[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-05 15:45

Prosperot

Today is a gift...

iemand nog een tip voor een betaalbare 8 poorts 2,5 Gb switch die werkt met IPTV van KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:08
Prosperot schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:53:
iemand nog een tip voor een betaalbare 8 poorts 2,5 Gb switch die werkt met IPTV van KPN?
Ligt eraan wat je betaalbaar vind:

Snelle zoektocht levert de TL-SG3210X-M2 uit de Omada serie van TP-Link op, deze heeft support voor IGMP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Tja, ik had zelf ook al de Netgear 8-port 2.5G Multi-Gigbit Ethernet Plus Switch (MS308E) gevonden, zelfde prijsklasse, maar mij te duur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:54
Prosperot schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:18:
Tja, ik had zelf ook al de Netgear 8-port 2.5G Multi-Gigbit Ethernet Plus Switch (MS308E) gevonden, zelfde prijsklasse, maar mij te duur....
Ik zie die voorgesteld werd voor 200-250 euro staan. Er zijn buiten de Omada range ook wel goedkopere te vinden van TP-Link. Dus, wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 20:10

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Sinds ongeveer een jaar heb ik KPN Glasvezel samen met KPN+. Ik gebruik een Asus RT-AX88U als modem/router en enkele Asus RT-AC68U's als access points in mesh configuratie. Alles heeft de laatste merlin versie, al zag ik laatst wel dat de RT-AC68Us out of support is gegaan. Richting de TV zit ook splitter met IGPM-snooping support en multicast werkt.
Technisch werkt deze setup zoals het hoort, alleen ervaren we vanaf begin af aan toch regelmatig onderbrekingen. Gevoelsmatig zo ééns in de 2 weken. Dan weer doet TV het niet, een andere keer is wifi weg, dan weer is de router ook bekabeld niet meer te bereiken, of wifi doet het wel maar internet komt traag of niet door. Dat soort dingen. Als ik dan even de stroom van de modem/router af heb gehaald, is alles weer helemaal in orde, Ik heb al langere tijd een nachtelijke reboot schema ingesteld maar dat lijkt geen verbetering te brengen.

Ik ben geen grote netwerk expert (heb alles mbv dit topic aan de praat gekregen) dus weet zo gauw niet hoe best te trouble shooten. Is dit gedrag misschien bij mensen bekend? Is misschien de RT-AX88U niet krachtig genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veli_kavlak
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09:40
Ray-zor schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:56:
Sinds ongeveer een jaar heb ik KPN Glasvezel samen met KPN+. Ik gebruik een Asus RT-AX88U als modem/router en enkele Asus RT-AC68U's als access points in mesh configuratie. Alles heeft de laatste merlin versie, al zag ik laatst wel dat de RT-AC68Us out of support is gegaan. Richting de TV zit ook splitter met IGPM-snooping support en multicast werkt.
Technisch werkt deze setup zoals het hoort, alleen ervaren we vanaf begin af aan toch regelmatig onderbrekingen. Gevoelsmatig zo ééns in de 2 weken. Dan weer doet TV het niet, een andere keer is wifi weg, dan weer is de router ook bekabeld niet meer te bereiken, of wifi doet het wel maar internet komt traag of niet door. Dat soort dingen. Als ik dan even de stroom van de modem/router af heb gehaald, is alles weer helemaal in orde, Ik heb al langere tijd een nachtelijke reboot schema ingesteld maar dat lijkt geen verbetering te brengen.

Ik ben geen grote netwerk expert (heb alles mbv dit topic aan de praat gekregen) dus weet zo gauw niet hoe best te trouble shooten. Is dit gedrag misschien bij mensen bekend? Is misschien de RT-AX88U niet krachtig genoeg?
Geen idee of het het zelfde probleem is maar vond dit op het internet even snel:

https://www.snbforums.com...tivity.83539/#post-914155

je kan de hele thread ff lezen maar iets met "Explicit Beamforming" uit te zetten schijnt bij deze gast te helpen. Maar je kunt er misschien een blik op werpen?

En anders ff een slimme stopcontactje kopen (Lidl) en dan die programmeren om elke dag/week ff rebooten ? (In het kader van meedenken :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Veli_kavlak schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Geen idee of het het zelfde probleem is maar vond dit op het internet even snel:

https://www.snbforums.com...tivity.83539/#post-914155

je kan de hele thread ff lezen maar iets met "Explicit Beamforming" uit te zetten schijnt bij deze gast te helpen. Maar je kunt er misschien een blik op werpen?

En anders ff een slimme stopcontactje kopen (Lidl) en dan die programmeren om elke dag/week ff rebooten ? (In het kader van meedenken :) )
Thanks, wordt gewaardeerd. Zal zeker checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

barrymossel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:54:
[...]

Ik zie die voorgesteld werd voor 200-250 euro staan. Er zijn buiten de Omada range ook wel goedkopere te vinden van TP-Link. Dus, wat is je budget?
eurootje of 100, vind ik wel zat. Ik zat met een schuin oog te kijken naar alternatieven in die prijsklasse, maar ben bang dat ik dan weer die stb-nmc-400 meldingen ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:58
Wij worden volgende week aangesloten en dan wil ik gaan overleggen of het voor ons loont om over te stappen naar KPN glasvezel. Kies met name voor kpn, omdat wij dan ook de mobiele abonnementen voor het hele gezin bij hun willen afsluiten. Nu loopt alles via Ziggo en Vodafone. Momenteel staat onze Ziggo modem in bridge modus en daarachter een mesh netwerk van Asus ET12 punten.
Ik ben een beetje in verwarring gebracht door dit topic. Onder andere doordat het lijkt dat de termen modem en router door elkaar gebruikt lijken te worden. Ik weet dat de Experiabox niet in bridge modus gezet kan worden, maar ik kan mijn ET12 toch gewoon op een LAN poort van de Experiabox aansluiten en wifi uitschakelen op de Experiabox? Dan gebruik ik de Experiabox als Modem (met Router functie ingeschakeld, maar niet gebruikt) en de ET12 als router. Vergt dat nog extra instellingen op de ET12?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
AgeOfPanic schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:21:
Wij worden volgende week aangesloten en dan wil ik gaan overleggen of het voor ons loont om over te stappen naar KPN glasvezel. Kies met name voor kpn, omdat wij dan ook de mobiele abonnementen voor het hele gezin bij hun willen afsluiten. Nu loopt alles via Ziggo en Vodafone. Momenteel staat onze Ziggo modem in bridge modus en daarachter een mesh netwerk van Asus ET12 punten.
Ik ben een beetje in verwarring gebracht door dit topic. Onder andere doordat het lijkt dat de termen modem en router door elkaar gebruikt lijken te worden. Ik weet dat de Experiabox niet in bridge modus gezet kan worden, maar ik kan mijn ET12 toch gewoon op een LAN poort van de Experiabox aansluiten en wifi uitschakelen op de Experiabox? Dan gebruik ik de Experiabox als Modem (met Router functie ingeschakeld, maar niet gebruikt) en de ET12 als router. Vergt dat nog extra instellingen op de ET12?
Je kunt die ET12 direct op de NTU/ONT aansluiten, de box12 is dan gewoon overbodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:54
Prosperot schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:09:
[...]

eurootje of 100, vind ik wel zat. Ik zat met een schuin oog te kijken naar alternatieven in die prijsklasse, maar ben bang dat ik dan weer die stb-nmc-400 meldingen ga krijgen.
Sinds vorig weekend draait er bij mij een OPNSense router met de goedkoopste managed TP Link switch (IGMP snooping) die ik kon vinden. Ben een weekje weg (niet heel slim om net daarvoor het netwerk in huis aan te passen), maar heb de vrouw nog niet boos op de app gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonanton
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-05 22:20
Ik heb alles op een Asus RT-AX58U werkend. Wat mij echter opvalt is dat het zappen niet meer zo snel gaat als rechtstreeks op de KPN router. Het duurt bijna 5 seconden voordat het beeld er is. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Welk kpn kastje gebruik je? Op mn 5202 heb ik dit iig niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
simonanton schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:32:
Ik heb alles op een Asus RT-AX58U werkend. Wat mij echter opvalt is dat het zappen niet meer zo snel gaat als rechtstreeks op de KPN router. Het duurt bijna 5 seconden voordat het beeld er is. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Als het gaat om TV+ en het beeld blijft zwart tijdens zappen: multicast werkt dan niet en schakelt daarna door naar Unicast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonanton
Het gaat idd om TV+. Nee beeld blijft niet zwart, maar het duurt gewoon even.
Ik zie wel dit in de Asus voorbij komen:
Feb 15 21:57:37 start_wan_if(): Error setting MTU on eth4 to 1500
Feb 15 21:57:37 start_wan_if(): Error setting MTU on vlan6 to 1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonanton
Gecorrigeerd. Ja je hebt gelijk hoor. Het beeld is ff zwart tijdens het zappen. Als ik het op unicast zet gaat het als een dolle. Dat is vreemd zeg. Heb alle scripts geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonanton
De hamvraag is dan of multicast überhaupt gaat werken me TV+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
simonanton schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:13:
De hamvraag is dan of multicast überhaupt gaat werken me TV+.
Zeker weten, platform is exact hetzelfde. Zal meer aan je script liggen op Merlin(dit is vereist voor multicast)

[ Voor 5% gewijzigd door mad-dog op 15-02-2025 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonanton
mad-dog schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:19:
[...]

Zeker weten, platform is exact hetzelfde. Zal meer aan je script liggen op Merlin(dit is vereist voor multicast)
Ok. De scripts heb ik jaren geleden geplaatst in mijn RT-AX58U. Ik ga denk ik de recent gedownloade maar plaatsen.
Enige wat me opviel is dit bestand: dnsmasq.conf.add
Daarin staat in de setup voor de 58U 192.168.50.255.
Waar is dit op gebaseerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonanton
Anyway met de nieuwe scripts is het opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonanton
Dacht dat het werkte maar zo gauw de tv tuner aanging was de wifi weg. Bleek dat ik IGMP snooping op 2.4 en 5 ghz uit had staan. Door het te activeren werkte alles als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonanton
Zijn er al scripts voor de RT-BE88U? Althans heeft iemand dit werkend? Ik zie dat Merlin er wel voor is. Of zouden de scripts bijv. van de 8 poorts gewoon moeten werken aangezien Merlin er voor dit apparaat is waarbij voor wat betreft de dhcp setting gekeken moet worden welke ip reeks deze router out of the box heeft?

[ Voor 98% gewijzigd door simonanton op 17-02-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mande1970
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-03 20:36
vraag moet ik als ik kpn sip wil gebruiken met lose voip toestel poorten opne zeten in router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
mande1970 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:54:
vraag moet ik als ik kpn sip wil gebruiken met lose voip toestel poorten opne zeten in router
Nee. Kwestie van aansluiten en account instellen op het toestel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mande1970
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-03 20:36
mad-dog schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:55:
[...]

Nee. Kwestie van aansluiten en account instellen op het toestel
zeker wel de sip pas thru in nat lijst enable ?
hoe weet de sip stream dan welk ip de telefoon heeft of gaat dat automaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
mande1970 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:01:
[...]

zeker wel de sip pas thru in nat lijst enable ?
hoe weet de sip stream dan welk ip de telefoon heeft of gaat dat automaties
Het toestel zelf heeft een continu verbinding met de SIP server.
Ook passthrough is niet nodig, echt alleen het toestel aansluiten en instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonanton
Wie herkent dit? Draait al dagen stabiel. Nu downloadt mijn zoon op de 5 ghz band een spel met Steam en de hele verbinding valt weg. Enige wat hielp was herstart router. Ik heb 1 gbit glas. QOS overigens uit.

[ Voor 11% gewijzigd door simonanton op 24-02-2025 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

jdwrist

En het antwoord is koekje

Zouden de scripts voor een RT-AX88U (Pro) ook werken op de RT-BE88U?!?

Als ik op scripts zoek in combinatie met de RT-BE88 zie ik vaak de RT-AX88 in dezelfde zucht voorbij komen.

Ik sta nog een klein beetje in tweestrijd welke router te kopen ter vervanging van mijn Box14

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

simonanton schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:27:
Wie herkent dit? Draait al dagen stabiel. Nu downloadt mijn zoon op de 5 ghz band een spel met Steam en de hele verbinding valt weg. Enige wat hielp was herstart router. Ik heb 1 gbit glas. QOS overigens uit.
Ikzelf zit nu ruim een jaar op KPN met een RT-AX88U en moet vanaf begin regelmatig de stroom eraf halen omdat er weer iets niet (goed) werkte. Dan wel wifi, bekabeld en/of TV. Mogelijk dat de AX88U toch oud aan het worden is.
Anyway, ik was het zo zat dat ik onlangs een smart plug met tasmota ondersteuning hebt gekocht en daar een basic "watchdog" script op heb draaien. Indien geen ping, dan stroom er 11 seconden af. Dekt niet 100% van de "foutgevallen" maar wel de meeste en werkt goed.
Wist overigens niks van tasmota (nog nooit eerder van gehoord) dus was een beetje uitzoekwerk, maar ook wel weer leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonanton
Ray-zor schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:32:
[...]

Ikzelf zit nu ruim een jaar op KPN met een RT-AX88U en moet vanaf begin regelmatig de stroom eraf halen omdat er weer iets niet (goed) werkte. Dan wel wifi, bekabeld en/of TV. Mogelijk dat de AX88U toch oud aan het worden is.
Anyway, ik was het zo zat dat ik onlangs een smart plug met tasmota ondersteuning hebt gekocht en daar een basic "watchdog" script op heb draaien. Indien geen ping, dan stroom er 11 seconden af. Dekt niet 100% van de "foutgevallen" maar wel de meeste en werkt goed.
Wist overigens niks van tasmota (nog nooit eerder van gehoord) dus was een beetje uitzoekwerk, maar ook wel weer leuk.
Ik was het zo zat dat ik uiteindelijk maar aan de Fritzbox ben gegaan. Geen Merlin nodig. Out of the box ondersteuning voor itv multicast voor kpn. Via patchcover glasvezel rechtstreeks op router. Op aon heb je kpn niet nodig. Gewoon klik en reboot. Verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDuck
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-05 18:01
Goedemiddag,

Ik heb sinds kort een Asus BE88U en wil deze ipv de experiabox gebruiken. Ik gebruik alleen internet dus geen tv nodig en begrijp dat dat kan zonder merlin firmware. Nu heb ik alle stappen die ik zou moeten volgen gedaan PPPoE aangesteld in de WAN settings van de Asus. Asus rechtstreeks verbonden met de NT in de meterkast maar ik krijg maar geen verbinding.
Mis ik wat in mijn settings? Ik kom er even niet meer uit dus tips en tricks worden zeer gewaardeerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SK704GhDtqCh5p9ksvdSSeC-LPE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BOX1OWhY1Y1JCgInMSnTn7zE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
DDuck schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:50:
Goedemiddag,

Ik heb sinds kort een Asus BE88U en wil deze ipv de experiabox gebruiken. Ik gebruik alleen internet dus geen tv nodig en begrijp dat dat kan zonder merlin firmware. Nu heb ik alle stappen die ik zou moeten volgen gedaan PPPoE aangesteld in de WAN settings van de Asus. Asus rechtstreeks verbonden met de NT in de meterkast maar ik krijg maar geen verbinding.
Mis ik wat in mijn settings? Ik kom er even niet meer uit dus tips en tricks worden zeer gewaardeerd

[Afbeelding]
LAN IPTV VLAN6 voor internet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDuck
mad-dog schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:04:
[...]

LAN IPTV VLAN6 voor internet :)
Je hebt helemaal gelijk. Thanks Dom dom dom van mij , alleen zien die settings er wat anders uit in deze router. Nu wel internet alleen nog wat traag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-CKy-VRJGb7kBGkrFcweIfGjSk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YNsP0kpy7pI6FKeblYHvfRAn.png?f=fotoalbum_large

Update: inmiddels normale snelheid, KPN had storing exact op het moment dat ik aan het testen was 🫣

[ Voor 8% gewijzigd door DDuck op 11-03-2025 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
mad-dog schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:37:
[...]

Je kunt die ET12 direct op de NTU/ONT aansluiten, de box12 is dan gewoon overbodig
Hallo, het heeft lang geduurd, maar nu is het glasvezel eindelijk aangesloten. Ik heb nu de ET12 direct aangesloten op het glasvezelkastje, maar heb nog geen internet. Welke instellingen moet ik hiervoor volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
AgeOfPanic schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:35:
[...]

Hallo, het heeft lang geduurd, maar nu is het glasvezel eindelijk aangesloten. Ik heb nu de ET12 direct aangesloten op het glasvezelkastje, maar heb nog geen internet. Welke instellingen moet ik hiervoor volgen?
Zie de handleiding op https://drive.google.com/...P4R_SJGF/view?usp=sharing

Simpelweg gezegd:
PPPOE met willekeurige user/pass
Bij LAN-IPTV Internet VLAN ID 6 instellen

[ Voor 10% gewijzigd door mad-dog op 17-03-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
mad-dog schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:36:
[...]

Zie de handleiding op https://drive.google.com/...P4R_SJGF/view?usp=sharing

Simpelweg gezegd:
PPPOE met willekeurige user/pass
Bij LAN-IPTV Internet VLAN ID 6 instellen
Dank je wel. Die had ik gezien, maar gaat uit van de Merlin software die volgens mij niet beschikbaar is voor de ET12. Kleine vervolgvraag. Ik heb nu de KPN modem gewoon aangesloten, WIFI van de KPN modem middels de knop aan de zijkant uitgezet en de Asus verbonden met de KPN modem. Voor mijn gevoel is dit redelijk analoog aan de situatie voorheen met de Ziggo router in Bridge modus.
Voordeel van deze setup is dat ik de tv box direct kan verbinden aan de KPN modem zonder andere instellingen te gebruiken (ik weet bijvoorbeeld niet of mijn switches IGMP ondersteunen). Zijn er ook nadelen aan deze setup die ik nu niet zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
AgeOfPanic schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:02:
[...]

Dank je wel. Die had ik gezien, maar gaat uit van de Merlin software die volgens mij niet beschikbaar is voor de ET12. Kleine vervolgvraag. Ik heb nu de KPN modem gewoon aangesloten, WIFI van de KPN modem middels de knop aan de zijkant uitgezet en de Asus verbonden met de KPN modem. Voor mijn gevoel is dit redelijk analoog aan de situatie voorheen met de Ziggo router in Bridge modus.
Voordeel van deze setup is dat ik de tv box direct kan verbinden aan de KPN modem zonder andere instellingen te gebruiken (ik weet bijvoorbeeld niet of mijn switches IGMP ondersteunen). Zijn er ook nadelen aan deze setup die ik nu niet zie?
Indien Merlin niet beschikbaar is zul je het moeten doen met de routerfunctie van de Box12 als je gebruik wil maken van Multicast TV, echter verlies je dan vrijwel alle opties van de ET12, daar je deze het beste in AP-modus kan plaatsen. KPN TV+ ondersteunt echter ook Unicast, wat wel weer prima werkt achter een ET12 als hoofdrouter. IGMP speelt dan ook geen rol. Je zal het dan voor LiveTV wel moeten doen met een wat lagere bitrate

Persoonlijk zou ik het lekker houden bij de ET12 en genoegen nemen met Unciast :)

[ Voor 4% gewijzigd door mad-dog op 17-03-2025 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
mad-dog schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:06:
[...]

Indien Merlin niet beschikbaar is zul je het moeten doen met de routerfunctie van de Box12 als je gebruik wil maken van Multicast TV, echter verlies je dan vrijwel alle opties van de ET12, daar je deze het beste in AP-modus kan plaatsen. KPN TV+ ondersteunt echter ook Unicast, wat wel weer prima werkt achter een ET12 als hoofdrouter. IGMP speelt dan ook geen rol. Je zal het dan voor LiveTV wel moeten doen met een wat lagere bitrate

Persoonlijk zou ik het lekker houden bij de ET12 en genoegen nemen met Unciast :)
Bedankt voor dit antwoord. Ik heb het tot nu toe niet aan de praat gekregen, maar zal het later nog eens proberen. Bitrate voor tv maakt me niets uit. Gebruiken we nauwelijks. Voor nu hangt de ET12 als router aan de KPN modem. Niet ideaal, maar het werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDuck
Nieuwe ontwikkeling kreeg melding van KPN dat er poorten open stonden. UPnP bleek actief. Deze 19 maart uitgezet. Vandaag DNS rebind aangezet en DNSSEC ook nadat KPN abuse afdeling mijn verbinding had geblokkeerd

Hebben jullie nog tips want ik weet niet wat ik meer kan doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhiK5hpZH8zs_o33xZ-9QQP1DEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpUFQR6Jb7UZjLxauWDqsWIl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Als je een abuse melding hebt gehad, is er wellicht meer aan de hand.
Overigens staat in de handleiding dat je de UPnP uit moet zetten.. Mss goed om aan de hand van de handleiding al je instellingen nog eens te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is vast al aan bod geweest, maar ik kan het niet vinden. Binnenkort stap ik over naar KPN vanuit Ziggo. Ik heb als router een Asus AX86 Pro staan, waar overigens al Merlin op staat.

Ik ben van plan om de TV box van KPN niet te gebruiken - ze hebben immers ook een app die op mijn LG TV werkt. Ik neem aan dat ik daarvoor geen iptv dingen hoef in te stellen. Wat moet ik dan precies wel of niet doen op mijn router, als ik die experia box niet wil gebruiken? Zijn al die scripts dan nodig, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
rodie83 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:12:
Het is vast al aan bod geweest, maar ik kan het niet vinden. Binnenkort stap ik over naar KPN vanuit Ziggo. Ik heb als router een Asus AX86 Pro staan, waar overigens al Merlin op staat.

Ik ben van plan om de TV box van KPN niet te gebruiken - ze hebben immers ook een app die op mijn LG TV werkt. Ik neem aan dat ik daarvoor geen iptv dingen hoef in te stellen. Wat moet ik dan precies wel of niet doen op mijn router, als ik die experia box niet wil gebruiken? Zijn al die scripts dan nodig, of niet?
Nee, alleen PPPOE en VLAN6 instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
mad-dog schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:25:
[...]

Nee, alleen PPPOE en VLAN6 instellen
Thanks! Dat scheelt me straks weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
rodie83 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:14:
[...]

Thanks! Dat scheelt me straks weer!
Ik zie het probleem overigens niet zo. Dat script is zo uitgevoerd, draaien. Dat is echt in 10, waarna je er geen omkijken meer naar hebt. Met name snelle beelden wil je echt niet via de app kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door mad-dog op 29-03-2025 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Iemand al de scripts aangepast voor de BE88U?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
mad-dog schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 23:07:
[...]

Ik zie het probleem overigens niet zo. Dat script is zo uitgevoerd, draaien. Dat is echt in 10, waarna je er geen omkijken meer naar hebt. Met name snelle beelden wil je echt niet via de app kijken.
Check. Heb de scriptjes ook al lopen. Overigens heb ik achter die AX86 nog een drietal AX55 staan, als AI Mesh punten. Zijn allen bekabeld aangesloten. Ik an niet goed vinden of die dat iptv gebeuren ook goed ondersteunen, weet iemand daar toevallig het antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:37
rodie83 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:04:
[...]

Check. Heb de scriptjes ook al lopen. Overigens heb ik achter die AX86 nog een drietal AX55 staan, als AI Mesh punten. Zijn allen bekabeld aangesloten. Ik kan niet goed vinden of die dat iptv gebeuren ook goed ondersteunen, weet iemand daar toevallig het antwoord op?
Ja dat werkt gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• code-syl
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 24-04 20:25
Hoi hoi!

Ik wilde even Basho en leroy98ecker bedanken voor zijn hulp, eveneens xh3adshotx, duronbug, en NiGeLaToR.

Voor de ASUS GT-AXE15000 werken de scripts voor "ASUS GT-AX11000, ZenWiFi AX XT8 en GT-AX6000" op pagina 22 van de vernieuwde handleiding ook. IPTV werkt welletjes!

Verder op LAN > IPTV::

Select ISP Profile -> Manual Setting
Internet -> 6 0
LAN port 4 -> empty, 0
LAN port 3 -> empty, 0
Use DHCP routes -> RFC3442 & Microsoft
Multicast routing -> Enable
Default IGMP version -> IGMP v3
Enable Fast Leave -> Enable
UDP Proxy -> 0

Nu eindelijk mogelijk om dat ondingetje van KPN in de doos te doen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Scripts (en dus KPN TV) werken ook op de BE88U, enig aandachtspunt is dat je de 10G WAN poort moet gebruiken en in het wan0-connected script de volgende aanpassing moet doen:

/sbin/vconfig add eth0 4

ONT schakelt ook netjes naar blauw lampje (10G verbinding met de Asus)

[ Voor 22% gewijzigd door Prosperot op 15-04-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-05 10:57

spaceboy

Op grote hoogte

Prosperot schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:05:
Scripts (en dus KPN TV) werken ook op de BE88U, enig aandachtspunt is dat je de 10G WAN poort moet gebruiken en in het wan0-connected script de volgende aanpassing moet doen:

/sbin/vconfig add eth0 4

ONT schakelt ook netjes naar blauw lampje (10G verbinding met de Asus)
Sorry dat ik waarschijnlijk een domme vraag stel, maar ik stap over een paar weken over van Ziggo naar KPN. Ik heb nu de Ziggo modem in bridge modem en doe alles met een Asus BE88U.

Nu ben ik me aan het inlezen hoe ik iets soortgelijks bij KPN kan gaan doen en ik vermoed de aanpak uit dit topic. (?) Mijn grote vraag: gaat dit over de scripts in de handleiding van de topicstart? Dan zou ik nu alvast Merlin kunnen gaan gebruiken als voorbereiding.

Alvast bedankt!

P.S. In de laatste handleiding die ik vind (https://drive.google.com/...VbJqSwLwHzaqP4R_SJGF/view) is er ook een sectie voor AX en AC routers. Is dat compatible met RE88U routers?

[ Voor 17% gewijzigd door spaceboy op 18-04-2025 11:45 ]

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Ja. En die scripts uit de handleiding zorgen dat tv+ van KPN werkt. En daarvoor heb je dan weer Merlin nodig.

Neem je alleen internet af, dan heb je de scripts (en dus Merlin) niet nodig, maar mág wel. Suc6

[ Voor 5% gewijzigd door Prosperot op 20-04-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Prosperot schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:11:
Ja. En die scripts uit de handleiding zorgen dat tv+ van KPN werkt. En daarvoor heb je dan weer Merlin nodig.

Neem je alleen internet af, dan heb je de scripts (en dus Merlin) niet nodig, maar mág wel. Suc6
Dank je. Ik heb inderdaad wel tv van KPN en heb Merlin al geïnstalleerd. Maar mijn vraag is eigenlijk vooral ook: die handleiding beschrijft AC- en AX-routers. De RT-BE88U is geen van beiden. Welke categorie is compatible, AC of AX? Of lees je amper die handleiding en gaat het puur om de scriptjes?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

BE lijkt het meest op de AX, een beeetje tweaker komt daar wel uit 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Prosperot schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:40:
BE lijkt het meest op de AX, een beeetje tweaker komt daar wel uit 😉
Top, ik vermoedde het al. Het gaat me lukken. Nog ff 4 weken geduld tot mijn abonnement ingaat. Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr_wazo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-05 15:27
hoi,

het internet aan de praat gekregen door de handleiding te volgen maar de download snelheid blijft steken op 550 terwijl de upload handig tot de 900 gaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFAXLc6_FrXiVMKNRt1K7i5P3yM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NpcGmFrH8xx19V6txtPnYzZa.png?f=user_large

heb al proberen te zoeken door de instelling en het internet maar krijg niets gevonden wat dit kan verhelpen.
heeft iemand nog tips?

router + nodes:
RT-AX88U (r)
RT-AX52 (n)
RP-AX58 (n)
alle zonder merlin want gebruik alleen internet

instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghgSYc2hYo6apKhbm1oqJvN286Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TBrrRkTgxDYshAjQ8tXIyPUh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVmM93DhMPqWI5hPI0tKvLTu4co=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7xjf95NSm82X0fN57tEkwWEd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwbc_HWHbTWU3McLGrt4hDwywgc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GTiYXYOtzJprXm7yKebBBxMp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDuvel
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:20
Testen met bekabelde laptop av/ fw etc. uitgeschakeld.
Speedtest app gebruiken (geen browser)
Router test is niet nauwkeurig.
Geen vpn.

Success

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Welke merlin gebruik je? En dubbelcheck je instellingen, een aantal.op je schermafdrukken zijn anders dan in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-05 07:26
Prosperot schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:11:

Welke van de scripts kan ik gebruiken voor de RT-BE88U?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Ik heb de scripts voor de GT-AX6000 gebruikt met de eerder genoemde aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannieboy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-05 16:23
Hoi,
Ik heb zelf 2-3 weken lang zitten klooien om de KPN Box 12 samen met de Asus RT-AX88U en een aantal mesh nodes werkend te krijgen. Naar mijn gevoel kwam dit door de laatste update van de KPN Box. Hiervoor had ik het systeem bijna twee jaar in AP-modus draaien; het was niet ideaal, maar goed genoeg.
Goed, deze methode werkte dus bijna niet meer. Er was continu uitval van het internet, behalve bij de hoogste beveiligingsinstellingen van de KPN Box, wat resulteerde in een zeer beperkt bereikbaar systeem.
Ik wilde meer flexibiliteit… en dat heb ik nu opgelost door deze post aandachtig te lezen en de handleiding te volgen.

Mijn set-up thuis ziet er nu zo uit, dit is inclusief KPN IPTV en rechstreekse bekabeling van de glasvezel op de WAN poort van de Asus RT-AX88U: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rF17N8piu_-D9slEPVh1JH16sxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJDMSoDqbdVUyWg9RyEUlsPp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_cSOqJlC27sqd6shXwIjyqCHdY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Fz2GL2Q1F9PHEXmsj8IXXX8F.png?f=user_large

Vraagjes:
1) Ik heb uiteindelijk een link gebruikt naar de handleiding die ergens gepost stond en ik kreeg de handleiding versie V5.6 (uit 2023). Is dit de meest recente versie? Of is er een nieuwere, indien ja? waarom wordt deze link gewoon niet in de begin post geupdate, want de link in de begin post is van 2020 (v4) en bevat oude informatie.
2) Verder zie ik dat sommige van ons net andere settings (RFC3442 met of zonder Microsoft) of andere passwords gebruiken als de handleiding, maakt het wat uit als het allemaal werkt?
3) De KPN IPTV heb ik via de Asus ZenWIFi bekabeld aangesloten, zonder een splitter. Maakt dit uit kwa beeldkwaliteit? Of moet ik de UTP kabel rechstreeks aansluiten op de Asus RT-AX88U? Het beeld ziet er goed uit, maar uiteraard als je goed kijken zie je wellicht blokjes...wat logisch is als je heel dicht op de tv zit :+ .
4)Werkt IPTV trouwens op multicasting als de password en username niet kloppen of krijg je dan unicasting?

Tot slot ben ik erg blij met het set-up, maar uiteraard wil ik het nog meer "optimizen" als het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannieboy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-05 16:23
dr_wazo schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:19:
hoi,

het internet aan de praat gekregen door de handleiding te volgen maar de download snelheid blijft steken op 550 terwijl de upload handig tot de 900 gaat

[Afbeelding]

heb al proberen te zoeken door de instelling en het internet maar krijg niets gevonden wat dit kan verhelpen.
heeft iemand nog tips?

router + nodes:
RT-AX88U (r)
RT-AX52 (n)
RP-AX58 (n)
alle zonder merlin want gebruik alleen internet

instellingen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ook de Asus RT-AX88U, moet je bij DHCP-outes gebruikenn niet alleen RFC3442 gebruiken ipv RFC3342 & Microsoft? Verder heb ik volgens de handleiding MTU/MR 1500 gebruikt ipv 1492.
Ik gebruik ook een andere username en password: direct-adsl/kpn.

Uit handleiding V.5.6:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6IkBwRodGwfV0i0HchFZJjSOQo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GDKU4toNJ92Oz3CY2fnjfS0Z.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Sannieboy op 28-04-2025 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Klopt helemaal, handleiding volgen helpt.
Kan ook nog aan de gebruikte scrips liggen, maar dit is een goeie 1e stap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paefi
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-05 11:10
Is er al iemand die werkende jffs scripts voor de RT-BE88U heeft (gevonden)? Ben van de AX88U naar de snellere BE88U overgestapt vanwege 4GB abbo en snel thuisnetwerk, maar krijg deze nu ook met aanpassing van de AX88U jffs scripts niet goed werkend. Zag dat ook door anderen al geëxperimenteerd is met aanpassing van de AX88U scripts, heb ik dus ook gedaan, maar blijft problemen geven, vandaar.

[ Voor 22% gewijzigd door paefi op 12-05-2025 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Ik zie trouwens sinds een firmware update naar de 3006. serie op mijn AX86 Pro het volgende onder de WAN instelllingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLChnZJzDECzVYImpFU_fh7zr0w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FskHJRCARYXdhScemEinT3ZQ.png?f=user_large

Kunnen wij daar iets mee in het kader van KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-05 15:04
Allereerst dank aan iedereen die heeft bijgedragen aan de handleiding. Al dan niet actief.

Als Linux gebruiker kon ik niet zomaar uit de voeten met de handleiding maar die was duidelijk genoeg.
Met Nautilus lukte het opzetten van een verbinding met de router niet.
Eveneens niet met Winscp onder WINE.

Derhalve alles in de terminal gedaan. Inclusief het aanpassen van de rechten.
En de IP-range in de betreffende .conf ook bewerkt met Nano.

Tot slot alles herstart en alles werkt perfect. Multicast tv en het internet.
Laatstgenoemde werkte al meteen omdat ik daarvan de instellingen wist.
Bovendien draai ik al jaren Merlin. Dat scheelt ook een stap.
De uurtjes zijn vooral gaan zitten in denken: "Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan."

Nogmaals dank aan een ieder die ook maar enige informatie heeft verschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-05 11:38
Beste Tweakers,

Lang geleden heb ik het voor elkaar gekregen om van de Experiabox weg te gaan en over te gaan op een eigen router-duo. Ik had toen telkens stabiliteitsissues met mijn vele 2,4 Ghz domotica schakelaars en Chromecast speakers. Het kostte nogal wat prutsen omdat ik niet erg thuis ben in networking, maar ik prutsen met een handleiding die je 1 op 1 over kan nemen is wel heel leuk. Uiteindelijk de keuze gemaakt voor een AiMesh 2x RT-AC86U. Ik kreeg zojuist een probleem met mijn Chromecasts, waar uiteindelijk 1 Lenovo Smart Clock Essential de boosdoener leek in het netwerk. Die begon wat te bootloopen etc. Toch even gekeken of mijn router firmware het issue is. Ik zoek een upgrade maar Merlin (wat benodigd bleek om KPN aan te sluiten) is blijkbaar sinds eind 2024 al niet meer ondersteund. Ik wil natuurlijk wel probleren een veilig en stabiel netwerk te houden, en ben wat terughoudend om terug naar de AsusWRT te gaan. Toch is voor mijn doel (stuk of 40 wifi apparaten in huis en een stuk of 5 bedraad (Homelab server met Home Assistant, laptop etc) deze setup dikke prima. Meteen vervangen als het niet nodig is wil ik ook nog niet aan beginnen. Ik heb een internet-only abonnement, dus dat scheelt volgens mij wat met de issues. Ik weet dat ik toen weken druk ben geweest (zomer 2021) voor ik weer internet had, voordat ik doorkreeg dat ik net 1 instelling nog niet goed had staan. Er is nu wat tijd overheen gegaan dus ik vroeg me af of ik veilig een upgrade kon maken naar AsusWRT of dat ik misschien het beter zo kan houden. Laatste optie is eventueel vervangen van beide routers voor een exemplaar dat nog wel langer ondersteund wordt. De handleiding die ik ken is niet afgestemd op AsusWRT en ik wil ook niet een tijdlang zonder internet. Is het jullie bekend of het makkelijk is te switchen naar AsusWRT/hebben jullie er ervaring mee? Ik hoor graag jullie advies!

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne2016
Dat Merlin geen updates meer uitbrengt voor de RT-AC86U komt omdat Asus zelf geen updates meer uitbrengt voor deze router. Overstappen op Asus-WRT is derhalve zinloos.

Nu ben ik ik geen veiligheidsexpert maar volgens mij hoef je niet stante pede naar de winkel om een nieuw duo. Wel zul je er rekening mee moeten houden dat het een keer zal moeten.
Maar op welke termijn laat ik aan de kenners over.

Volgens mij, zo las ik eens, zou je de node niet eens zo snel hoeven te vervangen.
Maar ook daar laat ik liever de kenners spreken.
De eerste alinea weet ik wel zeker omdat Merlin dat als zodanig bekend heeft gemaakt.
Terugflashen lijkt mij dus zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-05 11:38
Thanks @Tonne2016 . Helder dat ik niets ga doen met de firmware. Vervangen zal ik alleen doen als er een volgende Tweaker is die meld dat het nu echt tijd is geworden. Ik ben ontzettend tevreden over de huidige performance, en er is absoluut geen enkele reden voor een upgrade buiten eventuele veiligheid. Het probleem met de Chromecasts lijkt zich magisch opgelost te hebben na de stekker uit de Lenovo Clocks te trekken voor 24 uur... (?!?). Dus ik wacht de rest van de reacties af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
Heel fijn dat alles weer loopt zoals het moet @SilentScreamer .

Mijn setup lijkt op die van jou maar dan kleiner. Ook een 86 als router met Merlin en KPN TV perfect werkend.
De AImesh node is een 68. Op die manier heb ik overal in en om huis prima WiFi.

Ook ik maak me niet direct zorgen maar ga op de duur wel een recenter model kopen. Deze heb ik al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
Nu is het zo dat de stream niet meer normaal zichtbaar is in het overzicht van clients.
Logisch ook wel omdat dat via VLAN 4 gaat. Of denk ik krom?

In de ASUS app zie ik de streams wel. Maar dan zoals in de afbeeldingen.
Het lijken flinke bitrates als ik het zo zie.
Natuurlijk zal er overhead bij zitten maar toch.

Die van rond de 27.5 Mbits is op de eerste elf kanalen en die van plm. 13.5 Mbits de rest.
Alhoewel ik niet alle zenders ben nagelopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqC32VBULeUfhEy-4WBoqZh07Wg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtmIeRx99TC8Qcbo8hbkAF4T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAwJl-OExJlmz_D4sAGRrOtWZqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6wNE4c64QEqPrmTDPmislYC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:54
Voor anderen:
Voor IPTV heb je het profiel KPN(Netherlands) onder LAN > IPTV. Dat scheelt je een paar settings uit de handleiding :)

Dit werkt gewoon. Ik draai Merlin 3004.388.8_4 op een RT-AX86S.

[ Voor 15% gewijzigd door ID-College op 23-05-2025 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
Dat werkte nooit voor multicast tv. Nu wel dan? Unicast werkt, met TV+ altijd wel.
Maar misschien is dat juist veranderd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Naar meerdere TVs sturen bedoel je? wij hebben maar 1 TV en gebruiken het standaard KPN TV+ boxje :)
Als dat zo is, dan werkt het prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 16:02
ID-College schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 21:01:
Voor anderen:
Voor IPTV heb je het profiel KPN(Netherlands) onder LAN > IPTV. Dat scheelt je een paar settings uit de handleiding :)

Dit werkt gewoon. Ik draai Merlin 3004.388.8_4 op een RT-AX86S.
Goed om te lezen dat het eindelijk werkt. Ik heb het jaren geleden bij Asus aangevraagd maar destijds werkte het profiel niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
ID-College schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:22:
Naar meerdere TVs sturen bedoel je? wij hebben maar 1 TV en gebruiken het standaard KPN TV+ boxje :)
Als dat zo is, dan werkt het prima!
Indien het woord live in hoofdletters staat bij TV kijken is het multicast, indien er Live staat gebruik je gewoon een kwalitatief mindere Unicast stream(en nee, dat heeft niks te maken met het aantal ontvangers wat je hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
mad-dog schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:20:
[...]

Indien het woord live in hoofdletters staat bij TV kijken is het multicast, indien er Live staat gebruik je gewoon een kwalitatief mindere Unicast stream(en nee, dat heeft niks te maken met het aantal ontvangers wat je hebt)
Weer wat geleerd :) als ik zap dan staat het er eerst LIVE maar zodra ie speelt staat er Live. Lijkt dan dus unicast te zijn. Nou zal ik dat op deze tv niet zien (10 jaar oud), maar zal binnenkort eens de settings uit de handleiding over nemen :) kijken of het dan anders is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
ID-College schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:26:
[...]
Weer wat geleerd :) als ik zap dan staat het er eerst LIVE maar zodra ie speelt staat er Live.
Dat bedoelde ik dus inderdaad. Op de TV+ ontvanger werkt het inderdaad zo.
Nog een klein tipje: zolang je geen multicast gaat/kunt gebruiken, kun je in het menu 'beeld' voor unicast kiezen. Dan probeert de ontvanger niet eerst om een multicast verbinding op te zetten.

Kortom, dat profiel is nog steeds niet wat het zou moeten zijn voor KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Tonne2016 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:58:
[...]

Dat bedoelde ik dus inderdaad. Op de TV+ ontvanger werkt het inderdaad zo.
Nog een klein tipje: zolang je geen multicast gaat/kunt gebruiken, kun je in het menu 'beeld' voor unicast kiezen. Dan probeert de ontvanger niet eerst om een multicast verbinding op te zetten.

Kortom, dat profiel is nog steeds niet wat het zou moeten zijn voor KPN.
Volgens mij ondersteunt de AX86S dit niet.. Ik kan multicast niet aanzetten. Er staat achter: "Due to hardware limitation, IGMP proxy cannot co-exist with IPTV function."

Nu scheelt het dat ik toch nog een keer over wilde naar het Ubiquiti ecosysteem, maargoed, het lijkt dus niet ondersteunt te zijn op deze router (was natuurlijk maar goedkoop ding).. Andere kant is de TV ook 10 jaar oud, dus in die zin vind ik het niet heel erg.. Komt wel als ik de TV een keer upgrade.. Miss met black friday een mooie deal maar scoren :P

Thanks voor je tip! Ik heb het aangepast voor nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
Jawel. Je draait al Merlin. Alles wat je hoeft te doen is de handleiding voor de AX (staat verder naar onderen) te volgen en het werkt. Vogel wel even uit welke files je moet gebruiken.

Ook ik heb het gedaan maar dan alles in de Linux terminal. De andere software wilde niet lekker.
Dus wat uitzoekwerk gedaan maar leren is leuk.

En een "goedkoop ding" kan ik de AX86S niet noemen. Toegegeven: het is ook niet het allerduurste maar wel met vele jaren support en heel stabiel. Tenminste, mijn AC86U wel. Dus een goede koop was het wel.

En v.w.b. de tip: graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poes
Ik heb een Asus RT-BE88U als router en twee AiMesh-knooppunten van het type ET-12

De 88 draait op Asus-Merlin en de ET-12 niet. Is het verstandiger om bij beschikbaarheid de ET-12 ook over te zetten naar Asus-Merlin?

[ Voor 19% gewijzigd door poes op 28-05-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
Als je ze puur gebruikt als Wifi knooppunten en verder geen tv, lijkt me daartoe geen noodzaak.
Zeker niet als je de tv goed werkend hebt op de 88 en de Wifi ook naar behoren functioneert.

Wat nog wel iets is om uit te zoeken is of de 88 wel aangeeft wanneer er updates zijn voor de ET-12.
Als dat nu gewoon gebeurt dan is het prima zo. Anders zou ik toch overwegen om op de ET-12's Merlin te zetten.

Jouw routers ken ik niet hands-on dus daar ben ik niet zeker van. Maar als je dit systeem al langer zo hebt draaien dan weet je het zelf waarschijnlijk al wel.

Op mijn systeem draaien beide Merlin. Al vanaf het begin. Maar of dat nodig is weet ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 31-05 09:00
Vandaag de merlin op mijn RT-BE92U geinstalleerd, ging super makkelijk. TV werkt weer over ethernet. Alles lijkt gewoon te werken. Moet ik nog ergens op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
berry76 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:47:
Vandaag de merlin op mijn RT-BE92U geinstalleerd, ging super makkelijk. TV werkt weer over ethernet. Alles lijkt gewoon te werken. Moet ik nog ergens op letten?
Met Merlin of zonder? Want zonder heb je geen multicast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
berry76 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:47:
Met Merlin dus. Maar heb je ook de handleiding gevolgd?
Anders zit je waarschijnlijk gewoon unicast te kijken. *
Wil je de beste beeldkwaliteit dan moet je even de laatste handleiding volgen.
Moeilijk is het niet en als het goed is heb je dan multicast.

Als je er geen ervaring mee hebt, neem er dan rustig de tijd voor.

* Je kunt dit zien doordat, bij het zappen, LIVE in Live verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poes
Tonne2016 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:14:
Als je ze puur gebruikt als Wifi knooppunten en verder geen tv, lijkt me daartoe geen noodzaak.
Zeker niet als je de tv goed werkend hebt op de 88 en de Wifi ook naar behoren functioneert.

Wat nog wel iets is om uit te zoeken is of de 88 wel aangeeft wanneer er updates zijn voor de ET-12.
Als dat nu gewoon gebeurt dan is het prima zo. Anders zou ik toch overwegen om op de ET-12's Merlin te zetten.

Jouw routers ken ik niet hands-on dus daar ben ik niet zeker van. Maar als je dit systeem al langer zo hebt draaien dan weet je het zelf waarschijnlijk al wel.

Op mijn systeem draaien beide Merlin. Al vanaf het begin. Maar of dat nodig is weet ik dus niet.
Probleem is alleen dat er nog geen Merlin beschikbaar is voor de ET-12....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 31-05 09:00
Tonne2016 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:10:
[...]

Met Merlin dus. Maar heb je ook de handleiding gevolgd?
Anders zit je waarschijnlijk gewoon unicast te kijken. *
Wil je de beste beeldkwaliteit dan moet je even de laatste handleiding volgen.
Moeilijk is het niet en als het goed is heb je dan multicast.

Als je er geen ervaring mee hebt, neem er dan rustig de tijd voor.

* Je kunt dit zien doordat, bij het zappen, LIVE in Live verandert.
In de instellingen van kpn tv staat bij beeld Multicast.

Ik heb geen handleiding gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
berry76 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:59:
[...]

Zoals eerder gezegd, als er Live staat ipv LIVE is het Unicast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
berry76 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:59:
[...]

Dat is standaard zo ingesteld. Als je zapt, en de router is niet correct geconfigureerd, dan zal na enige tijd de box terugvallen op unicast. Ondanks de instelling.

Zie voor de handleiding om de router goed te laten werken met KPN tv de tekst boven de quick reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Zo, vandaag is dé dag. Na decennia over van Ziggo naar KPN. KPN box werkt (wifi-internet doet het), de router (RT-BE88U) is geflashed met Merlin. Ik zit er klaar voor. :-) Ik zie nu wel in de handleiding scripts voor 8 ports of "niet 8 ports" routers. De RE88U heeft er feitelijk 9. En nu? Ik heb een code compare gedaan, zal wel niet veel uitmaken toch, ik ga voor de 8... :P
code:
1
2
3
4
5
6
7
Mocht je deze scripts nog niet gedownload hebben bij de voorbereidingen, zie onderstaand:
VOIP:       www.bashoogers.nl/tweakers/ASUS_SCRIPTS_VOIP.rar 
GEEN VOIP:  www.bashoogers.nl/tweakers/ASUS_SCRIPTS_NOVOIP.rar 

Voor de 8 poort routers:
VOIP:       www.bashoogers.nl/tweakers/ASUS_SCRIPTS_VOIP_8PORT.rar
GEEN VOIP:  www.bashoogers.nl/tweakers/ASUS_SCRIPTS_NOVOIP_8PORT.rar

Als ik trouwens (kleine) foutjes in de handleiding zie, kan ik dat nog bijdragen of naar iemand opsturen ter verbetering voor andere Tweakers? Sowieso: veel kudo's voor het maken van deze handleiding. Erg tof!

Edit 1: volgens mij mist er toch een stukje in de handleiding, of ik lees er echt 3x overheen, maar op het moment dat je het ID van je router (ik neem aan dat hier "je eigen router" bedoeld wordt) moet opzoeken, dat je via SSH inlogt en dan robocfg gebruikt. Maar die tool staat bij mij niet op de router (en ja, ik heb Merlin), ook niet in m'n /usr/bin. Ook mist de optie om de script-partitie te formatteren zoals in de handleiding staat. Misschien zit die optie niet (meer) in Merlin?

[ Voor 21% gewijzigd door spaceboy op 29-05-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

stin00 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:01:
[...]

Aha, ik volg braaf de Word handleiding en zit bij Stap 4 – JFFS scripts. Daar bij de 5e stap wordt robocfg gebruikt om het Router ID / CPU-ADDRESS te achterhalen.

Moet ik een andere guide volgen? :+

Edit: volgens mij volgde ik een oude handleiding uit de TS, heb nu een latere versie gevonden!
Welke versie heb jij? Ik zit kennelijk ook op een versie uit 2020 met outdated info. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
spaceboy schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:17:
[...]

Welke versie heb jij? Ik zit kennelijk ook op een versie uit 2020 met outdated info. :P
Dit is alweer een tijdje geleden en ik zit inmiddels bij Odido, daar moest ik alleen één VLAN aanpassen :+ Volgens mij staat hier de laatste KPN handleiding: leroy98ecker in "[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Thanks, die heb ik gevonden en ook volledig langsgelopen. Ik vind het wel wat verwarrend dat ik hier in deze thread en in de verschillende handleidingen ondertussen overal tegenstrijdige instellingen zie. Ik heb ondertussen nog steeds geen internet en ik vermoed dat het ligt aan mijn WAN settings. Is hier iemand die een screenshot kan plaatsen van een werkende setup (met een recente Merlin versie) van de WAN settings? Ik heb bijv. ook alle mogelijke credentials getest, maar ik weet niet waar ik fout doe. Iemand advies? Of een bepaalde log die ik kan checken om dit uit te zoeken?

Voor de duidelijkheid: onderstaande werkt zeker niet! ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDAE-PAaYLJP-MxMei32II9cm9M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tDVUA2N8mSTPdp7KDYQWe8jO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door spaceboy op 29-05-2025 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
spaceboy schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:06:
Thanks, die heb ik gevonden en ook volledig langsgelopen. Ik vind het wel wat verwarrend dat ik hier in deze thread en in de verschillende handleidingen ondertussen overal tegenstrijdige instellingen zie. Ik heb ondertussen nog steeds geen internet en ik vermoed dat het ligt aan mijn WAN settings. Is hier iemand die een screenshot kan plaatsen van een werkende setup (met een recente Merlin versie) van de WAN settings? Ik heb bijv. ook alle mogelijke credentials getest, maar ik weet niet waar ik fout doe. Iemand advies? Of een bepaalde log die ik kan checken om dit uit te zoeken?

Voor de duidelijkheid: onderstaande werkt zeker niet! ;)
[Afbeelding]
Je moet naar het gedeelte LAN iPTV gaan om daar VLAN ID 6 in te stellen voor internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Edit: ik ben wel tevreden en ik ben er ook wel klaar mee. Internet werkt nu weer (het duurde even) en televisie werkt op beide televisies in huis via de interactie TV app op de televisie zelf. Resultaat is dat alles van KPN (Box 12 modem) én de TV+ box én de afstandbediening allemaal overbodig zijn geworden.

ALS ik de TV+ box gebruik heb ik namelijk 2 problemen:
1. Ik vind dat hij echt superlangzaam opstart (van standby tot tv kijken duurt gewoon een minuut ofzo).
2. Hij doet (volgens mij wel multicast, want ik zie LIVE) het wel, maar na ongeveer 5 seconden beeld+geluid stopt het beeld+geluid volledig.

Die 2e optie zou ik kunnen troubleshooten, maar ik vind het eigenlijk wel best. Scheelt ook weer een extra doosje onder de tv én een extra afstandbediening.

Iedereen bedankt hier voor het meedenken. Als ik nog iets kan helpen met mensen die na mij komen, @tag mij gerust, dan deel ik mijn opgedane ervaring met plezier. 8)

[ Voor 84% gewijzigd door spaceboy op 29-05-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyeronimo
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-05 11:22
Ook een RT-BE88U... Vandaag van alles geprobeerd en de handleiding gevolgd. Mijn experia v10a logt in met het MACadres@internet en passwd ppp. maar ook dat zorgt er nog niet voor dat de internetverbinding tot stand komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

hyeronimo schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:12:
Ook een RT-BE88U... Vandaag van alles geprobeerd en de handleiding gevolgd. Mijn experia v10a logt in met het MACadres@internet en passwd ppp. maar ook dat zorgt er nog niet voor dat de internetverbinding tot stand komt.
Een echt heel voor de hand liggende vraag, maar IK had het fout gedaan tijdens het proces (ja, ik schaam me), maar je hebt de KPN modem er wel tussenuit gehaald toch? Die heb je in zijn geheel niet meer nodig. (dit is bijna te erg om voor uit te komen, maar goed) :+

Credentials die ik heb gebruikt zijn internet:internet trouwens. Geen idee of dat relevant is.

[ Voor 7% gewijzigd door spaceboy op 29-05-2025 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyeronimo
Ja het hele idee was dat de experia box niet meer nodig was (en dus minder stroomverbruik). Dus de kabel van de ONT naar de nieuwe router. LAN1 lukt niet icm IPTV(volgens Merlin), dus in de WAN poort. Maar als ik hem voor de IPTV toch nodig heb dan schakel ik de experia weer voor mijn eigen router. Dat deed ik voorheen met de netgear ook. Dan heb je voip en TV via de experia en kan je toch je wifi zelf finetunen. KPN zegt dat het niet uitmaakt hoe je inlogt. Ik heb echter in de experia de combi macadres@internet en pass ppp gevonden en die heb ik ook gebrobeerd, naast alle andere suggesties overigens. Merlin blijft melden dat er geen internetkabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:49
Ik heb het ondertussen voor elkaar via een RT-AX53U, alleen internet, ik heb geen tv abbo.
Meeste tijd verloren op het vinden van VLAN instelling, die zit wat "verstopt" in het IPTV menu.

Daarmee wil ik ook gokken dat dit de reden is dat het bij @hyeronimo nog niet werkt.
In in ieder geval met mijn router moet ik daar ook nog eens specifiek kiezen voor Manual Setting (en niet KPN-Netherlands ), anders verschijnt heel de optie niet om VID in te stellen voor internet.

Die moet op VID 6 en dan werkt het (ongeacht wat voor login / wachtwoord er gekozen wordt voor pppoe)

Hier met KPN profile waarbij geen VID 6 te kiezen is;

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zWzFX00.jpeg

Hier manual correct ingesteld;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lIG6k97.jpeg

[ Voor 23% gewijzigd door MGM Nagelkerke op 30-05-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyeronimo
@MGM Nagelkerke Dank voor de tips, de BE88U heeft in het WAN menu en in het IPTV menu de mogelijkheid om het VLAN in te stellen. In beide settings wordt alleen gevraagd naar het internet VLAN (6). Wanneer je de scripts installeert krijg je ook de IGMP snooping en fast release opties erbij. Mocht helaas niet helpen met de WAN verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
Misschien heb je wat aan iets wat mij overkwam.
In eerste instantie had ik keurig VID 6 bij "internet" ingevuld en PRIO 0 laten staan.
Daarmee wilde het (toevallig?) niet lukken en ik kreeg dezelfde melding.

Toen uit gekkigheid PRIO 1 ingeklopt en raak. Enfin, later teruggezet naar PRIO 0 en het bleef werken.
Wat het is geweest weet ik niet maar wie niet schiet raakt ook niks.
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste

Let op:
Vernieuwde handleiding te vinden in: leroy98ecker in "[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken"