Zoals te verwachten was Budget Thuis minder dan behulpzaam bij vragen over het ondersteunen van eigen apparatuur. "De specificaties van de ONT geven we niet, meneer". Ik mocht wel mn eigen ONT aansluiten en kijken of het werkt.. (wait what?!) Ik heb ze er maar nog even op gewezen dat ze van de wet toch echt het gebruik van eigen apparatuur mogelijk moeten maken, en dat de ONT daar ook ondervalt, maar dat maakte weinig indruk. Ik moest maar een klacht indienen. Dat heb ik dan ook maar gedaan, inclusief een melding bij de ACM (ik was toch bezig..

)
Ondanks de onwilligheid van de helpdesk toch maar aan de slag gegaan met de informatie die ik vond o.a. in het Tweakers Jonaz forum, en deze sites:
https://hack-gpon.org
https://providerforum.nl/...-huawei-gpon.95394/page-3.
De SFP in de media-converter gestopt en deze aan de laptop gehangen en de webgui is benaderbaar op 192.168.1.1.
Via de webgui op de GPON ONT moet je vervolgens het GPON SN en de Vendor ID overschrijven met de informatie die op de onderkant van de Nokia ONT staat.
Het GPON SN bestaat uit een 4-letterige Vendor ID gevolgt door 8 hexadecimalen serienummer. In het geval van de Nokia (voorheen Alcatel Lucent) ziet dat er ongeveer zo uit:
ALCL1A2B3C4E
De Vendor ID moet je een paar velden lager nog apart nog een keer invullen, ]dat is dus dezelfde als het eerste deel van het GPON SN:
ALCL
Toen dit gedaan was, de stoute schoenen aangetrokken en de glasvezel er maar eens ingeprikt.
Ik zat nog in de webgui, en daar ging de GPON status vlot van O1 naar O5.
Hoera! Dat betekent dat de GPON laag lijkt te werken.
Dus nu de SFP maar eens omgeprikt naar de router. Dit was maar half succesvol.
In de packet sniffer zag ik wel packets (voornamelijk ARP broadcast) voorbijkomen (van het hele /22 netwerk), maar ik kreeg geen IP adres via DHCP. Dan maar eens handmatig mijn IP adres aan de SFP interface toekennen, maar dat had ook geen effect. Ik kon de gateway nog steeds niet pingen.
Mmm.. Ik was wel klaar voor de dag en heb er maar eens een nachtje over geslapen.
De volgende dag keek ik eens wat dieper in de packets die ik voorbij zag komen. Ineens viel me op dat er consequent een VLAN 500 voorbij kwam. Die maar eens als subinterface op de SFP gedefinieerd.
Eureka! Ik kreeg (na nog wat trekken, duwen aan de interfaces) ineens een IP adres toegekend via DHCP! Dit was hetzelfde IP adres wat ik hiervoor ook al had.
Dus ik ben nu in de lucht via mijn eigen GPON ONU SFP! Viel alleszins mee achteraf.