Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +19Henk 'm!

• Basho
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23-01 18:50
Mede-auteurs:
  • NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 09:46

NiGeLaToR

• duronbug
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:03

duronbug

• xh3adshotx
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 07:07

xh3adshotx

Hoe maak ik gebruik van een eigen (ASUS) router op het KPN, Telfort en XS4All netwerk?

Je kent het wel: je wilt een eigen router plaatsen omdat je meer controle wilt over je eigen netwerk. Providers weigeren vaak om je te helpen met het gebruik van een eigen router en op ondersteuning hoef je vaak niet meer te rekenen. Sinds midden december 2016 is iedere provider verplicht om het mogelijk te maken dat je gebruik kunt maken van een eigen router. Dit is alleen niet zoals het klinkt. De routers van de ISP’s worden dan in de welbekende bridgemode geplaatst waardoor je een eigen router achter de ISP router plaatst. Hierdoor is er alsnog een tussenkomst van de Experiabox.

Dit topic is opgericht doordat er veel interesse is in het gebruik van een eigen (ASUS) router. Het topic is er voor bedoelt om elkaar te ondersteunen waar nodig, maar ook om ervaringen uit te wisselen. Het opzetten van een eigen router op je eigen KPN netwerk is niet binnen een paar minuutjes gefixt en is geen kwestie van 3 vinkjes plaatsen en het werkt. Hiervoor is een handleiding ter beschikking gesteld die vrij gebruikt mag worden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Disclaimer: KPN ondersteunt het gebruik van een eigen router niet. Je hebt vooralsnog dus geen enkele vorm van ondersteuning op het omzeilen van de door KPN geleverde Experiabox. Deze handleiding kun je dan ook zien als een hypothetische optie om de Experiabox niet te gebruiken en is louter illustratief – het eventueel gebruik van de handleiding voor welke doeleinden dan ook is voor eigen risico en de auteurs accepteren geen enkele aansprakelijkheid in welke vorm dan ook. Tevens krijg je geen enkele garantie dat wat in de handleiding beschreven staat zal werken danwel blijft werken. Je bent zelf verantwoordelijk voor jouw overeenkomst met KPN. Tenslotte brengt het aanpassen van (je eigen) apparatuur risico’s met zich mee, zoals het onbruikbaar maken van je router en/of verbinding. Ook dit is voor eigen risico.

Er zijn totaal 11 ASUS routers geschikt die de custom firmware van Merlin ondersteunen. Dit is een absoluut vereiste, aangezien Merlin diverse opties ondersteund die niet in de standaard firmware zitten. In de bovenstaande handleiding is de AC-87U gebruikt. Veelgebruikte modellen zijn de RT-AC87U, RT-AC68U en de RT-N66U.

RT-AC87U: pricewatch: Asus RT-AC87U Zwart
RT-AC66U: pricewatch: Asus RT-AC66U Zwart
RT-AC68U: pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart
RT-AC66U: pricewatch: Asus RT-AC66U Zwart
RT-AC1900: pricewatch: Asus RT-AC1900
RT-AC5400: pricewatch: Asus RT-AC5300
RT-AC3200: pricewatch: Asus RT-AC3200
RT-AC3100: pricewatch: Asus RT-AC3100
RT-AC88U: pricewatch: Asus RT-AC88U
RT-AC65U: pricewatch: Asus RT-AC56U
RT-N66U: pricewatch: Asus RT-N66U

Sinds dat we het schrijven van de handleiding zijn begonnen, zijn er in de tussentijd veel anderen geweest die tegen veelal dezelfde problemen aanliepen. De Known Issues is geen directe fix op bepaalde storingen! Hierin wordt echter beschreven wat het probleem is en wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Bij het bewerken van een bestand in puTTY krijg ik vreemde tags te zien zoals ^M.
Omdat wij, Tweakers, lui zijn, hebben we voor jou alle scripts al in het juiste formaat gezet. Als je scripts wilt aanpassen via puTTY via het “vi” commando en je krijgt ^M tags te zien tussen elke enterregel of achter elk commando, dan staan de scripts niet op UNIX formaat.
Complete scripts kun je downloaden in stap 1.6 van de handleiding of bovenaan dit topic.

De scripts lijken niet uitgevoerd te worden.
Controleer de bestandsrechten van je scripts! Dit is iets wat vaak wordt vergeten of vaak fout wordt gedaan. In puTTY kun je het commando chmod a+rx /jffs/scripts/* ingeven] om de bestandsrechten van de scripts goed te zetten.

Ik kan mijn 5GHz WiFi signaal niet wijzigen.
Mogelijk kan het zijn dat je in je script een regel hebt staan die dit tegenhoudt. In de standaard scripts die downloadbaar zijn is deze regel al gecomment. Het gaat om regel: /usr/sbin/robocfg vlan 1 ports "1 2 3 7t"; Deze regel wijzigt een routing in Port 1. Op het SNBforum zijn hierover ook diverse topics geweest. Het blijkt dat port 1 indirect in verbinding staat met 5GHz. Kwestie van commenten en het werkt.

Mijn IPTV geeft heel even beeld, en daarna blijft het beeld hangen of wordt het beeld zwart.
Controleer hoe je IPTV hebt aangesloten. Als je een IPTV aansluit via een switch, moet je er rekening mee houden dat de switch IGMP-Snooping ondersteunt. Hierdoor kan het signaal van IPTV beter getransporteerd worden naar je ASUS. Deze IGMP-Snooping switches zorgen ervoor dat de multicasts beter verwerkt kunnen worden.

WAN IP blijft op disconnected staan en er komt geen verbinding met een WAN IP.
Controleer of het aanpassen van je PPPoE gegevens werkt. Zie pagina 21 in de handleiding voor inloggegevens die standaard in de Experiabox staan. Het is een bekend issue dat het opslaan van PPPoE gegevens niet altijd in één keer werkt. Hiervoor moet je een aantal keer opslaan.
Lukt dit niet? Doorloop dan eens de Quick Internet Setup in de linkerbovenhoek. Deze setup zet zelf een PPPoE sessie op met jouw ingevoerde gegevens.

Modem Hangup, Failed to get IP for Interface ppp0, cannot get Public IP addres, fail to connect...
Allemaal hele frustrerende foutmeldingen. Het kan een aantal oorzaken hebben die vaak allemaal te maken hebben met je PPPoE sessie. Als je router een aantal keren per dag wegvalt kun je nu proberen een andere PPPoE username te kiezen. Kies bijvoorbeeld adsl, of direct-adsl. Je kunt het zelf verzinnen: mogelijk werkt je sessie dan alsnog. Ik vermoed zelf dat een dubbele PPPoE sessie gestart wordt waardoor ‘ie dus continu stopt. Heb je wellicht een oude NTU? Sluit je Experiabox aan en bel KPN. Geef aan dat je continu nieuwe PPPoE sessies krijgt. KPN zal dan je NTU vaak vervangen.

Mijn IPTV werkt wel, maar blijft na een aantal dagen ineens haperen/hangen.
Heb je meerdere, niet-PPPoE switches, op je netwerk aangesloten? Vervang deze dan. Voer daarnaast een update uit van de firmware om uit te sluiten dat het hier aan ligt.

HELP! Hij doet het niet en ik weet niet door waar het komt.
Goed verhaal zeg! We willen je graag helpen, maar post de logs van de router er even bij. Leeg je recente logs uit de router, herstart de router en plak deze logs dan in dit topic. De logs zeggen vrij veel of bijvoorbeeld een VLAN niet gestart wordt.

Deze handleiding is gemaakt door Tweakers, voor Tweakers. De handleiding mag je vrij gebruiken voor eigen projecten. Auteurs van dit document blijven wel de auteurs en dus ook eigenaar van het document. Iedereen die heeft bijgedragen aan het document wordt bedankt namens de auteurs maar ook namens de community.

Basho - Auteur
https://ic.tweakimg.net/usericons/461255/crop58dc3869700bb_cropped.jpeg
xh3adshotx - Controleurduronbug - ControleurNiGeLaToR - Controleur
https://tweakers.net/i/oblsVj8Mv5H_BhKmN7ENuEhiBs0=/x/filters:max_bytes(5120):strip_icc()/u/4143/crop5d10ddcf0e5a4_cropped.jpeg

Bronnen
Merlin firmware: https://asuswrt.lostrealm.ca/
KPN algemene informatie: [KPN Glasvezel] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 2
ASUS scripts/uitleg e.d.: Robocfg configuratie voor KPN IPTV op ASUS RT-AC66U

FEEDBACK?
Feedback wordt altijd gewaardeerd! Al is het van vage uitleg tot aan spelfouten: samen maken we het natuurlijk beter! :-)

Basho wijzigde deze reactie 30-06-2019 19:26 (7%)
Reden: 30/06/2019 - Profile Pic aangepast

Meizu MX4 | Xiaomi | Earson | Gear S2 | Samsung S6 | HP Microserver | ASUS RT-AC87U | Routed IPTV/VOIP/Internet | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 20-01 14:59
Mooi en duidelijk verhaal maar waarom moet Telnet aangezet worden? Als je SSH gebruikt, is Telnet verder niet nodig en het brengt ook de nodige risico's met zich mee.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Korumera
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 29-12-2019
Heb het anders aangesloten dan hier word beschreven, maar wou even zeggen dat het er allemaal erg netjes uit ziet! Ook de documenten en dergelijke!

PSN: Korumera

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Korumera
quote:
White_Collar schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:19:
Waarom hebben we een apart topic hiervoor? Op http://netwerkje.com/ staat alle benodigde info er al....
Klopt maar de handleiding die hier op staat is wel wat duidelijker (vind ik) en omdat er veel vragen gesteld werden KPN topic is het niet zo'n heel slecht idee om er een topic over te beginnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martijn1899
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 23-01 21:06
quote:
NiGeLaToR schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:40:
@Martijn1899 download & open de scripts even en je beantwoordt de vraag zelf. Verder heb je de Vlan instellingen in de GUI ook nog eens nodig ook :)
Ok, helder. Dank je. Had inderdaad nog niet naar de scripts gekeken. |:(

Erg interessant dit, zal er over een paar weken mee aan de slag gaan!

Als ik trouwens de NO-VOIP rar uitpak, is de folder die eruit komt weer VOIP. Dus ik weet niet zeker of de juiste scripts erin zitten.

Martijn1899 wijzigde deze reactie 11-05-2017 09:17 (14%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
quote:
Basho schreef op zondag 11 juni 2017 @ 21:45:
[...]

Durf het niet te zeggen, eigenlijk. Weet uberhaupt niet wat voor routers ze bij NLE leveren.
Ik ben met hun in gesprek gegaan hierover en ze lever net zoals KPN de Experiabox V10. Van wat ik begrijp is het een directe verkoop van KPN wholesale. Dus daarom hoopte ik dat dit allemaal mogelijk zou zijn

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Basho
quote:
eXtink schreef op zondag 11 juni 2017 @ 21:49:
[...]

Ik ben met hun in gesprek gegaan hierover en ze lever net zoals KPN de Experiabox V10. Van wat ik begrijp is het een directe verkoop van KPN wholesale. Dus daarom hoopte ik dat dit allemaal mogelijk zou zijn
Dan gok ik dat ook dit topic op jou van toepassing kan zijn. Je komt erachter door het te proberen! :)

Meizu MX4 | Xiaomi | Earson | Gear S2 | Samsung S6 | HP Microserver | ASUS RT-AC87U | Routed IPTV/VOIP/Internet | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NL-RaVeR
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23-01 21:33
Vandaag de tijd gevonden om ook eens deze handleiding door te lopen voor mijn setup. Alles werkt in 1 keer en kan nu eindelijk zowel internet als tv over dezelfde kabels sturen waar ik voorheen was aangewezen op Powerline adapters voor IPTV (wat een ramp zijn die dingen!).

Ging eigenlijk heel soepel en met een half uur was het al klaar :)

Desktop/Server/Notebook | Steam

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NL-RaVeR
  • Laatst online: 23-01 21:33
quote:
Basho schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:56:
[...]
Ook gebruik gemaakt van de handleiding? :P
Mooi dat het werkt :D
Jazeker, ook de handleiding gebruikt. Prima beschreven, al ben ik als developer natuurlijk al wel bekend met ssh, scp etc wat het voor mij vrij duidelijk maakt.

Desktop/Server/Notebook | Steam

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
NL-RaVeR schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:55:
@NiGeLaToR zeker kudos waard die handleiding!
Ik gebruik een Asus AC87U. Top router met die merlin firmware.
^ eensch! Hebbum zelf ook :+

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• harmpie21
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 13:18
quote:
Basho schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 22:14:
[...]

Op welke poort is je TV aangesloten en heb je de ITV ook al eens stroomloos gemaakt voor een minuutje?
//

- Is de TV ontvanger/ITV al eens stroomloos gemaakt voor een minuut?
- Op welke poort sluit je de TV aan op je router?
- Ondersteunt je switch wel IGMP Snooping?

We hebben je log nodig vanaf een clean start: eerst even leeggooien, en dan herstarten. Die uitkomsten hier plaatsen :D
Het is al gelukt! "Enable JFFS custom scripts and configs" stond op 1 of andere manier op: "NO". Dit aangepast naar "YES" en draait nu als een zonnetje!! Thanks voor deze handleiding! _/-\o_ _/-\o_

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Basho
quote:
harmpie21 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 16:40:
[...]

Het is al gelukt! "Enable JFFS custom scripts and configs" stond op 1 of andere manier op: "NO". Dit aangepast naar "YES" en draait nu als een zonnetje!! Thanks voor deze handleiding! _/-\o_ _/-\o_
Joepie :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Basho
quote:
harmpie21 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 08:49:
[...]

NTU -> Asus RT-AC68U -> TV. (Dus zonder een switch ertussen.

PC zit wel achter een switch bij de Router.
Vreemd... mij komt het probleem niet bekend voor. Als je de TV eens in een andere aansluiting stopt?
quote:
Treganz schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:45:
Hey allemaal,

Binnenkort ga ik verhuizen naar een nieuwbouwwoning met glasvezel. Ik heb nog niet eerder glasvezel gehad, dus dit is allemaal best nieuw voor me. KPN wordt de ISP, en ik zou graag de Experiabox uit de loop halen, omdat ik toch al een AC87U heb en we geen vaste telefonie afnemen.

In het huis hebben we op het moment 4 loze leidingen voor data liggen. In elk van deze leidingen wil ik 2x cat6 (harde kern) aanleggen, zodat er aan het uiteinde een mooie wandcontactdoos met 2 aansluitingen geplaatst kan worden. Liefst op elke aansluiting zowel internet als IPTV.

Zou het volgende werken? Als het goed is wel, right?

NTU -> AC87U router -> Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116Ev2 switch -> patch panel

Alvast bedankt voor de reacties :)

p.s. handleiding is echt super duidelijk, bedankt hiervoor!
Dank voor het compliment. Zag dat @RobinF je vraag al had beantwoord :P

Basho wijzigde deze reactie 24-07-2017 21:27 (62%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
@BritzFox dan wordt de Fritzbox er tussenuit halen wat lastiger inderdaad.

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Kan wel hoor, door een switch met SFP poort ertussen te zetten of direct een router met SFP poort te gebruiken. Of natuurlijk gewoon een media converter kan ook.

In elk geval de glas interface moet singlemode 1000BASE BX-U zijn (1310TX / 1550RX).

• DioNZB
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21-11-2019
Heb het al opgelost!

in de nat-start:

iptables -I FORWARD -p udp -d 224.0.0.0/4 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -s 10.142.64.0/18 -i vlan4 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -s 213.75.112.0/21 -i vlan4 -j ACCEPT

Deze 3 lijntjes toevoegen en probleem opgelost

DioNZB wijzigde deze reactie 03-08-2017 22:06 (75%)

• plank
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21-01 22:31
Alles werkend gekregen hier bedankt voor alles!

P.S. Bedankt @Basho voor je support via DM & WhatsApp Toppie :)

• Basho
quote:
Evanesco schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 20:54:
Ik zit al een tijdje te broeden op het uitfaseren van de Experia V10 bij mijn Telfort abonnement. Ik had al een Netgear R7000 router voordat ik overstapte, die ik nu maar in AP mode achter de Experia heb gehangen. Naast het feit dat ik dit zonde vind van mijn router, heb ik ook niet zo'n vertrouwen in dat Experia ding. Komen er uberhaupt firmware updates voor uit die bijvoorbeeld mogelijke security issues oplossen?

Mijn setup is nu als volgt:

[afbeelding]

Het liefst zou ik de R7000 gewoon weer in router mode willen zetten, in de woonkamer laten staan en de stock firmware erop laten staan. Vraag is dan even waar ik de Experia voor moet vervangen? Ik las iets over de Netgear 105SE switch voor het aanmaken van de VLAN's, maar die kan ik niet in de pricewatch terugvinden?

Ander alternatief is mijn desktop via wifi van internet te voorzien (5GHz ac doet hij met 866Mbit, zou voldoende moeten zijn voor mijn 100Mbit abonnement) en bijvoorbeeld XWRT op mijn R7000 te flashen. Vraag is dan even of ik ook de handleiding van hier dan kan volgen?

Overigens: ik gebruik geen VOIP, alleen internet en IPTV.
Voor zover ik begreep is dat de routers van KPN geupdate worden maar denk niet dat dit à la minuut gebeurt. Een uitrol van zo'n securitypatch is namelijk niet binnen een paar dagen gedaan, schuilt een heel project achter.

Een Netgear R7000 is niet vergelijkbaar met een ASUS router en dus zal je de handleiding van dit topic niet kunnen gebruiken. Wel kun je tagged VLAN toepassen op de R7000 voor wat ik een tijdje terug las maar hoe dat werkt, geen idee.

/
https://kb.netgear.com/25...etup-for-Nighthawk-router
Heb je hier wat aan wellicht? Hier zou je bijvoorbeeld de telefonie VLAN (dus Experiabox) op poort 1 kunnen zetten en vervolgens de TV zowel internet op alle poorten behalve poort 1. Dan kom je als het goed is op hetzelfde uit :+

//
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

Basho wijzigde deze reactie 14-08-2017 23:45 (10%)

• eXtink
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
quote:
Basho schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:52:
[...]

Voor zover ik begreep is dat de routers van KPN geupdate worden maar denk niet dat dit à la minuut gebeurt. Een uitrol van zo'n securitypatch is namelijk niet binnen een paar dagen gedaan, schuilt een heel project achter.

Een Netgear R7000 is niet vergelijkbaar met een ASUS router en dus zal je de handleiding van dit topic niet kunnen gebruiken. Wel kun je tagged VLAN toepassen op de R7000 voor wat ik een tijdje terug las maar hoe dat werkt, geen idee.

/
https://kb.netgear.com/25...etup-for-Nighthawk-router
Heb je hier wat aan wellicht? Hier zou je bijvoorbeeld de telefonie VLAN (dus Experiabox) op poort 1 kunnen zetten en vervolgens de TV zowel internet op alle poorten behalve poort 1. Dan kom je als het goed is op hetzelfde uit :+

//
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E
Let hierbij wel op dat Telfort geen aparte VLAN heeft voor telefonie. Deze gaat over dezelfde VLAN als internet, namelijk VLAN34. Ik heb het zelf nog niet kunnen uitproberen (geen DECT set in bezit), maar naar mijn weten kan je je Experiabox direct aansluiten op een 'normale' internet poort op je (Asus) router en dan zou je Experiabox het telefonie verkeer moeten kunnen afhandelen.

• RobinF
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 21-01 18:47
optie 28 geeft het broadcast address aan. Als je 192.168.2.0/24 wil gebruiken moet dat 192.168.2.255 zijn inderdaad.

optie 60 heb je alleen nodig voor de iTV Ontvangers. Deze zou je volgensmij achterwege kunnen laten als je geen iTV hebt maar voor zo ver ik weet kan t ook geen kwaad om hem er in te laten.

• mvdarend
  • Registratie: augustus 2010
  • Niet online
quote:
jeroenPr schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 22:34:
Mis ik iets? Ik zie nergens in de handleiding gesproken worden over dnsmask.conf.add. Wellicht moet ik nog een deel configureren en zou dat de oorzaak zijn van mijn probleem?
Sorry, maar ik heb er zelf te weinig verstand van om nuttige informatie uit je logs te halen.

Als je de IP reeks van de modem op 192.168.1.xxx heb gehouden zou je niks hoeven aanpassen in dnsmask.conf.add. (ik had het alleen aangepast omdat ik nog veel apparaten heb met een vast 192.168.2.xxx ip adres zonder DHCP)

Als het mij was zou ik gewoon opnieuw beginnen, factory reset en alles weer doorlopen. Misschien kom je een stap tegen waar je ineens denkt van 'oh shit, dat was ik vergeten' |:( Succes!
@jeroenPr

'Lijn blijft down' ?

Dus de PPPoE verbinding komt niet eens op? Geen extern IP?

Settings in de GUI voor vlans staan goed?
Rechten op de scripts staan goed?
Scripts geen typo, tis hoofdlettergevoelig?

Tis inmiddels wel een handleiding die wanneer letterlijk gevolgd meteen zou moeten werken - er zal dus ergens iets niet goed staan.

• Basho
quote:
RobinF schreef op maandag 18 september 2017 @ 18:43:
[...]
Als die Asus IGMP Snooping doet zou TV niet bij die switch moeten komen en zou dat geen probleem moeten zijn. Wat wel kan is dat er een apparaat achter die switch zit die zich abonneert op die IGMP Stream(s)

Je kan natuurlijk altijd proberen of het het probleem is. 't Is al wel eens eerder gebleken dat zo'n switch het probleem was ook al zat die direct op de Experiabox en was er geen TV op aangesloten.
quote:
Basho schreef op maandag 18 september 2017 @ 18:57:
Weet niet of de situatie duidelijk is maar de KPN IPTVs zitten DIRECT op de ASUS aangesloten. Dan gebeurt het regelmatig dat je elke keer moet overschakelen naar een andere zender (een keer of 6) voordat er weer beeld is.

Er hangt 1 NIET-IGMP switch in het netwerk maar die staan niet in verbinding met de IPTVs. Hierop zit een NAS, computer, enkele printers aangesloten.
De ASUS router doet IGMP snooping. Ook wel logisch denk ik, gezien het feit dat de TV's hier direct op aangesloten zitten. Ik heb 2 switches gekocht van NETGEAR, om zo ELKE switch in mijn huis te vervangen voor IGMP snooping switches. Ik laat de uitkomst weten. Knap irritant als 2 TV's vastlopen.

@NiGeLaToR @jeroenPr
Dit staat in de log:
Aug 1 02:00:25 dnsmasq[459]: asynchronous logging enabled, queue limit is 5 messages
Aug 1 02:00:25 dnsmasq-dhcp[459]: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.254, lease time 1d
Aug 1 02:00:25 dnsmasq-dhcp[459]: DHCPv6 stateless on br0
Aug 1 02:00:25 dnsmasq-dhcp[459]: router advertisement on br0
Aug 1 02:00:25 dnsmasq-dhcp[459]: IPv6 router advertisement enable

Klopt het dat je IPv6 aanstaat? Als je deze eens uitzet?

Als ik de foutmelding met de PPPoE Discovery zoek op Google, kom ik regelmatig uit op de PPPoE inloggegevens. En daarnaast een eerdere quote uit het topic:
quote:
Mark-NL schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 20:24:
[...]

Ja de handleiding is 1 op 1 te gebruiken. Op de inlognaam/wachtwoord na, want die had ik uit de fritzbox gehaald. Al denk ik dat je er alles in kan vullen wat je maar wilt.

Basho wijzigde deze reactie 20-09-2017 01:23 (29%)

Jammer dat het (nog) niet gelukt is @jeroenPr - enige lichtpuntje is dat zo’n Fritzbox op zich minder vervelend is dan een experiabox...

• Basho
quote:
NiGeLaToR schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:03:
[...]

Uhm ja, er zijn inmiddels al een half dozijn nieuwere versies. Ik zou je aanraden een nieuwere versie te proberen, er komen regelmatig updates uit voor delen van de kernel, drivers voor routing delen, etc. Wie weet heb je last van een opgeloste bug:

https://asuswrt.lostrealm.ca/download

Je hoeft niet meteen de laatste te nemen uiteraard, je kunt ook eerst dezelfde als ik heb nemen bijvoorbeeld.

Stappenplan:
1. backups maken, van je huidige firmware, instellingen en de JFFS partitie.
2. upgraden

Je kunt zo altijd terug naar je huidige setup, mocht dat nodig zijn. Tot nu toe gaan upgrades bij mij gewoon goed - incl JFFS partitie, maar die garantie krijg je niet.
Ik draai nu ook op 380.66_6. Ben benieuwd :)

• Basho
quote:
harmpie21 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 20:06:
Momenteel heb ik firmware: 380.66_6 op mijn ASUS RT-AC68U staan. Kan ik deze makkelijk updaten naar 380.68_2 zonder dat ik mijn instellingen verlies?
Ik denk dat het gewoon kan. Zoals @NiGeLaToR ook al eerder aangaf: even een backup maken van je instellingen en JFFS partitie. Deze KAN verloren gaan.

quote:
harmpie21 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 20:06:
Momenteel heb ik firmware: 380.66_6 op mijn ASUS RT-AC68U staan. Kan ik deze makkelijk updaten naar 380.68_2 zonder dat ik mijn instellingen verlies?
Wat @Basho zegt: backup je firmware, je settings en je JFFS partitie. Das paar minuten werk. Upgraden, kijken of alles werkt en klaar. Heb het al meerdere keren gedaan en tot nu toe geen probleem. Er staat in de upgrade procedure netjes dat de JFFS partitie in theorie geformatteerd kan worden, maar door je hele 'system-state' die werkt op te slaan heb je altijd een weg terug naar een werkende situatie :)
quote:
Basho schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:22:
[...]

De Experiabox klapte eruit? Maar die heb je niet nodig voor dit proces, gezien je geen telefonie gebruikt.
@DLeijen en bovendien: als je Experiabox eruit klapt, is er dan niet iets anders aan de hand?
Ligt dat aan de experiabox of aan je verbinding?

Ik kan zo snel even niet terugvinden wat voor probleem @Martijn1899 heeft - was dat het issue met het niet krijgen van een WAN-ip? Dan kun je alle scripts al laten zitten, dat WAN-IP heeft alleen te maken met het opzetten van de PPPoE verbinding. Als dat al niet lukt.. gaan die scripts op de JFFS partitie ook niets toevoegen.

• harmpie21
Thanks @Basho & @NiGeLaToR Ik ga dit van het weekend maar eens even doen!

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• Basho
@NiGeLaToR Na het updaten lijkt het redelijk goed te gaan met IPTV :P

Basho wijzigde deze reactie 05-10-2017 14:15 (6%)

• GapClio
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23-01 20:29

• Mark-NL
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 19-01 22:00
quote:
Basho schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:07:
[...]

Linkje had ik al gevonden.
Heb je dan op YouTube op je telefoon ook geen ads meer? :P :+
In veel apps binnen mijn thuisnetwerk heb ik inderdaad geen advertenties meer. Zowel binnen websites, maar ook in apps die op mijn iPhone, iPads, Android (box/tablet) staan geen advertenties meer. Verder kan je het zo instellen dat je iedere weer een overzicht krijgt van domains waar veel contact mee is. Zo kan je ook zogenaamde trackers en telematics blokkeren. Zo heb ik dat bijvoorbeeld voor mijn Sonos apparatuur gedaan. En, als je extern bent, dan maak je met OpenVPN een verbinding met je thuisnetwerk, zodat je onderweg zowel safe via openbare netwerken kan surfen, maar ook geen advertenties en tracking hebt.

• Mark-NL
  • Laatst online: 19-01 22:00
quote:
Basho schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 01:29:
Heb het ook even geïnstalleerd staan nu. Wel leuke addon op het netwerk maar het blokkeert ads van Marktplaats helaas niet :p - bij mij niet iig.
Ik denk dat we een beetje off-topic raken zo, maar je kan bij AB-Solution kiezen voor de optie F "Follow the logfile" en dan kan je via de vervolgoptie 1 "Unfiltered log" zien welke connecties bijvoorbeeld de website marktplaats.nl maakt via jouw router.

Zoek je daar de link naar het advertentienetwerk uit, die je vervolgens dan via optie EL "Edit white or black list" toevoegt aan je blacklist. Grote kans dat daarna deze advertenties ook weg zijn.

En zo bouw je de beveiliging steeds een beetje verder uit. Ik gebruik hier bijvoorbeeld de wekelijkse rapportages per client voor, die verbonden zijn met de router. Deze log (rapportage) heb ik op de maximale waardes gezet, zodat het overzicht lekker uitgebreid is. Het generen van de logs gebeurd bij mij iedere donderdagnacht. (En ja, zo juist weer een aantal links toegevoegd aan mijn blacklist). :)

• Black000
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 14-11-2019
Ik wil de auteurs van de handleiding en iedereen die zijn input heeft gegeven hartelijk bedanken, ik heb alles 100% werkend gekregen op de RT-AC87U! _/-\o_

Mijn netwerk bestaat verder uit nog eenzelfde router als AP, een aantal Netgear GS105E en GS108E switches en op alle poorten werkt TV+internet.

Eén dingetje waar wellicht anderen nog wat aan kunnen hebben: router ID. Het 'CPU-ADDRESS', verkregen bij stap 4.5 in de handleiding, was bij mij opeens veranderd na een reboot aan het einde van de handleiding. De interactieve TV werkte niet en ben dus op onderzoek uit gegaan. Ik zag dat mijn '8t' (ik gebruik even voorbeelden, weet niet meer exact wat het ID was) opeens naar '7t' was veranderd. Na de regels in het wan-start script veranderd te hebben naar het nieuwe ID werkte alles als een zonnetje. Echt top, thanks y'all!

• GapClio
  • Laatst online: 23-01 20:29
Vandaag aangesloten op het KPN netwerk. Dank zij de instructie van hier werkt mijn Asus RT-N66U met iTV. Thanks voor de duidelijke uitleg.

• Basho
quote:
Black000 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 01:53:
[...]

Thanks voor je reactie! Inderdaad, volgens mij kan ik geen updates downloaden. Een van mijn STBen doet een beetje raar. Vlak na de overschakeling naar de ASUS direct achter de NTU kreeg ik een melding op betreffende STB dat er een update beschikbaar was. Sindsdien kan ik niet eens meer in mijn STB instellingen komen. Na even de stroom eraf krijg ik opnieuw de vraag of ik wil updaten, bij zowel ja of nee gebeurt precies hetzelfde: niets. En ik kan na beide keuzes niet meer bij de instellingen.
Ik ga ‘m dit weekend eens even aan de Experiabox hangen met de Experiabox direct aan de NTU. Denk dat het zo wel moet lukken, laat het hier weten!
Misschien even een hard reset proberen?
https://forum.kpn.com/int...ontvanger-resetten-176511

Manier 2/manier daaronder.

• kwad
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 13:22
Ook ik wil iedereen die dit document mogelijk gemaakt hebben enorm bedanken. De handleiding van Netwerkje.com ging boven mijn pet, maar met deze zeer duidelijke en uitgebreide handleiding was het bijna kinderspel. Vanochtend er rustig voor gaan zitten en nog geen 2 uur later draaide alles als een zonnetje. IPTV draaide niet gelijk maar ik zag dat ik de instellingen van het tabblad IPTV niet goed had opgeslagen. Nadat ik dat wel gedaan had, kwam IPTV ook op inclusief Meer TV.

Advies voor anderen die dit ook niet dagelijks doen, lees de handleiding woord voor woord door, zorg dan dat je alle benodigde bestanden en programma's gedownload hebt, maak een backup van je huidige router instellingen, en maak wat printscreens van je belangrijkste instellingen. Ikzelf was bijvoorbeeld vergeten van mijn firewall regels een printscreen te maken, dus ik moest even de backup van de oude instellingen terugzetten.

Nogmaals bedankt allemaal!

• Bunzing83
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 27-12-2019
Via de hier gevonden handleiding mijn Asus RT-N66U ingebruik genomen i.p.v. de KPN Experia Box v8. Internet en IPTV werken perfect! Bedankt!

• Black000
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 14-11-2019
quote:
NiGeLaToR schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 17:44:
En updates van de tv ontvanger? Ik krijg er wel een melding over maar er gebeurt volgens mij helemaal niets.
Onderstaande heeft bij mij geholpen met het updaten van een van de tv ontvangers. Daarvoor kreeg ik alleen maar een melding dat er een update beschikbaar was en ik de ontvanger even niet kon gebruiken, maar hij deed niets.
quote:
Basho schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 09:00:
[...]

Misschien even een hard reset proberen?
https://forum.kpn.com/int...ontvanger-resetten-176511

Manier 2/manier daaronder.

• Basho
Mijn eerdere bericht wat @Black000 citeerde klopt. TV Ontvanger even Hard-resetten zorgt ervoor dat de software gedownload wordt.

• buzzlightyear
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 21-01 22:42

buzzlightyear

To infinity and beyond...

quote:
Basho schreef op woensdag 13 december 2017 @ 21:40:
[...]

Het zal Routed IPTV zijn, dacht ik. 8)7
Yes, typo :)

Ben inmiddels aan de slag gegaan met mijn net aangeschafte Asus router dus time will tell wat het oplevert.

• the squaler1
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 05:55
quote:
NiGeLaToR schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 17:44:
[...]

Ja daar worden wij wel nieuwschierig van :+
Ja echt zonder enig script.

Ik heb een ppoe verbinding op gezet met de gebruikersnaam van de experiabox xx-xx-xx@internet en ww KPN.
Daar bij het kopje iptv vlan 4 doorgezet.

En ik had internet en tv.
Kan helaas geen screenshot meer maken daar de router retour is

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• diotav
  • Registratie: december 2005
  • Nu online
quote:
Basho schreef op zondag 24 december 2017 @ 00:46:
[...]

Dit komt me niet bekend voor. Probeer eens een firmware die wij ook gebruiken?
Dit is een log uit de Experiabox. Het lijkt een PPPoE probleem, ongeacht AC88U of Experiabox.

dion.im

quote:
diotav schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 23:17:
Zojuist hetzelfde probleem met de Experiabox.

[...]
Het ‘goede’ nieuws: het ligt niet aan je Asus.. dus dat deel van de exercitie is geslaagd. Alleen nu de vraag waarom je PPPoE verbinding eruit klapt. Had je het NTU status lampje nog kunnen betrappen?

• diotav
  • Registratie: december 2005
  • Nu online
quote:
NiGeLaToR schreef op zondag 24 december 2017 @ 21:00:
[...]

Helaas is het nog niet actieve wetgeving: er vindt nu overleg plaats over hoe de wet in NL toegepast moet worden. Tot die tijd: geen support.

Hij gaf hierboven inderdaad aan dat de Experiabox dezelfde PPPoE problemen gaf. Gelukkig: want nu toch echt het probleem van KPN. :)
Bijzonder. Maar na het uitsluiten van het probleem met de Experiabox en contact met een webcare medewerker, is het probleem ineens verholpen. Alsof er iets een reset heeft gekregen aan KPN eind. Inmiddels hangt de AC88U er iig zonder problemen weer tussen.

dion.im

• beowulfx
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
De handleiding netjes doorgenomen en internet en tv in 1 keer werkend!
Gebruikt icm Merlin fork 374.43_29E2j9527

• Basho

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
Jan  3 23:03:58 pppd[563]: No response to 15 echo-requests
Jan  3 23:03:58 pppd[563]: Serial link appears to be disconnected.
Jan  3 23:03:58 pppd[563]: Connect time 109918.9 minutes.
Jan  3 23:03:58 pppd[563]: Sent 1062551997 bytes, received 1668020818 bytes.
Jan  3 23:03:58 miniupnpd[21210]: Failed to get IP for interface ppp0
Jan  3 23:03:58 miniupnpd[21210]: SendNATPMPPublicAddressChangeNotification: cannot get public IP address, stopping
Jan  3 23:03:58 dnsmasq[13119]: read /etc/hosts - 5 addresses
Jan  3 23:03:58 dnsmasq[13119]: read /etc/hosts.dnsmasq - 6 addresses
Jan  3 23:03:58 dnsmasq-dhcp[13119]: read /etc/ethers - 6 addresses
Jan  3 23:03:58 dnsmasq[13119]: using nameserver 195.121.1.34#53
Jan  3 23:03:58 dnsmasq[13119]: using nameserver 195.121.1.66#53
Jan  3 23:04:02 WAN Connection: Fail to connect with some issues.
Jan  3 23:04:02 DualWAN: skip single wan wan_led_control - WANRED off
Jan  3 23:04:02 stop_nat_rules: apply the redirect_rules!
Jan  3 23:04:04 pppd[563]: Connection terminated.
Jan  3 23:04:04 pppd[563]: Sent PADT
Jan  3 23:04:04 pppd[563]: Modem hangup
Jan  3 23:04:04 kernel: Interface ppp0 doesn't exist
Jan  3 23:04:04 kernel: Interface ppp0 doesn't exist
Jan  3 23:04:14 pppd[563]: PPP session is 15748 (0x3d84)
Jan  3 23:04:14 pppd[563]: Connected to d8:49:0b:b5:5c:1e via interface vlan6
Jan  3 23:04:14 pppd[563]: Using interface ppp0
Jan  3 23:04:14 pppd[563]: Connect: ppp0 <--> vlan6
Jan  3 23:04:14 pppd[563]: Remote message: Authentication success,Welcome!
Jan  3 23:04:14 pppd[563]: PAP authentication succeeded
Jan  3 23:04:14 pppd[563]: peer from calling number D8:49:0B:B5:5C:1E authorized
Jan  3 23:04:14 miniupnpd[21210]: Failed to get IP for interface ppp0
Jan  3 23:04:14 miniupnpd[21210]: SendNATPMPPublicAddressChangeNotification: cannot get public IP address, stopping
Jan  3 23:04:14 miniupnpd[21210]: SendNATPMPPublicAddressChangeNotification: cannot get public IP address, stopping
Jan  3 23:04:14 pppd[563]: local  IP address 86.x.x.x
Jan  3 23:04:14 pppd[563]: remote IP address 195.190.228.21
Jan  3 23:04:14 custom script: Running /jffs/scripts/wan-start (args: 0)
Jan  3 23:04:14 rc_service: ip-up 2198:notify_rc start_firewall
Jan  3 23:04:14 dnsmasq[13119]: read /etc/hosts - 5 addresses
Jan  3 23:04:14 dnsmasq[13119]: read /etc/hosts.dnsmasq - 6 addresses
Jan  3 23:04:14 dnsmasq-dhcp[13119]: read /etc/ethers - 6 addresses
Jan  3 23:04:14 dnsmasq[13119]: using nameserver 195.121.1.34#53
Jan  3 23:04:14 dnsmasq[13119]: using nameserver 195.121.1.66#53
Jan  3 23:04:15 miniupnpd[21210]: shutting down MiniUPnPd
Jan  3 23:04:15 start_nat_rules: apply the nat_rules(/tmp/nat_rules_ppp0_vlan6)!
Jan  3 23:04:15 custom script: Running /jffs/scripts/nat-start
Jan  3 23:04:15 wan: finish adding multi routes
Jan  3 23:04:15 rc_service: ip-up 2198:notify_rc stop_upnp
Jan  3 23:04:15 rc_service: waitting "start_firewall" via ip-up ...
Jan  3 23:04:15 miniupnpd[2248]: HTTP listening on port 44041
Jan  3 23:04:15 miniupnpd[2248]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
Jan  3 23:04:16 rc_service: ip-up 2198:notify_rc start_upnp
Jan  3 23:04:16 rc_service: waitting "stop_upnp" via ip-up ...
Jan  3 23:04:16 miniupnpd[2248]: shutting down MiniUPnPd
Jan  3 23:04:17 WAN Connection: WAN was restored.
Jan  3 23:04:18 miniupnpd[2262]: HTTP listening on port 45121
Jan  3 23:04:18 miniupnpd[2262]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351

Hmm, zojuist een korte disconnect gehad sinds 82 dagen :P

• Fres
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 04-01-2018
Beste Auteurs bedankt voor de handleiding en scripts deze werken prima met de asus ac87u in combinatie met de laatste merlin firmware.
Het werkt ook zonder script zoals 'the squaler1'ook al aangaf alleen is de verbinding dan bridged.
Ik kon de tvbox ip niet vinden in de router en bij nader onderzoek in de tvontvanger zag ik dat het een bridged verbinding was,daarna de scripts erin gezet en toen was het netjes routed.
Als gebruikersnaam heb ik trouwens gewoon het mac adres van de asus gebruikt gevolgd door@internet en dat werkt ook gewoon prima ,of dat komt doordat de wet op 1januari van kracht is.
Het enige vreemde is dat bij de lease time van de PPoE verbinding renewing..blijft staan en bij lease expires expired blijft staan.

• Arcow
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 30-12-2019
@adjego: Jazeker, de instellingen staan keurig duidelijk in de handleiding en komen 1 op 1 overeen met de instellingen op m'n Asus. Dat geldt hier onder IPTV, maar ook onder de WAN tab.
In m'n experiabox staat trouwens MAC@internet, ik neem aan met wachtwoord kpn. Maar die controle vindt pas plaats na de PPPoE handshake.

Arcow wijzigde deze reactie 11-01-2018 12:21 (32%)

• red1
  • Laatst online: 08:05
Wil alleen even zeggen hulde voor de heldere en duidelijke handleiding, wordt gewaardeerd!

• Basho
quote:
buzzlightyear schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 16:03:
[...]

Is er iemand met AC88u die het werkend heeft gekregen en mij zijn/haar settings en files kan toesturen?

Kan het zijn dat de settings iets anders moeten zijn omdat de AC88u 8 lan poorten heeft i.p.v. 4 zoals de meeste Asus routers hebben?
Pas in jouw wan-start het onderstaande eens aan. Ik ben erg benieuwd naar je uitkomsten.

Oorsprongelijk:
code:
1
/usr/sbin/robocfg vlan 4 ports "0t CPU-ADDRESS"

Vervangen met:
code:
1
/usr/sbin/robocfg vlan 4 ports "4t CPU-ADDRESS"

Basho wijzigde deze reactie 28-01-2018 14:37 (5%)

• Yzord
  • Laatst online: 17-01 14:56
quote:
Basho schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:52:
[...]

Klopt! De config is zo ingesteld dat de Experiabox op Poort 2 of 3 aangesloten moet worden. Wel een goeie voor in de handleiding, overigens. Ik zal als voorkeurspoort poort 1 kunnen vermelden voor het configureren.
Thanks!! Want voor de rest heb ik dankzij de handleiding zonder enige issue de hele boel geinstalleerd. Had hem thuis geconfigureerd en in het nieuwe huis de Experiabox ontkoppeld en de Asus opgehangen en werkte in een keer 👍

Dus thanks voor de handleiding. Alleen ff kijken of IPTV werkt maar dat zal wel.

• harmpie21
quote:
Basho schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 16:37:
[...]

Dit betreft een software foutcode en zou je volgens mij gewoon moeten kunnen oplossen door de TV ontvanger te resetten.
Heb toch ff de V10 er weer tussen gezet, en toen liep hij wel door... Misschien die avond een hikje in het netwerk.

• buzzlightyear

buzzlightyear

quote:
Basho schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:36:
[...]
Pas in jouw wan-start het onderstaande eens aan. Ik ben erg benieuwd naar je uitkomsten.

Oorsprongelijk:
code:
1
/usr/sbin/robocfg vlan 4 ports "0t CPU-ADDRESS"

Vervangen met:
code:
1
/usr/sbin/robocfg vlan 4 ports "4t CPU-ADDRESS"

0t aangepast naar 4t, alles aangesloten op de Asus RT-AC88U, opgestart en heb nu op alle 8 poorten internet en op alle 8 poorten werkt de IPTV set top box in routed mode :)

@Basho _/-\o_ mijn dank is groot! _/-\o_

Aangezien ik geen netwerk guru/vlan expert ben: wat is er nu eigenlijk verandert door deze aanpassing?

• Basho
quote:
buzzlightyear schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:33:
[...]

0t aangepast naar 4t, alles aangesloten op de Asus RT-AC88U, opgestart en heb nu op alle 8 poorten internet en op alle 8 poorten werkt de IPTV set top box in routed mode :)

@Basho _/-\o_ mijn dank is groot! _/-\o_

Aangezien ik geen netwerk guru/vlan expert ben: wat is er nu eigenlijk verandert door deze aanpassing?
Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij heeft de 0t en 4t te maken met de telling van de aantal poorten. 0t staat voor t/m fysieke poort 4, 4t staat voor t/m fysieke poort 8. Door dit te verlengen worden de scripts ook toegepast op de rest van de poorten. Dit verklaart jouw situatie dus ook wel.

Bedankt voor het testen overigens. Maak je gebruik van VOIP of dat niet? Ik zou dat graag ook nog getest willen hebben :P

Basho wijzigde deze reactie 30-01-2018 18:12 (20%)

• Basho
quote:
buzzlightyear schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 18:12:
[...]

Ik maak geen gebruik van VOIP, dus het no voip script is actief.
Had net mijn bericht gewijzigd toen jij je bericht plaatste voor een iets gedetailleerde uitleg.
Ik heb inmiddels de scripts gepubliceerd en de handleiding op V3 gepubliceerd.

• buzzlightyear

buzzlightyear

Even een update: heb nu de oude opzet rond de Experia opgeruimd en alles netjes omgebouwd rond de AC88u. Alle 8 poorten zijn nu in gebruik voor combinatie routed IPTV en internet. Het wifi bereik en snelheid is enorm verbeterd t.o.v. de Experiabox. Stabiliteit zal moeten blijken maar denk dat dat wel goed komt.

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:44
Volgens mij is het echt zonder pppoe. Wel moet je wachten totdat lease van je ipadres (wan) is verlopen.
Dus hang de asus er aan en wacht eens een half uur.
Ohja, en gebruik de juiste vlan.
telfort gebruikt vlan 34 voor internet. De rest van de kpn providers gebruiken vlan 6.

edit: misschien dat het alleen werkt met een cloon van het mac adres van je experiabox.
Maar probeer het eerst gewoon eens via dhcp op de wan zonder clonen en even wachten.

job wijzigde deze reactie 25-02-2018 17:45 (60%)

• Basho
quote:
trekker22 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 18:15:
Heb nu ntu -switch - asus voor internet.

Experiabox voor IPTV / voice.
Voice ga ik weg doen want nummer gebruik ik niet.

Als ik route ntu - asus - switch meterkast - switch woonkamer. Kan ik op die laatste switch dus zowel mediaspeler als KPN Stb aansluiten?

Mits de beiden switchen igmp spoofing hebben zoals die netgear die vaak wordt genoemd?
Kan ik die experiabox eruitgooien en hoeft die dubbele utp van meterkast niet meer naar de diverse tv plekken (zowel tv als mediaplayer vanaf nas).
Correct?

En zijn er switches aan te raden die ook PoE kunnen? Wil op 3-4 plekken een ubiquiti acces plint gaan hangen middel PoE?
Als ik route ntu - asus - switch meterkast - switch woonkamer. Kan ik op die laatste switch dus zowel mediaspeler als KPN Stb aansluiten?
Ja, dit moet mogelijk zijn mits de switches beide IGMP Snooping ondersteunen zoals je zelf al zei.

Kan ik die experiabox eruitgooien en hoeft die dubbele utp van meterkast niet meer naar de diverse tv plekken (zowel tv als mediaplayer vanaf nas). Correct?
Die dubbele UTP kabel is mij niet duidelijk. De Experiabox kun je in principe, als je van KPN telefonie afstapt, geheel weglaten.

En zijn er switches aan te raden die ook PoE kunnen? Wil op 3-4 plekken een ubiquiti acces plint gaan hangen middel PoE?
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105PE
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108PE-300EUS

Beide ondersteunen IGMP snooping. Mooie oplossing zo :)

• trekker22
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 09:10
Thanks
Dubbele utp bedoel ik mee nu heb ik tv en internet gescheiden. En naar woonkamer gaan dus 2x utp. 1 voor tv en 1 internet/ lan.

Maar dat hoeft dan dus niet meer👍🏻

casino's maken me rijk!Neteller heb je dan nodig!!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 09:10
Bedankt voor het maken van deze perfecte gids! In 1 keer alles helemaal werkend!

casino's maken me rijk!Neteller heb je dan nodig!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Basho
quote:
Multiedje schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:00:
ohh dat is best goed idd. Ik heb nog een N66u liggen, nu nog een goed moment vinden wanneer de familie niet in de buurt is😂
Ik haal hetzelfde als Trekker22. 510/600 ongeveer, waarbij de upload piekt naar 700-800 voor kort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Major Carnage
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16-01 22:18

Major Carnage

waki miko Reimu

quote:
ragamuffin schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:07:
Hi all, I'll be writing in English, my Dutch is still not there yet :) Sorry... Please reply to me in Dutch, it's no problem.

Great guide, made everything clear! Unfortunately it doesn't work with new ASUS RT-AC86U router :( It's amazing powerful router, but it doesn't have robocfg. This router now has new tools vlanctl and ethctl which I have no idea how to use. All other steps from the guide work, except for the VLAN part that uses robocfg.

I don't use IPTV or VoIP, only internet. I configured the PPPoE connection in Merlin using username [EB-mac]@internet and kpn as password, but it doesn't connect.

Does anyone have knowledge how to use vlanctl and ethctl instead of robocfg to make KPN work on AC86U?

vlanctl:

[...]

ethctl

[...]

Any ideas are greatly appreciated! Thank you!
Ik heb dezelfde router en liep ook vast op het ontbreken van robocfg. Na veel zoeken uiteindelijk de VLAN handdoek maar in de ring gegooid en een oude switch met VLAN support er voor gezet (Cisco SLM2008 in mijn geval). Verder de instellingen overgenomen zoals in de handleiding van dit topic vermeld. Werkt perfect.

Van die twee tools die je hebt vermeld zijn geen handleidingen beschikbaar, dus het is wachten tot er een beschikbaar gemaakt wordt of dat een andere tool dezelfde functionaliteit biedt voor deze router.

Specs | FFXIV: Maki Kato@Sargatanas

Acties:
  • +1Henk 'm!

• harmpie21
quote:
trekker22 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:27:
is er te checken of er storingen zijn van KPN?

Draait nu een week op KPN via RT N66U en ineens op ontvanger onder komt er:

ZENDER NIET BESCHIKBAAR.

switch ik van zender dan doet die het een paar seconde.

Router laat laag CPU/netwerk gebruik zien dus niet overbelast.
STB laat zien dat ip 192.168.1.227 en dus in ROUTED modus is.

Kan natuurlijk ff alles uittrekken, maar benieuwd of ik iets kan controleren voor ik die stap uitvoer. (ook voor volgende keren als ik keer niet thuis ben en de vrouw wel...)
Dit had ik ook. Heb de JFFS files opnieuw geupload en werkt weer als een trein!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gerben-82
  • Laatst online: 21-01 18:17
Het is me gelukt.

met een Asus dsl AC87VG

heb ip adres van router veranderd in 192.168.2.1
vlan 6 ingesteld met

************************@internet
kpn
vlan 4 toegevoegd met het zelfde en dan op lan poort4

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 23-01 18:56
Hii allemaal.

Ik zit er ook aan te denken om mijn asus AC68U in te gaan zetten als kpn modem/router. Maar ik wil dit doen om de snelheid. Ik heb nu 500mbit glas, maar links en rechtsom lees ik dat wanneer je een eigen modem/router tussen zet, dit mogelijk +800mbit zal worden, omdat er geen harde limieten op het abonnement zitten.

Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?

EDIT: lees hier en daar dat het dus klopt, al zijn dit dus wel pieken en geen continu snelheden.

Luchtbakker wijzigde deze reactie 18-03-2018 13:36 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Multiedje
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 28-12-2019
quote:
michelsoe12 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 13:33:
Hii allemaal.

Ik zit er ook aan te denken om mijn asus AC68U in te gaan zetten als kpn modem/router. Maar ik wil dit doen om de snelheid. Ik heb nu 500mbit glas, maar links en rechtsom lees ik dat wanneer je een eigen modem/router tussen zet, dit mogelijk +800mbit zal worden, omdat er geen harde limieten op het abonnement zitten.

Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?

EDIT: lees hier en daar dat het dus klopt, al zijn dit dus wel pieken en geen continu snelheden.
Hi Michel,

Je moet het niet voor de snelheid doen, ik heb nog geen 800+ gezien. Ik heb Merlin firmware gebruikt en zit nu op de edgerouter lite en in beide gevallen blijft de download rond de 520. De upload is wel aanzienlijk sneller, deze zit ongeveer 100mbit hoger met pieken naar de 800mbit maar dit daalt naar rond de 600.

ik kan uit mijn bevindingen het dus ontkrachten, zojuist met tv stream aan test gedaan en zit nu op:
573/599. wel winst tov EB maar zo extreem als 800 continu zie ik niet gebeuren ;)

Misschien gaat de merlin firmware in combinatie met de asus wel verder, als zie ik de edgerouter geen krimp geven, maximale piek in cpu is 30%

Multiedje wijzigde deze reactie 18-03-2018 15:37 (6%)

KPN 500/500 glasvezel | Edgerouter lite V3 | Netgear R7000 | Netgear GS110TP | GS105Ev2 | GS108Ev3 | I'm happy to help~/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• raytje192
  • Laatst online: 13:24
En nog een tevreden "klant", bedankt heren! :)

Na wat klooien het vandaag ook voor elkaar gekregen met de AC87U. Geklooi lag echter aan me zelf had per ongeluk t8 in plaats van t7 gebruikt in het wan-start script. Dit resulteert in wel een werkende internet verbinding maar geen iptv.

Ik zag toen onder andere ook de error: "There must be at least 2 Vif's where one is upstream" in de logs, en de tv decoder start op tot 85% en zegt dan geen verbinding te hebben. Alles nog eens doorgelopen en mijn eigen fout tegen gekomen |:( Misschien dat iemand anders er wat aan heeft ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wendybenno
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 19-01 08:43
Bedankt voor de handleiding, na een paar kleine aanpassingen ook werkend gekregen op de Netgear R7000.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• wendybenno
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 19-01 08:43
quote:
buzzlightyear schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:29:
[...]

Goed nieuws, kun je je aanpassingen posten? Dan kan iemand anders er zijn voordeel mee doen.
Ja hoor,

Het script wan-start heb ik aangepast, de rest heb ik 1 op 1 overgezet.

'wan-start'

#!/bin/sh

# Leave VOIP traffic tagged for original router
# /usr/sbin/robocfg vlan 7 ports "0t 3t 5t"

# Setup VLAN4 on the CPU as well so we can talk to it
robocfg vlan 4 ports "0t 5t"
# /usr/sbin/robocfg vlan 1 ports "1 2 4 5t"

# Add VLAN4 as a physical interface
vconfig add eth0 4

# Request an IP-address and setup static routes

/usr/bin/killall udhcpc
sleep 1

udhcpc -i vlan4 --clientid-none -O msstaticroutes -O staticroutes -V IPTV_RG -s /jffs/scripts/vlan4.script -p /var/run/vlan4.pid -b -O33 -O249

# Restart IGMP proxy

sleep 20
/usr/bin/killall igmpproxy
sleep 1
/usr/sbin/igmpproxy /jffs/configs/igmpproxy.conf

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Basho
quote:
wendybenno schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:12:
[...]

Ja hoor,

Het script wan-start heb ik aangepast, de rest heb ik 1 op 1 overgezet.

'wan-start'

#!/bin/sh

# Leave VOIP traffic tagged for original router
# /usr/sbin/robocfg vlan 7 ports "0t 3t 5t"

# /usr/sbin/robocfg vlan 1 ports "1 2 4 5t"

vconfig add eth0 4

/usr/bin/killall udhcpc
sleep 1

udhcpc -i vlan4 --clientid-none -O msstaticroutes -O staticroutes -V IPTV_RG -s /jffs/scripts/vlan4.script -p /var/run/vlan4.pid -b -O33 -O249

# Restart IGMP proxy

sleep 20
sleep 1
Ik heb je berichtje even in de startpost gezet :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Multiedje
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 28-12-2019
Gaaf om te lezen dat het gelukt is met de R7000! Nu heb ik ook een werkend script in geval de ER de geest geeft _/-\o_

KPN 500/500 glasvezel | Edgerouter lite V3 | Netgear R7000 | Netgear GS110TP | GS105Ev2 | GS108Ev3 | I'm happy to help~/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Het is me gelukt, wil nog een stukje schrijven hoe dat gebeurd is. Maar eerst even opruimen en wat andere prio's...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 23-01 14:20

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Uit interesse eens gekeken hoe de config bij de Asus gaat.
Ik zie wel wat zaken die volgens mij anders kunnen:

igmpproxy.conf:
0.0.0.0/0 -> 213.75.167.0/24

dnsmasq.conf.add:
Kan in zijn geheel weg

nat-start:
Snap ik niet geheel, ik had heel wat meer firewall rules verwacht. Het lijkt alsof er geen firewall gebruikt wordt op VLAN4, dat lijkt me niet heel verstandig. Ik had een standaard deny plus zoiets verwacht (voor alle klanten van KPN en andere doorverkopers exact dezelfde adressen):
IPTV firewall rules:
ProtocolSourceDestinationDestination PortDescription
IGMP10.60.0.0/16224.0.0.1*IGMPv1/v2 General Query
UDP213.75.167.0/24224.0.250.0/23, 224.0.252.0/24, 224.0.253.0/24*IPTV Streams
UDP213.75.167.0/24224.3.2.69875Session Announcement
LAN firewall rules:
ProtocolSourceDestinationDestination PortDescription
IGMPLAN address224.0.0.1*IGMPv1/v2 General Query
IGMPLAN address224.0.0.2*IGMPv2 Leave Message
IGMPLAN net224.0.250.0/23, 224.0.252.0/24, 224.0.253.0/24, 224.3.2.6*IGMPv2 Report

|sWORDs| wijzigde deze reactie 06-05-2018 01:53 (255%)

V&A:24 Core Xeon E5 v4, 256GB ECC met dual 10Gbit upgradeset

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

quote:
MAX3400 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:15:
Ben even te lui om te lezen; kan ik van 380.69_2 snel naar 384.4_2 of is er echt een hele goede reden om clean te beginnen en alles (inclusief WiFi, power, VLAN's, virtual servers, etc) opnieuw in te stellen?
Dat weet ik niet. Ik heb deze verandering maar aangegrepen om het te doen en alles opnieuw in te stellen. Erg veel werk overigens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Basho
quote:
MAX3400 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:15:
[...]

Ik wel in ieder geval; mijn config-files hadden vorige jaar een onvrijwillige linebreak waardoor die hele Asus het netwerk volkotste ;)

Ben even te lui om te lezen; kan ik van 380.69_2 snel naar 384.4_2 of is er echt een hele goede reden om clean te beginnen en alles (inclusief WiFi, power, VLAN's, virtual servers, etc) opnieuw in te stellen?
Je kunt de firmware gewoon upgraden zonder problemen. Ook kun je alles instellen vanaf deze firmware.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 05-01 20:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

quote:
Cyberpope schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:45:
Oops wel een nadeel ondekt. Niet even het gastnetwerk instellen als je vriendin tv kijkt. Onverwachte reset van de router levert de nodige boze blikken op..
Inwisselen die vriendin! Hier gelukkig nog een technisch persoon in huis; als er maintenance-windows zijn aan de infra, houden we elkaar op de hoogte :+

Oh, net even een blogpostje gevonden omtrent upgraden incl alle settings: https://x3mtek.com/asuswrt-merlin-firmware-upgrade/

Xbox Live: OctagonQontrol

Acties:
  • +1Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 23-01 14:20

|sWORDs|

vSphere/ESXi

quote:
Basho schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 14:08:
[...]

Online wil ze met geen mogelijkheid vrijgeven :(
Volgens mij moet je zoiets wel kunnen uitlezen met Wireshark.
Over een paar maanden zullen ze wel moeten:
quote:
https://www.rijksoverheid...id-voor-modems-en-routers

[...]

Het kabinet wil dat Nederlanders altijd en overal toegang tot de snelste, digitale communicatie zoals internet, telefonie en (online) televisie hebben. Om deze diensten af te kunnen nemen, hebben consumenten en bedrijven geschikte apparaten nodig. Denk hierbij aan specialistische (eind)apparatuur zoals internetmodems, routers en tv-decoders.

Deze apparaten zijn onderdeel van het (privé-)netwerk van de klant. Het is nu gebruikelijk dat aanbieders zoals kabel- of telefoniebedrijven deze apparatuur tegen betaling als onderdeel van een abonnement leveren. Dit blijft mogelijk, maar deze beleidsregel gaat gebruikers medio 2018 ook de mogelijkheid geven om zelf te kunnen kiezen.
En mogelijk eigenlijk vandaag al:
quote:
reviews: Zelf een thuismodem kiezen: gaat het dan toch nog gebeuren?
[...]

Een interessant standpunt is dat volgens de VTKE de beleidsregel meteen geldig zou moeten zijn. Doordat het ministerie zijn voorstel aanduidt als verduidelijking, zou dit betekenen dat de verplichting om klanten een eigen modem te laten kiezen dus al bestaat. Daarom zou toezichthouder ACM dan ook meteen kunnen beginnen met handhaven.
quote:
http://eur-lex.europa.eu/...TXT/?uri=CELEX:32014L0053

[...]
De verificatie van de conformiteit van radioapparatuur in combinatie met software mag niet worden misbruikt om het gebruik ervan met door onafhankelijke partijen aangeboden software te voorkomen. De beschikbaarheid voor overheidsinstanties, fabrikanten en gebruikers, van informatie over de conformiteit van voorgenomen combinaties van radioapparatuur en software moet bijdragen tot het vergemakkelijken van de concurrentie.
[...]

|sWORDs| wijzigde deze reactie 12-05-2018 15:00 (35%)

V&A:24 Core Xeon E5 v4, 256GB ECC met dual 10Gbit upgradeset

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Korumera
quote:
royduin schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 16:00:
Kan ik AsusWRT Merlin gewoon updaten eigenlijk? Zijn er daarna nog handelingen nodig? Heb 6 mei alles geïnstalleerd en zie nu dat er 13 mei een nieuwe versie was uitgekomen.

Gelijk op https://coderelease.io/ notificaties voor https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin.ng ingesteld. Krijg ik een mailtje zodra er een nieuwe versie is 8)
Ja kan je gewoon updaten. Er zijnen eigenlijk geen handelingen die moeten gebeuren. En als die er zijn word dat in de release notes aan gegeven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Basho
quote:
NiGeLaToR schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 17:44:
[...]

Ja daar worden wij wel nieuwschierig van :+
Ik wil hier nog even op reageren want lees dat Telfort inmiddels al modemgegevens heeft vrijgegeven?
https://www.telfort.nl/pe...ingen-met-eigen-modem.htm

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is dit puur voor het "netwerk" en dus nog niet voor telefonie lijkt het wel. Al met al kun je met deze gegevens wel internet werkend krijgen van Telfort maar dus vermoedelijk niet IPTV en telefonie. Hiervoor heb je dus nog de handleidingen nodig vermoed ik.

Blijf het maar wazig vinden.

Basho wijzigde deze reactie 10-06-2018 18:45 (31%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rorschach
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 15-09-2018
Is er toevallig iemand die dit op een AC-3200 Tomato (Shibby) voor elkaar gekregen heeft?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stys
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 09-09-2018
[EDIT] Na een dagje bijleren een oplossing en uitleg toegevoegd voor Telfort Glasvezel gebruikers!

Goede handleiding, na 'm gevolgd te hebben deed alles het prima (Telfort Glasvezel, direct in een R7000), alleen wil de WAN lease niet meer vernieuwen met de scripts actief? Alles werkt naar behoren behalve dat de WAN lease expired, en dan kan alleen een reboot (of een "Apply" bij de WAN settings) dat fixen.

Ik heb de (gloed-)nieuwe xwrt-vortex (384.6). Iemand enig idee hoe dit kan?

---

Het probleem zit hem in wan-start. Teloft gebruikt geen PPPoE maar een automatische IP. De regel "/usr/bin/killall udhcpc" sluit ook het process voor het WAN ip adres. Deze regel moeten we dus weglaten.

Het is beter om ipv "wan-start" "services-start" te gebruiken als naam voor het script, dit runt 1 keer bij het (her)opstarten van de router. Als we dit doen in combinatie met een while loop die wacht tot de WAN lease er is, en daarna pas vlan4 routen omzeilen we problemen met de WAN lease.

De regel die start met /var/run/... hoor achter de regel daarboven (maar wordt hier gesplitst weergegeven door het form, weet iemand hoe dit beter kan?).

Denk er ook aan het CPU adres (5t) te veranderen naar eigen situatie (zoals uitgelegd in de handleiding).

services-start:

#!/bin/sh

# Wait for internet to be up...
while true; do
if ping -q -c 1 -W 1 8.8.8.8 >/dev/null; then
break
else
sleep 1
fi
done

logger "Internet is up, routing vlan4..."

vconfig add eth0 4

# Restart IGMP proxy
sleep 20
sleep 1

Stys wijzigde deze reactie 25-08-2018 21:31 (81%)

• F4PX
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 08-01 15:55
Een hele grote dankjewel voor de makers van deze handleiding/scripts _/-\o_

Stys: Je bent een held, dankzij jou loopt het ook perfect met Telfort!

• wakago
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 23-09-2018
Telfort Glasvezel hier met RT-AC68U. Omdat ik plan heb AiMesh te gebruiken wilde ik liever geen Merlin firmware erop. Ook zonder Merlin nu gelukt. Ik heb Stys script van hierboven gebruikt (services-start) ipv wan-start.

services-start wordt door de stock firmware dus niet automatisch gerunt, maar een script genaamd .asusrouter in /jffs/ wordt wel automatisch opgestart.

Ik heb er het volgende in staan (ben geen bash held maar het werkt):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
#!/bin/sh
# save this file as /jffs/.asusrouter and give it chmod a+rx

# from: http://irq5.io/2012/12/10/hacking-functionality-into-asuswrt-routers/
i=0
while [ $i -le 20 ]; do
      success_start_service=`nvram get success_start_service`
      if [ "$success_start_service" == "1" ]; then
              break
      fi
      i=$(($i+1))
      echo "autorun APP: wait $i seconds...";
      sleep 1
done

# set the vlan scripts
./jffs/scripts/services-start

#Disable rp_filter. Needed for multicast
echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/conf/vlan4/rp_filter

#Enable NAT for vlan4
iptables -t nat -D POSTROUTING -o vlan4 -j MASQUERADE
iptables -t nat -I POSTROUTING -o vlan4 -j MASQUERADE

logger "Loaded custom config from /jffs/.asusrouter script"

Dus blijkbaar is het met de laatste (RT-AC68U) stock firmware ook mogelijk zonder Merlin! Al een paar keer gereboot en IPTV en ook de internet services (Netflix bijv) op de STB werken prima. _/-\o_

Dank Stys en de makers van de handleiding!

• nilst82
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 10-01 16:17
Dank voor de handleiding en overige posts! Korte opmerking - ik heb zojuist Telfort Glasvezel aan de praat gekregen door VLAN 34 ipv 6 te gebruiken, "/usr/bin/killall udhcpc" weg te laten, automatic IP in te stellen en wan-start te hernoemen naar services-start.

In eerste instantie kreeg ik een (wan) DHCP error die pas verdween toen ik het mac address had aangepast naar het mac address van de experia box.

• Cabbie_86
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 20-01 10:18
Ook mijn dank voor de handleiding en bijbehorende (VOIP) scripts. Ik was het zat om aan een limiet van 10 DHCP binding addressen te zitten, slechte WiFi bereik en de beperkte mogelijkheden van de EB.

Na wat problemen in het begin kwam ik er uiteindelijk toch achter dat ik met het ^M probleem in mijn script zat. Na het eerst uploaden naar het modem met WINSCP, en via dat programma de edit mogelijkheid gebruikt te hebben om het script aan te passen werkte het eindelijk (initieel had ik NPP gebruikt).

Ook had ik initieel een "8t" type in de robocfg staan. Na het laden van de scripts, her-installeren van de firmware, factory reset of reboot (geen idee meer), was dit magisch veranderd naar "7t".

Toen alles werkte kreeg ik het probleem met het haperende beeld op mijn IPTV. De STB's dan op een dedicated Netgear GS105Ev2 gezet met IGMP snooping aan. En daar geen problemen meer ondervonden.

Misschien is het handig om te vernoemen in de handleiding dat port forwarding via de standaard GUI niet (meer) werkt.
Ik heb dit moeten instellen door niet alleen de portforwarding te definiëren in de GUI, maar ook door de nat-start script aan te passen door onderstaande code onder de al bestaande regels toe te voegen:

code:
1
iptables -I FORWARD -i tun11 -p tcp -d <IP ADDRESS>:<PORT> --dport <REMOTE PORT> -j ACCEPT

Natuurlijk <IP ADDRESS> vervangen met het te bereiken apparaat IP, <PORT> het poort nummer van het interne apparaat en <REMOTE PORT> door het poortnummer welke van extern aangevraagd moet worden.

Ik heb het niet getest, maar als je dezelfde poort zowel intern als extern gebruikt kan je denk ik " :<PORT> " achterwege laten.

Nu alleen nog de mogelijkheid om VOIP via de ASUS te kunnen laten verlopen :+ ...

PVOutput: 4200 Wp op SE3680H

• bramv82
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 11:01
Dit topic beschrijft goed hoe alles werkend te krijgen op een Asus router met KPN. Ik heb echter Telfort en een Netgear R7000.
Zojuist alles werkend gekregen door informatie uit verschillende posts uit dit topic te combineren. Het leek me verhelderend om even samen te vatten hoe ik dit gedaan heb

- Wan-start hernoemen naar services-start:
Inhoud van dit script (CPU 5t aanpassen naar de voor jou juiste instelling)
#!/bin/sh

# Wait for internet to be up...
while true; do
if ping -q -c 1 -W 1 8.8.8.8 >/dev/null; then
break
else
sleep 1
fi
done

logger "Internet is up, routing vlan4..."

vconfig add eth0 4

# Restart IGMP proxy
sleep 20
sleep 1

- Port forwarden in net-start script door de volgende regel toe te voegen:

iptables -I FORWARD -i tun11 -p tcp -d I IPADRES:PORT1 --dport PORT2 -j ACCEPT

waarbij IPADRES het IP is van het apparaat in het netwerk
PORT1 de interne poort van het apparaat
PORT2 de externe port.

- In stap 5.1 van de handleiding VLAN 6 veranderen naar VLAN 34

- Stap 5.2 van de handleiding overslaan omdat Telfort niet met PPPoE werkt.

- Mac adres van de experia box clonen op de netgear.

• dthy
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 10-02-2019
dthy schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:17:
Hallo allemaal,

Na mening website en het forum te hebben doorgespit kom ik er nog steeds niet uit. Port forwarding wil het maar niet doen. Alles werkt verder perfect (Internet, IPTV & VOIP). Via alleen de GUI werkt het niet en ook niet via de GUI en een extra iptbales FORWARD rule.

iemand een idee??
Het is ondertussen gelukt na een factory reset.

• ffoppen
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 24-11-2019
Hallo allemaal,

Ik heb internet, tv en bellen van Xs4all (KPN)
Ik had mijn Router (Asus RT-AC87U) in bridge mode staan. Dit werkte prima behalve dat ik geen gebruik kon maken van de optie "meer TV".

Vorige week kreeg ik echter een brief van Xs4all met het bericht dat ik mijn router in "routed" mode moet zetten omdat ik anders in Maart geen tv meer zou kunnen kijken.

Ik ben dus met de handleiding uit dit topic aan de slag gegaan en ik heb mijn telefoon en internet verbinding zonder problelem aan het werk gekregen. Maar helaas wil het met de IPTV niet lukken.

Ik vermoed dat het mis gaat met het script wat de IPTV regelt...

Is er iemand die mij hiermee kan helpen?

ALvast bedankt!

Groeten Floris.

#### Update####

Ik heb het inmiddels werkend, vreemd genoeg kwam de eerste keer dat ik via Putty het Router ID opvroeg de waarde 8t naar voren, na uiteindelijk wederom op een schone installatie te zijn begonnen kwam er 7t uit hiermee werkte het wel. :) Heb het nu draaien op Merlin 384.9.0.

ffoppen wijzigde deze reactie 18-02-2019 19:43 (68%)
Reden: Probleem opgelost.

• Pazo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 23-01 16:59

Pazo

Miauw?

Woei! Mij is het ook gelukt. Ik zag er echt tegen op toen ik de brief van XS4all kreeg en op hun support pagina keek. Ik snapte daar echt weinig van. Dus met zoeken hier op het forum uiteindelijk op dit topic gestuit. Dus stappenplan gevolgd voor mijn ASUS AC88U en bam! werkt in 1x! Heb nu de optie 'Meer TV Apps' in het menu staan dus het werkt. Ben best blij :)
Bedankt @Basho @duronbug @NiGeLaToR @xh3adshotx ! Puik werk.

To the windooooow!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Basho
MartiePL schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:01:
Geweldige Handleiding.

Nu heb ik nog een vraagje. Ik maak namelijk nog gebruik van de vaste telefoon en moet dus mijn Experiabox nog gebruiken voor de telefoon. Nu is mijn vraag hoe ik mijn Expriabox V10a moet instellen nu mijn asus rt-ac87u de hoofdrouter is.
Je sluit de Experiabox aan áchter je AC87U. Dit is op poort 1 of 4 (zie handleiding). Via hier loopt je telefonie gewoon nog :)

ps. de Experiabox V10a heb ik zelf niet in het bezit maar ik verwacht dat de procedure an sich hetzelfde is.

• KiefDelicious
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23-01 16:39
harmpie21 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:15:
[...]

Thanks! Denk dat je die command, via Putty hebt gedaan? :)
Jep

• marcvangend
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 01-01 21:10
Emphyrio, ik heb het nog niet aan de praat helaas. De tip van 24 uur afkoppelen heb ik ook elders gelezen, maar nog niet uitgeprobeerd want dan krijg ik natuurlijk protest van de gezinsleden. Ik ben wel van plan het te proberen als we binnenkort een weekendje weggaan. Als het resultaat oplevert, laat ik het weten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WimV
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 13:25
Eerst een andere NTU, na meting bleek dat er in de centrale iets niet goed zat.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jensjens
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 30-12-2019
ninjazx9r98 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:07:
Bijna saai maar gisteren een RT-AC1900U gekocht, geconfigureerd en in één keer werken inclusief VOIP. Klein puntje voor de handleiding (maar dat kan ook aan mij liggen) wat misschien wat duidelijker kan is het VOIP gedeelte. Het gaat daar vooral om poort 2 en 3 maar wordt niet helemaal duidelijk waarom het om die poorten gaat. Ik had bijv de laptop in poort 1, geen telefonie op poort 2 maar uiteindelijk wel op poort 3.

Heb overigens de laatste versie draaien, 384.11_2
Volgens mij is poort 3 gewoon een arbitrair gekozen poort. Vervolgens worden alle frames die getagged zijn met VLAN 7 (=VOIP) doorgestuurd naar poort 3. (Zie wan-start)
Op je router zie je bij de 4 poorten een cijfer staan (1-4). Het vage is dat bij sommige modellen die cijfers niet overeen komen met de werkelijke poort. Hier ontstaat dus de verwarring.

Om een voorbeeld te geven, bij mij is het als volgt:
Cijfer op routerwerkelijke poort
15
23
32
41

In de handleiding wordt dus uitgelegd hoe je moet uitzoeken op welk cijfer je de EB moet aansluiten om je telefonie te kunnen blijven gebruiken.

iRacing Profiel

• wootah
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22-01 12:19

wootah

They see me trollin'

marcel87 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:00:
Is zo'n Microtik dan zoveel sneller (maar 1 core en minder Hz) dan een full featured niet heel oude Asus router? Vwb de switch geen idee of dat kan, maar je kunt het proberen, volgens mij zit je er dieper in dan ik. (y)

[...]
Nou Het is gelukt! 8)
Die Mikrotik is niet bepaald sneller, maar voor mij zat de vertraging in het volgende:
Op de RT-AC87U is een PPPoE niet bepaald snel en vergt veel CPU, vervolgens met dingen als QoS en AiProtection etc. etc. is het nog meer belasting. Als er TV werd gekeken stond een cpu core al op 70% ofzo. Ga je daarbij nog ff downloaden en dan zit je router op eens vol.

Zo ziet mijn netwerk er nu uit:

Ik heb 2 managed switches, 1 beneden achter de NTU als VLAN splitter vooral. Maar ook om VLAN1 binnen te krijgen, waar mijn LAN op zit.
Om die boven te combineren heb ik nog een managed switch die VLAN6 en VLAN1 op een poort zet.

De RT-AC87U die heb ik in een subnet gezet (dus niet 192.168.1.1 maar 192.168.100.1). Omdat hij 2 VLANs binnen krijgt moest ik dat configureren, maar toen kwam ik er achter dat je op de web interface niet VLAN1 kan toevoegen als internet bij de IPTV instellingen, dus ik heb toen maar VLAN100 aangemaakt, wat eigenlijk ook gewoon LAN is.

De RT-AC87U heb ik nu ingesteld volgens de handleiding hier met de scripts zonder VOIP. De enige extra aanpassing die ik moest doen was in dnsmasq.conf.add:
dhcp-option=28,192.168.100.255
Want, hij heeft niet de standaard IP range. Dat lijkt allemaal te werken met minimale CPU belasting.
Wellicht dat ik de RT-AC87U dus nog later ga vervangen door een klein goedkoop model zonder WiFi.
marcel87 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:00:
Ik bedoelde voor mijzelf, omdat ik een abo heb van Telfort en niet KPN.
In eerste instantie heb ik beide getest (DHCP en PPPoE na elkaar gewisseld), maar werkte beide niet. Ook niet met de MAC clone die ik al eens heb genoteerd van de EBv10. Met de eigen MAC van de ASUS werkte het ook niet, ondanks deze tot gistermorgen in bridge wel geaccepteerd werd door Telfort. Nu dus maar tijdje gewerkt met de EBv10, vervolgens van het netwerk afgehaald, die MAC gekloond op de ASUS, WAN DHCP ingesteld en daarna kreeg ik wel internetconnectie en STB's konden opstarten.

Nog wel 2 dingen tbv handleiding:
- ik moest wel MTU setting van WAN instellen op 1492, ipv default 1500. Mijn TV haperde nogal en na wijzigen van die setting werkte het vloeiend. Iemand anders had die opmerking al gemaakt in dit topic, maar miste het in de handleiding.
- in de handleiding staat Telnet genoemd als optie naast SSH. Volgens de releasenotes van Merlin is die connectie mogelijkheid eruit gesloopt na versie 384.04 (april 2018).

Voor de rest gebruik gemaakt van de posts van Stys en bramv82.

Nu nog de switch inregelen, welke ik tot gistermorgen natuurlijk als VLAN splitter gebruikte (direct TV daarop, direct router erop) en dadelijk juist achter de router wil hebben met de router direct op de NTU.
Kan ik deze nou het beste unmanaged maken, of dient er op alle poorten IGMP snooping te worden aangezet? Dus anders gezegd regelt dit de router ook over de switch of moeten er losse settings in de switch worden gezet? Of is het makkelijkst de switch gewoon voor internet te houden (VLAN34 Telfort), TV alleen op router en VLAN4 uit te sluiten op de switch? :?
- De MTU staat bij mij gewoon op 1500, maar dat is alleen bij de RT-AX88U, want die maakt de PPPoE verbinding aan. Is dat misschien ook de rede dat mijn CPU verbruik hoog was vroeger? Zou je dat nog eens kunnen bekijken?
- Telnet is niet meer van deze tijd voor zo'n apparaat 8)7

Voor de switch. Nou, de switch blijft "managed" maar je wil hem weer terug naar fabrieks instellingen denk ik? Het is natuurlijk een beetje wat je zelf wilt. Als je de extra poorten niet gebruikt en je kan alles aansluiten op de router, scheelt dat weer een kaste. ;)
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True