• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:02
Inspired schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:34:
[...]

De A6 komt volgens Bjorn bij 120 ook "maar" tot 445km. Anyway, veel zijn het er dus niet.
Er zijn wel een paar verschillende modellen, er is de grote en kleine batterij, en dan nog RWD en Quattro..
Bjorn heeft de Quattro getest bij 16°C, en die heeft een WLTP van 685km.
De Advanced Performance RWD heeft een WLTP van 729, dus die komt wat korter in de buurt van de 500km.

Maar het toont nog maar eens aan welke gap er zit tussen WLTP en autostradebereik, in dit geval ruim 35%.

En EV-Database claimt voor de Quattro Performance een range van 530km op Highway-Mild Temp. Klopt niks van dus.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:58
Tommie12 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:47:
[...]

Er zijn wel een paar verschillende modellen, er is de grote en kleine batterij, en dan nog RWD en Quattro..
Bjorn heeft de Quattro getest bij 16°C, en die heeft een WLTP van 685km.
De Advanced Performance RWD heeft een WLTP van 729, dus die komt wat korter in de buurt van de 500km.

Maar het toont nog maar eens aan welke gap er zit tussen WLTP en autostradebereik, in dit geval ruim 35%.

En EV-Database claimt voor de Quattro Performance een range van 530km op Highway-Mild Temp. Klopt niks van dus.
Bij 16 graden. Bij winterseomstandigheden kan je daar nog wel 30% aftrekken.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wozmro schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:10:
[...]

Als dit blijft aanhouden dan zullen de stroomprijzen ook meestijgen.

Ik hoop dat dit een incentive kan zijn voor dynamisch publiek laden.

Ok, nu sta ik in standje doemdenken maar als we zouden geconfronteerd worden met minder aanbod fossiele brandstoffen en lege pompen hier en daar dan zal er ook meer moeten nagedacht worden over waar en wanneer tanken.
'dynamisch publiek laden' dat is echt door de duivel bedacht. De publieke laadplekken met een redelijk tarief zijn al niet op twee handen te tellen dan die in de buurt al helemaal niet én dan gaan we de gemiddelde laadsessie ook nog eens langer laten duren omdat dat goedkoper zal zijn.
Dat terwijl de gemeentes zeggen we plaatsen bij gebaseerd op verbruik van de EVSEs en niet op aansluitduur.

Dit werkt voor de dekking en mogelijkheden allemaal averechts, waardeloze verschuiving als je het mij vraagt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:42
Wozmro schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:18:
De vraag is dan weer of het (financieel) verstandig is om een 'zware' auto te kopen voorzien op 2 weken caravanvakantie en dan 50 weken per jaar maar enkele procenten te gebruiken van de mogelijkheden van die auto?

Huur je dan niet beter paar weken een voertuig specifiek voor die vakantie?
Ik heb ook wel eens gekeken om een busje te huren voor wintersport. Conclusie was toch al snel dat met twee eigen auto's rijden al snel significant goedkoper is dan één busje huren; zelfs als je eerlijk rekent met afschrijving/slijtage.

Voor mij als bestuurder van een occasion elektrische auto kost één week huren al snel meer dan een maand aan TCO in eigendom. Dan kan het ech al heel snel uit om gewoon een duurdere/zwaardere auto in eigendom te hebben. Verder, als je met huren de laagste prijs wil moet je hem al snel weer wat verder weg op gaan halen; allemaal gedoe.

Eigenlijk werkt dit vooral mooi als je gewoon in je omgeving iemand hebt waarmee je van auto kan ruilen voor een week. Dat is overigens ook vooral leuk zo lang het allemaal goed gaat en er geen schade wordt gereden.

Ik voorzie in de toekomst een grotere rol voor huurcampers. Als je toch moet huren kan je net zo goed een camper huren i.p.v. een auto die je eigen caravan kan trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 09-03-2026 11:36 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
True schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:26:
'dynamisch publiek laden' dat is echt door de duivel bedacht. De publieke laadplekken met een redelijk tarief zijn al niet op twee handen te tellen dan die in de buurt al helemaal niet én dan gaan we de gemiddelde laadsessie ook nog eens langer laten duren omdat dat goedkoper zal zijn.
Idealiter zou je een keuze kunnen maken aan de paal:
A: Geen haast het laagste tarief aub (met projectie verwachte laadsnelheid de komende 24u)
B: Ik heb range nodig vol met dat ding

Waar scenario B gemiddeld dan factoren duurder zou zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Inspired schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:04:
[...]

Welke D segment BEV rijdt er bijvoorbeeld dan 500km op 1 lading bij 130km/h? Dat zijn er niet zoveel volgens mij. Dat zou je bijvoorbeeld aan de 1-stop range zitten van 800+. Zijn er toch echt maar bar weinig die dat halen. (https://ev-database.org/n...rs-y=2010_2030&s=8&p=0-10)
Je verschuift de doelpalen met je post. Snelwegkilometers werd er gezegd en jij maakt er 130km/u van. Met 100 km/u tref je in eens wel een aantal D-segmenten die de 500 km kunnen halen.

• Tommie12
STIMPPYYY schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:58:
[...]

Bij 16 graden. Bij winterseomstandigheden kan je daar nog wel 30% aftrekken.
30% is veel, maar je onderbouwt mijn argument om een auto met WLTP van minstens 600km te kiezen, misschien zelfs 700km.

Als ik vandaag een nieuwe leasebak mag bestellen is de eerste auto die ik bekijk de EX60, en als de P12 met 812km WLTP in het budget past, dan wordt het die. De 680pk kunnen me gestolen worden, maar de rest past me perfect.

En volgens EV database raakt die 565km ver bij mild weather and 440km bij cold weather.
Ideaal voor een tripje naar de Noordkaap in Februari of zo.

[ Voor 12% gewijzigd door Tommie12 op 09-03-2026 11:35 ]

True schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:31:
[...]

Je verschuift de doelpalen met je post. Snelwegkilometers werd er gezegd en jij maakt er 130km/u van. Met 100 km/u tref je in eens wel een aantal D-segmenten die de 500 km kunnen halen.
Hoeveel mensen ken je die 400-600km snelwegkilometers afleggen in Nederland op 1 rit?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Om het maar eens over auto's te hebben. Als ik al die vermogens langs zie komen die men graag in de auto heeft, kies je dan ook automatisch voor vierwielaandrijving?
Ik kan me zo voorstellen dat je anders op nat wegdek best wel eens tractieproblemen kunt ondervinden (niet de klassieke stuiterende bandjes, maar wel inhouden o.i.d.).
Of merk je daar onvoldoende in jullie ervaring om per se awd te willen?
Puppetmaster schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:36:
[...]

Er zijn al veel doorrijd-laadplekken. Van Fastned bijvoorbeeld de meeste, ook Ionity heeft er meerdere van en zelfs Tesla.

Dat zal alleen maar toenemen.

Routeplanners kan je ook instellen op “trailer-friendly”, om daarbij te helpen.
Absoluut, daar zit gelukkig flinke groei in. Daarom denk ik ook dat de oplossing niet van de autofabrikanten moet komen. Ook al heb je extreem veel bereik, het belangrijkste wat mensen willen is een beetje zekerheid en gemak qua bijladen.

Wanneer ik nu zelf langs drukkere tankstations op doorgaande snelwegen kom dan zijn het aantal doorrijdplekken vaak beperkt en meestal ook bezet. Bij fastnet past het vaak wel, maar moet je wel hopen dat Henk met de caravan hem een beetje handig neerzet anders kan het zijn dat een laadpunt niet benut kan worden. In het buitenland verschilt het heel erg, van gewoonweg fantastisch geregeld tot helemaal brandhout. Daar kan je navigatie goed bij helpen inderdaad. :P

Daar ligt ook de 'oplossing' denk ik. Nu zijn veel laadpunten nog ergens bij gefrot op een stukje gras wat over was. Maar als men bij tankstations de infrastructuur wat serieuzer onder handen neemt en desnoods parkeerplaatsen opoffert voor laadplekken. Of bijvoorbeeld de parkeerplaatsen voor langere combinaties voorzien van laadpunten. Dan trek je echt heel veel mensen makkelijker over de streep. Heb je helemaal geen extra grote accu's voor nodig.
Ik vrees alleen dat de tankstations in Nederland niet altijd genoeg ruimte hebben om de boel zo even om te gooien. :D
revolution-nl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:28:
[...]

Dat klopt, je kan niet alles hebben en zal soms ergens concessies moeten doen, ja dat betekend dat je soms even moet afkoppelen. In de praktijk valt dat echt heel erg mee. De caravan hebben wij nu sinds 2023, en vanaf 2020 deden we het met bagage aanhanger achter de Model 3.

Waar je een vouwwagen /bagage aanhanger wat makkelijker wegstopt op een parkeerplaats, is een caravan op een stampvolle parkeerplaats met laadplekken die niet ingericht zijn op aanhangers soms wat minder prettig, een mover is ook aan te bevelen :P

Maar ook hier kan je heel veel ongemakkelijkheden met een klein beetje voorbereiding voorkomen. Bijv. door te navigeren op laadplekken die aanhanger vriendelijk zijn, je reistijd niet te plannen op zwarte zaterdag enz.

Dit jaar staat er een rondje Noorwegen op de rol :)

Maargoed, zoals veel Nederlanders kan je ook alleen maar problemen zien waardoor je het hele jaar met een fossiele SUV moet rondrijden die 1:14 rijdt voor die paar weken vakantie en ondertussen wel jammeren over de benzine prijs en wat je allemaal wel niet wordt aangedaan door de overheid 8)7
Afkoppelen en met je mover op zoek naar een parkeerplek, die er vaak gewoon niet is, om vervolgens alsnog in de rij te gaan staan om te laden is gewoon gedoe. In de vakantieperiode zijn alle zaterdagen en zondagen zwart, dus dan verwacht je al van mensen dat ze door de week gaan rijden en liefst niet naar populaire gebieden op vakantie gaan.
Natuurlijk kan je om van alles heen werken, maar veel mensen bagatelliseren dat niet zo even weg. Je laatste alinea laat wat mij betreft wel zien hoe objectief je er in staat. Jammer. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Ik begrijp wat je zegt :) oprecht, het was niet zo bedoeld. Zoals ik in iedere comment ook wel ergens heb benoemd, een EV past niet voor iedereen, dat is ook helemaal prima.
1000 range is wel wat extreem, maar 500 of 600 in de winter lijkt me niet heel vreemd. Dat is wat men nu al gewend is en rijdt ook best prettig.
Ik denk dat veel mensen die dat nu als eis stellen, als ze ooit overstag gaan, bij een tweede auto realiseren dat ze best met wat minder uit de voeten kunnen, als dat serieus knaken scheelt. Dat is voornamelijk mijn punt :)

Ik vind 500-600 ook best een reele eis. Maar goed om te realiseren: die auto's zijn er anno 2026 gewoon. En dan hoef je nog niet eens een Lucid Air of Mercedes EQS a >100k te halen - de Model 3 LR RWD heeft een WLTP van 750km (dus die haalt die 500km in de winter echt wel) en kost 41k. Als je zoiets aan mensen vertelt is het "ja maar het is een Tesla". Oke, nouja kijk dan eens naar de VW ID7 of Mercedes CLA? "ja maar dat is nog steeds geen 1000km". De goalposts zullen altijd worden verzet.
Maar ik ben het met je eens dat ik niet verwacht dat batterijtechniek hierin een doorbraak gaat zijn (schreef ik al eerder over). Ze kunnen in feite nu al prima waarden halen. Het is meer de garantie op gemak bij laden waar in mijn optiek nog een uitdaging zit.
Exact, precies dat is het probleem.
En gegeven dat dat het echte issue is, hoeven we niet meer te 'wachten' op technische verbeteringen en innovaties. Want hetgene wat sommige fabrikanten (voornamelijk fabrikanten die zelf niet zoveel EV's verkopen) voorspiegelen, gaat nog decennia duren. Daar begon de hele discussie immers over :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

assje schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:29:
[...]

A: Geen haast het laagste tarief aub (met projectie verwachte laadsnelheid de komende 24u)

Heel sec gezien ben je met A in overtreding bij een parkeerplaats voor laden van een voertuig (RVV bord E8c).

• assje
True schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:04:
Heel sec gezien ben je met A in overtreding bij een parkeerplaats voor laden van een voertuig (RVV bord E8c).
Ja; dat heeft dan simpelweg aanpassing nodig. Ik zie hoe dan ook geen heil in AC laadplekken met beperkingen qua parkeerduur <12 uur (tenzij bij specifieke locaties zoals een supermarkt).

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 09-03-2026 12:43 ]

• Puppetmaster
  • Laatst online: 16:03
Tommie12 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:14:
[...]

Jij kijkt alleen naar lange vakantieritten.
Klopt, dat is in mijn geval de enige lange-afstand-use case. :)
Maar dan spreek je dus over auto's met een WLTP van ca 600km, immers
Van WLTP naar echt bereik is -30%, en dan nog eens 80-10 is nog eens 30% er af.
Klopt, al gaat er in mijn werkwijze niet 30% af, maar 15% omdat ik 5%-90% aanhou.
Ik vind (maar nog eens, dat is mijn persoonlijke ervaring na 3 jaar EV rijden) een WLTP van 530km (waar nu nog 490 van over blijft) regelmatig te krap, en dan gaat het over dagtrippen in de winter.

Dus ja, ik heb mijn verwachtingen bijgesteld naar een WLTP van 600km. En laden van 10 naar 80% in 25 min op papier (want dat haal je in de praktijk ook niet altijd).

Het feit dat de EX60, de iX3, de GLC, de CLA, de i3 en i4, de Q6 en meer en meer chinese modellen in die klasse dat zowat standaard aanbieden betekent simpelweg dat ik niet alleen ben met die verwachtingen.
Onze ID.7 heeft ca. 650 WLTP en dat is voor ons voor zowel dagtrips als vakantieritten afdoende met bovenstaande werkwijzen.
Een retourrit voor dagtrips van ruim 400km is gewoon haalbaar mits (vlak) vantevoren tot 100% geladen te hebben.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

assje schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:29:
[...]

Dat gaat niet gebeuren. Hoe sneller jij vol zit, hoe sneller er weer een ander geladen kan worden. Maar jij wil minder kW laden en minder betalen, dan krijgt de laadpaaleigenaar 2x minder per tijdseenheid.

Signatures zijn voor boomers.

• Puppetmaster
Inspired schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:04:
[...]
Welke D segment BEV rijdt er bijvoorbeeld dan 500km op 1 lading bij 130km/h? Dat zijn er niet zoveel volgens mij.
Onze ID.7 kan in de zomer zo’n 450km op de snelweg bij dat tempo, een EQS 450+ moet de 500 makkelijk halen, de 100kWh versie RWD van de A6 kan dat ook halen.

Ik schreef niet de gemiddelde D segmenter haalt 500km, maar ik schreef dat voor D+ segmenten 400-600km steeds meer haalbaar is. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Maasluip schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:54:
[...]

Dat gaat niet gebeuren. Hoe sneller jij vol zit, hoe sneller er weer een ander geladen kan worden. Maar jij wil minder kW laden en minder betalen, dan krijgt de laadpaaleigenaar 2x minder per tijdseenheid.
Dynamische tarieven kunnen dat uiteindelijk wel oplossen... Maar ja. Kernprobleem is dat al die palen geprivatiseerde units zijn waardoor je er een businessmodel voor moet optuigen. We zouden veel (zeer prijzige!) netverzwaring kunnen voorkomen als we slimmer met auto's laden om gaan, om zo het net te stabiliseren bij overschotten.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Puppetmaster schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:56:
[...]

Onze ID.7 kan in de zomer zo’n 450km op de snelweg bij dat tempo, een EQS 450+ moet de 500 makkelijk halen, de 100kWh versie RWD van de A6 kan dat ook halen.

Ik schreef niet de gemiddelde D segmenter haalt 500km, maar ik schreef dat voor D+ segmenten 400-600km steeds meer haalbaar is. :)
Nou ja, je schreef "400-600 snelweg kilometers op één lading begint gemeengoed te worden in de segmenten D+." Eén auto van 130k vind ik geen gemeengoed. ;) Verder niet om te zeuren ofzo hoor. Maar zoveel auto's zijn er dus nog niet om het gemeengoed te maken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Puppetmaster
Er zijn al veel die die ondergrens van 400km wel halen op de snelweg.
Jouw gekozen 500km ligt misschien getalsmatig precies tussen 400-600km, maar zo had ik die range niet bedoeld.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Richh schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:01:
[...]

Dynamische tarieven kunnen dat uiteindelijk wel oplossen... Maar ja. Kernprobleem is dat al die palen geprivatiseerde units zijn waardoor je er een businessmodel voor moet optuigen. We zouden veel (zeer prijzige!) netverzwaring kunnen voorkomen als we slimmer met auto's laden om gaan, om zo het net te stabiliseren bij overschotten.
Misschien dat je iets kunt doen met een wat extremere overboeking. Stel 50 kW gemiddeld per laadpaal. Als je dan een park van 40 laders hebt dan kun je aangeven dat je langzaam wil laden om andere mensen sneller te laten laden.
Maar dat model functioneert dan ook alleen als je een laadpark vol is. En om dit bij een bijna leeg laadpark te laten kiezen, dan sta je daar misschien zo lang dat het wel weer volloopt en je in feite in de weg staat.
En als je je laadpalen zo kunt regelen. Ik weet niet of dat werkt als je 20 HYC400's hebt staan.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Richh schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Ik begrijp wat je zegt :) oprecht, het was niet zo bedoeld. Zoals ik in iedere comment ook wel ergens heb benoemd, een EV past niet voor iedereen, dat is ook helemaal prima.

[...]

Ik denk dat veel mensen die dat nu als eis stellen, als ze ooit overstag gaan, bij een tweede auto realiseren dat ze best met wat minder uit de voeten kunnen, als dat serieus knaken scheelt. Dat is voornamelijk mijn punt :)

Ik vind 500-600 ook best een reele eis. Maar goed om te realiseren: die auto's zijn er anno 2026 gewoon. En dan hoef je nog niet eens een Lucid Air of Mercedes EQS a >100k te halen - de Model 3 LR RWD heeft een WLTP van 750km (dus die haalt die 500km in de winter echt wel) en kost 41k. Als je zoiets aan mensen vertelt is het "ja maar het is een Tesla". Oke, nouja kijk dan eens naar de VW ID7 of Mercedes CLA? "ja maar dat is nog steeds een 1000km". De goalposts zullen altijd worden verzet.
Om eerlijk te zijn zou ik ook zoiets kunnen zeggen. Merk en type zou ik waarschijnlijk ook wel iets van vinden. Niet om de doelpalen te verplaatsen, maar omdat de waarde van een auto voor mij in meer zit dan alleen maar de koude specs van de fabrikant.
Maar het is fijn om te zien dat het er steeds meer zijn en steeds betaalbaarder, dat vergroot ook de keuze voor de occasionkoper.
Exact, precies dat is het probleem.
En gegeven dat dat het echte issue is, hoeven we niet meer te 'wachten' op technische verbeteringen en innovaties. Want hetgene wat sommige fabrikanten (voornamelijk fabrikanten die zelf niet zoveel EV's verkopen) voorspiegelen, gaat nog decennia duren. Daar begon de hele discussie immers over :)
Sowieso is wachten op dat soort dingen nogal tricky. Fabrikanten gaan niet ineens een innovatie hebben die ze als enige hebben en waarmee ze voor langere termijn de markt kunnen winnen. Dus verbeteringen worden rustig en zorgvuldig uitgesmeerd over tijd zodat ze steeds weer net een beter model kunnen verkopen en mensen blijven upgraden.
Zelfs als er een technische doorbraak zou komen, dan nog verwacht ik dat die maar langzaam over het autolandschap zal trekken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tommie12
Gonadan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:55:
Om het maar eens over auto's te hebben. Als ik al die vermogens langs zie komen die men graag in de auto heeft, kies je dan ook automatisch voor vierwielaandrijving?
Ik kan me zo voorstellen dat je anders op nat wegdek best wel eens tractieproblemen kunt ondervinden (niet de klassieke stuiterende bandjes, maar wel inhouden o.i.d.).
Of merk je daar onvoldoende in jullie ervaring om per se awd te willen?
Goede vraag. Ik ben professioneel nogal thuis in ABS en ASR (aandrijfslip) systemen.
Zodra je in een auto genoeg koppel hebt om de wielen te laten doordraaien bij de start moet dat ASR ingrijpen.
Ten dele wordt dat opgelost door het koppel al wat te beperken, maar de auto weet niet altijd vooraf of de weg nat en glad is, dan wel ijzig of gewoon droog en heel ruw.
Bij een brandstofauto wordt dat dan geregeld door minder brandstof in te spuiten, maar de reactie daarop is gewoon trager door de inertie van motor en versnellingsbak. Een electromotor regel je bij in milliseconden, en de systemen zijn ook enorm goed om dat heel snel te kunnen regelen.
4wiel aandrijving kan tegenwoordig relatief populair zijn, maar dat was het niet 20 jaar geleden, en toen waren er ook al auto's met te veel vermogen.

Als een 4WD auto maar 2-3000€ meer kost dan een RWD, dan kan het best zijn dat ik daarvoor kies, maar ik zou er geen auto voor laten staan. Mijn huidige auto heeft 'Dual Motor', maar alles daarvoor niet.
En mijn laatste diesel, een V90 met 190pk durfde wel eens doorslippen op de vooras als je bij nat wegdek iets te snel wou zijn. Maar op sneeuw en geen te sterke hellingen heb ik daar nooit problemen mee gehad, dus ik vind het geen absolute must.
Dikwijls is het ook zo dat het in een 'pack' zit met een bepaalde batterij of motorvermogen...

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Let ook op dat Dual Motor geen permanente vierwiel aandrijving hoeft te zijn, of is zoals bij Tesla.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gonadan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:55:

Afkoppelen en met je mover op zoek naar een parkeerplek, die er vaak gewoon niet is, om vervolgens alsnog in de rij te gaan staan om te laden is gewoon gedoe. In de vakantieperiode zijn alle zaterdagen en zondagen zwart, dus dan verwacht je al van mensen dat ze door de week gaan rijden en liefst niet naar populaire gebieden op vakantie gaan.
Natuurlijk kan je om van alles heen werken, maar veel mensen bagatelliseren dat niet zo even weg. Je laatste alinea laat wat mij betreft wel zien hoe objectief je er in staat. Jammer. :)
Je trekt het nu in het extreme , en schetst een situatie die ik niet herken, en juist DIT is waar de “angst” vandaan komt en wat men gaat napraten in de sociale kring.

De vakanties die ik tot nu toe met aanhanger heb gehad hoefde ik denk ik in 50% niet af te koppelen, in 45% kon ik de caravan heel makkelijk kwijt in 5% moest ik de caravan iets verder weg zetten.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:26
revolution-nl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:45:
[...]

Je trekt het nu in extreme , en schets een situatie die ik niet herken, en juist DIT is weer de “angst” vandaan komt en wat men gaat napraten in de sociale kring.

De vakanties die ik tot nu toe met aanhanger heb gehad hoefde ik denk ik in 50% niet af te koppelen, in 45% kon ik de caravan heel makkelijk kwijt in 5% moest ik de caravan iets verder weg zetten.
Heeft iemand alweer die foto's gezien dat er ergens een rij tesla's voor een supercharger staat te wachten richting de wintersport? Denk dat die inmiddels wel 10 jaar oud zijn..... ;) De onderbuik moet wel gevuld blijven uiteraard.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@stylezzz
6 jaar geleden. In de VS.

• Puppetmaster
[...]

Je trekt het nu in extreme , en schets een situatie die ik niet herken, en juist DIT is weer de “angst” vandaan komt en wat men gaat napraten in de sociale kring.

Idd, een paar vakanties gehad met de vouwwagen, zowel met de model 3 als met de ID.7. Ivm basisschool kids altijd tijdens topdrukte.
Ik ken nu geschikte laadplekken met doorrij laders en vind het ook geen probleem om af te koppelen. Die vouwwagen zet je zo ergens neer. :)

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Tommie12 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Goede vraag. Ik ben professioneel nogal thuis in ABS en ASR (aandrijfslip) systemen.
Zodra je in een auto genoeg koppel hebt om de wielen te laten doordraaien bij de start moet dat ASR ingrijpen.
Ten dele wordt dat opgelost door het koppel al wat te beperken, maar de auto weet niet altijd vooraf of de weg nat en glad is, dan wel ijzig of gewoon droog en heel ruw.
Bij een brandstofauto wordt dat dan geregeld door minder brandstof in te spuiten, maar de reactie daarop is gewoon trager door de inertie van motor en versnellingsbak. Een electromotor regel je bij in milliseconden, en de systemen zijn ook enorm goed om dat heel snel te kunnen regelen.
4wiel aandrijving kan tegenwoordig relatief populair zijn, maar dat was het niet 20 jaar geleden, en toen waren er ook al auto's met te veel vermogen.

Als een 4WD auto maar 2-3000€ meer kost dan een RWD, dan kan het best zijn dat ik daarvoor kies, maar ik zou er geen auto voor laten staan. Mijn huidige auto heeft 'Dual Motor', maar alles daarvoor niet.
En mijn laatste diesel, een V90 met 190pk durfde wel eens doorslippen op de vooras als je bij nat wegdek iets te snel wou zijn. Maar op sneeuw en geen te sterke hellingen heb ik daar nooit problemen mee gehad, dus ik vind het geen absolute must.
Dikwijls is het ook zo dat het in een 'pack' zit met een bepaalde batterij of motorvermogen...
In mijn beleving is 190 pk dan ook nog redelijk beschaafd, maar daar kan op nat wegdek je al vrij gemakkelijk mee doorslippen als je wilt. Dat tactiecontrole bij elektromotoren vele sneller en beter kan reageren is mij ook bekend, maar daarmee heb ik nog niet antwoord op de vraag.

Wanneer ik hier lees dat sommigen graag heel veel pk (zag getallen van 500 tot voorbij 700) hebben en ook liefst altijd in sportstand rijden dan ben ik wel benieuwd of die ook dan allemaal awd hebben genomen.
Daarnaast ben ik benieuwd hoe het bij dat soort vermogens reageert op nat wegdek. Het kan toch bijna niet anders dan dat hij dan in moet houden (ten opzichte van droog) omdat je anders met gillende gypmies op je plek blijft staan. :D

@daemonix dat is mij bekend, maar dan ga ik er wel vanuit dat hij snel de tweede as bijregelt als hij merkt dat hij bij gebruik van één as gripverlies ervaart.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gonadan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:13:
[...]

In mijn beleving is 190 pk dan ook nog redelijk beschaafd, maar daar kan op nat wegdek je al vrij gemakkelijk mee doorslippen als je wilt. Dat tactiecontrole bij elektromotoren vele sneller en beter kan reageren is mij ook bekend, maar daarmee heb ik nog niet antwoord op de vraag.

Wanneer ik hier lees dat sommigen graag heel veel pk (zag getallen van 500 tot voorbij 700) hebben en ook liefst altijd in sportstand rijden dan ben ik wel benieuwd of die ook dan allemaal awd hebben genomen.
Daarnaast ben ik benieuwd hoe het bij dat soort vermogens reageert op nat wegdek. Het kan toch bijna niet anders dan dat hij dan in moet houden (ten opzichte van droog) omdat je anders met gillende gypmies op je plek blijft staan. :D

@daemonix dat is mij bekend, maar dan ga ik er wel vanuit dat hij snel de tweede as bijregelt als hij merkt dat hij bij gebruik van één as gripverlies ervaart.
Met de I3s (184pk RWD) en de Model 3 RWD's die ik reed /rij (2019 325pk en 2024 287pk) ben ik nooit verrast bij uit acceleren. De traction controle doet in beide auto's uitstekend zijn werk, en dat zonder abrubt of irritant in te houden (iets wat je vaak veel meer merkt in voorwiel aangedreven EV's)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

stylezzz schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:53:
[...]

Heeft iemand alweer die foto's gezien dat er ergens een rij tesla's voor een supercharger staat te wachten richting de wintersport? Denk dat die inmiddels wel 10 jaar oud zijn..... ;) De onderbuik moet wel gevuld blijven uiteraard.
Afgelopen dagen staan er rijen benzine en diesel auto's bij de tankstations , heeft iemand daar ook een plaatje van :P

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

[...]

Over in extreme trekken gesproken. :D

Ik probeer niemand angst aan te praten, ik probeer gewoon een objectief beeld te vormen van de ervaringen van onder ander jij. Wat ik schets is wat ik zelf vaak genoeg gezien heb en wat ik ook uit tweede hand praktijk ken.
Dat heeft niets met doemverhalen of in extreme trekken te maken, dat zijn net zo goed ervaringen als die van jou.
Met alles maar bagatelliseren en net doen alsof er niets negatiefs bestaat ga je mensen ook niet over de streep trekken, daar prikt men heel makkelijk doorheen en dergelijk mooier maken dan het is brengt juist onzekerheid (of angst zo je wilt) bij mensen. :)
Kijk, dat is nu de informatie waar ik om vroeg. Dat geeft mij een beeld van jouw ervaring. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• stylezzz
Sport_Life schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:18:
[...]

Afgelopen dagen staan er rijen benzine en diesel auto's bij de tankstations , heeft iemand daar ook een plaatje van :P
Ik moet toevallig zo naar de zuiderburen... zal eens kijken hoe lang de file is. ;)

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sport_Life schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:18:
[...]

Ik hoorde op het werk al de eerste klachten van collega's met een mobiliteitsvergoeding dat het allemaal niet meer uit kan.

Vandaag weer 130km gemaakt bij een verbruik van 11kWh/100km en een accu die gevult was voor 13ct /kWh.
Heeft mij toch 1,85 gekost :D _/-\o_

Prima dekkend dat mobiliteitsbudget :)

• stylezzz
Nee dat is hem niet, het was zeker voor 2020. En dat ging dan om duitse/oostenrijkse superchargers waar een rij tesla's voor stonden. Evengoed bedankt ;)

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

revolution-nl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:17:
[...]

Met de I3s (184pk RWD) en de Model 3 RWD's die ik reed /rij (2019 325pk en 2024 287pk) ben ik nooit verrast bij uit acceleren. De traction controle doet in beide auto's uitstekend zijn werk, en dat zonder abrubt of irritant in te houden (iets wat je vaak veel meer merkt in voorwiel aangedreven EV's)
Kan me wel voorstellen dat dan RWD al genoeg verschil maakt inderdaad. FWD lijkt me toch lastiger met vermogens die ver boven de 200/300 gaan komen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 391 392 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic