Voor de geïnteresseerden:
Afgelopen periode heb ik overwogen om de ASUS RT-BE88U aan te schaffen vanwege de geïntegreerde SFP port. Ik wilde namelijk van zowel onze KPN Experiabox 12 af maar óók de ONT. Niet omdat ik die NTU niet vertrouw, maar wel omdat het apparaat ook een extra stroomaansluiting gebruikt. En bovendien; ik blijf een knutselaar.
1.Checken van type glasvezelaansluiting
Ik beschik over een AON-aansluiting. Je kunt dit opvragen via de
KPN Servicetool. Voor XGS-PON aansluitingen is een ander topic.
[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken - Internet en hosting - GoT.
Bestellen van apparatuur
SFP module: Omdat ik een AON-aansluiting heb, heb ik een 'domme' SFP (geen SFP+) module nodig. Ik heb gebruik gemaakt van de
FS SFP 37930 module. Inclusief verzending zo'n 30 euro. Deze voldoet grotendeels aan de
SFP module eisen (pagina 4) van KPN. Let op: kies bij het bestellen de compatible brand 'Generic'. Connector type 'SC UPC'. Dan kun je de SC-UPC <> SC-UPC kabel gebruiken (blauw blauw). FS heeft de specs van KPN geverifieerd.
Fiber terminal: Ik heb volgens de servicetool een TY01 FTU. Daar zijn
patchcovers voor beschikbaar en heb ik ook besteld bij KPN. Daar zitten ook verschillende typen patchkabels bij.
Fiber cleaning pen: Omdat je met fiber connectors werkt die zeer gevoelig zijn voor stof (en een meterkast vaak niet stofvrij is) is het belangrijk om de fibers te reinigen met een cleaner pen.
Router: Ik heb de
ASUS RT-BE88U. Dat is een van de weinigen van ASUS met een SFP+ aansluiting.
Aansluiten
Onderstaande is van toepassing op de TY01 FTU, maar kan in grote lijnen ook voor jouw FTU van toepassing zijn.
- Haal de bestaande ONT los door middel van een van de instructies van KPN.
- Plaats (in geval van de TY01 FTU) de patchcover volgens de instructie.
- Haal (in geval van de patchcover) de zwarte beschermdop uit de patchcover en reinig deze met de SC-UPC pen.
- Haal het beschermdopje van de blauwe SC-UPC patchkabel en reinig deze met de SC-UPC pen.
- Stop de patchkabel in de patchcover.
- Pak de SFP module erbij en verwijder het beschermdopje (vaak van rubber). Reinig ook hier de binnenkant met de cleaning pen.
- Haal nu het andere beschermdopje van de blauwe SC-UPC patchkabel en reinig ook deze kant.
- Stop de patchkabel in de SFP module.
- Sluit de SFP module aan op de ASUS RT-BE88U.
- Plaats de overgebleven beschermdopjes op de ONT die je los hebt gehaald zodat de fiber aansluiting van de ONT beschermd blijft als je de ONT opbergt.
Settings in de ASUS RT-BE88U
Ik heb géén Merlin draaien op dit moment. Dat komt omdat ik geen IPTV gebruik. Ik maak alleen gebruik van de default settings zoals:
- WAN Connection Type: PPPoE
- MTU 1492 (al denk ik dat ik naar een MTU van 1500 zal moeten. Ik meende dat ik dat onder Provider Specific Settings kon instellen maar kan dat niet meer vinden...)
- IPTV VLAN tagging: internet VID6 / LAN Port 4 VID4
- DHCP routes RFC3442 & Microsoft
Bekende problemen
- Het viel me op dat ik niet gelijk internet had via de SFP module. Ik begrijp niet goed waarom. Het duurde best lang voordat er uiteindelijk een verbinding was. Mogelijke een sessie bij KPN die dat tegenhield? Ik kreeg in de logs: "Apr 17 13:26:47 wanduck: hnd_get_phy_status: Temporarily Router cannot get the PHY(vlan6) status..."
- Ik kan het niet in de settings vinden, maar omdat ik eerst de ONT van KPN nog gebruikte via mijn WAN-poort, denk ik dat ik geen internet kreeg via de SFP poort omdat de WAN-poort nog ingesteld stond. Het gekke is alleen; ik kan nergens een instelling vinden welke WAN-poort je wil gebruiken. Via de 'Quick Internet Setup' kon ik dit wél kiezen, maar kreeg ik daarna nog geen internet.
- Langere termijn zal uit moeten wijzen of dit een stabiele connectie geeft.