Toon posts:

[Trined Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste
Acties:

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:31
Pietje555 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 20:51:
Ik krijg in Outlook365 mijn mailbox van Trined niet ingesteld voor IMAP. Op de site staat dat je smartermail.trined.nl op poort 143 voor inkomend en uitgaand moet instellen, maar Outlook blijft melden dat er wat fout gaat met de verbinding.
Klopt het dat je mailbox maar 100 MB is?
Uitgaand is poort 25. Alleen te gebruiken op thuislocatie, aangezien ze geen authenticatie ondersteunen
Uitgaande server is smtp.trined.nl

[Voor 3% gewijzigd door mad-dog op 22-08-2018 20:56]

• Bosfazant
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-01 15:21
mad-dog schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 20:54:
[...]

Uitgaand is poort 25. Alleen te gebruiken op thuislocatie, aangezien ze geen authenticatie ondersteunen
Uitgaande server is smtp.trined.nl
Kan wel gewoon:

Inkomend: smartermail.trined.nl:143, inlog met xxx.xxx@trinedmail.nl en pwd
Uitgaand: smartermail.trined.nl:25, ook met zelfde inlog.
Ze accepteren denk ik alleen uitgaand vanuit eigen netwerk, daarom heb ik uitgaand imap.gmail.com:465 geconfigureerd met reply to adres trinedmail.nl uiteraard met inloggegevens van gmail.

[Voor 27% gewijzigd door Bosfazant op 23-08-2018 15:23]

• Bosfazant
Ondersteunt Trined ook ipv6?

Ik heb op de Fritz!Box ipv6 enabled maar krijg geen verbinding op ipv6.

• Beaster
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-10-2018
Aantal vragen van een leek.
Ok..gisteren Trinet aansluiting verkregen (vanuit ON ).
Internet en alleen digitaal tv (zonder interactief) en geen telefoon.
Nu probeer ik mijn Asus RT-AC5300 direct aan te sluiten. (zonder fritz wil dit ding gewoon niet)
Ben ik nu verplicht de PPPoE wan connectie type te selecteren of kan dit dan ook met automatic IP. (of static IP)
Ik heb zeker het juiste PPP Username en paswrd ingevuld maar krijg geen verbinding.
Mac ook al geprobeerd te clonen maar maakt ook niets uit.
verschillende reboots zonder resultaat. ;(

Ik heb inmiddels vanalles geprobeerd maar het wil niet lukken een normaal simpele verbinding tot stand te brengen zoals ik las. heb me wezenloos gezocht naar die VLAN 6 optie maar moet ik die wel instellen als ik geen tele en iptv gebruik???
Of moet ik nog wat extra dingen buiten de standaard username en paswrd zoals Service Name, Access Concentrator Name en Host-Uniq (Hexadecimal) ingeven ???
Iemand a.u.b ?
Thnx

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je moet inderdaad PPPoE over VLAN6 doen, alleen dan zal het werken. Die extra opties die je noemt zijn dan niet nodig.

Met die router zal je daarvoor waarschijnlijk andere firmware moeten flashen, want dat gaat waarschijnlijk niet met de officiële firmware. Maar dat moet je even googlen. Andere optie is een managed switch ertussen zodat die VLAN6 untagged bij de router kan aanbieden.

Maar goed als je echt een leek bent zou ik lekker die Fritzbox gebruiken en je eigen router enkel als WiFi AP gebruiken.

[Voor 20% gewijzigd door ik222 op 29-08-2018 22:55]

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:29
Ik ben van mijn voorgaande glasvezelaanbieder met 500/500 Mbit overgestapt sinds vandaag naar TriNed met 1000/1000 Mbit.

Het duurde allemaal even omdat de monteur mijn type aansluiting niet eerder tegengekomen was. Maar goed... uiteindelijk was het gelukt.

Ik kom zojuist thuis en kan nu alles op mijn gemak uittesten en nu viel mij wat op. Eerder op de avond (rond 18:00 uur) had ik een speedtest gedaan en hierbij kreeg ik iets van 88(down)/880(up).

Zojuist om 00:20 nogmaals getest en nu krijg ik 246(down)/929(up).

Uiteraard zal ik, indien het morgen nog niet correct is, met TriNed schakelen. Wellicht dat iemand dit eerder heeft meegemaakt en/of een idee heeft waar dit aan kan liggen? Alvast bedankt!

X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp

• Beaster
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-10-2018
ik222 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:49:
Je moet inderdaad PPPoE over VLAN6 doen, alleen dan zal het werken. Die extra opties die je noemt zijn dan niet nodig.

Met die router zal je daarvoor waarschijnlijk andere firmware moeten flashen, want dat gaat waarschijnlijk niet met de officiële firmware. Maar dat moet je even googlen. Andere optie is een managed switch ertussen zodat die VLAN6 untagged bij de router kan aanbieden.

Maar goed als je echt een leek bent zou ik lekker die Fritzbox gebruiken en je eigen router enkel als WiFi AP gebruiken.
Ok duidelijk..dit kon ik namelijk niet uit voorgaande reacties/berichten halen..
Ik draai de laatste versie van Asus Merlin maar zal toch maar op zoek gaan naar een geschikte managed switch.
Denk aan de 5 poort aangezien het me alleen om internet van toepassing is.
Op "netwerkje.nogwat" word voornamelijk de methode met kpn gesproken maar denk dat ik dit wel kan vertalen naar trined.
Enige aanbevelingen ?

Uuuhhh...lol , zat tergelijkertijd te rommelen in m'n router en google en het was simpeler dan gedacht.. gewoon IPTv setting wan naar internet vlan6 lol..ok tevrede klant..heb soms een zetje nodig.
Problem solved.
Thnx :)

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
Probleem opgelost;

FTP kabel welke vanuit de router naar mijn patchpaneel liep bleek het probleem te zijn...

X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

RichieB schreef op zondag 11 juni 2017 @ 00:08:
Ik heb de Fritz!Box er tussen uit gehaald en gewoon mijn eigen router geïnstalleerd. Je moet gewoon het juiste VLAN instellen en op je eigen router PPPoE aanzetten. Geen enkel probleem. Alleen voor telefonie heb je de Fritz!Box nodig tenzij je het VOIP wachtwoord kraakt zoals ik hierboven heb.
Dit is voor mij persoonlijk een hele belangrijke, dan kan ik eindelijk gewoon puur mijn eigen router gebruiken zonder bridge modus whatsoever, thanks!

Mijn TV's hebben een DVB-C en T tuner, bij Ziggo heb ik zo'n CI+ module nodig, wat heb ik bij Trined nodig?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:28
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:02:
[...]
Mijn TV's hebben een DVB-C en T tuner, bij Ziggo heb ik zo'n CI+ module nodig, wat heb ik bij Trined nodig?
Je hebt een DVB-C tuner nodig, een smartcard is alleen nodig als je verder gaat dan het basispakket. Zie ook de faq.

Ik ben sinds donderdag over van on naar trined, werkt prima met alleen eigen router, goede en goed bereikbare klantenservice en trined zelf denkt ook mee in oplossingen.

Ik mis alleen de newsserver die er bij on bij zat, maar goed, dat wist ik van te voren en is ook los vast wel te regelen.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Perfect, ook weer af van die vervelende melding als de verificatie niet werkt. Dus kwestie van coax in pluggen en zenders van het basispakket zijn gewoon in HD kwaliteit?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:52
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 16:10:
Perfect, ook weer af van die vervelende melding als de verificatie niet werkt. Dus kwestie van coax in pluggen en zenders van het basispakket zijn gewoon in HD kwaliteit?
Kijk zelf ook even op hun site.. lijkt me logischer:

In het basispakket van TriNed zitten minimaal 85 zenders waarvan meer dan 30 met HD-kwaliteit. Daarnaast een zender in Ultra-HD (4K), analoge en digitale radio.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Had ik gezien, maar ik ben alleen Ziggo gewend en dan heb je zonder smartcard geen HD dus vandaar de vraag, dat gedeelte is me niet geheel duidelijk.

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01 16:21
Ja hoor alle meeste bekeken NL-zenders (alle NPO, alle RTL en SBS zenders) zijn in HD.
In Eindhoven hebben ze ook nog een actie om 1 jaar lang gratis het pluspakket of Fox-sport (geloof ik) te kijken en daarvoor krijg je ook van TriNed een smartcard die je in je tv of ik je decoder kunt stoppen.
Ik heb al jaren een Humax 5200C en ik kon hem daar instoppen en had zo goed als meteen de extra zenders uit het pluspakket!

Have Fun Funske

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:05
Krijg je soms wel, want in je volgorde van zenders zitten ook een aantal tussen welke tot het pluspakket horen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Pietje555
mdlaat schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:39:
[...]

Ik mis alleen de newsserver die er bij on bij zat, maar goed, dat wist ik van te voren en is ook los vast wel te regelen.
Wat ik nog een veel groter gemis vind is dat je geen webspace hebt. Wel, 100 mb en na verzoek 500mb, maar dat schiet natuurlijk niet op met imap mailserver. Ziggo had 5 gig voor imap. Dit heb ik helaas nergens op de site van Trined gelezen. Gebruik nu maar weer pop3 met 2 weken op de server laten.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• ik222
  • Niet online
Pietje555 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 21:06:
[...]

Wat ik nog een veel groter gemis vind is dat je geen webspace hebt. Wel, 100 mb en na verzoek 500mb, maar dat schiet natuurlijk niet op met imap mailserver. Ziggo had 5 gig voor imap. Dit heb ik helaas nergens op de site van Trined gelezen. Gebruik nu maar weer pop3 met 2 weken op de server laten.
Waarom zou je überhaupt mail van je provider willen? Alleen maar lastig als je ooit wilt wisselen. Dan kan je beter Gmail / Outlook live nemen of anders voor een paar euro per maand je eigen domein met email hosting afnemen ergens.

• Pietje555
@ik222 Ik heb een domein met email hoisting, maar gebruikte de imap van Ziggo als backup. Mijn hoisting kan ook maar 500 mb dus moet ik ook daar pop gebruiken. Gmail en Outlook zijn gratis wat het voor mij al minder aantrekkelijk maakt (niks is gratis, consument is het product).

• ik222
  • Niet online
Pietje555 schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:45:
@ik222 Ik heb een domein met email hoisting, maar gebruikte de imap van Ziggo als backup. Mijn hoisting kan ook maar 500 mb dus moet ik ook daar pop gebruiken. Gmail en Outlook zijn gratis wat het voor mij al minder aantrekkelijk maakt (niks is gratis, consument is het product).
Die gratis diensten ben ik ook geen fan van, maar er zijn genoeg betrouwbare partijen waar je voor 5 tot 10 euro per maand gewoon 10 of zelfs 50GB ruimte krijgt met een eigen domein. TransIP bijvoorbeeld.

Zelf host ik mijn mail helemaal zelf maar dan heb je naast aardig wat kennis ook een backup locatie e.d. nodig idd, dus dat is niet voor iedereen een optie.

• Bosfazant
Heb een Zgemma OpenATV DVB-C ontvanger met geintegreerde card-reader.
Gewone kanalen gaat perfect maar ik krijg de kanalen die gebruik maken van de smartcard van Trined niet aan het werk. Ontvanger ziet wel de kanaal info maar verder blijft beeld zwart. |:(

Heeft hier iemand ervaring mee?

• funske
Bosfazant schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:18:
Heb een Zgemma OpenATV DVB-C ontvanger met geintegreerde card-reader.
Gewone kanalen gaat perfect maar ik krijg de kanalen die gebruik maken van de smartcard van Trined niet aan het werk. Ontvanger ziet wel de kanaal info maar verder blijft beeld zwart. |:(

Heeft hier iemand ervaring mee?
Welke kanalen werken niet?
Gaat het om die gratis jaar Pluspakket of Fox-sport? Zo ja, heb je jezelf aangemeld voor die extra kanalen??? :+

Have Fun Funske

• Bosfazant
funske schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 23:09:
[...]

Welke kanalen werken niet?
Gaat het om die gratis jaar Pluspakket of Fox-sport? Zo ja, heb je jezelf aangemeld voor die extra kanalen??? :+
Het gaat om de pluskanalen, ja ik heb me er voor aangemeld en op m'n SmartTV beneden werkt alles wel naar behoren met een CI+ module.
Echter de tv boven is wat ouder en heeft die mogelijkheid niet, vandaar de extra ontvanger. De gewone kanalen werken wel, maar de pluskanalen niet.

• funske
Bosfazant schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:50:
Het gaat om de pluskanalen, ja ik heb me er voor aangemeld en op m'n SmartTV beneden werkt alles wel naar behoren met een CI+ module.
Echter de tv boven is wat ouder en heeft die mogelijkheid niet, vandaar de extra ontvanger. De gewone kanalen werken wel, maar de pluskanalen niet.
Als dezelfde kaart beneden wel prima werkt en boven niet, dan zal het toch wel aan het aparaat boven liggen.
Mocht je 2 verschillende cards hebt zou ik een keer wisselen en kijken of het misschien aan de kaart ligt.
Maar ik denk dat er iets mis is met, of niet goed ingesteld is op, de extra ontvanger boven.

Have Fun Funske

• Bosfazant
funske schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:04:
[...]

Als dezelfde kaart beneden wel prima werkt en boven niet, dan zal het toch wel aan het aparaat boven liggen.
Mocht je 2 verschillende cards hebt zou ik een keer wisselen en kijken of het misschien aan de kaart ligt.
Maar ik denk dat er iets mis is met, of niet goed ingesteld is op, de extra ontvanger boven.
Dat heb ik al geprobeerd en ik weet zeker dat het de instelling op de Zgemma OpenATV zijn, echter ik weet niet welke instellingen ik moet hebben voor de Trined Smartcard in de Oscam driver. Heb wel wat gevonden voor Ziggo maar dit werkt natuurlijk niet voor Trined:

[reader]
label = ziggo
description = Ziggo
protocol = internal
device = /dev/sci0
caid = 0604
boxkey = 1122334455667788
rsakey = 3C8633AAC0D367533DEC7BB2EEEDEB8CA3ADA52E58B99BB34672783277A1DAAC3B6106AD0909774E031B2A6E30195B437683AD0FC599B87D08CEA47BE1B6C76A
detect = cd
mhz = 450
cardmhz = 500
ident = 0604:000000,000001,000002,000003
group = 1,2
emmcache = 1,3,2,0
auprovid = 5644

Iemand enig idee en heeft iemand dit al aan de praat op een OpenATV box?

Thanks!

• dewaal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-03 21:29
gaat Trined ook leveren in de oud XMS gebieden. Nu telfort gaat stoppen met DVB-C?

• funske
Sinds afgelopen donderdag valt internet regelmatig uit.
Donderdagmiddag gebeld met klantenservice en een uurtje later kreeg ik een sms-je dat het probleem opgelost was. En dat was ook inderdaad zo.

Maar sindsdien heb ik regelmatig dat de verbinding weer wegvalt en dan komt hij een aantal seconden later weer terug.
Als je de hele dag internetradio luistert, valt het wegvallen van internet uiteraard meteen op.
Geen idee wat er mis kan zijn.

Zijn er meer mensen die sinds kort in de AB in Eindhoven een nieuwe aansluiting bij TriNed hebben??
Zo ja, werkt bij jullie alles gewoon?

Have Fun Funske

• mdlaat
funske schreef op zondag 16 september 2018 @ 18:34:
Sinds afgelopen donderdag valt internet regelmatig uit.
...
Zijn er meer mensen die sinds kort in de AB in Eindhoven een nieuwe aansluiting bij TriNed hebben??
Zo ja, werkt bij jullie alles gewoon?
in Eindhoven - VB (komende vanaf ON) klapt het er ook zo nu en dan even uit. Vandaag zelfs 4 keer blijkbaar. Zie dit screenshot van de (door trined geleverde) Fritzbox:
https://i.imgur.com/9lMP60Z.png

Edit: Als dat bij ON 2x per jaar gebeurde was het veel.

[Voor 5% gewijzigd door mdlaat op 18-09-2018 00:07]

• jwgoverg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:45
Bij mij in Bernheze lijkt er ook iets mis. De hele week al slecht, gister even gemeten ~15 download maar wel ~450 upload. Nu 's ochtends haal ik wel 520 download. Dus vanavond nog even testen of het dan weer slecht is. Voor gisteren gaf de Fritz box hier ook 5 connecties aan.

• Bosfazant
Hier in Eindhoven - Koudenhoven ook af en toe een hick up, verder wel de juiste snelheid.

Toch maar eens even kamervragen gaan stellen :)

• funske
Bosfazant schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:52:
Hier in Eindhoven - Koudenhoven ook af en toe een hick up, verder wel de juiste snelheid.

Toch maar eens even kamervragen gaan stellen :)
Ook ik had vandaag weer last van hick-up’s. Dus via Messenger weer contact opgenomen. Zij kunnen nakijken hoe vaak de verbinding weg is gevallen en dat was inderdaad zo.
Vervolgens gaven ze het advies om de nieuwe software (versie 7.0) voor de Fritz!box te installeren; een update uitvoeren dus.

Maar als ik de enige ben die klaagt zullen ze weinig actie ondernemen.
Dus mijn tip: neem contact op met klantenservice, ook al heb je alleen maar last van hick-up’s!! Als je niets doet wordt er ook niets gedaan.

Nu maar weer afwachten of die update van de Fritzbox iets heeft geholpen.

Have Fun Funske

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-03 20:30
jwgoverg schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 07:32:
Bij mij in Bernheze lijkt er ook iets mis. De hele week al slecht, gister even gemeten ~15 download maar wel ~450 upload. Nu 's ochtends haal ik wel 520 download. Dus vanavond nog even testen of het dan weer slecht is. Voor gisteren gaf de Fritz box hier ook 5 connecties aan.
Zelfde probleem had ik maandag, ook in Bernheze. Download kwam niet boven de 20-40 uit en upload zat 'maar' op max. 600 (terwijl ik 1000 abbo heb).

Dagen daarna geen tijd gehad om het te testen. Is toch wel een flink verschil of je nou 1000 hebt of max 40 download...

Verder laatste tijd nogal wat problemen met wegvallen van de Wifi (Fritz!box 7560), eerst maar eens zelf kijken naar wat kanaal settings ed.

• mdlaat
Hebben er meer mensen last van een slecht werkende EPG op het niet-interactieve dvb-c?

De EPG laat 90% van de tijd slechts het huidige en het volgende programma zien, m.u.v. de zender die je op dat moment kijkt, die wordt wel voor +/- een dag vooruit weergegeven.

Ik kom van Ons Net, en daar werkte de EPG prima (op dezelfde tv). Alle zenders 4 dagen vooruit. Aan mijn kant is eigenlijk niets veranderd behalve de provider en het glasvezelkastje wat daar bij hoort. De coax gaat rechtstreeks van tv naar het glasvezelkastje.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

• funske
mdlaat schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:39:
Hebben er meer mensen last van een slecht werkende EPG op het niet-interactieve dvb-c?

De EPG laat 90% van de tijd slechts het huidige en het volgende programma zien, m.u.v. de zender die je op dat moment kijkt, die wordt wel voor +/- een dag vooruit weergegeven.

Ik kom van Ons Net, en daar werkte de EPG prima (op dezelfde tv). Alle zenders 4 dagen vooruit. Aan mijn kant is eigenlijk niets veranderd behalve de provider en het glasvezelkastje wat daar bij hoort. De coax gaat rechtstreeks van tv naar het glasvezelkastje.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Daar heb ik de laatste dagen ook last van (gehad). Maar het lijkt er op dat de EPG (opnieuw) gevuld wordt zodra de tv (of ontvanger) aanzet.
In eerste instantie lijkt hij leeg, maar na een paar minuten is hij toch helemaal gevuld. Zojuist nog even gekeken en hij is tot zaterdag gevuld.

Have Fun Funske

• Bosfazant
funske schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:05:
[...]

Ook ik had vandaag weer last van hick-up’s. Dus via Messenger weer contact opgenomen. Zij kunnen nakijken hoe vaak de verbinding weg is gevallen en dat was inderdaad zo.
Vervolgens gaven ze het advies om de nieuwe software (versie 7.0) voor de Fritz!box te installeren; een update uitvoeren dus.

Maar als ik de enige ben die klaagt zullen ze weinig actie ondernemen.
Dus mijn tip: neem contact op met klantenservice, ook al heb je alleen maar last van hick-up’s!! Als je niets doet wordt er ook niets gedaan.

Nu maar weer afwachten of die update van de Fritzbox iets heeft geholpen.
Na de update geen hick-ups meer gehad.

• funske
Bosfazant schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 19:22:
[...]
Na de update geen hick-ups meer gehad.
Ik ook niet meer!!

Have Fun Funske

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 10:01

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

hoe werkt de dbv-c? Ik ga overstappen van ziggo naar trined, ivm tv via coax(zodat ik niet alle kabels moet gaan vervangen)
Wordt dat in je huis gesplitst? Of doet de router dat?

• Barre73
sander817 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:41:
hoe werkt de dbv-c? Ik ga overstappen van ziggo naar trined, ivm tv via coax(zodat ik niet alle kabels moet gaan vervangen)
Staat gewoon op hun website hoor:

https://www.trined.nl/kla...gestelde-vragen/radio-tv/

Aan je glasvezelaansluiting komt dus een modem met een coax aansluiting. Daar sluit je al je huidige kabels op aan. Met bijvoorbeeld een splitter.

• funske
sander817 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:41:
Je krijgt een Huawei kastje:
https://tweakers.net/ext/f/kL4Na7JhEzX07jzAPQ966sOF/thumb.jpg

Links, de groene kabel komt van het glasvezel aansluiting.
De grijze kabel gaat naar de Fritz!Box
De zwarte is de voeding.
En de meest rechtse is de coaxkabel

Daarnaast (of erboven of ergens anders) wordt de Fritz!Box opgehangen:
https://tweakers.net/ext/f/uwXmyAjuwhjUGcp2Gmgcy9CO/thumb.jpg
En dat is dan je internet-router.

Have Fun Funske

• DnAchtse
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-02 16:29
Dus wanneer er verder geen gebruik gemaakt wordt van telefonie, is het omzetten naar je eigen router een klein kunstje?
Eventuele iTV op apart (eerder ergens aangegeven) VLAN, verder de wan omzetten naar PPPoE en gaan...of zie ik nog iets over het hoofd?

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 10:01

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

En wat is de kwaliteit van de streams? Vergelijkbaar met Ziggo qua bitrates?

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
sander817 schreef op zondag 30 september 2018 @ 08:58:
In principe zou dat beter kunnen zijn aangezien Ziggo/UPC tegenwoordig apparatuur heeft waarmee ze ook de bitrate van de HD kanalen kunnen knijpen zoals ze al jaren doen met de SD kanalen. Ik kan me niet voorstellen dat Trined heeft geïnvesteerd in dergelijke apparatuur aangezien het hun niets oplevert. Zij gebruiken immers de coax alleen voor DVB-C en niet voor andere diensten zoals wel het geval is bij Ziggo/UPC. Ruimte genoeg dus voor RTV kanalen. De hamvraag is daarom welke bronsignalen Trined gebruikt. Als dat dezelfde bronsignalen zijn als Ziggo/UPC, dan kan de kwaliteit voor de klant beter zijn.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
sander817 schreef op zondag 30 september 2018 @ 08:58:
Zie hier.

• mdlaat
funske schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:24:
Daar heb ik de laatste dagen ook last van (gehad). Maar het lijkt er op dat de EPG (opnieuw) gevuld wordt zodra de tv (of ontvanger) aanzet.
In eerste instantie lijkt hij leeg, maar na een paar minuten is hij toch helemaal gevuld. Zojuist nog even gekeken en hij is tot zaterdag gevuld.
Nou bij mij blijft het ellende. Alleen huidige & volgende programma voor alle zenders.

Trined heeft mij het glasvezelkastje en de tv laten resetten, en wijst nu naar LG (de fabrikant van mijn tv). Tegen beter weten in (want tot het moment van overstap naar Trined werkte het prima) heb ik het daar ook gemeld, maar mijn water zegt me dat ik hun antwoord al weet.

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-03 00:03
RichieB schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 10:25:
Ik heb de DVB-C aangesloten op een HD Homerun die ik weer heb gekoppeld aan Tvheadend. Als ik daarmee een NPO 1 HD stream opneem zegt media info er dit over:
Kun je iets meer delen over je setup?
Ik heb ook een HDHomeRun Expand gekocht en sinds gisteren Trined in Eindhoven.
Eerst met Plex rechtstreeks geprobeerd.. werkt op zich wel OK, had de guide mapping van Ziggo moeten gebruiken.

Echter dan kloppen series niet helemaal. RTL nieuws zie ik wel in de gids maar als ik zeg alle RTL nieuws opnemen, zegt hij dat er niks op te nemen is. Lijkt mij echt een EPG issue.

Voor de gein even TVHeadend en Antennas geinstalleerd. Met wat moeite heb ik de kanalen en EPG in TVHeadEnd werkend. Even snel een opname en live stream geprobeerd .. lijkt goed te werken en de EPG in TVHeadEnd snapt wel de relaties tussen alle RTL nieuws afleveringen. Heb nu via Antennas koppeling gemaakt met TVHeadEnd met XMLTV als EPG. Echter tunen lukt nog niet in Plex zelf.

Wat gebruik jij als TV software? Kodi? Plex?

• RichieB
  • Nu online
MMaster23 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 23:40:
[...]

Wat gebruik jij als TV software? Kodi? Plex?
Ik gebruik Kodi (op een Vero 4k). Plex heb ik even mee gespeeld maar werd gek van het transcoden terwijl dat nergens voor nodig was.

• PiwiKiwi
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-01 08:14
Hallo,

Ik overweeg de overstap naar Trined, in Eindhoven. Nu zit ik bij Telfort Glasvezel en deze bevalt goed maar is beperkt kwa snelheid.

De Telfort apparatuur bestaat uit een glasvezelmodem in de meterkast waar een tv settopbox EN een wifirouter aanhangen. De wifirouter heb ik vervangen door mijn eigen Apple Airport router welke verbonden is met meerdere Apple routers in Bridge mode.

Ik wil graag mijn zeer goed werkend netwerk aansluiten op de nieuwe apparatuur, hierbij moet ik aangeven dat ik meerdere Xbox Ones en een PS4 tegelijkertijd gebruik....

Schijnbaar is de hardware setup van Trined echt anders. Is de apparatuur van Trined a) compatibel met dit plan en b) stabiel en betrouwbaar genoeg om met meerdere mensen tegelijk online te kunnen gamen?

Bedankt voor alle eventuele tips.

Paul.

• RichieB
  • Nu online
In welke mate denk je dat een TriNed aansluiting anders is? Wat jij beschrijft is vrij standaard (behalve je game-fetisj dan).

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Heb een internetverbinding op het Rekam netwerk (500/500 Mbit). Qua stabiliteit en prijs niks te klagen. Voor de beveiliging draai ik sinds anderhalf jaar een PFsense box met allerhande packages om het persoonlijk verder dicht te timmeren. Mijn oude cisco firewall kon de snelheid niet goed aan.

Een van de zaken die ik graag wil hebben is gebruik maken van een eigen DNS server provider (OpenDNS) waarbij mijn eigen request worden doorgestuurd naar OpenDNS. Tot voorkort draaide dit allemaal perfect.

Bij een recente test kwam ik er achter dat het DNS adres van Trined wordt gebruikt en de DNS adressen van OpenDNS niet worden gebruikt. Weten jullie of er recentelijk wat gewijzigd is in het DNS beleid van Trined?

Ik krijg het nu alleen aan de praat als ik i.p.v. de "DNS resolver" -> "DNS forwarder" in PFSense gebruik. Met de laatste optie kan ik helaas geen gebruik maken van "pfBlockerNG" om internetgebruikers van specifieke landen uit te sluiten mijn IP te scannen.

Heeft een van jullie nog een idee wat ik over het hoofd zie?

[Voor 4% gewijzigd door Black Piet op 19-10-2018 00:37. Reden: taalvoudje ;-)]

Mooooooeeeee......

• RichieB
  • Nu online
Black Piet schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 00:34:
Bij een recente test kwam ik er achter dat het DNS adres van Trined wordt gebruikt en de DNS adressen van OpenDNS niet worden gebruikt. Weten jullie of er recentelijk wat gewijzigd is in het DNS beleid van Trined?
Ik heb geen ervaring met pfSense maar wel met netwerken. :) De clients in je LAN gebruiken de DNS server die jouw DHCP server meegeven. Welke DHCP server geeft de IP adressen uit in jouw LAN?
Ik krijg het nu alleen aan de praat als ik i.p.v. de "DNS resolver" -> "DNS forwarder" in PFSense gebruik. Met de laatste optie kan ik helaas geen gebruik maken van "pfBlockerNG" om internetgebruikers van specifieke landen uit te sluiten mijn IP te scannen.
Dit klinkt alsof je in LAN je pfSense systeem als DNS server wilt gebruiken. De DHCP server op jouw LAN geeft dan als DNS server het IP adres van pfSense door. Controleer dat eerst. Op pfSense draait kennelijk een filter (pfBlockerNG) dat de DNS verzoeken/antwoorden filtert. Als je niet de TriNed DNS resolvers wilt gebruiken maar die van OpenDNS moet je het zoeken in DNS server instellingen van pfSense.

• haven231
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-10-2018
Hi all,

ik zou graag van de Fritzbox via een switch naar 2 TV's gaan maar dat werkt niet.
Rechtstreeks van FB naar TV wel.
Ik heb Trinet gebeld over welke switch wel zou werken maar krijg als antwoord eentje zonder IGMP aan en geen managed switch.

heeft er iemand hetzelfde geprobeerd en werkend gekregen? en zou ik dan het merk en typenr. van de switch mogen hebben?

alvast bedank,

gr Hank

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:56
Hoe kom ik achter mijn trined wachtwoord?

Ik probeer mijn USG router in te stellen, maar ik kom er nog niet uit.

PPPOE
Username --> Gevonden in FritzBox
Wachtwoord
--> Gevonden is: Trined

Volgende vraag: hoe de USG in te stellen zodat deze direct op het glasvezelmodel werkt? Ik ga me er nog verder in verdiepen, maar het zou me enorm helpen om deze stap niet helemaal uit te hoeven vogelen.

Edit: het is gelukt. Na instellen van VLAN van de WAN werkte het.

[Voor 48% gewijzigd door Joris748 op 02-11-2018 21:20]

• PiwiKiwi
RichieB schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 16:42:
In welke mate denk je dat een TriNed aansluiting anders is? Wat jij beschrijft is vrij standaard (behalve je game-fetisj dan).
@RichieB

Ik las ergens dat de wifirouter die bij Trined aan het glasvezelmodem hangt niet vervangen kon worden door een eigen router. Daarmee zou mijn setup mogelijk niet meer werken, vandaar. Ben als de dood dat mijn gaming netwerk om wat voor reden niet meer werkt, zoals destijds toen ik de originele wifirouter van Telfort nog gebruikte....

Kortom: kan ik mijn bestaand netwerk, dat begint met een Apple wifirouter, gewoon plug-en-play in het Trined glasvezelmodem klikken?

Thanks.

P.s.: heeft iemand misschien een afbeelding of zo, waarin te zien is uit welke onderdelen de Trined installatie bestaat? Ik denk dus vooral aan: glasvezelmodem met aangesloten STB, telefoonlijn en router.... :) Ik probeer een plaatje toe te voegen maar er gaat vanalles mis, ik heb zelf een Genexis glasvezelmodem met van links naar rechts de aansluitingen: telefoon, internet router, stb, coax, glasvezel input.

[Voor 20% gewijzigd door PiwiKiwi op 04-11-2018 09:35]

• funske
PiwiKiwi schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:10:
[...]P.s.: heeft iemand misschien een afbeelding of zo, waarin te zien is uit welke onderdelen de Trined installatie bestaat? Ik denk dus vooral aan: glasvezelmodem met aangesloten STB, telefoonlijn en router.... :) Ik probeer een plaatje toe te voegen maar er gaat vanalles mis, ik heb zelf een Genexis glasvezelmodem met van links naar rechts de aansluitingen: telefoon, internet router, stb, coax, glasvezel input.
Zie een paar postings hierboven!! :'(

Have Fun Funske

• RichieB
  • Nu online
@PiwiKiwi het is prima mogelijk om je eigen router te gebruiken en de FritzBox uit te zetten. Zoek maar even in dit draadje.

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
PiwiKiwi schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:10:
Kortom: kan ik mijn bestaand netwerk, dat begint met een Apple wifirouter, gewoon plug-en-play in het Trined glasvezelmodem klikken?
Nee, plug-and-play gaat het niet werken. Je zult op de je router een PPPoE verbinding moeten configureren en een VLAN in moeten stellen om internet werkend te krijgen.
PPPoE: Username kun je vinden in de FRITX!Box admin pagina onder Internet > Account information, password is 'trined'.
VLAN: Op de WAN poort waarop ook je PPPoE verbinding is geconfigureerd, gebruik je VLAN tag 4.

Mocht je ook televisie willen afnamen; daarvoor heb ik nog geen oplossing gezien waarmee je van de FRITZ!Box afkomt (mocht iemand iets zijn tegen gekomen, ik houd me aanbevolen!).

• PiwiKiwi
@RichieB @Roeltjuh

Okee, jullie reakties lijken mekaar een beetje tegen te spreken (no offense), maar als ik tv/telefoon/internet wil afnemen zit ik waarschijnlijk aan de geleverde (Fritzbox) router vast, dus?

Nou hoeft dat niet persé een probleem op te leveren....maar het maakt me wel huiverig, heb erg veel gedoe gehad met mijn multiplayer verbinding in het verleden waar ik niet naar terug verlang.

Ik zal nog wel een tijdje de kat uit de boom kijken.

Bedankt, ondertussen. _/-\o_

• RichieB
  • Nu online
@PiwiKiwi nee hoor, het VOIP wachtwoord voor telefonie kan je gewoon uit je Fritz!Box halen (zoek in dit topic) en voor TV moet je het juiste VLAN doorzetten. Dan kan de Fritz!Box gewoon uit.

• Joris748
Roeltjuh schreef op zondag 4 november 2018 @ 18:40:
[...]

Nee, plug-and-play gaat het niet werken. Je zult op de je router een PPPoE verbinding moeten configureren en een VLAN in moeten stellen om internet werkend te krijgen.
PPPoE: Username kun je vinden in de FRITX!Box admin pagina onder Internet > Account information, password is 'trined'.
VLAN: Op de WAN poort waarop ook je PPPoE verbinding is geconfigureerd, gebruik je VLAN tag 4.

Mocht je ook televisie willen afnamen; daarvoor heb ik nog geen oplossing gezien waarmee je van de FRITZ!Box afkomt (mocht iemand iets zijn tegen gekomen, ik houd me aanbevolen!).
Als je niet kiest voor interactieve TV, ben je onafhankelijk van je netwerk.

Het modem splitst het TV signaal af naar coax. Grote voordeel: geen settop box nodig, direct kijken via DVB-C tuner.

• Roeltjuh
  • Niet online
PiwiKiwi schreef op zondag 4 november 2018 @ 21:33:
@RichieB @Roeltjuh

Okee, jullie reakties lijken mekaar een beetje tegen te spreken (no offense), maar als ik tv/telefoon/internet wil afnemen zit ik waarschijnlijk aan de geleverde (Fritzbox) router vast, dus?

Nou hoeft dat niet persé een probleem op te leveren....maar het maakt me wel huiverig, heb erg veel gedoe gehad met mijn multiplayer verbinding in het verleden waar ik niet naar terug verlang.

Ik zal nog wel een tijdje de kat uit de boom kijken.

Bedankt, ondertussen. _/-\o_
Voor wat betreft het internetverkeer kun je in de FRITZ!Box een instelling maken die ervoor zorgt dat alle verkeer 1-op-1 wordt doorgestuurd naar je eigen router. Hiermee heb je geen last meer van NAT e.d. in de FRITZ!Box.
RichieB schreef op zondag 4 november 2018 @ 21:37:
@PiwiKiwi nee hoor, het VOIP wachtwoord voor telefonie kan je gewoon uit je Fritz!Box halen (zoek in dit topic) en voor TV moet je het juiste VLAN doorzetten. Dan kan de Fritz!Box gewoon uit.
Heb je dit zelf voor elkaar gekregen met interactieve televisie?
De manier zoals die bij bijv. KPN wordt gebruikt krijg ik niet aan de praat. Zenderinformatie, TV-gids en de interactieve features krijg ik wel, maar live televisie niet.
Joris748 schreef op maandag 5 november 2018 @ 06:51:
[...]

Als je niet kiest voor interactieve TV, ben je onafhankelijk van je netwerk.

Het modem splitst het TV signaal af naar coax. Grote voordeel: geen settop box nodig, direct kijken via DVB-C tuner.
Klopt. Ik doelde inderdaad op interactieve televisie.

[Voor 31% gewijzigd door Roeltjuh op 05-11-2018 16:00]

• RichieB
  • Nu online
Roeltjuh schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:58:
[...]

Heb je dit zelf voor elkaar gekregen met interactieve televisie?
De manier zoals die bij bijv. KPN wordt gebruikt krijg ik niet aan de praat. Zenderinformatie, TV-gids en de interactieve features krijg ik wel, maar live televisie niet.
Nee, ik heb nooit interactieve TV van TriNed gehad, maar technisch gezien lijkten me er geen belemmeringen om dat op je eigen router aan de praat te krijgen.

• Bosfazant
Heb uiteindelijk m'n Zgemma boxje aan het decoderen gekregen met een smartcard van Trined. _/-\o_

Voor wie ook zoiets wil doen hieronder wat informatie.

Je moet eerst de juiste oscam driver downloaden, google maar op enigma2-plugin-softcams-oscam.emu-11400-r767_openatv_all.ipk

Dan de configuratiefiles, deze staan in de box in /usr/keys, je kunt hier vanaf je pc bij met een ftp client.

oscam.user:

[account]
user = linuxsatsupport
group = 2
au = 1

oscam.server:

# Read more: http://www.streamboard.tv.../doc/txt/oscam.server.txt

[reader]
label = trined
description = trined smartcard
protocol = internal
device = /dev/sci0
caid = 0628
boxkey = 1122334455667788
rsakey = <<zelf opzoeken>>
detect = cd
detect_seca_nagra_tunneled_card = 0
mhz = 600
cardmhz = 600
ident = 0628:000000
group = 2
emmcache = 1,3,2

oscam.conf:

[global]
logfile = /dev/tty
clienttimeout = 4000
clientmaxidle = 300
netprio = 1
nice = -1
maxlogsize = 1000
waitforcards = 0
preferlocalcards = 1
dropdups = 1
lb_mode = 1
lb_save = 100
lb_reopen_mode = 1

[streamrelay]
stream_relay_enabled = 0

[dvbapi]
enabled = 1
au = 1
pmt_mode = 0
delayer = 60
ecminfo_type = 1
user = linuxsatsupport
read_sdt = 1
write_sdt_prov = 1
extended_cw_api = 1
boxtype = dreambox

[webif]
httpport = 8888
httpshowmeminfo = 1
httpshowuserinfo = 1
httpshowcacheexinfo = 1
httpshowecminfo = 1
httpshowloadinfo = 1
httpallowed = 127.0.0.1,192.1.0.0-192.168.255.255
http_status_log = 1

[newcamd]
port = 10001@
key = 0102030405060708091011121314
mgclient = 1
keepalive = 1

[cccam]
port = 12000
version = 2.1.3
ignorereshare = 0
stealth = 1
keepconnected = 1

[reader]
label = trined
description = trined smartcard
protocol = internal
device = /dev/sci0
boxkey =
rsakey =
detect = cd
group = 2
emmcache = 1,3,2

Natuurlijk moet je een originele Trined smartcard hebben en je moet even de RSA key van Ziggo (??) opzoeken op internet. Ik heb hem voor de zekerheid maar even uit de file gehaald.

Succes voor iedereen die dit ook wil.

• Pietje555
Het glasvezelmodem wat ze bij mij geplaatst hebben heeft naast de coax aansluiting 4 LAN poorten. In 1 poort zit mijn Fritzbox met een thuis netwerk (switch en wifi AP's)
Kan ik op de andere LAN poorten ook modems plaatsen en zo andere netwerken opzetten? bv een game netwerk.
Glas modem

• ik222
  • Niet online
Nee dat gaat niet werken, enkel poort 1 zal überhaupt aan staan voor je TriNed abonnement. Maar los daarvan kan je op je TriNed abonnement maar één keer een PPPoE sessie opzetten waarop je dan het publieke IP voor je verbinding krijgt (dat doet je Fritzbox), dus al zouden er meer poorten open staan op dat modem dan nog brengt je dat niets. Je eigen netwerk moet je bouwen achter de router die de PPPoE sessie maakt, in jou geval dus achter de Fritzbox.

Op die andere poorten kunnen afhankelijk van het netwerk waarop je zit soms wel andere providers of lokale koppelingen geactiveerd worden.

[Voor 31% gewijzigd door ik222 op 12-11-2018 22:08]

• Thijs_ehv
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-03 20:41
Ik begin toch een beetje simpel te.worden van het niet vooruit kunnen spoelen op de commercielen. Kijk eigenlijk alleen met de trined app icm chromecast.

Weet iemand of dit clientside of serverside wordt afgedwongen? Lijkt me een normale stream, met wat authenticatie stuff er omheen?

Je leest het goed, ik ben op zoek naar een omweggetje. Iemand al eens iets geprobeerd, voordat ik zelf aannde slag ga met een proxy om wat te sniffen ?

• funske
Voor zover ik weet wordt dit door de ‘commerciële’ afgedwongen.
Maar als het goed is heb je ook DVB-C en dan kun je commerciële porogramma’s opnemen en zoveel doorspoelen als jij wilt. Bijv. Met een Humax 5200C; 2 programma’s opnemen en eventueel een 3ᵉ kijken.
Maar er zijn ook andere apparaten waarmee je DVB-C kunt opnemen.

Het is maar een suggestie!!
Mocht je een Humax 5200C willen stuur me dan maar een pm; ik heb er nog een in de verkoop

[Voor 3% gewijzigd door funske op 26-11-2018 23:29]

Have Fun Funske

• hdeweert
  • Laatst online: 27-01 21:22
Kan iemand mij vertellen wat de maten zijn van het glasvezel modem dat Trined binnenkort bij mij gaat installeren zijn? En hoelang het aansluitsnoer is tussen de glasvezel aansluiting en het glasvezel modem.in mijn meterkast is nl wijnig ruimte en afhankelijk van deze maten moet ik een aantal aanpassingen doen in de meterkast.

• funske
hdeweert schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:25:
Kan iemand mij vertellen wat de maten zijn van het glasvezel modem dat Trined binnenkort bij mij gaat installeren zijn? En hoelang het aansluitsnoer is tussen de glasvezel aansluiting en het glasvezel modem.in mijn meterkast is nl wijnig ruimte en afhankelijk van deze maten moet ik een aantal aanpassingen doen in de meterkast.
Voor de afbeeldingen zie hier.

Het glasvezelmodem is 11,5 x 13, de Fritz!Box is 22,5 x 16,5 en tussen deze twee zit een gewone netwerksites van ± 1 meter.......

Have Fun Funske

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:06
* the-edge meldt zich in het topic :w

Bij ons komt Q1 2019 glasvezel en kan ik o.a. kiezen voor Trined. Ik ga dit topic dus even doornemen en in de gaten houden.
Mijn 1e blik in dit topic laat me geen negatieve indruk achter, klopt dat?

[Voor 19% gewijzigd door the-edge op 10-12-2018 09:19]

• funske
Inderdaad, je komt weinig negatieve reacties tegen; gewoon omdat ze kwaliteit leveren!
Het enige is dat ze een Fritz!box leveren, waarvan niet iedereen gecharmeerd is!

Have Fun Funske

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Als hier eindelijk glasvezel komt te liggen ga ik ook voor Trined, heb me al aangemeld. Heb van tevoren contact gehad met ze en ik mocht mijn eigen modem/router (Asus AC-RT87U) gewoon in gebruik nemen zonder hun Fritzlbox (pun intended). Gelukkig mag dat bij hun, bij Ziggo kan ik hem er niet tussenuit laten helaas.

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:42
Ik heb al wat in dit topic gezocht maar vind toch niet helemaal wat ik zoek. Wij krijgen in mei 2019 hier glas van EFiber en Trined. Het eerste jaar zitten we verplicht bij Trined, daarna mag je kiezen.

Nu ben ik momenteel ook aan het verbouwen en ik vind het eigenlijk zonde om nog COAX-kabel te gaan trekken naar m'n TV. Techniek van de 20e eeuw wat mij betreft..
Maar... om nou 6,50 per maand te gaan betalen voor een IPTV (interactieve) ontvanger van Trined... nee, zonde. Wij kijken weinig TV, vooral Netflix etc.

Is er nog een andere mogelijkheid? Bijvoorbeeld zelf een IPTV ontvanger kopen en via UTP op de Fritzbox aansluiten? Gaat dat werken? Welke moet ik dan kopen?

Of zal ik toch nog maar een COAX-kabel gaan trekken.... *zucht*

• zaphod_b
Sp33dFr34k schreef op maandag 10 december 2018 @ 12:39:
Als hier eindelijk glasvezel komt te liggen ga ik ook voor Trined, heb me al aangemeld. Heb van tevoren contact gehad met ze en ik mocht mijn eigen modem/router (Asus AC-RT87U) gewoon in gebruik nemen zonder hun Fritzlbox (pun intended). Gelukkig mag dat bij hun, bij Ziggo kan ik hem er niet tussenuit laten helaas.
Dat is wel super! Ik heb een Ubiquity Ampifiy HD. Momenteel heb ik bij Ziggo het brakke modem van Ziggo in bridged modus laten zetten, werkt prima. Als dat ook kan met Trined straks maar dan zonder die Fritzbox ertussen, top!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
Bosfazant schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:13:
[...]
Natuurlijk moet je een originele Trined smartcard hebben en je moet even de RSA key van Ziggo (??) opzoeken op internet. Ik heb hem voor de zekerheid maar even uit de file gehaald.

Succes voor iedereen die dit ook wil.
Waarom moet de RSA key van Ziggo ingevoerd worden? Is het netwerk van Trined hetzelfde? Gaat tv over coax met ziggo DVB-C naar Trined glasvezel en komt het hier weer via coax uit de muur?

• Barre73
zaphod_b schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:22:
Ik heb al wat in dit topic gezocht maar vind toch niet helemaal wat ik zoek. Wij krijgen in mei 2019 hier glas van EFiber en Trined. Het eerste jaar zitten we verplicht bij Trined, daarna mag je kiezen.

Nu ben ik momenteel ook aan het verbouwen en ik vind het eigenlijk zonde om nog COAX-kabel te gaan trekken naar m'n TV. Techniek van de 20e eeuw wat mij betreft..
Maar... om nou 6,50 per maand te gaan betalen voor een IPTV (interactieve) ontvanger van Trined... nee, zonde. Wij kijken weinig TV, vooral Netflix etc.

Is er nog een andere mogelijkheid? Bijvoorbeeld zelf een IPTV ontvanger kopen en via UTP op de Fritzbox aansluiten? Gaat dat werken? Welke moet ik dan kopen?

Of zal ik toch nog maar een COAX-kabel gaan trekken.... *zucht*
In Nederland is legale IPTV alleen mogelijk met een decoder van de provider. Dus wat jij wil kan niet.
Ik zou coax en utp trekken. Voor jezelf zou je ook zonder TV kunnen en alleen werken met bijvoorbeeld NLZiet voor wat er op TV is geweest.
Maar mocht je huis een keer willen verkopen dat is het wellicht een klein detail dat het net wat aantrekkelijker maakt dat je beide netwerken hebt liggen. Mochten volgende bewoners bij Ziggo willen, dan hoeven zij geen kabel te trekken.

• RichieB
  • Nu online
@Barre73 wat een onzin. Met een HDHomeRun kan je zelf van je legale coax tv signaal IPTV maken. Dan hoef je geen coax meer te trekken naar je tv en kan je gewoon legaal kijken over utp of WiFi.

• Barre73
RichieB schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 02:18:
@Barre73 wat een onzin. Met een HDHomeRun kan je zelf van je legale coax tv signaal IPTV maken. Dan hoef je geen coax meer te trekken naar je tv en kan je gewoon legaal kijken over utp of WiFi.
Je hebt gelijk. Ik had die optie over het hoofd gezien omdat ik uitging van de leverancier van de signalen. Voor mij is dat dus eigenlijk nog steeds coax maar dan in huis omgebouwd naar IPTV . Maar wellicht inderdaad een optie voor de vraagsteller.

• Joris748
Mag je eigenlijk het glasvezelmodem (Huawei) in een andere ruimte plaatsen dan het AOP? En wat is de maximale lengte van de glasvezel tussen die kastjes?

[Voor 10% gewijzigd door Joris748 op 06-01-2019 22:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Joris748 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 21:54:
Mag het glasvezelmodem (Huawei) in een andere ruimte geplaatst worden als het AOP? Wat is de maximale lengte van de glasvezel tussen die kastjes?
Ja hoor dat kan gewoon, zolang je maar de juiste patchkabel gebruikt en zorgt dat deze niet geknikt wordt of wat dan ook.

Je verlengt dan namelijk gewoon het passieve glasvezel traject dat loopt van de wijkcentrale of nog verder (in het geval van GPON wat TriNed vaak gebruikt staat de actieve apparatuur vaak enkel in bijvoorbeeld een citypop) tot op het Huawei modem bij jou thuis. De maximale lengte daarvan is afhankelijk van de gebruikte apparatuur maar hoe dan ook gaat het stukje in jou huis geen verschil maken.

• Bosfazant
vj_slof schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:29:
[...]

Waarom moet de RSA key van Ziggo ingevoerd worden? Is het netwerk van Trined hetzelfde? Gaat tv over coax met ziggo DVB-C naar Trined glasvezel en komt het hier weer via coax uit de muur?
Geen idee maar het werkt wel.
Op verschillende fora gelezen dat Trined dezelfde RSA key gebruikt als Ziggo.

• RichieB
  • Nu online
@Bosfazant Daar geloof ik helemaal niets van. Ziggo en TriNed zijn concurrenten, waarom zouden ze dezelfde RSA keys gebruiken voor hun Irdeto beveiliging? Volgens mij decodeer je met die RSA key bij TriNed helemaal niets en kan je alleen de onversleutelde kanalen kijken.

• funske
RichieB schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:45:
@Bosfazant Daar geloof ik helemaal niets van. Ziggo en TriNed zijn concurrenten, waarom zouden ze dezelfde RSA keys gebruiken voor hun Irdeto beveiliging? Volgens mij decodeer je met die RSA key bij TriNed helemaal niets en kan je alleen de onversleutelde kanalen kijken.
Dit klopt dus helemaal niet! ABij het afsluiten van mijn abonnement kreeg ik voor 1 jaar het Pluspakket.
Zonder die RSA en boxkey kan ik deze echt niet kijken met mijn Vu+ apparaat.

Have Fun Funske

• RichieB
  • Nu online
@funske Dan zal de Irdeto encryptie waarschijnlijk worden gedaan door de upstream provider van het TV signaal. Neem TriNed het TV signaal misschien af van Ziggo? Of nemen TriNed en Ziggo het signaal af van dezelfde upstream provider? Dan is het verklaarbaar dat er dezelfde Irdeto versleuteling op zit.

Een andere mogelijkheid is dat de RSA / Boxkey die overal te vinden is een soort master key is voor Irdeto in het algemeen maar ook dat zou ik raar vinden.

• Bosfazant
RichieB schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:45:
@RichieB Je decodeerts zeker wel iets, ik heb ook andere RSA keys geprobeerd en die werkten niet, geen RSA key werkt ook niet.
Dus òf het heeft iets te maken met de dat elke Irdeto kaart altijd dezelfde RSA key gebruikt (kan ik me me niet voorstellen) òf inderdaad Ziggo en Trined gebruiken dezelfde RSA key.

• funske
RichieB schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 07:51:
@funske Dan zal de Irdeto encryptie waarschijnlijk worden gedaan door de upstream provider van het TV signaal. Neem TriNed het TV signaal misschien af van Ziggo? Of nemen TriNed en Ziggo het signaal af van dezelfde upstream provider? Dan is het verklaarbaar dat er dezelfde Irdeto versleuteling op zit.

Een andere mogelijkheid is dat de RSA / Boxkey die overal te vinden is een soort master key is voor Irdeto in het algemeen maar ook dat zou ik raar vinden.
Geen idee van wie die keys zijn, maar ze werken bij mij prima op mijn Vu+ Uno4Kse (een geweldig apparaat met 8 tuners!!). Als iemand ze wil hebben dan stuur me maar een pm.

Have Fun Funske

• zaphod_b
RichieB schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 02:18:
Ondertussen alvast de HDHomeRun 4HD aangeschaft. Nu nog met Ziggo, straks met Trined. Werkt prima icm TVHeadend en Oscam. Wel even flink zoeken en pielen om e.e.a. aan de praat te krijgen. Ik draai alles op een Unraid server.
Ben benieuwd hoe soepel straks de overstap naar Trined zal gaan verlopen. Nog paar maanden wachten.

• zaphod_b
Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben is wat voor internetsnelheden jullie halen (bijv via Ookla Speedtest) op een standaard 500/500MB internetverbinding van Trined?

• funske
zaphod_b schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:46:
Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben is wat voor internetsnelheden jullie halen (bijv via Ookla Speedtest) op een standaard 500/500MB internetverbinding van Trined?
Op mijn iMac met directe ethernetverbinding 543 down en 471 upload:
Kabel via router

Op mijn iPad via WiFi 311 down en 434 upload:
WiFi

[Voor 3% gewijzigd door funske op 18-01-2019 14:00]

Have Fun Funske

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:17
Ik haal 453 down en 328 up.

Maar ik kwam er wel achter dat mijn ethernetverbinding misschien het probleem is: eerste meting was 100 down/up: bleek dat ie op 100Mb ipv 1Gb aan de router hing.

PV Output

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:33
zaphod_b schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:46:
480/480 ongeveer

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:33
rutgerw schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:13:
Ik haal 453 down en 328 up.

Maar ik kwam er wel achter dat mijn ethernetverbinding misschien het probleem is: eerste meting was 100 down/up: bleek dat ie op 100Mb ipv 1Gb aan de router hing.
Dan lijkt je bekabeling inderdaad niet in orde. De auto negotiation concludeert ook dat 1000 Mbit niet haalbaar is.

• Shiznit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-03 12:59
Weet iemand van welk tv netwerk trined gebruik maakt ?

Abonnement bij tweak.nl geeft je tv via Canal Digital, en trined ?

Mijn R7 5800X + 3060Ti build op HWInfo -> Zit nu een RX 6800 XT Midnight Black Ed. in 😎

• zaphod_b
Dat zijn nette snelheden! Dank.

• hdeweert
  • Laatst online: 27-01 21:22
Hallo
Even mijn verhaal over Trined. Eind 2018 overgestapt van Telfort naar trined. Dit omdat telfort geen glasvezel wilde aansluiten. Alles verliep soepel en netjes. 2 man sterk sloten het glasvezel modem de Fritz box 7530 en de telefoon aan in de meterkast en leverde het werkend op. Alleen de tv moest ik zelf aan sluiten. Dit ivm het trekken van een netwerk kabel. Deze had ik zelf al voorbereid, omdat ik een telefoon in de meterkast wat vervelend vond heb ik de Fritsbox verplaatst naar een kast onder de tv en daar ook de tv decoder geplaatst alles werkt uitstekend. Ik heb geen vaste verbinding, maar als ik mijn snelheid meet met de Speedtest en de server van trined in st oedenrode meet ik op dit moment 380/405 Mbps. Ondertussen heb ik ook de dect mogelijkheden van de fritsbox ontdekt en gebruik nu ook de bedrade telefoon aansluiting niet meer. Tv beeld ziet er prima uiten indien het uitvalt kan altijd nog via de kabel gekeken worden. Tot zover.

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:41
hdeweert schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:43:
Hallo
Even mijn verhaal over Trined. Eind 2018 overgestapt van Telfort naar trined. Dit omdat telfort geen glasvezel wilde aansluiten. Alles verliep soepel en netjes. 2 man sterk sloten het glasvezel modem de Fritz box 7530 en de telefoon aan in de meterkast en leverde het werkend op. Alleen de tv moest ik zelf aan sluiten. Dit ivm het trekken van een netwerk kabel. Deze had ik zelf al voorbereid, omdat ik een telefoon in de meterkast wat vervelend vond heb ik de Fritsbox verplaatst naar een kast onder de tv en daar ook de tv decoder geplaatst alles werkt uitstekend. Ik heb geen vaste verbinding, maar als ik mijn snelheid meet met de Speedtest en de server van trined in st oedenrode meet ik op dit moment 380/405 Mbps. Ondertussen heb ik ook de dect mogelijkheden van de fritsbox ontdekt en gebruik nu ook de bedrade telefoon aansluiting niet meer. Tv beeld ziet er prima uiten indien het uitvalt kan altijd nog via de kabel gekeken worden. Tot zover.
Korte reactie op: "Dit omdat telfort geen glasvezel wilde aansluiten"

Telfort kan alleen diensten over glasvezel aanbieden als KPN WBA op het glasvezelnetwerk een actieve operator is (eigenlijk allleen Reggefiber netwerken).
Mogelijk is het glasvezelnetwerk bij jou dus niet van Reggefiber maar bijvoorbeeld van e-fiber, Rekam of een ander lokaal initiatief.
TriNed levert alleen in Sint-Oedenrode, Rosmalen en Ypenburg over het Reggefiber netwerk. :)

• Roeltjuh
  • Niet online
Dennis-L schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:34:
[...]
TriNed levert alleen in Sint-Oedenrode, Rosmalen en Ypenburg over het Reggefiber netwerk. :)
Wat betekent in deze 'leveren over'? Mijn aansluiting in Eindhoven is ooit door Reggefiber aangelegd, over dat kabeltje heb ik nu TriNed. Gaat dit dan om de verbinding tussen datacentra en de wijkcentrale o.i.d. waarbij mijn verbinding niet meer over de infrastructuur van Reggefiber gaat?

• Dennis-L
Roeltjuh schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:16:
[...]

Wat betekent in deze 'leveren over'? Mijn aansluiting in Eindhoven is ooit door Reggefiber aangelegd, over dat kabeltje heb ik nu TriNed. Gaat dit dan om de verbinding tussen datacentra en de wijkcentrale o.i.d. waarbij mijn verbinding niet meer over de infrastructuur van Reggefiber gaat?
Volgens hun eigen pagina leveren ze alleen in Sint-Oedenrode, Rosmalen en Ypenburg over het Reggefiber netwerk, maar dat klopt dan dus al niet meer :/

Wat betekent "leveren over"?
In een bepaald gebied wordt glasvezel aangelegd door bijvoorbeeld Reggefiber.
Reggefiber plaatst de POPs en in die POPs kunnen actieve operators hun apparatuur hangen.
Standaard is KPN WBA de actieve operator in de POPs van Reggefiber maar in sommige POPs van Reggefiber hebben bijvoorbeeld Tweak, T-Mobile, TriNed enz eigen apparatuur.
In die gebieden kunnen Tweak, T-Mobile, TriNed enz. hun eigen diensten aanbieden die ze dan niet in hoeven te kopen bij KPN WBA en daardoor dus snelheden van 1000mbit/s of 750mbit/s kunnen leveren.

• mdlaat
Hoi,

Ik heb ruzie met tvheadend & de dbv-c muxen van Trined. Ik heb het al een tijdje probleemloos draaien op een raspberry. Afgelopen week overleed de sd kaart. De backup die ik had liggen was natuurlijk veel te oud (dikke bult), dus ik ben de boel opnieuw aan het installeren. Hardware is dus, op een andere sd kaart na, niet veranderd.

Ik had en heb dvb-c van Trined. Werkte prima, zowel op een tv als ook op tvheadend. Maar nu ik tvheadend opnieuw aan het installeren ben, lukt het me niet om alle kanalen (services) te krijgen.

Ik maak een eerste initiële mux aan (klik voor groter plaatje):

Deze scant goed, en er volgen nu automatisch andere muxen, die na een scan allemaal failen (klik voor groter plaatje):

Alleen uit die eerste handmatig ingevoerde mux worden services gevonden (klik voor groter plaatje):

In de syslog zie ik veel "scan no data, failed" meldingen:

code:
1
2
3
4
5
6
Jan 25 11:42:39 raspberrypi tvheadend[1561]: mpegts: 268MHz in dvb-c - tuning on Philips TDA10023 DVB-C #0 : DVB-C #0
Jan 25 11:42:39 raspberrypi tvheadend[1561]: subscription: 020E: "scan" subscribing to mux "268MHz", weight: 2, adapter: "Philips TDA10023 DVB-C #0 : DVB-C #0", network: "dvb-c", service: "Raw PID Subscription"
Jan 25 11:42:44 raspberrypi tvheadend[1561]: mpegts: 268MHz in dvb-c - scan no data, failed
Jan 25 11:42:44 raspberrypi tvheadend[1561]: subscription: 020E: "scan" unsubscribing
Jan 25 11:42:54 raspberrypi tvheadend[1561]: mpegts: 268MHz in dvb-c - tuning on Philips TDA10023 DVB-C #0 : DVB-C #0
Jan 25 11:42:54 raspberrypi tvheadend[1561]: subscription: 0210: "scan" subscribing to mux "268MHz", weight: 2, adapter: "Philips TDA10023 DVB-C #0 : DVB-C #0", network: "dvb-c", service: "Raw PID Subscription"

Uiteraard de dvb-c adapter, de raspberry en het glasvezelkastje al eens gereboot.

Schiet mij maar lek.

Iemand tips? Of toevallig iemand die hetzelfde heeft draaien bij trined en die eens wil kijken hoe zijn muxen gedefinieerd zijn?

Dank!

• Jgsvuden
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-01 12:28
Ik heb een probleem met mijn nieuwe Trined verbinding...

Mijn IP komt uit Bosnië volgens verschillende IP Geolocation databases. Hierdoor kan ik dus NL ZIET onder anderen niet gebruiken voor bepaalde content.

Ik heb in dit topic verhalen gelezen van mensen die een nieuw IP adres gekregen hebben om dit op te lossen, maar aan de telefoon werd mij door Trined doodleuk verteld dat ze dit niet doen, en dat het niet hun probleem is... en dat NL ziet z'n database maar moet aanpassen.

Ik zit nu dus met een IP dat niet overal voor te gebruiken is, en Trined weigert een nieuw IP adres te geven. Wat kan ik hier nu het beste mee doen? Iemand een goed idee?

>>>> Citroën AX GTI <<<<

• Dennis-L
Een nieuw ipadres geven zullen ze inderdaad niet zomaar doen.
Ik vermoed dat dit probleem inderdaad bij NLZiet ligt, of in ieder geval in de database die zij gebruiken om de locatie te bepalen.
Krijg je bij RIPE wel het juiste land te zien?

• JantjeO
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:17
Binnenkort stap ik over van Telfort naar Trined. Het liefst wil ik geen STB gebruiken maar
met HDHomerun, TVMosaic server op mijn NAS, NVidia Shield TV (=Android) met Kodi + TVMosaic client plugin gaan werken.
Hiermee kan ik opnemen en live pauzeren en heb een fatsoenlijke UI interface i.p.v. die Telfort/KNP UI crap.
Echter ik moet zeggen dat ik (en de vrouw) toch erg vaak "Begin gemist" of "Uitzending Gemist" gebruik van Telfort. En wil ik deze setup er thuis doorheen krijgen (WAF)... :)
Dus als ik net te laat was voor een uitzending kon ik met de Groene knop terug naar het begin of
als ik een uitzending helemaal gemist had kon ik terug bladeren in de gids en alsnog de gehele aflevering bekijken.

Is er met de beschreven gewenste setup of anderszins een mogelijkheid om zonder Trined STB deze 2 features te krijgen? Ik las dat er wel een UZG en Retrospect plugins waren (waarom ik gemiste uitzendingen kan kijken) voor Kodi, maar als dat al goed werkt dan heb ik nog niet "Begin gemist".

Overigens kan iemand bevestigen dat UZG en Retrospect (nog steeds) werken?
https://www.rieter.net/content/xot/channels/
https://github.com/Opvolger/plugin.video.uzg/releases

Ik zag dat UZG alleen NPO zenders doet maar Retrospect naast dezelfde NPO nog veel meer. Beide plugins zijn volgens mij gemaakt door dezelfde auteur Bas Rieter maar waarom bestaan beide plugins, als Retrospect meer zenders incl. NPO kan?

[Voor 4% gewijzigd door JantjeO op 28-01-2019 17:15]

Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee