Toon posts:

Glasvezel upload throughput

Pagina: 1
Acties:

• damanseb
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01 15:04
Zo BAM! Die titel knalt er lekker in..

Naar aanleiding van:
Seblog: Upload bandbreedte gesjoemel op glasvezel

Waarom adverteren met 100/100 glasvezel verbindingen als de werkelijkheid eerder lijkt op 100/10?
Op dit moment zit ik bij heldenvan.nu als ISP..
Ik draai een FTP server thuis (correct ingericht)
Deze zit achter een NAT router (correct ingericht)
Mijn LAN is 1gbit en FTP van mijn werkstation naar mijn server trekt de 1gbit helemaal vol..

Mijn punt is, en ik ben niet de enige en mijn ISP ook niet, dat upload lijkt te zijn gecapped op 10mbit per TCP verbinding..
Ik zit in het datacentrum (op een 1gbit verbinding) en wil een vmdk ophalen van mijn FTP server thuis.
Why not ik heb immers een redelijk dikke glasvezel verbinding liggen..
Nou niet dus! Maximale upload snelheid van mijn ftp server thuis naar ftp client in datacentrum, 1.2MB/sec

Ik heb alles getest wat er maar te testen valt..
Maar zodra de pakketjes het netwerk van mijn ISP verlaten, hoppa, weer die ellendige 10mbit cap..

Eerlijk gezegd, als ik een ISP zou zijn zou ik het ook proberen..
Waarom dure upload lijnen neerleggen als bijna niemand upload..

Mijn vraag is echter:

Zijn er andere glasvezel gebruikers die dezelfde problemen hebben met andere dan wel dezelfde ISPs?
Mag een ISP zomaar verbindingen beperken, iets waar dit wel degelijk op lijkt?
Is dit niet in strijd met heilige graal die heet netneutraliteit?

Of is upload gewoon een ondergeschoven kindje, iets waar niemand zogenaamd waarde aan hecht?

Wellicht.. totdat er iemand langs komt die hier wel een punt van maakt.. hier & nu dus..
Ik ben immers een klant die betaald voor 100/100
Stel dat ik 500/500 zou afnemen, dan is 10mbit upload toch een grote WTF-JE-ME-NOU!@1#?
Ligt het aan mijn ISP of doet de rest het ook?
Graag jullie meningen en ervaringen zodat ik weet of ik hier een issue van moet maken of niet..

/EDIT
Om te testen een FTP account op mijn server thuis:
Gemount op een 3gb partitie met 2 test bestanden. (1gb en 100mb)
Zolang als ik deze account actief houd kan men deze gebruiken om te testen van uw ISP naar mijn ISP.
Geen idee of dit een goed idee is maar vooruit dan maar: ftptest / tweakers @ 89.146.25.243:21

/UPDATE
Je zou kunnen stellen dat het ondergeschoven kindje het beste past in dit hele plaatje.
In sommige gevallen worden er hogere upload snelheden behaald naar het buitenland dan naar een host hier in Nederland.
In nagenoeg alle gevallen komt de upload niet boven de 50mbit wanneer het verkeer het netwerk van de ISP verlaat.
Aangezien de meeste tests alleen gelden voor verkeer van en naar mijn ISP kan ik in mindere mate oordelen over andere ISPs.
Alle tests zijn gebaseerd op de capaciteit van een enkele tcp verbinding.

Resultaten van IPERF tot nu toe variëren van 10mbit tot 60mbit upload uit 9 verschillende tests over dsl, kabel en glasvezel verbindingen.

Het lijkt er in ieder geval op dat nederlandse ISPs nog niet veel waarde hechten aan onderlinge verbindingen.
Een beetje alsof men denkt: Pff peering onderling, uploaden doet men toch alleen naar dropbox? Hier hangt een gbit switchje, plug daar je handel maar in dan zijn we in ieder geval verbonden.
Yeah i know, zo simpel zou het wel niet zijn maar toch..
Het zou frustrerend zijn als de gedachten gang is: als je snel wilt uploaden naar familie en dergelijke dan zorg je maar dat je familie ook op kpn/cabrium/ziggo/whatever zit..

Conslusie tot dusver voor mijn situatie: glasvezel is leuk, maar vooral als je veel download.
Als je echter je verbinding zoals ik veel gebruikt voor upload dan valt het nogal tegen.
Natuurlijk is het beter dan een DSL en waarschijnlijk ook een kabel verbinding maar om nou te zeggen dat uploaden net zo soepel verloopt als downloaden, nee, verre van..

[Voor 31% gewijzigd door damanseb op 07-04-2015 00:14]

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-06 14:47
Hier had ik zelfde probleem ism. upc, nu schijnt dat sommige ftp servers en clients een telage tcp buffer gebruiken met lage upload tot gevolg, dit heb ik toen in de server verdubbeld naar zegmaar 128KB en daarna gelijk volle 20mbit up, terweil dit met de standaard settings rond 5,5Mbit/s lag.

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:52
Nou ik heb ook glasvezel van Tweak.nl als iemand van ziggo download van mij dan is de snelheid vaak om te huilen 400 KiB/s a 2 MB/s jaja. Echter naar alle andere providers gaat het wel met volledige snelheid.
Nu is het waarschijnlijk zo dat ziggo een pruts netwerk heeft :)

Ik heb het probleem opgelost door Multi-threaded and Segmented FTP toe te passen Ik gebruik CuteFTP 8 lijnen Nu halen ze makkelijk 20 MB/s+

http://seedstuff.ca/knowl...tion=displayarticle&id=10

Ik wil met alle plezier je ftp testen met mijn Glasvezel verbing.
DM of PM mij dan een test account.
(Ik ben nu nog niet thuis dus testen word later vanavond)

Mijn verbinding Tweak.nl 1000/1000 Mbit.
ik zelf haal 1007 Mbit.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dus om boven de 10Mb uit te komen moet je je verbindingen maar gaan opdelen en hacks op applicatieniveau gaan toepassen? Niet echt mijn idee van toekomstgericht ;).

• kmichael
Nee zo heb ik het opgelost naar een ziggo gebruiker toe.
ze halen ook wel is snelheden van 120 mbit met 1 lijn... maar geen maximum.
andere netwerken gaan dan wel weer sneller. .

[Voor 14% gewijzigd door kmichael op 04-04-2015 22:09]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Stel met je iperf test je window size eens in? `-w 2m` bijvoorbeeld.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• damanseb
devil-strike schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 21:08:
Hier had ik zelfde probleem ism. upc, nu schijnt dat sommige ftp servers en clients een telage tcp buffer gebruiken met lage upload tot gevolg, dit heb ik toen in de server verdubbeld naar zegmaar 128KB en daarna gelijk volle 20mbit up, terweil dit met de standaard settings rond 5,5Mbit/s lag.
Mocht dat het geval zijn dan zou ik over mijn LAN (1gbit) van mijn werkstation naar mijn server geen 900mbit/sec halen neem ik aan..
Aangezien ik dat met gemak haal over mijn LAN lijkt me dat onwaarschijnlijk.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

damanseb schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 22:13:
[...]

Mocht dat het geval zijn dan zou ik over mijn LAN (1gbit) van mijn werkstation naar mijn server geen 900mbit/sec halen neem ik aan..
Aangezien ik dat met gemak haal over mijn LAN lijkt me dat onwaarschijnlijk.
Nee, zo werkt dat niet. Daarom: test eerst met andere window sizes.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• damanseb
CyBeR schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 22:10:
Stel met je iperf test je window size eens in? `-w 2m` bijvoorbeeld.
TCP window size: 416 KByte (WARNING: requested 2.00 MByte)
------------------------------------------------------------
[ 5] local *.*.*.* port 52268 connected with *.*.*.* port 5001
[ 4] local *.*.*.* port 5001 connected with *.*.*.* port 36463
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 5] 0.0-10.0 sec 70.2 MBytes 58.7 Mbits/sec
[ 4] 0.0-10.3 sec 9.50 MBytes 7.71 Mbits/sec

Ik heb reeds getest met variërende window sizes maar niets lijkt te helpen..

En dit is iperf over mijn LAN:

Client connecting to 10.0.0.200, TCP port 5001
TCP window size: 85.0 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[ 3] local 10.0.0.201 port 37278 connected with 10.0.0.200 port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 3] 0.0-10.0 sec 1.10 GBytes 941 Mbits/sec

[Voor 21% gewijzigd door damanseb op 04-04-2015 22:38]

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-06 10:39
Eventuele latency icm window size kan heel veel uitmaken in je bandbreedte:
gebruik dit tooltje om te rekenen: https://www.switch.ch/network/tools/tcp_throughput/

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• killugh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-02 10:02

killugh

lava right ahead

Ik heb zojuist getest met een 500Mbit verbinding bij heldenvannu.
Upload datacenter Interconnect -> volledige snelheid
Upload naar (mijn) zeelandnet 100Mbit -> 30Mbit max

Lijkt erop dat het providernetwerk wat roet in het eten kan gooien :)

pain is nothing that a downpour won't erase

• damanseb
Keiichi schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 22:23:
Eventuele latency icm window size kan heel veel uitmaken in je bandbreedte:
gebruik dit tooltje om te rekenen: https://www.switch.ch/network/tools/tcp_throughput/
Daar ben ik me van bewust maar 100mbit met een latency van 8ms tussen client en server en slechts 5 hops bij een traceroute lijkt het me sterk dat dat het probleem is in dit geval..

Zou ik proberen te uploaden naar China dan kan ik me het goed voorstellen maar dat is niet het geval..

[Voor 10% gewijzigd door damanseb op 04-04-2015 22:44]

• damanseb
killugh schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 22:35:
Ik heb zojuist getest met een 500Mbit verbinding bij heldenvannu.
Upload datacenter Interconnect -> volledige snelheid
Upload naar (mijn) zeelandnet 100Mbit -> 30Mbit max

Lijkt erop dat het providernetwerk wat roet in het eten kan gooien :)
Met upload datacenter Interconnect bedoel je wat precies?

Want ik test ook naar een datacenter waar mijn machine aan een 1gbit verbinding hangt..
Als ik download vanaf het internet met die machine, bijvoorbeeld een iso van ftp.nluug.nl dan trek ik die helemaal vol.. :D
Als ik download vanaf de FTP server bij mij thuis...10mbit/sec :(

10mbit op een 100mbit verbinding..
No offence maar dat vind ik eerder een verkoolde biefstuk dan wat roet in het eten ;)

[Voor 8% gewijzigd door damanseb op 04-04-2015 22:53]

• killugh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-02 10:02

killugh

lava right ahead

damanseb schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 22:51:
Met upload datacenter Interconnect bedoel je wat precies?

Want ik test ook naar een datacenter waar mijn machine aan een 1gbit verbinding hangt..
Als ik download vanaf het internet met die machine, bijvoorbeeld een iso van ftp.nluug.nl dan trek ik die helemaal vol.. :D
Als ik download vanaf de FTP server bij mij thuis...10mbit/sec :(
Ik bedoel daarmee dat ik de volle 500Mbit haal bij upload vanuit heldenvannu naar het datacenter van Interconnect :P

pain is nothing that a downpour won't erase

• damanseb
@killugh: Is het mogelijk om mijn verbinding naar dat betreffende datacenter te testen?
Nou maak je me wel erg nieuwsgierig namelijk..

• kmichael
damanseb schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 22:56:
@killugh: Is het mogelijk om mijn verbinding naar dat betreffende datacenter te testen?
Nou maak je me wel erg nieuwsgierig namelijk..
Je mag het wel van en naar mijn thuis server testen,
Gigabit verbinding ik kan zo een ftp user voor je aanmaken, ik heb er een SSD aanhangen.
Als je het op verschillende servers test dan krijg je misschien een beetje een overzicht...

[Voor 3% gewijzigd door kmichael op 04-04-2015 23:39]

• damanseb
kmichael schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 23:38:
[...]

Je mag mijn thuis server wel testen,
Gigabit verbinding ik kan zo een ftp voor je aanmaken, ik heb er een SSD aanhangen.
Als je het op verschillende servers test dan krijg je misschien een beetje een overzicht...
Graag dan kan ik namelijk uitsluiten of ik naar mijn ISP moet bellen of naar mijn datacentrum..
Als je me een PM kan sturen met een tijdelijk upload account kan ik even testen, direct nog als het nodig is zodat je hem niet open hoeft laten staan..

• kmichael
damanseb schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 23:40:
[...]

Graag dan kan ik namelijk uitsluiten of ik naar mijn ISP moet bellen of naar mijn datacentrum..
Als je me een PM kan sturen met een tijdelijk upload account kan ik even testen, direct nog als het nodig is zodat je hem niet open hoeft laten staan..
Zie privé bericht
Mijn verbinding is nu IDLE
Test het ook even met verschillende FTP Clients
FlashFXP - Cuteftp - FileZilla en SmartFTP

[Voor 9% gewijzigd door kmichael op 04-04-2015 23:47]

• damanseb
@kmichael: Bedankt voor je hulp! 8.5MB/sec naar jou toe..
Nu kan ik met redelijke zekerheid stellen dat het ligt aan de verbinding tussen mijn datacentrum host en mijn ISP aansluiting..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-11-2022

carnager

AmsterdamVideo

Interessant topic, even gebookmarkt.
We hebben op het werk een 500/500 lijntje liggen die zo'n 480Mbit upload lijkt te doen naar een datacenter in Haarlem, maar verder al heel snel inkakt naar 5 tot 20Mbit per thread elders.
Downloaden gaat altijd goed.
Aangezien het naar dat ene datacenter wel goed gaat is het balletje lastig bij de ISP neer te leggen, het lijkt er op dat andere partijen het dataverkeer knijpen danwel prioritisen eens het op dat netwerk komt.
Vanuit het bedrijf wordt er weinig prioriteit gegeven aan dit probleem daar de verbinding met name is om meermaals per dag datapakketten van ruim 10GB binnen te halen met de hoogst mogelijke snelheid en daar zijn geen problemen. Desondanks wel iets dat eens beter uitgezocht zou moeten worden.
Dus voorlopig blijf ik lekker meelezen.. :)

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 80487

Leuk topic om even te bookmarken, ik heb geen glasvezel thuis maar heb al wel zitten rommelen met snelheden die niet zijn wat ik er van verwacht op het werk.
kmichael schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 21:46:
Nu is het waarschijnlijk zo dat ziggo een pruts netwerk heeft :)
Of er wordt gewoon ergens geknepen. Ik verdenk al die ISP's er ook wel van onderling te klootviolen.
Ziggo levert bij mij doorgaans meer dan de geadverteerde 200mbit (usenet, steam, w/e, praktijk dus), en ik woon dan in een tamelijk dichtbevolkt gebied. Mag gewoon geen issue zijn.
Pruts zou ik het niet onmiddelijk willen noemen, hier speelt volgens mij veel meer dan we mogen weten. Netneutraliteit is vrij nieuw en ik geloof er geen reet van dat alle ISP's altijd 100% eerlijk zijn daar over.

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 80487 op 05-04-2015 07:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• connos
  • Laatst online: 23:11
Heb 500/500mbit consumenten-glas van kpn op 't werk.Met het FTP servertje dat daar draait op OSX (Rumpus) haal ik ca.20MB/sec. Die FTP benader ik met mijn 200/200 Telfort glas aansluiting thuis. Lijkt mij prima dus.

Echter thuis heb ik FileZilla server draaien en hiermij haal ik hooguit 2,5MB/sec per thread. Ben er nog niet ingedoken wat de oorzaak hiervan is. In beide gevallen is de hardware waar de FTP op draait niet de bottleneck. Als ik de FTP thuis lokaal benader kom ik niet verder dan ca.18MB/s.

[Voor 7% gewijzigd door connos op 05-04-2015 10:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kmichael
connos schreef op zondag 05 april 2015 @ 10:36:
Echter thuis heb ik FileZilla server draaien en hiermij haal ik hooguit 2,5MB/sec per thread. Ben er nog niet ingedoken wat de oorzaak hiervan is. In beide gevallen is de hardware waar de FTP op draait niet de bottleneck. Als ik de FTP thuis lokaal benader kom ik ook niet verder dan ca.11MB/s.
Ik herken je probleem!
Ik heb FileZilla en Serv-U geprobeerd beide bagger snelheid, probeer is G6FTP http://www.g6ftpserver.com/
Intern haal ik makkelijk 100 MB/s + per 1 thread.
Ik heb Tweak Glasvezel 1000/1000 een vriendin van mij heeft KPN glasvezel die haalt altijd haar maximum 100 Mbit per 1 thread.

Ik heb een paar speedtesten met verschillende clients gedaan voor Damanseb, er zit duidelijk een verschil in snelheid per download Client. CuteFTP - FlashFXP & FileZilla

[Voor 10% gewijzigd door kmichael op 05-04-2015 10:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• connos
Heb even wat zitt pielen met de socket buffer size in FileZilla server. Staat nu op 512288. Haal nu ook thuis met 200/200mbit Telfort glas ca. 18MB/s per thread.

Deze FTP heb ik benaderd vanaf mijn 500/500 kpn glasverbinding op het werk.

[Voor 19% gewijzigd door connos op 05-04-2015 10:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:39
Ik heb caiway 400/400mbit. Is er nog wat in utorrent in te stellen, dat de upload beter gaat. download haal ik meestal wel de 400, maar de up schommelt vaak tussen 20-300 mbit. Als ik gewoon die speedtestjes doe bv (https://www.caiway.nl/sit...efonie/internet/speedtest) dan haal ik wel altijd de max upload.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kmichael
jaaoie17 schreef op zondag 05 april 2015 @ 11:43:
Ik heb caiway 400/400mbit. Is er nog wat in utorrent in te stellen, dat de upload beter gaat. download haal ik meestal wel de 400, maar de up schommelt vaak tussen 20-300 mbit. Als ik gewoon die speedtestjes doe bv (https://www.caiway.nl/sit...efonie/internet/speedtest) dan haal ik wel altijd de max upload.
Ja waarschijnlijk door een SSD te gaan gebruiken.
Ik gebruikte altijd een normale HD hiermee was mijn snelheid om te huilen, bij download een upload tegelijk.
Maar nu ik gebruik maak van een SSD haal ik makkelijk 800/800 tegelijkertijd.
Je router en pc moet het ook aankunnen zoveel verbindingen tegelijk.
En natuurlijk moet de verbinding aan de andere kant ook snelgenoeg zijn...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jaaoie17
kmichael schreef op zondag 05 april 2015 @ 11:56:
[...]

Ja waarschijnlijk door een SSD te gaan gebruiken.
Ik gebruikte altijd een normale HD hiermee was mijn snelheid om te huilen, bij download een upload tegelijk.
Maar nu ik gebruik maak van een SSD haal ik makkelijk 800/800 tegelijkertijd.
Je router en pc moet het ook aankunnen zoveel verbindingen tegelijk.
En natuurlijk moet de verbinding aan de andere kant ook snelgenoeg zijn...
Ook als de download afgelopen is haal ik die 400mbit upload niet. Lijkt me steeds te toevallig dat de vraag minder is of teveel seeds. Ik gebruik als router de dlink 868l.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kmichael
jaaoie17 schreef op zondag 05 april 2015 @ 12:27:
[...]

Ook als de download afgelopen is haal ik die 400mbit upload niet. Lijkt me steeds te toevallig dat de vraag minder is of teveel seeds. Ik gebruik als router de dlink 868l.
Nou ik zit bij een Tracker als ik een torrent download die een half uur oud is.
Dan upload ik ook vaak niet volluit sommige lui hebben een 10 GBit seedbox en die hebben RSS aanstaan dus voordat het geseed wordt staan hun al te trappellen om het te downloaden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jaaoie17
kmichael schreef op zondag 05 april 2015 @ 12:45:
[...]

Nou ik zit bij een Tracker als ik een torrent download die een half uur oud is.
Dan upload ik ook vaak niet volluit sommige lui hebben een 10 GBit seedbox en die hebben RSS aanstaan dus voordat het geseed wordt staan hun al te trappellen om het te downloaden.
Dus dat ik de volledige upload niet haal is dan vrij normaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:45
KPN 100/100 glas gehad, geen problemen mee ondervonden. Ik had een FTP server draaien en verschillende vrienden van me trokken er data af. Nooit klachten gehad over de snelheid voor een periode van 2 jaar.

[Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 05-04-2015 13:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kmichael
jaaoie17 schreef op zondag 05 april 2015 @ 13:12:
[...]

Dus dat ik de volledige upload niet haal is dan vrij normaal.
Ja en nee het kan verschillende oorzaken hebben.
- je hardeschijf
- je pc
- je netwerkkaart
- router / modem
- routering van en naar andere eindgebruikers
enzovoort. ..

Als je je torrent snelheid wil testen moet je er als de kippen bij zijn.
of we moeten een prive torrent aanmaken en testen met elkaar...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jaaoie17
kmichael schreef op zondag 05 april 2015 @ 13:51:
[...]

Ja en nee het kan verschillende oorzaken hebben.
- je hardeschijf
- je pc
- je netwerkkaart
- router / modem
- routering van en naar andere eindgebruikers
enzovoort. ..

Als je je torrent snelheid wil testen moet je er als de kippen bij zijn.
of we moeten een prive torrent aanmaken en testen met elkaar...
Dat laatste lijkt me wel wat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kmichael
jaaoie17 schreef op zondag 05 april 2015 @ 15:34:
[...]

Dat laatste lijkt me wel wat.
Weet je hoe je een prive torrent moet maken?
Pm me dan het bestand.
Wel graag een file van 20 gig of meer :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoffaboyS
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-04 03:32
Je kan natuurlijk een snelle router nemen om de gegeven snelheid te bereiken.

https://www.twitch.tv/roffaboys

Acties:
  • 0Henk 'm!

• damanseb
Met een torrent krijg je echter niet direct inzicht over de mogelijkheden van tcp verbindingen.
1. Het is UDP met veel minder overhead dan TCP
2. Het zijn meerdere verbindingen die het totaal maken
Niet dat het geen leuk experiment zou zijn :)
Maar je zult mij geen torrent zien opzetten om vertrouwelijke bestanden van een locatie naar de ander te krijgen..

Als je feiten wilt verzamelen kunnen we beter een klein netwerk van test ftps opzetten.
Dan kan je per locatie/isp/datacentrum zien waar verbindingen te kort schieten.
Wellicht kunnen ISPs/DataCentrums dan worden overgehaald om hun verbindingen/peering eens opnieuw te bekijken..

Uit de tests van gisterenavond kunnen we in ieder geval opmaken dat:
ISP <----------------------> ISP
heldenvannu <-----> tweakdsl = GOED (>= 75%) (85mbit/100mbit) (single thread)
heldenvannu -----> ziggo = GEMIDDELD (>= 50%) (55mbit / 100mbit) (single thread)

ISP <----------------------> DATACENTRUM
heldenvannu -----> SourceXS (alphen a.d. Rijn) = SLECHT (<25%) (10mbit/100mbit) (single thread)
heldenvannu -----> Interconnect (?) = GOED (>75%) (70mbit/100mbit) (single)

Als deze lijsten kunnen worden aangevult lijkt me dat er een aardige map van gemaakt kan worden met waar eventuele bottlenecks te verwachten..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• damanseb
Vooral in het kader van de uitrol van glasvezel vind ik ISP <---> ISP steeds belangrijker worden.
Je zult verschuivingen zien waarbij men minder vaak remote hosts (datacentrums) zal gaan gebruiken om gegevens uit te wisselen omdat directe onderlinge verbindingen simpelweg logischer zijn..
Verkeer zal meer gelokaliseert worden omdat als half nederland op glas zit er geen reden meer is om honderden verbindingen naar het buitenland op te zetten, wat opzich alleen maar gunstig is voor ISPs..

Waarom eerst uploaden naar een 100mbit DC server als je zelf ook met 100mbit kan versturen?
Er zijn immers partijen die het hedendaags al meer dan normaal vinden om van jou huis een datacentrum te maken.. het gaat dan wel om de verwarming van je huis ;) maar dat neemt niet weg dat men particuliere glasvezel verbindingen serieus neemt..

Daarom vind ik het belangrijk dat ISPs kunnen worden aangesproken wanneer onderlinge verbindingen niet soepel verlopen..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• damanseb
OP aangepast met mijn FTP gegevens thuis om ISP <--> ISP te testen.
Gebruik deze FTP s.v.p. daar waarvoor hij bedoelt is, ik zit niet te wachten op nog meer porno.. :P
Resultaten kun je posten in dit topic in de vorm van:
ISP <-- richting --> ISP (KWALITEIT) (GEMETEN MBPS / MAXMBPS) (MULTI/SINGLE) (CLIENT)

Dankjuh..

[Voor 5% gewijzigd door damanseb op 05-04-2015 17:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
devil-strike schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 21:08:
Even wat achtergrond :).

Het TCP window wordt gebruikt om te kijken of pakketten verloren zijn. Packet loss zorgt er voor dat het window verkleint wordt.

De bandbreedte is een product van zowel het tcp window als de round trip tijd. Eventuele packet loss zorgt er voor dat het window verkleind wordt.

@TS: Kan je een iperf3 server draaien? De linux client laat de command window size en packet loss zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• damanseb
@ANdrode
Ik draai standaard: # iperf3 -s
-----------------------------------------------------------
Server listening on 5201
-----------------------------------------------------------

IPERF client is ook beschikbaar voor windows is ik me niet vergis..

Let wel dat de standaard werking van iperf3 is altijd: CLIENT ---> SERVER
Dus de bandbreedte naar de iperf3 server toe.. (uw upload, mijn download)

Wil je iperf3 in beide richtingen testen dan zijn dit de eventuele opties:
#iperf3 -c <ip> (is client --> server)
#iperf3 -c <ip> -R (is server -->client)

iperf is een echte bandbreedte vreter dus houd er rekening mee dat als meerdere personen tegelijk zitten te testen dit een behoorlijk vertekend beeld kan geven.
Zijn je resultaten vele malen minder dan verwacht? Dan wellicht later even opnieuw testen..

iperf3 draait hier als server waarbij de output in JSON naar een bestand word weggeschreven:
# iperf3 -s -J -fM > resultaten.json

Op een later tijdstip zal ik alle output parsen naar een webpagina..
Deze zal volledig anoniem zijn waarbij ip adressen zijn omgezet naar ISP namen als in gebruiker@telfort.nl, gebruiker@cambrium.nl etc etc
Het resultaat zal een lijst zijn met de gemeten waardes per meting gesorteerd op ISP..

Ik ben momenteel een php pagina aan het schrijven die deze gegevens verwerkt.. je moet wat met pasen :)
Zodra deze klaar is kan men live de resultaten bekijken via een webpagina en kunnen bij genoeg data ISPs beoordeelt worden op hun onderlinge connectiviteit.. :9~

[Voor 124% gewijzigd door damanseb op 05-04-2015 18:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Leuk :)

En even een kanttekening: Bij TCP zal altijd de hoeveelheid verstuurde pakketten die "in flight" zijn (verstuurd maar nog niet bevestigd) verhoogd worden totdat er packet loss is.
Je zal dus altijd packet loss zien...

De bandbreedte wordt bepaald door het aantal pakketten dat er überhaupt "in flight" kan zijn (lineair afhankelijk van command window en RTT) en de packet loss.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jaaoie17
kmichael schreef op zondag 05 april 2015 @ 16:11:
[...]

Weet je hoe je een prive torrent moet maken?
Pm me dan het bestand.
Wel graag een file van 20 gig of meer :)
Nee , kun jij er niet gewoon 1 maken. Dan download ik het eerst van jou en dat ik dan weer terug seed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kmichael
Ja is goed later vanavond ben nu niet thuis.
klopt je hotmail adres in je profiel?

[Voor 31% gewijzigd door kmichael op 05-04-2015 20:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jaaoie17
kmichael schreef op zondag 05 april 2015 @ 20:37:
Ja is goed later vanavond ben nu niet thuis.
klopt je hotmail adres in je profiel?
Ja klopt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik heb ook een Helden van Nu 100/100 en ik haal eigenlijk gewoon altijd de maximale snelheid van en naar mijn (S)FTP server.

Misschien moet je even contact opnemen met hun helpdesk, ze zijn daar zeker bereid om met je mee te kijken en te monitoren op plekken waar jij zelf niet de mogelijkheid voor hebt. Ik had ooit ook af en toe een vaag routeringsprobleem tussen twee lokaties en toen hebben ze goed mee geholpen.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kmichael
Ik heb je de file gemaild, mocht je deze niet hebben ontvangen dan laat het maar even weten.
Kun je ook even laten weten hoe snel je van mij download?
Ik heb getest naar een Ziggo gebruiker 16 a 20 MB/s meer 16 dan 20.
Laatst zag ik iemand iets downloaden van mij die ook bij Tweak zit die haalde 75+ MB/s

[Voor 32% gewijzigd door kmichael op 05-04-2015 23:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jaaoie17
kmichael schreef op zondag 05 april 2015 @ 23:17:
[...]

Ik heb je de file gemaild, mocht je deze niet hebben ontvangen dan laat het maar even weten.
Kun je ook even laten weten hoe snel je van mij download?
Ik heb getest naar een Ziggo gebruiker 16 a 20 MB/s meer 16 dan 20.
Laatst zag ik iemand iets downloaden van mij die ook bij Tweak zit die haalde 75+ MB/s
Kan het kloppen dat je nu niet seed?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kmichael
jaaoie17 schreef op zondag 05 april 2015 @ 23:41:
[...]

Kan het kloppen dat je nu niet seed?
Jawel ik seed wel even op pauze en van pauze afhalen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 10:53
Vanaf een DC (AS5580);
226 14.955 seconds (measured here), 6.69 Mbytes per second
64 bytes from 89.146.25.243: icmp_req=1 ttl=53 time=4.73 ms

Vanaf UPC (60/6Mbps);
104857600 bytes received in 01:02 (1.59 MiB/s)
64 bytes from 89.146.25.243: icmp_seq=0 ttl=52 time=13.160 ms

Latency is het probleem dus niet, denk dat er iets anders is. Uit betrouwbare bron kan ik melden dat Route-IT voldoende capaciteit heeft naar buiten/UPC in dit geval. Dat is het dus ook niet. Ik zou zeggen, zet dezelfde file eens op via webserver online zodat ik hem kan downloaden. Dan sluiten we dat brakke ftp uit ... vertrouw ik sowieso nooit namelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jaaoie17
kmichael schreef op zondag 05 april 2015 @ 23:45:
[...]

Jawel ik seed wel even op pauze en van pauze afhalen
Kun je hem zo nog weer even aanzetten?

Het leek minder eerst maar in die speed diagram van utorrent gaf die 40-45 MB/s aan.

[Voor 17% gewijzigd door jaaoie17 op 06-04-2015 00:17]

• connos
Vanaf 500/500mbit kpn haal ik down 2.0MByte/sec en up 7-8MByte/sec
Vanaf 200/200mbit telfort haal ik up 2.5MByte/sec en up 8-9MByte/sec

Dit alles met single Thread FileZilla naar het test ftp-account van de TS. Er zit hier idd dus iets niet lekker.

Heb je ge-experimenteerd met je MTU? Bij de 500/500 kpn aansluiting stond deze standaard op 1492 vanwege de PPPoE verbinding die daar nu eenmaal standaard is. Dit kan alleen als je router ook RFC4638 ondersteund. Voor zover ik weet doet mijn Asus RT-AC68U met de laatste Merlin software.

• racnor2
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-06 22:48
Vanaf 100/100 Caiway

Upload naar TS: 8,4 MiB/s
Download van TS: 3,1 MiB/s

Single thread met FileZilla

[Voor 11% gewijzigd door racnor2 op 06-04-2015 13:47]

• kmichael
Wat bedoel je met TS ?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• damanseb
--help schreef op zondag 05 april 2015 @ 23:54:
Vanaf een DC (AS5580);
226 14.955 seconds (measured here), 6.69 Mbytes per second
64 bytes from 89.146.25.243: icmp_req=1 ttl=53 time=4.73 ms

Vanaf UPC (60/6Mbps);
104857600 bytes received in 01:02 (1.59 MiB/s)
64 bytes from 89.146.25.243: icmp_seq=0 ttl=52 time=13.160 ms

Latency is het probleem dus niet, denk dat er iets anders is. Uit betrouwbare bron kan ik melden dat Route-IT voldoende capaciteit heeft naar buiten/UPC in dit geval. Dat is het dus ook niet. Ik zou zeggen, zet dezelfde file eens op via webserver online zodat ik hem kan downloaden. Dan sluiten we dat brakke ftp uit ... vertrouw ik sowieso nooit namelijk.
Reeds geprobeerd..
Eerlijk gezegd heb ik nagenoeg alles geprobeerd..
En de MTU staat inderdaad op iets minder dan 1500 naar buiten.
Ik ben een beetje bekend met de principes, veel gezeik mee gehad met openstack neutron i.c.m. GRE tunnels gebruikt..
Maar MTU wil ik eigenlijk ook niet aanzitten, ik gebruik de verbinding zoals deze is opgeleverd.
Ik haal via http alleen hogere snelheden als ik een download manager gebruik die meerdere verbindingen opzet..
Maar een single http thread zit echter nog steeds rond de 10mbit..

Maargoed, er ligt een ticket bij de helpdesk, deze jongens zijn inderdaad erg behulpzaam.
Even wachten nog dus tot dat deze word opgepakt als de werkweek weer begint.

Wat wel opvalt inderdaad is dat richting de meeste kabelboeren de upload een beetje blijft steken rond de 40mbit/sec

Resultaten van IPERF tot nu toe variëren van 10mbit tot 50mbit upload uit 9 verschillende tests over dsl, kabel en glasvezel verbindingen.
Waarbij de hoogste snelheid tot dus ver werd gehaald richting een VM op DigitalOcean (int) de UT (nl) en een VM op het netwerk van Oxilion (nl)
Niet echt super dus tot nu toe..

[Voor 17% gewijzigd door damanseb op 06-04-2015 19:30]

• damanseb
connos schreef op zondag 05 april 2015 @ 10:56:
Heb even wat zitt pielen met de socket buffer size in FileZilla server. Staat nu op 512288. Haal nu ook thuis met 200/200mbit Telfort glas ca. 18MB/s per thread.

Als je een traceroute uitvoert van KPN naar telfort dan zullen dat in alle waarschijnlijkheid maar een paar hops zijn..
Ik vermoed zelfs dat verkeer tussen KPN en telfort het eigen ISP netwerk niet eens verlaat.
Of dat er op zijn minst een dikke pijp ligt tussen de netwerken van KPN zelf.
Hier heb ik ook geen problemen mee, als ik upload naar een tweaker die op dezelfde ISP als ik zit dan gebeurd dit ook op volle toeren..

• connos
damanseb schreef op maandag 06 april 2015 @ 20:09:
[...]

Als je een traceroute uitvoert van KPN naar telfort dan zullen dat in alle waarschijnlijkheid maar een paar hops zijn..
Ik vermoed zelfs dat verkeer tussen KPN en telfort het eigen ISP netwerk niet eens verlaat.
Of dat er op zijn minst een dikke pijp ligt tussen de netwerken van KPN zelf.
Hier heb ik ook geen problemen mee, als ik upload naar een tweaker die op dezelfde ISP als ik zit dan gebeurd dit ook op volle toeren..
Daar heb je een punt. Net even een tracert gedaan heen en weer:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.254
2 16 ms 5 ms 4 ms 82-168-151-254.ip.telfort.nl [82.168.151.254]
3 17 ms 11 ms 11 ms nl-rt-dc2-ice-ir01.kpn.net [193.172.66.193]
4 12 ms 11 ms 11 ms nl-zl-dc2-git-cr01.kpn.net [213.75.64.235]
5 * * * Request timed out.
6 13 ms 13 ms 13 ms ip4da202d1.direct-adsl.nl [77.162.2.209]

Trace complete.

1 <1 ms <1 ms <1 ms RT-AC68U-6620 [192.168.1.1]
2 1 ms <1 ms <1 ms 195.190.228.41
3 9 ms 7 ms 7 ms nl-zl-dc2-git-cr01.kpn.net [213.75.64.235]
4 8 ms 11 ms 11 ms nl-rt-dc2-ice-ir01.kpn.net [213.75.64.234]
5 * * * Request timed out.
6 8 ms 8 ms 8 ms 82-168-151-254.ip.telfort.nl [82.168.151.254]
7 13 ms 13 ms 13 ms 82-171-249-180.ip.telfort.nl [82.171.249.180]

Trace complete.

Je komt idd niet buiten 't kpn-netwerk.

Ik heb daar ook nog een upc-lijntje (200/20) liggen. Zal daar eens mee testen en de resultaten laten weten.

Heb ook een accountje aangemaakt thuis op een 200/200mbit telfort lijntje. Hierachter draait FileZilla server met een harddisk die gaat slapen als ie niet gebruikt wordt.

ftp://ftptest:tweakers@conno.ftpaccess.cc

Ben heel benieuwd wat de resultaten zijn buiten het kpn netwerk!

[Voor 8% gewijzigd door connos op 06-04-2015 22:35]

• kmichael
Tweak Fiber (Enschede deze netwerk is een eigen netwerk van Tweak)
Met Flashfxp:
[22:47:30] Download: 1000mb.bin 1.000,00 MB in 37 seconds (27,29 MB/s)
[22:50:05] Transferred 1 File (1.000,00 MB) in 2 minutes 19 seconds (7,17 MB/s)
Test2 omdat het sneller ging met Filezilla:
[22:55:17] Transferred 1 File (1.000,00 MB) in 1 minute 33 seconds (10,74 MB/s)

Met Filezilla:
Download: 25 a 27 MB/s
Upload 20,4 MB/s

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:51
Goed topic dit! Ik heb dit probleem al een tijdje van Vodafone glasvezel naar Ziggo waarbij snelheden niet hoger komen dan 12 - 16Mbit. Vanavond waren we met wat vrienden een film aan het kijken vanaf mijn servertje (windows server 2012) en toen was het helemaal erg.

Host ISP: Vodafone 50/50 Glasvezel in Hilversum
Client ISP: Xs4all 100/100 Glasvezel in Amersfoort

Het eerste uur van de film ging goed, daarna niets anders dan haperingen, mijn server liet tijdens het bufferen het tweede uur een max upload zien van ongeveer 8 a 9 Mbit, dat is te weinig voor een 1080P film. We zijn toen geswitched naar 720P maar dit loste het probleem niet voldoende op. Dit leverde onderstaande traffic grafiek op vanuit mijn router:

Zoals je ziet begint de snelheid vrij hoog maar stort die langzaam in, daarna hersteld de snelheid wel weer wat.

Bij thuiskomst heb ik daarna wat speedtest en speedof.me tests gedaan.

Speedtest naar Hardewijk:

Speedtest naar Haarlem:

Speedtest naar de US:

Speedofme om 22:06 (direct na einde film):

Speedofme om 23:10:

Niet echt snelheden die je zou verwachten bij een 50/50Mbit verbinding; behalve op enkele verbindingen naar speedtest.net. :(
connos schreef op maandag 06 april 2015 @ 21:13:
[...]

Vodafone Thuis (50/50)

Status: Starting download of /upload/100mb.bin
Status: File transfer successful, transferred 104.857.600 bytes in 22 seconds (=36Mbit)
Status: Starting upload of E:\100mb.bin
Status: File transfer successful, transferred 104.857.600 bytes in 51 seconds (=16Mbit)

[Voor 13% gewijzigd door HeldereM op 07-04-2015 00:00]

• damanseb
Speedtest.net is geen betrouwbare measurement tool in dit geval..

Hoppa!
Als je maar genoeg tcp verbindingen opzet naar de server die het dichtst in de buurt is kom je er wel..
Leuk voor totale doorvoer van je verbinding minder relevant als je werkt met protocollen die slechts 1 tcp verbinding gebruiken..

Mooi plaatje dat, maar geen idee wat er daadwerkelijk verstuurd word en hoe..

[Voor 10% gewijzigd door damanseb op 06-04-2015 23:59]

• HeldereM
damanseb schreef op maandag 06 april 2015 @ 23:56:
Speedtest.net is geen betrouwbare measurement tool in dit geval..

[afbeelding]

Hoppa!
Als je maar genoeg tcp verbindingen opzet naar de server die het dichtst in de buurt is kom je er wel..
Leuk voor totale doorvoer van je verbinding minder relevant als je werkt met protocollen die slechts 1 tcp verbinding gebruiken..

Mooi plaatje dat, maar geen idee wat er daadwerkelijk verstuurd word en hoe..
Dat snap ik, was ook meer ter illustratie dat dit probleem bij Vodafone ook speelt. Multithreaded haalt de verbinding zijn specs wel maar een HD filmpje streamen werkt voor geen meter.

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:34
For what it's worth: ik heb net van jouw ftp een 100mb file gedownload en deze kwam op 3MB/s (24Mbit) binnen. Vervolgens van mijn Onsbrabantnet 100/100 verbinding een file geupload en dat ging op 10MB/s (90Mbit)

• kmichael
Speedofme daar haal ik maar 50 Mbit lol 1/20e van mijn verbinding
Maar dat probleem wat jij hebt naar Ziggo toe dat heb ik ook.
Het is trouwens wel een stuk beter geworden dan een half jaar geleden...

Ik zelf denk dat we het probleem niet perse bij onze providers moeten zoeken nu meerdere mensen van verschillende providers hetzelfde probleem hebben, ik denk dat het probleem bij het bedrijf ligt die de verbindingen/providers aan elkaar koppelt, of ze knijpen of ze komen capaciteit te kort.
Uiteraard wordt het lastiger naarmate de internet verbindingen steeds sneller worden, om het maximale uit je verbinding te halen door maar 1 Lijn/Thread/verbinding te gebruiken.

Dat er soms/vaak nog niet eens 25 Mbit wordt gehaald per download/upload naar andere gebruikers is wel triest.

• damanseb
Ik denk dat ik me daar bij aansluit.
Ik heb in ieder geval de nodige tickets uitstaan dus ik ben reuze benieuwd waar men mee komt.
Zoals ik al aangaf de mensen bij heldenvannu zijn echt wel bekwaam en de support is tot op heden altijd nog boven gemiddeld geweest dus ik vertrouw er dan ook maar op dat ze in ieder geval met iets zinnigs zullen komen..

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:22
ISP's hangen toch aan elkaar via een exchange, in ons geval meestal de amsix.
Partijen kunnen onderling private peering op zetten, maar ze lopen toch aan tegen layer 2 verbindingen die absoluut gezien een keer dichtlopen, al hebben ze 8x10 GE of 100GE op een exchange.

Dan zou optimaal gezien iedereen wat minder moeten krijgen.

Ziggo heeft bijvoorbeeld op amsix 2x300GE

[Voor 7% gewijzigd door jacovn op 07-04-2015 07:43]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• connos
Gisterenavond een 1GByte file gedownload met een UPC 200/20mbit lijntje van mijn FTP server op een 500/500mbit kpn lijntje. Haalde zo'n 9-10MByte/s. Vanmorgen nog eens herhaald en kwam niet verder dan 5-6MByte/s.

Nog een testje gedaan: een 1GByte file gedownload met een UPC 200/20mbit lijntje van de FTP server op mijn 200/200mbit telfort lijntje thuis. Haal daarmee zo'n 12MByte/s.

Dit is alles met single thread FileZilla Client.

Er lijkt dus inderdaad een dynamische limiet te zitten tussen de verschillende providers.

Nog even een traceroute naar kpn:
1 gargoyle (192.168.1.1) 0.212 ms 0.325 ms 0.194 ms
2 92-111-17-25.static.chello.nl (92.111.17.25) 0.603 ms 0.555 ms 0.423 ms
3 10.15.231.1 (10.15.231.1) 6.300 ms 6.301 ms 10.195 ms
4 212.142.62.125 (212.142.62.125) 7.750 ms 9.349 ms 16.169 ms
5 nl-ams05a-rd2-ae-80-2370.aorta.net (84.116.244.81) 7.601 ms 7.124 ms 8.493 ms
6 nl-ams09b-ri1-xe-8-0-0.aorta.net (84.116.130.2) 7.555 ms 7.479 ms 8.336 ms
7 asd-s8-rou-1041.nl.eurorings.net (134.222.249.73) 7.712 ms 10.417 ms 7.014 ms
8 asd2-rou-1044.nl.eurorings.net (134.222.199.120) 12.026 ms 9.292 ms 8.631 ms
9 asd2-rou-1022.nl.eurorings.net (134.222.199.80) 7.721 ms 7.925 ms 8.425 ms
10 134.222.93.139 (134.222.93.139) 9.682 ms 16.014 ms 12.193 ms
11 nl-asd-dc2-git-cr04.kpn.net (213.75.1.83) 10.664 ms 9.546 ms 12.082 ms
12 * * *
13 ip4da202d1.direct-adsl.nl (77.162.2.209) 13.289 ms 13.268 ms 11.972 ms

En een traceroute naar telfort:
1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1
2 <1 ms <1 ms <1 ms 92-111-17-25.static.chello.nl [92.111.17.25]
3 6 ms 5 ms 5 ms 10.15.231.1
4 8 ms 7 ms 9 ms 212.142.61.125
5 10 ms 7 ms 10 ms 84.116.244.41
6 7 ms 9 ms 7 ms 84.116.135.206
7 6 ms 8 ms 7 ms asd-s8-rou-1041.NL.eurorings.net [134.222.249.7]
8 8 ms 9 ms 7 ms asd2-rou-1043.NL.eurorings.net [134.222.199.112
9 8 ms 11 ms 16 ms asd2-rou-1022.NL.eurorings.net [134.222.225.189
10 18 ms 11 ms 12 ms 134.222.93.139
11 59 ms 12 ms 7 ms as5615-nl-asd-dc2-ice-ir01.kpn.net [193.172.66.90]
12 9 ms 9 ms 9 ms 82-168-151-254.ip.telfort.nl [82.168.151.254]
13 13 ms 13 ms 13 ms 82-171-249-180.ip.telfort.nl [82.171.249.180]

De trace is voltooid.

[Voor 31% gewijzigd door connos op 07-04-2015 11:21]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor wat het waard is, mijn bijdrage, vanaf een 100/100 Xs4all FttH aansluiting:

(Chrome browser draaiend onder Win7 64bit Ultimate)
Volgens speedofme test is down>up.

.
.
.
terwijl volgens speedtest.net
de up>down

Trouwens, nog vreemder; als ik twee verschillende browsers start (op dezelfde PC), en in beiden tegelijkertijd een speedtest.net run, dan wijzen ze beiden een downsnelheid van 75-85Mbps aan. Da's nog bijzonderder...

[Voor 52% gewijzigd door ehtweak op 07-04-2015 12:48]

Mooie Plaatjes   

• connos
ehtweak schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 12:39:
Voor wat het waard is, mijn bijdrage, vanaf een 100/100 Xs4all FttH aansluiting:
Dankjewel. Doch gaat dit topic niet over (multi-threaded) speedtests, maar over single-threaded ftp-verkeer tussen verschillende ISP's :)

• damanseb
@connos
Zojuist gesproken met techneut van datacentrum.
Dezelfde test nog een keer gedaan.. van thuis ftp naar ftp op datacentrum.
Waar ik in het weekeinde niet boven die 10mbit uit kwam zit ik nu op 100mbit.
Volgens de techneut doen veel providers waaronder sourcexs tijdens het paasweekeinde onderhoud.

Zodoende het ik zojuist nog een test gedaan van en naar jou toe connos.
Met de FTP gegevens die je met hebt gegeven..

Jou upload naar mij 9MB/sec
Mijn upload naar jou 8.5MB/sec

Eerlijk gezegd een beetje verbijsterd op dit moment.
Tevens omdat er geen communicatie is geweest m.b.t. storingen of onderhoud..

• kmichael
Misschien had die ene datacenter toevallig onderhoud in het paasweekend...
Maar dit probleem is niet van vandaag, of naar die ene datacenter maar ook van/naar p2p.

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:06

basdej

OutSystems Consultant

[...]

Ik heb daar ook nog een upc-lijntje (200/20) liggen. Zal daar eens mee testen en de resultaten laten weten.

Heb ook een accountje aangemaakt thuis op een 200/200mbit telfort lijntje. Hierachter draait FileZilla server met een harddisk die gaat slapen als ie niet gebruikt wordt.

Gaat met caiway 300/300 hier met 15 MB/s :)

Hoi.

• Farg0
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:55
[...]

download vanaf je FTP naar Serverius datacenter ->
[17:21:21] Download: 1000mb.bin 1 000,00 MB in 37 seconds (26,90 MB/s)

upload vanaf Serverius naar je FTP ->
[17:28:50] Transferred 1 File (1,57 GB) in 3 minutes 43 seconds (7,22 MB/s)

• kmichael
Aan me download Client hoeft het niet te perse te liggen (Single download met FlashFXP):
ftp://mirror.widexs.nl/pub/speed/
[17:25:53] Transferred 1 File (1.000,00 MB) in 12 seconds (86,56 MB/s)
[17:36:44] Transferred 1 File (1.000,00 MB) in 11 seconds (91,26 MB/s)
[17:39:14] Transferred 1 File (9,77 GB) in 2 minutes 14 seconds (74,52 MB/s) <schommelde een beetje
ftp://ftp.telfort.nl/pub/test/
[17:31:30] Transferred 1 File (1,00 GB) in 17 seconds (59,56 MB/s)

• damanseb
@basdej, farg0:
Zou je dat eens kunnen testen over de lijn naar mij thuis (100/100 heldenvannu (route-it))
ftp://ftptest:tweakers@89.146.25.243

• jaaoie17
kmichael schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 17:39:
Aan me download Client hoeft het niet te perse te liggen (Single download met FlashFXP):
ftp://mirror.widexs.nl/pub/speed/
[17:25:53] Transferred 1 File (1.000,00 MB) in 12 seconds (86,56 MB/s)
[17:36:44] Transferred 1 File (1.000,00 MB) in 11 seconds (91,26 MB/s)
[17:39:14] Transferred 1 File (9,77 GB) in 2 minutes 14 seconds (74,52 MB/s) <schommelde een beetje
ftp://ftp.telfort.nl/pub/test/
[17:31:30] Transferred 1 File (1,00 GB) in 17 seconds (59,56 MB/s)
Ik haal bij beide ftp's niet meer dan 8mb/s. Gebruik wel een oude flashfxp van 2006. Zou het daar aan kunnen liggen?

• connos
@damanseb

Net een paar testjes naar jouw ftp gedaan.
upload van jou naar mij 3MByte/s
upload van mij naar jou 10Mbyte/s

Schiet mij maar lek...

• connos
jaaoie17 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 19:53:
[...]

Ik haal bij beide ftp's niet meer dan 8mb/s. Gebruik wel een oude flashfxp van 2006. Zou het daar aan kunnen liggen?
Haal van beide ftp's 21-26MByte/s

• damanseb
Ten opzichte van vanmiddag 17:00 uur is de snelheid inderdaad goed ingekakt, het houd niet echt over..
Die twee FTPs gaan hier ook redelijk goed:
telfort download @ 6-7MB/sec
widexs download @ 9MB/sec

• Farg0
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:55
damanseb schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 17:49:
@basdej, farg0:
Zou je dat eens kunnen testen over de lijn naar mij thuis (100/100 heldenvannu (route-it))
ftp://ftptest:tweakers@89.146.25.243
Upload naar je FTP ->
[21:59:14] Upload: 733,00 MB in 1 minute 16 seconds (9,58 MB/s)

Download van je FTP ->
[22:03:23] Download: 1GB.zip 1,00 GB in 3 minutes 9 seconds (5,41 MB/s)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 00:05
Heeft er al iemand met https://www.eff.org/pages/switzerland-network-testing-tool getest? Het was ooit bedacht om providers die met VoIP of BT zatten te klieren te identificeren, maar je kan er prima andere protocollen mee testen.

Stel dat een ISP actief aan een verbinding zit te sleutelen met management tools heb je meestal wel op TCP niveau vreemde situaties zoals dubbele packets, vreemde drops enz.

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Net even getest via FileZilla:
  • Download 2,5 MiB/s
  • Upload 6.8 MiB/s
Vanaf mijn HvN FTTH met weinig tussen hops:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Tracing route to rt25bb146-89-243.routit.net [89.146.25.243]
over a maximum of 30 hops:

1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  OpenWrt.lan [192.168.1.1]
  2     4 ms     3 ms     3 ms  lo340028685-bsr01.dc2.routit.net [212.121.121.133]
  3     4 ms     4 ms     4 ms  0-0-0-bsr05.dc2.routit.net [37.0.80.35]
  4     4 ms     4 ms     4 ms  0-0-0-bsr05.dc2.routit.net [37.0.80.35]
  5     7 ms     7 ms     7 ms  rt25bb146-89-243.routit.net [89.146.25.243]

Trace complete.

• damanseb
@MegaTronics:
Dat is niet bijzonder veel voor een transfer binnen het eigen netwerk.
Mijn verbinding was rond die tijd zo goed als idle wat betreft mijn eigen activiteiten.
Kan zijn dat iemand met iperf of ook FTP tegelijk zat te testen.

Begin eerlijk gezegd een beetje moe te worden van de onbetrouwbaarheid van de verbinding.
De resultaten fluctueren zodanig dat ik eigenlijk alleen maar kan stellen dat de capaciteit niet overhoud.
Een scheet in de verkeerde richting en het is gedaan met de snelheid.
ISPs claimen geen onderhoud of limieten te hanteren, Datacentrum ook niet.
Zit je met een techneut te testen werkt het prima, paar uur later is het weer drie keer niks.
Maarja, wie spreek je daar dan op aan?
Het 'internet' de schuld geven is natuurlijk wel erg makkelijk maar daarmee gaat het probleem niet weg.

/EDIT
En voor de mensen die met iperf3 testen:
# iperf3 -c <ip> -R -n100M -i0
of
# iperf3 -c <ip> -n100M -i0

Dit knalt 100MB in een keer de lijn op waar bij -R omgekeerde (reverse) richting is.
Als je -n100M en -i0 weglaat gaan er 10 individuele metingen met variabele grootte de lijn op

[Voor 15% gewijzigd door damanseb op 08-04-2015 18:31]

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Via mijn werk (UPC Business) haal ik normaal gesproken de volle 10-11 MB/s up en down naar mijn SFTP server thuis en dan gaat die nog over 17 hops.

Zojuist nog een single thread test gedraaid vanaf een RDP sessie met mijn werk (die dus over dezelfde verbinding gaat) met een dummy file van 1 GB (gemaakt via Dummy File Creator):

code:
1
2
3
4
Starting upload of d:\temp\Test.bin
File transfer successful, transferred 1.073.741.824 bytes in 107 seconds
Starting download of /Test.bin
File transfer successful, transferred 1.073.741.824 bytes in 108 seconds

Maar het blijft vaag dat je verbinding zo fluctueert.

Welke router gebruik jij bij je thuisverbinding, de Mikrotik van HvN of een andere router?

[Voor 6% gewijzigd door MegaTronics op 08-04-2015 18:55]

• damanseb
De Mikrotik van HvN.

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Toen mijn verbinding werd opgeleverd hebben ze de Mikrotik in bridgemode gezet en daarachter had ik mijn eigen TP Link WDR4300 staan (dat was mijn wens). Met die combinatie had ik af en toe het vage probleem dat ik op bepaalde dagen (vooral maandag en dinsdag ) 's avonds geen SSH sessies kon opzetten naar mijn remote backup locatie, terwijl RDP en FTP naar dat adres wel zonder problemen ging :? .

Stelde ik een VPN in, dan werkte het allemaal wel vanaf mijn thuislocatie. Dit aangegeven bij HvN en die hebben het een en ander gemonitord, maar ze konden zo 123 ook niets vinden (ze vonden het wel vreemd). Uiteindelijk hebben ze de router vervangen door een ander exemplaar en die tijdelijk in router mode gezet, zodat ze van afstand beter konden monitoren op het moment dat het probleem zich voordeed (wat dus niet gebeurde)

Aangezien mijn TP Link toen werkloos op de kast stond heb ik daar OpenWRT op geflasht en die dusdanig ingesteld dat die zelf de PPPoE kon opzetten met de juiste VLAN tagging (6) en na een tweetal weken heb ik de Mikrotik weggehaald en toen via de TP Link gewerkt en nooit meer problemen gehad (behalve toen de DNS server van HvN het niet deed :P ) Dat opgelost door de Google DNS servers in te stellen in de TP Link en sindsdien foutloos.

Dus misschien zit het wel in de Mikrotik.

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-06 16:24
Onder andere 'connos' heeft al juiste oplossing aangedragen. @topicstarter ik begrijp niet dat je dat negeert.. Vraag dan niets... kwestie van tcp/ip buffer size aanpassen. o.a. FTPRush kent dit probleem (client) als Filezilla (server)

in FTPrush druk je op F6, tabblad transfer en pas je dit in de rechtse kolom aan send / receive ipv. 8 vul je 256 in.

Voor je server moet je even de handleiding erop na slaan of simpel vervangen door een andere FTP server zoals ook al aangegeven in topic. Succes

Haal op 500 / 500 consumenten kpn via FTP 55MB/s (via SSL) zowel up als down behalve tijdens piekuren zoals nu. Naar Connor zijn FTP ga ik op dit moment 20-30MB/s en upload naar mij ruim 30MB/s

Moet wel toevoegen vervangen van onboard realtek door een adapter van Intel via PCI-e heeft enorm geholpen. Dat onboard chip op mijn moederbord bleek voor 100/100 afdoende maar niet geschikt voor 500 / 500

[Voor 142% gewijzigd door et36s op 08-04-2015 22:29]

• ANdrode
  • Niet online
et36s schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:54:
Onder andere 'connos' heeft al juiste oplossing aangedragen. @topicstarter ik begrijp niet dat je dat negeert.. Vraag dan niets... kwestie van tcp/ip buffer size aanpassen. o.a. FTPRush kent dit probleem (client) als Filezilla (server)
Het is niet alleen de TS die er last van heeft. En een groter tcp window lost het probleem niet op (packet loss bij hoge upload).

Het is wel een goede tip als het bij FTP lang duurt voordat je de volle snelheid haalt. Bij packet loss en andere protocollen veranderd het niets...

• HeldereM
Afgelopen vrijdag ontving ik een telefoontje van Vodafone als reactie op een ticket dat ik had ingeschoten over de slechte snelheden op tweede paasdag. De medewerker liet weten dat peering met Ziggo altijd wel een probleem is wat betreft snelheid maar dat glasvezelproviders onderling de verbindingen zeker niet knijpen. Wel gaf hij aan dat het soms druk kan zijn op het netwerk of op de wijkcentrale.Hij vroeg mij om het nog eens te proberen.

Afgelopen zondag (mooi weer!) heb ik een upload test van Vodafone glasvezel (50/50) naar Xs4all glasvezel (100/100) gedaan. Met 1 connectie kwam ik rond de 12Mbit, met 4 rond de 50Mbit en met 6 ruim boven de 50Mbit.

Nadat ik deze resultaten heb gedeeld met Vodafone kreeg ik deze reactie:
Bedankt voor je e-mail. Hierin geef je de resultaten weer van de testen die je hebt uitgevoerd.

Snelheden
In de resultaten die jij levert is inderdaad een duidelijk verschil te zien in de snelheden.
Zoals je hebt aangegeven komt dit door de meerdere en soms enkele verbindingen.

Verbindingen
Deze situatie kunnen wij helaas niet veranderen. Dit omdat wij niet ervoor kunnen zorgen dat er contant gebruikt wordt gemaak van de 6 verbindingen bijvoorbeeld.
Dit zal altijd schommelen vanwege de servers.
Van een andere medewerker kreeg ik al eens deze reactie (ik had ze verteld dat ik bij XMS dit soort problemen nooit had):
Toen jij gebruik maakt van XMS en XS4ALL was de connectie tussen deze providers snel. Dit is te verklaren omdat zowel XMS als XS4ALL onder het KPN domein vallen. Dit is qua techniek dus praktisch 1 provider.

De serverconnectie tussen XS4ALL en Vodafone Thuis is langzamer. Dit omdat de server van Vodafone Thuis en XS4ALL niet in het zelfde pand staan. Hier is dan ook geen oplossing voor.

[Voor 17% gewijzigd door HeldereM op 13-04-2015 23:29]

• jaaoie17
connos schreef op zondag 05 april 2015 @ 10:56:

Ben nu ook bezig met filezilla server en een maat van mij haalt ongeveer 12MB/s met 1 thread met flashfxp. Zijn max snelheid is 200mbit. Heb al geklooid met die buffer size, maar dat haalt niks uit. Zodra die 2 files download haalt tie wel zn max. Wat kan ik doen om met 1 thread zijn max snelheid te halen.

Zijn provider is telenet en die van caiway.

[Voor 3% gewijzigd door jaaoie17 op 07-05-2015 13:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• connos
Moest dit weekend een flinke berg uploaden naar Vimeo. Vanaf een Telfort 200/200 aansluiting ging dit met 1,5MByte/sec per upload. (Meerdere uploads tegelijk gingen wel sneller)
Vanaf een KPN 500/500 aansluiting ging dit met 25-30MByte per seconde per upload.
Lijkt er dus op dat de route naar Vimeo wordt gecapped vanaf Telfort.

[Voor 3% gewijzigd door connos op 18-05-2015 13:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spaceone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05-2018
connos schreef op maandag 18 mei 2015 @ 13:38:
Moest dit weekend een flinke berg uploaden naar Vimeo. Vanaf een Telfort 200/200 aansluiting ging dit met 1,5MByte/sec per upload. (Meerdere uploads tegelijk gingen wel sneller)
Vanaf een KPN 500/500 aansluiting ging dit met 25-30MByte per seconde per upload.
Lijkt er dus op dat de route naar Vimeo wordt gecapped vanaf Telfort.
Kan ook op een transit route gebeuren dus buiten het Telfort netwerk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• connos
Van Vimeo krijg ik verschillende IP adressen.
Telfort: 23.235.33.217 (via DNS van Telfort zelf)
KPN: 104.156.81.217 (via OPEN-DNS)

Doch als ik de DNS-servers in de Telfort router verander naar OPEN-DNS blijf ik hetzelfde IP adres van Vimeo houden (23.235.33.217) en dus ook een trage upload.
Zo te zien loopt de route anders dan bij Telfort. Ik zou verwachten dat alleen de eerste stappen zouden verschillen omdat Telfort van KPN is.

[Voor 55% gewijzigd door connos op 18-05-2015 15:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kmichael
Sinds dit topic is gestart heb ik zover ik weet geen extreem "trage" upload meer gehad naar een Ziggo 200 Mbit gebruiker. Eerder ging een single thread wel is met 8 Mbit, tegenwoordig standaard met 120 a 130 Mbit.

Ik heb Tweak fiber 1000/1000, vriendin van mij ook. Ik heb laatst een test gedaan om te kijken of het trage versturen niet aan mijn FTP lag en ik was natuurlijk benieuwd hoe snel het zou gaan als we beiden bij de zelfde provider zitten.

Test opstelling: vanaf mijn FTP server staat een bestand op SSD.
Bij me vriendin heb ik een RamDisk aangemaakt.

Single thread: 600 a 800 Mbit
8 Threads: 920 a 940 Mbit

Mijn maximale troughput wat ik kan halen 1007 Mbit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• carnager
  • Laatst online: 30-11-2022

carnager

AmsterdamVideo

Inmiddels een jaar later maar dit probleem blijft nog steeds voorkomen.
Misschien is het nuttig om eens wat ISP resultaten tegen elkaar te zetten.
Laat ik alvast met een aantal metingen aftrappen, in een tabelletje:

Ontvanger ->
Ziggo 300/30 (C) (ZU)Fieber 500/500 (Z) (R)Jonaz 1000/1000 (C) (R)
Ziggo 300/30 (C) (ZU)X30Mbit/s25-30Mbit/s
ZenderFieber 500/500 (Z) (R)X250-350Mbit/s
Jonaz 1000/1000 (C) (R)~25Mbit/s30-50Mbit/sX

Legenda:
(C) = Consumer
(Z) = Zakelijk

(R) = Reggefiber netwerk
(ZU) = Ziggo voormalig UPC netwerk
(ZZ) = Ziggo voormalig Ziggo netwerk

NB. Dit is allemaal single thread TCP, met geoptimaliseerde MTU en -buffersize.
NB2. Ookal gaat het in principe alleen over glas, om het plaatje compleet te maken kan het interessant zijn om ook de snelste kabel- en vdsl (met bonding en vectoring?) verbindingen mee te pakken
NB3. Ook van de ene KPN-provider naar de andere KPN-provider kan interessant zijn. Met andere woorden, heeft bijvoorbeeld een dure XS4all qua uploadcapaciteit meerwaarde boven een goedkope Telfort glaspijp?

Wellicht kan TS deze tabel, gecomplementeerd met aanvullende recente metingen, in de OP zetten?

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:27
Dat is apart, bij TriNed hebben we precies het omgekeerde probleem. De upload is single threaded prima, maar downloads zijn meestal vrij traag (30 Mbps bij een 500/500 aansluiting). Aangezien multi threaded naar/van dezelfde peer wel een goede snelheid oplevert lijkt het er op dat er onderweg ergens aan traffic shaping wordt gedaan.

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 17:50
Met interesse deze topic gelezen.
Ik heb een 500/500 glasvezel abo bij Caiway. Ook ik ervaar een zeer slechte upload snelheden (downloads zijn wel supersnel zelfs boven de 500Mbps).
Ik upload dagelijks en groot bestand (5GB) naar Livedrive mijn cloudopslag.
Snelheden liggen tussen de 20-80 Mbps. Volgens Caiway webcare is mijn lijn okay (hebben ze getest) en zou het aan mijn PC liggen. Livedrive geeft aan dat ze op geen enkele manier het verkeer knijpen.Overigens had ik hiervoor bij Ziggo (kabel) hetzelfde upload probleem. Ik kan mij niet aan de indruk ontrekken, zoals eerder ook al geconstateerd dat de ISP'ers de upload knijpen maar zij zegen van niet en kunnen de klant niet verder helpen.
Een oplossing zou mij dan ook zeer welkom zijn

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 22:11
Speedtest geeft wel 500/500Mb/s? Wel even een goede server pakken bijvoorbeeld Leaseweb Haarlem, deze doet het bij mij altijd wel goed. Dan ligt het toch echt in de peering naar Livedrive, echt geknepen zal er niet worden puur congestion allemaal. Wanneer je bij Ziggo ook de max uploadsnelheid al niet haalde naar Livedrive is het wel duidelijk waar het aan ligt. Transip Stack is bij mij trouwens altijd fullspeed met Ziggo maar ik kan me voorstellen dat ook die problemen geeft richting de 500Mb/s. Dat zou je nog even uit kunnen proberen als test, misschien bevalt een andere dienst beter qua snelheid.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee