Enige kanttekeningen bij Speedtest en de onderbrekingen. De nadelen van internet bij Jonaz:
Ook ik haal netjes bij Speedtest snelheden tussen de 800-1000. Deze snelheid behaal ik echter nooit bij gewoon internetverkeer.
Ik ben afgelopen jaar verhuisd van Arnhem (Ziggo 200 Mbit verbinding) naar Amersfoort (Jonaz). Ik had bij Ziggo altijd het modem in de bridge stand staan en gebruik mijn eigen router (D-link DIR 868L). Bij Jonaz heb ik het modem ook laten configureren in de bridge stand.
Als ik een ISO bij Microsoft download haal ik nu ongeveer tussen de 100-250 Mbit. Dit ging vroeger met Ziggo (bijna) altijd full-speed (200 Mbit). Als je naar de gemiddelde snelheid kijkt is dit een kleine achteruitgang; Ziggo was over het gehele download proces iets sneller. Ik ben dit toen gaan onderzoeken en heb het volgende geprobeerd:
- Downloaden 2 ISO's tegelijkertijd. Bij Jonaz haal ik nu pieken richting de 500 Mbit. Met Ziggo zou ik uiteraard nog steeds gewoon 200 Mbit gehaald hebben. Het lijkt dus of het verkeer bij Jonaz richting Microsoft PER STREAM niet sneller gaat dan 250 Mbit.
- Downloaden 3 ISO's tegelijkertijd. Hiermee haal ik ongeveer 700 Mbit.
- Snelheidstest op
http://www.dslreports.com/speedtest , hier kun je instellen hoeveel streams tegelijkertijd gebruikt worden. Standaard gebruikt de test 32 streams en haal ik netjes een download van 700 Mbit en een upload van 850 Mbit. Zet ik het aantal streams echter op 1 (realistisch voor het up/downloaden van een bestand) dan haal ik een download van 250 Mbit (zelfde resultaat als downloaden ISO's) en een upload van maar 70 Mbit.
- Downloaden van een bestand van mijn NAS buiten het Jonaz netwerk (van Jonaz naar Ziggo). Bij een kennis wilde ik een serie van mijn NAS afhalen. Hierbij merkte ik ook dat ik ongeveer 60 a 70 Mbit haalde bij het downloaden. Door echter meerdere afleveringen tegelijk te gaan downloaden kwam ik wel aan de 200 Mbit die ik had verwacht.
R.Rebergen schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 05:27:
Zijn er meer mensen in Amersfoort-Vathorst die af en toe merken dat er een dropout in de internetconnectie zit? Soms merk ik dat er even geen data binnenkomt en na een seconde of 5-8 gaat het weer als de brandweer.
Sinds ik in Amersfoort woon merk ik dat de Sonos geregeld met afspelen stopt (2 a 3x/dag). Ik kan gewoon weer op play drukken waarna het afspelen weer verder gaat (of eigenlijk waarna de playlist opnieuw begint). Dit gebeurde ook nooit met Ziggo in Arnhem. Na enig speurwerk in de logbestanden van de Sonos blijkt dat de Sonos Spotify niet kan benaderen en dit als een razende voor elk nummer in de afspeellijst probeert. Na ongeveer 2 seconden is de afspeellijst daarmee afgewerkt en de Sonos klaar.
Ook bij het openen van webpagina's merkte ik dat ik vaker dan in Arnhem op de refresh knop aan het drukken was als het weer eens lang duurde voordat de pagina te bekijken was. Meestal stopte ook op dat moment de muziek weer. Ik heb uiteindelijk de DNS servers op mijn router op de adressen van Google gezet (ik maak nu dus geen gebruik meer van de DNS servers van Jonaz) en sindsdien valt de muziek nog maar 3x/week uit. Er zijn dus nog steeds dropouts maar wel een stuk minder.
Verder krijg ik elke keer dat ik een configuratie instelling wijzig in mijn router (en deze een nieuw ip adres opvraagt bij Jonaz) een ander ip-adres. Dit gebeurd echter ook bij IPv6. Je krijgt elke keer een nieuw blok. Dit is ongewenst en zeer onhandig. Als Jonaz het tijd vind om mij weer een nieuw blok te geven moet ik elk IPv6 apparaat langs om daar via DHCP een nieuw ipv6 adres aan toe te wijzen. Ook veranderd het "lokale" subnet elke keer waardoor de firewall eigenlijk opnieuw ingesteld dient te worden. Maar als ik dat op de router doe krijg ik alweer een nieuw subnet... Bij Ziggo gebruikte ik een SixXS tunnel, deze heb ik maar weer geactiveerd en gebruik mijn vaste blok IPv6 adressen in plaats van het blok van Jonaz.
Conclusie:
- Download ongeveer 200 Mbit met uitschieters naar 250 Mbit. Met meerdere streams gaat het wel goed maar meestal wil je dat ene grote bestand snel hebben. Ook gebruikt je browser door het toenemende gebruik van HTTP/2 slechts 1 stream tegelijkertijd en is Jonaz dus zeker niet sneller dan Ziggo 200 Mbit.
- Upload ongeveer 70 Mbit. Dit is wel sneller dan Ziggo (20 Mbit) maar komt natuurlijk niet in de buurt van de beloofde 500 Mbit. Op afstand vanaf jou computer een bestand binnenhalen gaat traag en zeker niet met de snelheid die je zou verwachten.
- Geregeld drop-outs. Veranderen van DNS server lijkt bij mij het probleem te hebben verminderd maar nog steeds niet verholpen. Een terminal sessie met een externu Linux machine vraagt geregeld om opnieuw in te loggen.
- DHCP server geeft te vaaak nieuwe IP adressen. Vooral bij IPv6 is dit niet gewenst en onwerkbaar indien je de verbinding voor server doeleinden gebruikt.
De service daarintegen is ook zoals hierboven reeds aangegeven goed. Ook ik had binnen 6 uur een nieuw modem toen deze niet meer werkte. Ook het bedrag van 40 euro/maand is veel minder dan de 63,50 die een 500/500 Mbit verbinding bij XS4All kost (maar daar krijg je weet ik uit ervaring wel echt 500/500 Mbit en een vast IP(v6)).
Ik denk niet dat ik over 6 maanden mijn abonnement door laat lopen.