Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Semperfi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:45:
Hallo,

Vandaag de Zaram laten registeren door een medewerker hier op het forum.
Setup was UDM-SE, vlan6, poort 10 gebruikte ik voor WAN1 met een SFP+ to RJ45 Adapter (UACC-CM-RJ45-MG) met Nokia zwarte box.

Nokia eruit gehaald , adapter eruit, Zaram erin (blauwe kabel) patchcover erover (groene kabel)
Geen internet, geen IP, poort 10 geeft echter wel Tx error (check cables) ondanks dat ziet de medewerker wel dat mijn signaal goed is.

Heb uiteindelijk maar weer een restore laten doen, en krijg gewoon weer verbinding.

Ik zie blijkbaar iets over het hoofd maar zou het aan de Zaram liggen?
Het PON-ID wat er op doos stond van SchenkICT kwam ook overeen wat UDM-SE zelf ook aangeeft.
Er is dubbelgecheckt of er geen typfouten waren.

UniFi OS 4.3.6 official
Network 9.3.45 official

Alles is besteld bij SchenkICT.
De medewerker was ik :).
Aan KPN zijde netjes licht zichtbaar op de SFP met keurige waarden. @Economics een idee? (er vanuit gaande dat PPPOE settings in orde zijn)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik wil best kijken, moet ik alleen even terug activeren.

Ik weet wel dat voor meerdere mensen het lastig was om de UDM werkend te krijgen op de SFP, daar heeft @robertwebbe iets over uitgelegd. Even zoeken of ik het terug kan vinden

edit: nvm dat ging over de link uberhaupt up krijgen, maar dat was het geval niet zij je omdat ze je online zagen.

Stuur maar even wat gegevens in DM

[ Voor 85% gewijzigd door Economics op 20-08-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Nu online
Economics schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:26:

Ik weet wel dat voor meerdere mensen het lastig was om de UDM werkend te krijgen op de SFP, daar heeft @robertwebbe iets over uitgelegd. Even zoeken of ik het terug kan vinden

edit: nvm dat ging over de link uberhaupt up krijgen, maar dat was het geval niet zij je omdat ze je online zagen.

Half online wel te verstaan. Demping etc helemaal in orde, echter geen PPPOE sessie actief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semperfi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-09 22:00
Economics schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:26:

Morgen stuur ik je de gegevens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:29
Nou.. ehhh.. ik heb paar dagen geleden hier toch echt gelezen dat die groene en blauwe couplers toch echt verschillen ook al zou je dat niet kunnen zien.. Maar de groene zijn sc/apc waarbij de glasvezel recht is afgesneden/geknipt. de blauwe sc/upc afgesneden onder een hoek van 8 graden.

Als je dus een blauwe coupler gebruikt op een groen koppelblokje kun je connectie verlies etc krijgen of erger. Ik zou dat blauwe blokje wel vervangen voor een groene.. Zo eigenwijs ben ik dan weer wel :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:53
edjuh75 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:05:
Nou.. ehhh.. ik heb paar dagen geleden hier toch echt gelezen dat die groene en blauwe couplers toch echt verschillen ook al zou je dat niet kunnen zien.. Maar de groene zijn sc/apc waarbij de glasvezel recht is afgesneden/geknipt. de blauwe sc/upc afgesneden onder een hoek van 8 graden.

Als je dus een blauwe coupler gebruikt op een groen koppelblokje kun je connectie verlies etc krijgen of erger. Ik zou dat blauwe blokje wel vervangen voor een groene.. Zo eigenwijs ben ik dan weer wel :p
https://uploads-eu-west-1...84b-b3f4-204438e4bc67.jpg

't Koppelblokje is een stukje plastic wat de connectoren keurig recht tegenover elkaar zet, dat lijkt dan ook niet uit te maken. Maar op het plaatje is ook te zien wat jij bedoelt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edjuh75
En dus heb ik vandaag bij Schenk weer een sc/apc naar sc/apc kabel besteld voor m,n nieuw te testen XGS-Pon module :) nu maar hopen dat het werkt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
edjuh75 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:05:

Die kleur van een koppelstukje is echt alleen van belang in die gevallen als je die in een rack hebt en de achterzijde niet ziet, je niet weet wat er aan de achterkant in zit. Is dat dus SC/APC dan is met een groen koppelstuk duidelijk dat er aan de gebruikers kant een SC/APC in moet. Idem voor SC/UPC een blauw koppelstukje.

Een koppelstukje is leeg in de lengterichting, je kijkt er zo doorheen. Heeft geen andere functie dan de beide connectoren vast te klikken en te houden. Kleur is daarbij onbelangrijk.

Voorbeeld… bij deze rackmount weet je dat er binnenin SC/UPC connectoren zitten door de blauwe kleur en dat er dus aan de voorzijde SC/UPC in moet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YjKYd5AKBId0hbne5tfE43jlow=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IGssgxDpKU4Dd7RSeCelbcJb.jpg?f=user_large

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le1337
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 21:54
Is er naast een eigen ONT (via SFP zoals in mijn geval die van FS) meer wat je latency kan helpen?
Ik heb momenteel 5ms (Volgens Unify Network).

Lijkt me niet maar vroeg me af of sommige hier het nog verder aanpakte dan alleen de ONT.

Dingen als "premium" kabels (misschien een beetje onzin):
https://www.fs.com/eu-en/...attribute=1219&id=1200629

Zou een premium kabel/coupler bijvoorbeeld 0.1ms latency schelen?

Lijkt me sterk, maar wie weet :)

[ Voor 13% gewijzigd door le1337 op 20-08-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Semperfi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:45:
Hallo,

Vandaag de Zaram laten registeren door een medewerker hier op het forum.
Setup was UDM-SE, vlan6, poort 10 gebruikte ik voor WAN1 met een SFP+ to RJ45 Adapter (UACC-CM-RJ45-MG) met Nokia zwarte box.

Nokia eruit gehaald , adapter eruit, Zaram erin (blauwe kabel) patchcover erover (groene kabel)
Geen internet, geen IP, poort 10 geeft echter wel Tx error (check cables) ondanks dat ziet de medewerker wel dat mijn signaal goed is.

Heb uiteindelijk maar weer een restore laten doen, en krijg gewoon weer verbinding.

Ik zie blijkbaar iets over het hoofd maar zou het aan de Zaram liggen?
Het PON-ID wat er op doos stond van SchenkICT kwam ook overeen wat UDM-SE zelf ook aangeeft.
Er is dubbelgecheckt of er geen typfouten waren.

UniFi OS 4.3.6 official
Network 9.3.45 official

Alles is besteld bij SchenkICT.
Er is een ticket gemaakt door een aantal Tweakers bij Ubiquiti voor die TX errors. Dat lijkt een onterechte melding die alleen bij de laatste FW update optreedt, ook bij andere SFP’s.

Staat de SFP poort op 10 Gbps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
le1337 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:49:
Is er naast een eigen ONT (via SFP zoals in mijn geval die van FS) meer wat je latency kan helpen?
Ik heb momenteel 5ms (Volgens Unify Network).

Lijkt me niet maar vroeg me af of sommige hier het nog verder aanpakte dan alleen de ONT.

Dingen als "premium" kabels (misschien een beetje onzin):
https://www.fs.com/eu-en/...attribute=1219&id=1200629

Lijkt me sterk, maar wie weet :)
Nee. Alleen de actieve componenten en de routering bepalen de latency. Het licht door de vezel gaat door refractie niet zo snel als door vacuüm maar reken op een ruime 200.000 km/s, dus bij een gemiddelde afstand tot een POP van 10 km. duurt dat 1/20.000 seconde dus 1/20 ms., en 0,05 ms. ga je in je latency niet terug zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
@ernstoud Dus een blauw koppelstukje op een groene sc/apc aansluiting die in het glasvezelpunt zit waar een sc/apc connector in zit is dus prima. ?
(zoals op de foto van le1337)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
edjuh75 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:19:
@ernstoud Dus een blauw koppelstukje op een groene sc/apc aansluiting die in het glasvezelpunt zit waar een sc/apc connector in zit is dus prima. ?
(zoals op de foto van le1337)
Ja. Alleen de kleur is anders dan een groen koppelstukje. Ik heb ze hier beiden los. Kan een foto voor je maken maar alleen de kleur is anders.

In een glasvezel punt zit altijd een SC/APC gelast. Waarom in deze FTU een blauw koppelstukje zit is me een raadsel.

Zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqP3rYfNNeXkTi55M7AfkjzSgNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOgHdrIFplRPaYDu5c9R6MyL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door ernstoud op 20-08-2025 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edjuh75
Nee ik snap hem nu.. Er zit dus verschil in die koppelstukjes en de connectoren. Connectoren moeten wel dezelfde kleur zijn maar koppelstukjes niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
edjuh75 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:22:
Nee ik snap hem nu.. Er zit dus geen verschil in die koppelstukjes en maar wel in de connectoren. Connectoren moeten wel dezelfde kleur zijn maar bij koppelstukjes hoeft dat niet..
Gecorrigeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 20-08-2025 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edjuh75
Bedankt :) zo bedoelde ik hem hehe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:25

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

le1337 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:48:
[Afbeelding]
Beetje een random vraag maar, dit is hoe de glasvezel monteur dit destijds voor mij had aangesloten, aan de binnenkant (van de glasvezelbox wat je niet ziet hier) zit een groene (APC) aansluiting.

Hoort dit eigenlijk een groene APC coupler te zijn? (Dus hoor ik hier een groene coupler tussen te doen)?
Deze heb ik namelijk nog wel liggen.
De kleur van het blokje doet er inderdaad niet toe, maar toch is dit niet zoals het hoort. De monteur had een patchcover moeten installeren, daar zit zo'n koppelblokje in. De patchcover beschermt het blokje en houdt het op zijn plek. Nu zit het koppelblokje alleen vast aan de stekker in het glasvezelaansluitpunt en loop je de kans dat bij een flinke tik tegen het blokje de houder van de stekker in het aansluitpunt afbreekt en de stekker los komt te zitten.
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:24:
[...]

De kleur van het blokje doet er inderdaad niet toe, maar toch is dit niet zoals het hoort. De monteur had een patchcover moeten installeren, daar zit zo'n koppelblokje in. De patchcover beschermt het blokje en houdt het op zijn plek. Nu zit het koppelblokje alleen vast aan de stekker in het glasvezelaansluitpunt en loop je de kans dat bij een flinke tik tegen het blokje de houder van de stekker in het aansluitpunt afbreekt en de stekker los komt te zitten.
Volgens mij is er een ISP op KPN infra die het zo aansluit. Ik zie met zoeken op afbeeldingen met Google meer plaatjes waar het zo zit.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Geen patchcover plaatsen bespaart uiteraard een paar Euro. Ik heb ook glasvezelbowboys in actie gezien die de schroeven voor de bevestiging van het aansluitpunt zonder pluggen in een bakstenen muur draaiden (dat scheelt een paar cent per aansluiting). Toen de monteurs de deur uit liepen viel het aansluitpunt spontaan van de muur. Hun commentaar: "Dat doen wij altijd zo". Vakmanschap ziet bij mij anders uit.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:53
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:19:
Geen patchcover plaatsen bespaart uiteraard een paar Euro. Ik heb ook glasvezelbowboys in actie gezien die de schroeven voor de bevestiging van het aansluitpunt zonder pluggen in een bakstenen muur draaiden (dat scheelt een paar cent per aansluiting). Toen de monteurs de deur uit liepen viel het aansluitpunt spontaan van de muur. Hun commentaar: "Dat doen wij altijd zo". Vakmanschap ziet bij mij anders uit.
Hee, die glasbelichter heb ik ook :) Zelf even netjes overgedaan omdat het ook niet op de plek zat die ik aangewezen had en ook nog eens scheef op de muur zat. Maakt niet uit nee, maar elke keer als je de meterkast opendoet zie je dat.

• Semperfi
ernstoud schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:51:
[...]

Er is een ticket gemaakt door een aantal Tweakers bij Ubiquiti voor die TX errors. Dat lijkt een onterechte melding die alleen bij de laatste FW update optreedt, ook bij andere SFP’s.

Staat de SFP poort op 10 Gbps?
Poort stond op auto, toen veranderd naar 10gbps.
Op beidde geen verbinding.

Heb echter wel de script van fabian draaien op de udm-se voor iptv.

Wil wel weer een poging proberen maar dan met een factory reset op de udm-se.

[ Voor 10% gewijzigd door Semperfi op 21-08-2025 12:41 ]

• BigBonanza
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 19:55
Misschien hoort dit helemaal niet in dit topic, maar ik zie hier heel veel interessante oplossingen voorbij komen om glasvezel apparatuur gekoppeld en werkend te krijgen. Des te triester dat het (kennelijk door een bug in Kiara) gewoon al helemaal niet lukt om mijn lijn te activeren, en dat loopt al vier weken. Kiara schijnt de KPN tool/software te zijn waarmee die activatie wordt doorgezet, maar die schijnt dus nogal kapot te zijn. Dus zelfs mijn standaard Genexsys ONT is niet geactiveerd te krijgen op dit moment. Waarna ik iedereen verder hoe dan ook een fijne dag wens :-)

Oversteken is an art ;-)

• mad-dog
  • Nu online
BigBonanza schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:39:
Misschien hoort dit helemaal niet in dit topic, maar ik zie hier heel veel interessante oplossingen voorbij komen om glasvezel apparatuur gekoppeld en werkend te krijgen. Des te triester dat het (kennelijk door een bug in Kiara) gewoon al helemaal niet lukt om mijn lijn te activeren, en dat loopt al vier weken. Kiara schijnt de KPN tool/software te zijn waarmee die activatie wordt doorgezet, maar die schijnt dus nogal kapot te zijn. Dus zelfs mijn standaard Genexsys ONT is niet geactiveerd te krijgen op dit moment. Waarna ik iedereen verder hoe dan ook een fijne dag wens :-)
Stuur me maar een DM met alle gegevens(postcode/huisnr/klantnr), dan kijk ik even. Wellicht dat je in het verleden van GoF naar XGSPON bent overgezet, wat er voor zorgt dat KIARA helemaal niet in actie komt

• le1337
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 21:54
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:24:
[...]

Ja die monteurs zijn niet 100,
Een monteur had die patchcover geïnstelleerd, en toen kwam er een andere monteur die had het patchcover weggehaald omdat dat "de verkeerde aansluiting was" ??? Terwijl het precies hetzelfde is maar dan een blauwe coupler (waar altijd al een SC/APC in ging.

Gelukkig lag de patchcover nog in mijn meterkast :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 22:29
Mijn zus heeft laatst een KPN aansluiting genomen op het Delta netwerk in Harderwijk. Die monteur was ook geen haar beter. Alle schroeven zonder plug de muur in, kwam zo weer los. En dan ook nog hartstikke scheef. Deed zoveel pijn aan mijn ogen, direct zelf opnieuw gedaan. Dat had ik niet verwacht van een KPN monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

robertwebbe schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:35:
Mijn zus heeft laatst een KPN aansluiting genomen op het Delta netwerk in Harderwijk.
offtopic:
Oh? KPN staat bij Delta Netwerk niet in de lijst van telecomaanbieders en KPN zegt zelf dat zij in Harderwijk voor glasvezel samenwerken met Cai Harderwijk.
Die monteur was ook geen haar beter. Alle schroeven zonder plug de muur in, kwam zo weer los. En dan ook nog hartstikke scheef. Deed zoveel pijn aan mijn ogen, direct zelf opnieuw gedaan. Dat had ik niet verwacht van een KPN monteur.
offtopic:
Dit soort werk wordt veelal gedaan door ZZP-ers die een vast bedrag per aansluiting krijgen. Dan is schroeven zonder pluggen bij grote aantallen lucratief. Mijn ervaring met KPN-monteurs (in het groen) is dat ze in het algemeen net werk lever(d)en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
Ben aan het testen met de XGSPON SFP+ ONU Stick 8311 Web IP .
Kom met geen mogelijkheid op de webinterface.. Module word verder wel herkend en het sn geregistreerd. Maar krijg er niets uit. stick zou een ip moeten hebben van 192.168.11.1. Ik heb hem in een Banana Pi R4 waar normaal de Zaram in draaid.. En die heeft een IP adres voor de ONT van 192.168.200.1
Daar kom ik dan weer wel op.
Zijn er mensen hier met ervaring met die 8311 web interface en instellingen om dit ding werkend te krijgen ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@ZwarteIJsvogel Je hebt gelijk. Ik was even in de war met haar vorige aanbieder (Delta). Het netwerk is inderdaad CAI Harderwijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
edjuh75 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:30:
Ben aan het testen met de XGSPON SFP+ ONU Stick 8311 Web IP .
Kom met geen mogelijkheid op de webinterface.. Module word verder wel herkend en het sn geregistreerd. Maar krijg er niets uit. stick zou een ip moeten hebben van 192.168.11.1. Ik heb hem in een Banana Pi R4 waar normaal de Zaram in draaid.. En die heeft een IP adres voor de ONT van 192.168.200.1
Daar kom ik dan weer wel op.
Zijn er mensen hier met ervaring met die 8311 web interface en instellingen om dit ding werkend te krijgen ? :)
Het is niet een stick die ik zelf gebruik maar ik heb wel een vermoeden wat de oorsprong van deze stick is. Het lijkt namelijk op een familie van XGS-PON Sticks met allemaal dezelfde chipset en een aantal kleine aanpassingen aan de behuizing. De vraag is alleen wel of en welke firmware er is op geflashed.

Referenties:
https://pon.wiki/xgs-pon/ont/bfw-solutions/was-110/
Firmware builder:
https://github.com/djGrrr/8311-was-110-firmware-builder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:35

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Volgens de handleiding is het niet lastig. Zal morgen even proberen. Heb toevallig er ook 3 liggen nieuw in verpakking(verschillende types)

Welke variant heb je precies? @edjuh75

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYFd_ndx9_fwHvaJiYSRsorY2To=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3SFV2vhQTNQ59sGoT3dfbHDf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door wbschenk op 22-08-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
@leander-s Het zou versie 2.8.0 moeten zijn die erop staat.

@wbschenk
Ik heb deze :
Afbeeldingslocatie: https://nl.aliexpress.com/item/1005009354867581.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.5.5b1379d24vARRI&gatewayAdapt=glo2nld

Ik heb uiteraard netjes de gebruiksaanwijzing gevolgd. Ik heb de stick in m,n switch geplaatst die hem wel herkent maar kan hem zonder glasvezel kabel niet bereiken op 192.168.11.1

Ik heb hem ook in m,n router geplaatst en daar word hij wel netjes herkent maar die schakelt de module uit na herhaalde transmit errors.. Zelfs als het serienummer geregistreerd is bij KPN.

Ik krijg aankomende week m,n MS-A2 weer terug zodat ik het daar even in kan proberen..

Het probleem is overal hetzelfde.. ik kom NIET op de webinterface van de ONT. kan hem niet pingen. niets.
Volgens degene die hem geregistreerd had stond er goed signaal op de module etc.. alleen geen internet verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
edjuh75 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:35:
@leander-s Het zou versie 2.8.0 moeten zijn die erop staat.

@wbschenk
Ik heb deze :
[Afbeelding]

Ik heb uiteraard netjes de gebruiksaanwijzing gevolgd. Ik heb de stick in m,n switch geplaatst die hem wel herkent maar kan hem zonder glasvezel kabel niet bereiken op 192.168.11.1

Ik heb hem ook in m,n router geplaatst en daar word hij wel netjes herkent maar die schakelt de module uit na herhaalde transmit errors.. Zelfs als het serienummer geregistreerd is bij KPN.

Ik krijg aankomende week m,n MS-A2 weer terug zodat ik het daar even in kan proberen..

Het probleem is overal hetzelfde.. ik kom NIET op de webinterface van de ONT. kan hem niet pingen. niets.
Volgens degene die hem geregistreerd had stond er goed signaal op de module etc.. alleen geen internet verbinding.
Maar is je link wel up? wellicht kan je die misschien alleen benaderen als de link up is met de OLT. Stuur anders even wat gegevens DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
Dat zou dan een kip en ei probleem zijn als ik de manual goed gelezen heb zou je de module in een switch moeten kunnen configureren zodat je een werkende PON verbinding erna kan krijgen. Wat dus voor mij zegt dat de module zonder connectie met de OLT configureerbaar zou moeten zijn.

Ik heb het in de router en in de switch geprobeerd. Ik heb op de router zelfs m,n lokale ip range aangepast naar alles 192.168.11.* En zelfs dan krijg ik niets met ping. ook niets te zien met ip a
Maar dat zou kunnen dat openwrt de module al uitgeschakeld heeft met een TX error.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
edjuh75 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:49:
Dat zou dan een kip en ei probleem zijn als ik de manual goed gelezen heb zou je de module in een switch moeten kunnen configureren zodat je een werkende PON verbinding erna kan krijgen. Wat dus voor mij zegt dat de module zonder connectie met de OLT configureerbaar zou moeten zijn.

Ik heb het in de router en in de switch geprobeerd. Ik heb op de router zelfs m,n lokale ip range aangepast naar alles 192.168.11.* En zelfs dan krijg ik niets met ping. ook niets te zien met ip a
Maar dat zou kunnen dat openwrt de module al uitgeschakeld heeft met een TX error.
ik zou niet weten wat je zou moeten aanpassen in een web interface om de link up te krijgen, na mijn weten kun je alleen de vlan afhandeling aanpassen (transparent/priority etc) of firmware upgrades uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
Ik zou het ook niet weten, Als ik erop kon komen zou ik je dat mischien wel kunnen vertellen.
Ik weet alleen dat het een luci webinterface is van OpenWrt. En die gebruik ik zelf al voor m,n router
die wel goed werkt. maar de ONT.. Dat blijft vooralsnog een groot vraagteken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
edjuh75 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:58:
Ik zou het ook niet weten, Als ik erop kon komen zou ik je dat mischien wel kunnen vertellen.
Ik weet alleen dat het een luci webinterface is van OpenWrt. En die gebruik ik zelf al voor m,n router
die wel goed werkt. maar de ONT.. Dat blijft vooralsnog een groot vraagteken..
laten we even kjiken wanneer je tijd hebt... het is nu allemaal gissen voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
Is goed. Maandag kan ik weer volop testen.

Hopelijk kan wbschenk morgen iets vinden....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leander-s
  • Nu online
@edjuh75
Het hangt een beetje af of de Aliexpress seller de firmware juist heeft geflashed. Zelf de firmware flashen zonder webinterface/ssh is alleen mogelijk met een low level tool/cage die de juiste pins doorlust via Serial.

Daarnaast in welke Switch heb je het getest en heeft deze wel een SFP+ cage? Er is namelijk kans dat de SFP interface in powersave wordt gezet als er bijvoorbeeld een RX_LOS wordt getriggered door de stick. En niet elke SFP kan daadwerkelijk functioneren op 1 Gbit interface. (SFP)

Kan je daarnaast nog interfacelogging terughalen op de Switch of Router, dat maakt het troublehsooten ook een stuk makkelijker.

[ Voor 6% gewijzigd door leander-s op 22-08-2025 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leander-s schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:27:
@edjuh75
Het hangt een beetje af of de Aliexpress seller de firmware juist heeft geflashed. Zelf de firmware flashen zonder webinterface/ssh is alleen mogelijk met een low level tool/cage die de juiste pins doorlust via Serial.

Daarnaast in welke Switch heb je het getest en heeft deze wel een SFP+ cage? Er is namelijk kans dat de SFP interface in powersave wordt gezet als er bijvoorbeeld een RX_LOS wordt getriggered door de stick. En niet elke SFP kan daadwerkelijk functioneren op 1 Gbit interface. (SFP)

Kan je daarnaast nog interfacelogging terughalen op de Switch of Router, dat maakt het troublehsooten ook een stuk makkelijker.
Ah ja, rx los dit heeft de mikrotik ook gehad. En inderdaad idd via low level cage proberen, had ik jou niet zo'n cage gegeven die precision mij had gegeven? daarmee zou het kunnen lukken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leander-s
  • Nu online
Economics schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:31:
[...]

Ah ja, dit heeft de mikrotik ook gehad. En inderdaad idd via low level cage proberen, had ik jou niet zo'n cage gegeven die precision mij had gegeven? daarmee zou het kunnen lukken
Klopt helemaal, ik heb inderdaad die low level cage liggen :). Zaram gaat trouwens als een speer op mijn verbinding, geen klachten gehad over instabiliteit sinds de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edjuh75
Ik heb 2 SFP+ poorten op m,n Zyxel XS-1930-10 switch. 10 Gbit op beide cages.
Ik heb verder niets wat 1 Gbit ondersteund.. behalve 3 lan poorten op m,n Banana Pi R4

Aankomende week komt m,n MS-A2 terug die een intel X710 met 2 cages heeft.
Ik heb logging van de foutmeldingen van de module in de banana pi R4. ik zie in de logs van de Zyxel Switch dat de module daar ook een RX los error krijgt.. waarna de hele module volgens mij uitgezet word

code:
1
root@OpenWrt:/etc/config# dmesg |grep sfp
[ 6.401058] mtk_soc_eth 15100000.ethernet sfp-lan: renamed from eth1
[ 6.409044] mtk_soc_eth 15100000.ethernet sfp-wan: renamed from eth2
[ 12.286351] sfp sfp1: Host maximum power 3.0W
[ 12.291256] sfp sfp2: Host maximum power 3.0W
[ 12.611598] sfp sfp2: module QSFPTEK BIDI-SFP+-LR-27 rev B sn QT824101009247 dc 241011
[ 12.621024] mtk_soc_eth 15100000.ethernet sfp-lan: switched to inband/10gbase-r link mode
[ 12.640492] sfp sfp1: module OEM XGSPONST2001 rev A-01 sn 092142507000020 dc 250801
[ 12.649884] mtk_soc_eth 15100000.ethernet sfp-wan: switched to inband/10gbase-r link mode
[ 15.442758] mtk_soc_eth 15100000.ethernet sfp-lan: configuring for inband/10gbase-r link mode
[ 15.465166] br-lan: port 4(sfp-lan) entered blocking state
[ 15.470702] br-lan: port 4(sfp-lan) entered disabled state
[ 15.476201] mtk_soc_eth 15100000.ethernet sfp-lan: entered allmulticast mode
[ 15.483451] mtk_soc_eth 15100000.ethernet sfp-lan: entered promiscuous mode
[ 15.493227] mtk_soc_eth 15100000.ethernet sfp-wan: configuring for inband/10gbase-r link mode
[ 15.559431] mtk_soc_eth 15100000.ethernet sfp-lan: Link is Up - 10Gbps/Full - flow control off
[ 15.559473] br-lan: port 4(sfp-lan) entered blocking state
[ 15.573563] br-lan: port 4(sfp-lan) entered forwarding state
[ 21.782771] mtk_soc_eth 15100000.ethernet sfp-wan: Link is Up - 10Gbps/Full - flow control off
[ 342.886464] mtk_soc_eth 15100000.ethernet sfp-wan: Link is Down
[ 342.892412] sfp sfp1: module transmit fault indicated
[ 348.300293] sfp sfp1: module persistently indicates fault, disabling

Laser bias current : 11.102 mA
Laser output power : 4.3089 mW / 6.34 dBm
Receiver signal average optical power : 0.0164 mW / -17.85 dBm
Module temperature : 38.62 degrees C / 101.51 degrees F
Module voltage : 3.4334 V

[ Voor 7% gewijzigd door edjuh75 op 22-08-2025 22:51 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leander-s
  • Nu online
Dat verklaart wel redelijk wat inderdaad. De driver zit de fault als fatal en zet dan de interface uit, een van de opties is even de driver recompilen met een extra quirk om dit gedrag te onderdrukken. Het staat mij bij dat je iets gelijkwaardigs ook met de Zaram had gedaan in het verleden?

Zoiets:

code:
1
2
    SFP_QUIRK("ALCATELLUCENT", "G010SP", sfp_quirk_2500basex,
          sfp_fixup_ignore_tx_fault),

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edjuh75
Ja klopt.. Voor de zaram gebruik ik nog steeds die quirk in openwrt met het compilen.
Ik heb alvast een nieuwe quirk gemaakt en zodra ik een nieuwe firmware ga maken probeer ik deze erin te compilen

// OEM XGSPONST2001 is a XGS-PON module with broken TX_FAULT indicator
SFP_QUIRK_F("OEM", "XGSPONST2001", sfp_fixup_ignore_tx_fault),
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
haha.. "kleine" update.. goede module besteld. oh sorry meneer.. we hebben een SSH versie gestuurd.. pfffffffffff..

ach...
Ach.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leander-s
  • Nu online
edjuh75 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:10:
haha.. "kleine" update.. goede module besteld. oh sorry meneer.. we hebben een SSH versie gestuurd.. pfffffffffff..

ach...
Ach.........
Ja, dan heb je ook niet de verwachte webinterface :(. Maar dan is natuurlijk de vraag kan je er wel via SSH bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edjuh75
Dat moet ik eerst even uitzoeken. buiten dat het IP adres anders is is ook het inloggen anders. Volgens de Wiki zou dat admin moeten zijn en volgens de handleiding op Aliexpress zou dat root moeten zijn al dan niet met een passwoord.. maar ik krijg in ieder geval wel een ping op 192.168.1.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
edjuh75 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:10:

ach...
Ach.........
Bijzonder, want Aliexpress zegt dat de SSH versie niet op voorraad of leverbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1GVkM0SlvfHif7X01JcPFlRcgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbaHJoe9ROe2nXirfi1c4VKc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
Dat is uiteraard niet zo bijzonder.. De stick heb ik 3 weken geleden besteld en mischien was die ssh versie toen nog wel beschikbaar.. Niet dat dat boeiend is.. Want ik zou die NOOIT bestellen.
Had ik ook totaal geen interesse in.. sterker nog.. specifiek 4 X dubbel gechecked dat ik de WEB versie 8311 bestelde. En NOG sturen ze de verkeerde.

Punt 2 > Ik heb al vaker bij meerdere online winkels gemerkt dat het voorraad beheer TOTAAL niet klopt met wat er daadwerkelijk te leveren is.

In ieder geval hebben ze er weer voor gezorgd dat ik 4 dagen voor jan met de korte achternaam heb zitten vogelen..
Ik ben er in ieder geval even klaar mee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edjuh75
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRJ1zlxoTX5sVdMo2M2kx5buC3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmYqPtOaubzZMjghQT1eJokT.jpg?f=fotoalbum_large

Zonet was die SSH versie bij mij nog gewoon leverbaar trouwens :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
edjuh75 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:37:
Dat moet ik eerst even uitzoeken. buiten dat het IP adres anders is is ook het inloggen anders. Volgens de Wiki zou dat admin moeten zijn en volgens de handleiding op Aliexpress zou dat root moeten zijn al dan niet met een passwoord.. maar ik krijg in ieder geval wel een ping op 192.168.1.1
Ik heb de handleiding voor je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
als je die naar me toe zou kunnen sturen..
Kan ik in ieder geval morgen even testen met een werkende KPN verbinding of het dan wel lukt.

Had jij het nog werkend gekregen vandaag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
edjuh75 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:09:
als je die naar me toe zou kunnen sturen..
Kan ik in ieder geval morgen even testen met een werkende KPN verbinding of het dan wel lukt.

Had jij het nog werkend gekregen vandaag ?
Stuur even je mail adres via PB, dan stuur ik het zo gelijk op. Ik heb vandaag helaas geen tijd meer gehad..

Acties:
  • +15 Henk 'm!
Vandaag de nieuwe ONT van ZARAM mogen testen op aanvraag van @ernstoud. Ik kan jullie melden dat hij de test heeft doorstaan, zowel Internet, iTV en Voice werken probleemloos achter onze eigen V14. Met een prima ontvangstniveau van rx -12dBm (OLT staat hier naast de ruimte).

De shapers van het profiel gehaald, behaald hij netjes de 8gbps (zie screenshots). Het rode icoontje op de VIAVI tester is rood omdat ik heb uitstaan om de resultaten te uploaden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umZiyGX5GqBeEKwOOPZBKz9OrlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XjKF2G9wEKghjMzlOxsoqx1a.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-H_q-0_j-59uUsVS_jAQ3DZqGo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RUXWqWVkdZU14CsaxiED97Fj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_l6Lewrqlk7DYFIGZ_9gyqQeaJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VtOpNLq7ArdVUeoxfVEO7jLC.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
En nu maar hopen dat er een distribiteur is die het aandurft om die dingen te gaan importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
Kunnen jullie ff die shapers van mijn profiel afhalen dan kan ik ook even op 10 Gbit testen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!
edjuh75 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:49:
Kunnen jullie ff die shapers van mijn profiel afhalen dan kan ik ook even op 10 Gbit testen :P
Zou jij niet eerst je ali onu werkend moeten maken? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
Ja.. daar heb je weer een goed punt.. ik zal je even de serienummers dm sturen zodat je gelijk even mee kan kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:36:
En nu maar hopen dat er een distribiteur is die het aandurft om die dingen te gaan importeren.
Volgens mij is @wbschenk geinteresserd als de prijs inderdaad zo goed is als Zaram aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
ernstoud schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:13:
[...]

Volgens mij is @wbschenk geinteresserd als de prijs inderdaad zo goed is als Zaram aangaf.
Wat is er vernieuwd aan deze nieuwe Zaram ONT? @Economics @ernstoud ?

Dank voor het delen van de resultaten 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leander-s
  • Nu online
stormfly schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:03:
[...]

Zover ik de data ervan heb ingezien is het voornamelijk een uitbreiding van het productportfolio binnen Zaram. Er zit naar mijn weten dezelfde SoC erin en waarschijnlijk praktisch dezelfde firmware. Het is dus een alternatief die geleverd kan worden aan providers/klanten die geen ONT in SFP formaat willen. Net zoals een Nokia XS-010X-Q bij Delta

Acties:
  • +4 Henk 'm!
leander-s schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:17:
[...]

Zover ik de data ervan heb ingezien is het voornamelijk een uitbreiding van het productportfolio binnen Zaram. Er zit naar mijn weten dezelfde SoC erin en waarschijnlijk praktisch dezelfde firmware. Het is dus een alternatief die geleverd kan worden aan providers/klanten die geen ONT in SFP formaat willen. Net zoals een Nokia XS-010X-Q bij Delta
Klopt inderdaad. SoC zou hetzelfde moeten zijn. Ik heb niet ingelogd in de ONT zelf, maar de software is wel wat anders, dat moet ook wel want hier zit een lan interface op dus om de juiste bus aan te sturen moet dat wel ingebakken zitten in de firmware, vandaar heeft deze serie een totaal andere software versie etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Economics op 26-08-2025 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42
@Economics Kan je er toevallig ook een verbruiksmeter tussen hangen? Ben wel beniewd wat zoiets verbruikt.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En nog even de foto van het finale product, op de foto van @Economics zien jullie nog de oude behuizing…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9p3VoJcv7I9DapJ1Nzt8YzJj-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuetJxntE9xGfGrGM4M3Spf1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:03:
[...]

Vernieuwd t.o.v. de SFP functionaliteit niet veel schat ik. Zaram gaf wel aan dat ze veel moeite hebben gestoken in interoperabiliteit en met dit product breder de markt op willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leander-s
  • Nu online
Economics schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:22:
[...]

Klopt inderdaad. SoC zou hetzelfde moeten zijn. Ik heb niet ingelogd in de ONT zelf, maar de software is wel wat anders, dat moet ook wel want hier zit een lan interface op dus om de juiste bus aan te sturen moet dat wel ingebakken zitten in de firmware, vandaar heeft deze serie een totaal andere software versie etc.
Ik zou er bijna een aanschaffen om de firmware en de internals te bekijken :). Ben wel benieuwd in welke bochten ze hebben moeten wringen om meer functionaliteit toe te voegen in dezelfde SOC. Zit er een webinterface op of wordt het volledig geprovisioned vanuit de OLT zoals een Genexis?

Als de prijs een beetje leuk is uiteindelijk ga ik dat doen ook. For science

[ Voor 6% gewijzigd door leander-s op 26-08-2025 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FireDrunk schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:42:
@Economics Kan je er toevallig ook een verbruiksmeter tussen hangen? Ben wel beniewd wat zoiets verbruikt.
Dat kan wel, zal hem zo eens eraan hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
En dan de hamvraag: wat gaat die dan kosten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
robertwebbe schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:27:
En dan de hamvraag: wat gaat die dan kosten?
Vraag ligt bij Zaram. De prijs die ik hoorde bij de eerste aankondiging was zeer interessant. Verder noem ik uiteraard geen prijzen, dat is aan @wbschenk als hij besluit dit product te gaan voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Wij mogen de marges van SchenkICT niet weten? :+

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
Okay. Het zou dan het eerste product zijn wat vrij op de Nederlandse markt te koop is wat direct van een fabrikant gekocht wordt. De Nokia’s en Huawei’s worden alleen aan operators verkocht dus daar was wat creativiteit voor nodig of zelfs tweedehands.

Als die voor €99 (incl BTW) wordt aangeboden, dan zou ik dat een hele mooie prijs vinden. Mogelijk nog af en toe een aanbieding zoals Black Friday ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
FireDrunk schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:47:
_O-

Ik weet wel dat die niet groot zijn als ik zijn aanbod zie ;) .

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• leander-s
  • Nu online
ernstoud schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:14:
[...]

_O-

Ik weet wel dat die niet groot zijn als ik zijn aanbod zie ;) .
Het is al heel wat dat er iemand zijn hoofd uitsteekt om al die 'moeilijke' Tweakers aan hardware te helpen. :)
Hardware leveren is 1, maar dan ook nog moeten voldoen aan de zaken zoals Koop op afstand en garantie is 2

EDIT: niet te nadeel van jou @ernstoud, ben zeer blij dat jij ooit in het verleden gestart bent met je inkoopacties en het balletje aan het rollen hebt gekregen! Zonder die inspanning hadden we nog steeds geen opties gehad.

[ Voor 21% gewijzigd door leander-s op 26-08-2025 19:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
leander-s schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:21:
[...]
Het is al heel wat dat er iemand zijn hoofd uitsteekt om al die 'moeilijke' Tweakers aan hardware te helpen. :)
Hardware leveren is 1, maar dan ook nog moeten voldoen aan de zaken zoals Koop op afstand en garantie is 2
Ja, hardware verkoop is een hel. Ik heb erg getwijfeld bij de inkoop acties indertijd. Vooral even eur 20k overmaken naar Zuid Korea was even slikken.
EDIT: niet te nadeel van jou @ernstoud, ben zeer blij dat jij ooit in het verleden gestart bent met je inkoopacties en het balletje aan het rollen hebt gekregen! Zonder die inspanning hadden we nog steeds geen opties gehad.
Oh, zo las ik het niet hoor. Bedankt voor het compliment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leander-s
  • Nu online
ernstoud schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:03:
[...]

Ja, hardware verkoop is een hel. Ik heb erg getwijfeld bij de inkoop acties indertijd. Vooral even eur 20k overmaken naar Zuid Korea was even slikken.

[...]

Oh, zo las ik het niet hoor. Bedankt voor het compliment.
Ja logisch! Dat zijn niet altijd even bedragen die je zomaar wilt weggeven, en het blijft wel een partij uit een ver land. Even op bezoek gaan er verhaal te halen is ook niet echt te doen.

Gelukkig, las het zelf terug en dacht: "Moet het even nuanceren aangezien het wel tekst is" :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
FireDrunk schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:47:
Marges zijn verwaarloosbaar.. de webshop is voor mij een bijzaak en niet mijn core business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Jammer, ik gun je een gezonde marge. d:)b

Even niets...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
FireDrunk schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:33:
Jammer, ik gun je een gezonde marge. d:)b
Zolang ik er niet op toe hoef te leggen gaat het goed. Meer marge pakken kan maar is nooit m’n doel geweest. Webshop is ontstaan vanuit tweakers voor de tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semperfi
Wie o wie kan mij helpen om een Zaram te registeren ?
Het wordt vandaag troubleshooten aangezien ik er geen verbinding kon maken met KPN (PPPoE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:06

liberque

Vrijzinnig!

...

[ Voor 99% gewijzigd door liberque op 27-08-2025 14:07 . Reden: verwijderd / brainfart ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:01:
Okay. Het zou dan het eerste product zijn wat vrij op de Nederlandse markt te koop is wat direct van een fabrikant gekocht wordt. De Nokia’s en Huawei’s worden alleen aan operators verkocht dus daar was wat creativiteit voor nodig of zelfs tweedehands.
Inderdaad. En juist daarom is het interessant. Betere lever zekerheid, garantie, prijs etc.
Als die voor €99 (incl BTW) wordt aangeboden, dan zou ik dat een hele mooie prijs vinden. Mogelijk nog af en toe een aanbieding zoals Black Friday ofzo.
Stay tuned!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Semperfi schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:13:
Wie o wie kan mij helpen om een Zaram te registeren ?
Het wordt vandaag troubleshooten aangezien ik er geen verbinding kon maken met KPN (PPPoE)
@mad-dog of @Economics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Nu online
Ik pas vanavond, vandaar z'n verzoek :)

• prikith
  • Laatst online: 10-09 23:50
Ik heb een vreemd probleem. Ik heb een UCG-Fiber met een FS Module met een cosumenten 4 gbit abonnement en de laatste 4 weken gaat er elke maandag ochtend iets mis waardoor het TV verkeer en port forwards stoppen met werken. Verder blijven alle uitgaande verbindingen gewoon werken. Het enige wat werkt om het op te lossen is de UCG-Fiber meerdere keren te herstarten of handmatig de pppoe sessie meerdere keren te herstarten, bij een enkele restart doet hij het nog niet. Iemand nog enig idee voordat ik een hoop moeite ga doen om alles op de UCG-Fiber te loggen?

[ Voor 0% gewijzigd door prikith op 28-08-2025 00:40 . Reden: spelfouten ]

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
ik zag vandaag deze melding bij toeval (zo vaak kijk ik niet in unify). Ik heb een cloud gateway fiber en ervaar verder niet echt problemen. maar een reboot lost de melding niet op. Hoe kan ik dit trouble shotten want verder kan ik niet echt logs oid vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gk8FEve-xj22aDmeHBS7gteyew=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eY9QSd55DAaTSuyLaAeVZsCs.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door haakjesluiten op 28-08-2025 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
haakjesluiten schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:39:
ik zag vandaag deze melding bij toeval (zo vaak kijk ik niet in unify). Ik heb een cloud gateway fiber en ervaar verder niet echt problemen. maar een reboot lost de melding niet op. Hoe kan ik dit trouble shotten want verder kan ik niet echt logs oid vinden.

[Afbeelding]
Vooral negeren voor nu;) is bug in deze versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niet helemaal relevant hier, maar toch leuk om te melden dat de door @Economics op KPN infra geteste Zaram ONT ook direct en perfect werkt op de DFN infra, zie: ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:59
Ik denk dat een eigen ONT gebruiken toch wel een niche binnen een niche is. Glas rechtstreeks in je router scheelt je een kastje / is elegant en spaart je weer een paar Watt (ook al zul je daar de aanschaf van een eigen XGS-PON SFP nooit mee terugverdienen). Eigen ONT is IMO alleen voor hyper-principiëlen met een "alle actieve apparatuur is van mij"

Toen ik het bericht over de Zaram ONT las dacht ik eigenlijk dat dit iets zou zijn voor KPN etc. als goedkopere vervanging van de ONT die ze nu gebruiken.

Verbaast me trouwens een beetje dat ze hun eigen voeding meeleveren en er niet simpelweg een USB-C PD aansluiting op hebben gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pyotr schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:13:
Ik denk dat een eigen ONT gebruiken toch wel een niche binnen een niche is. Glas rechtstreeks in je router scheelt je een kastje / is elegant en spaart je weer een paar Watt (ook al zul je daar de aanschaf van een eigen XGS-PON SFP nooit mee terugverdienen). Eigen ONT is IMO alleen voor hyper-principiëlen met een "alle actieve apparatuur is van mij"
Ben het wel met je eens. De KPN ONT vervangen door een eigen ONT is niet voor iedereen nuttig. Anderzijds; de Zaram SFP en ONT zijn via SSH benaderbaar en dan kun je veel uitlezen, logs, demping, temperatuur van de optiek etc., en dat is wel interessant voor de “ware” Tweaker.

Op Delta infra is het een ander verhaal omdat Delta (nog) geen losse ONT levert maar alleen een all-in-one device zonder bridge mode.
Toen ik het bericht over de Zaram ONT las dacht ik eigenlijk dat dit iets zou zijn voor KPN etc. als goedkopere vervanging van de ONT die ze nu gebruiken.
KPN heeft al twee toeleveranciers en dat zal wel genoeg zijn schat ik zo. Uiteraard is Zaram wel geïnteresseerd in de internationale markt.
Verbaast me trouwens een beetje dat ze hun eigen voeding meeleveren en er niet simpelweg een USB-C PD aansluiting op hebben gezet.
Zeker. De samples hebben USB-C dus als de finale versie weer een barrel connector heeft is dat merkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 19:04
pyotr schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:13:

Daarop inhakende: hoe energie zuinig is zo'n SFP+ module eigenlijk die voor XGS-PON gebruikt wordt?
Want ik lees veel over hitte ontwikkeling omdat het een 10 Gbps module is. Maar zijn point to point 10 Gbps Gbics nu energiezuiniger, minder zuinig of geen verschil? En hoe verhoudt zich dat tot SFP modules die nu nog bij AON/GoF netwerken gebruikt worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:06
Soundwork schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 10:03:
[...]

Daarop inhakende: hoe energie zuinig is zo'n SFP+ module eigenlijk die voor XGS-PON gebruikt wordt?
Want ik lees veel over hitte ontwikkeling omdat het een 10 Gbps module is. Maar zijn point to point 10 Gbps Gbics nu energiezuiniger, minder zuinig of geen verschil? En hoe verhoudt zich dat tot SFP modules die nu nog bij AON/GoF netwerken gebruikt worden?
De XGS-PON modules worden niet warm omdat ze 10Gbps zijn, maar omdat er een SoC/memory/storage etc in zit die in een gewone SFP(+) module niet nodig is. Dat zijn 'domme' media converters, terwijl in de XGS-PON modules in principe een mini-computer zit.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Soundwork schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 10:03:
De Zaram ZXOS11NPI gebruikt 2W (link), de FS XGS-ONU-25-20NI gebruikt 2.1W (link). Ter vergelijking: de Nokia XS-010X-Q ONT van KPN gebruikt ca. 8W (bij 10 Gb/s Ethernet sync). Een flink deel daarvan zal voor rekening komen van de 10G Ethernet poort.
Er zijn veel factoren die het stroomverbruik bepalen. Ik noem er een paar:
  • De snelheid van de verbinding (hoger = meer vermogen nodig).
  • De lengte van de verbinding (langer = meer vermogen nodig).
  • Een xPON ONT doet een hoop processing (management, decryptie en in de toekomst ook encryptie) die een AON transceiver niet hoeft te doen.
  • Het medium (voor jouw vraag niet relevant, maar ik noem het hier toch even). Bitjes versturen kost bij een UTP-kabel meer energie dan bij glas. 10 Gb/s Ethernet SFP's worden vaak gloeiend heet.
Hoeveel extra stroomverbruik wordt veroorzaakt door de extra processing in de SoC durf ik niet te zeggen, maar een gespecialiseerde SoC vermindert het stroomverbruik fors t.o.v. het gebruik van losse componenten. Die zouden in de beperkte ruimte van een SFP ook helemaal niet passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:40:
[...]

De Zaram ZXOS11NPI gebruikt 2W (link), de FS XGS-ONU-25-20NI gebruikt 2.1W (link). Ter vergelijking: de Nokia XS-010X-Q ONT van KPN gebruikt ca. 8W (bij 10 Gb/s Ethernet sync). Een flink deel daarvan zal voor rekening komen van de 10G Ethernet poort.
KPN Genexis ONT op 10Gbps connected 3,5 a 4 watt. 4 watt op de bekende Tweakers Brennenstuhl PM231E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn946
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 09:40
stormfly schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:12:
[...]

KPN ONT op 10Gbps connected 3,5 a 4 watt. 4 watt op de bekende Tweakers Brennenstuhl PM231E
Die overigens nu voor €9 bij Amazon verkrijgbaar is, maar dat verder geheel ter zijde ;)

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
martijn946 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:16:
[...]

Die overigens nu voor €9 bij Amazon verkrijgbaar is, maar dat verder geheel ter zijde ;)
Haha waarom denk jij dat ik nu ineens met deze meter kan meten ;-) juist door die aanbieding _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
haakjesluiten schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:39:

[Afbeelding]
Hebben jullie deze al eens als groep gemeld op het unifi forum? Denk dat het wel helpt, want deze bug zit er al enige tijd in. Topic aanmaken en dan allemaal even reageren dat je het ook hebt, support file erbij. En dan hopelijk in de komende maanden verdwijnt te bug :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

stormfly schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:12:
KPN ONT op 10Gbps connected 3,5 a 4 watt. 4 watt op de bekende Tweakers Brennenstuhl PM231E
De 8W die ik noem zal denk ik bij een hoge load zijn. Als de link idle is, zal het stroomverbruik een stuk lager zijn. En dat blijkt :) 3,5 a 4 watt zou voor mij geen reden zijn om straks een Zaram in mijn Mikrotik te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:09
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:24:
[...]

De 8W die ik noem zal denk ik bij een hoge load zijn. Als de link idle is, zal het stroomverbruik een stuk lager zijn. En dat blijkt :) 3,5 a 4 watt zou voor mij geen reden zijn om straks een Zaram in mijn Mikrotik te zetten.
Ik heb de Genexis een tijd lang achter een Shelly stekker gehangen en die zat behoorlijk consistent op 8w. Dat scheelt (vilt berekening) al snel 50kwh per jaar met de 2w die de zaram nu lijkt te gebruiken.

Excuses, niet de hele discussie terug gelezen maar zag wat cijfers langs komen dus dacht mijn overwegingen iig te delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:24:
[...]

Heb nog even het woordje Genexis toegevoegd, dat is het merk in mijn geval. Inderdaad voor 4watt is het niet de moeite waard. Ik ben terug gegaan vanwege de switch problemen op de UCG-Fiber met de laatste firmware versies. stormfly in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 06-09-2025 17:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

stormfly schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:01:
Heb nog even het woordje Genexis toegevoegd, dat is het merk in mijn geval. Inderdaad voor 4watt is het niet de moeite waard.
Een verschil van 6W (8 versus 2) ook niet echt. 6W is 52 kWh per jaar, bij een prijs van 27 cent is dat 14 Euro (allemaal afgerond). Dat maakt de terugverdientijd van een Zaram ONT SFP (135 Euro) ca. 9,5 jaar. Daar hoef hoef je het dus niet voor te doen. Het plezier van de Tweaker is uiteraard onbetaalbaar 8)
Pagina: 1 ... 29 30 Laatste