• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:49

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Tommie12 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:39:
[...]

Ik wil hier niet beginnen over merken en modellen, alleen zou ik persoonlijk op dit ogenblik echt kijken naar 2dehands auto's.
Overal hoor je dat het waardeverlies enorm is, en je merkt ook dat het aantal technische problemen klein is, dus als je zo'n auto kan kopen met wat garantie van een goede dealer, of afgedekt door een verzekering (en niet een shady verkoper vanop een parking met een container), dan kan je behoorlijk wat auto vinden voor het bedrag wat je eerder opgaf.
Nu zou ik dan wel bv de eerste versies van de id serie vermijden, of bv de eerste Volvo's die niet efficient waren onwille van onrijpe software of hardware die nog niet het beta stadium voorbij was.
En (maar dat kan persoonlijk zijn) ik zou altijd kiezen voor auto's met een grotere batterij.
Niet nieuw kopen is toch al decennia een rationeel advies? Een nieuwe auto is natuurlijk leuk en je kunt zelf alles bepalen, maar qua afschrijving rijd je dan met tranen in je ogen het terrein van de dealer af. :P

Sowieso onderzoek ik het specifieke type auto altijd grondig op voor- en nadelen, elke serie heeft wel zijn dingetjes. En dan nog zijn er op de een of andere manier altijd nog zaken waar je achteraf pas achter komt. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:23
turkeyhakan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 05:30:
Een stukje emotie, iets met Frans en veel storingen, mogelijk dat deze ervaring niet meer relevant is.
Niet meer relevant. In het Megane E Tech topic was er wel 1 die gewoon pech had, het zogenaamde maandagochtend product. Hij had elke week wel wat. Alleen ja, dat kan elk merk wel overkomen.
Maar goed, ik ben niet jij, noch je familielid maar de emotie laten regeren is ook weer zoiets.

Hoe dan ook, succes met de keuze!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:15
Gonadan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:37:
[...]

Niet nieuw kopen is toch al decennia een rationeel advies? Een nieuwe auto is natuurlijk leuk en je kunt zelf alles bepalen, maar qua afschrijving rijd je dan met tranen in je ogen het terrein van de dealer af. :P

Sowieso onderzoek ik het specifieke type auto altijd grondig op voor- en nadelen, elke serie heeft wel zijn dingetjes. En dan nog zijn er op de een of andere manier altijd nog zaken waar je achteraf pas achter komt. :+
Erg jammer dat we hier in Nederland enorm veel en snel afschrijven op een nieuwe auto. Turkije is voor mij vaak een referentie, daar is de wereld omgedraaid. Tweedehands auto’s zijn soms/vaak duurder dan nieuwe.

Ik heb alleen geen idee of dit ook voor EV’s geldt.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-04 11:36
turkeyhakan schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:03:
[...]

Erg jammer dat we hier in Nederland enorm veel en snel afschrijven op een nieuwe auto. Turkije is voor mij vaak een referentie, daar is de wereld omgedraaid. Tweedehands auto’s zijn soms/vaak duurder dan nieuwe.

Dat was hier een paar jaar geleden ook even het geval. Het was of meer dan een jaar wachten op een nieuwe auto, of voor wat meer geld een recent tweedehands waar je direct mee kon rijden.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:39
Gonadan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:37:
[...]

Zeker, en bij BEVs helemaal een goed advies. De ontwikkeling gaat nog steeds erg snel en die afschrijving zou ik privé echt niet willen pakken. En ja, ik besef me dat het (deels) in de leaseprijs zit natuurlijk maar het grote risico is niet voor mij.

Nee, merp!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-04 21:36
turkeyhakan schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:03:
[...]

Ben je zeker dat je niet naar de inflatie in Lira aan het kijken bent?
Met 30-40% inflatie per jaar koop je een auto voor 1mio Lira nieuw, en een jaar later is die nog 1mio Lira waard, maar toch een pak minder Euro's...

Af en toe kijk ik wel eens naar 2dehandsprijzen voor EV's, en ik kan er geen lijn in vinden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• turkeyhakan
turkeyhakan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:31:
Ik laat binnenkort wel weten wat de keuze is geworden! Thanks voor alle tips. Denk dat we ons wel kunnen vermaken dit weekend met een rondje autodealers.
Het gaat waarschijnlijk een Volvo EX30 Black Edition Plus Europa P8 AWD worden. Een volle en snelle auto voor een redelijke prijs! Helaas is de audio wel echt slecht, ondanks de branding Harman Kardon.

Ook vond ik de P8 zeker niet in 3,6s naar de 100 accelereren. Mijn Tesla doet er 3,3s over en voelt echt heel veel sneller.

• Tommie12
turkeyhakan schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:40:
[...]

Het gaat waarschijnlijk een Volvo EX30 Black Edition Plus Europa P8 AWD worden. Een volle en snelle auto voor een redelijke prijs! Helaas is de audio wel echt slecht, ondanks de branding Harman Kardon.

Ook vond ik de P8 zeker niet in 3,6s naar de 100 accelereren. Mijn Tesla doet er 3,3s over en voelt echt heel veel sneller.
Batterij koud, of niet goed vol geladen?

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-04 22:30
turkeyhakan schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:40:
[...]

Gemeten of gevoel? Want bij veel auto’s is de eerste reactie een stuk minder vinnig dan bij een Tesla. Wat dus niet betekent dat ze per se minder snel bij de 100 zijn..

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:21
3,3 of 3,6sec wat maakt het uit. Je bent nog altijd bezig met een machine van ongeveer 2000kg in de publieke ruimte. (Ik veronderstel dat je die auto niet op een race-track zal gebruiken)

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• turkeyhakan
Tommie12 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:43:
[...]

Batterij koud, of niet goed vol geladen?
Zat inderdaad 30% in, maar mijn EV is met 30% nog steeds erg snel.

• turkeyhakan
JTHZZ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:47:
[...]

Gemeten of gevoel? Want bij veel auto’s is de eerste reactie een stuk minder vinnig dan bij een Tesla. Wat dus niet betekent dat ze per se minder snel bij de 100 zijn..
Gevoel inderdaad!

• Tommie12
turkeyhakan schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:04:
[...]

Je meet natuurlijk enkel met je poep, en die is niet zo nauwkeurig…

En de ene auto zal de acceleratie wat meer beperken dan de andere. Ook een Tesla wordt trager bij 30%. Bjorn heeft dat al getest.

YouTube: Tesla Model 3 Performance acceleration tests 90-10 %

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-04 19:56
turkeyhakan schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:04:
[...]

mijn Polestar 2 wordt met minder dan 70% lading beperkt van ipv 476 PK (performance software upgrade) naar 408 PK (standaard dual motor long range vermogen)

ook vind ik dat hij echt minder venijig reageert op het pedaal bij minder dan 40% accu dan dat hij reageert als bij 50% of 60% accu

• Gonadan

Gonadan

Kan je zoiets dan niet uitzetten? Dergelijk inconsistent gedrag lijkt mij hoogst irritant.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak
Gonadan schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:30:
Kan je zoiets dan niet uitzetten? Dergelijk inconsistent gedrag lijkt mij hoogst irritant.
Nee, dat zit gewoon ingebakken in hoe Volvo/Polestar/Geely omgaat met de aandrijflijn. Mijn BYD heeft dit totaal niet, maar heeft dan weer geen OPD. Het zijn net normale auto's maar dan met een elektrische aandrijflijn :+

Nee, merp!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:02
Gonadan schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:30:
Dit speelt alleen met de performance upgrade. Met de standaard 408 pk gebeurt dit niet.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Gonadan

Gonadan

Het gaat mij niet om die 0 tot 100 maar de pedaalreactie. Dat soort dingen heb ik erg graag voorspelbaar.
In die zin ben ik überhaupt geen fan van hoe bepaalde auto's het drive by wire geïmplementeerd hebben, ook bij ICE al, maar dat is weer een ander verhaal.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gonadan schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:59:
Het gaat mij niet om die 0 tot 100 maar de pedaalreactie. Dat soort dingen heb ik erg graag voorspelbaar.
In die zin ben ik überhaupt geen fan van hoe bepaalde auto's het drive by wire geïmplementeerd hebben, ook bij ICE al, maar dat is weer een ander verhaal.
EV's met een LFP accu hebben hier minder last van heb ik gemerkt, NMC is een stuk gevoeliger voor de power output verlies naarmate det SOC lager wordt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• PauseBreak
revolution-nl schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:10:
[...]

EV's met een LFP accu hebben hier minder last van heb ik gemerkt, NMC is een stuk gevoeliger voor de power output verlies naarmate det SOC lager wordt.
Dat en het is ook echt afhankelijk van de fabrikant. Sommige merken zitten meer op voorspelbaarheid dan anderen. Daarom ook dat het echt noodzakelijk is om de auto zoveel mogelijk te proefrijden voordat je overgaat tot aanschaf. Er kunnen grote verschillen zitten in hoe de auto reageert op de pedalen en regeneratie afhankelijk van de SoC. Dat kom je vaak niet tegen met een proefrit van een half uur of uur.

Nee, merp!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:23
Gonadan schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:59:
Hoe vaak spreek je die 68 extra pk aan bij je normale gebruik bovenop de al flinke 408pk? Denk dat je er weinig van merkt in je pedaal.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ophidian schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:34:
[...]

Hoe vaak spreek je die 68 extra pk aan bij je normale gebruik bovenop de al flinke 408pk? Denk dat je er weinig van merkt in je pedaal.
Pedaal response is wat anders dan de hoeveelheid beschikbaarheid vermogen, dit zijn twee losse componenten die ook apart aangestuurd kunnen worden.

De pedaalresponse is essentieel voor de snelheidsbeleving onafhankelijk van de beschikbaarheid van de hoeveelheid vermogen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:23
revolution-nl schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:46:
[...]

Pedaal response is wat anders dan de hoeveelheid beschikbaarheid vermogen, dit zijn twee losse componenten die ook apart aangestuurd kunnen worden.

De pedaalresponse is essentieel voor de snelheidsbeleving onafhankelijk van de beschikbaarheid van de hoeveelheid vermogen.
Vraag mij nog steeds af of het inconsistent gedrag oplevert. Ik denk dat dat allemaal wel mee valt.

Sowieso is 408pk al niet weinig natuurlijk. We zijn verwend wat dat betreft.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Gonadan

Gonadan

De tweede alinea van de post van @Tvdl2000 waar ik op reageerde was daar anders vrij duidelijk in.
revolution-nl schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:10:
[...]

Nooit bij stilgestaan, maar dat neemt natuurlijk af inderdaad. Bij een goede auto zou ik verwachten dat de software het gedrag van alsnog consistent houdt maar dat is blijkbaar verschillend per fabrikant?

Dan wordt goed proefrijden inderdaad nóg belangrijker zoals @PauseBreak zegt. Maar dat is bijna niet te doen zonder zo'n ding dan voor een dag te gaan huren of zo. Moet je toch af gaan op ervaringen van anderen vrees ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tvdl2000
Gonadan schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:05:
De tweede alinea van de post van @Tvdl2000 waar ik op reageerde was daar anders vrij duidelijk in.
ik voel het verschil in acceleratie wel, ben daar vrij gevoelig voor. qua daadwerkelijke pedaalrespons merk/detecteer ik weinig verschil. in dat bereik, pas rond minder dan 10% accu begint de pedaal respons wat trager te zijn. en de acceleratie beduindend slechter. zo slecht zelfs dat 100 rijden na een aanzienelijke vertraging slecht haalbaar wordt rond 6% en minder accu lading ze zeggen dat de throttle response van de PS2 met perf software directer is t.o.v. de niet perf./... maar als dat daadwerkelijk een feit is is dat wel erg weinig. Polestar en tesla zijn de enige electrisch auto's die zo direct accelereren en reageren op pedaal. volvo's reageren zelfs al minder direct naar mijn gevoel.

en als we het toch over verwenning en vvermogens hebben... de zeekr 7gt priveledge is besteld als vervanger van de polestar 2... dus ga van 476 pk nar 646 en toen ik in de zeekr 7X priveledge reed voelde dat met initiele voetpedaal reactie al trager als de polestar, maar de acceleratie na beetje opbouwen daarentegen weer meer (heeft ook 646 PK en doet 0-100 in 3.8S terwijl de PS2 het in 4,3 ((gemeten)) doet)

[ Voor 18% gewijzigd door Tvdl2000 op 07-03-2026 13:17 ]

• PauseBreak
Tvdl2000 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:11:
[...]

en als we het toch over verwenning en vvermogens hebben... de zeekr 7gt priveledge is besteld als vervanger van de polestar 2... dus ga van 476 pk nar 646 en toen ik in de zeekr 7X priveledge reed voelde dat met initiele voetpedaal reactie al trager als de polestar, maar de acceleratie na beetje opbouwen daarentegen weer meer (heeft ook 646 PK en doet 0-100 in 3.8S terwijl de PS2 het in 4,3 ((gemeten)) doet)
Mja, hoe interessant is dit nu echt? Ik heb welgeteld 1x mijn auto in Sport gezet en volle polle van 0 naar 100km/h opgetrokken bij een verkeerslicht. Gewoon om eens te zien hoe dat was maar verder? 95% van de tijd rij ik in 'normal' of 'eco'.

Nee, merp!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:24
PauseBreak schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:56:
[...]

Mja, hoe interessant is dit nu echt? Ik heb welgeteld 1x mijn auto in Sport gezet en volle polle van 0 naar 100km/h opgetrokken bij een verkeerslicht. Gewoon om eens te zien hoe dat was maar verder? 95% van de tijd rij ik in 'normal' of 'eco'.
Jij ja, deed het continu toen ik een M3P reed.

Als ik instap is eerste wat ik doe sport aanzetten. Omdat het moet en hij er niet op blijft staan.

[ Voor 11% gewijzigd door STIMPPYYY op 07-03-2026 14:58 ]

• Tvdl2000
PauseBreak schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:56:
[...]

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. ik krijg een passende hoeveelheid plezier uit het snel accelereren en ik rijd veel voor het werk... dus heb geruime mogelijkheid tot het aanspreken van het volledige vermogen. meermaals per dag, dus ik verkrijg regelmatig een passende hoeveelheid plezier via de acceleratie van mijn auto.

het NIET gebruiken van de performance software op de PS2 zou het betalen voor die software upgrade voor mij voelen als het effectief minder effectief maken van het betalen van dat geld voor die upgrade op een zakelijke geleasde auto

[ Voor 13% gewijzigd door Tvdl2000 op 07-03-2026 15:21 ]

• Wozmro
En dan verontwaardigd zijn dat Europa steeds meer regelneefjes verplicht stelt 🙂
+2000kg in 3 sec naar 100 in de publieke ruimte (je weet wel, waar er ook voetgangers, fietsers,... aanwezig zijn)

Mijn huidige auto heeft 100pk(ICE), de EV binnenkort zal 170pk hebben, al meer dan genoeg.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ophidian schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:52:
[...]

Vraag mij nog steeds af of het inconsistent gedrag oplevert. Ik denk dat dat allemaal wel mee valt.

Sowieso is 408pk al niet weinig natuurlijk. We zijn verwend wat dat betreft.
Dat zal heel erg persoonlijk zijn, de ene persoon voelt ieder klein verschil in de aandrijflijn of het onderstel en de ander merkt niet eens als een band lek is :D

408pk kan nog steeds traag aanvoelen in een rijmodus met luie gasresonse terwijl de 408pk wel ter beschikking staan.

• Tvdl2000
Wozmro schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:01:
En dan verontwaardigd zijn dat Europa steeds meer regelneefjes verplicht stelt 🙂
+2000kg in 3 sec naar 100 in de publieke ruimte (je weet wel, waar er ook voetgangers, fietsers,... aanwezig zijn)

Mijn huidige auto heeft 100pk(ICE), de EV binnenkort zal 170pk hebben, al meer dan genoeg.
dagelijkse auto voor ik de EV had had 330 gechipte diesel pk's en net geen 700NM koppel.... ben met de polestar in koppel er op achteruit gegaan en ook de acceleratie..... ik ben dat gewend en wil dat gewoon minimaal hebben..... wilt niet zeggen dat ik er onveilig mee om ga....

p.s. mijn ander auto... een benzine ICE wagen met 400PK en 4wd en krap 1200 kg is mij ook niet snel genoeg...... ben gewoon niet snel tevreden

• Gonadan

Gonadan

Als fietser merk ik het steeds vaker hoe leuk men accelereren vindt. Op mijn vaste route steek ik een weg over en enkele tientallen meters verderop is een kruising waar nog wel eens een auto de weg op draait die ik aan het oversteken ben.

Normaal gesproken ben ik allang weg voordat die auto in de buurt is. Maar steeds vaker is het een EV die dan in twee seconden op vijftig wil zitten en nog net niet mijn achterspatbord eraf rijdt.

Bij iets als een Veyron weet je wat je kunt verwachten, maar nu heeft iedereen ineens enorme acceleratie en lang niet iedereen kan daar goed mee omgaan.

Als er nu al regels in de maak zijn dat een auto actief snelheid moet gaan beperken omdat gebruikers dat zelf niet doen, waarom zou dat dan niet ook voor acceleratie kunnen gaan gebruiken op termijn? Zou mij niets verbazen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Wozmro
Tvdl2000 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:49:
[...]

sugereert er anders best aardig naar

[...]

dus een bugati veyron of een Ford F150 raptor R is een nog groter veiligheidsrisico?

volgens mij zijn er gewoon normen waar al die auto's minimaal aan moeten voldoen. En als ik accelereer binnen 2 seconden van 0-50 op een weg waar je 50 mag dan kan ik net zo snel al dan niet sneller stoppen dan een auto die voor minder snelheid en gewicht gebouwd is om aan die marges te voldoen.

i.a.w. als je niet aan mijn veilig omgaan er mee twijfelt is de gestelde maximum toegestane snelheid terplekke de juiste veiligheid ongeacht vermogen in een auto

en ook de loodgieter gaat niet zonder maatregelen met een slijpschijf aan de haal.... daar zijn ook regels voor
Acceleren van 0 naar 50 in 2sec en dan niet voorbij de snelheidslimiet van 50km/h schieten lijkt mij fysiek onmogelijk. Dan moet je al bijna beginnen remmen van voor je vertrokken bent 🙂

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:05

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Aantal off-topic post verwijderd. Ook verzoek om via TR posts te melden (waarvoor dank) ipv in het topic zelf te gaan corrigeren / aanspreken :)

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:22

Rzaan

Altijd zoekende

Al jarenlang hoor ik dat nú de Solid State Battery er echt aankomt.
Vooral Toyota blies hoog van de toren.
Maar in de praktijk zie ik nog niks.
Blijft het bij praatjes of is het binnenkort zo ver?
Lees wel wat over ontwikkeling van bijvoorbeeld Donut, maar die vielen bij testen ook al door de mand.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:51
Rzaan schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 23:11:
Lees wel wat over ontwikkeling van bijvoorbeeld Donut, maar die vielen bij testen ook al door de mand.
Toyota wil dat je 'nog heel eventjes wacht' zodat je ondertussen nog 'even' een ICE auto van ze koopt. Net als waterstof, dat bestaat alleen maar 'omdat het in de toekomst echt veel beter gaat worden' zodat je ondertussen mooi nog een benzine auto koopt.

Het zijn allemaal praatjes en marketing.
Ondertussen verkoopt zelfs Toyota ook gewone EV's, maar vrij middelmatige modellen voor een hoge adviesprijs.

De realiteit: sinds de Model 3 uit 2019 is er maar weinig accu evolutie geweest als je kijkt naar capaciteit en laadsnelheid. Ja: er zijn duurdere auto's die sneller kunnen snelladen met een 800v accupack. En ja, de markt is over op LFP cellen, die ipv 400.000km die NMC deed, nu 1.000.000km mee moet gaan.

Er gebeurt natuurlijk wel iets, maar voor de 'gemiddelde Nederlander' (*met mogelijkheid tot thuisladen of dichtbij straatladen) is er sindsdien een niveau bereikt waarop het 'goed genoeg' is en je geen Tweaker hoeft te zijn om er fatsoenlijk mee overweg te kunnen. De 'nieuwe innovaties' maken het leven niet opeens aanzienlijk anders dan wat er al is.

Wat er wel is gebeurd, is dat de prijzen van accu's gigantisch zijn gedaald. Er heeft gigantische schaalvergroting plaatsgevonden, met name vanuit China. Menig EV is daarom nu zelfs nieuw goedkoper in aanschaf dan een nieuwe ICE met vergelijkbare specificaties.

Als puntje bij paaltje komt, wil je ook betrouwbare techniek voor een betaalbare prijs. Maar weinig mensen kopen een duur prototype omdat ze voor die paar keer per jaar 5 minuten korter hoeven te snelladen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Niet verbazingwekkend, moet je voor de ontwikkelingen in China zijn. Waar alle grote merken momenteel test-auto's hebben rondrijden en productiemodellen in 2027 verwacht worden.

https://electrek.co/2026/...ies-with-620-miles-range/
https://electrek.co/2026/...solid-state-ev-batteries/
https://electrek.co/2026/...-due-out-as-soon-as-2027/
https://electrek.co/2026/...nearing-1000-miles-range/

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:47
Wozmro schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:01:

Mijn leaseauto Kia EV6 heeft ook 170 pk en gaat in 8,5 seconden naar de honderd.
Dat is inderdaad snel zat. Bij het stoplicht ben ik vaak als eerste weg en met inhalen op de snelweg is het ook prima te doen.
Natuurlijk is nog meer pk leuk, ben je nog sneller weg bij het stoplicht en ben je sneller voorbij een andere auto op de snelweg. Is het echt nodig? Ik denk van niet.
Naar mijn mening is 200 pk de sweet spot en dat zie je ook terug in hoeveel EV's rond de 200 pk zitten.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Dat door de mand vallen valt toch wel mee?
https://idonutbelieve.com/

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:17
SpongeRob schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:54:
[...]

Als ik Tom Botticher er over hoor dan is hij daar nog lang niet van overtuigd en heeft hij ernstige bedenkingen. YouTube: IRRE: Das Ende vom "WUNDER"-Akku? Neue Daten machen mich sprachlos!

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

SpongeRob schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:54:
[...]

Volgens henzelf is het allemaal helemaal top.
Maar als je wetenschapsjournalisten over de testresultaten hoort, valt het allemaal nog al tegen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Tom Paris schreef op zondag 8 maart 2026 @ 00:18:
[...]

Niet verbazingwekkend, moet je voor de ontwikkelingen in China zijn. Waar alle grote merken momenteel test-auto's hebben rondrijden en productiemodellen in 2027 verwacht worden.
Ook al lijken ze al wat verder, ook daar zijn het vooralsnog voorspellingen van wat ze verwachten in 2027 en later.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Richh schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 23:42:
[...]

Toyota wil dat je 'nog heel eventjes wacht' zodat je ondertussen nog 'even' een ICE auto van ze koopt. Net als waterstof, dat bestaat alleen maar 'omdat het in de toekomst echt veel beter gaat worden' zodat je ondertussen mooi nog een benzine auto koopt.
Het lijkt me juist dat het autobedrijf dat echt met een goede EV komt met een SSB een gouden toekomst tegemoet gaat.
Alle mensen die niet aan de EV willen komen altijd met dezelfde redenen: Rijbereik is te kort, laden duurt te lang, auto vliegt in de fik.
Allemaal zaken die met een SSB verleden tijd lijken.
Dan zou Toyota toch gek zijn om daar niet heel snel mee te komen, en juist vertraagt om op die manier nog ICE auto's te blijven verkopen?
Zou het niet zo zijn dat ze de techniek helemaal niet binnen handbereik hebben?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:01:
[...]

Het lijkt me juist dat het autobedrijf dat echt met een goede EV komt met een SSB een gouden toekomst tegemoet gaat.
Alle mensen die niet aan de EV willen komen altijd met dezelfde redenen: Rijbereik is te kort, laden duurt te lang, auto vliegt in de fik.
Dan zou Toyota toch gek zijn om daar niet heel snel mee te komen, en juist vertraagt om op die manier nog ICE auto's te blijven verkopen?
Je vergeet dat Toyota vol heeft ingezet (met dank aan Japanse subsidies) op waterstof en dat de achterstand op de BEV markt niet zo snel ingelopen kan worden. Bovendien verdienen ze goud geld met hun ICE/HEV/PHEV auto's dus de drive om iets nieuws te doen zal niet groot zijn. Vergelijkbaar met de Europese fabrikanten.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-04 15:11
Solid state is nog duurder dan NMC en heeft dus vooral zin op plekken waar het echt heel belangrijk is hoeveel kWh/kg je haalt, zoals in motorfietsen. Ducati is er bijvoorbeeld ook mee aan het testen.

Maar BYD heeft net aangekondigd dat ze een 1,5 MW laadnetwerk gaan uitrollen over China. Daarmee kun je met hun nieuwste auto's in 5 minuten van 10% naar 70% laden, of in 9 minuten naar 97%. En dat zijn "gewoon" LFP batterijen. Dan is er toch bijna niemand meer die nog iets anders nodig heeft lijkt me...

• Richh
[...]

Maar zeer weinig fabrikanten doen überhaupt op serieuze schaal batterijen produceren. Als er een doorbraak komt, dan gaan die batterijen naar alle fabrikanten voor de juiste prijs. VAG en Tesla rijden ook soms rond met BYD accu's, bijvoorbeeld. En iedereen heeft packs van LG Chem.
Ze zijn er allemaal mee bezig, daar kan je vanuit gaan. Alleen bij Toyota lijkt het R&D team onderdeel van het Marketing team te zijn.
Het rijbereik argument is er eentje die er in feite niet toe doet als 90% van je ritten sub 50km is. Het gros van Nederland maakt geen lange ritten. Deze mensen zijn gewoon 'bang' voor verandering. Daar gaat een SSB geen verandering in brengen, want dan zoeken ze wel een ander argument wat 'anders' werkt. Statistisch is het immers al zo dat ICE aanzienlijk brandgevaarlijker is, bijvoorbeeld. Uiteindelijk "vinden we hem niet mooi".

De argumenten die blijven staan zijn: geen (eigen) laadmogelijkheid, plus de boomers die 6x per jaar met de caravan naar Italië willen. Dat gaat SSB niet veranderen.
De techniek ligt helemaal niet binnen handbereik. In ieder geval, niet een vaste stof accu die alle gouden bergen waar gaat maken.

Waterstof is precies zo'n voorbeeld: op papier voldoet het aan alles, in de praktijk is het kneiterduur en kan een station niet snel meerdere auto's vullen.
De 'echte' solid state accu's die snel kunnen laden, kunnen dit niet honderdduizenden cycli en/of moeten op extreme temperaturen gebracht worden, en zijn alleen veiliger als ze ten alle tijden binnen die temperatuurrange blijven. Totaal niet toepasbaar in een auto.

Door te doen alsof het 'nog een paar jaartjes duurt' praat je mensen angst aan: 'koop nu maar geen EV want over x jaartjes is de techniek al zoveel beter, nee verstandiger is nog een keer een brandstofbak, en kom over x jaar maar bij ons terug'.

Ik durf er wel een weddenschap op aan: De eerste Solid State EV komt van een Chinees en zal in de praktijk niet bijzonder veel sneller/beter/veiliger zijn dan een (aanzienlijk betaalbaarder) LFP pack :)
En als Solid State er is, dan is er wel weer een andere techniek waarmee Toyota mensen van de leg wil brengen om nog heeeel even benzine te blijven rijden.

Ontwikkeling is iteratief en in kleine stappen. Je gaat toch ook niet de aanschaf van een benzinebak uitstellen omdat ze 'over 5 jaar net wat zuiniger zijn'? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 08-03-2026 12:34 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:26
Richh schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:23:
Het rijbereik argument is er eentje die er in feite niet toe doet als 90% van je ritten sub 50km is. Het gros van Nederland maakt geen lange ritten. Deze mensen zijn gewoon 'bang' voor verandering. Daar gaat een SSB geen verandering in brengen, want dan zoeken ze wel een ander argument wat 'anders' werkt. Statistisch is het immers al zo dat ICE aanzienlijk brandgevaarlijker is, bijvoorbeeld. Uiteindelijk "vinden we hem niet mooi".

De argumenten die blijven staan zijn: geen (eigen) laadmogelijkheid, plus de boomers die 6x per jaar met de caravan naar Italië willen. Dat gaat SSB niet veranderen.
Hoe ga je die andere 10% van de ritten dan doen? Je koopt hem op worst case, niet op 90%.
In welke bubbel leef jij? Er gaan jaarlijks ruim 2 miljoen auto's naar het buitenland op vakantie, echt niet alleen boomers met een caravan. En dan heb je nog ritten in het binnenland die ook gewoon enkele rit een gemiddelde accu leegtrekken.
Nee, niet iedereen heeft behoefte aan 1000km bereik en laden in 10 minuten.
Blijft makkelijk om andermans overwegingen te bagatelliseren, maar voor een de helft van de autokopers gaat dit "feitelijke" argument niet op en is bereik (en laden) gewoon super relevant.

• Gonadan

Gonadan

Sonicfreak schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:13:
[...]

Mijn leaseauto Kia EV6 heeft ook 170 pk en gaat in 8,5 seconden naar de honderd.
Dat is inderdaad snel zat. Bij het stoplicht ben ik vaak als eerste weg en met inhalen op de snelweg is het ook prima te doen.
Natuurlijk is nog meer pk leuk, ben je nog sneller weg bij het stoplicht en ben je sneller voorbij een andere auto op de snelweg. Is het echt nodig? Ik denk van niet.
Naar mijn mening is 200 pk de sweet spot en dat zie je ook terug in hoeveel EV's rond de 200 pk zitten.
Het hangt mede af van het type motor en de overbrenging, maar ook zeker het gewicht speelt mee. Ik rekende zelf altijd met 1 pk per 10 kg om gewoon normaal te kunnen rijden zonder kunstgrepen wanneer het lastig wordt, en met 1,5 pk per 10 kg voor het luxe vermogen dat je luier kunt rijden en een zwaardere belading niet meteen flink nadelig is. Vooral op vakanties is dat ook fijn, met een auto vol kerels en bagage of een hele kampeeruitrusting en aanhanger.

Persoonlijk vind ik het prettig als er een marge is, dat je altijd nog (flink) wat extra over hebt mocht je willen inhalen of wanneer je bij invoegen toch bij moet accelereren.
Daar is een EV sowieso al in het voordeel omdat de acceleratie veel beter op gang komt. In die zin hoef je bij een EV in verhouding wellicht zelfs minder vermogen per 10 kg te hebben om toch dezelfde voordelen te behalen.

Wat echt 'nodig' is laat ik me niet over uit, dat is dermate subjectief dat je er een heel topic me kunt vullen vrees ik. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sandro!
  • Laatst online: 11:23
mitsumark schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:44:
[...]
Hoe ga je die andere 10% van de ritten dan doen? Je koopt hem op worst case, niet op 90%.
In welke bubbel leef jij? Er gaan jaarlijks ruim 2 miljoen auto's naar het buitenland op vakantie, echt niet alleen boomers met een caravan. En dan heb je nog ritten in het binnenland die ook gewoon enkele rit een gemiddelde accu leegtrekken.
Nee, niet iedereen heeft behoefte aan 1000km bereik en laden in 10 minuten.
Blijft makkelijk om andermans overwegingen te bagatelliseren, maar voor een de helft van de autokopers gaat dit "feitelijke" argument niet op en is bereik (en laden) gewoon super relevant.
Als iedereen z'n auto zou kopen op worst case, zou iedereen in een station of werkbus rondrijden voor die ene keer per jaar dat je een bouwpakket koopt bij Ikea. Met mijn 54 kWh accu betekent langere afstanden rijden vaak al dat ik een of meerdere keren moet laden, maar 90% van de tijd rij ik maximaal 150 km op een dag en dan heb ik nergens last van.

• Richh
mitsumark schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:44:
[...]
Met snelladers.

(Sowieso, als 10% langer dan 50km is en je hebt een EV met 500km range, dan kan je heel veel van die 10% dus nog steeds zonder snelladers doen)
In welke bubbel leef jij? Er gaan jaarlijks ruim 2 miljoen auto's naar het buitenland op vakantie, echt niet alleen boomers met een caravan
Doe ik al jaren. Met een gewoon gezin is dat al een tijdje geen probleem. Van die 2 miljoen zijn er ook EV rijders die dat prima redden.

Voor caravans lijkt het me wel vervelend, dat is een terechte klacht.
En dan heb je nog ritten in het binnenland die ook gewoon enkele rit een gemiddelde accu leegtrekken.
Daar moet je met een tweedehands Tesla Model 3 Long Range al behoorlijk je best voor doen. Laat staan met nieuwere en duurdere modellen.

[ Voor 14% gewijzigd door Richh op 08-03-2026 19:52 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Overspark schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:13:
Solid state is nog duurder dan NMC en heeft dus vooral zin op plekken waar het echt heel belangrijk is hoeveel kWh/kg je haalt, zoals in motorfietsen. Ducati is er bijvoorbeeld ook mee aan het testen.

Maar BYD heeft net aangekondigd dat ze een 1,5 MW laadnetwerk gaan uitrollen over China. Daarmee kun je met hun nieuwste auto's in 5 minuten van 10% naar 70% laden, of in 9 minuten naar 97%. En dat zijn "gewoon" LFP batterijen. Dan is er toch bijna niemand meer die nog iets anders nodig heeft lijkt me...
Zijn dat de nieuwe C5 LFP batterijen van CATL?

• Gonadan

Gonadan

Het zou sowieso wel fijn zijn als iedereen gewoon in zijn waarde gelaten wordt wat betreft de overwegingen. Ook de mensen die (nog) geen EV willen.
Het blijft mij verbazen hoe er neer gekeken wordt op mensen die (nog) geen EV gekocht hebben, wat zit er voor psychologisch effect achter die neiging. Is dat nu echt nodig? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Richh en @mitsumark en anderen natuurlijk.
Ik denk inderdaad dat je rijbereik niet moet onderschatten. Je koopt een auto niet alleen met je hoofd, maar deels ook op gevoel. Als je na 500 km weer moet laden, ook al rij je dat misschien maar 1x per maand, dan geeft dat toch geen lekker gevoel (bij mij tenminste :) )

De camperwereld, enorm behoudend, en met een klantegroep die gemiddeld de AOW leeftijd ruim is gepasseerd, wil ook niemand over naar EV campers.
Voornaamste redenen: Te vaak opladen want te laag rijbereik; en nog te weinig laadstations.
Dat laatste verandert rap in de meeste landen.
Hoe lang het duurt om te laden nemen ze nog op de koop toe. Ze hebben de tijd.
Maar elke 200 of 300 km laden, dat gaat ze te ver. En ik denk dat ze daar een punt hebben.
SSB zouden daar dé uitkomst zijn, maar ik heb net wat video's van de eerder genoemde Tom Bötticher bekeken. Die is redelijk lyrisch over de ontwikkelingen in de LFP accu's en ziet bij de SSB's nog niet al heel snel concrete wijdverbreide productie.
Wellicht dat die nieuwe generatie LFP accu's snel in de Chinese auto's komen. Dan ligt Europa helemaal op achterstand.

• Gonadan

Gonadan

Het belangrijkste is het aanbod. Tussendoor laden is niet erg maar dan wil je het liefst zeker zijn dat het snel kan een bij voorkeur ook gewoon als combinatie kunnen laden.
Vaak genoeg kan dat niet en moet je eerst je caravan ergens parkeren en dan hopen dat er nog een laadplaats vrij is.
Of van die rustige gebieden waar iedereen een eigen erf heeft (dus heel weinig publieke palen) en de camping ook weinig tot niets, dat is ook niet lekker.

Nu is er geen uitdaging waar je niet omheen kunt werken maar dat heeft toch een ervaring van 'gedoe' waar velen niet op zitten te wachten.
Nu zie je daar de laatste jaren echt een enorme inhaalslag in dus het is een kwestie van tijd voordat dat gevoel van onzekerheid bij veel van de genoemde doelgroep gaat verdwijnen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Overspark
  • Laatst online: 11-04 15:11
Rzaan schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:04:
[...]

Zijn dat de nieuwe C5 LFP batterijen van CATL?
Nee, dat zijn BYD Blade Battery 2.0, die bouwen ze zelf dus. Schijnt al in 10 van hun nieuwste auto's te zitten die al op de markt zijn (in China).

Wat mij betreft is solid state echt een storm in een glas water hoor, de hele wereld beweegt juist de andere kant op. Er wordt in China al jaren bijna geen EV meer gebouwd die geen LFP heeft, alleen hier in Europa en in Amerika zijn we nog enigszins verslaafd aan NMC, maar dat is ook langzaam minder aan het worden. SSB zal echt alleen voor een heel dun laagje aan de top zijn, niet voor de gewone man. Dus het heeft geen enkele zin om daar op te gaan zitten wachten. De grootste ontwikkeling zal juist aan de onderkant van de markt zijn met Sodium-ion batterijen, die zullen over enkele (5?) jaren nog weer de helft goedkoper zijn dan LFP (wat al de helft goedkoper is dan NMC) en maar een klein beetje minder kWh/kg hebben.

Met steeds sneller laden heeft het steeds minder zin om een gigantische accu in auto's te hijsen. Ja, dan moet je elke 2 uur stoppen met je camper, maar als het maar 5 minuten lang is boeit dat niet. Je krijgt er VEEL goedkopere en veiliger en betrouwbaarder auto's voor terug.

• Gonadan

Gonadan

Wat ik mij wel afvraag is wat de laadsnelheidsrace doet met de levensduur van de pakketten. Voor de leasemarkt zijn specs natuurlijk leuk, maar voor een toekomstige occasion shopper kan dat wellicht weer tegen vallen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gonadan schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:26:
Wat ik mij wel afvraag is wat de laadsnelheidsrace doet met de levensduur van de pakketten. Voor de leasemarkt zijn specs natuurlijk leuk, maar voor een toekomstige occasion shopper kan dat wellicht weer tegen vallen.
Bij de nieuwe generatie LFP C5 van CATL claimen ze bij gewone temperatuur 1.800.000 km.
Da's best veel...

• PauseBreak
Het wordt alleen een probleem wanneer je dat supersnelladen heel veel doet. Dat zal wel loslopen gok ik zomaar.

Nee, merp!

• Puppetmaster
  • Laatst online: 10:53
Rzaan schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:50:
[...]

Volgens henzelf is het allemaal helemaal top.
Maar als je wetenschapsjournalisten over de testresultaten hoort, valt het allemaal nog al tegen.
Wat valt er specifiek allemaal tegen?
Ik zie een energiedichtheid in de SSB “ballpark”, ik zie onverminderde prestaties over een heel brede temperatuurrange (-30 - 100 grc) en ik zie zeer snel laden (11C).
Wat valt daaraan tegen?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Puppetmaster
Rzaan schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:19:
Als je na 500 km weer moet laden, ook al rij je dat misschien maar 1x per maand, dan geeft dat toch geen lekker gevoel (bij mij tenminste :) )
Maar hoevaak rij je >500km achtereen zónder te pauzeren.
Vaak duurt dat >4 uur, wat een stuk langer is dan het aanbevolene voor een pauze.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Puppetmaster
De camperwereld, enorm behoudend, en met een klantegroep die gemiddeld de AOW leeftijd ruim is gepasseerd, wil ook niemand over naar EV campers.
Voornaamste redenen: Te vaak opladen want te laag rijbereik; en nog te weinig laadstations.
Buscampers (obv Ducato) kunnen al heel goed op EV.
Het aantal laadstations is enorm door heel Europa, alleen wat minder in Bosnië-Herzegovina en Albanië, de twee meest achtergestelde landen van Europa. En ook daar kan het wel, alleen moet je wat meer opletten.

Dat pensionado’s niet van het vertrouwde af durven is bekend, onder jongere camperkopers begint het wat te komen.

Als ik 90k over had zou ik er ook best een willen!

• Wozmro
Je zou denken dat er binnenkort toch iets van een aftermarket specifiek voor batterijen zou moeten opkomen?

Refurbishment, upgrades,...

Iedereen met een autolift, de geschikte opleiding, een multimeter en isolerende handschoenen zou daar in principe mee kunnen starten. (Bij manier van spreken)

Maar na meer dan 10 jaar is het nog altijd wachten op voldoende volume aan versleten/defecte batterijen om het de moeite waard te maken?

• Gonadan

Gonadan

@Wozmro dan is het weer de vraag of fabrikanten het mogelijk maken dat elke Ed en Willem met een brug en multimeter daar zomaar aan kunnen knutselen. Mijn onderbuik denkt dat dat nog wel eens tegen kan vallen.
PauseBreak schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:50:
[...]

Het wordt alleen een probleem wanneer je dat supersnelladen heel veel doet. Dat zal wel loslopen gok ik zomaar.
Dat is waar, het is niet zoals met mobiele telefoons dat je dan ook meteen negen van de tien keer gaat snelladen.
Maar de te verwachten levensduur is ook heel wat langer, dus ik ben wel benieuwd of je het op de lange termijn toch gaat merken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
Het betreft accuchemie die die snelheid aankan en ze zullen er een goed BMS met actief koelen/verwarmen inzetten.
Net als snelladende auto’s nu zal dat wel meevallen. :)

• Richh
@Richh en @mitsumark en anderen natuurlijk.
Ik denk inderdaad dat je rijbereik niet moet onderschatten. Je koopt een auto niet alleen met je hoofd, maar deels ook op gevoel. Als je na 500 km weer moet laden, ook al rij je dat misschien maar 1x per maand, dan geeft dat toch geen lekker gevoel (bij mij tenminste :) )
En dat snap ik ook wel hoor :)
Maar het is inderdaad, voor heel erg veel mensen, puur een 'gevoel'. Want feitelijk komt die situatie maar weinig voor.

Mensen zeggen dan wel 'ja als ik er 1000km mee kon rijden, dan kan het wel' - maar is dat dan wel de magische grens? Natuurlijk niet. Want dan "duurt het die ene vakantie toch nog langer". Of gaat het argument zijn 'ja maar het opladen duurt zo lang', 'ja die grote accu weegt weer zoveel dus MRB'. Als men diep van binnen bang is voor verandering, is het nooit goed genoeg. En al helemaal niet als er nog een fabrikant is die blijft beloven dat er 'binnenkort een grote stap in ontwikkeling aan komt'.

En nee, elektrisch rijden is heus niet voor iedereen geschikt. Desondanks, ALS je thuis kan laden (!!!) en een gemiddelde rijder bent, en je snapt hoe Excel werkt en je bent zuinig op je centen, dan is het een no-brainer. Uiteindelijk is geld het enige wat mensen zo'n gevoel doet heroverwegen.

Sommige zaken werken "anders". De focus op bepaalde specs gelijkwaardig eisen, is afleiding tot waar het nou eigenlijk om draait.
Maar elke 200 of 300 km laden, dat gaat ze te ver. En ik denk dat ze daar een punt hebben.
Ik durf te wedden dat het gros van die groep in feite al elke 2-3 uur even stopt. Wat resteert is uiteindelijk voornamelijk gevoel. En dat is prima - maar dat gevoel zal blijven zolang er meer tankstations zijn dan snelladers, zelfs al zouden bereik en laadtijd volledig opgelost zijn.
Gonadan schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:05:
Het zou sowieso wel fijn zijn als iedereen gewoon in zijn waarde gelaten wordt wat betreft de overwegingen.
Dat gebeurde ook wel hoor, de discussie ging over de gouden bergen die Toyota belooft als er ooit in de toekomst de solid state accu komt. Ik denk dat heel veel mensen doen alsof dat een verschil gaat maken, maar in de praktijk gaat het helemaal niks noemenswaardig teweeg brengen. Dat was mijn argument.
Dat @mitsumark dat wat uit zn verband moest trekken, prima, maar dat zou een mod niet hoeven te verbazen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Richh op 08-03-2026 19:53 ]

• Tommie12
[...]

Nogal wat mensen hebben gewoon angst, en dan verzinnen ze excuses.
Voor de haters zal SSB niks oplossen, hoge benzineprijzen gaat hen wel over de streep duwen, zeker al de BEV autos goedkoper worden dan ICE’s. Al zal dat ook komen omdat ICE’s gaan stijgen in prijs en BEV’s waarschijnlijk stabiel zullen blijven.

• Wozmro
Ik ben heel benieuwd wat de huidige trump-shitshow zal doen voor de ev-trend.

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-04 17:05
Wozmro schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:44:
Hoge prijzen voor fossiele brandstof + publiciteit over lagere laadkosten ERE=grotere vraag naar (ook privé) EV’s. De vraag is alleen hoe lang het duurt voor die pijn gevoeld wordt…

• mitsumark
Sandro! schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:53:
[...]

Als iedereen z'n auto zou kopen op worst case, zou iedereen in een station of werkbus rondrijden voor die ene keer per jaar dat je een bouwpakket koopt bij Ikea. Met mijn 54 kWh accu betekent langere afstanden rijden vaak al dat ik een of meerdere keren moet laden, maar 90% van de tijd rij ik maximaal 150 km op een dag en dan heb ik nergens last van.
Een station vind ik dan ook haast een must voor een gezin (met jonge kinderen).
Nu heb ik een hele grote hatchback, dat gaat ook prima.
Die keer dat ik veel spullen moet vervoeren (1x per 12-24 maanden?) red ik het met een karretje. Het zou wat anders zijn als ik wekelijks meer nodig had, en het zou wat anders zijn als mn hele gezin er last van zou hebben op een 1200km reis.
Ik heb een 2x zo grote accu en rij de meeste dagen maar 30-40 km. Maar ik kan nu wel kiezen wanneer ik laad: thuis als de zon schijnt, op lange reizen wanneer ik dat wil en niet wanneer de auto moet.

• mitsumark
Richh schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:31:
[...]

En dat snap ik ook wel hoor :)
Maar het is inderdaad, voor heel erg veel mensen, puur een 'gevoel'. Want feitelijk komt die situatie maar weinig voor.

Mensen zeggen dan wel 'ja als ik er 1000km mee kon rijden, dan kan het wel' - maar is dat dan wel de magische grens? Natuurlijk niet. Want dan "duurt het die ene vakantie toch nog langer". Of gaat het argument zijn 'ja maar het opladen duurt zo lang', 'ja die grote accu weegt weer zoveel dus MRB'. Als men diep van binnen bang is voor verandering, is het nooit goed genoeg. En al helemaal niet als er nog een fabrikant is die blijft beloven dat er 'binnenkort een grote stap in ontwikkeling aan komt'.

En nee, elektrisch rijden is heus niet voor iedereen geschikt. Desondanks, ALS je thuis kan laden (!!!) en een gemiddelde rijder bent, en je snapt hoe Excel werkt en je bent zuinig op je centen, dan is het een no-brainer. Uiteindelijk is geld het enige wat mensen zo'n gevoel doet heroverwegen.

Sommige zaken werken "anders". De focus op bepaalde specs gelijkwaardig eisen, is afleiding tot waar het nou eigenlijk om draait.

[...]

Ik durf te wedden dat het gros van die groep in feite al elke 2-3 uur even stopt. Wat resteert is uiteindelijk voornamelijk gevoel. En dat is prima - maar dat gevoel zal blijven zolang er meer tankstations zijn dan snelladers, zelfs al zouden bereik en laadtijd volledig opgelost zijn.

[...]

Dat gebeurde ook wel hoor, de discussie ging over de gouden bergen die Toyota belooft als er ooit in de toekomst de solid state accu komt. Ik denk dat heel veel mensen doen alsof dat een verschil gaat maken, maar in de praktijk gaat het helemaal niks noemenswaardig teweeg brengen. Dat was mijn argument.
Dat @mitsumark dat wat uit zn verband moest trekken, prima, maar dat zou een mod niet hoeven te verbazen ;)
Het gaat niet om verandering, het gaat erom dat je veel geld neerlegt en vervolgens een product hebt wat minder aan je eisen voldoet dan je oude, waarom zou je dat doen?
Ja, er zijn ook pluspunten, maar blijkbaar wegen die niet voor iedereen op tegen het nadeel.
Maargoed, daar mag je niet je eigen mening over hebben... Tenzij je mening is dat mensen er een probleem maken van de range/laadsnelheid zich niet zo moeten aanstellen, dan mag je je mening in dit topic wel delen.
Laat die auto met 1000km bereik en laadtijd 10-80% in 10 minuten maar komen, pas dan kom je langzaamaan in de buurt van een situatie die geen achteruitgang is.

PS: wat heb ik uit welk verband getrokken?

• Gonadan

Gonadan

Tommie12 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:18:
[...]

Nogal wat mensen hebben gewoon angst, en dan verzinnen ze excuses.
Voor de haters zal SSB niks oplossen, hoge benzineprijzen gaat hen wel over de streep duwen, zeker al de BEV autos goedkoper worden dan ICE’s. Al zal dat ook komen omdat ICE’s gaan stijgen in prijs en BEV’s waarschijnlijk stabiel zullen blijven.
Je kunt hem ook omdraaien. Mensen die graag EV rijden zijn bereid nadelen te bagatelliseren waar anderen toch net wat meer waarde aan hechten.

Het doet mij denken aan de standaard discussie in het sporthorloge topic. Dat heb je fans van smartwatches en fancy schermen, en fans van minder opsmuk maar langere accuduur.
Ook daar wordt dan de noodzaak van de accuduur gebagatelliseerd want je kunt toch makkelijk opladen, terwijl anderen dat juist gewoon heel prettig vinden en daar bewust voor kiezen

Beetje vreemde parallel misschien, maar de kern is dat je eigen perspectief misschien niet de enige juiste is. Er zijn gewoon verschillende invalshoeken. :)

En inderdaad, haters blijven altijd haters. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Richh
mitsumark schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:17:
PS: wat heb ik uit welk verband getrokken?
De discussie ging erover dat een betere accu (die 1000km kan laden binnen 3 minuten zeg maar) ook niet goed genoeg gaat zijn.

En als hij er al zou zijn, dan is het een kwestie van een paar jaar tot men concludeert dat een kleinere (en dus goedkoper in aanschaf en MRB) accu eigenlijk ook wel goed genoeg is. En dat een iets minder snel ladende (en dus goedkopere) accu eigenlijk ook wel voldoet (ook omdat de benodigde 1200 kW snelladers er eigenlijk ook niet zijn, en als ze er komen zijn ze bijna nergens nog natuurlijk).

Voor heel, heel veel mensen is dat laatste stukkie gewenste verbetering helemaal niet relevant, maar toch houdt men stevig vast aan wat men kent. Dat is puur psychologisch en heeft niks met techniek meer te maken.
En dat is prima hoor, ieder zn eigen keuze. Maar laten we nou niet gaan doen alsof het de techniek is die nog moet veranderen.

Uiteindelijk gaat ook deze groep overtuigd worden door euro's, niet door technologische ontwikkelingen.
Het gaat niet om verandering, het gaat erom dat je veel geld neerlegt en vervolgens een product hebt wat minder aan je eisen voldoet dan je oude, waarom zou je dat doen?
Ja, er zijn ook pluspunten, maar blijkbaar wegen die niet voor iedereen op tegen het nadeel.
Vanwege die pluspunten dus. Die zijn in de afgelopen 4 delen van dit topic breed uitgemeten.

Natuurlijk is het niet voor iedereen. Verre van zelfs, want je moet eigenlijk kunnen laden op je eigen parkeerplekje. Maar je aanname "blijkbaar wegen die niet voor iedereen op tegen het nadeel" gaat ervanuit dat iedereen rationeel handelt. En dat is, al helemaal met auto's, gewoon niet zo. Een groeiend deel van Nederland is bijvoorbeeld al per definitie 'tegen' door politieke polarisering, ondanks dat het in feite niks met politiek te maken heeft.
Maargoed, daar mag je niet je eigen mening over hebben...
Dat zijn woorden die je in mijn mond legt.
Laat die auto met 1000km bereik en laadtijd 10-80% in 10 minuten maar komen, pas dan kom je langzaamaan in de buurt van een situatie die geen achteruitgang is.
Tja, en dan? Niemand gaat die auto kopen, en niemand gaat er door overtuigd worden. Dat is mijn standpunt althans.

Zoals de dicussie waar je je in mengde uiteindelijk begon: er is maar 1 reden dat sommige fabrikanten doen alsof die auto er 'binnenkort' aan komt. Dat is zodat je het allemaal nog even de tijd geeft en nog even rustig een nieuwe benzineauto aanschaft.

• Tommie12
Als je niet veel rijdt, dan is de brandstofprijs niet zo doorslaggevend.
Die shitshow geeft gewoon onzekerheid op alle gebied (zelfs kunstmest staat nu onder druk, en prijzen gaan 30% omhoog), en dat betekent meestal dat mensen alle grotere uitgaven uit stellen….

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:04
Gonadan schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:24:
[...]

Je kunt hem ook omdraaien. Mensen die graag EV rijden zijn bereid nadelen te bagatelliseren waar anderen toch net wat meer waarde aan hechten.

Het doet mij denken aan de standaard discussie in het sporthorloge topic. Dat heb je fans van smartwatches en fancy schermen, en fans van minder opsmuk maar langere accuduur.
Ook daar wordt dan de noodzaak van de accuduur gebagatelliseerd want je kunt toch makkelijk opladen, terwijl anderen dat juist gewoon heel prettig vinden en daar bewust voor kiezen

Beetje vreemde parallel misschien, maar de kern is dat je eigen perspectief misschien niet de enige juiste is. Er zijn gewoon verschillende invalshoeken. :)

En inderdaad, haters blijven altijd haters. ;)
Ik merk zelf ik met twee honden en mijn Audi e tron 55 niet heel fijn reizen was in de zomer, de airco deed het ook minder goed als de Audi aan het laden was, verder heb ik toch wat om moeten rijden en extra laden. Ik stop graag bij de Burger King en als die ook een ionity heeft is dat voor mij heel fijn. Als ik meer range zou hebben ik dit heel erg fijn vinden. Ik ben helemaal voor 1000km range en nog sneller laden.

Nu is het wel zo dat ons brein verandering in veel gevallen eng vindt, in ieder geval gemiddeld genomen. Ons brein gaat dan ook redenen verzinnen om niet aan te passen, dit zie je in heel veel verschillende situaties in de maatschappij en ook in mensen hun eigen leven. Ik denk dat ik op Tweakers wel 100x heb gelezen dat het opladen op vakantie wel “heel erg meeviel”.

Er zijn bijna geen verliezers als auto’s een groter bereik krijgen, gemak dient de mens, in veel gevallen. Dit is overigens ook goed voor mensen zonder oprit. Het klungelen met straat laden en laad passen wordt dan ook minder.

Maar ik denk ook dat we het ook wel kunnen benoemen dat het niet afhankelijk zijn van olie staten, betere luchtkwaliteit, minder opgefokt rijden door het constante brom geluid (gemiddeld genomen) toch wel goede ontwikkelingen zijn. Die in veel gevallen zwaarder wegen (objectief gezien, afhankelijk per persoon) dan klein ongemak op vakantie

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• mitsumark
Richh schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:38:
[...]

De discussie ging erover dat een betere accu (die 1000km kan laden binnen 3 minuten zeg maar) ook niet goed genoeg gaat zijn.

En als hij er al zou zijn, dan is het een kwestie van een paar jaar tot men concludeert dat een kleinere (en dus goedkoper in aanschaf en MRB) accu eigenlijk ook wel goed genoeg is. En dat een iets minder snel ladende (en dus goedkopere) accu eigenlijk ook wel voldoet (ook omdat de benodigde 1200 kW snelladers er eigenlijk ook niet zijn, en als ze er komen zijn ze bijna nergens nog natuurlijk).

Voor heel, heel veel mensen is dat laatste stukkie gewenste verbetering helemaal niet relevant, maar toch houdt men stevig vast aan wat men kent. Dat is puur psychologisch en heeft niks met techniek meer te maken.
En dat is prima hoor, ieder zn eigen keuze. Maar laten we nou niet gaan doen alsof het de techniek is die nog moet veranderen.
Leuk betoog, maar ook niet meer dan dat.
Ik heb er dus een andere mening over, ik denk dat 1000km en 3 minuten laden wel degelijk een groot verschil gaat zijn in acceptatie, dan is het namelijk geen achteruitgang meer.
Uiteindelijk gaat ook deze groep overtuigd worden door euro's, niet door technologische ontwikkelingen.
Natuurlijk, als je de financien zo erg in het voordeel van EV ziet verschuiven nemen ze de nadelen op de koop toe, net als met de lease rijders 5 jaar geleden, echt blij was het gros niet.
Vanwege die pluspunten dus. Die zijn in de afgelopen 4 delen van dit topic breed uitgemeten.
Maar niet alle punten zijn voor iedereen even relevant.
Als je radio toch op standje maximaal staat boeit geluid van de motor niet, en als je toch langzaam optrekt boeit acceleratie niet, om er maar 2 te noemen.
Maar nogmaals, mag iedereen zijn eigen afwegingen maken, in plaats van ze opgelegd te krijgen?
Dat zijn woorden die je in mijn mond legt.
Jij brengt je mening als feiten en bagatelliseert andere meningen.
Tja, en dan? Niemand gaat die auto kopen, en niemand gaat er door overtuigd worden.
Uh, jawel. Ik zou zeker vooraan staan en velen in mijn bubbel ook.
Dat is mijn standpunt althans.
Precies, jouw standpunt.
Zoals de dicussie waar je je in mengde uiteindelijk begon: er is maar 1 reden dat sommige fabrikanten doen alsof die auto er 'binnenkort' aan komt. Dat is zodat je het allemaal nog even de tijd geeft en nog even rustig een nieuwe benzineauto aanschaft.
Daar geloof ik helemaal niks van.
De hoofdreden is het laten zien van R&D en investeerders/geld aantrekken.

Ik denk dus juist dat de techniek achterloopt op wat kopers eigenlijk willen, en niet andersom.
Gelukkig gaan de ontwikkelingen van LFP hard, en hoeven we minder te leunen op de solid state die blijft vertragen (en misschien tot het punt dat het helemaal niet meer nodig is).

• Richh
mitsumark schreef op zondag 8 maart 2026 @ 23:37:
[...]
Leuk betoog, maar ook niet meer dan dat.
Ik heb er dus een andere mening over
Dat mag :)
Natuurlijk, als je de financien zo erg in het voordeel van EV ziet verschuiven nemen ze de nadelen op de koop toe, net als met de lease rijders 5 jaar geleden, echt blij was het gros niet.
Waar baseer je dat eigenlijk op? Volgens mij liggen de cijfers iets anders.
Sowieso zijn alle fiscale voordelen inmiddels wel verdampt, desondanks zitten de verkoopcijfers in de lift.
Maar niet alle punten zijn voor iedereen even relevant.
Als je radio toch op standje maximaal staat boeit geluid van de motor niet, en als je toch langzaam optrekt boeit acceleratie niet, om er maar 2 te noemen.
Sure. Net als dat niet iedereen 1000km hoeft te 'tanken' binnen 3 minuten. Het verschil is: dat kan je gewoon statistisch gezien onderbouwen, we weten allemaal dat bijna niemand dat doet, en dat het ook onveilig is om zo ver te rijden zonder pauze. Dat mensen helemaal niet zoveel range nodig hebben, is aanzienlijk waarschijnlijker dan een onrealistisch idee dat er serieus veel mensen hun audio altijd op standje maximaal hebben staan.
Maar nogmaals, mag iedereen zijn eigen afwegingen maken, in plaats van ze opgelegd te krijgen?
Zeker!

Het issue is dat je mij framed alsof ik dat doe, terwijl dat niet zo is. Ik zeg nergens dat mensen niet hun eigen afwegingen mogen maken. Je mengde je in een discussie, pakt er een selectief citaatje uit om de moral high ground te bereiken. Gefeliciteerd! Maar wat bereik je daar nou precies mee?
De hoofdreden is het laten zien van R&D en investeerders/geld aantrekken.
Toyota was ook heel goed in het laten zien van R&D rondom waterstof immers. Heb je Who killed the electric car? wel eens gezien? Ik weet zeker dat het je kijk op solid state beloftes van Toyota iets bijstelt.

Iedere investeerder die denkt dat een paar stagiairs van Toyota (die dus in al voor 2022 mass-production hadden beloofd terwijl ze nog geen enkele full-EV in de catalogus hadden staan) het beter voor elkaar hebben dan toko's zoals BYD, CATL, LG Chem of SAIC snapt er in ieder geval niet heel veel van.
Gelukkig gaan de ontwikkelingen van LFP hard, en hoeven we minder te leunen op de solid state die blijft vertragen (en misschien tot het punt dat het helemaal niet meer nodig is).
Hoe hard de ontwikkelingen ook zouden gaan: een batterij met 500km range blijft goedkoper, compacter en lichter dan eentje met 1000km range. En voor serieus hogere snellaadsnelheden dat wat nu al kan heb je natuurkundig gezien altijd meer (duur) koper nodig met meer koeling, ook duurder. Nog los van alle infrastructuur om het mogelijk te maken. En we willen geen nadelen ten opzichte van wat we al hadden, dus net zoveel snelladers als tankstations svp.

Totaal onrealistisch op afzienbare termijn, en ik denk dat veel mensen die zeggen daarop te wachten, dat juist ook wel weten. Kortom, psychologie ipv techniek. Ja, dat is prima, maar wees gewoon eerlijk. Wel zo fair naar degenen die niet volledig geinformeerd zijn. Nee, ik vind het echt niet erg als mensen een ICE gewoon leuker vinden. Als we allemaal rationeel een auto kochten was het ook maar saai op de weg ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 09-03-2026 00:26 ]

• Tommie12
Olie boven de 110$ deze morgen…. Benzineprijzen gaan nog echt een klap omhoog krijgen.

Mijn vermoeden is dat de tweedehandsprijzen voor EV's nu stilaan gaan beginnen te stijgen. Die vraag moet nu toch echt een boost krijgen als mensen met PV zich gaan realiseren dat ze toch wat van die teruglevering aan 3 of 6ct per kWh kunnen gebruiken om de auto to laden..

[ Voor 33% gewijzigd door Tommie12 op 09-03-2026 08:40 ]

• Puppetmaster
Tommie12 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:56:
[...]

Olie boven de 110$ deze morgen…. Benzineprijzen gaan nog echt een klap omhoog krijgen.
Het zijn al bizarre prijzen, €2,40 voor E10 en €2,50 voor Diesel langs de snelweg. 8)7

En nog steeds staan er mensen te tanken…

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Puppetmaster schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:34:
[...]

Het zijn al bizarre prijzen, €2,40 voor E10 en €2,50 voor Diesel langs de snelweg. 8)7

En nog steeds staan er mensen te tanken…
En dan 0 euro voor laden op de zon. :) En ja, de zonnepanelen zijn al terugbetaald. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Niet alleen de benzine prijzen, maar als het langdurig aan blijft houden krijgt de hele economie een schok, dat gaat iedereen merken waarbij de hogere benzine prijzen maar een fractie zijn.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

daemonix schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:37:
[...]

En dan 0 euro voor laden op de zon. :) En ja, de zonnepanelen zijn al terugbetaald. ;)
Ik heb vorige week mijn energie contract verlengd tot oktober 2030 voor 22ct...

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:49

Maasluip

Kabbelend watertje

[...]

Want jij rijdt regelmatig 1000 km zonder enige pauze? Ik denk zelfs dat 500 km bereik en laadtijd 10-80% in 10 minuten je geen enkele verslechtering geeft. En het advies is zelfs 2 uur rijden 15 minuten rust. Met een beetje moderne EV (met grote accu) is 15 minuten laden 50 kWh en daar kom je wel 2 uur verder mee.

Signatures zijn voor boomers.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
daemonix schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:37:
[...]

Ook geladen op de zon, maar dat is geen 0 euro.
Normaal krijg ik 8c per terug geleverde kwh dus die mis ik als ik de auto op laad.

• Puppetmaster
[...]

We zijn dus al op het punt dat bereik en snelladen het enige nadeel is, maar wel een met een schuivende grens.
400-600 snelweg kilometers op één lading begint gemeengoed te worden in de segmenten D+.
Snelladen 10-80% in 20-30 minuten.
Ik merk nu al dat er op de achterbank geklaagd wordt of we niet al kunnen stoppen (na ruim 3u rijden), dat terwijl het obv het bereik nog niet hoeft.
En als we dan staan merk ik dat we vaker moeten opschieten omdat de SoC alweer >80% is.
Ivm de curve laad ik inmiddels standaard >90%, geeft ook net wat meer tijd voor de pauze.

10-80 in 10 min creëert weer nieuwe problemen, immers, ons gezin is dan nog niet klaar, dus moet ik de auto van de lader halen en elders parkeren halverwege de pauze.

En 1000km aaneengesloten rijden op de snelweg heb ik nog nooit gedaan, ook niet met de ICE vroeger. Lijkt mij ook niet verantwoord.
Daarnaast zijn er ook niet veel ICE’s die dat kunnen, meest is 600-800km.

1000km bereik is imo niet van veel toegevoegde waarde op vakantieritten, zie boven.
Waar het wel meer gemak geeft is bij het dagelijks gebruik voor wie niet thuis kan laden.
Dan hoef je ipv eens in de week maar eens in de 2-3 weken aan de publieke paal.
Of je blijft in de fossiele routine en gaat alleen naar snelladers… ;)

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 11:24
Maasluip schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:43:
[...]

Want jij rijdt regelmatig 1000 km zonder enige pauze? Ik denk zelfs dat 500 km bereik en laadtijd 10-80% in 10 minuten je geen enkele verslechtering geeft. En het advies is zelfs 2 uur rijden 15 minuten rust. Met een beetje moderne EV (met grote accu) is 15 minuten laden 50 kWh en daar kom je wel 2 uur verder mee.
Als ik persoonlijk kijk naar de afgelopen 6 jaar dat ik elektrisch rijd en benzine (EV + benzine hier). Waarvan 4 jaar hoofdauto EV + vakantieauto en de afgelopen 2 jaar EV als hoofdauto en benzine als vakantieauto.
Wel altijd een eigen laadpaal. Ik ben van 80-54-34kWh accu gegaan. Dus kleiner, want niet (meer) nodig.

EV is fanastisch in alle opzichten. Maar als ik gevoelsmatig kijk dan zit het comfort van benzine in het 'niet-nadenken'. Of je nu 100 rijdt of 180. Een karretje / caravan trekt of een lange rit maakt of op vakantie lekker afgelegen zit. Daar zit nul planning achter of 'gedoe'. Je bent al zo lang gewend dat je stopt waar je wilt, tank volgooit en weer 900km kan rijden (gaat bij mij nog 70L+ in). Die mentaliteit is er bij heel erg veel mensen. Wat soms ook niet meehelpt om op sommige plekken de laadinfrastructuur te verbeteren.
Desondanks hoe je het wendt of keert is dat 'vrije' en 'geen gezeik' gevoel wel lekker. Zelfs ik als pro-EV rijder moet dat wel bekennen.

Persoonlijk denk ik dat dit pas echt gaat veranderen als we op een punt komen waarbij je naar een tankstation rijdt, daar in 5 min (of minder) de accu volgooit voor 500+km - echte km's - en weer verder kan. En je ook weet dat dit op iedere plek mogelijk is.

Dus allemaal even los van het feit dat dit nu al kan en mogelijk is, met in sommige gevallen net iets meer effort.

• Wozmro
[...]

Mijn vermoeden is dat de tweedehandsprijzen voor EV's nu stilaan gaan beginnen te stijgen. Die vraag moet nu toch echt een boost krijgen als mensen met PV zich gaan realiseren dat ze toch wat van die teruglevering aan 3 of 6ct per kWh kunnen gebruiken om de auto to laden..
Als dit blijft aanhouden dan zullen de stroomprijzen ook meestijgen.

Ik hoop dat dit een incentive kan zijn voor dynamisch publiek laden.

Ok, nu sta ik in standje doemdenken maar als we zouden geconfronteerd worden met minder aanbod fossiele brandstoffen en lege pompen hier en daar dan zal er ook meer moeten nagedacht worden over waar en wanneer tanken.

[ Voor 14% gewijzigd door Wozmro op 09-03-2026 09:12 ]

• Tommie12
Puppetmaster schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:51:
[...]

We zijn dus al op het punt dat bereik en snelladen het enige nadeel is, maar wel een met een schuivende grens.
400-600 snelweg kilometers op één lading begint gemeengoed te worden in de segmenten D+.
Ik merk nu al dat er op de achterbank geklaagd wordt of we niet al kunnen stoppen (na ruim 3u rijden), dat terwijl het obv het bereik nog niet hoeft.
En als we dan staan merk ik dat we vaker moeten opschieten omdat de SoC alweer >80% is.
Ivm de curve laad ik inmiddels standaard >90%, geeft ook net wat meer tijd voor de pauze.

10-80 in 10 min creëert weer nieuwe problemen, immers, ons gezin is dan nog niet klaar, dus moet ik de auto van de lader halen en elders parkeren halverwege de pauze.

En 1000km aaneengesloten rijden op de snelweg heb ik nog nooit gedaan, ook niet met de ICE vroeger. Lijkt mij ook niet verantwoord.
Daarnaast zijn er ook niet veel ICE’s die dat kunnen, meest is 600-800km.

1000km bereik is imo niet van veel toegevoegde waarde op vakantieritten, zie boven.
Waar het wel meer gemak geeft is bij het dagelijks gebruik voor wie niet thuis kan laden.
Dan hoef je ipv eens in de week maar eens in de 2-3 weken aan de publieke paal.
Of je blijft in de fossiele routine en gaat alleen naar snelladers… ;)
Jij kijkt alleen naar lange vakantieritten.
Dan is een bereik van 300km tussen 80 en 10% ook prima en zeker doenbaar. Op een franse autostrade aan 130 kan je dan een kleine 2.5h rijden.
Maar dan spreek je dus over auto's met een WLTP van ca 600km, immers
Van WLTP naar echt bereik is -30%, en dan nog eens 80-10 is nog eens 30% er af.

Ik vind (maar nog eens, dat is mijn persoonlijke ervaring na 3 jaar EV rijden) een WLTP van 530km (waar nu nog 490 van over blijft) regelmatig te krap, en dan gaat het over dagtrippen in de winter.
Ik wil dan eigenlijk niet laden onderweg, en loop tegen de limieten als het koud is en je een paar tussenstops maakt.
Het verbruik (ook met een Tesla) gaat dan makkelijk naar 250Wh/km (inclusief verwaming met WP) en dan haal ik de 300km zelfs niet vanaf 100%.

Dus ja, ik heb mijn verwachtingen bijgesteld naar een WLTP van 600km. En laden van 10 naar 80% in 25 min op papier (want dat haal je in de praktijk ook niet altijd).
Met de beloofde evoluties in batterijtech (lichter, robuuster, sneller laden, brandveiliger,...) mag dat eigenlijk geen probleem worden.

Het feit dat de EX60, de iX3, de GLC, de CLA, de i3 en i4, de Q6 en meer en meer chinese modellen in die klasse dat zowat standaard aanbieden betekent simpelweg dat ik niet alleen ben met die verwachtingen.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Dat denk ik dus ook, ik denk dat veel mensen die een eigen laadvoorziening thuis kunnen realiseren misschien toch wel getriggerd worden om de overstap te maken. Met een dynamische contract ben je spekkoper en het verschil en operationele kosten tov ICE is inmiddels gigantisch.

Over de hele range discussie, met moderne EV's is dit in Nederland toch eigenlijk een non discussie. Ik sta enkel met buitenland vakanties aan de snellader daarbuiten gewoon niet.

Dat mensen die buitenland vakantie dan spannend vinden (zeker met caravan) dat snap ik wel. Wij knopen wel de caravan erachter en dat gaat echt prima maar ik kan mij wel voorstellen dat niet iedereen zin heeft in de orientatie vooraf en de verplichte laadstop om de 200km waar je vaak ook moet afkoppelen.

Voor ons is overigens prima, we komen uitgeruster aan op bestemming, zijn in Schotland geweest, Oost Europa, Zuid Europa en dat is altijd heel goed gegaan. Ook reisdagen van 800km met de hut zijn prima te doen.

Eigenlijk is het 0 behelpen als de mindset maar goed is. Dat was voor ons ook de reden om afgelopen jaar gewoon weer een M3 RWD aan te schaffen ipv een Long Range, de toegevoegde waarde vonden wij nihil

[ Voor 36% gewijzigd door revolution-nl op 09-03-2026 09:27 ]

• Gonadan

Gonadan

offtopic:
@Richh heel eerlijk, op mij komt het ook over. Je probeert met 'feiten' en statistiek te schermen om de mening van een ander te invalideren. Alsof een blij gevoel bij een lange range niet valide is omdat jij kunt onderbouwen dat het niet nodig is.
Zo werkt het niet in het leven, de mens vult niet zijn hele leven in op basis van statistiek (dan zouden we ook allemaal met een helm fietsen om maar wat te noemen).
En wellicht bedoel je het niet zo, je geeft discussie partners zo wel erg het gevoel dat hun mening maar onzin is omdat het niet strookt met jouw 'feiten'. Doe ermee wat je wilt, maar ik heb het dan liever over de auto's. :)
On topic dan maar:

1000 range is wel wat extreem, maar 500 of 600 in de winter lijkt me niet heel vreemd. Dat is wat men nu al gewend is en rijdt ook best prettig. Hoef je niet te vaak te 'tanken' en als je er wat belading in doet of achter hangt dan houd je evengoed nog wat marge.
Maar ik ben het met je eens dat ik niet verwacht dat batterijtechniek hierin een doorbraak gaat zijn (schreef ik al eerder over). Ze kunnen in feite nu al prima waarden halen. Het is meer de garantie op gemak bij laden waar in mijn optiek nog een uitdaging zit. Meer bereik gaat niet het verschil maken als je alsnog bij het tankstation in de rij staat en af moet koppelen met je caravan. Dat zijn dingen die mensen toch tegen staan.
Ecological schreef op zondag 8 maart 2026 @ 23:11:
[...]

Ik merk zelf ik met twee honden en mijn Audi e tron 55 niet heel fijn reizen was in de zomer, de airco deed het ook minder goed als de Audi aan het laden was, verder heb ik toch wat om moeten rijden en extra laden. Ik stop graag bij de Burger King en als die ook een ionity heeft is dat voor mij heel fijn. Als ik meer range zou hebben ik dit heel erg fijn vinden. Ik ben helemaal voor 1000km range en nog sneller laden.

Nu is het wel zo dat ons brein verandering in veel gevallen eng vindt, in ieder geval gemiddeld genomen. Ons brein gaat dan ook redenen verzinnen om niet aan te passen, dit zie je in heel veel verschillende situaties in de maatschappij en ook in mensen hun eigen leven. Ik denk dat ik op Tweakers wel 100x heb gelezen dat het opladen op vakantie wel “heel erg meeviel”.

Er zijn bijna geen verliezers als auto’s een groter bereik krijgen, gemak dient de mens, in veel gevallen. Dit is overigens ook goed voor mensen zonder oprit. Het klungelen met straat laden en laad passen wordt dan ook minder.

Maar ik denk ook dat we het ook wel kunnen benoemen dat het niet afhankelijk zijn van olie staten, betere luchtkwaliteit, minder opgefokt rijden door het constante brom geluid (gemiddeld genomen) toch wel goede ontwikkelingen zijn. Die in veel gevallen zwaarder wegen (objectief gezien, afhankelijk per persoon) dan klein ongemak op vakantie
Daar zitten zeker voordelen in, maar ook die zijn per persoon afhankelijk hoe zwaar ze wegen. Daar is dus niets objectief aan.
Verreweg de meeste EV-rijders hebben primair de stap genomen omdat het in de bijtelling zo ontzettend gunstig werd gemaakt. Geld is voor de mens (helaas) vaak nog altijd één van de grootste drijfveren. :)

Over het meevallen, voor veel mensen is dat ook zo geweest hoor. Zeker in het begin toen er nog een soort algemene koudwatervrees was. Daarmee is een grote groep twijfelaars onderhand wel gerustgesteld.
Maar er zijn er ook nog genoeg die prima recht van spreken hebben met hun terughoudendheid, er zijn namelijk ook genoeg verhalen van mensen die het in bepaalde scenario's niet mee is gevallen. Het is gewoon niet voor iedereen hetzelfde.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

revolution-nl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:16:
Eigenlijk is het 0 behelpen als de mindset maar goed is.
Met de rest van je post helemaal eens hoor maar deze moest ik wel om lachen. Ja, als je mindset is dat alle extra handelingen en uitdagingen niet erg zijn dan is het al snel niet erg. Da's wel een beetje een cirkelredenering. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gonadan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:45:
[...]

Met de rest van je post helemaal eens hoor maar deze moest ik wel om lachen. Ja, als je mindset is dat alle extra handelingen en uitdagingen niet erg zijn dan is het al snel niet erg. Da's wel een beetje een cirkelredenering. :D
True, wat ik meer probeer te zeggen is dat er nog hele volksstammen denken dat het allemaal onmogelijk is , super complex of niet haalbaar. Klopt met een ICE naar Zuid Europa (evt. met caravan) is zorgelozer, maar de problemen die mensen aanhalen zijn vaak, of amper aanwezig of enorm uitvergroot.

De reacties die ik twee jaar terug kreeg dat ik met de combinatie een rondje, Slowakije, Tjechie, Oostenrijk, Nederland had gemaakt, ze zijn echt tekenend. Men heeft geen idee en praat elkaar, over het algemeen alleen maar na |:(

Veranderingen zijn ook eng voor veel mensen.

• Tommie12
revolution-nl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:51:
[...]

True, wat ik meer probeer te zeggen is dat er nog hele volksstammen denken dat het allemaal onmogelijk is , super complex of niet haalbaar. Klopt met een ICE naar Zuid Europa (evt. met caravan) is zorgelozer, maar de problemen die mensen aanhalen zijn vaak, of amper aanwezig of enorm uitvergroot.

De reacties die ik twee jaar terug kreeg dat ik met de combinatie een rondje, Slowakije, Tjechie, Oostenrijk, Nederland had gemaakt, ze zijn echt tekenend. Men heeft geen idee en praat elkaar, over het algemeen alleen maar na |:(

Mogelijk is het zeker, maar het is gewoon een pak meer gedoe, dat moet je toegeven.
Je zal met een dikke caravan toch om de 150km moeten laden, en regelmatig af koppelen. Dat is gedoe en veel mensen kunnen dat missen of hebben er geen zin in.

• Gonadan

Gonadan

revolution-nl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:51:
[...]

Ik denk niet dat dit topic dan de juiste plek is, maar ik ben dan wel oprecht benieuwd naar jouw ervaringen. Ik zie je namelijk wel gewoon afkoppelen noemen en een rondje 'oostblok' is ook weer heel anders dan een drukke route naar het zuiden. Geen oordeel, maar ik ben wel benieuwd.

Nu heb ik zelf geen caravan maar een vouwwagen, maar bij elke stop afkoppelen zou voor mij echt en no-go zijn. Het is voor mij juist een sport om trekken met de kampeeruitrusting zo weinig mogelijk handelingen te laten vereisen, zoiets zou daar dan weer recht tegenin gaan. Daar zullen heel veel mensen vast iets van vinden, maar dat gaat mijn mening daarin niet veranderen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Puppetmaster schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:51:
[...]

..
Welke D segment BEV rijdt er bijvoorbeeld dan 500km op 1 lading bij 130km/h? Dat zijn er niet zoveel volgens mij. Dat zou je bijvoorbeeld aan de 1-stop range zitten van 800+. Zijn er toch echt maar bar weinig die dat halen. (https://ev-database.org/n...rs-y=2010_2030&s=8&p=0-10)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Wozmro
De vraag is dan weer of het (financieel) verstandig is om een 'zware' auto te kopen voorzien op 2 weken caravanvakantie en dan 50 weken per jaar maar enkele procenten te gebruiken van de mogelijkheden van die auto?

Huur je dan niet beter paar weken een voertuig specifiek voor die vakantie?

• Gonadan

Gonadan

Nee, maar bijna niemand koopt een auto die het beoogde piek gebruik niet aan kan. Ook op vakantie wil je gewoon het liefst in de auto die je kent.
Dat is echt zo'n theoretisch scenario wat je in de praktijk zelden ziet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tommie12
Inspired schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:04:
[...]

Welke D segment BEV rijdt er bijvoorbeeld dan 500km op 1 lading bij 130km/h? Dat zijn er niet zoveel volgens mij. Dat zou je bijvoorbeeld aan de 1-stop range zitten van 800+. Zijn er toch echt maar bar weinig die dat halen. (https://ev-database.org/n...rs-y=2010_2030&s=8&p=0-10)
Nog niet getest, maar de Volvo EX60 zou dat kunnen halen.
Ook de BMW i3 en de A6 met grote batterij zullen daar heel kort bij geraken.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gonadan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:01:
[...]

Ik denk niet dat dit topic dan de juiste plek is, maar ik ben dan wel oprecht benieuwd naar jouw ervaringen. Ik zie je namelijk wel gewoon afkoppelen noemen en een rondje 'oostblok' is ook weer heel anders dan een drukke route naar het zuiden. Geen oordeel, maar ik ben wel benieuwd.

Nu heb ik zelf geen caravan maar een vouwwagen, maar bij elke stop afkoppelen zou voor mij echt en no-go zijn. Het is voor mij juist een sport om trekken met de kampeeruitrusting zo weinig mogelijk handelingen te laten vereisen, zoiets zou daar dan weer recht tegenin gaan. Daar zullen heel veel mensen vast iets van vinden, maar dat gaat mijn mening daarin niet veranderen. ;)
Dat klopt, je kan niet alles hebben en zal soms ergens concessies moeten doen, ja dat betekend dat je soms even moet afkoppelen. In de praktijk valt dat echt heel erg mee. De caravan hebben wij nu sinds 2023, en vanaf 2020 deden we het met bagage aanhanger achter de Model 3.

Waar je een vouwwagen /bagage aanhanger wat makkelijker wegstopt op een parkeerplaats, is een caravan op een stampvolle parkeerplaats met laadplekken die niet ingericht zijn op aanhangers soms wat minder prettig, een mover is ook aan te bevelen :P

Maar ook hier kan je heel veel ongemakkelijkheden met een klein beetje voorbereiding voorkomen. Bijv. door te navigeren op laadplekken die aanhanger vriendelijk zijn, je reistijd niet te plannen op zwarte zaterdag enz.

Dit jaar staat er een rondje Noorwegen op de rol :)

Maargoed, zoals veel Nederlanders kan je ook alleen maar problemen zien waardoor je het hele jaar met een fossiele SUV moet rondrijden die 1:14 rijdt voor die paar weken vakantie en ondertussen wel jammeren over de benzine prijs en wat je allemaal wel niet wordt aangedaan door de overheid 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 09-03-2026 10:32 ]

Tommie12 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Nog niet getest, maar de Volvo EX60 zou dat kunnen halen.
Ook de BMW i3 en de A6 met grote batterij zullen daar heel kort bij geraken.
De A6 komt volgens Bjorn bij 120 ook "maar" tot 445km. Anyway, veel zijn het er dus niet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Puppetmaster
Gonadan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:25:
Meer bereik gaat niet het verschil maken als je alsnog bij het tankstation in de rij staat en af moet koppelen met je caravan. Dat zijn dingen die mensen toch tegen staan.
Er zijn al veel doorrijd-laadplekken. Van Fastned bijvoorbeeld de meeste, ook Ionity heeft er meerdere van en zelfs Tesla.

Dat zal alleen maar toenemen.

Routeplanners kan je ook instellen op “trailer-friendly”, om daarbij te helpen.

Pagina: 1 ... 391 ... 399 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic