• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:15
qwerty_running schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:15:
Het ziet er naar uit dat Budget inmiddels een andere Settopbox gebruikt i.p.v. de vorige Arcadyan HMB2260, Arris 2952 of Arris VIP5202.
De nieuwe box (vermoed DIW253V BTV) is anders dan de oude Budget ontvanger en anders dan de oude en nieuwe KPN ontvangers. Ook de interface is anders.

Iemand al ervaring met deze nieuwe box?
Een bevestiging van het typenummer zou ik waarderen en welke Android TV (vermoed 14) erop staat.

Er zijn ook nieuwe apps om TV te kijken voor Android/iOS telefoon en tablet.
Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat Budget nu via twee belichters levert, afhankelijk van waar je woont (KPN WBA of Fibercrew).
Ik zie ook twee TV producten op de website, KPN TV en Budget Thuis.
Die nieuwe decoder is waarschijnlijk niet voor KPN TV maar alleen voor Budget Thuis TV.

Of je Budget Thuis TV dan ook kan krijgen als je via een KPN verbinding belicht wordt is de vraag. Dat zou dan kunnen gaan zoals Youfone ook doet waarbij alles unicast gaat (dus via 1 internet Vlan) en TV een eigen platform heeft (Google of Android TV)

Het huidige product van Budget via KPN WBA is gelijk aan KPN zelf. Dus apart Vlan voor internet en eentje voor TV (die als multicast binnen komt).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:24
m.eddy schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:02:
[...]


Ik zag net je vraag pas. Excuus voor het uitgebreide verhaal wat nu volgt.
Kwam van Odido en daar was het logischerwijs hetzelfde verhaal. Op de site stond PPOE. Ik was toen met een x86 openwrt op proxmox bezig en kreeg het niet aan de gang. Uiteindelijk maar dom alle verbindingopties afgelopen en toen kwam de verbinding op. 8)7
Omdat ik via proxmox draaide en de netwerkpoorten via passthrough aan de vm had gekoppeld was ik allang blij en dacht 'het zal wel'. De verbinding bleef stabiel en ik ging er vanuit dat het in de virtualisatielaag lag.
Met de kennis van nu liep mijn verbinding allang via Jonaz natuurlijk en had ook Odido gefaald om voor mijn postcode aparte instructies te geven.
Echter die DHCP verbinding bleef stabiel. :)
Nu jouw vraag. Heb initieel dus ook weer getest met PPOE - want tja...dat stond op de site. En uiteindelijk via tweakers gewoon weer bij DHCP met en zonder VLAN uitgekomen waarbij de verbinding zonder VLAN op kwam.
De verbinding bleef vervolgens een paar dagen up en toen het bekende probleem. Down-up van de WAN interface fixt het maar dat weet je inmiddels.

Meen ergens gelezen te hebben dat er twee maal per week een nieuw ip wordt uitgedeeld via DHCP maar weet niet meer waar ik dat vandaan heb.

[TLDR] zowel Budget als Odido falen in het correct weergeven van de klantrouter configuratie.

[Edit] Ennnn ik bergijp nu dat je een nieuwe test wilt omdat je verwacht dat een partij die totaal niet reageert je toch geholpen heeft? :o
Maar prima ik zal openwrt vanavond weer aanzetten. ;)

[Edit 2] OpenWRT draait weer. Vigor uit. We gaan het beleven.
Sorry voor de self-quote.

@DaLass
Heb mijn eigen OpenWRT router nu alweer een week draaien op de FibreCrew belichter - zonder problemen :)
Het lijkt er dus op dat jouw efforts om deze configuratie te fixen een onverwacht resultaat hebben opgeleverd.
Draait het bij jouw ook nog?

  • Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:17
Bijzondere gang van zaken hier. Ik stap na jaaaaaren vandaag over van XS4All/KPN Glas over naar Budget Glas. Ik heb nog een Fritz 7590 aangesloten, en die heeft vannacht een nieuw profiel gepushed gekregen, waardoor onder andere mijn VOIP instellingen van Cheapconnect zijn verwijderd. Dat is jammer, maar niet onoverkomelijk.

Wat ik vreemd vind is dat ze een nieuw profiel pushen naar een modem dat je niet hoort te gebruiken, omdat ik van Budget een Draytek geleverd heb gekregen dat ik nog aan moet sluiten :P

  • Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:34
Komop, dit weet je toch als Tweaker, dat het automatisch gaat, denk je dat een Admin jouw modem gaat instellen? _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 21-04-2026 09:43 ]


  • DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24
m.eddy schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:22:
[...]


Sorry voor de self-quote.

@DaLass
Heb mijn eigen OpenWRT router nu alweer een week draaien op de FibreCrew belichter - zonder problemen :)
Het lijkt er dus op dat jouw efforts om deze configuratie te fixen een onverwacht resultaat hebben opgeleverd.
Draait het bij jouw ook nog?
Yes, bij mij draait hij ook nog steeds. Laatste uitval is die van woensdag 8 april geweest die ook weer hersteld is zonder interventie van mijn kant. Dus alweer bijna twee weken stabiel.

Op al mijn informatie van de uitval die ik die woensdag 8 april gestuurd had naar Budget Thuis had ik tot vorige week dinsdag geen reactie gehad. Ineens was daar een mail met de tekst:
Wij hebben sinds de laatste statusupdate geen verdere afwijkingen vernomen vanuit uw kant. Wij gaan er vooralsnog vanuit dat alles nu naar tevredenheid werkzaam is en blijft.
...
Voor nu sluiten wij deze case / onderzoek en wensen u veel plezier met de geleverde diensten via de eigen hardware.
Dat schoot bij mij even in het verkeerde keelgat. Gewoon nul communicatie/reactie na het aanleveren van alle info van woensdag 8 april en dan een week later deze mail krijgen. Daar heb ik ook op gereageerd en gevraagd naar een terugkoppeling op de door mij aangeleverde info. Daarop volgde een excuus, want mijn mails waren "intern vertraagd" en daarom nog niet in de case verwerkt.. een week later.. 8)7

Er komt dus als het goed is nog een reactie op de door mij aangeleverde info, de vraag is alleen wanneer en wat erin staat.

Mijn advertenties op V&A


  • m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:24
DaLass schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:07:
[...]

Yes, bij mij draait hij ook nog steeds. Laatste uitval is die van woensdag 8 april geweest die ook weer hersteld is zonder interventie van mijn kant. Dus alweer bijna twee weken stabiel.

Op al mijn informatie van de uitval die ik die woensdag 8 april gestuurd had naar Budget Thuis had ik tot vorige week dinsdag geen reactie gehad. Ineens was daar een mail met de tekst:


[...]


Dat schoot bij mij even in het verkeerde keelgat. Gewoon nul communicatie/reactie na het aanleveren van alle info van woensdag 8 april en dan een week later deze mail krijgen. Daar heb ik ook op gereageerd en gevraagd naar een terugkoppeling op de door mij aangeleverde info. Daarop volgde een excuus, want mijn mails waren "intern vertraagd" en daarom nog niet in de case verwerkt.. een week later.. 8)7

Er komt dus als het goed is nog een reactie op de door mij aangeleverde info, de vraag is alleen wanneer en wat erin staat.
Het enige wat mij nog niet lekker zit: volgens mij heb ik nog geen nieuw ip gehad. Heb een vpn draaiien die nog niet via ddns loopt maar direct op ip. Dat ding doet het al de hele week dus nog geen nieuw ip.
Hebben ze dit opgelost door gewoon een grote lease tijd in te stellen? :+

  • DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24
m.eddy schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:17:
[...]


Het enige wat mij nog niet lekker zit: volgens mij heb ik nog geen nieuw ip gehad. Heb een vpn draaiien die nog niet via ddns loopt maar direct op ip. Dat ding doet het al de hele week dus nog geen nieuw ip.
Hebben ze dit opgelost door gewoon een grote lease tijd in te stellen? :+
Mijn IP is ook nog niet gewijzigd, maar ik weet ook niet of die wel gaat wijzigen. In principe is daar geen reden toe, als de lease bijna verloopt kan deze gewoon verlengd worden. Ik denk dat het bij een echte disconnect een ander verhaal is, of een routerwissel.

Mijn advertenties op V&A


  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
Wel echt top dat het nu gefixt is @DaLass vooral dankzij jouw inspanningen! Thanks voor het uitzoeken en doorpakken met de helpdesk!!
Ik ga begin juni over met eigen apparatuur dus 🤞🏻 dat het werkt.

  • Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:04
Ik ben per vandaag over naar Youfone. Kon voor €45 per maand het 100/100 abonnement verlengen bij Budget (dus kreeg de inflatiecorrectie als kortingsbedrag voor 12 maanden). Zit nu voor gemiddeld €23,33 per maand bij Youfone met 200/200. Volgend jaar misschien weer terug :Y)

Goed om te weten: bij deze overstap was het niet nodig om de aansluiting terug om te bouwen om de Youfone-router aan te sluiten. Mijn FRITZ!Box 5590 Fiber kon blijven hangen en alles is vanzelf omgezet: 's ochtends vroeg het IPv4-adres en de IPv6-prefix en in de loop van de ochtend ook het daadwerkelijke abonnement, compleet met bevestigingsmail en SMS.

@Polyphemus, ik had vanochtend rond het tijdstip dat de bevestiging kwam dat mijn abonnement was geactiveerd deze logregel in de FRITZ!Box: "De dienstaanbieder heeft instellingen overgedragen naar dit apparaat." Die zal jij vast ook hebben, en in die instellingen zal ongetwijfeld hebben gestaan dat je geen telefonie afneemt van je "dienstaanbieder". Ik denk dat het in jouw geval slim is om het op afstand instellen van het modem uit te zetten. Dat kan onder Internet/Toegangsgegevens/Aanbiederdiensten.

  • Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:17
Jerrythafast schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:53:
Ik ben per vandaag over naar Youfone. Kon voor €45 per maand het 100/100 abonnement verlengen bij Budget (dus kreeg de inflatiecorrectie als kortingsbedrag voor 12 maanden). Zit nu voor gemiddeld €23,33 per maand bij Youfone met 200/200. Volgend jaar misschien weer terug :Y)

Goed om te weten: bij deze overstap was het niet nodig om de aansluiting terug om te bouwen om de Youfone-router aan te sluiten. Mijn FRITZ!Box 5590 Fiber kon blijven hangen en alles is vanzelf omgezet: 's ochtends vroeg het IPv4-adres en de IPv6-prefix en in de loop van de ochtend ook het daadwerkelijke abonnement, compleet met bevestigingsmail en SMS.

@Polyphemus, ik had vanochtend rond het tijdstip dat de bevestiging kwam dat mijn abonnement was geactiveerd deze logregel in de FRITZ!Box: "De dienstaanbieder heeft instellingen overgedragen naar dit apparaat." Die zal jij vast ook hebben, en in die instellingen zal ongetwijfeld hebben gestaan dat je geen telefonie afneemt van je "dienstaanbieder". Ik denk dat het in jouw geval slim is om het op afstand instellen van het modem uit te zetten. Dat kan onder Internet/Toegangsgegevens/Aanbiederdiensten.
Klopt als een bus wat je zegt. Dat stond inderdaad ook in mijn modem. Blijft apart dat er dan een profiel gepushed wordt, terwijl mijn Fritz geen onderdeel is van mijn nieuwe abonnement, maar onderdeel was van het oude abonnement.

  • Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:04
Budget maakt trouwens zijn naam wel waar wat betreft het terugsturen van hun router. Ze sturen geen retourdoos, oké, maar ze sturen ook geen verzendlabel. Wat je krijgt is een QR code waarmee je het pakket tijdens kantooruren bij een DHL servicepunt moet inleveren; 24/7 pakketautomaten accepteren die niet.

Tipje voor Budget: als je op pakketkosten wilt besparen, geef dan gewoon de optie om géén router heen en weer te sturen. Ik heb hem immers niet eens gebruikt :X Zo'n optie is nog goed voor je groene imago ook!

  • Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:52
Eerder contact gehad met Budget over mijn overstap vanaf KPN Glas, en dat zou om 12uur zijn vandaag

Ik ging er dus eigenlijk vanuit dat het overgezet zou worden tijdens de lunch, zodat ik een modemswap kon doen (van kpn 12 box naar de draytek), maar blijkbaar om 4uur vanochtend is de omzetting al uitgevoerd.
Van KPN de afmelding dat de internetaansluiting niet meer werkt en het abonnement is opgezegd.
Ik kreeg hierover wel een bijzonder mailtje;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBfKqk8-QlhPW-uxwykv6bDd1gw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lyE6smwFSqa4sbbOEVVwRp53.png?f=user_large

Ik had de KPN12 box nog hangen, en blijkbaar is deze 'gewoon' gereset en werkt Budget op de huidige KPN box (al). Vind ik alleen niet zo fijn, want ik wilde juist nog de statische adressen noteren, dat is helaas dus mislukt ;).

Overstap is dus zonder problemen gegaan.

http://specs.tweak.to/5253


  • tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:11
wilvanwil schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:29:
[...]


ik heb geen glasvezel kastje gekregen van Budget, dus als je glasvezel krijgt, en je hebt nog geen glasvezel kastje, dan zou ik daar nog even achteraan gaan! of die van KPN houden, en niet terug sturen. ik kreeg ruim van te voren een mail met details voor toegang voor de KPN tv + app, werkt prima.
Ik had bij familie van mij een probleem bij overgang van KPN > Budget Internet (en TV). Ik krijg op de UniFi Dream Router VLAN 6 prima ingesteld (internet/internet) en krijg IP en IPV6, maar krijg voor geen meter TV aant werk met die TV kastjes van Budget. (IGMP Snooping aangezet, VLAN apart geconfigureerd, maar wilt niet werken). Voor nu dus helaas maar de Draytek weer ingeplugd, router achter router dan maar.

Heb ook dat script geprobeerd (met KPN gekozen), daarna werkte het nog steeds niet, iemand enig idee?

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields


  • stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:03
tcviper schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:23:
[...]


Ik had bij familie van mij een probleem bij overgang van KPN > Budget Internet (en TV). Ik krijg op de UniFi Dream Router VLAN 6 prima ingesteld (internet/internet) en krijg IP en IPV6, maar krijg voor geen meter TV aant werk met die TV kastjes van Budget. (IGMP Snooping aangezet, VLAN apart geconfigureerd, maar wilt niet werken). Voor nu dus helaas maar de Draytek weer ingeplugd, router achter router dan maar.

Heb ook dat script geprobeerd (met KPN gekozen), daarna werkte het nog steeds niet, iemand enig idee?
Wat zeiden de logs?

Je kan misschien nog kiezen voor unicast mode, bij KPN Android TV kastjes kan dat wel en daarmee kan je over native UniFi prima TV kijken.

  • Rhaloc
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:15
DaLass schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:07:
[...]

Yes, bij mij draait hij ook nog steeds. Laatste uitval is die van woensdag 8 april geweest die ook weer hersteld is zonder interventie van mijn kant. Dus alweer bijna twee weken stabiel.
Dank voor deze update! Ik heb na dit bericht de ARP workaround (waarmee mijn router elke twee minuten een ARP request uitstuurt) uitgezet. Ook bij mij is de verbinding daarna stabiel gebleven. Het lijkt erop dat ze het stabiliteitsprobleem in het Fiber Crew gebied hebben opgelost. Dank voor je inspanningen!

Ik heb de afgelopen periode ook geprobeerd contact te leggen met de klantenservice van Budget Internet met het verzoek om de juiste technische specificaties van de glasvezelverbinding te publiceren. Dit zijn ze verplicht conform de Beleidsregel vrije modemkeuze van de ACM. Op hun website wordt momenteel echter geen rekening gehouden met situaties waarin de actieve laag van Fiber Crew gebruikt wordt. Ik heb tevens expliciet gevraagd om de benodigde IPv6 instellingen te vermelden.

Helaas is een reactie tot op heden uitgebleven. Daarom heb ik per aangetekende brief een klacht ingediend, die hebben ze vorige week ontvangen. Eens kijken of daar wel op wordt gereageerd. Hopelijk kunnen we zo de dienstverlening van Budget Internet voor iedereen in het Fiber Crew gebied een stapje beter (of in ieder geval transparanter) maken.

  • DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24
Rhaloc schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:40:
[...]


Dank voor deze update! Ik heb na dit bericht de ARP workaround (waarmee mijn router elke twee minuten een ARP request uitstuurt) uitgezet. Ook bij mij is de verbinding daarna stabiel gebleven. Het lijkt erop dat ze het stabiliteitsprobleem in het Fiber Crew gebied hebben opgelost. Dank voor je inspanningen!

Ik heb de afgelopen periode ook geprobeerd contact te leggen met de klantenservice van Budget Internet met het verzoek om de juiste technische specificaties van de glasvezelverbinding te publiceren. Dit zijn ze verplicht conform de Beleidsregel vrije modemkeuze van de ACM. Op hun website wordt momenteel echter geen rekening gehouden met situaties waarin de actieve laag van Fiber Crew gebruikt wordt. Ik heb tevens expliciet gevraagd om de benodigde IPv6 instellingen te vermelden.

Helaas is een reactie tot op heden uitgebleven. Daarom heb ik per aangetekende brief een klacht ingediend, die hebben ze vorige week ontvangen. Eens kijken of daar wel op wordt gereageerd. Hopelijk kunnen we zo de dienstverlening van Budget Internet voor iedereen in het Fiber Crew gebied een stapje beter (of in ieder geval transparanter) maken.
Wat goed om te lezen dat het bij jou ook stabiel blijkt te zijn nu.

Wat betreft die instellingen: Ik heb zelfs tijdens het telefoongesprek op 27 maart aangegeven dat ze die instellingen op de site moeten zetten, wat echt een kleine moeite is. Gingen ze mee aan de slag.. :X

Mijn advertenties op V&A


  • Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:52
Sinds vorige week donderdag over naar Budget vanaf KPN, en ben sindsdien aan het priegelen om de draytek goed in te richten. Ik sta op het punt om dat ding uit het raam te gooien, omdat ik behoorlijk wat moet knutselen om alle (interne) apparaten goed te laten functioneren (statische ip-adressen, forwarding etc).
Omdat ik in de toekomst vast en zeker weer over ga stappen naar een andere provider, zit ik met een schuin oog te kijken naar bv Ubiquiti (Unifi cloud gateway fiber) als een toekomstbestendige oplossing zodat ik niet elke keer de instellingen opnieuw in een ander modem moet frotten..
Kan deze (met bv aanpassing in de wlan instellingen) ook met budget overweg? Weet iemand dat?

http://specs.tweak.to/5253


  • choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Deze week zou ik de apparatuur ontvangen voor mijn Budget internet- & tv-abonnement dat volgende week ingaat. Naar nu blijkt stuurt Budget me twee aparte (!) pakketten op, eentje via PostNL en ook nog eentje via DHL. Bij die laatste staat niet Budget als afzender vermeld, maar "Logicall". Beide bezorgingen werden apart en bijna tegelijk aangekondigd via email (en behoorlijk laat ook, minder dan 12 uur van tevoren), maar vanwege de onbekende afzender vertrouwde ik die DHL-zending niet, want ik had immers niets bij Logicall besteld. En uiteraard had ik sowieso niet verwacht dat ik twee aparte pakketten zou krijgen van twee aparte bezorgdiensten. Was bijna van plan het DHL-pakket aan de deur te weigeren (i.v.m. mogelijke pakketfraude), maar gelukkig herkende ik de Budget merknaam op de verpakking toen de bezorger eenmaal aanbelde.

  • qwerty_running
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Klopt, er worden 2 pakketten verstuurd.

  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
qwerty_running schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:50:
Klopt, er worden 2 pakketten verstuurd.
In de ene de router en de andere de ONT?

  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
Ik ga begin juni over naar Budget. Alleen zijn we de twee weken daarvoor net op vakantie.
Best onhandig als je het installatiepakket niet in huis hebt als de monteur langskomt.
Het contact met de helpdesk hierover was ook vrij dramatisch: wanneer kan ik het pakket ongeveer verwachten? Weet ik niet. Kan het eerder opgestuurd worden? nee. Kan het naar de buren? Nee. Kan het naar een pakketpunt? Nee. Kan het überhaupt anders? Nee.
Nou ja je krijgt waar je voor betaalt zullen we maar zeggen..

  • choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

nihilissimis schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:05:
Ik ga begin juni over naar Budget. Alleen zijn we de twee weken daarvoor net op vakantie.
Best onhandig als je het installatiepakket niet in huis hebt als de monteur langskomt.
Het contact met de helpdesk hierover was ook vrij dramatisch: wanneer kan ik het pakket ongeveer verwachten? Weet ik niet. Kan het eerder opgestuurd worden? nee. Kan het naar de buren? Nee. Kan het naar een pakketpunt? Nee. Kan het überhaupt anders? Nee.
Nou ja je krijgt waar je voor betaalt zullen we maar zeggen..
Bij mij werd het eerste pakket van PostNL vandaag wel degelijk naar een PostNL ophaalpunt gestuurd nadat ik de bezorger vanochtend gemist had. Bij zo'n pakketpunt moet je het pakket binnen 7 dagen opgehaald hebben (bij DHL althans, voor PostNL weet ik de termijn niet). Over het algemeen stuurt Budget je de apparatuur een kleine week van tevoren op, dus ik denk dat je het allemaal net zou moeten kunnen redden om na je vakantie alles direct op te kunnen halen bij de pakketophaalpunten. Houd in ieder geval goed je email in de gaten in de avonduren. Wellicht kun je via de apps of websites van DHL of PostNL op de bezorgdag zelf de bezorging nog wijzigen door bij bijv. de buren te laten bezorgen; bij DHL was dat vandaag voor mij namelijk toch ook een optie waar ik voor had kunnen kiezen.

  • qwerty_running
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
@nihilissimis Bij mij zat in het ene pakker de router en in het andere pakket de tv ontvanger.
Had geen ont nodig omdat budget diensten levert over dsl (via isra punt).

  • Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:52
n=1, maar bij mij werd (ivm enkel afname glasvezel abonnement) de draytek modem bijna 2 weken voordat de overstap zou plaatsvinden via DHL geleverd, dankzij de DHL app wist ik er vanaf en kon ik het pakket aannemen; ik kreeg pas de week erna een e-mail dat het pakket opgestuurd zou worden (en een uur later dat het afgeleverd was).

http://specs.tweak.to/5253


  • Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:04
Ik ben wel benieuwd of Budget nog een ontvangstbevestiging stuurt dat ze de DreyTek weer terug hebben. Volgens de omgekeerde track&trace van DHL is hij al een week bij hun nu, heb het idee dat ik hem net zo goed op Marktplaats had kunnen verpatsen O-)

  • el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 12:43
Gisteren kleine hick ups bij tv kijken. Komt dit bij jullie ook voor? Internet is verder zelf wel stabiel.

  • qwerty_running
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Ja, heb ik ook wel eens via de Arris 5202.
Hersteld zich vanzelf of even van zender wisselen.
Gebeurt hier ook als de Arris 5202 net aan staat en hersteld zich vanzelf.
Het gebeurt tot op heden heel weinig dat er echt een foutmelding komt.

  • Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:04
Jerrythafast schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:08:
Ik ben wel benieuwd of Budget nog een ontvangstbevestiging stuurt dat ze de DreyTek weer terug hebben. Volgens de omgekeerde track&trace van DHL is hij al een week bij hun nu, heb het idee dat ik hem net zo goed op Marktplaats had kunnen verpatsen O-)
Lijkt wel alsof ze mee zitten te lezen. Kreeg net een dreigmail dat ik hem echt terug moet sturen, anders kunnen er misschien wel kosten in rekening worden gebracht. Ik neem aan dat hij nog ergens in een hoekje staat om uitgepakt te worden...

  • el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 12:43
Nvt

[ Voor 94% gewijzigd door el flaco op 08-05-2026 22:15 ]


  • cta
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:26

cta

De configuratiepagina heeft een nieuwe PDF waarin ze aangeven dat je de eigen router via DHCP moet configureren aan de WAN zijde - de link naar de eerdere configuratie voor de PPoE-instellingen werkt tevens niet meer. Het lijkt er dus op dat instellen via DHCP de nieuwe standaard wordt.

Specificaties voor modem op glasvezel
Specificaties voor modem op DSL
Specificaties voor modem op glasvezel Budget Thuis

de nieuwe PDF (Budget Thuis) heeft een creation date van 6 mei.

[ Voor 4% gewijzigd door cta op 15-05-2026 00:05 . Reden: PDF datetimestamp toegevoegd ]


  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
Deze specs lijken nog steeds niet compleet. Bij het glasvezelmodem wordt alleen gerept over XGS-PON en de genoemde golflengtes zijn daar ook alleen op van toepassing. AON en GPON werken allebei op 1310/1490nm. In elk geval GPON is nog wijdverbreid bij Fibercrew, maar volgens mij komt AON ook nog regelmatig voor in KPN-belichte gebieden.

  • Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:04
Jerrythafast schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:09:
[...]

Lijkt wel alsof ze mee zitten te lezen. Kreeg net een dreigmail dat ik hem echt terug moet sturen, anders kunnen er misschien wel kosten in rekening worden gebracht. Ik neem aan dat hij nog ergens in een hoekje staat om uitgepakt te worden...
Zojuist een nieuwe e-mail waarin staat dat er €99 in rekening zal worden gebracht. Uit navraag bij de klantenservice blijkt dat ze aan hun kant wel ook gewoon zien dat hij al is aangekomen maar gewoon nog niet is verwerkt. De dreigende mails moest ik maar gewoon negeren :/

  • WinterX
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hoi allemaal,

Ik ben overgestapt van KPN glasvezel naar Budget. Is het normaal dat Budget bij een abonnement van 200 Mbps een ADSL-modem (Draytek) verstuurt?

  • Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ja, want die kan zowel ADSL als direct op je utp uitgang van wat je hebt hangen voor glas.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......


  • swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:26
Ik zit momenteel bij KPN, maar kreeg een aanbieding van Budget (eerste jaar 20 Euro per maand internet 1Gbps + TV, tweede jaar 60 Euro per maand) via KPN netwerk.

Wat voor router krijg je bij hun? Kan ik bijvoorbeeld mijn KPN superwifi punten hergebruiken omdat ze hetzelfde soort router gebruiken als KPN?

En wat voor TV kastje gebruiken zij, is het ook de Android TV box van KPN, of een ander model?

Als belangrijkste, hoe stabiel is Budget met internet? Ik heb in het verleden T-Mobile gehad, en had daar zoveel storing dat thuis werken heel vervelend was (wat ik 4 dagen per week doe). Is dat bij budget eigenlijk gewoon KPN, of zit aan de achterkant eigen spul wat storingen kan veroorzaken, of niet?

  • qwerty_running
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Router: DrayTek Vigor 2765ac
KPN superwifi punten hergebruiken: De sw 1 en ouder alleen met oude software (bij KPN software dus niet), sw2 wel als master en i.c.m. sw1 en ouder als er wel KPN software op staat.
TV kastje: ligt eraan of je "KPN TV" (= Arris 5202 =geen android) of "Budget Thuis TV" (= android TV, andere dan geleverd door KPN) geleverd krijgt.
Stabiliteit: Als het eenmaal werkt dan zijn er weinig storingen (dit is geen garantie).
Er staat ook enige informatie op de site van budgetthuis.

  • swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:26
qwerty_running schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:57:
Router: DrayTek Vigor 2765ac
KPN superwifi punten hergebruiken: De sw 1 en ouder alleen met oude software (bij KPN software dus niet), sw2 wel als master en i.c.m. sw1 en ouder als er wel KPN software op staat.
TV kastje: ligt eraan of je "KPN TV" (= Arris 5202 =geen android) of "Budget Thuis TV" (= android TV, andere dan geleverd door KPN) geleverd krijgt.
Stabiliteit: Als het eenmaal werkt dan zijn er weinig storingen (dit is geen garantie).
Er staat ook enige informatie op de site van budgetthuis.
Dankjewel, dat is duidelijk.

  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
Vorige week overgegaan van KPN naar Budget Thuis. Nadat de (verplichte) monteur was langsgeweest (die had in 5 minuten een werkende verbinding gedemonstreerd en mocht weer vertrekken) kostte het omprikken naar en omzetten op mn eigen (Mikrotik) router ook nog een paar minuten. Ik had alles ook al voorbereid dus het was een kwestie van de ene interface down- en de andere up gooien. Binnen een fractie van een seconde een IP adres via DHCP ontvangen en moest daarna de router nog een keertje herstarten (ik gok vanwege de conntrack cache) maar daarna werkte alles vlekkeloos. Download haalt ~850mbps (https) dus vooralsnog weinig te klagen. Pings naar mn VPS zijn consistent zelfs <3ms :)

Ik bleek uiteindelijk ook gewoon GPON te krijgen (Nokia ONT) en ik heb voor de lol een SFP besteld die het bij meerdere Jonazzers (zoek in het Jonaz forum op SFP) ook goed blijkt te doen. Benieuwd of die gaat werken.

  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
Vreemde problemen vanochtend vanaf rond 10:30.

Ik merkte dat ik geen websites meer kon laden dus ik ging even op onderzoek. Ik kon meerdere websites niet meer openen: nu.nl, tweakers.net, kpn.com, bbc.com, cnn.com. Ik kon deze sites ook niet pingen (maar wel resolven, dus het leek geen dns issue). Ik kon wel 1.1.1.1 in de browser openen en pingen. En ik kon budgetthuis.nl ook openen. Ik kreeg (via 5G) ook een melding van mijn VPS dat de VPN tunnel naar huis eruit lag. Dus een connectivity probleem maar dan niet volledig? Rond 11 uur kwam alles vanzelf weer online. Zat er iemand met BGP te knoeien ofzo. Geen idee.

Iemand anders ook problemen vanochtend? Regio Hilversum, dus via fibercrew.

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De reviews zien er niet best uit, hopelijk minder ernstig als je technisch onderlegd bent :9 Is er ervaring met hoe goed (of slecht) de Budget Thuis Android tv het doet met apps als Prime en D+? Ik doe dat nu met een Shield pro en dat mag in principe zo blijven omdat die o.a. goed met m'n Harmony Elite werkt (bluetooth dus geen zicht nodig). Op m'n (oudere) LG tv zie ik geen Budget tv app.

Het Draytek brol is blijkbaar de grootste reden voor storingen, met name wifi is ouderwets traag/prut en daar wil ik wel een eigen router voor inzetten waar dan voip met dect op draait. Bovendien levert Draytek de 2765 niet meer en is er nu een 2767 met naar keus ax wifi.

Ik heb een Genexis ONT waar providers tot nu toe AON op leverden, ik heb vanaf het begin (2010|) een groene en blauwe glasvezel stekker (blauw in gebruik). Als ik bij ODF check dan is mijn adres nog niet aan te sluiten, vreemd dat Budget Thuis dat dan toch aanbiedt voor een jaar €20/maand en dan €60.

Kies ik vast bellen erbij dan gaat de prijs omhoog en is het Kpn spul (ook tv) wat denk ik over PON gaat (uitgaande van een oude wijk kast). Momenteel heb ik Solcon 1Gbs dat al €60 is zonder tv en bellen, wat dat betreft is Budget Thuis voordeliger als de kwaliteit tenminste niet veel slechter is. Dan is er het WAN ip, ik lees dat dit met andere providers op ODF niet vast is of uit een pool waardoor je mogelijk geen servers thuis kan bereiken, dat zou een no go zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
@Speedy-Andre Budget kan naast ODF ook over FiberCrew (zie Jonaz.nl voor dekkingsgebied) of KPN geleverd worden. Afhankelijk van waar je zit.

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

nihilissimis schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:41:
@Speedy-Andre Budget kan naast ODF ook over FiberCrew (zie Jonaz.nl voor dekkingsgebied) of KPN geleverd worden. Afhankelijk van waar je zit.
Almere-Buiten, ik kan Jonaz al heel lang krijgen maar dat ziet er nog instabieler uit (met name de administratie). De vraag is dan welk tv platform het is, of gaan ze bij Jonaz stoppen met coax tv?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
In Almere krijg je bijna zeker via FiberCrew geleverd.

Voor wbt tv kan ik je niet precies vertellen hoe het zit maar ik denk:

Budget Thuis introduceert stilletjes eigen tv-dienst met nieuwe settopbox

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

nihilissimis schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:50:
In Almere krijg je bijna zeker via FiberCrew geleverd.

Voor wbt tv kan ik je niet precies vertellen hoe het zit maar ik denk:

Budget Thuis introduceert stilletjes eigen tv-dienst met nieuwe settopbox
Dat vermoed ik ook, die tv dienst zou wel leuk zijn als de box stabiel is. Ik ben geen tv kijker maar meer een streamer, daarom mag internet wel stabiel zijn en het liefst met een min of meer vast ip zoals bij Solcon.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • knightvision
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-06 14:13

knightvision

Hihihihi ik ben stout....

Heeft er hier iemand Budget Thuis / Internet en heeft er iemand ervaring met mijn probleem bij hun: Internet valt sinds kort zeer vaak uit per dag. Soms wel 10x per dag. (DSL) Modem lampje is dan oranje, en zowel wifi / als kabel is volledig uitgevallen. Modem blijft aan en doet geen herstart. Na 5 minuten of meer/minder krijg ik weer verbinding. Ik heb inmiddels de lijnstatistieken uit de modem uitgelezen. Mijn Demping (Attenuation) is met 6 dB uitstekend, maar mijn Upstream SNR Margin staat constant op 5 dB. Dit is te laag en zorgt ervoor dat de modem de synchronisatie verliest bij de minste of geringste ruis. Nu was mijn verzoek om de modem om te ruilen, ik verdenk de modem. Echter is afgesproken een externe monteur te laten langskomen. Maar dit kost mij wel 65,- voorrijkosten. Ik ben bang dat zo iemand de standaard dingen doet qua controlle. Modem resetten etc, ander kabeltje van wand naar modem testen. Dit heb ik al gedaan.

Nu vraag ik mij af, heeft iemand dit al ervaren bij zelfde provider en hun techneuten van future connexions? heet het bedrijf.

My Hardrocking iRacing Profile


  • Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:52
knightvision schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 23:33:
Heeft er hier iemand Budget Thuis / Internet en heeft er iemand ervaring met mijn probleem bij hun: Internet valt sinds kort zeer vaak uit per dag. Soms wel 10x per dag. (DSL) Modem lampje is dan oranje, en zowel wifi / als kabel is volledig uitgevallen. Modem blijft aan en doet geen herstart. Na 5 minuten of meer/minder krijg ik weer verbinding. Ik heb inmiddels de lijnstatistieken uit de modem uitgelezen. Mijn Demping (Attenuation) is met 6 dB uitstekend, maar mijn Upstream SNR Margin staat constant op 5 dB. Dit is te laag en zorgt ervoor dat de modem de synchronisatie verliest bij de minste of geringste ruis. Nu was mijn verzoek om de modem om te ruilen, ik verdenk de modem. Echter is afgesproken een externe monteur te laten langskomen. Maar dit kost mij wel 65,- voorrijkosten. Ik ben bang dat zo iemand de standaard dingen doet qua controlle. Modem resetten etc, ander kabeltje van wand naar modem testen. Dit heb ik al gedaan.

Nu vraag ik mij af, heeft iemand dit al ervaren bij zelfde provider en hun techneuten van future connexions? heet het bedrijf.
Voor DSL weet ik het niet echt (en ben pas kort glasvezelklant) maar ik neem aan dat de kosten worden kwijtgescholden als het een issue met de (koper)lijn is (en dus niet binnen huis het probleem ontstaat).
Bij KPN geven ze vaak ook aan dat aan een monteur kosten zijn verbonden, maar in de praktijk worden in de meeste gevallen dit kwijtgescholden als de monteur inziet dat je zelf voor de storing niet verantwoordelijk bent.

http://specs.tweak.to/5253


  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:15
nihilissimis schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:41:
@Speedy-Andre Budget kan naast ODF ook over FiberCrew (zie Jonaz.nl voor dekkingsgebied) of KPN geleverd worden. Afhankelijk van waar je zit.
Misschien even wat verduidelijken... ODF is een netwerkeigenaar (net als KPN/Reggefiber) en levert geen belichting.

Budget is sinds een tijdje al eigenaar van Fibercrew.

Wat er nu gaat gebeuren n.a.v. dat persbericht over ODF en Budget is dat Fibercrew bezig is om in de ODF PoPs apparatuur te plaatsen waardoor Budget daar diensten op kan leveren. Precies zoals Fibercrew al jaren doet met KPN/Reggefiber PoPs zoals bijvoorbeeld in Almere, Amersfoort, etc...

Heb je een KPN glasaansluiting dan kan het nog steeds zo zijn dat je een goedkoper Budget abonnement kan nemen want dan heeft Fibercrew ook in jouw KPN-PoP apparatuur staan.


Het gaat dus niet perse om de netwerkeigenaar maar om het feit of Fibercrew wel of niet apparatuur in de PoP heeft staan waar jouw aansluiting uitkomt. Of die aansluiting nou van KPN of van Open Dutch Fiber is, dat maakt niet uit.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:26
Barre73 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:44:
[...] Wat er nu gaat gebeuren n.a.v. dat persbericht over ODF en Budget is dat Fibercrew bezig is om in de ODF PoPs apparatuur te plaatsen waardoor Budget daar diensten op kan leveren. Precies zoals Fibercrew al jaren doet met KPN/Reggefiber PoPs zoals bijvoorbeeld in Almere, Amersfoort, etc...
Ik zit in ODF gebied, en heb in het verleden T-Mobile gehad aldaar. Resultaat was een constant klapperende verbinding, resulterend met thuiswerken dat videovergaderen er dan voor minuten uitlag. T-Mobile kon of wilde het niet oplossen. Ik ben terug gegaan naar KPN, en alles technisch stabiel.

Nu kreeg ik post van Budget met een mooie aanbieding, maar mijn zorg is nu, als dat weer ODF is, kan ik weer dezelfde problemen krijgen? Ik werk 4 dagen per week uit huis, mijn echtgenote 3 dagen per week, dus ik ben heel voorzichtig.

  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
@Barre73 ah check, wist ik niet. Ik dacht dat ODF ook belichter was. Weer wat geleerd. Thanks!

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zit ook met zo'n vraag over de kwaliteit, op mijn adres kan ik tot 1Gbs krijgen dus de kans bestaat dat dit op hetzelfde netwerk is als ik tot nu toe heb gehad (AON bij XMS, Telfort, Tweak en nu Solcon). Odido springt er uit met 8Gbs, Kpn stopt bij 1Gbs. Freedom biedt 1Gbs en zegt het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnjVnbjj3kcWq4WeATMZh270pgs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wzb0AVIGAXnLxNhmS4y4J3eK.jpg?f=user_large

Dat is de enige die duidelijkheid geeft (maar valt buiten mijn budget).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:15
nihilissimis schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:08:
@Barre73 ah check, wist ik niet. Ik dacht dat ODF ook belichter was. Weer wat geleerd. Thanks!
Ook even voor @swhnld Om het ingewikkelder te maken... Odido hanteert de term ODF op alle plekken waar zij met eigen apparatuur belichten. Dus ook op KPN glasvezel, op Open Dutch Fiber glasvezel (ook ODF...), etc, etc.. Die twee termen ODF door elkaar zijn hoogst irritant....

Dus @swhnld heeft zo te horen geen Open Dutch Fiber aansluiting thuis maar KPN/Reggefiber. Waarbij Odido levert via haar ODF belichting. En anderen via KPN WBA belichting (of nog weer anderen belichters)
Wat Budget betreft : Die kunnen leveren via belichter KPN of Belichter Fiber Crew, indien aanwezig in de PoP.

Sowieso NIET via de ODF belichter van Odido (Glasoperator geheten).

Dus nee, bij overstap naar Budget verwacht ik zeker niet dat je iets krijgt dat lijkt op je ervaringen bij Odido.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
Vanochtend heb ik weer dezelfde problemen als eergisteren: De meeste sites zijn niet bereikbaar, maar een aantal wel (1.1.1.1, duckduckgo.com (maar Google.nl dan weer niet)). Mijn eigen dns (forward naar Quad9) kan wel resolven.

Verder lijkt dit heel veel op de problemen die @DaLass @Rhaloc @procyon ook al eerder rapporteerden. Het verkeer stopt bij Jonaz. En het lijkt weer te herstellen doordat ik de ONT interface een down/up geef. Ik gebruik ook mijn eigen MikroTik router. Dus dit issue os misschien nog niet helemaal opgelost.

@DaLass heb jij toevallig een casenummer of contactpersoon (dm?) waar ik aan kan refereren bij de helpdesk? Dank!

Ik heb voor nu maar het script van @Rhaloc geimplementeerd (nogmaals dank!) Ik ga even aankijken hoe het zich nu houdt.

[ Voor 8% gewijzigd door nihilissimis op 12-06-2026 15:08 ]


  • DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24
nihilissimis schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:58:
Vanochtend heb ik weer dezelfde problemen als eergisteren: De meeste sites zijn niet bereikbaar, maar een aantal wel (1.1.1.1, duckduckgo.com (maar Google.nl dan weer niet)). Mijn eigen dns (forward naar Quad9) kan wel resolven.

Verder lijkt dit heel veel op de problemen die @DaLass @Rhaloc @procyon ook al eerder rapporteerden. Het verkeer stopt bij Jonaz. En het lijkt weer te herstellen doordat ik de ONT interface een down/up geef. Ik gebruik ook mijn eigen MikroTik router. Dus dit issue os misschien nog niet helemaal opgelost.

@DaLass heb jij toevallig een casenummer of contactpersoon (dm?) waar ik aan kan refereren bij de helpdesk? Dank!

Ik heb voor nu maar het script van @Rhaloc geimplementeerd (nogmaals dank!) Ik ga even aankijken hoe het zich nu houdt.
Bij mij was het vanmorgen ook raak, om 8:31. Ik heb het eerst even aangekeken en uiteindelijk om 9:30 even de UTP kabel uit de ONT gehaald en opnieuw aangesloten, waarna de connectie terug was.

Ook afgelopen woensdag is het probleem aanwezig geweest in de nacht: van 2:34 tot 5:27. Die connectie is automatisch hersteld.

Was het probleem bij jou ook rond hetzelfde tijdstip? Want dan kan het ook iets centraals geweest zijn op het netwerk.

Mijn advertenties op V&A


  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
Woensdag was het bij mij tussen half 11 en 11 s ochtends. Vannacht/ochtend was het tussen 1:15-2:30 en vanaf 4:00 tot 11 toen ik de reset heb gedaan.
Ik leid dit af uit het down gaan van een VPN tunnel, dus het is niet helemaal nauwkeurig.

Wat ik ook nogal raar vind dat niet alles eruit ligt.

[ Voor 10% gewijzigd door nihilissimis op 12-06-2026 19:45 ]


  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
Vannacht/vanochtend (start om 3:00) weer hetzelfde: 1.1.1.1 en budgetthuis.nl wel bereikbaar, dns (q9) werkt, maar verder weinig.
Kabel uit/in de ONT en alles doet het weer. Het script van @Rhaloc heeft niet geholpen, dus het is misschien weer net iets anders.
Raar.

[ Voor 3% gewijzigd door nihilissimis op 13-06-2026 10:01 ]


  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
Ik zie overigens twee ARP cache entries aan de gateway kant:
code:
1
2
3
1 DC 137.59.8.1      00:00:5E:00:01:96  sfp-sfpplus1     main  reachable
..
17 DC 137.59.9.1      88:90:09:84:28:23  sfp-sfpplus1     main  stale
waarvan er dus 1 'stale' is. Zou het kunnen dat dit een alternatieve gateway is en er een switchover plaatsvind?

  • Rhaloc
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:15
Ik heb geen problemen ervaren de afgelopen dagen. Op mijn router draait Netwatch, die iedere 5 minuten pingt naar de gateway (137.59.8.1) en naar 8.8.4.4. De afgelopen week heeft Netwatch geen downtime gedetecteerd. Het ARP script staat bij mij uit sinds eind april.

Ik heb ook een stale entry voor 137.59.9.1 in mijn ARP cache staan (met MAC-adres 88:90:09:84:28:23), dus mogelijk is er iets aan de hand met deze router. Aangezien mijn gateway op 137.59.8.1 zit en dit ip-adres reachable is heb ik daar geen last van.

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zou je dit ook met een 'gewone' router hebben zoals een Fritzbox? Of misschien zelfs niet wanneer je een versie met fiber ingang (gpon) kiest? Dat zou ik overwegen en eventueel een watchdog die hem laat herstarten. Verder zie ik niemand hier over klagen die de meegeleverde router gebruikt, maar die heeft dan weer standaard matige wifi die uitvalt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
@Speedy-Andre geen van beide routers ondersteunen de uitgebreide interne netwerken (7 VLANs) die ik heb draaien.
Ik denk dat een watchdog niet zoveel gaat doen omdat het interface dus niet down gaat. Ergens verderop in het netwerk van Budget/Jonaz lijkt het mis te gaan.
Ik moet wat meer gaan loggen en monitoren.
Desnoods gooi ik het interface s nachts maar down/up elke nacht.

[ Voor 9% gewijzigd door nihilissimis op 13-06-2026 13:53 ]


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

nihilissimis schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:51:
@Speedy-Andre geen van beide routers ondersteunen de uitgebreide interne netwerken (7 VLANs) die ik heb draaien.
Ik denk dat een watchdog niet zoveel gaat doen omdat het interface dus niet down gaat. Ergens verderop in het netwerk van Budget/Jonaz lijkt het mis te gaan.
Ik moet wat meer gaan loggen en monitoren.
Ik probeer in te schatten hoeveel last het mij gaat geven en wat ik zelf kan doen, het is toch vreemd dat een kabel even uit het ONT trekken de boel herstelt? Ik heb internet 24/7 nodig voor een handelende thuisbatterij of tv streamen en dat gaat prima met de oude AON verbinding. Ik kan eventueel terugvallen op m'n gsm die een Fritzbox via wifi of usb voorziet maar dat vraagt om een handeling en een seintje bij uitval.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
Ja dat is wel lastig. Als het zo blijft is het wel op te lossen met een scriptje dat het interface 1x per nacht down/up gooit. Dat is op de MikroTik vrij makkelijk te regelen. Andere meer consumenten routers is dat lastiger. Uiteindelijk moet Budget het natuurlijk gewoon oplossen.

  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
Vanochtend weer alles (nou ja behalve weer dezelfde) eruit. Ik moest snel weg dus kon er net pas naar kijken. Één gratuitous ARP (script van @Rhaloc) en alles kwam weer op. Ik heb deze nu maar weer aangezet voor elke 5 minuten.
Van de week maar met de helpdesk aan de slag (yeay ☹️)

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie dat een Fritzbox kan tracen, met http://fritz.box/#/cap krijg je een pagina met een hele lijst te tracen items die je op een usb hdd/stick kan opslaan (Wireshark formaat).

Dan weet je tenminste iets, maar dan kan je nog niet iets herstellen. Mogelijk kan ik dat met een Pi (Debian) wel doen (soort watchdog) of het moet met iets als Monit kunnen die een server een schop kan geven.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Zijn er meer mensen bij wie het niet lukt om het 20:00u NOS journaal terug te kijken? Ik krijg de melding dat dat helaas niet mogelijk is. Heb de TV-ontvanger al eens herstart, maar dat maakte geen verschil.
edit:
de uitzending van het NOS achtuur-journaal van gisteren (zaterdag) is bij NPO Start zelf ook niet terug te kijken. Maar via de Budget TV ontvanger kan ik ook het journaal van vanavond (zondag) niet terugkijken.

[ Voor 36% gewijzigd door choogen op 14-06-2026 22:23 ]


  • Hugo50
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:29
choogen schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:02:
Zijn er meer mensen bij wie het niet lukt om het 20:00u NOS journaal terug te kijken? Ik krijg de melding dat dat helaas niet mogelijk is. Heb de TV-ontvanger al eens herstart, maar dat maakte geen verschil.
edit:
de uitzending van het NOS achtuur-journaal van gisteren (zaterdag) is bij NPO Start zelf ook niet terug te kijken. Maar via de Budget TV ontvanger kan ik ook het journaal van vanavond (zondag) niet terugkijken.
Ik kreeg het ook niet met youfone, maar wel met NPO start +

  • DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24
nihilissimis schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:30:
Vanochtend weer alles (nou ja behalve weer dezelfde) eruit. Ik moest snel weg dus kon er net pas naar kijken. Één gratuitous ARP (script van @Rhaloc) en alles kwam weer op. Ik heb deze nu maar weer aangezet voor elke 5 minuten.
Van de week maar met de helpdesk aan de slag (yeay ☹️)
Het is bij mij sinds vorige week woensdag steeds vaker voorgekomen. Ik heb het maar even op een rijtje gezet:
DatumTijdstipTijdstip hersteldDuurHerstelactie
Woensdag 10 juni 202602:3405:2702:53Automatisch hersteld
Vrijdag 12 juni 202608:3109:2500:54WAN kabel opnieuw aangesloten.
Zaterdag 13 juni 202622:2823:3201:04Automatisch hersteld
Zondag 14 juni 202600:3706:0205:25Automatisch hersteld
Zondag 14 juni 202606:3410:0203:28WAN kabel opnieuw aangesloten.
Maandag 15 juni 202617:4121:2103:40WAN kabel opnieuw aangesloten.
Dinsdag 16 juni 202600:4802:5902:11Automatisch hersteld
Dinsdag 16 juni 202603:1904:0800:49Automatisch hersteld
Er is niet echt een patroon in te vinden. Zowel de duur van de onderbreking en de duur tussen de onderbrekingen zijn willekeurig.

Tijd om Budget weer eens te contacten..

Mijn advertenties op V&A


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zou het werken als je (met een smartplug) de voeding van het ONT even uitschakelt wanneer je de uitval constateert? De vraag is of dit met elke router gebeurt, ik zie (hier) geen melding met gewone routers of het valt die klanten niet op of deze routers herstellen snel. Met een fiber naar de router kan dit weer niet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
Ja het lijkt vrij random in tijd. Bij mij was het gisteravond om half 11 weer prijs. Ik was niet thuis, maar vanochtend weer met een gratuitous ARP alles weer direct online gekregen. De scheduler had niet de juiste permissies, dus het had niet automatisch gelopen.
Blijven bij jou/anderen ook 1.1.1.1 , 164.138.24.108 (budgetthuis.nl) en 9.9.9.9 nog wel gewoon bereikbaar?
Ik ga ook contact opnemen. Het is misschien handig om even te coordineren (casenummer, oid?), zodat alles op hetzelfde bordje terechtkomt?

  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
@Speedy-Andre volgens mij komt dit alleen voor als je een eigen router aansluit. Kennelijk doet de Draytek van Budget iets (gratuitious ARP versturen?) wat niet standaard is, waardoor het upstream network de router niet meer ziet of zoiets.
Je kan dit op die manier wel oplossen, maar het een router restart kost je al snel een of meer minuten downtime. Als je op de router kunt scripten moet interface down/up ook werken en dat kost maar 10-15 sec ofzo.

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik laat de router juist draaien om mijn netwerk niet steeds te verstoren, de ONT(Nokia) gaat even uit zodat de router een wan ip ophaalt mocht het straks met een eigen router gebeuren. Liever heb ik dat het wordt opgelost natuurlijk of ze bevestigen dat ze de Draytek iets laten doen om hun probleem te tackelen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24
Speedy-Andre schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:10:
Zou het werken als je (met een smartplug) de voeding van het ONT even uitschakelt wanneer je de uitval constateert? De vraag is of dit met elke router gebeurt, ik zie (hier) geen melding met gewone routers of het valt die klanten niet op of deze routers herstellen snel. Met een fiber naar de router kan dit weer niet.
Dat denk ik wel. Ik ben dus ook geneigd om dat te gaan doen, want ik monitor het nu al via Home Assistant, dus er een automation met een smartplug achter hangen is niet zo moeilijk dan.

Ik denk wel dat als ik dat doe, ik daar wel een tijdsvak aan hang. In de nacht wil ik dat bijvoorbeeld niet, want ik vind het ook wel interessant om te zien dat de verbinding zichzelf ook kan herstellen, al is de tijd die ertussen zit ook niet een vast tijdstip.

Mijn advertenties op V&A


  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
Als je van plan bent om de standaard door Budget geleverde Draytek te gebruiken heb je hier geen last van. ONT uit/aanzetten kan ook, (bedoelde ik eigenlijk ook) maar dat duurt ook nog vrij lang. Het lijkt gemiddeld maar ongeveer 1x per dag te gebeuren, dus heel erg veel impact heeft het ook weer niet.

[ Voor 13% gewijzigd door nihilissimis op 16-06-2026 12:02 ]


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

nihilissimis schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:00:
Als je van plan bent om de standaard door Budget geleverde Draytek te gebruiken heb je hier geen last van. ONT uit/aanzetten kan ook, (bedoelde ik eigenlijk ook) maar dat duurt ook nog vrij lang. Het lijkt gemiddeld maar ongeveer 1x per dag te gebeuren, dus heel erg veel impact heeft het ook weer niet.
Ik zie een uitval van 5u lang en een paar keer 3u, dat gaat niet goed met mijn thuisbatterij die dan niet kan handelen. Ik zal dan ook iets willen doen als ik het met HA kan constateren. Maar goed, ik zit nu nog elders en probeer in te schatten of ik deze storing zolang het nodig is korter kan laten duren. De lagere kosten zijn welkom en als het ongemak te beperken is wil ik er wel aan beginnen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
Tot nu toe zowel bij mij als bij anderen vcoor zover ik het kan zien was een interface down/up, kabel unplug/plug, of ONT reboot voldoende om de boel weer in de lucht te brengen. Dus als je dat kunt automatiseren en kan leven met zeg een paar minuten downtime per etmaal, dan is het prima te doen en goed betaalbaar.

  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
In ander nieuws: Ik heb vandaag de SFP GPON ONU binnengekregen voor in mijn router. Ga eens even kijken of ik die aan de praat krijg om ipv van de Nokia ONT te gebruiken.

  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
Zoals te verwachten was Budget Thuis minder dan behulpzaam bij vragen over het ondersteunen van eigen apparatuur. "De specificaties van de ONT geven we niet, meneer". Ik mocht wel mn eigen ONT aansluiten en kijken of het werkt.. (wait what?!) Ik heb ze er maar nog even op gewezen dat ze van de wet toch echt het gebruik van eigen apparatuur mogelijk moeten maken, en dat de ONT daar ook ondervalt, maar dat maakte weinig indruk. Ik moest maar een klacht indienen. Dat heb ik dan ook maar gedaan, inclusief een melding bij de ACM (ik was toch bezig.. ;) )
Ondanks de onwilligheid van de helpdesk toch maar aan de slag gegaan met de informatie die ik vond o.a. in het Tweakers Jonaz forum, en deze sites:
https://hack-gpon.org
https://providerforum.nl/...-huawei-gpon.95394/page-3.
De SFP in de media-converter gestopt en deze aan de laptop gehangen en de webgui is benaderbaar op 192.168.1.1.
Via de webgui op de GPON ONT moet je vervolgens het GPON SN en de Vendor ID overschrijven met de informatie die op de onderkant van de Nokia ONT staat.
Het GPON SN bestaat uit een 4-letterige Vendor ID gevolgt door 8 hexadecimalen serienummer. In het geval van de Nokia (voorheen Alcatel Lucent) ziet dat er ongeveer zo uit:
ALCL1A2B3C4E
De Vendor ID moet je een paar velden lager nog apart nog een keer invullen, ]dat is dus dezelfde als het eerste deel van het GPON SN:
ALCL
Toen dit gedaan was, de stoute schoenen aangetrokken en de glasvezel er maar eens ingeprikt.
Ik zat nog in de webgui, en daar ging de GPON status vlot van O1 naar O5.
Hoera! Dat betekent dat de GPON laag lijkt te werken.
Dus nu de SFP maar eens omgeprikt naar de router. Dit was maar half succesvol.
In de packet sniffer zag ik wel packets (voornamelijk ARP broadcast) voorbijkomen (van het hele /22 netwerk), maar ik kreeg geen IP adres via DHCP. Dan maar eens handmatig mijn IP adres aan de SFP interface toekennen, maar dat had ook geen effect. Ik kon de gateway nog steeds niet pingen.
Mmm.. Ik was wel klaar voor de dag en heb er maar eens een nachtje over geslapen.
De volgende dag keek ik eens wat dieper in de packets die ik voorbij zag komen. Ineens viel me op dat er consequent een VLAN 500 voorbij kwam. Die maar eens als subinterface op de SFP gedefinieerd.
Eureka! Ik kreeg (na nog wat trekken, duwen aan de interfaces) ineens een IP adres toegekend via DHCP! Dit was hetzelfde IP adres wat ik hiervoor ook al had.
Dus ik ben nu in de lucht via mijn eigen GPON ONU SFP! Viel alleszins mee achteraf.

  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
Inmiddels 3 dagen stabiel in de lucht met eigen SFP, dus het werkt prima.
Overigens heb ik geen outages meer gehad zoals hiervoor, ondanks dat het ARP script niet meer loopt.
Ik vermoed dat het te maken heeft met de DHCP-client optie "check-gateway=ping" in RouterOS, waardoor er periodiek (elke 10 sec) een ping naar de gateway gestuurd wordt, maar er daardoor ook een ARP broadcast getriggerd wordt.

Edit: Te vroeg gejuigd, vanaf vannacht om 5 uur lag alles er weer uit. Om hal 10 kwam het spontaan weer in de lucht, om kwart over 10 weer eruit. Ik heb het ARP script maar weer aangezet, handmatig runnen bracht alles direct weer online. Het blijft raar..

[ Voor 26% gewijzigd door nihilissimis op 22-06-2026 11:35 ]


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het niet-op-tijd feestje gaat hier beginnen :9 De overstap is 16 juli gepland en de monteur kan pas 20 juli :+ Nu verwacht ik weinig ingewikkelds, er komt een Nokia kastje dat ik met een fiber in mijn oude Genexis ONT prik, voeding er op en een rj45 naar m'n router erin.
Van Solcon heb ik een zwart blok met rj45 uitgang, die gaat er uit omdat dit een AON aansluiting betreft. M'n Genexis heeft een groene en blauwe fiber koppeling, de blauwe is in gebruik. Ik heb nog geen spullen ontvangen, nog 3 weken te gaan. Ik plan de monteur toch maar in, wellicht schuift de overstap dan ook op. Jammer van die langdurige uitval, ik zie dat m'n Linksys switches eventueel iets met ARP kunnen doen en de vraag is of dit straks de WAN van de router bereikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQoSBtUAKG-Lzd4Z_59x7vIQ9oI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0EHcQMk9v8ArlrvxclLSIYU.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43
Ik had mijn overstap ivm vakantie ook een dag verschoven, de overgangsdatum verschoof toen netjes mee. Volgens mij had ik een dag gratis internet van KPN. Je hebt sowieso een monteur nodig die je in de wijkcentrale overprikt van KPN naar FiberCrew. Dat is waarschijnlijk dezelfde die bij je langskomt.
Pagina: 1 ... 24 25 Laatste