ARP-berichten (inclusief gratuitous ARP) worden niet gerouteerd tussen verschillende IP-subnetten, omdat ARP een Layer 2-protocol is en alleen binnen eenzelfde broadcast-domein (VLAN/subnet) werkt. Daarom zal een ARPING vanaf een apparaat op je LAN niet werken.CyberE schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:42:
Ik lees hier even mee, aangezien ik sinds een paar weken ook regelmatig last heb van een uitvallende netwerkverbinding.
In eerste instantie herstartte ik telkens mijn UDM Pro, wat natuurlijk veel meer impact had op mijn lokale netwerk. Later ontdekte ik dat alleen de mediaconverter een herstart nodig had. Helaas is er tot op heden nog geen enkele medewerking vanuit Budget Thuis, laat staan zicht op een structurele oplossing.
[...]
Geïnspireerd door bovenstaande heb ik een LXC in de lucht geslingerd die elke vijf minuten een ping stuurt naar de gateway van Budget Thuis. ARPING kwam helaas niet voorbij mijn UDM Pro. Ik ben benieuwd of de verbinding nu stabieler blijft.
Ik heb al enige tijd het ARP script niet meer nodig gehad. Wel pingt mijn router periodiek de gateway om te monitoren of de verbinding actief is. Het kan zijn dat dit ook helpt om de verbinding actief te houden. Ik ben benieuwd of je verschil gaat merken met de LXC-oplossing. Mocht dit geen verbetering opleveren dan zou ik inderdaad proberen om de bijgeleverde router van Budget Thuis aan te sluiten.
/f/image/J5GwJyj9nX2p5ezCsvL9jkh7.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KxF7GkJ2uKXt2dbnJlpAdh4p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bj2wWx8hpY6hy9ItKjwom0K4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1isbBkDWkKn44iRwoRnm2blB.jpg?f=fotoalbum_large)