Toon posts:

[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken

Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste
Acties:

• Prosperot
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:13

Prosperot

Today is a gift...

Ik krijg 2 STD nog altijd niet aan de praat. 1 zit rechtstreeks op de AX88U, de ander via een netgear gs105e
Als ze beide aanstaan, krijg ik na enige tijd de 400 error op de tv die rechtstreeks zit aangesloten.

Ik heb de installatie handleiding gevolgd en met 1 STB (ook achter de Netgear) werkt het goed, maar met 2 dus niet.

Is er iets speciaals dat ik in de netgear moet instellen? Of mss een speciale poort op de AX88u gebruiken?

[Voor 31% gewijzigd door Prosperot op 25-10-2022 16:44]

• righardtmarais
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-11-2022
Hi Tweakers

I have a kpn fibre internet connection with Dutch tv and brought my asus gt-ac5300 rog from South Africa. Wanted to use it for VPN etc. But there is no Merlin or other firmware for updating it to use vlan's. So I followed a guide using a managed switch to vlan the internet and IPTV. This is working but also not... The Dutch tv box needs internet to update tv schedules and install updates etc..

So I thought maybe to sell my gt-ac5300 and buy a replacement. I also have the Asus ZenWiFi AX Mini XD4 Mesh WiFi 6 meshed with the gt-ac5300.
So the question is, which Asus router should I buy that would solve my initial vlan issues for Dutch tv and also mesh with the Asus ZenWiFi AX Mini XD4 Mesh points and deliver a WiFi 6 speed.

Thanks for the assistance and time.

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:44
righardtmarais schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:41:
Hi Tweakers

I have a kpn fibre internet connection with Dutch tv and brought my asus gt-ac5300 rog from South Africa. Wanted to use it for VPN etc. But there is no Merlin or other firmware for updating it to use vlan's. So I followed a guide using a managed switch to vlan the internet and IPTV. This is working but also not... The Dutch tv box needs internet to update tv schedules and install updates etc..

So I thought maybe to sell my gt-ac5300 and buy a replacement. I also have the Asus ZenWiFi AX Mini XD4 Mesh WiFi 6 meshed with the gt-ac5300.
So the question is, which Asus router should I buy that would solve my initial vlan issues for Dutch tv and also mesh with the Asus ZenWiFi AX Mini XD4 Mesh points and deliver a WiFi 6 speed.

Thanks for the assistance and time.
I would suggest an RT-AX86U. Not too expensive, delivers great speeds and it's customizable with Merlin software, so you could set it up with IPTV.

• sumeetr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-03 21:24
Goedemorgen,

Ik heb een verbinding van KPN 1000/1000 en de ax11000 met merlin 386.7_2 heb al enige tijd regelmatig uitval en zie toevallig in mijn log het volgende.

Oct 30 11:27:38 start_wan_if(): Error setting MTU on eth0 to 1500
Oct 30 11:27:38 start_wan_if(): Error setting MTU on vlan6 to 1500

Moet ik mijn MTU en MRU verlagen? volgens de handleiding zou het op 1500 moeten toch?

Ook zie ik dat mijn leastime al dagen op renewing staat, dat lijkt mij niet normaal toch?

[Voor 26% gewijzigd door sumeetr op 30-10-2022 11:34]

• MoraalRidder
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:29
sumeetr schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:31:
Goedemorgen,

Ik heb een verbinding van KPN 1000/1000 en de ax11000 met merlin 386.7_2 heb al enige tijd regelmatig uitval en zie toevallig in mijn log het volgende.

Moet ik mijn MTU en MRU verlagen? volgens de handleiding zou het op 1500 moeten toch?

[Afbeelding]

Ook zie ik dat mijn leastime al dagen op renewing staat, dat lijkt mij niet normaal toch?
Die melding krijg je omdat die instelling van MTU/MRU 1500 niet werkt. Asus is ook niet van plan om dit aan te passen. Hiervoor zou broadcom een update uit moeten brengen. Uitval ligt niet daaraan, heb het hier ook in het log staan. Heb zelf een AX88U.

Wat betreft de leasetime. Ik wilde dit voor je nakijken, maar kan leastime zoals je screen niet vinden.

• jvo71
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-03 13:59
Goedenavond,

Sinds gisteren heb ik elke 5 minuten de stb-nmc-400 error, nadat het beeld eerst een keer hapert. Ik heb een AX-86U die al vanaf het begin als een zonnetje draaide met KPN ITV. Onlangs wel een keer de Merlin firmware naar de laatste stabiele versie geüpdatet (386.7_2), maar dit is al een paar weken geleden.

Heeft iemand hier ook last van of ervaring mee dit op te lossen? Alvast bedankt!

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:52
sumeetr schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:31:
Goedemorgen,

[Afbeelding]

Ik heb dezelfde setup als jij. Overigens staat bij mij al vanaf het begin "Renewing" en "Expired". Bij PPPOE speelt dat niet zo'n rol i.t.t. DHCP. Ik heb even in de logs gezocht op die error, maar die komt bij mij niet voor in de afgelopen 200 dagen. Als je in je logs teruggaat naar het moment, zijn er dan nog andere error-codes die dit triggeren?
jvo71 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:00:
Goedenavond,

Sinds gisteren heb ik elke 5 minuten de stb-nmc-400 error, nadat het beeld eerst een keer hapert. Ik heb een AX-86U die al vanaf het begin als een zonnetje draaide met KPN ITV. Onlangs wel een keer de Merlin firmware naar de laatste stabiele versie geüpdatet (386.7_2), maar dit is al een paar weken geleden.

Heeft iemand hier ook last van of ervaring mee dit op te lossen? Alvast bedankt!
Toevallig heb ik sinds kort met de AX11000 in mindere mate hetzelfde probleem. Ik zag overigens wel in de logs dat mijn HP printer continu DHCP-solicits doet en daarbij de melding "br0: received packet on bond0 with own address as source address". Ik heb de printer nu even uitgezet en kijk of die STB's daardoor van slag raakt. Ik kreeg 2x de STB-400 melding gisteren. Wel op de momenten dat de printer DHCP-solicits deed. Heb je toevallig ook diezelfde meldingen?

[Voor 10% gewijzigd door leroy98ecker op 31-10-2022 08:41]

• jvo71
leroy98ecker schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:34:
[...]

Ik heb dezelfde setup als jij. Overigens staat bij mij al vanaf het begin "Renewing" en "Expired". Bij PPPOE speelt dat niet zo'n rol i.t.t. DHCP. Ik heb even in de logs gezocht op die error, maar die komt bij mij niet voor in de afgelopen 200 dagen. Als je in je logs teruggaat naar het moment, zijn er dan nog andere error-codes die dit triggeren?

[...]

Toevallig heb ik sinds kort met de AX11000 in mindere mate hetzelfde probleem. Ik zag overigens wel in de logs dat mijn HP printer continu DHCP-solicits doet en daarbij de melding "br0: received packet on bond0 with own address as source address". Ik heb de printer nu even uitgezet en kijk of die STB's daardoor van slag raakt. Ik kreeg 2x de STB-400 melding gisteren. Wel op de momenten dat de printer DHCP-solicits deed. Heb je toevallig ook diezelfde meldingen?
[Afbeelding]
Dank voor je snelle reactie! Dit zou ik even moeten testen. Weet jij waar ik dit precies kan nakijken in de GUI? Thanks

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:29
BeachNL schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:08:
Heb inderdaad XGSPON, dit speelt zich ook af op de KPN Box 12, de Fritsbox die ik nu tijdelijk als test hebt, lijkt niet dagelijks uit te vallen, KPN heeft zelf geen idee waar het in zit. Service+ monteur is al maanden bezig met dit probleem

[...]
Ik heb het hele jaar hier al last van met die Box 12. Daarna een FritzBox erbij gehuurd en het probleem was weg. Nu de hele FritzBox er tussenuit en tijdelijk direct in de router (AmplifyHD) aangesloten. Werkt alles vlekkeloos maar KPN opgezegd en overstap naar T-mobile gemaakt. Erger kan het niet worden… fingers crossed.

Het hele jaar zitten soebatten met KPN en die houden vol dat het modem Box 12 in orde is… Ik ben het ondertussen wel zat geworden. Box 12 deed op ADSL ook al raar en op glas ook maar ze hielden vol, Box12 is na de recentelijke updates goed. Daaaag KPN ga een ander voor de gek houden.

• LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:27
Zijn er tweakers die het geheel werkend hebben op een XT12 set? Met de KPN iptv setting blijft het akelig stil op de lijn. Met een manuele instelling werkt internet fantastisch.

Voor IPTV even lopen testen met een raspberry pi achter de vlan 4. Maar de stb verliest vaak zijn netwerk en ook de igmpproxy moet meerdere keren per dag herstart worden.

• sumeetr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-03 21:24
@leroy98ecker Goedemorgen Leroy bedankt voor je reactie.

Zoals je hieronder kan zien laat hij de error zien bij het opstarten/opnieuwstarten dus niet continue. de error komt volgens mij voor het moment dat er nog geen tijd in de router is opgehaald. bijgaand een screenshot van de log rondom de timestamp. weet niet of je daar wat mee kan?

• LightLuke
Ik kan inmiddels melden dat dankzij de handleiding alles goed lijkt te werken in combinatie met de Asus Zenwifi XT12 op XGS-Pon van KPN.

Speedtest haalt een keurige 1006 down en 1108 up. IPTV ook snel en stabiel.

Dank voor alle bijdragers aan de handleiding en @leroy98ecker wellicht voor de volgende update van de handleiding de XT12 ook te vermelden. Ik heb de scripts van de GT-AX11000 gebruikt.

• Saekerhett
LightLuke schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:32:
Ik kan inmiddels melden dat dankzij de handleiding alles goed lijkt te werken in combinatie met de Asus Zenwifi XT12 op XGS-Pon van KPN.

Speedtest haalt een keurige 1006 down en 1108 up. IPTV ook snel en stabiel.

Dank voor alle bijdragers aan de handleiding en @leroy98ecker wellicht voor de volgende update van de handleiding de XT12 ook te vermelden. Ik heb de scripts van de GT-AX11000 gebruikt.
Mooi dat je het voor elkaar hebt. Ik zie trouwens ook dat je een beste snelheid haalt, want ik zit hier op 940/940. Zou dat puur zijn omdat je apparatuur 2,5 Gbps is?

M.a.w., zou het kunnen zijn dat iedereen min of meer die snelheid krijgt aangeboden, maar dat je afhankelijk bent van je eigen apparatuur of je het wel of niet haalt? Want ik gok dat de meesten hier nog 1 Gbps apparatuur hebben staan, waardoor je niet sneller kan dan 930 à 940 Mbit up en down.

Niet dat ik nu per se die laatse 100 of 200 Mbit erbij wil hebben, maar ik was gewoon effe benieuwd :)

• LightLuke
Saekerhett schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:29:

Mooi dat je het voor elkaar hebt. Ik zie trouwens ook dat je een beste snelheid haalt, want ik zit hier op 940/940. Zou dat puur zijn omdat je apparatuur 2,5 Gbps is?
Ja dat klopt de wan poort is 2.5 Gbps, met de KPN Box 12 haal ik deze snelheden niet 😄. Het hele setje ook aangeschaft met het idee voor tal van jaren weer voorzien te zijn.

• Saekerhett
LightLuke schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:35:
[...]

Ja dat klopt de wan poort is 2.5 Gbps, met de KPN Box 12 haal ik deze snelheden niet 😄. Het hele setje ook aangeschaft met het idee voor tal van jaren weer voorzien te zijn.
Nice! Mijn RT-AX86U heeft ook een 2,5 Gbps poort en mijn desktop en NAS (DS920+ met link aggregation) kunnen dat ook aan, alleen zit er een 1 Gbit switch tussen die de bottleneck dan is :P

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Goedenavond,

Ik heb er heel lang mee lopen klooien, bleek uiteindelijk dat mijn Epson ET-5850 printer de boel verstierde. Op de printer zelf heb ik niets vreemds kunnen ontdekken en ook de Epson helpdesk kon me niet verder helpen.
Ik heb de printer nu achter een switch zitten waarop de IGMP snooping uit staat, en alles werkt nu zonder problemen,

[Voor 24% gewijzigd door Prosperot op 15-11-2022 17:08]

• BoudewijnM
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:38
Hi Allen,

Onlangs heb ik handleiding voor doorgelopen om de AX88U te gebruiken voor glasvezel. Eerst had ik het zonder merlin gedaan wat prima werkte maar ik wilde toch all the way gaan om zo alle functionaliteit te hebben en zeker te zijn dat IPTV goed werkt (al gebruik enkel de ATV app).

Nu gebeurt er enkel iets vreemds sinds mijn overstap. Mijn Kodi op mijn Sony Android TV kan opeens niet meer via NFS toegang krijgen tot de bestanden op mijn QNAP TS-230 NAS. Dit werkte voorheen feilloos. Alles is bedraad via ethernetkabels.

Kan het zijn dat er stappen in de handleiding invloed hebben op NFS op de router? Ik heb flink gegoogled maar kan niets vinden.

Heeft iemand dit ook meegemaakt?

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:03
@BoudewijnM
Geen AX88U hier in huis maar wel meerdere Asus routers in AiMesh en heb dit nog nooit meegemaakt. Kodi maakt hier vanaf een Nvidia shield en vanaf twee Linux PC's probleemloos connectie naar een Linux NAS door middel van NFS.
Heb je nergens iets van foutmeldingen?

• BoudewijnM
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:38
ninjazx9r98 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:00:
@BoudewijnM
Geen AX88U hier in huis maar wel meerdere Asus routers in AiMesh en heb dit nog nooit meegemaakt. Kodi maakt hier vanaf een Nvidia shield en vanaf twee Linux PC's probleemloos connectie naar een Linux NAS door middel van NFS.
Heb je nergens iets van foutmeldingen?
Nee geen foutmeldingen. Heb geprobeerd alles herhaaldelijk opnieuw op te starten. Gek genoeg vind Kodi wel alle folders via NFS (eerst niet) maar dan ziet niet de bestanden die zich erin bevinden.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:03
BoudewijnM schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:13:
[...]

Nee geen foutmeldingen. Heb geprobeerd alles herhaaldelijk opnieuw op te starten. Gek genoeg vind Kodi wel alle folders via NFS (eerst niet) maar dan ziet niet de bestanden die zich erin bevinden.
Klinkt als een rechten kwestie. Heeft de NAS geen logfiles?

[Voor 3% gewijzigd door ninjazx9r98 op 10-11-2022 15:18]

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Na een KPN VDSL uitstapje afgelopen jaar (uit ongenoegen over Ziggo) ben ik weer terug in dit topic want er is bij ons onverwacht vlot glasvezel aangelegd!
Binnenkort komt de aansluiting in de meterkast en ik denk dat ik gewoon KPN ga behouden als provider.

In principe wil ik wel weer terug naar een Asus setup met Merlin FW omdat ik daar altijd erg tevreden over ben geweest.
De AC86u router kan dan afgestoft worden en denk ik weer als hoofdrouter te nemen ivm de sterke CPU zodat ik ook de VPN verbinding naar VPN provider weer direct op de router kan instellen en het verkeer op achterliggende clients door die tunnel kan sturen.

Mijn mooie semi-profi bonded VDSL router van Draytek en 3 VigorAP's 90x worden dan overbodig. De router sowieso, maar het heeft het zin om die Vigor AP's te houden icm Asus? Op de Draytek router kan ik die AP's mooi centraal managen en ook gastennetwerk op een apart VLAN werkt goed.

Vraag is dus: Is die AC86u nog geschikt genoeg als hoofdrouter en hoe kan ik wireless met 3-4 AP's via ethernet het beste regelen? Aimesh, met nog te kopen Asus componenten/AP's? Of Draytek VigorAP's houden? Iets totaal anders?

• jvo71
Hoi allemaal,

Ik heb een 1Gbit glasvezel via KPN icm AX-86U. Wanneer ik via bekabelde NAS of via WiFi ga downloaden begint mijn IPTV beeld te haperen (VIP-5202). Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen? Is het mogelijk om via Merlin of Qos minimale bandbreedte te reserveren voor de STB?

Hoor het graag,

Gr jvo

• aridair
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-12-2022
Probleem opgelost. De permissions stonden niet goed.

[Voor 96% gewijzigd door aridair op 09-12-2022 16:46. Reden: Probleem opgelost]

• JPS
  • Niet online
OK mijn vraag hierboven is denk ik wat te onduidelijk/uitgebreid ivm uitblijven reacties. :X

Even heel simpel gesteld: voor het wireless netwerk, kan ik dan beter gebruik maken van AiMesh of mijn 3 profi Draytek VigorAP's behouden? Werkt AiMesh lekker met Merlin en KPN/Vlans/IGMP snooping?

De VigorAP's ondersteunen in ieder geval allerlei geavanceerde dingen als VLANs, ingebouwde switch met IGMP snooping (evt handig voor de Arris VIP5202 boxen), DFS kanalen.

"Echte" Mesh heb ik niet nodig, omdat er een wired backbone is en ik de AP's goed kan plaatsen. Wel belangrijk is 1 SSID overal (private netwerk voor beide banden) en 1 SSID voor het gastennetwerk (overal dekking).

Wie kan adviseren? Als het AiMesh moet worden, welke Asus AP's kan ik dan het beste hebben die ook goed met KPN/VLANs om kan gaan ivm IPTV op meerdere plaatsen.
Wifi 5/6 generatie is wat mij betreft goed genoeg en gewoon per verdieping een op de muur te schroeven apparaat.

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:09
JPS schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:59:
OK mijn vraag hierboven is denk ik wat te onduidelijk/uitgebreid ivm uitblijven reacties. :X

Even heel simpel gesteld: voor het wireless netwerk, kan ik dan beter gebruik maken van AiMesh of mijn 3 profi Draytek VigorAP's behouden? Werkt AiMesh lekker met Merlin en KPN/Vlans/IGMP snooping?

De VigorAP's ondersteunen in ieder geval allerlei geavanceerde dingen als VLANs, ingebouwde switch met IGMP snooping (evt handig voor de Arris VIP5202 boxen), DNF kanalen.

"Echte" Mesh heb ik niet nodig, omdat er een wired backbone is en ik de AP's goed kan plaatsen. Wel belangrijk is 1 SSID overal (private netwerk voor beide banden) en 1 SSID voor het gastennetwerk (overal dekking).

Wie kan adviseren? Als het AiMesh moet worden, welke Asus AP's kan ik dan het beste hebben die ook goed met KPN/VLANs om kan gaan ivm IPTV op meerdere plaatsen.
Wifi 5/6 generatie is wat mij betreft goed genoeg en gewoon per verdieping een op de muur te schroeven apparaat.
Ik gebruik een AC88u met 3x AX92 als mesh netwerk — de AC88U draait Merlin en verzorgt IPTV zoals hier op het forum is beschreven. Ik heb op elke verdieping een AX92U hard wired, en heb op elke verdieping bijna de maximale snelheid. Ik heb niet gecheckt of ik ook IPTV op de mesh heb. De AX92 draaien geen merlin — stock Asus.

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Ik gebruik een AX88u met Merlin 388.1 en 2x AX58U iMesh nodes met stock firmware. Werkt (inmiddels) prima. Heb mn STB's bedraad aangesloten op de AX88. Draytek heb ik geen ervaring mee.

• JPS
  • Niet online
Ok dank, dan ga ik AiMesh verder overwegen omdat het waarschijnlijk het makkelijkst gaat werken. Als ik het goed begrijp is er geen bandbreedteverlies als ze bedraad zijn aangesloten (en het dus in feite geen Mesh is...).
STB's worden inderdaad bedraad aangesloten, dus geen issue. Gastennetwerk zal ook automatisch (met eigen VLAN) worden geregeld lijkt me.

Alleen wat zonde om weer een paar honderd euro uit te moeten geven omdat ik al mooi spul heb liggen.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-03 13:31

Zorian

What the fox?

Ik denk erover om over te stappen naar KPN, echter wil ik heel graag mijn Asus RT-AX82U gebruiken.
Van wat ik kan vinden in dit topic is de informatie om een eigen router te gebruiken verouderd, kan iemand me vertellen of hij/zij het werkend heeft gekregen met een vergelijkbare/dezelfde router? Zo ja, heb ik daar nog specifieke dingen voor nodig?

• Simple mind
  • Laatst online: 00:03
Zorian schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:45:
Ik denk erover om over te stappen naar KPN, echter wil ik heel graag mijn Asus RT-AX82U gebruiken.
Van wat ik kan vinden in dit topic is de informatie om een eigen router te gebruiken verouderd, kan iemand me vertellen of hij/zij het werkend heeft gekregen met een vergelijkbare/dezelfde router? Zo ja, heb ik daar nog specifieke dingen voor nodig?
Verouderd? Kijk eens in de openingspost naar:
UPDATE 21 februari 2022
Remake van de handleiding
leroy98ecker heeft de volledige beschrijving speciaal voor AX modellen aangepast.

• Herco M.
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-02 22:25
Goedenavond,

Heb je 'auto select channel include DFS channels' aangevinkt staan bij je 5ghz wifi instellingen?

Ik heb het zelfde probleem, om het kwartier, en nu ik hier het vinkje weggehaald heb gaat het 1,5u goed. Nog niet te vroeg juichen, maar ben benieuwd!

[Voor 19% gewijzigd door Herco M. op 11-12-2022 13:15]

• jvo71
Herco M. schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:15:
[...]

Heb je 'auto select channel include DFS channels' aangevinkt staan bij je 5ghz wifi instellingen?

Ik heb het zelfde probleem, om het kwartier, en nu ik hier het vinkje weggehaald heb gaat het 1,5u goed. Nog niet te vroeg juichen, maar ben benieuwd![Afbeelding]
Hi Herco,

Ja deze staat bij mij aangevinkt, alleen staat 'Slim verbinden inschakelen' uit.

Ik heb tijdelijk mijn HP printer uitgeschakeld, wanneer deze staat ingeschakeld gaat het beeld na een tijdje haperen.

Gr Jvo

• leroy98ecker
JPS schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:59:

De VigorAP's ondersteunen in ieder geval allerlei geavanceerde dingen als VLANs, ingebouwde switch met IGMP snooping (evt handig voor de Arris VIP5202 boxen), DFS kanalen.

In mijn situatie heb ik een Asus GT-AX11000 en heb ik verschillende Asus AP's (AX92U & AX82U). Zowel met de AX92U als de AX82U ervaar ik geen problemen als ik de STB's aansluit. Om een node toe te voegen heb je niet per se een router nodig die Merlin ondersteunt. Voorwaarde is wel dat de AP's bekabeld zijn aangesloten. Wireless Backhaul levert namelijk alleen maar ellende op met IPTV. De modellen die in de handleiding staan, zijn sowieso geschikt naast bovengenoemde.

De router van Asus zelf ondersteunt alleen het taggen van vlans in de GUI onder IPTV. Je kan wel verschillende gastnetwerken aanmaken, maar deze kun je niet definiëren met een VLAN. Wanneer je AiMesh gebruikt, zullen alle Asus AP's (nodes) de instellingen van de hoofdrouter overnemen.

Voor het wireless gedeelte zou je prima je DrayTek AP's kunnen gebruiken als deze om kunnen gaan met multicast verkeer. Je zou de situatie kunnen testen met de AP's en de STB's. Wel zou ik de AP's een vast IP geven vanaf de Asus en deze ruimte reserveren onder LAN > DHCP.
Zorian schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:45:
Voor de AX82U moet je een aparte firmware downloaden die ik in de handleiding heb beschreven. Staat als voetnoot op pagina 23. Op pagina 31 zie je welke scripts je moet downloaden en installeren op de AX82U.
jvo71 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:52:
[...]

Hi Herco,

Ja deze staat bij mij aangevinkt, alleen staat 'Slim verbinden inschakelen' uit.

Ik heb tijdelijk mijn HP printer uitgeschakeld, wanneer deze staat ingeschakeld gaat het beeld na een tijdje haperen.

Gr Jvo
Onder LAN > Switch Control heb je een optie voor 'Spanning-Tree Protocol'. Je zou deze kunnen aanzetten. Je printer zendt namelijk signalen uit en dit kan leiden tot een broadcast storm waardoor andere apparaten die ook afhankelijk zijn van multicast-verkeer gaan haperen. Deze optie is essentieel als je meerdere switches met elkaar verbindt, maar kan ook ontstaan als verschillende apparaten multicast-berichten kunnen uitsturen/ontvangen. Overigens zou je ook de switches even kunnen checken of deze allemaal IGMP-snooping ondersteunen en of dit aanstaat.

• Zorian

Zorian

What the fox?

KPN is besteld, de 11e komen ze opleveren. Wordt vervolgd. :)

• JPS
  • Niet online
Dank voor de feedback @leroy98ecker . Inmiddels heb ik een setje van 3 Asus Lyra op de kop getikt en ben daar nu een onofficiele v386 firmware op aan het flashen die AiMesh bevat. Ik zie dat je ook gastennetwerk kunt instellen, maar gaat inderdaad niet via VLANs (onder water misschien wel).

Kleine vraag over de ethernet backhaul topology: mag ik de AP's gewoon in een switch prikken of moeten ze perse met een eigen kabel onderling verbonden zijn? Documentatie van deze dingen is heel matig, ik kan er weinig over vinden.

• leroy98ecker
JPS schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:56:
Dank voor de feedback @leroy98ecker . Inmiddels heb ik een setje van 3 Asus Lyra op de kop getikt en ben daar nu een onofficiele v386 firmware op aan het flashen die AiMesh bevat. Ik zie dat je ook gastennetwerk kunt instellen, maar gaat inderdaad niet via VLANs (onder water misschien wel).

Kleine vraag over de ethernet backhaul topology: mag ik de AP's gewoon in een switch prikken of moeten ze perse met een eigen kabel onderling verbonden zijn? Documentatie van deze dingen is heel matig, ik kan er weinig over vinden.
De AP's mogen direct op de switch geprikt worden zolang de hoofdrouter daarmee verbonden is. AP's moet je liever niet aan elkaar koppelen.

• BitWeasel
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-03 10:18
Vandaag een RT-AX86U besteld. Tijd om het thuisnetwerk eens grondig onder handen te nemen.

PFsense doosjes komt er ook nog tussen te hangen. Even kijken hoe ik die laat samenspelen in deze setup. En dan nog een PiHole erbij en wat fatsoenlijk gaan segmenteren van het netwerk ipv de huidige platte architectuur.

• NogNeetMachinaa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-03 12:32
BitWeasel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:25:
Vandaag een RT-AX86U besteld. Tijd om het thuisnetwerk eens grondig onder handen te nemen.

PFsense doosjes komt er ook nog tussen te hangen. Even kijken hoe ik die laat samenspelen in deze setup. En dan nog een PiHole erbij en wat fatsoenlijk gaan segmenteren van het netwerk ipv de huidige platte architectuur.
Ik ben benieuwd - al een idee hoe je het aan elkaar wil gaan knopen?
Ook al vanwege de inzet van twee routers?

Een tip: als je PiHole wil laten meespelen in de verschillende segmenten (vlans?) voor zowel DHCP als DNS, dan gaat dat enkel via een config-bestandje in dnsmasq en zonder een Docker container - zo heb ik geleerd... :Y

Eventueel kan ik mijn pihole/dnsmasq-configs wel delen - mocht je dat handig lijken... maar ik kan me ook voorstellen dat je liever zelf de puzzel in elkaar wil steken... :Y)

make it run like clockwork

• JPS
  • Niet online
Beetje voortborduren op bovenstaande vraag. Ik heb nu een PiHole draaien op mijn NAS ivm de vDSL Draytek router. Daarvoor had ik met Ziggo op de AC86u Diversion/Skynet etc draaien en voldeed eigenlijk prima en een groot voordeel van Asus/Merlin.

Binnenkort als glasvezel en de AC86u zijn aangesloten was ik van plan om de Pihole weer in te ruilen voor Diversion. Of is er goede reden om toch PiHole te blijven gebruiken?

• jvo71
jvo71 schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:58:
Hoi allemaal,

Ik heb een 1Gbit glasvezel via KPN icm AX-86U. Wanneer ik via bekabelde NAS of via WiFi ga downloaden begint mijn IPTV beeld te haperen (VIP-5202). Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen? Is het mogelijk om via Merlin of Qos minimale bandbreedte te reserveren voor de STB?

Hoor het graag,

Gr jvo
Heeft iemand hier ervaring mee?

• NogNeetMachinaa
jvo71 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:08:
[...]

Heeft iemand hier ervaring mee?
Geen ervaring mee - nee - tenminste niet in deze combi.

Wel weet ik dat als je die Trendmicro dingetjes aanzet, dat het dan allemaal wat trager gaat omdat dan alles langs de CPU moet. Dat gebeurd ook als je QoS gaat gebruiken.

Voor zover al niet geprobeerd: alles terug naar basic en zonder allemaal die AI-dingetjes?

• Herco M.
jvo71 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:52:
[...]

Hi Herco,

Gr Jvo
Het heeft uiteindelijk niet geholpen. Ik blijf helaas blauwe schermen krijgen, zo om de 10 minuten.

Ook met de wifi uit, en alleen TV ontvangers aangesloten.

Inmiddels mijn AC68U naar fabrieksinstellingen gezet en opnieuw geconfigureerd volgens de handleiding. Helaas blijven de blauwe schermen.

Inmiddels duurt dit nu zo'n driekwart jaar, daarvoor werkte het perfect. Ik vrees dat het voor mij einde Asus word. 🤪

• NogNeetMachinaa
Herco M. schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:38:
[...]

Het heeft uiteindelijk niet geholpen. Ik blijf helaas blauwe schermen krijgen, zo om de 10 minuten.

Ook met de wifi uit, en alleen TV ontvangers aangesloten.

Inmiddels mijn AC68U naar fabrieksinstellingen gezet en opnieuw geconfigureerd volgens de handleiding. Helaas blijven de blauwe schermen.

Inmiddels duurt dit nu zo'n driekwart jaar, daarvoor werkte het perfect. Ik vrees dat het voor mij einde Asus word. 🤪
Misschien een kromme gedachtenkronkel - maar licht het wel aan je Asus? :?

• Herco M.
NogNeetMachinaa schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:44:
[...]

Misschien een kromme gedachtenkronkel - maar licht het wel aan je Asus? :?
Ik heb werkelijk geen flauw idee meer 🤪

Zal van de week de experiabox eens opzoeken, kijken wat die doet.

Edit: Heb wel een hele andere Asus geconfigureerd, maar het probleem blijft..

Edit 2: Op de experiabox werkt iptv prima.

[Voor 16% gewijzigd door Herco M. op 05-01-2023 11:52]

• Herco M.
Herco M. schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:06:
[...]

Ik heb werkelijk geen flauw idee meer 🤪

Zal van de week de experiabox eens opzoeken, kijken wat die doet.

Edit: Heb wel een hele andere Asus geconfigureerd, maar het probleem blijft..

Edit 2: Op de experiabox werkt iptv prima.
Op de Asus valt me de volgende melding in mijn log op:

imgpproxy [2379]: there must be at least 2 vif's where one is upstream

Iemand misschien een idee wat dit inhoud, en of het de oorzaak is van het geen tv kunnen kijken?

• leroy98ecker
JPS schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:40:
Beetje voortborduren op bovenstaande vraag. Ik heb nu een PiHole draaien op mijn NAS ivm de vDSL Draytek router. Daarvoor had ik met Ziggo op de AC86u Diversion/Skynet etc draaien en voldeed eigenlijk prima en een groot voordeel van Asus/Merlin.

Binnenkort als glasvezel en de AC86u zijn aangesloten was ik van plan om de Pihole weer in te ruilen voor Diversion. Of is er goede reden om toch PiHole te blijven gebruiken?
Ik gebruik zelf AdGuard Home op de NAS, daarvoor PiHole op een RPI. Een voordeel wat je hebt als het op de Asus zelf draait, is dat je de Asus als DNS kan opgeven bij de DHCP. Op een ander apparaat moet je met DNSFilter aan de gang wil je voorkomen dat er geen ads meer te zien zijn op apparaten met een hard DNS-adres. Aan de andere kant vraagt het wel wat resources van je router.
Herco M. schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:00:
[...]

Op de Asus valt me de volgende melding in mijn log op:

imgpproxy [2379]: there must be at least 2 vif's where one is upstream

Iemand misschien een idee wat dit inhoud, en of het de oorzaak is van het geen tv kunnen kijken?
VIF is een Virtuele Interface (of tunnel) waarover multicastverkeer gaat. Er zijn dus meerdere interfaces/tunnels actief die zich voordoen als multicast verkeer. Logisch ook, want dat is de reden waarom je TV-box uitvalt.

Heb je een tweede Asus router en heb je deze in AP of AiMesh modus staan? Doet het voor als je alles behalve de TV-box en WAN ontkoppelt van de ASUS? Heb je netwerkswitches aangesloten die geen ondersteuning hebben voor IGMP-snooping of waarbij dit uitstaat?

Check voor de zekerheid of alle rechten op de scripts en configs staan zoals in de handleiding.

• Herco M.
leroy98ecker schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:15:
[...]

Ik gebruik zelf AdGuard Home op de NAS, daarvoor PiHole op een RPI. Een voordeel wat je hebt als het op de Asus zelf draait, is dat je de Asus als DNS kan opgeven bij de DHCP. Op een ander apparaat moet je met DNSFilter aan de gang wil je voorkomen dat er geen ads meer te zien zijn op apparaten met een hard DNS-adres. Aan de andere kant vraagt het wel wat resources van je router.

[...]

VIF is een Virtuele Interface (of tunnel) waarover multicastverkeer gaat. Er zijn dus meerdere interfaces/tunnels actief die zich voordoen als multicast verkeer. Logisch ook, want dat is de reden waarom je TV-box uitvalt.

Heb je een tweede Asus router en heb je deze in AP of AiMesh modus staan? Doet het voor als je alles behalve de TV-box en WAN ontkoppelt van de ASUS? Heb je netwerkswitches aangesloten die geen ondersteuning hebben voor IGMP-snooping of waarbij dit uitstaat?

Check voor de zekerheid of alle rechten op de scripts en configs staan zoals in de handleiding.
Ik heb inderdaad 2x een switch (met IGMP snooping) en een zelfde AC68U als aimesh node.

Wel is het zo als ik alles ontkoppel, ook de wifi, dat het probleem blijft. De TV's zitten rechtstreeks op de Asus, de switches worden niet gebruikt voor TV.

• RHPJS
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-03 22:50
Ik kom er niet uit met mijn Asus ac66u. Onlangs KPN glasvezel aangesloten gekregen en meteen de Asus geprobeerd. Internet werkt meteen, maar bij IPTV blijft ie hangen. Ik heb de scripts en config files geplaatst en voor zover ik kan zien worden ze ook meegenomen bij de reboot zoals in de log staat.

Ik krijg echter telkens dezelfde foutmelding als ik tv probeer te kijken. Bij het opstarten blijft hij hangen bij 85% en ik krijg foutcode 563. Ik lees overal dat dat te maken heeft met een verkeerd ip-adres. Ik heb echter geen idee van de techniek die er achter zit en dus ook geen idee waar ik zou moeten beginnen met kijken.

Ik heb eerder in het topic gezien dat mensen iptv met een ac66u wel werkend hebben gekregen, maar dat ze wellicht iets moesten aanpassen aan de standaard scripts, maar ik heb geen idee wat. Ook staat in het topic dat mogelijk de IGMP versie aangepast moet worden, maar dat is bij de ac66u niet mogelijk.

Ik heb de standaard procedure doorgelopen en een directe kabel naar poort 1 t/m 4 geprobeerd, maar helaas geen succes. Ik lees dat mensen het werkend gekregen hebben, dus alle hulp is welkom!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
Jan 11 12:35:06 rc_service: ntp 579:notify_rc restart_diskmon
Jan 11 12:35:06 rc_service: ntp 579:notify_rc restart_upnp
Jan 11 12:35:06 rc_service: waitting "restart_diskmon" via ntp ...
Jan 11 12:35:06 disk_monitor: Finish
Jan 11 12:35:07 disk_monitor: be idle
Jan 11 12:35:07 miniupnpd[591]: HTTP listening on port 33582
Jan 11 12:35:07 miniupnpd[591]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
Jan 11 12:35:07 miniupnpd[591]: shutting down MiniUPnPd
Jan 11 12:35:07 miniupnpd[607]: HTTP listening on port 50755
Jan 11 12:35:07 miniupnpd[607]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
Jan 11 12:35:09 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.34 10:f0:05:15:08:b5 
Jan 11 12:35:09 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPACK(br0) 192.168.1.34 10:f0:05:15:08:b5 NUC6CAYH
Jan 11 12:35:09 dnsmasq-dhcp[315]: not giving name NUC6CAYH to the DHCP lease of 192.168.1.34 because the name exists in /etc/hosts.dnsmasq with address 192.168.1.105
Jan 11 12:35:12 rc_service: zcip 609:notify_rc start_firewall
Jan 11 12:35:12 dnsmasq[315]: read /etc/hosts - 5 addresses
Jan 11 12:35:12 dnsmasq[315]: read /etc/hosts.dnsmasq - 10 addresses
Jan 11 12:35:12 dnsmasq-dhcp[315]: read /etc/ethers - 10 addresses
Jan 11 12:35:12 dnsmasq-dhcp[315]: not giving name NUC6CAYH to the DHCP lease of 192.168.1.34 because the name exists in /etc/hosts.dnsmasq with address 192.168.1.105
Jan 11 12:35:12 dnsmasq[315]: using nameserver 195.121.1.34#53
Jan 11 12:35:12 dnsmasq[315]: using nameserver 195.121.1.66#53
Jan 11 12:35:12 custom_config: Using custom /jffs/configs/igmpproxy.conf config file.
Jan 11 12:35:12 igmpproxy[611]: There must be at least 2 Vif's where one is upstream.
Jan 11 12:35:12 zcip_client: configured 169.254.29.169
Jan 11 12:35:12 miniupnpd[607]: shutting down MiniUPnPd
Jan 11 12:35:12 start_nat_rules: apply the nat_rules(/tmp/nat_rules_ppp0_vlan6)!
Jan 11 12:35:12 custom_script: Running /jffs/scripts/nat-start
Jan 11 12:35:12 miniupnpd[634]: HTTP listening on port 56216
Jan 11 12:35:12 miniupnpd[634]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
Jan 11 12:35:12 pppd[365]: System time change detected.
Jan 11 12:35:37 crond[318]: time disparity of 3917495 minutes detected
Jan 11 12:53:07 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPDISCOVER(br0) a8:9c:ed:49:62:af 
Jan 11 12:53:07 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPOFFER(br0) 192.168.1.123 a8:9c:ed:49:62:af 
Jan 11 12:53:07 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.123 a8:9c:ed:49:62:af 
Jan 11 12:53:07 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPACK(br0) 192.168.1.123 a8:9c:ed:49:62:af Mi9T-MiPhone
Jan 11 12:53:07 dnsmasq-dhcp[315]: not giving name NUC6CAYH to the DHCP lease of 192.168.1.34 because the name exists in /etc/hosts.dnsmasq with address 192.168.1.105
Jan 11 12:53:50 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPDISCOVER(br0) 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:53:50 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPOFFER(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:53:50 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPOFFER(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:53:50 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:53:50 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPACK(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:53:50 dnsmasq-dhcp[315]: not giving name NUC6CAYH to the DHCP lease of 192.168.1.34 because the name exists in /etc/hosts.dnsmasq with address 192.168.1.105
Jan 11 12:54:01 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPRELEASE(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:54:09 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPDISCOVER(br0) 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:54:09 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPOFFER(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:54:09 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:54:09 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPACK(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:54:09 dnsmasq-dhcp[315]: not giving name NUC6CAYH to the DHCP lease of 192.168.1.34 because the name exists in /etc/hosts.dnsmasq with address 192.168.1.105
Jan 11 12:54:28 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.121 d8:fc:93:ac:d5:55 
Jan 11 12:54:28 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPACK(br0) 192.168.1.121 d8:fc:93:ac:d5:55 Charlotte
Jan 11 12:54:28 dnsmasq-dhcp[315]: not giving name NUC6CAYH to the DHCP lease of 192.168.1.34 because the name exists in /etc/hosts.dnsmasq with address 192.168.1.105
Jan 11 12:54:34 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPRELEASE(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:54:50 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPDISCOVER(br0) 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:54:50 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPOFFER(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:54:50 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPOFFER(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:54:50 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:54:50 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPACK(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 VIP5202_988680
Jan 11 12:54:50 dnsmasq-dhcp[315]: not giving name NUC6CAYH to the DHCP lease of 192.168.1.34 because the name exists in /etc/hosts.dnsmasq with address 192.168.1.105

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
admin@RT-AC66U-6B98:/tmp/home/root# robocfg show
Switch: enabled gigabit
Port 0: 1000FD enabled stp: none vlan: 2 jumbo: off mac: 60:7e:cd:57:77:4a
Port 1:  100FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 98:f7:81:98:86:80
Port 2:   DOWN enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:00:00:00:00:00
Port 3:   DOWN enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:00:00:00:00:00
Port 4:   DOWN enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:00:00:00:00:00
Port 5:   DOWN enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:00:00:00:00:00
Port 8: 1000FD enabled stp: none vlan: 2 jumbo: off mac: ac:22:0b:2f:6b:98
VLANs: BCM53115 enabled mac_check mac_hash
   1: vlan1: 1 2 3 4 8t
   2: vlan2: 0 8u
   6: vlan6: 0t 8t
admin@RT-AC66U-6B98:/tmp/home/root#

[Voor 5% gewijzigd door RHPJS op 11-01-2023 13:36]

• Zorian

Zorian

What the fox?

@leroy98ecker ik probeerde net mijn RT-AX82U in te stellen voor gebruik maar de link naar de scripts daarvoor in de handleiding is er niet. Hij lijkt wel combined in die van de 56U en/of niet klikbaar in die pdf. Heb je hier misschien een linkje? :) Thanks!

• leroy98ecker
Zorian schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:15:
@leroy98ecker ik probeerde net mijn RT-AX82U in te stellen voor gebruik maar de link naar de scripts daarvoor in de handleiding is er niet. Hij lijkt wel combined in die van de 56U en/of niet klikbaar in die pdf. Heb je hier misschien een linkje? :) Thanks!
Dat is apart inderdaad en zie het nu ook pas. Ik zal binnenkort de handleiding even updaten met nieuwe info over nieuwe routers met Merlin en een paar bugs eruit halen. Dit is de link naar de scripts voor de RT-AX56U & RT-AX82U.
Herco M. schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:09:
[...]

Ik heb inderdaad 2x een switch (met IGMP snooping) en een zelfde AC68U als aimesh node.

Wel is het zo als ik alles ontkoppel, ook de wifi, dat het probleem blijft. De TV's zitten rechtstreeks op de Asus, de switches worden niet gebruikt voor TV.
Welke versie van Merlin heb je draaien op de AC68U? Ik heb even gespit, maar er zijn wel andere Tweakers met een AC68U die IPTV werkend hebben gekregen. Vaak is het iets met rechten wat niet goed staat op de scripts en configs. Je zou even naar stap 6 op pagina 34 kunnen kijken. De namen van de scripts zijn iets anders omdat het stuk over AX-routers gaat, maar de rechten kun je met winscp op die manier instellen zodat alles wat je hebt toegevoegd op rwxr-xr-x staat. Overigens zou je ook nog naar LAN > IPTV kunnen gaan en de DHCP-routes alleen op RFC3442 zetten aangezien KPN dat tegenwoordig zo voorschrijft.
RHPJS schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:04:
Ik kom er niet uit met mijn Asus ac66u. Onlangs KPN glasvezel aangesloten gekregen en meteen de Asus geprobeerd. Internet werkt meteen, maar bij IPTV blijft ie hangen. Ik heb de scripts en config files geplaatst en voor zover ik kan zien worden ze ook meegenomen bij de reboot zoals in de log staat.

Ik krijg echter telkens dezelfde foutmelding als ik tv probeer te kijken. Bij het opstarten blijft hij hangen bij 85% en ik krijg foutcode 563. Ik lees overal dat dat te maken heeft met een verkeerd ip-adres. Ik heb echter geen idee van de techniek die er achter zit en dus ook geen idee waar ik zou moeten beginnen met kijken.

Ik heb eerder in het topic gezien dat mensen iptv met een ac66u wel werkend hebben gekregen, maar dat ze wellicht iets moesten aanpassen aan de standaard scripts, maar ik heb geen idee wat. Ook staat in het topic dat mogelijk de IGMP versie aangepast moet worden, maar dat is bij de ac66u niet mogelijk.

Ik heb de standaard procedure doorgelopen en een directe kabel naar poort 1 t/m 4 geprobeerd, maar helaas geen succes. Ik lees dat mensen het werkend gekregen hebben, dus alle hulp is welkom!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
Jan 11 12:35:06 rc_service: ntp 579:notify_rc restart_diskmon
Jan 11 12:35:06 rc_service: ntp 579:notify_rc restart_upnp
Jan 11 12:35:06 rc_service: waitting "restart_diskmon" via ntp ...
Jan 11 12:35:06 disk_monitor: Finish
Jan 11 12:35:07 disk_monitor: be idle
Jan 11 12:35:07 miniupnpd[591]: HTTP listening on port 33582
Jan 11 12:35:07 miniupnpd[591]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
Jan 11 12:35:07 miniupnpd[591]: shutting down MiniUPnPd
Jan 11 12:35:07 miniupnpd[607]: HTTP listening on port 50755
Jan 11 12:35:07 miniupnpd[607]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
Jan 11 12:35:09 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.34 10:f0:05:15:08:b5 
Jan 11 12:35:09 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPACK(br0) 192.168.1.34 10:f0:05:15:08:b5 NUC6CAYH
Jan 11 12:35:09 dnsmasq-dhcp[315]: not giving name NUC6CAYH to the DHCP lease of 192.168.1.34 because the name exists in /etc/hosts.dnsmasq with address 192.168.1.105
Jan 11 12:35:12 rc_service: zcip 609:notify_rc start_firewall
Jan 11 12:35:12 dnsmasq[315]: read /etc/hosts - 5 addresses
Jan 11 12:35:12 dnsmasq[315]: read /etc/hosts.dnsmasq - 10 addresses
Jan 11 12:35:12 dnsmasq-dhcp[315]: read /etc/ethers - 10 addresses
Jan 11 12:35:12 dnsmasq-dhcp[315]: not giving name NUC6CAYH to the DHCP lease of 192.168.1.34 because the name exists in /etc/hosts.dnsmasq with address 192.168.1.105
Jan 11 12:35:12 dnsmasq[315]: using nameserver 195.121.1.34#53
Jan 11 12:35:12 dnsmasq[315]: using nameserver 195.121.1.66#53
Jan 11 12:35:12 custom_config: Using custom /jffs/configs/igmpproxy.conf config file.
Jan 11 12:35:12 igmpproxy[611]: There must be at least 2 Vif's where one is upstream.
Jan 11 12:35:12 zcip_client: configured 169.254.29.169
Jan 11 12:35:12 miniupnpd[607]: shutting down MiniUPnPd
Jan 11 12:35:12 start_nat_rules: apply the nat_rules(/tmp/nat_rules_ppp0_vlan6)!
Jan 11 12:35:12 custom_script: Running /jffs/scripts/nat-start
Jan 11 12:35:12 miniupnpd[634]: HTTP listening on port 56216
Jan 11 12:35:12 miniupnpd[634]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
Jan 11 12:35:12 pppd[365]: System time change detected.
Jan 11 12:35:37 crond[318]: time disparity of 3917495 minutes detected
Jan 11 12:53:07 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPDISCOVER(br0) a8:9c:ed:49:62:af 
Jan 11 12:53:07 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPOFFER(br0) 192.168.1.123 a8:9c:ed:49:62:af 
Jan 11 12:53:07 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.123 a8:9c:ed:49:62:af 
Jan 11 12:53:07 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPACK(br0) 192.168.1.123 a8:9c:ed:49:62:af Mi9T-MiPhone
Jan 11 12:53:07 dnsmasq-dhcp[315]: not giving name NUC6CAYH to the DHCP lease of 192.168.1.34 because the name exists in /etc/hosts.dnsmasq with address 192.168.1.105
Jan 11 12:53:50 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:53:50 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPACK(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:53:50 dnsmasq-dhcp[315]: not giving name NUC6CAYH to the DHCP lease of 192.168.1.34 because the name exists in /etc/hosts.dnsmasq with address 192.168.1.105
Jan 11 12:54:01 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPRELEASE(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:54:09 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPDISCOVER(br0) 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:54:09 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPOFFER(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:54:09 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:54:09 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPACK(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:54:09 dnsmasq-dhcp[315]: not giving name NUC6CAYH to the DHCP lease of 192.168.1.34 because the name exists in /etc/hosts.dnsmasq with address 192.168.1.105
Jan 11 12:54:28 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.121 d8:fc:93:ac:d5:55 
Jan 11 12:54:28 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPACK(br0) 192.168.1.121 d8:fc:93:ac:d5:55 Charlotte
Jan 11 12:54:28 dnsmasq-dhcp[315]: not giving name NUC6CAYH to the DHCP lease of 192.168.1.34 because the name exists in /etc/hosts.dnsmasq with address 192.168.1.105
Jan 11 12:54:34 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPRELEASE(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:54:50 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 
Jan 11 12:54:50 dnsmasq-dhcp[315]: DHCPACK(br0) 192.168.1.247 98:f7:81:98:86:80 VIP5202_988680
Jan 11 12:54:50 dnsmasq-dhcp[315]: not giving name NUC6CAYH to the DHCP lease of 192.168.1.34 because the name exists in /etc/hosts.dnsmasq with address 192.168.1.105

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
admin@RT-AC66U-6B98:/tmp/home/root# robocfg show
Switch: enabled gigabit
Port 0: 1000FD enabled stp: none vlan: 2 jumbo: off mac: 60:7e:cd:57:77:4a
Port 1:  100FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 98:f7:81:98:86:80
Port 2:   DOWN enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:00:00:00:00:00
Port 3:   DOWN enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:00:00:00:00:00
Port 4:   DOWN enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:00:00:00:00:00
Port 5:   DOWN enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:00:00:00:00:00
Port 8: 1000FD enabled stp: none vlan: 2 jumbo: off mac: ac:22:0b:2f:6b:98
VLANs: BCM53115 enabled mac_check mac_hash
   1: vlan1: 1 2 3 4 8t
   2: vlan2: 0 8u
   6: vlan6: 0t 8t
admin@RT-AC66U-6B98:/tmp/home/root#
Vlan4 wordt niet aangegeven in je robocfg show. Dat veroorzaakt inderdaad die error aangezien de TV-box geen IP kan krijgen van KPN. Heb je alle rechten goed staan zoals ik hierboven op Herco reageerde?

Een andere Tweaker heeft IPTV ook niet werkend kunnen krijgen op een AC66U omdat het vermoeden is dat het komt doordat de software sinds 2018 niet is bijgewerkt. Als de rechten goed ingesteld zijn, zou je het op de oude manier kunnen instellen. Daarvoor moet je de oude handleiding volgen.

• RHPJS
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-03 22:50
leroy98ecker schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:08:
[...]
Vlan4 wordt niet aangegeven in je robocfg show. Dat veroorzaakt inderdaad die error aangezien de TV-box geen IP kan krijgen van KPN. Heb je alle rechten goed staan zoals ik hierboven op Herco reageerde?

Een andere Tweaker heeft IPTV ook niet werkend kunnen krijgen op een AC66U omdat het vermoeden is dat het komt doordat de software sinds 2018 niet is bijgewerkt. Als de rechten goed ingesteld zijn, zou je het op de oude manier kunnen instellen. Daarvoor moet je de oude handleiding volgen.
Ik heb de oude handleiding inmiddels gevolgd en het werkt! _/-\o_
Wellicht dat de nieuwe handleiding niet werkt voor de ac66u inderdaad, bedankt!

Edit: Beeld is met ESPN wel erg matig zeg :'(

• Herco M.
DHCP routes alleen op RFC3442 is het enige wat ik nog niet had geprobeerd.... Rechten wel meermaals gecheckt.

Inmiddels had ik de Asus al voor een Fritzbox vervangen..

• leroy98ecker
Ik krijg binnenkort de nieuwe TV+ kastjes en ben benieuwd of dit gaat werken met de huidige setup. Ik heb gelezen dat wanneer TV+ via wifi wordt aangesloten er ondersteuning moet zijn voor ‘multicast to unicast’ streams. Nu zit dat op de ASUS wel onder LAN > IPTV > UDP Proxy. Het is al zo dat STB’s van KPN een werkende bekabelde verbinding met vlan 6 en 4 kunnen krijgen door ze bedraad aan te sluiten achter een AiMesh node of dat zo ook werkt over wifi laat ik weten. :)

• AmIMeYet
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-03 13:11
Hoi mede-techneuten, ik ben vrij technisch maar op netwerkgebied kan ik wat advies gebruiken. Ik ben net overgestapt op KPN, zonder TV/telefonie. Ik probeer mijn energieverbruik te minimaliseren gezien de huidige energieprijzen, dus ik wil mijn opzet wat aanpassen.
Huidige opzet
Ik heb nu de KPN box aan de ONT aangesloten, en via een bestaande kabel in de WAN-poort van mijn Asus router gestopt. Deze router verzorgt de wifi en zorgt ervoor dat mijn smart TV (dus geen KPN IPTV) en consoles bedraad zijn aangesloten. Volgens mij zit er nu wel dubbelle NAT in het netwerk, wat niet ideaal is voor gaming op de laptops die via wifi aan de router hangen. De wifi op de KPN Box staat al uit, wat natuurlijk stroomverbruik scheelt.

Volgens mij zijn er twee alternatieven:
Enkel Asus router

Dit is denk ik de meest optimale route. De Asus router direct (via de lange kabel) aan de ONT aansluiten en PPPoE configureren. Zo te lezen moet ik zelfs zonder IPTV, Merlin gaan gebruiken en onder IPTV settings de VLAN instellen.
KPN Box voor wifi, router als switch

Hiermee zou ik voor de laptops de dubbelle NAT weghalen, dat is denk ik het belangrijkste. Wifisignaal zal minder goed zijn omdat de wifi dan uit de meterkast komt. Ook heb ik nog steeds de KPN Box en de Asus router aan de stroom hangen natuurlijk.

Welke optie zouden jullie kiezen?

• WouTer14
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:53
AmIMeYet schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:58:
Hoi mede-techneuten, ik ben vrij technisch maar op netwerkgebied kan ik wat advies gebruiken. Ik ben net overgestapt op KPN, zonder TV/telefonie. Ik probeer mijn energieverbruik te minimaliseren gezien de huidige energieprijzen, dus ik wil mijn opzet wat aanpassen.
Huidige opzet
Ik heb nu de KPN box aan de ONT aangesloten, en via een bestaande kabel in de WAN-poort van mijn Asus router gestopt. Deze router verzorgt de wifi en zorgt ervoor dat mijn smart TV (dus geen KPN IPTV) en consoles bedraad zijn aangesloten. Volgens mij zit er nu wel dubbelle NAT in het netwerk, wat niet ideaal is voor gaming op de laptops die via wifi aan de router hangen. De wifi op de KPN Box staat al uit, wat natuurlijk stroomverbruik scheelt.
[Afbeelding]

Enkel Asus router
[Afbeelding]
Dit is denk ik de meest optimale route. De Asus router direct (via de lange kabel) aan de ONT aansluiten en PPPoE configureren. Zo te lezen moet ik zelfs zonder IPTV Merlin gaan gebruiken en onder IPTV de VLAN instellen.
[Afbeelding]
Hiermee zou ik voor de laptops de dubbelle NAT weghalen, dat is denk ik het belangrijkste. Wifisignaal zal minder goed zijn omdat de wifi dan uit de meterkast komt. Ook heb ik nog steeds de KPN Box en de Asus router aan de stroom hangen natuurlijk.

Optie Asus Router rechtstreeks aan ONT. Onder IPTV (internet) VLAN6 instellen. PPPOE methode instellen op WAN met als login internet/internet of zoals beschreven in de handleiding in de startpost.

Draait hier super👍🏻

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03 13:57
Huidige opzet
[Afbeelding]

Enkel Asus router
[Afbeelding]
Dit is denk ik de meest optimale route. De Asus router direct (via de lange kabel) aan de ONT aansluiten en PPPoE configureren. Zo te lezen moet ik zelfs zonder IPTV Merlin gaan gebruiken en onder IPTV de VLAN instellen.
[Afbeelding]

De middelste optie, heb het zelf afgelopen week geconfigureerd met de guide die ergens hier in het topic zwerft.

Die even als pdf downloaden en de files die daarin aangegeven zijn vervolgen guide volgen en voor je het weet werkt het.

Enige zal zijn dat je wifi iets trager is dan de experia box aan de andere kant heb je die snelheid überhaupt nodig ?

• leroy98ecker
Huidige opzet
[Afbeelding]

Enkel Asus router
[Afbeelding]
Dit is denk ik de meest optimale route. De Asus router direct (via de lange kabel) aan de ONT aansluiten en PPPoE configureren. Zo te lezen moet ik zelfs zonder IPTV, Merlin gaan gebruiken en onder IPTV settings de VLAN instellen.
[Afbeelding]

Heldere plaatjes! Ik zou enkel de ASUS-router kiezen. Daarmee voorkom je ook een dubbele NAT, houd je je netwerktopologie zuiverder en het scheelt ook nog eens stroom. ;)

Aangezien je alleen internet hebt, hoef je alleen VLAN 6 te configureren. Gelukkig is alles rondom het instellen daarvan opgenomen in de handleiding. Als je pagina 35 t/m 38 volgt, stel je de instellingen voor alléén internet (VLAN 6) in. Voor het instellen van IPv6 zou je naar pagina 42 en 43 kunnen kijken.

• leroy98ecker
leroy98ecker schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:16:
Ik krijg binnenkort de nieuwe TV+ kastjes en ben benieuwd of dit gaat werken met de huidige setup. Ik heb gelezen dat wanneer TV+ via wifi wordt aangesloten er ondersteuning moet zijn voor ‘multicast to unicast’ streams. Nu zit dat op de ASUS wel onder LAN > IPTV > UDP Proxy. Het is al zo dat STB’s van KPN een werkende bekabelde verbinding met vlan 6 en 4 kunnen krijgen door ze bedraad aan te sluiten achter een AiMesh node of dat zo ook werkt over wifi laat ik weten. :)
Terugkomend hierop. Ik heb de TV+ kastjes mogen ontvangen en met de huidige instellingen is het Plug & Play. Ik kan met de TV+ STB multicast over wifi, zowel AiMesh Node als Router, bekijken zonder problemen en zonder impact op de snelheid van wifi. Het instellen van de UDP Proxy was uiteindelijk niet nodig.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:49

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb sinds gisteren uiteindelijk glasvezel en wil mijn ASUS GT-AX11000 Pro gaan gebruiken ipv de Experiabox. Even voor de duidelijkheid, als ik het goed heb begrepen, als ik enkel internet wil instellen dan hoef ik in principe alleen de internet-setup te doorlopen met de PPPoE instellingen toch? Het gedoe met de JFFS partitie en scripts is dan toch niet nodig?

Als ik zo even terug lees, en dan bijvoorbeeld bovenstaande reactie van @leroy98ecker:
Aangezien je alleen internet hebt, hoef je alleen VLAN 6 te configureren. Gelukkig is alles rondom het instellen daarvan opgenomen in de handleiding. Als je pagina 35 t/m 38 volgt, stel je de instellingen voor alléén internet (VLAN 6) in. Voor het instellen van IPv6 zou je naar pagina 42 en 43 kunnen kijken.
Dan zou dat dus voldoende zijn.

Oh, leuk en aardig dat IPv6, maar dat kan ik neem ik aan verder gewoon negeren? Bij Ziggo heb ik ook IPv6 maar heb dat uitgezet op mijn router. Ik heb er (momenteel in ieder geval) in zijn geheel niets aan.

-- EDIT: ik heb weliswaar wel TV van KPN, maar ik kijk maar weinig TV en was van plan dat via de TV-app van KPN te gaan doen. Ik heb die al eerder in actie gezien en de beeldkwaliteit vind ik voor mijn prima. Ik neem aan dat als ik enkel de TV-app gebruik om TV te kijken en niet de losse TV-ontvanger dat dan het gedoe met die scripts niet nodig is?

[Voor 61% gewijzigd door Wildfire op 01-02-2023 08:31]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• NogNeetMachinaa
@Wildfire
Wat dan nog goed is om te weten:
  • Sommige opgenomen programma's (waaronder ook films) zijn alleen terug te kijken via de TV-ontvanger.
  • De TV-app is alleen te gebruiken via de Internet verbinding thuis.
Wellicht ga je toch nog "gedoe" krijgen... bijvoorbeeld met een VPN... :P

[Voor 84% gewijzigd door NogNeetMachinaa op 01-02-2023 08:47]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

NogNeetMachinaa schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:43:
@Wildfire
Wat dan nog goed is om te weten:
  • Sommige opgenomen programma's (waaronder ook films) zijn alleen terug te kijken via de TV-ontvanger.
  • De TV-app is alleen te gebruiken via de Internet verbinding thuis.
Wellicht ga je toch nog "gedoe" krijgen... bijvoorbeeld met een VPN... :P
Opnemen doe ik toch al niet bij Ziggo, dus dat is dus geen probleem. En als ik al eens TV kijk, dan is dat ook thuis (en als dat al niet zo zijn, op Android is er ook een TV-app en die werkt overal in de EU).

Dus als ik het dan goed begrijp hoef ik niets met die JFFS scripts te doen, mooi dat scheelt weer.

• NogNeetMachinaa
Wildfire schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:52:
[...]

Opnemen doe ik toch al niet bij Ziggo, dus dat is dus geen probleem. En als ik al eens TV kijk, dan is dat ook thuis (en als dat al niet zo zijn, op Android is er ook een TV-app en die werkt overal in de EU).
Mja - maar volgens mij heb je in het buitenland wel een VPN nodig.
In Nederland heb ik eens met Chromecast een poging gedaan. Dat werkte ook niet zonder VPN.

Iets om rekening mee te houden - lijkt me.

[Voor 4% gewijzigd door NogNeetMachinaa op 01-02-2023 09:16]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

NogNeetMachinaa schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:14:
[...]

Mja - maar volgens mij heb je in het buitenland wel een VPN nodig.
In Nederland heb ik eens met Chromecast een poging gedaan. Dat werkte ook niet zonder VPN.

Iets om rekening mee te houden - lijkt me.
Voor mij niet relevant want als ik al TV wil kijken is dat thuis.

De TV app op smartphone/tablet zou in de hele EU bruikbaar zijn. Buiten de EU zal je een VPN nodig hebben.

• TRAXION
En anders draai je openvpn op de router en ga je via je eigen ip het internet op dan zal het waarschijnlijk sowieso wel werken ;)

• Wallaby
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-03 18:28
Goedemorgen,

Ik ga met de handleiding van @leroy98ecker aan de slag om de ASUS RT-AX92U te voorzien van de Merlin firmware en daarmee dus de experiabox in een schoenendoos te kunnen leggen.

Mijn vraag is, ik heb drie van die AX92U's (1 primary, 2 nodes): moet ik die alle 3 dan flashen of alleen de primary.

Dank voor alle goede informatie die hier gedeeld wordt!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:36
Wallaby schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:00:
Goedemorgen,

Ik ga met de handleiding van @leroy98ecker aan de slag om de ASUS RT-AX92U te voorzien van de Merlin firmware en daarmee dus de experiabox in een schoenendoos te kunnen leggen.

Mijn vraag is, ik heb drie van die AX92U's (1 primary, 2 nodes): moet ik die alle 3 dan flashen of alleen de primary.

Dank voor alle goede informatie die hier gedeeld wordt!
Ik heb alleen de primary gedaan wel een andere combinatie

• Wallaby
Ik heb de firmware image voor de RT-AX92U van de gnuton github repo geplukt, nu nog het juiste script.

Bij stap 1.4 in de handleiding staan er scripts voor verschillende modellen, maar niet voor de AX92U
Heb alle posts van januari 2022 tot nu teruggelezen in de hoop iemand te vinden die me voorgegaan is om te achterhalen welk script ik zou kunnen gebruiken, maar de AX92U werd niet genoemd. Anderen die met een ander model zaten dan in de handleiding genoemd, hebben dan een script gebruikt van hetzelfde model maar dan de AC variant of bijvoorbeeld die van de AX11000. Ook werd er dan nog suggesties gedaan voor manuele aanpassingen hier en daar om IPTV werkende te krijgen.

Welke zou ik het beste kunnen gebruiken?

Een duwtje in de goede richting is beter dan trial en error ;)

• leroy98ecker
Wallaby schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:38:
Ik heb de firmware image voor de RT-AX92U van de gnuton github repo geplukt, nu nog het juiste script.

Bij stap 1.4 in de handleiding staan er scripts voor verschillende modellen, maar niet voor de AX92U
Heb alle posts van januari 2022 tot nu teruggelezen in de hoop iemand te vinden die me voorgegaan is om te achterhalen welk script ik zou kunnen gebruiken, maar de AX92U werd niet genoemd. Anderen die met een ander model zaten dan in de handleiding genoemd, hebben dan een script gebruikt van hetzelfde model maar dan de AC variant of bijvoorbeeld die van de AX11000. Ook werd er dan nog suggesties gedaan voor manuele aanpassingen hier en daar om IPTV werkende te krijgen.

Welke zou ik het beste kunnen gebruiken?

Een duwtje in de goede richting is beter dan trial en error ;)
Klopt, wanneer het niet duidelijk is welke scripts voor welke modellen werken, zet ik het er niet bij. Vandaar dat de trend is dat met de nieuwe routers op Merlin de AX11000 scripts gebruikt kunnen worden. Wanneer er Merlin Gnuton geïnstalleerd is, heb je ook kans dat AX56U/AX82U scripts gebruikt kunnen worden. Er is naar mijn weten nog niemand geweest die de RT-AX92U heeft geconfigureerd met routed IPTV. Ik denk dat je de meeste kans van slagen hebt als je de scripts van de AX56U & AX82U pakt.

AC-variant gaat niet werken omdat de AX-versies (& AC86U) geen robocfg hebben. Je hoeft niks aan te passen anders dan wat in de handleiding staat om IPTV werkend te krijgen.

Het verhaal omtrent nieuwe routers die nog niet getest zijn, staat op pagina 2. Ook staan daar alle modellen die gesupport worden door Merlin danwel Merlin Gnuton.

[Voor 4% gewijzigd door leroy98ecker op 09-02-2023 11:06]

• Wallaby
de AX92U is up and half running met de Gnuton Merlin versie: d.w.z. internet doet het (maar dat deed het ook met de ASUS firmware) maar met de scripts van de AX56U & AX82U werkt IPTV niet.

Heb de STB (motorola) rechtstreeks op een poort van de AX92U hangen (dus niet via een switch).

Ga nu de AX11000 scripts proberen.

• Wallaby
OK, er kwam even van alles tussendoor, maar ondertussen heb ik de AX56 scripts vervangen door de AX11000 scripts en ...

HET WERKT!

Internet én TV!

Bij deze kan je dus de RT-AX92U met de Gnuton RT-AX92U_388.1_0-gnuton1_ubi.w firmware flashen en dan het AX11000 script gebruiken om IPTV aan de praat te krijgen.

Heb dus alleen de Primary geflashed, niet de 2 nodes.
Heb niet eens de reset to factory settings gedaan, alles doet het, alleen mijn IPcamera's zijn heel erg in de war en krijgen geen IP-adres dat te verhelpen is door het installatieproces opnieuw te doorlopen. Vervelend, maar niet onoverkomelijk. En enkele binding rules zijn verdwenen, maar ook dat is jammer, maar niet meer dan dat. En de OPENvpn server is verdwenen en zal ik opnieuw moeten instellen. Ik zie dat er nu ook een WireGuard optie bijgekomen is als VPN server, misschien doe ik dat dan gelijk maar. Moet toch alle clients af, kan ik het in één keer goed doen.

Helemaal gelukkig!

Dank, dank en nogmaals dank.

Zie wel dat mijn RAM ramvol (hihi) zit: 477/512 dus 35Mb vrij. Weet niet of dat 'normaal' is?
CPU core1 8% en core2 3% en de CPU temperatuur = 78 gr C

Update: na een nachtje slapen, waren de IPcamera's uiteindelijk tot bezinning gekomen en hadden een IP-adres gekregen en werkten gewoon zonder dat ik ze heb hoeven resetten. Geduld is soms een schone zaak.

[Voor 8% gewijzigd door Wallaby op 10-02-2023 09:07]

• leroy98ecker
Wallaby schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:56:
OK, er kwam even van alles tussendoor, maar ondertussen heb ik de AX56 scripts vervangen door de AX11000 scripts en ...

HET WERKT!

Internet én TV!

Bij deze kan je dus de RT-AX92U met de Gnuton RT-AX92U_388.1_0-gnuton1_ubi.w firmware flashen en dan het AX11000 script gebruiken om IPTV aan de praat te krijgen.

Heb dus alleen de Primary geflashed, niet de 2 nodes.
Heb niet eens de reset to factory settings gedaan, alles doet het, alleen mijn IPcamera's zijn heel erg in de war en krijgen geen IP-adres dat te verhelpen is door het installatieproces opnieuw te doorlopen. Vervelend, maar niet onoverkomelijk. En enkele binding rules zijn verdwenen, maar ook dat is jammer, maar niet meer dan dat. En de OPENvpn server is verdwenen en zal ik opnieuw moeten instellen. Ik zie dat er nu ook een WireGuard optie bijgekomen is als VPN server, misschien doe ik dat dan gelijk maar. Moet toch alle clients af, kan ik het in één keer goed doen.

Helemaal gelukkig!

Dank, dank en nogmaals dank.

Zie wel dat mijn RAM ramvol (hihi) zit: 477/512 dus 35Mb vrij. Weet niet of dat 'normaal' is?
CPU core1 8% en core2 3% en de CPU temperatuur = 78 gr C

Update: na een nachtje slapen, waren de IPcamera's uiteindelijk tot bezinning gekomen en hadden een IP-adres gekregen en werkten gewoon zonder dat ik ze heb hoeven resetten. Geduld is soms een schone zaak.
Kijk, dat is goed nieuws! Ik zal de handleiding updaten met deze bevinding. Aan het RAM-geheugen moet je geen bevinding vastknopen. De router houdt een deel daarvan in cache om ervoor te zorgen dat alles blijft werken. Ik heb zelf twee AX92U’s als node en van wat ik weet zijn die temperaturen normaal. Mijn AX11000 kan wat meer warmte afvoeren en is daardoor ook nog zo’n 65 graden. Dus ik denk dat je geen zorgen hoeft te maken. :)

Nogmaals fijn dat alles werkt!

• Teletekst
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik wil overstappen naar KPN glasvezel, maar ik zie nergens staan dat er een monteur komt.
Van een vorige keer kan ik me herinneren dat er een monteur nodig was om iets te doen met glasvezel.
Is dat niet meer nodig?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:45
Teletekst schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:17:
Ik wil overstappen naar KPN glasvezel, maar ik zie nergens staan dat er een monteur komt.
Van een vorige keer kan ik me herinneren dat er een monteur nodig was om iets te doen met glasvezel.
Is dat niet meer nodig?
Bij een modern aansluitpunt(dat wil zeggen de kleine TK01 FTU) is er tegenwoordig sprake van een Doe Het Zelf installatie. Alleen in het geval je het zelf niet lukt kan je een monteur aanvragen

• mad-dog
Vanuit een prima werkend opstelling(inclusief IPv6) met een TUF-AX5400 heb ik zonder problemen de guide kunnen volgen. Voor de scripts heb ik gebruik gemaakt van een de XT8 scripts. Ik heb echter zo'n idee dat het script niet wordt uitgevoerd, aangezien ik vanuit de KPN-toolings(ben zelf KPN-medewerker) helemaal geen recent verkeer zie op VLAN-4. Is het script welke ik heb gebruikt voor de TUF-AX5400 niet geschikt of gaat hier iets anders mis?

@leroy98ecker enig idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
Feb 10 20:55:32 ntpd: Initial clock set
Feb 10 20:55:32 rc_service: ntpd_synced 1979:notify_rc restart_diskmon
Feb 10 20:55:32 disk_monitor: Finish
Feb 10 20:55:32 ddns: ppp0 has not yet obtained an WAN IPv6 address.(1)
Feb 10 20:55:32 disk_monitor: be idle
Feb 10 20:55:32 dnsmasq-dhcp[1589]: DHCPDISCOVER(br0) f0:4d:d4:db:2a:f1 
Feb 10 20:55:32 dnsmasq-dhcp[1589]: DHCPOFFER(br0) 192.168.50.182 f0:4d:d4:db:2a:f1 
Feb 10 20:55:32 dnsmasq-dhcp[1589]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.50.77 e2:0b:eb:4c:9a:81 
Feb 10 20:55:32 dnsmasq-dhcp[1589]: DHCPACK(br0) 192.168.50.77 e2:0b:eb:4c:9a:81 2107113SG
Feb 10 20:55:33 httpd: Succeed to init SSL certificate...80
Feb 10 20:55:33 httpd: Succeed to init SSL certificate...8443
Feb 10 20:55:33 httpd: Succeed to init SSL certificate...8443
Feb 10 20:55:33 kernel: cfg80211: Calling CRDA to update world regulatory domain
Feb 10 20:55:35 dropbear[2010]: Child connection from 192.168.50.248:63753
Feb 10 20:55:35 dropbear[2010]: Password auth succeeded for 'admin' from 192.168.50.248:63753
Feb 10 20:55:36 miniupnpd[2063]: HTTP listening on port 53852
Feb 10 20:55:36 miniupnpd[2063]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
Feb 10 20:55:36 kernel: cfg80211: Exceeded CRDA call max attempts. Not calling CRDA
Feb 10 20:55:36 dnsmasq-dhcp[1589]: DHCPDISCOVER(br0) 00:05:cd:a9:8c:02 
Feb 10 20:55:36 dnsmasq-dhcp[1589]: DHCPOFFER(br0) 192.168.50.184 00:05:cd:a9:8c:02 
Feb 10 20:55:36 dnsmasq-dhcp[1589]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.50.49 58:11:22:55:b7:f0 
Feb 10 20:55:36 dnsmasq-dhcp[1589]: DHCPACK(br0) 192.168.50.49 58:11:22:55:b7:f0 
Feb 10 20:55:36 dnsmasq[1589]: read /etc/hosts - 11 addresses
Feb 10 20:55:36 dnsmasq[1589]: using nameserver 195.121.97.203#53
Feb 10 20:55:36 dnsmasq[1589]: using nameserver 195.121.97.202#53
Feb 10 20:55:36 dnsmasq-dhcp[1589]: DHCPDISCOVER(br0) 00:06:78:49:e6:02 
Feb 10 20:55:36 dnsmasq-dhcp[1589]: DHCPOFFER(br0) 192.168.50.60 00:06:78:49:e6:02 
Feb 10 20:55:36 dnsmasq[1589]: read /etc/hosts - 11 addresses
Feb 10 20:55:36 dnsmasq[1589]: using nameserver 195.121.97.203#53
Feb 10 20:55:36 dnsmasq[1589]: using nameserver 195.121.97.202#53
Feb 10 20:55:36 dnsmasq-dhcp[1589]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.50.108 cc:a7:c1:0f:61:93 
Feb 10 20:55:36 dnsmasq-dhcp[1589]: DHCPACK(br0) 192.168.50.108 cc:a7:c1:0f:61:93 09AC01AC342001KZ
Feb 10 20:55:37 cfg_server:  event: wl_chanspec_changed_action of eid(0) of cfgs(1710)
Feb 10 20:55:37 cfg_server: skip event due no re: cfg_rejoin=0
Feb 10 20:55:38 kernel: Init chrdev /dev/idp with major 190
Feb 10 20:55:38 kernel: tdts: tcp_conn_max = 8000
Feb 10 20:55:38 kernel: tdts: tcp_conn_timeout = 300 sec
Feb 10 20:55:40 dnsmasq-dhcp[1589]: DHCPDISCOVER(br0) f0:4d:d4:db:2a:f2 
Feb 10 20:55:40 dnsmasq-dhcp[1589]: DHCPOFFER(br0) 192.168.50.183 f0:4d:d4:db:2a:f2 
Feb 10 20:55:43 kernel: SHN Release Version: 2.0.2 d2ff630
Feb 10 20:55:43 kernel: UDB Core Version: 0.2.20
Feb 10 20:55:43 kernel: Init chrdev /dev/idpfw with major 191
Feb 10 20:55:43 kernel: IDPfw: flush fc
Feb 10 20:55:43 kernel: IDPfw: IDPfw is ready
Feb 10 20:55:43 kernel: sizeof forward pkt param = 192
Feb 10 20:55:43 BWDPI: fun bitmap = 23
Feb 10 20:55:43 dhcp6_client: WAN Prefix Size Requested:/48, Received:/48
Feb 10 20:55:43 dhcp6_client: bound prefix 2a02:a447:dbb::/64
Feb 10 20:55:43 rc_service: dhcp6c 2005:notify_rc restart_ddns
Feb 10 20:55:43 ddns: ppp0 has not yet obtained an WAN IPv6 address.(1)
Feb 10 20:55:44 avahi-daemon[1615]: Joining mDNS multicast group on interface vlan6.IPv4 with address 169.254.46.121.
Feb 10 20:55:44 avahi-daemon[1615]: New relevant interface vlan6.IPv4 for mDNS.
Feb 10 20:55:44 avahi-daemon[1615]: Registering new address record for 169.254.46.121 on vlan6.IPv4.
Feb 10 20:55:44 custom_script: Running /jffs/scripts/nat-start
Feb 10 20:55:45 dnsmasq-dhcp[1589]: DHCPDISCOVER(br0) c0:e7:bf:86:4a:12 
Feb 10 20:55:45 dnsmasq-dhcp[1589]: DHCPOFFER(br0) 192.168.50.129 c0:e7:bf:86:4a:12 
Feb 10 20:55:45 dnsmasq[1589]: read /etc/hosts - 11 addresses
Feb 10 20:55:45 dnsmasq[1589]: using nameserver 2a02:a47f:ac::212#53
Feb 10 20:55:45 dnsmasq[1589]: using nameserver 2a02:a47f:ac::210#53
Feb 10 20:55:45 dnsmasq[1589]: using nameserver 195.121.97.203#53
Feb 10 20:55:45 dnsmasq[1589]: using nameserver 195.121.97.202#53
Feb 10 20:55:45 wlceventd: wlceventd_proc_event(469): eth6: Deauth_ind F0:4D:D4:DB:2A:F2, status: 0, reason: Deauthenticated because sending station is leaving (or has left) IBSS or ESS (3)
Feb 10 20:55:45 hostapd: eth6: STA f0:4d:d4:db:2a:f2 IEEE 802.11: disassociated
Feb 10 20:55:45 wlceventd: wlceventd_proc_event(505): eth6: Auth 14:C1:4E:15:C5:0B, status: Successful (0)
Feb 10 20:55:45 wlceventd: wlceventd_proc_event(534): eth6: Assoc 14:C1:4E:15:C5:0B, status: Successful (0)
Feb 10 20:55:45 hostapd: eth6: STA 14:c1:4e:15:c5:0b IEEE 802.11: associated
Feb 10 20:55:45 hostapd: eth6: STA 14:c1:4e:15:c5:0b RADIUS: starting accounting session D71AE78C697CCB9D
Feb 10 20:55:45 hostapd: eth6: STA 14:c1:4e:15:c5:0b WPA: pairwise key handshake completed (RSN)
Feb 10 20:55:46 cfg_server:  event: wl_chanspec_changed_action of eid(1) of cfgs(1710)
Feb 10 20:55:46 cfg_server: current chansp(unit0) is 1001
Feb 10 20:55:46 custom_config: Using custom /jffs/configs/mcpd.conf config file.
Feb 10 20:55:46 cfg_server: current chansp(unit1) is e02a
Feb 10 20:55:46 cfg_server: dump exclchans:
Feb 10 20:55:46 cfg_server: old wl0_acs_excl_chans:0x100c,0x190a,0x100d,0x190b,0x100e,0x190c
Feb 10 20:55:46 cfg_server: new wl0_acs_excl_chans:0x100c,0x190a,0x100d,0x190b,0x100e,0x190c,0x1001,0x1002,0x1003,0x1004,0x1005,0x1006,0x1007,0x1008,0x1009,0x100a,0x100b,0x1803,0x1903,0x1804,0x1904,0x1805,0x1905,0x1806,0x1906,0x1807,0x1907,0x1808,0x1908,0x1809,0x1909,0x180a,0x180b
Feb 10 20:55:46 cfg_server: old wl1_acs_excl_chans:0xd034,0xd038,0xd03c,0xd040,0xd836,0xd936,0xd83e,0xd93e,0xe03a,0xe13a,0xe23a,0xe33a,0xe832,0xe932,0xea32,0xeb32,0xec32,0xed32,0xee32,0xef32,0xd064,0xd068,0xd06c,0xd070,0xd074,0xd078,0xd07c,0xd080,0xd084,0xd088,0xd08c,0xd866,0xd966,0xd86e,0xd96e,0xd876,0xd976,0xd87e,0xd97e,0xd886,0xd986,0xe06a,0xe16a,0xe26a,0xe36a,0xe07a,0xe17a,0xe27a,0xe37a,0xe872,0xe972,0xea72,0xeb72,0xec72,0xed72,0xee72,0xef72
Feb 10 20:55:46 cfg_server: new wl1_acs_excl_chans:0xd034,0xd038,0xd03c,0xd040,0xd836,0xd936,0xd83e,0xd93e,0xe03a,0xe13a,0xe23a,0xe33a,0xe832,0xe932,0xea32,0xeb32,0xec32,0xed32,0xee32,0xef32,0xd064,0xd068,0xd06c,0xd070,0xd074,0xd078,0xd07c,0xd080,0xd084,0xd088,0xd08c,0xd866,0xd966,0xd86e,0xd96e,0xd876,0xd976,0xd87e,0xd97e,0xd886,0xd986,0xe06a,0xe16a,0xe26a,0xe36a,0xe07a,0xe17a,0xe27a,0xe37a,0xe872,0xe972,0xea72,0xeb72,0xec72,0xed72,0xee72,0xef72
Feb 10 20:55:46 cfg_server:  wl_chanspec_changed_action: Need to restart acsd for AVBL update
Feb 10 20:55:46 rc_service: cfg_server 1710:notify_rc restart_acsd
Feb 10 20:55:46 zcip_client: configured 169.254.46.121
Feb 10 20:55:46 acsd: eth6: Selecting 5g band ACS policy
Feb 10 20:55:46 custom_script: Running /jffs/scripts/nat-start
Feb 10 20:55:47 kernel: Archer TCP Pure ACK Enabled
Feb 10 20:55:47 rc_service: ip-up 1831:notify_rc stop_samba
Feb 10 20:55:47 rc_service: ip-up 1831:notify_rc start_samba
Feb 10 20:55:47 rc_service: waitting "stop_samba" via ip-up ...
Feb 10 20:55:47 Samba_Server: smb daemon is stopped
Feb 10 20:55:47 acsd: eth6: selected channel spec: 0xe12a (40/80)
Feb 10 20:55:47 acsd: eth6: Adjusted channel spec: 0xe12a (40/80)
Feb 10 20:55:47 acsd: eth6: selected channel spec: 0xe12a (40/80)

[Voor 110% gewijzigd door mad-dog op 12-02-2023 17:08]

• Teletekst
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@mad-dog Blijkbaar hebben wij geen modern aansluitpunt, want bij het bestellen kreeg ik bij de laatste stap alsnog de melding dat een monteur noodzakelijk is. Dus mijn vraag heeft zichzelf uiteindelijk gelukkig opgelost tijdens het bestel proces.

• mad-dog
Klein schopje..

Iemand een idee hoe dit werkend te krijgen op een TUF-AX5400?

• leroy98ecker
mad-dog schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:58:
Klein schopje..

Iemand een idee hoe dit werkend te krijgen op een TUF-AX5400?
Goed checken of alle scripts de juiste rechten hebben. Mocht dat het niet zijn, heb je grote kans dat de scripts van de AX56U en AX82U werken op je TUF-AX5400. :)

• mad-dog
leroy98ecker schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:29:
[...]

Goed checken of alle scripts de juiste rechten hebben. Mocht dat het niet zijn, heb je grote kans dat de scripts van de AX56U en AX82U werken op je TUF-AX5400. :)
Held! Rechten waren in orde, maar het zat em toch in het verkeerde script. Multicast op de DIW7022 werkend en VLAN4-traffic ook zichtbaar in de monitoring tools van KPN

• RC34
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:37
Wildfire schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:10:
Ik heb sinds gisteren uiteindelijk glasvezel en wil mijn ASUS GT-AX11000 Pro gaan gebruiken ipv de Experiabox. Even voor de duidelijkheid, als ik het goed heb begrepen, als ik enkel internet wil instellen dan hoef ik in principe alleen de internet-setup te doorlopen met de PPPoE instellingen toch? Het gedoe met de JFFS partitie en scripts is dan toch niet nodig?

Als ik zo even terug lees, en dan bijvoorbeeld bovenstaande reactie van @leroy98ecker:

[...]

Dan zou dat dus voldoende zijn.

Oh, leuk en aardig dat IPv6, maar dat kan ik neem ik aan verder gewoon negeren? Bij Ziggo heb ik ook IPv6 maar heb dat uitgezet op mijn router. Ik heb er (momenteel in ieder geval) in zijn geheel niets aan.

-- EDIT: ik heb weliswaar wel TV van KPN, maar ik kijk maar weinig TV en was van plan dat via de TV-app van KPN te gaan doen. Ik heb die al eerder in actie gezien en de beeldkwaliteit vind ik voor mijn prima. Ik neem aan dat als ik enkel de TV-app gebruik om TV te kijken en niet de losse TV-ontvanger dat dan het gedoe met die scripts niet nodig is?
Ik heb recentelijk een ASUS-router aangeschaft en zit in dezelfde situatie als jij. Ik heb de handleiding gevolgd maar ik ben nog steeds niet in staat gebleken om een internetverbinding te krijgen. Is het jouw toevallig wel gelukt?

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

RC34 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:55:
[...]

Ik heb recentelijk een ASUS-router aangeschaft en zit in dezelfde situatie als jij. Ik heb de handleiding gevolgd maar ik ben nog steeds niet in staat gebleken om een internetverbinding te krijgen. Is het jouw toevallig wel gelukt?
Ja, probleemloos. Je moet wel de alternatieve Merlin firmware draaien en ook als je geen TV afneemt bij KPN moet je bij de IPTV aanstellingen wel VLAN 6 aangeven voor internet.

• mad-dog
RC34 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:55:
[...]

Internet is alleen zorgen voor vlan6 en pppoe. Dat gedeelte had ik binnen een minuut werkend. Voor TV is Merlin vereist

@RC34 mocht het niet lukken deel even wat screenshots

[Voor 5% gewijzigd door mad-dog op 22-02-2023 20:32]

• TheDuvel
  • Laatst online: 19-03 14:52
Bedankt voor de mooie Handleiding.

Bij de afbeelding op de handleiding (5.5) is Stateful op IPv6 blauw aangevinkt.
Maar op schrift staat bij Automatische configuratie-instelling Stateless.

Wat moet het nou zijn?

• TRAXION
Meer mensen hier last van een klapperende verbinding?

Ik krijg in mijn ac86u geen logs, wel komt er morgen een kpn monteur langs maar voordat deze mijn router gaat aanwijzen wil ik eventueel uitsluiten dat het daar aan ligt.

Router zelf heb ik al gereboot en deze situatie heeft gewoon 4 weken stabiel gedraaid tot eergisteren en het advies was de pon module 2 minuten stroomloos te maken omdat deze een "hoge demping" zou hebben.
Het is vrij vervelend als je connectie voor 15~30 seconden stalt.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

TRAXION schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:54:

[..]

... advies was de pon module 2 minuten stroomloos te maken omdat deze een "hoge demping" zou hebben.
Hoge demping is een fysiek probleem en wordt niet opgelost door het tijdelijk even spanningsloos maken...

• leroy98ecker
TheDuvel schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:00:
Bedankt voor de mooie Handleiding.

Bij de afbeelding op de handleiding (5.5) is Stateful op IPv6 blauw aangevinkt.
Maar op schrift staat bij Automatische configuratie-instelling Stateless.

Wat moet het nou zijn?
Dat was een foutje in de afbeelding. Het moet 'stateless' zijn aangezien veel Android-apparaten niet overweg kunnen met DHCPv6. Ik heb de handleiding geüpdatet.

• Tails
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-03 17:04
Hallo allemaal,

Ik heb mijn Asus RT AX86U succelvol kunnen aansluiten met de handleiding. Dankjewel!!
Nu is het zo dat ik nog een gigaset a670a thuis heb liggen (vaste telefoon). Is er een manier dat ik deze op de asus kan aansluiten met een verloop van rj11 naar rj45 en dan instellen of moet ik het modem van kpn erachter laten zitten? Hoor graag wat wel en niet kan.

Greets

• mad-dog
Tails schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:41:
Hallo allemaal,

Ik heb mijn Asus RT AX86U succelvol kunnen aansluiten met de handleiding. Dankjewel!!
Nu is het zo dat ik nog een gigaset a670a thuis heb liggen (vaste telefoon). Is er een manier dat ik deze op de asus kan aansluiten met een verloop van rj11 naar rj45 en dan instellen of moet ik het modem van kpn erachter laten zitten? Hoor graag wat wel en niet kan.

Greets
Nee dat kan niet. Je zult hiervoor een ATA adapter moeten gebruiken of bv een Gigaset N300A(waar je je handsets weer op kan aanmelden)
In beide gevallen kun je via kpn.com/sip je SIP-credentials kunnen aanmaken en inzien

Een N300A verdient wel de voorkeur en is zeer eenvoudig in te stellen. Mocht je screenshots van de juiste config willen hebben let me know

[Voor 9% gewijzigd door mad-dog op 26-02-2023 22:54]

• TRAXION
N300A is een top apparaatje hangt hier ook al jaren in de meterkast, inkomend nummer bij cheapconnect aanschaffen a 8,95 per jaar en een uitgaand account wat goedkoop is en je belt voor 25/40 euro een heel jaar in de rondte.

• djrosko
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-03 16:45
mad-dog schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:29:
[...]

Internet is alleen zorgen voor vlan6 en pppoe. Dat gedeelte had ik binnen een minuut werkend. Voor TV is Merlin vereist

@RC34 mocht het niet lukken deel even wat screenshots
Is Merlin ook nog steeds het vereist als je het "nieuwe" KPN TV+ (Google TV) kastje of de Android iTV App gebruikt? Dat gaat toch beide volledig over het internet dacht ik en neem ik aan dat je hiervoor alleen de vlan en pppoe moet aanpassen toch?

• mad-dog
djrosko schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:01:
[...]

Is Merlin ook nog steeds het vereist als je het "nieuwe" KPN TV+ (Google TV) kastje of de Android iTV App gebruikt? Dat gaat toch beide volledig over het internet dacht ik en neem ik aan dat je hiervoor alleen de vlan en pppoe moet aanpassen toch?
Zonder Merlin werkt het ook, echter alleen op basis van Unicast met TV+. Geen idee of HD+ straks ook via een Unicast stream aangeboden gaat worden.

De gewone iTV-app loopt altijd via VLAN6

• djrosko
mad-dog schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:18:
[...]

Zonder Merlin werkt het ook, echter alleen op basis van Unicast met TV+. Geen idee of HD+ straks ook via een Unicast stream aangeboden gaat worden.

De gewone iTV-app loopt altijd via VLAN6
Dank je voor je reactie, dus als ik het goed begrijp zal ik voor de Android TV iTV-app in de slaapkamer wel de vlan6 moeten opzetten en ben ik dus toch verplicht om te gaan expirimenteren met Merlin.
Gelijk nog een vervolg vraag (staat misschien in de handleiding) Gaat dit ook werken als ik naast mijn XT8 mesh set ook nog andere unmanaged switches achter de xt8's in huis heb staan voor dat het bij de tv aankomt?

• mad-dog
djrosko schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:24:
[...]

Dank je voor je reactie, dus als ik het goed begrijp zal ik voor de Android TV iTV-app in de slaapkamer wel de vlan6 moeten opzetten en ben ik dus toch verplicht om te gaan expirimenteren met Merlin.
Gelijk nog een vervolg vraag (staat misschien in de handleiding) Gaat dit ook werken als ik naast mijn XT8 mesh set ook nog andere unmanaged switches achter de xt8's in huis heb staan voor dat het bij de tv aankomt?
VLAN6 is internet :). Daar heb je Merlin niet voor nodig

Unmanaged switches zijn een probleem. XT8 zou prima moeten werken. De XD6S werkt hier ook prima met 2 TV+ ontvangers er achter

[Voor 9% gewijzigd door mad-dog op 28-02-2023 09:28]

• djrosko
mad-dog schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:25:
[...]

VLAN6 is internet :). Daar heb je Merlin niet voor nodig
Owja, excuus haha, ik begin nu dingen door elkaar te halen. 8)7
Oke dan is het straks alleen afwachten of HD+ ook op VLAN 6 werkt :)
Krijg jij Dolby Digital geluid uit de TV+ ontvanger over VLAN 6? Daar las ik hier weer dingen over [KPN TV+] - Ervaringen en discussie

• MoraalRidder
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:29
djrosko schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:08:
[...]

Dat gaat niet gebeuren. HD+ is dadelijk alleen beschikbaar via multicast.

• mad-dog
[...]

Krijg jij Dolby Digital geluid uit de TV+ ontvanger over VLAN 6? Daar las ik hier weer dingen over [KPN TV+] - Ervaringen en discussie
Kan ik helaas niet testen, aangezien ik geen Dolby receiver meer heb. Ik had echter wel geluidsissues toen het geluid op auto stond. Met PCM geen issues, dus vermoed dat het wel met Dolby Digital 5.1 werd uitgezonden

• leroy98ecker
[...]

HD+ gaat alleen op VLAN4 werken met multicast. Dolby 5.1 op het TV-platform is niet mogelijk met alleen VLAN6. Daarvoor zul je gebruik moeten maken van routed IPTV, dus VLAN 4+6. Met unicast wordt bij live TV gebruik gemaakt van VLAN6. Dat zijn dezelfde streams die je krijgt door iTV te kijken via andere streaming apparaten.

• TheDuvel
Ik wil andere DNS servers gebruiken voor IPv4 & IPv6.
bijv. Google of OpenDNS.

En wat / hoe bij IPv6, DNS servers moet ik invulllen?

Ik gebruik de Asus RT AX86U met Merlin & Fritz 2400 WLan repeaters.

[Voor 84% gewijzigd door TheDuvel op 08-03-2023 20:23]

• Tails
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-03 17:04
mad-dog schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:51:
[...]

Nee dat kan niet. Je zult hiervoor een ATA adapter moeten gebruiken of bv een Gigaset N300A(waar je je handsets weer op kan aanmelden)
In beide gevallen kun je via kpn.com/sip je SIP-credentials kunnen aanmaken en inzien

Een N300A verdient wel de voorkeur en is zeer eenvoudig in te stellen. Mocht je screenshots van de juiste config willen hebben let me know
Dankjewel voor het snelle reageren. Heb wat research gedaan. De n300a komt waarschijnlijk in huis. Zie graag de config verschijnen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheDuvel
Ik hoop dat iemand mij kan helpen :*)

Wat moet het zijn bij IPv6 instellingen?

Ben al wat aan testen.

Ik wil andere DNS servers dan de KPN gebruiken.

[Voor 49% gewijzigd door TheDuvel op 07-03-2023 11:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mad-dog
@Tails
Hierbij de screenshots voor de N300A. Good luck :)

[Voor 52% gewijzigd door mad-dog op 05-03-2023 13:11]

• andydewit
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-03 18:31
Ik ervaar al een tijdje problemen met het connecten van devices aan de GT-AX11000 router. Draait op Asuswrt-Merlin 388.1_rog. Het lijkt erop dat devices elkaar niet goed kunnen vinden. UPnP staat aan.
Betreft onder andere de iRobot Roomba, de Siemens wasmachine en droger en soms ook Nest Audio apparaten.
Bijzondere is dat het lijkt dat het in te stellen device (bijv. Roomba) wél gewoon verbinding maakt met de router, deze komt ook in de client list te staan. Maar mijn telefoon geeft vervolgens aan dat het device niet gevonden kan worden.

Resets uitgevoerd, lost niets op. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

[Voor 24% gewijzigd door andydewit op 11-03-2023 14:03]

Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee