Kreeg deze nieuwsbrief van Trined binnen op mijn mail.
Belangrijkste nieuwtje is dat multi-gigabit er aankomt!
[ Voor 19% gewijzigd door japie06 op 03-05-2024 17:35 ]
[ Voor 19% gewijzigd door japie06 op 03-05-2024 17:35 ]
Je mailadres is zichtbaar via deze link ;-)japie06 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:02:
Kreeg van Trined binnen op mijn mail.
Bedankt. Heb de link aangepast naar een screenshot zonder mijn mailadres erbij.
Ik vind het wel jammer dat ze overstappen op XGS-PON. Het P2P karakter van AON zie ik als duidelijk voordeel, waarbij de verschillende markpartijen makkelijker een onderscheidend dienstenpakket kunnen aanbieden.japie06 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:02:
Kreeg deze nieuwsbrief van Trined binnen op mijn mail.
Trined gebruikte naar mijn weten GPON.. wat ze nu dus gaan upgraden naar XGS-PON..gertjan! schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:07:
[...]
Ik vind het wel jammer dat ze overstappen op XGS-PON. Het P2P karakter van AON zie ik als duidelijk voordeel, waarbij de verschillende markpartijen makkelijker een onderscheidend dienstenpakket kunnen aanbieden.
[ Voor 6% gewijzigd door Akiranon op 17-05-2024 12:02 ]
Ahja die was ik even vergeten.. Maar alles wat ze zelf in verleden hebben aangelegd/aangesloten was al GPon.Akiranon schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:01:
Trined gebruikt in de door Fiber Operator overgenomen Coanet/Tweak gebieden AON apparatuur.
Op het moment dat die apparatuur vervangen moet worden gaat het ongetwijfeld XGPON worden, uiteindelijk wil je niet teveel varianten beheren. Zoals in het verleden door @Barre73 al een keer aangegeven is zal dan de meest logische variant zijn om dit naast de AON apparatuur op te hangen en klanten op "natuurlijke" momenten te migreren (ik gok totdat de AON omgeving bijna leeg is en het aantrekkelijker wordt om actief te migreren.c0sm0s schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:52:
[...]
Ahja die was ik even vergeten.. Maar alles wat ze zelf in verleden hebben aangelegd/aangesloten was al GPon.
Het mailtje sluit trouwens niet uit dat het oude Tweak/Coanet gewoon AON blijft.
Ze spreken over "Bijna alle adressen"
Ik woon in het oude Rekam gebied, nu Delta. Dat laatste gaat waarschijnlijk over ons.
Zoals ik heb begrepen is TriNed nu bezig om hun apparatuur zelf in de wijkcentrales in Helmond te plaatsen en leveren ze binnenkort dus via hun eigen infra en niet meer via Breedband Helmond / e-Quest. Via de bestelomgeving kun je al 2,5Gbps bestellen zie ik.grasmanek94 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:30:
Ik ben benieuwd naar die multi gigabit.. ik heb hetzelfde mailtje maar hier is de glasvezel afhankelijk van Breedband Helmond / e-Quest.. waar ik persoonlijk niet zo over te spreken ben. De mensen bij Trined daarentegen zijn geweldig en verdienen alle centjes waar ze hard voor werken m.i.
[ Voor 21% gewijzigd door Godlikev op 25-07-2024 14:08 ]
@GodlikevGodlikev schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:44:
Morgen, kan iemand mij vertellen welke sfp connectors ik kan gebruiken voor in mijn UDM-Pro om de glasvezel direct op mijn UDM te laten binnenkomen. Had hiervoor tweak, maar moet nu een andere module kopen.
zelf had ik deze gevonden en gekocht:
uitvoering: Ubiquiti U Fiber GPON, B+
alleen nu blijkt dat het geen ONT versie mag zijn.
dus deze kunnen terug, en moet ik een OLT versie hebben, maar deze kan ik niet vinden?
op de RJ45 Lan zit reeds een ziggo verbinding, daarom wil ik per se de SFP gebruiken en dan load balancen zoals ik eerst ook had met Tweak,
alleen was hun service daarin in vele male beter.
ik zit in deurne en op het e-fiber netwerk, benodigde specs:
ransmissie IEEE 802.3
Poort type 1000Base-BX-10-U
Optic type Class 1 laser product
Zendfrequentie (TX) 1310nm
Ontvangstfrequentie (RX) 1490 en 1550nm
Zendvermogen Tussen -3 en -9dBm
Ontvangstvermogen Tussen -3 en -22dBm
Connector SC/UPC of SC/APC
Glasvezelkabel Singlemode fiber (9/125)
Ondersteuning VLAN-modellen 1:1
N:1, QinQ, TLS, Multicast
LAN poort Auto 10, 100 en 1000 Mbit/s
CATV-poort Frequentiebereik 54 MHz tot 1000 MHz
Uitgangsweerstand 75 ohms
Gemiddeld optisch vermogen -8dBm tot +2dBm
hopelijk kan iemand van jullie mij helpen
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Er bestaan gewoon sfp/sfp+ ethernet rj45 modules, waarschijnlijk de makkelijkste oplossing als je niet uitgebreid wil klooien. Jr UDM SFP WAN heeft dan 2 Rj45 wan aansluitingen en je gebruikt gewoon de ONT van trined.Godlikev schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:01:
Het punt is dat mijn hoofdlijn een Ziggolijn is en die al de RJ45 bezet, daarom wil ik de glasvezel via de SFP op mijn UDM SFP WAN aansluiting benutten.
Wordt gebruikt om te loadbalancen, gebruik de hoge upload normaliter voor mijn backups.
of hoe zouden jullie het dan oplossen?
Gewoon frustrerend voor mij omdat het eerst met Tweak zo goed werkte en de ondersteuning super was.
[ Voor 6% gewijzigd door joop99 op 25-07-2024 21:00 . Reden: verduidelijk ]
Een router zoeken met 2 x koper zou kunnen.Godlikev schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:01:
Het punt is dat mijn hoofdlijn een Ziggolijn is en die al de RJ45 bezet, daarom wil ik de glasvezel via de SFP op mijn UDM SFP WAN aansluiting benutten.
Wordt gebruikt om te loadbalancen, gebruik de hoge upload normaliter voor mijn backups.
of hoe zouden jullie het dan oplossen?
Gewoon frustrerend voor mij omdat het eerst met Tweak zo goed werkte en de ondersteuning super was.
Denk dat dit de weg dan is voor mij om de betrouwbaarheid te houden en kan ik voor de toekomst ook gebruiken om 10gbit te gebruiken als de glasvezel dit aanbiedt.joop99 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:46:
[...]
Er bestaan gewoon sfp/sfp+ ethernet rj45 modules, waarschijnlijk de makkelijkste oplossing als je niet uitgebreid wil klooien. Jr UDM SFP WAN heeft dan 2 Rj45 wan aansluitingen en je gebruikt gewoon de ONT van trined.
Het lijkt er echter op dat die Huawei van Trined niet alleen een ONT is maar ook een router. Dat maakt het ingewikkelder...joop99 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:46:
[...]
Er bestaan gewoon sfp/sfp+ ethernet rj45 modules, waarschijnlijk de makkelijkste oplossing als je niet uitgebreid wil klooien. Jr UDM SFP WAN heeft dan 2 Rj45 wan aansluitingen en je gebruikt gewoon de ONT van trined.
Ik heb een Huawei ONT en daarachter een Fritzbox-router. Die heb ik een paar jaar geleden gekregen toen ik klaagde dat ik op mijn Huawei router geen port-forwarding kon instellen. Daar betaal ik niets extra voor.gertjan! schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:18:
Is er ook een mogelijkheid voor een losse ONT met een fritzbox-router, deze schijnt 2,50 euro extra per maand te kosten
Een Huawei gateway (incl router) kan ook portforwarding. Volgens mij waren er ooit problemen dat deze na een herstart niet meer werkte, maar dit is al lang opgelost.RielN schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:51:
Hoezo kun je op die huawei geen portforwarding doen?
Nu heb ik een port-forwarding ingesteld die niet lijkt te werken maar dat check ik nog maar eens dubbelJohDB schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:40:
[...]
Een Huawei gateway (incl router) kan ook portforwarding. Volgens mij waren er ooit problemen dat deze na een herstart niet meer werkte, maar dit is al lang opgelost.
Je hebt gelijk. Het probleem was dat ik geen custom DNS kon instellen; dat was de reden van gratis omwisselen naar een Fritzbox.RielN schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:51:
Hoezo kun je op die huawei geen portforwarding doen?
[ Voor 20% gewijzigd door ocmer op 26-07-2024 11:08 ]
[ Voor 17% gewijzigd door RielN op 26-07-2024 11:10 ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Misschien heb je er wat aan: dagelijkse speedtest vanaf mijn Trined 500mb up/down verbinding:ArnoldSmit schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:36:
Kan iemand aangegeven hoe Trined presteert tegenwoordig als het gaat om latency/ping, download en upload snelheden.
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Rond die tijd kwam ik ook achter dat er CGNAT was en daarom mijn NAS niet extern bereikbaar was. Daarover gebeld, en toen kreeg ik te horen dat ik gratis buiten CGNAT gezet kon worden. Nooit achteraan gegaan verder omdat het niet zo belangrijk was voor mij. Maar lijkt nu inderdaad €2.50 per maand te zijn.RobbyTown schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:07:
@ArnoldSmit Aha oke. Ik kan wel een semi ervaring delen. Schoonouders hebben er internet en tv van, kwa storingen hoor ik zie niet en merk geen downtime (heb daar iets draaien dat logs verzend als de verbinding eruit klapt).
Ik weet niet als je een eigen ip wilt, Trined maakt gebruik van CGNAT en portforwarding kan dan niet. Tegen betaling er blijkbaar wat te regelen: Dennis-L in "[Trined Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 17-08-2024 11:16 ]
Met de overgang van publiek ip4 naar CGNAT kon je voor nop een vast publiek ip4 behouden als je dat nodig had. Ik heb dat inderdaad gevraagd en kosteloos gekregen.Sissors schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:15:
Rond die tijd kwam ik ook achter dat er CGNAT was en daarom mijn NAS niet extern bereikbaar was. Daarover gebeld, en toen kreeg ik te horen dat ik gratis buiten CGNAT gezet kon worden. Nooit achteraan gegaan verder omdat het niet zo belangrijk was voor mij. Maar lijkt nu inderdaad €2.50 per maand te zijn.
Hier ook geen klachten. Ik ben blij met het ongecodeerd dvb-c signaal. Wel is zo nu en dan de download onder het gevraagde (zie mijn eerder gedeelde grafiek).Sissors schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:15:
Verder overigens geen klachten over Trined, hier ook DVB-C over glasvezel wat ideaal is.
Alle nieuwe aansluitingen worden nog steeds met DVB-C geleverd, al staat het nu inderdaad minder duidelijk vermeld.mdlaat schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:30:
[...]
Overigens denk ik dat trined voor nieuwe aansluitingen geen dvb-c meer levert? Want ik zie het niet meer op hun website staan. In ieder geval niet meer zo prominent zoals het eerst vermeld stond.
Zeker weten? Ik kan me voorstellen dat dit voor hun GPON/XGPON gebieden geldt maar ze hebben ook gebieden van Cambrium/Tweak overgenomen waar in principe geen DVB-C apparatuur staat (en bij mijn weten wordt dat eigenlijk nooit met AON op dezelfde vezel geïmplementeerd (Reggefiber deed dat op een aparte vezel)).JohDB schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:13:
[...]
Alle nieuwe aansluitingen worden nog steeds met DVB-C geleverd, al staat het nu inderdaad minder duidelijk vermeld.
Oeps. Dat zullen inderdaad de uitzonderingen zijn, de voormalige Reggefiber gebieden waar het netwerk van Cambrium overgenomen is. Of ze moeten deze nog ombouwen naar PON.joop99 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:20:
[...]
Zeker weten? Ik kan me voorstellen dat dit voor hun GPON/XGPON gebieden geldt maar ze hebben ook gebieden van Cambrium/Tweak overgenomen waar in principe geen DVB-C apparatuur staat (en bij mijn weten wordt dat eigenlijk nooit met AON op dezelfde vezel geïmplementeerd (Reggefiber deed dat op een aparte vezel)).
Voor een aparte vezel is geen noodzaak, het DVB-C signaal zit op een andere licht frequentie dan AON, PON, GPON en XGS-Pon.joop99 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:20:
[...]
Zeker weten? Ik kan me voorstellen dat dit voor hun GPON/XGPON gebieden geldt maar ze hebben ook gebieden van Cambrium/Tweak overgenomen waar in principe geen DVB-C apparatuur staat (en bij mijn weten wordt dat eigenlijk nooit met AON op dezelfde vezel geïmplementeerd (Reggefiber deed dat op een aparte vezel)).
Als je ooit gratis een vast-ip hebt gehad dan kun je dat aangeven en zijn ze zo lief om dat gratis aan te blijven bieden, is mij in ieder geval aangeboden toen ik verhuisd ben (met een tussenpauze waar ik even een ADSL provider had, tot er glasvezel lag op mijn nieuw adres, en dus weer terug naar Trined).RielN schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:59:
Zojusit ook voor een vast-ip adres gevraagd. Het siert Trined dat ik dat op zaterdag avond om 23:00u op de whatsapp kan doen
[Afbeelding]
[ Voor 17% gewijzigd door grasmanek94 op 13-09-2024 13:54 ]
Trined leverde eerst alleen de 7530 met een 1 gig verbinding, deze heeft geen 2,5G WAN/LAN-poorten, dus je bent beperkt tot 1G.grasmanek94 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:49:
[...]
Als je ooit gratis een vast-ip hebt gehad dan kun je dat aangeven en zijn ze zo lief om dat gratis aan te blijven bieden, is mij in ieder geval aangeboden toen ik verhuisd ben (met een tussenpauze waar ik even een ADSL provider had, tot er glasvezel lag op mijn nieuw adres, en dus weer terug naar Trined).
Verder komt hier in Helmond XGS-PON.
Ik zit te overwegen om van het glasvezel gedeelte af te blijven.
Waarschijnlijk plaatsen ze een 10GbE ONT (met natuurlijk 5GbE, 2.5GbE, 1.0GbE en 100Mbps support), dus ik overweeg om meteen alles naar 10Gbit te upgraden:
Switch:
- uitvoering: QNAP QSW-3216R-8S8T
Router:
uitvoering: QNAP QHora-301W
of
uitvoering: TP-Link ER8411 Omada VPN Router with 10G Ports (dan kan ik misschien wel direct op de XGS-PON aansluiten? alleen op https://trined.nl/vrije-modemkeuze/ staan de XGS-PON gegevens nog niet, weet iemand die?)
Mijn server en PC zijn al met elkaar in verbinding via 10Gbit dus backups gaan lekker vlot. Als extern mijn backups uploaden ook zo vlot kan.. topmaarja moet de andere kant ook 10G hebben.
Ik durft te wedden dat men gewoon 10Gbit kan halen, maar ze adverteren alleen 2.5G omdat de Fritz!Box'en geen een 10G ondersteunen. Trined gebruikt alleen Fritz!Box'en voor zover ik weet, en zij hebben geen 10G model.. of in ieder geval geen model dat daadwerkelijk 10G routing kan doen of een 10G LAN poort heeft, max 2.5G.
[ Voor 16% gewijzigd door Snake_Eye op 15-09-2024 17:26 ]
Sinds enige tijd geeft HGTV hier een 'blikkig' geluid. Vandaag heeft mijn vrouw hierover contact gehad met de klantenservice maar die geven aan niets te kunnen doen omdat HGTV niet wordt aangeboden door Trineddevil-strike schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:31:
Ook HGTV(nieuwe zender zag hem niet eerder in de lijst) word in hbr uitgezonden.
Allemaal zenders die hbr niet echt nodig hebben, maar goed os een begin, dus jub2 zenders in hbr.
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Ik had inderdaad gelezen over de DVB-C ik vraag mij alleen af of dat in mijn dorp ook mogelijk is.JohDB schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 07:40:
Bij TriNed kun je zowel via DVB-C (direct coax in de TV) als via een losse ontvanger naar TV kijken. De kwaliteit is prima, zeker via DVB-C.
Opnemen van RTL kan gewoon incl spoelen in de opnames, ook tijdens reclame.
SNLR is trouwens een zusje van TriNed, Stipte hoort er niet bij.
In principe is DVB-C bijna overal mogelijk, je kunt het zien als je een postcodecheck doet. Als je de optie voor “Standaard TV” krijgt is DVB-C mogelijk.Lawrence schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:41:
[...]
Ik had inderdaad gelezen over de DVB-C ik vraag mij alleen af of dat in mijn dorp ook mogelijk is.
Kan je dat ergens inzien of gewoon even bellen met Trined?
Glasvezel is aangelegd door glasdraad en de kabel die er ligt is van Ziggo, had dan het idee dat DVB-C hier niet mogelijk zou zijn. Vandaag niet over nagedacht eigenlijk.
Gelijk gecontroleerd en inderdaad standaard tv is mogelijk.ik222 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:50:
[...]
In principe is DVB-C bijna overal mogelijk, je kunt het zien als je een postcodecheck doet. Als je de optie voor “Standaard TV” krijgt is DVB-C mogelijk.
DVB-C via TriNed wordt overigens ook gewoon geleverd over de glasvezel, pas op het glasvezelmodem in jou meterkast wordt het weer coax.
Dat kastje is alleen de FTU (dus waar de glasvezel in afgewerkt is). Zodra je diensten bestelt bij welke glasvezelprovider dan ook wordt op dit kastje het glasvezelmodem aangesloten. In het geval van TriNed zit op dat glasvezelmodem dan ook een coax connector voor DVB-C.Lawrence schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:57:
[...]
Gelijk gecontroleerd en inderdaad standaard tv is mogelijk.
Ik heb nu onderstaande aansluiting in de hoek van de woonkamer bij de ziggo aansluiting.
Moet dit weer veranderd worden dan? [Afbeelding]
Als je wat handig bent wel. Bij mij is het dvb-c signaal van trined niet gecodeerd en analoog, waardoor ik het eenvoudig op kan nemen met tvheadend op een raspberry pi met een usb dvb-c dongle. Draait hier al jaren prima.Lawrence schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:19:
Als ik dan op de coax tv zou kijken is er dan een mogelijkheid om op te nemen.
Denk dat ik daar wel uit zou komen maar klinkt wel een stuk ingewikkelder dan gewoon op opnemen drukken bij Ziggo😁mdlaat schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:34:
[...]
Als je wat handig bent wel. Bij mij is het dvb-c signaal van trined niet gecodeerd en analoog, waardoor ik het eenvoudig op kan nemen met tvheadend op een raspberry pi met een usb dvb-c dongle. Draait hier al jaren prima.
Met het voordeel dat je niet meer afhankelijk bent van de nukken van Ziggo of een ander bedrijf, en geen maandelijkse kosten hebt voor de huur van een kastje. En eenmaal ingesteld is het een kwestie van in de app de programmagids openen, programma opzoeken en op opnemen drukken.Lawrence schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:09:
[...]
Denk dat ik daar wel uit zou komen maar klinkt wel een stuk ingewikkelder dan gewoon op opnemen drukken bij Ziggo😁
Dat kan dus ook als je een losse dvb tuner met opname optie hebt. Sommige tv's kunnen het ook met een USB harddisk. Dat is de manier waarop het vroeger bij Ziggo werkte maar bij Trined dan kennelijk ongecodeerd.mdlaat schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:34:
[...]
Als je wat handig bent wel. Bij mij is het dvb-c signaal van trined niet gecodeerd en analoog, waardoor ik het eenvoudig op kan nemen met tvheadend op een raspberry pi met een usb dvb-c dongle. Draait hier al jaren prima.
[ Voor 3% gewijzigd door joop99 op 06-10-2024 13:24 ]
Ok ik ga mij er is verdiepen.mdlaat schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:32:
[...]
Met het voordeel dat je niet meer afhankelijk bent van de nukken van Ziggo of een ander bedrijf, en geen maandelijkse kosten hebt voor de huur van een kastje. En eenmaal ingesteld is het een kwestie van in de app de programmagids openen, programma opzoeken en op opnemen drukken.
Zoiets bijvoorbeeld: Humax IRHD-5300C/PVRLawrence schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:00:
[...]
Ok ik ga mij er is verdiepen.
Wat heb ik dan precies allemaal nodig 😊
Mijn setup: raspberry pi, tvheadend, een dongle, en een app.Lawrence schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:00:
[...]
Ok ik ga mij er is verdiepen.
Wat heb ik dan precies allemaal nodig 😊
Even een update op dit verhaal. Inmiddels geen signaal meer over kanaal 38 (HGTV); het beeld blijft dan zwart en er komt een signal error in beeld. De digitale tv-gids herkent kanaal 38 wel nog steeds als HGTV en ook de tv-gids zelf werkt nog dus er wordt gewoon getoond welke programma's er geprogrammeerd staan. Al met al klinkt dit als een aardige hack vanuit de kant van Trined want zo te zien wordt HGTV 'technisch' gezien nog steeds uitgezonden maar hebben ze een truc uitgevoerd om ervoor te zorgen dat men het beeld/geluid niet meer ontvangt.Harrie_ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:54:
[...]
Sinds enige tijd geeft HGTV hier een 'blikkig' geluid. Vandaag heeft mijn vrouw hierover contact gehad met de klantenservice maar die geven aan niets te kunnen doen omdat HGTV niet wordt aangeboden door Trined
Inmiddels heb ik ook gesproken met die klantenservice medewerker want ik vind dit toch wel een raar verhaal. Betrokkene geeft aan geen HGTV aan te bieden, het staat ook niet in het zenderoverzicht, dus hij kan niets voor ons betekenen. Als Tweaker wekt dit natuurlijk allerlei vraagtekens bij me op, niet in de laatste plaats is het vreemd dat je kennelijk een zender uitzend zonder daar zelf weet van te hebben. De klantenservice medewerker had zelf het idee dat dit een 'overblijfsel is van een vorige provider'![]()
Ik had zelf het idee dat er misschien beter van de week iemand naar kan kijken die wat meer expertise heeft op dit gebied maar daar wilde de medewerker niets van weten![]()
Kan iemand hier nog een helder licht op schijnen?
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Bedankt, ik heb er laatst 1 5200C bij de kringloop gehaald voor €10 en er ipv de harddisk een samsung 1T SSD ingezet. Gaat het wissen lekker snel.Lawrence schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:00:
Bedankt voor de tips, ik ga er is induiken.
Heel stom heb een half jaar geleden met de zolder opruimen al die humax kasten aan de kringloop gegeven🙈
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Graag gedaan🙏🏻Pietje555 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:31:
[...]
Bedankt, ik heb er laatst 1 5200C bij de kringloop gehaald voor €10 en er ipv de harddisk een samsung 1T SSD ingezet. Gaat het wissen lekker snel.
voordeel is dat je altijd de reclames kan skippen. We kijken eigenlijk alleen nog maar via de HDrecorder.
Klopt dit doet trined met meer zenders.Harrie_ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:34:
[...]
Even een update op dit verhaal. Inmiddels geen signaal meer over kanaal 38 (HGTV); het beeld blijft dan zwart en er komt een signal error in beeld. De digitale tv-gids herkent kanaal 38 wel nog steeds als HGTV en ook de tv-gids zelf werkt nog dus er wordt gewoon getoond welke programma's er geprogrammeerd staan. Al met al klinkt dit als een aardige hack vanuit de kant van Trined want zo te zien wordt HGTV 'technisch' gezien nog steeds uitgezonden maar hebben ze een truc uitgevoerd om ervoor te zorgen dat men het beeld/geluid niet meer ontvangt.
[ Voor 5% gewijzigd door hqracing op 03-01-2025 11:14 ]
TriNed gebruikt Smartermail als mailomgeving. Op https://portal.smartertoo...p-for-iphone-or-ipad.aspx staat een uitleg hoe je deze kunt configureren op een iPhone or iPad. Lukt het hiermee wel?hqracing schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:13:
Email op externe Apple apparaten is echter een drama.
Noch op de apple laptop als de iphone is dat niet instelbaar conform de instellingen volgens Trined.
Hulp vanuit de helpdesk werkt ook niet echt want daar weten ze het ook niet.
Een goede beschrijving zou hier nog wel op zijn plek zijn of aangeven dat het uberhaupt niet kan.
Gevolg is dat je hierdoor altijd naar de webmail applicatie moet wat niet echt handig is.
Als je op de Orbi PPPoE (en VLAN's) kunt configureren dan kun je deze direct aan het glasvezelmodem (ONT) hangen zonder extra router.Dannypsv3821 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:05:
Ik heb nu de modem van Ziggo op bridge-mode staan en gebruik ik een Orbi systeem.
Kan dat bij Trined ook of zijn de modems daar beter of zijn er betere oplossingen.
Bij TriNed kun je sowieso via DVB-C kijken. Dat betekend dat je op de coax-aansluiting op de ONT een coax-aansluiting hebt welke je dan op je interne coax-kabels kunt aansluiten. Op deze manier heb je op elke TV signaal zonder dat het je extra kost.Dannypsv3821 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:05:
En hoe werkt TV kijken? Heb nu bij elke tv een mediabox, kunnen terugkijken en opnemen.
Kan dat ook of wordt het streamen naar de 2 tv’s op de slaapkamers?
Deels al beantwoord hierboven maar om volledig te zijn: Bij glasvezel is het meestal zo dat er een (O)NT op of naast de aanlsuiting komt die met glasvezel wordt aangesloten. Die kan je zien als modem maar niet als router. Vanaf daar gaat er 1 UTP kabel naar de router. Die kan je dus dan ook overal neerzetten waar je met UTP kan komen vanaf je glasaansluiting/(O)NT.Dannypsv3821 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:05:
Ik heb een vraag.
Ik ben al 21 jaar lid van Ziggo en nu is het de hele week al zwaar klote met het internet. Toevallig kwamen ze afgelopen week langs voor over te stappen voor glasvezel.
Nu ben ik zelf aan het rondkijken en kom ik eigenlijk alleen maar uit op Trined.
Mijn vraag, is dat goed?
Ik heb nu de modem van Ziggo op bridge-mode staan en gebruik ik een Orbi systeem.
Kan dat bij Trined ook of zijn de modems daar beter of zijn er betere oplossingen.
En hoe werkt TV kijken? Heb nu bij elke tv een mediabox, kunnen terugkijken en opnemen.
Kan dat ook of wordt het streamen naar de 2 tv’s op de slaapkamers?
Want het glasvezel zit al in de meterkast, maar gaat het daarna dan via andere kabels of hoe moet ik dat zien.
Je ziet wel ik ben qua glasvezel een leek.
Klopt. Had ik in de beginjaren, maar toen waren er veel problemen hier. Verstoord beeld, beperkte opslag van opnames en moest perse op 100mbit ipv gigabyte.Ik meende dat Trined daarnaast ook TV leverde via IP, dus alsnog via UTP kabels maar dat weet ik niet zeker dus daar mogen anderen iets over roepen.
Je kunt wel succesvol inloggen op de TriNed TV App? Misschien anders een keer uit- en inloggen? Ik heb de app net nog even om mijn Google Chromecast geprobeerd en hij werkt prima.Janpietertje89 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:34:
Ik heb de app geïnstalleerd en ingelogd maar krijg bij elke zender "deze zender is niet beschikbaar in uw zenderpakket".
Ja ik kan prima inloggen, maar zodra ik een stream probeer te starten krijg ik de foutmelding. Zal proberen in en uit te loggen.JohDB schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:20:
[...]
Je kunt wel succesvol inloggen op de TriNed TV App? Misschien anders een keer uit- en inloggen? Ik heb de app net nog even om mijn Google Chromecast geprobeerd en hij werkt prima.
Specificaties die ik vond in de datasheet van de ONT:Hierbij de specificaties voor de 2500Mbps, deze zullen op een later moment op de TriNed website worden gepubliceerd.
Transmissie ITU-T G.9807.1.
Zendfrequentie (TX) 1270nm
Ontvangstfrequentie (RX) 1577nm
Zendvermogen Tussen -1 en +4dBm
Ontvangstvermogen Minimaal -26dBm
Glasvezelkabel Singlemode fiber (9/125)
Connector SC/APC
OMCI ITU-T Rec. G.988
Conformance test protocol BBF247 issue 4
Implementatie BBF TR-156 issue 2
Authenticatie SN authentication G.984.3
GPON functies Wavelength blocking filter (WBF) G.984.5
Automatic laser shutoff (ALS) G.664
SR-DBA and NSR-DBA
Bi-directional FEC
Flexible mapping between GEM Port and TCONT
Dying gasp
AES-128
Ondersteuning VLAN-modellen 1:1
N:1
QinQ
TLS
Multicast
LAN poort Auto 10, 100 en 1000 Mbit/s
CATV poort Frequentiebereik 54 MHz tot 1000 MHz
Uitgangsweerstand 75 ohms
Optisch vermogen -8dBm tot +2dBm
Rogue detectie, Continuering Rogue self-detection
Rogue self-isolation
Remote start and shutdown optical interface
En ja ook login via PPPoE, ook voor 10G.. wat raar maar okay, prima.XGS-PON port
- Class N1/N2/E1
- Receiver sensitivity: -27 dBm ~ -29 dBm
- Wavelengths: 1260-1280 nm upstream, 1575-1580 nm downstream
- Wavelength blocking filter (WBF)
- Flexible mapping between GEM Port and TCONT
- SN/Password/SN+Password/Bi-directional authentication based on OMCI
- Upstream and downstream FEC
- SR-DBA and NSR-DBA
- Upstream and downstream rate: 9.953 Gbit/s upstream, 9.953 Gbit/s downstream
[ Voor 6% gewijzigd door grasmanek94 op 22-05-2025 15:38 ]
yeah dacht ik ook al, en 7W besparen (worst case, vaak veel minder) voor een investering van 250 eur is ook best wat tijd (13+ jaar, wie weet hebben we dan 25 Gbps).ik222 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:52:
In mijn ervaring kun je het beste de originele ONT gebruiken met dan eventueel je eigen router erachter zoals je nu hebt. Die eigen PON SFP modules kunnen goed werken maar geven in de praktijk heel vaak issues, denk aan (upload) snelheidsproblemen en problemen met IPTV als je dat hebt.
specificeert want na wat op-en-neer met fs.com is dat überhaupt niet mogelijk op XGS-PON want dit zijn GPON specificaties, zo leer ik ook nog wat..Authenticatie SN authentication G.984.3
GPON functies Wavelength blocking filter (WBF) G.984.5
En voor zover mijn onderzoek klopt, zou dit ook gewoon G.664 equivalent zijn, i.e. een dergelijk product voldoet dan (class 1 laser).Laser Eye Safety
Compatible with Class1 laser FDA 21CFR 1040.10 and 1040.11 EN60950,
EN (IEC) 60825- 1,2 product
[ Voor 69% gewijzigd door grasmanek94 op 23-05-2025 14:11 ]
[ Voor 198% gewijzigd door ik222 op 23-05-2025 13:30 ]
Ja mocht dat zo zijn gaat deze terug en lekker ISP ONT blijven gebruiken.ik222 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:25:
Wat betreft FS.com, ik heb alleen ervaring met hun GPON modules maar die zijn niet best. Daar haalde ik maximaal 10Mbit upload mee terwijl het met de standaard ONT gewoon netjes 950Mbit was. Ik vermoed dat die dingen iets niet lekker doen met DBA maar nooit echt verder uitgezocht.
Standaard krijg je een Huawei gateway met ingebouwde ONT, deze heeft WiFi 6.Shizzel schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:03:
Helaas krijg ik bij trined geen antwoord op mijn vraag. Zodoende dat ik hem hier stel. Hebben jullie enige idee wat voor model fritzbox zij leveren op een gpon lijn wanneer je een 500mbit of 1gb abo afsluit?
Hopelijk toch wel minimaal een wifi 6 modelletje?
Alvast bedankt voor jullie inzicht
Ik zit nog bij Ziggo met de modem in bridge en daarachter een Unifi router.JohDB schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:27:
[...]
Standaard krijg je een Huawei gateway met ingebouwde ONT, deze heeft WiFi 6.
Voor een meerprijs kun je de monteur een losse ONT en losse Fritzbox laten plaatsen. Welk model je dan krijgt wordt op basis van beschikbaarheid bepaald, maar volgens mij altijd met WiFi 6.
Met de losse ONT kun je zonder gedoe met dubbele NAT je Unifi router instellen en gebruiken.pinojo123 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 22:51:
[...]
Ik zit nog bij Ziggo met de modem in bridge en daarachter een Unifi router.
Ben ook geïnteresseerd in Trined.
Wat is de meerwaarde van een losse ONT en een losse Fritzbox t.o.v. De Huawei?
It ain't stupid if it works!
Ik wil ook TV via coax van Trined gaan afnemen komt dat signaal uit de Huawei of de Fritzbox?ik222 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 12:56:
Andere ONT’s zelf kopen zou ik niet direct aanraden, dat geeft regelmatig gedoe omdat ze niet goed samen blijken te werken met de door TriNed gebruikte apparatuur in de wijkcentrales.
Volgens mij kun je bij TriNed op verzoek ook enkel een losse ONT van ze krijgen. Dan kun je daarachter je eigen router plaatsen en betaal je ook niets extra’s. Dat is dan veruit de beste en simpelste oplossing.
Dat komt uit de Huawei ONT. Dit kan zowel een ONT met alleen een LAN-poort zijn voor gebruik met een eigen router of een Fritzbox. Of een versie met ingebouwde router en WiFi. Beide hebben deze mogelijkheid.pinojo123 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:19:
[...]
Ik wil ook TV via coax van Trined gaan afnemen komt dat signaal uit de Huawei of de Fritzbox?
Ik dacht dat ze altijd "verplicht" een ISP router en ONT (of combo) mee sturen? Ik kan er iig niet "van af"
Er is een verplichtte keuzevrijheid, toch? Ik heb zelf geen Trined, maar volgens mij heb ik hier wel gelezen dat mensen een eigen ONT gebruiken. Uiteraard stuurt de provider ook zijn eigen spullen, maar die hoef je dan niet verplicht te gebruiken.grasmanek94 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:16:
[...]
Ik dacht dat ze altijd "verplicht" een ISP router en ONT (of combo) mee sturen? Ik kan er iig niet "van af"
It ain't stupid if it works!
Inderdaad niet verplicht om te gebruiken, ik interpreteerde de post als dat ik ook die standaard ISP spullen kon weigeren.vr6-only schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:57:
[...]
Er is een verplichtte keuzevrijheid, toch? Ik heb zelf geen Trined, maar volgens mij heb ik hier wel gelezen dat mensen een eigen ONT gebruiken. Uiteraard stuurt de provider ook zijn eigen spullen, maar die hoef je dan niet verplicht te gebruiken.
Ik kan dit bevestigen, dit is namelijk precies mijn opstelling:JohDB schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:05:
[...]
Dat komt uit de Huawei ONT. Dit kan zowel een ONT met alleen een LAN-poort zijn voor gebruik met een eigen router of een Fritzbox. Of een versie met ingebouwde router en WiFi. Beide hebben deze mogelijkheid.
[ Voor 81% gewijzigd door mdlaat op 06-06-2025 21:44 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq