PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Maar wel parkeerautomaten, wc-toegangspoorten, drank/snoepautomaten ga zo maar door, allemaal bedragen van 5-15 euro (de wc is zelfs 50-70 cent). Bij de AH to Go is het zelfs normaal dat je een blikje cola of een banaan bij de zelfscanner met pin betaalt. Hoeveel overhead zou dat wel niet geven? Ik geloof er niks van dat dit op het punt van overhead een probleem zou zijn, het is gewoon geldbesparing van de laadpaalboer die wacht totdat het normaal wordt om het aan te bieden.Blokker_1999 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:59:
Dat de betaling weken later gebeurd is toch niet vreemd? Je hebt het over kleine bedragen. Die wil je als bedrijf echt niet allemaal individueel gaan verrekenen met de klant. De administratieve overhead daarvan wordt simpelweg te groot. Ja, ook in deze digitale tijden is er administratieve overhead. En elke verwerking van die betaling kost ook geld. Direct ook de reden waarom je zo weinig laadpalen ziet met geïntegreerde betaalterminal.
De traffic per pinautomaten is bij genoemde voorbeelden veel hoger. Het is niet de transactiekosten die te duur maken maar juist die initiële investering, onderhoud en verbinding.Lekkere Kwal schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:48:
[...]
Maar wel parkeerautomaten, wc-toegangspoorten, drank/snoepautomaten ga zo maar door, allemaal bedragen van 5-15 euro (de wc is zelfs 50-70 cent). Bij de AH to Go is het zelfs normaal dat je een blikje cola of een banaan bij de zelfscanner met pin betaalt. Hoeveel overhead zou dat wel niet geven? Ik geloof er niks van dat dit op het punt van overhead een probleem zou zijn, het is gewoon geldbesparing van de laadpaalboer die wacht totdat het normaal wordt om het aan te bieden.
Het gaat me niet om de effectieve uit/betaling maar om het zichtbaar maken van de verrekening.Blokker_1999 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:59:
Dat de betaling weken later gebeurd is toch niet vreemd? Je hebt het over kleine bedragen. Die wil je als bedrijf echt niet allemaal individueel gaan verrekenen met de klant. De administratieve overhead daarvan wordt simpelweg te groot. Ja, ook in deze digitale tijden is er administratieve overhead. En elke verwerking van die betaling kost ook geld. Direct ook de reden waarom je zo weinig laadpalen ziet met geïntegreerde betaalterminal.
Fossiele pompen slagen er al jaren in om bij afname van de brandstof op het display de kost en hoeveelheid van je afname te laten zien maar het totaal digitaal gebeuren van AC elektriciteit laden gebeurt (met uitzondering van snelladers) volledig blind? Vier tot zes weken later zie je dan wat je op dat ogenblik hebt afgenomen en wat er werd aangerekend.
Wat betreft het aanrekenen door het bedrijf is het net omgekeerd (toch in mijn situatie):
- De laadpaalindustrie kan me maar één keer per maand een overzicht geven (van tot zes weken geleden afgenomen stroom) van laadsessies en de kostprijs daarvan.
- Mijn bedrijf, zoals ik al zei, laat me al on the fly weten hoeveel ik thuis* aan het laden ben en onmiddellijk na het afsluiten van de laadsessie staat de afrekening in € erbij. Dag na dag, sessie na sessie.
Dat is gewoon een script in de software hoor, geen hogere wiskunde.
Dus de fossiele brandstofindustrie heeft geen overhead kosten? En mijn bedrijf kan de overhead kosten goed maken omdat ze een grotere laadomzet hebben dan de laadpalen langs de openbare weg?

Aan ieder pompstation kan je daarenboven al decennia lang, bijna wereldwijd, je afname betalen met één pas (je pinkaart). Maar nee, we vinden het volstrekt te verantwoorden en normaal dat in de moderne versie men zich moet "behelpen" met een reeks pasjes (en hopen dat één ervan het doet) en er blind op vertrouwen dat de afname en verrekening weken later correct zal verlopen.
* en het is heus geen eenmansbedrijf.
[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 23-07-2019 12:20 ]
Op de uitbetaling maar toch niet op het zichbaar maken van de afrekening per laadsessie? (hoop ik).daemonix schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:25:
Thuisladen: we krijgen rond de 100-200 euro per maand terug, maar daar moet je dan wel 2 maanden op wachten.
Wordt niet zichtbaar. Pas na een maand krijg ik een overzicht, en dan volgt de uitbetaling een maand later. (Newmotion, App levert een niet-stoppend draaiding).IvoB2 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:10:
[...]
Op de uitbetaling maar toch niet op het zichbaar maken van de afrekening per laadsessie? (hoop ik).
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Hier kan je dat op je pc of smartphone gewoon opvolgen. Ook de laadsessie van de laadpaal kan via de pc of phone gestart, onderbroken, gestopt worden. Eveneens het ontgrendelen van de vaste laadkabel van de paal.
Deze sessies worden beheerd door de werknemer die vervolgens één of meerdere familieleden toegang kan verlenen tot de applicatie om zelf de EV te laden.
Bedragen van de laadsessies worden vervolgens onmiddellijk gekopieerd naar een overzichtfactuur met de zichtbare status: "in behandeling" - "afgesloten" - "uitbetaald".
Op vaste tijdstippen (één tot driemaandelijks) worden de maandfacturen dan geautomatiseerd overgeschreven naar het bankrekeningnummer dat bij plaatsing laadpaal daaraan gekoppeld werd.
Daar is maar één keer werk aan: het eenmalig schrijven en implementeren van de software. Vervolgens komt daar geen persoon meer aan te pas. De software stuurt, na gedane arbeid, ook geen rekening naar de werkgever voor zijn tussenkomsten.
De laadkabel in- en uitpluggen moeten we wel nog zelf doen.
(maar daar schijnt ook al een oplossing voor gevonden te zijn: inductieladen)
[ Voor 132% gewijzigd door IvoB2 op 23-07-2019 13:06 ]
Precies, maar zijn argumentatie was dat het door de overhead kwam. Want hele kleine bedragen en 'die ga je echt niet allemaal individueel verrekenen met de klant'. Een ander voorbeeld zijn de parkeerapps zoals Yellowbrick, die zijn semi live en factureren slechts per maand, geen probleem.Deveon schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:51:
[...]
De traffic per pinautomaten is bij genoemde voorbeelden veel hoger. Het is niet de transactiekosten die te duur maken maar juist die initiële investering, onderhoud en verbinding.
[ Voor 12% gewijzigd door The Third Man op 23-07-2019 12:32 ]
Zullen we het weekend van 31 aug oid een BBQ meetup doen?
Het lijkt me super leuk jullie allemaal te ontmoeten!
En dan kan ik ook wel een beetje vertellen over mijn avonturen met off-grid EV laden in zuid Spanje
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Het staat er wat ondergesneeuwd maar "electric vehicles are less expensive to build" gaat alvast de goeie richting op. Nu de batterijen nog (zakken ook nog altijd in $/kWh) en dan schat ik dat binnen minder dan 5 jaar een BEV heel wat goedkoper is dan een ICE.
[ Voor 9% gewijzigd door ColdRain op 23-07-2019 13:49 ]
Wil eerst wel eens zien of ze genoeg batterijen geleverd gaan krijgen. 6700 auto's per week.. yeah sure..
Audi heeft zijn productie met minstens 20% laten dalen tot een 800 auto's per week. Waarom zou VW het dan wel lukken?
[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 23-07-2019 14:23 ]
Verwijderd
Dat artikel is inderdaad zwaar overdreven maar anderzijds is het natuurlijk van de zotte dat er blijkbaar cursussen worden gegeven om met een EV te kunnen laden.DaCoTa schreef op maandag 22 juli 2019 @ 23:28:
[...]
Even embed, voor de lazy people hier die niet klikken, maar die mogen je tekst niet missen:
[Twitter]Goeie invalshoek gekozen
Dat laden had gewoon vanaf het begin via een pinpas moeten kunnen.
Opzich wel logisch, er het maken van de plofmotor+bak etc is een aardig complex verhaal ondertussen.ColdRain schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:48:
VW: First ID.3 production line ready by August
Het staat er wat ondergesneeuwd maar "electric vehicles are less expensive to build" gaat alvast de goeie richting op. Nu de batterijen nog (zakken ook nog altijd in $/kWh) en dan schat ik dat binnen minder dan 5 jaar een BEV heel wat goedkoper is dan een ICE.
Zo'n groentjes training gaat niet alleen over laden hoor. Ook over je thuis aansluiting, modellen, fiscale voordelen, 1 en 3-fasen, routeplanners, kosten, allemaal dingen die met pinpas-laden nog steeds moeten worden uitgelegd.Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:51:
[...]
Dat artikel is inderdaad zwaar overdreven maar anderzijds is het natuurlijk van de zotte dat er blijkbaar cursussen worden gegeven om met een EV te kunnen laden.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Ik ben blij dat ik overal kan laden zonder pinpas.Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:51:
[...]
Dat artikel is inderdaad zwaar overdreven maar anderzijds is het natuurlijk van de zotte dat er blijkbaar cursussen worden gegeven om met een EV te kunnen laden.
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Natuurlijk een non-argument. Bij elke supermarkt kan ik voor 20 cent een blikje tomatenpuree afrekenen en instant terugkoppeling krijgen.Blokker_1999 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:59:
Dan kan een laadbedrag ook echt wel gelijk worden verrekend.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Verwijderd
Je soms allemaal zaken op die onnodig complex zijn gemaakt. Als ze van dag 1 laadpalen met een pin hadden uitgerust, duidelijk op de paal wat de kosten zijn, uniforme aansluiting. En dat alles uiteraard over heel Europa dan was het net zo simpel als tanken geweest.Hachy schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:46:
[...]
Zo'n groentjes training gaat niet alleen over laden hoor. Ook over je thuis aansluiting, modellen, fiscale voordelen, 1 en 3-fasen, routeplanners, kosten, allemaal dingen die met pinpas-laden nog steeds moeten worden uitgelegd.
De gemiddelde EV rijder spurt ook niet met het stroom pedaal tegen de vloer weg.daemonix schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:35:
@revolution-nl De gemiddelde motorrijder staat niet met launchcontrol klaar bij het verkeerslicht. Ook de niet gemiddelde motorrijder trouwens, ik ken geen motorrijders die met 5000 rpm staan te wachten op het groene licht. Een EV heeft geen launchcontrol nodig. Die hebben maximum koppel bij, jawel, 0 toeren en rijden dus maximaal weg zonder er iets voor te hoeven doen. Dat is het verschil, en daarom verliest zo ongeveer iedere motorrijder het stoplicht sprintje.
Wanneer de SR+ binnen is zal ik eens wat testjes doen met de motor er naast

Eerst maar eens zien hoeveel ze er van de band kunnen laten rollen, ik verwacht dat dit voor de komende 1 a 2 jaar heel erg tegen gaat vallen.
[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 23-07-2019 20:29 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Het probleem is... wie is 'ze'? Alle 1000+ CPO's in Europa alleen al? Of de meer dan 500 MSP's?Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 18:00:
[...]
Je soms allemaal zaken op die onnodig complex zijn gemaakt. Als ze van dag 1 laadpalen met een pin hadden uitgerust, duidelijk op de paal wat de kosten zijn, uniforme aansluiting. En dat alles uiteraard over heel Europa dan was het net zo simpel als tanken geweest.
En wie zou dat moeten coördineren dan, een auto industrie die niet wil, of alleen op bepaalde voorwaarden, Tesla dat juist veel harder wil, op alle niveaus is er zoveel discussie dat het al een wonder is dat jouw NL laadpasje het overal doet en dat er zoiets als Type2 bestaat.
Wat kan er makkelijker zijn dan een pin betaling? De prijs zie je net zoals bij de pomp gelijk in beeld en je betaling is gelijk verwerkt.Deveon schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 18:39:
Pin betaling lijkt mij niets. Laat ze maar eens goed afkijken hoe het met betaald parkeren geregeld is, liefst zelfs met CCS Auto-Pay waarbij je na aansluiten een melding in je app krijgt en kan accorderen. Sessie en kosten direct inzichtelijk, zelfs tijdens het laden. Reminders dat je staat te laden en als het accu een bepaald percentage bereikt. Factuur kan gewoon achteraf per maand.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Verwijderd
Betalen ala parkeren met een app is ook een goede oplossing mits(!) het met een universele app kan met overal duidelijke tarieven direct zichtbaar in die app.
@Hachy
'ze' is inderdaad Europees breed. De auto industrie is het blijkbaar ook eens over de plaatsing van koppeling/rem/gaspedaal en gebruiken volop elkaars onderdelen.
Ik vind het best slim dat jij daar cursussen voor geeft en aan verdient maar al die problemen hadden niet horen te bestaan. Althans, ze hadden allang oplgeost kunnen zijn.
@Z___Z
Als zo'n paal maar 1 of enkele transacties per dag zou hebben dan worden de initiële kosten nimmer en nooit gedekt. Dus kosten is geen argument. Zelfs pedicures en thuiskappers hebben tegenwoordig pinbetaling.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2019 21:47 ]
Menig laadpaal in de woonwijken zal 1/2x per dag worden gebruikt. Ook de pedicure en thuiskapper hebben minstens dubbele, mogelijk 3 dubbele aan transacties per dag waar ook nog een veel grotere marge op zit (namelijk uren).Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:45:
@Z___Z
Als zo'n paal maar 1 of enkele transacties per dag zou hebben dan worden de initiële kosten nimmer en nooit gedekt. Dus kosten is geen argument. Zelfs pedicures en thuiskappers hebben tegenwoordig pinbetaling.
[ Voor 16% gewijzigd door Osxy op 23-07-2019 22:06 ]
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Ik heb gemerkt dat -vooral in het buitenland- een RFID kaart een stuk betrouwbaarder werkt dan welke app dan ook. Plus de afhankelijkheid van mobiele netwerken heeft me een paar keer in de problemen gebracht, ik vermijd nu bewust de laders die geen kaartlezer hebben, om die reden. En dan heb ik het nog niet eens over unlocken of juist het gebrek daaraan, dat gaat bij die apps echt best wel vaak fout.Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:45:
@JeroenE
Betalen ala parkeren met een app is ook een goede oplossing mits(!) het met een universele app kan met overal duidelijke tarieven direct zichtbaar in die app.
Ik hoorde laatst een interview op BNR van de CEO van Audi, Bram Schot. Best een progressieve Nederlander. Hij kreeg van Wouter Karssen de vraag; willen jullie niet samen teamen met het Tesla supercharger netwerk groter groeien? Zonder na te denken antwoordt hij direct "-Nee."@Hachy
'ze' is inderdaad Europees breed. De auto industrie is het blijkbaar ook eens over de plaatsing van koppeling/rem/gaspedaal en gebruiken volop elkaars onderdelen.
Ik vind het best slim dat jij daar cursussen voor geeft en aan verdient maar al die problemen hadden niet horen te bestaan. Althans, ze hadden allang oplgeost kunnen zijn.
Gemiste kans, denk ik dan. Dat gaat nog wel even duren, hoor.
Die cursussen bestaan voorlopig nog grotendeels uit vrijwilligerswerk, het is niet ontstaan vanuit de probleem-gedachte maar gewoon om interesses en best practices met de newbies te delen. Er zijn best wel wat beginners die het leuk vinden om daar meer over te weten te komen maar niet de tijd nemen om 400 topics door te spitten, en geef ze eens ongelijk. Daarnaast verandert de wereld bijna dagelijks, de verandering van ICE naar EV gaat echt superhard.
Ik ben wel met je eens dat ze allang opgelost hadden kunnen zijn, maargoed dat zijn ze nu eenmaal niet. We moeten verder en daarbij moet de consument / rijder voornamelijk deze transitie gaan volbrengen. Dat lukt ze met de huidige staat van de Europese infra niet zonder een klein beetje hulp. En daar moeten wij onze (advies/early adopter) rol of verantwoordelijkheid pakken. Zo zie ik het. Die paar Tweakers die alles al hebben uitgevogeld. Zoals bij bijna elke nieuwe technische ontwikkeling zou ik bijna zeggen. EV is 'just another one'.
Exact. Die kosten worden dus ook lang niet altijd gedekt. Of denk je dat die initiele 3000 E-laad / EVNetNL laadpalen van the green deal back in 2012 inmiddels kostendekkend zijn? Er zijn er echt nog best wel veel die geen dagelijkse laadsessie hebben, sommigen zelfs weken niet.@Z___Z
Dat denk ik ook, want wat zou er nu mooier zijn als niet Tesla rijder dat je daar kunt laden. Want dat is naast de auto toch wel het grootste voordeel t.o.v. de concurrentie. Een dekkend laadnetwerk wat het ook altijd doet.Hachy schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 00:33:
[...]
Ik hoorde laatst een interview op BNR van de CEO van Audi, Bram Schot. Best een progressieve Nederlander. Hij kreeg van Wouter Karssen de vraag; willen jullie niet samen teamen met het Tesla supercharger netwerk groter groeien? Zonder na te denken antwoordt hij direct "-Nee."
Gemiste kans, denk ik dan. Dat gaat nog wel even duren, hoor.
En for that matter, idem in Duitsland. Ik zit nu in de Eifel, op 40 en 50km van mij zitten gratis snelladers van Nissan-garages en helemaal niks anders. Dichtstbijzijnde supercharger is meer dan 100km verderop. Terwijl, even afgaand op de hoeveelheid Nederlanders in de rij bij de supermarkt, ruim 150% van Nederland hier momenteel op vakantie is.
Dat is grappig, 150% van Duitsland zit op dit moment in Julianadorp aan Zee. Nog zo een gat (boven Alkmaar) wat je eerder al aangehaald hebt, zelfs geen snelladers.mux schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:25:
Maar... superchargers zijn helemaal niet dekkend. Het is best een brak netwerk in Nederland, met aanzienlijk grotere gaten dan Fastned en Allego. Van alle plekken in de wereld zou ik nou juist in Nederland totaal geen interesse hebben in kunnen laden bij Tesla Superchargers.
En for that matter, idem in Duitsland. Ik zit nu in de Eifel, op 40 en 50km van mij zitten gratis snelladers van Nissan-garages en helemaal niks anders. Dichtstbijzijnde supercharger is meer dan 100km verderop. Terwijl, even afgaand op de hoeveelheid Nederlanders in de rij bij de supermarkt, ruim 150% van Nederland hier momenteel op vakantie is.
(wacht met smart op het snellader project van Allego bij de McD)
[ Voor 3% gewijzigd door databeestje op 24-07-2019 07:32 ]
Het grootste bezwaar wat je telkens hoort is dat ze met een EV niet op vakantie kunnen en dan zijn de SC's de gemakkelijkste oplossing. Ik zou als premium merk toch graag daarbij aanhaken.
[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:30 ]
We'll see.
Opmerkelijk. ik kan op het moment dat ik afkoppel vrijwel gelijk online zien wat er geladen is. Daarnaast krijg ik in de eerste week van de nieuwe maand de vergoeding van de maand ervoor. Heb een paal van new motion met een laadpas van travelcard. Gaat wel om een lease EV dus mogelijk dat als het zakelijke klanten betreft ze iets meer haast hebben maar lijkt me niet.daemonix schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:16:
[...]
Wordt niet zichtbaar. Pas na een maand krijg ik een overzicht, en dan volgt de uitbetaling een maand later. (Newmotion, App levert een niet-stoppend draaiding).
Wel handig om zo nu en dan te controleren. Want mijn verbruik aan mijn eigen paal werd een aantal keer niet geregisterd als gevolg van een softwarefout.
Populair zal ik er niet door worden (who cares) maar die houding is eigenlijk al voorbijgestreefd voordat ze van de grond komt en gewoon gestoeld op het verder zetten van oude, niet meer haalbare, gewoonten.PeterZ(on) schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:45:
SC's zijn ook niet bedoeld om in de buurt te hebben maar juist voor als je onderweg bent. Ritje naar Spanje, route inkloppen en gaan. Geen enkel netwerk biedt dat gemak en vooral niet de zekerheid dat het werkt en dat alles zonder gedoe met pasjes en niet werkende app's.
Het grootste bezwaar wat je telkens hoort is dat ze met een EV niet op vakantie kunnen en dan zijn de SC's de gemakkelijkste oplossing. Ik zou als premium merk toch graag daarbij aanhaken.
EV is een zeer klein (misschien zelfs tijdelijke) stukje van de oplossing om de energietransitie te halen. Niet een hedendaagse versie om oude gewoonten te kunnen handhaven. Onnodige verplaatsingen van 1000'den km naar een zuidelijk oord (waarom eigenlijk, het zuiden komt gewoon naar hier) met je hele hebben en houden zijn niet meer te verantwoorden.
Gewoon allemaal uitvluchten van mensen die de werkelijkheid niet onder ogen durven zien (en allerlei non argumenten aanhalen, desnoods bij elkaar gelogen, om toch maar niets van hun consumeren te moeten minderen).
Ga gewoon op vakantie (als het dan toch zo nodig moet buiten je eigen plek) binnen de normale range van je EV. Twee keer gewonnen. Ze zouden dus al die middelen om verre afstanden te overbruggen beter inzetten op lokaal laden (voor wie dat thuis zelf niet kan) in plaats van het blijven promoten van an sich nutteloze lange verplaatsingen die alleen kaderen in een niet te stuiten overconsumptie.
Ik heb gisterenavond wat zitten spelen met de app en merk nu zelfs op dat je tijdens een laadsessie zelfs de sessie in kleine tijdeenheden kan volgen.Sr_Ogel schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:57:
[...]
Opmerkelijk. ik kan op het moment dat ik afkoppel vrijwel gelijk online zien wat er geladen is. Daarnaast krijg ik in de eerste week van de nieuwe maand de vergoeding van de maand ervoor. Heb een paal van new motion met een laadpas van travelcard. Gaat wel om een lease EV dus mogelijk dat als het zakelijke klanten betreft ze iets meer haast hebben maar lijkt me niet.
Wel handig om zo nu en dan te controleren. Want mijn verbruik aan mijn eigen paal werd een aantal keer niet geregisterd als gevolg van een softwarefout.
Betreft een Alfen Single pro line (met eigen geschreven bedrijfssoftware voor de Alfen DTK).
Wat bedoel je nu te zeggen, dat snelladers niet nodig zijn. Jij mag over mobiliteit dan anders denken, en dat staat iedereen natuurlijk vrij, maar de meeste mensen komen toch wel eens uit hun directe omgeving. Zonder snelladers zal de overstap naar een EV veel langzamer gaan of zelfs falen.IvoB2 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:24:
[...]
Populair zal ik er niet door worden (who cares) maar die houding is eigenlijk al voorbijgestreefd voordat ze van de grond komt en gewoon gestoeld op het verder zetten van oude, niet meer haalbare, gewoonten.
EV is een zeer klein (misschien zelfs tijdelijke) stukje van de oplossing om de energietransitie te halen. Niet een hedendaagse versie om oude gewoonten te kunnen handhaven. Onnodige verplaatsingen van 1000'den km naar een zuidelijk oord (waarom eigenlijk, het zuiden komt gewoon naar hier) met je hele hebben en houden zijn niet meer te verantwoorden.
Gewoon allemaal uitvluchten van mensen die de werkelijkheid niet onder ogen durven zien (en allerlei non argumenten aanhalen, desnoods bij elkaar gelogen, om toch maar niets van hun consumeren te moeten minderen).
Ga gewoon op vakantie (als het dan toch zo nodig moet buiten je eigen plek) binnen de normale range van je EV. Twee keer gewonnen. Ze zouden dus al die middelen om verre afstanden te overbruggen beter inzetten op lokaal laden (voor wie dat thuis zelf niet kan) in plaats van het blijven promoten van an sich nutteloze lange verplaatsingen die alleen kaderen in een niet te stuiten overconsumptie.
Zo leuk is Brussel niet om op vakantie te gaanIvoB2 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:24:
Maar als je er dan toch op die manier in gaat: waarom sowieso nog auto's? Waarom, vanuit plaats A naar plaats B terwijl vanuit plaats B weer mensen naar A reizen? Werk gewoon in je eigen plaats, kun je op de fiets. Heb je externen nodig? Huur iemand in uit de buurt zodat die ook op de fiets kan.... En pak maar een bus als je toch een keer ergens heen moet. Oh wacht... hoi 1950

Exact expert nodig?
Bedankt voor de tip maar doe ik al, letterlijk. En ik heb geen fiets nodig om door mijn eigen huis en tuin te fietsen. Zo groot zijn die niet.Crazy D schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:45:
[...]
Werk gewoon in je eigen plaats, kun je op de fiets.
En af en toe moet ik inderdaad binnen de Benelux eens op verplaatsing (zodat ik kan voorkomen dat de bezitters van een ICE niet tot bij moeten komen
De rest kan inderdaad allemaal online en via videoconferenties.
Een deel van het personeel zit bv. in Portugal. Bijna geen verplaatsingen voor nodig.
Uiteraard kan iedere werknemer/-gever dit niet. Het was maar omdat jij zonodig er mij op moest wijzen (om je eigen gedrag te kunnen blijven verantwoorden/plaatsen) dat ik aanhaalde dat dit voor mij ook al nie tmeer opgaat.
Mijn punt ging over verre verplaatsingen voor vakanties. Daar kan je, gezien de omstandigheden, wel gemakkelijk zonder.
De overgrote meerderheid van de werknemers kan zich voor hun werk trouwens ook verplaatsen binnen de range van een normale EV. Maar daar ging het (nu) niet over.
[ Voor 58% gewijzigd door IvoB2 op 24-07-2019 10:08 ]
Wie spreekt er om naar BXL op vakantie te gaan? Daarheen rijden trouwens uitstekende treinverbindingen. Je loopt van station Centraal zo de Kunstberg op.Crazy D schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:45:
[...]
Zo leuk is Brussel niet om op vakantie te gaan
Persoonlijk hou ik het dit jaar op een tripje naar Cadzand en Amsterdam. Prima laadpalen daar.
Ik vind dat klassieke 'ze kunnen beter eerst A doen ipv dat nutteloze B doen' een beetje vermoeiend. In werkelijkheid kunnen we meerdere zaken tegelijktertijd goed maken en dat gebeurt ook gewoon. Lokaal laden is vooral een kwestie voor gemeentes, terwijl snelladen vooral een kwestie voor commerciële partijen is. Andere markt, andere financiele aspecten, ander verhaal. Het verder afschieten van langer op vakantie willen dan je tank/batterij je in 1 ruk kan brengen vind ik verder puur een subjectief moralistisch gezever die niemand iets verder brengt. Want wat verandert het aan het verhaal of ik dat in mijn auto wil doen, de lease auto van mijn baas, de huurauto, de bus, de trein of het vliegtuig? Je hebt een heel spectrum aan opties om je 'vakantie' in te vullen en daar 1 specifieke vorm uithalen en vinden dat dat dan wat minder moet omdat de fabrikant een bepaald bereik in dat model heeft geimplementeerd slaat nergens op.IvoB2 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:24:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 24-07-2019 10:16 ]
Zoals ik zei, populair standpunt is het niet.Lekkere Kwal schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:10:
[...]
verder puur een subjectief moralistisch gezever die niemand iets verder brengt.
Maar populistische standpunt (wat betreft het energievraagstuk) hebben ons de laatste 30 jaar (sinds bepaalde wetenschappers van de NASA het onomstotelijk bewijs voor het congres brachten) ook geen stap verder gebracht. Integendeel het meest negatieve model van toen is nu al ingehaald en overtroffen door de werkelijkheid, in negatieve zin. Maar drastisch ingrijpen noch individueel grondig je gedrag wijzigen is niet nodig, dat is "subjectief gezever". Oren sluiten, beetje weglachen die zever en schuifelend met zijn allen naar het zuiden om het volgende groeicijfer te halen.

Uiteraard is het probleem veel breder (spijtig genoeg). Maar het gaat hier nu eenmaal om EV en het laden ervan. Om het eenvoudig (blijkbaar begrijpen sommigen dat al niet meer) te houden (en uit respect voor het topic) houden we het hier daar dan beter bij.
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 24-07-2019 10:23 ]
Drastisch ingrijpen / gedrag wijzigen is prima, het selectieve om in een EV topic erover te beginnen dat we dus dan maar minder ver op vakantie moeten is het gezever. Want ik zie jou niet in diverse brandstofauto-topics dit uiten, of dat in het luchtvaart-topic benadrukken dat vliegen naar je vakantie eigenlijk maar eens afgelopen moet zijn. Oftewel het is voor mij weer een dertien-in-dozijn EV bash en niet een daadwerkelijk betoog om ons klimaat te redden.IvoB2 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:20:
Maar drastisch ingrijpen noch individueel grondig je gedrag wijzigen is niet nodig, dat is "subjectief gezever". Oren sluiten, beetje weglachen die zever en schuifelend met zijn allen naar het zuiden om het volgende groeicijfer te halen.![]()
De je was op zich niet zozeer op de man gespeeld maar in z'n algemeenheid. Sta dagelijks in de file omdat men vind dat ik op lokatie mijn gezicht moet laten zien, en weet zeker dat in de file aan de andere kant van de weg er ook een groep is die om diezelfde reden de andere kant op moet. Dat zijn het soort km's die makkelijk op te lossen zijn (thuiswerken), wat niet alleen de direct uitstoot van de thuiswerkers weghaalt maar ook de onnodige extra uitstoot van de files die er nu wel staan maar dan niet meer (10% minder auto's is al geen file meer). Dat zet meer zoden aan de dijk dan moeilijk doen over mensen die 1000km willen rijden op vakantie.IvoB2 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:01:
Het was maar omdat jij zonodig er mij op moest wijzen (om je eigen gedrag te kunnen blijven verantwoorden/plaatsen) dat ik aanhaalde dat dit voor mij ook al nie tmeer opgaat.
Verder gaat dit wel flink off-topic voor hier.
Exact expert nodig?
Hoe op-de-man het ook gespeeld *lijkt* te zijn, wij (of iig ik en de meeste andere redelijke mensen) nemen het niemand hier kwalijk dat ze in een systeem zitten waar een auto noodzakelijk of de meest redelijke optie is, etc. Of dat je verplicht wordt in persoon op werk te zijn dat je prima op afstandz ou kunnen doen. Dat zijn dingen waar je als individu weinig tegen kunt doen. Maar het is dan wel echt een goed idee om te onderkennen dát er betere methoden zijn, en er individueel naartoe te werken om die methoden na te volgen en anderen aan te sporen ze te gebruiken.
Dus, ga vooral dichtbij werk wonen. Pak minder de auto, ook een EV is een milieubelasting van gigantische orde. Optimaliseer je EV-gebruik. Ga niet met het vliegtuig op vakantie. Enzovoorts enzovoorts. We verplichten niemand, maar dit zijn echt wel dé manieren om uiteindelijk een grote impact te maken.
Ik mis daarin helaas de opmerking dat het geen zin heeft om meer dan 80% te laden op een snellaadpunt, of dat het tegen de etiquette is om dat te doen. Jammer. Verder wel informatief voor de beginners.PeterZ(on) schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:41:
Aardig stukje op nu punt nl maar geschreven door Peugeot. https://www.nu.nl/adverto...weten-over-laadpalen.html
[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 24-07-2019 12:00 ]
Eens! Richting @IvoB2 wordt er imo erg snel defensief gereageerd; men voelt zich in zijn algemeenheid snel aangevallen als men wordt aangesproken op onze collectieve verantwoordelijkheid. Liever de slachtoffer-rol, die past altijd. Of de politicus-rol, veel woorden, weinig doen.mux schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:34:
Vergis je ook niet in het concept van verantwoordelijkheid vs. schuld. We zijn hier niet individueel schuldig aan klimaatverandering, maar we hebben wel zowel collectief als individueel een verantwoordelijkheid hier naartoe. En dan liefst met systematische verandering.
Hoe op-de-man het ook gespeeld *lijkt* te zijn, wij (of iig ik en de meeste andere redelijke mensen) nemen het niemand hier kwalijk dat ze in een systeem zitten waar een auto noodzakelijk of de meest redelijke optie is, etc. Of dat je verplicht wordt in persoon op werk te zijn dat je prima op afstandz ou kunnen doen. Dat zijn dingen waar je als individu weinig tegen kunt doen. Maar het is dan wel echt een goed idee om te onderkennen dát er betere methoden zijn, en er individueel naartoe te werken om die methoden na te volgen en anderen aan te sporen ze te gebruiken.
Dus, ga vooral dichtbij werk wonen. Pak minder de auto, ook een EV is een milieubelasting van gigantische orde. Optimaliseer je EV-gebruik. Ga niet met het vliegtuig op vakantie. Enzovoorts enzovoorts. We verplichten niemand, maar dit zijn echt wel dé manieren om uiteindelijk een grote impact te maken.
Waar @IvoB2 de spijker op de kop slaat, is dat mentaliteitsverandering een 100% vereiste is als we echt wat willen bereiken om de klimaatverandering en vervuiling tegen te gaan. Wat er tot nog toe wordt gedaan is een druppel op een gloeiende plaat. Een druppel is beter dan geen druppel en leve de druppelaars (beter bezig dan gemiddeld = kudos), maar dit gaat weinig veranderen.
Waar het gaat om inleveren van comfort en waar het geld gaat kosten, daar gaat het mis. Hoe graag willen we dan ECHT dat we een leefbare planeet aan onze kinderen overdragen?
Kappen met vliegen, kappen met ICE mobiliteit (allemaal aan de EV), kappen met gas verbruiken, kappen met plastic wegwerprommel en plastic verpakkingen, dat kan allemaal prima maar ALLEEN als de mentaliteit verandert en het wat mag kosten.
Want EV rijden als dat je financieel voordeel oplevert, dat kan iedereen, dat vergt nul effort en opoffering (ja dat gaat ook over jullie, beste lease-rijders). Ik begrijp de lease-rijders in dit topic heel goed en zou zelf ook een EV kiezen als lease-auto, maar ik zou mezelf dan zeker niet op de borst durven kloppen als milieu-ridder.
Uiteraard is de trein een goed alternatief maar het is geen oplossing. Een elektrische auto is afhankelijk van de omstandigheden zelfs minder resources dan de trein. We kunnen ook niet alles voorkomen, bewustzijn is alvast een belangrijke eerste stap.IvoB2 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:10:
[...]
Wie spreekt er om naar BXL op vakantie te gaan? Daarheen rijden trouwens uitstekende treinverbindingen. Je loopt van station Centraal zo de Kunstberg op.
https://www.nrc.nl/nieuws...iegtuig-en-trein-a1606793
[ Voor 7% gewijzigd door assje op 24-07-2019 12:15 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Opladen bij een snellader boven de 80% heeft soms wel zin. Omdat je anders niet op je bestemming komt bijvoorbeeld.daemonix schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:00:
Ik mis daarin helaas de opmerking dat het geen zin heeft om meer dan 80% te laden op een snellaadpunt, of dat het tegen de etiquette is om dat te doen. Jammer. Verder wel informatief voor de beginners.
In mijn auto is pas boven de 90% het snelladen net zo snel als op een normale Nederlandse laadpaal (waar de Soul maar 3,6 kW van kan gebruiken want 1 fase lader). Maar op de meeste (alle waar ik ben geweest in ieder geval) Fastned locaties staan geen gewone laadpalen. Bij Allego locaties heb je wel vaker kans op een gewone laadpaal er naast, maar dan wel op locaties die niet langs de snelweg zitten.
Dus als je eerst 5 minuten van de snelweg af moet om daar te kunnen laden aan een normale laadpaal (en ook weer 5 minuten terug) is het al sneller om gewoon die paar minuten extra aan de snellader te blijven hangen om op 94% te komen dan af te koppelen en elders te gaan laden.
Of dat zin heeft maakt de berijder natuurlijk zelf uit, die zal maar net een volle accu nodig hebben om zijn volgende bestemming te halen. Iets anders is natuurlijk als je de paal bezet houdt en niet laadt en dat geven zij ook aan. Daarnaast noemen zij toch wel die 80%. Blijft toch een positief stuk voor die site.daemonix schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:00:
[...]
Ik mis daarin helaas de opmerking dat het geen zin heeft om meer dan 80% te laden op een snellaadpunt, of dat het tegen de etiquette is om dat te doen. Jammer. Verder wel informatief voor de beginners.
Vandaag met 36 graden zonder airco naar huis gereden om meneer van Dam te zieken met een verbruik <80; misluktMar.tin schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:37:
@assje ik kan je post even zo snel niet quoten, maar vandaag 84,6Wh/km Nieuwegein > Apeldoorn(75km)
Wel metzonder airco
Ik overweeg nog eens vals te spelen met een ander traject, woon-werk is bijna volledig snelweg en dan valt het niet mee om in de 7x te komen.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 24-07-2019 17:03 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
No keyboard detected. Press F1 to continue.
De Kona (in bestelling) heeft die niet geloof ik?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Mijn Ioniq weet blijkbaar heel goed dat mijn zelfbeheersing beperkt is want 280km range heb ik dan weer nog nooit gezien (Al zou ik hem soms in werkelijkheid wel halen).Blokker_1999 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:34:
Damn, ik ben al blij als ik onder de 9 zit, ben nog niet eens in de buurt van die 8 geraakt, laat staan er onder. Al doe ik nu wel 280km bij volle batterij
[ Voor 5% gewijzigd door assje op 24-07-2019 18:27 ]
Toch erg netjes hoor! Met de Zoe is 335km met airco aan op de snelweg (95-100km/h) wel de max, maar gezien het verschil in kWh’s in de batterij! Erg zuinigassje schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:27:
[...]
Mijn Ioniq weet blijkbaar heel goed dat mijn zelfbeheersing beperkt is want 280km range heb ik dan weer nog nooit gezien (Al zou ik hem soms in werkelijkheid wel halen).
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 24-07-2019 19:04 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:30 ]
Voor zover ik weet kan je dat alleen van te voren in de auto zelf instellen. Dus dat de auto om 17:30 op 22 graden (of wat dan ook) moet zijn. Hij moet dan minstens 30 minuten van te voren aan een laadpaal zijn aangesloten en gebruikt dan de stroom van de laadpaal om te koelen (of te verwarmen natuurlijk).Proton_ schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:51:
De precoolafstandbedieningknop maakte me vandaag wel weer blij.
De Kona (in bestelling) heeft die niet geloof ik?
Als je hele vaste werktijden hebt wel handig, maar anders een beetje knullig. Je hebt ook maar 2 instelmogelijkheden. Dus zeg maar 's ochtends en 's avonds. Of op verschillende dagen/tijden in de ochtend maar dan kan je 's avonds niet meer invoeren. Dit is al vanaf de Soul uit 2014 niet aangepast door Kia/Hyundai. Bovendien gaat het instellen niet heel snel dus als je vaak wil wisselen dan ben je iedere keer een paar minuten bezig. Je kan het ook niet even tijdens het wachten bij een stoplicht doen want zodra je gaat rijden dan mag je dit niet meer instellen. Kia/Hyundai houdt ook geen rekening met passagaiers die wel aan knopjes mogen zitten.
Wellicht dat een EVNotify / AutoPi / mux dat een keertje uit kan zoeken
Ik denk dat het lastige is dat de climate control waarschijnlijk op een andere canbus zit dan die de OBD2 dongle uitleest (is bij Zoe ook dacht ik).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het is natuurlijk niet rechtvaardig om de rekening bij de rijken neer te leggen.mux schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:34:
Naast leasers is er ook een klein groepje mensen die een EV uit eigen zak kunnen en willen betalen. Uiteindelijk zal iemand die mobiel per auto zich wil vervoeren gewoon zelf moeten betalen. Het is geen recht om een auto te kunnen rijden. Dus ook armere mensen die niet een nieuwe EV van hun spaargeld kunnen betalen moeten niet de rekening af kunnen schuiven op mensen die dat wel kunnen betalen. Tot die tijd zal ik er in ieder geval niet minder om gaan vliegen. De reden dat ik prive een EV aan ga schaffen is niet vanwege het milieu, maar vooral praktische overwegingen.
Ik heb The New Motion, ANWB en Maingau. Maar Maingau is met name in Denemarken ontzettend duur, dus die wil ik liever niet gebruiken.
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Bijvoorbeeld Hachy in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen" schrijft juist dat Maingau 1 van de goedkoopste is.
Verwijderd in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen" vroeg onlangs min of meer hetzelfde, maar volgens mij weinig reacties. Of is dat juist de reden dat je het hier komt vragen?
Zie _eLMo_ in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen" en Vaevictis_ in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen" voor tips in Zweden
Voor Zweden: Bee Fri. Aan te vragen in Nederland, krijg je pas opgestuurd, 3SEK/€0,29 per kWh voor AC, 5 SEK/€0,53 voor DC maar werkt enkel in Zweden, geen roaming.Veneficus schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:46:
Even een dringende vraag: is was er mijn naïviteit van uitgegaan dat het in Zweden en Denemarken wel goed zou gaan met laden. Er staan op onze route meer dan genoeg (snel)laders, dus dat wordt het probleem niet. Maar worden Nederlandse laadpassen daar wel geaccepteerd?
Ik heb The New Motion, ANWB en Maingau. Maar Maingau is met name in Denemarken ontzettend duur, dus die wil ik liever niet gebruiken.
Ze hebben ook een app: https://bee.se/app/ En hier de laadpalen te zien waar het werkt: https://bee.se/kundservice/laddkarta/
[ Voor 6% gewijzigd door nannoe op 25-07-2019 10:19 ]
Ik hoorde de ventilator van de batterij koeling draaien terwijl ik thuis via type 2 aan het laden was met 7kWrevolution-nl schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:04:
Ben wel benieuwd naar de ervaringen van Leaf 2.0 rijders die afgelopen voorjaar de #rapidgate update hebben gehad. Hoe zijn de ervaringen na de update met deze weersomstandigheden?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Het was gisteren dan ook wel bloedheet... vandaag hetzelfde grapje...Stefanovic45 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:21:
[...]
Ik hoorde de ventilator van de batterij koeling draaien terwijl ik thuis via type 2 aan het laden was met 7kWDat doet die normaal gesproken pas als je langere tijd aan de snellader staat.

Ik heb hun site even bekeken, maar hun dekking is vrij laag. Plus ik ben nu toch al te laat om die pas op te laten sturen (al kun je ze blijkbaar ook ter plekke kopen). De dekking van TNM valt me niet echt tegen, maar opties zijn altijd handig.nannoe schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:17:
[...]
Voor Zweden: Bee Fri. Aan te vragen in Nederland, krijg je pas opgestuurd, 3SEK/€0,29 per kWh voor AC, 5 SEK/€0,53 voor DC maar werkt enkel in Zweden, geen roaming.
Ze hebben ook een app: https://bee.se/app/ En hier de laadpalen te zien waar het werkt: https://bee.se/kundservice/laddkarta/
E-on is een goede oplossing.
https://register.eondrive.eon.se/register
In Zweden deze zomer € 0,25 kwh en kosteloos laden bij hun palen in Duitsland en sommige laders in Denemarken.
Meteen te gebruiken via hun app.
[ Voor 4% gewijzigd door Yoade75 op 25-07-2019 12:06 ]
Gebruiken ze de Duitse app (E.on is Duits, toch?)? Ik kan namelijk geen Zweedse variant vinden. Overigens is de Duitse app niet compatible met mijn apparaten. Geen enkele. Bizar: Nokia 8, HTC 10, Motorola G5S, Lenovo Tab 10, kan allemaal niet.Yoade75 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:02:
Ik had het eerder ook gepost.
E-on is een goede oplossing.
https://register.eondrive.eon.se/register
In Zweden deze zomer € 0,25 kwh en kosteloos laden bij hun palen in Duitsland en sommige laders in Denemarken.
Meteen te gebruiken via hun app.
https://eondrive.eon.se/
Tippie: als je ABRP gebruikt dan kan je op de route klukken/drukken op de bliksemschichtjes. Via het pulldown menu dat je dan krijgt kan je naar de infopagina van Going Electric. Daar staat vaak bij welke passen je kunt gebruiken.Veneficus schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:46:
Even een dringende vraag: is was er mijn naïviteit van uitgegaan dat het in Zweden en Denemarken wel goed zou gaan met laden. Er staan op onze route meer dan genoeg (snel)laders, dus dat wordt het probleem niet. Maar worden Nederlandse laadpassen daar wel geaccepteerd?
https://www.bndestem.nl/b...lektrische-auto~a151bf27/
Best een leuk concept. Maar staan alle elektrische auto’s dit toe of alleen Nissan? Kan ik binnenkort mijn Kona op een festival aankoppelen.....
Viel me ook op, plus van die NV busjes. Maar dan is ook het concept gelijk een stuk minder kansrijk. Ze hebben er al wel een flinke bak geld voor opgehaalddaemonix schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:16:
Er zal ongetwijfeld V2G nodig zijn (Vehicle to Grid), voor zover ik weet ondersteunt alleen Nissan Leaf dat. Als je goed naar het plaatje kijkt zie je ook een Leaf staan.
Het is ook met een ChaDeMo aansluiting terwijl ze die in Europa juist aan het uitfaseren zijn. Nouja, wie weet kan het ooit ook op CCS.daemonix schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:16:
Er zal ongetwijfeld V2G nodig zijn (Vehicle to Grid), voor zover ik weet ondersteunt alleen Nissan Leaf dat. Als je goed naar het plaatje kijkt zie je ook een Leaf staan.
https://www.nu.nl/breda/5...oor-koelen-van-drank.html
Dacht dat reageren op nu.nl was gesloten vanwege enorm bagger reacties?Marko72 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:37:
En nu ook nu.nl, natuurlijk met een plaatje van wat Tesla’s er bij. Dat gaat weer mooie discussies opleveren.
https://www.nu.nl/breda/5...oor-koelen-van-drank.html
[ Voor 138% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:30 ]
In Zweden geen ervaring, maar in Denemarken heb ik meerdere malen geladen bij E.ON palen met de New Motion pas en bij Ionity palen via hun app.Veneficus schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:46:
Laadsessies bij E.ON lijken tot nu toe nog steeds gratis te zijn. Deze zijn nooit geregistreerd in de NewMotion app. Ionity is DKK80 (EUR10,71)
E.On Zweden is zeker goed, ik denk dat ik die net als Bee ook toe ga voegen aan de Top 10. Plugsurfing is in Scandinavië ook sterk, vooral Fortum/Noorwegen.nannoe schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:17:
[...]
Voor Zweden: Bee Fri. Aan te vragen in Nederland, krijg je pas opgestuurd, 3SEK/€0,29 per kWh voor AC, 5 SEK/€0,53 voor DC maar werkt enkel in Zweden, geen roaming.
Edit: Eon Zweden toegevoegd dus nu raak je nooit meer die linkjes kwijt
[ Voor 10% gewijzigd door Hachy op 25-07-2019 23:29 ]
Eins E-mobil.
Altijd €5,- per laadsessie (ook op Ionity en Allego DC)
Laadpas en app gratis, gewoon met je NL IBAN.
[ Voor 13% gewijzigd door Hachy op 26-07-2019 00:44 ]
Eeehm...? Ventilator van de batterijkoeling in Leaf?Stefanovic45 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:21:
[...]
Ik hoorde de ventilator van de batterij koeling draaien terwijl ik thuis via type 2 aan het laden was met 7kWDat doet die normaal gesproken pas als je langere tijd aan de snellader staat.
Dan heb je wel een heel speciale Leaf volgens mij.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Volgens zijn onderschrift heeft hij een ioniq, waar haal jij leaf?Philos31 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 07:13:
[...]
Eeehm...? Ventilator van de batterijkoeling in Leaf?
Dan heb je wel een heel speciale Leaf volgens mij.
En daarbij, volgens mijn beperkte kennis, heeft een leaf enkel een ventilator om de batterij te koelen en geen vloeistof systeem.
[ Voor 100% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:30 ]
Hij reageerde op de vraag hoe de LEAF 2.0 zich houd in deze warmte, vandaar mijn tongue-in-cheek comment.bruneelm schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:27:
[...]
Volgens zijn onderschrift heeft hij een ioniq, waar haal jij leaf?
En daarbij, volgens mijn beperkte kennis, heeft een leaf enkel een ventilator om de batterij te koelen en geen vloeistof systeem.
En de leaf heeft helemaal niets aan koeling, enige nadeel van deze auto imho.
[ Voor 8% gewijzigd door Philos31 op 26-07-2019 08:31 ]
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
OK even in verwarringMar.tin schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:29:
[...]
Een Leaf koelt zijn accu alleen als je die in een bak ijs legt of over een koele weg gaat rijden. De koeling in een Leaf is dus zo passief als maar kan, lees: geen.
Hoewel er wel projecten zijn van mensen die er koeling op-modden.
En de E-NV200 heeft ook iets van een ventilator
Hier ook een mooie uitleg met grafieken anno versie 2018
https://cleantechnica.com...eys-can-it-take-the-heat/
Die app is exact dezelfde als Maingau. Virtueel dochterbedrijf?Hachy schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 00:43:
Nieuwe prijsvechter voor de groot-laders, met dank aan @evtje
Eins E-mobil.
Altijd €5,- per laadsessie (ook op Ionity en Allego DC)
Laadpas en app gratis, gewoon met je NL IBAN.
Misschien zijn ze aan het experimenteren met verschillende prijsstructuren en service levels, net als virtuele mobiele providers.
[ Voor 11% gewijzigd door Veneficus op 26-07-2019 10:28 ]
Als ik het goed heb iets met Newmotion.Veneficus schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:24:
[...]
Die app is exact dezelfde als Maingau. Virtueel dochterbedrijf?
Misschien zijn ze aan het experimenteren met verschillende prijsstructuren en service levels, net als virtuele mobiele providers.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Ik moet nog een nieuwe auto bestellen bij mijn werkgever en ik zit echt te dubben... Ga ik voor een V40 (heb ik nu ook, prima auto), ga ik voor een S60 (hele mooie auto, onnodig duur) of ga ik voor een Zoe ZE50 (ik weet, misschien een beetje een aparte shortlist).
Als een S60 zelfs in je budget zit, waarom dan geen Model3? Volgens mij is zelfs een Model S dan te doen wat betreft maandelijkse kosten..fredkroket schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:34:
Ik ben benieuwd wanneer Renault gaat komen met de prijslijst van de Zoe ZE50. Het is bizar (voor mijn gevoel) hoe lang dat nu al duurt, zo lastig kan het toch niet zijn.
Ik moet nog een nieuwe auto bestellen bij mijn werkgever en ik zit echt te dubben... Ga ik voor een V40 (heb ik nu ook, prima auto), ga ik voor een S60 (hele mooie auto, onnodig duur) of ga ik voor een Zoe ZE50 (ik weet, misschien een beetje een aparte shortlist).
Al bij een Renault dealer langs geweest?fredkroket schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:34:
Ik ben benieuwd wanneer Renault gaat komen met de prijslijst van de Zoe ZE50. Het is bizar (voor mijn gevoel) hoe lang dat nu al duurt, zo lastig kan het toch niet zijn.
Ik had ergens prijzen eind juli gehoord dus ondertussen zouden de dealers toch al op de hoogte moeten zijn?
Verschilt toch niet zoveel van de ZE40?fredkroket schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:34:
Gisteren nog gebeld met Renault Nederland, niks...gerre1 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:57:
[...]
Al bij een Renault dealer langs geweest?
Ik had ergens prijzen eind juli gehoord dus ondertussen zouden de dealers toch al op de hoogte moeten zijn?
Qua uiterlijk vind ik het een groot verschil, de grotere accu is prettiger, daarbij ook nog de sterkere motor.
Heeft te maken met mijn werkgever, bij voorkeur een Volvo, enige alternatief is een Renault.daemonix schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:15:
@fredkroket Wel heel bijzonder dat je in heel verschillende klasse auto's aan het kijken bent, ICE in het D segment (of hoger) en dan een goedkope EV? Zoals @Kluutmaran al opmerkt zit zelfs een Tesla model S in dezelfde prijsrange voor de lease. Model 3 hoort echt tot de mogelijkheden en biedt heel wat meer auto dan de Renault.
Zie hierboven.Kluutmaran schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:55:
[...]
Als een S60 zelfs in je budget zit, waarom dan geen Model3? Volgens mij is zelfs een Model S dan te doen wat betreft maandelijkse kosten..
Optie zou ook kunnen zijn dat ik niet bij ga tellen, dat heb ik jaren daarvoor ook niet gedaan. Maar ja, deels beperkt het me ook weer in mijn bewegingsvrijheid (al heb ik zat tot mijn beschikking; auto's die ik kan lenen, motorfiets, etc).
Ik wacht het nog heel even af.
Pruimentijd!
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic