• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-03 00:16

Dit topic gaat over Jonaz, een glasvezel ISP in de omgeving van Amersfoort.

Jonaz logo

Inhoud

Terug naar boven

Inleiding

Jonaz is een kleine glasvezel ISP met grote ambities. Op dit moment beperkt het werkterrein van Jonaz zich tot Amersfoort, Leusden, Soest, Baarn en Almere. Afhankelijk van het succes en de benodigde investeringen is Jonaz van plan de komende jaren het werkgebied geleidelijk te vergroten tot het stedelijk gebied van de provincie Utrecht. Je kan op de website van Jonaz d.m.v. een postcode-checker zien of ze ook bij jou kunnen leveren.

Jonaz onderscheidt zich van de andere (grote) ISP's door de zeer hoge bandbreedte. Users rapporteren doorgaans snelheden van 800-950 Mbps. Dat is dus nagenoeg 100% van de bandbreedte van een gemiddeld thuisnetwerk.

De hoogste speedtest snelheden lijken te worden gevonden met fdcservers.net in Amsterdam.

Zelfs de plas oversteken gaat uitstekend, hoewel de snelheden (uiteraard) wat minder voorspelbaar zijn. Deze is getest met de eigen server van speedtest.net in Washington DC:

Naast internet levert Jonaz ook TV (DVB-C) en telefonie (VOIP).

Terug naar boven

Producten

• Het basispakket van Jonaz is uitsluitend internet, voor € 40,00 per maand.
  • [optioneel] TV pakket voor € 5,00 per maand. Dit is een ietswat beperkt pakket van TV kanalen.
  • [optioneel] Telefonie (VOIP) zonder vaste extra kosten. Bellen kost € 0,07 per minuut naar Nederlandse vaste en mobiele nummers, met een starttarief van € 0,05 per gesprek.
  • [optioneel] Telefonie (VOIP) met onbeperkt gratis bellen voor € 10,00 per maand.

De eenmalige aansluitkosten bedragen € 40,00.
Terug naar boven

Televisie

Jonaz biedt op dit moment de gebruikelijke Nederlandstalige kanalen in zowel digitale HD kwaliteit als analoog aan. Het volledige overzicht kan je op de site van Jonaz vinden. Het signaal komt via de glasvezelkabel binnen op het modem, en wordt daar omgezet in een RF signaal over coax. Het modem zal doorgaans vlak naast de FTU (Fiber Termination Unit) zitten waar je glasvezel binnenkomt. Je moet dus een coax kabel hebben liggen tussen het modem en je televisie.

Bij de TV moet je, als je gebruik wilt maken van de digitale kanalen (m.u.v. NPO1), een set-top box of een geschikte CI+ module hebben. Omdat Jonaz veronderstelt dat de meeste overstappers van Ziggo afkomstig zijn, leveren ze deze CI+ module er niet bij. Die zal je dus al moeten hebben, of nog kopen. 2e hands doen ze ongeveer € 35.00, nieuw ongeveer € 50.00. Versie 1.2 volstaat, maar versie 1.3 maakt je meteen geschikt voor als Jonaz in de toekomst ook interactieve televisie gaat aanbieden. Je hebt vervolgens ook een smart card nodig, maar die wordt wel door Jonaz geleverd.

Jonaz levert op dit moment nog géén IPTV. Er zijn wel duidelijke aanwijzingen dat ze dat van plan zijn, maar er is op dit moment nog niets concreets bekend.

Terug naar boven

Telefonie

Wat hierboven voor het TV signaal geldt, geldt ook voor telefonie (als je dat bij Jonaz afneemt). Je moet dus een RJ11 telefoonkabel hebben liggen tussen het modem en je telefoon(-station). De VOIP kwaliteit is zonder meer goed. Nummerbehoud is gratis.

Terug naar boven

Techniek

Jonaz maakt gebruik van de in Nederland weinig (maar elder veel) toegepaste GPON techniek (Gigabit Passive Optical Network). Medewerkers van Jonaz schatten de penetratiegraad van GPON in de rest van de wereld op 80-90%. GPON is een een point-to-multipoint verbinding. Daarmee deel je je verbinding met anderen. Zolang niet de hele straat massaal aan het downloaden is, zal je daar niet veel van merken. Mocht Jonaz erg populair worden, dan kan dat anders worden. Daarom bieden ze formeel ook 500 Mbps aan, en niet het momenteel veel gemeten (nagenoeg) 1 Gbps. Het voordeel van deze techniek is dat Jonaz minder (dure) apparatuur hoeft te installeren, en de kosten zo beperkt kan houden.

Jonaz installeert zijn eigen apparatuur in de PoP's (wijkcentrales), ook wel citypop genoemd. Ze nemen dus geen diensten af van bij KPN-ITNS. Zo'n citypop ziet er zo uit:

Bron: Jonaz

Een van de belangrijkste onderdelen van het netwerk in zo'n citypop is de OLT (Optical Line Terminator). Dat is het grote apparaat onderin. Jonaz gebruikt hiervoor een ZTE ZXA10 C300, een apparaat van ca. € 3.000 per stuk. Verder is er randapparatuur aanwezig om video en data bij elkaar te brengen en een switch.

Je krijgt standaard een IPv4 toegewezen (DHCP), met een lease time van 7 dagen welke 2x per week wordt ververst. Dat betekent dat als je modem er niet langer uitligt dan 3.5 dag tot maximaal een week, je in principe altijd hetzelfde IP adres houdt. Om technische redenen kan het IP adres overigens toch gewijzigd worden, bijvoorbeeld door aanpassingen in de infrastructuur. Voor users die servers draaien, kan het gebruik van DDNS natuurlijk geen kwaad. Zie ook IPv6.

Terug naar boven

Modem

Basisinformatie
Jonaz levert er een ZTE F668 modem bij.

Dit is een hoogwaardig modem van Chinese makelij.

Voor de gemiddelde huis, tuin, keuken gebruiker volstaat dit modem prima. Verwacht uiteraard geen gigabit snelheden via wifi, maar dat zal bijna nooit alleen aan het modem liggen. Verreweg de meeste draagbare electronica is nog ongeschikt voor gigabit snelheden. Je valt dan dus terug op een (nog altijd zeer snelle) 150 of 300 Mbps verbinding.

Specificaties
De informatie hierna is niet relevant voor de gemiddelde gebruiker.

Lan4x RJ-45 LAN interface
Speed Lan1.000 Mbps
SSIDInstelbaar 0-4 SSID's
Speed WLan 300 Mbps (802.11b/g/n)
Tx RateInstelbaar 0%-100%
WLan securityOpen/WPA-PSK/WPA2-PSK
WPA encryptionTKIP/AES/TKIP+AES
DDNSserver vrij instelbaar
uPnPbeschikbaar
USB1x USB 2.0 interface
CATV1x coax interface
VOIP2x POTS interface
Port Forwardtot 64 forwards

Dat het modem van Chinese makelij is, is helaas ook wel te merken. De beschikbare informatie over dit modem is nogal beperkt. De handleiding is zeer summier. De user interface is tamelijk onduidelijk. De firmware wordt slechts heel af en toe bijgewerkt. Jonaz moet bij het selecteren van een geschikt modem rekening houden met de vereisten: GPON techniek voor het glasvezelsignaal, RF/coax voor TV, Wifi, POTS voor telefonie en dan óók nog eens betaalbaar. Dan valt er niet zo heel veel meer te kiezen.

Dit modem zal veelal niet volstaan voor de meer hoogwaardige tweakers onder ons. Technisch gezien kan het modem de meeste wensen wel aan, maar de instelbaarheid schiet wellicht te kort. Voor users die niet kunnen of willen volstaan met het standaard ZTE modem, kan dit modem door Jonaz op afstand in bridge worden gezet. Dan kan je dus een eigen router erachter zetten. Dat kost uiteraard wel meer energie m.b.t. de router (zie ook Energieverbruik).

Port forwarding is mogelijk. uPnP kan worden aangezet. Het modem kan 4 SSID's aan, waarvan er standaard maar 1 aanstaat. Elke SSID kan een eigen priority krijgen. Bandbreedtebeperkingen (collectief of per SSID) zijn niet mogelijk.

Firmware
Voor users die de standaard firmware gebruiken en zich rot ergeren aan de korte login time; er is een nieuwe (nou ja, nieuw) beschikbaar (V2.30.20P2T5S). Deze firmware lijkt slechts twee zaken te veranderen: (1) een optie om de login time te kunnen aanpassen naar max. 30 minuten. Dat kan toch wel handig zijn. En (2) de DHCP pool wordt niet meer per LAN poort ter beschikking gesteld, maar als één grote pool. De firmware lijkt op het internet verder nergens beschikbaar te zijn, maar Jonaz kan je een link toesturen om dit vanaf hun server te downloaden.

Energieverbruik
Het modem verbruikt 10.6 watt, zonder wifi nog altijd 10.0 watt. Het modem wordt warm, niet heet. Enige ventilatie is dus wel nodig. Waar ZTE de green status vandaan denkt te halen is een raadsel. Het energieverbruik is met geen mogelijkheid verder naar beneden te krijgen. Je zult er niet arm van worden, maar er zijn SOHO modems/routers die meer leveren bij een lager energieverbruik. Als je het modem door Jonaz in bridge laat zetten, daalt het verbruik marginaal naar 9.5 watt.

Port forwarding
Er kunnen tot 64 port forwards worden ingesteld. Het draaien van een eigen website d.m.v. port 80 forwarding (HTTP verkeer) is mogelijk. Helaas lijkt dit modem geen mogelijkheden te hebben voor NAT loopback. Al het verkeer van LAN zijde naar je eigen website wordt redirected naar de gateway (het modem). Je ziet dus vanaf je LAN zijde nóóit je eigen website, alleen vanaf de WAN zijde. Advies is om een eigen DNS server te installeren, en dan je eigen domein resolven naar het interne IP adres van je web server. Alternatief is uiteraard een 2e router, met de ZTE in bridge.

uPnP
Het modem is geschikt voor uPnP. Echter, deze optie staat standaard niet aan, dat moet de user dus zelf doen in het menu. Het lijkt erop dat de uPnP service niet echt vlekkeloos werkt. Vanaf een NAS server zal je bijvoorbeeld al snel te zien krijgen dat de uPnP service niet beschikbaar is. Dan blijkt dat dit komt omdat je via je browser bent ingelogd op het modem.
Volgens de specificaties kan het modem ook als een DLNA Digital Media Server (DMS) fungeren door op de USB poort een HD aan te sluiten. Alle daarop vindbare foto's, video's en muziek zouden dan beschikbaar komen op DLNA geschikte spelers. Het is nog niet getest of dit inderdaad correct werkt. Het zou een uitkomst kunnen zijn voor users die geen NAS server o.i.d. hebben staan.

DHCP server
Het modem levert uiteraard IP adressen uit voor het LAN met een (instelbare) lease time van 86400s (=24 uur). De default gateway is 192.168.1.1, DHCP geeft uit vanaf 192.168.1.1. DHCP reserveert IP adressen per LAN poort: voor LAN 1 is dat standaard 192.168.1.2-192.168.1.10. Dit kan handmatig worden aangepast. Met de nieuwste firmware wordt er overigens geen LAN port based IP pool meer gereserveerd. De totale DHCP pool is dus voor alle connecties beschikbaar. Men kan ook per individuele LAN poort de DHCP uitzetten. Voor users met een home network (NAS etc) kan het handig zijn e.e.a. aan te passen en static IP adressen aan te maken. Een static IP kan alleen m.b.v. een op te geven MAC worden gedefineerd. Dit modem biedt dus niet de faciliteit die de meeste routers wel bieden, door een reeds herkend IP & MAC static te maken. Dit is wat omslachtiger, maar niet onoverkomenlijk.

Mail server
Voor users die een eigen mailserver willen draaien: poort 25 wordt door Jonaz niet geblokkeerd zoals veel andere ISP's wel doen. Let er wel op dat de ontvangende servers dit mailverkeer vaak niet zonder meer vertrouwen, waardoor die mails niet zelden in de spambox terecht komen. Hiervoor moet de ISP (Jonaz) eigenlijk een PTR record instellen voor reverse DNS. Echter, dat is voor hen bewerkelijk (en bij dynamische IP adressen ook niet echt mogelijk) waardoor ze dit voor retail klanten niet gaan doen. Voor ontvangend verkeer is een PTR record niet relevant.

Mocht je toch een mailserver willen draaien, dan zal je doorgaans ook wel een eigen domeinnaam hebben. In dat geval is het sterk aan te raden om een DKIM key en DMARC te gebruiken, en daarbij bij de registrar een DKIM, DMARC en SPF record aan te maken. Dit blijkt goed te werken, ook zonder een PTR record.

Terug naar boven

IPv6

Het modem, of je modem in bridge als die deze mogelijkheid biedt, krijgt standaard een IPv6 adres toegewezen. Diegenen die hier behoefte aan hebben, zullen meestal ook wel hun modem in bridge willen laten zetten. In bridge modus levert Jonaz default een IPv6 address block.

Terug naar boven

Contractduur

De duur van de overeenkomst is 12 maanden.
Let op: volgens de Algemene Voorwaarden moet je na afloop het modem inclusief de orginele verpakking terugsturen naar Jonaz. Bewaar dus de verpakking! Hoewel het moeilijk voorstelbaar is dat ze de klant hier inderdaad aan gaan houden. Vooralsnog wil Jonaz zich juist zeer welwillend opstellen richting de klant. De Algemene Voorwaarden lijken op onderdelen ook niet helemaal correct te zijn.

Terug naar boven

Contactgegevens

Jonaz kan op de volgende wijze worden bereikt:
  • Telefoon: 088 – 10 10 789
  • E-mail: info@jonaz.nl
  • Openingstijden van de klantenservice is maandag tot en met vrijdag van 9:00 uur – 21:00 uur.
Bron: website Jonaz

Jonaz B.V. is gevestigd op:
  • Stationsplein 45-E7.187, 3013AK Rotterdam
  • Postbus 2408, 3000CK Rotterdam.
Bron: Telefoongids,Ripe

Terug naar boven

Veelgestelde vragen

Terug naar boven

Changelog
051021 Beschrijving werkgebied aangepast
101020 Mededeling weer verwijderd
100919 Mededeling aangevuld en images bijgewerkt
030519 Mededeling toegevoegd
040618 Speedtests vernieuwd
010517 Dekkingsgebied uitgebreid
131216 Alternatieven voor mailserver toegevoegd
131216 DHCP lease time verder verduidelijkt
310316 PTR info mailserver toegevoegd
090316 DHCP lease time gewijzigd na toegewezen RFC bij Jonaz
040316 Foto citypop toegevoegd
180216 Link naar IPv6 gecorrigeerd
070216 Info IPv6 toegevoegd
070216 Verbruik in bridge mode toegevoegd
070216 [Draft -> ready]
020216 DHCP info bij nieuwe firmware verbeterd
020216 Info van servies meegenomen m.b.t. NAT loopback
020216 Extra info toegevoegd over opzeggen

[Voor 255% gewijzigd door FiberSam op 05-10-2021 22:15]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:05

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik waardeer de inzet in de startpost. Kijk ook even naar Iemand ervaring met Jonaz?

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:35

servies

Veni Vidi Servici

Alleen hier zit een eigenaardigheid in. Al het verkeer van LAN zijde naar je eigen website wordt redirected naar de gateway (het modem). Je ziet dus vanaf je LAN zijde nóóit je eigen website, alleen vanaf de WAN zijde. We zijn nog samen met Jonaz aan het uitzoeken of dit kan worden opgelost.
Dat is niet zo'n heel eigenaardig verschijnsel.
NAT loopback is lang niet altijd mogelijk en dus hebben veel meer routers hebben daar last van...
Een 'simpele' oplossing daarvoor is om op je eigen netwerk zelf een nameserver te draaien die je eigen domein resolved naar het interne IP adres...
Mooie overzichtelijke en complete startpost!

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

15 februari a.s. ga ik ook over naar Jonaz, mede dankzij de ervaringen hier. Als ik eenmaal aangesloten ben, zal ik dan even een speedtestje doen, ben benieuwd! :)

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-03 12:32

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Vandaag aangesloten.
Speedtestje (terwijl ik ondertussen een stream aan het kijken ben en mijn PS3 staat te updaten)

Nou kom ik van 100/100 en was vooral "goedkoper" het doel maar dit is enorm boven verwachtingen.

EDIT: De Vodafone server dit. Ik heb op andere servers al boven de 700 gezeten.

[Voor 10% gewijzigd door MazeMouse op 03-02-2016 17:32]

sudo apt-get rekt

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03 10:25
Zijn de snelheden die hier gerapporteerd worden, gemeten met een router o.i.d. ertussen, of direct aangesloten op het modem? Ik kom namelijk niet boven de 500 Mb/s down en up zelfs niet eens boven de 250 Mbit/s. Heb vandaag een mail gestuurd aan Jonaz om te vragen of zij het kunnen verklaren, maar ben wel even benieuwd naar de setups die mensen hebben.

Ik heb zelf het modem in bridge mode staan en meet dan bedraad aan de router (Apple Airport Extreme).

Xbox Live: Chevalric

• FiberSam
Chevalric schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:15:
Zijn de snelheden die hier gerapporteerd worden, gemeten met een router o.i.d. ertussen, of direct aangesloten op het modem?
Heb je die ZTE meteen bij oplevering in bridge laten zetten? Ik heb met beide getest. Speeds in de startpost zijn met ZTE routing. Inmiddels in bridge, met een MikroTik router. Speeds liggen marginaal lager (900/920). Eea is uiteraard afhankelijk van het aantal firewall rules & port forwards in samenhang met de specs van de router (aantal cores, klokfreq, RAM). Maar jouw speeds lijken op een andere oorzaak te wijzen. Ik neem aan dat je het op meerdere momenten van de dag hebt getest, geen andere apps, 1 LAN poort (naast de WAN interface), geen wifi erbij, TV uit. En dat je NIC 1 Gbps is en bedraad is aangesloten. Als dat allemaal het geval is, zou ik het eerst zoeken in de kwaliteit van de bedrading. Zorg voor minimaal cat5e, bijvoorbeeld een geschikte test-patchkabel tussen Apple AE en PC.

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:36
Zijn de snelheden die hier gerapporteerd worden, gemeten met een router o.i.d. ertussen, of direct aangesloten op het modem? Ik kom namelijk niet boven de 500 Mb/s down en up zelfs niet eens boven de 250 Mbit/s. Heb vandaag een mail gestuurd aan Jonaz om te vragen of zij het kunnen verklaren, maar ben wel even benieuwd naar de setups die mensen hebben.

Ik heb zelf het modem in bridge mode staan en meet dan bedraad aan de router (Apple Airport Extreme).
Er kan ook een groot verschil zijn tussen de verschillende speedtest servers. Ik heb zelf ook een Apple Airport Extreme achter het ZTE modem geplaatst en haal wel 900+ Mbit/s snelheden als ik bv test richting Jorgeliauw in Utrecht.

[Voor 4% gewijzigd door Gophlin op 09-02-2016 13:22]

majime-it.nl

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Welke generatie airport extreme? In een betrouwbare review uit 2013 haalt de Airport Extreme geen 1 Gbps:
  • AC: LAN-WAN 685 Mbps, WAN-LAN 325 Mbps
  • 5th Gen: LAN-WAN 434 Mbps, WAN-LAN 430 Mbps
  • 4th Gen: LAN-WAN 330 Mbps, WAN-LAN 419 Mbps
Maar hij scoort misschien anders met een nieuwere revisie en/of firmware updates

[Voor 47% gewijzigd door ANdrode op 09-02-2016 14:13]

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Heb 't nu bijna 2 weken in gebruik, snelheid stabiel en nog altijd lekker snel! Dit is wired en over het meegeleverde modem

[Voor 12% gewijzigd door Wilde op 09-02-2016 19:28]

• Ethnic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-03 07:54
Ik gebruik nu adsl 20/1 mbps van tele2. Nog 4 maandjes geduld.

[Voor 60% gewijzigd door Ethnic op 11-02-2016 19:45]

• Chevalric
ANdrode schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:07:
[...]

Welke generatie airport extreme? In een betrouwbare review uit 2013 haalt de Airport Extreme geen 1 Gbps:
  • AC: LAN-WAN 685 Mbps, WAN-LAN 325 Mbps
  • 5th Gen: LAN-WAN 434 Mbps, WAN-LAN 430 Mbps
  • 4th Gen: LAN-WAN 330 Mbps, WAN-LAN 419 Mbps
Maar hij scoort misschien anders met een nieuwere revisie en/of firmware updates
Ik vermoed inderdaad dat de router roet in het eten gooit. Ook na een reset van het modem door Jonaz zie ik geen verbetering. Binnenkort maar eens op zoek naar een betere router dan maar. Twijfel nu alleen of ik het modem als router zal gaan gebruiken.

• ANdrode
  • Niet online
Chevalric schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 19:22:
[...]
Ik vermoed inderdaad dat de router roet in het eten gooit. Ook na een reset van het modem door Jonaz zie ik geen verbetering. Binnenkort maar eens op zoek naar een betere router dan maar. Twijfel nu alleen of ik het modem als router zal gaan gebruiken.
Het is waarschijnlijk wel de simpelste oplossing. En dat Airport Extreme blijft een behoorlijk goed wifi access point, ik zou er tevreden mee zijn.

• Chevalric
Zonet nog maar eens een test met mijn werklaptop (een splinternieuwe MacBookPro) gedaan, rechtstreeks op het modem. Zonder problemen boven de 900 Mbit/s, zowel up als down. Ik verlies dus een hoop snelheid in m'n primaire router. Die snelheid wil ik met name op mijn NAS hebben. Dus ik denk dat ik Jonaz ga vragen om het modem weer als router te configureren en dan m'n Airport als extender en wifi access point te gebruiken.

Het is niet per se nodig (die 400/200 Mbit is ook al ruim voldoende), maar het is natuurlijk wel super om te kunnen zeggen dat je een 900 Mbit pijp in huis hebt :D.

• FiberSam
Chevalric schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 21:40:

Het is niet per se nodig (die 400/200 Mbit is ook al ruim voldoende), maar het is natuurlijk wel super om te kunnen zeggen dat je een 900 Mbit pijp in huis hebt :D.
Tja, je bent een tweaker of je bent het niet natuurlijk. Een beetje tweaker wil gewoon de volledige snelheid voor zichzelf hebben. Dus de beperkingen van het ZTE modem accepteren, of je gooit er nog eens honderd treuries tegenaan voor een nieuwe -volledig configurabele- router die wél die 1Gbps haalt.
Maar als je er nuchter tegenaan kijkt is dat onzin natuurlijk. Voor gewoon internetten en streaming heb je aan 100Mbps al ruim voldoende. Voor P2P/bittorent zullen je peers ook bijna nooit die hoge snelheid halen. En voor usenet is je maximale downloadsnelheid ook al bijna altijd capped. Dus in de praktijk merk je er bijna niets van.
Het modem functioneer(de) bij mij overigens prima als AP. Signaal ruim sterk genoeg. Verder doe ik toch het meeste wired. Het is de instelbaarheid wat problemen opleverde, juist in combinatie met NAS & uPnP.

• Chevalric
Mijn plan is nu om op een moment dat ik tijd heb, het modem uit bridge mode te laten halen en dan mijn routers er achter te hangen als wifi access points. Ik weet alleen niet zeker of ik die configuratie werkend krijg.

De NAS (de enige plek waar ik die 900 Mbit/s graag echt wil hebben) kan ik dan direct aan 't modem hangen. En inderdaad, voor het overige gebruik is die 300-400 Mbps wel voldoende.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Die 900Mbit/s is natuurlijk niet gegarandeerd he, staar je daar dus niet al te veel op blind. Dat klanten het nu wel krijgen is dan natuurlijk wel mooi meegenomen, maar als snelheid steeds verder inzakt naar de richting van 500Mbit, dan kunnen zij daar ook niets aan doen, je betaalt immers voor 500/500. ;)

Aanstaande dinsdag word ik aangesloten. Dat zou aanvankelijk maandag zijn, maar de medewerker van Guidion die ingeplant was, is geen 'Jonaz expert'. Ben benieuwd welke snelheden ik ga halen. Momenteel zit ik al op 500/500 glasvezel, maar Vodafone Thuis heeft toch teveel nadelen ten op zichte van Jona, terwijl Jonaz nog eens goedkoper is ook en ik - omdat ik in januari al bestelde - nog een Chromecast ga krijgen ook! :)

[Voor 94% gewijzigd door CH4OS op 13-02-2016 13:52]

• FiberSam
CptChaos schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 13:48:
...nog een Chromecast ga krijgen ook! :)
Over blindstaren gesproken.. die Chromecast is natuurlijk fantastisch als je verder helemaal niets hebt behalve een smartphone. Maar mensen met een NAS (met een media server daarop) of zelfs maar een PC hebben nauwelijks iets aan een Chromecast. Je kunt met een DLNA enabled TV of Home Cinema Set rechtstreeks daar naar toe casten, ook zonder Chromecast.

[Voor 3% gewijzigd door FiberSam op 13-02-2016 22:08]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FiberSam schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:06:
Over blindstaren gesproken.. die Chromecast is natuurlijk fantastisch als je verder helemaal niets hebt behalve een smartphone. Maar mensen met een NAS (met een media server daarop) of zelfs maar een PC hebben nauwelijks iets aan een Chromecast. Je kunt met een DLNA enabled TV of Home Cinema Set rechtstreeks daar naar toe casten, ook zonder Chromecast.
Sterker nog; de Chromecast heb ik eigenlijk totaal niet nodig; dus nee, daar heb ik me zeker niet op blind gestaart of zo. Ik heb echter wel liever de Chromecast dan een boeket rozen (de actie van februari). Wel ga ik als ik hem eenmaal heb eerst even spelen, voor ik hem weggeef aan bijvoorbeeld mijn ouders of zo, zodat zij makkelijk zaken vanaf hun tablet naar de TV kunnen doorzetten. :) Desondanks heb ik liever zoiets als presentje of korting, dan een bos rozen (zoals ze nu de actie hebben).

Voor mij is het omdat Vodafone Thuis geen bridge mode doet en ik bij Vodafone Thuis nooit heb kunnen genieten van een goede upload, bijvoorbeeld met FTP verbindingen. Vodafone Thuis geeft daarin niet thuis met als excuus 'je gebruikt maar meerdere lijnen' (in een notendop). En daarbij is Jonaz ook nog goedkoper dan Vodafone Thuis, terwijl de snelheden gelijk zijn. ;) Geen idee waarom ik dan blind zou staren op de Chromecast.

[Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 13-02-2016 22:35]

• LordLister
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-03 09:11
Vrijdag j.l. aangesloten. Jonaz heeft via een telefonisch verzoekje (monteur van Guideon) de ZTE in de bridge modes gezet. Alles is netjes en correct aangesloten. Helemaal goed!
De chromecast heb ik zaterdag ontvangen! :)

[Voor 11% gewijzigd door LordLister op 14-02-2016 10:27]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik ben zojuist ook aangesloten op Jonaz. Mijn resultaten zijn als volgt:de Vodafone server;

Welke servers hebben jullie gebruikt bij de tests? De eerste (en tevens snelste) was via Vodafone, Utrecht.

[Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 16-02-2016 16:17]

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-03 07:39

Younes

Wie, Wat, Waar?

CptChaos schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:33:
Ik ben zojuist ook aangesloten op Jonaz. Mijn resultaten zijn vooralsnog wat teleurstellend eigenlijk qua speedtests. De eerste (en tevens snelste) was via de Vodafone server;
[afbeelding]
Welke servers hebben jullie gebruikt bij de tests?
Teleurstellend? Je krijgt meer dan beloofd. Waarom teleurstellend?

...en waarom?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Younes schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:38:
[...]

Teleurstellend? Je krijgt meer dan beloofd. Waarom teleurstellend?
Ik zeg het verkeerd inderdaad (en heb ook even mijn bericht genuanceerd);

Andere speedtests die ik daarna deed, kwamen echter niet verder dan ergens 280 megabit. De screenshot is dus een moment opname van de eerste en tevens snelste poging.

Net even een testje gedaan naar KPN - Amsterdam, daaruit kwam dit, wat de andere tests eigenlijk ook zo'n beetje lieten zien:

Solcon; Apeldoorn:

En een nieuwe test met Vodafone - Utrecht:

Vreemd dus, dat de eerste test wel goed ging, maar de tests erna als een kaartenhuis in elkaar zijn gevallen. Gelukkig kan ik ook op andere manieren de snelheid testen, dat maar eens even doen.

Ik wil hierbij wel even opmerken, dat de router in bridge modus staat en dat daarachter de TP Link - TL-WR1043v2 hangt als router, die zou op WAN-LANl tot gigabit aan moeten kunnen, in elk geval 500, want voordat ik overstapte naar Jonaz, haalde de router in elk geval wel de 500 megabit.

Ik ga eens even via FTP testen.

Voor de zekerheid nog een testje gedaan, nForce Entertainment, Amsterdam:

Leaseweb, Haarlem:

EDIT:
Heb zelf een FTP draaien, daarop worden vergelijkbare snelheden behaald... Er lijkt dus wel degelijk iets aan de hand te zijn.

EDIT2:
Net even een firmware update gedaan, instellingen opnieuw gedaan en weer getest:
nForce Entertainment - Amsterdam

en
Vodafone - Utrecht

Leaseweb - Haarlem

Ik denk dus, dat de firmware upgrade ook een en ander opgelost heeft.

EDIT3:
Toch maar even wat langer wachten, tot eea gestabiliseert is, ik haal nu bij een nieuwe poging wederom niet meer dan een 250-260 megabit:

Vodafone, Utrecht:

Leaseweb, Haarlem:

EDIT4:
Mogelijk is mijn TP-Link WR1043ND v2 de oorzaak. Als die reboot, gaat het eerst even goed, maar daarna zakt de snelheid in. Keertje dus uittesten zonder de router er tussen (en mijn PC dan maar even direct op internet aansluiten).

[Voor 133% gewijzigd door CH4OS op 16-02-2016 23:04]

• bartws
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03 20:45
Momenteel heb ik nog z'n Amino die ooit door XMS werd uitgeleverd.
Is deze nog bruikbaar op het Jonaz netwerk? Heb nog wel de behoefte aan analoge TV en mijn LCD scherm heeft geen support voor CI+
Wat levert Jonaz?

• FiberSam
CptChaos schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:39:
[...]
Mogelijk is mijn TP-Link WR1043ND v2 de oorzaak. Als die reboot, gaat het eerst even goed, maar daarna zakt de snelheid in. Keertje dus uittesten zonder de router er tussen (en mijn PC dan maar even direct op internet aansluiten).
Dat lijkt me inderdaad de enige betrouwbare methode. Routers vergen processortijd voor filtering/NATting etc. Hoewel dat voor een 1 Gbps router zelden een bottleneck is die de snelheid doet dalen naar 300 Mbps. Als ik kijk in de specs voor mijn MikroTik zie ik:

Dus dan moet je wel eea hebben gefilterd voor een dergelijke snelheidsdaling. Voor die TP-Link zal dat weer wat anders liggen. Is je bedrading wel oké?

[Voor 17% gewijzigd door FiberSam op 16-02-2016 23:17]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FiberSam schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 23:10:
Dat lijkt me inderdaad de enige betrouwbare methode. Routers vergen processortijd voor filtering/NATting etc. Hoewel dat voor een 1 Gbps router zelden een bottleneck is die de snelheid doet dalen naar 300 Mbps. Als ik kijk in de specs voor mijn MikroTik zie ik:

Dus dan moet je wel eea hebben gefilterd voor een dergelijke snelheidsdaling. Voor die TP-Link zal dat weer wat anders liggen. Is je bedrading wel oké?
Ik ben vandaag gemigreerd, vanaf een Vodafone Thuis abonnement, waarop ik ook 500/500 had afgesloten. Daarop ging het wel goed, maar de router/modem van de provider stond dan níet in bridge, waar dat nu wél het geval is. Dezelfde glasvezelkabel die bij Vodafone gebruikt is, is ook nu weer gebruikt.

FWIW: De router die ik heb, heeft overigens hardware NAT. :)

[Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 17-02-2016 08:37]

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:34
CptChaos schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:39:
[...]
Ik zeg het verkeerd inderdaad (en heb ook even mijn bericht genuanceerd);

Andere speedtests die ik daarna deed, kwamen echter niet verder dan ergens 280 megabit. De screenshot is dus een moment opname van de eerste en tevens snelste poging.

Net even een testje gedaan naar KPN - Amsterdam, daaruit kwam dit, wat de andere tests eigenlijk ook zo'n beetje lieten zien:
[afbeelding]

Solcon; Apeldoorn:
[afbeelding]

En een nieuwe test met Vodafone - Utrecht:
[afbeelding]

Vreemd dus, dat de eerste test wel goed ging, maar de tests erna als een kaartenhuis in elkaar zijn gevallen. Gelukkig kan ik ook op andere manieren de snelheid testen, dat maar eens even doen.

Ik wil hierbij wel even opmerken, dat de router in bridge modus staat en dat daarachter de TP Link - TL-WR1043v2 hangt als router, die zou op WAN-LANl tot gigabit aan moeten kunnen, in elk geval 500, want voordat ik overstapte naar Jonaz, haalde de router in elk geval wel de 500 megabit.

Ik ga eens even via FTP testen.

Voor de zekerheid nog een testje gedaan, nForce Entertainment, Amsterdam:
[afbeelding]

Leaseweb, Haarlem:
[afbeelding]

EDIT:
Heb zelf een FTP draaien, daarop worden vergelijkbare snelheden behaald... Er lijkt dus wel degelijk iets aan de hand te zijn.

EDIT2:
Net even een firmware update gedaan, instellingen opnieuw gedaan en weer getest:
nForce Entertainment - Amsterdam
[afbeelding]
en
Vodafone - Utrecht
[afbeelding]

Leaseweb - Haarlem
[afbeelding]

Ik denk dus, dat de firmware upgrade ook een en ander opgelost heeft.

EDIT3:
Toch maar even wat langer wachten, tot eea gestabiliseert is, ik haal nu bij een nieuwe poging wederom niet meer dan een 250-260 megabit:

Vodafone, Utrecht:
[afbeelding]

Leaseweb, Haarlem:
[afbeelding]

EDIT4:
Ik heb precies hetzelfde probleem had ook een 1043 van tp link deze heb ik vervangen voor een Archer c7 helaas hetzelfde probleem. ik dacht eerst dat door kabels die door de muur getrokken waren kwam maar 35 euro lichter bleken die goed te zijn. Monteur zei waarschijnlijk loopt er een buffer vol, ben nu al paar weken met Tp-link aan net mailen maar krijg iedere keer geen antwoord op mijn vragen en moet dingen testen die niet werken.
Zou zeggen maak een call aan bij Tp-link en kan je mijn nummer ook pb zodat ze kunnen linken
bartws schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 21:52:
Momenteel heb ik nog z'n Amino die ooit door XMS werd uitgeleverd.
Is deze nog bruikbaar op het Jonaz netwerk? Heb nog wel de behoefte aan analoge TV en mijn LCD scherm heeft geen support voor CI+
Wat levert Jonaz?
Heb je hier wel gekeken?
https://www.jonaz.nl/vragen/televisie/

Amino's zijn IPTV en dat gebruikt Jonaz niet. Dus het antwoord is nee. Als je LCD TV echt geen CI module heeft dan kun je altijd nog een andere DVB-C decoder kopen, bijvoorbeeld via MP. Alle decoders van het voormalige Ziggo werken. Die van voormalig UPC niet!
Maar analoog werkt dus ook gewoon als je geen kastje wil.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wingie schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 07:05:
Ik heb precies hetzelfde probleem had ook een 1043 van tp link deze heb ik vervangen voor een Archer c7 helaas hetzelfde probleem. ik dacht eerst dat door kabels die door de muur getrokken waren kwam maar 35 euro lichter bleken die goed te zijn. Monteur zei waarschijnlijk loopt er een buffer vol, ben nu al paar weken met Tp-link aan net mailen maar krijg iedere keer geen antwoord op mijn vragen en moet dingen testen die niet werken.
Zou zeggen maak een call aan bij Tp-link en kan je mijn nummer ook pb zodat ze kunnen linken
Hoe heb jij de ZTE van Jonaz, heb je die in bridge of heb je die niet in bridge? Ik heb de ZTE in bridge staan. Het gekke is dat na een reboot het even goed gaat (zie de speedtests hierboven), maar dat daarna (geen idee na hoe lang) de snelheid pas inzakt. Ik zit te denken om hier een apart topic voor te starten, misschien zijn er meer mensen met dit probleem?

• FiberSam
CptChaos schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 08:39:
[...]
Hoe heb jij de ZTE van Jonaz, heb je die in bridge of heb je die niet in bridge? Ik heb de ZTE in bridge staan. Het gekke is dat na een reboot het even goed gaat (zie de speedtests hierboven), maar dat daarna (geen idee na hoe lang) de snelheid pas inzakt. Ik zit te denken om hier een apart topic voor te starten, misschien zijn er meer mensen met dit probleem?
Ik heb het ook wel eens gehad. Router (met ZTE in bridge) rebooted. Probleem was weg.

• Wingie
CptChaos schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 08:39:
[...]
Ik heb de ZTE in bridgemode staan zodat ik eea zelf kan regelen vwb portforwarding ed. De interface en snelheid van de ZTE is bedroevend (monteur gaf aan dat je ZTE ook kon gebruiken maar wat pogingen heb ik het opgegeven omdat niet werkbaar is/was).

Ik heb ook meerdere tests gedaan en na een reboot (hw /software maakt geen verschil) gaat het tussen de 1 en 5 keer (uitvoeren van speedtest) goed en daarna zakt de snelheid in tot 200 - 200Mb/s

TP-Link gaf aan dat wellicht aan SIP lag, toen aan hardware NAT, toen aan MTU waarde van WAN maar alles heb ik getest en gaf geen andere uitkomst. Het is inmiddels al een week stil vanuit hun (hiervoor bijna dagelijks reactie.)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wingie schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:23:
[...]

Ik heb de ZTE in bridgemode staan zodat ik eea zelf kan regelen vwb portforwarding ed. De interface en snelheid van de ZTE is bedroevend (monteur gaf aan dat je ZTE ook kon gebruiken maar wat pogingen heb ik het opgegeven omdat niet werkbaar is/was).

Ik heb ook meerdere tests gedaan en na een reboot (hw /software maakt geen verschil) gaat het tussen de 1 en 5 keer (uitvoeren van speedtest) goed en daarna zakt de snelheid in tot 200 - 200Mb/s

TP-Link gaf aan dat wellicht aan SIP lag, toen aan hardware NAT, toen aan MTU waarde van WAN maar alles heb ik getest en gaf geen andere uitkomst. Het is inmiddels al een week stil vanuit hun (hiervoor bijna dagelijks reactie.)
Ik zit momenteel even met mijn PC direct aangesloten op de ZTE, zonder die te herstarten, gaat de snelheid goed. Ik kijk over een kwartier of zo nogmaals, maar inderdaad, het heeft er in elk geval alle schijn van, dat de TP-Link roet in het eten gooit. Dat zou betekenen dat de review die ik eerder linkte gewoon niet, al vind ik het wel gek, dat onder Vodafone Thuis (waar de Draytek van hen overigens niet in bridge kan om technische redenen), de snelheid dan wél goed gaat. Ik zou dus kunnen kijken hoe de prestaties zijn als ik de LAN-kabel van ZTE naar een van de LAN-poorten van de switch doe, dat de snelheid dan ook goed zou moeten blijven. In theorie zou ik dan meerdere WAN IP-adressen kunnen krijgen. Toch ga ik het eens testen. :) Dan kunnen we in elk geval het LAN-gedeelte op de TP-Link uitsluiten en is het niet te ontkennen voor TP-Link dat de problemen in de WAN-poort danwel in de WAN-instellingen zitten. :)

EDIT:
Met de ZTE in bridge op LAN aangesloten, gaat het vooralsnog ook goed. Het is nu even afwachten of de snelheid na verloop van tijd in gaat zakken, ik zal dus over een pakweg kwartiertje nog eens testen.
Hopelijk gaat jouw casus dan ook goed.

EDIT2:
Ik zie in de TS trouwens IPv6 genoemd worden, maar als ik er op klik, spring ik naar #modem en mist er een stuk over IPv6 in de topic start in zijn geheel.

EDIT3:
Net wederom zonder reboot wat tests gedaan, nu even via beta.speedtest.net (een HTML5 webapp, omdat andere browser):
http://beta.speedtest.net/result/5094647725
http://beta.speedtest.net/result/5094639793
De issue is dus duidelijk de WAN-poort of de instellingen op de WAN-poort. Ik weet in elk geval dat het probleem in het WAN-gedeelte van de TP-Link WR1043ND v2 zit. ;)

EDIT4:
Ik heb diverse VPN-connecties nu geblokkeerd en dat lijkt ook te helpen, qua snelheid zit ik nu in elk geval goed. Ik zal zo nogmaals een test doen, eens zien hoe het dan gaat. VPN gebruik ik gelukkig niet momenteel, dus kan de PPTP, L2TP en IPsec passthrough wel missen.

[Voor 39% gewijzigd door CH4OS op 17-02-2016 22:27]

• Wingie
CptChaos schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 19:52:
[...]
Ik zit momenteel even met mijn PC direct aangesloten op de ZTE, zonder die te herstarten, gaat de snelheid goed. Ik kijk over een kwartier of zo nogmaals, maar inderdaad, het heeft er in elk geval alle schijn van, dat de TP-Link roet in het eten gooit. Dat zou betekenen dat de review die ik eerder linkte gewoon niet, al vind ik het wel gek, dat onder Vodafone Thuis (waar de Draytek van hen overigens niet in bridge kan om technische redenen), de snelheid dan wél goed gaat. Ik zou dus kunnen kijken hoe de prestaties zijn als ik de LAN-kabel van ZTE naar een van de LAN-poorten van de switch doe, dat de snelheid dan ook goed zou moeten blijven. In theorie zou ik dan meerdere WAN IP-adressen kunnen krijgen. Toch ga ik het eens testen. :) Dan kunnen we in elk geval het LAN-gedeelte op de TP-Link uitsluiten en is het niet te ontkennen voor TP-Link dat de problemen in de WAN-poort danwel in de WAN-instellingen zitten. :)

EDIT:
Met de ZTE in bridge op LAN aangesloten, gaat het vooralsnog ook goed. Het is nu even afwachten of de snelheid na verloop van tijd in gaat zakken, ik zal dus over een pakweg kwartiertje nog eens testen.
Hopelijk gaat jouw casus dan ook goed.

EDIT2:
Ik zie in de TS trouwens IPv6 genoemd worden, maar als ik er op klik, spring ik naar #modem en mist er een stuk over IPv6 in de topic start in zijn geheel.

EDIT3:
Net wederom zonder reboot wat tests gedaan, nu even via beta.speedtest.net (een HTML5 webapp, omdat andere browser):
http://beta.speedtest.net/result/5094647725
http://beta.speedtest.net/result/5094639793
De issue is dus duidelijk de WAN-poort of de instellingen op de WAN-poort. Ik weet in elk geval dat het probleem in het WAN-gedeelte van de TP-Link WR1043ND v2 zit. ;)

EDIT4:
Ik heb diverse VPN-connecties nu geblokkeerd en dat lijkt ook te helpen, qua snelheid zit ik nu in elk geval goed. Ik zal zo nogmaals een test doen, eens zien hoe het dan gaat. VPN gebruik ik gelukkig niet momenteel, dus kan de PPTP, L2TP en IPsec passthrough wel missen.
[afbeelding]
Interessant zal morgenavond ook eens proberen al gebruik ik wel IPSec om vanuit verzorgingstehuis naar mijn NAS met series te komen

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wingie schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:50:
[...]

Interessant zal morgenavond ook eens proberen al gebruik ik wel IPSec om vanuit verzorgingstehuis naar mijn NAS met series te komen
Net wederom een testje gedaan, snelheid is ondanks die aanpassingen in de VPN passthroughs weer ingezakt.

EDIT:
Ik heb nu de SPI Firewall uitgeschakeld, dat lijkt een beetje te helpen, maar de snelheid is er niet echt veel hoger door, dus ik beschouw dat ook niet als de oplossing. Ik heb ook een mail gestuurd naar de TP-Link support, ben benieuwd.

[Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 17-02-2016 23:35]

Anoniem: 553181

Is het mogelijk Jonaz naast Vodafone Thuis te gebruiken of moet er dan 2e glasvezel binnengebracht worden?

(Alle coax in huis verwijderd en vervangen door utp, dus zolang Jonaz geen IPtv levert dit via Vodafone laten gaan)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je wilt dus Jonaz voor internet en Vodafone Thuis voor TV? Ik heb zelf Jonaz voor internet en Ziggo voor TV, dat werkt in elk geval wel. Of dat met Vodafone ook gaat werken, geen idee, denk het niet, aangezien beiden over glasvezel gaan en Jonaz bij binnenkomst het signaal omzet naar coax, maar eerder niet.
Nee, het is administratief niet mogelijk 2 aparte providers via de Reggefiber glasvezelaansluiting te nemen.
Je zou wel Vodafone Thuis via DSL kunnen nemen maar of je dat wil?

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-03 09:47
@CptChaos staat hardware nat wel aan dan in de router? want alleen dan kan je volle gbit halen op de v2, v1 heeft geen hw nat en die kan maar max 200mbit/s aan.

• FiberSam
CptChaos schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 19:52:
[...]
EDIT2:
Dank voor de melding. Is gecorrigeerd. Een kort IPv6 stukje stond er overigens al wel, maar het is nog niet duidelijk of dit werkt.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

devil-strike schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 09:03:
@CptChaos staat hardware nat wel aan dan in de router? want alleen dan kan je volle gbit halen op de v2, v1 heeft geen hw nat en die kan maar max 200mbit/s aan.
Het gekke is, reboot ik de ZTE of de TP-Link zelf, gaat het na die reboot wel even goed. Na verloop van tijd zakt de snelheid als een kaartenhuis in elkaar.

Heb vanmorgen ook een mailreactie gekregen van TP-Link Nederland, of ik hardware NAT even wil uitschakelen... Geen idee of ik die optie heb, maar kan vanavond ook pas kijken.

Maar ik heb inderdaad de v2. :) Met de v1 (icm OpenWRT) kwam ik niet verder dan 160MBit/sec zelfs. ;)

• Wingie
CptChaos schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 10:19:
[...]
Het gekke is, reboot ik de ZTE of de TP-Link zelf, gaat het na die reboot wel even goed. Na verloop van tijd zakt de snelheid als een kaartenhuis in elkaar.

Heb vanmorgen ook een mailreactie gekregen van TP-Link Nederland, of ik hardware NAT even wil uitschakelen... Geen idee of ik die optie heb, maar kan vanavond ook pas kijken.

Maar ik heb inderdaad de v2. :) Met de v1 (icm OpenWRT) kwam ik niet verder dan 160MBit/sec zelfs. ;)
Hahaha ze volgen dezelfde stappen die ze mij gestuurd hebben. Hardware NAT uitzetten hielp bij mij niks + zoals devil-strike schrijft als je dit uitzet haal je de snelheid zeker niet.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wingie schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:14:
Hahaha ze volgen dezelfde stappen die ze mij gestuurd hebben. Hardware NAT uitzetten hielp bij mij niks + zoals devil-strike schrijft als je dit uitzet haal je de snelheid zeker niet.
Dat is mijn verwachting ook. Ik heb ook verder gevraagd, wat ik eventueel nog meer kan doen... Toen kwam de optie om het MTU te verlagen... Die vraag had jij ook gehad... ;)

Ik ga misschien voor dit even een apart topic maken, aangezien het niet gerelateerd is aan Jonaz en wie weet krijg of vind ik dan nog meer tips om te proberen.

EDIT; aangemaakt: TP-Link WR1043ND v2 snelheidsproblemen na migratie internet

[Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 18-02-2016 12:11]

• Wilde
  • Niet online
Zijn er meer die wat last hebben van een trage dhcp server in de ZTE die Jonaz levert?? Als ik met mn mobiel thuis kom duurt t zeker een minuut voor ik een IP krijg. Had t even met andere devices getest en daarmee 't zelfde

• bachbloempje
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-03 22:50
Ik zit eraan te denken om ook over te stappen. Maar hoe gaat dat als je ziggo tv houdt? Ik moet iig de analoge houden voor tv op zolder voor huurder en voor zoon op slaapkamer ;-) En ik ben niet handig met modums enzo en er zijn hele topics over in stelllen en aanpassen van de modums. Ik wil gewoon aangesloten worden en een stabiele internet verbinding hebben :)
Als je naar Jonaz zou overstappen krijg je TV op dezelfde wijze als bij Ziggo. Ook analoog erbij dus. Alleen werkt een eventuele horizonbox niet meer. Daar zou je dan een aparte decoder of ci module voor moeten kopen.
Dus als je de mogelijkheid hebt om vanaf de glasvezelaansluiting een coaxkabel naar je Ziggo verdeelpunt te krijgen zodat je je huisbekabeling op die manier aan het Jonaz modem koppelt, dan ben je klaar.

Anders is het heel simpel aangezien het twee verschillende technieken zijn. Jonaz internet aanvragen en laten installeren. Bij Ziggo je abonnement terugbrengen naar alleen TV.
En klaar.

Instellen van modem is helemaal niet nodig. Bovendien gaat dat vooral over eigen routers gebruiken achter de modem/router die je van Jonaz krijgt. Als je wil wat jij wil kan je ook die gewoon blijven gebruiken.

[Voor 14% gewijzigd door Barre73 op 20-02-2016 20:05]

• Wilde
  • Niet online
Ik ben zelf ook overgestapt van volledig Ziggo naar enkel Ziggo voor tv en Jonaz voor internet. Werkt prima

Iemand enig idee of zoiets als dit http://routerboard.com/SFPONU gaat werken, of dat je uberhaubt een eigen gpon-modem draait?

[Voor 37% gewijzigd door Wilde op 21-02-2016 01:03]

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

...en waarom?

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Bovenstaand resultaat behaalde ik door mijn laptop met een kabel direct op de ZTE aan te sluiten. Ik lees dat sommigen een hogere snelheid halen. Ergens krijg ik het idee dat (maar ik heb er geen kennis van) het modem zo hoog mogelijk intraint en dan langzaam zakt naar een vooraf ingesteld snelheid (die 500Mbit dus).

Jonaz maakt namelijk gebruik van GPON dus geen point to point glasvezel. Dus je krijgt Kabel praktijken waarbij je 1 lijn over een bepaalde afstand deelt met anderen tot een punt waarop het signaal afzonderlijk wordt gesplitst. Deze contructie maakt dat ik vermoed dat je in het begin welliswaar een hogere snelheid krijgt, maar dat die langzaam zakt naar de 500.

Dat je een lagere snelheid haalt, heeft dan weer vermoedelijk een andere oorzaak.

Tot slot... Zijn er mensen die een ubiquiti edge lite router gebruiken icm de Jonaz verbinding? Ik heb er gisteren 1 gekocht en ben nu bezig om die correct te configureren.

...en waarom?

• Comfortable
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-10-2022
Het modem ZXHN F668 V3.0 (V3.0 is de hardware versie) wordt door ZTE niet meer verkocht sinds 31-7-2015 en is out of service vanaf 31-7-2016. Zie http://support.zte.com.cn/support/news/NewsDetail.aspx?newsId=1006607

De monteur die het installeerde gaf trouwens aan dat het mogelijk is om bij twee verschillende providers tegelijkertijd glasvezel af te nemen, want Jonaz maakt als enige gebruik van de groene glasvezelaansluiting, terwijl andere aanbieders zoals XS4ALL de blauwe gebruiken.

[Voor 31% gewijzigd door Comfortable op 26-02-2016 15:35. Reden: Toevoeging]

Dat laatste kan al heel lang maar dan andersom. Veel providers maken al lang gebruik van alleen de blauwe vezel dus zou de groene nog gebruikt kunnen worden. Maar administratief kan het niet bij Reggefiber.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zijn er trouwens mensen hier, die ervaring hebben met een ZTE in bridge, waar de pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart achter zit die de routing doet? :) Zo ja, hoe zijn die ervaringen, met name met de snelheid? :)

TP-Link gaat het probleem niet echt oplossen (met de router die ik nu heb) en ik kan moeilijk garantie of wat dan ook vragen aan Coolblue (waar ik mijn TP-Link vandaan heb), aangezien het apparaat gewoon werkt en WKOA ook al ruim verstreken is met een paar maanden.

[Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 26-02-2016 22:38]

• ANdrode
  • Niet online
Barre73 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 16:03:
Dat laatste kan al heel lang maar dan andersom. Veel providers maken al lang gebruik van alleen de blauwe vezel dus zou de groene nog gebruikt kunnen worden. Maar administratief kan het niet bij Reggefiber.
De groene vezel is toch anders afgewerkt (geslepen?) dan de blauwe vezel. Daardoor heeft die vezel minder reflecties en kan je hem 1:n aansluiten.
zoals GPON of TV

• kevinwalter
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-03 14:58
CptChaos schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 22:37:
Zijn er trouwens mensen hier, die ervaring hebben met een ZTE in bridge, waar de pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart achter zit die de routing doet? :) Zo ja, hoe zijn die ervaringen, met name met de snelheid? :)
Jep, ik wel. Zie mijn speedtests. Daar heb ik overal de AC68U tussen. Heerlijke router! :)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

kevinwalter schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 21:46:
Jep, ik wel. Zie mijn speedtests. Daar heb ik overal de AC68U tussen. Heerlijke router! :)
Kijk, klinkt goed. Met de standaard firmware begrijp ik. Heb je toevallig ook getest met Merlin? Ik zit wel te denken dat ik dan Merlin ga gebruiken (als ik weet wat de voors- en tegens over en weer zijn).

• FiberSam
Wilde schreef op zondag 21 februari 2016 @ 00:53:
...
Iemand enig idee of zoiets als dit http://routerboard.com/SFPONU gaat werken, of dat je uberhaubt een eigen gpon-modem draait?
Ik heb het niet getest, maar ik vermoed dat dit wel werkt. Zo'n SFPONU is overigens wel behoorlijk prijzig. Verder heb je dan geen TV en VOIP.

• FiberSam
CptChaos schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 22:37:
Geen ervaring met die Asus. Ik heb sterk getwijfeld of ik die zou nemen, maar uiteindelijk gekozen voor de MikroTik RB2011UiAS-2HnD. Als je al hebt gekozen om de ZTE in bridge te zetten wil je dus zelf in control zijn over je router (anders heb je ook geen bridge nodig). Zo'n RouterBoard is dan een fantastische router, ook al moet je wel door een behoorlijk stijle leercurve om alles optimaal in te stellen. Hoe dan ook, meer instelmogelijkheden dan een RouterBoard heeft zal je niet tegenkomen. Qua snelheid zal het elkaar niet veel ontlopen.
ANdrode schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 09:44:
[...]

De groene vezel is toch anders afgewerkt (geslepen?) dan de blauwe vezel. Daardoor heeft die vezel minder reflecties en kan je hem 1:n aansluiten.
zoals GPON of TV
Klopt. CATV dan. Maar Met wat kleine aanpassingen in apparatuur kan Point to Point ook prima hoor.

[Voor 13% gewijzigd door Barre73 op 27-02-2016 23:43]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FiberSam schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 22:39:
Geen ervaring met die Asus. Ik heb sterk getwijfeld of ik die zou nemen, maar uiteindelijk gekozen voor de MikroTik RB2011UiAS-2HnD. Als je al hebt gekozen om de ZTE in bridge te zetten wil je dus zelf in control zijn over je router (anders heb je ook geen bridge nodig). Zo'n RouterBoard is dan een fantastische router, ook al moet je wel door een behoorlijk stijle leercurve om alles optimaal in te stellen. Hoe dan ook, meer instelmogelijkheden dan een RouterBoard heeft zal je niet tegenkomen. Qua snelheid zal het elkaar niet veel ontlopen.
Naar Mikrotik had ik ook al gekeken, maar ben bang dat die niet helemaal bij me past. Ik zoek namelijk een soort 'alles in 1' router, ook met WiFi dus. :) En ik zie ook niet echt een WAN poort, dus wellicht is een Mikrotik niet voor mij weggelegd.

EDIT Maandag 29 februari:

Mijn nieuwe router is binnen, heb gekozen voor de Asus RT-AC68U. Prijzig dingetje, maar krijg je wel een boel moois voor terug!

Ik heb gekozen om een andere router te kopen, omdat ik met de laatste mail van TP-Link eigenlijk niks kon. Dat was een mededeling "Wij hebben ook geen opties meer, stuur het apparaat maar naar de leverancier, dan mogen zij hem testen...". Ik ben dus wel een beetje klaar met de TP-Link support en ik verwacht dan ook, dat dit niet (meer) opgelost gaat worden. En als ik hem op zou sturen naar CoolBlue (waar ik hem gekocht had), had ik ook weer weken zonder internet gezeten, was dus ook geen optie en wie weet kon CoolBlue zelf dan ook niets doen of vinden. Teveel onzekerheden dus naar mijn idee en het apparaat werkt verder wel perfect, dus ik verwacht ook niet dat CoolBlue verder nog iets voor me had kunnen betekenen. Daarnaast had ik van een vriend van mij begrepen, dat dit een erg goede router is. Daarnaast is er iemand die ook Jonaz internet heeft en met deze router wél goede snelheden haalt, net als ik dus! ;)

[Voor 43% gewijzigd door CH4OS op 29-02-2016 13:44]

• FiberSam
CptChaos schreef op zondag 28 februari 2016 @ 00:37:
[...]
Naar Mikrotik had ik ook al gekeken, maar ben bang dat die niet helemaal bij me past. Ik zoek namelijk een soort 'alles in 1' router, ook met WiFi dus. :) En ik zie ook niet echt een WAN poort, dus wellicht is een Mikrotik niet voor mij weggelegd.
Die MikroTik RB2011UiAS-2HnD heeft dus ook Wifi. En een WAN poort is gewoon een interface. Met een RouterBoard stel je een van de interfaces in op WAN facing, de rest op LAN facing.

Maar goed, ik zie dat je tevreden bent met de Asus. Ook een leuk dingetje, hoewel minder instelbaar. De bijbehorende wifi ontvangers heb je (vermoed ik) niet in huis. Verreweg de meeste huis-tuin-keuken spul is hooguit 802.11n en beschikt ook niet de benodigde antennes.

[Voor 12% gewijzigd door FiberSam op 01-03-2016 12:06]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ach, de meeste dingen die ik in wil kunnen stellen, kan ik instellen. Ik heb vooralsnog niet dat ik features mis of zo. :) Toen ik de router installeerde, kwam ook de first time setup ook automatisch in mijn browser open te staan. Vond dat ergens wel scary (naar mijn idee toch een security hole), maar aan de andere kant wel fijn.

• kevinwalter
Jep, de draadloze snelheid is ook gewoon vrij goed. Ik haal met de iPad Pro 450/300. Voor een tablet best een snelle verbinding!

• FiberSam
CptChaos schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:08:
Ach, de meeste dingen die ik in wil kunnen stellen, kan ik instellen. Ik heb vooralsnog niet dat ik features mis of zo. :) Toen ik de router installeerde, kwam ook de first time setup ook automatisch in mijn browser open te staan. Vond dat ergens wel scary (naar mijn idee toch een security hole), maar aan de andere kant wel fijn.
Ik zou je daar niet teveel zorgen over maken. Je router ziet dat een LAN sided request tot toegang, WAN sided wordt dat geblokkeerd. Probeer maar eens je router te bereiken vanaf je publiek IP (met smartphone of zo), dat lukt niet. Maar uiteraard is wel een goed advies om admin user name te veranderen en een psw erop te zetten.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FiberSam schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:33:
Ik zou je daar niet teveel zorgen over maken. Je router ziet dat een LAN sided request tot toegang, WAN sided wordt dat geblokkeerd. Probeer maar eens je router te bereiken vanaf je publiek IP (met smartphone of zo), dat lukt niet. Maar uiteraard is wel een goed advies om admin user name te veranderen en een psw erop te zetten.
Jep, dat nam de wizard dus ook met me door om een username en password in te stellen. :) Ben wel benieuwd naar de techniek die er achter zit, waardoor bij mij de browser opende, naar een pagina van Asus.com zelf en daarmee de basisinstellingen van de router met me doornam.

• pluisje2004
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:55
Is er iemand die de Jonaz smartcard werkend heeft met oscam? Zou je de oscam.server config willen delen? Ik probeer de setup werkend te krijgen met een easymouse 2 op een raspberry pi maar het lukt me niet. Ik dacht dezelfde instellingen voor Ziggo aan te moeten houden (caid=0604, detect=cd, Mhz en Card Mhz=600) omdat de kaarten op ziggo compatible apparatuur werkt maar ik krijg een irdeto card system nog supported.

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

pluisje2004 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 09:32:
Is er iemand die de Jonaz smartcard werkend heeft met oscam? Zou je de oscam.server config willen delen? Ik probeer de setup werkend te krijgen met een easymouse 2 op een raspberry pi maar het lukt me niet. Ik dacht dezelfde instellingen voor Ziggo aan te moeten houden (caid=0604, detect=cd, Mhz en Card Mhz=600) omdat de kaarten op ziggo compatible apparatuur werkt maar ik krijg een irdeto card system nog supported.
Misschien heb je hier wat aan?

...en waarom?

• pluisje2004
Op zich heb ik daar veel aan gehad maar ik weet niet of de instellingen voor Jonaz helemaal gelijk zijn aan die van Ziggo, of bijvoorbeeld de CAID hetzelfde is.

• Noahlvb
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-03 08:58

Noahlvb

Wat?.. TECH? Waar!!!

[b][message=45943891,noline]Tot slot... Zijn er mensen die een ubiquiti edge lite router gebruiken icm de Jonaz verbinding? Ik heb er gisteren 1 gekocht en ben nu bezig om die correct te configureren.
Ik zelf niet maar ik heb bij een kennis de ERL icm met Jonaz draaien het werkt super. Ook IPv6 draait super.

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

pluisje2004 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:32:
Op zich heb ik daar veel aan gehad maar ik weet niet of de instellingen voor Jonaz helemaal gelijk zijn aan die van Ziggo, of bijvoorbeeld de CAID hetzelfde is.
Wat zegt Jonaz zelf dan?

...en waarom?

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Noahlvb schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:57:
[...]

Ik zelf niet maar ik heb bij een kennis de ERL icm met Jonaz draaien het werkt super. Ook IPv6 draait super.
Ik heb zelf wel een ERL. Draait zoals 't hoor, maar heb 'm standaard afgeconfigureerd. Maar de mogelijkheiden zijn eindeloos; advertentieservers buitensluiten bijvoorbeeld. Geen ads meer tijdens 't internetten. Geen adblocker meer hoeven gebruiken :)

...en waarom?

• pluisje2004
Younes schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 15:52:
[...]

Wat zegt Jonaz zelf dan?
De servicedesk wist niet goed raad met de vraag maar beloofde het uit te gaan zoeken. In de tussentijd heb ik het uitgevogeld. Nog iemand interesse of is dat meer iets voor een oscam forum?

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:03
Ik hen een nighthawk r8000 netgear modem en mijn zte modem hangt in bridge. Alles geprobeerd maar ik blijf draadloos hangen op max 60 mb/s. Ik heb al kontakt gehad met jonaz. Vanuit zte modem bedraad kom ik tot ruim 700 mb/s. Iemand tips?

• kevinwalter
Robert1962 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:33:
Ik hen een nighthawk r8000 netgear modem en mijn zte modem hangt in bridge. Alles geprobeerd maar ik blijf draadloos hangen op max 60 mb/s. Ik heb al kontakt gehad met jonaz. Vanuit zte modem bedraad kom ik tot ruim 700 mb/s. Iemand tips?
Ondersteund je apparaat wel meer dan 60 MB? Daarnaast, wat als je bedraad achter de netgear zit?
Zit je op 2,4 GHz of 5 GHz?

• Robert1962
Ik zit dan op 5 ghz en ik heb apple ipad 4. Die ondersteunt toch hogere snelheden ?

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:32
pluisje2004 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 20:33:
[...]

De servicedesk wist niet goed raad met de vraag maar beloofde het uit te gaan zoeken. In de tussentijd heb ik het uitgevogeld. Nog iemand interesse of is dat meer iets voor een oscam forum?
Ondanks dat ik (nog) geen klant bij Jonaz ben toch het verzoek deze info te delen. Je mede-tweakers op de hoogte houden is altijd goed :)

• samety
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-10-2022
Jonaz is een tevreden gebruiker rijker. Sinds eergisteren heeft de monteur het geïnstalleerd en wauw, wat een snelheden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
ifi
Robert1962 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 16:11:
Ik zit dan op 5 ghz en ik heb apple ipad 4. Die ondersteunt toch hogere snelheden ?
De Ipad 4 ondersteunt geen Wi-Fi AC (802.11 A/B/G/N) en heeft in de ifixit guide één antenne.

Met 1 stream 802.11N haal je tot 150 mbit/s (half-duplex). Jij haalt 60 mbit down. Dat is ongeveer de snelheid die ik zou verwachten. Met een andere client moet je een beter resultaat kunnen halen.

• Robert1962
Dank voor het antwoord.

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:36
Zojuist ontvangen. Goed nieuws!
Geachte klant,

Jonaz heeft nu nog meer te bieden! De volgende zenders zijn toegevoegd:
- Fox
- National Geografic Channel
- National Geografic Wild
- 24 Kitchen
- Fox Life

Ook zijn toegevoegd:
- FOX Sports Eredivisie
- FOX Sports International
Tot en met het einde van het Eredivisie Voetbal seizoen (8 mei 2016) zijn deze zenders GRATIS voor iedereen die nu al TV heeft bij Jonaz.
Zonder tegenbericht worden na 8 mei 2016 de GRATIS FOX Sports zenders kosteloos en automatisch beëindigd.

majime-it.nl

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

samety schreef op zondag 27 maart 2016 @ 04:56:
Jonaz is een tevreden gebruiker rijker. Sinds eergisteren heeft de monteur het geïnstalleerd en wauw, wat een snelheden.

[afbeelding]
Zulke hoge snelheden haal ik niet. Ik zie dat sommigen hier wel die snelheid halen, maar ik zit iig wel ruim boven de afgesproken snelheid.

...en waarom?

• samety
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-10-2022
Younes schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 16:41:
[...]

Zulke hoge snelheden haal ik niet. Ik zie dat sommigen hier wel die snelheid halen, maar ik zit iig wel ruim boven de afgesproken snelheid.
Ooh jammer. Haal je die snelheden ook niet als je het rechtstreeks op je modem aansluit? Vergeet ook niet CAT5e + kabels te gebruiken.

Sinds ik Jonaz heb, voer ik elke dag minimaal een paar keer speedtestjes uit (speedtest.operator.nl). Het maakt niet uit op welk moment van de dag, lager dan de 850Mbits haal ik nooit. Enorm tevreden mee!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bweap
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-03 21:32
Weer een nieuwe tevreden gebruiker. Goede service en snelheid ver boven verwachting. Speed test op de kpn server in Amsterdam

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Vandaag naast m'n internet ook TV besteld bij Jonaz. Wederom een erg fijne klantondersteuning, top.

Het verhaal wat ik aan de telefoon hoorde wijkt wel af van wat er in de openingspost staat. Ze vertelde me namelijk dat de ziggo smartcards die ik nog heb (ik stap over van Ziggo) niet werken bij Jonaz. De techniek is wel dezelfde (IRDeto) maar de nummers zijn niet geregistreerd. Ik krijg dus nieuwe opgestuurd vanuit hun. Dacht dat dit misschien wel meldingswaardig was ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ben je nu niet in de war? Dat de smartcard niet werkt lijkt me logisch want die is van Ziggo.
Maar de CI module zelf kan je toch blijven gebruiken maar dan met een nieuwe Jonaz smartcard. Zo zou het moeten gaan in ieder geval. En zo staat het ook in de startpost. Nu in ieder geval.

[Voor 19% gewijzigd door Barre73 op 13-05-2016 21:52]

• Wilde
  • Niet online
My bad! Denk dat je gelijk hebt :) Heb de CI module en smartcard door elkaar gehaald..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:10
3 juni wordt ik aangesloten op Jonaz. Heb momenteel al glasvezel internet via andere provider die gebruik maakt van het KPN-ITNS core netwerk.

Voor de mensen die nu digitale TV van Jonaz gebruiken over DVB-C: zij geven aan geen transcoding te gebruiken (compressie). Klopt dit? En is het beeld is significant beter dan dat van Ziggo? Ik doel dan op voornamelijk de HD kanalen.

[Voor 9% gewijzigd door Soundwork op 17-05-2016 00:10]

• sandrea
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-12-2021
En ook hier vanuit Amersfoort weer een tevreden gebruiker erbij. De service is snel en duidelijk, de monteur alleraardigst en kundig.
De activatie van de smartcard duurde iets langer dan aangegeven maar dat werk nu naar behoren.
Snelheid perfect!

[Voor 14% gewijzigd door sandrea op 21-05-2016 14:28. Reden: Link naar image lukte niet.]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Edman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vanmiddag geïnstalleerd. Internetmeting via WiFi, 1e etage nieuwbouw. Natuurlijk had ik wel een impact verwacht op de snelheid, maar zo erg zeker niet. Morgen maar eens naar een WiFi repeater kijken ofzo (noob).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kevinwalter
Repeaters raad ik persoonlijk af. Trek wat kabels en hang accesspoints op.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Edman schreef op maandag 23 mei 2016 @ 21:12:
Vanmiddag geïnstalleerd. Internetmeting via WiFi, 1e etage nieuwbouw. Natuurlijk had ik wel een impact verwacht op de snelheid, maar zo erg zeker niet. Morgen maar eens naar een WiFi repeater kijken ofzo (noob).

[afbeelding]
Ik neem aan dat de bedrade snelheid wel gelijk is aan je abonnementssnelheid? Of hoger natuurlijk, dat mag ook...
Verder ook mijn advies: 1 kabel van Jonaz router naar de eerste verdieping en daar een accespoint ophangen.

[Voor 9% gewijzigd door Barre73 op 24-05-2016 10:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Edman
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. Gelukkig ligt er al bedrading naar de 1e etage. Stel ik daar een UBIQUITI UNIFI AP-AC-LR accespoint op.

• LordLister
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-03 09:11

Vanuit Amersfoort.Kan niet beter.....

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-10-2022

NoBody

www.gentoo.org

Ookla (speedtest.net) geeft inderdaad leuke resultaten, als je een goede server gebruikt, maar dat komt vooral omdat zij testen met meerdere threads.

Recentelijk merkte ik, nadat ik een FTP-server had opgezet, dat met name de uploadsnelheid erg laag is, bij meerdere mensen en vanaf meerdere soorten verbindingen/providers. Daardoor ben ik de afgelopen tijd extensief aan het testen geweest, waarna ik -in ieder geval voor mezelf- moet constateren dat de snelheid per TCP-thread behoorlijk wordt gelimiteerd (en helaas bij lange na niet op 500 Mb/s, wat nog logisch zou zijn). Dat geldt met name, maar dus niet alleen, voor de upload en dan vooral bij verbinden naar netwerken die niet van Jonaz zijn en waar Jonaz geen private peering mee heeft :{

Dat is dus vooral lastig bij het overdragen van grote bestanden via FTP, HTTP of bijvoorbeeld via een VPN-verbinding, waar het gebruik van meerdere threads niet altijd een (goede) optie is. Zelfs bij het gebruik van torrents (ik seed een aantal Linuxdistributie-torrents) merk ik dit, aangezien er lang niet altijd meerdere peers (met genoeg bandbreedte) verbonden zijn...

Het speelt overigens niet alleen bij mij/Jonaz, zie ook: Glasvezel upload throughput.

Zijn er hier meer Jonaz'ers, die het bovenstaande of misschien juist het tegenovergestelde ervaren?

Hoi

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-03 16:04
Edman schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 13:32:
Bedankt voor de reacties. Gelukkig ligt er al bedrading naar de 1e etage. Stel ik daar een UBIQUITI UNIFI AP-AC-LR accespoint op.
Als je met LR het doel hebt om het bereik in het hele huis te waarborgen heb je denk ik de verkeerde insteek. Als je 1 verdieping hoger nog maar 3Mb haalt dan betekent het dat je dikke, gewapend betonnen plafonds hebt en daar komt een LR slechts marginaal beter doorheen.

Ik denk dat je beter 2 of 3 keer een AC-Lite kunt kopen en dan elke verdieping (eventueel min de zolder) kunt voorzien. Je haalt dan via WiFi op apparaten die 3x3 doen tegen de 500Mb en dat is heel erg prima via WiFi.

• Edman
  • Niet online
Nu met eerder genoemde access point veel betere WiFi resultaten. Ook goed bereik op zolder en in de tuin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

NoBody schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 23:05:
Ookla (speedtest.net) geeft inderdaad leuke resultaten, als je een goede server gebruikt, maar dat komt vooral omdat zij testen met meerdere threads.

Recentelijk merkte ik, nadat ik een FTP-server had opgezet, dat met name de uploadsnelheid erg laag is, bij meerdere mensen en vanaf meerdere soorten verbindingen/providers. Daardoor ben ik de afgelopen tijd extensief aan het testen geweest, waarna ik -in ieder geval voor mezelf- moet constateren dat de snelheid per TCP-thread behoorlijk wordt gelimiteerd (en helaas bij lange na niet op 500 Mb/s, wat nog logisch zou zijn). Dat geldt met name, maar dus niet alleen, voor de upload en dan vooral bij verbinden naar netwerken die niet van Jonaz zijn en waar Jonaz geen private peering mee heeft :{

Dat is dus vooral lastig bij het overdragen van grote bestanden via FTP, HTTP of bijvoorbeeld via een VPN-verbinding, waar het gebruik van meerdere threads niet altijd een (goede) optie is. Zelfs bij het gebruik van torrents (ik seed een aantal Linuxdistributie-torrents) merk ik dit, aangezien er lang niet altijd meerdere peers (met genoeg bandbreedte) verbonden zijn...

Het speelt overigens niet alleen bij mij/Jonaz, zie ook: Glasvezel upload throughput.

Zijn er hier meer Jonaz'ers, die het bovenstaande of misschien juist het tegenovergestelde ervaren?
Onder het motto 'Beter laat dan nooit':

Ik vind dit wel een belangrijke toevoeging aan dit topic. Als is de upload iets wat de meesten niet intensief gebruiken. Ik wil er namelijk wel gewoon over beschikken (in zijn volledigheid). Ik verwacht, dat als ik (met mijn jonaz vervbinding) vanaf jouw ftp server download, ik de volle snelheid haal (en andersom ook). Misschien dat we het eens kunnen testen vanaf een andere provider?

...en waarom?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:10

Zojuist aangesloten, snelheden zijn goed. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Younes schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:41:
[...]

Onder het motto 'Beter laat dan nooit':

Ik vind dit wel een belangrijke toevoeging aan dit topic. Als is de upload iets wat de meesten niet intensief gebruiken. Ik wil er namelijk wel gewoon over beschikken (in zijn volledigheid). Ik verwacht, dat als ik (met mijn jonaz vervbinding) vanaf jouw ftp server download, ik de volle snelheid haal (en andersom ook). Misschien dat we het eens kunnen testen vanaf een andere provider?
Nou ja, je hebt die upload natuurlijk niet voor niks; een hoog cijfer op speedtest.net is leuk voor de show, maar als je dat hoge cijfer in de praktijk slechts onder een klein aantal specifieke omstandigheden kunt halen is dat wel een jammerlijk minpunt.

Bovendien geldt hetzelfde probleem, weliswaar in mindere mate, ook voor de download; daar haal ik op slechts een enkele server de 40-50 MB/s met 1 thread, via HTTP/FTP. De meeste anderen blijven ergens tussen de 10-30 steken.

Met een mede-Jonaz'er heb ik het overigens nog niet kunnen testen en Jonaz host zelf nergens (publiek) een snelheidstestapplicatie dan wel een groot .bin-bestand. Ik ben wel nog erg benieuwd naar hoe dat loopt (waarschijnlijk inderdaad een stuk beter dan naar buiten toe) :Y

Kun je overweg met iperf3? :)

Hoi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Nog niet ;)

...en waarom?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Ik heb je even een privébericht gestuurd met mijn IP-gegevens :)

Hoi

Pagina: 1 2 3 ... 15 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee