• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:08

Termy

valt er nog wat te fragge?

PeterZ(on) schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:29:
[...]

Nee gewoon in de normale stand, andere gebruik ik nooit.

Ja precies dat, geen gripverlies maar geen vermogen, dus erg moeizaam. Zo rij ik bijvoorbeeld tijdens vakantie wel eens in Dasburg in Duitsland een stijl stuk op met mijn cabrio en een andere keer weer met de Ioniq, en wat met de cabrio prima gaat daar heeft de Ioniq gewoon meer moeite mee, alsof er elastiek tussen de motor en de wielen zit.

Alle auto's hadden tot voor de komst van de EV een versnellingsbak. Een vette Amerikaan vaak maar drie versnellingen, maar die mini driecylinder motoren van nu hebben vaak wel zes versnellingen. Dus dat een EV maar met één vaste reductie toe zou kunnen zit voor mij toch aardig op het randje van wat kan, of tenminste wat goed is voor het mechaniek. Natuurlijk, onder normaal gebruik in het vlakke Nederland geen enkel probleem, maar daar had ik het niet over. Maar in bergachtig gebied loop je toch tegen grenzen aan, i.i.g. met mijn Ioniq die denk ik meer op efficiëntie op hogere snelheid is ontwikkeld dan op veel trekkracht.

Edit. ja dat moeilijk uit de parkeergarage kunnen komen is gewoon gripverlies, dat is niet wat ik bedoel. Dat is ook meer een probleem van de voorwielaandrijving en/of bandenkeuze.
Dat ligt dan toch echt aan die Ioniq. Je kunt een ICE niet vergelijken met een electromotor qua toegestaan toerental. Dat is waarom je prima toekunt met een vaste ratio ipv versnellingsbak. De enige reden dat fancy auto's zoals de Taycan het wel hebben is omdat ze een bepaalde topsnelheid willen combineren met een bepaalde 0-100 tijd.

In onze ID.3 is het triviaal om steil omhoog of in de bergen te rijden. Wel ook RDW, wat ongetwijfeld zal helpen in het geval van zo'n steile parkeergarage. Heb ik laatst ook nog gehad en waar een collega van me met een ICE z'n auto liet afslaan (gniffel :P) reed ik gewoon super controleerd en moeiteloos omhoog.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:38
Ik denk ook dat een versnellingsbak niet volledig nutteloos is bij een EV. In de meeste omstandigheden voldoet een EV zonder versnellingsbak inderdaad wel.
Maar inderdaad bij hellingen kan een electromotor het lastig krijgen. Er moet dan zoveel stroom de motor in om het te kunnen laten draaien vanuit stilstand. Een andere overbrenging (dus versnelling) kan dan helpen om het leed te verzachten. Als het eenmaal draait gaat het meestal wel weer.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Athome schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:14:
Ik denk ook dat een versnellingsbak niet volledig nutteloos is bij een EV. In de meeste omstandigheden voldoet een EV zonder versnellingsbak inderdaad wel.
Maar inderdaad bij hellingen kan een electromotor het lastig krijgen. Er moet dan zoveel stroom de motor in om het te kunnen laten draaien vanuit stilstand. Een andere overbrenging (dus versnelling) kan dan helpen om het leed te verzachten. Als het eenmaal draait gaat het meestal wel weer.
Denk dat het dan toch echt heel specifiek aan het type EV ligt.

Heb nog nooit last gehad met hellingen / bergen met mijn EV. Zelfs als ik halverwege een flink steile helling stil sta (drukke uitrit parkeergarage) kom ik zonder enig probleem weer op gang vanuit de autohold functie.

Laatste wat ik zou willen is weer een extra stukje techniek in de auto dat onderhouden moet worden / kapot kan gaan

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

PeterZ(on) schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:29:
[...]

Nee gewoon in de normale stand, andere gebruik ik nooit.

Ja precies dat, geen gripverlies maar geen vermogen, dus erg moeizaam. Zo rij ik bijvoorbeeld tijdens vakantie wel eens in Dasburg in Duitsland een stijl stuk op met mijn cabrio en een andere keer weer met de Ioniq, en wat met de cabrio prima gaat daar heeft de Ioniq gewoon meer moeite mee, alsof er elastiek tussen de motor en de wielen zit.

Alle auto's hadden tot voor de komst van de EV een versnellingsbak. Een vette Amerikaan vaak maar drie versnellingen, maar die mini driecylinder motoren van nu hebben vaak wel zes versnellingen. Dus dat een EV maar met één vaste reductie toe zou kunnen zit voor mij toch aardig op het randje van wat kan, of tenminste wat goed is voor het mechaniek. Natuurlijk, onder normaal gebruik in het vlakke Nederland geen enkel probleem, maar daar had ik het niet over. Maar in bergachtig gebied loop je toch tegen grenzen aan, i.i.g. met mijn Ioniq die denk ik meer op efficiëntie op hogere snelheid is ontwikkeld dan op veel trekkracht.

Edit. ja dat moeilijk uit de parkeergarage kunnen komen is gewoon gripverlies, dat is niet wat ik bedoel. Dat is ook meer een probleem van de voorwielaandrijving en/of bandenkeuze.
Probeer de volgende keer eens de sportstand, dan hoef je het pedaal niet zo ver in te trappen.
Ik heb hier in de buurt een punt waar ik dat altijd even doe om een voorrangsweg die redelijk steil omhoog gaat en er een blinde bocht in die voorrangsweg zit. Dan gaat het een stuk vlotter dan wanneer ik 'm op de normaalstand laat staan.
In de normaalstand vind ik de initiële reactie op het pedaal sowieso wat te thermisch aanvoelen, dan lijkt hij een ouderwetse ICE na te willen bootsen in de sportstand is het beter, maar die stand is dan weer te zenuwachtig om altijd te gebruiken.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:40
Puppetmaster schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 23:32:
[...]

Tja, jouw n=1 staat diametraal tegenover mijn n=1. Dat middelt dus mooi uit. :)

Als je een auto niet wilde maar wel moest rijden en het niet willen 5 jaar aanhoudt, dan zijn dat 5 zware jaren idd. ;)
5 collega's hier, allemaal van wagen verwisseld.
Eentje vanwege gedrag Elon Mussk (die was dus wel tevreden over zijn wagen, ondanks 't feit dat hij een jaar had moeten wachten op de herstelling van zijn defecte trekhaak na een aanrijding wegens geen onderdelen beschikbaar, dus die zijn bar was redelijk laag) , de rest omdat ze niet tevreden waren van de wagen. Ik was wel de persoon met het meeste klachten (lees: ik was de enige met een model 3 die niet waterdicht was).

De leasemaatschappij waarmee we op 't werk werken (één van de grootste in B), heeft Tesla zelfs meer dan een halfjaar niet aangeboden omdat ze er teveel problemen gaven (vooral omdat herstellingen gewoon veel te lang duren (gebrekkige wisselstukken logistiek), en hen teveel kostten aan vervangwagens + feit dat de wagens teveel defecten hadden) .

Miujn n=1 is dus een pak groter dan die van jou.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:29
SpongeRob schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:42:
[...]

Probeer de volgende keer eens de sportstand, dan hoef je het pedaal niet zo ver in te trappen.
Ik heb hier in de buurt een punt waar ik dat altijd even doe om een voorrangsweg die redelijk steil omhoog gaat en er een blinde bocht in die voorrangsweg zit. Dan gaat het een stuk vlotter dan wanneer ik 'm op de normaalstand laat staan.
In de normaalstand vind ik de initiële reactie op het pedaal sowieso wat te thermisch aanvoelen, dan lijkt hij een ouderwetse ICE na te willen bootsen in de sportstand is het beter, maar die stand is dan weer te zenuwachtig om altijd te gebruiken.
Goed idee om de sportstand te proberen als ik weer in zo'n situatie kom, ben benieuwd. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:34
Athome schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:14:
Een elektromotor is ook niet op alle toerentallen even efficiënt. Dus afhankelijk van wat men wil bereiken kan een versnellingsbak een logische keuze zijn of niet.

En het blijven autofabrikanten die elke laatste cent ergens uit willen persen. Als een bean counter uit heeft gerekend dat systeem a met alleen een electromotor duurder is dan systeem b met een motor + versnellingsbak goedkorper is.

Bij dit soort ontwikkelingen denk ik toch dat ze eerst aan geld denken en later aan performance.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:29
jeroenkb schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:28:
[...]

Denk dat het dan toch echt heel specifiek aan het type EV ligt.

Heb nog nooit last gehad met hellingen / bergen met mijn EV. Zelfs als ik halverwege een flink steile helling stil sta (drukke uitrit parkeergarage) kom ik zonder enig probleem weer op gang vanuit de autohold functie.

Laatste wat ik zou willen is weer een extra stukje techniek in de auto dat onderhouden moet worden / kapot kan gaan
Ik denk eerder dat zo'n extra stukje techniek reparaties kan besparen. Waarom hebben de Ioniq's vaak lagerproblemen in de motor en reductiebak, net als de Kona. Daarnaast hoor je nu ook steeds vaker dat de olie in de reductiebak bij xxx km ververst moet worden, dat hoor je bij een ICE eigenlijk nooit.

Met een elektrisch fiets wordt ook aangeraden om terug te schakelen bij weg- of heuvelop rijden en niet de ondersteuning te verhogen. Maar goed, misschien hebben andere merken/types hier geen of minder last van. Maar de gedane uitspraak dat een versnellingsbak bij een EV overbodig is lijkt mij wat te kras.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:24
mitsumark schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:30:
[...]
En benzine/100km is vaak amper duurder dan DC/100km langs de snelweg.
Alleen als je ervoor kiest duur, lees zonder abo, te laden.
Voor een vakantie of anderszins lange reis sluit je een abo af voor 1 maand á €5 (of12), en je laadt voor €0,39 in D, €0,33 in F en 0,37 in ES. :)
Daar kom je niet op met snelweg-benzine.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Athome
Een E-bike is best wel een goede vergelijking.
Een e-bike met een naafmotor (voorwiel of achterwiel). Heeft over het algemeen ook moeite om ondersteuning te bieden op een helling. Een e-bike met een middenmotor heeft dit probleem normaal gesproken niet. Daar zit normaal gesproken nog een versnellingsnaaf achter. Hierdoor kan de electromotor veel sneller op toeren komen en dus ook makkelijker zijn ondersteuning gaan geven.

• Athome
PeterZ(on) schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:17:
[...]
Ik denk eerder dat zo'n extra stukje techniek reparaties kan besparen. Waarom hebben de Ioniq's vaak lagerproblemen in de motor en reductiebak, net als de Kona. Daarnaast hoor je nu ook steeds vaker dat de olie in de reductiebak bij xxx km ververst moet worden, dat hoor je bij een ICE eigenlijk nooit.
Zowel bij een gewone versnellingbak als een automaat geeft de autofabrikant inderdaad heel vaak aan dat de olie niet ververst hoeft te worden.
De fabrikant van de versnellingsbak heeft echter vaak een andere mening. De olie af en toe wel vervangen.
Zelf heb ik op dit moment nog een auto met traditionele automaat (met koppel omvormer). Daar is bij 150.000 km de bak geflushed. De olie die er uit kwam, was pik zwart en had een licht verbrande lucht. Daarna schakelde de bak een stuk beter.

[ Voor 15% gewijzigd door Athome op 15-02-2026 18:32 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:40

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wellicht is het niet voor niets dat er grote verschillen zijn in wat een EV mag trekken volgens het boekje? Dat zal je dan vast in in dat soort scenarios merken.
STIMPPYYY schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:30:
[...]

Vaag, juist daar zicht de kracht van een EV. Mijn vrouw heeft het er nu nog over. Sterker nog, ze wilde de ICE liefst direct de deur uit doen als het aan haar had gelegen. Dit nadat we afgelopen jaar weer in Italië waren geweest (zelfde route als in 2021 met de Model 3). Moet haar gelijk geven dat een ICE wel echt zuigt in de bergen tov BEV.
Als het echt zuigt, heb je dan niet gewoon een vrij matige ICE? Met een beetje auto is bergen rijden geen probleem, ongeacht type 'brandstof'.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
@JTHZZ , @Ferry34 , @niki_lauda , @mitsumark , @Gonadan , @Puppetmaster , @SL65 , @Of-Aaargh ,
@STIMPPYYY , @guido66 , @Edgenumber
Deze hele discussie over EV vs BEV vs PHEV is wellicht beter op zijn plek in Het grote BEV vs PHEV vs ICE topic
(Het topic wat daarvoor speciaal is geopend, omdat kritische posts over BEV in dit topic steeds verwijderd werden.)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Termy schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:12:
[...]
De enige reden dat fancy auto's zoals de Taycan het wel hebben is omdat ze een bepaalde topsnelheid willen combineren met een bepaalde 0-100 tijd.
Voor fancy auto's is dat de reden misschien, maar zoals ik twee pagina's terug ook al plaatste, Mercedes heeft een versnellingsbak juist voor efficiency. Zal nog een ander artikel aanhalen:
Although more than one speed isn’t essential for a motor, some manufacturers opt for them on at least one axle. In this case, Mercedes argues the short (11:1) first gear gives better initial acceleration than a single fixed ratio, along with improved towing capacity and superior efficiency in urban traffic.

The second ratio (5:1) improves efficiency at motorway speeds, and shift points are decided by software to eke out maximum efficiency in any given situation, the selected driving programme and battery state of charge.

The first gear is selected by a mechanical dog or ‘claw’ engagement and the second by a plated clutch, and shifts are claimed to be indiscernible.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Pagina: 1 ... 388 389 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic