Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken

Pagina: 1 2
Acties:

Acties:
  • +18Henk 'm!

• Basho
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 18-11 17:53
Mede-auteurs:
  • NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:04

NiGeLaToR

• duronbug
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18-11 23:06

duronbug

• xh3adshotx
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 18:50

xh3adshotx

Hoe maak ik gebruik van een eigen (ASUS) router op het KPN, Telfort en XS4All netwerk?

Je kent het wel: je wilt een eigen router plaatsen omdat je meer controle wilt over je eigen netwerk. Providers weigeren vaak om je te helpen met het gebruik van een eigen router en op ondersteuning hoef je vaak niet meer te rekenen. Sinds midden december 2016 is iedere provider verplicht om het mogelijk te maken dat je gebruik kunt maken van een eigen router. Dit is alleen niet zoals het klinkt. De routers van de ISP’s worden dan in de welbekende bridgemode geplaatst waardoor je een eigen router achter de ISP router plaatst. Hierdoor is er alsnog een tussenkomst van de Experiabox.

Dit topic is opgericht doordat er veel interesse is in het gebruik van een eigen (ASUS) router. Het topic is er voor bedoelt om elkaar te ondersteunen waar nodig, maar ook om ervaringen uit te wisselen. Het opzetten van een eigen router op je eigen KPN netwerk is niet binnen een paar minuutjes gefixt en is geen kwestie van 3 vinkjes plaatsen en het werkt. Hiervoor is een handleiding ter beschikking gesteld die vrij gebruikt mag worden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Disclaimer: KPN ondersteunt het gebruik van een eigen router niet. Je hebt vooralsnog dus geen enkele vorm van ondersteuning op het omzeilen van de door KPN geleverde Experiabox. Deze handleiding kun je dan ook zien als een hypothetische optie om de Experiabox niet te gebruiken en is louter illustratief – het eventueel gebruik van de handleiding voor welke doeleinden dan ook is voor eigen risico en de auteurs accepteren geen enkele aansprakelijkheid in welke vorm dan ook. Tevens krijg je geen enkele garantie dat wat in de handleiding beschreven staat zal werken danwel blijft werken. Je bent zelf verantwoordelijk voor jouw overeenkomst met KPN. Tenslotte brengt het aanpassen van (je eigen) apparatuur risico’s met zich mee, zoals het onbruikbaar maken van je router en/of verbinding. Ook dit is voor eigen risico.

Er zijn totaal 11 ASUS routers geschikt die de custom firmware van Merlin ondersteunen. Dit is een absoluut vereiste, aangezien Merlin diverse opties ondersteund die niet in de standaard firmware zitten. In de bovenstaande handleiding is de AC-87U gebruikt. Veelgebruikte modellen zijn de RT-AC87U, RT-AC68U en de RT-N66U.

RT-AC87U: pricewatch: Asus RT-AC87U Zwart
RT-AC66U: pricewatch: Asus RT-AC66U Zwart
RT-AC68U: pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart
RT-AC66U: pricewatch: Asus RT-AC66U Zwart
RT-AC1900: pricewatch: Asus RT-AC1900
RT-AC5400: pricewatch: Asus RT-AC5300
RT-AC3200: pricewatch: Asus RT-AC3200
RT-AC3100: pricewatch: Asus RT-AC3100
RT-AC88U: pricewatch: Asus RT-AC88U
RT-AC65U: pricewatch: Asus RT-AC56U
RT-N66U: pricewatch: Asus RT-N66U

Sinds dat we het schrijven van de handleiding zijn begonnen, zijn er in de tussentijd veel anderen geweest die tegen veelal dezelfde problemen aanliepen. De Known Issues is geen directe fix op bepaalde storingen! Hierin wordt echter beschreven wat het probleem is en wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Bij het bewerken van een bestand in puTTY krijg ik vreemde tags te zien zoals ^M.
Omdat wij, Tweakers, lui zijn, hebben we voor jou alle scripts al in het juiste formaat gezet. Als je scripts wilt aanpassen via puTTY via het “vi” commando en je krijgt ^M tags te zien tussen elke enterregel of achter elk commando, dan staan de scripts niet op UNIX formaat.
Complete scripts kun je downloaden in stap 1.6 van de handleiding of bovenaan dit topic.

De scripts lijken niet uitgevoerd te worden.
Controleer de bestandsrechten van je scripts! Dit is iets wat vaak wordt vergeten of vaak fout wordt gedaan. In puTTY kun je het commando chmod a+rx /jffs/scripts/* ingeven] om de bestandsrechten van de scripts goed te zetten.

Ik kan mijn 5GHz WiFi signaal niet wijzigen.
Mogelijk kan het zijn dat je in je script een regel hebt staan die dit tegenhoudt. In de standaard scripts die downloadbaar zijn is deze regel al gecomment. Het gaat om regel: /usr/sbin/robocfg vlan 1 ports "1 2 3 7t"; Deze regel wijzigt een routing in Port 1. Op het SNBforum zijn hierover ook diverse topics geweest. Het blijkt dat port 1 indirect in verbinding staat met 5GHz. Kwestie van commenten en het werkt.

Mijn IPTV geeft heel even beeld, en daarna blijft het beeld hangen of wordt het beeld zwart.
Controleer hoe je IPTV hebt aangesloten. Als je een IPTV aansluit via een switch, moet je er rekening mee houden dat de switch IGMP-Snooping ondersteunt. Hierdoor kan het signaal van IPTV beter getransporteerd worden naar je ASUS. Deze IGMP-Snooping switches zorgen ervoor dat de multicasts beter verwerkt kunnen worden.

WAN IP blijft op disconnected staan en er komt geen verbinding met een WAN IP.
Controleer of het aanpassen van je PPPoE gegevens werkt. Zie pagina 21 in de handleiding voor inloggegevens die standaard in de Experiabox staan. Het is een bekend issue dat het opslaan van PPPoE gegevens niet altijd in één keer werkt. Hiervoor moet je een aantal keer opslaan.
Lukt dit niet? Doorloop dan eens de Quick Internet Setup in de linkerbovenhoek. Deze setup zet zelf een PPPoE sessie op met jouw ingevoerde gegevens.

Modem Hangup, Failed to get IP for Interface ppp0, cannot get Public IP addres, fail to connect...
Allemaal hele frustrerende foutmeldingen. Het kan een aantal oorzaken hebben die vaak allemaal te maken hebben met je PPPoE sessie. Als je router een aantal keren per dag wegvalt kun je nu proberen een andere PPPoE username te kiezen. Kies bijvoorbeeld adsl, of direct-adsl. Je kunt het zelf verzinnen: mogelijk werkt je sessie dan alsnog. Ik vermoed zelf dat een dubbele PPPoE sessie gestart wordt waardoor ‘ie dus continu stopt. Heb je wellicht een oude NTU? Sluit je Experiabox aan en bel KPN. Geef aan dat je continu nieuwe PPPoE sessies krijgt. KPN zal dan je NTU vaak vervangen.

Mijn IPTV werkt wel, maar blijft na een aantal dagen ineens haperen/hangen.
Heb je meerdere, niet-PPPoE switches, op je netwerk aangesloten? Vervang deze dan. Voer daarnaast een update uit van de firmware om uit te sluiten dat het hier aan ligt.

HELP! Hij doet het niet en ik weet niet door waar het komt.
Goed verhaal zeg! We willen je graag helpen, maar post de logs van de router er even bij. Leeg je recente logs uit de router, herstart de router en plak deze logs dan in dit topic. De logs zeggen vrij veel of bijvoorbeeld een VLAN niet gestart wordt.

Deze handleiding is gemaakt door Tweakers, voor Tweakers. De handleiding mag je vrij gebruiken voor eigen projecten. Auteurs van dit document blijven wel de auteurs en dus ook eigenaar van het document. Iedereen die heeft bijgedragen aan het document wordt bedankt namens de auteurs maar ook namens de community.

Basho - Auteur
https://ic.tweakimg.net/usericons/461255/crop58dc3869700bb_cropped.jpeg
xh3adshotx - Controleurduronbug - ControleurNiGeLaToR - Controleur
https://tweakers.net/i/oblsVj8Mv5H_BhKmN7ENuEhiBs0=/x/filters:max_bytes(5120):strip_icc()/u/4143/crop5d10ddcf0e5a4_cropped.jpeg

Bronnen
Merlin firmware: https://asuswrt.lostrealm.ca/
KPN algemene informatie: [KPN Glasvezel] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 2
ASUS scripts/uitleg e.d.: Robocfg configuratie voor KPN IPTV op ASUS RT-AC66U

FEEDBACK?
Feedback wordt altijd gewaardeerd! Al is het van vage uitleg tot aan spelfouten: samen maken we het natuurlijk beter! :-)

Basho wijzigde deze reactie 30-06-2019 19:26 (7%)
Reden: 30/06/2019 - Profile Pic aangepast

Meizu MX4 | Xiaomi | Earson | Gear S2 | Samsung S6 | HP Microserver | ASUS RT-AC87U | Routed IPTV/VOIP/Internet | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basho
Reserved.

Meizu MX4 | Xiaomi | Earson | Gear S2 | Samsung S6 | HP Microserver | ASUS RT-AC87U | Routed IPTV/VOIP/Internet | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
kdbruin schreef op zondag 7 mei 2017 @ 10:29:
Mooi en duidelijk verhaal maar waarom moet Telnet aangezet worden? Als je SSH gebruikt, is Telnet verder niet nodig en het brengt ook de nodige risico's met zich mee.
Telnet op je eigen LAN is niet zo spannend op zich, maar inderdaad ik heb ook SSH en WinSCP gebruikt.

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basho
quote:
kdbruin schreef op zondag 7 mei 2017 @ 10:29:
Mooi en duidelijk verhaal maar waarom moet Telnet aangezet worden? Als je SSH gebruikt, is Telnet verder niet nodig en het brengt ook de nodige risico's met zich mee.
Dank voor de feedback. Duronbug had dit al eens aangegeven inderdaad, heb het direct bijgewerkt. SSH is voldoende :p
quote:
Korumera schreef op zondag 7 mei 2017 @ 11:48:
Heb het anders aangesloten dan hier word beschreven, maar wou even zeggen dat het er allemaal erg netjes uit ziet! Ook de documenten en dergelijke!
Het is mogelijk om het inderdaad op vele diverse manieren aan te sluiten. Je kunt je ASUS router bij voorbaat al koppelen aan de NTU en dan pas alles instellen, het is maar wat je prettig vindt. Dank voor je compliment.

Basho wijzigde deze reactie 07-05-2017 15:39 (37%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basho
quote:
Korumera schreef op zondag 7 mei 2017 @ 17:38:
[...]

Mijn AC87U wil niet veranderen van VLAN wat ik ook probeerde hij wou niet switchen naar 6 (bij Internet), dus heb er nu een netgear 105se voor gehangen daar op vlan 6 aangemaakt en daar hangt de router aan :) werkt verder prima en maak geen gebruik van tv en telefoon (heb het wel maar niet aangesloten).
Tussen je NTU en AC-87U heb je dus een NETGEAR switchje hangen?

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Korumera schreef op zondag 7 mei 2017 @ 21:01:
[...]

Jups :) managed switch (via webinterface) en die bouwt dus de vlan op. Werkt tot op heden als een trein nog geen downtime gehad :)
Je krijgt dan een setup die lijkt op die van netwerkje.com? Daar gebruikt men toch ook eerst een managed switch voor de VLAN tagging?

Fraaie van de hier geplaatste oplossing is uiteraard dat er geen switch voor de Asus nodig is. Maar vele wegen leiden tot Rome :)

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basho
quote:
MaxTheKing schreef op maandag 8 mei 2017 @ 00:11:
Is dit ook te doen met pfSense?
Met pfSense software of hardware? Zou je eens een tekstuele schets willen maken met hoe je dit voor je ziet?

Basho wijzigde deze reactie 08-05-2017 00:21 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xh3adshotx

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xh3adshotx
quote:
Trommelrem schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:12:
[...]

Nee, geen dubbele NAT. Gewoon geen NAT. En ook geen DMZ. Dat kan voor zover ik weet alleen met de duurdere routers (dus geen nep-DMZ = TCP/UDP 1-65535 statisch forwarden).

De Experiabox heeft een routerfunctionaliteit welke je kunt gebruiken om het vrije publieke IP adres in te kloppen op je eigen router. Hier een voorbeeld van een configuratie in een Draytek router, die gewoon een publiek IP adres heeft van de Experiabox:

[afbeelding]
De gateway is in deze de Experiabox, de Draytek gebruikt het vrije IP adres en is, zoals je ziet, gewoon vanaf het internet te benaderen omdat het een publiek IP adres is.

Dit doen we al jaren op alle KPN verbindingen en dit is ook de enige methode die KPN ondersteunt.
Is dat een zakelijk of privé abbonement?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xh3adshotx
quote:
Trommelrem schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:29:
[...]

Ik vermoed dat het meerendeel prive abonnementen betreft omdat alleen particulieren direct bij KPN afnemen. Zakelijke lijnen gaan bij ons via KPN Wholesale, niet direct via KPN.
Ah oké, ik kreeg dit namelijk niet werkend. De uitleg van de klantenservice was dat je hiervoor twee publieke IP adressen moet hebben wat alleen gebeurt bij zakelijke pakketten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basho
quote:
White_Collar schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:19:
Waarom hebben we een apart topic hiervoor? Op http://netwerkje.com/ staat alle benodigde info er al....
"alle" benodigde info inderdaad voor Mikrotik routers. Dit topic is gericht op ASUS routers i.c.m. een KPN netwerk! :)

De uitleg op Netwerkje.com is heel globaal, maar wel erg gericht op de configuratie van Mikrotik. Voor netwerk- en infrastructuurbeheerders moet dit geen moeilijk dingetje zijn maar de uitleg van Netwerkje krijg ik nooit vloeiend omgezet in mijn ASUS router. Daar hoef ik geen poging voor te wagen iig :+
De informatie op die website is echter wel een keurige illustratie op de werking van de VLANs.

Wat @Korumera zegt is eigenlijk ook het voornaamste doel geweest om dit topic te starten.

Basho wijzigde deze reactie 08-05-2017 17:29 (43%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
xh3adshotx schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:42:
[...]

Ah oké, ik kreeg dit namelijk niet werkend. De uitleg van de klantenservice was dat je hiervoor twee publieke IP adressen moet hebben wat alleen gebeurt bij zakelijke pakketten.
Precies, ik heb contact gehad met klantenservice en voor thuisgebruik krijg je 1 IP adres en moet je de experiabox gebruiken - al maken ze er geen probleem van als je dit niet doet. Support krijg je niet.
Ik denk dat de 2 IP-adressen iets anders is dan een gewone consumentenverbinding. 2 IP-adressen.. das geld waard & schaars, gaan ze heus niet zomaar aan iedereen geven :-)

Of zien we iets over het hoofd @Trommelrem ?
quote:
White_Collar schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:19:
Waarom hebben we een apart topic hiervoor? Op http://netwerkje.com/ staat alle benodigde info er al....
We vonden elkaar in dit topic:
Robocfg configuratie voor KPN IPTV op ASUS RT-AC66U

Wat pagina's vol met hardcore techloving scriptjes staat - specifiek voor de Asus. Dat verzin je niet 1-2-3 en heeft dezen en gene avonden lang puzzelen en prutsen gekost.. die dure, schaarse kennis stelt @Basho nu beschikbaar via deze handleiding. Je kunt jezelf letterlijk een week langer onbezorgd leven schenken door de handleiding te gebruiken. Hoe vaak krijg je nu een extra week om leuke dingen te doen? :+

Vond overigens mijn prutsweek ook best leuk, dus je kunt altijd nog zonder handleiding aan de slag gaan :D

@Martijn1899 download & open de scripts even en je beantwoordt de vraag zelf. Verder heb je de Vlan instellingen in de GUI ook nog eens nodig ook :)

@Basho weet jij dat, de vraag van @Martijn1899 hierboven?

• Basho
quote:
Als het goed is staat er 1 regel in de WAN-start gecommend. Ga het thuis aanpassen :)
Net zoals die plaatjes in het begintopic :S

//
RAR archief aangepast. Dank! :)
quote:
Martijn1899 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:07:
[...]

Ok, helder. Dank je. Had inderdaad nog niet naar de scripts gekeken. |:(

Erg interessant dit, zal er over een paar weken mee aan de slag gaan!

Als ik trouwens de NO-VOIP rar uitpak, is de folder die eruit komt weer VOIP. Dus ik weet niet zeker of de juiste scripts erin zitten.
Ben benieuwd! Hoor graag feedback :)

Basho wijzigde deze reactie 11-05-2017 22:16 (52%)

• Basho
Toevallig al mensen die de handleiding hebben kunnen volgen of al feedback hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basho
quote:
mscharphof schreef op zondag 28 mei 2017 @ 15:58:
Dit is wat ik na het doorlopen van de handleiding via robocfg show eruit krijg:

ASUSWRT-Merlin RT-AC88U 380.66-4 Fri May 26 21:57:06 UTC 2017
Scharphof@RT-AC88U-34E0:/tmp/home/root# chmod a+rx /jffs/scripts/*
Scharphof@RT-AC88U-34E0:/tmp/home/root# robocfg show
Switch: enabled
Port 0: 100FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:02:9b:d5:3f:ef
Port 1: 1000FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: e0:76:d0:ae:e1:9f
Port 2: DOWN enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:00:00:00:00:00
Port 3: 1000FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 68:5b:35:b6:22:e5
Port 4: 1000FD enabled stp: none vlan: 2 jumbo: off mac: 30:d1:7e:e6:35:8c
Port 8: 1000FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 34:97:f6:20:34:e0
VLANs: BCM5301x enabled mac_check mac_hash
1: vlan1: 0 1 2 3 5 7 8t
2: vlan2: 4 8u
6: vlan6: 4t 8t
Scharphof@RT-AC88U-34E0:/tmp/home/root#
Je moet vlan 4 hier nog in terugzien, dat is inderdaad bij jou niet het geval. Zou je eens met WINSCP willen inloggen op je router en dan een screenshot willen maken van de rechten?

ps.
clean install is wel aanbevolen om er zeker van te zijn dat alles werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basho
quote:
mscharphof schreef op maandag 29 mei 2017 @ 18:20:
Dag Bas,

.. heeft rwxr-xr-x
configs heeft rwxr-xr-x
scripts heeft rwxr-xr-x
nmp_client_list heeft rw-rw-rw-
syslog.log heeft rw-rw-rw-
Dit zijn alle bestanden in de map.

Wel heb ik een ASUS RT-AC88U, weet niet of daar nog een verschil zit?

Hoor graag, anders begin ik met een clean Install.
BVD
Groeten Martin
De rechten staan goed. Wat betreft de IPTV, heb je de IPTV van het stroom gehaald, ander poortje en dan weer aangezet? Anders houd je IPTV zijn IP settings vast. Zou je in de router eens willen inloggen en dan je log willen leeggooien, dan de router rebooten en vervolgens de nieuwe log hier willen plakken?

Wat ik begreep uit het vorige topic van @duronbug en @NiGeLaToR is dat een clean install een pre is en geen verplichting (?).

Basho wijzigde deze reactie 29-05-2017 22:15 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
@mscharphof @Basho klopt; clean install niet noodzakelijk.

@mscharphof heb je in de GUI ook de VLAN setting gemaakt? Je assigned niet alles via de scripts, het stukje wat je nog in de webinterface moet doen is ook belangrijk.
Zal wel, aangezien je @Basho zijn handleiding gevolgd heb, maar toch.

Dat je een ander type router hebt is alleen belangrijk voor de CPU port die je in de scripts moet gebruiken. Dit heb je ook gewijzigd neem ik aan?

Tenslotte heb je je tv ontvanger opnieuw gestart evt direct op de router? Op welke fysieke poort doe je dat en heb je al andere poortjes geprobeerd? Op mijn Asus Rt-ac87u is iets aparts met 1 van de poorten waardoor die onbruikbaar is. Wellicht heeft de jouwe dat ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basho
quote:
NiGeLaToR schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:31:
@mscharphof @Basho klopt; clean install niet noodzakelijk.

@mscharphof heb je in de GUI ook de VLAN setting gemaakt? Je assigned niet alles via de scripts, het stukje wat je nog in de webinterface moet doen is ook belangrijk.
Zal wel, aangezien je @Basho zijn handleiding gevolgd heb, maar toch.

Dat je een ander type router hebt is alleen belangrijk voor de CPU port die je in de scripts moet gebruiken. Dit heb je ook gewijzigd neem ik aan?

Tenslotte heb je je tv ontvanger opnieuw gestart evt direct op de router? Op welke fysieke poort doe je dat en heb je al andere poortjes geprobeerd? Op mijn Asus Rt-ac87u is iets aparts met 1 van de poorten waardoor die onbruikbaar is. Wellicht heeft de jouwe dat ook.
Ik zie 8t staan, ik neem aan dat dit gewijzigd is in de scripts.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basho
quote:
Mojo schreef op maandag 29 mei 2017 @ 23:10:
In navolging van de wettelijke bepalingen sinds eind 2016. Kan je uberhaupt een bridge instellen op de Experiabox tegenwoordig dan?

Je kan natuurlijk altijd een eigen router achter een andere hangen. Alsof de wetgever voorziet in dubbele NAT en dat soort dingen...
KPN is inderdaad 'verplicht' om je Experiabox te bridgen of daar in ieder geval bij te ondersteunen. In dit topic wordt de Experiabox niet gebridged maar echt als functionele verwarming weggezet. De Experiabox heb je praktisch niet meer nodig :P

Acties:
  • 0Henk 'm!
@Mojo @Basho zover bekend in het KPN glasvezel topic beraadt KPN zich nog over wat ze hiermee gaan doen - oftewel: ze voldoen nu even niet aan de wet, omdat ze eerst de impact willen bepalen en dit overleggen met bevoegde instanties. Voelt 'n beetje als tijdrekken - aan de andere kant, het heeft wel degelijk impact op support en de werking van hun diensten als ze het vrijgeven.. dus aan de andere kant.

Maargoed, dan nog, als je zonder kan, waarom zou je 'm dan bridged willen gebruiken :)

• Basho
quote:
mscharphof schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:15:
@Basho en @NiGeLaToR, dank voor jullie reacties.
Ik ga vanavond de log leegmaken en zal de log daarna hier plaatsen.

Heb de VLAN aangepast in de router (Internet VID 6 PRIO 0) verder alles leeg.
Poort 4, die ik normaliter gebruik bij de bridget instelling, werk dan niet meer, ook geen internet.
Wel viel me op dat er gisteren na de aanpassing (heb voor nu alle weer terug gezet) er een update beschikbaar was op de KPN kastjes Heb poort 1, 4 3 en 5 geprobeerd zonder resultaat.

Wat me verder opvalt is dat er weinig gebeurd (geen response in het veld) na het aanpassen van de rechten via Putty

Weet niet of een van jullie het überhaupt wil maar mijn router is extern wel benaderbaar?
Ik denk dat je het beste af bent door echt te beginnen met een clean install voor de zekerheid. Logs zijn voor nu nog eerst welkom.

• xh3adshotx
WAN & NAT start etc worden allemaal netjes uitgevoerd. Zou je de uitkomst van robocfg nog eens kunnen posten?

Tevens lijkt het erop dat je SSH via internet (WAN) bereikbaar is, dit is (zeker in combinatie met password auth) geen goed idee.

• Basho
quote:
mscharphof schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 20:43:
De tv-ontvanger heeft geen verbinding kunnen maken met het netwerkt (561) is de melding op de TV
Ook dit op alle poortjes dat je de TV ontvanger ook echt uitschakelt door het stroom eraf te halen?
quote:
mscharphof schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 20:49:
Als ik de router naar fabrieksinstellingen terugzet, dan blijft de Merlin firmware er wel opstaan!
Klopt dat of doe ik de reset met de paperclip 30 sec. dit correct?
Dat klopt :)

Basho wijzigde deze reactie 01-06-2017 10:00 (32%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basho
quote:
mscharphof schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:46:
Ja heb alle poorten geprobeerd en ook rechtstreekst met een kabel 1 op 1
Beb je nog en suggestie wat ik kan proberen?
Wat heb je er anders nog tussen zitten dan, omdat je spreekt over rechtstreeks.

Basho wijzigde deze reactie 02-06-2017 01:48 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basho
quote:
mscharphof schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 07:13:
Heb een switch van KPN (kleine ding) ertussen zitten waarachter 3 IPTV kastjes zitten. In de bestaande situatie zit die op poort 4
Stap 1, bladzijde 6, puntje 2.
quote:
2. Als je gebruik maakt van IPTV, en deze aangesloten staat op een switch, controleer dan voor de zekerheid of je switch IGMP snooping ondersteunt. TP-link biedt deze opties, maar in de praktijk lijkt dit niet storingsvrij te werken. Ook de gratis geleverde switches van KPN (witte NETGEAR) bieden deze IGMP snooping aan maar heb tijdens het instellen van een eigen router ondervonden dat deze wel een bottleneck veroorzaakte. De Netgear GS105E is een switch die dit wel ondersteunt: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E
Een switch die IGMP snooping ondersteunt is enkel noodzakelijk als je een IPTV aansluit via een switch waarop (eventueel) accesspoints op aangesloten zitten. Sluit je IPTV rechtstreeks aan op je router, dan is dit niet noodzakelijk.
Die van KPN bieden deze ondersteuning niet: dit werkte in vele situaties bij diverse mensen niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basho
quote:
Mark-NL schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:05:
Vandaag gebruik gemaakt van jullie handleiding om mijn ASUS AC68u aan te sluiten op het netwerk van XS4ALL. Het werkte in een keer!

Enige wat nog wel even anders geconfigureerd moet worden is de door XS4ALL geleverde Fritz!Box x490. Deze hoeft niet meer in te loggen op het XS4ALL netwerk, dus deze moet je configureren als een 'normale' router, welke zijn IP van de provider krijgt. In dit geval dus van de ASUS Router. Daarna had ik ook VoIP aan de praat. Alles werkt goed, alle opties van de iptv kastjes zijn beschikbaar, dus ook de optie "meer tv" (al gebruik ik dat niet).

Bedankt voor deze handige handleiding, scripts en stappenplan.
Hah dat is grappig :P
https://www.xs4all.nl/ser...an-fritzbox-instellen.htm
Deze handleiding geeft VLAN4 ook voor IPTV, en VLAN6 voor internet. Hoe kreeg je VOIP werkend? Gewoon via de originele router?

• xh3adshotx
Hoe ziet je robocfg eruit zonder de wan-start scripts etc? (Dus schone install)
Hi @Mark-NL wat zit er tussen je router en de tv ontvanger? Een kabel? Of ook nog andere apparatuur?

Mooiste is als je kunt uitsluiten dat het (n)iets anders is/kan zijn dan de Asus door de ontvanger in ieder geval even zonder switches etc aan te sluiten.

Mijn tv ontvanger staat weinig aan en moet best vaak even uit en aan voor die weer werkt. Helpt zo'n herstart bij jou wellicht ook?

Lastig @Mark-NL, tv signaal lijkt me niet anders dan bij KPN. Je kunt de robocfg e.d. nog 's plaatsen, maar aangezien dat werkt..

Je hebt de MTU niet aangepast bijv?
Beetje domme vraag; als dat niet goed staat had je ws geen hikje per uur. Zie je je Asus ms rond dat moment druk zijn? Tv moet nu wel (modem)resources delen met de rest.. maarja..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basho
quote:
Mark-NL schreef op zondag 11 juni 2017 @ 08:41:
@NiGeLaToR Het zijn wel een paar hikjes per uur ;) storend maar nu nog te weinig om de ASUS er tussenuit te halen.

Nu -ik ben de enige die wakker is en de tv aan heeft- zie ik de hikjes niet. Als ze er wel zijn, dan weet ik zeker dat er iemand hier via de MacBook naar (YouTube) filmpjes zit te kijken. Zou ik dit eventueel met QoS kunnen oplossen? Ik heb een 500/500 glas verbinding.

Nog een vraagje. Ik heb de FB5490 dus achter de ASUS zitten voor VoIP. Die kan ik niet via het normale netwerk beheren en moet dus steeds met mijn MacBook voor de meterkast gaan zitten. Kan ik die FB niet via een UTP kabel verbinden met mijn ASUS om hem zo wel te kunnen beheren vanaf de bank of werkplek? Of heb je een ander idee?
Met een 500/500 glasverbinding zou dat niet mogen. Ik merkte het overigens bij slechts één TV laatst. Ik heb de kabels gewisseld en het probleem leek opgelost. Het ging waarschijnlijk om een wisseling van de IPTV kabel en de switch kabel.
quote:
Nog een vraagje. Ik heb de FB5490 dus achter de ASUS zitten voor VoIP. Die kan ik niet via het normale netwerk beheren en moet dus steeds met mijn MacBook voor de meterkast gaan zitten. Kan ik die FB niet via een UTP kabel verbinden met mijn ASUS om hem zo wel te kunnen beheren vanaf de bank of werkplek? Of heb je een ander idee?
Je kunt (dacht ik) een ander IP toewijzen aan je FB box die binnen hetzelfde netwerk valt als je ASUS router. Ik heb dit eigenlijk niet gedaan en alles gewoon uitgezet. Mijn Experiabox beheer ik op dezelfde manier als dat jij doet :P - maar het is sinds de plaatsing van de ASUS router dat ik daar voor het laatst op ben ingelogd.

Even iets anders: XS4All en KPN lopen volgens mij via dezelfde VLANs omdat XS4All indirect onderdeel is van KPN (??). Waarschijnlijk dat de handleiding daarom ook werkt voor XS4All. Was de handleiding trouwens duidelijk of had je eventueel feedback? :D

Basho wijzigde deze reactie 11-06-2017 10:12 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basho
quote:
eXtink schreef op zondag 11 juni 2017 @ 13:47:
Binnenkort ga ik waarschijnlijk overstappen op NLEx met hun glasvezel netwerk, van KPN dan toch wel. Ik vroeg me af of dit ook dan van toepassing is.
Durf het niet te zeggen, eigenlijk. Weet uberhaupt niet wat voor routers ze bij NLE leveren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Basho
quote:
eXtink schreef op zondag 11 juni 2017 @ 21:49:
[...]

Ik ben met hun in gesprek gegaan hierover en ze lever net zoals KPN de Experiabox V10. Van wat ik begrijp is het een directe verkoop van KPN wholesale. Dus daarom hoopte ik dat dit allemaal mogelijk zou zijn
Dan gok ik dat ook dit topic op jou van toepassing kan zijn. Je komt erachter door het te proberen! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
@eXtink belangrijk is de VLAN indeling, maar zoals het eruit ziet is die dus identiek. Tenzij je dit ergens kunt verifieren kom je er maar op één manier achter, wat @Basho zegt.

Je zou in theorie dat nog 's kunnen dubbelchecken bij NLE, óf kijken of er ergens een NLE gebruikersforum is? De hele hele KPN-knutsel is immers ooit mede begonnen op het KPN forum, naast hier op Tweakers :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basho
quote:
Mark-NL schreef op zondag 11 juni 2017 @ 22:12:
[...]

Ik ben een leek (inhoudelijk) wat betreft netwerken, maar het de handleiding stap voor stap gevolgd met goed resultaat ;) Ben ook niet bang om dingen te proberen. Kan hoogstens fout gaan en dan begin je weer opnieuw.

De FB heb ik inderdaad een ander nummer gegeven. 10.0.0.2 de FB en de ASUS 10.0.0.1. Omdat de WAN poort van de FB op een poort van de ASUS zit, werkt de FB intern op 192.168.178.xx. Kom daar dus vanaf de ASUS niet zomaar bij.
Dank voor je feedback, was alles duidelijk verder? :)
quote:
eXtink schreef op zondag 11 juni 2017 @ 22:16:
Het lijkt er op dat het wel gaat werken. Andere mensen hebben het ook aan de praat gekregen. Alleen geeft iemand aan dat het niet werkt met telefonie (https://forum.nle.nl/mijn...he-weetjes-2703#post18693). Al denk ik dat het komt aangezien hij de originele modem totaal niet gebruikt. Ik verwacht dan eigenlijk ook dat deze handleiding moet gaan werken als ik de V10 ga gebruiken.

Alleen vraag ik me dan af of de inlog gegevens dan ook van deze handleiding kan gebruiken. Zag even niet snel of mensen met XS4All dat ook gebruiken.

Maar buiten dit allemaal, ga ik het zeker gewoon proberen!
De router van de provider in combinatie met VOIP is verplicht vooralsnog. Ik hoop dat dit snel wordt aangepast en dat het opgelost kan worden door zo'n SPA112 van Cisco te plaatsen voor telefonie.

VOIP gegevens invullen en dag dag Experiabox.
quote:
Mark-NL schreef op zondag 11 juni 2017 @ 22:19:
@eXtink ik heb gebruik gemaakt van een willekeurig wachtwoord (XS4ALL) en als inlognaam FB5490. Het lijkt erop dat XS4ALL hier niets mee doet en dat je met willekeurig welke naam kan inloggen.
Bij KPN werkt dit bij sommigen wel en sommigen niet. Bij mij werkte dit met een willekeurige gebruikersnaam en wachtwoord.

Basho wijzigde deze reactie 11-06-2017 22:27 (57%)

• duronbug

duronbug

Step on it.....!

Topicstarter
quote:
mscharphof schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 11:31:
Beste allen, heb alles diverse keren geprobeerd en kom niet verder met IPTV...
Zie mijn robocfg die ik nu heb en de log uit mijn router. Hoop dat er nog mogelijkheden zijn?

De IPTV van KPN zit rechtstreeks (meerder kabels getest) op de Asus. Alle poorten heb ik geprobeerd.
Krijg de netwerkfout: De tv-ontvanger heeft geen verbinding kunnen maken met het netwerkt (561)

Het het script aangepast naar t8 en alle instelling overgenomen uit de handleiding.
Hoor graag BVD

De robocfg:

login as: Scharphof
Scharphof@192.168.2.254's password:

ASUSWRT-Merlin RT-AC88U 380.66-4 Fri May 26 21:57:06 UTC 2017
Scharphof@RT-AC88U-34E0:/tmp/home/root# robocfg show
Port 0: 1000FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:09:b0:4a:f4:ad
Port 1: 100FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:27:02:1a:2d:07
Port 2: DOWN enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:00:00:00:00:00
Port 3: DOWN enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:02:9b:d5:41:bc
Port 4: 1000FD enabled stp: none vlan: 2 jumbo: off mac: 30:d1:7e:e6:35:8c
Port 8: 1000FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 34:97:f6:20:34:e0
4: vlan4: 0t 8t
7: vlan7: 0t 3t 8t
Scharphof@RT-AC88U-34E0:/tmp/home/root#

En de log uit de router:
Volgens onderstaande heb je VLAN4 en VLAN6 op een verschillende poort geconfigureerd? Als je Asus router Internet, IPTV en VOIP moeten doen, dan moeten deze vlans op je WAN poort zitten. Waarschijnlijk poort 0.

4: vlan4: 0t 8t
7: vlan7: 0t 3t 8t

• Basho
quote:
Martijn1899 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:40:
Ik ben ook druk bezig. Alleen de router laadt wel de config bestanden maar absoluut niet de scripts.

Ik heb de bestandsrechten aangepast, maar hij laadt geen enkel script.

Mijn router is trouwens de AC-87U

-edit- Nu lijkt de nat-start script wel te starten. De anderen niet.
Log van je router zou fijn zijn. Graag eerst even je log clearen, dan stroom uit je AC-87U en dan weer aan.

• Basho
@Martijn1899

Aug 1 02:00:13 WAN Connection: Fail to connect with some issues.

Aug 1 02:00:26 custom config: Appending content of /jffs/configs/dnsmasq.conf.add.
Aug 1 02:00:38 custom config: Using custom /jffs/configs/igmpproxy.conf config file.
Aug 1 02:00:39 start_nat_rules: apply the nat_rules(/tmp/nat_rules__vlan6)!
Aug 1 02:00:39 custom script: Running /jffs/scripts/nat-start

Kun je je WAN script eens controleren voor de zekerheid? /jffs/scripts/wan-start volgens mij.
De rest wordt gestart.

• Basho
Oké, de niet-VOIP versie zie ik. Zou je de rechten van dat bestand eens op chmod 777 willen gooien en dan een reboot? Schijnt ook wel een dingetje te zijn soms.

• Basho
quote:
Martijn1899 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:40:
Had ik al geprobeerd, maar zal het nog een keer doen.

Is het een mogelijkheid dat ik de voip bestanden gebruik? Ook al heb ik geen telefonie?

Misschien dat er een foutje in de niet-voip versie zit?
Zou ook moeten werken ja. Volgens mij kun je dan 1 poort niet gebruiken of alleen met IPTV o.i.d.
Wel raar dat 'ie het niet doet, overigens.

Aug 1 02:00:39 igmpproxy[772]: There must be at least 2 Vif's where one is upstream.
Deze melding is ook wel vreemd, want zou volgens mij ook niet voor moeten komen.

Basho wijzigde deze reactie 12-06-2017 20:59 (20%)

• xh3adshotx
quote:
Martijn1899 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 21:04:
Het werkt met die andere bestanden helaas ook niet. Misschien iets hardwarematigs in mijn router.

Heb Merlin al opnieuw geflashed en terug naar fabrieksinstellingen. Als iemand nog een idee heeft....

Aug 1 02:00:39 igmpproxy[772]: There must be at least 2 Vif's where one is upstream.
Deze melding is ook wel vreemd, want zou volgens mij ook niet voor moeten komen.

Heeft dit niet te maken dat de wan niet werkt?
Ja, als WAN niet werkt krijg je die melding.

• Basho
quote:
Martijn1899 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 21:04:
Het werkt met die andere bestanden helaas ook niet. Misschien iets hardwarematigs in mijn router.

Heb Merlin al opnieuw geflashed en terug naar fabrieksinstellingen. Als iemand nog een idee heeft....

Heeft dit niet te maken dat de wan niet werkt?
Heb je het al werkend? :)

• Basho
quote:
NL-RaVeR schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:51:
Vandaag de tijd gevonden om ook eens deze handleiding door te lopen voor mijn setup. Alles werkt in 1 keer en kan nu eindelijk zowel internet als tv over dezelfde kabels sturen waar ik voorheen was aangewezen op Powerline adapters voor IPTV (wat een ramp zijn die dingen!).

Ging eigenlijk heel soepel en met een half uur was het al klaar :)
Ook gebruik gemaakt van de handleiding? :P
Mooi dat het werkt :D

Nice @NL-RaVeR goed om te lezen dat de tijd die oa @Basho en ik er wél in hebben gestoken zich terug betaald heeft in dat het bij anderen zoals jou wel snel en soepel werkt (even los van mensen die de scripts ooit hebben gebouwd, zoals @xh3adshotx en @duronbug).

Heb het wellicht gemist, maar welke router gebruik je?

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
NL-RaVeR schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:55:
@NiGeLaToR zeker kudos waard die handleiding!
Ik gebruik een Asus AC87U. Top router met die merlin firmware.
^ eensch! Hebbum zelf ook :+

• Basho
quote:
harmpie21 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:44:
Krijg deze melding:

scp: /jffs/configs: Read-only file system

Terwijl ik wel admin rechten heb... Geprobeerd opnieuw de files te downloaden, had geen zin, waar aan kan dit verder nog liggen? Heb namelijk gewoon lees & schrijf rechten. Anders kon ik namelijk ook niet wan-start wijzigen.

Opgelost!!

Echter krijgt mijn TV ontvangers geen beeld. Krijg de melding:
Netwerkfout. Modem en TV ontvanger geherstart moet worden. Dit al meerdere keren gedaan. Welke config hebben jullie nodig om te kijken wat het probleem hier is?

Oh ja, krijg deze melding zowel via switch als rechtstreeks op mijn ASUS RT-AC68U.

[afbeelding]

[afbeelding]
Op welke poort is je TV aangesloten en heb je de ITV ook al eens stroomloos gemaakt voor een minuutje?
//

- Is de TV ontvanger/ITV al eens stroomloos gemaakt voor een minuut?
- Op welke poort sluit je de TV aan op je router?
- Ondersteunt je switch wel IGMP Snooping?

We hebben je log nodig vanaf een clean start: eerst even leeggooien, en dan herstarten. Die uitkomsten hier plaatsen :D

Basho wijzigde deze reactie 09-07-2017 14:50 (93%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Basho
quote:
harmpie21 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 16:40:
[...]

Het is al gelukt! "Enable JFFS custom scripts and configs" stond op 1 of andere manier op: "NO". Dit aangepast naar "YES" en draait nu als een zonnetje!! Thanks voor deze handleiding! _/-\o_ _/-\o_
Joepie :D

@Lethalis 'meer tv' is de naam van het knopje in de tv-ontvanger die je kwijt raakt.
En hier zit inderdaad alles onder wat internet nodig heeft - dus Netflix, YouTube, etc.
De standaard tv dienst incl opnemen/pauzeren/gids doet het wel gewoon.

• Basho
quote:
Lethalis schreef op zondag 9 juli 2017 @ 23:46:
Welke diensten doen het eigenlijk niet bij bridged TV ten opzichte van routed TV?

Iedereen heeft het over "meer TV" maar waar hebben we het dan precies over?

Netflix? Opnemen? TV pauzeren? Terugspoelen? Films huren?

Kan iemand mij vertellen wat ik kwijtraak bij bridged TV?

Bovenstaande dingen doe ik allemaal, hoewel ik Netflix los heb, daar heb ik geen KPN voor nodig (doe ik met Chromecast).

Oftewel: kan ik bij bridged TV nog opnemen, pauzeren en films huren? En bijv. kinderseries behorende bij het Kids pakket kijken? (Nijntje is belangrijk hier :+ ).

De bridged opzet lijkt mij een stuk eenvoudiger en minder storingsgevoelig dan zelf een routed oplossing te maken met een igmp proxy etc, maar ik ben dus benieuwd of ik dan dingen kwijtraak die we vaak gebruiken.
Ja en nee: bridged configuraties zijn erg eenvoudig op te zetten. Je zet een vinkje, sluit het e.e.a. wat anders aan en het werkt. Routed/tagged configuraties zijn storingsgevoeliger omdat het eenmaal meer 'technische' kennis vereist: een deel van je configuratie gaat via code en dus niet via een simpele interface.
Desondanks heb ik hier nog weinig last gehad van echte storingen. Wel dat de TV eens haperde: dit is opgelost door 2 kabeltjes om te wisselen op de ASUS router.

@NiGeLaToR @duronbug Wat ik overigens mij ook heb afgevraagd, is waarom de Meer TV optie niet beschikbaar is, aparte VLAN misschien? Zal eens een keer kijken.

Basho wijzigde deze reactie 17-07-2017 00:49 (4%)

• Basho
quote:
Lethalis schreef op maandag 17 juli 2017 @ 12:05:
[...]

Een ander voordeel is dat het niet meer via de router gaat.

Ik heb thuis nu de Experiabox (V8) weg gehaald en voor de bridged oplossing gekozen. Werkt als een trein. IPTV lijkt zelfs "sneller". Zappen door de kanalen, opstarten van de ontvanger, etc.

Nu heb ik al langer het idee dat mijn Experiabox gaar is, maar goed.

Ik mis verder niets qua functionaliteit tot nu toe :)
Als je de Experiabox V8 in bridged hebt staan, gaat de verbinding toch via de Experiabox door naar de ASUS router? Via deze oplossing haal je de Experiabox 'weg'.

Vraagje: wat voor pakket heb je, en wat voor snelheid haal je op Speedtest?

quote:
Basho schreef op maandag 17 juli 2017 @ 00:48:
[...]

@NiGeLaToR @duronbug Wat ik overigens mij ook heb afgevraagd, is waarom de Meer TV optie niet beschikbaar is, aparte VLAN misschien? Zal eens een keer kijken.
Als je hem niet routed gebruikt bedoel je?

Meer TV gebruikt generieke internet diensten en dat verkeer gaat gewoon over het internet Vlan. Dus als je Netflix start gebruik je niet het IPtv Vlan, maar die voor internet.

Als je nu geen routed IPtv gebruikt dan heb je de meer TV optie dus niet, omdat je niet verbonden bent met 'internet'.

Was dat je vraag? :+ Want ergens bekruipt me het gevoel dat je dit al weet 8)

• duronbug

duronbug

Step on it.....!

Topicstarter
quote:
Basho schreef op maandag 17 juli 2017 @ 00:48:
[...]

Die zou het gewoon moeten doen. Misschien de ontvangers een keer herstarten.
Zitten de ontvangers in het zelfde netwerk/vlan als de rest? Ze hebben internet nodig (naast het IPTV netwerk) voor Meer TV. Na het opstarten kan het soms even duren(enkele minuten) voordat Meer TV beschikbaar komt.

duronbug wijzigde deze reactie 17-07-2017 22:29 (8%)

• Basho
quote:
Mark-NL schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:03:
Is het veilig om te upgraden naar de laatste Asuswrt-Merlin 380.67 firmware voor gebruik van iTV van KPN/XS4ALL/Telfort? Hebben jullie dat al getest?
Ik zou zeggen, doe een poging :9
Kan ik dat direct verwerken in de handleiding haha.

• Basho
quote:
harmpie21 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:16:
Zodra ik bij mijn PC ga downloaden / uploaden via FTP. En de tv staat ook aan, dan heb ik erg last van happerend beeld en geluid. Heb een 100/100 Glas.

FTP maakt maar max gebruik van 5MB/s.

Iemand idee om dit op te lossen?
Hoe zit alles aangesloten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Basho
quote:
harmpie21 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 08:49:
[...]

NTU -> Asus RT-AC68U -> TV. (Dus zonder een switch ertussen.

PC zit wel achter een switch bij de Router.
Vreemd... mij komt het probleem niet bekend voor. Als je de TV eens in een andere aansluiting stopt?
quote:
Treganz schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:45:
Hey allemaal,

Binnenkort ga ik verhuizen naar een nieuwbouwwoning met glasvezel. Ik heb nog niet eerder glasvezel gehad, dus dit is allemaal best nieuw voor me. KPN wordt de ISP, en ik zou graag de Experiabox uit de loop halen, omdat ik toch al een AC87U heb en we geen vaste telefonie afnemen.

In het huis hebben we op het moment 4 loze leidingen voor data liggen. In elk van deze leidingen wil ik 2x cat6 (harde kern) aanleggen, zodat er aan het uiteinde een mooie wandcontactdoos met 2 aansluitingen geplaatst kan worden. Liefst op elke aansluiting zowel internet als IPTV.

Zou het volgende werken? Als het goed is wel, right?

NTU -> AC87U router -> Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116Ev2 switch -> patch panel

Alvast bedankt voor de reacties :)

p.s. handleiding is echt super duidelijk, bedankt hiervoor!
Dank voor het compliment. Zag dat @RobinF je vraag al had beantwoord :P

Basho wijzigde deze reactie 24-07-2017 21:27 (62%)

• Basho
quote:
jhreekers schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:14:
Hallo na een tijdje volgen heb ik ook de keuze gemaakt. Had een experia V10 maar die moest
eruit.
Vandaag ook bezig geweest en moet zeggen de handleiding is super duidelijk kan gewoon niet missen. TOP!!!
Werkte in 1 keer. Draai op een RT-N66U.
Op zolder heb ik nog een RT-N66U als accespoint staan en me tv ook op aangesloten ik dit werkt perfect.

Ik heb alleen 1 probleem ik krijg geen poort open op de router iemand tips/ idee ?
Draai met de merlin firmware.
Kun je eens een screenshot posten van je portforwarding? :)
quote:
BritzFox schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 23:21:
Een vraag; ik heb glas van xs4all, echter geen NTU met een ethernet-aansluiting. Uit de 'NTU' komt bij mij glas, dat gaat een fritzbox in, en vandaaruit via ethernet naar m'n RT-AC68U.

Die heeft bij mij weten geen aansluiting waar je glasvezel op aan kunt sluiten.

De vraag is dus; is er een manier om die fritzbox er tussenuit te krijgen? een glas->ethernet interface?
De glaskabel gaat rechtstreeks je fritzbox in? Er zit toch een kabeltje tussen de NTU en de fritzbox denk ik?
quote:
bartecmeister schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 23:10:
Tweakers die dit mogelijk hebben gemaakt, BEDANKT!

ook hier draait nu de ASUS-RT-AC87U direct op de NTU en de experiabox v10 daarachter voor de telefonie en als internet switch, Wifi(van de Experia) en ITV (via Experia)helaas nog niet bruikbaar word nog aan gewerkt.
Voor het routen van het internet, DHCP op de experia uitschakelen en internet(lan)poort van de ASUS verbinden met een lan poort van de experia.

nogmaals dank voor de vele uren die jullie hier in moeten hebben zitten.

grt een tevreden KPN en ASUS gebruiker. _/-\o_ _/-\o_
Geen probleem! :D

+'je voor startpost wordt gewaardeerd _/-\o_

Basho wijzigde deze reactie 29-07-2017 02:37 (57%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
@BritzFox dan wordt de Fritzbox er tussenuit halen wat lastiger inderdaad.

• Basho
quote:
Mark-NL schreef op maandag 31 juli 2017 @ 19:49:
[...]

Ik heb de oplossing van XS4ALL niet gebruikt (fritzbox 5490 met het glaskabeltje), maar met de oplossing (NTU) die KPN standaard levert. Dan komt er dus een ethernetverbinding vanaf de Reggefiber glasverbinding (heb er hier nog wel eentje liggen voor weinig als je interesse hebt).

Je ASUS router gaat daar dus rechtstreeks op en door de handleiding die hier beschikbaar is, kan je deze zo instellen dat het gaat werken met XS4ALL. Gebruik je ook VoIP telefoon van XS4ALL (en/of andere VoIP provider), dan hang je de Fritzbox weer achter de ASUS. Perfect werkende combinatie.
Werkt de handleiding 1:1 met XS4All? :P

• Basho
quote:
DioNZB schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 19:42:
Zou iemand mij willen helpen

Ik heb al 6 maanden de Asus rt AC3200 op de ntu
heb de hele handleiding netjes 1 op 1 gevolgd

En op mijn tv ontvanger bevriest het beeld de hele tijd
"Zender niet beschikbaar"

Robocfg /show:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
admin@RT-AC3200-1910:/tmp/home/root# robocfg show
Port 0: 1000FD enabled stp: none vlan: 2 jumbo: off mac: 00:16:4d:89:df:5c
Port 1: 1000FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 14:dd:a9:e8:e9:e5
Port 2:  100FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:02:9b:da:5d:a6
Port 3: 1000FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 60:a4:4c:57:8d:df
Port 4: 1000FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:4a:77:5a:4c:eb
Port 8:   DOWN enabled stp: none vlan: 2 jumbo: off mac: 00:00:00:00:00:00
   1: vlan1: 1 2 3 4 5t
   2: vlan2: 0 5
   4: vlan4: 0t 5t
   6: vlan6: 0t 5t
   7: vlan7: 0t 3t 5t
1045: vlan1045: 0 2t 5t 7 8t
1046: vlan1046: 0 1t 7 8t
1047: vlan1047: 0 2t 5t 8t
1099: vlan1099: 2t 4 5t 7t
1100: vlan1100:
1101: vlan1101: 1 3 4t 5t 7t
1102: vlan1102: 0t 2t 5 8u
1103: vlan1103: 1 2t 3t 4t 8u
admin@RT-AC3200-1910:/tmp/home/root#

Log:
Paste hier niet dus heb hem even geupload
https://www.scribd.com/document/355376344/LOG-ASUS

In mijn log zie ik dit opvallen:
igmpproxy[873]: There must be at least 2 Vif's where one is upstream.
Op welk poortje en hoe is je TV aangesloten? Rechtstreeks? Via een Switch misschien? Werkt je telefonie/internet wel?

• Basho
quote:
DioNZB schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:46:
@Basho
Poort 3
Op elk poortje zelfde probleem
internet en telefonie werkt top!
Rechtstreeks aangesloten met een CAT6A kabel
Hmm vreemd. Ook rechtstreeks op poort 3 dus?
Zou je eens je log willen leegmaken en dan je router rebooten? Dan krijg je een wat kleinere log.

@DioNZB dat had ik alleen toen er nog een switch tussenzat die niet goed om ging met de IGMP pakketjes. Zit er bij jou een switch tussen? Zo ja, kun je eens zonder proberen?

• xh3adshotx
quote:
KeesV schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 09:46:
Ik heb alle combinaties geprobeerd. Zowel wan als lan poorten op de EB als alle poorten op de Asus.
Kun je het log van de Asus posten?

• xh3adshotx
quote:
Ik zie zo geen rare dingen in het log. Wat ik mij dus afvraag: is de encoding van de bestanden juist en de rechten? Kun je eens de uitkomst van "stat" van de aangemaakte bestanden posten?

• xh3adshotx
quote:
KeesV schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:31:
[...]

En ineens ging het magisch werken 8)7
Het "Internet" lampje is nog steeds rood, en het "Services" lampje oranje. In het status scherm van de EB heeft de WAN interface ook geen IP. Maar ik kan wel bellen :) .
Is dit hoe het hoort te zijn?
Ja, de ExperiaBox heeft immers geen internetverbinding. Als je handig bent met het opzetten van een PPPoE server op Linux kan je dat wel voor elkaar krijgen.

Als de telefoon stopt met werken na onderhoud moet je de ExperiaBox weer even rechtstreeks aansluiten (bij mij nog nooit gebeurd).

• Basho
quote:
tyfoon_2 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 13:53:
Ik probeer e.e.a. werkend te krijgen op een Ubiquiti USG. Nu is daar weer separaat een topic over maar ben niet in staat om een goed antwoord te vinden.

Ik zie nl dat bij de Asus configuratie jullie de gateway o 192.168.1.1 zetten (ipv de standaard 192.168.2.254). Begrijp ik het nu goed dat dit gewoon kan?

Ik werk nl met een config file voor de USG en daar heb ik de twee verwijzingen naar het 192.168.2.x subnet aangepast naar 192.168.1.x. Alles lijkt dan te werken alleen heb ik problemen die ik niet begrijp; Er zijn interne en externe sites die ik niet of moeilijk kan bereiken. Lijkt een DNS probleem maar probeer te begrijpen of dit ook aan de aanpassingen naar de 1.x range kan liggen.

dank
Geef je in je USG/Unifi Security Gateway ook een DNS op die hetzelfde is als in je ASUS router? Wij gebruiken hier de standaard gateway van asus (192.168.1.1) .

• Basho
quote:
Evanesco schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 20:54:
Ik zit al een tijdje te broeden op het uitfaseren van de Experia V10 bij mijn Telfort abonnement. Ik had al een Netgear R7000 router voordat ik overstapte, die ik nu maar in AP mode achter de Experia heb gehangen. Naast het feit dat ik dit zonde vind van mijn router, heb ik ook niet zo'n vertrouwen in dat Experia ding. Komen er uberhaupt firmware updates voor uit die bijvoorbeeld mogelijke security issues oplossen?

Mijn setup is nu als volgt:

[afbeelding]

Het liefst zou ik de R7000 gewoon weer in router mode willen zetten, in de woonkamer laten staan en de stock firmware erop laten staan. Vraag is dan even waar ik de Experia voor moet vervangen? Ik las iets over de Netgear 105SE switch voor het aanmaken van de VLAN's, maar die kan ik niet in de pricewatch terugvinden?

Ander alternatief is mijn desktop via wifi van internet te voorzien (5GHz ac doet hij met 866Mbit, zou voldoende moeten zijn voor mijn 100Mbit abonnement) en bijvoorbeeld XWRT op mijn R7000 te flashen. Vraag is dan even of ik ook de handleiding van hier dan kan volgen?

Overigens: ik gebruik geen VOIP, alleen internet en IPTV.
Voor zover ik begreep is dat de routers van KPN geupdate worden maar denk niet dat dit à la minuut gebeurt. Een uitrol van zo'n securitypatch is namelijk niet binnen een paar dagen gedaan, schuilt een heel project achter.

Een Netgear R7000 is niet vergelijkbaar met een ASUS router en dus zal je de handleiding van dit topic niet kunnen gebruiken. Wel kun je tagged VLAN toepassen op de R7000 voor wat ik een tijdje terug las maar hoe dat werkt, geen idee.

/
https://kb.netgear.com/25...etup-for-Nighthawk-router
Heb je hier wat aan wellicht? Hier zou je bijvoorbeeld de telefonie VLAN (dus Experiabox) op poort 1 kunnen zetten en vervolgens de TV zowel internet op alle poorten behalve poort 1. Dan kom je als het goed is op hetzelfde uit :+

//
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

Basho wijzigde deze reactie 14-08-2017 23:45 (10%)

quote:
Nerko schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:43:
Binnenkort stap ik ook over naar KPN glasvezel, en dan zou ik ook graag gebruik willen maken van mijn eigen router. Nu heb ik hier veel over gelezen en door de bomen zie ik het bos niet meer 8)7
Overal word gesproken over een alles in 1 pakket, met vlan's voor je iptv internet en telefonie.
Ik heb straks alleen glasvezel internet, en vraag me dan af hoe mijn setup er dan uit komt te zien? Moet ik dan ook met scripts gaan werken en vlan's?
Uhm ja, KPN levert je normaal een router die de meeste basale dingen heel goed kan. Je kunt als je bijvoorbeeld je wifi bereik wilt uitbreiden een Access Point (AP) toevoegen aan je netwerk, etc.

Alleen als je aan één of meer van onderstaande eigenschappen voldoet kun je overwegen je glasvezel verbinding te 'hacken' door een eigen router te gebruiken:

- je vindt het leuk om te prutsen met scripts, vlan's en hardware.
- je wilt per se iets doen wat de router niet kan, met je eigen router
- je vindt de kleur wit niet mooi, wat de experiabox als kleur heeft. Asus routers zijn meestal zwart :+

Anyway, wat zou jouw reden zijn om je eigen router te willen gebruiken? Ik juich elke motivatie toe, maar je klinkt in je laatste zin alsof je er niet veel zin in hebt en ook (nog) niet zoveel verstand van routers e.d. Ergo: je kunt wat leren, maar dat kan een stijle leercurve worden. Al is er een tamelijk briljante handleiding beschikbaar :+

• Basho
quote:
eXtink schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:35:
[...]

Als je alleen internet gaat afnemen van KPN, dan hoef je niet heel veel te doen om het werkend te krijgen. In je Asus router kan je aangeven op welke VLAN je internet zit. Het zit een beetje onder een apart kopje, namelijk Advanced Settings → LAN → IPTV, waarbij je de VLAN kan specificeren voor je internet. Zie ook stap 5.1 in de handleiding van de TS.

Het gebruik van de scripts is dan totaal niet nodig
Wees wel compleet in je antwoord: als je 1 poort voor internet, 1 poort voor telefonie en 1 poort voor televisie wenst, dan zijn scripts niet nodig inderdaad. Wil je echter dat je 3 poorten kunt gebruiken voor internet EN televisie: dan is het gebruik van scripts wel noodzakelijk.

• Basho
quote:
Evanesco schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:52:
[...]

Ik heb wat zitten klooien met die VLAN instelling en mijn R7000 direct aan de NTU gehangen in router modus. Probleem is dat ik twee VLAN's over 1 kabel naar mijn woonkamer wil en dit kan blijkbaar niet of het is een beperking van de router (telefonie gebruik ik dus sowieso niet @eXtink). Als ik VLAN34 toewijs aan LAN poort 1, kan ik daar VLAN4 (IPTV) niet meer aan toewijzen en vice versa. Plaatje komt van de Netgear site, maar voor het idee:

[afbeelding]

Naast het feit dat mijn R7000 ook geen extern IP krijgt -ik zag in de KPN handleiding al iets met PPPoE inloggegevens-, gaat het dus niet werken. Aangezien twee kabels trekken geen optie is, vond ik deze handleiding nog waarbij 2 switches worden gebruikt om 2 VLAN's via 1 kabel te realiseren. Verschil is overigens wel dat mijn NTU gewoon 1 poort heeft waar alles overheen gaat, dus als de GS105E switch wel gewoon 2 VLAN's over 1 kabel kan sturen zou dat evt. nog een oplossing zijn?

Ik snap overigens niet waarom het zo moeilijk moet zijn om een eigen router te gebruiken. Is die Experia zo geavanceerd of zijn consumentrouters zo beperkt? In mijn oude setup is het plug en play met de Experia in de meterkast (als router in ECO modus en wifi uitgeschakeld) en 1 kabel naar de woonkamer waar ik al mijn apparatuur aan mijn R7000 hang in access point modus. Vervolgens werken zowel internet als IPTV gewoon en gebruik ik wifi via de R7000 zonder enig gedoe.

Het lijkt er dan ook op dat er weinig anders op zit dan mijn oude setup weer terug zetten. 2 kabels trekken is echt een nogo. En om nou 2 switches aan te gaan schaffen en een complexe netwerk situatie op te tuigen alleen om de Experia eruit te werken is ook wel wat overdreven... |:(
Een ASUS router kopen is ook een optie O-)

• Basho
Zijn er mensen die toevallig de Ubiquiti AP's gebruiken in deze setting?

@jeroenPr

'Lijn blijft down' ?

Dus de PPPoE verbinding komt niet eens op? Geen extern IP?

Settings in de GUI voor vlans staan goed?
Rechten op de scripts staan goed?
Scripts geen typo, tis hoofdlettergevoelig?

Tis inmiddels wel een handleiding die wanneer letterlijk gevolgd meteen zou moeten werken - er zal dus ergens iets niet goed staan.

@jeroenPr hmmm.. in theorie maakt het PPPoE wachtwoord niet uit, maar in de praktijk wellicht toch wel.

Voordat dit topic met handleiding er was ben ik ooit begonnen in dit topic:
Robocfg configuratie voor KPN IPTV op ASUS RT-AC66U

Daar staat nog een boel mogelijke problem-solving en wachtwoord opties in. Kun je nog even doorheen scrollen.. wellicht staat er nog een hint. Lastig dit.

Kabeltje is ook zelfde die je al gebruikte, dat het niet zoiets is?

• Basho
Mmhh,

Ik ervaar de laatste tijd toch problemen met de TV op 1 of andere manier. De TVs geven telkens aan dat ik heen en weer moet zappen om weer een zender te krijgen. Is dit iemand bekend? Ik heb een switch van HP er tussen hangen van KPN standaard, maar daar zit GEEN TV op aangesloten. Kan dit wel de boosdoener zijn?

Ho @jeroenPr je hebt geen KPN, maar Xs4all! Had ik even gemist. In principe redelijk vergelijkbaar alleen wellicht toch andere credentials dan bij kpn. Ik heb lang lopen rommelen met het wachtwoord, dat zou niet uit moeten maken en maakte het wel.

Overigens is vlan 6 aan de wan kant blijkbaar wat je zoekt maar dat staat goed? Hoe zien de vlan instellingen er in de gui uit? En je wan instellingen?

@Basho ja ik heb m'n switch bij de tv achter een schakelaar en dan verliest de decoder wel eens z'n geduld ofzo. Koude herstart werkt altijd. Nu kijken we ms eens per 2 weken tv ofzo dus geen probleem.

• Basho
Weet niet of de situatie duidelijk is maar de KPN IPTVs zitten DIRECT op de ASUS aangesloten. Dan gebeurt het regelmatig dat je elke keer moet overschakelen naar een andere zender (een keer of 6) voordat er weer beeld is.

Er hangt 1 NIET-IGMP switch in het netwerk maar die staan niet in verbinding met de IPTVs. Hierop zit een NAS, computer, enkele printers aangesloten.

@jeroenPr je hebt logischerwijs exact dezelfde instellingen als dat ik heb - op 1 ding na.
Bij mij is de usernamer het mac-adress van mijn experiabox eindigend op @internet. En dan ipv puntjes tussen de charsets een -. Dus:
code:
1
xx-xx-xx-xx-xx@internet

Als password 'kpn' of wat in de handleiding staat.

Wild guess: probeer dit nog eens. Zou gek zijn, aangezien Xs4all zelf zegt dat het niet hoeft.

Overigens: de LAN instellingen zijn niet eens relevant zolang je PPPoE verbinding het niet doet: je eerste prio is een WAN ip adress te verkrijgen. De rest komt later. Volgens mij heb je de JFFS scripts niet eens nodig voor het WAN adres - je kunt JFFS zelfs uitlaten wellicht.

Ik weet nog dat ik lang heb lopen klooien met WAN ip, ik moest uiteindelijk met de wachtwoorden rommelen. Wat raar is, want de één zegt 'het maakt niet uit' en de ander zegt 'het werkt alleen met x of y'.

Misschien heeft @duronbug nog een (ander) idee?

• Basho
quote:
RobinF schreef op maandag 18 september 2017 @ 18:43:
[...]
Als die Asus IGMP Snooping doet zou TV niet bij die switch moeten komen en zou dat geen probleem moeten zijn. Wat wel kan is dat er een apparaat achter die switch zit die zich abonneert op die IGMP Stream(s)

Je kan natuurlijk altijd proberen of het het probleem is. 't Is al wel eens eerder gebleken dat zo'n switch het probleem was ook al zat die direct op de Experiabox en was er geen TV op aangesloten.
quote:
Basho schreef op maandag 18 september 2017 @ 18:57:
Weet niet of de situatie duidelijk is maar de KPN IPTVs zitten DIRECT op de ASUS aangesloten. Dan gebeurt het regelmatig dat je elke keer moet overschakelen naar een andere zender (een keer of 6) voordat er weer beeld is.

Er hangt 1 NIET-IGMP switch in het netwerk maar die staan niet in verbinding met de IPTVs. Hierop zit een NAS, computer, enkele printers aangesloten.
De ASUS router doet IGMP snooping. Ook wel logisch denk ik, gezien het feit dat de TV's hier direct op aangesloten zitten. Ik heb 2 switches gekocht van NETGEAR, om zo ELKE switch in mijn huis te vervangen voor IGMP snooping switches. Ik laat de uitkomst weten. Knap irritant als 2 TV's vastlopen.

@NiGeLaToR @jeroenPr
Dit staat in de log:
Aug 1 02:00:25 dnsmasq[459]: asynchronous logging enabled, queue limit is 5 messages
Aug 1 02:00:25 dnsmasq-dhcp[459]: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.254, lease time 1d
Aug 1 02:00:25 dnsmasq-dhcp[459]: DHCPv6 stateless on br0
Aug 1 02:00:25 dnsmasq-dhcp[459]: router advertisement on br0
Aug 1 02:00:25 dnsmasq-dhcp[459]: IPv6 router advertisement enable

Klopt het dat je IPv6 aanstaat? Als je deze eens uitzet?

Als ik de foutmelding met de PPPoE Discovery zoek op Google, kom ik regelmatig uit op de PPPoE inloggegevens. En daarnaast een eerdere quote uit het topic:
quote:
Mark-NL schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 20:24:
[...]

Ja de handleiding is 1 op 1 te gebruiken. Op de inlognaam/wachtwoord na, want die had ik uit de fritzbox gehaald. Al denk ik dat je er alles in kan vullen wat je maar wilt.

Basho wijzigde deze reactie 20-09-2017 01:23 (29%)

• Basho
Inmiddels alle switches in huis vervangen voor NETGEAR IGMP snooping switches, mijn verhaal wordt vervolgd..

• duronbug

duronbug

Step on it.....!

Topicstarter
quote:
NiGeLaToR schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 19:39:
@jeroenPr je hebt logischerwijs exact dezelfde instellingen als dat ik heb - op 1 ding na.
Bij mij is de usernamer het mac-adress van mijn experiabox eindigend op @internet. En dan ipv puntjes tussen de charsets een -. Dus:
code:
1
xx-xx-xx-xx-xx@internet

Als password 'kpn' of wat in de handleiding staat.

Wild guess: probeer dit nog eens. Zou gek zijn, aangezien Xs4all zelf zegt dat het niet hoeft.

Overigens: de LAN instellingen zijn niet eens relevant zolang je PPPoE verbinding het niet doet: je eerste prio is een WAN ip adress te verkrijgen. De rest komt later. Volgens mij heb je de JFFS scripts niet eens nodig voor het WAN adres - je kunt JFFS zelfs uitlaten wellicht.

Ik weet nog dat ik lang heb lopen klooien met WAN ip, ik moest uiteindelijk met de wachtwoorden rommelen. Wat raar is, want de één zegt 'het maakt niet uit' en de ander zegt 'het werkt alleen met x of y'.

Misschien heeft @duronbug nog een (ander) idee?
Ik gebruik kpn als wachtwoord. Ik hoor vaker dat het niet uitmaakt wat je invult. Nooit geprobeerd, gezien met kpn gewoon werkt.

• Basho
quote:
jeroenPr schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:00:
@NiGeLator en @basho,

Super bedankt voor jullie hulp, maar ik ga het spreekwoordelijk bijltje er bij neer gooien. IPv6 staat uit, wachwoord en username nogmaals veranderd. Het wil gewoon niet. Waar het fout gaat, werkelijk geen idee. Hij wil geen verbinding maken met XS4all. Nogmaals alle dank maar ik zal met de fritzbox verder moeten :-(
Mocht je nog een poging willen wagen, zou je @Mark-NL kunnen vragen of hij iets speciaals heeft gedaan.

Jammer dat het (nog) niet gelukt is @jeroenPr - enige lichtpuntje is dat zo’n Fritzbox op zich minder vervelend is dan een experiabox...

• Basho
Inmiddels is mijn TV al weer eens een keer vastgelopen, verdomme :(
Switches vervangen hielp dus niet.. nu de TV op een switch aangesloten i.p.v. rechtstreeks. Iemand nog suggesties?

• Basho
quote:
stverschoof schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 18:52:
[...]

IGMP uitgezet op je switches (indien mogelijk, ik denk mee maar heb niet alles van je setup teruggelezen)?
IGMP moet juist aan naar mijn idee :)
Zeker als je IPTV hebt.

• Basho
quote:
stverschoof schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 19:17:
[...]

Hangt zeer sterk van je configuratie af. Als je routed iptv hebt via vlans moet je het juist uit zetten, anders stopt de stream al na een paar tellen! Spreek uit ervaring ;)
De IPTV is routed, maar untagged. Concreet wil dat zeggen dat je op elke poort van de ASUS IPTV moet kunnen krijgen. Het is dus niet zo dat poort 1 puur alleen voor IPTV wordt gebruikt.

• Basho
quote:
manii schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 22:57:
Ook ik heb nog een klein probleem. Ik ga krijg helemaal geen TV, ik krijg bij het testen van de verbinding NTP/DNS errors.

Ik heb een RT-AC66U met een TP link TL-SG108e (managed) switch.
Hier heb ik de TV, NUC, receiver en KPN box op zitten. Ik krijg prima internet maar helaas, geen TV.

De guide heb ik 2 maal gevolgd. Zijn routed Vlan's een optie?
Kun je je log eens posten van de ASUS? Fungeert de TP Link switch als een managed domme switch of heb je hier toch het e.e.a. op ingesteld. Het kan zijn dat je VLAN4 ook moet toewijzen op de poorten.

• Basho
Inmiddels nieuws over de IPTV: nog steeds vastlopers, ook na vervangen van elke switch.
@NiGeLaToR @duronbug enig idee waar het aan kan liggen? Iemand anders een idee?

//
Heb ze nu op Static IP staan i.p.v. DHCP.
LAN - DHCP Server DNS: leeg (was 8.8.8.8, 8.8.4.4)
WAN DNS Setting: YES (was NO)

Basho wijzigde deze reactie 25-09-2017 11:15 (27%)

Irritant @Basho, zo krijg ik het vermoeden dat de nieuwe update niet geinstalleerd gaag worden op de iTV ontvanger. Hij meldt het elke keer, ik druk op ‘ok’ maar er gebeurt daarna weinig.

Kun je de ontvanger een keer 1:1 aansluiten op je router? Je zult eerst moeten vaststellen of het niet iets anders op je lan is voor je de router verder onder handen moet nemen. Denk ik tenminste.

• Basho
quote:
NiGeLaToR schreef op maandag 25 september 2017 @ 17:54:
Irritant @Basho, zo krijg ik het vermoeden dat de nieuwe update niet geinstalleerd gaag worden op de iTV ontvanger. Hij meldt het elke keer, ik druk op ‘ok’ maar er gebeurt daarna weinig.

Kun je de ontvanger een keer 1:1 aansluiten op je router? Je zult eerst moeten vaststellen of het niet iets anders op je lan is voor je de router verder onder handen moet nemen. Denk ik tenminste.
Dan gebeurt hetzelfde :P
Ook na wijzigen DNS en vastzetten DHCP geen resultaat...
DNS zelfs op die van KPN gehad voor o.a. onderstaande probleem, ook geen succes.

Ik twijfel om toch de Experiabox terug te zetten.

Deze melding krijg ik:

Maar na controle van de TV ontvanger valt mij op dat de DNS controle mislukt

Basho wijzigde deze reactie 25-09-2017 19:13 (26%)

Dat kan ik nog wel doen van de week. Hij staat hier ms eens per twee weken aan dus moet ‘m even aanslingeren. Dit doet ie ook na een koude start? Die van ons moet ik va zo’n periode vaak wel uit en aan zetten alvorens die het weer doet. Hij heeft soms het 1 seconde beeld en dan die melding issue. Kan ook komen omdat de switch waar die aanhangt uit gaat met het stroom, maar dat ding zelf in principe niet. Kan ik net zo goed wel doen bedenk ik me net.

• Basho
quote:
NiGeLaToR schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:07:
Dat kan ik nog wel doen van de week. Hij staat hier ms eens per twee weken aan dus moet ‘m even aanslingeren. Dit doet ie ook na een koude start? Die van ons moet ik va zo’n periode vaak wel uit en aan zetten alvorens die het weer doet. Hij heeft soms het 1 seconde beeld en dan die melding issue. Kan ook komen omdat de switch waar die aanhangt uit gaat met het stroom, maar dat ding zelf in principe niet. Kan ik net zo goed wel doen bedenk ik me net.
Na een koude start vastlopen niet, wel als ie een tijdje aanstaat. Ik vind het ook zo gek waarom ie dus vast blijft lopen.

quote:
Basho schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:28:
[...]

Na een koude start vastlopen niet, wel als ie een tijdje aanstaat. Ik vind het ook zo gek waarom ie dus vast blijft lopen.
Zeker omdat we deze melding nog niet echt vaker voorbij hebben zien komen. Ist toevallig sinds een firmware upgrade? Kan zijn dat ik bijv nog eentje achter loop, doe dat niet per se elke maand. Ik zit op 380.66_6.

• Basho
quote:
NiGeLaToR schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:56:
[...]

Zeker omdat we deze melding nog niet echt vaker voorbij hebben zien komen. Ist toevallig sinds een firmware upgrade? Kan zijn dat ik bijv nog eentje achter loop, doe dat niet per se elke maand. Ik zit op 380.66_6.
Ah je bedoelt van de router? Ik heb 380.65. De stable versie zoals in de handleiding is gebruikt.

quote:
Basho schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:59:
[...]

Ah je bedoelt van de router? Ik heb 380.65. De stable versie zoals in de handleiding is gebruikt.
Uhm ja, er zijn inmiddels al een half dozijn nieuwere versies. Ik zou je aanraden een nieuwere versie te proberen, er komen regelmatig updates uit voor delen van de kernel, drivers voor routing delen, etc. Wie weet heb je last van een opgeloste bug:

https://asuswrt.lostrealm.ca/download

Je hoeft niet meteen de laatste te nemen uiteraard, je kunt ook eerst dezelfde als ik heb nemen bijvoorbeeld.

Stappenplan:
1. backups maken, van je huidige firmware, instellingen en de JFFS partitie.
2. upgraden

Je kunt zo altijd terug naar je huidige setup, mocht dat nodig zijn. Tot nu toe gaan upgrades bij mij gewoon goed - incl JFFS partitie, maar die garantie krijg je niet.

• Basho
quote:
NiGeLaToR schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:03:
[...]

Uhm ja, er zijn inmiddels al een half dozijn nieuwere versies. Ik zou je aanraden een nieuwere versie te proberen, er komen regelmatig updates uit voor delen van de kernel, drivers voor routing delen, etc. Wie weet heb je last van een opgeloste bug:

https://asuswrt.lostrealm.ca/download

Je hoeft niet meteen de laatste te nemen uiteraard, je kunt ook eerst dezelfde als ik heb nemen bijvoorbeeld.

Stappenplan:
1. backups maken, van je huidige firmware, instellingen en de JFFS partitie.
2. upgraden

Je kunt zo altijd terug naar je huidige setup, mocht dat nodig zijn. Tot nu toe gaan upgrades bij mij gewoon goed - incl JFFS partitie, maar die garantie krijg je niet.
Ik draai nu ook op 380.66_6. Ben benieuwd :)

• Basho
quote:
manii schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 09:13:
[...]

Goedemorgen,

De switch heeft een ip met een gateway naar de router en ik heb igmp snooping aangezet.

Ik zal straks een log maken en posten.

***members only***
Welk IP krijgt je switch en welk IP gebruikt je router?
"There must be at least 2 Vif's where one is upstream."

• Basho
quote:
DLeijen schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 18:57:
Na tweemaal de handleiding gevolgt te hebben lijk ik hetzelfde probleem te hebben als @Martijn1899 had, is hier een oplossing voor?

Log:

[...]

wan-start script:

[...]

Robocfg show output:
[afbeelding]

De experiabox v10 klapte hiervoor er om het half uur uit, dus zit nu geheel zonder internet :| .
De Experiabox klapte eruit? Maar die heb je niet nodig voor dit proces, gezien je geen telefonie gebruikt.

• Basho
quote:
harmpie21 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 20:06:
Momenteel heb ik firmware: 380.66_6 op mijn ASUS RT-AC68U staan. Kan ik deze makkelijk updaten naar 380.68_2 zonder dat ik mijn instellingen verlies?
Ik denk dat het gewoon kan. Zoals @NiGeLaToR ook al eerder aangaf: even een backup maken van je instellingen en JFFS partitie. Deze KAN verloren gaan.

quote:
harmpie21 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 20:06:
Momenteel heb ik firmware: 380.66_6 op mijn ASUS RT-AC68U staan. Kan ik deze makkelijk updaten naar 380.68_2 zonder dat ik mijn instellingen verlies?
Wat @Basho zegt: backup je firmware, je settings en je JFFS partitie. Das paar minuten werk. Upgraden, kijken of alles werkt en klaar. Heb het al meerdere keren gedaan en tot nu toe geen probleem. Er staat in de upgrade procedure netjes dat de JFFS partitie in theorie geformatteerd kan worden, maar door je hele 'system-state' die werkt op te slaan heb je altijd een weg terug naar een werkende situatie :)
quote:
Basho schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:22:
[...]

De Experiabox klapte eruit? Maar die heb je niet nodig voor dit proces, gezien je geen telefonie gebruikt.
@DLeijen en bovendien: als je Experiabox eruit klapt, is er dan niet iets anders aan de hand?
Ligt dat aan de experiabox of aan je verbinding?

Ik kan zo snel even niet terugvinden wat voor probleem @Martijn1899 heeft - was dat het issue met het niet krijgen van een WAN-ip? Dan kun je alle scripts al laten zitten, dat WAN-IP heeft alleen te maken met het opzetten van de PPPoE verbinding. Als dat al niet lukt.. gaan die scripts op de JFFS partitie ook niets toevoegen.

• Basho
@NiGeLaToR Na het updaten lijkt het redelijk goed te gaan met IPTV :P

Basho wijzigde deze reactie 05-10-2017 14:15 (6%)

Pagina: 1 2

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True