S23 > Tab S8 > ATV 4K > Airtags < Macbook Pro M1 < IPad Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X
Erg vervelend, KPN doet gelukkig niet zo moeilijk om die nood 100 GB.loekf2 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:37:
Inmiddels week 4 en glasvezel is nog steeds stuk. XS4ALL helpdesk claimt dat er naast glasvezel schade (aan een hoofdkabel waar meerdere fibers door heen gaan) ook “voedingschade” is ? Die term heb ik 3 weken terug ook gehoord, maar dat is bij KPN en z’n (omder) aannemers toch hetzelfde ? Voor zover ik weet wordt de term voor schade aan meerdere fibers gebruikt.
Kan nog wel een maand duren dit circus hoorde ik. Niet normaal.
Vooral het getrut met 100 GB nood paketten, daar ben je met thuiswerken, PS5, streamen zo door heen.
Aangezien je bij Xs4ALL zit heb je een Frits Box , met een Android mobiel zou je USB-Tethering, kunnen gebruiken (kabel vanuit je mobiel aansluiten op usb ingang van je modem/router).
Je kunt ook de klantenservice vragen om een Dongle, (vaak bij verhuizingen geven ze dit als noodoplossing) je kan het altijd proberen.
S23 > Tab S8 > ATV 4K > Airtags < Macbook Pro M1 < IPad Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X
Met een Fritz!Box kun je ook een USB 4G dongle gebruiken. Maar ik neem aan dat er al een noodpakket aanwezig is met WiFi dongle?ken-dj schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:14:
[...]
Erg vervelend, KPN doet gelukkig niet zo moeilijk om die nood 100 GB.
Aangezien je bij Xs4ALL zit heb je een Frits Box , met een Android mobiel zou je USB-Tethering, kunnen gebruiken (kabel vanuit je mobiel aansluiten op usb ingang van je modem/router).
Je kunt ook de klantenservice vragen om een Dongle, (vaak bij verhuizingen geven ze dit als noodoplossing) je kan het altijd proberen.
Schade aan (glasvezel)kabels door werkzaamheden is natuurlijk heel vervelend, maar daar kan KPN weinig aan doen. Bij Ziggo kan dit net zo goed gebeuren natuurlijk.
[ Voor 11% gewijzigd door Dj-sannieboy op 30-05-2023 23:56 ]
Oke, ik dacht echt dat ik dat in het verleden had zien gebeuren, maar dan heb ik het vast verkeerd gezien, bedankt!ken-dj schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:45:
[...]
Kpn geeft je een ander Nederlands IPv4 adres (oude schaarse) en IPv6 prefix.
Een ip adres uit een (V/X) DSL locatie (wijkcentrale) komt nooit samen met een glasvezel locatie (Point of Presence)
IP blokken worden gescheiden!
https://www.nirsoft.net/countryip/nl.html
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Ten eerste is die dunne vezel niet zo dun. De buitenmantel is zeer stevig en geproduceerd van UV-bestendig polypropyleen/polyethyleen materiaal. Er zitten meerdere beschermlagen in totaal om de vezels heen en uiteindelijk is het een stug kabeltje dat je alleen met een scherpe schop kapot krijgt. Zie plaatje hieronder.jor177 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:51:
[...]
Wekt je xDSL verbinding nog of heb je die nooit gehad?
Ik verbaas mij nog steeds hoe zo'n dunne vezel gewoon onder een paar centimeter zand wordt gelegd.
Het moet natuurlijk allemaal zo goedkoop mogelijk, maar ik zou eigenlijk de het stuk dat door mijn tuin gaat in een mantelbuis willen leggen.
Ten tweede is het geen paar centimeter zand maar 60 cm. En 50 cm in je tuin. Dat is de verplichting, tenzij in overleg met de grondeigenaar anders nodig is.
En ten derde is die mantelbuis in de tuin allang verplicht. Dat is een oranje mantelbuisje dat iets groter is dan de gebruikte grond-aansluitkabel.
Afbeelding aansluitkabel:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VlLrgIG0UjDHiSAy43mn9wAm.jpg?f=user_large)
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Inderdaad...en dan als inflatiecorrectie zodat je niet kan opzeggen :-)zx9r_mario schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:36:
Zou KPN een prijsverhoging per 1 juli doorvoeren? Vandaag is de laatste kans.
(nieuwe AV in januari/februari van dit jaar).
Op de valreep toch nog een verhoging.
https://www.breedbandwink...verhoging-per-1-juli-2023
[ Voor 25% gewijzigd door zx9r_mario op 01-06-2023 09:48 ]
Waar heb je 12 maanden 50% korting gevonden als ik vragen mag?Rybar schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:27:
Zit nu 2 weken bij KPN en kom van Ziggo. Ziggo werd me te duur en en bij KPN 1 jaar 50% korting en dat scheelt aardig wat. Best wel tevreden tot nu toe. Was wat huiverig voor de TV ervaring maar eerlijk gezegd vind ik de kwaliteit goed, scherp beeld (TV+) en de bediening zelfs fijner.
Wat wel irritant is dat ik Comedy Central niet meer kan doorspoelen en dat kan bij Ziggo wel.
En dan heb ik het niet over opnames die kun je altijd doorspoelen, maar pauzeren en dan doorspoelen werkt niet en ook bij terug kijken werkt het bij KPN niet wat bij Ziggo wel werkte.
Wie weet verandert het ooit nog een keer.
Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan!
Dat mag jij vragenmaartenford schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:41:
[...]
Waar heb je 12 maanden 50% korting gevonden als ik vragen mag?
Ik zag het ook vandaag ja. En in tegenstelling tot wat hierboven werd geschreven, staat er nergens in de AV dat dit met een maand aankondigingstermijn moet. Dat lijkt me ook niet nodig want op basis hiervan mag je niet opzeggen.zx9r_mario schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:58:
KPN Dochter Solcon heeft de prijzen verlaagt, maar deze lagen altijd al hoger dan KPN. Zou wel humor zijn als KPN geen inflatiecorrectie doorvoert terwijl die van Ziggo buitensporig is.
Alleen voor abo’s van vóór 23 jan. Hoop ik.zx9r_mario schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:58:
KPN Dochter Solcon heeft de prijzen verlaagt, maar deze lagen altijd al hoger dan KPN. Zou wel humor zijn als KPN geen inflatiecorrectie doorvoert terwijl die van Ziggo buitensporig is.
De prijsstijging is afhankelijk van het abonnement en geldt voor alle abonnementen die zijn afgesloten vóór 23 januari 2023.
Ben van plan over te stappen naar KPN Internet 1Gbps en Mobiel unlimited. Kreeg telefonisch en later bevestigd via mail een mooie offerte: Internet 1 Gbps+Mobiel unlimited+ Netflix Premium het eerste jaar voor 45 euro en het 2de jaar 65 euro. [ dat is inclusief alle kortingen] Ben al voor 99% zo ver dat ik dat ga afsluiten. Heb via Tmobile nu ook 1Gbps en een unlimted mobiel abbo.
In de meterkast hangt een wit vierhoekig kastje waar opstaat: Glasvezelaansluitpunt en www.eindelijkglasvezel.nl. [als ik naar die site ga wordt ik doorgestuurd naar de KPN site..?!] Daar komt de glasvezelkabel uit.
Tmobile is nu aangesloten met de glasvezel naar een mediaconverter met een SPF module. Vandaar gaat er een UTP naar mijn eigen router.
Deze zelfde constructie wil ik behouden maar dan uiteraard met KPN. Dus glasvezel verbinden met SPF module in de mediaconverter en dan daarvandaan UTP naar mijn router.
Vraag is dus: kan dat op de manier zoals TMobile nu werkt of komt er nog andere dingen bij kijken kwa aansluiten en hardware?
[ Voor 4% gewijzigd door RCBL op 01-06-2023 13:42 ]
Singlemode gebruikt geen reflectie (zoals multimode) maar is zo dun, dat er maar een straal inpast. (even heel simpel gezegd, voor de precieze uitleg volg een college EM-golven)Barre73 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:42:
[...]
Ten eerste is die dunne vezel niet zo dun. De buitenmantel is zeer stevig en geproduceerd van UV-bestendig polypropyleen/polyethyleen materiaal. Er zitten meerdere beschermlagen in totaal om de vezels heen en uiteindelijk is het een stug kabeltje dat je alleen met een scherpe schop kapot krijgt. Zie plaatje hieronder.
Ten tweede is het geen paar centimeter zand maar 60 cm. En 50 cm in je tuin. Dat is de verplichting, tenzij in overleg met de grondeigenaar anders nodig is.
En ten derde is die mantelbuis in de tuin allang verplicht. Dat is een oranje mantelbuisje dat iets groter is dan de gebruikte grond-aansluitkabel.
Afbeelding aansluitkabel:
[Afbeelding]
Multimode heeft als nadeel dat er verschillede paden zijn door de vezel: Reflectie elke 1 mm of elke 10mm maakt nogal uit voor de totale weglengte.
Dat weglengteverschil zorgt ervoor dat een puls van 1ns aan het begin van de vezel aan het einde verspreid is over 2ns. (path dispersion)
Singlemode heeft geen reflecties, dus heeft dat probleem niet. Dat maakt dat je met singlemode langere afstanden kunt overbruggen.
Je kunt alle kleuren licht op iedere vezel gebruiken (850nm, 1310nm, 1550nm). Elke heeft zijn eigen voordelen:
- 850nm is zichtbaar
- 1310nm zit in SM fiber op het dispersieminimum, dus geeft de minste puls-vervorming
- 1550nm zit in SM op het dempingsminimum, dus geeft de langste afstand
Die oranje kabel daar zitten al 2 vezels in.
De velzels zitten goed beschermd in een tube.
Opbouw is: buitenmantel ( bij deze kabel oranje) van PE.
Tussenlaag van kevlar vezels.
Binnenin een tube van PE (in deze kabel groen).
In de PE tube zitten de daarwerkelijke vezels, deze zijn omgeven door een soort gelei.
Bij deze glasvezel is het net transparante siliconenkit, maar vaak is het wit en dan noem ik het nivea creme... je haalt dat makkelijk weg met IPA bij het aansluiten.
Door deze gelei zijn de vezels beschermd tegen trillen en tegen vocht en dergelijke.
De velzels zelf hebben een kunststof omhulling die je er af moet strippen voor je de las kunt maken.
De glasvezel die voor de deur ligt is dus inderdaad al voorzien van de vezels.
Er zijn 2 soorten glasvezel: singelemode, dat is deze ook, dan gebruik je een vezel voor zowel RX als TX.
En multimode, dan gebruik je 2 vezels, een voor RX en een voor TX.
De dikte van de vezels is iets anders bij beide soorten en de lichtfreqentie iss ook anders.
Singelode is voor lange afstanden, tot tientallen kilometers, multimode is tot 500 meter in principe en wordt in gebouwen gebruikt.
Foto 1 is de kevlar goed te zien.
Foto 2, het einde van de groene vezel is de glasvezel zelf.
Dat witte stukje kevlar dwars is om de aders uit elkaar te houden.
Tip, wees voorzichtig als je nieuwsgierig bent... de glasvezel zelf is erg dus en een stukje onder je huid is niet leuk.
Overigens heeft glasvezel niet veel last van vocht, het oxideert niet
Verdere uitleg staat hier ook over de opbouw en de verschillende types kabel https://www.circuitsonline.net/forum/view/161969/2
Tmobile gebruikt een lossen Mediaconverter/NT.RCBL schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:35:
Het zal wellicht al eerder in dit topic geschreven zijn, maar met de zoekfunctie krijg ik niet alle antwoorden.
Ben van plan over te stappen naar KPN Internet 1Gbps en Mobiel unlimited. Kreeg telefonisch en later bevestigd via mail een mooie offerte: Internet 1 Gbps+Mobiel unlimited+ Netflix Premium het eerste jaar voor 45 euro en het 2de jaar 65 euro. [ dat is inclusief alle kortingen] Ben al voor 99% zo ver dat ik dat ga afsluiten. Heb via Tmobile nu ook 1Gbps en een unlimted mobiel abbo.
In de meterkast hangt een wit vierhoekig kastje waar opstaat: Glasvezelaansluitpunt en www.eindelijkglasvezel.nl. [als ik naar die site ga wordt ik doorgestuurd naar de KPN site..?!] Daar komt de glasvezelkabel uit.
Tmobile is nu aangesloten met de glasvezel naar een mediaconverter met een SPF module. Vandaar gaat er een UTP naar mijn eigen router.
Deze zelfde constructie wil ik behouden maar dan uiteraard met KPN. Dus glasvezel verbinden met SPF module in de mediaconverter en dan daarvandaan UTP naar mijn router.
Vraag is dus: kan dat op de manier zoals TMobile nu werkt of komt er nog andere dingen bij kijken kwa aansluiten en hardware?
KPN maakt gebruikt van een NT die op de FTU wordt geklikt/geschoven en daar zit gewoon een ethernet uitgang op.
dus ja alles blijft zelfde alleen andere type NT wordt er gebruikt
zie ook https://www.kpn.com/service/internet/aansluitpunt.htm glas aansluiting
Idd. Bij Tmobile is het een losse mediaconverter waar de glasvezel in een SPF gaat.jopoh schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:01:
[...]
Tmobile gebruikt een lossen Mediaconverter/NT.
KPN maakt gebruikt van een NT die op de FTU wordt geklikt/geschoven en daar zit gewoon een ethernet uitgang op.
dus ja alles blijft zelfde alleen andere type NT wordt er gebruikt
Dus bij KPN is het dus alleen een andere mediaconverter welke hetzelfde effect heeft als die bij Tmobile
Begrijp ik goed dat de glasvezel [FTU?] van KPN een losse SPF overbodig maakt omdat de glasvezel daar direct in die mediaconverter [NT] gaat?
Mijn reactie al geplaatst voordat de link was toegevoegd in je bijdrage
[ Voor 5% gewijzigd door RCBL op 01-06-2023 14:09 ]
klopt helemaal heeft de zelfde werking. in FTU zit de glasvezel afgewerkt met connector en die schuift met plaatsen van de KPN NT er in, dus geen loze SFP nodig enz.RCBL schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:08:
[...]
Idd. Bij Tmobile is het een losse mediaconverter waar de glasvezel in een SPF gaat.
Dus bij KPN is het dus alleen een andere mediaconverter welke hetzelfde effect heeft als die bij Tmobile
Begrijp ik goed dat de glasvezel [FTU?] van KPN een losse SPF overbodig maakt omdat de glasvezel daar direct in die mediaconverter [NT] gaat?
Mijn reactie al geplaatst voordat de link was toegevoegd in je bijdrage
de NT heeft gewoon een ethernet aansluiting waarmee je verder kan met de router van kpn of je eigen router natuurlijk
Top, zit nu aan de 100% om de overstap te doen..jopoh schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:25:
[...]
klopt helemaal heeft de zelfde werking. in FTU zit de glasvezel afgewerkt met connector en die schuift met plaatsen van de KPN NT er in, dus geen loze SFP nodig enz.
de NT heeft gewoon een ethernet aansluiting waarmee je verder kan met de router van kpn of je eigen router natuurlijk
Neem aan dat in mijn router ook een vlan aangemaakt moet worden voor het internet ?
Las vlan 6 met prio P-Bit=1
yes zie https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm onder aan staat de pdf met alle infoRCBL schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:39:
[...]
Top, zit nu aan de 100% om de overstap te doen..![]()
Neem aan dat in mijn router ook een vlan aangemaakt moet worden voor het internet ?
Vlan 6 is noodzakelijk het P bit is meer nice to have. Zou vooral het P bit juist zetten op vlan4 voor TVRCBL schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:39:
[...]
Top, zit nu aan de 100% om de overstap te doen..![]()
Welke SFP kabel heb ik nodig om dit rechtstreeks aan te sluiten? En waar plug ik die dan in?
Mijn aansluiting:
:strip_exif()/f/image/kfD3ku8CuXQBaFx9lndgklow.jpg?f=fotoalbum_large)
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Koop een patchcover voor een TY-01. Liefst met bijbehorende patchkabel. Die heeft een blauwe SC-UPC stekker dus die SFP module moet je bijbestellen voor je Banana. Daar zit wel een SFP slot in maar de insteekmodule ontbreekt nog. Ik zie dat er meerdere kabels in het setje van de patchcover zitten dus je kan eigenlijk zelf kiezen welke SFP module je bestelt. Aan de kant van de FTU zit altijd de SC/PC.Videopac schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:05:
Ik heb thuis een AON aansluiting (volgens freedom.nl) en overweeg een Banana R3 te kopen.
Welke SFP kabel heb ik nodig om dit rechtstreeks aan te sluiten? En waar plug ik die dan in?
Mijn aansluiting:
[Afbeelding]
Deze patchcover komt in de plaats van je witte NT. Overigens heb je inderdaad een AON aansluiting
:fill(white):strip_exif()/f/image/bmqldydwRgQMMCTM9KXE41mR.png?f=user_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Barre73 op 02-06-2023 22:40 ]
En wis en waarachtig: het connection lampje gaat branden. De migratie van DSL (wat ik niet gebruik, ik heb niets aangesloten op de koperlijn) naar glasvezel zou vrijdag 9 juni pas plaatsvinden. Maar zou ik dan nu toch al verbinding kunnen hebben? Ik kan de Experiabox die ik heb gekregen (oud model, de 10a grappig genoeg) er tijdelijk even aan aansluiten om te kijken of het werkt, daarna is het de bedoeling dat ik het aan mijn Ubiquiti USG ga hangen. Dat heeft natuurlijk wat voeten in de aarde, dus ik zit er niet op te wachten dat halverwege de week de verbinding opeens weer weg is.
Iemand ervaring met migratie van DSL naar glas? En wordt die fiber-verbinding soms eerder actief dan de aangegeven datum?
Als je toch een USG hebt, kun je toch de WAN2 gebruiken om de glasverbinding te proberen?posttoast schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:25:
Na heel veel gedoe (eerst per ongeluk door een KPN medewerker een DSL abonnement gekregen, dat moest vervolgens gemigreerd worden) heb ik vandaag mijn NT-kastje ontvangen en op de FTU geklikt.
En wis en waarachtig: het connection lampje gaat branden. De migratie van DSL (wat ik niet gebruik, ik heb niets aangesloten op de koperlijn) naar glasvezel zou vrijdag 9 juni pas plaatsvinden. Maar zou ik dan nu toch al verbinding kunnen hebben? Ik kan de Experiabox die ik heb gekregen (oud model, de 10a grappig genoeg) er tijdelijk even aan aansluiten om te kijken of het werkt, daarna is het de bedoeling dat ik het aan mijn Ubiquiti USG ga hangen. Dat heeft natuurlijk wat voeten in de aarde, dus ik zit er niet op te wachten dat halverwege de week de verbinding opeens weer weg is.
Iemand ervaring met migratie van DSL naar glas? En wordt die fiber-verbinding soms eerder actief dan de aangegeven datum?
Dan heb je geen moment waarop je even geen internet hebt. Ik ben zelf met een USG vanuit Ziggo gemigreerd en heb daarbij de WAN2 gebruikt. Daarna stel je de WAN1 goed in en plug je het kabeltje om.
Ja, die is vaak dezelfde dag al gereed en actief, kwestie van minuten. De patch opdracht wordt alleen altijd wat ruimer ingeplant om de ISP de tijd te geven om alles in orde te maken, opsturen apparatuur, inplannen monteur etc, maar als er gaten in de planning zijn worden die met deze patch opdrachten bv gevuld.posttoast schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:25:
Na heel veel gedoe (eerst per ongeluk door een KPN medewerker een DSL abonnement gekregen, dat moest vervolgens gemigreerd worden) heb ik vandaag mijn NT-kastje ontvangen en op de FTU geklikt.
Nul info over wanneer wel. De storing en herstel afdeling bij Volker Wessels is onbereikbaar. Probeer nu via klachten wat te weten te komen. Ze zouden dan binnen 3 werkdagen reactie moeten geven. Ik moet het nog zien.
Ik hoorde van de aannamer in de straat (riool werkzaamheden) dat de glasvezelkabels onder de weg hier voor langs waren geschoten, zonder mantelbuizen. Kadaster tekeningen klopten ook niet.
Contrast met Ziggo is groot. Ging van de week ook een kabel van hun stuk. Werd dezelfde dag gemaakt door een eigen storingsploeg.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Dan zeg je toch op en stapt over? Elke partij heeft sterke en zwakke punten.loekf2 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:28:
Update over mijn weg gevallen glasvezel door waarschijnlijk een kabelbreuk. Na 4 weken is het Volkerwessels of KPN Netwerk (maar dat is ook Volker Vessels) nog steeds niet gelukt om voor mij en 3 buren de boel te repareren.
Contrast met Ziggo is groot. Ging van de week ook een kabel van hun stuk. Werd dezelfde dag gemaakt door een eigen storingsploeg.
Ben ik ook aan net doen. Pakket van Ziggo is onderweg. Zal alleen even duren want ik denk dat de AOP ook vervangen moet worden door een monteur.swhnld schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:34:
[...]
Dan zeg je toch op en stapt over? Elke partij heeft sterke en zwakke punten.
Verbaas me alleen over hoe KPN met kabelbreuken om gaat. Je leest succes verhalen op internet over supersnelle reparaties, maar het blijkt allemaal erg ingewikkeld en stroperig te zijn bij KPN. Werkt het niet, dan heb je gewoon botte pech.
Verder heb ik bijna 30 jaar internet via XS4SLL, lastig om afscheid te nemen.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
KPN is volgens mij niet verantwoordelijk voor de aanleg en onderhoud van glasvezel.loekf2 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:25:
[...]
Ben ik ook aan net doen. Pakket van Ziggo is onderweg. Zal alleen even duren want ik denk dat de AOP ook vervangen moet worden door een monteur.
Verbaas me alleen over hoe KPN met kabelbreuken om gaat. Je leest succes verhalen op internet over supersnelle reparaties, maar het blijkt allemaal erg ingewikkeld en stroperig te zijn bij KPN. Werkt het niet, dan heb je gewoon botte pech.
Verder heb ik bijna 30 jaar internet via XS4SLL, lastig om afscheid te nemen.
Ze zijn wel verantwoordelijk voor de koperlijn, maar voor alle zaken rondom de aanleg en onderhoud van glasvezel wordt je direct doorverwezen naar KPN Netwerk.
Je zou wel verwachten dat ze nauw samenwerken maar ze zijn vooral goed in langs elkaar heen communiceren. Daarnaast is KPN Netwerk volgens mij gewoon een rechtspersoon (althans tijdens de aanleg) omdat je bij problemen direct de aannemer te spreken krijgt en die is vaak niet vooruit te branden. Het zou wat mij beteft logisch zijn als je als consument met 1 partij te maken hebt die boven de aannemers staat.
Nu ben je gewoon overgelaten aan een aannemer waar je nummer 893499 in de rij bent.
Als daar een (meer) onafhankelijke partij boven staat die ook een dossier heeft van de status per woning zouden problemen wellicht met meer urgentie kunnen worden verholpen..
Tijdens de eerste aanleg zou ik nog kunnen meegaan in het idee dat je dient te dealen met KPN Netwerk.jor177 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:34:
[...]
KPN is volgens mij niet verantwoordelijk voor de aanleg en onderhoud van glasvezel.
Ze zijn wel verantwoordelijk voor de koperlijn, maar voor alle zaken rondom de aanleg en onderhoud van glasvezel wordt je direct doorverwezen naar KPN Netwerk.
Je zou wel verwachten dat ze nauw samenwerken maar ze zijn vooral goed in langs elkaar heen communiceren. Daarnaast is KPN Netwerk volgens mij gewoon een rechtspersoon (althans tijdens de aanleg) omdat je bij problemen direct de aannemer te spreken krijgt en die is vaak niet vooruit te branden. Het zou wat mij beteft logisch zijn als je als consument met 1 partij te maken hebt die boven de aannemers staat.
Nu ben je gewoon overgelaten aan een aannemer waar je nummer 893499 in de rij bent.
Als daar een (meer) onafhankelijke partij boven staat die ook een dossier heeft van de status per woning zouden problemen wellicht met meer urgentie kunnen worden verholpen..
Maar als je een bestaande glasvezelklant bent en er is een storing, dan is je provider de enige partij voor je. Daar heb je een contract mee en zij dienen de netwerkbeheerder na te jagen. Jij dient te zorgen dat je bereikbaar blijft voor die netwerkbeheerder voor het geval dat nodig is, maar daar blijft het dan ook wel bij.
Verder behoor je niet zelf achter KPN Netwerk of diens aannemer aan te hoeven bellen.
NB. KPN Netwerk is geen aparte entiteit of rechtspersoon. En ze onderhouden ook de koperlijn, alhoewel de medewerkers van de klantenservice daar vrij weinig tot niks over weten.
[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 04-06-2023 21:25 ]
Echt nog beginnen met graven in de wijk, dan kan het nog wel even duren.Soppyscroll schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:56:
Zojuist mail gekregen dat VanGelder mijn glasvezel aansluit over anderhalf week, hoeveel weken of dagen zit er tussen wanner ik ook echt gebruik kan maken van de glasvezel?
Als de kabel al aan de grens van het perceel ligt, of als er een BOP geplaatst is op het perceel, dan zal het sneller zijn. Dan is het vooral naar binnen brengen, afmonteren, apparatuur er op en gaan. Zou dan direct actief moeten zijn na plaatsten apparatuur. Als de BOP/kabel nog geplaatst moet worden, dan zal het wat langer zijn.
In 2021 was dit ongeveer mijn tijdslijn, voor aanleg nieuw GPON:
- Oktober: globale planning, oplevering waarschijnlijk juli. In december wordt meer duidelijk.
- Januari: communicatie over geven toestemming
- April: toestemming verwerkt
- Half mei: we gaan graven, u bent bijna aangesloten
- Begin juni: bestellen mogelijk
- Half juni: u bent aangesloten, abonnement actief
[ Voor 3% gewijzigd door thof op 05-06-2023 22:13 ]
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Als dat de huisaansluiting is en de aansluiting wordt afgemonteerd in je woning, dan wordt dit de avond van die dag in de administratie verwerkt en kan je de volgende dag bestellen bij een provider naar keuze. Bij een kleine provider kan het een paar dagen langer duren omdat die maar 1 keer per week synchroniseren met de database van KPN Wholesale.Soppyscroll schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:56:
Zojuist mail gekregen dat VanGelder mijn glasvezel aansluit over anderhalf week, hoeveel weken of dagen zit er tussen wanner ik ook echt gebruik kan maken van de glasvezel?
Ojaah, het betreft Glaspoort en niet kpnNetwerkNLBarre73 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:16:
[...]
Als dat de huisaansluiting is en de aansluiting wordt afgemonteerd in je woning, dan wordt dit de avond van die dag in de administratie verwerkt en kan je de volgende dag bestellen bij een provider naar keuze. Bij een kleine provider kan het een paar dagen langer duren omdat die maar 1 keer per week synchroniseren met de database van KPN Wholesale.
Weet niet of hier verschil in zit.
Vergeten te melden,thof schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:12:
[...]
Echt nog beginnen met graven in de wijk, dan kan het nog wel even duren.
Als de kabel al aan de grens van het perceel ligt, of als er een BOP geplaatst is op het perceel, dan zal het sneller zijn. Dan is het vooral naar binnen brengen, afmonteren, apparatuur er op en gaan. Zou dan direct actief moeten zijn na plaatsten apparatuur. Als de BOP/kabel nog geplaatst moet worden, dan zal het wat langer zijn.
In 2021 was dit ongeveer mijn tijdslijn, voor aanleg nieuw GPON:
- Oktober: globale planning, oplevering waarschijnlijk juli. In december wordt meer duidelijk.
- Januari: communicatie over geven toestemming
- April: toestemming verwerkt
- Half mei: we gaan graven, u bent bijna aangesloten
- Begin juni: bestellen mogelijk
- Half juni: u bent aangesloten, abonnement actief
kabel ligt al voor de deur
Tijdlijn bij mij
- november 2022: globale planning, oplevering waarschijnlijk november. In juli wordt meer duidelijk.
- december 2022: communicatie over geven toestemming
- februari: toestemming verwerkt
- februari: wij gaan juni/juli graven
- eind april: zag ik ineens groene glasvezel sprietje voor de deur
volgende week dinsdag aansluiting
Moet je nagaan
Delta is hier ook bezig, en zou glasvezel voor april 2023 aanleggen, nog geen kabel gezien, dus ik dacht eerst dat de Delta kabel hier lag, maar was dus ff stomverbaast.
Hier wordt xgs-pon aangelegd, komt er achter de glasvezelpunt standaard een XGS2110-Series? En ben ik hierbij verplicht om hun xperiabox achter te zetten?
Keuze qua abonnement wordt sowieso internet only, kijk amper tv behalve streamingsdiensten
Nee, een Experiabox is niet meer verplicht vanwege de vrije modemkeuze.Soppyscroll schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 01:07:
ik ga mij nou even in verdiepen maar heb paar vragen.
Hier wordt xgs-pon aangelegd, komt er achter de glasvezelpunt standaard een XGS2110-Series? En ben ik hierbij verplicht om hun xperiabox achter te zetten?
Keuze qua abonnement wordt sowieso internet only, kijk amper tv behalve streamingsdiensten
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Ja, die XGS2110 komt er standaard op (als je een abonnement op glas neemt/hebt uiteraard).Soppyscroll schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 01:07:
ik ga mij nou even in verdiepen maar heb paar vragen.
Nee, je bent nooit verplicht een Experia box er achter te hangen. Er zijn zat routers die je ook kan gebruiken (even inlezen aangaande VLAN spliting op de WAN kant)
Je bent zelfs niet verplicht om die Genexis XGS2110 te blijven gebruiken, maar er zijn tot op heden nog maar weinig of geen alternatieven in de markt om zelf een XGS-PON SFP module voor in een router aan te schaffen. Hiervoor is ook een ander topic actief: [KPN WBA] Ervaringen XGS.PON direct op glas (zonder NTU/ONT)
Euh... groen is eigenlijk nooit Glaspoort of KPN maar altijd Delta. KPN en Glaspoort gebruiken oranje kabels en buizen.Soppyscroll schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:24:
[...]
Vergeten te melden,
kabel ligt al voor de deur
Tijdlijn bij mij
- november 2022: globale planning, oplevering waarschijnlijk november. In juli wordt meer duidelijk.
- december 2022: communicatie over geven toestemming
- februari: toestemming verwerkt
- februari: wij gaan juni/juli graven
- eind april: zag ik ineens groene glasvezel sprietje voor de deur
volgende week dinsdag aansluiting
Moet je nagaan
Delta is hier ook bezig, en zou glasvezel voor april 2023 aanleggen, nog geen kabel gezien, dus ik dacht eerst dat de Delta kabel hier lag, maar was dus ff stomverbaast.
En ik zou zelf ook nog wel een gat in de buitenmuur kunnen maken...
Ja, dat zijn ze wel.jor177 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:45:
Zijn monteurs van KPN nu wel of niet bevoegd om een glasvezelaansluiting te realiseren als er al een BOP bij de gevel ligt? We wachten totdat we een ons wegen op VolkerWessels, maar als KPN het laatste stukje ook kan realiseren zou dat wel een uitkomst zijn...
En ik zou zelf ook nog wel een gat in de buitenmuur kunnen maken...
Bedoel oranje, moest op bed haha,Barre73 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:41:
[...]
Euh... groen is eigenlijk nooit Glaspoort of KPN maar altijd Delta. KPN en Glaspoort gebruiken oranje kabels en buizen.
Bedoelde dat ik dacht dat er eindelijks de groene kabel lag maar ligt dus oranje
Dus achter ont (converter) kan ik direct m’n eigen ASUS router achter zetten? Of moet het perse een modem wezenArjan A schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:38:
[...]
Nee, een Experiabox is niet meer verplicht vanwege de vrije modemkeuze.
In principe wel ja, je router moet in staat zijn over VLAN 6 een internetverbinding op te zetten.Soppyscroll schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:52:
[...]
Dus achter ont (converter) kan ik direct m’n eigen ASUS router achter zetten? Of moet het perse een modem wezen
De ONT is de modem, als je toch in DSL termen wil spreken. Dus jij moet alleen een router plaatsen. Die moet kunnen wat hierboven wordt aangegeven (Vlan 6).Soppyscroll schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:52:
[...]
Dus achter ont (converter) kan ik direct m’n eigen ASUS router achter zetten? Of moet het perse een modem wezen
Betreft de volgende routerBarre73 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:13:
[...]
De ONT is de modem, als je toch in DSL termen wil spreken. Dus jij moet alleen een router plaatsen. Die moet kunnen wat hierboven wordt aangegeven (Vlan 6).
ASUS ROG Rapture GT-AXE16000
Die kun je gewoon op de ONT aansluiten, waarna je een PPPOE-sessie maakt via VLAN6. Indien je ook TV gebruikt dien je de Merlin-firmware te gebruikenSoppyscroll schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:18:
[...]
Betreft de volgende router
ASUS ROG Rapture GT-AXE16000
Zie ook: [KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken
[ Voor 12% gewijzigd door mad-dog op 06-06-2023 11:34 ]
Ga geen gebruik maken van TV want kijk dat al nooit, top dankjewel!mad-dog schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:32:
[...]
Die kun je gewoon op de ONT aansluiten, waarna je een PPPOE-sessie maakt via VLAN6. Indien je ook TV gebruikt dien je de Merlin-firmware te gebruiken
Zie ook: [KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken
Nu ff anderhalf week wachten en dan is het daag ziggo
Nu weet ik al dat mijn ipadres een Ipv6 adres wordt.
Gewend zijnde aan portforwarding met een IPv4 adres om randapparatuur te bereiken van buiten mijn netwerk, kan ik maar niet achterhalen hoe dat zit met IPv6.
Ik ga mijn eigen router gebruiken. [Asus GT-AXE11.000]
De aansluiting bij KPN wordt dus: glasvezel==> Mediaconverter/NT==>UTP naar de WAN poort van mijn router
Als voorbeeld hoe het nu is:
Extern ipadres 85.xxx.xxx.xx via poort 9001 naar intern ipadres 192.168.xx.xx poort 9001
Dan ik dus vanaf buiten dat apparaat benaderen
Hoe gaat dat met Ipv6? Dat is mij nog niet geheel duidelijk
Kan men mij een fictief voorbeeld geven van zo'n portforwarding via Ipv6? Of mij vertellen hoe ik dat wat ik wil bewerkstellig?
Je krijgt naast een ipv4 adres een /48 ipv6 reeks, je hebt dus 1 ipv4 adres en heul veel ipv6 adressen.RCBL schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:19:
Eind van de maand wordt ik aangesloten op het KPN netwerk. [kom van TMobile]
Nu weet ik al dat mijn ipadres een Ipv6 adres wordt.
Gewend zijnde aan portforwarding met een IPv4 adres om randapparatuur te bereiken van buiten mijn netwerk, kan ik maar niet achterhalen hoe dat zit met IPv6.
Ik ga mijn eigen router gebruiken. [Asus GTX11.000]
De aansluiting bij KPN wordt dus: glasvezel==> Mediaconverter/NT==>UTP naar de WAN poort van mijn router
Als voorbeeld hoe het nu is:
Extern ipadres 85.xxx.xxx.xx via poort 9001 naar intern ipadres 192.168.xx.xx poort 9001
Dan ik dus vanaf buiten dat apparaat benaderen
Hoe gaat dat met Ipv6? Dat is mij nog niet geheel duidelijk
Kan men mij een fictief voorbeeld geven van zo'n portforwarding via Ipv6? Of mij vertellen hoe ik dat wat ik wil bewerkstellig?
NAT is bij ipv6 niet nodig, je zet in de firewall de poort open naar het ipv6 adres van het betreffende device.
In de mail stond alleen Ipv6 adres. Maar dat maakt ook niet uit. Ik zie in mijn router onderstaande:Dennis-L schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:25:
[...]
Je krijgt naast een ipv4 adres een Ipv6 adres, je hebt dus 2 adressen.
NAT is bij ipv6 niet nodig, je zet in de firewall de poort open naar het ipv6 adres van het betreffende device.
:strip_exif()/f/image/lgke9S72xAJUDtBTGOnpqdZ9.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij service naam vul ik dus in het apparaat, bij Externe IP/CIDR het externe ipv6 adres, bij lokaal IP de prefix [b.v.het IPv6-prefix is 2a02:a446:93a7::/01, bij poortbereik bijvoorbeeld 9001, protocol b.v.both.
Is dat correct?
Je krijgt een IPv6-reeks in dit geval, niet 1 adres. voor de rest klopt hetDennis-L schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:25:
[...]
Je krijgt naast een ipv4 adres een ipv6 adres, je hebt dus 2 adressen.
Jaja, een /48 reeksmrdemc schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:43:
[...]
Je krijgt een IPv6-reeks in dit geval, niet 1 adres. voor de rest klopt het
Ik vrees ook dat het niks op gaat leveren. Maar wel gestemd uiteraard.posttoast schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:50:
Voor de Apple TV gebruikers: op het KPN forum heeft iemand een poll aangemaakt met het verzoek een Apple TV app voor televisie te leveren. Haalt vast niets uit, zo'n poll. Maar baadt het niet dan schaadt het niet. Hier even stemmen dus.
Vreemd genoeg zijn er (op dit moment) meer stemmen tegen dan voor. Al zijn er dan pas 11 stemmen.
Ja, waarom je tegen zou stemmen snap ik ook niet zo goed. Apple haters misschien?Phoolie schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:07:
[...]
Ik vrees ook dat het niks op gaat leveren. Maar wel gestemd uiteraard.
Vreemd genoeg zijn er (op dit moment) meer stemmen tegen dan voor. Al zijn er dan pas 11 stemmen.
Ik zou er wel superblij mee zijn in ieder geval. Ik heb nu zo'n TV+ kastje erbij maar vind het helemaal niks, niet in de laatste plaats omdat het niet compatible is met mijn Logitech Harmony.

Heb TV+internet+Mobiel, middels Hussel
ja, omdat je het al dubbeldwars betaald zo te zienSt00mwals schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:55:
En dan kom je thuis en dan ligt er een brief van KPN in de bus dat ze blij met je zijn en dat je daarom een gratis upgrade van 200Mb naar 1Gb krijgt![]()
Sommigen kregen ook een gratis upgrade van 50 naar 200 Mbit. Maar het is onduidelijk wat nu precies de voorwaarden zijn. Hussel + Mobiel? Hussel + Genoeg extra pakketten?St00mwals schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:55:
En dan kom je thuis en dan ligt er een brief van KPN in de bus dat ze blij met je zijn en dat je daarom een gratis upgrade van 200Mb naar 1Gb krijgt![]()
Er zijn geen voorwaarden (tot nu toe).Muis666 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:19:
[...]
Sommigen kregen ook een gratis upgrade van 50 naar 200 Mbit. Maar het is onduidelijk wat nu precies de voorwaarden zijn. Hussel + Mobiel? Hussel + Genoeg extra pakketten?
Mijn schoonzusje heeft ook deze brief gehad.
Leuke is, ik heb gevraagd aan KPN of mijn abonnement dat ook kon krijgen (ik heb al 1 gbit).
Helaas was er niks mogelijk. Ik mag ervoor betalen en anderen krijgen het voor niks.
Een ander familielid heeft hetzelfde abonnement als mijn schoonzusje maar die heeft (nog) geen brief gehad.
Het is bij KPN wel echt geluk hebben, ik begrijp niet waar dit verschil in zit en waarom ze niet 1 lijn trekken hierin.
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
Hier ook.St00mwals schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:55:
Precies dezelfde brief gekregen. Wel netjes van ze, al is die 200Mb in de praktijk nooit een probleem voor mij dus als mijn abonnement straks afloopt ga ik toch wel weer even rondkijken voor aanbiedingen.St00mwals schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:55:
Ik vraag me af wat er in de kleine lettertjes (voorwaarden) staat rondom de gratis upgrade?
[ Voor 8% gewijzigd door Lord_Dain op 07-06-2023 09:33 ]
Dit is marketing en dat staat niet in voorwaarden. Soms heb je gewoon gelukLord_Dain schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:32:
Interessante strategie van KPN. Mensen met een 200Mb verbinding een 'gratis' upgrade geven naar 1 Gbps en mensen die voor jan 2023 een contract hebben afgesloten een inflatiecorrectie van 4€ (of minder) - zo betalen de mensen die de inflatie correctie krijgen een beetje mee met de wassen neus 1 Gbps verbindingen. Addertje onder het gras zal wel zijn dat de mensen die deze 1 Gbps nu aangeboden krijgen (en het blijkbaar niet nodig hebben, want hoe vaak trek je 200Mbps al dicht?) over een tijdje ook een flinke verhoging zullen krijgen.
Ik vraag me af wat er in de kleine lettertjes (voorwaarden) staat rondom de gratis upgrade?
Moet ik waarschijnlijk wel een nieuwe XGS PON ONT, hier hangt nog de GPON ONT.
Ik klaag niet
Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?
Nee hoor, G(gigabit)PON kan gewoon een 1000mbit aan, XG(10gigabit)PON kan dus tot 10.000mbit aan.krakendmodem schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:20:
Moet ik waarschijnlijk wel een nieuwe XGS PON ONT, hier hangt nog de GPON ONT.
Grote kans dat het kastje op korte termijn toch vervangen gaat worden naar XGSPON. KPN wilt iedereen uiteindelijk daarop hebben i.p.v. GPON.
Hoe kom je erop dat: mensen die voor jan 2023 een contract hebben afgesloten een inflatiecorrectie krijgen van 4€ (of minder)Lord_Dain schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:32:
Interessante strategie van KPN. Mensen met een 200Mb verbinding een 'gratis' upgrade geven naar 1 Gbps en mensen die voor jan 2023 een contract hebben afgesloten een inflatiecorrectie van 4€ (of minder) - zo betalen de mensen die de inflatie correctie krijgen een beetje mee met de wassen neus 1 Gbps verbindingen. Addertje onder het gras zal wel zijn dat de mensen die deze 1 Gbps nu aangeboden krijgen (en het blijkbaar niet nodig hebben, want hoe vaak trek je 200Mbps al dicht?) over een tijdje ook een flinke verhoging zullen krijgen.
Ik gebruik glas 200/200 en mijn contract is voor een jaar afgesloten vanaf 3 maart 2023 -> maart 2024. Maar ik krijg wel een inflatie correctie van + €. 3,00 p/mnd en geen verhoging van snelheid naar 1000/1000 ??.
Onderstaande e-mail ontvangen per heden.
Beste XS4ALL-klant,
U hebt een XS4ALL Internet Plus-abonnement bij ons. U gaat hier 3,- per maand meer voor betalen. Dit komt doordat we een inflatiecorrectie doen. Deze correctie is op basis van het CBS inflatiecijfer van vorig jaar. We hebben u dit ook op uw Thuis factuur van juni laten weten.

Heb het gevoel dat ze met glasvezel agressief marktaandeel proberen te winnen van Ziggo. Na een tijdje zullen de prijzen rap omhoog gaan.
Het is volgens mij ook voor 1 april, geen 1 januari. Iedereen die een contract heeft afgesloten voor 1 april krijgt inflatie correctie zoals bij volgens mij elke internet aanbieder helaas.Gondelier schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:32:
[...]
Hoe kom je erop dat: mensen die voor jan 2023 een contract hebben afgesloten een inflatiecorrectie krijgen van 4€ (of minder)
Ik gebruik glas 200/200 en mijn contract is voor een jaar afgesloten vanaf 3 maart 2023 -> maart 2024. Maar ik krijg wel een inflatie correctie van + €. 3,00 p/mnd en geen verhoging van snelheid naar 1000/1000 ??.
Beste XS4ALL-klant,
U hebt een XS4ALL Internet Plus-abonnement bij ons. U gaat hier 3,- per maand meer voor betalen. Dit komt doordat we een inflatiecorrectie doen. Deze correctie is op basis van het CBS inflatiecijfer van vorig jaar. We hebben u dit ook op uw Thuis factuur van juni laten weten.
Het zoeken naar redenen achter de gratis snelheidsupgrade is er niet, ja KPN wilt klanten binden, het is geheel willekeur wie er een gratis snelheidsupgrade krijgt
Je bent meerdere malen geswitched de afgelopen jaren op het KPN fiber netwerk van aanbiederknorde schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:25:
[...]
Er zijn geen voorwaarden (tot nu toe).
Mijn schoonzusje heeft ook deze brief gehad.
Leuke is, ik heb gevraagd aan KPN of mijn abonnement dat ook kon krijgen (ik heb al 1 gbit).
Helaas was er niks mogelijk. Ik mag ervoor betalen en anderen krijgen het voor niks.
Een ander familielid heeft hetzelfde abonnement als mijn schoonzusje maar die heeft (nog) geen brief gehad.
Het is bij KPN wel echt geluk hebben, ik begrijp niet waar dit verschil in zit en waarom ze niet 1 lijn trekken hierin.
Je kwam over van T-Mobile fiber
50Mbps wordt niet meer geleverd
Ik ging ook gratis over van 50 naar 200Mbps
Dus dat zouden redenen kunnen zijn blijkbaar val ik in de doelgroep die extra's krijgt.
Doet trouwens pijn aan mijn ogen als er amateuristisch gbit wordt geschreven.
Duzzz>> kHz, Mbps, GHz, Gbps ect. Bits en Bytes blijven ook lastige dingen voor de mensen om te schrijven.
[ Voor 3% gewijzigd door RAAF12 op 07-06-2023 20:57 ]
Ja, ik las ergens dat het om contracten ging afgesloten voor 1/1/2023, maar niets blijkt minder waar. Aangezien ik de 35€ p/m aanbieding heb afgesloten in november voor 1Gbps + TV, krijg ik de 4€ inflatie correctie en dat is ruim 10% op de 35€.. Dat zou eigenlijk binnen de actie periode niet mogen imo, maar er staat ook dat de aanbieding geldig blijft.. We gaan het bij de volgende factuur zien ben ik bang..Gondelier schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:32:
[...]
Hoe kom je erop dat: mensen die voor jan 2023 een contract hebben afgesloten een inflatiecorrectie krijgen van 4€ (of minder)
Beste XS4ALL-klant,
100 % kans aangezien KPN bij elke Gbit upgrade van een GPON aansluiting alsnog omzet naar XGS-PON. Dus ja, de NT wordt daar zeker nog vervangen.sjaak88 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:26:
[...]
Nee hoor, G(gigabit)PON kan gewoon een 1000mbit aan, XG(10gigabit)PON kan dus tot 10.000mbit aan.
Grote kans dat het kastje op korte termijn toch vervangen gaat worden naar XGSPON. KPN wilt iedereen uiteindelijk daarop hebben i.p.v. GPON.
Ik heb momenteel 100mb glasvezel (KPN netwerk) en heb een Experia V10 modem/router.
Nu heb ik om een beter bereik te krijgen bedraad een TP-link EAP650 Wall AP geplaatst. Deze AP ondersteund WiFi6, maar dit doet de Experia V10 niet.
Hoe krijg ik nu toch WiFi6 thuis? Een router (bijv. de TP-link Archer AX55) achter de Experia V10 hangen?
Bedankt alvast voor het meedenken!
Edit: het gaat alleen om internet, geen tv en/of telefonie!
[ Voor 7% gewijzigd door averroes1198 op 08-06-2023 17:11 ]
Dat kan. Je kunt ook de experiabox vervangen door iets anders. Het is ook afhankelijk van welke producten je naast internet gebruikt (telefoon en/of tv).averroes1198 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:42:
Beste medetweakers,
Ik heb momenteel 100mb glasvezel (KPN netwerk) en heb een Experia V10 modem/router.
Nu heb ik om een beter bereik te krijgen bedraad een TP-link EAP650 Wall AP geplaatst. Deze AP ondersteund WiFi6, maar dit doet de Experia V10 niet.
Hoe krijg ik nu toch WiFi6 thuis? Een router (bijv. de TP-link Archer AX55) achter de Experia V10 hangen?
Bedankt alvast voor het meedenken!
Dus: heb je ook TV of telefoon van KPN? Dan raad ik je aan om een Fritzbox te nemen als je voor de makkelijkste weg wil kiezen. Die dingen hebben ook wifi6. Je kunt je omada accesspoint hopelijk dan terugsturen en vervangen door een Fritzrepeater.
Andere producten kunnen ook werken, maar dat varieert sterk van product tot product.
Heb je geen telefoon of TV? Dan is het allemaal veel makkelijker er zal het waarschijnlijk wel lukken met een andere router.
Of je blijft je experiabox gebruiken zodat TV en telefoon daarmee blijft werken, en sluit je tweede router daarop aan. Maar dan heb je dus wel twee routers actief, en dat is zonde.
Nee het gaat om internet only, dus geen tv en (vaste) telefonie.xFeverr schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:02:
[...]
Dat kan. Je kunt ook de experiabox vervangen door iets anders. Het is ook afhankelijk van welke producten je naast internet gebruikt (telefoon en/of tv).
Dus: heb je ook TV of telefoon van KPN? Dan raad ik je aan om een Fritzbox te nemen als je voor de makkelijkste weg wil kiezen. Die dingen hebben ook wifi6. Je kunt je omada accesspoint hopelijk dan terugsturen en vervangen door een Fritzrepeater.
Andere producten kunnen ook werken, maar dat varieert sterk van product tot product.
Heb je geen telefoon of TV? Dan is het allemaal veel makkelijker er zal het waarschijnlijk wel lukken met een andere router.
Of je blijft je experiabox gebruiken zodat TV en telefoon daarmee blijft werken, en sluit je tweede router daarop aan. Maar dan heb je dus wel twee routers actief, en dat is zonde.
Dan gaat die TP-link waarschijnlijk prima werken als vervanger voor de xperiabox.averroes1198 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:10:
[...]
Nee het gaat om internet only, dus geen tv en (vaste) telefonie.
Top, dan ga ik morgen als de router (TP-link Archer AX55) binnen is daarmee aan de slag!xFeverr schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:20:
[...]
Dan gaat die TP-link waarschijnlijk prima werken als vervanger voor de xperiabox.
Je hebt dat niet perse nodig als je genoeg hebt aan die ene wall AP van TP-link. Zet alleen wel je wifi op de v10 dan uit.averroes1198 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:26:
[...]
Top, dan ga ik morgen als de router (TP-link Archer AX55) binnen is daarmee aan de slag!
Wil je ook wifi vanuit je router hebben, dan zou ik de v10 ook vervangen.
Wifi vanuit de router is niet perse nodig zolang ik maar WiFi6 heb vanaf de AP’s welke WiFi6 ondersteunen.sjaak88 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:08:
[...]
Je hebt dat niet perse nodig als je genoeg hebt aan die ene wall AP van TP-link. Zet alleen wel je wifi op de v10 dan uit.
Wil je ook wifi vanuit je router hebben, dan zou ik de v10 ook vervangen.
Dan kan je deze gewoon bedraad aansluiten op je v10. Als je de ip adres van je AP invult, dan zou je op de webinterface van tplink komen, waar je alles kan instellen. Vergeet alleen niet de wifi op je v10 uit te zetten.averroes1198 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:11:
[...]
Wifi vanuit de router is niet perse nodig zolang ik maar WiFi6 heb vanaf de AP’s welke WiFi6 ondersteunen.
Ohja dom, ik zat nog in de interface van de v10 te snuffelen..sjaak88 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:15:
[...]
Dan kan je deze gewoon bedraad aansluiten op je v10. Als je de ip adres van je AP invult, dan zou je op de webinterface van tplink komen, waar je alles kan instellen. Vergeet alleen niet de wifi op je v10 uit te zetten.
kan ik een straks een aparte ssid maken met 2.4ghz en 5ghz met deze? of moet ik dat eerste in de router van zyxcel instellen?
Als je een aparte 2.4 of 5 ghz ssid wilt, dan kan je extra wifi aanzetten op de webinterface van je SW2.Farabi schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:25:
ik ben overgestapt naar t-mobile. dus een zyxcel T-54 modem straks. nu heb ik nog een KPN SW2 versterker.
kan ik een straks een aparte ssid maken met 2.4ghz en 5ghz met deze? of moet ik dat eerste in de router van zyxcel instellen?
hoe kom ik op die webinterface?sjaak88 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:31:
[...]
Als je een aparte 2.4 of 5 ghz ssid wilt, dan kan je extra wifi aanzetten op de webinterface van je SW2.
Je zyxel gaat je SW2 een ip adres geven, dit kan je meestal vinden op je webinterface van je modem, zie ook de post hierboven. Vul de ip adres van je SW2 in een browser, en je komt op de webinterface van je SW2.
Had ook Delta aangevraagd maar nadat ik een beste brief gestuurd had (per mail) hebben zij geluisterd en mijn abonnement geannuleerd.
Nu hopen dat ik pakket misschien eerder, of woensdag in huis kan hebben of echt moet wachten op hun seintje dat het later in week bezorgd wordt.
Waarom ben je geswitched?Soppyscroll schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:00:
Vandaag is eindelijk de dag dat ik de Abonnement heb afgesloten, Was aangepast op de website (activatie binnen 2 weken) en woensdagochtend komt er 1 langs om de glasvezel kabel aan te sluiten en te activeren.
Had ook Delta aangevraagd maar nadat ik een beste brief gestuurd had (per mail) hebben zij geluisterd en mijn abonnement geannuleerd.
Nu hopen dat ik pakket misschien eerder, of woensdag in huis kan hebben of echt moet wachten op hun seintje dat het later in week bezorgd wordt.
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
2 redenen,
Delta is al 1 jaar en 4 maand bezig en ligt nog geen kabel in de straat en weet ook niet Hoelang nog duurt, Ookal weet ik dat het lang kan duren.
Ter vergelijking met glaspoort, begin december in onze dorp en nu al heeft 3/4 glasvezel voor de deur of aangesloten in huis en laatste gebied gaan zij nu heen.
De korting actie 1e 6 maanden 35 euro (daarna 55,-) kan niet tegenop 1e 12 maanden 50 euro bij delta (daarna 65,-)
Hier binnen 3 maanden al glasvezel voor deur liggen en wordt nu volgende week geactiveerd en werkend neergezet
Maar ze hebben wel concurrentie op dat adres van Delta. Ook al zit de glasvezel niet in huis maar ligt deze in de stoep, dan nog is dat orderbaar en telt het dus mee als een woning waar Delta beschikbaar is.bjusterbaarlik schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 06:49:
Het is vooral voor kpn goedkoper. Nu zei geen concurrentie hebben op jouw adres. Ik had het nooit geannuleerd dan heb je beide en heb je de keuze.
Het wordt alsnog Aangesloten in huis, heb alleen abonnement geannuleerd. In ons gehele dorp wordt kosteloos aangelegd, Ookal neem je geen abonnementbjusterbaarlik schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 06:49:
Het is vooral voor kpn goedkoper. Nu zei geen concurrentie hebben op jouw adres. Ik had het nooit geannuleerd dan heb je beide en heb je de keuze.
[ Voor 10% gewijzigd door Soppyscroll op 09-06-2023 15:16 ]
Aha, dat valt het mee. Dat is niet overal zo namelijk.Soppyscroll schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:15:
[...]
Het wordt alsnog Aangesloten in huis, heb alleen abonnement geannuleerd. In ons gehele dorp wordt kosteloos aangelegd, Ookal neem je geen abonnement
In de week van 6 maart heeft KPN netwerk de flat voorzien van glasvezel, dat wil zeggen dat KPN de kabels buitenom in een kabelgoten heeft aangelegd, en in de woningen de aansluiting gerealiseerd heeft.
De VVE wist op dat moment van niets.
21 april heeft de VVE toestemming gegeven voor de aanleg van glasvezel (dat er dus al lang lag)
Nu 6 weken kan niemand in de flat glasvezel aanvragen. De status is "wacht op toestemming VVE". De klantenservice snapt er niks van en heeft al diverse malen de uitvoerder gevraagt om "op de knop te drukken" zodat wij glasvezel kunnen aanvragen. Je kan de klantenservice bellen of mailen, maar het heeft 0,0 effect. Ook indienen van klacht heeft geen effect.
Laatste contact was "Kunt u een foto maken van uw glavezelaansluiting in de woning". KPN geloofd dus niet dat de hele flat is voorzien van glasvezel.
Vraag: Wie staat er boven de klantenservice van KPN netwerk, want kom al 6 weken geen steek verder.
Klantenservice bij KPN Netwerk is niet bestaand dus daar staat ook niemand boven.Gabriel_Knight schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:27:
{.....}
Vraag: Wie staat er boven de klantenservice van KPN netwerk, want kom al 6 weken geen steek verder.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen