• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Tommie12 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:34:
[...]

Maar dat verandert natuurlijk als je achterin achter de achteras gewicht gaat inladen. En een caravan of zo er achter is nog erger.
Uhm, met een trekgewicht van 750kg en een kogeldruk van 65kg valt dat nog wel mee toch?
Als je het doet zoals het hoort, niet meer dan 65kg.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:06
True schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:36:
[...]

Uhm, met een trekgewicht van 750kg en een kogeldruk van 65kg valt dat nog wel mee toch?
Als je het doet zoals het hoort, niet meer dan 65kg.
Maar als je met die kogeldruk en een trekhaak die een stuk achter de achteras zit gaat accelereren, dan gaat er weer wat extra gewicht van de vooras af. Doe het dan nog bergop en op een bepaald moment verlies je tractie. , en als het nog erger wordt het sturen...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
-tom-562 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:14:
[...]

Het is gewoon een afweging die je maakt.
Maar dat doet @Tommie12 toch ook gewoon? Hij zegt dat híj het niet zou doen, wat een ander doet moet die zelf weten. :P

Ik denk dat het voor mij persoonlijk ook zelden een probleem zou zijn, maar áls ik kan kiezen. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Tommie12 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:38:
[...]

Maar als je met die kogeldruk en een trekhaak die een stuk achter de achteras zit gaat accelereren, dan gaat er weer wat extra gewicht van de vooras af. Doe het dan nog bergop en op een bepaald moment verlies je tractie. , en als het nog erger wordt het sturen...
Nou als je een auto zo weet te beladen dat de voorwielen niet meer genoeg grip hebben om te sturen dan is er wel wat aan de hand denk ik.
Een EV heeft ook nog best wel een flink totaalgewicht, maar het klinkt onderhand alsof op een gemiddelde vakantie met bergen je voorwielen zomaar los kunnen komen. :D

Hoe kunnen hele volksstammen met afgeladen hoestbui station en overbeladen caravan al decennia zonder tractie- en stuurproblemen de bergenpassen over, en zou dit bij moderne EV's een probleem zijn? Dat gaat er bij mijn hoofd niet in als ik eerlijk ben. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:48
SpongeRob schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:44:
[...]
Die 10-80% opgave vind ik ook een wassen neus overigens, zonder het bereik daarin mee te nemen. De laadsnelheid uitgedrukt in km/h vind ik daarom veel beter en duidelijker.
Maar in km/h is toch net zo’n wassen neus?
Immers; welk verbruik hanteer je dan voor de km/h?
WLTP? Snelwegcruisen op 130 km/h?
Door de extra variabele is dat juist een slechte maat imo.

Een goede laadvurve is idd belangrijk, en dat vertaalt zich in een hoge gemiddelde laadsnelheid (kW) van 10-80%.
Het formaat van de accu bepaalt daarmee vervolgens de tijd die daarvoor nodig is.

Dat de ionic 28 maar 19 min nodig heeft voor 10-80% komt vooral doordat er ook niet veel kWh’s nodig zijn voor 10-80 (19,6).

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Puppetmaster schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:10:
[...]

Maar in km/h is toch net zo’n wassen neus?
Immers; welk verbruik hanteer je dan voor de km/h?
WLTP? Snelwegcruisen op 130 km/h?
Door de extra variabele is dat juist een slechte maat imo.

Een goede laadvurve is idd belangrijk, en dat vertaalt zich in een hoge gemiddelde laadsnelheid (kW) van 10-80%.
Het formaat van de accu bepaalt daarmee vervolgens de tijd die daarvoor nodig is.

Dat de ionic 28 maar 19 min nodig heeft voor 10-80% komt vooral doordat er ook niet veel kWh’s nodig zijn voor 10-80 (19,6).
Eigenlijk is laadsnelheid in km/u een hele goede graadmeter als je uitgaat van jouw auto waarbij de laadsnelheid voor jouw rijstijl in km/u wordt weergegeven en daar zit dan ook de crux dat kun je - wat jij ook al indirect zegt - geen lijn in trekken bij meerdere auto's als je ze niet zelf allemaal rijdt en laadt.
Dit nog aangenomen dat de GOM ook goed werkt, wat ook niet bij elke auto *kuch* (Chinese) Mazda 6e *kuch* zo is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Tommie12
Gonadan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:36:
[...]

Nou als je een auto zo weet te beladen dat de voorwielen niet meer genoeg grip hebben om te sturen dan is er wel wat aan de hand denk ik.
Een EV heeft ook nog best wel een flink totaalgewicht, maar het klinkt onderhand alsof op een gemiddelde vakantie met bergen je voorwielen zomaar los kunnen komen. :D

Hoe kunnen hele volksstammen met afgeladen hoestbui station en overbeladen caravan al decennia zonder tractie- en stuurproblemen de bergenpassen over, en zou dit bij moderne EV's een probleem zijn? Dat gaat er bij mijn hoofd niet in als ik eerlijk ben. :)
Ik heb het toch al gezien dat een combinatie op een steile helling echt goed grip verloor. Maar je zag van ver dat die zwaar overladen was, en oa fietsen op de dissel had. Dan nog at te veel lading in de caravan vooraan en in de autokoffer.
Komt niet veel voor, maar je ziet ze soms, en mogelijk is het minder erg bij een EV.

• Gonadan

Gonadan

True schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:40:
[...]

Eigenlijk is laadsnelheid in km/u een hele goede graadmeter als je uitgaat van jouw auto waarbij de laadsnelheid voor jouw rijstijl in km/u wordt weergegeven en daar zit dan ook de crux dat kun je - wat jij ook al indirect zegt - geen lijn in trekken bij meerdere auto's als je ze niet zelf allemaal rijdt en laadt.
Dit nog aangenomen dat de GOM ook goed werkt, wat ook niet bij elke auto *kuch* (Chinese) Mazda 6e *kuch* zo is.
Inderdaad. Sowieso is eigenlijk niet één ultieme waarde waar je echt bruikbaar objectief mee kunt vergelijken. Het verschilt heel erg per scenario.

Zo is de laadsnelheid in km/u handig om te bekeken hoe lang je ongeveer moet laden om weer genoeg te hebben. Maar de 10%-80% is ook een heel prima vergelijker. Het is niet relevant hoe groot de accu is want het is geen indicatie van te laden range, het geeft aan hoe snel de auto weer verder kan na een optimaal gebruik van de lading. Dat is ook een prima vergelijkingswaarde maar met een ander doel.
Tommie12 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:44:
[...]

Ik heb het toch al gezien dat een combinatie op een steile helling echt goed grip verloor. Maar je zag van ver dat die zwaar overladen was, en oa fietsen op de dissel had. Dan nog at te veel lading in de caravan vooraan en in de autokoffer.
Komt niet veel voor, maar je ziet ze soms, en mogelijk is het minder erg bij een EV.
Oh zeker, op anekdotische basis heb ik dat soort dingen ook wel gezien. Maar dan gaat de situatie vaak wel verder dan een helling en hoge belasting achter de achterwielen.
Dan speelt vaak ook mee dat het wegdek nat en/of vies is en/of de chauffeur niet heel handig bezig is qua rijgedrag. Met een zwaarbeladen combinatie uit stilstand op willen trekken is bijvoorbeeld al een uitdaging die je meestal niet aan wilt gaan (moet je weer bewust scharen en zo).
Maar gewoon een weg met een helling erin volgen mag niet zomaar voor gripverlies zogen, dan is er echt wel iets mis.
En als je zo'n garage niet gewoon uit kunt rijden omdat de auto (zonder iets erachter) dat op de één of andere manier blokkeert dan is er gewoon een ontwerpfout ergens, dat mag gewoon niet gebeuren.

[ Voor 35% gewijzigd door Gonadan op 25-02-2026 09:07 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
Gonadan schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:07:
[...]
Zo is de laadsnelheid in km/u handig om te bekeken hoe lang je ongeveer moet laden om weer genoeg te hebben.
Hoe bedoel je dat?
De gemiddelde laadsnelheid tussen 10-80% zegt daar niks over.
Maar de 10%-80% is ook een heel prima vergelijker. Het is niet relevant hoe groot de accu is want het is geen indicatie van te laden range, het geeft aan hoe snel de auto weer verder kan na een optimaal gebruik van de lading.
Dan ga je ervan uit dat de curve significant inzakt na 80%. Dat is tegenwoordig al minder het geval bij meerdere EV’s. Ik laad nu vaak tot ca. 90% en hou dan een laadsnelheid die ik bij de vorige EV rond de 70% had. Icm een grotere accu geeft me dat meer praktische range.
Dat is ook een prima vergelijkingswaarde maar met een ander doel.
Sec 10-80% laadtijd vergelijken is niet zinnig zonder de accucapaciteit mee te nemen.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ach, het plasje doen en wat eten duurt altijd langer dan het laden, dus wat maakt het uit? :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:02:
[...]

Hoe bedoel je dat?
De gemiddelde laadsnelheid tussen 10-80% zegt daar niks over.
Stel dat je gaat laden en je weet dat hij x km/u bij laadt en je kent de curve dan kan je ongeveer inschatten hoe lang je koffie kunt drinken als je nog x km wilt kunnen afleggen.
Dan ga je ervan uit dat de curve significant inzakt na 80%. Dat is tegenwoordig al minder het geval bij meerdere EV’s. Ik laad nu vaak tot ca. 90% en hou dan een laadsnelheid die ik bij de vorige EV rond de 70% had. Icm een grotere accu geeft me dat meer praktische range.

Sec 10-80% laadtijd vergelijken is niet zinnig zonder de accucapaciteit mee te nemen.
Correctie, jij víndt het niet zinnig voor jouw gebruik. Ik probeer juist uit te leggen dat er verschillende manieren om te kijken en vergelijken zijn en dat daarom verschillende waarden op hun eigen manier wel van waarde kunnen zijn.

Zo noemde ik de 80% omdat die hier steeds genoemd werd, niet omdat ik daar zelf een specifieke waarde aan hecht. Een 10-80 (of 90 of whatever) zegt niet zoveel over het bereik, maar wel over hoe de fabrikant de auto geconstrueerd heeft en welke tijd het dus kost om optimaal bij te laden voor een volgende etappe. En dat zijn ook dingen die je gewoon kunt vergelijken tussen auto's.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
Gonadan schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:23:
[...]
Zo noemde ik de 80% omdat die hier steeds genoemd werd, niet omdat ik daar zelf een specifieke waarde aan hecht. Een 10-80 (of 90 of whatever) zegt niet zoveel over het bereik, maar wel over hoe de fabrikant de auto geconstrueerd heeft en welke tijd het dus kost om optimaal bij te laden voor een volgende etappe. En dat zijn ook dingen die je gewoon kunt vergelijken tussen auto's.
Rijd je zelf een EV?

Hoeveel zin heeft het om de tijd laden tot de volgende etappe te vergelijken, als in geval A die etappe 400km is en in geval B 100km.

Tuurlijk kan je dan die laadtijd vergelijken, maar hoe zinnig is dat voor een reis?
Das dan toch appels en peren?

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:08:
Ach, het plasje doen en wat eten duurt altijd langer dan het laden, dus wat maakt het uit? :P
Wellicht dat niet iedereen elke keer als hij/zij gaat laden of tanken de behoefte heeft om te plassen of te eten :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:51
alexbl69 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:48:

Wellicht dat niet iedereen elke keer als hij/zij gaat laden of tanken de behoefte heeft om te plassen of te eten :).
Dan draai je het om: als je toch staat te laden, kun je net zo goed het toilet bezoeken, iets drinken en/of eten. ;)

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-03 18:37
alexbl69 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:48:
[...]

Wacht maar tot jijzelf en/of je vrouw 60+ zijn ;)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:20

-tom-562

Oliesjeik

Peter-036 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:38:
[...]

Dan draai je het om: als je toch staat te laden, kun je net zo goed het toilet bezoeken, iets drinken en/of eten. ;)
Als je elke keer moet gaan eten dan wordt EV rijden een dure hobby

Vaak bu'j te bang!

• daemonix
  • Niet online
-tom-562 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:09:
[...]

Ach, hoe vaak moet je nou snelladen? Ik doe het alleen op vakantie, op grote afstanden. Dan is het ook prettig om iedere 2-3 uur een stop te maken. Binnen Nederland hoef je niet vaak te snelladen. Er wordt een probleem gezocht bij een oplossing.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
-tom-562 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:09:
[...]

Het is ook geen hobby, maar een missie. Dat weten we toch als EV-rijder allang? ;)
De voorraad olie is eindig en is over 50 jaar op. Daar kun je lang of kort over discussiëren, maar dat is een feit.
Niet om jou aan te vallen hoor, maar er is een reden waarom de EU 2035 ingesteld heeft als moment dat er alleen nog emissievrije auto's verkocht mogen worden. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar het is noodzakelijk.
Dit is geen poging om de voor- of nadelen van elektrisch rijden ten opzichte van brandstof op gang te brengen, hoor. Gewoon een constatering. :)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Sonicfreak schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:59:
[...]

Het is ook geen hobby, maar een missie. Dat weten we toch als EV-rijder allang? ;)
De voorraad olie is eindig en is over 50 jaar op. Daar kun je lang of kort over discussiëren, maar dat is een feit.
Niet om jou aan te vallen hoor, maar er is een reden waarom de EU 2035 ingesteld heeft als moment dat er alleen nog emissievrije auto's verkocht mogen worden. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar het is noodzakelijk.
Dit is geen poging om de voor- of nadelen van elektrisch rijden ten opzichte van brandstof op gang te brengen, hoor. Gewoon een constatering. :)
Mwa, dat is geen feit, dat is een veronderstelling.
Ja, het milieuaspect is belangrijk, en ik vind een BEV fantastisch rijden, maar ik ga mij echt wel achter de oren krabben mocht als een BEV significant duurder gaat worden in vergelijking met een ICE :P

M.b.t. veel snelladen, ik ga het aankomende zomer meemaken, mijn (onze) eerste lange trip met een BEV naar het zuiden van Frankrijk. We gaan met 2 kleine kinderen, dus het veelvuldig stoppen zal sowieos wel moeten, dus wat dat betreft is het niet erg. We maken er ook een mooie roadtrip van met extra overnachting (op de heenweg,) 8)

Vaak bu'j te bang!

• Sonicfreak
  • Nu online
Hyundai wil in Nederland meer marktaandeel krijgen en zet in op meer elektrische auto's.
Binnen anderhalf jaar komt Hyundai met vijf nieuwe auto’s, waarbij gericht wordt op hybride en elektrische aandrijving.

https://www.ad.nl/auto/hy...de-grootste-is~ac7c74642/

Hyundai wil net zo groot als Kia worden. Ik ben benieuwd of dat gaat lukken. Kia is sinds enkele jaren koploper in Nederland.

• Sonicfreak
  • Nu online
-tom-562 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:21:
[...]

Ja, het milieuaspect is belangrijk, en ik vind een BEV fantastisch rijden, maar ik ga mij echt wel achter de oren krabben mocht als een BEV significant duurder gaat worden in vergelijking met een ICE :P

M.b.t. veel snelladen, ik ga het aankomende zomer meemaken, mijn (onze) eerste lange trip met een BEV naar het zuiden van Frankrijk. We gaan met 2 kleine kinderen, dus het veelvuldig stoppen zal sowieos wel moeten, dus wat dat betreft is het niet erg. We maken er ook een mooie roadtrip van met extra overnachting (op de heenweg,) 8)
Vorig jaar heb ik met de Kia EV6 58 kWh de reis gemaakt naar Frankrijk en het is mij behoorlijk meegevallen. Je hoorde jaren geleden horror verhalen over laadpalen die niet werkten of die niet meer bestonden, maar dat is tegenwoordig echt niet meer zo. Het vinden van snelladers ging probleemloos, slechts 1 keer kwam ik bij een tankstation waar de snelladers weggehaald waren en na even 10 minuten doorrijden had ik een volgend snellaadstation gevonden.
Een jaar eerder heb ik de reis naar Denemarken gemaakt en dat ging ook probleemloos. Dit jaar gaan we naar Engeland en verwacht dan ook geen problemen. Een collega doet dat jaarlijks met een EV omdat zijn vrouw uit Engeland komt.
Tegenwoordig kun je prima reizen met je EV door Europa is mijn beeld en ervaring.

• STIMPPYYY
-tom-562 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:21:
[...]

Gaat goedkomen en zeer goed bevallen vermoed ik. Vond het in 2021 een verademing tov benzine. Zeker omdat je met kleindere kinderen toch om de 2 tot max 3 (of 4) uur moet stoppen. Je komt aan bij laadplek, bijna zeker van een plekje (apps zijn erop ingericht), jankt de kabel erin en daarna alle tijd voor het gezin. Auto wss gewoon vol als je weer weggaat. Vaak nog van allerlei faciliteiten erbij. Detijds alleen op Tesla chargers gedaan, was soms 5 min eraf, maar dan had je wel atlijd plek en fatsoenlijke laadplekken. Geen overcrowded tankstation, je kent ze wel.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:38:
[...]

Zakken zand in de frunk! Deden we vroeger ook bij de Skoda 130 :-)

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:50

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Dit topic gaat (inderdaad) alleen over BEVs. Dus verhalen over olievelden, BEV vs ICE, dat tanken van benzine zo lekker snel gaat en je dus weer een ICE gaat rijden: in dit topic is dat allemaal off-topic.

Daarnaast het verzoek: zie je dat het off-topic gaat, maak dan een TR ipv te reageren. Scheelt weer wat werk voor de crew :)

Als je reactie weg is weet je dus waarom. Kunnen we nu weer ontopic verder :)

[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 28-02-2026 08:16 ]

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Sonicfreak schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:21:
Hyundai wil in Nederland meer marktaandeel krijgen en zet in op meer elektrische auto's.
Binnen anderhalf jaar komt Hyundai met vijf nieuwe auto’s, waarbij gericht wordt op hybride en elektrische aandrijving.

https://www.ad.nl/auto/hy...de-grootste-is~ac7c74642/

Hyundai wil net zo groot als Kia worden. Ik ben benieuwd of dat gaat lukken. Kia is sinds enkele jaren koploper in Nederland.
Dan moeten ze toch wel wat aan de aftersales, garantieafhandeling en algehele merkervaring doen naar mijn mening. Ik heb echt vrijwel alleen maar negatieve ervaringen met verschillende Hyundai dealers in diverse landen en ik vond ze bijna allemaal (ver) onder de maat presteren.
Ook de onderdeelprijzen zijn exorbitant hoog en onderdeelreparatie kunnen of willen ze niet doen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Sonicfreak
  • Nu online
SpongeRob schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:36:
[...]

Dan moeten ze toch wel wat aan de aftersales, garantieafhandeling en algehele merkervaring doen naar mijn mening. Ik heb echt vrijwel alleen maar negatieve ervaringen met verschillende Hyundai dealers in diverse landen en ik vond ze bijna allemaal (ver) onder de maat presteren.
Ook de onderdeelprijzen zijn exorbitant hoog en onderdeelreparatie kunnen of willen ze niet doen.
Ik heb 5 jaar lang in een Hyundai Ioniq Electric gereden via zakelijke lease en ik heb 3 defecten gehad die onder garantie zijn vervangen.
1. Kachelmotor die lawaai maakte.
2. Vergrendelmotor bij de laadpoort die defect was en de laadkabel niet meer vergrendelde.
3. Achteruitrijcamera die defect was en geen beeld meer gaf.

Daarnaast privé 8 jaar lang een Hyundai i10 gereden waarvan de 12V accu defect ging en de gasveren van de achterklep die niet goed meer werkten. Beide zijn onder garantie vervangen.

Dat was allemaal bij dezelfde dealer in Amersfoort.

Jammer om te horen dat er veel dealers zijn waar het onder de maat is.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Sonicfreak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:56:
[...]

Ik heb 5 jaar lang in een Hyundai Ioniq Electric gereden via zakelijke lease en ik heb 3 defecten gehad die onder garantie zijn vervangen.
1. Kachelmotor die lawaai maakte.
2. Vergrendelmotor bij de laadpoort die defect was en de laadkabel niet meer vergrendelde.
3. Achteruitrijcamera die defect was en geen beeld meer gaf.

Daarnaast privé 8 jaar lang een Hyundai i10 gereden waarvan de 12V accu defect ging en de gasveren van de achterklep die niet goed meer werkten. Beide zijn onder garantie vervangen.

Dat was allemaal bij dezelfde dealer in Amersfoort.

Jammer om te horen dat er veel dealers zijn waar het onder de maat is.
Dat is dan waarschijnlijk ook de dealer geweest die de auto's nieuw heeft geleverd?
In mijn persoonlijke ervaringen en in m'n omgeving heb ik gemerkt dat wanneer de desbetreffende auto niet bij dezelfde dealer nieuw was geleverd, de garantiekwesties niet ingewilligd werden (dit geldt overigens voor zowel Hyundai als KIA!) en de klant dus gewoon weggewuifd werd.

Mijn persoonlijke ervaringen met m'n Ioniq Electric:
- Luchtbel in het logo voor, de eerste dealer (in Tilburg) durfde te beweren dat de blackpack niet geleverd was in Nederland en deze dus niet onder garantie vervangen kon worden... Een andere dealer (in Waalwijk) deed daar niet moeilijk over en heeft het logo onder garantie vervangen.
- Gasdempers van de achterklep lek; dat valt niet de garantievoorwaarden.
- De rechter buitenspiegel klapte nauwelijks meer in of uit; ze hadden 'm tijdens de laatste garantiebeurt ingevet (werd beweerd) en hij deed het weer goed. Mocht het dan toch niet meer werken zou de spiegel vervangen worden (buiten garantie, voor bijna €1000,-, uiteraard, want die zou dan al verlopen zijn...). Bij thuiskomst klapte de spiegel niet meer in, dus heb ik zelf de spiegel van de auto geschroefd, open gemaakt en ingevet en hij doet het nu alweer een paar jaar naar behoren.

Nu de garantie is afgelopen ben ik dus niet meer naar de dealer geweest voor het onderhoud, want dat doe ik zelf wel of laat het gewoon lokaal doen.
Mijn volgende auto wordt in geval géén Hyundai of KIA na dit soort grappen...

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
SpongeRob schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:57:
[...]
Het zijn allemaal N=1 ervaringen maar van mijn 5 jaar oude e-niro zijn laatst de gasveren van de achterklep onder garantie vervangen, werd totaal niet moeilijk over gedaan. Ook andere dingetjes lossen ze op, no questions asked.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

ASW1 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:16:
[...]

Het zijn allemaal N=1 ervaringen maar van mijn 5 jaar oude e-niro zijn laatst de gasveren van de achterklep onder garantie vervangen, werd totaal niet moeilijk over gedaan. Ook andere dingetjes lossen ze op, no questions asked.
En dat was dan waarschijnlijk óók bij de dealer die de auto nieuw heeft geleverd?
Een maatje van me heeft een Niro en die heeft ook problemen met de dealer, m'n vader heeft eenzelfde Niro en heeft bij dezelfde dealer geen problemen.
Het verschil is dat de Niro van die maat geïmporteerd is en die van m'n vader door de dealer nieuw is geleverd (beide Niro zijn tweedehands aangeschaft, niet bij een dealer).

• Puppetmaster
[...]
(dit geldt overigens voor zowel Hyundai als KIA!)
Sowieso behoren Hyundai en Kia toch tot hetzelfde (Hyundai-)concern?
Ze delen ook de platforms, dus technische issues zullen vergelijkbaar zijn.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
SpongeRob schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:29:
[...]

En dat was dan waarschijnlijk óók bij de dealer die de auto nieuw heeft geleverd?
De mijne is ook een tweedehandsje, maar wel bewust in onderhoud gedaan bij de keten waar hij vandaan kwam (Kooijman) maar wel bij een andere vestiging. Ik heb geen idee in hoeverre dat meespeelt, maar heb niets te klagen over ze.

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:13:
[...]

Rijd je zelf een EV?

Hoeveel zin heeft het om de tijd laden tot de volgende etappe te vergelijken, als in geval A die etappe 400km is en in geval B 100km.

Tuurlijk kan je dan die laadtijd vergelijken, maar hoe zinnig is dat voor een reis?
Das dan toch appels en peren?
Het is ook appels en peren, dat is júist mijn hele punt. Als je vast zit in alleen maar vergelijken op reizen van honderden kilometers dan kijk je anders dan iemand die helemaal geen lange afstanden hoeft maar wel geïnteresseerd is in snel weer vol kunnen zijn.
Natuurlijk kan je dan zeggen dat je met een veel groter bereik überhaupt niet hoeft te laden, maar dat maakt alles weer groter, zwaarder en duurder.

En daarnaast vind ik het zelf ook wel interessant om gewoon te vergelijken hoe auto's technisch presteren, niet per se gerelateerd aan een actueel praktijk scenario. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:19
Gonadan schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:23:
[...]

Stel dat je gaat laden en je weet dat hij x km/u bij laadt en je kent de curve dan kan je ongeveer inschatten hoe lang je koffie kunt drinken als je nog x km wilt kunnen afleggen.
Mijn ervaring is dat dit afhankelijk is van waar je stopt. Er zijn verschillende tankstations waar de koffie zo gloepensheet uit het apparaat komt dat mijn auto allang bij 80+% is voordat die koffie enigszins richting drinkbare temperatuur is afgekoeld :+

Nee, merp!

• Puppetmaster
Ja, idd.
Kennis van de curve is daarbij imo belangrijker dan de gemiddelde 10-80%-tijd. :)
Bij Tesla’s zou je bijvoorbeeld ervoor kunnen kiezen de sessie te stoppen bij 70%.

• Sonicfreak
  • Nu online
[...]

Dat is dan waarschijnlijk ook de dealer geweest die de auto's nieuw heeft geleverd?
De Hyundai Ioniq Electric kwam inderdaad bij de dealer in Amersfoort vandaan. De Hyundai i10 is door een andere dealer geleverd, maar is daarna in onderhoud gegaan bij de dealer in Amersfoort.

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
[...]

In mijn persoonlijke ervaringen en in m'n omgeving heb ik gemerkt dat wanneer de desbetreffende auto niet bij dezelfde dealer nieuw was geleverd, de garantiekwesties niet ingewilligd werden (dit geldt overigens voor zowel Hyundai als KIA!) en de klant dus gewoon weggewuifd werd.

Mijn persoonlijke ervaringen met m'n Ioniq Electric:
- Luchtbel in het logo voor, de eerste dealer (in Tilburg) durfde te beweren dat de blackpack niet geleverd was in Nederland en deze dus niet onder garantie vervangen kon worden... Een andere dealer (in Waalwijk) deed daar niet moeilijk over en heeft het logo onder garantie vervangen.
- De rechter buitenspiegel klapte nauwelijks meer in of uit; ze hadden 'm tijdens de laatste garantiebeurt ingevet (werd beweerd) en hij deed het weer goed. Mocht het dan toch niet meer werken zou de spiegel vervangen worden (buiten garantie, voor bijna €1000,-, uiteraard, want die zou dan al verlopen zijn...). Bij thuiskomst klapte de spiegel niet meer in, dus heb ik zelf de spiegel van de auto geschroefd, open gemaakt en ingevet en hij doet het nu alweer een paar jaar naar behoren.

Nu de garantie is afgelopen ben ik dus niet meer naar de dealer geweest voor het onderhoud, want dat doe ik zelf wel of laat het gewoon lokaal doen.
Mijn volgende auto wordt in geval géén Hyundai of KIA na dit soort grappen...
Je doet het garantiebeleid van KIA wel erg tekort, een zeer goede vriend van mijn heeft een 2020 Kia Niro gekocht, bij een non merkdealer en deze auto was geimporteerd uit Frankrijk. De auto is in 2023 gekocht. Na een half jaar maakte de auto een vreemd geluid, hij is terug gegaan naar de non merkdealer en die had KIA geinformeerd. Er kwam een garantieman van KIA langs en hij heeft een kompleet nieuwe aandrijflijn gekregen.
Dit is dus allemaal vervangen onder garantie......Klasse van KIA!

PS. de aandrijflijn werd vervangen bij een KIA dealer.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:53
SpongeRob schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:29:
[...]

Een maatje van me heeft een Niro en die heeft ook problemen met de dealer, m'n vader heeft eenzelfde Niro en heeft bij dezelfde dealer geen problemen.
Het verschil is dat de Niro van die maat geïmporteerd is en die van m'n vader door de dealer nieuw is geleverd (beide Niro zijn tweedehands aangeschaft, niet bij een dealer).
Bij mijn (geïmporteerde) Kona is de buitenspiegel die tikte bij het in- en uitklappen onder garantie vervangen door de dealer waar ik hem NIET gekocht heb. Had eerder een andere dealer die mijn 12V-accu niet wilde vervangen ondanks dat het een terugroepactie was geweest. Het ligt m.i. meer aan de dealer dan aan waar je 'm gekocht hebt.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Nightw1ng
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-03 08:46
Hoi allen, wie weet hier wat geluk.

Sinds kort het volgende probleem. Een cel van de batterij van de Renault Zoe lijkt niet meer mee te komen. Range is afgenomen naar zo'n 60km volgens de GOM. Dashboard geeft aan: electr. storing. GEVAAR.

Iemand enige ervaring mee?

** Edit, is een koopaccu**
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4ivmehvD0w3Xz__RJIam03XeCM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcvnkz30sdbIq4BVc1fsTtFL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjbrV6vJsczAjWNljfRk3u-rvek=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeBa8eeJ83WOotXgZCbyRhgM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_GnbRDecikesnnMDWF19aVscWM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dScvWsYXXjHzLgGJJVvTOLHo.jpg?f=fotoalbum_tile

I want to buy a fog machine and put it in a data center, so when I open the door, fog spills out, I can say "Welcome to the cloud!"

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Nightw1ng schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:02:
Sinds kort het volgende probleem. Een cel van de batterij van de Renault Zoe lijkt niet meer mee te komen. Range is afgenomen naar zo'n 60km volgens de GOM. Dashboard geeft aan: electr. storing. GEVAAR.
Dit was een voorbeeld geweest waar de huurconstructie van de Zoe een pluspunt geweest zou zijn. Aangezien je de vraag hier stelt ga ik er vanuit dat het een koopaccu is...

Verder geen ervaring mee maar volgens mij doet Renault zelf alleen maar vervanging van geheel pack; daar wordt je niet gelukkig van. Er zijn bij mijn weten al wel partijen in de markt die een cel of module vervangen; geen idee wat voor prijzen je aan moet denken daarvoor.

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 03-03-2026 12:14 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Nightw1ng
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-03 08:46
assje schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:12:
[...]

Dit was een voorbeeld geweest waar de huurconstructie van de Zoe een pluspunt geweest zou zijn. Aangezien je de vraag hier stelt ga ik er vanuit dat het een koopaccu is...
Ja helaas, in dit geval, een koop accu.

I want to buy a fog machine and put it in a data center, so when I open the door, fog spills out, I can say "Welcome to the cloud!"

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:14

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Nightw1ng schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:14:
[...]

Ja helaas, in dit geval, een koop accu.
Houseofcharge heb ik goede verhalen over gehoord. Het zou wel mooi zijn als er een apart topic komt waar onafhankelijk EV reparateurs genoemd en besproken kunnen worden. Het aanbod blijft nog zo enorm achter.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Voor een familielid ben ik op zoek naar een nieuwe EV. Budget is ongeveer 42k. Wat zouden jullie adviseren? Ik heb gekeken naar een Volvo EX30. Super mooie auto, maar wellicht wat aan de kleine kant. Tesla is wellicht ook een optie, maar denk dat je bij Volvo meer krijgt voor je geld op dit moment (geen inruil). Een merk als Hyundai/Kia zit er niet in, idem voor andere Chinese/Japanse/Koreanse merken. Denk dat de markt dan redelijk klein blijft, toch?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:24

Cyphax

Moderator LNX
turkeyhakan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:46:
Voor een familielid ben ik op zoek naar een nieuwe EV. Budget is ongeveer 42k. Wat zouden jullie adviseren? Ik heb gekeken naar een Volvo EX30. Super mooie auto, maar wellicht wat aan de kleine kant. Tesla is wellicht ook een optie, maar denk dat je bij Volvo meer krijgt voor je geld op dit moment (geen inruil). Een merk als Hyundai/Kia zit er niet in, idem voor andere Chinese/Japanse/Koreanse merken. Denk dat de markt dan redelijk klein blijft, toch?
Ik zou adviseren ook gewoon wel te kijken naar modellen van Kia en Hyundai, waarom zou je die uitsluiten? Ik zou zelf Tesla's uitsluiten. :P
Ik zou verder nooit een nieuwe EV kopen vanwege de afschrijving.

Saved by the buoyancy of citrus

• daemonix
  • Niet online
Denk dat je het meeste bij Tesla krijgt, die is compleet.

• Batilan
  • Laatst online: 11:46
Inderdaad zonder Chinese/Japanse/Koreanse modellen beperk je jezelf behoorlijk, al heb je al wel een kale VW ID.4 voor rond de 40K. Vanwaar wil je geen Japanse/Koreanse merken? Chinees kan ik me iets bij voorstellen, maar de Japanners en Koreanen doen het toch al geruime tijd goed in Nederland met hoge kwaliteit (Japans) en goede features en garanties (Koreaans). Je zou dan ook eens naar een Mazda 6e kunnen kijken (maar ja Japans merk op Chinees platform en iets boven budget, dus dat gaat hem waarschijnlijk ook niet worden :+ ).

Overigens kun je soms ook "youngtimers" (b.v. demo auto's) kopen van een goed jaar oud met goede garanties en flinke kortingen (heb er zelf een van 14 maanden oud met € 18.000 korting binnen jouw gestelde budget)

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Je op Youtube eens kunnen kijken naar het kanaal van ElectricDave of ook NonsensDave, hij heeft ervaringen met de Zoe en accu problemen. Wel in het Duits.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ID.4 voor ~39k, die is standaard al behoorlijk rijk uitgerust tegenwoordig (beter dan b.v. een EV6).

Vaak bu'j te bang!

• turkeyhakan
  • Nu online
Cyphax schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:54:
[...]

Ik zou adviseren ook gewoon wel te kijken naar modellen van Kia en Hyundai, waarom zou je die uitsluiten? Ik zou zelf Tesla's uitsluiten. :P
Ik zou verder nooit een nieuwe EV kopen vanwege de afschrijving.
Eens, wij hebben zelf ook een Hyundai, maar familielid is niet zo van die Aziatische merken.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

-tom-562 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:07:
[...]

ID.4 voor ~39k, die is standaard al behoorlijk rijk uitgerust tegenwoordig (beter dan b.v. een EV6).
Dan heb je het 52kWh exemplaar met 357km WLTP, dat lijkt mij nu geen wereld deal als je voor hetzelfde geld een Model Y standard kan rijden met 534km WLTP

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• turkeyhakan
  • Nu online
Batilan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:01:
[...]

Inderdaad zonder Chinese/Japanse/Koreanse modellen beperk je jezelf behoorlijk, al heb je al wel een kale VW ID.4 voor rond de 40K. Vanwaar wil je geen Japanse/Koreanse merken? Chinees kan ik me iets bij voorstellen, maar de Japanners en Koreanen doen het toch al geruime tijd goed in Nederland met hoge kwaliteit (Japans) en goede features en garanties (Koreaans). Je zou dan ook eens naar een Mazda 6e kunnen kijken (maar ja Japans merk op Chinees platform en iets boven budget, dus dat gaat hem waarschijnlijk ook niet worden :+ ).

Overigens kun je soms ook "youngtimers" (b.v. demo auto's) kopen van een goed jaar oud met goede garanties en flinke kortingen (heb er zelf een van 14 maanden oud met € 18.000 korting binnen jouw gestelde budget)
Heb recent bij Mazda een proefrit gemaakt met de nieuwe 6e (ben nog steeds wachtende op mijn AH bon, maar dat terzijde). Viel echt tegen. Een hele andere auto dan een Tesla (die heb ik zelf). Zelfs onze kleine Hyundai Inster was veel prettiger.

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:25

Smoonshine

Feyenoord!!

De Kia EV3 en Skoda Elroq zitten ook in die price range en dat zijn meer dan prima (en ruime) opties. De EX30 is vooral erg krap qua kofferbak en biedt eigenlijk niet de luxe qua materialen en ervaring waar Volvo bekend om staat.

uhm...

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

revolution-nl schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:10:
[...]

Dan heb je het 52kWh exemplaar met 357km WLTP, dat lijkt mij nu geen wereld deal als je voor hetzelfde geld een Model Y standard kan rijden met 534km WLTP
Mwa, een goede deal want je koopt geen auto van Elon Musk ;)
turkeyhakan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:10:
[...]

Heb recent bij Mazda een proefrit gemaakt met de nieuwe 6e (ben nog steeds wachtende op mijn AH bon, maar dat terzijde). Viel echt tegen. Een hele andere auto dan een Tesla (die heb ik zelf). Zelfs onze kleine Hyundai Inster was veel prettiger.
De Mazda 6E is dan ook geen echte Mazda maar een veredelde Chinees. De besturing zal dus ook wel totaal niet des Mazda's zijn

[ Voor 42% gewijzigd door -tom-562 op 03-03-2026 13:20 ]

Vaak bu'j te bang!

• Batilan
  • Laatst online: 11:46
turkeyhakan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:10:
[...]

De 6e heeft inderdaad een paar nadelen zoals de heftige LCC correctie, de onbruikbare voice assistant, en de beperkte range van de LFP accu. De eerste 2 kunnen ze wellicht nog via software oplossen, de laatste niet. Maar is wel erg afhankelijk van hoe je hem wilt gebruiken hoe erg dat is. Ik vind het een van de mooiste EV's van dit moment, maar ben uiteindelijk dus toch voor een youngtimer gegaan.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

-tom-562 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:19:
[...]

Niet iedereen is zo politiek gedreven en/of gekleurd dat hij bij de aankoop van een product eerst de politieke voorkeur van de CEO onderzoekt en daar zijn koopbeslissing van laat afhangen ;)

Als dat wel het geval is dan moet je misschien gewoon direct een BYD van de CCP aanschaffen :+

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 03-03-2026 13:30 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:14
Na lang wikken en afwegen heb ik gekozen voor een Renault scenic (tweedehands).

De Franse stijl moet je liggen natuurlijk, wordt hier op nog geen uurtje rijden van bij mij thuis in elkaar gezet 🙂

Goeie dingen over gelezen en uiteindelijk timmert Renault ook al weer een 15 jaar aan de EV-weg.

Rijbereik is zeker niet superieur maar ik denk wel dat het aan mijn specifieke vereisten zal voldoen. (Ik doe niet aan wintersport, geen verre reizen met de auto,...)

[ Voor 21% gewijzigd door Wozmro op 03-03-2026 13:44 ]

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:03
Ik stond voor dezelfde keus met als doel rond de 45k te blijven, weliswaar als lease auto. Daarbij heb ik in de Volvo EX30 gereden, maar die vond ik toch te klein. Daarna in de Renault Scenic een proefrit gemaakt maar die beviel me niet. Tot slot in de Citroën C5 Aircross een proefrit gemaakt en dat beviel wél goed. Die wordt het uiteindelijk. Elektrisch in de Business uitvoering is ie verkrijgbaar vanaf 41k.

De ruimte, goede stoelen en het comfort gaven voor mij de doorslag.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-03 21:34
Voor een familielid ben ik op zoek naar een nieuwe EV. Budget is ongeveer 42k.
Renault Megane E Tech (Alpine Versie zelfs misschien)? Vond ik een hele fijne wagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86Gvj27I-kqLI9lpSx4syGdc6po=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lC14qk1cMHthve7TNEaUMVRf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Zjanzjak op 03-03-2026 16:16 ]

• turkeyhakan
  • Nu online
Zjanzjak schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:11:
[...]

Renault Megane E Tech (Alpine Versie zelfs misschien)? Vond ik een hele fijne wagen.

[Afbeelding]
Een Renault of een Stellantis auto is absoluut uit den boze 8)

• Tommie12
turkeyhakan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:20:
[...]

Stellantis zou ik ook niet kopen, Renault vind ik dan weer wel aanvaardbaar.
Een R5 vind ik wel een mooie kar, en ook die Scenic lijkt me een praktische auto die er niet slecht uit ziet, maar voor wat ze bieden vind ik de prijzen nogal hoog...

• Puppetmaster
[...]
Ik snap de beweegredenen, maar vind dat je dan ook consequent moet zijn en ook Chinese auto’s (incl. Volvo en Polestar uiteraard) moet uitsluiten. :)

En dan hou je icm de overige beperkingen weinig over…?
Een Elroq 85?
Evt een ID.3 pro S?

• Coasterfreak
  • Nu online
[...]

bruur koop een TOGG T10X

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• turkeyhakan
  • Nu online
Hoe?? 😎 Die is niet te koop in NL, maar in DE.

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 03-03-2026 18:59 ]

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Waarom vraag je voor iemand anders advies aan onbekenden? Als je kennis later toch niet tevreden is met je voorstel klaagt hij/zij bij jouw dat het geen goed advies was, en dat herhaal je daarna hier?

Het heeft toch geen zin om hier alles voor je op te sommen, en dan vervolgens 1 voor 1 door je af te laten schieten?

Laat je kennis gewoon het zelf uitzoeken, bv. met behulp van de EV database. Kom zelf met een voorstel en dan schiet dit forum wel gaten in je voorstel.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Coasterfreak
  • Nu online
turkeyhakan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:58:
[...]

vast wel een bekende die je daar op een manier kan helpen, of wacht een paar maanden en breng het als occasion over :9~

wellicht gewoon in zo'n dealer lopen in duitsland en zeggen ik wil een

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Himalaya
  • Laatst online: 10:52

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Bij ons is twee jaar geleden bij een 7 jaar oude ZOE de accu bij een leverancier van Renault ergens in het midden van het land onder garantie gerepareerd. Dat was ook een ex huur accu die we net het jaar ervoor afgekocht hadden. Hoe oud is je ZOE?

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:19
turkeyhakan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:58:
[...]

Nou kijk, in de EU schijnen we dus zo'n vrije markt te hebben. Dus in principe als je tijd genoeg hebt kan je gewoon naar DUITSLAND rijden en daar zo'n waggeltje kopen en die naar Nederland halen en hier op kenteken zetten door dat ding formeel te importeren. Het schijnt zelfs dat er hele volksstammen dat jaarlijks doen, al dan niet geholpen door in meer of mindere mate malafide partijen.

Nee, merp!

• Puppetmaster
Idd, er zit ook niet veel BPM op EV’s, dus dat hoeft ook geen belemmering te zijn. :)

• Gonadan

Gonadan

guido66 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:01:
[...]

Waarom vraag je voor iemand anders advies aan onbekenden? Als je kennis later toch niet tevreden is met je voorstel klaagt hij/zij bij jouw dat het geen goed advies was, en dat herhaal je daarna hier?

Het heeft toch geen zin om hier alles voor je op te sommen, en dan vervolgens 1 voor 1 door je af te laten schieten?

Laat je kennis gewoon het zelf uitzoeken, bv. met behulp van de EV database. Kom zelf met een voorstel en dan schiet dit forum wel gaten in je voorstel.
Hij vraagt gewoon om opties om naar te kijken, dat is toch niet zo vreemd? Ik kan me best voorstellen dat hier ineens een type genoemd wordt waar men zelf nog niet aan gedacht had. Uiteindelijk maken ze zelf de keuze, daar adviseren wij niet in.

Maar als ik zo tussen de regels door lees dan krijg ik het gevoel dat het familielid eigenlijk gewoon graag een Volvo wil of een andere Europeaan van gelijkaardige klasse.
Dat begrijp ik helemaal maar dan zit je met twee problemen. Dergelijke merken zijn nog steeds vrij duur in verhouding én de reputatie die in het verleden opgebouwd is kan je helaas niet altijd meer extrapoleren op de actuele modellen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• guido66
  • Nu online
Gonadan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:53:
[...]

Hij vraagt gewoon om opties om naar te kijken, dat is toch niet zo vreemd? Ik kan me best voorstellen dat hier ineens een type genoemd wordt waar men zelf nog niet aan gedacht had. Uiteindelijk maken ze zelf de keuze, daar adviseren wij niet in.

Maar als ik zo tussen de regels door lees dan krijg ik het gevoel dat het familielid eigenlijk gewoon graag een Volvo wil of een andere Europeaan van gelijkaardige klasse.
Dat begrijp ik helemaal maar dan zit je met twee problemen. Dergelijke merken zijn nog steeds vrij duur in verhouding én de reputatie die in het verleden opgebouwd is kan je helaas niet altijd meer extrapoleren op de actuele modellen.
In zowet elk ander subforum op Tweakers wordt gebrek aan eigen inzet direct afgeschoten. Ik zie niet waarom dat hier anders zou zijn. Gewoon filteren op ev database en dan hier met enkele voorstellen komen is toch wel het minimale wat iemand er aan moeite in kan steken.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Gonadan

Gonadan

guido66 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:01:
[...]

In zowet elk ander subforum op Tweakers wordt gebrek aan eigen inzet direct afgeschoten. Ik zie niet waarom dat hier anders zou zijn. Gewoon filteren op ev database en dan hier met enkele voorstellen komen is toch wel het minimale wat iemand er aan moeite in kan steken.
Het ging mij niet om de inzet maar de suggestie dat je niet voor iemand anders advies kunt vragen. Daar ben ik het niet mee eens, ik vind dat dat prima kan.
offtopic:
En als je vindt dat niet aan het beleid voldoen dan hebben we daar gewoon een knop voor, discussie daarover is altijd off-topic. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-03 21:34
Die van Stellantis begrijp ik volkomen, die van Renault totaal niet, wat is precies de reden dan?

• turkeyhakan
  • Nu online
Gonadan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:53:
[...]

Precies dit. Dank voor de samenvatting. Mijn familielid is wat ouder en heeft mij als autoliefhebber om advies gevraagd. Mogelijk dat er binnen de specifieke wensen nog andere merken zijn waar ik zelf niet aan heb gedacht. Vandaar de open vraag in dit topic. De Skoda bijvoorbeeld, die neem ik zeker mee. Doet mij dan ook gelijk weer aan Volkswagen denken uiteraard en die is hier ook al genoemd.

Ik verwacht dat de keuze uit: Volvo, Polestar, Tesla, VW of Skoda gemaakt zal worden. Voor ongeveer 42k kun je een redelijk aangeklede auto kopen.

• turkeyhakan
  • Nu online
Zjanzjak schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:19:
[...]

Die van Stellantis begrijp ik volkomen, die van Renault totaal niet, wat is precies de reden dan?
Een stukje emotie, iets met Frans en veel storingen, mogelijk dat deze ervaring niet meer relevant is. Heb zelf ook een Twingo en twee Clio’s gehad; daar was ik erg tevreden over.

Hoe zit het eigenlijk met hun EV’s? Zijn die betrouwbaar? Wellicht toch een kijkje nemen in de showroom..

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
[...]

Klopt maar wel een auto uit de VAG groep waar bestuursleden strafrechtelijk worden vervolgd en die willens en wetens de hele wereld besodemieterd hebben met de dieselgate.

Wat een kortzichtigheid |:(

• guido66
  • Nu online
turkeyhakan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 05:25:
[...]

Precies dit. Dank voor de samenvatting. Mijn familielid is wat ouder en heeft mij als autoliefhebber om advies gevraagd. Mogelijk dat er binnen de specifieke wensen nog andere merken zijn waar ik zelf niet aan heb gedacht. Vandaar de open vraag in dit topic. De Skoda bijvoorbeeld, die neem ik zeker mee. Doet mij dan ook gelijk weer aan Volkswagen denken uiteraard en die is hier ook al genoemd.

Ik verwacht dat de keuze uit: Volvo, Polestar, Tesla, VW of Skoda gemaakt zal worden. Voor ongeveer 42k kun je een redelijk aangeklede auto kopen.
Geen Chinees, maar wel een Polestar? Het hoeft dus alleen maar Europees te klinken? Dan kan een Smart #1 of #3 ook.

• turkeyhakan
  • Nu online
guido66 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 06:56:
[...]

Geen Chinees, maar wel een Polestar? Het hoeft dus alleen maar Europees te klinken? Dan kan een Smart #1 of #3 ook.
Ik ga mij eens even verdiepen in de Smart #3! d:)b

• Tommie12
ColeJ schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 05:57:
[...]

Klopt maar wel een auto uit de VAG groep waar bestuursleden strafrechtelijk worden vervolgd en die willens en wetens de hele wereld besodemieterd hebben met de dieselgate.

Wat een kortzichtigheid |:(
Ja, maar die bestuursleden zitten ondertussen thuis achter de Geraniums en hebben niks meer te zeggen.
Het is niet omdat je in het huis van een vroegere boef woont dat je zelf een boef bent.

Dat is anders bij Tesla.

• STIMPPYYY
Tommie12 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:21:
[...]

Ja, maar die bestuursleden zitten ondertussen thuis achter de Geraniums en hebben niks meer te zeggen.
Het is niet omdat je in het huis van een vroegere boef woont dat je zelf een boef bent.

Dat is anders bij Tesla.
Want Tesla is strafrechtelijk vervolgd? Ik snap deze discussies oprecht niet. Het zal wel aan mij liggen.

• Tommie12
snip: inderdaad offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 07-03-2026 19:43 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:19

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ow nee, we gaan toch niet weer al die koeien uit de sloot halen hé? Arme beesten zijn inmiddels niet meer dan een hoopje botten.

Voor de duidelijkheid: er staat meer dan genoeg in de TW om het duidelijk te mogen laten zijn dat sommige discussies gewoon hier niet horen. Daar valt o.a onder:

Dieselgate,
VAG boycot,
Chinees is troep en gevaarlijk
Tesla & Elon (of welke dubieuze CEO met bijbehorend merk dan ook) boycot

Kunnen we ons weer richten op de ontopic en gewenste discussie in dit topic? Dank!

[ Voor 61% gewijzigd door Notna op 04-03-2026 12:51 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• assje
  • Nu online
snip: zie modbreak boven jouw post

[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 04-03-2026 09:51 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
  • Nu online
guido66 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 06:56:
Ik heb het idee dat hier een beetje twee stromingen zijn:
  • "de oude generatie" die alles wat aziatisch is als inferieur zien (Chinees dus wel maar Volvo niet)
  • De principiele insteek die kijkt waar de opbrengst naartoe gaat (stemmen met je portemonnee)

• Wozmro
In de praktijk komen de onderdelen van werkelijk overal ter wereld.

Als ik nu kijk naar Renault:
Gebouwd in Europa
Batterijcellen waarschijnlijk uit China
Google automotive uit de VS
...

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Tommie12
Wozmro schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:53:
In de praktijk komen de onderdelen van werkelijk overal ter wereld.

Als ik nu kijk naar Renault:
Gebouwd in Europa
Batterijcellen waarschijnlijk uit China
Google automotive uit de VS
...
Als je batterijen uit China wil vermijden, dan kan je terug naar een ICE denk ik...
En als je zowel Apple Car Play en Google Auto wil vermijden... dan rest er nog een fiets.

• Gonadan

Gonadan

turkeyhakan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 05:30:
[...]

Een stukje emotie, iets met Frans en veel storingen, mogelijk dat deze ervaring niet meer relevant is. Heb zelf ook een Twingo en twee Clio’s gehad; daar was ik erg tevreden over.

Hoe zit het eigenlijk met hun EV’s? Zijn die betrouwbaar? Wellicht toch een kijkje nemen in de showroom..
Fransen en elektronica, ik snap het gevoel, zeker in een regenachtig land als Nederland. :P

Dat soort dingen zijn wel een beetje van het verleden, toen hadden bepaalde merken wel specifieke zwaktes maar tegenwoordig kan je wel zeggen dat echt slechte auto's niet meer bestaan denk ik. De leasemarkt heeft wel heel veel veranderd aan hoe fabrikanten werken en daarmee zijn ook positieve vooroordelen
Daarbij dan ook het advies om zeker in het echt te gaan kijken en het eens 'aan te voelen' en er in te zitten als dat kan. Merken die vroeger standaard een fantastisch interieur hadden hebben dat nu soms ook in optiepakketten gestopt, en merken die vroeger vrij spartaans waren hebben nu ineens ook modellen met een prachtinterieur. Om maar even een voorbeeld te noemen.
Hoe je het went of keert, voor veel mensen is een auto (of andere aankoop van significante waarde) toch ook deels een gevoelskwestie. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:04

Maasluip

Kabbelend watertje

Gonadan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:20:
[...]

Fransen en elektronica, ik snap het gevoel, zeker in een regenachtig land als Nederland. :P
Mijn broer rijdt al zijn hele autoleven lang Renault. Nooit grote problemen gehad en hij heeft zelfs jarenlang een Laguna gereden.
Ze werden meestal meestal vanwege het stuk gaan. Weet je wel, als een auto 4 ton gelopen heeft of zo.

Signatures zijn voor boomers.

• Gonadan

Gonadan

Maasluip schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Mijn broer rijdt al zijn hele autoleven lang Renault. Nooit grote problemen gehad en hij heeft zelfs jarenlang een Laguna gereden.
Ze werden meestal meestal vanwege het stuk gaan. Weet je wel, als een auto 4 ton gelopen heeft of zo.
Je zult begrijpen dat ik niet in een anekdotische discussie mee ga, dan wordt het simpelweg voorbeelden smijten. Het is een bekend vooroordeel wat ik herken, meer moet je er niet van maken. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• turkeyhakan
  • Nu online
Ik laat binnenkort wel weten wat de keuze is geworden! Thanks voor alle tips. Denk dat we ons wel kunnen vermaken dit weekend met een rondje autodealers.

• Tommie12
turkeyhakan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:31:
Ik laat binnenkort wel weten wat de keuze is geworden! Thanks voor alle tips. Denk dat we ons wel kunnen vermaken dit weekend met een rondje autodealers.
Ik wil hier niet beginnen over merken en modellen, alleen zou ik persoonlijk op dit ogenblik echt kijken naar 2dehands auto's.
Overal hoor je dat het waardeverlies enorm is, en je merkt ook dat het aantal technische problemen klein is, dus als je zo'n auto kan kopen met wat garantie van een goede dealer, of afgedekt door een verzekering (en niet een shady verkoper vanop een parking met een container), dan kan je behoorlijk wat auto vinden voor het bedrag wat je eerder opgaf.
Nu zou ik dan wel bv de eerste versies van de id serie vermijden, of bv de eerste Volvo's die niet efficient waren onwille van onrijpe software of hardware die nog niet het beta stadium voorbij was.
En (maar dat kan persoonlijk zijn) ik zou altijd kiezen voor auto's met een grotere batterij.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:14:
[...]

Als je batterijen uit China wil vermijden, dan kan je terug naar een ICE denk ik...
En als je zowel Apple Car Play en Google Auto wil vermijden... dan rest er nog een fiets.
Kunnen wij eens ophouden met (geo)politieke motieven om een auto al dan niet in een shortlist op te nemen.

Dit hele topic wordt hierdoor vervuild door persoonlijke politieke voorkeuren en ideologieën. Volgens mij is er een hier een heel apart forum omdat dit te bespreken namelijk Actualiteit, wetenschap en maatschappij

Buiten gewoon irritant!

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 04-03-2026 14:36 ]

• Wozmro
Inderdaad.

Ik heb nu zelf een EV gekocht van 1,5j oud en 5000km (Demomodel grote dealer, 2j garantie) op de teller voor ongeveer 2/3 van de nieuwprijs.

Natuurlijk niet de laatste nieuwe bling, snufjes en AI maar voor mij is dat ook geen must.

Dat is tegelijk het voordeel en het nadeel van een EV, de ontwikkelingen gaan snel.

• assje
  • Nu online
revolution-nl schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:35:
Kunnen wij eens ophouden met (geo)politieke motieven om een auto al dan niet in een shortlist op te nemen.

Dit hele topic wordt hierdoor vervuild door persoonlijke politieke voorkeuren en ideologieën.
Dan kan je ook wel stoppen om het al dan niet mooi zijn/vinden van een auto als criterium mee te nemen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

assje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:41:
[...]

Dan kan je ook wel stoppen om het al dan niet mooi zijn/vinden van een auto als criterium mee te nemen.
Het punt is dat er hier vragen gesteld worden, en dat de beantwoorden aankomt met ideologische of politieke stokpaardjes die persoonlijk zijn en inhoudelijk NIETS bijdragen aan de discussie, met als resultaat dat onderlinge politieke voorkeuren bediscussieerd dit schaadt de daadwerkelijke inhoud en daar zijn andere fora voor zoals Actualiteit, wetenschap en maatschappij

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 04-03-2026 14:47 ]

• Wozmro
Tja, ideologie/politiek speelt nu eenmaal een rol in onze huidige consumptie, van een auto tot een vegetarische (ham?)burger.

Je kan dat jammer vinden maar het is ook wel inhoudelijk.

Maar als de moderator zegt dat dit aspect buiten dit topic valt, voor mij geen enkel probleem.

[ Voor 20% gewijzigd door Wozmro op 04-03-2026 15:19 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wozmro schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:17:
Tja, ideologie/politiek speelt nu eenmaal een rol in onze huidige consumptie, van een auto tot een vegetarische (ham?)burger.

Je kan dat jammer vinden maar het is ook wel inhoudelijk.
Niet als dat geen vraag is van de gebruiker. Als een Tweaker vraagt om aankoopadvies dan zit niemand te wachten om in de reactie een politieke of ideologische reactie te ontvangen. Het vertroebeld de inhoud.

• Tommie12
[...]

Dit hele topic wordt hierdoor vervuild door persoonlijke politieke voorkeuren en ideologieën. Volgens mij is er een hier een heel apart forum omdat dit te bespreken namelijk Actualiteit, wetenschap en maatschappij

Buiten gewoon irritant!
Ik kan in de verste verte in mijn post geen geopolitiek argument vinden.

Het is gewoon een feit dat een batterij nu uit China komt. Lees je ergens een waardeoordeel daarover?

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 04-03-2026 15:22 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
[...]

Buiten gewoon irritant!
Sterker nog, vorig jaar een topic voor gemaakt.
Welke auto kun je nog politiek correct kopen?

• assje
  • Nu online
revolution-nl schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:21:
Niet als dat geen vraag is van de gebruiker. Als een Tweaker vraagt om aankoopadvies dan zit niemand te wachten om in de reactie een politieke of ideologische reactie te ontvangen. Het vertroebeld de inhoud.
De gebruiker trapte zelf af met uitsluiting van merken op basis van land van afkomst:
Een merk als Hyundai/Kia zit er niet in, idem voor andere Chinese/Japanse/Koreanse merken.
Zo vreemd is het dan echt niet dat andere argumenten naar voren komen om merken al dan niet uit te sluiten.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:40
Tommie12 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:39:
[...]
Nu zou ik dan wel bv de eerste versies van de id serie vermijden, of bv de eerste Volvo's die niet efficient waren onwille van onrijpe software of hardware die nog niet het beta stadium voorbij was.
En (maar dat kan persoonlijk zijn) ik zou altijd kiezen voor auto's met een grotere batterij.
De eerste Volvo's hebben geen problemen meer, draaien op identiek dezelfde software als de nieuwe modellen. Sterker nog, ze krijgen nu allemaal, zelfs de MY21's, een update van de GUI. Tot MY23 was er geen extended range enkel single range en dual motor, vanaf MY24 heb je wel ER en is de aandrijfmotor naar achteren verhuisd, RWD ipv FWD. Er waren wat problemen met trilling, maar die zijn ook allemaal van de baan.
Het enige, maar dit geld voor alle oudere modellen (niet alleen Volvo), is de batterijcapaciteit.. maar als je nooit grote afstanden doet en je kan thuis laden dan is dit geen probleem, en zelfs al doe je eens een grote afstand is er genoeg onderweg om bij te laden. En ja ik weet dat jij enkel nog auto's met WLTP van 600km wilt, maar niet iedereen zoekt dezelfde voorwaarden.

• Wozmro
Ik heb zelf getracht om zoveel mogelijk parameters in te schatten en af te wegen.

Er zijn er veel, bijvoorbeeld ook het gewicht van de wagen. Bij bijvoorbeeld de Renault scenic is dat 1742kg (leeg gewicht, 60kWh batterij)

Eerder aan de lichtere kant in het segment.
Niet dat ik dat beschouw als een doorslaggevende factor maar minder is beter.

Pagina: 1 ... 390 ... 394 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic