Natuurlijk, als je mensen gaat vragen die al een EV hebben gekocht ondanks de nadelen, en vervolgens vraagt of ze een versie met betere techniek zouden kopen zal het gros instemmen.
Daar staan overigens wel (Nederlandse) studies tegenover waarbij ruim de helft zegt terug te willen. Die hadden hun EV "gekocht" omdat de financiele voordelen zo groot waren dat een ICE auto gewoon 1-2 klassen lager moest voor hetzelfde geld.
https://www.autoblog.nl/n...-weer-benzineauto-7078993
Passat mensen reden opeens in Model S, Etron, Ipace, dat is een andere klasse auto maar maandelijks bedrag zelfs goedkoper.
Zoals voorspeld, de techniek wordt beter/goedkoper en daarom zijn de subisdies minder nodig.
Maar als je dan bv naar China kijkt, goed voor ruim 1/3e van alle verkochtte EV's zijn er nog steeds flinke subsidies (al worden die langzaam afgebouwd), en in grote steden kun je voor een ICE zelfs amper/niet een kenteken krijgen..
Sure. Net als dat niet iedereen 1000km hoeft te 'tanken' binnen 3 minuten. Het verschil is: dat kan je gewoon statistisch gezien onderbouwen, we weten allemaal dat bijna niemand dat doet, en dat het ook onveilig is om zo ver te rijden zonder pauze. Dat mensen helemaal niet zoveel range nodig hebben, is aanzienlijk waarschijnlijker dan een onrealistisch idee dat er serieus veel mensen hun audio altijd op standje maximaal hebben staan.
Natuurlijk, maar een hoge klasse EV met 90-100kWh accu kan nu maar zo'n 3 uur 130kmpu rijden 10-80%, de gemiddelde EV eerder 2 uur. En dan moet je qua laadpunten precies goed uitkomen, soms moet je een kwartiertje eerder stoppen. Dat is 2-3x zo slecht als hun oude auto en vinden veel mensen gewoon nog karig, ikzelf zeker maar dat was al duidelijk.
Ter voorbeeld mijn standaard/ideale reis: 3 uur rijden, 20 minuten pauze, 3 uur rijden, 1 uur pauze, 3 uur rijden, 20 minuten pauze, 3 uur rijden, thuis.
Dat red ik met mijn auto net, zonder dat de auto dicteert waar/wanneer ik stop.
Hecht je waarde aan stressvrije lange reizen, zou ik persoonlijk dus voor minimaal 90kWh gaan in een lage auto, SUV eerder 100kWh of meer en daarboven, boven 150kW laadsnelheid 10-80%.
[...]
Zeker!
Het issue is dat je mij framed alsof ik dat doe, terwijl dat niet zo is. Ik zeg nergens dat mensen niet hun eigen afwegingen mogen maken. Je mengde je in een discussie, pakt er een selectief citaatje uit om de moral high ground te bereiken. Gefeliciteerd! Maar wat bereik je daar nou precies mee?
Je opmerking
"Het rijbereik argument is er eentje die er in feite niet toe doet als 90% van je ritten sub 50km is." triggerde mij, dus daar reageer ik op, de rest van de post (destijds) niet.
Niet om de moral high ground te bereiken, maar gewoon omdat ik er een andere mening over heb.
Ik hoop ermee te bereiken dat mensen jouw "feit" niet direct als waarheid aannemen en vervolgens van een koude kermis thuiskomen.
Toyota was ook heel goed in het laten zien van R&D rondom waterstof immers. Heb je
Who killed the electric car? wel eens gezien? Ik weet zeker dat het je kijk op
solid state beloftes van Toyota iets bijstelt.
Iedere investeerder die denkt dat een paar stagiairs van Toyota (die dus in al voor 2022 mass-production hadden beloofd terwijl ze nog geen enkele full-EV in de catalogus hadden staan) het beter voor elkaar hebben dan toko's zoals BYD, CATL, LG Chem of SAIC snapt er in ieder geval niet heel veel van.
Toyota is natuurlijk een logge conservatieve organisatie met een cultuur waar men grote wijziging vermijd als de pest, tot het absoluut bewezen is. Daar had ik sowieso niet veel van verwacht, ook al hadden ze in het verleden wel leuke innovaties (of in ieder geval het massa produceren van bestaande/verbeterde techniek).
Daarnaast was vooral Toyota met solid state bezig (in tegenstelling tot NMC) omdat ze levensduur, betrouwbaarheid, veiligheid erg hoog hebben staan.
Overigens wat betreft solid state lopen alle plannen van alle fabrikanten uit, blijkbaar is het toch niet zo makkelijk.
Hoe hard de ontwikkelingen ook zouden gaan: een batterij met 500km range blijft goedkoper, compacter en lichter dan eentje met 1000km range. En voor serieus hogere snellaadsnelheden dat wat nu al kan heb je natuurkundig gezien altijd meer (duur) koper nodig met meer koeling, ook duurder. Nog los van alle infrastructuur om het mogelijk te maken. En we willen geen nadelen ten opzichte van wat we al hadden, dus net zoveel snelladers als tankstations svp.
Uiteraard, er is een markt voor auto's met 'kleine" accu's, dat moeten we ook gewoon doen als er vraag naar is.
Mijn vrouw heeft bijvoorbeeld netto na degradatie nog maar 15kWh, dat is voor 99% van haar ritten (werk, familie, boodschappen) afdoende.
Ik zou voor het mooie dus wel voor 2-3x zoveel gaan bij een volgende auto (1x per week laden), maar het hoeft niet 5x zoveel.
De gezinsauto "moet" echter probleemloos lange afstanden aankunnen volgens onze wensen, naast extra ruimte.
Laadsnelheid verwacht ik (ook) van het dat in de toekomst eerder een bottleneck gaat zijn dan capaciteit, maar het moet in balans zijn. Heb nu dus ook bewust voor een grote accu en medium (piek) laadsnelheid gekozen.
In theorie is 500km bereik en laden in 5 minuten wellicht net zo goed als 1000km bereik en 30 minuten laden, al heb ik persoonlijk liever die laatste, dan ben je minder afhankelijk.
Ik denk wel dat die snelladers er sowieso moeten komen als er meer en meer EV's komen, dus ja, ten minste net zoveel als nu tankstations, want het "tanken" duurt vooralsnog langer.
Het mooiste is als we die energie dan ook lokaal kunnen opwekken, ten minste met een aantal windmolens en zonneparken ernaast. Die zonnepanelen plaatsen ze nu vaak al op de daken van de laadvoorzieningen.
Totaal onrealistisch op afzienbare termijn, en ik denk dat veel mensen die zeggen daarop te wachten, dat juist ook wel weten. Kortom, psychologie ipv techniek. Ja, dat is prima, maar wees gewoon eerlijk. Wel zo fair naar degenen die niet volledig geinformeerd zijn. Nee, ik vind het echt niet erg als mensen een ICE gewoon leuker vinden. Als we allemaal rationeel een auto kochten was het ook maar saai op de weg

Ik weet niet in welke mate het onrealistisch is, er rijden al 150kWh solid state accus rond die met 150kW laden, en 90kWh LFP accu's die gemiddeld 10-80% 330kW laden maar helaas relatief zwaar zijn. Ik denk dat die 100kWh/400kW of 150kWh/250kW accu echt om de hoek staan, en dan ben je wat mij betreft "klaar".
Het is deels ook een psychologisch probleem, maar de techniek kan dat oplossen, het is een samenspel.
Als ik in mijn ICE stapte richting vakantie kon ik bij wijze van met een brandend lampje op weg, wetende dat er elke 25km gegarandeerd in 2-3 minuten brandstof in kan en dan weer 750km vooruit kan.
Met de EV ga ik het liefst weg met 100%, en dan maar hopen dat de laadpaal op 300km afstand werkt, want die van 350km ga ik misschien niet redden (bij wijze van, want mijn eigen EQS redt dat bewust wel, maar nummer 2 op mn shortlist destijds (i5 station) misschien al niet).
Range anxiety verdwijnt vanzelf als de techniek (auto's maar ook laadinfrastructuur) ervoor zorgt dat men er niet meer over na hoeft te denken en/of laadstops hoeft te plannen met de onzekerheid of het wel gaat zoals verwacht.
Gewenning zorgt ook voor minder onzekerheid, dus dat kan deels helpen, maar of dat nu gewenst is?