Klopt. Zowel overzicht en informatiebalk tijdens het kijken staat er LIVE. Goed beeld en haperingen. Echter nogmaals ik heb kpn tv+ box die ik aangesloten heb aan de TV en draadloos verbinding maakt met de BE98. Geen vlan ingesteld voor tv specifiek, ondat het draadloos is.Tonne2016 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:03:
Je bedoelt dat het LIVE wat je ziet in het overzicht ook in de 'informatiebalk' LIVE blijft na het zappen en niet verandert in Live? Want dat lijkt me onmogelijk zonder VLAN 4 in te stellen. En dat gaat alleen met de scripts.
Die kunnen, voor zover ik weet, alleen worden uitgevoerd met Merlin.
Of is er in jouw router , de BE98U, een optie om dit in de interface in te stellen die ik nog niet ken?
Bij instellingen en dan bij beeld kan je ook controleren.cl0udrado schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:26:
[...]
Ik heb begrepen dat als ik LIVE in hoofdletters zie, dat het multicast is. Ik heb wel LIVE.
:strip_exif()/f/image/fKK17JdXWvokRthUaSl7w9rK.jpg?f=fotoalbum_large)
Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw
Daar staat volgens mij standaard Multicast. Als dat niet lukt, bijvoorbeeld omdat er geen VLAN 4 is, valt hij terug naar Unicast maar de 'voorkeur' blijft op Multicast staan.SuperVeloce schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:15:
[...]
Bij instellingen en dan bij beeld kan je ook controleren.
Dat heeft er, volgens mij, niks mee te maken. Een VLAN kan toch ook over Wifi? Maar zij die er meer verstand van hebben kunnen dat beter uitleggen.[b]cl0udrado in "[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken" Geen vlan ingesteld voor tv specifiek, ondat het draadloos is.
Voor alle duidelijkheid: jij hebt de Box 12 of welke KPN box dan ook, niet in gebruik? En de BE98U direct aan het "Glasvezelkastje" met de WAN-aansluiting? VLAN 6 ingesteld en meer niet?
Dan is dat heel bijzonder. Niet dat ik je niet geloof maar misschien is deze router anders qua interface/firmware dan andere. (?)
Net nog een keer gecontroleerd. Zowel in het tv overzicht als direct kijkend naar het kanaal staat er in hoofdletters LIVE. Dus naast de digitale klok rechtsonder. Daarbij heb ik ook nog gekeken naar de instellingen zoals een medeforumlid aangeeft en daar staat ook Multicast.Tonne2016 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:42:
[...]
Daar staat volgens mij standaard Multicast. Als dat niet lukt, bijvoorbeeld omdat er geen VLAN 4 is, valt hij terug naar Unicast maar de 'voorkeur' blijft op Multicast staan.
[...]
Dat heeft er, volgens mij, niks mee te maken. Een VLAN kan toch ook over Wifi? Maar zij die er meer verstand van hebben kunnen dat beter uitleggen.
Voor alle duidelijkheid: jij hebt de Box 12 of welke KPN box dan ook, niet in gebruik? En de BE98U direct aan het "Glasvezelkastje" met de WAN-aansluiting? VLAN 6 ingesteld en meer niet?
Dan is dat heel bijzonder. Niet dat ik je niet geloof maar misschien is deze router anders qua interface/firmware dan andere. (?)
Ik heb een BE98 met de laatste firmware en een KPN TV+ box draadloos verbonden met de ASUS router. KPN modem ligt in de doos.
Alleen VLAN6 ingesteld voor het internet.
Ja, dat zou goed (Multicast) moeten zijn. Als je op de OK knop drukt dan zie je in de mini-guide ook LIVE als het goed is.
Daar heb ik geen enkele verklaring voor. Zijn er misschien meer eigenaren van een BE98U die dat ook hebben en/of kunnen testen? In ieder geval fijn dat het werkt. Voelt het zappen een beetje vlug aan?
Zelf vind ik dat niet heel belangrijk maar het geeft ook een indicatie.
Daar heb ik geen enkele verklaring voor. Zijn er misschien meer eigenaren van een BE98U die dat ook hebben en/of kunnen testen? In ieder geval fijn dat het werkt. Voelt het zappen een beetje vlug aan?
Overigens blijft Multicast gewoon staan in dat overzicht zoals op die foto.
Dat is namelijk de instelling die je prefereert. Toen ik even geen Multicast had heb ik die tijdelijk even op Unicast gezet om te voorkomen dat de tv+ eerst een Multicast verbinding op wilde zetten.
Nog een voordeel van Multicast: de tv stream gaat dan niet van jouw internetsnelheid af.
Dat is namelijk de instelling die je prefereert. Toen ik even geen Multicast had heb ik die tijdelijk even op Unicast gezet om te voorkomen dat de tv+ eerst een Multicast verbinding op wilde zetten.
Nog een voordeel van Multicast: de tv stream gaat dan niet van jouw internetsnelheid af.
Yep. Overal LIVE. Zit wel een kleine seconde vertraging in met zappen (net als Ziggo). Momenteel is kwaliteit scherp/vloeiend. Geen haperingen. Las als voorbereiding dat draadloos niet goed werkte, maar hier doet deze het perfect.Tonne2016 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:09:
Ja, dat zou goed (Multicast) moeten zijn. Als je op de OK knop drukt dan zie je in de mini-guide ook LIVE als het goed is.
Dan is er kennelijk iets bijzonders met die BE98U. Zoals ik eerder zei: dan weet ik ook niet waarom.
Hoe dan ook, zeer fijn dat het zo mooi werkt.
Hoe dan ook, zeer fijn dat het zo mooi werkt.
Multicast i.c.m. Merlin 3006
-----EDIT----Script KPNTV aangepast zodat watchdog functie niet elke 2 min de tv stream onderbreekt.
Normaal gesproken zou de onetime modus volstaan (enkel vlak na opstarten van de router), maar als je mcpd ook door andere scripts wordt aangesproken heb je wellicht de watchdog modus nodig.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beste mede tweakers,
Ik ben eigenlijk nooit actief op het forum, maar wilde toch even mijn ervaring delen met jullie wat betreft het werkend krijgen van multicast op mijn aimesh setup met twee Asus RT-AX88U Pro routers, zonder tussenkomst van de KPN router.
Ik ben na een uitstapje naar Odido weer terug bij KPN. Voorheen werkte alles als ik de handleiding volgde, dus verwachtte nu ook geen problemen. Maar ik kreeg multicast niet werkend, ook al volgde ik de handleiding.
Na meerdere keren een harde reset, alles weer opnieuw installeren ben ik gaan kijken via ssh terminal gaan kijken wat er nu eigenlijk gebeurde en ontdekte dat mcpd twee keer gestart werd. 1x keer door de firmware, 1x door wan0-connected.
De opdracht killall mcpd werkte niet. Het enige verschil met een jaar geleden is dat ik nu Merlin firmware 3006.102.4 gebruik en niet meer de 388.X versie.
Mijn oplossing is uiteindelijk het volgende:
Script wan0-connected aangepast en het gedeelte voor mcpd eruit gehaald.
Script services-start aangepast met de code:
code:
1
2
| # Run custom KPNTV script located at /jffs/scripts /jffs/scripts/KPNTV & |
dit start het script genaamd KPNTV op de achtergrond.
Script KPNTV gemaakt en geplaatst in /jffs/scripts/ met de volgende code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
| #!/bin/sh # ========================================================================== # KPNTV: Enforce custom mcpd startup for KPN IPTV (Asuswrt-Merlin) # # USAGE: # ./KPNTV → Uses the default mode (set below) # ./KPNTV watchdog → Force watchdog mode (every 2 min) # ./KPNTV onetime → Run once after 180s delay # # CONFIGURATION: # Uncomment ONLY ONE of the lines below to select the default mode: # ========================================================================== #RUN_MODE_SELECTION="watchdog" RUN_MODE_SELECTION="onetime" # -------------------------------------------------------------------------- # Validate selection and allow command-line override # -------------------------------------------------------------------------- case "$RUN_MODE_SELECTION" in "watchdog"|"onetime") RUN_MODE="$RUN_MODE_SELECTION" ;; "") logger -t KPNTV "ERROR: No run mode selected. Please uncomment one RUN_MODE_SELECTION line." exit 1 ;; *) logger -t KPNTV "ERROR: Invalid RUN_MODE_SELECTION value: $RUN_MODE_SELECTION" exit 1 ;; es # Allow CLI override (e.g., ./KPNTV watchdog) [ -n "$1" ] && RUN_MODE="$1" # -------------------------------------------------------------------------- # Function: Stop all mcpd processes if needed and restart clean one # -------------------------------------------------------------------------- clean_restart_mcpd() { good_pid=$(ps | grep "[m]cpd /jffs/configs/mcpd.conf" | awk '{print $1}') all_pids=$(ps | grep "[m]cpd" | awk '{print $1}') pid_count=$(echo "$all_pids" | wc -l) if [ "$pid_count" -gt 1 ]; then logger -t KPNTV "Multiple mcpd processes detected — restarting clean" for pid in $all_pids; do logger -t KPNTV "Killing mcpd PID $pid" kill -9 "$pid" sleep 1 done logger -t KPNTV "Starting clean mcpd with /jffs/configs/mcpd.conf" /bin/mcpd /jffs/configs/mcpd.conf elif [ -z "$good_pid" ]; then logger -t KPNTV "No valid mcpd running — starting clean" /bin/mcpd /jffs/configs/mcpd.conf else logger -t KPNTV "Correct mcpd already running (PID $good_pid), no action needed" fi } # -------------------------------------------------------------------------- # Mode: Watchdog — runs every 2 minutes forever # -------------------------------------------------------------------------- if [ "$RUN_MODE" = "watchdog" ]; then logger -t KPNTV "Watchdog mode enabled: checking every 2 minutes" while true; do sleep 120 clean_restart_mcpd done & # -------------------------------------------------------------------------- # Mode: Onetime — run once after boot delay # -------------------------------------------------------------------------- elif [ "$RUN_MODE" = "onetime" ]; then logger -t KPNTV "One-time mode enabled: waiting 180 seconds" sleep 180 clean_restart_mcpd # -------------------------------------------------------------------------- # Fallback: invalid mode # -------------------------------------------------------------------------- else logger -t KPNTV "ERROR: Unknown run mode: $RUN_MODE — valid options: watchdog, onetime" exit 1 fi |
Wat het script KPNTV doet?
* Het wacht op de achtergrond 2 minuten om zeker te zijn dat de router klaar is met opstarten.
* Vervolgens kijkt het welke instances er van mcpd draaien en onthoudt het PID nummer
* Gebruikt kill -9 (inplaats van killall) om mcpd te stoppen
* Start mcpd op met als argument /jffs/configs/mcpd.conf
Bovenaan het script kun je kiezen of je wilt dat het KPNTV script op de achtergrond blijft monitoren (watchdog), of dat het eenmalig (onetime) tijdens het opstarten van de router wordt uitgevoerd.
Via cli kun je het script ook opstarten met argument /watchdog of /onetime om tussen de twee te kiezen. Indien er geen argument gebruikt wordt, dan start het op met de default gekozen in het script bestand.
Dit kies je door de juiste regel te commenten in het script.
code:
1
2
3
4
5
6
| # -------------------------------------------------------------------------- #RUN_MODE="watchdog" # Option 1: Continuous watchdog loop RUN_MODE="onetime" # Option 2: One-time delayed execution # -------------------------------------------------------------------------- |
Resultaat is dat nu wel de automatisch door de firmware gestartte service mcpd wordt afgesloten en er dus niet twee conflicterende versies van mcpd tegelijkertijd draaien.
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben en anders was het een leuk projectje voor mijn eigen ontwikkeling
[ Voor 32% gewijzigd door RaccoonNL op 13-07-2025 19:08 ]
Ik heb multicast werkend gekregen op mijn RT-AX88U Pro. Zie mijn vorige post https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82906180 voor het script en uitleg.Snoekebeest schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:42:
Bij de AX88U-Pro van mij wil de nieuwe update niet werken. IPTV werkt een paar seconden en bevriest dan. Ook de bovenstaande truc en diverse reboots verder, helaas geen soelaas. Weer terug naar 3004.388.8_4 en alles werkt weer.
Succes, als je vragen hebt, hoor ik het wel.
Oeps er is iets misgegaan.Op regel 34 van het KPNTV script staat nu "es", hier hoort "esac" te staan.RaccoonNL schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:23:Multicast i.c.m. Merlin 3006
-----EDIT----
Script KPNTV aangepast zodat watchdog functie niet elke 2 min de tv stream onderbreekt.
Normaal gesproken zou de onetime modus volstaan (enkel vlak na opstarten van de router), maar als je mcpd ook door andere scripts wordt aangesproken heb je wellicht de watchdog modus nodig.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beste mede tweakers,
Ik ben eigenlijk nooit actief op het forum, maar wilde toch even mijn ervaring delen met jullie wat betreft het werkend krijgen van multicast op mijn aimesh setup met twee Asus RT-AX88U Pro routers, zonder tussenkomst van de KPN router.
Ik ben na een uitstapje naar Odido weer terug bij KPN. Voorheen werkte alles als ik de handleiding volgde, dus verwachtte nu ook geen problemen. Maar ik kreeg multicast niet werkend, ook al volgde ik de handleiding.
Na meerdere keren een harde reset, alles weer opnieuw installeren ben ik gaan kijken via ssh terminal gaan kijken wat er nu eigenlijk gebeurde en ontdekte dat mcpd twee keer gestart werd. 1x keer door de firmware, 1x door wan0-connected.
De opdracht killall mcpd werkte niet. Het enige verschil met een jaar geleden is dat ik nu Merlin firmware 3006.102.4 gebruik en niet meer de 388.X versie.
code:
1 2 # Run custom KPNTV script located at /jffs/scripts /jffs/scripts/KPNTV &
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 #!/bin/sh # ========================================================================== # KPNTV: Enforce custom mcpd startup for KPN IPTV (Asuswrt-Merlin) # # USAGE: # ./KPNTV → Uses the default mode (set below) # ./KPNTV watchdog → Force watchdog mode (every 2 min) # ./KPNTV onetime → Run once after 180s delay # # CONFIGURATION: # Uncomment ONLY ONE of the lines below to select the default mode: # ========================================================================== #RUN_MODE_SELECTION="watchdog" RUN_MODE_SELECTION="onetime" # -------------------------------------------------------------------------- # Validate selection and allow command-line override # -------------------------------------------------------------------------- case "$RUN_MODE_SELECTION" in "watchdog"|"onetime") RUN_MODE="$RUN_MODE_SELECTION" ;; "") logger -t KPNTV "ERROR: No run mode selected. Please uncomment one RUN_MODE_SELECTION line." exit 1 ;; *) logger -t KPNTV "ERROR: Invalid RUN_MODE_SELECTION value: $RUN_MODE_SELECTION" exit 1 ;; es # Allow CLI override (e.g., ./KPNTV watchdog) [ -n "$1" ] && RUN_MODE="$1" # -------------------------------------------------------------------------- # Function: Stop all mcpd processes if needed and restart clean one # -------------------------------------------------------------------------- clean_restart_mcpd() { good_pid=$(ps | grep "[m]cpd /jffs/configs/mcpd.conf" | awk '{print $1}') all_pids=$(ps | grep "[m]cpd" | awk '{print $1}') pid_count=$(echo "$all_pids" | wc -l) if [ "$pid_count" -gt 1 ]; then logger -t KPNTV "Multiple mcpd processes detected — restarting clean" for pid in $all_pids; do logger -t KPNTV "Killing mcpd PID $pid" kill -9 "$pid" sleep 1 done logger -t KPNTV "Starting clean mcpd with /jffs/configs/mcpd.conf" /bin/mcpd /jffs/configs/mcpd.conf elif [ -z "$good_pid" ]; then logger -t KPNTV "No valid mcpd running — starting clean" /bin/mcpd /jffs/configs/mcpd.conf else logger -t KPNTV "Correct mcpd already running (PID $good_pid), no action needed" fi } # -------------------------------------------------------------------------- # Mode: Watchdog — runs every 2 minutes forever # -------------------------------------------------------------------------- if [ "$RUN_MODE" = "watchdog" ]; then logger -t KPNTV "Watchdog mode enabled: checking every 2 minutes" while true; do sleep 120 clean_restart_mcpd done & # -------------------------------------------------------------------------- # Mode: Onetime — run once after boot delay # -------------------------------------------------------------------------- elif [ "$RUN_MODE" = "onetime" ]; then logger -t KPNTV "One-time mode enabled: waiting 180 seconds" sleep 180 clean_restart_mcpd # -------------------------------------------------------------------------- # Fallback: invalid mode # -------------------------------------------------------------------------- else logger -t KPNTV "ERROR: Unknown run mode: $RUN_MODE — valid options: watchdog, onetime" exit 1 fi
* Het wacht op de achtergrond 2 minuten om zeker te zijn dat de router klaar is met opstarten.
* Vervolgens kijkt het welke instances er van mcpd draaien en onthoudt het PID nummer
Bovenaan het script kun je kiezen of je wilt dat het KPNTV script op de achtergrond blijft monitoren (watchdog), of dat het eenmalig (onetime) tijdens het opstarten van de router wordt uitgevoerd.
Via cli kun je het script ook opstarten met argument /watchdog of /onetime om tussen de twee te kiezen. Indien er geen argument gebruikt wordt, dan start het op met de default gekozen in het script bestand.
code:
1 2 3 4 5 6 # -------------------------------------------------------------------------- #RUN_MODE="watchdog" # Option 1: Continuous watchdog loop RUN_MODE="onetime" # Option 2: One-time delayed execution # --------------------------------------------------------------------------
Resultaat is dat nu wel de automatisch door de firmware gestartte service mcpd wordt afgesloten en er dus niet twee conflicterende versies van mcpd tegelijkertijd draaien.
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben en anders was het een leuk projectje voor mijn eigen ontwikkeling
Na weer 2 uur lopen kloten (igmp versies, met AI van alles geprobeerd, andere kabels, andere/geen switches, etc) met multicast heb ik het opgegeven. Werkelijk alles geprobeerd (behalve het aangepaste script van @RaccoonNL, dat was me net te onduidelijk (en ik heb zelf een RT-BE88U, dus misschien is dat ook weer iets anders).
Mijn vraag is nu vooral: ik heb in de instellingen van de KPN box gewoon "Unicast" aangezet ("selecteer dit als je problemen ervaart met live tv kijken", dat klinkt ook al alsof het niet een hele stabiele techniek is, maar dat terzijde). Wat is nu feitelijk het verschil tussen unicast en multicast? Beeldkwaliteit? Ik zie niet echt verschil (maar goed, mijn vrouw is de enige die tv kijkt, dus het interesseert mij weinig, ik wil gewoon dat het altijd werkt).
Mijn vraag is nu vooral: ik heb in de instellingen van de KPN box gewoon "Unicast" aangezet ("selecteer dit als je problemen ervaart met live tv kijken", dat klinkt ook al alsof het niet een hele stabiele techniek is, maar dat terzijde). Wat is nu feitelijk het verschil tussen unicast en multicast? Beeldkwaliteit? Ik zie niet echt verschil (maar goed, mijn vrouw is de enige die tv kijkt, dus het interesseert mij weinig, ik wil gewoon dat het altijd werkt).
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Exact wat je zegt, de beeldkwaliteit. Bitrate bij Unicast is is ca 7Mbit en bij de gangbare zenders op multicast 14 Mbit.spaceboy schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:03:
Na weer 2 uur lopen kloten (igmp versies, met AI van alles geprobeerd, andere kabels, andere/geen switches, etc) met multicast heb ik het opgegeven. Werkelijk alles geprobeerd (behalve het aangepaste script van @RaccoonNL, dat was me net te onduidelijk (en ik heb zelf een RT-BE88U, dus misschien is dat ook weer iets anders).
Terugkijken is standaard al Unicast, dus het heeft alleen betrekking op die paar programma's die je perse live wil zien
[ Voor 5% gewijzigd door mad-dog op 21-07-2025 11:08 ]
Ah perfect. Dank je. Als dat alles is, dan is mijn probleem opgelost.mad-dog schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:06:
[...]
Exact wat je zegt, de beeldkwaliteit. Bitrate bij Unicast is is ca 7Mbit en bij de gangbare zenders op multicast 14 Mbit
Voelt wel ergens wel een beetje jammer om niet optimaal van de techniek gebruik te maken, maar als mijn vrouw niet klaagt over de beeldkwaliteit, dan stop ik ook met klooien.
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Goedendag allemaal.
Het gaat waarschijnlijk na 11 jaar wachten nu eindelijk gebeuren ik krijg glasvezel en enigszins noodgedwongen van KPN (omdat zei de aanleg doen).
Nu heb ik al jaren een AX86U Pro met custom merlin erop en vroeg mij af ik heb een abo met IPTV maar ga IPTV NIET gebruiken ik ga de app gebruiken via een google TV streamer.
Moet ik om de KPN verbinding direct vanaf het ONT in mijn ASUS router te gebruiken alsnog de gehele handleiding doorlopen?
Of kan ik gewoon het KPN profiel gebruiken en verder niks instellen gezien ik geen gebruik ga maken van telefonie of IPTV?
p.s. ik gebruik ook een 2,5g usb naar ethernet adapter zodat ik 2 x 2,5g ethernet poorten heb hiervan wil ik een poort gebruiken voor de kabel die uit het ONT komt en dan de uitgaande poort door naar de rest van mijn netwerk (welke bestaat uit meerdere 2,5g switches)
Het gaat waarschijnlijk na 11 jaar wachten nu eindelijk gebeuren ik krijg glasvezel en enigszins noodgedwongen van KPN (omdat zei de aanleg doen).
Nu heb ik al jaren een AX86U Pro met custom merlin erop en vroeg mij af ik heb een abo met IPTV maar ga IPTV NIET gebruiken ik ga de app gebruiken via een google TV streamer.
Moet ik om de KPN verbinding direct vanaf het ONT in mijn ASUS router te gebruiken alsnog de gehele handleiding doorlopen?
Of kan ik gewoon het KPN profiel gebruiken en verder niks instellen gezien ik geen gebruik ga maken van telefonie of IPTV?
p.s. ik gebruik ook een 2,5g usb naar ethernet adapter zodat ik 2 x 2,5g ethernet poorten heb hiervan wil ik een poort gebruiken voor de kabel die uit het ONT komt en dan de uitgaande poort door naar de rest van mijn netwerk (welke bestaat uit meerdere 2,5g switches)
[ Voor 18% gewijzigd door copywizard op 21-07-2025 12:54 ]
AMD Ryzen 5800X3D, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4
Je moet nog steeds bij het IPTV stukje in de router instellen dat internet op VLAN 6 zit. Meer niet in dit geval.copywizard schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:51:
[..]
Welkom op het KPN netwerk. Ik ben ook nu een paar maanden over (sinds 30 jaar Ziggo ofzo). Maar wees gewaarschuwd: ik dacht eerst ook alles met de app (mobiel of de app op je smarttv) te gaan doen, maar ik vind het echt een gruwel. Minstens 2x per week opnieuw inloggen dan dan ook zeker 50% kans op een pincode die niet juist is (waardoor het pas na een uur weer automatisch werkt ofzo).copywizard schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:51:
Goedendag allemaal.
Ik vind in dit forum niet heel veel gelijke verhalen, dus zal misschien aan mij liggen, maar ik heb echt redelijk veel ge-expirimenteerd (met een iets anders Asus trouwens) en ben sinds vanmorgen dolblij dat ik bijv. multicast heb uitgezet en gewoon stabiele tv heb. Ik hou ook niet extra kastjes en zou 't liefst gewoon de app gebruiken, maar ik vind het geen succes. Het kán. Maar daar houdt het mee op. Als je de stabiliteit van Ziggo (ik had daar ook geen kastje, maar gewoon coax-tv) gewend bent is KPN 10 stappen terug. Qua internet is het echt prima, maar tv is shit. Succes!
Dankjewel voor de waarschuwing ikzelf heb hier bij ziggo ook wel een beetje last van soms maar wij zijn dus al gewend om te kijken via de app van ziggo en hebben al jaren geen los kastje meer daarvoor.spaceboy schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:09:
[...]
Welkom op het KPN netwerk. Ik ben ook nu een paar maanden over (sinds 30 jaar Ziggo ofzo). Maar wees gewaarschuwd: ik dacht eerst ook alles met de app (mobiel of de app op je smarttv) te gaan doen, maar ik vind het echt een gruwel. Minstens 2x per week opnieuw inloggen dan dan ook zeker 50% kans op een pincode die niet juist is (waardoor het pas na een uur weer automatisch werkt ofzo).
Ik vind in dit forum niet heel veel gelijke verhalen, dus zal misschien aan mij liggen, maar ik heb echt redelijk veel ge-expirimenteerd (met een iets anders Asus trouwens) en ben sinds vanmorgen dolblij dat ik bijv. multicast heb uitgezet en gewoon stabiele tv heb. Ik hou ook niet extra kastjes en zou 't liefst gewoon de app gebruiken, maar ik vind het geen succes. Het kán. Maar daar houdt het mee op. Als je de stabiliteit van Ziggo (ik had daar ook geen kastje, maar gewoon coax-tv) gewend bent is KPN 10 stappen terug. Qua internet is het echt prima, maar tv is shit. Succes!
Ik laat het je tegen die tijd weten hoe het bevalt.
Super bedankt dat scheelt een boel!Wildfire schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:44:
[...]
Je moet nog steeds bij het IPTV stukje in de router instellen dat internet op VLAN 6 zit. Meer niet in dit geval.
Ik zie al wel dat die USB ethernet adapter roet in het eten gaat gooien ben ik bang want die wordt namelijk gezien onder internet settings als een USB modem (GSM/UMTS/LTE) en dus kan ik hier geen PPPoE kiezen.
Ik zal moeten kijken of ik deze poort als uitgang kan gebruiken ipv van ingang?
[ Voor 8% gewijzigd door copywizard op 21-07-2025 15:50 ]
AMD Ryzen 5800X3D, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4
Wilt iemand iets checken?
Ik had tot recent multicast tv via KPN TV+. Er staat dan tijdens het live kijken van een zender rechtsonder LIVE. Sinds vandaag is dat nu Live.
Echter zie geen verschil in kwaliteit, is er iets aangepast? Hoe weet ik of het nu uni- of multicast aan het kijken ben?
Ik had tot recent multicast tv via KPN TV+. Er staat dan tijdens het live kijken van een zender rechtsonder LIVE. Sinds vandaag is dat nu Live.
Echter zie geen verschil in kwaliteit, is er iets aangepast? Hoe weet ik of het nu uni- of multicast aan het kijken ben?
Je geeft eigenlijk zelf al antwoord. Er staat nu Live en dus kijk je unicast.
Je zou de tv+ een herstart kunnen geven (poosje spanningsloos maken) maar jij hebt geen VLAN 4.
Het is daarom moeilijk te verklaren waarom je in eerste instantie wel multicast had.
Het kan zijn dat de box de kluts een beetje kwijt was en daarom LIVE liet zien.
Dat zou ook verklaren waarom je het verschil niet ziet.
PS. Maandag heb ik de TV+ box een reset gegeven via de software.
Dat was omdat op kanaal 250 de nieuwe BBC NL+ app bij ons niet automatisch tevoorschijn kwam.
Daarna wel. Misschien is jouw box op afstand gereset om deze reden.
Je zou de tv+ een herstart kunnen geven (poosje spanningsloos maken) maar jij hebt geen VLAN 4.
Het is daarom moeilijk te verklaren waarom je in eerste instantie wel multicast had.
Dat was omdat op kanaal 250 de nieuwe BBC NL+ app bij ons niet automatisch tevoorschijn kwam.
[ Voor 22% gewijzigd door Tonne2016 op 23-07-2025 15:49 ]
Wellicht...update wel als het wordt aangepast. Begin nu het verschil wel te merken/zien. Het kan ook verbeelding zijn.Tonne2016 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:44:
Je geeft eigenlijk zelf al antwoord. Er staat nu Live en dus kijk je unicast.
[ Voor 4% gewijzigd door cl0udrado op 23-07-2025 21:46 ]
Hoi Spaceboy,spaceboy schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:03:
Wat mijn script doet staat uitgelegd onder mijn post.
Je kunt dit heel eenvoudig controleren bij je eigen router door in te loggen via ssh terminal.
Het probleem ontstaat namelijk doordat de mcpd (master control program deamon) tijdens het booten van de router automatisch opstart, zonder gebruik te maken van de juiste configuratie.die in het mcpd.conf bestand staan uit de handleiding.
Het script in de handleiding gebruikt het commando killall, maar dit werkt niet bij de nieuwste Merlin versies, vandaar dat kill -9 gebruikt moet worden (een harde kill).
Als je inlogt via ssh en intypt
code:
dan zie je alle mcpd processen die op dat moment draaien. In jouw geval zullen dat er twee zijn, eentje met en eentje zonder /jffs/configs/mcpd.conf argument.1
| ps | grep [m]cpd |
Doordat je twee processen van mcpd hebt draaien raakt de router in de war en doet je multicast het niet.
Gr, en succes,
RaccoonNL
Thanks, fijne uitleg ook even! Ik ga er tóch nog even naar kijken later. Dank je!RaccoonNL schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:46:
[...]
Hoi Spaceboy,
Wat mijn script doet staat uitgelegd onder mijn post.
Je kunt dit heel eenvoudig controleren bij je eigen router door in te loggen via ssh terminal.
Het probleem ontstaat namelijk doordat de mcpd (master control program deamon) tijdens het booten van de router automatisch opstart, zonder gebruik te maken van de juiste configuratie.die in het mcpd.conf bestand staan uit de handleiding.
Het script in de handleiding gebruikt het commando killall, maar dit werkt niet bij de nieuwste Merlin versies, vandaar dat kill -9 gebruikt moet worden (een harde kill).
Als je inlogt via ssh en intyptcode:dan zie je alle mcpd processen die op dat moment draaien. In jouw geval zullen dat er twee zijn, eentje met en eentje zonder /jffs/configs/mcpd.conf argument.
1 ps | grep [m]cpd
Doordat je twee processen van mcpd hebt draaien raakt de router in de war en doet je multicast het niet.
Gr, en succes,
RaccoonNL
Ik heb het script aangepast. Er stonden wat logica foutjes in. In mijn volgende post zet ik de nieuwe verbeterde versie van het script.spaceboy schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:07:
[...]
Thanks, fijne uitleg ook even! Ik ga er tóch nog even naar kijken later. Dank je!
Nieuwe verbeterde versie van het script:
Ik ben ook nog bezig met het maken van een webui, zodat je via de webinterface van je router de instellingen van het script kunt aanpassen. Mocht daar ook interesse voor zijn zal ik dat ook t.z.t ook uploaden.
Ik ben ook nog bezig met het maken van een webui, zodat je via de webinterface van je router de instellingen van het script kunt aanpassen. Mocht daar ook interesse voor zijn zal ik dat ook t.z.t ook uploaden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
| #!/bin/sh export PATH="/opt/bin:/opt/sbin:$PATH" exec >> /jffs/scripts/kpntv.log 2>&1 # ========================================================================== # KPNTV: Enforce custom mcpd startup for KPN IPTV (Asuswrt-Merlin) # # USAGE: # ./KPNTV ? Uses the default mode (set below) # ./KPNTV watchdog ? Force watchdog mode (every 2 min) # ./KPNTV onetime ? Run once after 180s delay # # CONFIGURATION: # Uncomment ONLY ONE of the lines below to select the default mode: # ========================================================================== #RUN_MODE_SELECTION="watchdog" RUN_MODE_SELECTION="onetime" # -------------------------------------------------------------------------- # Validate selection and allow command-line override # -------------------------------------------------------------------------- case "$RUN_MODE_SELECTION" in "watchdog"|"onetime") RUN_MODE="$RUN_MODE_SELECTION" ;; "") logger -t KPNTV "ERROR: No run mode selected. Please uncomment one RUN_MODE_SELECTION line." exit 1 ;; *) logger -t KPNTV "ERROR: Invalid RUN_MODE_SELECTION value: $RUN_MODE_SELECTION" exit 1 ;; esac # Allow CLI override (e.g., ./KPNTV watchdog) [ -n "$1" ] && RUN_MODE="$1" # -------------------------------------------------------------------------- # Function: Stop all mcpd processes if needed and restart clean one # -------------------------------------------------------------------------- clean_restart_mcpd() { all_pids=$(pgrep mcpd) good_pid=$(ps | grep "[m]cpd /jffs/configs/mcpd.conf" | awk '{print $1}') pid_count=$(echo "$all_pids" | wc -w) if [ "$pid_count" -eq 0 ]; then logger -t KPNTV "No mcpd process found – starting clean" /bin/mcpd /jffs/configs/mcpd.conf elif [ "$pid_count" -gt 1 ]; then logger -t KPNTV "Multiple mcpd processes detected – restarting clean" for pid in $all_pids; do logger -t KPNTV "Killing mcpd PID $pid" kill -9 "$pid" sleep 1 done logger -t KPNTV "Starting clean mcpd" /bin/mcpd /jffs/configs/mcpd.conf elif [ -z "$good_pid" ]; then logger -t KPNTV "Invalid mcpd instance running – restarting clean" kill -9 $all_pids sleep 1 /bin/mcpd /jffs/configs/mcpd.conf else logger -t KPNTV "Valid mcpd instance already running – no action" fi } # -------------------------------------------------------------------------- # Mode: Watchdog — runs every 2 minutes forever # -------------------------------------------------------------------------- if [ "$RUN_MODE" = "watchdog" ]; then logger -t KPNTV "Watchdog mode enabled: checking every 2 minutes" while true; do sleep 120 clean_restart_mcpd done & # -------------------------------------------------------------------------- # Mode: Onetime — run once after boot delay # -------------------------------------------------------------------------- elif [ "$RUN_MODE" = "onetime" ]; then logger -t KPNTV "One-time mode enabled: waiting 180 seconds" sleep 180 clean_restart_mcpd logger -t KPNTV "onetime mode complete – script exiting" exit 0 # -------------------------------------------------------------------------- # Fallback: invalid mode # -------------------------------------------------------------------------- else logger -t KPNTV "ERROR: Unknown run mode: $RUN_MODE — valid options: watchdog, onetime" exit 1 fi |
Hallo,
Ik heb een paar jaar terug van deze handleiding gebruik gemaakt op de custom scipts op mijn ASUS GT-AX11000 modem te zetten om deze te gebruiken met mijn KPN glasvezet abbo + IPTV. (ARRIS VIP 502 kastjes)
Nu heb ik mijn abbonement omgezet naar de nieuwe variant van KPN incl. KPN TV+.
Hierbij krijg ik nieuwe kastjes die zover ik weet met een ander protocol werken dan die ARRIS VIP kastjes. (geen custom scipts meer nodig dacht ik??)
Klopt dit? en if so, moet ik de custom scripts nu weer verwijderen om KPN TV+ werkend te krijgen en hoe doe ik dit?
Alvast bedankt!!
Ik heb een paar jaar terug van deze handleiding gebruik gemaakt op de custom scipts op mijn ASUS GT-AX11000 modem te zetten om deze te gebruiken met mijn KPN glasvezet abbo + IPTV. (ARRIS VIP 502 kastjes)
Hierbij krijg ik nieuwe kastjes die zover ik weet met een ander protocol werken dan die ARRIS VIP kastjes. (geen custom scipts meer nodig dacht ik??)
Klopt dit? en if so, moet ik de custom scripts nu weer verwijderen om KPN TV+ werkend te krijgen en hoe doe ik dit?
Alvast bedankt!!
De TV+ werkt ook met Unicast, echter wel met lagere bitrate. Je kunt het script gewoon laten lopen, zodat je op de beste kwaliteit kan kijken.Childofbodom schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:32:
Hallo,
Alvast bedankt!!
OK, to be sure (sorry voor de N00bness):mad-dog schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:44:
[...]
De TV+ werkt ook met Unicast, echter wel met lagere bitrate. Je kunt het script gewoon laten lopen, zodat je op de beste kwaliteit kan kijken.
- met het script krijg ik Multicast signaal op de KPNTV+ kastjes en mn eigen Asus modem = Hoogste Bitrate
- zonder scripts zal dit met eigen modem Unicast zijn = Lagere Bitrate
Klopt dat?
En kan ik op een of andere manier op die TV kastjes verifieren of ik Uni of Multicast binnenkrijg?
Alvast Bedankt!
Als je livetv kijkt moet het woord live volledig in hoofdletters zien, niet alleen de LChildofbodom schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:43:
[...]
OK, to be sure (sorry voor de N00bness):
- MET het script krijg ik Multicast signaal op de KPNTV+ kastjes en mn eigen Asus modem = Hoogste Bitrate
- ZONDER scripts zal dit met eigen modem Unicast zijn = Lagere Bitrate
Klopt dat?
En kan ik op een of andere manier op die TV kastjes verifieren of ik Uni of Multicast binnenkrijg?
Alvast Bedankt!
Ok thnx, krijg morgen de KPN+ kastjes binnen om mn ouder arris vip kastjes te vervangen.mad-dog schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:16:
[...]
Als je livetv kijkt moet het woord live volledig in hoofdletters zien, niet alleen de L
Oeps dan zonder caps voor de prikkelarme kermis.
[ Voor 14% gewijzigd door Childofbodom op 12-08-2025 07:43 ]
Heeft iemand suggesties welk modem supported door Merlin op dit moment een goede vervanger is voor de Experiabox 12 van KPN? Zijn dat de RT-BE versies met WiFi 7?
Dat lijkt mij wel. Het is de nieuwste serie en ik ben ook van plan om mijn oude te gaan vervangen door een RT-BE86U. Alhoewel dat laatste natuurlijk niet doorslaggevend is.
Wel fijn zijn de 10 Gb WAN-poort plus 4 x 2.5 Gb LAN poorten.
Maar die RT-BE serie lijkt mij momenteel dé vervanger van eerdere series.
Wel fijn zijn de 10 Gb WAN-poort plus 4 x 2.5 Gb LAN poorten.
Maar die RT-BE serie lijkt mij momenteel dé vervanger van eerdere series.
Zelf maak ik sinds een maandje of twee gebruik van de RT-BE92U. Ben er tevreden over. Heeft WiFi 7, 10 GB WAN poort en de LAN poorten zijn ieder 2,5 GB net als de 86U. Daarnaast wilde ik de router ophangen. En dat kunnen tegenwoordig niet veel Asus modellen meer.
Heb je ook TV van KPN en zo ja welk script heb ik nodig naast Merlin ?FF1987 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:59:
Zelf maak ik sinds een maandje of twee gebruik van de RT-BE92U. Ben er tevreden over. Heeft WiFi 7, 10 GB wan poort en de LAN poorten zijn ieder 2,5 GB net als de 86U. Daarnaast wilde ik de router ophangen. En dat kunnen tegenwoordig niet veel Asus modellen meer.
Wil graag ook mijn Asus upgraden en heb ook de be92u op het oog.
Maak geen gebruik van TV van KPN, maar van Canal+. Dus ik heb daar helaas niks voor ingesteld.HRJ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:56:
[...]
Heb je ook TV van KPN en zo ja welk script heb ik nodig naast Merlin ?
Wil graag ook mijn Asus upgraden en heb ook de be92u op het oog.
Klopt. Die had ik ook bekeken maar die heeft, in tegenstelling tot de 86, geen twee USB-poorten.FF1987 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:59:
Zelf maak ik sinds een maandje of twee gebruik van de RT-BE92U. Ben er tevreden over. Heeft WiFi 7, 10 GB WAN poort en de LAN poorten zijn ieder 2,5 GB net als de 86U. Daarnaast wilde ik de router ophangen. En dat kunnen tegenwoordig niet veel Asus modellen meer.
En die gebruik ik nu juist allebei.
Wij wonen gelukkig zo dat de (nu nog) RT-AC86U in de meterkat kan staan op een plankje.
Daarmee is de gehele benedenverdieping voorzien van goede Wifi.
Boven heb ik een switch met daarop mijn beide PC's en een RT-AC68U als AImesh AP.
Daarmee is de bovenverdieping, zowel als de achtertuin, ook voorzien.
Deze combi heb ik al een jaar of tien(?) in gebruik. Eerder ook bij andere providers.
Die gebruik ik dan weer niet. Maar goed dat er verschillende modellen zijn.Tonne2016 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:46:
[...]
Klopt. Die had ik ook bekeken maar die heeft, in tegenstelling tot de 86, geen twee USB-poorten.
En die gebruik ik nu juist allebei.
Wij wonen gelukkig zo dat de (nu nog) RT-AC86U in de meterkat kan staan op een plankje.
Daarmee is de gehele benedenverdieping voorzien van goede Wifi.
Boven heb ik een switch met daarop mijn beide PC's en een RT-AC68U als AImesh AP.
Daarmee is de bovenverdieping, zowel als de achtertuin, ook voorzien.
Deze combi heb ik al een jaar of tien(?) in gebruik. Eerder ook bij andere providers.
Maak daarnaast ook gebruik van AiMesh. Op het moment heb ik 4 RT-AC67U AP's bekabeld aangesloten. Één daarvan was eerder nog de main router. Maar er kwamen geen updates meer voor uit. En werkte met bepaalde instellingen niet geheel vlekkeloos met KPN. Met de nieuwe router voor de andere AP's werkt het nu prima. WiFi 7 wordt alleen niet op de andere AP's uitgezonden. Mooi excuus om ze in de toekomst een keer te vervangen. Wel fijn dat dit zo mogelijk is. Het netwerk apparatuur kan hierdoor in stappen worden geüpgraded.
Ik heb net een ASUS ROG Rapture GT-BE98 gekocht. Ik lees hier op de forum dat de scripts die hier zijn geleverd niet werken ook niet met de merlin alternatief (gluiton?). Ik heb het met een oudere versie van de ASUS router gedaan en dat ging goed. Maar ik ben benieuwd of hier iemand success heeft gehad. Ik zag dat een mede tweaker success heeft gehad maar niet welke stappen nodig waren.
Hallo RaccoonNL,RaccoonNL schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:23:Multicast i.c.m. Merlin 3006
-----EDIT----
Script KPNTV aangepast zodat watchdog functie niet elke 2 min de tv stream onderbreekt.
Beste mede tweakers,
code:
1 2 # Run custom KPNTV script located at /jffs/scripts /jffs/scripts/KPNTV &
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 #!/bin/sh # ========================================================================== # KPNTV: Enforce custom mcpd startup for KPN IPTV (Asuswrt-Merlin) # # USAGE: # ./KPNTV → Uses the default mode (set below) # ./KPNTV watchdog → Force watchdog mode (every 2 min) # ./KPNTV onetime → Run once after 180s delay # # CONFIGURATION: # Uncomment ONLY ONE of the lines below to select the default mode: # ========================================================================== #RUN_MODE_SELECTION="watchdog" RUN_MODE_SELECTION="onetime" # -------------------------------------------------------------------------- # Validate selection and allow command-line override # -------------------------------------------------------------------------- case "$RUN_MODE_SELECTION" in "watchdog"|"onetime") RUN_MODE="$RUN_MODE_SELECTION" ;; "") logger -t KPNTV "ERROR: No run mode selected. Please uncomment one RUN_MODE_SELECTION line." exit 1 ;; *) logger -t KPNTV "ERROR: Invalid RUN_MODE_SELECTION value: $RUN_MODE_SELECTION" exit 1 ;; es # Allow CLI override (e.g., ./KPNTV watchdog) [ -n "$1" ] && RUN_MODE="$1" # -------------------------------------------------------------------------- # Function: Stop all mcpd processes if needed and restart clean one # -------------------------------------------------------------------------- clean_restart_mcpd() { good_pid=$(ps | grep "[m]cpd /jffs/configs/mcpd.conf" | awk '{print $1}') all_pids=$(ps | grep "[m]cpd" | awk '{print $1}') pid_count=$(echo "$all_pids" | wc -l) if [ "$pid_count" -gt 1 ]; then logger -t KPNTV "Multiple mcpd processes detected — restarting clean" for pid in $all_pids; do logger -t KPNTV "Killing mcpd PID $pid" kill -9 "$pid" sleep 1 done logger -t KPNTV "Starting clean mcpd with /jffs/configs/mcpd.conf" /bin/mcpd /jffs/configs/mcpd.conf elif [ -z "$good_pid" ]; then logger -t KPNTV "No valid mcpd running — starting clean" /bin/mcpd /jffs/configs/mcpd.conf else logger -t KPNTV "Correct mcpd already running (PID $good_pid), no action needed" fi } # -------------------------------------------------------------------------- # Mode: Watchdog — runs every 2 minutes forever # -------------------------------------------------------------------------- if [ "$RUN_MODE" = "watchdog" ]; then logger -t KPNTV "Watchdog mode enabled: checking every 2 minutes" while true; do sleep 120 clean_restart_mcpd done & # -------------------------------------------------------------------------- # Mode: Onetime — run once after boot delay # -------------------------------------------------------------------------- elif [ "$RUN_MODE" = "onetime" ]; then logger -t KPNTV "One-time mode enabled: waiting 180 seconds" sleep 180 clean_restart_mcpd # -------------------------------------------------------------------------- # Fallback: invalid mode # -------------------------------------------------------------------------- else logger -t KPNTV "ERROR: Unknown run mode: $RUN_MODE — valid options: watchdog, onetime" exit 1 fi
code:
1 2 3 4 5 6 # -------------------------------------------------------------------------- #RUN_MODE="watchdog" # Option 1: Continuous watchdog loop RUN_MODE="onetime" # Option 2: One-time delayed execution # --------------------------------------------------------------------------
ik loop na overstap van de AX88U naar de BE88U ook tegen het multicast probleem aan en inderdaad start MCPD dubbel op. Prima oplossing dat KPN script, maar toch nog 1 vraagje: Je geeft aan het MCPD deel uit het WAN0-connected script de MCPD regels te hebben gehaald en in Services Start de opstart instructie voor het KPN script te hebben gezet. Alleen services start komt zover ik zie niet voor (ook niet in de handleiding versie 5.6). Is dat dan een nieuw script of heet het inmiddels anders?
Sorry voor de late reactie, ik krijg geen meldingen binnen blijkbaar.paefi schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:18:
[...]
Hallo RaccoonNL,
ik loop na overstap van de AX88U naar de BE88U ook tegen het multicast probleem aan en inderdaad start MCPD dubbel op. Prima oplossing dat KPN script, maar toch nog 1 vraagje: Je geeft aan het MCPD deel uit het WAN0-connected script de MCPD regels te hebben gehaald en in Services Start de opstart instructie voor het KPN script te hebben gezet. Alleen services start komt zover ik zie niet voor (ook niet in de handleiding versie 5.6). Is dat dan een nieuw script of heet het inmiddels anders?
Wat betreft het script services-start, ik was er vanuit gegaan dat die standaard op de router staat.
Indien je die niet hebt kun je met bijvoorbeeld notepad++ het bestand zelf maken en dan opslaan zonder bestandsextensie ( dus niet .txt of dergelijk).
In het bestand plaats je de volgende regels:
code:
1
2
| # Running KPNTV script in the background /jffs/scripts/KPNTV & |
Dit start automatisch het KPNTV script op de achtergrond op.
Het script sla je op de router op in /jffs/scripts met 0755 rechten. Met winscp kun je dit makkelijk doen of via CLI:
code:
1
| chmod 755 /jffs/scripts/KPNTV |
Ik hoop dat het lukt, ik zal het forum de komende dagen wat beter in de gaten houden voor eventuele vragen.
Gr, RaccoonNL
Had al zo'n vermoeden. Toch enorm bedankt, met dat extra script werkt het prima en is er maar een instantie van MCPD actief.RaccoonNL schreef op donderdag 11 september 2025 @ 00:12:
[...]
Sorry voor de late reactie, ik krijg geen meldingen binnen blijkbaar.
Wat betreft het script services-start, ik was er vanuit gegaan dat die standaard op de router staat.
Indien je die niet hebt kun je met bijvoorbeeld notepad++ het bestand zelf maken en dan opslaan zonder bestandsextensie ( dus niet .txt of dergelijk).
In het bestand plaats je de volgende regels:
code:
1 2 # Running KPNTV script in the background /jffs/scripts/KPNTV &
Dit start automatisch het KPNTV script op de achtergrond op.
Het script sla je op de router op in /jffs/scripts met 0755 rechten. Met winscp kun je dit makkelijk doen of via CLI:
code:
1 chmod 755 /jffs/scripts/KPNTV
Ik hoop dat het lukt, ik zal het forum de komende dagen wat beter in de gaten houden voor eventuele vragen.
Gr, RaccoonNL
Grtz, Paefi
Fijn dat het gelukt is.paefi schreef op donderdag 11 september 2025 @ 03:00:
[...]
Had al zo'n vermoeden. Toch enorm bedankt, met dat extra script werkt het prima en is er maar een instantie van MCPD actief.![]()
Grtz, Paefi
Let op:
Vernieuwde handleiding te vinden in: leroy98ecker in "[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken"
Vernieuwde handleiding te vinden in: leroy98ecker in "[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken"