Goed, een maand nadat de verbinding is opgeleverd zal ik ook maar eens in de pen klimmen om de tragedie (of is het een klucht?) die overstappen heet te beschrijven.
Drie jaar geleden waren wij tevreden klant bij Budget thuis. Echter, omdat KPN geen glas installeerde en Delta wel zijn we overgestapt naar Caiway. In eerste instantie viel de telefoon wekelijks uit, maar na een routerwissel was dat ook opgelost.
Ondertussen had ook KPN glas aangelegd en, omdat Busget toch flink goedkoper was dan Delta, wilden we terug. In maart heb ik de aanvraag gedaan met een overstap op 1 mei. Na de bevestiging dat de aanvraag was geaccepteerd en een mailtje van Delta dat ze het jammer vonden dat we vertrokken bleef het lang stil.
Toen ik eind april belde waar mijn installatiepakket bleef bleek dat de aanvraag was afgewezen. Er was al een andere bestelling gedaan op dit adres. Budget kon niet aangeven door wie of bij welke provider. Op goed geluk KPN (het zou eerst KPN Netwerk en daarna KPN kunnen zijn geweest) gebeld en ja, die hadden een aanvraag lopen. Ik kreeg zelfs de naam van de aanvrager, maar meer niet. Privacy en zo. Ik heb gezegd dat de bewuste persoon toch echt niet hier woont, en dat ik de lijn vrij wilde hebben om zelf een aanvraag te doen. Dat kon niet. Dat kon alleen door een nieuwe aanvraag te doen, waarna KPN contact zou opnemen met de andere aanvrager. Als die niet binnen tien dagen zou reageren zou diens aanvraag worden gestopt en mijn aanvraag worden doorgevoerd. Nee, dat kon met niet direct met mij. Nee, ik kreeg geen telefoonnummer van de afdeling die dit regelde. Nee, Budget had zelf de juiste telefoonnummers. Met die informatie ben ik opnieuw naar Budget gestapt, heb een nieuwe aanvraag gestart en heb expliciet aangegeven dat KPN dit tegen mij had gezegd. So far so good. Budget kwam bij mij terug dat er een probleem was met nummerbehoud: het nummer stond op naam van mijn partner, en daarom konden we geen gebruik maken van de overstapservice. Oplossing was dat ik mijn aanvraag stopzette en mijn partner de aanvraag deed. Zo gezegd en gedaan. Het resultaat: stilte. Op zich niet echt een probleem, want we hadden nog steeds Caiway/Delta.
Ondertussen kwam er een installatiepakket binnen Yay!! Totdat we zagen aan wie die was geadresseerd. Dat was dus de andere aanvrager. KPN maar weer gebeld, gezegd dat die toch echt niet hier woonde en ook niet recent was verhuisd (we wonen hier al twintig jaar). Het antwoord was dat we het installatiepakket moesten terugsturen. Dan zou de aanvraag worden stopgezet. Op onze vraag waarom dit niet al eerder was gedaan, conform de toezegging die ze eerder hadden gedaan kwam geen antwoord.
Pakket teruggestuurd, Budget gebeld, weer een nieuwe aanvraag gedaan met opnieuw een uitleg wat er allemaal was gebeurd en toegezegd. Resultaat: stilte...
Toen kwam de rekening voor het abonnement van de eerste maand. Weer KPN gebeld, gezegd dat KPN had toegezegd dat de aanvraag zou worden gestopt als het pakkeet zou worden teruggestuurd. Tuurlijk werkte het niet zo, en dat zou KPN noooooit zo hebben gezegd. Maar ze zouden het regelen!
En toen kwam de tweede rekening met een herinnering voor de eerste. Opnieuw gebeld en een klacht ingediend. Ik moest een bewijs sturen dat wij hier woonden (recent bankafschrift) en een melding dat de ander hier niet woonde. Dan zou alles worden stopgezet. Ik vroeg om een bevestiging na het stopzetten. Die zou ik krijgen.
Een paar dagen nadat ik dat had gestuurd kreeg ik inderdaad de bevestiging van KPN dat de aanvraag was beëindigd en dat ik nu eindelijk mijn aanvraag kon doen. Opnieuw naar Budget. Opnieuw aangevraagd. Opnieuw stilte... Klacht ingediend bij Budget, en gezegd dat ik schriftelijk (OK, mail) bevestiging had dat KPN het andere abonnement had stopgezet. Dat wilden ze wel zien. Opgestuurd, en ein-de-lijk leek alles door te gaan. Installatiepakket ontvangen, afspraak gemaakt met de monteur en we zijn er helemaal klaar voor, toch?
Een dag voor de oplevering heb ik het installatiepakket opengemaakt. Wat bleek: geen ONT. Budget gebeld of die meekwam met de monteur. Nee, die had erbij moeten zitten. "We sturen hem vandaag op! Maar dan is hij er te laat voor de installateur. Kunt u het proberen zelf te installeren? Als het niet lukt komt de monteur alsnog."
Ik heb toen de fout gemaakt om "ja" te zeggen. Een half uur later was onze huidige internetverbinding dood. Budget had, terwijl ze wisten dat er apparatuur misten, de verbinding overgezet. Onmiddellijk weer Budget gebeld en sorry sorry sorry, maar ze konden het niet terugdraaien. De ONT zou gelijk worden opgestuurd en hopelijk was hij er "morgen". De volgende dag, geen ONT, en zelfs geen bericht van PostNL dat die onderweg was. Weer gebeld, weer sorry sorry sorry, maar daar konden ze niks aan doen, zo werkte de procedure nu eenmaal. Op de vraag of ik dan kon "thuiswerken" bij hun op kantoor werd niet ingegaan.
Uiteindelijk vijf dagen later arriveerde de ONT. Geïnstalleerd en het werkte niet. Maar weer gebeld. "Ja, dan moet u een monteur boeken. Nee, die kan niet gelijk komen." We hebben samen aan de telefoon een ultieme poging gedaan om de installatie te doen, en gelukkig had ik iets fout gedaan en werkte het uiteindelijk. Op de telefoon na. Volgens Budget kon dat vier dagen duren. OK, niet zo belangrijk, dan wachten we wel.
Uiteraard werkte de telefoon na vier dagen nog steeds niet. Budget weer gebeld, techneut keek mee, en heeft dat ter plekke geactiveerd. Waarom dit niet gelijk kon blijft een raadsel. Klacht ingediend overhet hele proces en vooral het feit dat Budget een verbinding activeert waarbij ze weten dat de apparatuur niet compleet is. Stilte...
Uiteindelijk een halve maand korting gekregen op de factuur. maar nooit meer iets van Budget gehoord.