• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-10-2022

NoBody

www.gentoo.org

Een iperf3-test met Younes heeft gisteren dus uitgewezen, dat het van de ene naar de andere Jonaz'er inderdaad beter gaat, qua snelheden per thread, maar dat de snelheid zelfs dan nog steeds tussen de 400-600 Mb/s blijft hangen (en dus op dit moment niet de maximaal haalbare snelheid van de lijn).

Maar goed, zo rond de 500 Mb/s is, zoals gezegd, te begrijpen, aangezien het formeel natuurlijk een 500/500-verbinding is en het dus niet redelijk zou zijn, te verlangen dat het hele netwerk voor meer dan dat wordt geoptimaliseerd :P

Desalniettemin mag men dus nog wel wat doen aan hun verbindingen naar de grote boze buitenwereld toe...

Hoi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ik heb sinds een week of 2 ineens dat NGC immens blokkerig is en daarmee valt er niet meer naar te kijken. Alle overige zenders zijn prima..

Ik had voorheen Ziggo en daar had ik er geen last van. overgestapt op Jonaz waar het ook prima was, maar sinds een week of 2 dus, en alleen bij die zender.. in m'n installatie thuis is niets veranderd en het betreft ook eigenlijk alleen een coax kabeltje van modem naar de tv beneden.. geen splitters of versterkers ertussen.. ik kan op dit enkele kabeltje duurdere connectors zetten, maar zou het in dit geval echt de kwaliteit van die paar meter en 2 connectors zijn? het signaal komt neem ik aan sterk uit het modem..

meer die dit herkennen en/of tips hebben om nog wat te kunnen meten?

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 18:57
Wilde schreef op zondag 24 juli 2016 @ 08:46:
ik heb sinds een week of 2 ineens dat NGC immens blokkerig is en daarmee valt er niet meer naar te kijken. Alle overige zenders zijn prima..

Ik had voorheen Ziggo en daar had ik er geen last van. overgestapt op Jonaz waar het ook prima was, maar sinds een week of 2 dus, en alleen bij die zender.. in m'n installatie thuis is niets veranderd en het betreft ook eigenlijk alleen een coax kabeltje van modem naar de tv beneden.. geen splitters of versterkers ertussen.. ik kan op dit enkele kabeltje duurdere connectors zetten, maar zou het in dit geval echt de kwaliteit van die paar meter en 2 connectors zijn? het signaal komt neem ik aan sterk uit het modem..

Het enige wat ik mij kan bedenken is dat NGC bij Jonaz op een frequentie zit waarop 4G wordt gebruikt (boven de 800 MHz). Als je dan connectoren hebben die wat minder "vast" zitten dan heb je zeker weten last van instraling. Ik heb bij Ziggo de nodige ellende gehad en nu lijkt het opgelost (kabel van wandcontactdoos en alle connectoren vervangen). Kan je op je ontvanger of op de TV (in geval van CI+ module) eens kijken op welke frequentie NGC zit?

• Wilde
  • Niet online
Thanks voor het meedenken.. ;) Ik heb een sony tv met CI-module als insteekdevice. Geen idee hoe ik daar de frequentie kan inzien. Ik kan het in ieder geval op tv niet vinden.

Anyways ik ga eens kwalitatief betere stekkers op de coax kabel zetten. Misschien helpt dat

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-06 21:26
Hmm, ik heb net mijn hele beneden verdieping verbouwd en de coax verwijderd met het idee om beneden op 3 locaties UTP te leggen. Met Jonaz ga ik daar weinig aan hebben. Gelukkig de kabels nog niet getrokken maar iemand hier ervaring met COAX keystones om deze in de walloutlet af te werken?

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:33
Heeft iemand anders misschien al gespeeld met ipv6? Het ZTE modem staat in bridge mode, en als ik mijn eigen router instel om een IPv6 adres op te pakken krijg ik er netjes een WAN IP en een /48 om intern te gebruiken.

Een standaard ping naar google.com geeft me een latency van 3ms, een ping6 geeft me een latency van >60ms. Iemand enig idee wat er mis kan zijn?

Het lijkt erop dat Jonaz gebruik maakt van een 6to4 tunnel provider als ik naar de resultaten kijk op http://ipv6-test.com/

[Voor 14% gewijzigd door Gophlin op 05-08-2016 16:32]

majime-it.nl

• RR2USA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-06 06:10
Storing bij Jonaz in Amersfoort Vathorst? Anders vermoed ik dat mijn DHCP lease is verlopen en dat wordt dan wachten...

• Angelus1753
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-05 09:56
Younes schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:41:
[...]

Onder het motto 'Beter laat dan nooit':

Ik vind dit wel een belangrijke toevoeging aan dit topic. Als is de upload iets wat de meesten niet intensief gebruiken. Ik wil er namelijk wel gewoon over beschikken (in zijn volledigheid). Ik verwacht, dat als ik (met mijn jonaz vervbinding) vanaf jouw ftp server download, ik de volle snelheid haal (en andersom ook). Misschien dat we het eens kunnen testen vanaf een andere provider?
Ik sluit mij ook aan bij de genoemde bevindingen. Ik heb juist een snelle provider gekozen omdat ik dan een goeie upload heb, waarmee ik de films op mijn nas kan benaderen buitenshuis. Al meerdere malen heb ik geprobeerd uit te zoeken wat er mis was met mijn setup (sFTP en WebDAV geprobeerd), maar het was nog niet in me opgekomen dat Jonaz zelf de upload knijpt op de individuele thread :(
In principe is dit een dealbreaker voor mij;
Weten jullie misschien of er providers zijn die wel de geadverteerde snelheid halen?

<edit>
De snelheden die ik haal (vanaf mijn werk, waar ik een 96Mbit download speed meet):
Firefly op m'n mobiel, via Kodi met sFTP: +/-300Kbps, max 500Kbps
via m'n browser naar Synology GUI File station: 1400 tot 1700Kbps

Dit laatste zou toch voldoende moeten zijn :(
Dus misschien is het probleem niet alleen de provider.
Iemand nog tips?
Ik wil dus via Kodi films kunnen kijken, maar hoe :|
</edit>

[Voor 16% gewijzigd door Angelus1753 op 15-08-2016 08:57]

• Angelus1753
Interessant topic hier:
Glasvezel upload throughput

• zwollywooods
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-04-2018
Hopelijk komen ze ook snel naar zwolle. 8043 postcode gebied ligt ook glasvezel.

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-06 21:26
Vandaag aangesloten. Speedtest nog niet heel overtuigend met +/- 350Mbps Down en 250Mbps Up gehaald. De server uit de startpost was dan ook niet beschikbaar en het is wel spitsuur. Later vanavond nog maar eens testen.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:33

Nox

Noxiuz

Gophlin schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 16:29:
Heeft iemand anders misschien al gespeeld met ipv6? Het ZTE modem staat in bridge mode, en als ik mijn eigen router instel om een IPv6 adres op te pakken krijg ik er netjes een WAN IP en een /48 om intern te gebruiken.

Een standaard ping naar google.com geeft me een latency van 3ms, een ping6 geeft me een latency van >60ms. Iemand enig idee wat er mis kan zijn?

Het lijkt erop dat Jonaz gebruik maakt van een 6to4 tunnel provider als ik naar de resultaten kijk op http://ipv6-test.com/
Ik herinner me dat peering met google via ipv6 wat andere policies had. Doet pingen naar tweakers via ipv6 hetzelfde?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 18:02
Vanochtend ineens geen verbinding. Dan is de beperkte bereikbaarheid van de klantenservice wel lastig, zeker op een thuiswerkdag. Paar maanden terug ook al gehad, maar toen was het snel opgelost. Hopen dat dat nu ook weer lukt.

Xbox Live: Chevalric

• LordLister
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:45
Vrijdagmorgen geen verbinding met Jonaz. Klantenservice gebeld, daarna netjes door een medewerker terug gebeld. Hij vertelde dat er een "update" in de afgelopen nacht had plaats gevonden. Advies om de router van Jonaz en die van mij, met een harde reset weer tot leven te brengen. Helaas, de gehele dag geprobeerd, geen resultaat. Verschillende keren die dag door Jonaz terug gebeld met de vraag of het al verholpen was. Helaas, nee dus. Vrijdagavond zelf gaan "spitten" in mijn eigen router, en zag tot mijn verbazing dat de WAN Internet Connection op de optie PPPoE stond. Deze onmiddellijk veranderd naar Automatic IP, en... het probleem was verholpen! Ik vaag mij toch af, hoe dit kon gebeuren.

• Subslider
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 20:50
Ik ben de afgelopen week veel aan het thuiswerken geweest, en moet zeggen dat er deze week wel paar onderbrekingen zijn geweest in verbinding. Ik zit direct op de modem, geen eigen router oid er nog tussen dus die was het bij mij niet ;)

Zeker donderdag eens en vrijdag een paar keer een onderbreking, niet langer dan een 15 minuten oid dus ook niet gelijk gemeld.
Volgens mij gaat dan de wijk plat oid? Elke pagina die ik probeer te laden wordt afgevangen door 192.168.2.254/dsl_disconnect_t.lp dat er ergens een link down is. Als er wel verbinding is kan ik deze ook niet benaderen.

• marcello14
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-06 15:06
Ik ben ook zeer benieuwd, 2 september komen ze langs om de boel aan te sluiten :)

Wat adviseren jullie, zal ik het ZTE modem/router gebruiken dat meegeleverd word of is een separate router icm bridged modus aan te raden?

[Voor 3% gewijzigd door marcello14 op 24-08-2016 12:08]

• LordLister
Het ZTE modem/router heb ik in de bridge modes door Jonaz laten configureren. Daarachter heb ik de Asus router RT-AC68U geplaatst. Met deze opstelling ben ik zeer tevreden.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-06 08:46

steveman

Comfortabel ten onder

Aangevraagd per november (dan verhuisd). Wel apart dat je geen telefoonnummer hoeft in te vullen, maar ze vervolgens wel aangeven dat ze je gaan bellen :+

Toch maar m'n telnr erachteraan gestuurd.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 09:22
Vodafone moet de spullenboel verkopen omdat ze een samenwerking aan gaan met Ziggo. Ik hoop eigenlijk dat Jonaz de spullenboel overneemt van Vodafone, zodat ze direct meer landelijk dekkend zijn :). Maargoed het potje met euro's zal daarvoor niet groot genoeg zijn vrees ik.........

Want als het naar Online gaat schieten we er weinig mee op...

[Voor 10% gewijzigd door jongerenchaos op 26-08-2016 18:09]

• wimpien
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-05 13:39
Haha ja precies! Laten we maar niet hopen dat Online Vodafone thuis over gaat nemen. Dan zit ik nog liever bij KPN... 😅

Wie weet, misschien neemt Jonaz het wel over.

Onvi glasvezel (1 Gbit/s) | Fan van FRITZ apparatuur

wimpien schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 10:22:
Haha ja precies! Laten we maar niet hopen dat Online Vodafone thuis over gaat nemen. Dan zit ik nog liever bij KPN... 😅

Wie weet, misschien neemt Jonaz het wel over.
Laatste nieuws uit de markt is dat T-Mobile en Fiber interesse hebben....

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• RR2USA
Top service van Jonaz!!!

Woensdagochtend gebeld dat ik steeds uitval met het ZTE modem had. Woensdagavond stond Berry al voor de deur met een nieuw modem. Aangesloten en na een administratieve wisseling weer online. Verbinding weer helemaal goed.

Klasse service van Jonaz, dat doen KPN en andere jongens ze niet na!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

steveman schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 17:19:
Aangevraagd per november (dan verhuisd). Wel apart dat je geen telefoonnummer hoeft in te vullen, maar ze vervolgens wel aangeven dat ze je gaan bellen :+

Toch maar m'n telnr erachteraan gestuurd.
En dan bij het gesprek bij de hand gaan lopen doen dat het wel zo handig is om een telefoonnummer op te geven :')

Welja, als het internet maar snel en stabiel is :+

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• marcello14
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-06 15:06
LordLister schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:35:
Het ZTE modem/router heb ik in de bridge modes door Jonaz laten configureren. Daarachter heb ik de Asus router RT-AC68U geplaatst. Met deze opstelling ben ik zeer tevreden.
Thanks, ik ga mij er eens in verdiepen :)

• RR2USA
Heb exact dezelfde combi en werkt ptima oOo

• Angelus1753
Wilde schreef op zondag 24 juli 2016 @ 08:46:
Ik heb bij veel zenders dat de verbinding zo slecht en blokkerig is dat we er niet naar kunnen kijken ;(
We hebben de TV net maar uitgezet want dit is echt waardeloos.
Voorheen met andere providers ook via glas en coax gekeken en dat was nooit een probleem. Er zit een Quantis CI+ 1.3 module in.
Zijn er andere mensen die ook slecht ontvangst hebben, of zou dit aan de coax kunnen liggen?

• Wilde
  • Niet online
Ik weet niet het niet.. ik vind vind dit altijd een vaag onderwerp. Natuurlijk is kwalitatief goede bekabeling en connectoren vrijwel een must en hetgeen je als eerst moet controleren (en indien nodig verbeteren). Al is dit in mijn geval ook wat minder belangrijk omdat het signaal wordt gegenereerd in het modem en zonder tussenkomt met een kabel van 5 meter de tv in gaat... Hoeveel signaal verlies kan je hebben

Maar het is een paar dagen nadat ik het hier had gemeld weg en het beeld is weer blok-vrij ;) Ik heb zelf niks aangepast. Misschien is er een stoorzender in de buurt geweest, al woon ik redelijk vrij.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

LordLister schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:35:
Jep, deze combinatie heb ik ook en ben ik ook zéér tevreden mee. Al gebruik ik wel de Merlin firmware op de Asus, die vind ik net wat fijner dan de originele firmware en biedt wat meer mogelijkheden.

[Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 04-09-2016 17:52]

• TriPSs
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:16
Iemand die ervaring heeft met de Asus RT-AC68U router en dan vooral het WIFI bereik en snelheid?

Heb sinds gisteren Jonaz en mijn draadloze snelheid is nog lager dan bij mijn vorige provider waar ik maar 60 Mbit had.

Edit: Heb hem gekocht, vanaf dicht bij doet die het perfect maar zodra ik wat meters er vanaf sta dan wordt het echt weer veel minder.

[Voor 23% gewijzigd door TriPSs op 07-09-2016 20:05]

• LordLister

De Asus RT-AC68U staat op compkamer eerste verdieping. De snelheid is gemeten op de begane grond (woonkamer) wireliss. De meting vond plaats op een notebook Toshiba met een Intel Pentium M Processor 2.00 GHz

• TriPSs
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:16
LordLister schreef op donderdag 08 september 2016 @ 10:09:
[afbeelding]

De Asus RT-AC68U staat op compkamer eerste verdieping. De snelheid is gemeten op de begane grond (woonkamer) wireliss. De meting vond plaats op een notebook Toshiba met een Intel Pentium M Processor 2.00 GHz
Is dit via het 2.4 of 5 Ghz?

Moet zeggen dat mijn snelheden nog wel hoger zijn dan dit, heb nog wel problemen met het 5 Ghz signaal, heb vaak dat sites niet meer willen laden door de DNS voor iemand dit een bekend probleem?

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Had sinds afgelopen donderdag of vrijdag last van een steeds kortstondig wegvallende verbinding. Dat gebeurde exact iedere 6 minuten (kon ik precies zien dankzij mijn torrentprogramma, die een snelheidsgrafiek bijhoudt over een bepaalde tijd :P). Nu heb ik dat probleem een paar keer eerder gehad en toen op een gegeven moment al geconstateerd dat het modem de verbinding met de GPON steeds kort verbrak (ergo: probleem zit tussen modem en GPON). Dit speelde echter tot dusver steeds tijdens het weekend en daarna was het dan ook alweer opgelost. Aangezien Jonaz in het weekend niet bereikbaar is en een probleem, dat niet te reproduceren is, lastig op te lossen is, heb ik ze daarover nooit gebeld.

Dit keer bleef het probleem echter spelen en dus heb ik vanochtend eindelijk maar eens de stoute schoenen aangetrokken en hen opgebeld. Die hebben meteen e.e.a. nagekeken, modem een fabrieksherstel gegeven en hebben vervolgens, door mij te pingen, hetzelfde probleem kunnen constateren. Conclusie: een nieuw modem.

Dat modem zou in eerste instantie worden opgestuurd (en dan morgen bezorgd), maar vrij kort erop werd ik opnieuw gebeld door hen, om het modem al metéén langs te brengen, op mijn werk (is ook in deze regio) :)

Zojuist het nieuwe modem (wederom een ZTE F668, maar wel een nieuwer type) thuis aangesloten. Het is nu nog te kort dag om al vast te stellen of het probleem al dan niet permanent opgelost is, maar de service van Jonaz is, in ieder geval dit keer, zeer prijzenswaardig en dat wilde ik hier toch maar even getypt hebben d:)b

Een van de mensen die ik vandaag gesproken heb gaf overigens tussendoor ook aan, dat het probleem vaker voorkomt bij klanten. Dus mochten er hier mensen zijn die hetzelfde probleem hebben (zowel via wifi als bedraad); doe je voordeel met deze info.

Hoi

• majetta
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-03 14:51
NoBody schreef op donderdag 15 september 2016 @ 01:36:
Had sinds afgelopen donderdag of vrijdag last van een steeds kortstondig wegvallende verbinding. Dat gebeurde exact iedere 6 minuten (kon ik precies zien dankzij mijn torrentprogramma, die een snelheidsgrafiek bijhoudt over een bepaalde tijd :P). Nu heb ik dat probleem een paar keer eerder gehad en toen op een gegeven moment al geconstateerd dat het modem de verbinding met de GPON steeds kort verbrak (ergo: probleem zit tussen modem en GPON). Dit speelde echter tot dusver steeds tijdens het weekend en daarna was het dan ook alweer opgelost. Aangezien Jonaz in het weekend niet bereikbaar is en een probleem, dat niet te reproduceren is, lastig op te lossen is, heb ik ze daarover nooit gebeld.
ik zit in Amersfoort met hetzelfde probleem, gisteren Jonaz gebeld en die zijn direct gaan uitzoeken en even later werd ik ook gebeld met de mededeling dat mijn modem waarschijnlijk kapot is en dat er de volgende dag (vandaag) een monteur met een nieuwe langskomt.

maar ik werd vanochtend weer gebeld dat er iemand anders een zelfde melding had gedaan en dat ze het verder hebben uitgezocht en de probleem hebben gevonden in een van hun PoP kasten, een defect kaart die ze in de avond al hebben vervangen en daarmee het probleem opgelost lijkt te zijn.

vanmiddag dan maar even testen of het wel is gelukt.

Support is in elk geval beter dan bij de concurrent.

• Oliwier30
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-09-2021

Oliwier30

Herman Brood Academie

Ik kan alleen dromen over glasvezel in Venlo...

PSN: TiS_x_ChaozZ | https://soundcloud.com/skarbamusic

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 06:33

Younes

Wie, Wat, Waar?

Oliwier30 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:23:
Ik kan alleen dromen over glasvezel in Venlo...
Je weet niet wat je mist! :P

...en waarom?

• Oliwier30

Oliwier30

Herman Brood Academie

Ja dat weet ik helaas wel...Op school (Venray) hebben we namelijk gewoon glasvezel. Sommige LAN poortjes halen 1000/1000.... :-(

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 06:33

Younes

Wie, Wat, Waar?

Oliwier30 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 16:55:
[...]

Ja dat weet ik helaas wel...Op school (Venray) hebben we namelijk gewoon glasvezel. Sommige LAN poortjes halen 1000/1000.... :-(
http://glasvezel-nederland.nl/overijssel/venlo/particulier doet 't inderdaad niet :(

Zie wel dat er initiatieven worden genomen dus binnen niet al te lange tijd denk ik dat jij ook mag genieten van GV

...en waarom?

• Oliwier30

Oliwier30

Herman Brood Academie

Younes schreef op donderdag 22 september 2016 @ 16:57:
[...]

http://glasvezel-nederland.nl/overijssel/venlo/particulier doet 't inderdaad niet :(

Zie wel dat er initiatieven worden genomen dus binnen niet al te lange tijd denk ik dat jij ook mag genieten van GV
Zou wel leuk zijn :P Heb nu zelf een vectoring lijntje 100down / 30 up van KPN. Latency is verrassend laag, komt in sommige games tot 4 8)7 , dat vind ik toch niet verkeerd voor DSL :D

Waarom staat er trouwens Overijssel in je linkje?

[Voor 4% gewijzigd door Oliwier30 op 22-09-2016 17:01]

Younes schreef op donderdag 22 september 2016 @ 16:57:
[...]

Ik zie nergens in Venlo initiatieven. Behalve eentje van jaren geleden onder de naam die Reggefiber toen nog gebruikte (Glashart). Dat is nooit doorgegaan,

Zo doet de pagina het wel: http://glasvezel-nederlan...ncie=Limburg&plaats=Venlo

• Oliwier30

Oliwier30

Herman Brood Academie

Barre73 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 21:57:
[...]

Ik zie nergens in Venlo initiatieven. Behalve eentje van jaren geleden onder de naam die Reggefiber toen nog gebruikte (Glashart). Dat is nooit doorgegaan,

Zo doet de pagina het wel: http://glasvezel-nederlan...ncie=Limburg&plaats=Venlo
Er ligt momenteel alleen glasvezel op het bedrijventrein, consumenten kunnen er wel naar fluiten. ;(

Younes keek bij Overijssel, terwijl Venlo in Limburg ligt. Daarom kreeg hij wat anders te zien denk ik.

[Voor 9% gewijzigd door Oliwier30 op 22-09-2016 22:03]

• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:20
Heren (en dames?), ik begrijp dat men ook in Venlo graag 1Gbs zou willen hebben, maar zullen we het verder on topic houden?

Anoniem: 819639

Dag allen,

Ook ik ben binnenkort woonzaam in het bloedmooie Leusden.
Ik krijg 1-11 de sleutel en laat mij dan ook aansluiten bij Jonaz.
Ik heb alleen hulp en/of input nodig bij de boel aansluiten. (zie onderstaand schema)

Heeft iemand nog tips over kwaliteit CAT7 kabels? Of is CAT7 overkill?
Ik vond dit op internet en was er wel positief over...
https://www.utp-kabel.nl/cat7-kabels/cat7-patchkabels/cat7-sftp-pimf-20m-zwart.html

vrgr Bart

• Soundwork
Anoniem: 819639 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 14:42:
Dag allen,

Ook ik ben binnenkort woonzaam in het bloedmooie Leusden.
Ik krijg 1-11 de sleutel en laat mij dan ook aansluiten bij Jonaz.
Ik heb alleen hulp en/of input nodig bij de boel aansluiten. (zie onderstaand schema)

Heeft iemand nog tips over kwaliteit CAT7 kabels? Of is CAT7 overkill?
Ik vond dit op internet en was er wel positief over...
https://www.utp-kabel.nl/cat7-kabels/cat7-patchkabels/cat7-sftp-pimf-20m-zwart.html

vrgr Bart
Ik denk wel iets aan overkill. Zelf heb ik CAT6 liggen en dat werkt prima met Jonaz ;)

• jgfrm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-05 06:06
Hallo,

Ik begrepen dat het modem van Jonaz aan het aansluitpunt van reggefibre wordt verbonden met een kabel.
Weet iemand hoe die verbinding er uit ziet?
Ik zit namelijk met het probleem dat de glasvezel in mijn huiskamer binnenkomt maar alle netwerk apparatuur in de kelder staat. Is het mogelijk om een (langere) kabel te gebruiken tussen het fiber aansluitpunt en het reggefibre aansluitpunt?

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-05 08:55
Ik haak even in op het gesprek. Misschien dat iemand hier een licht op kan werpen.

Jonaz heeft aangekondigd dat zij in Baarn en Soest de wijkcentrales zijn gereedmaken.Ik heb destijds aangegeven wanneer dit in Soesterberg zou komen. Uiteindelijk kreeg ik deze mail:

Hierbij kom ik terug op uw vraag of Jonaz ook Soesterberg aan zal gaan sluiten. Inmiddels gaan wij er nu vanuit samen met Soest ook Soesterberg aan te zullen sluiten. Wij zullen de installatiewerkzaamheden in de POP van Reggefiber (wijkcentrales) vanaf 10 oktober uit gaan voeren. Ik verwacht dat deze omstreeks 18 oktober afgerond zijn. Vanaf dat moment kunnen wij klanten aansluiten.

Vanaf 10 oktober kunt u bestellen via onze website. Ik stuur u dan nog een e-mail ter herinnering.

Geweldig dacht ik! Maar toen ik op 4 oktober de volgende mail kreeg zakte de moed in de schoenen:

Volgende week starten wij de installatiewerkzaamheden in Baarn en Soest. De verbinding naar Soesterberg blijkt overigens nog lastig te organiseren. Helaas moet ik daarom bij deze laten weten dat wij Soesterberg voorlopig nog niet aan zullen sluiten.

Het spijt mij dit te moeten melden. Zodra hierin verandering komt zal ik je hiervan op de hoogte brengen.

Op de vraag waarom het "lastig" was om dit realiseren gaf Jonaz dit antwoord:

Eurofiber levert onze aanvoerverbindingen naar Leusden, Amersfoort en nu ook in Baarn en Soest. Uit kostenoverwegingen blijkt het niet haalbaar Eurofiber ook voor Soesterberg in te schakelen.

Reggefiber heeft eerder aangegeven de verbinding van Soest naar Soesterberg te kunnen leveren. Inmiddels is gebleken dat ook deze oplossing te duur is en op allerlei praktische bezwaren stuit.

Zodra hierin verandering komt zal ik je hiervan op de hoogte brengen.

Dus omdat er in Soest is besloten dat de hoofdfiber is omgezet van Reggefiber naar EuroFiber, kan Jonaz vanwege kosten overweging niet installeren in Soesterberg.

Nu ben ik erachter gekomen dat er over het bedrijventerrein van Soesterberg een Eurofiber backbone loopt. En ik begrijp niet echt waarom deze backbone niet kan worden gebruikt.

Laten we maar zeggen dat ik hierin een beetje ben teleurgesteld
@debom: Voorop gesteld dat Jonaz echt wel heel openhartig is voor een provider!

Ik zal wat achtergrond geven om het uit te leggen want er is geen sprake van een hoofdfiber die is omgezet of iets dergelijks. Reggefiber treft hier helemaal geen blaam. Eurofiber trouwens ook niet. Het is gewoon een geldkwestie voor Jonaz.

Reggefiber legt in elke plaats een gesloten ringnetwerk aan zonder verbinding naar de buitenwereld. Dat lokale netwerk bestaat uit 1 CityPoP en 1 of meerdere AreaPoPs. Al deze PoP's staan met elkaar in verbinding in een gesloten ring. Een operator die in die plaats wil leveren (zoals Jonaz) hoeft daardoor niet voor elke aparte PoP een dark-fiber verbinding bij een externe partij af te nemen maar alleen voor die ene CityPoP. De rest van de wijkcentrales krijgt dan het signaal via de ring die Reggefiber heeft aangelegd en waar Jonaz aparte vezels op huurt. In de overige wijkcentrales (Area-PoPs) hangt Jonaz dan alleen apparatuur om diensten te leveren aan de klanten die op die PoP zijn aangesloten.

Die Dark-Fiberverbinding naar een CityPoP neemt Jonaz af bij Eurofiber en blijkbaar kunnen die de CityPoP van Soest wel aansluiten voor een normaal bedrag maar die van Soesterberg niet. De Reggefibernetwerken in Soest en in Soesterberg staan fysiek op geen enkele manier met elkaar in verbinding. Uit jouw bericht begrijp ik dat Reggefiber nog wel heeft gekeken of zij een goedkopere verbinding konden maken tussen de twee City-PoPs van Soest en Soesterberg (zodat Jonaz de Darkfiber verbinding van Soest door kon zetten naar Soesterberg) maar dat het ook voor Reggefiber toch te duur en bewerkelijk zou worden.

Dat er al verbindingen van Eurofiber in/door Soesterberg liggen wil natuurlijk niet zeggen dat daar genoeg vezels beschikbaar zijn voor datgene wat Jonaz nodig heeft. Misschien zijn de vezels op en moet er worden bijgeblazen. Dat soort kosten worden in rekening gebracht bij de aanvrager. Jonaz is geen rijke partij en moet dus op de kosten letten.

• kevinwalter
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:43
Mijn modem gaf problemen met het WIFI gedeelte. Een raar NVram error als SSID en na het resetten van de software helemaal geen SSID meer te vinden. Om 17:00 net even gebeld naar Jonaz. Uiteindelijk stonden ze om 20:30 op de stoep met een nieuw modem!

Alle lof voor Jonaz! :-)

Nu een nieuwe revisie gekregen van het modem. Met externe wifi antenne's!

[Voor 20% gewijzigd door kevinwalter op 12-10-2016 21:32]

• Haas
  • Laatst online: 19:53
Ik sta echt te kijken van de klantvriendelijkheid bij Jonaz. Vandaag even gebeld om te vragen of het mogelijk is het modem direct in bridge modus af te leveren. Geen probleem. Zojuist ben ik nog even teruggebeld en kreeg ik een bevestiging. Duidelijke communicatie over installatie, achterliggende techniek, de oprichters van Jonaz en zelfs over dit forum. Gisteren was ik slecht bereikbaar maar vanmorgen zag ik dat ik al drie oproepen van Jonaz had gemist. Ik krijg echt het 'klant is koning' gevoel. :)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M1 (2020), iPhone 13 Pro (2021), iPad Air (2020) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | Q Acoustics 3050i | LG 55B6V 55" OLED

• Soundwork
jgfrm schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 17:01:
Hallo,

Ik begrepen dat het modem van Jonaz aan het aansluitpunt van reggefibre wordt verbonden met een kabel.
Weet iemand hoe die verbinding er uit ziet?
Ik zit namelijk met het probleem dat de glasvezel in mijn huiskamer binnenkomt maar alle netwerk apparatuur in de kelder staat. Is het mogelijk om een (langere) kabel te gebruiken tussen het fiber aansluitpunt en het reggefibre aansluitpunt?
Hallo JGFRM,

Het Jonaz modem wordt bij de aansluiting van Reggefiber (die bij jou in de woonkamer zit) geplaatst.
Deze aansluiting (de FTU genoemd) wordt via een glasvezelkabeltje op het modem gekoppeld. Vanuit het modem kan je met een UTP-, FTP- of STP- netwerkkabel je eigen apparatuur aansluiten. Je zult dus in jouw geval een netwerkkabel vanaf het Jonaz modem naar je eigen (WiFi)router moeten trekken. De monteur van Jonaz (=Guidion) plaatst nooit de modems ver weg van de FTU, dan zouden ze hele lange glasvezelkabeltjes nodig hebben en die worden niet toegepast. Je kan tegen bijbetaling wel de Guidion monteur een netwerk kabel laten trekken van het Jonaz modem naar jouw router in de kelder.

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 16:30

ComputerHoed

Electronica <3

samety schreef op zondag 27 maart 2016 @ 04:56:
Jonaz is een tevreden gebruiker rijker. Sinds eergisteren heeft de monteur het geïnstalleerd en wauw, wat een snelheden.

[afbeelding]
Hoe haal je 1Gbit? Haal je dit op het 500/500 pakket?

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

• samety
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-03 12:36
ComputerHoed schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 14:34:
[...]

Hoe haal je 1Gbit? Haal je dit op het 500/500 pakket?
Yep, ik haal 1Gbit op een 500/500 pakket. Maar volgens mij alle Jonaz gebruikers (gezien de reacties op Fora en de reactie van Jonaz op mijn vraag of dit klopt).

Zie hier het resultaat van de speedtest die ik net heb uitgevoerd:

PLAATJE

Speedtest is uitgevoerd met: http://speedtest.operator.nl/speedtest/index.html (voor de mensen die een snelle speedtest server zoeken).

Dit is echt de minimale wat ik haal, normaal zit ik rond de 960/970.

Ik raad Jonaz iedereen aan

[Voor 13% gewijzigd door samety op 25-10-2016 16:51]

• RR2USA
Zijn er meer mensen in Amersfoort-Vathorst die af en toe merken dat er een dropout in de internetconnectie zit? Soms merk ik dat er even geen data binnenkomt en na een seconde of 5-8 gaat het weer als de brandweer.

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-06 12:15
Enige kanttekeningen bij Speedtest en de onderbrekingen. De nadelen van internet bij Jonaz:

Ook ik haal netjes bij Speedtest snelheden tussen de 800-1000. Deze snelheid behaal ik echter nooit bij gewoon internetverkeer.
Ik ben afgelopen jaar verhuisd van Arnhem (Ziggo 200 Mbit verbinding) naar Amersfoort (Jonaz). Ik had bij Ziggo altijd het modem in de bridge stand staan en gebruik mijn eigen router (D-link DIR 868L). Bij Jonaz heb ik het modem ook laten configureren in de bridge stand.

Als ik een ISO bij Microsoft download haal ik nu ongeveer tussen de 100-250 Mbit. Dit ging vroeger met Ziggo (bijna) altijd full-speed (200 Mbit). Als je naar de gemiddelde snelheid kijkt is dit een kleine achteruitgang; Ziggo was over het gehele download proces iets sneller. Ik ben dit toen gaan onderzoeken en heb het volgende geprobeerd:

- Downloaden 2 ISO's tegelijkertijd. Bij Jonaz haal ik nu pieken richting de 500 Mbit. Met Ziggo zou ik uiteraard nog steeds gewoon 200 Mbit gehaald hebben. Het lijkt dus of het verkeer bij Jonaz richting Microsoft PER STREAM niet sneller gaat dan 250 Mbit.
- Downloaden 3 ISO's tegelijkertijd. Hiermee haal ik ongeveer 700 Mbit.

- Snelheidstest op http://www.dslreports.com/speedtest , hier kun je instellen hoeveel streams tegelijkertijd gebruikt worden. Standaard gebruikt de test 32 streams en haal ik netjes een download van 700 Mbit en een upload van 850 Mbit. Zet ik het aantal streams echter op 1 (realistisch voor het up/downloaden van een bestand) dan haal ik een download van 250 Mbit (zelfde resultaat als downloaden ISO's) en een upload van maar 70 Mbit.

- Downloaden van een bestand van mijn NAS buiten het Jonaz netwerk (van Jonaz naar Ziggo). Bij een kennis wilde ik een serie van mijn NAS afhalen. Hierbij merkte ik ook dat ik ongeveer 60 a 70 Mbit haalde bij het downloaden. Door echter meerdere afleveringen tegelijk te gaan downloaden kwam ik wel aan de 200 Mbit die ik had verwacht.
R.Rebergen schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 05:27:
Zijn er meer mensen in Amersfoort-Vathorst die af en toe merken dat er een dropout in de internetconnectie zit? Soms merk ik dat er even geen data binnenkomt en na een seconde of 5-8 gaat het weer als de brandweer.
Sinds ik in Amersfoort woon merk ik dat de Sonos geregeld met afspelen stopt (2 a 3x/dag). Ik kan gewoon weer op play drukken waarna het afspelen weer verder gaat (of eigenlijk waarna de playlist opnieuw begint). Dit gebeurde ook nooit met Ziggo in Arnhem. Na enig speurwerk in de logbestanden van de Sonos blijkt dat de Sonos Spotify niet kan benaderen en dit als een razende voor elk nummer in de afspeellijst probeert. Na ongeveer 2 seconden is de afspeellijst daarmee afgewerkt en de Sonos klaar.
Ook bij het openen van webpagina's merkte ik dat ik vaker dan in Arnhem op de refresh knop aan het drukken was als het weer eens lang duurde voordat de pagina te bekijken was. Meestal stopte ook op dat moment de muziek weer. Ik heb uiteindelijk de DNS servers op mijn router op de adressen van Google gezet (ik maak nu dus geen gebruik meer van de DNS servers van Jonaz) en sindsdien valt de muziek nog maar 3x/week uit. Er zijn dus nog steeds dropouts maar wel een stuk minder.

Verder krijg ik elke keer dat ik een configuratie instelling wijzig in mijn router (en deze een nieuw ip adres opvraagt bij Jonaz) een ander ip-adres. Dit gebeurd echter ook bij IPv6. Je krijgt elke keer een nieuw blok. Dit is ongewenst en zeer onhandig. Als Jonaz het tijd vind om mij weer een nieuw blok te geven moet ik elk IPv6 apparaat langs om daar via DHCP een nieuw ipv6 adres aan toe te wijzen. Ook veranderd het "lokale" subnet elke keer waardoor de firewall eigenlijk opnieuw ingesteld dient te worden. Maar als ik dat op de router doe krijg ik alweer een nieuw subnet... Bij Ziggo gebruikte ik een SixXS tunnel, deze heb ik maar weer geactiveerd en gebruik mijn vaste blok IPv6 adressen in plaats van het blok van Jonaz.

Conclusie:
- Download ongeveer 200 Mbit met uitschieters naar 250 Mbit. Met meerdere streams gaat het wel goed maar meestal wil je dat ene grote bestand snel hebben. Ook gebruikt je browser door het toenemende gebruik van HTTP/2 slechts 1 stream tegelijkertijd en is Jonaz dus zeker niet sneller dan Ziggo 200 Mbit.
- Upload ongeveer 70 Mbit. Dit is wel sneller dan Ziggo (20 Mbit) maar komt natuurlijk niet in de buurt van de beloofde 500 Mbit. Op afstand vanaf jou computer een bestand binnenhalen gaat traag en zeker niet met de snelheid die je zou verwachten.
- Geregeld drop-outs. Veranderen van DNS server lijkt bij mij het probleem te hebben verminderd maar nog steeds niet verholpen. Een terminal sessie met een externu Linux machine vraagt geregeld om opnieuw in te loggen.
- DHCP server geeft te vaaak nieuwe IP adressen. Vooral bij IPv6 is dit niet gewenst en onwerkbaar indien je de verbinding voor server doeleinden gebruikt.

De service daarintegen is ook zoals hierboven reeds aangegeven goed. Ook ik had binnen 6 uur een nieuw modem toen deze niet meer werkte. Ook het bedrag van 40 euro/maand is veel minder dan de 63,50 die een 500/500 Mbit verbinding bij XS4All kost (maar daar krijg je weet ik uit ervaring wel echt 500/500 Mbit en een vast IP(v6)).

Ik denk niet dat ik over 6 maanden mijn abonnement door laat lopen.

Anoniem: 92420

@Chielp : Wat was de reactie van Jonaz op jouw constateringen ?

• Bweap
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-06 20:50
R.Rebergen schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 05:27:
Ik heb exact hetzelfde probleem sinds afgelopen donderdagavond 20 okt. Ik heb meerdere malen contact gehad met Jonaz en ze hebben me meerdere malen beloofd terug te bellen. Dit gebeurt helaas niet. Of ze bellen terug op men vaste lijn (terwijl ik heb aangegeven dat ik op men werk zit en dus alleen mobiel bereikbaar ben) die trouwens ook wegvalt als het internet dropped.

Vandaag een voicemail dat ze een en ander gereset hebben op afstand. Helaas is het probleem nog steeds niet verholpen. Vpn thuiswerken en online gamen is op dit moment onmogelijk. Internet is wel gewoon op snelheid maar dropped elke 4 a 5 min een paar seconden.

snelheid:

Drops te zien in sabnzb op nas:

https://www.dropbox.com/s...c/internet-drops.png?dl=0

Ben zwaar teleurgesteld in hun service van nu. In het begin toen ze nog kleiner waren was dit perfect.

Dit probleem is trouwens in Amersfoort-schothorst

[Voor 6% gewijzigd door Bweap op 26-10-2016 19:42]

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Vandaag is het dan gemonteerd :)

M'n vriendin had vrij en wachtte de monteur op... Een monteur met een boorfetish echter, hij wilde zelfs de router OP de vensterbank vast gaan schroeven W T F?!

Gelukkig heeft m'n vriendin wel opponerende duimen en greep ze in. Wat een mafkees zeg.

Nu maar hopen dat het snel is, morgen de nieuwe keet betrekken :9

• RR2USA
Als er meerdere mensen in Amersfoort deze dropouts ervaren dan moet er wel wat aan de hand zijn. Ook hier dropouts in streaming audio, websites die dood vallen en 8 seconden later het weer doen. Heb een test gedaan. Zodra ik een dropout had een testpagina over 4G geopend: responsive. Op Jonaz: non responsive. Ik weet dat ze op dit forum meelezen, dus ik hoop dat hun TD gaat kijken wat het zou kunnen zijn. Ik had dit namelijk bij XS4ALL hiervoor helemaal niet, daar was het retestabiel. Hun prijsstelling is reuze interessant, maar ik moet nog even goed nadenken wat ik ga doen. Mogelijk zijn deze problemen wel inherent aan GPON ofzo.

Ik heb Jonaz gevraagd om een reactie te geven op de geplaatste postings, hier onder is hun reactie :

Jonaz Klantenservice
26 okt. (2 dagen geleden)

aan mij
Geachte .... , beste ......, dank voor uw suggestie. Jonaz neemt met opzet geen deel aan discussies op Tweakers of andere fora omdat wij vinden dat hiermee de onafhankelijkheid van de community niet gediend is. Het is een initiatief vanuit gebruikers van Tweakers en als we al medewerking verlenen (wij hebben bij de opzet van het forum de initiatiefnemer van informatie voorzien) dan doen wij dat direct aan geïnteresseerden die zich melden via info@jonaz.nl.
Als je een vraag hebt die niet of onvoldoende door de community beantwoord wordt, dan kun je die natuurlijk altijd aan ons stellen.

Ik hoop je hiermee voor dit moment voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht je aanvullende vragen hebben, stuur ons dan gerust een e-mailbericht of bel ons op 088 -1010789.

Met vriendelijke groet,

........
Jonaz Klantenservice

• Bweap
Vandaag hebben ze mijn modem omgeruild om te kijken of het hier aan lag. Helaas was dit ook niet de oplossing. Monteur dus weer weg, en nu maar weer afwachten. Monteur had wel een vaag verhaal over dat er iets niet goed zou zitten in hun routing tabellen of iets dergelijks en dat hij dit eerder had meegemaakt en dat hij met iemand contact op zou gaan nemen. En dat ik wel teruggebeld zou worden. We zijn inmiddels weer een aantal uur verder en de vrijdag middag is begonnen...

Ik ben bang dat het nog een weekend zonder goed werkend internet gaat worden. Het is toch erg dat je bijna de woorden spijt dat ik bij Ziggo weggegaan ben in de mond gaat nemen....

edit:

En inderdaad or wordt weer niet teruggebeld. Ik vind het schandalig.

[Voor 6% gewijzigd door Bweap op 28-10-2016 17:31]

• RR2USA
Een monteur die hier laatst het modem kwam omruilen vertelde ook dat er wat problemen waren met connecties en dat Reggefiber iets moest doen wat maar niet gebeurde. Het fijne weet ik verder niet.
Maar als het met de IP routingtabellen te maken heeft, dan geloof ik best dat dropouts zijn door opstoppingen in hun netwerk. Ik eis wel dat dit niet nog weken gaat duren. Oplossen svp!!!

• Soundwork
Ook ik heb de laatste tijd last gehad van wegval van audio via internet radio zenders (via browser). App via smartphone op 4G niets aan de hand. Nu kan er bij internet radio er wel verschil zitten in de stream op een app en een webbrowser maar toch...... Ik woon vlakbij het station in Amersfoort, dus ik denk dat wegval over het hele Jonaz netwerk plaatsvindt.

Laten we ons niet "rijk" rekenen met internet van Jonaz. Lagere (abonnements) kosten gaan altijd gepaard met een andere kwaliteit verbinding, een verbinding die niet vergelijkbaar is met de duurdere providers. Ik ben in juni dit jaar overgestapt van XS4ALL (63,50 per maand) naar Jonaz (39.95 per maand). De externe partij die Jonaz inhuurt (Guidion) heeft zeker zo zijn minpunten. Omdat ik er zelf bij was, heb ik in kunnen grijpen. Hij wilde de glaskabel aan de FTU geforceerd aansluiten, toen ik vertelde dat de FTU's "afgedopt" zijn ontkende hij dit. Pas nadat hij haast de FTU naar de klote had geholpen ging hij kijken naar de houder en er zat inderdaad een dopje op. "Vreemd, dit is nooit zo", aldus de Guidion monteur. Dat is naar mijn inziens wat bij dit soort installatie boeren wel meer gebeurd, maar Guidion is niet van Jonaz. Zij huren Guidion in bij het plaatsen van de modems.

De verhalen die nu de ronde doen in dit topic, herken ik. Jonaz was in het begin erg medewerkend maar nu begint het bedrijf te groeien en neemt de service af. Ik heb nog altijd de vraag openstaan wanneer Jonaz mac-forced routing gaat inzetten. Ze hebben toegezegd dit te gaan aanpassen, maar wanneer vertellen ze niet. Ik vind het netwerktechnisch slordig dat broadcast verkeer over ieder Jonaz modem gerouteerd wordt. Dit is iets wat Ziggo al lang meer doet (ook Ziggo gebruikt point-to-multipoint techniek voor zijn modems wat vergelijkbaar is met de GPON techniek die Jonaz op glasvezel toepast).

Over XS4ALL kan ik kort zijn: deze provider levert meer support op de snelheid en stabiliteit op glasvezel internet. Je betaald hier dan ook voor. De snelheid zakte in op glas tot ver onder de 500 Mbit/s en ik heb hier melding van gemaakt. Ze hebben toen meer bandbreedte ingekocht op het ITNS core network en dus naar het PoP waar ik op aangesloten was en is opgelost. Het is zeer de vraag of Jonaz dit in de toekomst ook gaat doen. Je betaald minder voor internet, dus je kan ook minder verwachten.

• Chielp
Anoniem: 92420 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 17:04:
@Chielp : Wat was de reactie van Jonaz op jouw constateringen ?
Ik kreeg toen te horen dat er naar gekeken werd. Daarna niets meer op gehoord. Doordat de drop-outs minder waren zelf geen actie meer ondernomen en besloten het jaar af te maken en dan over te stappen op XS4All.

Voor mij is het grootste probleem dat ik de snelheid bij lange niet haal. Kunnen jullie eens kijken wat voor snelheid je krijgt bij http://speed.measurementlab.net/ ? Dit is dus 1 stream (zoals bij een website bekijken of een bestand downloaden) en niet over 32 streams zoals Speedtest doet (en wat ook absoluut niet reëel is)

[Voor 29% gewijzigd door Chielp op 29-10-2016 19:59]

Blij dat ik deze pagina nog gecontroleerd heb voor ik op aanvragen heb geklikt. Hoe meer ik lees, hoe meer ik twijfel.

Ik vraag mij af hoe het bedrijf is georganiseerd. De managing director is Gert-Jan Raatgever, degene welke mijn vraag aan de klantenservice beantwoord is Gert-Jan, degene welke de website heeft geregistreerd is Dhr Raatgever.

Heeft iemand contact gehad met iemand anders dan met Gert-Jan ?

• Chielp
Willem-Jan Tanis, klantenservice...

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Zo dan, eindelijk de pc op de plek :*)

Ben even een test aan het draaien mbt de genoemde drops (ping www.google.nl -t) maar heb nog geen drop gezien (alleen 4 en 5ms).

.

[Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 92420 op 29-10-2016 22:23]

Anoniem: 92420 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 20:18:
Blij dat ik deze pagina nog gecontroleerd heb voor ik op aanvragen heb geklikt. Hoe meer ik lees, hoe meer ik twijfel.

Ik vraag mij af hoe het bedrijf is georganiseerd. De managing director is Gert-Jan Raatgever, degene welke mijn vraag aan de klantenservice beantwoord is Gert-Jan, degene welke de website heeft geregistreerd is Dhr Raatgever.

Heeft iemand contact gehad met iemand anders dan met Gert-Jan ?
Jonaz is een klein maar echt wel serieus bedrijf hoor. Voor de duidelijkheid: ze kopen niet de diensten kant en klaar in bij KPN om het dan door te verkopen aan de consument. Ze plaatsen zelf apparatuur in de PoPs van Reggefiber, zorgen zelf voor de aanvoer van alle signalen (dus ook TV streams vanuit Hilversum) etc...
Dat is echt niet simpel en zeker niet goedkoop om te doen.

Barre73 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 22:51:
[...]

Jonaz is een klein maar echt wel serieus bedrijf hoor. Voor de duidelijkheid: ze kopen niet de diensten kant en klaar in bij KPN om het dan door te verkopen aan de consument. Ze plaatsen zelf apparatuur in de PoPs van Reggefiber, zorgen zelf voor de aanvoer van alle signalen (dus ook TV streams vanuit Hilversum) etc...
Dat is echt niet simpel en zeker niet goedkoop om te doen.
Maar dat heeft toch niets met de organisatie van het bedrijf te maken ? Ik vraag mij af hoe ze de service kunnen garanderen als er twee directie leden de klantenservice bemannen.

• Chielp
steveman schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 22:13:
Ben even een test aan het draaien mbt de genoemde drops (ping www.google.nl -t) maar heb nog geen drop gezien (alleen 4 en 5ms).
Bij mij is er ook maar een paar keer/dag een drop. Genoeg om steeds de VPN opnieuw op te moeten zetten, niet genoeg om bij een willekeurige ping te zien (of je moet een hele dag pingen en aan het eind van de dag even kijken).

Maar probeer in plaats van speedtest (dit is echt alleen jou snelheid als je 31 mede bewoners hebt die iets aan het downloaden zijn) even op http://speed.measurementlab.net/ (referentie: nieuws: Internetters kunnen beloofde snelheid nameten via door ACM aangewezen... ) wat daar jou snelheid is... Dit is nml wat je krijgt bij het downloaden van een bestand...

[Voor 17% gewijzigd door Chielp op 30-10-2016 01:37]

Anoniem: 92420 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 23:33:
[...]

Maar dat heeft toch niets met de organisatie van het bedrijf te maken ? Ik vraag mij af hoe ze de service kunnen garanderen als er twee directie leden de klantenservice bemannen.
Ten eerste ga je er nu vanuit dat de klantenservice een aparte afdeling is. Dat hoeft niet. Zeker bij kleine bedrijven helpt iedereen mee waar hij kan. Dus de directie mag dan wel zo heten op papier, maar werkt gewoon hard mee elke dag. Dat kan de ene dag zijn met het beantwoorden van (moeilijke) vragen van technisch onderlegde klanten, en de andere dag in een overleg met Reggefiber over de huur van nieuwe PoP's. Bij wijze van voorbeeld dan.

Zo werkt het nou eenmaal bij kleine bedrijven in de eerste of tweede fase van hun bestaan (start-up en scale-up).

Mijn reactie was bedoeld om je twijfels weg te nemen omdat ik het idee had dat je twijfelde over de legitimiteit van het bedrijf.

• Soundwork
Chielp schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 19:52:
[...]

Ik kreeg toen te horen dat er naar gekeken werd. Daarna niets meer op gehoord. Doordat de drop-outs minder waren zelf geen actie meer ondernomen en besloten het jaar af te maken en dan over te stappen op XS4All.

Voor mij is het grootste probleem dat ik de snelheid bij lange niet haal. Kunnen jullie eens kijken wat voor snelheid je krijgt bij http://speed.measurementlab.net/ ? Dit is dus 1 stream (zoals bij een website bekijken of een bestand downloaden) en niet over 32 streams zoals Speedtest doet (en wat ook absoluut niet reëel is)
Hi Chielp,

Inderdaad zeg! Bij een single-download valt Jonaz even goed door de mand! Pas bij meerdere DL streams halen ze de snelheid die ze beloven.

De waardes bij mij:

Test Server
Amsterdam, NL

Download

Upload

Latency
2 ms

Retransmission
0.02%

Even ter vergelijking gisteren ook even gedaan bij een KPN glasvezel abonnement (KPN zelf, geen XS4ALL) bij een 500 Mbit abonnement:

Upload:
Download

Waardes zijn hoger dan bij Jonaz maar ook niet de 500 Mbit/s die KPN beloofd op zijn point-to-point glasvezellijnen.

Edit, waardes niet betrouwbaar......

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:50

Wildfire

Joy to the world!

Soundwork schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 15:42:
[...]

Hi Chielp,

Inderdaad zeg! Bij een single-download valt Jonaz even goed door de mand! Pas bij meerdere DL streams halen ze de snelheid die ze beloven.

De waardes bij mij:

Test Server
Amsterdam, NL

Download
162.26 Mb/s

Upload
63.13 Mb/s

Latency
2 ms

Retransmission
0.02%

Even ter vergelijking gisteren ook even gedaan bij een KPN glasvezel abonnement (KPN zelf, geen XS4ALL) bij een 500 Mbit abonnement:

Upload: 264 Mb/s
Download 350 Mb/s

Waardes zijn hoger dan bij Jonaz maar ook niet de 500 Mbit/s die KPN beloofd op zijn point-to-point glasvezellijnen.
M-Lab is niet te gebruiken om je lijn echt te testen. Ik heb nog nooit iemand gezien die daar daadwerkelijk z'n beloofde snelheid haalt.

Ik kom daar niet verder dan zo'n 15mbit upload en 260mbit download, maar als ik bv. een 1gig testbestand download (single stream) haal ik gewoon netjes 300mbit zoals m'n lijn ook aankan...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Soundwork
Wildfire schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 15:55:
[...]

M-Lab is niet te gebruiken om je lijn echt te testen. Ik heb nog nooit iemand gezien die daar daadwerkelijk z'n beloofde snelheid haalt.

Ik kom daar niet verder dan zo'n 15mbit upload en 260mbit download, maar als ik bv. een 1gig testbestand download (single stream) haal ik gewoon netjes 300mbit zoals m'n lijn ook aankan...
Waarom wordt zo'n artikel dan gepost op Tweakers.net?
Feit blijft wel dat bij single-downloads de snelheid bij nagenoeg alle providers niet gehaald wordt.....

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:50

Wildfire

Joy to the world!

Soundwork schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 15:57:
[...]

Waarom wordt zo'n artikel dan gepost op Tweakers.net?
nieuws: Internetters kunnen beloofde snelheid nameten via door ACM aangewezen...
Update, 17:58: Het lijkt erop dat tweakers de speedtest van M-Lab grondig aan het testen zijn. Als de test al start, komen er veel lagere resultaten uit dan voor publicatie van dit artikel, een signaal dat de server het verkeer als gevolg van dit artikel niet aankan.
Lees er links en rechts genoeg klachten over. Genoeg om te weten dat de ACM speedtest waardeloos is.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Chielp schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 01:35:
[...]

Bij mij is er ook maar een paar keer/dag een drop. Genoeg om steeds de VPN opnieuw op te moeten zetten, niet genoeg om bij een willekeurige ping te zien (of je moet een hele dag pingen en aan het eind van de dag even kijken).

Maar probeer in plaats van speedtest (dit is echt alleen jou snelheid als je 31 mede bewoners hebt die iets aan het downloaden zijn) even op http://speed.measurementlab.net/ (referentie: nieuws: Internetters kunnen beloofde snelheid nameten via door ACM aangewezen... ) wat daar jou snelheid is... Dit is nml wat je krijgt bij het downloaden van een bestand...
Ah, zodra m'n rasp. PI aangesloten is zal ik wel een ping-duurtest starten. Tijdens een paar uur gamen gelukkig geen last gehad, (ik snap dat dit anders is dan en service continu up hebben)

Qua snelheid van de downloads kan ik dus ik nog wel wat verser testen zo te lezen. Maar goed, heb niets te klagen tot dusver.

• Soundwork
Barre73 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 14:56:
[...]

Ten eerste ga je er nu vanuit dat de klantenservice een aparte afdeling is. Dat hoeft niet. Zeker bij kleine bedrijven helpt iedereen mee waar hij kan. Dus de directie mag dan wel zo heten op papier, maar werkt gewoon hard mee elke dag. Dat kan de ene dag zijn met het beantwoorden van (moeilijke) vragen van technisch onderlegde klanten, en de andere dag in een overleg met Reggefiber over de huur van nieuwe PoP's. Bij wijze van voorbeeld dan.

Zo werkt het nou eenmaal bij kleine bedrijven in de eerste of tweede fase van hun bestaan (start-up en scale-up).

Mijn reactie was bedoeld om je twijfels weg te nemen omdat ik het idee had dat je twijfelde over de legitimiteit van het bedrijf.
Jonaz is absoluut een legitiem internetbedrijf. Daar is geen twijfel over. Ik ben aangesloten conform contract en ook telefonisch ben ik door Jonaz correct te woord gestaan qua klantenservice. Alleen Jonaz dreigt nu qua communicatie wat steekjes te laten vallen.

De valkuil bij bedrijven in de telecommunicatie is voor ieder: ga je groeien van klein bedrijf naar een groter bedrijf, dan neemt de service af. Dat is niet iets van Jonaz op zich, maar in het algemeen. Je moet hier dan ook altijd rekening mee houden.

• Chielp
Wildfire schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:00:
[...]

Lees er links en rechts genoeg klachten over. Genoeg om te weten dat de ACM speedtest waardeloos is.
Ik beweer ook niet dat de test perfect is maar het gaat om het volgende:
Upload: 264 Mb/s
Download 350 Mb/s
Dit is dus een KPN glasvezel abo wat 500 Mbit belooft. De upload is dus 50% van de beloofde snelheid, de download 70%.
Download 162.26 Mb/s, Upload 63.13 Mb/s
Gemeten door Soundwork. Deze komen redelijk overeen met wat ik gisteren heb gemeten (150 down, 52 up) en wat ik net heb gemeten (155 down, 58 up). Dit is dus (de waarden van Soundwork) 12% van de beloofde upload snelheid (en als je weet dat er volgens de speedtest echt 950 mbit door de lijn kan nog maar 6%) en 31% van de beloofde download snelheid (en weer maar 15% bij 950 mbit). Bij deze volgens jou onbetrouwbare test (maar redelijk consistent volgens mij) blijkt dus dat de KPN een factor 4 beter is in uploaden een factor 2.

Maar je kunt ook vrij eenvoudig je eigen snelheidstest doen. De volgende testen zijn alleen download en gemeten in Firefox.
http://download.xs4all.nl/test/1GB.bin 55 Mbps
http://speed.transip.nl/1gb.bin 82 Mbps
http://ftp.telfort.nl/pub/test/100megabyte.bin 57 Mbps
http://mirror.widexs.nl/ftp/pub/speed/1000mb.bin 360 Mbps
http://www.colocenter.nl/speedtest/500mb.bin 512 Mbps
http://mirror.nl.leaseweb.net/speedtest/1000mb.bin 72 Mbps

De snelheidstest van Netflix, ook maar 1 stream:
https://fast.com/nl/ 92 Mbps

Zeer wisselende snelheden waarbij opvalt dat colocenter.nl een zeer positieve uitschieter is. Dit is ook de enige test over maar 5 hops.

Wat blijft is een verbinding die een paar keer per week uitvalt (dit dus na wijzigen DNS in 8.8.8.8 en 8.8.4.4, met gebruik van Jonaz DNS servers had ik een paar keer per dag even geen verbinding meer) en bij lange na de beloofde snelheid niet haalt bij normaaal gebruik (is openen website, binnenhalen bestand, binnenhalen e-mail). Bij Ziggo, en daarvoor bij XS4All had ik hier nooit last van.

Ik heb geleerd van voor een dubbeltje op de 1e rij te willen zitten en ga over 1/2 jaar als mijn contract afgelopen is weer naar een provider die de beloofde snelheid wel na kan komen.

• Bweap
In de nacht van vrijdag op zaterdag hebben ze de ethernet kaart waar mijn modem op uit kwam een reset gegeven, dit heeft bij mij de drops verholpen. Ben blij dat het opgelost is alleen had het zeker niet zo lang mogen duren. Dit had minstens 4 a 5 werkdagen eerder gekund.

De communicatie binnen Jonaz is niet goed. De helpdesk heeft mij zeker 10 keer beloofd dat ik teruggebeld zou worden in een week tijd. Dit is ze 2 keer gelukt. Verder zou het fijn zijn als ze een soort van ticketsysteem zouden maken zodat inzichtelijk wordt voor de eindgebruiker wat de status is en wat er in hun systeem staat.

• Soundwork
Chielp schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 00:08:
[...]

Ik beweer ook niet dat de test perfect is maar het gaat om het volgende:

[...]

Dit is dus een KPN glasvezel abo wat 500 Mbit belooft. De upload is dus 50% van de beloofde snelheid, de download 70%.

[...]

Gemeten door Soundwork. Deze komen redelijk overeen met wat ik gisteren heb gemeten (150 down, 52 up) en wat ik net heb gemeten (155 down, 58 up). Dit is dus (de waarden van Soundwork) 12% van de beloofde upload snelheid (en als je weet dat er volgens de speedtest echt 950 mbit door de lijn kan nog maar 6%) en 31% van de beloofde download snelheid (en weer maar 15% bij 950 mbit). Bij deze volgens jou onbetrouwbare test (maar redelijk consistent volgens mij) blijkt dus dat de KPN een factor 4 beter is in uploaden een factor 2.

Maar je kunt ook vrij eenvoudig je eigen snelheidstest doen. De volgende testen zijn alleen download en gemeten in Firefox.
http://download.xs4all.nl/test/1GB.bin 55 Mbps
http://speed.transip.nl/1gb.bin 82 Mbps
http://ftp.telfort.nl/pub/test/100megabyte.bin 57 Mbps
http://mirror.widexs.nl/ftp/pub/speed/1000mb.bin 360 Mbps
http://www.colocenter.nl/speedtest/500mb.bin 512 Mbps
http://mirror.nl.leaseweb.net/speedtest/1000mb.bin 72 Mbps

De snelheidstest van Netflix, ook maar 1 stream:
https://fast.com/nl/ 92 Mbps

Zeer wisselende snelheden waarbij opvalt dat colocenter.nl een zeer positieve uitschieter is. Dit is ook de enige test over maar 5 hops.

Wat blijft is een verbinding die een paar keer per week uitvalt (dit dus na wijzigen DNS in 8.8.8.8 en 8.8.4.4, met gebruik van Jonaz DNS servers had ik een paar keer per dag even geen verbinding meer) en bij lange na de beloofde snelheid niet haalt bij normaaal gebruik (is openen website, binnenhalen bestand, binnenhalen e-mail). Bij Ziggo, en daarvoor bij XS4All had ik hier nooit last van.

Ik heb geleerd van voor een dubbeltje op de 1e rij te willen zitten en ga over 1/2 jaar als mijn contract afgelopen is weer naar een provider die de beloofde snelheid wel na kan komen.
Chielp, ik heb de waardes van testlab uit mijn post gehaald. Dan is het niet de bedoeling ze hier opnieuw te quoten. De reden dat ik ze heb weggehaald is omdat deze testsite geen betrouwbaar resultaat geeft. Ik zal met de download mirrors wel de testen kunnen uitvoeren, dat geeft een meer betrouwbaar beeld.

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Hmm, ervaar disconnects tijdens het gamen, teamspeak timed out... maar m'n pings gaan wél gewoon door ?!

Kennelijk waren er opeens allerlei open poorten nodig voor dat spel :?

[Voor 27% gewijzigd door steveman op 01-11-2016 12:47]

• Chielp
Soundwork schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:39:
[...]
Chielp, ik heb de waardes van testlab uit mijn post gehaald. Dan is het niet de bedoeling ze hier opnieuw te quoten. De reden dat ik ze heb weggehaald is omdat deze testsite geen betrouwbaar resultaat geeft. Ik zal met de download mirrors wel de testen kunnen uitvoeren, dat geeft een meer betrouwbaar beeld.
Ik ben het er dan ook niet mee eens dat de test geen betrouwbaar beeld geeft. Zoals Wildfire aangeeft werkte de test niet goed 1/2 uur nadat op Tweakers had gestaan dat de test er was. Op dat moment was ongetwijfeld half Tweakers zijn snelheid aan het testen en zal er veel variatie in gezeten hebben. Wat ik hiervoor wel al schreef is dat ik ongeveer dezelfde waardes haal als jij en jou test bij de KPN blijkbaar een stuk sneller was.

Als ik deze test een aantal keer uitvoer krijg ik steeds ongeveer dezelfde waarden. Als jij het over KPN glas uitvoerd krijg je veel hogere waarden. Daaruit blijkt dat de pijplijn aan de kant van de test website groot genoeg is en er dus verschil in de pijplijn bij Jonaz tov de KPN zit...

In dit Topic zo rond 10 juni schreef NoBody ook al over de belabberde snelheid naar de buitenwereld toe, en heeft toen tussen 2 Jonazzers een test gedaan waaruit bleek dat 1 stream tussen 2 Jonazzers wel gewoon op 500 Mbps liep. Het is dus echt de verbinding naar de buitenwereld toe die zeer traag is. Dit merk je dus niet bij speedtest, maar wel als je een VPN opent, een webpagina bezoekt, een bestand download...
NoBody schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 23:05:
Ookla (speedtest.net) geeft inderdaad leuke resultaten, als je een goede server gebruikt, maar dat komt vooral omdat zij testen met meerdere threads.

Recentelijk merkte ik, nadat ik een FTP-server had opgezet, dat met name de uploadsnelheid erg laag is, bij meerdere mensen en vanaf meerdere soorten verbindingen/providers. Daardoor ben ik de afgelopen tijd extensief aan het testen geweest, waarna ik -in ieder geval voor mezelf- moet constateren dat de snelheid per TCP-thread behoorlijk wordt gelimiteerd (en helaas bij lange na niet op 500 Mb/s, wat nog logisch zou zijn). Dat geldt met name, maar dus niet alleen, voor de upload en dan vooral bij verbinden naar netwerken die niet van Jonaz zijn en waar Jonaz geen private peering mee heeft :{

Dat is dus vooral lastig bij het overdragen van grote bestanden via FTP, HTTP of bijvoorbeeld via een VPN-verbinding, waar het gebruik van meerdere threads niet altijd een (goede) optie is. Zelfs bij het gebruik van torrents (ik seed een aantal Linuxdistributie-torrents) merk ik dit, aangezien er lang niet altijd meerdere peers (met genoeg bandbreedte) verbonden zijn...

Het speelt overigens niet alleen bij mij/Jonaz, zie ook: Glasvezel upload throughput.

Zijn er hier meer Jonaz'ers, die het bovenstaande of misschien juist het tegenovergestelde ervaren?

Bweap schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:33:
In de nacht van vrijdag op zaterdag hebben ze de ethernet kaart waar mijn modem op uit kwam een reset gegeven, dit heeft bij mij de drops verholpen. Ben blij dat het opgelost is alleen had het zeker niet zo lang mogen duren. Dit had minstens 4 a 5 werkdagen eerder gekund.

De communicatie binnen Jonaz is niet goed. De helpdesk heeft mij zeker 10 keer beloofd dat ik teruggebeld zou worden in een week tijd. Dit is ze 2 keer gelukt. Verder zou het fijn zijn als ze een soort van ticketsysteem zouden maken zodat inzichtelijk wordt voor de eindgebruiker wat de status is en wat er in hun systeem staat.
Is het probleem nu blijvend opgelost ?

@de rest : hebben jullie nog problemen ?

• Haas
Vanmiddag ben ik ook aangesloten als één van de eerste in Soest. De monteur en stagiair hebben alles vlot geregeld. Het XMS/Telfort Packetfront modem is best wel lastig te verwijderen. Modem staat keurig in bridge modus en de Sophos UTM krijgt het externe IP adres toegewezen. Ik heb al downloadsnelheden van 60MB/s voorbij zien komen. :) Erg tevreden!

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M1 (2020), iPhone 13 Pro (2021), iPad Air (2020) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | Q Acoustics 3050i | LG 55B6V 55" OLED

Haas schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:50:
Vanmiddag ben ik ook aangesloten als één van de eerste in Soest. De monteur en stagiair hebben alles vlot geregeld. Het XMS/Telfort Packetfront modem is best wel lastig te verwijderen. Modem staat keurig in bridge modus en de Sophos UTM krijgt het externe IP adres toegewezen. Ik heb al downloadsnelheden van 60MB/s voorbij zien komen. :) Erg tevreden!
Ik neem dan aan dat er twee monteurs zijn geweest? Eentje van Reggefiber (of diens aannemer) om de FTU te vervangen, en dan nog een monteur namens Jonaz?

Want als ik je verhaal zo lees dan heeft de monteur van Jonaz de oude Packetfront FTU en NT vervangen voor een nieuwe FTU. Dat lijkt me niet de bedoeling..

• Haas
De monteur had een stagair bij zich. Het Packetfront modem is weggehaald en vervangen door de ZTE en die is weer via de glasvezel op de NT aangesloten.

Snapshot ter verduidelijking:
http://re4.ddns.net/tweakers/JONAZ.jpg

Haas schreef op woensdag 02 november 2016 @ 17:15:
De monteur had een stagair bij zich. Het Packetfront modem is weggehaald en vervangen door de ZTE en die is weer via de glasvezel op de NT aangesloten.

Snapshot ter verduidelijking:
[afbeelding]
Ik snap de verwarring. Jouw Packetfront was alleen een NT. De FTU is die Genexis daaronder.
Er zijn ook veel (Portaal) woningen waarbij ook de FTU van Packetfront is. Die aansluitingen zijn zo oud dat ook de de FTU zelf nog eerst vervangen moet woorden.

• Soundwork
Barre73 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 20:24:
[...]

Ik snap de verwarring. Jouw Packetfront was alleen een NT. De FTU is die Genexis daaronder.
Er zijn ook veel (Portaal) woningen waarbij ook de FTU van Packetfront is. Die aansluitingen zijn zo oud dat ook de de FTU zelf nog eerst vervangen moet woorden.
Tegenwoordig worden de uFTU's geplaatst. Van welk merk zijn deze dingen eigenlijk?

• Soundwork
Chielp schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 00:43:
In dit Topic zo rond 10 juni schreef NoBody ook al over de belabberde snelheid naar de buitenwereld toe, en heeft toen tussen 2 Jonazzers een test gedaan waaruit bleek dat 1 stream tussen 2 Jonazzers wel gewoon op 500 Mbps liep. Het is dus echt de verbinding naar de buitenwereld toe die zeer traag is. Dit merk je dus niet bij speedtest, maar wel als je een VPN opent, een webpagina bezoekt, een bestand download...
Dan heb je een klein detail niet helemaal gelezen:
NoBody schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 23:05:
Het speelt overigens niet alleen bij mij/Jonaz, zie ook: Glasvezel upload throughput.
Dit is dus niet specifiek een Jonaz probleem.
Ik geloof graag dat Jonaz op een andere manier snelheid indeelt naar de eindpunten maar ik heb persoonlijk er geen last van. Ik download voor mijn werk bestanden bij een leverancier in Canada, die downloads gaan niet trager in vergelijking met XS4ALL. Ook het downloaden via usenet gaat bij mij nagenoeg even snel. VPN en FTP gebruik ik niet, dus als je hiervan veel gebruik maakt, is Jonaz misschien niet een geschikte provider. Let wel en al eerder door mij geschreven: de abonnementskosten zijn lager bij Jonaz. Dus ergens verdwijnt er performance.

• Bweap
Anoniem: 92420 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 20:36:
[...]

Is het probleem nu blijvend opgelost ?

@de rest : hebben jullie nog problemen ?
Tot nu toe gaat het goed met de verbinding. Dus het lijkt goed geholpen te hebben.

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:13

vr6-only

Blub Blub

Soundwork schreef op woensdag 02 november 2016 @ 20:36:
[...]

Tegenwoordig worden de uFTU's geplaatst. Van welk merk zijn deze dingen eigenlijk?
TE Connectivity (Tyco Electronics). Maar daar is alweer een opvolger van en die leverancier ken ik niet.

It ain't stupid if it works!

Soundwork schreef op woensdag 02 november 2016 @ 20:36:
[...]

Geen U-FTU meer. Sinds 1 juli wordt de opvolger van de U-FTU geplaatst in alle nieuwe en na- aansluitingen.
Die nieuwste (veel kleiner en DHZ mogelijk) is van TKF.

• Soundwork
Barre73 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:59:
[...]

Geen U-FTU meer. Sinds 1 juli wordt de opvolger van de U-FTU geplaatst in alle nieuwe en na- aansluitingen.
Die nieuwste (veel kleiner en DHZ mogelijk) is van TKF.
Hi Barre, ik denk dat je in de war bent. De U-FTU is al een eindpunt met de A- en B-vezel apart. Hierin kan de NT(U) geklikt worden. Als je echt een andere versie bedoelt, kan je hier eens een plaatje van sturen (via PM kan je dit sturen).

Alvast dank.

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:57
Voor het kijken naar TV gebruik ik mijn Humax iHDR-5200c harddisk recorder. Ik merk dat het zappen naar TV zenders bij Jonaz beduidend langzamer gaat dan bij Ziggo. Ik moet een aantal seconden wachten voordat ik beeld heb. Herkennen jullie dit? Weten jullie hoe dit komt?
Soundwork schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:30:
[...]

Hi Barre, ik denk dat je in de war bent. De U-FTU is al een eindpunt met de A- en B-vezel apart. Hierin kan de NT(U) geklikt worden. Als je echt een andere versie bedoelt, kan je hier eens een plaatje van sturen (via PM kan je dit sturen).

Alvast dank.
Nee hoor. Zeker niet in de war. Geloof me, ik weet er alles van :-)

U-FTU (tot 1 juli 2016 geplaatst), bekend als de TY01

Nieuwe FTU (vanaf 1 juli in gebruik) bekend als de TK-01

Deze nieuwe FTU is veel kleiner (ca. 10 x 10 cm) en heeft een standaard-stofbescherming van de glasvezel, een eenvoudig opschuifsysteem voor een actieve component en één SC/APC-connector. Deze FTU is geschikt voor doe-het-zelf-installatie; eindgebruikers kunnen zelf een actieve component (NT/Netwerk Terminatie) op de FTU aansluiten. Ook is het mogelijk om een actieve component met een glasvezelpatch aan te sluiten op de FTU. Hiervoor dient een speciale patchcord-kap op de FTU te worden geplaatst.
In alle gevallen werkt Reggefiber nog maar 1 vezel af in deze FTU, namelijk de blauwe. De groene wordt opgerold in deze FTU voor later gebruik (wat dat ook moge worden). Dit is het 1-vezel concept.

• Soundwork
Barre73 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 22:27:
Nee hoor. Zeker niet in de war. Geloof me, ik weet er alles van :-)

In alle gevallen werkt Reggefiber nog maar 1 vezel af in deze FTU, namelijk de blauwe. De groene wordt opgerold in deze FTU voor later gebruik (wat dat ook moge worden). Dit is het 1-vezel concept.
Nou, in het geval van Jonaz ben je dus mooi in de aap gelogeerd als alleen de blauwe nog afgewerkt wordt. Dan moet dus eerst Reggefiber of onderaannemer nog langskomen om de FTU aan te passen alvorens Guidion (Jonaz) zijn modem kan plaatsen. Dus eigenlijk vind ik de nieuwe FTU minder doe-het-zelf vriendelijk dan de uFTU's die voor 1 juli dit jaar nog geplaatst werden.

Anoniem: 92420 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 04:02:
Ik heb Jonaz gevraagd om een reactie te geven op de geplaatste postings, hier onder is hun reactie :

Jonaz Klantenservice
26 okt. (2 dagen geleden)

aan mij
Geachte .... , beste ......, dank voor uw suggestie. Jonaz neemt met opzet geen deel aan discussies op Tweakers of andere fora omdat wij vinden dat hiermee de onafhankelijkheid van de community niet gediend is. Het is een initiatief vanuit gebruikers van Tweakers en als we al medewerking verlenen (wij hebben bij de opzet van het forum de initiatiefnemer van informatie voorzien) dan doen wij dat direct aan geïnteresseerden die zich melden via info@jonaz.nl.
Als je een vraag hebt die niet of onvoldoende door de community beantwoord wordt, dan kun je die natuurlijk altijd aan ons stellen.

Ik hoop je hiermee voor dit moment voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht je aanvullende vragen hebben, stuur ons dan gerust een e-mailbericht of bel ons op 088 -1010789.

Met vriendelijke groet,

........
Jonaz Klantenservice
Dan toch nog een antwoord gekregen van Jonaz :

Beste .........,

Zoals je op tweakers hebt kunnen lezen hebben wij ons netwerk helemaal zelf aangelegd en huren we alleen fibers in van Reggefiber en Eurofiber. Tot op heden hebben wij de snelheden die bij Ookla/speedtest.net behaald kunnen worden als criterium gesteld. Je kunt op tweakers zien dat er snelheden gemeten worden tot 900 Mb/s down en 900 Mb/s up.

Naar aanleiding van de posts op tweakers gaan we kijken hoe het precies zit met de bandbreedte per stream. Overigens testen de meeste speedtests juist met meerder streams omdat dit het normale gebruik het meest benaderd.

In enkele individueel gevallen hebben wij gezien we dat de verbindingen van klanten korte terugkerende onderbrekingen vertoont. We hebben het in alle voorkomende gevallen kunnen verhelpen door een modemwissel danwel het opnieuw configureren van het individuele configuratieprofiel op onze centrale apparatuur danwel het resetten van een kaart in onze hardware. Dit probleem is nog in onderzoek.

Gebruikers behouden in principe hun IP-nummer zolang de DHCP-cliënt van de gebruiker niet zelf een release verstuurd. Onze DHCP-server zal normaal gesproken de lease 2x per week vernieuwen met een leasetime van een week. Als de router niet langer dan 3,5 dagen uitstaat zal deze na opnieuw aanzetten weer hetzelfde IP-nummer toegewezen krijgen. Dit geldt zowel voor IPv4 als IPv6.

Ik hoop je hiermee voor dit moment voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht je aanvullende vragen hebben, stuur ons dan gerust een e-mailbericht of bel ons op 088-1010789.

Met vriendelijke groet,

Willem-Jan
Jonaz Klantenservice
Soundwork schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 00:06:
[...]

Nou, in het geval van Jonaz ben je dus mooi in de aap gelogeerd als alleen de blauwe nog afgewerkt wordt. Dan moet dus eerst Reggefiber of onderaannemer nog langskomen om de FTU aan te passen alvorens Guidion (Jonaz) zijn modem kan plaatsen. Dus eigenlijk vind ik de nieuwe FTU minder doe-het-zelf vriendelijk dan de uFTU's die voor 1 juli dit jaar nog geplaatst werden.
Nee hoor. Daar gebruikt Jonaz ook de blauwe (en ook enige connector). Wat ik er niet bij had gezegd is dat alles nu is afgewerkt met de SC/APC connectoren die voorheen op de groene zaten. Dat was voorheen het enige verschil tussen groen en blauw. De vezels waren verder identiek, alleen de connectoren waren anders. Nu wordt wel de blauwe vezel gebruikt maar dus met de SC/APC connector. IP diensten werken daar tegenwoordig ook prima op.

Dus Jonaz pakt in het geval van deze FTU een patch-cover waardoor de connector goed bereikbaar wordt, patchkabel erin naar de ZT en klaar is Kees.

Al dit soort zaken worden vooraf bedacht en besproken met alle operators. Van KPN tot Jonaz tot Vodafone. En uiteindelijk wordt er een consensus bereikt waarna een dergelijke FTU in productie kan.

En geloof me, dat bespreken heeft echt heeeeeel lang geduurd :-)

[Voor 59% gewijzigd door Barre73 op 04-11-2016 16:14]

• Haas
Barre73, bedankt voor de info. Leuk om zo op de hoogte te blijven van de veranderingen. :)

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Anoniem: 92420 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 15:03:
[...]

Dan toch nog een antwoord gekregen van Jonaz :

Beste .........,

Zoals je op tweakers hebt kunnen lezen hebben wij ons netwerk helemaal zelf aangelegd en huren we alleen fibers in van Reggefiber en Eurofiber. Tot op heden hebben wij de snelheden die bij Ookla/speedtest.net behaald kunnen worden als criterium gesteld. Je kunt op tweakers zien dat er snelheden gemeten worden tot 900 Mb/s down en 900 Mb/s up.

Naar aanleiding van de posts op tweakers gaan we kijken hoe het precies zit met de bandbreedte per stream. Overigens testen de meeste speedtests juist met meerder streams omdat dit het normale gebruik het meest benaderd.

In enkele individueel gevallen hebben wij gezien we dat de verbindingen van klanten korte terugkerende onderbrekingen vertoont. We hebben het in alle voorkomende gevallen kunnen verhelpen door een modemwissel danwel het opnieuw configureren van het individuele configuratieprofiel op onze centrale apparatuur danwel het resetten van een kaart in onze hardware. Dit probleem is nog in onderzoek.

Gebruikers behouden in principe hun IP-nummer zolang de DHCP-cliënt van de gebruiker niet zelf een release verstuurd. Onze DHCP-server zal normaal gesproken de lease 2x per week vernieuwen met een leasetime van een week. Als de router niet langer dan 3,5 dagen uitstaat zal deze na opnieuw aanzetten weer hetzelfde IP-nummer toegewezen krijgen. Dit geldt zowel voor IPv4 als IPv6.

Ik hoop je hiermee voor dit moment voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht je aanvullende vragen hebben, stuur ons dan gerust een e-mailbericht of bel ons op 088-1010789.

Met vriendelijke groet,

Willem-Jan
Jonaz Klantenservice
Goeie info d:)b

Hoi

Als binnenkort mijn Jonaz aansluiting wordt gerealiseerd ( internet only ), wal zal ik dan doen ? router in bridge modus of niet ? En kan ik dit later zelf veranderen ?

Ik heb nu een Netgear WDR3700 welke prima bevalt.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 92420 op 13-11-2016 20:43]

Pagina: 1 2 3 ... 16 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee