• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-03 23:39

Dit topic gaat over Jonaz, een glasvezel ISP in de omgeving van Amersfoort.

Jonaz logo

Inhoud

Terug naar boven

Inleiding

Jonaz is een kleine glasvezel ISP met grote ambities. Op dit moment beperkt het werkterrein van Jonaz zich tot Amersfoort, Leusden, Soest, Baarn en Almere. Afhankelijk van het succes en de benodigde investeringen is Jonaz van plan de komende jaren het werkgebied geleidelijk te vergroten tot het stedelijk gebied van de provincie Utrecht. Je kan op de website van Jonaz d.m.v. een postcode-checker zien of ze ook bij jou kunnen leveren.

Jonaz onderscheidt zich van de andere (grote) ISP's door de zeer hoge bandbreedte. Users rapporteren doorgaans snelheden van 800-950 Mbps. Dat is dus nagenoeg 100% van de bandbreedte van een gemiddeld thuisnetwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iB8MTEcmTruInBFAZo2Q4jkS/full.png

De hoogste speedtest snelheden lijken te worden gevonden met fdcservers.net in Amsterdam.

Zelfs de plas oversteken gaat uitstekend, hoewel de snelheden (uiteraard) wat minder voorspelbaar zijn. Deze is getest met de eigen server van speedtest.net in Washington DC:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zT8MKRhsAMdchwb4ITDdPPyT/full.png

Naast internet levert Jonaz ook TV (DVB-C) en telefonie (VOIP).

Terug naar boven

Producten

• Het basispakket van Jonaz is uitsluitend internet, voor € 40,00 per maand.
  • [optioneel] TV pakket voor € 5,00 per maand. Dit is een ietswat beperkt pakket van TV kanalen.
  • [optioneel] Telefonie (VOIP) zonder vaste extra kosten. Bellen kost € 0,07 per minuut naar Nederlandse vaste en mobiele nummers, met een starttarief van € 0,05 per gesprek.
  • [optioneel] Telefonie (VOIP) met onbeperkt gratis bellen voor € 10,00 per maand.

De eenmalige aansluitkosten bedragen € 40,00.
Terug naar boven

Televisie

Jonaz biedt op dit moment de gebruikelijke Nederlandstalige kanalen in zowel digitale HD kwaliteit als analoog aan. Het volledige overzicht kan je op de site van Jonaz vinden. Het signaal komt via de glasvezelkabel binnen op het modem, en wordt daar omgezet in een RF signaal over coax. Het modem zal doorgaans vlak naast de FTU (Fiber Termination Unit) zitten waar je glasvezel binnenkomt. Je moet dus een coax kabel hebben liggen tussen het modem en je televisie.

Bij de TV moet je, als je gebruik wilt maken van de digitale kanalen (m.u.v. NPO1), een set-top box of een geschikte CI+ module hebben. Omdat Jonaz veronderstelt dat de meeste overstappers van Ziggo afkomstig zijn, leveren ze deze CI+ module er niet bij. Die zal je dus al moeten hebben, of nog kopen. 2e hands doen ze ongeveer € 35.00, nieuw ongeveer € 50.00. Versie 1.2 volstaat, maar versie 1.3 maakt je meteen geschikt voor als Jonaz in de toekomst ook interactieve televisie gaat aanbieden. Je hebt vervolgens ook een smart card nodig, maar die wordt wel door Jonaz geleverd.

Jonaz levert op dit moment nog géén IPTV. Er zijn wel duidelijke aanwijzingen dat ze dat van plan zijn, maar er is op dit moment nog niets concreets bekend.

Terug naar boven

Telefonie

Wat hierboven voor het TV signaal geldt, geldt ook voor telefonie (als je dat bij Jonaz afneemt). Je moet dus een RJ11 telefoonkabel hebben liggen tussen het modem en je telefoon(-station). De VOIP kwaliteit is zonder meer goed. Nummerbehoud is gratis.

Terug naar boven

Techniek

Jonaz maakt gebruik van de in Nederland weinig (maar elder veel) toegepaste GPON techniek (Gigabit Passive Optical Network). Medewerkers van Jonaz schatten de penetratiegraad van GPON in de rest van de wereld op 80-90%. GPON is een een point-to-multipoint verbinding. Daarmee deel je je verbinding met anderen. Zolang niet de hele straat massaal aan het downloaden is, zal je daar niet veel van merken. Mocht Jonaz erg populair worden, dan kan dat anders worden. Daarom bieden ze formeel ook 500 Mbps aan, en niet het momenteel veel gemeten (nagenoeg) 1 Gbps. Het voordeel van deze techniek is dat Jonaz minder (dure) apparatuur hoeft te installeren, en de kosten zo beperkt kan houden.

Jonaz installeert zijn eigen apparatuur in de PoP's (wijkcentrales), ook wel citypop genoemd. Ze nemen dus geen diensten af van bij KPN-ITNS. Zo'n citypop ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2zdvhja.jpg
Bron: Jonaz

Een van de belangrijkste onderdelen van het netwerk in zo'n citypop is de OLT (Optical Line Terminator). Dat is het grote apparaat onderin. Jonaz gebruikt hiervoor een ZTE ZXA10 C300, een apparaat van ca. € 3.000 per stuk. Verder is er randapparatuur aanwezig om video en data bij elkaar te brengen en een switch.

Je krijgt standaard een IPv4 toegewezen (DHCP), met een lease time van 7 dagen welke 2x per week wordt ververst. Dat betekent dat als je modem er niet langer uitligt dan 3.5 dag tot maximaal een week, je in principe altijd hetzelfde IP adres houdt. Om technische redenen kan het IP adres overigens toch gewijzigd worden, bijvoorbeeld door aanpassingen in de infrastructuur. Voor users die servers draaien, kan het gebruik van DDNS natuurlijk geen kwaad. Zie ook IPv6.

Terug naar boven

Modem

Basisinformatie
Jonaz levert er een ZTE F668 modem bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zBkbRE2beAnKlQL1xCPYebNr/full.jpg

Dit is een hoogwaardig modem van Chinese makelij.

Voor de gemiddelde huis, tuin, keuken gebruiker volstaat dit modem prima. Verwacht uiteraard geen gigabit snelheden via wifi, maar dat zal bijna nooit alleen aan het modem liggen. Verreweg de meeste draagbare electronica is nog ongeschikt voor gigabit snelheden. Je valt dan dus terug op een (nog altijd zeer snelle) 150 of 300 Mbps verbinding.

Specificaties
De informatie hierna is niet relevant voor de gemiddelde gebruiker.

Lan4x RJ-45 LAN interface
Speed Lan1.000 Mbps
SSIDInstelbaar 0-4 SSID's
Speed WLan 300 Mbps (802.11b/g/n)
Tx RateInstelbaar 0%-100%
WLan securityOpen/WPA-PSK/WPA2-PSK
WPA encryptionTKIP/AES/TKIP+AES
DDNSserver vrij instelbaar
uPnPbeschikbaar
USB1x USB 2.0 interface
CATV1x coax interface
VOIP2x POTS interface
Port Forwardtot 64 forwards

Dat het modem van Chinese makelij is, is helaas ook wel te merken. De beschikbare informatie over dit modem is nogal beperkt. De handleiding is zeer summier. De user interface is tamelijk onduidelijk. De firmware wordt slechts heel af en toe bijgewerkt. Jonaz moet bij het selecteren van een geschikt modem rekening houden met de vereisten: GPON techniek voor het glasvezelsignaal, RF/coax voor TV, Wifi, POTS voor telefonie en dan óók nog eens betaalbaar. Dan valt er niet zo heel veel meer te kiezen.

Dit modem zal veelal niet volstaan voor de meer hoogwaardige tweakers onder ons. Technisch gezien kan het modem de meeste wensen wel aan, maar de instelbaarheid schiet wellicht te kort. Voor users die niet kunnen of willen volstaan met het standaard ZTE modem, kan dit modem door Jonaz op afstand in bridge worden gezet. Dan kan je dus een eigen router erachter zetten. Dat kost uiteraard wel meer energie m.b.t. de router (zie ook Energieverbruik).

Port forwarding is mogelijk. uPnP kan worden aangezet. Het modem kan 4 SSID's aan, waarvan er standaard maar 1 aanstaat. Elke SSID kan een eigen priority krijgen. Bandbreedtebeperkingen (collectief of per SSID) zijn niet mogelijk.

Firmware
Voor users die de standaard firmware gebruiken en zich rot ergeren aan de korte login time; er is een nieuwe (nou ja, nieuw) beschikbaar (V2.30.20P2T5S). Deze firmware lijkt slechts twee zaken te veranderen: (1) een optie om de login time te kunnen aanpassen naar max. 30 minuten. Dat kan toch wel handig zijn. En (2) de DHCP pool wordt niet meer per LAN poort ter beschikking gesteld, maar als één grote pool. De firmware lijkt op het internet verder nergens beschikbaar te zijn, maar Jonaz kan je een link toesturen om dit vanaf hun server te downloaden.

Energieverbruik
Het modem verbruikt 10.6 watt, zonder wifi nog altijd 10.0 watt. Het modem wordt warm, niet heet. Enige ventilatie is dus wel nodig. Waar ZTE de green status vandaan denkt te halen is een raadsel. Het energieverbruik is met geen mogelijkheid verder naar beneden te krijgen. Je zult er niet arm van worden, maar er zijn SOHO modems/routers die meer leveren bij een lager energieverbruik. Als je het modem door Jonaz in bridge laat zetten, daalt het verbruik marginaal naar 9.5 watt.

Port forwarding
Er kunnen tot 64 port forwards worden ingesteld. Het draaien van een eigen website d.m.v. port 80 forwarding (HTTP verkeer) is mogelijk. Helaas lijkt dit modem geen mogelijkheden te hebben voor NAT loopback. Al het verkeer van LAN zijde naar je eigen website wordt redirected naar de gateway (het modem). Je ziet dus vanaf je LAN zijde nóóit je eigen website, alleen vanaf de WAN zijde. Advies is om een eigen DNS server te installeren, en dan je eigen domein resolven naar het interne IP adres van je web server. Alternatief is uiteraard een 2e router, met de ZTE in bridge.

uPnP
Het modem is geschikt voor uPnP. Echter, deze optie staat standaard niet aan, dat moet de user dus zelf doen in het menu. Het lijkt erop dat de uPnP service niet echt vlekkeloos werkt. Vanaf een NAS server zal je bijvoorbeeld al snel te zien krijgen dat de uPnP service niet beschikbaar is. Dan blijkt dat dit komt omdat je via je browser bent ingelogd op het modem.
Volgens de specificaties kan het modem ook als een DLNA Digital Media Server (DMS) fungeren door op de USB poort een HD aan te sluiten. Alle daarop vindbare foto's, video's en muziek zouden dan beschikbaar komen op DLNA geschikte spelers. Het is nog niet getest of dit inderdaad correct werkt. Het zou een uitkomst kunnen zijn voor users die geen NAS server o.i.d. hebben staan.

DHCP server
Het modem levert uiteraard IP adressen uit voor het LAN met een (instelbare) lease time van 86400s (=24 uur). De default gateway is 192.168.1.1, DHCP geeft uit vanaf 192.168.1.1. DHCP reserveert IP adressen per LAN poort: voor LAN 1 is dat standaard 192.168.1.2-192.168.1.10. Dit kan handmatig worden aangepast. Met de nieuwste firmware wordt er overigens geen LAN port based IP pool meer gereserveerd. De totale DHCP pool is dus voor alle connecties beschikbaar. Men kan ook per individuele LAN poort de DHCP uitzetten. Voor users met een home network (NAS etc) kan het handig zijn e.e.a. aan te passen en static IP adressen aan te maken. Een static IP kan alleen m.b.v. een op te geven MAC worden gedefineerd. Dit modem biedt dus niet de faciliteit die de meeste routers wel bieden, door een reeds herkend IP & MAC static te maken. Dit is wat omslachtiger, maar niet onoverkomenlijk.

Mail server
Voor users die een eigen mailserver willen draaien: poort 25 wordt door Jonaz niet geblokkeerd zoals veel andere ISP's wel doen. Let er wel op dat de ontvangende servers dit mailverkeer vaak niet zonder meer vertrouwen, waardoor die mails niet zelden in de spambox terecht komen. Hiervoor moet de ISP (Jonaz) eigenlijk een PTR record instellen voor reverse DNS. Echter, dat is voor hen bewerkelijk (en bij dynamische IP adressen ook niet echt mogelijk) waardoor ze dit voor retail klanten niet gaan doen. Voor ontvangend verkeer is een PTR record niet relevant.

Mocht je toch een mailserver willen draaien, dan zal je doorgaans ook wel een eigen domeinnaam hebben. In dat geval is het sterk aan te raden om een DKIM key en DMARC te gebruiken, en daarbij bij de registrar een DKIM, DMARC en SPF record aan te maken. Dit blijkt goed te werken, ook zonder een PTR record.

Terug naar boven

IPv6

Het modem, of je modem in bridge als die deze mogelijkheid biedt, krijgt standaard een IPv6 adres toegewezen. Diegenen die hier behoefte aan hebben, zullen meestal ook wel hun modem in bridge willen laten zetten. In bridge modus levert Jonaz default een IPv6 address block.

Terug naar boven

Contractduur

De duur van de overeenkomst is 12 maanden.
Let op: volgens de Algemene Voorwaarden moet je na afloop het modem inclusief de orginele verpakking terugsturen naar Jonaz. Bewaar dus de verpakking! Hoewel het moeilijk voorstelbaar is dat ze de klant hier inderdaad aan gaan houden. Vooralsnog wil Jonaz zich juist zeer welwillend opstellen richting de klant. De Algemene Voorwaarden lijken op onderdelen ook niet helemaal correct te zijn.

Terug naar boven

Contactgegevens

Jonaz kan op de volgende wijze worden bereikt:
  • Telefoon: 088 – 10 10 789
  • E-mail: info@jonaz.nl
  • Openingstijden van de klantenservice is maandag tot en met vrijdag van 9:00 uur – 21:00 uur.
Bron: website Jonaz

Jonaz B.V. is gevestigd op:
  • Stationsplein 45-E7.187, 3013AK Rotterdam
  • Postbus 2408, 3000CK Rotterdam.
Bron: Telefoongids,Ripe

Terug naar boven

Veelgestelde vragen

Terug naar boven

Changelog
051021 Beschrijving werkgebied aangepast
101020 Mededeling weer verwijderd
100919 Mededeling aangevuld en images bijgewerkt
030519 Mededeling toegevoegd
040618 Speedtests vernieuwd
010517 Dekkingsgebied uitgebreid
131216 Alternatieven voor mailserver toegevoegd
131216 DHCP lease time verder verduidelijkt
310316 PTR info mailserver toegevoegd
090316 DHCP lease time gewijzigd na toegewezen RFC bij Jonaz
040316 Foto citypop toegevoegd
180216 Link naar IPv6 gecorrigeerd
070216 Info IPv6 toegevoegd
070216 Verbruik in bridge mode toegevoegd
070216 [Draft -> ready]
020216 DHCP info bij nieuwe firmware verbeterd
020216 Info van servies meegenomen m.b.t. NAT loopback
020216 Extra info toegevoegd over opzeggen

[ Voor 255% gewijzigd door FiberSam op 05-10-2021 22:15 ]

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-02 16:00

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Vandaag aangesloten.
Speedtestje (terwijl ik ondertussen een stream aan het kijken ben en mijn PS3 staat te updaten)
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5054567529.png

Nou kom ik van 100/100 en was vooral "goedkoper" het doel maar dit is enorm boven verwachtingen.

EDIT: De Vodafone server dit. Ik heb op andere servers al boven de 700 gezeten.

[ Voor 10% gewijzigd door MazeMouse op 03-02-2016 17:32 ]

sudo apt-get rekt

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5071971661.png

Heb 't nu bijna 2 weken in gebruik, snelheid stabiel en nog altijd lekker snel! Dit is wired en over het meegeleverde modem

[ Voor 12% gewijzigd door Wilde op 09-02-2016 19:28 ]

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik ben zojuist ook aangesloten op Jonaz. Mijn resultaten zijn als volgt:de Vodafone server;
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5090854209.png
Welke servers hebben jullie gebruikt bij de tests? De eerste (en tevens snelste) was via Vodafone, Utrecht.

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 16-02-2016 16:17 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Younes schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:38:
[...]

Teleurstellend? Je krijgt meer dan beloofd. Waarom teleurstellend?
Ik zeg het verkeerd inderdaad (en heb ook even mijn bericht genuanceerd);

Andere speedtests die ik daarna deed, kwamen echter niet verder dan ergens 280 megabit. De screenshot is dus een moment opname van de eerste en tevens snelste poging.

Net even een testje gedaan naar KPN - Amsterdam, daaruit kwam dit, wat de andere tests eigenlijk ook zo'n beetje lieten zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5090887912.png

Solcon; Apeldoorn:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5090893184.png

En een nieuwe test met Vodafone - Utrecht:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5090901878.png

Vreemd dus, dat de eerste test wel goed ging, maar de tests erna als een kaartenhuis in elkaar zijn gevallen. Gelukkig kan ik ook op andere manieren de snelheid testen, dat maar eens even doen.

Ik wil hierbij wel even opmerken, dat de router in bridge modus staat en dat daarachter de TP Link - TL-WR1043v2 hangt als router, die zou op WAN-LANl tot gigabit aan moeten kunnen, in elk geval 500, want voordat ik overstapte naar Jonaz, haalde de router in elk geval wel de 500 megabit.

Ik ga eens even via FTP testen.

Voor de zekerheid nog een testje gedaan, nForce Entertainment, Amsterdam:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5090921139.png

Leaseweb, Haarlem:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5090917790.png

EDIT:
Heb zelf een FTP draaien, daarop worden vergelijkbare snelheden behaald... Er lijkt dus wel degelijk iets aan de hand te zijn.

EDIT2:
Net even een firmware update gedaan, instellingen opnieuw gedaan en weer getest:
nForce Entertainment - Amsterdam
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5091070415.png
en
Vodafone - Utrecht
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5091067091.png

Leaseweb - Haarlem
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5091078285.png

Ik denk dus, dat de firmware upgrade ook een en ander opgelost heeft.

EDIT3:
Toch maar even wat langer wachten, tot eea gestabiliseert is, ik haal nu bij een nieuwe poging wederom niet meer dan een 250-260 megabit:

Vodafone, Utrecht:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5091178830.png

Leaseweb, Haarlem:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5091182074.png

EDIT4:
Mogelijk is mijn TP-Link WR1043ND v2 de oorzaak. Als die reboot, gaat het eerst even goed, maar daarna zakt de snelheid in. Keertje dus uittesten zonder de router er tussen (en mijn PC dan maar even direct op internet aansluiten).

[ Voor 133% gewijzigd door CH4OS op 16-02-2016 23:04 ]

• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-03 23:39
CptChaos schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:39:
[...]
Mogelijk is mijn TP-Link WR1043ND v2 de oorzaak. Als die reboot, gaat het eerst even goed, maar daarna zakt de snelheid in. Keertje dus uittesten zonder de router er tussen (en mijn PC dan maar even direct op internet aansluiten).
Dat lijkt me inderdaad de enige betrouwbare methode. Routers vergen processortijd voor filtering/NATting etc. Hoewel dat voor een 1 Gbps router zelden een bottleneck is die de snelheid doet dalen naar 300 Mbps. Als ik kijk in de specs voor mijn MikroTik zie ik:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/33ff69w.jpg

Dus dan moet je wel eea hebben gefilterd voor een dergelijke snelheidsdaling. Voor die TP-Link zal dat weer wat anders liggen. Is je bedrading wel oké?

[ Voor 17% gewijzigd door FiberSam op 16-02-2016 23:17 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wingie schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:23:
[...]

Ik heb de ZTE in bridgemode staan zodat ik eea zelf kan regelen vwb portforwarding ed. De interface en snelheid van de ZTE is bedroevend (monteur gaf aan dat je ZTE ook kon gebruiken maar wat pogingen heb ik het opgegeven omdat niet werkbaar is/was).

Ik heb ook meerdere tests gedaan en na een reboot (hw /software maakt geen verschil) gaat het tussen de 1 en 5 keer (uitvoeren van speedtest) goed en daarna zakt de snelheid in tot 200 - 200Mb/s

TP-Link gaf aan dat wellicht aan SIP lag, toen aan hardware NAT, toen aan MTU waarde van WAN maar alles heb ik getest en gaf geen andere uitkomst. Het is inmiddels al een week stil vanuit hun (hiervoor bijna dagelijks reactie.)
Ik zit momenteel even met mijn PC direct aangesloten op de ZTE, zonder die te herstarten, gaat de snelheid goed. Ik kijk over een kwartier of zo nogmaals, maar inderdaad, het heeft er in elk geval alle schijn van, dat de TP-Link roet in het eten gooit. Dat zou betekenen dat de review die ik eerder linkte gewoon niet, al vind ik het wel gek, dat onder Vodafone Thuis (waar de Draytek van hen overigens niet in bridge kan om technische redenen), de snelheid dan wél goed gaat. Ik zou dus kunnen kijken hoe de prestaties zijn als ik de LAN-kabel van ZTE naar een van de LAN-poorten van de switch doe, dat de snelheid dan ook goed zou moeten blijven. In theorie zou ik dan meerdere WAN IP-adressen kunnen krijgen. Toch ga ik het eens testen. :) Dan kunnen we in elk geval het LAN-gedeelte op de TP-Link uitsluiten en is het niet te ontkennen voor TP-Link dat de problemen in de WAN-poort danwel in de WAN-instellingen zitten. :)

EDIT:
Met de ZTE in bridge op LAN aangesloten, gaat het vooralsnog ook goed. Het is nu even afwachten of de snelheid na verloop van tijd in gaat zakken, ik zal dus over een pakweg kwartiertje nog eens testen.
Hopelijk gaat jouw casus dan ook goed.

EDIT2:
Ik zie in de TS trouwens IPv6 genoemd worden, maar als ik er op klik, spring ik naar #modem en mist er een stuk over IPv6 in de topic start in zijn geheel.

EDIT3:
Net wederom zonder reboot wat tests gedaan, nu even via beta.speedtest.net (een HTML5 webapp, omdat andere browser):
http://beta.speedtest.net/result/5094647725
http://beta.speedtest.net/result/5094639793
De issue is dus duidelijk de WAN-poort of de instellingen op de WAN-poort. Ik weet in elk geval dat het probleem in het WAN-gedeelte van de TP-Link WR1043ND v2 zit. ;)

EDIT4:
Ik heb diverse VPN-connecties nu geblokkeerd en dat lijkt ook te helpen, qua snelheid zit ik nu in elk geval goed. Ik zal zo nogmaals een test doen, eens zien hoe het dan gaat. VPN gebruik ik gelukkig niet momenteel, dus kan de PPTP, L2TP en IPsec passthrough wel missen.
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5094885979.png

[ Voor 39% gewijzigd door CH4OS op 17-02-2016 22:27 ]

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-03 15:06

Younes

Wie, Wat, Waar?

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5108175257.png

...en waarom?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FiberSam schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 22:39:
Geen ervaring met die Asus. Ik heb sterk getwijfeld of ik die zou nemen, maar uiteindelijk gekozen voor de MikroTik RB2011UiAS-2HnD. Als je al hebt gekozen om de ZTE in bridge te zetten wil je dus zelf in control zijn over je router (anders heb je ook geen bridge nodig). Zo'n RouterBoard is dan een fantastische router, ook al moet je wel door een behoorlijk stijle leercurve om alles optimaal in te stellen. Hoe dan ook, meer instelmogelijkheden dan een RouterBoard heeft zal je niet tegenkomen. Qua snelheid zal het elkaar niet veel ontlopen.
Naar Mikrotik had ik ook al gekeken, maar ben bang dat die niet helemaal bij me past. Ik zoek namelijk een soort 'alles in 1' router, ook met WiFi dus. :) En ik zie ook niet echt een WAN poort, dus wellicht is een Mikrotik niet voor mij weggelegd.

EDIT Maandag 29 februari:

Mijn nieuwe router is binnen, heb gekozen voor de Asus RT-AC68U. Prijzig dingetje, maar krijg je wel een boel moois voor terug!

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5127026853.png

Ik heb gekozen om een andere router te kopen, omdat ik met de laatste mail van TP-Link eigenlijk niks kon. Dat was een mededeling "Wij hebben ook geen opties meer, stuur het apparaat maar naar de leverancier, dan mogen zij hem testen...". Ik ben dus wel een beetje klaar met de TP-Link support en ik verwacht dan ook, dat dit niet (meer) opgelost gaat worden. En als ik hem op zou sturen naar CoolBlue (waar ik hem gekocht had), had ik ook weer weken zonder internet gezeten, was dus ook geen optie en wie weet kon CoolBlue zelf dan ook niets doen of vinden. Teveel onzekerheden dus naar mijn idee en het apparaat werkt verder wel perfect, dus ik verwacht ook niet dat CoolBlue verder nog iets voor me had kunnen betekenen. Daarnaast had ik van een vriend van mij begrepen, dat dit een erg goede router is. Daarnaast is er iemand die ook Jonaz internet heeft en met deze router wél goede snelheden haalt, net als ik dus! ;)

[ Voor 43% gewijzigd door CH4OS op 29-02-2016 13:44 ]

• samety
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-11-2023
Jonaz is een tevreden gebruiker rijker. Sinds eergisteren heeft de monteur het geïnstalleerd en wauw, wat een snelheden.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/155pgk0.png

• Bweap
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-03 20:38
Weer een nieuwe tevreden gebruiker. Goede service en snelheid ver boven verwachting. Speed test op de kpn server in Amsterdam

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5320880568.png

• sandrea
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04-2023
En ook hier vanuit Amersfoort weer een tevreden gebruiker erbij. De service is snel en duidelijk, de monteur alleraardigst en kundig.
De activatie van de smartcard duurde iets langer dan aangegeven maar dat werk nu naar behoren.
Snelheid perfect!

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5343164999.png

[ Voor 14% gewijzigd door sandrea op 21-05-2016 14:28 . Reden: Link naar image lukte niet. ]

• Edman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vanmiddag geïnstalleerd. Internetmeting via WiFi, 1e etage nieuwbouw. Natuurlijk had ik wel een impact verwacht op de snelheid, maar zo erg zeker niet. Morgen maar eens naar een WiFi repeater kijken ofzo (noob).

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5348557243.png

• LordLister
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-04 15:35
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5351705374.png
Vanuit Amersfoort.Kan niet beter.....

• Edman
  • Niet online
Nu met eerder genoemde access point veel betere WiFi resultaten. Ook goed bereik op zolder en in de tuin.
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5359704772.png

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-03 21:47
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5375897930.png

Zojuist aangesloten, snelheden zijn goed. :)

• LordLister
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/5614504611.png

De Asus RT-AC68U staat op compkamer eerste verdieping. De snelheid is gemeten op de begane grond (woonkamer) wireliss. De meting vond plaats op een notebook Toshiba met een Intel Pentium M Processor 2.00 GHz

Verwijderd

Dag allen,

Ook ik ben binnenkort woonzaam in het bloedmooie Leusden.
Ik krijg 1-11 de sleutel en laat mij dan ook aansluiten bij Jonaz.
Ik heb alleen hulp en/of input nodig bij de boel aansluiten. (zie onderstaand schema)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/24c8dbs.png

Heeft iemand nog tips over kwaliteit CAT7 kabels? Of is CAT7 overkill?
Ik vond dit op internet en was er wel positief over...
https://www.utp-kabel.nl/cat7-kabels/cat7-patchkabels/cat7-sftp-pimf-20m-zwart.html

vrgr Bart

• Bweap
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-03 20:38
R.Rebergen schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 05:27:
Zijn er meer mensen in Amersfoort-Vathorst die af en toe merken dat er een dropout in de internetconnectie zit? Soms merk ik dat er even geen data binnenkomt en na een seconde of 5-8 gaat het weer als de brandweer.
Ik heb exact hetzelfde probleem sinds afgelopen donderdagavond 20 okt. Ik heb meerdere malen contact gehad met Jonaz en ze hebben me meerdere malen beloofd terug te bellen. Dit gebeurt helaas niet. Of ze bellen terug op men vaste lijn (terwijl ik heb aangegeven dat ik op men werk zit en dus alleen mobiel bereikbaar ben) die trouwens ook wegvalt als het internet dropped.

Vandaag een voicemail dat ze een en ander gereset hebben op afstand. Helaas is het probleem nog steeds niet verholpen. Vpn thuiswerken en online gamen is op dit moment onmogelijk. Internet is wel gewoon op snelheid maar dropped elke 4 a 5 min een paar seconden.

snelheid:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/5747621327.png

Drops te zien in sabnzb op nas:

https://www.dropbox.com/s...c/internet-drops.png?dl=0

Ben zwaar teleurgesteld in hun service van nu. In het begin toen ze nog kleiner waren was dit perfect.

Dit probleem is trouwens in Amersfoort-schothorst

[ Voor 6% gewijzigd door Bweap op 26-10-2016 19:42 ]

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:59

steveman

Comfortabel ten onder

Zo dan, eindelijk de pc op de plek :*)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mDGJsE4.jpg

Ben even een test aan het draaien mbt de genoemde drops (ping www.google.nl -t) maar heb nog geen drop gezien (alleen 4 en 5ms).

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:03
De monteur had een stagair bij zich. Het Packetfront modem is weggehaald en vervangen door de ZTE en die is weer via de glasvezel op de NT aangesloten.

Snapshot ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://re4.ddns.net/tweakers/JONAZ.jpg

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Soundwork schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:30:
[...]

Hi Barre, ik denk dat je in de war bent. De U-FTU is al een eindpunt met de A- en B-vezel apart. Hierin kan de NT(U) geklikt worden. Als je echt een andere versie bedoelt, kan je hier eens een plaatje van sturen (via PM kan je dit sturen).

Alvast dank.
Nee hoor. Zeker niet in de war. Geloof me, ik weet er alles van :-)

U-FTU (tot 1 juli 2016 geplaatst), bekend als de TY01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D7UztWhwrxKlGHYepeCWWp8F/full.jpg

Nieuwe FTU (vanaf 1 juli in gebruik) bekend als de TK-01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E3Xxs6Dph2tjk96uUg1OO1KR/full.jpg

Deze nieuwe FTU is veel kleiner (ca. 10 x 10 cm) en heeft een standaard-stofbescherming van de glasvezel, een eenvoudig opschuifsysteem voor een actieve component en één SC/APC-connector. Deze FTU is geschikt voor doe-het-zelf-installatie; eindgebruikers kunnen zelf een actieve component (NT/Netwerk Terminatie) op de FTU aansluiten. Ook is het mogelijk om een actieve component met een glasvezelpatch aan te sluiten op de FTU. Hiervoor dient een speciale patchcord-kap op de FTU te worden geplaatst.
In alle gevallen werkt Reggefiber nog maar 1 vezel af in deze FTU, namelijk de blauwe. De groene wordt opgerold in deze FTU voor later gebruik (wat dat ook moge worden). Dit is het 1-vezel concept.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Freich
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-03-2025

Freich

YOU ARE NEX!

Sinds vandaag ook aangesloten bij Jonaz.
Dit is mijn speedtest met Amsterdam server:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/5876122929.png

En dit met Alblasserdam server:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/5876128256.png

Ik kan deze speedtest site moeilijk serieus nemen met zulke gigantische verschillen 8)7
Ben wel benieuwd wat nou 'echt' mijn snelheden zijn!

3 Inches of Bloodsport!

• LordLister
Vanuit Vathorst Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/5945030893.png

• FFvB
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-03 18:30
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/6002889100.png
Ja, dit blijft een prachtige snelheid in Amersfoort Zielhorst.
Na mijn overstap van Tweak 100/100 naar Jonaz!

[ Voor 8% gewijzigd door FFvB op 27-01-2017 17:11 ]

• kevinwalter
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-03 13:00
ericjanvanputten schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:47:
Geen idee sinds wanneer, maar sinds een paar dagen haal ik nog 'maar' rond de 250/250mbit/s op speedtest.net in Leusden, Eurowoningen. Voorheen was dit ruimd >500mbit heen en weer.

ik zal het eens in de gaten houden.
Hier ook eurowoningen. Ik heb er niet zo'n last van.

Afbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6937543456.png

Als ik al mijn apparaten reset zal ik wel een hogere down en upload ontvangen. :-)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FiberSam schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:40:
Naar hun eigen zeggen throttlen ze helemaal niets. En ik heb er ook nooit iets van gemerkt. Daarbij zou ik ook niet weten welk belang ze er bij hebben om een (tegenwoordig) wat obscuur protocol als FTP wél te throttlen, en HTTP niet. Hoe dan ook, ik heb het net even getest. Ik kom op max 280 Mbps FTP upload, en max 460 Mpbs FTP download. Probleem is het vinden van een goede testserver buiten de deur. Voor de download heb ik ftp://speedtest.tele2.net/ gebruikt. Ter referentie: mijn HTTP test komt uit op 910 Mbps download (ik zit nooit onder de 880), en dat is nota bene met een modem in bridge, router en switch ertussen. Ik weet dus ook bijna zeker dat een lagere FTP snelheid niet aan Jonaz te wijten is, maar aan de gebruikte server. De distance zal hier ook nog wel een rol spelen.
Een maat van mij heeft een 500/500 lijn, mag toch wel hopen dat de snelheid dan hoger dan 5MB/sec moet zijn, als een ander (naar diezelfde server) wel 50MB/sec haalt. Ook een andere machine, een dedicated server gehost in Rotterdam, op een gigabit lijn en ik kwam niet verder dan 10MB/sec, terwijl die ander daar ook gewoon 50MB/sec haalt. Die ander heeft dan uiteraard 500/500, bij een andere ISP. ;)

Ik heb ook even de test van de pagina die jij gaf gedaan. In het begin een burst (al kwam die ook niet hoger dan 25MB/sec), maar binnen de halve minuut kakt de snelheid in naar < 5MB/sec.

Mijn netwerk ziet er dan als volgt uit, gezien vanuit Jonaz: ZTE modem van Jonaz -> AC68U router -> Netgear gigabit switch -> Mijn PC. Mijn virtuele servers halen dezelfde snelheden, maar zitten iets anders op het netwerk: ZTE modem van Jonaz -> AC86u router -> [VMWare ESXi host -> VM].

De Netgear gigabyte switch haalt de snelheden makkelijk. Download ik via usenet of via Steam, haal ik geregeld 100MB/sec zelfs. ;) Net ook even een speedtest gedaan, het zal hier wellicht wat drukker zijn momenteel, aangezien de snelheid wat lager is als wat ik normaal heb, maar nog altijd ruim boven de 500/500:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7247477910.png
Dit is wel naar de Jonaz speedtest-server. Naar andere servers val ik - logischerwijs? - iets lager uit.

[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 21-04-2018 22:22 ]

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-04 12:17

ComputerHoed

Electronica <3

bokkie72 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 21:58:
[...]

Hier nog netjes ~560Mbps down en ~700Mbps up voor een 500/500 abbo.
Nice!
Gisteren heb ik weer een recordje behaald met mijn 500/500 abbo:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/evEW0d5mWT19HfsSSA_oR9pgolp10n9OvuUpY3h15gEnmEv2aBuKTsEZdVsY2-kTDv-jNajtlXloa-G4nG8Fo1nfx5ubglDMl_m-Jv4z-2UHPVbNTvKlo96e-ca7RBDMFbeWBIm-W0BMJQc_bHTscgYFuvrwavkrOrdxGNOExu0Z0jF8ootUQycZCaHQxqHb8MGPQKvPUuDSUHJ8PKNW5BxkmzjRTCmOQOTA8jQs47kxakFX6pnuXxaZTvwCXklH0GTvZe_RxGZM7mS6EAWcZsJdvTjqV0QSTiggaEgnkztR2w6tQIzmP7ldIM7CuDumJO4gLsS4gNdTfKsfCJj3QNNSW65F-e36ZpszfI9ten5WOYhLD6j4aJuGXLkGemp2PRkJfXbDDLI9wv2P93Rg1FYytrqztvPhvs4CHscf8WUVOaAYPhCJ_aDb2vF8-0donFgqRwhsO4yjqJm6a0szACOtF6ch1hEtIsiAzMVslyZR7GJnGVGmYdvAcPKgKk1Bf8G6Co0paxuwls2vDJQS1Qt5HaCgMo2f9wRjmNj0lVFpMfT0EdJiwj6SHaN19WAIGGpot0Ht_AvPmDe_U9nqqcWZ_rPKXIcxPsiXyulI=w1080-h718-no

• LordLister
Accountinstellingen Mozilla Thunderbird
Servertype IMAP Mailserver
Servernaam: naam@jonaz.nl Poort 143
Gebruikersnaam: ......
Verbindingsbeveiliging: STARTTLS
Autenticatiemethode: Normaal wachtwoord
Dit werkt bij mij uitstekend. Overigens kan Mozilla Thunderbird zelf de gegevens verzamelen voor de juiste instellingen mits de gebruiker de juiste gegevens invoert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9mvJh04iWEV9bF75frYcBqKa/full.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door LordLister op 18-08-2018 23:43 ]

• Jaerock
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Bij mij geeft één of meerdere verbindingen een vergelijkbaar resultaat, dat overigens wel tegenvalt. Hier trouwens ook in overweging om over te stappen.

Meerdere verbindingen:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7903305666.png

Enkele verbinding:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7903308682.png

• kevinwalter
Edman schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 17:07:
Jonaz adverteert nu met 1000 Mb/s internet. Zijn er al mensen die de nieuwe snelheden ervaren? Hier niet iig.
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/8140416016.png

• kevinwalter
xabre16v schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:03:
Heeft iemand misschien in Leusden wat recente ervaringen met Jonaz? Snelheden, pingtijden, latency, etc?
(Met downloads en netflixen enz aan)

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/8717745883.png

• Edman
  • Niet online
xabre16v schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:03:
Heeft iemand misschien in Leusden wat recente ervaringen met Jonaz? Snelheden, pingtijden, latency, etc?
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/8762161005.png
Ik kom niet veel hoger meer dan dit tegenwoordig (vaste bekabeling, Leusden), zat vroeger ook rond de 900 down.
Stabiliteit wel prima dit jaar (geen uitval ervaren).

EDIT: een andere test server gaf betere resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/8762263509.png

[ Voor 12% gewijzigd door Edman op 14-11-2019 13:54 ]

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Hmm, ik heb de laatste tijd vaak dat de verbinding tussen pc en modem er mee ophoudt. De verbinding herstelt zich dan wel snel weer, maar net traag genoeg om verbinding met een spel te verliezen.

Soms herstelt de verbinding zich tot 100 ipv 1000Mbps

Dit gebeurde ook al met m'n vorige pc. Heb ook al meerdere poorten op de F668 geprobeerd, zelfde resultaat. Een continue ping op een andere device gaat wel gewoon door.

Klinkt iemand dit bekend in de oren? Zou ik met een ander modem (evt. niet de standaard) van dit gedoe af zijn :?

[quote]Hardware Version V5.2
Software Version V5.2.10P4T42
Boot Loader Version V5.2.10[/]

Hmm, m'n laptop had nergens last van gedurende een meer dan een uur, zelfde poort en kabel. En ik bedenk me net dat het wel eens bij m'n vorige pc gelegen kon hebben aan een auto-oc functie van het moederbord, zoiets had ik nu ook aangezet, maar die zou de BCLK met rust hebben gelaten.

Ik debug nog wat.

*opgelost*

Ja, okay blijkt dus dat "game mode" in de bios de boel geen dienst verleent, instabiliteit tot gevolg.

Kwam nog eens een paar keer voor :/

Maar vermoedelijk lag het hier aan, energiebesparende instellingen van de NIC:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lRyOFak.png
Advanced EEE uit
Auto Disable Gigabit uit
Energy-Efficient Ethernet uit
Gigabit Lite uit
Green Ethernet uit
Power Saving Mode uit

Nu een lange rit pings zonder time outs :)

Wel apart, nog nooit eerder iets met die instellingen hoeven doen...

Nee, alsnog weer...

[ Voor 42% gewijzigd door steveman op 05-01-2020 21:50 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Verwijderd

Meer mensen hier die met Smokeping de internet verbinding met Jonaz monitoren? Heb het draaien op een Raspberry Pi en de verbinding op mn LAN is retestabiel (0% packetdrop over lange periode, muv firmware updates natuurlijk), modem van Jonaz staat in bridge-stand, eigen Ubiquiti apparatuur in mn LAN.

Zie en merk af en toe dat de verbinding wegvalt van Jonaz, zeer irritant bij thuiswerken (VPN tunnels knallen er uit) en ook Spotify heeft kuren hierdoor.

Zie hieronder :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sS_Bz2KMmSWz0QGnw4Z5QuTY7-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXC5iVXOhY0HVF5OlQHfx178.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbC81kcgKB_0xfol1lVCTRk7Y-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqsC3GCWnH0GwkwNpacqznuP.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt allemaal miniem maar de sample frequentie van smokeping is elke 5 minuten 20 pings (volgens mij niet verspreid over die 5 minuten...), dus als een verbinding er een tijdje compleet uitligt mist er misschien maar 1/20 van alle ping, maar je VPN tunnel is wel kaput..

Meer mensen die dit soort speldenprik outages zien bij Jonaz? Ik zit nu 5 jaar bij Jonaz, zou het misschien helpen te vragen een nieuw modem te leveren? :P

• FFvB
Zie website Jonaz.nl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycaFBHIfgBOpXdJQVs78aqnlmG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZuZdxnq3ucw69EpocckvWHZ9.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Alexander82 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 04:42:
Zijn er meer mensen die problemen hebben met spelen online?
Zelf merk ik dit op de XBOX, constant wordt de verbinding met de server (voornamelijk bij GTA V) verbroken.
Het is net of verbinding met internet niet stabiel is, want tijdens een avondje gamen, vliegt die er soms om de tien min// half uur uit.
Ja, de verbinding heeft last van packet loss, weet echter niet of dit ook jouw online gaming problemen veroorzaakt kan ook iets op je eigen thuisnetwerk verbinding zijn.

Ik heb smokeping draaien op een Pi, en voorbij het modem heb ik op de eerste hop van Jonaz packetloss. Dit leidt af en toe tot VPN verbindingen die er uit vliegen en dat is best irritant met thuiswerken. Ben aan het rondkijken naar alternatieven inmiddels, met Jonaz valt verder niet te communiceren helaas.

De blauwe pixeltjes in onderstaand plaatje geven lost packets aan je ziet een packet loss van 0.07% maar dit is best veel voor een ISP, moet gewoon 0 zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYh5ZTMgfYjVvQE1DLgm5IK5Wv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtRbTKuj0H2cYlQ7dGLUV20V.jpg?f=fotoalbum_large

• Alexander82
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-02 00:35
Ik denk dat het bij mij ook het geval is. Heb nu tijdelijk Domotz geïnstalleerd op Synology NAS. Deze zit nog achter een ASUS GT-AC5300 Router. Modem van Jonaz staat in bridge. Als ik via Domotz kijk zie ik al wel dat mijn internet verbinding downtimes aangeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7t9HcvVF79nqGE5hlk0_-H30FMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kjFirSjyxXCPlOGuUACFTNOR.png?f=fotoalbum_large
(dit is van nog geen 24 uur natuurlijk)

Dat contact met Jonaz moeizaam is, dat is mij bekend. Factuurtjes sturen of automatiseren dat blijkt al moeizaam te zijn, wat overigens gewoon jammer is.

Heb nog gekeken voor Smokeping, alleen daar kom ik niet uit en weet ook niet of ik het op de NAS kan draaien of andere alternatieven die je kan installeren.

We stopped checking for monsters under our bed, when we realized they were inside us.

Verwijderd

Meer mensen problemen met Cloudflare DNS (1.1.1.1/1.0.0.1), lijkt nu allemaal weer te werken maar voor hoe lang? DNS pings (dig) komen niet terug, wellicht een Cloudflare probleem (Jonaz/Google icmp pings komen wel terug) maar kan natuurlijk ook iets in de routing van Jonaz zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07iSRAoOh_izrUxJLmzzIbfHVJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHIAaJ0KUA8ITS3shc7VAPUv.jpg?f=fotoalbum_large

• FFvB
Euh..., misschien ligt het aan mij, maar ik zie nu maar snelheden net tegen de 100 Mb/s?!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAGNi6rOue1TEfDamG1lu5-Q_io=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kyxBgdsasVQZjEjVQmKQzry6.png?f=user_large
En dat was eerder tussen 850 en 980 Mb/s, bij meting vanaf mijn router.
Dit is in de wijk Zielhorst Amersfoort, iemand ook lagere snelheden???
Ik ben enorm verbaasd.
Let me know, Please!

• kevinwalter
Zal wel aan jou liggen. :-)

Leusden, eurowoningen:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/11255156819.png

[ Voor 3% gewijzigd door kevinwalter op 13-04-2021 11:36 ]

• FFvB
Klopt, lag helemaal bij mij in de verbinding!
Jonaz las hier mijn bericht en stuurde mij een email met hun controle op het glas modem (wat ik in Bridge heb staan) en enkele suggesties om eens na te zien. Waaronder mijn ethernet kabel tussen modem van Jonaz (de ZTE F668 v5.2) en mijn router (Netgear R8000P).
Vorige week ben ik bezig geweest met wat aansluitingen rondom mijn router, daarbij heb ik inderdaad een aantal ethernet kabels vervangen / aangepast.
Nu bleek die verbinding ethernet kabel een cat 5 te zijn en niet een cat 6 welk ik er nu heb zitten :)
De 5 of 6 opdruk op de oude kabel was erg vaag.
Dus ik ben weer helemaal happy en dank aan Alexander van Jonaz voor de tip, kan ik zeer waarderen!

En de snelheid? Als van ouds!!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_tzTNFRzY1zcJWmH6hKD8yXf3E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kaLn5rut02rI5yM2szdvuLqC.jpg?f=user_large
:D :D :D

• ArcticWolf
  • Niet online
Heb toevallig nog een Smid 1.2 module (Ziggo cert) gevonden in een stoffige doos (hoarding kan soms positief uitpakken :+ ), dus hoef gelukkig geen nieuwe aan te schaffen om TV te kijken.

Verder zat ik te denken een Nvidia Shield Pro aan te schaffen...Kodi, Netflix 4k en mogelijkheid tot F1TV pro app te installen en daarop kan je ook een IPTV app (bv: https://www.iptvsmarters.com/) installeren voor in de toekomst en volgens mij heb ik dan alles gedekt.

edit:
Jonaz is langs geweest, alleen de fibers zaten niet goed aangesloten dus nu moet KPN langskomen... wel apart want de vorige bewoners hadden blijkbaar glasvezel :?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DIwsnXSl.jpg

edit 2:
Had Jonaz gebeld en werd 1,5u later terug gebeld met wat nou precies het probleem was... Jonaz gebruikt fiber B en die was bij mij niet aangesloten (fiber A wel). M'n verbinding wordt vandaag of morgen gepatched en daarna moet er een monteur langskomen om fiber B aan te sluiten.

Wordt vervolgd...

[ Voor 38% gewijzigd door ArcticWolf op 03-06-2021 09:18 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• ArcticWolf
  • Niet online
KPN is er nu en ze gaan idd de B fiber lassen. Hing al in de TK01.

Edit:
En al klaar }:O

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ihMdCSbl.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door ArcticWolf op 11-06-2021 10:32 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• ArcticWolf
  • Niet online
Hier werkt het op 111:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/ETivmGOl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/9sf2FH9l.jpg

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Okay, da's vaag... Telefoon van m'n vrouw heeft wel gewoon internet via Jonaz :?

Ik connect met wifi: nope, zij kwam net thuis: jep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qJDITH1o00BAVaAcY6ve3MT2Is=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gedHYfXEot6TzTqiiFhjGpST.png?f=user_large

Double checked, haar databundel staat uit.

Verbind ik met onze wifi: "no internet"

Hoe dan?

En de router zelf kan niet eens tweakers.net pingen.

Nachtje over :z

[ Voor 7% gewijzigd door steveman op 14-09-2021 23:26 ]

• FFvB
In Amersfoort Zielhorst weer alles up and running!
Snelheden weer al vanouds 👍
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXEk1Ug3DyGwEJgCvDB4-c3KUGg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KLi0H4e7sdPr1eSt2jj1pcy6.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard mijn router uit, vervolgens mijn Jonaz modem uit (staat in bridge mode), na een 5 sec. modem weer aan. Gewacht tot modem volledig online is, dus Power, PON, internet, phone en cai aan.
Daarna mijn router weer opgestart. 😉

[ Voor 22% gewijzigd door FFvB op 15-09-2021 08:32 ]

• OnTheMike
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Probeer die workaround voor de niet-bridge maar krijg m nog niet werkend. Heb ik iets over het hoofd gezien? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rp40DD78FSZ17WecwqJOoWaJxac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFjHlBB7p05NbXnFswT9yXfK.jpg?f=fotoalbum_large

• OnTheMike
  • Laatst online: 03-12-2024
Met genoeg proberen uiteindelijk werkend gekregen met deze instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8RXXSGKPOLPAcdGtK0V9xHNz58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xUCAQjvhCaaSiWBwC07PsiKJ.png?f=fotoalbum_large

Heb de bestaande omci_ipv4_dhcp_1 verwijderd, deze werd na een herstart opnieuw aangemaakt. Die heb ik vervolgens gereleased waarna ik op de backup inderdaad een IP zag verschijnen.

• Alexander82
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-02 00:35
OnTheMike schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:24:
Met genoeg proberen uiteindelijk werkend gekregen met deze instellingen:

[Afbeelding]

Heb de bestaande omci_ipv4_dhcp_1 verwijderd, deze werd na een herstart opnieuw aangemaakt. Die heb ik vervolgens gereleased waarna ik op de backup inderdaad een IP zag verschijnen.
Ik wilde eigenlijk dit nog uit proberen, maar modem staat in bridge modus en kan niet eens in de interface komen. Als ik de laptop er direct op aansluit, kreeg ik uit eindelijk wel voor elkaar om internet te werken, dus zou zeggen dat je een nieuwe release hebt. plus met terug zetten via de GT-AC5300 heeft het me een tijdje gekost weer om internet er op terug te krijgen, dus hopelijk hebben we nieuwe release.

Wat me opvalt is dat Chromecast nog steeds niet gevonden kan worden, deze kan ik via de app op nieuw opstarten, maar daarna nog steeds geen beeld. Whatsapp en nog andere paar dingen komen op mijn telefoon niet binnen. dus iemand zelfde ervaring na de laatste storing van inmiddels week, twee weken terug?

Kan dit te maken met DNS? inmiddels staan ze weer standaard terug op Jonaz, maar maakt het uit welke dns je pakt en heeft dit consequenties voor internet snelheid,.

Doordat ik mijn laptop nu direct op het glasvezelmodem kon zetten, gelijk is een speedtestje gedaan, maar dat vind ik momenteel ook om te huilen, meer mensen die zo lagesnelheid hebben? Aansluiting op de laptop is USB type C Thunderbold

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/12103892261.png

We stopped checking for monsters under our bed, when we realized they were inside us.

• ArcticWolf
  • Niet online
Alexander82 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:55:
[...]

Ik wilde eigenlijk dit nog uit proberen, maar modem staat in bridge modus en kan niet eens in de interface komen. Als ik de laptop er direct op aansluit, kreeg ik uit eindelijk wel voor elkaar om internet te werken, dus zou zeggen dat je een nieuwe release hebt. plus met terug zetten via de GT-AC5300 heeft het me een tijdje gekost weer om internet er op terug te krijgen, dus hopelijk hebben we nieuwe release.

Wat me opvalt is dat Chromecast nog steeds niet gevonden kan worden, deze kan ik via de app op nieuw opstarten, maar daarna nog steeds geen beeld. Whatsapp en nog andere paar dingen komen op mijn telefoon niet binnen. dus iemand zelfde ervaring na de laatste storing van inmiddels week, twee weken terug?

Kan dit te maken met DNS? inmiddels staan ze weer standaard terug op Jonaz, maar maakt het uit welke dns je pakt en heeft dit consequenties voor internet snelheid,.

Doordat ik mijn laptop nu direct op het glasvezelmodem kon zetten, gelijk is een speedtestje gedaan, maar dat vind ik momenteel ook om te huilen, meer mensen die zo lagesnelheid hebben? Aansluiting op de laptop is USB type C Thunderbold

[Afbeelding]
Snelheid is prima hier (trage laptop):
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/12107696227.png
Nee, DNS kan alleen invloed hebben op de resolve snelheid dus met browsen kan je het merken maar met downloaden en uploaden niet.

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

50% meer ping nu bij t-mobile/tele2 :( ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tN1dpKFE6ifm3Y1AoCqr-wCsB4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cq2pDzQ2QyUgGJMMJjqMSg3e.png?f=user_large

Gelukkig werkte jonaz nog, want de overstap ging niet helemaal soepeltjes, er moest nog wat in de wijkkast aangepast worden.

Nog even een screenshot maken van m'n ip-adressen op het lan en de portforwarding, dan maar modem retour sturen.

:w

• arjanjr
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-08-2025
In 1e instantie een opruimactie van mijn meterkast ... Daarbij héél toevallig vanochtend vroeg de hand kunnen leggen op een DM Pro SE. YES! Dus glas gaat daar straks direct op in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ja8uD_kafjpVViY0on55L2eOoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1NV7ePapxRo1iTEDU0aM9ti.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast vind ik de administratie bij Jonaz wel een ding. Ik reken de verbinding zakelijk af en moet nu met kunst en vliegwerk de administratie / facturen zelf in orde maken. Zo heb ik nog steeds een bedrag gereserveerd staan wat in feite van Jonaz is, maar ik heb de afgelopen 3 a 4 jaar moeten bidden en smeken om te kunnen betalen. Mocht Jonaz hier nog om komen, dan betaal ik dat met alle liefde en rente ;-)

TV kijken via de app is ook een ding dat ik bij Jonaz niet tegengekomen ben én ik heb mijn mobiele abbo bij Tele2 en dat levert nog wat voordeel op.

Neemt absoluut niet weg, dat mijn voorliefde eerder naar Jonaz dan naar T-Mobile uitgaat. Ik hou van het kleinschalige, het pionieren en investeer zodoende liever met het afnemen van diensten in dat soort clubs, dan de grote jongens als T-Mobile. Baal er van dat het zo ver heeft moeten komen en mijn handen jeuken om bijvoorbeeld bij Jonaz de administratie op orde te brengen. Heb dit in mijn werk voor vele klanten / grote organisaties succesvol mogen doen :-)

Dus terugkomend op je vraag ... samenloop van veel, heel veel zaken ...

[ Voor 8% gewijzigd door arjanjr op 17-11-2021 08:12 . Reden: Grammatica ]

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRcMMs-dP8eGsNMe9DLvj0gUz4o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P1Hw4x6tTTzNVm4zHWLW1nkk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RVUwP-s3bYKTrBIvFRCSXWyG8o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cwRhSqrYRhaHd3UhffKaQqCz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1H7uw9n187yjNmQk4dGuGzxyFLI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TP09M4qj6SaTbtf9LnYiXWG7.png?f=user_large

Ipronto Communications B.V. = Fibercrew.
Ipronto Communications B.V. en Jonaz B.V. horen beide tot dezelfde holding.

[ Voor 38% gewijzigd door JohDB op 01-02-2022 15:22 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Nee al een tijdje stabiel hier, mijn stats van de afgelopen 10 dagen (Hooglanderveen):

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/Mtl06MSl.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door ArcticWolf op 20-02-2022 18:20 ]

• veug
  • Laatst online: 04-03 10:30
Ooit begonnen bij Concepts ICT, dat werd overgenomen door KPN en gemigreerd naar Telfort. Toen eerst maar overgestapt naar T-Mobile. Toen ik zag dat Jonaz ook was begonnen in Hilversum, heb ik dat aangevraagd. Een van de belangrijke redenen was het niet gecomprimeerde, digitale televisie signaal, dat is slechts ge-encrypt met Irdeto vanwege rechten. Sinds vrijdagmiddag krijg ik nu de hbbtv button van Ziggo op NPO 1, 2 en 3. maar omdat we niet in het Ziggo netwerk zitten, is de url niet beschikbaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y464KysVnQpQVS7G9GSoHMLXmII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMrvmUpV9MAU4aXh4kVQedH9.jpg?f=fotoalbum_large

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:33
Inmiddels is Jonaz geweest en heb ik de meterkast weer mogen omgooien maar het is weer netjes. Voorlopig kijk ik nog TV via Ziggo (afsluiting over 1 week), zodat ik kan met Oscam + Jonaz Smartcard kan rommelen.

Zoals ik al had verwacht loop ik dus enorm te klooien om het werkend te krijgen.

Ik heb dit gevolgd, omdat ik een de TBS3102 5 Crystal Smartmouse Card Reader heb nu. Ik ben al een heel eind voor mn gevoel maar omdat dit voor Ziggo is geschreven denk ik dat ik andere configs nodig heb,

Ik kom graag met iemand in contact die mij kan helpen. Dat zou echt super zijn!

Ik snap dat dit meer een oscam dingetje is maar ik moet hier een Jonaz sausje overheen gooien....

Dit is momenteel de log output van Oscam. Geen idee wat ik moet blurren dus ik zet her en der xx.
## tekens doet oscam.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
2023/06/15 19:47:27 13D451CA r   (reader) Jonaz [irdeto] card ejected
2023/06/15 19:47:34 13D451CA r   (reader) Jonaz [mouse] card detected
2023/06/15 19:47:35 13D451CA r   (reader) Jonaz [mouse] ATR: [b]xx[/b]
2023/06/15 19:47:36 13D451CA r   (reader) Jonaz [mouse] detect irdeto card
2023/06/15 19:47:36 13D451CA r   (reader) Jonaz [mouse] Irdeto SC 58 version 21 revision 1, patch level e
2023/06/15 19:47:36 13D451CA r   (reader) Jonaz [mouse] caid: 0610, acs: 0.05, country code: NLD
2023/06/15 19:47:36 13D451CA r   (reader) Jonaz [mouse] providers: 4, ascii serial: ##########, hex serial: ######, hex base: ##
2023/06/15 19:47:40 13D451CA r   (reader) Jonaz [mouse] active providers: 4 (03f5db,ffffff,ffffff,ffffff)
2023/06/15 19:47:40 13D451CA r   (reader) Jonaz [mouse] found card system irdeto
2023/06/15 19:47:40 13D451CA r   (reader) Jonaz [irdeto] THIS WAS A SUCCESSFUL START ATTEMPT No  1 out of max allotted of 1
2023/06/15 19:47:40 13D451CA r   (reader) Jonaz [irdeto] entitlements for provider: 1, id: [b]xx[/b]
2023/06/15 19:47:40 13D451CA r   (reader) Jonaz [irdeto] chid: 004C, date: 2017/09/07 - 2017/09/21
2023/06/15 19:47:40 13D451CA r   (reader) Jonaz [irdeto] chid: 004B, date: 2017/09/07 - 2017/09/14
2023/06/15 19:47:40 13D451CA r   (reader) Jonaz [irdeto] chid: 004D, date: 2017/09/07 - 2017/10/07
2023/06/15 19:47:40 13D451CA r   (reader) Jonaz [irdeto] chid: 0259, date: 2019/11/04 - 2019/12/04
2023/06/15 19:47:40 13D451CA r   (reader) Jonaz [irdeto] chid: 7FFD, date: 2019/11/04 - 2019/11/14
2023/06/15 19:47:40 13D451CA r   (reader) Jonaz [irdeto] chid: 7FFE, date: 2019/11/04 - 2019/12/04
2023/06/15 19:47:40 13D451CA r   (reader) Jonaz [irdeto] chid: FFD8, date: 2019/11/04 - 2019/12/04
2023/06/15 19:47:49 13D451CA r   (reader) Jonaz [irdeto] ready for requests

Ready for requests klink goed maar op de screenshots zie je No entitlements.
Heeft dit een relatie met boxkey/rsakey? Hoe/wat/waar....? 8)7 (noob)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbpWdXYJ5XgCmneIXSt3fp5Cixk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h5wn2qYBqaSV9rR6A6OM1IUo.png?f=fotoalbum_large

• walinsky
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:43
In tvheadend:
eerst een Network aanmaken (ik heb hem Jonaz genoemd) met Network id 5555
(ik heb "New muxes + changed muxes" ingesteld bij Network discovery)
Dan je tv adapter linken aan je netwerk

dan zelf een mux aanmaken:
  • Delivery system: DVB-C
  • Frequency (Hz): 474000000
  • Symbol rate (Sym/s): 6875000
  • Constellation: QAM/64
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlCe-dWlvykekf0dn0QcxAQjPBI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Tfa1DuOS86ibUTgR4UBWtokH.png?f=user_large

Als je die mux dan scant, zal hij de andere muxes zelf ontdekken.
Vanaf daar services scannen en mappen. Nou ja; dat weet je zelf denk ik ook wel.

[ Voor 18% gewijzigd door walinsky op 19-06-2023 18:03 ]

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:33
walinsky schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:48:
In tvheadend:
eerst een Network aanmaken (ik heb hem Jonaz genoemd) met Network id 5555
(ik heb "New muxes + changed muxes" ingesteld bij Network discovery)
Dan je tv adapter linken aan je netwerk

dan zelf een mux aanmaken:
  • Delivery system: DVB-C
  • Frequency (Hz): 474000000
  • Symbol rate (Sym/s): 6875000
  • Constellation: QAM/64
[Afbeelding]

Als je die mux dan scant, zal hij de andere muxes zelf ontdekken.
Vanaf daar services scannen en mappen. Nou ja; dat weet je zelf denk ik ook wel.
Weer een stukje verder maar nog geen werkende smartcard. (Oscam. In de tv wel)

TVheadend is inmiddels goed. Ik kan FTA NPO1 kijken via Jonaz. Hoewel alles redelijk groen licht lijkt in de settings geeft Kodi helaas toch Scambled aan de andere zenders.

Wat is local "gbox failed init" in de log?

Configs zal ik nog posten. Even naar het schoolplein :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3vgyiEyLHmxu6muhafUDBVTn4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zIMM9ICSTsITp5nSQFWpQsYq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlR22_c0X5Yd1voFyRypj9CstXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ei8Z3GrK5VeLsveVM3lYiYwn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pxfgn-WENE7ZqzOPyJUIqUKb5GA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zrGr4MACMw5qD2Vibt5SDQ4t.png?f=fotoalbum_large

EDIT:
Na wat online lezen schijnt de dvbapi in de recentere builds van oscam kaduuk te zijn. Ik heb nu deze versie (11581) opgevolgd en na het terug copy pasten van de configs heb ik beeld!

https://blog.gentz.com.de/bloggentz/?p=390

Mijn configs voor de smartmouse:

oscam.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
[global]
logfile                       = /dev/tty
nice                          = -10
preferlocalcards              = 1

[dvbapi]
enabled                       = 1
pmt_mode                      = 4
listen_port                   = 9090
user                          = tvheadend
boxtype                       = pc

[monitor]
port                          = 988
nocrypt                       = 127.0.0.1
monlevel                      = 4

[webif]
httpport                      = 8888
httprefresh                   = 5
httphideidleclients           = 0
httpallowed                   = 127.0.0.1,192.168.0.0-192.168.255.255

oscam.server
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[reader]
label                         = Smartmouse
description                   = Jonaz smartcard reader
protocol                      = mouse
device                        = /dev/ttyUSB0
caid                          = 0610
rsakey                        = *knip* schijnt niet te mogen ofzo  :? 
boxkey                        = 1122334455667788
detect                        = cd
ident                         = 0610:000000
mhz                           = 357
cardmhz                       = 600
group                         = 1
emmcache                      = 1,3,2,0

oscam.user
code:
1
2
3
4
[account]
user = tvheadend
group = 1
au = jonaz

[ Voor 28% gewijzigd door fuzzyduck op 20-06-2023 15:12 ]

• hipster
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:47
DeineMutti schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:45:
Ik heb m'n abbonement opgezegd, ik heb al weken lang last van packet loss ook al voor de laatste grote storing. Ook heb ik nooit antwoord gekregen op de vraag waarom ik allerlei broadcast verkeer ontvang op mijn WAN poort van andere IPs in mijn WAN subnet.

Iets in hun netwerk zit gewoon niet goed. Voor mij zijn online games onspeelbaar geworden door regelmatige packet loss. Ik heb mijn modem (de 3 antenne versie) in bridge staan en zelfs als ik m'n pc direct op de modem aansluit blijven er constant packets droppen.
Daarnet ook weer drop outs, dat beloof nog wat vanmiddag met de F1TV live formule 1...

local router: (het is dus niet mijn lan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9DW0H4ldIaMpH8Gw2Cx9uZkjJA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fegHE0ue3rOKSBV5pMqYlA7T.png?f=user_large

eerste hop op jonaz netwerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SZmDGrK0lSgDFQiJKDxQgV8L1w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9t5V2kPChkz8NJKMVdfLJAUi.png?f=user_large

Waar ga je naar toe als ik vragen mag?

Denk zelf ook aan opzeggen. Freedom levert ook via de Fiber Crew (maar dat is jonaz zte gpon), ik zou ook voor 10 euro per maand meer naar 50/50 fiber point-to-point KPN AON kunnen gaan... Of anders terug naar Ziggo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDizUZns_X_dloRv6vEn9mBsyJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRsIDtq3NUbGa1XreZey0mmP.jpg?f=fotoalbum_large

• hipster
Ja, onderbrekingen, VPN connecties die er uitklappen. Vermoed dat ze vannacht wat onderhoud gepleegd hebben om het te verbeteren maar helaas (Amersfoort 3826).

Lange outage vanacht (onderhoud? ~04h00 - ~0h600) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7m0nit0k6cNCBFyL474sTJK460Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VgKUJO7noN7Ny7Nc5CSxiPEL.png?f=user_large

Jonaz first hop packet loss -> VPN thuiswerken niet mogelijk (09h25 - 09h30)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcsQUwxRxx071vmNNOOk_1JFXlQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WLPilafxNGAVIzbJAQoqOMRL.png?f=user_large

Local router is OK gedurende zelfde tijdsperiode (niet een LAN probleem dus):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xs74qX2EUHymzhcZUVpHmKHCDI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G0CeUIp1mEc2XmJnkRy2qU4J.png?f=user_large

• kevinwalter
Hier ook veel drops nog steeds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75-nGGNNHU7OLzuKqmmkPcWXxOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jAy9Iwvg291BLqbgXAj8pjsb.png?f=fotoalbum_large

Heel veel van dit soort kleine onderbrekingen. Vaak zo'n 30 seconden, hierna werkt het weer.

• Lux_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-03 19:13
Volgens mijn Smokeping instance was erbij mij ook in de ochtend een internet storing vanaf iets na 0400 t/m iets na 0600. Zelf geen last van gehad maar toch niet echt geruststellend.

Wat mij opvalt in Smokeping is dat sinds begin juli de ping tijden naar alle websites een sprong hebben gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WI_dihz48dJ3iKBMS1pumv3w7-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ydYkuZYvH7BSJIBQm40iC8De.png?f=fotoalbum_large

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik heb ook weer eens in m'n smokeping gekeken... schrok er eigenlijk wel van:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/H2C4vBO.jpg

Zoveel slechter geworden sinds die lange storing?? blijkbaar staat er nog iets te sudderen op de achtergrond.

• kevinwalter
Vandaag weer onderhoud gehad.

Het lijkt er op dat de latency weer naar beneden gegaan is. Volgens Jonaz is het probleem nu verholpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPk77bTv-qggMV8aR1B5Ue3rjl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4X6mFewmWxZmqbEwkYgI2eJY.png?f=fotoalbum_large

• DeineMutti
  • Laatst online: 22-08-2025
Het is nog steeds niet geweldig, dit is de grafiek van thuis (Jonaz)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D98Ma-dOqHVaA_UH7Mm-zgA_HMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S41AmML1xEnI0xF6JEUqMh2G.png?f=fotoalbum_large

En dit is van de glasvezel verbinding van mijn kantoor (DataCorridor boeven/KPN)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArNA8atUCBc9lD11SnQutzLr4fU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K0PH9AQShMnazzZQpUTSzK1n.png?f=fotoalbum_large

Packet loss lijn ligt daar helemaal plat, terwijl de laatste paar uur ik bij Jonaz toch weer wat dipjes zie

• DeineMutti
In het afgelopen uur is bij mij ook weer packet loss te zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHCER4JKf5gvswuV2YAJMzt3Qu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D83GwbQQVu3elqj1kKrWD2uD.png?f=fotoalbum_large

• hipster
Hier ook nog steeds problemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Pcy3-wtmO4TKHmPfUbmvVLmgEg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4hbTN6r2nZhNRG69GvpsGcE3.png?f=user_large

• ArcticWolf
  • Niet online
Wel een stuk beter geworden hier sinds vannacht... wel toevallig dat ik het er gisteren over had.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/zpPTbvM.jpg

• DeineMutti
Zie ik het goed dat de drops ongeveer op hetzelfde moment ook zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrRrSzBdydEEnw65a4WukndLUrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eAO5qY6ZjJFOq3cLvgJZDXIP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door DeineMutti op 02-08-2023 17:05 ]

• M.devries
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-10-2025
Hier van de afgelopen 8 uur. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sIt7LIaAjB6oscq5BW3MAJQX7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vf3L6JtAZ7VNerck4UwOJm4Y.jpg?f=fotoalbum_large

• DeineMutti
Hebben jullie ook veel broadcast verkeer op de WAN poort? Onderstaand is even een moment opname van de firewall logs.

Wat ik er zo over kon vinden is dat die 10001 poort gebruikt word door unifi apparatuur om elkaar te vinden, maar lijkt me niet dat een unifi router gaat broadcasten op z'n WAN poort, en dan zou dat toch ook niet bij mij uit moeten komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1Qoe2VRhOsPovCYxt9HwNxJ6p8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cRKHlsK41rDMHatrbhyb84SO.png?f=user_large

Inmiddels wel al m'n aansluit pakket van KPN binnen, de 10e zou ik over moeten zijn dus dan ben ik wel benieuwd wat ik dan ga zien qua verbindings kwaliteit en firewall log.

Onderstaande grafiek is van een project waar kpn glasvezel word gebruikt, ziet er een stuk stabieler uit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9a9FwguqNkrHyaa-_h-T_zRUb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XuPMZd0PaG5YJbz7561bJNPT.png?f=fotoalbum_large

in de afgelopen 3 maanden is daar 1 dip met packet loss geweest;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2in_Z4hLWtTI69WbD1-2CfGp0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KW9P2GHcgv1hMMLTWQ6oSX2m.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door DeineMutti op 07-08-2023 09:30 . Reden: grafiek kpn toegevoegd ]

• DeineMutti
De kleine haperingen zijn misschien weg bij jonaz, maar ik zie zeker nog steeds packet loss in het afgelopen uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ji2RfLkahfa-134B2X_mgYBxF4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PXXHjBPFIPp6yZ2EHftAyPcF.png?f=fotoalbum_large

Ik zal zeker nog wel een post maken wanneer ik over ben op KPN ter vergelijk.

Ook wel bizar dat ik pieken heb van 200ms terwijl de grafiek van dat project op een schaal van onder de 1ms zit en de packet loss die er is in drie maanden 0,005% is. Als de grafieken dezelfde schaal zouden hebben, zou je een platte lijn zien bij de data van dat project.

[ Voor 20% gewijzigd door DeineMutti op 07-08-2023 15:33 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
DeineMutti schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:07:
[...]

Klopt maar blijkbaar hebben ze dus nog meer problemen, want het internet is bij mij in elk geval nog niet stabiel.
Ik zie ook geen verschil in de pingplotter stats hier van de afgelopen 30u. En in het jaaroverzicht is er nog steeds teveel packetloss.

Was eerst gewoon redelijk groen en nu al best lang blauw...
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/wtdb0sH.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 07-08-2023 17:11 ]

• kevinwalter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lagHzAtKcyc3CfLH3-PMvX7jHr4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W7b4ZYf4ohbmeUt0Dap2nW7i.png?f=user_large

Ik ervaar vanaf vandaag na 11:40 geen packet loss meer.

Wel nog een paar flinke uitschieters kwa ms.

Ook mooi te zien in de 10 dagen versie. Na vandaag mooi groen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j90YEOj49AAVOG-XskWSj9ad1wg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IDIDgKByHIrBSyWHXgKHylNw.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door kevinwalter op 07-08-2023 18:36 ]

• DeineMutti
Het laatste uur zit het verassend genoeg wel redelijk snor...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raakU4WaBBe9aDmLYcO4d49Vbe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DnSRJd9G4JhueVwFbpP2co8r.png?f=fotoalbum_large

• M.devries
Hier het laatste uur nog niet helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcv3m-W7zHNKSpZMJOBr7YFCF5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0c5KJKclVanoWsgDUpAnhgGT.png?f=fotoalbum_large

• hipster
Het is hier nu stabiel , situatie sinds 11:41, geen packetloss :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9jqrdHM3Zhi25QFFwOY1P3hyTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E8UbjeCQGtvF7VJZ5gI0V9Rv.png?f=fotoalbum_large

We blijven monitoren

• DeineMutti
Gek genoeg zie ik niks in de grafiek meer verschijnen maar bij online gamen heb ik nog steeds connectie issues en packet loss.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnabS5Sjr5Bpj0kwyJ4bnwev86s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WMzAtSLWH4qOtAjvevUrNEt2.png?f=fotoalbum_large

- edit -
- Na een herstart van 't modem lijkt dit ook beter te gaan.
- Toch blijf ik her en der een keer een pakketje en kortstondig verbinding te verliezen, maar in veel minder mate dan eerder.

Toch gaat 't weer mis;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1PL65CnDjmfdd12JLukwa07KNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dlVKhBxSfyGmqfdxno55UJKF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door DeineMutti op 07-08-2023 21:21 ]

• DeineMutti
M.devries schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:16:
[...]

Ik zit op gateway: 185.47.132.1
Ik zit ook op deze gateway

- edit -
De afgelopen 8 uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qw7w6ZP3n9Z2xkV7OSU_wI2y2f4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5MhPpMJLkj0484riHe5TksoI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door DeineMutti op 08-08-2023 11:26 ]

• DeineMutti
ArcticWolf schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:25:
[...]

Ik zit ook op die gateway, maar de packetloss is bij mij is wel wat groter.
Zo ziet het afgelopen uur er bij mij uit, er is niemand bij mij thuis op het moment, dus wellicht dat er daarom ook minder packet loss te zien is? Ik weet even zo niet of dit een ping grafiek is naar het gateway monitor adres of dat de loss op een andere manier gemeten word eerlijk gezegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHNwioUePLcMsZlNIHF-AenbVfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VM1eMNb2rSy2Z0U89GWya1UE.png?f=fotoalbum_large

• ArcticWolf
  • Niet online
DeineMutti schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:36:
[...]

Zo ziet het afgelopen uur er bij mij uit, er is niemand bij mij thuis op het moment, dus wellicht dat er daarom ook minder packet loss te zien is? Ik weet even zo niet of dit een ping grafiek is naar het gateway monitor adres of dat de loss op een andere manier gemeten word eerlijk gezegd.

[Afbeelding]
Van 12:00 tot 15:00 had ik bijna geen loss vandaag (was ook niet thuis) nu is het weer begonnen. Ik ben helaas m'n RPi login vergeten 8)7 en weet ook niet meer wat m'n Smokeping settings zijn, maar wel dat hij 1x per minuut iets doet.

Edit:
wow... ik heb nog 2 andere servers als vergelijking in Smokeping staan. Was net aan het schrijven hier dat je op de gateway altijd wel loss hebt (omdat die servers zoveel requests moet afhandelen dat er altijd wel wat gedropped of genegeerd worden).
Zie dat ik nu 0,01% avg loss heb op AS1101 sinds 7 augustus... dus blijkbaar toch opgelost hier.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/YM560dM.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door ArcticWolf op 08-08-2023 15:44 ]

• DeineMutti
Uit de pfSense documentatie over packet loss in de quality graph;

"The percentage of attempted pings to the monitor IP address that were lost"

Het monitor adres in mijn geval is 185.47.132.1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3-_2Aj-EFDfBpSLQmfU-0e4cFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1wc4cguYa6gskIGzDcHKUBTg.png?f=fotoalbum_large

https://docs.netgate.com/.../list.html#quality-graphs

• hipster
Sinds gisteren na de fix geen packet loss:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r33G4YhV4xtQjtyqgnn0aE776cs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nFy4IA8YCSFjzSKrtx9eUrAY.png?f=fotoalbum_large

bij de route naar linuxserver.io komt de fix heel mooi naar voren :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGKWfTQ-UNtIq8i7K0dWIX30Ai0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WlYgQTOyjUsF21UJlKAWt81J.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door hipster op 08-08-2023 18:47 ]

• M.devries
Hier nog last. Dit is van de afgelopen 8 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjI0oIC_xfjT7wnn_JEkypn9AsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uzhnejQKhADjs7ZHTVVNAN7M.png?f=fotoalbum_large

• DeineMutti
De afgelopen 24 uur op mijn jonaz lijn

@ArcticWolf In principe zou ik er wel vanuit gaan dat de gateway de pings aan zou moeten kunnen. Ik zie bij meerdere netwerken met verschillende providers (KPN, Ziggo, DataCorridor, T-Mobile) de packet loss op 0% ondanks dat deze gewoon de gateway pingt, maar het kan natuurlijk geen kwaad om eens een ander monitor adres in te stellen. Zojuist heb ik het monitor IP op een CloudFlare server gezet. Ben benieuwd hoe dat er uit ziet nog eventjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pFSkhrMEia3HXMTlal5Z9tp9AU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/joEigFaZZmQHKlSjqPdSspiz.png?f=fotoalbum_large

• ArcticWolf
  • Niet online
DeineMutti schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:58:
De afgelopen 24 uur op mijn jonaz lijn

@ArcticWolf In principe zou ik er wel vanuit gaan dat de gateway de pings aan zou moeten kunnen. Ik zie bij meerdere netwerken met verschillende providers (KPN, Ziggo, DataCorridor, T-Mobile) de packet loss op 0% ondanks dat deze gewoon de gateway pingt, maar het kan natuurlijk geen kwaad om eens een ander monitor adres in te stellen. Zojuist heb ik het monitor IP op een CloudFlare server gezet. Ben benieuwd hoe dat er uit ziet nog eventjes.

[Afbeelding]
M'n loss op de gateway was vannacht weer iets groter geworden dan overdag.

Op AS1101 is die nog steeds 0%.

Ik meen mij te herinneren dat ik op de gateway van Ziggo (toen ik nog Ziggo had) ook loss had, al was dat wel minder dan op deze gateway. Ik kan zo snel niks vinden over gateway loss. Vind het ook lastig beoordelen, want merk helemaal niks qua performance dropgs (en ik game niet online).

Enige wat mij stoort aan Jonaz is de routing/peering naar Prime Video... die is echt dramatisch traag.

De packets gaan door de gateway naar AS1101, dus als de gateway het probleem was dan zou AS1101 ook loss moeten geven en ik heb daar 0% (maar dat is mijn theorie :+ )
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/xIdjSWm.jpg

• DeineMutti
Dit is een ziggo verbinding hartje Amsterdam de afgelopen 24 uur;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tk2La3xgFFVA4rRUHAEajWgZO6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tRqH1l14UpYCojE6h5tTEpjV.png?f=fotoalbum_large

Ik zie bij mij, ook naar de CloudFlare server toch weer een dipje;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iyLPWbfZVMEOAtIQvLFnNFcA_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rq0A9UeFsN5pRU1t9VCVtgDQ.png?f=fotoalbum_large

- edit -

Wel grappig om te zien dat de delay omlaag ging toen ik naar de CloudFlare server overging als monitor ip, maar nog steeds regelmatig packet loss.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5sKmc7_9za1so6vGyQwSktv-FQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mQHtQf3fTvx0k4ML06Fs80dR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door DeineMutti op 09-08-2023 11:56 ]

• M.devries
Ik blijf packetloss houden. Niet alleen zichtbaar in pfsense, maar ook merkbaar in gebruik. Hieronder de afgelopen 8 uur. Helaas nog geen oplossing vanuit Jonaz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9_kHpDf9XBRP7onIqQB35hIWUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3SjoR1anaPPXlW1Rc4D65Igq.png?f=fotoalbum_large

• ArcticWolf
  • Niet online
Sinds 10 augustus is de loss op de gateway nu ook minimaal

Blijkbaar hebben ze toch wat opgelost later hier in de buurt.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/TvHLsWH.jpg

• hipster
Hier nog steeds geen packetloss sinds de fix. Wel af en toe een piek in rtt (max 10.9 ms) van de "first jonaz hop", maar die zie ik dan weer niet terug in rtt naar google.com (max 4 ms). Dus zal wel een eigenaardigheid wezen van de netwerk stack op de "first jonaz hop" die soms andere prioriteiten heeft dan snel een ping reply terug te sturen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2aphBVB9RWLZJFCE0vlKHd2hjs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XWkRu9QwTPenQoHifXipNvT7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hI0lrQqRnnQeS_OIZvS8xJJhNtc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TAnuTC4K7kR01XgQMEXba5nw.png?f=user_large

• M.devries
Hier nog wel packetloss. Hieronder van de afgelopen 24h. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jyMrbJp0UywNXyk4Rc8S-ccNPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VC7JZe3OS60ASJLVlwI9RlhW.png?f=fotoalbum_large

• DeineMutti
Ik ben uiteindelijk over op KPN. 10 augustus zou dat eigenlijk al gebeuren, echter bleek de aansluiting het niet te doen. Kwam een monteur langs, toen moest er een KPN Netwerk monteur langs komen, nou uiteindelijk bleek de A vezel kapot te zijn. Paar dagen zonder internet gezeten, maargoed, sinds een paar uur weer online. De monitor tot dusver ziet er goed uit, vanvond nog ff kijken hoe het gaat met online gamen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiYrG26JB_F11p6XPvYTHraWswc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/08X5qsXoAoXeIgIYJWQIHbma.png?f=fotoalbum_large

-edit-

Alles loopt gewoon prima qua online gamen.

Afgelopen 8 uur met kpn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/We1OMjEHOgJCfg2QYkN8qYYjQlU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GOCGuLvRfUPVKcmaQzyebnld.png?f=fotoalbum_large

De laatste dag voordat ik m'n jonaz modem eraf haalde;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5sKmc7_9za1so6vGyQwSktv-FQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mQHtQf3fTvx0k4ML06Fs80dR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door DeineMutti op 14-08-2023 21:39 ]

• DeineMutti
M.devries schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:47:
[...]

Ziet er zeker goed uit bij KPN. Denk dat ik ook de knoop maar ga doorhakken. Zit je intussen op AON of PON qua KPN verbinding?
Ze noemen het GoF (Gigabit over Fiber) bij KPN maar het is een point to point verbinding en dat zou hetzelfde zijn als AON.

Deze converter zit er op mijn aansluting. Volgens een kpn forum post die ik vond word deze enkel gebruikt bij aon/point to point verbindingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UMVsNM1hd1WGZeJkIXLuB0daRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXRy8xQX1SKdLTCdIMFpOlj0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door DeineMutti op 15-08-2023 11:11 ]

• DeineMutti
Dit is het afgelopen jaar Jonaz voor mij geweest, zo te zien begonnen de problemen eind mei, begin juni en werd het daarna alleen maar erger. Blij dat ik nu weer stabiel internet heb, niet alleen bij online gamen is het merkbaar, ook streams van netflix/disney/youtube etc start allemaal directer. Jammer dat ze het niet zo goed voor elkaar hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USRrv2mPc007Rd-VS1JDIk5FgAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iMNyfWeL1BfYUtHkKD7BgoEe.png?f=fotoalbum_large

• DeineMutti
M.devries schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:00:
[...]

En hiervoor had je ook zo’n Genesis kastje?
Bij het aansluiten van Jonaz is wat er zat weggehaald, ik weet niet precies meer wat dat was.
Destijds is er dit aansluitpunt over gebleven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtAGJldYDHEXd27Ely4EiljRRcA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tvSigOyxsAf4dtcqG1xL6aJC.png?f=user_large

Hier heeft de monteur van Jonaz een wit kapje over geschoven waar een LC connector uit kwam die in de ZTE GPON modem ging.

Deze heb ik eraf moeten schuiven om dus de converter van KPN erop te kunnen zetten.

• hipster
Klein beetje packetloss vanacht, vanwege onderhoudswerkzaamheden :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvHh4z028EyQXsZfv-OqoPuGbow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CDM31GJrTYZukKWF2ns7SAbf.png?f=fotoalbum_large
Begintijd: woensdag 16 augustus 2023 04.00
Eindtijd: woensdag 16 augustus 2023 06.00

In de ochtend van woensdag 16 augustus worden er onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan de internetverbindingen via de belichter FiberCrew. In verband met onderhoud kunnen er korte onderbreking plaatsvinden op de internetverbindingen.

Technici werken hard om het onderhoud zo kort mogelijk te laten duren. Het onderhoud start om 04.00. De verwachte duur van het onderhoud is 2 uur.
bron: https://community.freedom...dag-16-augustus-2023/3931

FiberCrew doet hun stinkende best zich als wholesale partner te bewijzen, wel jammer dat klanten van hun "native ISP" Jonaz zo slecht geïnformeerd worden over gepland onderhoud.

• M.devries
Hier nog steeds volop packet loss. Hieronder de afgelopen 8 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVm7ZAft9cJoRrXys4MF88XZoi4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sWmL0FTtgGuR7emM5Lryr2TG.png?f=fotoalbum_large

• DeineMutti
ArcticWolf schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:59:
[...]

Mwja, Ziggo vond ik ook nooit goed in het informeren van kortstondige werkzaamheden. Ze zijn daar echt niet de enige in en zolang het 's nachts is, lig ik er persoonlijk niet zo last van.
Wel fijn dat ze nu in ieder geval toch bezig zijn met netwerkverbeteringen.
Fijn dat ze het verbeteren inderdaad, maar jammer dat het zover is gekomen. Wanneer ik over een heel jaar Jonaz kijk zie ik al vanaf eind mei, begin juni, dat er iets niet goed gaat. Ineens gaat vanaf dan de latency omhoog en is er bijna dagelijks packet loss met als toppunt de storing van 11 juli. Vanaf 7 augustus werd het wel iets beter maar de 3 dagen dat ik toen nog jonaz had was het nog steeds te beroerd voor online gamen.

Naar mijn idee hadden ze dit veel eerder zelf al door moeten hebben en duurt het voordat het echt helemaal verholpen is veel en veel te lang.

Gelukkig ben ik inmiddels over op KPN en ziet alles er een stuk beter uit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJW6NkrgEy0aB3dqBGzvOw3pC0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Piun7OILplKDKswxVn2s75y8.png?f=fotoalbum_large

• ArcticWolf
  • Niet online
Ze hebben hier vannacht wel weer iets gedaan, het is nog niet top maar wel beter
Ik zit op gateway: 185.47.132.1 maar heb geen idee of ik daar ook naar toe ping omdat ik m'n RPi login kwijt ben en geen zin/tijd heb hem om opnieuw te flashen :P

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/zNmouat.jpg
Begin: 17 augustus 2023 04:00. Einde: 17 augustus 2023 06:00.
Onderhoudswerkzaamheden met mogelijk onderbrekingen voor alle diensten.
Vannacht ook weer bezig geweest. Rond 4:15 en 4:17 even helemaal geen verbinding.

[ Voor 28% gewijzigd door ArcticWolf op 17-08-2023 08:27 ]

Pagina: 1 2