• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:22
joey82 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:28:
We zitten nu bij kpn ( internet/tv )

Als we overstappen naar budget is het dan alleen een kwestie van de router omwisselen?

Of krijgen we ook een ander zwart kastje wat je over het witte kastje aan de muur moeten schuiven?

( alvast excuus, ik weet de juiste benaming niet van de 2 kastjes )
Ik dacht dat ik ook het alleen kon, ware niet dat monteur in de wijkcentrale nog iets moest aanpassen voordat het werkte. Ik bleef namelijk het signaal van mijn oude provider ontvangen.

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:09
Veenbrandt schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:32:
[...]

Ik dacht dat ik ook het alleen kon, ware niet dat monteur in de wijkcentrale nog iets moest aanpassen voordat het werkte. Ik bleef namelijk het signaal van mijn oude provider ontvangen.
Vandaar ook de vraag.

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-07 14:23
@Veenbrandt Ik zou die met WebGUI nemen (de 351565 volgens mij, is ook nog customized voor Ubiquity). Sorry, ik zie dat je sowieso met SSH of telnet moet inloggen om de PON-ID aan te passen op de FS. Dus dan heeft de WebGUI weinig toegevoegde waarde (en die verbruikt 1W meer energie).
Budget heeft namelijk geen proces om je eigen PON-ID (=serial) aan hen door te geven (om deze toegang te geven op de OLT), dus het gaat alleen werken als je de PON-ID clone-t van je Nokia ONT. Hoe je dat doet staat hier goed omschreven:
https://providerforum.nl/...-huawei-gpon.95394/page-3
Alleen is dat dus voor die van Aliexpress en niet die van FS, maar dat zal vergelijkbaar gaan.
Voor de FS staat het hier:
https://hack-gpon.org/ont-fs-com-gpon-onu-stick-with-mac/

[ Voor 21% gewijzigd door nihilissimis op 08-07-2026 20:19 ]

• nihilissimis
@joey82 , dat hangt ervan af in welk gebied je zit. In de verzorgingsgebieden van FiberCrew (zie hiervoor Jonaz.nl), dan ga je over naar een andere belichter en krijg je zeker ook een nieuwe ONT ('kastje aan de muur'), anders misschien niet.

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:09
nihilissimis schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:14:
@joey82 , dat hangt ervan af in welk gebied je zit. In de verzorgingsgebieden van FiberCrew (zie hiervoor Jonaz.nl), dan ga je over naar een andere belichter en krijg je zeker ook een nieuwe ONT ('kastje aan de muur'), anders misschien niet.
Lelystad of all places,

Hoe kom ik daar achter?

• nihilissimis
Kijken of je jonaz internet kan bestellen. Zo ja dan ga je via FiberCrew geleverd krijgen.
Via FiberCrew is het ook goedkoper (20 ipv 25 EUR/maand introductie)

[ Voor 27% gewijzigd door nihilissimis op 08-07-2026 20:25 ]

• Veenbrandt
nihilissimis schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:01:
@Veenbrandt Ik zou die met WebGUI nemen (de 351565 volgens mij, is ook nog customized voor Ubiquity). Sorry, ik zie dat je sowieso met SSH of telnet moet inloggen om de PON-ID aan te passen op de FS. Dus dan heeft de WebGUI weinig toegevoegde waarde (en die verbruikt 1W meer energie).
Budget heeft namelijk geen proces om je eigen PON-ID (=serial) aan hen door te geven (om deze toegang te geven op de OLT), dus het gaat alleen werken als je de PON-ID clone-t van je Nokia ONT. Hoe je dat doet staat hier goed omschreven:
https://providerforum.nl/...-huawei-gpon.95394/page-3
Alleen is dat dus voor die van Aliexpress en niet die van FS, maar dat zal vergelijkbaar gaan.
Voor de FS staat het hier:
https://hack-gpon.org/ont-fs-com-gpon-onu-stick-with-mac/
Met die link van providerforum staat, hoe ik module kan bereiken wanneer ik een UDM gebruik. Hopelijk haalt het de UDM niet onderuit :). 133619 lijkt inderdaad de juiste te zijn. Tnx voor de hulp so far.

• nihilissimis
Ja het veiligste is als je m even in een losse media-converter kan plaatsen voor de configuratie-stappen. Daarna hoef je er waarschijnlijk nooit meer bij.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-07 16:21
joey82 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:18:
[...]

Lelystad of all places,

Hoe kom ik daar achter?
Je had je vraag ook in het Youfone topic gesteld en daar heb ik hem al beantwoord. en als je kijkt op de website van Fibercrew dan zie je dat Lelystad inderdaad een gebied is waar Fibercrew levert. Dus je mag er vanuit gaan dat je inderdaad Budget via Fibercrew krijgt en dan een andere ONT ontvangt.

Er is een hele kleine kans dat Budget in lelystad toch levert via KPN Wholesale. Er zijn sowieso twee golfpark-wijken met een eigen PoP waar Fibercrew niet op aangesloten heeft. Die in Noord en Buitenhof. En de bedrijventerreinen die nu aangelegd worden zijn allemaal gebouwd volgens het nieuwe principe waarbij elke partij via KPN moet leveren.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Veenbrandt
Werd vandaag gebeld door Budget Energie aangezien ze geconstateerd hadden dat mijn modem niet online was, lol :). Ze wilden gelijk een monteur sturen.

Waarom? Ik heb perfect internet met mijn UDM Pro, maar die stuurt natuurlijk niks terug aan hun.
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste