In de ene de router en de andere de ONT?qwerty_running schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:50:
Klopt, er worden 2 pakketten verstuurd.
Best onhandig als je het installatiepakket niet in huis hebt als de monteur langskomt.
Het contact met de helpdesk hierover was ook vrij dramatisch: wanneer kan ik het pakket ongeveer verwachten? Weet ik niet. Kan het eerder opgestuurd worden? nee. Kan het naar de buren? Nee. Kan het naar een pakketpunt? Nee. Kan het überhaupt anders? Nee.
Nou ja je krijgt waar je voor betaalt zullen we maar zeggen..
Bij mij werd het eerste pakket van PostNL vandaag wel degelijk naar een PostNL ophaalpunt gestuurd nadat ik de bezorger vanochtend gemist had. Bij zo'n pakketpunt moet je het pakket binnen 7 dagen opgehaald hebben (bij DHL althans, voor PostNL weet ik de termijn niet). Over het algemeen stuurt Budget je de apparatuur een kleine week van tevoren op, dus ik denk dat je het allemaal net zou moeten kunnen redden om na je vakantie alles direct op te kunnen halen bij de pakketophaalpunten. Houd in ieder geval goed je email in de gaten in de avonduren. Wellicht kun je via de apps of websites van DHL of PostNL op de bezorgdag zelf de bezorging nog wijzigen door bij bijv. de buren te laten bezorgen; bij DHL was dat vandaag voor mij namelijk toch ook een optie waar ik voor had kunnen kiezen.nihilissimis schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:05:
Ik ga begin juni over naar Budget. Alleen zijn we de twee weken daarvoor net op vakantie.
Best onhandig als je het installatiepakket niet in huis hebt als de monteur langskomt.
Het contact met de helpdesk hierover was ook vrij dramatisch: wanneer kan ik het pakket ongeveer verwachten? Weet ik niet. Kan het eerder opgestuurd worden? nee. Kan het naar de buren? Nee. Kan het naar een pakketpunt? Nee. Kan het überhaupt anders? Nee.
Nou ja je krijgt waar je voor betaalt zullen we maar zeggen..
Had geen ont nodig omdat budget diensten levert over dsl (via isra punt).
http://specs.tweak.to/5253
Hersteld zich vanzelf of even van zender wisselen.
Gebeurt hier ook als de Arris 5202 net aan staat en hersteld zich vanzelf.
Het gebeurt tot op heden heel weinig dat er echt een foutmelding komt.
Lijkt wel alsof ze mee zitten te lezen. Kreeg net een dreigmail dat ik hem echt terug moet sturen, anders kunnen er misschien wel kosten in rekening worden gebracht. Ik neem aan dat hij nog ergens in een hoekje staat om uitgepakt te worden...Jerrythafast schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:08:
Ik ben wel benieuwd of Budget nog een ontvangstbevestiging stuurt dat ze de DreyTek weer terug hebben. Volgens de omgekeerde track&trace van DHL is hij al een week bij hun nu, heb het idee dat ik hem net zo goed op Marktplaats had kunnen verpatsen
[ Voor 94% gewijzigd door el flaco op 08-05-2026 22:15 ]
Specificaties voor modem op glasvezel
Specificaties voor modem op DSL
Specificaties voor modem op glasvezel Budget Thuis
de nieuwe PDF (Budget Thuis) heeft een creation date van 6 mei.
[ Voor 4% gewijzigd door cta op 15-05-2026 00:05 . Reden: PDF datetimestamp toegevoegd ]
Zojuist een nieuwe e-mail waarin staat dat er €99 in rekening zal worden gebracht. Uit navraag bij de klantenservice blijkt dat ze aan hun kant wel ook gewoon zien dat hij al is aangekomen maar gewoon nog niet is verwerkt. De dreigende mails moest ik maar gewoon negerenJerrythafast schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:09:
[...]
Lijkt wel alsof ze mee zitten te lezen. Kreeg net een dreigmail dat ik hem echt terug moet sturen, anders kunnen er misschien wel kosten in rekening worden gebracht. Ik neem aan dat hij nog ergens in een hoekje staat om uitgepakt te worden...
Ik ben overgestapt van KPN glasvezel naar Budget. Is het normaal dat Budget bij een abonnement van 200 Mbps een ADSL-modem (Draytek) verstuurt?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Wat voor router krijg je bij hun? Kan ik bijvoorbeeld mijn KPN superwifi punten hergebruiken omdat ze hetzelfde soort router gebruiken als KPN?
En wat voor TV kastje gebruiken zij, is het ook de Android TV box van KPN, of een ander model?
Als belangrijkste, hoe stabiel is Budget met internet? Ik heb in het verleden T-Mobile gehad, en had daar zoveel storing dat thuis werken heel vervelend was (wat ik 4 dagen per week doe). Is dat bij budget eigenlijk gewoon KPN, of zit aan de achterkant eigen spul wat storingen kan veroorzaken, of niet?
KPN superwifi punten hergebruiken: De sw 1 en ouder alleen met oude software (bij KPN software dus niet), sw2 wel als master en i.c.m. sw1 en ouder als er wel KPN software op staat.
TV kastje: ligt eraan of je "KPN TV" (= Arris 5202 =geen android) of "Budget Thuis TV" (= android TV, andere dan geleverd door KPN) geleverd krijgt.
Stabiliteit: Als het eenmaal werkt dan zijn er weinig storingen (dit is geen garantie).
Er staat ook enige informatie op de site van budgetthuis.
Dankjewel, dat is duidelijk.qwerty_running schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:57:
Router: DrayTek Vigor 2765ac
KPN superwifi punten hergebruiken: De sw 1 en ouder alleen met oude software (bij KPN software dus niet), sw2 wel als master en i.c.m. sw1 en ouder als er wel KPN software op staat.
TV kastje: ligt eraan of je "KPN TV" (= Arris 5202 =geen android) of "Budget Thuis TV" (= android TV, andere dan geleverd door KPN) geleverd krijgt.
Stabiliteit: Als het eenmaal werkt dan zijn er weinig storingen (dit is geen garantie).
Er staat ook enige informatie op de site van budgetthuis.
Ik bleek uiteindelijk ook gewoon GPON te krijgen (Nokia ONT) en ik heb voor de lol een SFP besteld die het bij meerdere Jonazzers (zoek in het Jonaz forum op SFP) ook goed blijkt te doen. Benieuwd of die gaat werken.
Ik merkte dat ik geen websites meer kon laden dus ik ging even op onderzoek. Ik kon meerdere websites niet meer openen: nu.nl, tweakers.net, kpn.com, bbc.com, cnn.com. Ik kon deze sites ook niet pingen (maar wel resolven, dus het leek geen dns issue). Ik kon wel 1.1.1.1 in de browser openen en pingen. En ik kon budgetthuis.nl ook openen. Ik kreeg (via 5G) ook een melding van mijn VPS dat de VPN tunnel naar huis eruit lag. Dus een connectivity probleem maar dan niet volledig? Rond 11 uur kwam alles vanzelf weer online. Zat er iemand met BGP te knoeien ofzo. Geen idee.
Iemand anders ook problemen vanochtend? Regio Hilversum, dus via fibercrew.
Het Draytek brol is blijkbaar de grootste reden voor storingen, met name wifi is ouderwets traag/prut en daar wil ik wel een eigen router voor inzetten waar dan voip met dect op draait. Bovendien levert Draytek de 2765 niet meer en is er nu een 2767 met naar keus ax wifi.
Ik heb een Genexis ONT waar providers tot nu toe AON op leverden, ik heb vanaf het begin (2010|) een groene en blauwe glasvezel stekker (blauw in gebruik). Als ik bij ODF check dan is mijn adres nog niet aan te sluiten, vreemd dat Budget Thuis dat dan toch aanbiedt voor een jaar €20/maand en dan €60.
Kies ik vast bellen erbij dan gaat de prijs omhoog en is het Kpn spul (ook tv) wat denk ik over PON gaat (uitgaande van een oude wijk kast). Momenteel heb ik Solcon 1Gbs dat al €60 is zonder tv en bellen, wat dat betreft is Budget Thuis voordeliger als de kwaliteit tenminste niet veel slechter is. Dan is er het WAN ip, ik lees dat dit met andere providers op ODF niet vast is of uit een pool waardoor je mogelijk geen servers thuis kan bereiken, dat zou een no go zijn.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Almere-Buiten, ik kan Jonaz al heel lang krijgen maar dat ziet er nog instabieler uit (met name de administratie). De vraag is dan welk tv platform het is, of gaan ze bij Jonaz stoppen met coax tv?nihilissimis schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:41:
@Speedy-Andre Budget kan naast ODF ook over FiberCrew (zie Jonaz.nl voor dekkingsgebied) of KPN geleverd worden. Afhankelijk van waar je zit.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Voor wbt tv kan ik je niet precies vertellen hoe het zit maar ik denk:
Budget Thuis introduceert stilletjes eigen tv-dienst met nieuwe settopbox
Dat vermoed ik ook, die tv dienst zou wel leuk zijn als de box stabiel is. Ik ben geen tv kijker maar meer een streamer, daarom mag internet wel stabiel zijn en het liefst met een min of meer vast ip zoals bij Solcon.nihilissimis schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:50:
In Almere krijg je bijna zeker via FiberCrew geleverd.
Voor wbt tv kan ik je niet precies vertellen hoe het zit maar ik denk:
Budget Thuis introduceert stilletjes eigen tv-dienst met nieuwe settopbox
Nu vraag ik mij af, heeft iemand dit al ervaren bij zelfde provider en hun techneuten van future connexions? heet het bedrijf.
Voor DSL weet ik het niet echt (en ben pas kort glasvezelklant) maar ik neem aan dat de kosten worden kwijtgescholden als het een issue met de (koper)lijn is (en dus niet binnen huis het probleem ontstaat).knightvision schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 23:33:
Heeft er hier iemand Budget Thuis / Internet en heeft er iemand ervaring met mijn probleem bij hun: Internet valt sinds kort zeer vaak uit per dag. Soms wel 10x per dag. (DSL) Modem lampje is dan oranje, en zowel wifi / als kabel is volledig uitgevallen. Modem blijft aan en doet geen herstart. Na 5 minuten of meer/minder krijg ik weer verbinding. Ik heb inmiddels de lijnstatistieken uit de modem uitgelezen. Mijn Demping (Attenuation) is met 6 dB uitstekend, maar mijn Upstream SNR Margin staat constant op 5 dB. Dit is te laag en zorgt ervoor dat de modem de synchronisatie verliest bij de minste of geringste ruis. Nu was mijn verzoek om de modem om te ruilen, ik verdenk de modem. Echter is afgesproken een externe monteur te laten langskomen. Maar dit kost mij wel 65,- voorrijkosten. Ik ben bang dat zo iemand de standaard dingen doet qua controlle. Modem resetten etc, ander kabeltje van wand naar modem testen. Dit heb ik al gedaan.
Nu vraag ik mij af, heeft iemand dit al ervaren bij zelfde provider en hun techneuten van future connexions? heet het bedrijf.
Bij KPN geven ze vaak ook aan dat aan een monteur kosten zijn verbonden, maar in de praktijk worden in de meeste gevallen dit kwijtgescholden als de monteur inziet dat je zelf voor de storing niet verantwoordelijk bent.
http://specs.tweak.to/5253
Misschien even wat verduidelijken... ODF is een netwerkeigenaar (net als KPN/Reggefiber) en levert geen belichting.nihilissimis schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:41:
@Speedy-Andre Budget kan naast ODF ook over FiberCrew (zie Jonaz.nl voor dekkingsgebied) of KPN geleverd worden. Afhankelijk van waar je zit.
Budget is sinds een tijdje al eigenaar van Fibercrew.
Wat er nu gaat gebeuren n.a.v. dat persbericht over ODF en Budget is dat Fibercrew bezig is om in de ODF PoPs apparatuur te plaatsen waardoor Budget daar diensten op kan leveren. Precies zoals Fibercrew al jaren doet met KPN/Reggefiber PoPs zoals bijvoorbeeld in Almere, Amersfoort, etc...
Heb je een KPN glasaansluiting dan kan het nog steeds zo zijn dat je een goedkoper Budget abonnement kan nemen want dan heeft Fibercrew ook in jouw KPN-PoP apparatuur staan.
Het gaat dus niet perse om de netwerkeigenaar maar om het feit of Fibercrew wel of niet apparatuur in de PoP heeft staan waar jouw aansluiting uitkomt. Of die aansluiting nou van KPN of van Open Dutch Fiber is, dat maakt niet uit.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ik zit in ODF gebied, en heb in het verleden T-Mobile gehad aldaar. Resultaat was een constant klapperende verbinding, resulterend met thuiswerken dat videovergaderen er dan voor minuten uitlag. T-Mobile kon of wilde het niet oplossen. Ik ben terug gegaan naar KPN, en alles technisch stabiel.Barre73 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:44:
[...] Wat er nu gaat gebeuren n.a.v. dat persbericht over ODF en Budget is dat Fibercrew bezig is om in de ODF PoPs apparatuur te plaatsen waardoor Budget daar diensten op kan leveren. Precies zoals Fibercrew al jaren doet met KPN/Reggefiber PoPs zoals bijvoorbeeld in Almere, Amersfoort, etc...
Nu kreeg ik post van Budget met een mooie aanbieding, maar mijn zorg is nu, als dat weer ODF is, kan ik weer dezelfde problemen krijgen? Ik werk 4 dagen per week uit huis, mijn echtgenote 3 dagen per week, dus ik ben heel voorzichtig.
Dat is de enige die duidelijkheid geeft (maar valt buiten mijn budget).
Ook even voor @swhnld Om het ingewikkelder te maken... Odido hanteert de term ODF op alle plekken waar zij met eigen apparatuur belichten. Dus ook op KPN glasvezel, op Open Dutch Fiber glasvezel (ook ODF...), etc, etc.. Die twee termen ODF door elkaar zijn hoogst irritant....nihilissimis schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:08:
@Barre73 ah check, wist ik niet. Ik dacht dat ODF ook belichter was. Weer wat geleerd. Thanks!
Dus @swhnld heeft zo te horen geen Open Dutch Fiber aansluiting thuis maar KPN/Reggefiber. Waarbij Odido levert via haar ODF belichting. En anderen via KPN WBA belichting (of nog weer anderen belichters)
Wat Budget betreft : Die kunnen leveren via belichter KPN of Belichter Fiber Crew, indien aanwezig in de PoP.
Sowieso NIET via de ODF belichter van Odido (Glasoperator geheten).
Dus nee, bij overstap naar Budget verwacht ik zeker niet dat je iets krijgt dat lijkt op je ervaringen bij Odido.
Verder lijkt dit heel veel op de problemen die @DaLass @Rhaloc @procyon ook al eerder rapporteerden. Het verkeer stopt bij Jonaz. En het lijkt weer te herstellen doordat ik de ONT interface een down/up geef. Ik gebruik ook mijn eigen MikroTik router. Dus dit issue os misschien nog niet helemaal opgelost.
@DaLass heb jij toevallig een casenummer of contactpersoon (dm?) waar ik aan kan refereren bij de helpdesk? Dank!
Ik heb voor nu maar het script van @Rhaloc geimplementeerd (nogmaals dank!) Ik ga even aankijken hoe het zich nu houdt.
[ Voor 8% gewijzigd door nihilissimis op 12-06-2026 15:08 ]
Bij mij was het vanmorgen ook raak, om 8:31. Ik heb het eerst even aangekeken en uiteindelijk om 9:30 even de UTP kabel uit de ONT gehaald en opnieuw aangesloten, waarna de connectie terug was.nihilissimis schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:58:
Vanochtend heb ik weer dezelfde problemen als eergisteren: De meeste sites zijn niet bereikbaar, maar een aantal wel (1.1.1.1, duckduckgo.com (maar Google.nl dan weer niet)). Mijn eigen dns (forward naar Quad9) kan wel resolven.
Verder lijkt dit heel veel op de problemen die @DaLass @Rhaloc @procyon ook al eerder rapporteerden. Het verkeer stopt bij Jonaz. En het lijkt weer te herstellen doordat ik de ONT interface een down/up geef. Ik gebruik ook mijn eigen MikroTik router. Dus dit issue os misschien nog niet helemaal opgelost.
@DaLass heb jij toevallig een casenummer of contactpersoon (dm?) waar ik aan kan refereren bij de helpdesk? Dank!
Ik heb voor nu maar het script van @Rhaloc geimplementeerd (nogmaals dank!) Ik ga even aankijken hoe het zich nu houdt.
Ook afgelopen woensdag is het probleem aanwezig geweest in de nacht: van 2:34 tot 5:27. Die connectie is automatisch hersteld.
Was het probleem bij jou ook rond hetzelfde tijdstip? Want dan kan het ook iets centraals geweest zijn op het netwerk.
Ik leid dit af uit het down gaan van een VPN tunnel, dus het is niet helemaal nauwkeurig.
Wat ik ook nogal raar vind dat niet alles eruit ligt.
[ Voor 10% gewijzigd door nihilissimis op 12-06-2026 19:45 ]
Kabel uit/in de ONT en alles doet het weer. Het script van @Rhaloc heeft niet geholpen, dus het is misschien weer net iets anders.
Raar.
[ Voor 3% gewijzigd door nihilissimis op 13-06-2026 10:01 ]
1
2
3
| 1 DC 137.59.8.1 00:00:5E:00:01:96 sfp-sfpplus1 main reachable .. 17 DC 137.59.9.1 88:90:09:84:28:23 sfp-sfpplus1 main stale |
Ik heb ook een stale entry voor 137.59.9.1 in mijn ARP cache staan (met MAC-adres 88:90:09:84:28:23), dus mogelijk is er iets aan de hand met deze router. Aangezien mijn gateway op 137.59.8.1 zit en dit ip-adres reachable is heb ik daar geen last van.
Ik denk dat een watchdog niet zoveel gaat doen omdat het interface dus niet down gaat. Ergens verderop in het netwerk van Budget/Jonaz lijkt het mis te gaan.
Ik moet wat meer gaan loggen en monitoren.
Desnoods gooi ik het interface s nachts maar down/up elke nacht.
[ Voor 9% gewijzigd door nihilissimis op 13-06-2026 13:53 ]
Ik probeer in te schatten hoeveel last het mij gaat geven en wat ik zelf kan doen, het is toch vreemd dat een kabel even uit het ONT trekken de boel herstelt? Ik heb internet 24/7 nodig voor een handelende thuisbatterij of tv streamen en dat gaat prima met de oude AON verbinding. Ik kan eventueel terugvallen op m'n gsm die een Fritzbox via wifi of usb voorziet maar dat vraagt om een handeling en een seintje bij uitval.nihilissimis schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:51:
@Speedy-Andre geen van beide routers ondersteunen de uitgebreide interne netwerken (7 VLANs) die ik heb draaien.
Ik denk dat een watchdog niet zoveel gaat doen omdat het interface dus niet down gaat. Ergens verderop in het netwerk van Budget/Jonaz lijkt het mis te gaan.
Ik moet wat meer gaan loggen en monitoren.
Van de week maar met de helpdesk aan de slag (yeay ☹️)
Dan weet je tenminste iets, maar dan kan je nog niet iets herstellen. Mogelijk kan ik dat met een Pi (Debian) wel doen (soort watchdog) of het moet met iets als Monit kunnen die een server een schop kan geven.
de uitzending van het NOS achtuur-journaal van gisteren (zaterdag) is bij NPO Start zelf ook niet terug te kijken. Maar via de Budget TV ontvanger kan ik ook het journaal van vanavond (zondag) niet terugkijken.
[ Voor 36% gewijzigd door choogen op 14-06-2026 22:23 ]
Ik kreeg het ook niet met youfone, maar wel met NPO start +choogen schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:02:
Zijn er meer mensen bij wie het niet lukt om het 20:00u NOS journaal terug te kijken? Ik krijg de melding dat dat helaas niet mogelijk is. Heb de TV-ontvanger al eens herstart, maar dat maakte geen verschil.edit:
de uitzending van het NOS achtuur-journaal van gisteren (zaterdag) is bij NPO Start zelf ook niet terug te kijken. Maar via de Budget TV ontvanger kan ik ook het journaal van vanavond (zondag) niet terugkijken.
Het is bij mij sinds vorige week woensdag steeds vaker voorgekomen. Ik heb het maar even op een rijtje gezet:nihilissimis schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:30:
Vanochtend weer alles (nou ja behalve weer dezelfde) eruit. Ik moest snel weg dus kon er net pas naar kijken. Één gratuitous ARP (script van @Rhaloc) en alles kwam weer op. Ik heb deze nu maar weer aangezet voor elke 5 minuten.
Van de week maar met de helpdesk aan de slag (yeay ☹️)
| Datum | Tijdstip | Tijdstip hersteld | Duur | Herstelactie |
| Woensdag 10 juni 2026 | 02:34 | 05:27 | 02:53 | Automatisch hersteld |
| Vrijdag 12 juni 2026 | 08:31 | 09:25 | 00:54 | WAN kabel opnieuw aangesloten. |
| Zaterdag 13 juni 2026 | 22:28 | 23:32 | 01:04 | Automatisch hersteld |
| Zondag 14 juni 2026 | 00:37 | 06:02 | 05:25 | Automatisch hersteld |
| Zondag 14 juni 2026 | 06:34 | 10:02 | 03:28 | WAN kabel opnieuw aangesloten. |
| Maandag 15 juni 2026 | 17:41 | 21:21 | 03:40 | WAN kabel opnieuw aangesloten. |
| Dinsdag 16 juni 2026 | 00:48 | 02:59 | 02:11 | Automatisch hersteld |
| Dinsdag 16 juni 2026 | 03:19 | 04:08 | 00:49 | Automatisch hersteld |
Tijd om Budget weer eens te contacten..
Blijven bij jou/anderen ook 1.1.1.1 , 164.138.24.108 (budgetthuis.nl) en 9.9.9.9 nog wel gewoon bereikbaar?
Ik ga ook contact opnemen. Het is misschien handig om even te coordineren (casenummer, oid?), zodat alles op hetzelfde bordje terechtkomt?
Je kan dit op die manier wel oplossen, maar het een router restart kost je al snel een of meer minuten downtime. Als je op de router kunt scripten moet interface down/up ook werken en dat kost maar 10-15 sec ofzo.
Dat denk ik wel. Ik ben dus ook geneigd om dat te gaan doen, want ik monitor het nu al via Home Assistant, dus er een automation met een smartplug achter hangen is niet zo moeilijk dan.Speedy-Andre schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:10:
Zou het werken als je (met een smartplug) de voeding van het ONT even uitschakelt wanneer je de uitval constateert? De vraag is of dit met elke router gebeurt, ik zie (hier) geen melding met gewone routers of het valt die klanten niet op of deze routers herstellen snel. Met een fiber naar de router kan dit weer niet.
Ik denk wel dat als ik dat doe, ik daar wel een tijdsvak aan hang. In de nacht wil ik dat bijvoorbeeld niet, want ik vind het ook wel interessant om te zien dat de verbinding zichzelf ook kan herstellen, al is de tijd die ertussen zit ook niet een vast tijdstip.
[ Voor 13% gewijzigd door nihilissimis op 16-06-2026 12:02 ]
Ik zie een uitval van 5u lang en een paar keer 3u, dat gaat niet goed met mijn thuisbatterij die dan niet kan handelen. Ik zal dan ook iets willen doen als ik het met HA kan constateren. Maar goed, ik zit nu nog elders en probeer in te schatten of ik deze storing zolang het nodig is korter kan laten duren. De lagere kosten zijn welkom en als het ongemak te beperken is wil ik er wel aan beginnen.nihilissimis schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:00:
Als je van plan bent om de standaard door Budget geleverde Draytek te gebruiken heb je hier geen last van. ONT uit/aanzetten kan ook, (bedoelde ik eigenlijk ook) maar dat duurt ook nog vrij lang. Het lijkt gemiddeld maar ongeveer 1x per dag te gebeuren, dus heel erg veel impact heeft het ook weer niet.
Ondanks de onwilligheid van de helpdesk toch maar aan de slag gegaan met de informatie die ik vond o.a. in het Tweakers Jonaz forum, en deze sites:
https://hack-gpon.org
https://providerforum.nl/...-huawei-gpon.95394/page-3.
De SFP in de media-converter gestopt en deze aan de laptop gehangen en de webgui is benaderbaar op 192.168.1.1.
Via de webgui op de GPON ONT moet je vervolgens het GPON SN en de Vendor ID overschrijven met de informatie die op de onderkant van de Nokia ONT staat.
Het GPON SN bestaat uit een 4-letterige Vendor ID gevolgt door 8 hexadecimalen serienummer. In het geval van de Nokia (voorheen Alcatel Lucent) ziet dat er ongeveer zo uit:
ALCL1A2B3C4E
De Vendor ID moet je een paar velden lager nog apart nog een keer invullen, ]dat is dus dezelfde als het eerste deel van het GPON SN:
ALCL
Toen dit gedaan was, de stoute schoenen aangetrokken en de glasvezel er maar eens ingeprikt.
Ik zat nog in de webgui, en daar ging de GPON status vlot van O1 naar O5.
Hoera! Dat betekent dat de GPON laag lijkt te werken.
Dus nu de SFP maar eens omgeprikt naar de router. Dit was maar half succesvol.
In de packet sniffer zag ik wel packets (voornamelijk ARP broadcast) voorbijkomen (van het hele /22 netwerk), maar ik kreeg geen IP adres via DHCP. Dan maar eens handmatig mijn IP adres aan de SFP interface toekennen, maar dat had ook geen effect. Ik kon de gateway nog steeds niet pingen.
Mmm.. Ik was wel klaar voor de dag en heb er maar eens een nachtje over geslapen.
De volgende dag keek ik eens wat dieper in de packets die ik voorbij zag komen. Ineens viel me op dat er consequent een VLAN 500 voorbij kwam. Die maar eens als subinterface op de SFP gedefinieerd.
Eureka! Ik kreeg (na nog wat trekken, duwen aan de interfaces) ineens een IP adres toegekend via DHCP! Dit was hetzelfde IP adres wat ik hiervoor ook al had.
Dus ik ben nu in de lucht via mijn eigen GPON ONU SFP! Viel alleszins mee achteraf.
Overigens heb ik geen outages meer gehad zoals hiervoor, ondanks dat het ARP script niet meer loopt.
Ik vermoed dat het te maken heeft met de DHCP-client optie "check-gateway=ping" in RouterOS, waardoor er periodiek (elke 10 sec) een ping naar de gateway gestuurd wordt, maar er daardoor ook een ARP broadcast getriggerd wordt.
Edit: Te vroeg gejuigd, vanaf vannacht om 5 uur lag alles er weer uit. Om hal 10 kwam het spontaan weer in de lucht, om kwart over 10 weer eruit. Ik heb het ARP script maar weer aangezet, handmatig runnen bracht alles direct weer online. Het blijft raar..
[ Voor 26% gewijzigd door nihilissimis op 22-06-2026 11:35 ]
Van Solcon heb ik een zwart blok met rj45 uitgang, die gaat er uit omdat dit een AON aansluiting betreft. M'n Genexis heeft een groene en blauwe fiber koppeling, de blauwe is in gebruik. Ik heb nog geen spullen ontvangen, nog 3 weken te gaan. Ik plan de monteur toch maar in, wellicht schuift de overstap dan ook op. Jammer van die langdurige uitval, ik zie dat m'n Linksys switches eventueel iets met ARP kunnen doen en de vraag is of dit straks de WAN van de router bereikt.
In eerste instantie herstartte ik telkens mijn UDM Pro, wat natuurlijk veel meer impact had op mijn lokale netwerk. Later ontdekte ik dat alleen de mediaconverter een herstart nodig had. Helaas is er tot op heden nog geen enkele medewerking vanuit Budget Thuis, laat staan zicht op een structurele oplossing.
Geïnspireerd door bovenstaande heb ik een LXC in de lucht geslingerd die elke vijf minuten een ping stuurt naar de gateway van Budget Thuis. ARPING kwam helaas niet voorbij mijn UDM Pro. Ik ben benieuwd of de verbinding nu stabieler blijft.Rhaloc schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:26:
[...]
Jazeker, zie onderstaand het script dat ik gebruik op mijn MikroTik RB5009 router. Gebruik op eigen risico.code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63# Send ARP broadcast request to a specified interface to keep the connection alive # # The ARP packet contains a request for the ethernet address (MAC) of the gateway, based on the gateway IP address received by the DHCP client running on the specified interface. # Prerequisite: the traffic generator (feature traffic-gen) must be enabled in the device-mode of the router # Function - Convert decimal IP address to hexadecimal (e.g. 192.168.0.1 to c0a80001) :local ip2hex do={ :local number [:tonum [:toip $1]] :local hexadec "0" :local remainder 0 :local hexChars "0123456789abcdef" :if ($number > 0) do={:set hexadec ""} :while ( $number > 0 ) do={ :set remainder ($number % 16) :set number (($number-$remainder) / 16) :set hexadec ([:pick $hexChars $remainder].$hexadec) } :set hexadec "00000000$hexadec" :set hexadec [:pick $hexadec ([:len $hexadec] - 8) [:len $hexadec]] :return $hexadec } # Function - Convert upper case colon-separated mac address to lower case with no separator (e.g. 00:1A:2B:3C:4D:5E to 001a2b3c4d5e) :local lmac do={ :local string [:tostr $1] :local result "" :local fromChars "0123456789ABCDEFabcdef:" :local toChars "0123456789abcdefabcdef" :local len [:len $string] :local pos 0 do { :local char [:pick $string $pos ($pos + 1)] :local char [:pick $toChars [:find $fromChars $char -1]] :if ([:typeof $char] != "nil") do={:set result "$result$char"} :set pos ($pos + 1) } while=($pos < 17) :return $result } # WAN interface to send the ARP request to (e.g. ether1) - CONFIGURABLE :local interfaceName "ether1" # Variables - STATIC :local broadcastAddress "ffffffffffff"; :local ipHeader "08060001080006040001" :local reqMac "000000000000" :local padding "000000000000000000000000000000000000" # Variables - CALCULATED :local interfaceMac [$lmac [/interface ethernet get $interfaceName mac-address]]; :local dhcpAddressDecWithSubnetMask [/ip dhcp-client get [find interface=$interfaceName] address]; :local dhcpAddressDec [:pick $dhcpAddressDecWithSubnetMask 0 [:find $dhcpAddressDecWithSubnetMask "/"]] :local dhcpAddressHex [$ip2hex $dhcpAddressDec] :local dhcpGatewayDec [/ip dhcp-client get [find interface=$interfaceName] gateway]; :local dhcpGatewayHex [$ip2hex $dhcpGatewayDec] :local arpPacketData "$broadcastAddress$interfaceMac$ipHeader$interfaceMac$dhcpAddressHex$reqMac$dhcpGatewayHex$padding"; # Send ARP package if DHCP address and gateway are found :if ([:len $dhcpAddressDec] > 0 and [:len dhcpGatewayDec] > 0) do={ /tool traffic-generator inject interface=$interfaceName data=$arpPacketData } else={ :log error "ARP request: ARP packet not sent. DHCP address or gateway empty." }
[ Voor 79% gewijzigd door CyberE op 26-06-2026 08:24 ]
En als je de eigen router van Budget er tussen zet, heb je dan deze problemen ook, of zijn die dan opgelost?CyberE schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:42:
Ik lees hier even mee, aangezien ik sinds een paar weken ook regelmatig last heb van een uitvallende netwerkverbinding.
Dat heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd. Ik ga er eigenlijk het liefst vanuit dat de gewenste situatie gewoon werkt zonder de bijgeleverde router van Budget Thuis.swhnld schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:33:
[...]
En als je de eigen router van Budget er tussen zet, heb je dan deze problemen ook, of zijn die dan opgelost?
Daarnaast meen ik me te herinneren dat ik hier op het forum al meerdere berichten heb gezien van mensen die de router van Budget Thuis er wel tussen hebben gezet, maar alsnog tegen dezelfde problemen aanliepen.
Mocht de LXC-oplossing, na een proefperiode geen verbetering opleveren, dan ga ik dat alsnog proberen.
ARP-berichten (inclusief gratuitous ARP) worden niet gerouteerd tussen verschillende IP-subnetten, omdat ARP een Layer 2-protocol is en alleen binnen eenzelfde broadcast-domein (VLAN/subnet) werkt. Daarom zal een ARPING vanaf een apparaat op je LAN niet werken.CyberE schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:42:
Ik lees hier even mee, aangezien ik sinds een paar weken ook regelmatig last heb van een uitvallende netwerkverbinding.
In eerste instantie herstartte ik telkens mijn UDM Pro, wat natuurlijk veel meer impact had op mijn lokale netwerk. Later ontdekte ik dat alleen de mediaconverter een herstart nodig had. Helaas is er tot op heden nog geen enkele medewerking vanuit Budget Thuis, laat staan zicht op een structurele oplossing.
[...]
Geïnspireerd door bovenstaande heb ik een LXC in de lucht geslingerd die elke vijf minuten een ping stuurt naar de gateway van Budget Thuis. ARPING kwam helaas niet voorbij mijn UDM Pro. Ik ben benieuwd of de verbinding nu stabieler blijft.
Ik heb al enige tijd het ARP script niet meer nodig gehad. Wel pingt mijn router periodiek de gateway om te monitoren of de verbinding actief is. Het kan zijn dat dit ook helpt om de verbinding actief te houden. Ik ben benieuwd of je verschil gaat merken met de LXC-oplossing. Mocht dit geen verbetering opleveren dan zou ik inderdaad proberen om de bijgeleverde router van Budget Thuis aan te sluiten.
Kan je op de UDM Pro niet scripten trouwens?
Onlangs ben ik ook overgestapt naar Budget Thuis/Internet en op dag 2 heb ik de helpdesk gevraagd om advies voor een andere router, dan de Draytek Vigor2765ac. Maar zowel de eerstelijns- als de tweedelijns-support kon mij niet verder helpen....
Uiteindelijk koos ik voor een wifi-router die op OpenWrt draait en heb een cron-job toegevoegd om elk uur de ARP-tabel te flushen. Zoals je je kunt voorstellen, is dit geen structurele oplossing.
Vorige week had ik wat tijd en kon het eea. onderzoeken met het resultaat hieronder.
De installatie is gewoon het script naar de router kopieeren en uitvoeren. Met extra parameters kan je de installatie valideren, de status checken, een uninstall doen en log informatie opvragen.
Let wel, dat je het IP-adres (192.168.8.1) moet aanpassen waarop je eigen router is ingesteld en na een firmware-upgrade het script opnieuw naar de router moet kopieeren en uitvoeren.
Readme:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
| # OpenWRT gateway ARP keep-alive — fix for intermittent WAN black-holes A small, dependency-light fix for OpenWRT routers (including GL.iNet, e.g. Flint 2 / GL-MT6000) on **IPoE/DHCP** fibre connections where the internet **intermittently dies until you flush the ARP cache** — typically because the ISP gateway is a **VRRP pair** that doesn't answer unicast ARP probes and/or misses gratuitous ARP on failover, so the router's neighbour entry rots. The scripts auto-detect the WAN device and gateway, so they work on any OpenWRT router with this symptom — common on open-access / wholesale fibre networks where the ISP gateway is a shared VRRP pair. ## Does this apply to me? You likely have this problem if **all** of these are true: - Your WAN is **DHCP/IPoE** (not PPPoE). - The internet drops intermittently, and **`ip neigh flush all`** (or unplugging/replugging the WAN cable) reliably fixes it. - `ip neigh show <gateway>` sometimes shows the gateway as `FAILED`, or the gateway MAC starts with **`00:00:5e:00:01:`** (an IANA VRRP virtual MAC). ## What it does 1. **Keep-alive service** — ARPs the gateway every 30 s so its neighbour entry never ages out (this is exactly what a stock ISP router's "ARP Detect" / connection-detection does). It logs rich diagnostics: each outage's start, duration, failed-probe count, and whether the gateway MAC changed (failover) or was simply unanswered. 2. **Kernel hardening** — sets `ucast_solicit=0` (re-validate by broadcast, which the gateway answers), a longer reachable time, and applies it on every WAN-up via hotplug. 3. **Upgrade persistence** — registers all files in `/etc/sysupgrade.conf` so they survive a *keep-settings* firmware upgrade. ## Install (one command) Copy `router-fix.sh` to the router and run it over SSH: ```sh scp router-fix.sh root@192.168.8.1:/tmp/ # from your computer (adjust router IP) ssh root@192.168.8.1 'sh /tmp/router-fix.sh install' ``` Then verify: ```sh ssh root@192.168.8.1 'sh /usr/bin/router-fix.sh validate' # exit 0 = healthy ``` ## Manage | Command | What it does | |---|---| | `sh router-fix.sh install` | Deploy, start service, apply tuning, persist across upgrades | | `sh router-fix.sh validate` | Rigorous pass/fail self-test (exit code 0 = all green) — scriptable | | `sh router-fix.sh check` | Quick read-only status, changes nothing | | `sh router-fix.sh report` | Summarise outage evidence from the log (counts + recent events) — local diagnostics | | `sh router-fix.sh remove` | Stop, disable, delete everything, undo persistence | ## Gathering evidence / diagnostics The keep-alive logs every gateway hiccup. To see them: ```sh sh /usr/bin/router-fix.sh report # summary: event counts + recent DOWN/RECOVERED lines logread -e arp-keepalive # the raw log ``` Log lines you'll see: - `DOWN: no ARP reply from <gw> ... (entry state=..., mac=...)` — an outage **started** (gateway stopped answering ARP). - `still DOWN after Ns ...` — heartbeat during a longer outage. - `RECOVERED after Ns / N failed probe(s); gateway MAC unchanged|CHANGED ...` — service restored; the duration and the **MAC unchanged vs CHANGED** distinction tells you whether it's an unanswered-ARP fault or a VRRP failover. - `starting (...)` — service launched (boot, restart, or respawn). Note: `logread` is an in-memory rolling buffer — it clears on reboot and wraps when full. For long-term records, periodically save `logread -e arp-keepalive` to a file. ## Firmware upgrades - **Keep-settings upgrade:** nothing to do — the files are in `/etc/sysupgrade.conf`. Run `validate` afterwards to confirm. - **Clean / factory flash (common on GL.iNet):** the rootfs is wiped. Copy `router-fix.sh` back and run `install` again. **Keep a copy off-router** (laptop, another always-on machine, or a USB stick). ## Files it creates on the router - `/usr/bin/arp-keepalive.sh` — the keep-alive loop - `/etc/init.d/arp-keepalive` — procd service - `/etc/hotplug.d/iface/99-neigh-tuning` — kernel tuning on WAN-up - `/usr/bin/router-fix.sh` — a copy of this manager (so you can re-run it after upgrades) ## Compatibility Standard OpenWRT (procd, hotplug, BusyBox). Tested intent: GL.iNet GL-MT6000 (Flint 2). No router-specific dependencies; `arping` is auto-installed if missing (falls back to `ping`). |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
| #!/bin/sh
# router-fix.sh — manage the gateway ARP keep-alive fix on OpenWRT (incl. GL.iNet).
#
# Fixes intermittent WAN black-holes on IPoE/DHCP connections where the ISP gateway
# (here a VRRP pair) lets the router's ARP entry go stale. Replicates the DrayTek
# "ARP Detect" behaviour: probe the gateway every 30s + harden the kernel neighbour
# settings. Auto-detects WAN device and gateway — no hardcoded values.
#
# USAGE:
# sh router-fix.sh install # write files, start service, apply tuning, persist across upgrades
# sh router-fix.sh validate # rigorous pass/fail check (exit 0 = all good) — use in automation
# sh router-fix.sh check # quick read-only status (changes nothing)
# sh router-fix.sh remove # stop, disable, delete everything, undo persistence
# sh router-fix.sh help
#
# After a firmware upgrade that KEPT settings: usually nothing to do (files are in
# /etc/sysupgrade.conf). After a CLEAN/factory flash: copy this script back and run
# `install` again. Keep a copy off-router (laptop / USB / another machine).
KEEPALIVE=/usr/bin/arp-keepalive.sh
INITD=/etc/init.d/arp-keepalive
HOTPLUG=/etc/hotplug.d/iface/99-neigh-tuning
SELF=/usr/bin/router-fix.sh
SYSUPGRADE=/etc/sysupgrade.conf
PERSIST_LIST="$KEEPALIVE $INITD $HOTPLUG $SELF"
UCAST=0; MCAST=5; REACH_MS=1200000; STALE=1200000 # tuning values
# ---------- helpers ----------
wan_dev() { ip route show default 2>/dev/null | awk '/default/{print $5; exit}'; }
wan_gw() { ip route show default 2>/dev/null | awk '/default/{print $3; exit}'; }
is_running() { pgrep -f arp-keepalive.sh >/dev/null 2>&1 || ps w 2>/dev/null | grep -q '[a]rp-keepalive.sh'; }
ok() { echo " [ OK ] $1"; }
fail() { echo " [FAIL] $1"; FAILED=$((FAILED+1)); }
info() { echo " [info] $1"; }
ensure_arping() {
command -v arping >/dev/null 2>&1 && return 0
echo "arping not found — installing iputils-arping..."
opkg update >/dev/null 2>&1 && opkg install iputils-arping >/dev/null 2>&1
command -v arping >/dev/null 2>&1 || echo " (arping unavailable; keep-alive will fall back to ping)"
}
write_keepalive() {
cat > "$KEEPALIVE" <<'EOF'
#!/bin/sh
# Keep the ISP gateway's ARP entry warm (replicates DrayTek "ARP Detect").
# Rich evidence logging: DOWN (entry state + MAC), still DOWN heartbeat, and
# RECOVERED (duration, failed-probe count, gateway MAC changed vs unchanged).
INTERVAL=30; FAST_INTERVAL=5; PROBE_TIMEOUT=2; HEARTBEAT=6
TAG=arp-keepalive
probe() {
if command -v arping >/dev/null 2>&1; then
arping -c1 -w"$PROBE_TIMEOUT" -I "$1" "$2" >/dev/null 2>&1
else
ping -c1 -W"$PROBE_TIMEOUT" "$2" >/dev/null 2>&1
fi
}
gw_mac() { ip neigh show "$1" dev "$2" 2>/dev/null | sed -n 's/.*lladdr \([0-9a-fA-F:]*\).*/\1/p'; }
gw_state() { ip neigh show "$1" dev "$2" 2>/dev/null | awk '{print $NF}'; }
logger -t "$TAG" "starting (replicates DrayTek ARP Detect)"
down_since=0; down_probes=0; mac_at_fail=""
while :; do
WAN_DEV=$(ip route show default 2>/dev/null | awk '/default/{print $5; exit}')
GW4=$(ip route show default 2>/dev/null | awk '/default/{print $3; exit}')
if [ -z "$WAN_DEV" ] || [ -z "$GW4" ]; then sleep "$INTERVAL"; continue; fi
if probe "$WAN_DEV" "$GW4"; then
if [ "$down_since" -ne 0 ]; then
dur=$(( $(date +%s) - down_since ))
mac_now=$(gw_mac "$GW4" "$WAN_DEV")
if [ -n "$mac_at_fail" ] && [ -n "$mac_now" ] && [ "$mac_at_fail" != "$mac_now" ]; then
note="gateway MAC CHANGED $mac_at_fail -> $mac_now (failover)"
else
note="gateway MAC unchanged (${mac_now:-?})"
fi
logger -t "$TAG" "RECOVERED after ${dur}s / ${down_probes} failed probe(s); $note"
down_since=0; down_probes=0; mac_at_fail=""
fi
sleep "$INTERVAL"
else
if [ "$down_since" -eq 0 ]; then
down_since=$(date +%s)
mac_at_fail=$(gw_mac "$GW4" "$WAN_DEV")
st=$(gw_state "$GW4" "$WAN_DEV")
logger -t "$TAG" "DOWN: no ARP reply from $GW4 on $WAN_DEV (entry state=${st:-none}, mac=${mac_at_fail:-none}); forcing re-resolve"
fi
down_probes=$((down_probes + 1))
if [ "$down_probes" -gt 1 ] && [ $((down_probes % HEARTBEAT)) -eq 0 ]; then
logger -t "$TAG" "still DOWN after $(( $(date +%s) - down_since ))s (${down_probes} failed probes)"
fi
ip neigh del "$GW4" dev "$WAN_DEV" 2>/dev/null
sleep "$FAST_INTERVAL"
fi
done
EOF
chmod +x "$KEEPALIVE"
}
write_initd() {
cat > "$INITD" <<'EOF'
#!/bin/sh /etc/rc.common
USE_PROCD=1
START=95
STOP=10
start_service() {
procd_open_instance
procd_set_param command /bin/sh /usr/bin/arp-keepalive.sh
procd_set_param respawn
procd_set_param stdout 1
procd_set_param stderr 1
procd_close_instance
}
EOF
chmod +x "$INITD"
}
write_hotplug() {
cat > "$HOTPLUG" <<'EOF'
#!/bin/sh
if [ -n "$ACTION" ]; then
[ "$ACTION" = "ifup" ] || exit 0
case "$INTERFACE" in wan|wan6|wwan) : ;; *) exit 0 ;; esac
fi
[ -z "$WAN_DEV" ] && exit 0
for fam in ipv4 ipv6; do
sysctl -w net.$fam.neigh.$WAN_DEV.ucast_solicit=0 >/dev/null 2>&1
sysctl -w net.$fam.neigh.$WAN_DEV.mcast_solicit=5 >/dev/null 2>&1
sysctl -w net.$fam.neigh.$WAN_DEV.base_reachable_time_ms=1200000 >/dev/null 2>&1
sysctl -w net.$fam.neigh.$WAN_DEV.gc_stale_time=1200000 >/dev/null 2>&1
done
logger -t neigh-tuning "applied on $WAN_DEV"
EOF
chmod +x "$HOTPLUG"
}
persist_add() {
[ -f "$SYSUPGRADE" ] || touch "$SYSUPGRADE"
for f in $PERSIST_LIST; do
grep -qxF "$f" "$SYSUPGRADE" 2>/dev/null || echo "$f" >> "$SYSUPGRADE"
done
}
persist_remove() {
[ -f "$SYSUPGRADE" ] || return 0
grep -vxF "$f" "$SYSUPGRADE" > "$SYSUPGRADE.tmp" 2>/dev/null && mv "$SYSUPGRADE.tmp" "$SYSUPGRADE"
done
}
# ---------- commands ----------
cmd_install() {
echo "== install =="
ensure_arping
write_keepalive; write_initd; write_hotplug
# keep a copy of this manager on the router (for re-running after upgrades)
if [ "$0" != "$SELF" ]; then cp "$0" "$SELF" 2>/dev/null && chmod +x "$SELF"; fi
"$INITD" enable >/dev/null 2>&1
"$INITD" restart >/dev/null 2>&1
sh "$HOTPLUG" # apply kernel tuning now
persist_add
echo "Installed. Validating..."
cmd_validate
}
cmd_validate() {
echo "== validate =="
FAILED=0
DEV=$(wan_dev); GW=$(wan_gw)
[ -n "$DEV" ] && [ -n "$GW" ] && ok "WAN detected: dev=$DEV gw=$GW" || fail "no default route / WAN device"
[ -x "$KEEPALIVE" ] && ok "keep-alive script present" || fail "missing $KEEPALIVE"
[ -x "$INITD" ] && ok "init service present" || fail "missing $INITD"
[ -x "$HOTPLUG" ] && ok "hotplug tuning present" || fail "missing $HOTPLUG"
is_running && ok "keep-alive service is running" || fail "keep-alive service NOT running"
if [ -n "$GW" ]; then
ST=$(ip neigh show "$GW" 2>/dev/null)
echo "$ST" | grep -q lladdr && ! echo "$ST" | grep -qi failed \
&& ok "gateway neighbour present: $ST" || fail "gateway entry missing/FAILED: ${ST:-none}"
fi
if [ -n "$DEV" ]; then
V=$(cat /proc/sys/net/ipv4/neigh/"$DEV"/ucast_solicit 2>/dev/null)
[ "$V" = "$UCAST" ] && ok "ucast_solicit=$V" || fail "ucast_solicit=$V (expected $UCAST)"
V=$(cat /proc/sys/net/ipv4/neigh/"$DEV"/base_reachable_time_ms 2>/dev/null)
[ "$V" = "$REACH_MS" ] && ok "base_reachable_time_ms=$V" || fail "base_reachable_time_ms=$V (expected $REACH_MS)"
fi
grep -qxF "$f" "$SYSUPGRADE" 2>/dev/null && ok "persisted: $f" || fail "NOT in $SYSUPGRADE: $f"
done
echo "----"
if [ "$FAILED" -eq 0 ]; then echo "RESULT: PASS (all checks green)"; return 0
else echo "RESULT: FAIL ($FAILED problem(s))"; return 1; fi
}
cmd_check() {
echo "== check (read-only) =="
echo "WAN device : $(wan_dev)"; echo "WAN gateway: $(wan_gw)"
is_running && echo "service : RUNNING" || echo "service : stopped/absent"
for f in $PERSIST_LIST; do [ -e "$f" ] && echo "file : $f (present)" || echo "file : $f (MISSING)"; done
GW=$(wan_gw); [ -n "$GW" ] && echo "gw neigh : $(ip neigh show "$GW" 2>/dev/null)"
DEV=$(wan_dev); [ -n "$DEV" ] && echo "ucast_sol. : $(cat /proc/sys/net/ipv4/neigh/"$DEV"/ucast_solicit 2>/dev/null)"
}
cmd_remove() {
echo "== remove =="
[ -x "$INITD" ] && { "$INITD" stop >/dev/null 2>&1; "$INITD" disable >/dev/null 2>&1; }
rm -f "$KEEPALIVE" "$INITD" "$HOTPLUG"
persist_remove
echo "Removed scripts, service and persistence. (Kernel tuning resets on next reboot.)"
echo "Note: $SELF left in place — delete manually if you also want the manager gone."
}
cmd_report() {
echo "== ARP keep-alive evidence report =="
L=$(logread -e arp-keepalive 2>/dev/null)
[ -z "$L" ] && { echo "no log entries found (in-memory log may have rotated or service just started)"; return 0; }
echo "Outage events (DOWN) : $(echo "$L" | grep -c 'DOWN:')"
echo "Recoveries : $(echo "$L" | grep -c 'RECOVERED')"
echo "MAC changes/failover : $(echo "$L" | grep -c 'MAC CHANGED')"
echo "Service (re)starts : $(echo "$L" | grep -c 'starting')"
echo "--- recent events (DOWN / RECOVERED), newest last ---"
echo "$L" | grep -E 'DOWN:|RECOVERED' | tail -25
echo "----"
}
case "$1" in
install) cmd_install ;;
validate) cmd_validate ;;
check) cmd_check ;;
report) cmd_report ;;
remove) cmd_remove ;;
*) echo "Usage: sh router-fix.sh {install|validate|check|report|remove|help}"
echo " install - deploy + start + persist across firmware upgrades"
echo " validate - rigorous pass/fail self-test (exit 0 = healthy)"
echo " check - quick read-only status"
echo " report - summarise outage evidence from the log (local diagnostics)"
echo " remove - undo everything" ;;
esac |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
| #!/bin/sh
# capture-during-outage.sh
# Run this ON THE ROUTER, WHILE the problem is happening, BEFORE you flush anything.
# It decides Root cause A (gateway ignores unicast ARP) vs B (gateway MAC changed),
# and shows whether the outage is IPv4-only, IPv6-only, or both.
#
# Usage: sh capture-during-outage.sh (prints to screen + appends to log)
# output also appended to /tmp/net-capture.log
LOG=/tmp/net-capture.log
V4_ANCHOR=1.1.1.1
V6_ANCHOR=2606:4700:4700::1111 # Cloudflare v6; change if you prefer
ts() { date '+%Y-%m-%d %H:%M:%S'; }
say() { echo "$*" | tee -a "$LOG"; }
GW4=$(ip route show default 2>/dev/null | awk '/default/{print $3; exit}')
GW6=$(ip -6 route show default 2>/dev/null | awk '/default/{print $3; exit}')
say "==================== CAPTURE @ $(ts) ===================="
say "WAN device : ${WAN_DEV:-<none>}"
say "IPv4 gw : ${GW4:-<none>}"
say "IPv6 gw : ${GW6:-<none>}"
say "--- [1] gateway neighbour entry + STATE (note the lladdr MAC and the state) ---"
[ -n "$GW4" ] && ip neigh show "$GW4" dev "$WAN_DEV" 2>/dev/null | tee -a "$LOG"
[ -n "$GW6" ] && ip -6 neigh show "$GW6" dev "$WAN_DEV" 2>/dev/null | tee -a "$LOG"
MAC_BEFORE=$(ip neigh show "$GW4" dev "$WAN_DEV" 2>/dev/null | awk '{for(i=1;i<=NF;i++)if($i=="lladdr")print $(i+1)}')
say "gateway MAC (before): ${MAC_BEFORE:-<unknown>}"
say "--- [2] reachability per stack (which one is actually down?) ---"
if [ -n "$GW4" ]; then ping -c2 -W2 "$GW4" >/dev/null 2>&1 && say "ping gateway v4 : OK" || say "ping gateway v4 : FAIL"; fi
ping -c2 -W2 "$V4_ANCHOR" >/dev/null 2>&1 && say "ping $V4_ANCHOR (off-net v4): OK" || say "ping $V4_ANCHOR (off-net v4): FAIL"
( ping -6 -c2 -W2 "$V6_ANCHOR" >/dev/null 2>&1 || ping6 -c2 -W2 "$V6_ANCHOR" >/dev/null 2>&1 ) \
&& say "ping off-net v6 : OK" || say "ping off-net v6 : FAIL"
say "--- [3] force ONE re-resolve of the gateway, then re-read its MAC ---"
if [ -n "$GW4" ] && [ -n "$WAN_DEV" ]; then
ip neigh del "$GW4" dev "$WAN_DEV" 2>/dev/null
ping -c2 -W2 "$GW4" >/dev/null 2>&1
MAC_AFTER=$(ip neigh show "$GW4" dev "$WAN_DEV" 2>/dev/null | awk '{for(i=1;i<=NF;i++)if($i=="lladdr")print $(i+1)}')
say "gateway MAC (after re-resolve): ${MAC_AFTER:-<unknown>}"
if [ -n "$MAC_BEFORE" ] && [ -n "$MAC_AFTER" ] && [ "$MAC_BEFORE" != "$MAC_AFTER" ]; then
say ">>> VERDICT: MAC CHANGED => Root cause B (gateway MAC rotation / missed gratuitous ARP)."
say " Do NOT pin a permanent ARP entry. Rely on Fix 1 (kernel tuning) + watchdog."
else
say ">>> VERDICT: MAC SAME (and state was STALE/PROBE/FAILED) => Root cause A (gateway ignores unicast probes)."
say " Fix 1 ucast_solicit=0 should resolve this; pinning (Fix 2) is also safe since MAC is stable."
fi
fi
say "==================== END CAPTURE ====================="
say "" |
Achtergrond van mijn vraag, iemand wil weg bij de huidige provider, gebruikt daar de router van die provider zonder problemen (internet verkeer, streaming, laptop, telefoon, TV erop). Zal de Draytek dan ook gewoon voldoen?
Mijn belangrijkste reden was dat de Draytek niet de volledige bandbreedte via wifi ondersteunt die aan de WAN zijde beschikbaar is en minder antennes heeft dan de router van mijn vorige ISP.swhnld schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:26:
@cta wat was er mis met de Draytek dat je op dag 2 een andere router wilde? Of was er op zichzelf niets mis met de router, maar wilde je neer controle of functionaliteiten.
Achtergrond van mijn vraag, iemand wil weg bij de huidige provider, gebruikt daar de router van die provider zonder problemen (internet verkeer, streaming, laptop, telefoon, TV erop). Zal de Draytek dan ook gewoon voldoen?
Ik gebruik geen VoIP- of tv-diensten van Budget Internet/Thuis, dus daar kan ik niets over zeggen, maar internet (met de voor mij specifieke beperkingen op de Draytek) is stabiel.
Helaas bleek ook de LXC-oplossing geen oplossing te zijn. Vervolgens heb ik op mijn UDM Pro de ARP cache refresh ingesteld op elke vijf seconden. Dat leek in eerste instantie de problemen te verhelpen, maar vandaag klapte de verbinding helaas opnieuw eruit.CyberE schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:31:
[...]
Dat heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd. Ik ga er eigenlijk het liefst vanuit dat de gewenste situatie gewoon werkt zonder de bijgeleverde router van Budget Thuis.
Daarnaast meen ik me te herinneren dat ik hier op het forum al meerdere berichten heb gezien van mensen die de router van Budget Thuis er wel tussen hebben gezet, maar alsnog tegen dezelfde problemen aanliepen.
Mocht de LXC-oplossing, na een proefperiode geen verbetering opleveren, dan ga ik dat alsnog proberen.
Opvallend genoeg is de internetverbinding niet volledig weg. Via mijn VPN kan ik nog gewoon verbinding maken met mijn thuisnetwerk, dus er is nog wel connectiviteit. Alleen verkeer naar buiten lijkt niet meer te werken: websites en andere externe diensten zijn dan niet meer bereikbaar.
EDIT: vanmiddag staat dan toch maar op de rol om de Draytek Vigor 2765ac er voor te gooien.
Iemand nog suggesties hoe deze zo goed mogelijk in bridge mode te zetten, aangezien Budget Thuis de WAN settings volledig lijkt te hebben weggepoetst...(of heeft dit model dat onder andere opties weggestopt?)
[ Voor 11% gewijzigd door CyberE op 02-07-2026 12:47 ]
Ik had ook zoiets. Ik kon bijvoorbeeld 1.1.1.1 en 9.9.9.9 en 164.138.24.108 (budgetthuis.nl) wel bereiken (ping, dns en website), maar verder weinig. Ook VPN vanaf mobiel blijft werken.CyberE schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:12:
Opvallend genoeg is de internetverbinding niet volledig weg. Via mijn VPN kan ik nog gewoon verbinding maken met mijn thuisnetwerk, dus er is nog wel connectiviteit. Alleen verkeer naar buiten lijkt niet meer te werken: websites en andere externe diensten zijn dan niet meer bereikbaar.
Kan jij deze sites tijdens de outages ook nog bereiken?
Dat lijkt bij mij ook het geval te zijn. Even een aanname, maar alles wat puur op IP-adressen werkt, blijft tijdens een storing gewoon functioneren. De DNS-servers (1.1.1.1 en 8.8.8.8) zijn bijvoorbeeld nog prima te pingen en ook mijn VPN vanaf mijn mobiel naar huis blijft werken, wat logisch is omdat die verbinding direct via een IP-adres loopt.nihilissimis schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:14:
[...]
Ik had ook zoiets. Ik kon bijvoorbeeld 1.1.1.1 en 9.9.9.9 en 164.138.24.108 (budgetthuis.nl) wel bereiken (ping, dns en website), maar verder weinig. Ook VPN vanaf mobiel blijft werken.
Kan jij deze sites tijdens de outages ook nog bereiken?
Alles wat gebruikmaakt van een hostname of URL lijkt daarentegen niet meer te werken. Het lijkt er dus op dat DNS-resolutie of verkeer op basis van hostnames ergens misgaat.
De UDM Pro draait een periodieke internetcheck waarbij hij een ping doet naar ui.com en naar de primaire (1.1.1.1) en secundaire (8.8.8.8) DNS-server. Tijdens zo'n storing blijven de pings naar 1.1.1.1 en 8.8.8.8 gewoon succesvol, maar de ping naar ui.com mislukt steevast. Dat resulteert telkens in de bekende melding van 33% packet loss.
De volgende keer dat de storing optreedt zal ik ook eens proberen of ik de IP-adressen die jij noemt (9.9.9.9 en 164.138.24.108) nog kan bereiken, om te kijken of ik precies hetzelfde patroon zie.
Ik moet nog eens testen of de packets uitgaand bijvoorbeeld wel aankomen.
De Budget/Fibercrew gateway reageert uitsluitend op broadcast-ARP requests, en pas nadat dit wordt afgedwongen, ook zoals aangegeven door andere tweakers, dmv. het flushen van de ARP tabel, opnieuw aansluiten van de WAN-kabel, WAN-interface opnieuw verbinden of het herstarten van router/ONT, er weer verkeer is.
De DrayTek lijkt dit probleem te voorkomen dmv. een ARP keep-alive, waarbij de ARP tabel in korte intervallen wordt ververst. Mogelijk gebeurt dit via een aangepaste kernel of een parameter die niet toegankelijk is voor end-users, op het web interface.
Met de overstap heb ik nu een groene connector (APC) en neem ik aan GPON gezien de Nokia G‑010G‑T. Nu wil ik hetzelfde trucje herhalen. Heeft iemand ook al dit werkend en toevallig de links naar de onderdelen die ik moet bestellen?
Kijkende naar de specs:
https://www.winncom.com/pdf/Nokia_G-010G-T/Nokia_ONT_G-010G-T_DS.pdf
Wavelength: 1490 nm downstream, 1310 nm upstream
Dan zou ik bijv. met deze uitkunnen:
https://www.fs.com/products/192478.html?now_cid=4897
Volgens mij was ik de eerste die het geprobeerd (en werkend) heeft:
https://gathering.tweaker...message/85517196#85517196
Ik heb zelf de SFP https://nl.aliexpress.com/item/1005005376677727.html bij Ali besteld, maar fs.com heeft ook modules die (bij de concurrenten in elk geval) werken. Die waar je naar linkt heeft volgens mij geen MAC en dat werkt niet. Als ik het goed heb begrepen : zonder MAC moet je router native PON gaan kletsen en dat kan ie waarschijnlijk niet, met MAC wordt de module als ethernet interface herkend.
Het Budget Thuis eigen netwerk heeft dezelfde belichter (FiberCrew) als Jonaz, dus daar heb ik uit het forum veel informatie gehaald.
Verder heb je met een eigen router het probleem dat hierboven uitgebreid besproken is, namelijk dat de verbinding regelmatig uitvalt, tenzij je om de zoveel minuten een ‘gratuitous ARP’ broadcast om de verbinding open te houden. Voor de UDM Pro zal je daar zelf een scriptje voor moeten schrijven als dat kan.
Voor Mikrotik (die ik heb) en OpenWRT zijn hierboven scripts gepost.
[ Voor 20% gewijzigd door nihilissimis op 08-07-2026 13:51 ]
Ik heb even jouw stukken gelezen, indrukwekkendnihilissimis schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:38:
Leuke uitdaging @Veenbrandt!
Volgens mij was ik de eerste die het geprobeerd (en werkend) heeft:
https://gathering.tweaker...message/85517196#85517196
Ik heb zelf de SFP https://nl.aliexpress.com/item/1005005376677727.html bij Ali besteld, maar fs.com heeft ook modules die (bij de concurrenten in elk geval) werken. Die waar je naar linkt heeft volgens mij geen MAC en dat werkt niet. Als ik het goed heb begrepen : zonder MAC moet je router native PON gaan kletsen en dat kan ie waarschijnlijk niet, met MAC wordt de module als ethernet interface herkend.
Het Budget Thuis eigen netwerk heeft dezelfde belichter (FiberCrew) als Jonaz, dus daar heb ik uit het forum veel informatie gehaald.
Verder heb je met een eigen router het probleem dat hierboven uitgebreid besproken is, namelijk dat de verbinding regelmatig uitvalt, tenzij je om de zoveel minuten een ‘gratuitous ARP’ broadcast om de verbinding open te houden. Voor de UDM Pro zal je daar zelf een scriptje voor moeten schrijven als dat kan.
Voor Mikrotik (die ik heb) en OpenWRT zijn hierboven scripts gepost.
Aanpassingen bij de UDM Pro ben ik een beetje huiverig voor aangezien het probleem van UniFi is dat bij sommige aanpassingen je de UDM gelijk om zeep helpt. Om een voorbeeld te geven: poort 10 (SFP) was mijn WAN poort 1 (mijn primaire internet) voordat ik overstapte naar Budget, vervolgens kreeg ik op poort 9 (WAN poort 2) via UTP mijn internet. Omdat deze poort 9 aangemerkt werd als back-up, werd het weergegeven als fail-over wat eigenlijk niet klopt. Daarna dacht ik, ik wissel de assignment even om. Loopt de UDM compleet vast, totaal niet meer te bereiken ook niet een vaste kabel. Kon de UDM resetten.....vervolgens een back-up teruggezet....miste ik een deel van de configuratie. Wat ogenschijnlijk een kleine ingreep had moeten zijn, zorgde voor een hoop problemen. Bij UniFi gaan ze het nu onderzoeken aangezien zij ook snappen, dat dit niet mag voor komen
Dus ik ga niet lopen spelen met dat ding. Heeft mij al genoeg tijd gekost.
Ik haal denk ik een kabel van 15m en leg de NTU in de technische ruimte dicht bij de UDM.
Bedankt voor je informatie.
Kijkende naar voorgaande posts, wanneer treedt die packet loss op? Een dag, een week,.....? Tot nu toe en gisteren geen enkel probleem gehad. De zaken zijn zeer stabiel wanneer ik de UDM op de NTU aansluit. Afkloppen.
[ Voor 4% gewijzigd door Veenbrandt op 08-07-2026 17:19 ]
De eigen ONT was voor mij niet inpluggen en gaan, maar nu ik eenmaal weet hoe het moet vond ik het niet heel moeilijk. Je moet dus alleen de serial even clonen (staat achterop je Nokia ONT) zoals ik in mijn verhaal omschreven heb.
Als je de configuratie van de UDM verder niet wilt aanpassen, dan kan je VLAN 500 ook op de SFP zelf instellen, dan is er geen verschil met de ONT van Budget.
Als we overstappen naar budget is het dan alleen een kwestie van de router omwisselen?
Of krijgen we ook een ander zwart kastje wat je over het witte kastje aan de muur moeten schuiven?
( alvast excuus, ik weet de juiste benaming niet van de 2 kastjes )
Zij raden de https://www.fs.com/products/133619.html aan. Ook bij de Q&A staat dat ze allemaal deze aanraden. Qua prijs zit die in de buurt van de AliExpress.
Ik dacht dat ik ook het alleen kon, ware niet dat monteur in de wijkcentrale nog iets moest aanpassen voordat het werkte. Ik bleef namelijk het signaal van mijn oude provider ontvangen.joey82 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:28:
We zitten nu bij kpn ( internet/tv )
Als we overstappen naar budget is het dan alleen een kwestie van de router omwisselen?
Of krijgen we ook een ander zwart kastje wat je over het witte kastje aan de muur moeten schuiven?
( alvast excuus, ik weet de juiste benaming niet van de 2 kastjes )
Vandaar ook de vraag.Veenbrandt schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:32:
[...]
Ik dacht dat ik ook het alleen kon, ware niet dat monteur in de wijkcentrale nog iets moest aanpassen voordat het werkte. Ik bleef namelijk het signaal van mijn oude provider ontvangen.
Budget heeft namelijk geen proces om je eigen PON-ID (=serial) aan hen door te geven (om deze toegang te geven op de OLT), dus het gaat alleen werken als je de PON-ID clone-t van je Nokia ONT. Hoe je dat doet staat hier goed omschreven:
https://providerforum.nl/...-huawei-gpon.95394/page-3
Alleen is dat dus voor die van Aliexpress en niet die van FS, maar dat zal vergelijkbaar gaan.
Voor de FS staat het hier:
https://hack-gpon.org/ont-fs-com-gpon-onu-stick-with-mac/
[ Voor 21% gewijzigd door nihilissimis op 08-07-2026 20:19 ]
Lelystad of all places,nihilissimis schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:14:
@joey82 , dat hangt ervan af in welk gebied je zit. In de verzorgingsgebieden van FiberCrew (zie hiervoor Jonaz.nl), dan ga je over naar een andere belichter en krijg je zeker ook een nieuwe ONT ('kastje aan de muur'), anders misschien niet.
Hoe kom ik daar achter?
Via FiberCrew is het ook goedkoper (20 ipv 25 EUR/maand introductie)
[ Voor 27% gewijzigd door nihilissimis op 08-07-2026 20:25 ]
Met die link van providerforum staat, hoe ik module kan bereiken wanneer ik een UDM gebruik. Hopelijk haalt het de UDM niet onderuitnihilissimis schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:01:
@Veenbrandt Ik zou die met WebGUI nemen (de 351565 volgens mij, is ook nog customized voor Ubiquity). Sorry, ik zie dat je sowieso met SSH of telnet moet inloggen om de PON-ID aan te passen op de FS. Dus dan heeft de WebGUI weinig toegevoegde waarde (en die verbruikt 1W meer energie).
Budget heeft namelijk geen proces om je eigen PON-ID (=serial) aan hen door te geven (om deze toegang te geven op de OLT), dus het gaat alleen werken als je de PON-ID clone-t van je Nokia ONT. Hoe je dat doet staat hier goed omschreven:
https://providerforum.nl/...-huawei-gpon.95394/page-3
Alleen is dat dus voor die van Aliexpress en niet die van FS, maar dat zal vergelijkbaar gaan.
Voor de FS staat het hier:
https://hack-gpon.org/ont-fs-com-gpon-onu-stick-with-mac/
Je had je vraag ook in het Youfone topic gesteld en daar heb ik hem al beantwoord. en als je kijkt op de website van Fibercrew dan zie je dat Lelystad inderdaad een gebied is waar Fibercrew levert. Dus je mag er vanuit gaan dat je inderdaad Budget via Fibercrew krijgt en dan een andere ONT ontvangt.joey82 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:18:
[...]
Lelystad of all places,
Hoe kom ik daar achter?
Er is een hele kleine kans dat Budget in lelystad toch levert via KPN Wholesale. Er zijn sowieso twee golfpark-wijken met een eigen PoP waar Fibercrew niet op aangesloten heeft. Die in Noord en Buitenhof. En de bedrijventerreinen die nu aangelegd worden zijn allemaal gebouwd volgens het nieuwe principe waarbij elke partij via KPN moet leveren.
Waarom? Ik heb perfect internet met mijn UDM Pro, maar die stuurt natuurlijk niks terug aan hun.
Vandaag bezorgde Dhl de spullen in 1 doos (Nokia, Draytek V2765AC en Sagemcom DIW253V).
Krap een week voor de 16e (geplande overstap), al ga ik uit van de 20e (monteur beschikbaar).
Btw, er zit geen glasvezel patchkabel bij, dat zou je niet zelf kunnen/mogen doen of de monteur regelt dat omdat het per ONT kan verschillen.
[ Voor 21% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-07-2026 14:14 ]
Ben benieuwd hoe de DIW253V bevalt en of de specificaties kloppen.
Hoeveel opslag heeft de DIW253V? Kan je sideloaden? Staat er "Android TV 14" op?
Als dat is gebeurd kan je een eigen Google account toevoegen (gedaan) waarna hij een hele rits apps voorstelt om te installeren die je eerder hebt gebruikt.
Vervolgens krijgt de remote een update en dan start de tv box tot je strandt met aanmelden omdat je tv abo nog niet actief is
Geen nood, met de apps knop op de remote zie je alle apps en die werken zoals verwacht.
De tv bedienen lukt niet, behalve dat hij via hdmi cec aan en uit gaat (of de tv box gaat met de tv mee uit/aan).
Je zou verwachten dat er iets gebeurt als je de knop linksboven of de middelste bedient, niet dus.
Bij Budget internet (website) kom je niet verder dan een beschrijving van de knoppen, niks over hoe de remote je tv zou kunnen besturen of wat daar voor nodig is.
Er zit geen echte handleiding bij de tv box, enkel een papiertje over milieu e.d.
Met een Harmony hub verbinden werkt niet omdat hij geen IR lijkt te hebben, althans er is een venster voor maar hij zendt niks (niet zichtbaar met een camera).
De apps op een andere volgorde zetten lijkt niet te kunnen, maar ik keek daar niet lang naar.
Verder wel direct 4K met HDR (mijn tv heeft geen Dolby Vision) en wat ik kon doen ging vlot.
De Play store biedt veel apps, ook die niet met tv te maken hebben.
Morgen ga ik eens kijken hoe hij Prime doet wat geluid, beeld, stabiliteit en de bediening betreft.
Als de alternatieve launcher het ondersteund kan je wel de apps volgorde aanpassen.
De standaard launcher kan je dan indien nodig bijvoorbeeld als app starten.
Bovenstaande is in ieder geval mogelijk bij de DIW7022 (van KPN).
Nog wat gepruts met de Kpn box om de Harmony hub te kunnen gebruiken of juist met de LG tv remote de Kpn box te bedienen, de situatie is vergelijkbaar.
:strip_exif()/f/image/KxF7GkJ2uKXt2dbnJlpAdh4p.jpg?f=fotoalbum_large)
Developer kom je niet in zonder een code, kan eventueel met een andere app.
[ Voor 50% gewijzigd door Speedy-Andre op 12-07-2026 18:10 ]
@nihilissimis Te vroeg gejuicht.....na 4,5 dag lag het internet eruit. DNS 8.8.8.8 was niet meer te bereiken. NTU weer herstart en nu werkt het weer naar behoren.nihilissimis schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:32:
Inmiddels 3 dagen stabiel in de lucht met eigen SFP, dus het werkt prima.
Overigens heb ik geen outages meer gehad zoals hiervoor, ondanks dat het ARP script niet meer loopt.
Ik vermoed dat het te maken heeft met de DHCP-client optie "check-gateway=ping" in RouterOS, waardoor er periodiek (elke 10 sec) een ping naar de gateway gestuurd wordt, maar er daardoor ook een ARP broadcast getriggerd wordt.
Edit: Te vroeg gejuigd, vanaf vannacht om 5 uur lag alles er weer uit. Om hal 10 kwam het spontaan weer in de lucht, om kwart over 10 weer eruit. Ik heb het ARP script maar weer aangezet, handmatig runnen bracht alles direct weer online. Het blijft raar..