[Trined Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Andere ONT’s zelf kopen zou ik niet direct aanraden, dat geeft regelmatig gedoe omdat ze niet goed samen blijken te werken met de door TriNed gebruikte apparatuur in de wijkcentrales.

Volgens mij kun je bij TriNed op verzoek ook enkel een losse ONT van ze krijgen. Dan kun je daarachter je eigen router plaatsen en betaal je ook niets extra’s. Dat is dan veruit de beste en simpelste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 05:39
ik222 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 12:56:
Andere ONT’s zelf kopen zou ik niet direct aanraden, dat geeft regelmatig gedoe omdat ze niet goed samen blijken te werken met de door TriNed gebruikte apparatuur in de wijkcentrales.

Volgens mij kun je bij TriNed op verzoek ook enkel een losse ONT van ze krijgen. Dan kun je daarachter je eigen router plaatsen en betaal je ook niets extra’s. Dat is dan veruit de beste en simpelste oplossing.
Ik wil ook TV via coax van Trined gaan afnemen komt dat signaal uit de Huawei of de Fritzbox?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:55
pinojo123 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:19:
[...]

Ik wil ook TV via coax van Trined gaan afnemen komt dat signaal uit de Huawei of de Fritzbox?
Dat komt uit de Huawei ONT. Dit kan zowel een ONT met alleen een LAN-poort zijn voor gebruik met een eigen router of een Fritzbox. Of een versie met ingebouwde router en WiFi. Beide hebben deze mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-09 18:26
vr6-only schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 23:13:
[...]
Hoef je ook niets af te nemen bij ze.
Ik dacht dat ze altijd "verplicht" een ISP router en ONT (of combo) mee sturen? Ik kan er iig niet "van af" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:26
Dat lijkt me ook handig, omdat er geen support is op eigen apparatuur. Dus als er iets aan de hand is met de lijn en jij moet bewijzen dat het niet aan jouw kant ligt, dan zul je de Trined apparatuur moeten aansluiten

Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:17

vr6-only

Blub Blub

grasmanek94 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:16:
[...]

Ik dacht dat ze altijd "verplicht" een ISP router en ONT (of combo) mee sturen? Ik kan er iig niet "van af" :+
Er is een verplichtte keuzevrijheid, toch? Ik heb zelf geen Trined, maar volgens mij heb ik hier wel gelezen dat mensen een eigen ONT gebruiken. Uiteraard stuurt de provider ook zijn eigen spullen, maar die hoef je dan niet verplicht te gebruiken.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-09 18:26
vr6-only schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Er is een verplichtte keuzevrijheid, toch? Ik heb zelf geen Trined, maar volgens mij heb ik hier wel gelezen dat mensen een eigen ONT gebruiken. Uiteraard stuurt de provider ook zijn eigen spullen, maar die hoef je dan niet verplicht te gebruiken.
Inderdaad niet verplicht om te gebruiken, ik interpreteerde de post als dat ik ook die standaard ISP spullen kon weigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart2jes
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-09 17:02
JohDB schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:05:
[...]

Dat komt uit de Huawei ONT. Dit kan zowel een ONT met alleen een LAN-poort zijn voor gebruik met een eigen router of een Fritzbox. Of een versie met ingebouwde router en WiFi. Beide hebben deze mogelijkheid.
Ik kan dit bevestigen, dit is namelijk precies mijn opstelling:
Huawei ONT, met daarop een kabel DVB-C richting de TV'S, en een eigen router op de LAN-poort.
De FritzBox van Trined ligt in de kast stof te happen.
Qua kosten betaalde ik volgens mij alleen de verplichte monteur die de oude Trined router weghaalt en de nieuwe ONT plaatste.

Prima deal wat mij betreft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:43
-Edit, inmiddels achterhaald-

[ Voor 81% gewijzigd door mdlaat op 06-06-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:35
Ik lees hier wat mensen met Trined icm een Unifi apparaat. Ik weet dat je WAN moet instellen met VLAN 6 en PPOE. Maar hoe krijg je de TV werkend via de Unifi? Iemand een handleiding hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans C
Ik krijg vandaag een mail dat Trined geen diensten meer levert in het Rekam gebied per 1 augustus 2025. Toevallig ga ik zelf per 28 juli over naar Delta, maar dit is wel een belachelijk snelle opzegging. Als alternatief bieden ze Freedom Internet.

Ik kan me niet voorstellen dat Trined dit niet al eerder wist. Ze doen in de mail net alsof dit komt door de overname van Delta, maar die was al lang geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:55
Hans C schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:33:
Ik kan me niet voorstellen dat Trined dit niet al eerder wist. Ze doen in de mail net alsof dit komt door de overname van Delta, maar die was al lang geleden.
Ik weet dat Delta in alle gebieden welke ze overgenomen hebben om de diensten van andere operators aan het beëindigen zijn. En dat Delta soms ook moeite heeft om deze gebieden via hun eigen operator actief te krijgen en dit proces erg moeizaam loopt. Het zou me niets verbazen als dit in het Rekam gebied ook van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 13:33

3raser

⚜️ Premium member

JohDB schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:23:
[...]

Ik weet dat Delta in alle gebieden welke ze overgenomen hebben om de diensten van andere operators aan het beëindigen zijn. En dat Delta soms ook moeite heeft om deze gebieden via hun eigen operator actief te krijgen en dit proces erg moeizaam loopt. Het zou me niets verbazen als dit in het Rekam gebied ook van toepassing is.
Het was in het Rekam gebied lange tijd onmogelijk om internet via Delta te krijgen. Nu dit wel mogelijk is draaien ze alle andere aanbieders de nek om. Niet alleen Trined stopt. Ook Netrebel en DDS stoppen hun diensten. Ik gok dat er nog veel meer aanbieders stoppen, maar van deze weet ik het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Met uitzondering van Freedom dus. Maar dat is voor internet 1000/1000 van 56 naar 73 euro. En onvergelijkbare ISP's. Ben benieuwd hoeveel mensen de overstap maken.

Edit: zou kunnen dat je dan eerst over moet naar KPN netwerk

[ Voor 16% gewijzigd door Hans C op 01-07-2025 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
king006 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:46:
Ik lees hier wat mensen met Trined icm een Unifi apparaat. Ik weet dat je WAN moet instellen met VLAN 6 en PPOE. Maar hoe krijg je de TV werkend via de Unifi? Iemand een handleiding hiervoor?
Gebruik hier DVB-C, maar VLAN 4 volgens https://trined.nl/vrije-modemkeuze/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:28
dat is bij interactieve televisie vlan4 bij dvb-c is het vlan6

Specificaties internet bij eigen router
VLAN VLAN 6 (802.1q)
Authenticatiemethode PPPoE
PAP met gebruikersnaam en wachtwoord
Maximale pakket grote (MTU) 1500 bytes (RFC4638)
IPv4 via PPPoE verkrijgen
IPv6 via DHCPv6-PD verkrijgen (in PPPoE-sessie)
DNS servers via PPPoE/DHCPv6-PD

Specificaties interactieve televisie bij eigen router
VLAN VLAN 4 (802.1q)
Authenticatiemethode DHCP
IGMP IGMPv2
IGMP-proxy
IGMP fast-leave

Specificaties telefonie bij eigen router
VLAN Geen, via de internetverbinding
Server sip.tnoc.nl
Poort 5060
Telefoonnummer +31-notatie (vb +31413123456)
Gebruikersnaam Op verzoek via klantenservice beschikbaar
Wachtwoord Op verzoek via klantenservice beschikbaar
Codecs verplicht: ITU G711A /8000
optioneel: G711U /8000 & G722
Sample rate 8000 p/s
DTMF RFC 2833
Nummerweergave CLIP
Transport type UDP
RTP port range 16384-32767
RTP packet size 20 ms
SIP timer 3600 sec
QOS IEEE802.1p (priority) = 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casimi
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 05-09 07:13
Beste Tweakers,

Ik ben recent aangesloten op het netwerk van trined in een nieuwbouw woning ongeveer 1 maand geleden met het abonnement voor 2,5gbps. Echter is het netwerk zeer onstabiel lijkt. Althans de download, meestal zit ik rond de 400-800 mbps download terwijl ik toch hoopte rond de 2gbps steady te zitten.

De upload speed is overigens wel stabiel 2,20-2,33 gbps
Ik heb geprobeerd met meerdere apparaten een Speedtest te doen direct op de fb

Ik heb de volgende fb: fritzbox 4690 

Hierbij een video met de upload en download https://share.icloud.com/photos/0a5m9eIc8oCL9pHKWewvx8gqA

Iemand ervaring?

[ Voor 13% gewijzigd door Casimi op 29-07-2025 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans C
Waar test je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casimi
@Hans C speedtest.net en dan de trined host.
Hardware laptop met een usb-c 2,5gbps Ethernet converter op een nieuwe laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mari_eu
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 27-08 16:48
Mijn ervaring is dat een (Dell) laptop aangesloten via USB-hub niet de maximale snelheid geeft. Had zeer wisselende resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casimi
Op dit moment is het redelijk stabiel op 2,2gbps, vooral maandag de hele dag en dinsdag ochtend flink instabiel.

Over het algemeen dik tevreden, alleen de dips zijn af en toe vervelend.

EDIT: nu is het weer 500mbps

[ Voor 7% gewijzigd door Casimi op 01-08-2025 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentM
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-09 17:17
Casimi schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:27:
Op dit moment is het redelijk stabiel op 2,2gbps, vooral maandag de hele dag en dinsdag ochtend flink instabiel.

Over het algemeen dik tevreden, alleen de dips zijn af en toe vervelend.

EDIT: nu is het weer 500mbps
Mijn ervaring is: van de fabrikant driver downloaden voor betere resulaten + speedtest APP gebruiken, niet de browser.

Tevens met een thunderbolt 4 dock heb ik telkens stabielere resultaten dan USB-C dongel.

Met m`n thunderbolt 4 dock (10Gbit naar Fritz!box) heb ik met de upload een burst van 3000mbit(stabiel 2450) download strak op 2350 Mbit.

Ergo, blijft een beetje een rommeltje met dongeltjes etc. Ook met thunderbolt dock, drivers altijd downloaden.

[ Voor 9% gewijzigd door VincentM op 24-08-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:09
JohDB schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:27:
[...]

Standaard krijg je een Huawei gateway met ingebouwde ONT, deze heeft WiFi 6.

Voor een meerprijs kun je de monteur een losse ONT en losse Fritzbox laten plaatsen. Welk model je dan krijgt wordt op basis van beschikbaarheid bepaald, maar volgens mij altijd met WiFi 6.
Even een korte follow-up het is toch een wifi 5 model geworden. Een 7530
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste