Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

TucanoItaly schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 09:23:
[...]

[...]

Kijk, dat houdt tenminste ietsje over. Ik ben benieuwd wat de leaseprijs van de "kleine" Ioniq hierdoor gaat doen. Wellicht krijgen we mooie aanbiedingen zoals je nu ziet met de Renault Zoe R90.
Zeer beperkt denk ik, tenzij je een goede band met een dealer of de importeur hebt. De productie van het 28 kWh-model is al een tijdje geleden stilgezet, eind april als ik me niet vergis. Er werden toen bijvoorbeeld enkel nog voorraadauto's in drie kleuren verkocht (zwart, auroragrijs, rood), de keuze zal nu waarschijnlijk nog beperkter zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-07 08:02

Crazy D

I think we should take a look.

prettig schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 19:55:
gaat alweer over centjes ipv EV's......
Die centjes zijn voor 90+% _de_ reden om EV te rijden dus wel degelijk on-topic... :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Maar wat is jullie rijstijl dan? Ietsje rustiger, OK. Maar om nou 100 km/u te gaan rijden, alleen om je eindbestemming te halen? Dat doe ik wel op vakantie, maar daar ben ik doordeweeks toch te ongeduldig voor.

Hmm wellicht iets te leren hierin :+

[...]

Kijk, dat houdt tenminste ietsje over. Ik ben benieuwd wat de leaseprijs van de "kleine" Ioniq hierdoor gaat doen. Wellicht krijgen we mooie aanbiedingen zoals je nu ziet met de Renault Zoe R90.
100 km/h inderdaad, en soms hypermilen. Dan haal je meer dan 180 km in de winter. Nu halen we 220 km. Maar om eerlijk te zijn: voor grotere afstanden hebben we de Kona besteld.

Heerlijk ontspannend rijden. Dat wel. Saai ook. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-12-2024
[...]

Maar wat is jullie rijstijl dan? Ietsje rustiger, OK. Maar om nou 100 km/u te gaan rijden, alleen om je eindbestemming te halen? Dat doe ik wel op vakantie, maar daar ben ik doordeweeks toch te ongeduldig voor.

[...]

Vrachtwagensurfen. In nederland maakt het zowat geen verschil 100 of 130... zeker niet in de ochtend.
Lekker podcastje luisteren onderweg, leer je nog wat van. Op tijd vertrekken... heerlijk hoor, elektrisch rijden!

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:09
looyenss schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 10:20:
[...]

Vrachtwagensurfen. In nederland maakt het zowat geen verschil 100 of 130... zeker niet in de ochtend.
Lekker podcastje luisteren onderweg, leer je nog wat van. Op tijd vertrekken... heerlijk hoor, elektrisch rijden!
Zelfs in Duitsland zonder snelheidslimiet maakt het weinig uit getuige deze hilarische video.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
looyenss schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 10:20:
[...]

Op mijn stukje snelweg van zo’n 25 km scheelt het toch 5 minuten. Dus retour 10 minuten. Vind ik toch wel significante tijdwinst.

Op tijd vertrekken is een raar argument. Als je elke dag 10 minuten minder mag werken kan dat. Anders zitten de meeste mensen toch vast aan de schooltijden een BSO/KDV tijden. Zonder kinderen is het wel een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-07 19:49
PeterZ(on) schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 10:25:
[...]

Zelfs in Duitsland zonder snelheidslimiet maakt het weinig uit getuige deze hilarische video.

[YouTube: Zwei Model 3 für ein Hallelujah! Vergleichsfahrt - langsam hinterm LKW oder alles was geht?]
het voordeel van harder rijden wordt natuurlijk steeds minder. Niet alleen procentueel gaat 20km/u harder steeds uitmaken als je harder gaat, je zult bij hogere snelheden (zeg, vanaf 150) ook minder vaak die snelheid vast kunnen houden vanwege ander verkeer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Z___Z schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 10:29:
Op mijn stukje snelweg van zo’n 25 km scheelt het toch 5 minuten. Dus retour 10 minuten. Vind ik toch wel significante tijdwinst.
Is dat in de praktijk of theoretisch? Want theoretisch als je 100 km/h rijdt doe je over 25 km 15 minuten. Als je 130 km/h rijdt dan doe je er 11,5 minuten over. Dat is dan allemaal zonder andere auto's die je hinderen.

In de praktijk zit mijn grootste vertraging niet op de snelweg (anders dan een file) maar in de verkeerslichten. Ik rij langs een paar waar het echt veel uitmaakt, zeker als dan op dat moment ook nog een keer een bus langskomt (want die heeft een voorrangsregeling op de verkeerslichten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
assje schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 08:34:
Zijn wij niet het enige land ter wereld dat massaal met caravans op pad gaat?

Einde van dit tijdperk lijkt mij veel logischer eerlijk gezegd. Voor een vakantie dan maar een camper huren (komende 10 jaar nog ICE). Kunnen we onze auto's weer gewoon uit gaan zoeken voor het doel waar ze voor bedoeld zijn (en 95% voor gebruikt worden).
Ik hoop op de terugkomst van de autotrein. ‘S avond erop, slaap je en de volgende ochtend met een volle accu in de buurt van je bestemming.

Gezien de besparing van tol en laadkosten heb ik daar wel €100-150 enkele reis voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Reken maar op een (groot) veelvoud van die prijs. Dat ben je per persoon al minstens kwijt om internationaal ergens met de trein te komen. Trein is heel, heel erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

Ik denk dat je hierbij denkt aan de spitstrein; de internationale nachttrein is spotgoedkoop. Bijna 10 jaar geleden ben ik met de nachttrein naar Kiruna geweest (~4000km totale treinafstand, de trein maakt een behoorlijke omweg) voor €85. Nu nog steeds zijn nachttreinkaartjes spotgoedkoop, ik zie zo al meerdere aanbiedingen naar ~1000km verderop voor sub-50 euro. Ook autotreinarrangementen, alleen niet vanuit Nederland.

Edit: ah, en toevallig zijn de autotreinen in Frankrijk stervensduur, maar wel nèt iets goedkoper dan met de auto reizen en tol betalen :P knappe koppen daar!

[ Voor 16% gewijzigd door mux op 20-07-2019 11:46 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Eens gekeken: reisje naar Barcelona, woensdag weg, zondag terug. 558 euro pp, en dan zit niet alles er bij. Er is veel te doen over de prijzen van NS internationaal.

Er is veel gebeurd in 10 jaar. En niet ten goede...

Testje gedaan naar Stockholm, daar doe je dan minimaal 22 uur over. (en dan mag je onderweg niets missen, zie een test treinreis van een aantal weken geleden, want dan doe je er nog veel langer over). Niet echt een optie. ;) https://www.ad.nl/reizen/...r-slag-of-stoot~a99f024a/

Daarbij is zelf rijden in een elektrische auto natuurlijk gewoon veel leuker. ;)

[ Voor 52% gewijzigd door daemonix op 20-07-2019 12:23 . Reden: Stockholm toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
JeroenE schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 10:39:
[...]
Is dat in de praktijk of theoretisch? Want theoretisch als je 100 km/h rijdt doe je over 25 km 15 minuten. Als je 130 km/h rijdt dan doe je er 11,5 minuten over. Dat is dan allemaal zonder andere auto's die je hinderen.

In de praktijk zit mijn grootste vertraging niet op de snelweg (anders dan een file) maar in de verkeerslichten. Ik rij langs een paar waar het echt veel uitmaakt, zeker als dan op dat moment ook nog een keer een bus langskomt (want die heeft een voorrangsregeling op de verkeerslichten).
Dat is praktijk. Links rijden 100-140 afgankleijk wie voor je rijdt en rechts 80-100, want in de praktijk kan je geen 100 rijden. Dat is te snel voor achter de vrachtwagens en te langzaam voor de linker rijbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hangt ook weer van de snelweg en het tijdstip af. Op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam, overdag. Gewoon 100 of 90. Je kunt wel harder, maar dan krijg je van die ijkbriefjes thuis. Lekker op de automatische cruisecontrol en achter een andere (vracht)wagen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
In NL rij ik gewoon door met de model 3. Je hebt range zat dus verbruik maakt geen donder uit (paar euro). De video is een lange afstand en dan kun je er inderdaad voor kiezen, langzamer rijden en het halen zonder te laden of doorrijden en laden (en hij had de pech dat de ionity lader het niet deed, anders was de winst wel groter geweest).

Ik haal ruim 400km als ik iets rustiger rij (nog steeds 120kmh) ga ik flink doorrijden kom ik er onder, maar die 600km is inderdaad te halen als je gaat vrachtwagen plakken. Maar als ik z'n stuk moet rijden stop ik toch al een keer, dus ik zou wat harder gaan rijden en even stoppen voor pauze en laden.

Met snelle laders ben je sneller als je sneller rijdt met de model 3.

p.s. dat flesje .... wel slim en relaxed als je rustig rijdt (beetje lomp, maar loodzakje voor duikers..... hmmm idee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 07:46

Glewellyn

is er ook weer.

Deveon schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:31:
[...]

Ik hoop op de terugkomst van de autotrein. ‘S avond erop, slaap je en de volgende ochtend met een volle accu in de buurt van je bestemming.

Gezien de besparing van tol en laadkosten heb ik daar wel €100-150 enkele reis voor over.
Vorig jaar hebben wij in Frankrijk de auto tussen Parijs en Avignon op de trein gezet. Zo'n 500km naar Parijs gereden met onze Leaf (pre rapidgate patch). Daar de auto ingeleverd en overnacht in een hotel. De volgende dag met de TGV achter de auto aan en hem in Avignon weer opgehaald. Het nadeel in Avignon was dat het TGV station en het station waar de auto aankomt ver uit elkaar liggen. Als dat dezelfde plek had geweest was het wat mij betreft ideaal. Nu moest je toch weer een taxi nemen, beetje onhandig.

En je auto wordt niet geladen, niet op de trein en ook niet op bestemming. Dus als je zoals wij de auto zo goed als leeg op de trein zetten, moet je meteen op zoek naar een snellader.

En heel goedkoop was het ook niet. Maar ja, om de laatste 700km ook te moeten rijden met een kind van toen 5 met alle laadstops. Dan toch maar de trein.

Nu met de rapidgate patch zou ik het wel willen proberen in 2x600km, tegen de tijd dat we die kant weer opgaan is dochterlief waarschijnlijk ook al zeven.

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:44
Z___Z schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 18:21:
[...]

Lease rijders zijn meestal wel boven modaal.
Boven modaal is niet de bovenkant van de maatschappij dus. Dan zit je dus boven het gemiddelde. Over het algemeen niet het deel van de bevolking met grote reserves en dus kan een dergelijke verandering best wat invloed hebben op verkeerd ingeschatte risico’s als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[...]

Heb de laatste jaren zelf een zeer rustige rijstijl geleerd. Waar ik vroeger enorm opgejaagd reed hou ik er vandaag van om het rustiger te doen en dan ook wat op het verbruik te letten. Dat deed ik al met mijn ICE en doe ik vandaag ook met mijn Ioniq. Deze kwam mij vanochtend begroeten met 265km beschikbaar (zonder airco) op 100% en als ik mijn verbruik van vandaag en de beschikbare range optel zou ik 280km kunnen doen en ben er zeker van dat als ik hem zou leeggereden hebben vandaag ik over de 300 was gegaan. Het gemiddelde verbruik zit dan ook onder de 10kWh/100km.

Om direct een vergelijk te trekken, ik ben vorige maand naar Dresden gereden, volop snelweg, 120kph, geen enkele vorm van besparing gedaan en heb toen een verbruik gehad dat 50% hoger is dan vandaag. Ik zou toen de 200km niet gehaald hebben.
JeroenE schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 10:39:
[...]

Theorie is leuk, maar praktijk is iets anders. Als je wagen in staat is om gemiddelde snelheid van een rit bij te houden moet je dat eens goed bestuderen. Als ik met mijn wagen in de ochtendspits naar het werk zou rijden (95km waarvan zo een 80km snelweg) dan haal ik met geluk een gemiddelde snelheid van 50kph (files rondom Antwerpen zijn moordend, en Brussel als bestemming hebben helpt ook niet echt). Het is zeer zeldzaam om die meting boven de 100 te zien uitkomen, zelfs als ik in het weekend een heel snelwegtraject afleg.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:16

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sta op het punt om een order bij de LM te plaatsen voor een M3 SR+. Wie heeft ervaringen met het meerverbruik van all-season banden?

Ik heb namelijk een enorme hekel aan de winter /zomer wissel :P

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-07 16:27

_V_

fisherman schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:36:
Boven modaal is niet de bovenkant van de maatschappij dus. Dan zit je dus boven het gemiddelde.
Eh nee. Idd niet de bovenkant van de maatschappij, maar ligt nog ietsie anders dan "boven het gemiddelde".
Volgens cpb:
Vanaf 2013 is het modale inkomen het meest voorkomende inkomen. Het wordt berekend als 79% van het gemiddelde inkomen per arbeidsjaar, waarbij de 79% bepaald is met een historische cijferreeks. [...]

[ Voor 9% gewijzigd door _V_ op 20-07-2019 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

revolution-nl schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 19:08:
Sta op het punt om een order bij de LM te plaatsen voor een M3 SR+. Wie heeft ervaringen met het meerverbruik van all-season banden?

Ik heb namelijk een enorme hekel aan de winter /zomer wissel :P
Geen ervaring mee en ook geen Tesla hier. Maar ik zou altijd kiezen voor all-season banden. Niet alleen vanwege die wissel, maar ook omdat er (waar ik woon) bijna nooit sneeuw of ijs op de weg ligt. Helaas verplicht mijn leasemaatschappij mij om winterbanden te nemen.

[edit]
En een M3 met SuC zit niet vaak zonder prik verwacht ik

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 20-07-2019 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:50

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Blokker_1999 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:46:
[...]

Heb de laatste jaren zelf een zeer rustige rijstijl geleerd. Waar ik vroeger enorm opgejaagd reed hou ik er vandaag van om het rustiger te doen en dan ook wat op het verbruik te letten. Dat deed ik al met mijn ICE en doe ik vandaag ook met mijn Ioniq. Deze kwam mij vanochtend begroeten met 265km beschikbaar (zonder airco) op 100% en als ik mijn verbruik van vandaag en de beschikbare range optel zou ik 280km kunnen doen en ben er zeker van dat als ik hem zou leeggereden hebben vandaag ik over de 300 was gegaan. Het gemiddelde verbruik zit dan ook onder de 10kWh/100km.

[...]
Ik rijd nu een maand een Leaf 40kWh, en ik was benieuwd hoe dit voor mij ging werken. Maar juist het feit dat je nu automatische cruise control hebt etc, maakt het veel fijner om rustig te rijden. In m’n vorige ICE was dat bloed irritant geweest. Maar als je iemand bent die nooit met CC rijdt of zou rijden, en je moet veel snelwegkilometers maken, you’re gonna have a bad time.

Ik rijd 90% snelweg elke dag, waarvan een flink stuk N2, dus 80km/u, maar zelfs als ik de rest 120km/u op CC doe, waarbij ik dus vaak wat langer achter een trager iemand rijd, kom ik op 15kWh/100km uit, wat voor een Leaf toch best netjes is, en me rond de 260km range geeft met airco. Het punt zijnde dat het me niet meer boeit dat het een paar minuten langer duurt, want het constant wisselen van snelheid kost me geen energie meer.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-06 22:00
--MeAngry-- schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 22:49:
[...]

Ik rijd nu een maand een Leaf 40kWh, en ik was benieuwd hoe dit voor mij ging werken. Maar juist het feit dat je nu automatische cruise control hebt etc, maakt het veel fijner om rustig te rijden. In m’n vorige ICE was dat bloed irritant geweest. Maar als je iemand bent die nooit met CC rijdt of zou rijden, en je moet veel snelwegkilometers maken, you’re gonna have a bad time.

Ik rijd 90% snelweg elke dag, waarvan een flink stuk N2, dus 80km/u, maar zelfs als ik de rest 120km/u op CC doe, waarbij ik dus vaak wat langer achter een trager iemand rijd, kom ik op 15kWh/100km uit, wat voor een Leaf toch best netjes is, en me rond de 260km range geeft met airco. Het punt zijnde dat het me niet meer boeit dat het een paar minuten langer duurt, want het constant wisselen van snelheid kost me geen energie meer.
Ik heb met mijn vrouw een keer een "wedstrijd" gedaan. Ze houd van pittig doorrijden en verbruikt met haar ICE dus ook behoorlijk wat benzine.
Nu werken we beiden voor hetzelfde bedrijf en moesten we toevallig die dag beide naar kantoor (dus met 2 auto's, en nee dat kan niet met 1 want verschillende klanten waar we heen moeten)
Ik heb mijn rustige rijstijl aangehouden (waar ze altijd over klaagt als ze meerijd, RIJ EENS DOOR) en zij haar race-stijl.
Toen ik het terein op kwam zag ik haar net uit de auto stappen. Dat is dus ongeveer 1 minuut verschil op 35 minuten reistijd.

Nu met de leaf heeft ze opeens een fluwelen voetje gekregen en verbruikt zo'n 1,5-2Kw per 100km minder dan ik. Maar in haar mini scheurt ze nog steeds als een achterlijke.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!
--MeAngry-- schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 22:49:
[...]

Zelf maak ik weinig gebruik van de ACC. Enkel op snelwegen als ik achter een voertuig zit met redelijk constante snelheid (bijv. vrachtwagen). Het belangrijkste bij zuinig rijden is je snelheid zo constant mogelijk houden. Probleem voor mij met ACC is dat deze veel te laat begint met vertragen. Ik ben iemand geworden die vrij vroeg van het gas afgaat. Laat de wrijving maar de rest doen. Elke vorm van afremming (zelfs al is het regeneratie) is een groot verlies aan energie. En ook bij versnellen gebruik je enorm veel energie. Zit je dus achter iemand die continue tussen 75 en 80 wisselt kan je beter je ACC op 76/77 zetten en aan constante snelheid rijden. Amper tijdverlies maar wel zuiniger

Zelf maak ik dan ook enorm veel gebruik van de snelheidsbegrenzer. Sinds mijn eerste wagen die het had heb ik eigenlijk niet veel anders meer gebruikt. Het voorkomt dat ik te snel rij, ik moet tijdens het versnellen niet op mijn snelheid letten maar het zorgt er ook voor dat als ik eenmaal op snelheid zit dat ik gewoon een constante snelheid kan aanhouden. En zie ik verderop iets aankomen waarvoor ik moet vertragen kan ik gewoon dat gaspedaal tijdig loslaten en rustig beginnen afremmen.

Toen ik een testrit deed met de LEAF 2.zero toen deze net gelanceerd was en tegen de verkoper melde dat ik het spijtig vond dat deze geen snelheidsbegrenzer had (iets wat deze ondertussen wel heeft) zij hij dat ik de eerste was die het opmerkte (hij had het zelf nog niet gezien) en dat met ProPilot je dit niet nodig had waarop ik hem wees op het enorm belangrijke verschil tussen het instellen van een maximale snelheid (begrenzer) en minimale snelheid (cruise control) wanneer het aankomt op ingrijpen in gevaarlijke situaties.
Philos31 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 09:33:
[...]
Nu met de leaf heeft ze opeens een fluwelen voetje gekregen en verbruikt zo'n 1,5-2Kw per 100km minder dan ik. Maar in haar mini scheurt ze nog steeds als een achterlijke.
Can't say I blame her. Met een mini zou ik er ook wel willen doorscheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:10
Vandaag gespot bij Ionity Chartres.

Prototype EV van MG ZS

Link naar galerij

Was niet veel tijd om te chatten. Twee hongerige en ietwat ongeduldige tieners mee op reis.

Zou 45 kWh versie zijn met een bereik van 279 km. Typenaam weet ik niet (vergeten te vragen... |:( ). De box aan de voorzijde meet een heleboel over het laden. Achterin de auto was een man met laptop druk aan het monitoren.

[ Voor 6% gewijzigd door joepie de p op 21-07-2019 17:13 . Reden: Merk verwisseld en eenhedenpolitie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Is dat niet merkwaardig? GM heeft toch geen markt meer in Europa? Waarom testen ze dan nog in Europa?

(Eenhedenpolitie: het is 45 kWh in plaats van 45 kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:10
daemonix schreef op zondag 21 juli 2019 @ 16:52:
Is dat niet merkwaardig? GM heeft toch geen markt meer in Europa? Waarom testen ze dan nog in Europa?

(Eenhedenpolitie: het is 45 kWh in plaats van 45 kW)
Agent, ik heb het aangepast. Ook het merk. NIet GM, maar MG moet het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ah, de MG, dat is inderdaad een stuk logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:16
Blokker_1999 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 15:49:
[...]

Zelf maak ik weinig gebruik van de ACC. Enkel op snelwegen als ik achter een voertuig zit met redelijk constante snelheid (bijv. vrachtwagen). Het belangrijkste bij zuinig rijden is je snelheid zo constant mogelijk houden. Probleem voor mij met ACC is dat deze veel te laat begint met vertragen. Ik ben iemand geworden die vrij vroeg van het gas afgaat. Laat de wrijving maar de rest doen. Elke vorm van afremming (zelfs al is het regeneratie) is een groot verlies aan energie. En ook bij versnellen gebruik je enorm veel energie.
Voor mij exact hetzelfde en de reden dan ik ACC beperkt gebruik.

Eén opmerking, feitelijk kost het optrekken geen energie, je zet het alleen om in kinetische energie. De verspilling is er pas als je weer vertraagt (afremt).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:24
assje schreef op zondag 21 juli 2019 @ 17:50:
[...]

Voor mij exact hetzelfde en de reden dan ik ACC beperkt gebruik.

Eén opmerking, feitelijk kost het optrekken geen energie, je zet het alleen om in kinetische energie. De verspilling is er pas als je weer vertraagt (afremt).
Daar even op doorgaan: het maakt toch ook niet uit of je heel snel of heel langzaam optrekt met een elektrische auto?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

Het maakt alleen uit als je relatief korte sprintjes doet; wat uitmaakt voor je weerstand is je RMS snelheid. Hoe harder je gemiddeld rijdt, des te hoger de weerstand.

Als je 100km op de snelweg zit maakt het geen moer uit hoe snel je optrekt, die 100m extra dat je op kruissnelheid zit valt in het niet bij de rest van je rijafstand.

Maar als je van stoplicht tot stoplicht sprintjes aan het trekken bent, maakt het best veel uit. Dan wil je gewoon zo rustig mogelijk optrekken, en liefst niet helemaal op snelheid komen als dat ertoe leidt dat je voor een rood licht komt te staan. Je wilt je snelheid precies zo hebben dat je het volgende stoplicht telkens precies meeneemt.

Behalve als er een BMW Z4 naast je staat te pochen, dan ram je dat gaspedaal zo hard mogelijk in om hem een lesje te leren.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mux schreef op zondag 21 juli 2019 @ 18:48:
Behalve als er een BMW Z4 naast je staat te pochen, dan ram je dat gaspedaal zo hard mogelijk in om hem een lesje te leren.
Ben op die dag aan het wachten.

Wel al een keer door een motorijder laten verrassen. Stond stil voor een rood licht, links van mij komt een auto staan en terwijl ik naar het licht kijk komt er rechts naast mij (waar geen bijkomende rijstrook is) een moto staan. Licht springt op groen en ik geef voor de verandering een flinke dosis elektronen en ben verbaasd dat ik een motorgeluid hoor dat gelijk met mij blijft gaan, dan merk ik ineens die moto op die mij waarschijnlijk niet heeft zien meeversnellen met hem. Verdomde idioot was blijkbaar zijn leven moe want als ik ook maar iets adweek naar rechts had ik hem aangetikt. Met andere woorden: moto bijhouden aan stoplicht kan perfect met een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Blokker_1999 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 18:54:
[...]

Wel al een keer door een motorijder laten verrassen. Stond stil voor een rood licht, links van mij komt een auto staan en terwijl ik naar het licht kijk komt er rechts naast mij (waar geen bijkomende rijstrook is) een moto staan. Licht springt op groen en ik geef voor de verandering een flinke dosis elektronen en ben verbaasd dat ik een motorgeluid hoor dat gelijk met mij blijft gaan, dan merk ik ineens die moto op die mij waarschijnlijk niet heeft zien meeversnellen met hem. Verdomde idioot was blijkbaar zijn leven moe want als ik ook maar iets adweek naar rechts had ik hem aangetikt. Met andere woorden: moto bijhouden aan stoplicht kan perfect met een EV.
Een brommer zul je bedoelen ....... beetje motor is veel sneller weg dan de meeste EV's (ze kunnen alleen niet allemaal rijden op z'n ding). Beetje snelle motor zit in 3-4 seconden op 100kmh, meeste EV's doen het dubbele. Ze verwachten het alleen niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Uhh, Tesla? Die trekt een beetje motor er uit. S ludricous? Die trekt iedere motor er uit (wedstrijd racers misschien daargelaten, maar die mogen niet op de openbare weg). Been there, seen that.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-07 13:42
Blokker_1999 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 18:54:
[...]

Als je met een motor mee trekt mag je zelf wel even opletten ipv iemand voor idioot uitmaken. Dat hoort er ook bij als je bij de snelle jongens wilt horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
daemonix schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:07:
Uhh, Tesla? Die trekt een beetje motor er uit. S ludricous? Die trekt iedere motor er uit (wedstrijd racers misschien daargelaten, maar die mogen niet op de openbare weg). Been there, seen that.
Een model 3 performance komt in de buurt, maar een gewone model 3 niet en een uiteraard een S ludricous wel (moet je wel even in die mode zetten bij het stoplicht). Maar de rest van EV land nauwelijks...... bekijk de specs maar eens van die 150PK+ dingen..... gewoon road-legal. Iemand die ermee kan omgaan........die vliegt weg bij je.

Dus ik let altijd wel beetje op wat er naast me staat en kijk ook even goed uit of die oplet.

[ Voor 4% gewijzigd door prettig op 21-07-2019 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Pierz schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:32:
[...]

Als je met een motor mee trekt mag je zelf wel even opletten ipv iemand voor idioot uitmaken. Dat hoort er ook bij als je bij de snelle jongens wilt horen...
Toch is het omgekeerd. De motor staat niet legaal naast je. Het wordt gedoogd, maar het is *zijn* verantwoordelijkheid om daar goed mee om te gaan. Sommige motorrijders gaan er klakkeloos vanuit dat ze a) sneller zijn en b) alle rechten hebben. Beide is niet correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
prettig schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:00:
[...]

Een brommer zul je bedoelen ....... beetje motor is veel sneller weg dan de meeste EV's (ze kunnen alleen niet allemaal rijden op z'n ding). Beetje snelle motor zit in 3-4 seconden op 100kmh, meeste EV's doen het dubbele. Ze verwachten het alleen niet altijd.
Neen, heb het over een echte moto. Natuurlijk kan die veel sneller weg zijn als hij wil maar dan moest ie een paar honderd meter verder ook goed in de remmen gaan, maar gewoon omdat hij zo dom was van zich naast mij te zetten, niet realiserende dat ik sneller weg ben dan de gemiddelde ICE heeft hij daar een groot risico genomen. De correcte locatie voor hem onder de wegcode is dan ook ofwel achteraan de "file", danwel tussen mij en de wagen links van mij tussenin, maar nooit rechts van de rechts rijstrook.
Pierz schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:32:
[...]

Ik trek niet met de motor mee, ik had hem niet gezien omdat hij op een foutieve manier de "file" inhaald en zich dus ook op een foutieve plaats zet. Het is pas tijdens het versnellen dat ik hem hoorde en realiseerde dat hij daar was.

[ Voor 22% gewijzigd door Blokker_1999 op 21-07-2019 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
daemonix schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:07:
Dat valt wel mee hoor, ik rij zelf een BMW F800GS Adventure die binnen 3 seconden op de 100 zit. Is gewoon een legale motor. En zo zijn er nog zat die dat halen, is absoluut geen uitzondering voor een motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En toch is die trager dan een Tesla in ludicrous mode. Bovendien moet je dan wel maximaal weg rijden met die motor en een meer dan uitstekende beheersing hebben en volledig optimaal schakelen. Dat is niet iedereen gegeven. De Tesla heeft natuurlijk veel meer tractie zonder problemen en, nog belangrijker, die hoeft niet te schakelen.

[ Voor 13% gewijzigd door daemonix op 21-07-2019 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:16
Als je met je motor <5s naar de 100 trekt ben je wel echt aan het sporten, niet simpelweg aan het rijden.

Schakelen hoeft evenwel maar 1x dus dat valt nog mee.

Met een ICE auto of motor gebruik je in het dagelijks leven al dat vermogen toch minder in mijn ogen, je rijdt dan echt met gillende motor en vol in de toeren. Met een EV is dat toch allemaal wat laagdrempeliger.

[ Voor 46% gewijzigd door assje op 21-07-2019 20:32 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
daemonix schreef op zondag 21 juli 2019 @ 20:22:
En toch is die trager dan een Tesla in ludicrous mode. Bovendien moet je dan wel maximaal weg rijden met die motor en een meer dan uitstekende beheersing hebben en volledig optimaal schakelen. Dat is niet iedereen gegeven. De Tesla heeft natuurlijk veel meer tractie zonder problemen en, nog belangrijker, die hoeft niet te schakelen.
Exact. De meeste Tesla Model 3's in Nederland op de weg gaan van 0-100 ruim binnen de 5 seconden, en nog veel belangrijker, hun acceleratie - net als van andere krachtige EVs'- is vooral enorm in het gebied van 0 tot 50/60. Door het meteen volle koppel op de wielen zit de accelatieverschil met een ICE (met name van een auto, maar ook motor) juist in dat begingebied vanaf stilstand.

En dat is wat speelt bij optrekken bij een stoplicht. Ik denk dat bij een motor die in 3 seconden van 0-100 gaat versus een Tesla M3 LR AWD - dus niet eens de performance - die over 0-100 4,6 seconde doet, dat het verschil in het gebied 0-50 verwaarloosbaar is - als de Tesla al niet sneller is in dat deel. Zeker in de situatie als de motorrijder relatief relaxed nonchalant optrekt in de veronderstelling dat hij/zij toch wel sneller weg zal zijn en toevallig de M3-rijder tegelijkertijd simpelweg het pedaal achteloos vol intrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
daemonix schreef op zondag 21 juli 2019 @ 20:22:
Een beetje motor moet van 0=>100, bij warm motorblok, ook niet schakelen, al helemaal niet meer manueel koppelen en, nog belangrijker, weegt maar een fractie van die Tesla. :)
En uiteraard, hij wordt niet opgehouden door andere blikken op vier wielen. :w

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 21-07-2019 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En heeft geen tractie... Voor je weet ben je een wheelie aan het doen. Echt, ik ken weinig motorrijders die een Tesla bijhouden ondanks de specificaties van hun motor. Je moet het meemaken om het te geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:58
Arnout schreef op zondag 21 juli 2019 @ 18:31:
[...]

Daar even op doorgaan: het maakt toch ook niet uit of je heel snel of heel langzaam optrekt met een elektrische auto?
Ohmse verliezen in de inverter (en al de rest) zorgen voor lagere efficientie bij hoge belasting, desalniettemin is het verwaarloosbaar tegenover luchtweerstandsverliezen wanneer je langere tijd een constante snelheid vasthoudt, zoals @mux al aangaf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierz
daemonix schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:56:
[...]

Toch is het omgekeerd. De motor staat niet legaal naast je. Het wordt gedoogd, maar het is *zijn* verantwoordelijkheid om daar goed mee om te gaan. Sommige motorrijders gaan er klakkeloos vanuit dat ze a) sneller zijn en b) alle rechten hebben. Beide is niet correct.
In België misschien, maar in NL mag dat gewoon en ben je als automobilist aansprakelijk als je bij het baan wisselen (hoi Sven) een motorrijder aantikt die door de file rijdt. Maar laten we niet in een off-topic discussie verzanden die op motor-fora al tot in den treuren is gevoerd.

Het gaat mij niet om de motorrijder, maar om de EV rijder. Die heeft ineens een veel snellere auto maar is zich niet bewust van zijn snelheid en het effect op zijn medeweggebruiker. Als je zo snel accelereert verandert het verkeersbeeld totaal en daar zijn anderen niet op bedacht. Zoals die motorrijder dat terecht niet verwachtte. Een Tesla is misschien nog net te herkennen, maar een motorrijder is geen rijdende EV encyclopedie. Een beetje rekening houden met je medeweggebruiker kan geen kwaad. With great power comes great responsibility.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Pierz schreef op zondag 21 juli 2019 @ 23:04:
In België misschien, maar in NL mag dat gewoon en ben je als automobilist aansprakelijk als je bij het baan wisselen (hoi Sven) een motorrijder aantikt die door de file rijdt.
Bij mijn weten is het in NL nog steeds niet officieel toegestaan om als motorrijder tussen de files door te rijden, maar wordt het gedoogd zolang je je aan een paar regels houdt, zoals max. verschilsnelheid en alleen tussen de twee meest linkse rijstroken.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-07 21:23

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

@Hippe Lip

Tussen de auto's door rijden in nederland is officieel toegestaan, er zijn zelfs regels voor hoe dat dan precies moet, ik zal ze eens opzoeken.

edit: eerste bron: https://knmv.nl/kennisbank/veilig-motorrijden/

Al sinds 1991 toegestaan om tussen de file te rijden met de motor:
https://blog.allsecur.nl/...sen-de-file-door-mag-dat/

overheids pagina: https://www.rijksoverheid...veilig-rijden-op-de-motor

Wij zitten thuis nog steeds te dobben tussen:
Renault Zoë oud (voorraad model R110,)
Renault Zoë niew (te weinig informatie, zelfs de prijs is vaag, maar kan wel dit jaar geleverd worden!?)
Nissan Leaf (komt ook een nieuw model aan, beetje vaag hoe de auto dan in de markt staat).
Tesla SR+ (duidelijk wat je krijgt en snel leverbaar!)

De auto zakelijk gereden worden, en zal dit jaar nog geleverd moeten worden.

[ Voor 89% gewijzigd door Smuggler op 21-07-2019 23:40 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

idd, alweer bijna 30 jaar:
http://motorplatform.nl/over-ons/samenspel-in-de-file/
En daarmee is "voorpiepen" bij het stoplicht ook toegestaan.

[ Voor 27% gewijzigd door teacher op 21-07-2019 23:45 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
teacher schreef op zondag 21 juli 2019 @ 23:42:
idd, alweer bijna 30 jaar:
http://motorplatform.nl/over-ons/samenspel-in-de-file/
En daarmee is "voorpiepen" bij het stoplicht ook toegestaan.
Je bron zegt ook dat het een richtlijn is, maar geen wet. Dus miet aan de richtlijn houden is niet meteen aansprakelijk zijn. Als een motorrijder rechts van je gaat staan op de rechter rijbaan, is dat niet de verwachtte locatie van een motorrijder. Dus als automobilist zou ik daar ook geen rekening mee houden. Ook merkt de motorrijder toch meteen dat de auto naast hem net zo hard optrekt als hijzelf. Dus het maakt helemaal niet uit of de motorrijder weet dat er een EV naast hem rijdt of niet. Hij doet een bijzondere verrichting en is de kwetsbare partij. Dus hij moet zich aanpassen aan de situatie, niet de EV rijder.

Snel optrekken is wel een extra risico in het verkeer die beginnende EV rijders potentieel in extra gevaar brengen. Zeker de Model 3 die goed bereikbaar is voor minder ervaren bestuurders.
Vooraan het stoplicht is het gewoon altijd uitkijken met een snelle auto. Hoevaak ik wel niet zie dat mensen door rood rijden na oranje. Ik zie het bijna dagelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Z___Z schreef op maandag 22 juli 2019 @ 00:08:
[...]

Dus als automobilist zou ik daar ook geen rekening mee houden. Ook merkt de motorrijder toch meteen dat de auto naast hem net zo hard optrekt als hijzelf. Dus het maakt helemaal niet uit of de motorrijder weet dat er een EV naast hem rijdt of niet. Hij doet een bijzondere verrichting en is de kwetsbare partij. Dus hij moet zich aanpassen aan de situatie, niet de EV rijder.
Hij doet geen bijzondere verrichting. Ook is de jurisprudentie rondom het file gedrag van motorrijders duidelijk: automobilisten dienen zich ervan bewust te zijn dat er motorrijders aan (kunnen) komen, juist omdat het al vanaf 91 is toegestaan en daarom "ingeburgerd".

EV auto's en het snelle optrekken zijn nog niet zo ingeburgerd. Het kan dus zomaar zijn dat, als er een stoplicht-optrekken-vallen-schade zaak voor de rechter komt, de rechter stelt dat juist de EV bestuurder (grotendeels) aansprakelijk is omdat hij ervan uit kan gaan dat een motorrijder het verschil niet kan zien en niet in de gaten heeft dat de EV net zo snel/sneller optrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
https://www.anwb.nl/verke...n-over-motoren-in-de-file Volgens de ANWB is het niet wettelijk geregeld maar is het een gedragscode bij file rijden. Dus alleen bij file en niet bij verkeerslichten naar voren rijden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blokker_1999 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:46:
Het is zeer zeldzaam om die meting boven de 100 te zien uitkomen, zelfs als ik in het weekend een heel snelwegtraject afleg.
Mijn gemiddelde snelheid naar mijn werk als ik Vmax rijd (zonder files) is zo'n 89 km/h. Op de snelwegen die ik neem is de Vmax tussen de 100 en 130. Ik heb nooit uitgerekend wat de theoretische snelheid zou kunnen zijn.
Als ik max 100 km/h rijd dan is het gemiddelde zo'n 81 km/h. Het is dus zeker wel langzamer, maar niet enorm veel. Het is letterlijk iets van 5 minuten verschil op 1 uur rijden. Op de terugweg heb ik meer last van files en is dat de grote factor in verschil in reistijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rijssel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-07 15:00
Pierz schreef op zondag 21 juli 2019 @ 23:04:
[...]
... With great power comes great responsibility.
Hierom houd ik m'n hart vast wanneer in 2030 ook alle 17,5 jarigen in een EV rijden. :o

Nu met 4.8 sec naar de 100 in m'n I-pace durf ik dit als ervaren verkeersdeelnemer echt nauwelijks te gebruiken, gewoon omdat niemand 't verwacht en 't ook niet gepaard gaat met 't "gebruikelijke kabaal".

Zal ook wel 't volgende anti-EV argument worden: "Onveilig...", en ben ook bang dat dit met getalletjes aantoonbaar wordt :'(

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 22xPV SE+Batt, Eenmans BV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Er is niets onveilig aan een EV (of om het even welk goedgekeurd voertuig). Het is de gebruiker die al dan niet onveilig gedrag vertoont. Alleen de welles/nietes discussie over de wettelijkheid van filerijden toont dit al aan. Je houdt in het verkeer gewoon rekening met je medeweggebruikers en de omstandigheden van het verkeer. Of het nu wet is of ingeburgerd maakt niet de hoofdzaak uit. Wil je de limieten van een voertuig uittesten en/of aantonen dat je meer ervaring hebt dan een doorsnee weggebruiker doe je dat op een daarvoor bestemde plaats (vb. circuit) waar alle deelnemers getekend hebben voor de risico's die daaruit voort kunnen komen (en zelfs daar kan je nog afgevlagd worden voor risicogedrag). Op de openbare weg wil de meerderheid gewoon zo veilig mogelijk van A naar B komen. Op die plek is dat een basisrecht en haantjesgedrag (de mijne kan toch sneller, ik zal het eens even laten zien) totaal misplaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2019 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
rijssel schreef op maandag 22 juli 2019 @ 07:44:
[...]

Hierom houd ik m'n hart vast wanneer in 2030 ook alle 17,5 jarigen in een EV rijden. :o

Nu met 4.8 sec naar de 100 in m'n I-pace durf ik dit als ervaren verkeersdeelnemer echt nauwelijks te gebruiken, gewoon omdat niemand 't verwacht en 't ook niet gepaard gaat met 't "gebruikelijke kabaal".

Zal ook wel 't volgende anti-EV argument worden: "Onveilig...", en ben ook bang dat dit met getalletjes aantoonbaar wordt :'(
Mee eens..... dat wordt nog een "dingetje" (wellicht mag je straks geen snelle EV rijden als 18-jarige......zoals nu bij motoren).

Vergelijk het met: een porsche 911 GT of turbo.......daar rijden we straks met z'n allen in, daar wordt het niet veiliger van :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 21:52
Ik heb met argusogen de discussie motorrijder EV gevolgd.
Ik stel me de vraag hoe je juridisch tegen de EV rijder moet aankijken die zijn wagen met ACC, stop&go en Kane assist laat rijden.
Immers de wagen is gehomologeerd en respecteert de verkeerswetgeving:
Met de lange assist perfect in het midden van de rijstrook en met de ACC en stop&go volgt hij de voorgangers. De motorrijder volgt een gedogenbeleid, die hiermee evenwel in conflict komt.
Een motorrijder die in de ACC zone komt veroorzaakt ook een hevig in de ankers gaan (ervaren) van wie ACC aan het rijden is met alle gevolgen voor het achterliggend verkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Laatst online: 25-06 21:46
bruneelm schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:18:
Ik stel me de vraag hoe je juridisch tegen de EV rijder moet aankijken die zijn wagen met ACC, stop&go en Kane assist laat rijden.
Met de lange assist perfect in het midden van de rijstrook en met de ACC en stop&go volgt hij de voorgangers. De motorrijder volgt een gedogenbeleid, die hiermee evenwel in conflict komt.
Een motorrijder die in de ACC zone komt veroorzaakt ook een hevig in de ankers gaan (ervaren) van wie ACC aan het rijden is met alle gevolgen voor het achterliggend verkeer.
Volgens mij is er niks veranderd op dat vlak. Je bent als bestuurder nog steeds volledig verantwoordelijk. Maar de eerste cases zullen binnenkort wel komen waarbij het falen van systemen wordt aangevoerd als verzachtende omstandigheid. Achterluggende verkeer wordt geachte voldoende afstand te houden om nog te kunnen remmen. Nothing changed

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

daemonix schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:28:
En heeft geen tractie... Voor je weet ben je een wheelie aan het doen. Echt, ik ken weinig motorrijders die een Tesla bijhouden ondanks de specificaties van hun motor. Je moet het meemaken om het te geloven.
Elektrische motorrijders.. https://www.electricfelix...night-ride-2019-stuttgart (en dat klopt, dat zijn er nog niet zoveel).

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:06
bruneelm schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:18:
Ervaring met de model 3: deze gaat niet aan de kant voor motorrijders en blijft netjes in het midden van zijn strook. Hij raakt gelukkig niet in paniek van motorrijders die tussen de stroken rijden en remt ook niet opeens als de motorrijder op de streep voor hem rijd. Als de motorrijder naar het midden van de strook beweegt voor de auto gaat hij geleidelijk afremmen om de volgafstand weer aan te houden.

Voordeel boven normale ACC en lane-keeping is dat de AutoPilot in de 3 de motorrijder natuurlijk al lang heeft gezien (ook naast de auto) en het is dus niet een obstakel wat opeens voor de auto verschijnt.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

PeterZ(on) schreef op maandag 22 juli 2019 @ 07:11:
https://www.anwb.nl/verke...n-over-motoren-in-de-file Volgens de ANWB is het niet wettelijk geregeld maar is het een gedragscode bij file rijden. Dus alleen bij file en niet bij verkeerslichten naar voren rijden.
Een rij stilstaande auto's bij een stoplicht is ook een "file". Ook dat mag. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:50
Kluutmaran schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:44:
https://www.rvo.nl/actuee...rgie-komt-uit-reststromen
In Nederland is de biomassa wel degelijk groen!

Tesla verandert trouwens de prijsstrategie weer iets. Meer standaardopties, minder keuze. Autovisie heeft er een wazig bericht over geschreven en de Telegraaf natuurlijk een negatief bericht.
https://www.autovisie.nl/...aanbod-model-s-3-x-alweer
https://www.telegraaf.nl/...ijzen-en-schrapt-modellen
https://www.telegraaf.nl/...-aan-trip-met-stekkerauto
Dit wordt niet het jaar waarin we terugkomen met een flinke voorraad wijn. Zoveel bagage kan een Tesla niet aan. Of we moeten de vuile was gewoon ergens dumpen.
:? Vorige auto was vast VW transporter :')
Ik verheug me op een etentje aan de voet van de berg terwijl Tante Tes (ja, zo heet ie echt, Tesla-rijders moeten hun auto verplicht een naam geven) de broodnodige energie opdoet.
:') typisch Telegraaf zullen we maar zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:16

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

daemonix schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:28:
Wanneer je een moderne high spec motor met traction /wheely control naast een Tesla zet dan is de Tesla misschien de eerste meter sneller maar daarna durf ik mijn geld wel op de motor te zetten (tenzij ludicrous).

Ja je moet wel een ervaren rijder hebben en focus. Wanneer je met de motor niet start >5000rpm ben je al verloren.

Schakelen is overigens niet aan de orde, mijn motor gaat bijv. in zijn eerste versnelling bij 130kmh in de begrenzing.

Het wordt tijd dat Elon eens een BEV motorfiets gaat ontwikkelen :P

YouTube: Drag Race : Energica EGO vs BMW S 1000 RR HP4, Ferrari 458 Italia, T...

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 22-07-2019 10:19 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

IvoB2 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:04:
Er is niets onveilig aan een EV (of om het even welk goedgekeurd voertuig). Het is de gebruiker die al dan niet onveilig gedrag vertoont.
Hmmmm... Waar heb ik dit argument eerder gehoord? OH JA! Second amendment/gun rights in De VS!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@revolution-nl De gemiddelde motorrijder staat niet met launchcontrol klaar bij het verkeerslicht. Ook de niet gemiddelde motorrijder trouwens, ik ken geen motorrijders die met 5000 rpm staan te wachten op het groene licht. Een EV heeft geen launchcontrol nodig. Die hebben maximum koppel bij, jawel, 0 toeren en rijden dus maximaal weg zonder er iets voor te hoeven doen. Dat is het verschil, en daarom verliest zo ongeveer iedere motorrijder het stoplicht sprintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Amdwarrior schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:14:
[...]

[...]

[...]

Jesusmina wat was dat een tenenkrommend stuk zeg. Zou de verslaggeefster ook een klaagzang over een diesel kunnen houden onder het kopje "je moet wel een tankstation vinden"?

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rijssel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-07 15:00
Amdwarrior schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:14:
[...]

[...]

[...]

Ik heb serieus medelijden met de man van de verslaggeefster. En da's niet vanwege die Tesla. :X

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 22xPV SE+Batt, Eenmans BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
nannoe schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:30:
[...]

Hmmmm... Waar heb ik dit argument eerder gehoord? OH JA! Second amendment/gun rights in De VS!
Inderdaad, en je contrapunt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Volgens mij kun je de woorden Tesla en elektrisch rijden best vervangen door Openbaar Vervoer, bus en/of trein als je daar nooit gebruik van maakt. Je krijgt dan hetzelfde verhaal want ik heb ook geen idee hoe ik daarmee in Normandië kom. Wat een sukkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

IvoB2 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:46:
[...]

Inderdaad, en je contrapunt is?
De auto (let op, niet enkel EV) is wel degelijk gevaarlijk. Met een vanaf van 1.000 kg rollend gewicht. Dat is de reden dat we zoveel wetten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
daemonix schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:35:
@revolution-nl De gemiddelde motorrijder staat niet met launchcontrol klaar bij het verkeerslicht. Ook de niet gemiddelde motorrijder trouwens, ik ken geen motorrijders die met 5000 rpm staan te wachten op het groene licht. Een EV heeft geen launchcontrol nodig. Die hebben maximum koppel bij, jawel, 0 toeren en rijden dus maximaal weg zonder er iets voor te hoeven doen. Dat is het verschil, en daarom verliest zo ongeveer iedere motorrijder het stoplicht sprintje.
De gemiddelde auto bij een stoplicht is ook geen model S ludicrous. Wat is je punt?

En een EV geen launch control? Euhhhh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Mijn punt is dat vrijwel iedere EV een motor die er niet op bedacht is, er uittrekt. Ook de 'langzamere' EV's. Heck, ik trek zelfs een Porsche er uit in de buitenbocht bij een verkeerslicht, puur omdat die de motor nog moet starten, de versnelling inschakelen, toeren opvoeren en dan pas kan wegrijden.

Ja, als die op het gas met ingetrapte koppeling staat dan ben ik kansloos, maar dat gebeurt hoogstzelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
Ooit er aan gedacht dat al die motoren en Porsches niet met je aan het racen zijn? Een Kona Ioniq is toch voorwiel aangedreven? En heeft een whopping 120 pk...

[ Voor 15% gewijzigd door Pierz op 22-07-2019 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Wat is je punt? Ik ben ook niet aan het racen. Integendeel. Maar ben wel sneller weg, ook met een normale rijstijl.

Heb je wel eens in een EV gereden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Laatst online: 25-06 21:46
daemonix schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:23:
Wat is je punt? Ik ben ook niet aan het racen. Integendeel. Maar ben wel sneller weg, ook met een normale rijstijl.

Wat een onzin. Ik rijd een snelle Audi maar rij normaal en rustig weg. Beter voor verbruik, banden en milieu. In een EV pas je de manier waarop je vermogen aanspreekt gewoon aan zeker met de aanwezige koppel.

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Lezen wat ik schrijf is best moeilijk he?

In een EV hoeft de motor niet te starten, in tegenstelling tot een ICE waar de motor uitschakelt, in een EV rij je direct weg op het moment dat je het pedaal intrapt, in tegenstelling tot een ICE, waar de motor eerst toeren moet maken... Je bent dus in een EV sneller weg ook al rij je rustig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:58
Het is mooi weer buiten. Laat deze discussie toch voor wat het is. Eens worden jullie het nooit.

Dat kan toch ook de conclusie zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:23:

Nou, ik heb een EV (en heb tig ICE-auto's gehad) en momenteel nog drie motoren in gebruik.
Bij een normale rijstijl en bij normaal verkeer haalt geen enkele auto (ook de EV niet) het van twee van de drie motoren (de derde is een classic 2-cylinder).
Als je beiden naast elkaar zet aan een rood licht (in de uitzonderlijke situatie dat je voor je volledig vrij baan hebt om tot 100 Km/uur op te trekken, de weg over verkeerslichten beschikt en je er dan überhaupt 100 mag rijden zullen sommige EV's wel vlugger weg zijn. Maar dat noem ik dan zeker geen normale verkeerssituatie noch normale rijstijl.
En dan liefst nog een 4-wiel aangedreven EV. Anders krijgt de elektromotor zijn theoretisch koppel zelfs niet kwijt aan de voortrein zodat de wielen beginnen door te slippen. Schiet je ook niet mee op.
Ik rij in de EV en in het verkeer zelfs veel rustiger dan in een zenuwachtige ICE.

Ik moet eerlijk zijn, we hebben het wel over de Belgische verkeerssituatie. Ik weet niet hoe het er in NL aan toe gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Ik zie deze situatie voor me:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06-07 18:32
IvoB2 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:10:
Ik moet eerlijk zijn, we hebben het wel over de Belgische verkeerssituatie. Ik weet niet hoe het er in NL aan toe gaat.
In België klapperen boven 60 km/u je tanden uit je mond, daar is het wegdek de natuurlijke begrenzer ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 18:33
Strict genomen past het niet in "elektrische autos":
https://insideevs.com/new...per-largest-ev-world/amp/
... the vehicle can produce a surplus of up to 200 kWh in energy every day ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Oh dat past hier prima hoor, iig beter dan de leasepraat ;)

Geniaal dat hij nooit hoeft te laden en zelfs meer genereert dan hij verbruikt! Laten we hopen dat energiemaatschappijen hier geen verdienmodel in gaan zien en bergen gaan afbreken.

[ Voor 3% gewijzigd door Pierz op 22-07-2019 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Leuk ding, maar als je iets verder leest dan zie je dat er aan die gegevens wordt getwijfeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Lucas diGrassi (formula E kampioen) kan die regeneratie vast nog wel wat scherper krijgen bij een volgende poging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

daemonix schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:26:
Leuk ding, maar als je iets verder leest dan zie je dat er aan die gegevens wordt getwijfeld.
dan nog omhoog met 90% en beneden met 88% betekent dat hij in 20 keer tot 50% leeg zou raken, en dan dus weer 40% wil laden == 280kw verbruikt heeft i.p.v een tank diesel mooie toepassing lijkt me zo

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
ColdRain schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:22:
Strict genomen past het niet in "elektrische autos":
https://insideevs.com/new...per-largest-ev-world/amp/
... the vehicle can produce a surplus of up to 200 kWh in energy every day ...
Grappig en indrukwekkend apparaat natuurlijk. Het surplus kan wel kloppen, maar het is wel valsspelen omdat dan alleen uit oogpunt van die wagen wordt gekeken. Maar als men de energie voor het inladen en uitladen van het materiaal gaat meerekenen, of nog verder met het brengen van het materiaal naar de (hoge) plek waar die wagen het oppikt en dus een meer complete energieketen meeneemt dan is weer te begrijpen en gewoon normaal. Blijft wel leuk en goed bedacht natuurlijk, veel efficienter dan er een bakbeest van een ICE in te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De convectie in de aardmantel stuwt het gesteente omhoog. Dus deze auto is eigenlijk geothermisch aangedreven.
Het nieuwe is dat het nu batterijelektrisch gaat, de ertstreinen bij Kiruna doen dit al langer met netinvoeding.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-07 19:08

Hachy

Laadpas Nerd

Och och dat Telegraaf artikel. Als het niet zo lachwekkend was dan zou ik gaan huilen. Heb de beste mevrouw en haar man maar uitgenodigd voor een 'EV voor groentjes' sessie :)

/edit: embed, thx

[ Voor 7% gewijzigd door Hachy op 23-07-2019 00:13 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hachy schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:16:
Och och dat Telegraaf artikel. Als het niet zo lachwekkend was dan zou ik gaan huilen. Heb de beste mevrouw en haar man maar uitgenodigd voor een 'EV voor groentjes' sessie :)

https://twitter.com/Hachy_1/status/1153380511940861952
Benieuwd of ze er op in gaan maar ik denk van niet, want met zo'n stuk heb je er totaal geen interesse in want alles wat maar enigszins negatief kan worden neergezet hebben ze niet nagelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 18:33
Proton_ schreef op maandag 22 juli 2019 @ 18:30:
De convectie in de aardmantel stuwt het gesteente omhoog. Dus deze auto is eigenlijk geothermisch aangedreven.
Hélp 8)7 Kan jij niet weten maar ik woon op 'n plek in België waar men met (diepe) geothermie aan 't experimenteren is, en waar nu 'n maand geleden daardoor een ML2.1 aardbeving was. Da's nog niet als in Groningen maar de projectleiding blijkt helaas wel even doof als de NAM lang ook was.
Uiteraard allemaal vreselijk off-topic: https://earthlymattersblo...26/de-aardbeving-te-veel/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 23:41

https://twitter.com/Hachy_1/status/1153380511940861952
Even embed, voor de lazy people hier die niet klikken, maar die mogen je tekst niet missen:
Goeie invalshoek gekozen (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-06 11:28
rijssel schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:42:
[...]

Ik heb serieus medelijden met de man van de verslaggeefster. En da's niet vanwege die Tesla. :X
Dear lord, wat een trien zeg. Ik snap dat je zaken wat verergerd en romantiseert in een column (want laten we het géén artikel noemen, het staat vól met meningen) maar de irritatie druipt er vanaf, en het "zie-mij-vrouw-zijn-en geef-me-wijn" is ook lekker sterotypisch flink aanwezig.

In andere woorden, typisch Telegraaf artikel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

[Twitter]

Ach vrouwlief vond manlief van het begin al te enthousiast over zijn nieuwe speeltje en heeft de hele rit naar nadelen gezocht. Op zich met een Tesla hoef je geen zorgen te maken zo lang je binnen het ecosysteem blijft, maar dan moet je wel de navigatie gebruiken die precies vertelt hoe lang je ergens moet laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:55
Dit artikel geeft gewoon het enorme falen van de laadpaalindustrie aan. Met name in het buitenland dan, want in Nederland is het best OK geregeld. Het is toch te bizar voor woorden dat je niet gewoon bij iedere paal (contactloos) kan pinnen? En dat de laadpassystemen in Frankrijk niet onderling compatibel zijn kan je ook niet met droge ogen uitleggen.. Ik zie een schone taak voor EU regulering op dit vlak.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:50

[Twitter]

Telegraaf gaat hier natuurlijk niet op in want dit is weer typisch Telegraaf artikel die goed scoort bij hun achterban en die mevrouw staat dan natuurlijk compleet voor lul met die argumenten van met een kofferbank waar geen wijnvoorraad in kan(Misschien wat minder drinken :') )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 21:52
Wat Frankrijk betreft, de Fransen zijn niet zo tuk op verre verplaatsingen en hebben plaats en oprit zat. Zij kunnen dus elk moment dat ze niet rijden stekkeren en de stroom is super goedkoop. Vandaar dat je aan de auchans ook de klassieke laadpalen ziet die enkel voor startgeld het laden start.
Wat de dame betreft, ik vrees voor het huwelijk, indien ze alleen maar lijstjes maakt van negatieve dingen van haar wederhelft, een vicieuze cirkel waar ze niet zal uitgerekend, enkel versterken, en er de brui zal aan geven en de wederhelft de schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
En de doorsnee Fransman neemt ook nooit de péage (dat dient alleen om die massa buitenlanders hun autosnelwegen te doen betalen en achteloze Belgen een snelheidsboete als extraatje te kunnen aanrekenen :) ). Ze betalen ook geen bezitbelasting op een auto dus ook al geen incentive om EV te rijden. Omdat de elektriciteit er zo goedkoop is komt particulier PV bezit er ook nauwelijks van de grond.

Openbaar laden is in België trouwens ook niet om naar huis te schrijven. Komt daar dan nog eens bij dat de totaal achterhaalde facturatie (afrekenen een maand tot zes weken na "blind" aankopen) een lachertje is in een digitale omgeving.
Het kan wel anders want op mijn thuislaadpaal kan ik onmiddellijk mijn (omgekeerde) afrekening zien verschijnen op de app.

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 23-07-2019 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat de betaling weken later gebeurd is toch niet vreemd? Je hebt het over kleine bedragen. Die wil je als bedrijf echt niet allemaal individueel gaan verrekenen met de klant. De administratieve overhead daarvan wordt simpelweg te groot. Ja, ook in deze digitale tijden is er administratieve overhead. En elke verwerking van die betaling kost ook geld. Direct ook de reden waarom je zo weinig laadpalen ziet met geïntegreerde betaalterminal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 22:23

Osxy

Holy crap on a cracker

Blokker_1999 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:59:
Dat de betaling weken later gebeurd is toch niet vreemd? Je hebt het over kleine bedragen. Die wil je als bedrijf echt niet allemaal individueel gaan verrekenen met de klant. De administratieve overhead daarvan wordt simpelweg te groot. Ja, ook in deze digitale tijden is er administratieve overhead. En elke verwerking van die betaling kost ook geld. Direct ook de reden waarom je zo weinig laadpalen ziet met geïntegreerde betaalterminal.
Dat niet maar het is wel vreemd dat je soms weken of maanden moet wachten tot de laadbeurt uberhaubt zichtbaar is bij je laadpas overzicht.

Mijn laadacties van begin juni (!) bij FastNed zijn nog steeds niet in mijn Maingau overzicht te zien.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Thuisladen: we krijgen rond de 100-200 euro per maand terug, maar daar moet je dan wel 2 maanden op wachten.

Pagina: 1 ... 7 ... 367 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic