AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Ik heb zelf een DS416play en Versie: DSM-7.1.1-42962 Update 6, verder als deze kan ik blijkbaar niet updaten.
Daarna wel het voorbeeld gebruikt wat hierboven staat, daarna staat deze er op.
Enige wat ik niet kan vinden of kan instellen is Gateway, zie ook nergens een optie om in te kunnen loggen, want rechtsboven in staat Gast.
:strip_exif()/f/image/SFiVWjLfGr4VZ9ebXLmbZ3X3.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb de map met config files wel gevonden, maar nu alleen nog wat vul je waar in.
[ Voor 4% gewijzigd door Alexander82 op 21-08-2023 12:44 ]
We stopped checking for monsters under our bed, when we realized they were inside us.

[ Voor 41% gewijzigd door ArcticWolf op 24-08-2023 20:43 ]
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Woeps nou zo komen we ergensArcticWolf schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:40:
[...]
ah excuus![]()
Ik zie dat ik wat teveel had gekopieerd.
code:
1 2 3 4 5 6 7 *** Probes *** + FPing binary = /usr/bin/fping step = 60 pings = 10
Had zelf ook niet gezien trouwens, maar ligt wel voor de hand dat die eerste regel er niet bij hoort.
Zie trouwens dat je bij jou van en tot datum in kan vullen, maakt die dat vanzelf aan of is dat ook een aanpassing? gevonden
Het ip adres in jou voorbeeld is, gaf je aan dat je de gateway moet hebben, is dat toevallig je Wan IP of zie ik dat verkeerd? Enige wat ik wel zie is dat DNS op Cloudflare ingesteld is, maar dat is natuurlijk heel wat anders.
Ben al iedere geval blij dat dit nu werkt met jou gegevens
(Ojah ben er trouwens ook achter dat je eerst even de map data leeg moet gooien, want door die aanpassing in Probs werkt je huidige data niet
(Verlaging komt omdat als host mijn eigen IP adres staat)
[ Voor 27% gewijzigd door Alexander82 op 26-08-2023 15:57 ]
We stopped checking for monsters under our bed, when we realized they were inside us.
Nee je gateway is niet je WAN ipAlexander82 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:12:
[...]
Woeps nou zo komen we ergens
Had zelf ook niet gezien trouwens, maar ligt wel voor de hand dat die eerste regel er niet bij hoort.
Zie trouwens dat je bij jou van en tot datum in kan vullen, maakt die dat vanzelf aan of is dat ook een aanpassing? gevonden![]()
Het ip adres in jou voorbeeld is, gaf je aan dat je de gateway moet hebben, is dat toevallig je Wan IP of zie ik dat verkeerd? Enige wat ik wel zie is dat DNS op Cloudflare ingesteld is, maar dat is natuurlijk heel wat anders.
Ben al iedere geval blij dat dit nu werkt met jou gegevens
(Ojah ben er trouwens ook achter dat je eerst even de map data leeg moet gooien, want door die aanpassing in Probs werkt je huidige data niet)
[Afbeelding]
(Verlaging komt omdat als host mijn eigen IP adres staat)
Mijn gateway adres heeft in dit geval ook een 3e andere identifier dus je kan er geen 1 achter zetten. Vaak eindigt een gateway adres wel met een 1.
:fill(white):strip_exif()/f/image/JC0XNnp1S6U8EcT8JrJs5691.png?f=user_large)
Dit zou nu het resultaat moeten zijn:
:fill(white):strip_exif()/f/image/eOMbwRNfQB1jsL13ZZBOYz4l.png?f=user_large)
Laatste stukje is nu dan wel in combinatie ook gelijk met volop downloaden met 800 Mb/s
[ Voor 37% gewijzigd door Alexander82 op 28-08-2023 17:36 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/Mffywf9aLv50XyuoFXwtFbR7.png?f=user_large)
Nog (?) niet te zien op de Jonaz site maar gisteren wel weer netjes aangekondigd door Freedom Internet: Freedom internet forum
Ik heb dezelfde piek hier maar geen loss en ik zit op een andere gateway:hipster schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:29:
Toch weer wat loss vanacht :
[Afbeelding]
geen onderhoudsmeldingen.
Dat merk ik ook, vreemde is wel dat Smokeping het nog niet heeft opgemerkt. Dus vraag mij af of het wel de gateway is, maar niet iets daarachter...Borkdude schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:24:
Ik heb nog steeds last van haperingen bij Jonaz, elk half uur of zo ligt de verbinding er een paar seconden uit. Overweeg om over te stappen naar KPN.
Loss is al op de Jonaz gateway idd.@ArcticWolf interessant dat is goed om hier als naslag te plaatsen. Ben vooral benieuwd als er loss is of dat lokaal is of niet. Draaide jij ook geen smokeping, kan je dan die 5/6 hops niet eens opnemen en kijken wat het effect is gedurende loss? Is de loss al op de Jonaz GW?
Maar na de omschakeling iets minder dan 30 uur geleden, geen loss meer gehad.
(82.163.42.1):
Borkdude schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:27:
> Maar na de omschakeling iets minder dan 30 uur geleden
Welke omschakeling?
/f/image/l1q5F0BeXXkX19HYvw7oHU0t.png?f=fotoalbum_large)
Dat is Dé vraag. Geen idee. Er is iets gebeurd waardoor het weer stabiel is.
En hier wat langer:
Jonaz Gateway (waar ik op zit dan) 30 uur:

3 uur:

Jonaz Transit (82.163.42.1):

Google NL-IX (193.239.117.141):
[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 04-10-2023 18:44 ]
[ Voor 31% gewijzigd door Bweap op 10-10-2023 13:30 ]
Ja, Smokeping is nmm niet geschikt voor onze problemen. Dat komt omdat Smokeping laagfrequente probes heeft (bijv. elke 30s), en die bij een probe als burst de deur uitstuurt. Dan mis je heel veel kortstondige onderbrekingen waar wij last van hebben. Smokeping is ideaal bij langdurige onderbrekingen. Ik gebruik Smokeping al lang, idd onder Docker, maar mijn issues komen daar niet goed uit naar voren. Daarom gebruik ik ook "Internet Connection Monitor" als add-in in Chrome. Die heeft veel betere support voor high frequency probes.zaadstra schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:15:
[...]
Dat is iets anders dan de vaak genoemde Smokeping?
[ Voor 13% gewijzigd door FiberSam op 27-10-2023 14:58 ]
Installatie is een makkie; je moet (nadat je een account bij ze aangemaakt hebt) een startup script op je machine installeren, en 2 keys in een /etc/agentid file zetten.
Als je het script start, download het de binaries en gaat hij aan het werk.
Ik heb hier normaal gesproken een bloedhekel aan omdat je nou eenmaal niet weet wat er in die binary zit.
In dit geval heb ik het het voordeel van de twijfel gegeven.
In je dashboard krijg je een keurige weergave te zien van de statistieken.
/f/image/9Wjvz0hvJFHjxm7y6ySyl8Sf.png?f=fotoalbum_large)
Wat ze wat mij betreft prima voor elkaar hebben, is dat het op eigenlijk alle mainstream linux varianten ondersteund wordt; ook op ARM.
:fill(white):strip_exif()/f/image/WoT7VTAQC0VYmfIsHUNDtu88.png?f=user_large)
Mooi. Ik ga Jonaz ook maar eens mailen.
Hier ook bal! Ik heb via whatsapp klacht bij Jonaz neergelegd.Ronald FJR schreef op donderdag 2 november 2023 @ 06:24:
Deels geen TV
Hier in Soest sinds gisteren 1-11 zeer zwak TV signaal, de helft van de zenders alleen maar strepen en blokken.
Vooral sbs6, veronica, net5, sbs9 en meer hopeloos blokkerig beeld.
NPO1, 2, 3, rtl4 en 5 zijn wel goed.
Een vriendin in Nijkerkerveen heeft nu helemaal geen beeld meer, daar was het signaal sinds de 13e slecht, Jonaz schreef haar dat het opgelost zou zijn maar zij heeft nu helemaal geen beeld meer
Het is echt het signaal dat slecht is.
Het lijkt per mux goed - of fout te gaan.
NPO1, 2 en 3 HD zitten op dezelfde mux (250MHz)
RTL4, 5, 7 en 8 HD (258MHz)
NET5, SBS6 en Veronica HD (266MHz)
etc.
Als je decoder teveel fouten op een mux krijgt, gaat hij de kanalen helemaal niet demuxen.
Krijgt hij de mux wel open, dan krijg je door al je continuity errors je blokjes of strepen.
[ Voor 14% gewijzigd door walinsky op 02-11-2023 16:04 ]

Bij mij maakt het niet zo gek veel uit wanneer ik de speedtest uitvoer, ik zit eigenlijk altijd rond deze waardes.
Je mag de mijne gerust gebruiken als je dat wilt, als het gaat om log richting Jonaz.stormfly schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:41:
[...]
Hebben jullie een lijstje van IP adressen die ik kan opnemen in mijn smokeping? Mag ook via PB dan krijg je ook de link om het te bekijken.
Heb hier zelf ook Smokeping aanstaan, maar kunnen ze volgende uit de grafieken halen of ga je ze naast elkaar leggen?
Zo zag het er voor mij uit afgelopen uren:
[ Voor 43% gewijzigd door Alexander82 op 08-01-2024 23:39 ]
Ik heb al eens een IP gevonden hier en deze toegevoegd. Zie er hetzelfde uit.Alexander82 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:33:
[...]
Je mag de mijne gerust gebruiken als je dat wilt, als het gaat om log richting Jonaz.
Heb hier zelf ook Smokeping aanstaan, maar kunnen ze volgende uit de grafieken halen of ga je ze naast elkaar leggen?
Zo zag het er voor mij uit afgelopen uren:
[Afbeelding]
Er is geen loss? Alleen zal het mogelijk voelen als een “pauze” in je browse ervaring?
:fill(white):strip_exif()/f/image/w0LA9V7swJxOma8Iu9TSFeQq.png?f=user_large)
Smokeping kan ook DNS bevragingen uitvoeren en plotten. Je kan de grafieken ook customizen, ik heb een aantal probes op een snellere frequentie staan, of een hogere packetsize. De probes zijn opgesplitst in meerdere thread en deze lopen door elkaar heen.zaadstra schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:19:
Ik vraag me af of Smokeping wel de juiste tool is om dit te monitoren. Voor zover ik weet doet deze een ping (serie) per 5 minuten. De onderbrekingen duren van seconden tot tientallen seconden. Dat kan makkelijk tussen twee Smokeping probes in liggen.
Dat is een lastige van het verhaal, je moet dus een continue bombardement van metingen doen en eigenlijk is ook niet duidelijk wat er nu precies wegvalt toch? Netwerken is een samenspel van meerdere tools en protocollen.
Als je dan een paar van deze overzicht pages maakt kan je vrij snel zien of er wat aan de hand is geweest door naar het % te kijken. Vandaag is er een Ziggo storing geweest in de wijk, en dat zie je over de hele lijn terug. Je ziet ook verschillende percentages omdat dit meerder probes zijn geweest.
Je hebt wel een punt, als de glitch van Jonaz net plaats vindt op het moment jouw smoking net in de rustpauze is...dan zie je het niet goed terug. Alleen is mijn smokeping zo groot dat die kans nihil is
[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 10-01-2024 21:36 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/bYAy8hLU7G87NxzthcDnAc2H.png?f=user_large)
Nu met plaatje
[ Voor 49% gewijzigd door ArcticWolf op 16-01-2024 07:35 ]
ja als het goed is wel.stormfly schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:23:
[...]
Dit is geen oplossing maar een workarround, ze missen nu mogelijk het schaalvoordeel in FTE's/Geld om hier goed op door te pakken.
Kan je bij Jonaz direct met een fiber in je eigen apparatuur verbinden?
https://www.jonaz.nl/vrije-modemkeuze/
edit:
Enige wat ik kan zeggen dat is ik in routed mode inderdaad geen problemen ondervind, echter de beschreven methode in de mail mag gewoon niet de oplossing zijn.
Daarnaast is het netwerk gewoon relatief onstabiel de laatste maanden qua ping en routing en kunnen ze het probleem (naar mijn mening) gewoon niet vinden.
Heb even de grafiek van de laatste dagen erbij gepakt:

10 ICMP per 60s.
Waarom de ping nu op gem. 5ms zit is mij echt een raadsel (en geen goed teken).
[ Voor 40% gewijzigd door ArcticWolf op 24-01-2024 21:54 ]
Overboeking waarschijnlijk... moet zeggen dat Ziggo op sommige vlakken het aantal HP (Home Passed) beter voor elkaar heeft dan menig glasvezel provider. Verschil bij Ziggo is dat de overboeking bij de straatkast optreed en bij de glasvezel provider bij de backbone. Liberty Global heeft ansich een behoorlijk goed backbone netwerk... hoe dat bij de glasvezel providers is weet ik niet, maar het kan best zijn dat Ziggo daarin beter is.Borkdude schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:00:
Er kwam net een verkoper van Ziggo bij mij langs. Een of ander verhaal over "prive-aansluiting bij Ziggo vs gedeelde overbelaste verbinding bij Jonaz/KPN/Odido". Het kwam op mij over als een verkooppraatje, weet iemand wat hij zou kunnen bedoelen? Ik zit er wel over te denken om over te stappen, want die haperingen zijn nog steeds niet 100% verholpen...
Vond mijn Smokeping grafiek toen ik nog bij Ziggo zat een stuk netter dan nu bij Jonaz, ook al was de ping iets hoger. Helaas was de Jitter bij de Connectbox wel de reden waarom ik naar glasvezel ben overgegaan.. de Arris was echt een stuk beter:
[ Voor 14% gewijzigd door ArcticWolf op 15-03-2024 21:58 ]
.
XPON
- Ik heb deze XPON gekocht: https://nl.aliexpress.com/item/1005005376677727.html
- Let op, deze heeft een SC/APC (blauwe connector) aansluiting, in tegenstelling tot het ZTE modem welke een SC/UPC (groene connector) aansluiting heeft. Je hebt dus wel een andere kabel nodig.
:fill(white):strip_exif()/f/image/5PHTjyEP7iQpw9RBtXEKDcr1.png?f=user_large)
.
Configuratie UDM SE deel 1
- Port 9: LAN (naar switch)
- Port 10: Jonaz XPON fiber (WAN2)
- Port 11: Tweak AON fiber (huidige internet provider, WAN)
:fill(white):strip_exif()/f/image/anQhOTDRWNnQobeAROK5fDEu.png?f=user_large)
- Pas de WAN2 configuratie aan zodat je de XPON kan bereiken op 192.168.1.1:
.
Configuratie XPON
- Browse naar http://192.168.1.1
- Login met admin/admin:
:fill(white):strip_exif()/f/image/WQFxA0urTwQ5l8AaRnJjO9Fn.png?f=user_large)
- Selecteer “Settings”
- Verander het GPON SN naar het serienummer van je ZTE modem (zie de sticker aan de onderkant van je modem)
:fill(white):strip_exif()/f/image/19vDlZZtwlB5xGZGFf9Q7aeh.png?f=user_large)
- Selecteer “VLAN Settings”
- Kies “Manual” en “PVID” 100:
:fill(white):strip_exif()/f/image/1XEtXaRMOB9FwU73dfb0rKw8.png?f=user_large)
- Selecteer “Commit/Reboot”, en dan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/1Xt52fItuUUFKKXwE5t7HMsu.png?f=user_large)
.
Configuratie UDM SE deel 2
- Pas de WAN2 configuratie aan zoals hieronder
- Zet eventueel ook IPv6 aan
/f/image/dkyhm0yAZjwqwJbqdsTkKcWc.png?f=fotoalbum_large)
- Je kunt nu niet meer de XPON benaderen. Als je dat wel wilt zul je de IPv4 configuratie tijdelijk moeten terugzetten. Je kunt ook een “Static IP” configureren op je WAN interface, zodat je additionele subnets kunt toevoegen, in dit geval 192.168.1.254/24, maar dan werkt je Internet niet meer als je DHCP adres bij Jonaz veranderd.
Verder de eerste paar uur Smokeping, de lijn is veel "strakker":

Enige wat jammer is, is dat Odido een losse converter en Zyxel modem levert en geen glasvezel modem.
Opzich prima tijd gehad bij Jonaz, alleen de laatste maanden te inconsistent. Verder kreeg ik een goede deal tussen een simonly en glas abonnement bij Odido waardoor de kosten zelfs lager uit vielen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/32dEO0rF32Kiayr6zTR8Rp8Y.png?f=user_large)
edit:
Zojuist bericht ontvangen van Jonaz. Het ziet er inderdaad naar uit dat het is opgelost.Zoals aangegeven in ons vorige bericht hebben mijn technische collega's verder onderzoek gedaan naar de ervaren lage upload snelheid.
Hierbij kan ik je aangeven dat de oorzaak is gevonden en gisteravond is hersteld. Concreet leek jouw verbinding een verkeerde route naar buiten te volgen met een lage upload snelheid tot gevolg.
Onze welgemeende excuses voor het ervaren ongemak.
[ Voor 53% gewijzigd door Sacul op 14-05-2024 13:02 ]
[ Voor 64% gewijzigd door walinsky op 07-06-2024 22:34 ]
Welke tool gebruik je om deze data in Grafana (neem aan dat het Grafana is) te krijgen?Sacul schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:39:
[Afbeelding]
Liendert ook weer. Vanochtend ook al.
[Afbeelding]
Ik vind het een erg fijne no nonsense provider met mooie prijs. Maar stabiel is het laatste tijd niet meer helaas.
Zelf zie ik wel dat de ping tijden wel weer verhoogd zijn na de laatste onderbreking. Alhoewel 4.5 a 5ms niet al te hoog is is dit wel een flinke stijging het was eerst onder de 3 ms.
De eerdere storing staat inmiddels ook netjes op de storingspagina (achteraf dus):
Hier ook. Maar ik ervaar nu geen problemen.
Edit: storing staat ook online: https://www.jonaz.nl/storing/
[ Voor 8% gewijzigd door kevinwalter op 20-11-2024 09:14 ]
Het "recept":
De Fritz!Box bevatte een AON ONT in een SFP-module. Aangezien Jonaz GPON gebruikt heb ik bij de Fritzshop een GPON SFP aangeschaft en deze in de Fritz!Box gestoken.
Vervolgens was het een kwestie van het formulier op de website van Jonaz invullen en daarop het ID van de GPON ONT aan te geven. Tip: dat is niet het serienummer dat op de onderkant van de SFP staat, je moet dit echt opzoeken in de instellingen van de Fritz!Box. Ook moet je een foto van de onderkant van de SFP meesturen.
Vanmiddag mailde Jonaz-support dat ze het serienummer van de Fritz ONT in hun systemen hadden verwerkt en dat ik de optische kabel kon gaan omprikken van de ZTE-modem naar de Fritz!Box.
Aandachtspunt daarbij is dat de ZTE modems een SC/APC-connector (brede stekker) hebben maar dat de Fritz! ONT een SL/APC-connector (smalle stekker) heeft. Ook de FTU heeft een brede stekker. Van de ZTE naar de FTU liep dus een kabeltje met twee brede stekkers.
Gelukkig had ik destijds van Freedom een kabel met een smalle en een brede connector gekregen. Dus heb ik de FTU geopend, de kabel die naar het ZTE-modem liep losgehaald en de Freedom/Fritz-kabel daarin geprikt.
Vervolgens was het een kwestie van in de Fritz!Box fiber-settings VLAN 100 in te stellen (volgens de instructie op de site van Jonaz) en een halve minuut later had ik verbinding.
Je hebt dus enige kennis van ONT's, SFP's en optische kabels en hun connectoren nodig, maar daarvoor ben je een Tweaker, niet waar. Al met al is de vervanging van het ZTE-modem op basis van vrije modemkeuze vlekkeloos verlopen en ben ik zeer tevreden over de kwaliteit en de snelheid van de reacties van de Jonaz-supportdesk.
:strip_exif()/f/image/5PUfBub1THUa79SPmLDZrrVJ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/zVx2lGJ3Ug6aDVeTGEZoB89p.png?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door BamSlam_ op 18-03-2025 21:51 . Reden: Screenshots toegevoegd ]
:strip_exif()/f/image/SMrvmUpV9MAU4aXh4kVQedH9.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn LG OLED55C8V televisie, van 6 jaar oud, kan na de vakantie NPO 2 en NPO 3 niet meer vinden, heeft iemand anders hier ook last van? Waarschijnlijk ontbreken er ook andere kanalen, maar die kijk ik niet. Ik heb al een factory reset, network scan en een blind scan gedaan, maar dat levert niets op.
Goeiemiddag,stefxx schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:10:
Sinds vanmiddag ben ik aangesloten bij Jonaz, hiervoor zat ik bij Tweak en ik had geen interesse in de overstap naar Odido. Aangezien ik nergens een duidelijke instructie kon vinden over het rechtstreeks aansluiten van de fiber op mijn UniFi apparatuur, heb ik mijn stappen gedocumenteerd zodat ik wellicht anderen wat werk kan besparen.
.XPON
[Afbeelding]
- Ik heb deze XPON gekocht: https://nl.aliexpress.com/item/1005005376677727.html
- Let op, deze heeft een SC/APC (blauwe connector) aansluiting, in tegenstelling tot het ZTE modem welke een SC/UPC (groene connector) aansluiting heeft. Je hebt dus wel een andere kabel nodig.
.Configuratie UDM SE deel 1
[Afbeelding]
- Port 9: LAN (naar switch)
- Port 10: Jonaz XPON fiber (WAN2)
- Port 11: Tweak AON fiber (huidige internet provider, WAN)
[Afbeelding]
- Pas de WAN2 configuratie aan zodat je de XPON kan bereiken op 192.168.1.1:
.Configuratie XPON
[Afbeelding]
- Browse naar http://192.168.1.1
- Login met admin/admin:
[Afbeelding]
- Selecteer “Settings”
- Verander het GPON SN naar het serienummer van je ZTE modem (zie de sticker aan de onderkant van je modem)
[Afbeelding]
- Selecteer “VLAN Settings”
- Kies “Manual” en “PVID” 100:
[Afbeelding]
- Selecteer “Commit/Reboot”, en dan:
.Configuratie UDM SE deel 2
[Afbeelding]
- Pas de WAN2 configuratie aan zoals hieronder
- Zet eventueel ook IPv6 aan
- Je kunt nu niet meer de XPON benaderen. Als je dat wel wilt zul je de IPv4 configuratie tijdelijk moeten terugzetten. Je kunt ook een “Static IP” configureren op je WAN interface, zodat je additionele subnets kunt toevoegen, in dit geval 192.168.1.254/24, maar dan werkt je Internet niet meer als je DHCP adres bij Jonaz veranderd.
Even terugkomend op mijn avontuur om m'n Mikrotik in gebruik te nemen.
Heb de module van AliExpress besteld https://nl.aliexpress.com/item/1005005376677727.html
En kreeg deze in m'n brievenbus:
:strip_exif()/f/image/gJuLZ9QZfgXt9PCj9ApxBgRj.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit is wat de Mikrotik aangeeft:
:strip_exif()/f/image/7lwi3Cxpq6wN0riNwpTZtyNH.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus ik gaf het volgende door bij Jonaz:
ONT Fabrikant: OEM
ONT Type: XPONONUSTICK
ONT Serienummer: XC2507030016
Maar dat bleek dus niet het GPON serienummer te zijn,
De module die ik heb ontvangen, wijkt iets af en lijkt niet van "Xicom" te zijn.
Heeft deze ook een web-interface door de WAN interface tijdelijk iets van 192.168.1.x/24 te geven?
EDIT:
Heb de SFP interface aan m'n LAN bridge toegevoegd en de interface in het 192.168.1.0/24 subnet geplaatst.
Kan nu bij de web-interface van de module op 192.168.1.1 admin/admin
"XC2507030016" blijft wel degelijk het GPON serienummer te zijn en Jonaz heeft hem zojuist doorgevoerd.
In de komende dagen checken of het verkeer op gang komt op VLAN 100
EDIT 2:
Om mn eigen vraag te beantwoorden.
- Ja wanneer ik de sfp module bridge met m'n lan kan ik op de webinterface inloggen en VLAN 100 in de module configureren
- De internet verbinding werkt ook inmiddels, had de glaskabel niet ver genoeg in de FTU zitten.. drukte iets harder tot ik een "klik" hoorde.
Thx voor alle suggesties
[ Voor 6% gewijzigd door MastaG op 03-09-2025 19:07 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gxcl8wNTzWtdnrqD97WjFBL4.jpg?f=user_large)
En dan heb je nog korte momenten die niet gelogd worden
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
/f/image/YOS6SBmRIkxgSlcnxE70LjXR.png?f=fotoalbum_large)
zeker!
Ik krijg vanmiddag een nieuw modem; maar ben bang dat dat dan niets gaat oplossen.
Smokeping gaat deze drops niet registreren (de uitval is steeds maar ~10s); ik gebruik nu https://20c.com/project/vaping. En in mijn browser https://internetmon.org/
Deze draaien op 2 verschillende hosts. Jonaz support vroeg mij dit te doen om uit te sluiten dat het probleem lokaal op een pc is.
:strip_exif()/f/image/iQfPExxvbYoeXM84J8O0BMu4.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn grootste bottleneck was het vinden van het serienummer. Dat is bij elke module anders, maar bij die van mij (FS, een omgekatte Huawei) was dat geen sinecure. SSH in de module lukt met dit ding alleen als die ook belicht wordt, dus alleen al om het serienummer te vinden moest 'ie uit de ZTE. Maar goed, het is uiteindelijk gelukt. Nu heb ik weer wat ruimte in mijn serverkast voor andere vermakelijkheden.

/f/image/zUzroeX0mEL4q6sm89mwEUvD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9MqKNcr8y4dsKP69bHYQYISB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nlSEgdI0LQvC5jcmqpGrCkJW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lBhZqiphuHHqoxwcVfwtfFhf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rmVNUkSZXf8vpIHHUFE25dKJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fFF26a07idr5a8fzyRGgCNO9.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/CNXNQ7WiFHC0ODnHLFyZZGQ5.png?f=user_large)

/f/image/PZ5Z5jkfVjScrNflCj0K8sV3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2W8YWgbbB4qYL0ULOlAX4upH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ESz6E3vAdiL5QTcsXfgUbK3m.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vLljvPfmIeNlWZzHIZrc7UN9.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/7zBgMvWVcVXdf6PYaCtgEeAj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1EAKNtcIW89hrl3nACFIjVFj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/t4dCEMLGBXVPINgACp90UMy4.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q2lm3FYxTcRVReajDoeJ3vSf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DWDw9WQCyTiMiOEgFXeYGSU3.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/6wKDYBCKq5YmCGFvY25Nxxsb.png?f=fotoalbum_large)