Afgezien van de
eisen die TriNed op hun website vermeldt, is er nauwelijks informatie te vinden over dit onderwerp: het gebruik van een eigen glasvezelmodem op het netwerk van TriNed. Daarom heb ik drie dingen gedaan.
Ik heb contact opgenomen met FS.com om te vragen of de volgende twee modules voldoen aan de door TriNed gepubliceerde eisen:
185594 and
378867. Hun antwoord was bevestigend voor beide modules, met een klein voorbehoud omdat zij geen praktijkervaring hebben om te garanderen dat deze modules specifiek op het netwerk van TriNed werken. Ze waren erg vriendelijk en boden me de mogelijkheid om een testbestelling te plaatsen. Bij het kiezen van een module tast ik echter nog een beetje in het duister:
378867.html biedt, bovenop alles wat
185594 biedt, onder andere de mogelijkheid om het serienummer van het apparaat aan te passen. Deze functie is relevant voor de registratieprocedure van TriNed / ODF, aangezien zij dit wel of niet kunnen vereisen. Zoals @
OruBLMsFrl opmerkt, verbruikt
378867 ook meer stroom dan
185594, dus ik zou geneigd zijn om
185594 te bestellen. Maar dat kan ik nog niet, omdat ik nog niet weet of het wijzigen van het serienummer een vereiste is om het apparaat op het netwerk te registreren. Dus...
Ik heb contact opgenomen met TriNed met twee vragen:
1. Hebben zij weet van anderen die de bovenstaande modules hebben geprobeerd en daarbij tegen problemen aanliepen?
2. Wat is de procedure die men moet volgen om een eigen modem op het netwerk te registreren?
Het duurde even voordat TriNed antwoordde, maar gedurende de afgelopen week kwamen ze er eindelijk op terug.
Wat betreft vraag 1 zeiden ze aanvankelijk dat ze geen rapporten hadden over de gelinkte modules. Later kwamen ze met een aanvullende verduidelijking van hun technische teams, waarin werd aangegeven dat er bekende problemen zijn met FS.com GPON-modules bij het behalen van de maximale uploadsnelheid.
Op vraag 2 gaven ze aan dat de procedure om het apparaat op het netwerk te registreren inhoudt dat het serienummer van het apparaat aan hen wordt doorgegeven. Dit betekent dat het aanpassen van het serienummer (waarschijnlijk om het SN van de Huawei te klonen) niet nodig zou zijn. In theorie zou
185594.html dus de juiste keuze moeten zijn.
Het derde en laatste wat ik heb gedaan, is hier een bericht plaatsen. Ik heb de post van @
Casimi gelezen, maar zag ook dat hij een andere module gebruikt. @
OruBLMsFrl , ik had hetzelfde bij TriNed; het duurde een paar dagen waarin ik naar het knipperende LoS-lampje keek voordat het netwerk online kwam, maar uiteindelijk werkte het. Sindsdien loopt het gesmeerd. Wat betreft het antwoord op de vraag waar je naar verwees op de website van FS: voor zover ik begrijp, worden daar twee heel verschillende klassen apparaten vergeleken. Voor het vervangen van de ONT van de provider lijken de bovenstaande modules de juiste weg te zijn.
Ik ga vandaag contact opnemen met FS.com om te kijken of ik een testbestelling kan plaatsen voor
185594. Hoewel ik in de verleiding kom om voor de
378867 te gaan vanwege de uitgebreidere beheerfuncties (web en ssh), vrees ik dat de hogere maximale stroomspecificatie van die module ervoor zorgt dat deze veel warmer wordt dan de
185594. Dus ik hoop dat ik het zonder al die luxe kan stellen

.
k zal dit topic bijwerken naarmate er meer schot in de zaak komt.