Dat ligt dan toch echt aan die Ioniq. Je kunt een ICE niet vergelijken met een electromotor qua toegestaan toerental. Dat is waarom je prima toekunt met een vaste ratio ipv versnellingsbak. De enige reden dat fancy auto's zoals de Taycan het wel hebben is omdat ze een bepaalde topsnelheid willen combineren met een bepaalde 0-100 tijd.PeterZ(on) schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:29:
[...]
Nee gewoon in de normale stand, andere gebruik ik nooit.
Ja precies dat, geen gripverlies maar geen vermogen, dus erg moeizaam. Zo rij ik bijvoorbeeld tijdens vakantie wel eens in Dasburg in Duitsland een stijl stuk op met mijn cabrio en een andere keer weer met de Ioniq, en wat met de cabrio prima gaat daar heeft de Ioniq gewoon meer moeite mee, alsof er elastiek tussen de motor en de wielen zit.
Alle auto's hadden tot voor de komst van de EV een versnellingsbak. Een vette Amerikaan vaak maar drie versnellingen, maar die mini driecylinder motoren van nu hebben vaak wel zes versnellingen. Dus dat een EV maar met één vaste reductie toe zou kunnen zit voor mij toch aardig op het randje van wat kan, of tenminste wat goed is voor het mechaniek. Natuurlijk, onder normaal gebruik in het vlakke Nederland geen enkel probleem, maar daar had ik het niet over. Maar in bergachtig gebied loop je toch tegen grenzen aan, i.i.g. met mijn Ioniq die denk ik meer op efficiëntie op hogere snelheid is ontwikkeld dan op veel trekkracht.
Edit. ja dat moeilijk uit de parkeergarage kunnen komen is gewoon gripverlies, dat is niet wat ik bedoel. Dat is ook meer een probleem van de voorwielaandrijving en/of bandenkeuze.
In onze ID.3 is het triviaal om steil omhoog of in de bergen te rijden. Wel ook RDW, wat ongetwijfeld zal helpen in het geval van zo'n steile parkeergarage. Heb ik laatst ook nog gehad en waar een collega van me met een ICE z'n auto liet afslaan (gniffel
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.