alarm threshold : 2.1380 mW / 3.30 dBm
Laser output power high warning threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm
Laser output power low warning threshold : 2.3442 mW / 3.70 dBm
Module temperature high alarm threshold : 90.00 degrees C / 194.00 degrees F
Module temperature low alarm threshold : -45.00 degrees C / -49.00 degrees F
Module temperature high warning threshold : 85.00 degrees C / 185.00 degrees F
Module temperature low warning threshold : -40.00 degrees C / -40.00 degrees F
Module voltage high alarm threshold : 4.0000 V
Module voltage low alarm threshold : 3.0000 V
Module voltage high warning threshold : 3.5000 V
Module voltage low warning threshold : 3.1000 V
Laser rx power high alarm threshold : 0.1995 mW / -7.00 dBm
Laser rx power low alarm threshold : 0.0006 mW / -32.22 dBm
Laser rx power high warning threshold : 0.1778 mW / -7.50 dBm
Laser rx power low warning threshold : 0.0008 mW / -30.97 dBm
Ja dit:

Is niet goed. Ik denk dat er iemand van KPN even moet meekijken, maar je Zaram SFP laser doet niets.

SFP er uit en er weer in heb je gedaan?

• Rogier
jwiseguy schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:17:

Had ik laatst dus ook - enige dat werkte was UDM spanningsloos maken / stekker eruit stekker erin. Restart van UDM middels software hielp niets.

-edit- ONT bleef er in zitten tijdens die actie
ernstoud schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:00:
[...]

Ja dit:

Is niet goed. Ik denk dat er iemand van KPN even moet meekijken, maar je Zaram SFP laser doet niets.

SFP er uit en er weer in heb je gedaan?
als zijn laser niets doet, wat moet ik kijken dan? Kan niks forceren te sturen. Ik weet nu al dat ik geen signaal kan meten. Volgens mij had iemand anders op dit forum hetzelfde die is toen naar de FS geswapped

[ Voor 7% gewijzigd door Economics op 06-11-2025 20:36 ]

• jwiseguy
Ik zou voor nu al blij zijn als ik de ONT van KPN weer actief kan krijgen zodat ik weer online ben en morgen kan werken. Heb ondertussen de vraag ook voorgelegd aan Schenk ICT met het voorstel om desnoods de module te vervangen
Economics schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:21:
[...]
als zijn laser niets doet, wat moet ik kijken dan? Kan niks forceren te sturen. Ik weet nu al dat ik geen signaal kan meten. Volgens mij had iemand anders op dit forum hetzelfde die is toen naar de FS geswapped

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:26
@jwiseguy, zie je in unifi toevallig fouten terug m.b.t de SFP zelf? Als je die het namelijk disabled zal er niets geïnitialiseerd worden en zal de SFP geen licht uitsturen.
Economics schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:21:
[...]
Ach, wellicht alleen maar om zeker te stellen dat jij ook niets ziet. Ik vermoed dat de Zaram de geest heeft gegeven. Garantie wellicht.

ernstoud schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:43:
[...]

Ach, wellicht alleen maar om zeker te stellen dat jij ook niets ziet. Ik vermoed dat de Zaram de geest heeft gegeven. Garantie wellicht.
Zal het idd ook daar op gooien

• jwiseguy
Bedankt iedereen voor het meedenken. Voor nu afwachten tot KPN mij contact om een restore uit te laten voeren. Ondertussen zal ik met Schenkict kijken mbt garantie van de Zaram

• stormfly
jwiseguy schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 06:46:
Bedankt iedereen voor het meedenken. Voor nu afwachten tot KPN mij contact om een restore uit te laten voeren. Ondertussen zal ik met Schenkict kijken mbt garantie van de Zaram
Misschien dat @mad-dog nog iets kan betekenen bij het herstellen van de KPN ONT? Heb je de restore aangevraagd via het KPN web formulier?

Dit is wel zo'n besef momentje: waarom is een eigen SFP wel/geen voordeel? Een ISP is verplicht vanuit regelgeving om verkeer te kunnen tappen dus meekijken kunnen ze sowieso als er een tapbevel wordt afgegeven.

Het KPN kastje is behoorlijk energie zuinig, ik heb ook eigen SFP's liggen hoor maar nu draai ik de laatste maanden weer op de KPN ONT en dat is eigenlijk ook een dikke prima. Een heel groot voordeel is dat ik erg veel van huis ben en het gezin ook makkelijk kan zien of de groene/rode lampjes wel/niet branden.

• jwiseguy
Klopt dat is zeker het risico als je als tweaker dit thuis hebt draaien en de rest van het gezin hier soms hinder van heeft 🫣 een verstoring komt altijd ongelegen en zeker met het thuiswerken komt dit nooit goed uit. Helaas beschikt de KPN klantenservice ook niet over de mogelijkheden om een restore uit te voeren en doorlopen die vaak een checklist af.

Voor nu staat de melding open voor het laten uitvoeren van een restore. Hierna ga ik zeker overwegen of het mij waard is om mijn eigen ONT module te gebruiken. Als het enkel pure pech is waardoor de module defect is geraakt en dit zelden voorkomt dan overweeg is misschien om de module om te ruilen voor een FS omdat ik de afgelopen weken al meerdere meldingen heb gehad in mijn UniFi dat er korte onderbreking waren geconstateerd.
stormfly schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:04:
[...]

Misschien dat @mad-dog nog iets kan betekenen bij het herstellen van de KPN ONT? Heb je de restore aangevraagd via het KPN web formulier?

Dit is wel zo'n besef momentje: waarom is een eigen SFP wel/geen voordeel? Een ISP is verplicht vanuit regelgeving om verkeer te kunnen tappen dus meekijken kunnen ze sowieso als er een tapbevel wordt afgegeven.

Het KPN kastje is behoorlijk energie zuinig, ik heb ook eigen SFP's liggen hoor maar nu draai ik de laatste maanden weer op de KPN ONT en dat is eigenlijk ook een dikke prima. Een heel groot voordeel is dat ik erg veel van huis ben en het gezin ook makkelijk kan zien of de groene/rode lampjes wel/niet branden.

• stormfly
jwiseguy schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:29:
Klopt dat is zeker het risico als je als tweaker dit thuis hebt draaien en de rest van het gezin hier soms hinder van heeft 🫣 een verstoring komt altijd ongelegen en zeker met het thuiswerken komt dit nooit goed uit. Helaas beschikt de KPN klantenservice ook niet over de mogelijkheden om een restore uit te voeren en doorlopen die vaak een checklist af.
Ja en dan zit je om handen, hier nog wel een 5G backup via klik en klaar maar KPN glas is door de passieve belichting en het ontbreken van patching werkzaamheden bij het overzetten van klanten, zo enorm stabiel dat ik die denk ik wel op ga zeggen. Beetje een afweging 25euro 5G backup of 15 euro meer voor 4/4Gbps.
Voor nu staat de melding open voor het laten uitvoeren van een restore. Hierna ga ik zeker overwegen of het mij waard is om mijn eigen ONT module te gebruiken. Als het enkel pure pech is waardoor de module defect is geraakt en dit zelden voorkomt dan overweeg is misschien om de module om te ruilen voor een FS omdat ik de afgelopen weken al meerdere meldingen heb gehad in mijn UniFi dat er korte onderbreking waren geconstateerd.
Mijn voorkeur ligt wel bij de FS, zeker icm UniFi daar is genoeg over geschreven in dit topic.

• mad-dog
stormfly schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:12:
[...]

Ja en dan zit je om handen, hier nog wel een 5G backup via klik en klaar maar KPN glas is door de passieve belichting en het ontbreken van patching werkzaamheden bij het overzetten van klanten, zo enorm stabiel dat ik die denk ik wel op ga zeggen. Beetje een afweging 25euro 5G backup of 15 euro meer voor 4/4Gbps.

[...]

Mijn voorkeur ligt wel bij de FS, zeker icm UniFi daar is genoeg over geschreven in dit topic.
Er vind regelmatig patching plaats hoor :) Klanten die gebruik maken van een nieuwe glasverbinding hoeven niet gepatched te worden. Je hebt ook klanten die glas aanvragen op een reeds gebruikte lijn die in het verleden bij bv Odido zaten op WBA, die moeten gewoon gepatched worden. @jwiseguy zit weer op z'n KPN ONT :)

Edit: dit is natuurlijk een XGS-PON topic, dan heb je gelijk qua patching

[ Voor 6% gewijzigd door mad-dog op 07-11-2025 09:31 ]

• ArnoldSmit
jwiseguy schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:39:

[Afbeelding]

[...]
Werkt jou ipv6 stack wel, op je wan zijde heb je slaac staan, bij mij is dat dhcpv6?

• mad-dog
ArnoldSmit schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:54:
[...]

Werkt jou ipv6 stack wel, op je wan zijde heb je slaac staan, bij mij is dat dhcpv6?
Er is wel iets meer aan de hand, KPN ONT werkt ook niet(zien aan onze kant helemaal geen licht). Dit gaat een monteur(of aannemer) oplossen

• stormfly
mad-dog schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:16:
[...]

Er vind regelmatig patching plaats hoor :) Klanten die gebruik maken van een nieuwe glasverbinding hoeven niet gepatched te worden. Je hebt ook klanten die glas aanvragen op een reeds gebruikte lijn die in het verleden bij bv Odido zaten op WBA, die moeten gewoon gepatched worden. @jwiseguy zit weer op z'n KPN ONT :)

Edit: dit is natuurlijk een XGS-PON topic, dan heb je gelijk qua patching
Klopt maar als je huis gepatched is dan is het gepatched, wat je bij Odido veel leest is dat administratie niet klopt en je dan naar een verkeerde poort wordt gezet en een 24hr offline bent. Dat heb je niet in een XGS-PON P2MP design, schat ik in.

• ArnoldSmit
stormfly schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:59:
[...]

Klopt maar als je huis gepatched is dan is het gepatched, wat je bij Odido veel leest is dat administratie niet klopt en je dan naar een verkeerde poort wordt gezet en een 24hr offline bent. Dat heb je niet in een XGS-PON P2MP design, schat ik in.
Komt bij kpn ook voor, dat je verkeerd gepatcht bent.
Ervarings deskundige, gelukkig was het zo opgelost.
Patch kast staat letterlijk naast mijn huis :)

• stormfly
ArnoldSmit schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:06:
[...]

Okey met XGS-PON of AON, je was dus online en na een patch actie offline?

• ArnoldSmit
stormfly schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:44:
[...]

Okey met XGS-PON of AON, je was dus online en na een patch actie offline?
XGS-pon ik was overgestapt van TriNED/ODF.
En mijn aansluiting kwam niet online tijdens mijn overstap, er was wel signaal op.
Maar zoals ik het begreep deelde ik met meerdere een lijn, en was ik op de verkeerde XGS-PON lijn gezet waar mijn ONT niet op geregistreerd was.

Toch wel een luxe twee glasvezel aansluitingen

[ Voor 7% gewijzigd door ArnoldSmit op 07-11-2025 14:35 ]

• jwiseguy
Blijkbaar woon ik in een postcode gebied met weinig KPN klanten aangezien ik vanmiddag rond de klok van 15:00 uur dit bericht kreeg. Gelukkig was het ook snel opgelost (thanks KPN) maar het geeft je wel altijd een hoop gedoe. Helemaal als je eerst op het verkeerde been wordt gezet doordat de KPN ONT in eerste instantie geen error gaf. Na wat checks door mad-dog (thanks) kwamen we wel tot deze conclusie dat het probleem buitenshuis moest zijn.

Voor nu laat ik even de ONT van KPN erop zitten zodat we vanavond weer normaal tv kunnen kijken zonder hotspot :)

Beste klant, door een kapotte netwerkkabel in postcodegebied XXXX kan je misschien niet of minder goed internetten, tv-kijken of bellen. Sorry hiervoor! Onze monteurs zijn de kabel aan het repareren. We houden je op de hoogte. Groet, KPN

• Matthijs Hoekstra
ArnoldSmit schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:06:
[...]

En ook bij Delta in mijn geval bij mijn vorige huis. Zaklamp van de monteur erop in mijn huis en in de centrale kon hij zien welke verkeerd zat :) (slechte documentatie van de centrale)

• stpain
  • Laatst online: 14-11 09:40
Wat is iullie ervaring met de levertijd van schenk?heb daar vorige week een fs ont besteld maar heb tot op heden nog niks ontvangen.

heb donderdag via de chat van schenk gevraagd voor verwachte levertijd maar ook daar helaas geen reactie
stpain schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:24:
Wat is iullie ervaring met de levertijd van schenk?heb daar vorige week een fs ont besteld maar heb tot op heden nog niks ontvangen.

heb donderdag via de chat van schenk gevraagd voor verwachte levertijd maar ook daar helaas geen reactie
Dat is bijzonder. Hij levert uit voorraad altijd heel snel en is ook hier heel actief. Wellicht op vakantie of anderszins. Stuur hem even een PB: @wbschenk .

[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 10-11-2025 13:28 ]

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter

Sorry wat verstoringen gehad. Ik ga het gelijk even nakijken!

• stpain
wbschenk schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:58:
[...]

Sorry wat verstoringen gehad. Ik ga het gelijk even nakijken!
Dat ken gebeuren, bedankt voor de reactie!

• ArnoldSmit

Mijn ervaring is binnen drie dagen.
Anders even aan de bel trekken, misschien is er wat mis gegaan ;)

• edjuh75
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01:33
@wbschenk Gooi anders die FS module in de Black Friday deals dan bestel ik er ook gelijk 1 :))

• pang-frang-punk
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-11 14:18
Grappig om te lezen hoe actueel dit is, en dan kom je ineens op deze gathering pagina uit terwijl je net een bestelling plaatst op een webshop, zie je de webshop owner hier zelf reageren. En daarom hou ik van tweakers.
Ik ga dit trouwens doen op de lijnen van Proximus België, geen idee of we daar een apart topic voor hebben, maar voor wat ik begrijp, gaat dit wel werken.

[ Voor 26% gewijzigd door pang-frang-punk op 12-11-2025 14:12 ]

• ArnoldSmit
pang-frang-punk schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:11:
Grappig om te lezen hoe actueel dit is, en dan kom je ineens op deze gathering pagina uit terwijl je net een bestelling plaatst op een webshop, zie je de webshop owner hier zelf reageren. En daarom hou ik van tweakers.
Ik ga dit trouwens doen op de lijnen van Proximus België, geen idee of we daar een apart topic voor hebben, maar voor wat ik begrijp, gaat dit wel werken.
Durf dat niet te zeggen, ik heb geen idee of jullie providers ook eigen ont id's laten registreren.
Of dat er jullie providers er extra handelingen nodig zijn, KPN zit heeft bijvoorbeeld wat specifieke configuratie nodig op je ONT zoals dat je op slot 6 moet zitten.
Zou zeker een apart topic openen om de kennis te delen die op ga doen met dit avontuur :)
ArnoldSmit schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:27:
[...]

Durf dat niet te zeggen, ik heb geen idee of jullie providers ook eigen ont id's laten registreren.
Of dat er jullie providers er extra handelingen nodig zijn, KPN zit heeft bijvoorbeeld wat specifieke configuratie nodig op je ONT zoals dat je op slot 6 moet zitten.
Zou zeker een apart topic openen om de kennis te delen die op ga doen met dit avontuur :)
Ik denk dat je operator bedoeld en slot 1 inderdaad :) sommige kiezen ervoor om per device een configuratie in te stellen dus die moeten dan handmatig gemaakt worden bij elke nieuwe die je in je netwerk wil en een aantal houden het centraal om wildgroei aan verschillende configuraties te voorkomen

• stpain
Heb de ont binnen nu aanmelden bij kpn het sn nummer wat moet doorgeven is het gpon nummer voor de fs ont?

en hoelang duurt het meestal voor je word gebeld door kpn ken ik dat wss morgen al verwachten?

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
stpain schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:54:
Heb de ont binnen nu aanmelden bij kpn het sn nummer wat moet doorgeven is het gpon nummer voor de fs ont?

en hoelang duurt het meestal voor je word gebeld door kpn ken ik dat wss morgen al verwachten?
Inderdaad het ponid beginnend met GPON in het geval van de FS. De doorlooptijd durf ik niet te zeggen.

• mad-dog
stpain schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:54:

Als je het nog niet hebt gedaan kun je me een PM sturen, dan activeer ik em voor je

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-11 19:36
Sinds lange tijd doe ik weer eens een beroep op de kennis van mede-tweakers ;)

Recent heeft KPN via Glaspoort hier glasvezel aangelegd (XGSPON) en ik ben mij nu aan het oriënteren op de beste opties, zodat ik kan switchen van Ziggo naar een glasvezel abonnement.

Bij Ziggo heb ik nu een modem dat in bridge modus kan, waardoor mijn Ubqiuiti UDM SE router effectief direct aan internet hangt. Dat wil ik met glasvezel ook, maar begrijp dat de standaard modems van glasvezel ISP's geen bridge modus ondersteunen. Daarom zou ik de glasvezel graag rechtstreeks in de UDM SE prikken.

Daarvoor zou ik zo'n Zaram SPF ONT module kunnen gebruiken, begrijp ik. Mijn vraag is echter: hoeveel cm steekt zo'n module incl. glasvezelkabel uit de router? Mijn apparatuur hangt in een 9U wand patchkast van 45cm diep. Ik meet ongeveer 7cm vrije ruimte vanaf front van de UDM SE tot aan het glazen deurtje. Aangezien die glasvezelkabeltjes nogal kwetsbaar zijn, moet het niet onder spanning komen te staan.

Mocht de beschikbare ruimte niet volstaan, is mijn vraag of er dan een optie is om de UDM SE via een reguliere ethernetkabel aan te sluiten (zoals ik nu ook doe vanuit het Ziggo modem), zónder gebruik van het ISP modem? Moet ik dan een media converter er tussen zetten, of werkt dat niet?

N.B. dit is het KPN topic. Ik heb eerder het Delta topic gevolgd omdat Delta hier glasvezel zou aanleggen, maar uiteindelijk is het toch KPN geworden. Ik begrijp dat KPN PPPoE gebruikt en dat de UDM's niet krachtig genoeg zijn voor verbindingen > 1Gbit. Voor mij is dat ruim voldoende, dus verwacht ik dat niet als limiet te zullen ervaren. Ik ben wel benieuwd of 1Gbit soepel werkt wanneer bijv. IPS actief is op de UDM SE. Die feature wil ik nl. niet uit hoeven schakelen, want dat vind ik juist een meerwaarde t.o.v. goedkopere routers.
Welke provider is alternatief aan te raden, die geen (snelheidsbeperkende) PPPoE gebruikt en over het KPN XGSPON netwerk levert (en waarbij de UDM SE rechtstreeks kan worden aangesloten ;))?
timothee schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 00:18:

Recent heeft KPN via Glaspoort hier glasvezel aangelegd (XGSPON) en ik ben mij nu aan het oriënteren op de beste opties, zodat ik kan switchen van Ziggo naar een glasvezel abonnement.

Bij Ziggo heb ik nu een modem dat in bridge modus kan, waardoor mijn Ubqiuiti UDM SE router effectief direct aan internet hangt. Dat wil ik met glasvezel ook, maar begrijp dat de standaard modems van glasvezel ISP's geen bridge modus ondersteunen. Daarom zou ik de glasvezel graag rechtstreeks in de UDM SE prikken.

Daarvoor zou ik zo'n Zaram SPF ONT module kunnen gebruiken, begrijp ik. Mijn vraag is echter: hoeveel cm steekt zo'n module incl. glasvezelkabel uit de router? Mijn apparatuur hangt in een 9U wand patchkast van 45cm diep. Ik meet ongeveer 7cm vrije ruimte vanaf front van de UDM SE tot aan het glazen deurtje. Aangezien die glasvezelkabeltjes nogal kwetsbaar zijn, moet het niet onder spanning komen te staan.

Mocht de beschikbare ruimte niet volstaan, is mijn vraag of er dan een optie is om de UDM SE via een reguliere ethernetkabel aan te sluiten (zoals ik nu ook doe vanuit het Ziggo modem), zónder gebruik van het ISP modem? Moet ik dan een media converter er tussen zetten, of werkt dat niet?

N.B. dit is het KPN topic. Ik heb eerder het Delta topic gevolgd omdat Delta hier glasvezel zou aanleggen, maar uiteindelijk is het toch KPN geworden. Ik begrijp dat KPN PPPoE gebruikt en dat de UDM's niet krachtig genoeg zijn voor verbindingen > 1Gbit. Voor mij is dat ruim voldoende, dus verwacht ik dat niet als limiet te zullen ervaren. Ik ben wel benieuwd of 1Gbit soepel werkt wanneer bijv. IPS actief is op de UDM SE. Die feature wil ik nl. niet uit hoeven schakelen, want dat vind ik juist een meerwaarde t.o.v. goedkopere routers.
Welke provider is alternatief aan te raden, die geen (snelheidsbeperkende) PPPoE gebruikt en over het KPN XGSPON netwerk levert (en waarbij de UDM SE rechtstreeks kan worden aangesloten ;))?
Als je bij KPN een abonnement afsluit krijg je van hun een ONT die je schuift/klikt over het bij je aangelegde witte kastje waarin de glasvezel termineert. Dan een ethernet kabel van ONT naar je UDM, juiste VLANs instellen en klaar.

Of inderdaad een Zaram of FS SFP in je UDM en een dergelijke patchcover op dat witte kastje:

https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html

In de Zaram gaat een blauwe SC/UPC.

Inderdaad steekt de SFP en connector behoorlijk uit, dit zijn de afmetingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1ouhwjpeOwEjiwlWYHqOHPYeho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWZjTdeOZnEedO0lEB8sCas4.jpg?f=fotoalbum_large

De onderste afbeelding laat zien dat er iets van 47,5 mm. in je UDM zal gaan maar dat er dus nog (zie bovenste afbeelding) 22,4 mm. zal uitsteken. En dan nog de connector:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFtpoHEquwYtziad6_PosEd7C7g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xd3Dh53vZxu3DrK1SAD6yPib.jpg?f=user_large

Waarvan de helft in de SFP zal steken dus de rest steekt uit, zeg 22,5 mm.

Samen zal het dus tussen 4 en 5 cm uitsteken. Dus ruim binnen de 7 cm. speling die je hebt.

• ArnoldSmit
timothee schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 00:18:

Om kort op de vragen in te gaan je kan ook de ont gebruiken van je provider, dan kan je gewoon een ethernet kabel gebruiken.
Vind je PPPoE niet optimaal kan je een van deze twee dingen doen:
- odido nemen, werkt het zelfde als Ziggo je krijgt een dhcp lease en gaan
- de unify UCG Fiber nemen, die performed prima op PPPoE, ik heb de 4Gb lijn van KPN, ik haal volle snelheid

1gb of lager zou je udm prima aan moeten kunnen

• stpain
mad-dog schreef op donderdag 13 november 2025 @ 23:05:
[...]

Als je het nog niet hebt gedaan kun je me een PM sturen, dan activeer ik em voor je
Wat heb je nodig buiten het s/n?

• mad-dog
stpain schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:22:
[...]

Wat heb je nodig buiten het s/n?
Postcode huisnr en klantnummer
@timothee 7 cm is prima. Ik heb ook zo’n ondiepe meterkast. Dit is weliswaar de FS maar bij de Zaram zal het ongeveer hetzelfde uitsteeksel zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdFYqsvtFbE6RyxBt_WdQgnCPsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPUVzy8ZJ9pmXxXYK7o5ZF1C.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 14-11-2025 11:07 ]

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste