Oké, voor iedereen die via FiberCrew/Jonaz een Budget Internet-verbinding heeft lopen en eigen modem wil gebruiken:
Ik heb opnieuw met de klantenservice gebeld, mijn verhaal uitgelegd en expliciet gevraagd of ze dit aan de tweede lijn konden doorgeven: ik ben aangesloten via FiberCrew, heb recht op het gebruik van een eigen modem, maar dat dit met de standaardinstructies niet lukt.
Ze kwam later terug met het antwoord dat de tweede lijn aangaf dat ik als klant dan maar met KPN moest bellen.
Dat was natuurlijk een ridicuul antwoord en nog erger: het bewees dat ze totaal niet begrepen had wat mijn situatie is. (Als ik via KPN aangesloten was, was er überhaupt geen probleem.)
Ik heb haar gevraagd dit alsnog hogerop te escaleren en heb een beetje gebluft door te zeggen dat ik op dit forum had gelezen dat iemand op deze manier wél geholpen was. Dat wilde ze doen (het was trouwens een aardige meid) en ze zou me later op de dag terugbellen.
In de tussentijd heb ik mijn eigen modem weer aangesloten op het ONT-punt. Zoals verwacht kreeg ik een IP-adres, maar helaas stopte dat na ongeveer 40 minuten weer met werken, het lijkt wel een pre-auth grace period?
Daarna heb ik het MAC-adres van de DrayTek achterhaald en dit gecloned in mijn eigen router. En op dit moment heb ik al anderhalf uur een stabiele verbinding! 🎉
Geen idee of de oplossing echt zo simpel was (MAC-adres clonen), of dat Budget Internet ondertussen toch FiberCrew heeft gevraagd om het gebruik van een eigen modem open te zetten. Ik weet het niet, maar voorlopig lijkt dit te werken 🙂
EDIT: nog steeds UP. Zie nu ook dat ik een nieuw extern IP adres heb gekregen, dus het lijkt er sterk op dat er toch iets is geconfigureerd aan de kant van budget/fibercrew
[
Voor 90% gewijzigd door
procyon op 02-02-2026 13:07
]