• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:36
Inspired schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:34:
[...]

De A6 komt volgens Bjorn bij 120 ook "maar" tot 445km. Anyway, veel zijn het er dus niet.
Er zijn wel een paar verschillende modellen, er is de grote en kleine batterij, en dan nog RWD en Quattro..
Bjorn heeft de Quattro getest bij 16°C, en die heeft een WLTP van 685km.
De Advanced Performance RWD heeft een WLTP van 729, dus die komt wat korter in de buurt van de 500km.

Maar het toont nog maar eens aan welke gap er zit tussen WLTP en autostradebereik, in dit geval ruim 35%.

En EV-Database claimt voor de Quattro Performance een range van 530km op Highway-Mild Temp. Klopt niks van dus.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:31
Tommie12 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:47:
[...]

Er zijn wel een paar verschillende modellen, er is de grote en kleine batterij, en dan nog RWD en Quattro..
Bjorn heeft de Quattro getest bij 16°C, en die heeft een WLTP van 685km.
De Advanced Performance RWD heeft een WLTP van 729, dus die komt wat korter in de buurt van de 500km.

Maar het toont nog maar eens aan welke gap er zit tussen WLTP en autostradebereik, in dit geval ruim 35%.

En EV-Database claimt voor de Quattro Performance een range van 530km op Highway-Mild Temp. Klopt niks van dus.
Bij 16 graden. Bij winterseomstandigheden kan je daar nog wel 30% aftrekken.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wozmro schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:10:
[...]

Als dit blijft aanhouden dan zullen de stroomprijzen ook meestijgen.

Ik hoop dat dit een incentive kan zijn voor dynamisch publiek laden.

Ok, nu sta ik in standje doemdenken maar als we zouden geconfronteerd worden met minder aanbod fossiele brandstoffen en lege pompen hier en daar dan zal er ook meer moeten nagedacht worden over waar en wanneer tanken.
'dynamisch publiek laden' dat is echt door de duivel bedacht. De publieke laadplekken met een redelijk tarief zijn al niet op twee handen te tellen dan die in de buurt al helemaal niet én dan gaan we de gemiddelde laadsessie ook nog eens langer laten duren omdat dat goedkoper zal zijn.
Dat terwijl de gemeentes zeggen we plaatsen bij gebaseerd op verbruik van de EVSEs en niet op aansluitduur.

Dit werkt voor de dekking en mogelijkheden allemaal averechts, waardeloze verschuiving als je het mij vraagt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:17
Wozmro schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:18:
De vraag is dan weer of het (financieel) verstandig is om een 'zware' auto te kopen voorzien op 2 weken caravanvakantie en dan 50 weken per jaar maar enkele procenten te gebruiken van de mogelijkheden van die auto?

Huur je dan niet beter paar weken een voertuig specifiek voor die vakantie?
Ik heb ook wel eens gekeken om een busje te huren voor wintersport. Conclusie was toch al snel dat met twee eigen auto's rijden al snel significant goedkoper is dan één busje huren; zelfs als je eerlijk rekent met afschrijving/slijtage.

Voor mij als bestuurder van een occasion elektrische auto kost één week huren al snel meer dan een maand aan TCO in eigendom. Dan kan het ech al heel snel uit om gewoon een duurdere/zwaardere auto in eigendom te hebben. Verder, als je met huren de laagste prijs wil moet je hem al snel weer wat verder weg op gaan halen; allemaal gedoe.

Eigenlijk werkt dit vooral mooi als je gewoon in je omgeving iemand hebt waarmee je van auto kan ruilen voor een week. Dat is overigens ook vooral leuk zo lang het allemaal goed gaat en er geen schade wordt gereden.

Ik voorzie in de toekomst een grotere rol voor huurcampers. Als je toch moet huren kan je net zo goed een camper huren i.p.v. een auto die je eigen caravan kan trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 09-03-2026 11:36 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
True schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:26:
'dynamisch publiek laden' dat is echt door de duivel bedacht. De publieke laadplekken met een redelijk tarief zijn al niet op twee handen te tellen dan die in de buurt al helemaal niet én dan gaan we de gemiddelde laadsessie ook nog eens langer laten duren omdat dat goedkoper zal zijn.
Idealiter zou je een keuze kunnen maken aan de paal:
A: Geen haast het laagste tarief aub (met projectie verwachte laadsnelheid de komende 24u)
B: Ik heb range nodig vol met dat ding

Waar scenario B gemiddeld dan factoren duurder zou zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Inspired schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:04:
[...]

Welke D segment BEV rijdt er bijvoorbeeld dan 500km op 1 lading bij 130km/h? Dat zijn er niet zoveel volgens mij. Dat zou je bijvoorbeeld aan de 1-stop range zitten van 800+. Zijn er toch echt maar bar weinig die dat halen. (https://ev-database.org/n...rs-y=2010_2030&s=8&p=0-10)
Je verschuift de doelpalen met je post. Snelwegkilometers werd er gezegd en jij maakt er 130km/u van. Met 100 km/u tref je in eens wel een aantal D-segmenten die de 500 km kunnen halen.

• Tommie12
STIMPPYYY schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:58:
[...]

Bij 16 graden. Bij winterseomstandigheden kan je daar nog wel 30% aftrekken.
30% is veel, maar je onderbouwt mijn argument om een auto met WLTP van minstens 600km te kiezen, misschien zelfs 700km.

Als ik vandaag een nieuwe leasebak mag bestellen is de eerste auto die ik bekijk de EX60, en als de P12 met 812km WLTP in het budget past, dan wordt het die. De 680pk kunnen me gestolen worden, maar de rest past me perfect.

En volgens EV database raakt die 565km ver bij mild weather and 440km bij cold weather.
Ideaal voor een tripje naar de Noordkaap in Februari of zo.

[ Voor 12% gewijzigd door Tommie12 op 09-03-2026 11:35 ]

True schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:31:
[...]

Je verschuift de doelpalen met je post. Snelwegkilometers werd er gezegd en jij maakt er 130km/u van. Met 100 km/u tref je in eens wel een aantal D-segmenten die de 500 km kunnen halen.
Hoeveel mensen ken je die 400-600km snelwegkilometers afleggen in Nederland op 1 rit?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Om het maar eens over auto's te hebben. Als ik al die vermogens langs zie komen die men graag in de auto heeft, kies je dan ook automatisch voor vierwielaandrijving?
Ik kan me zo voorstellen dat je anders op nat wegdek best wel eens tractieproblemen kunt ondervinden (niet de klassieke stuiterende bandjes, maar wel inhouden o.i.d.).
Of merk je daar onvoldoende in jullie ervaring om per se awd te willen?
Puppetmaster schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:36:
[...]

Er zijn al veel doorrijd-laadplekken. Van Fastned bijvoorbeeld de meeste, ook Ionity heeft er meerdere van en zelfs Tesla.

Dat zal alleen maar toenemen.

Routeplanners kan je ook instellen op “trailer-friendly”, om daarbij te helpen.
Absoluut, daar zit gelukkig flinke groei in. Daarom denk ik ook dat de oplossing niet van de autofabrikanten moet komen. Ook al heb je extreem veel bereik, het belangrijkste wat mensen willen is een beetje zekerheid en gemak qua bijladen.

Wanneer ik nu zelf langs drukkere tankstations op doorgaande snelwegen kom dan zijn het aantal doorrijdplekken vaak beperkt en meestal ook bezet. Bij fastnet past het vaak wel, maar moet je wel hopen dat Henk met de caravan hem een beetje handig neerzet anders kan het zijn dat een laadpunt niet benut kan worden. In het buitenland verschilt het heel erg, van gewoonweg fantastisch geregeld tot helemaal brandhout. Daar kan je navigatie goed bij helpen inderdaad. :P

Daar ligt ook de 'oplossing' denk ik. Nu zijn veel laadpunten nog ergens bij gefrot op een stukje gras wat over was. Maar als men bij tankstations de infrastructuur wat serieuzer onder handen neemt en desnoods parkeerplaatsen opoffert voor laadplekken. Of bijvoorbeeld de parkeerplaatsen voor langere combinaties voorzien van laadpunten. Dan trek je echt heel veel mensen makkelijker over de streep. Heb je helemaal geen extra grote accu's voor nodig.
Ik vrees alleen dat de tankstations in Nederland niet altijd genoeg ruimte hebben om de boel zo even om te gooien. :D
revolution-nl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:28:
[...]

Dat klopt, je kan niet alles hebben en zal soms ergens concessies moeten doen, ja dat betekend dat je soms even moet afkoppelen. In de praktijk valt dat echt heel erg mee. De caravan hebben wij nu sinds 2023, en vanaf 2020 deden we het met bagage aanhanger achter de Model 3.

Waar je een vouwwagen /bagage aanhanger wat makkelijker wegstopt op een parkeerplaats, is een caravan op een stampvolle parkeerplaats met laadplekken die niet ingericht zijn op aanhangers soms wat minder prettig, een mover is ook aan te bevelen :P

Maar ook hier kan je heel veel ongemakkelijkheden met een klein beetje voorbereiding voorkomen. Bijv. door te navigeren op laadplekken die aanhanger vriendelijk zijn, je reistijd niet te plannen op zwarte zaterdag enz.

Dit jaar staat er een rondje Noorwegen op de rol :)

Maargoed, zoals veel Nederlanders kan je ook alleen maar problemen zien waardoor je het hele jaar met een fossiele SUV moet rondrijden die 1:14 rijdt voor die paar weken vakantie en ondertussen wel jammeren over de benzine prijs en wat je allemaal wel niet wordt aangedaan door de overheid 8)7
Afkoppelen en met je mover op zoek naar een parkeerplek, die er vaak gewoon niet is, om vervolgens alsnog in de rij te gaan staan om te laden is gewoon gedoe. In de vakantieperiode zijn alle zaterdagen en zondagen zwart, dus dan verwacht je al van mensen dat ze door de week gaan rijden en liefst niet naar populaire gebieden op vakantie gaan.
Natuurlijk kan je om van alles heen werken, maar veel mensen bagatelliseren dat niet zo even weg. Je laatste alinea laat wat mij betreft wel zien hoe objectief je er in staat. Jammer. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:13
Ik begrijp wat je zegt :) oprecht, het was niet zo bedoeld. Zoals ik in iedere comment ook wel ergens heb benoemd, een EV past niet voor iedereen, dat is ook helemaal prima.
1000 range is wel wat extreem, maar 500 of 600 in de winter lijkt me niet heel vreemd. Dat is wat men nu al gewend is en rijdt ook best prettig.
Ik denk dat veel mensen die dat nu als eis stellen, als ze ooit overstag gaan, bij een tweede auto realiseren dat ze best met wat minder uit de voeten kunnen, als dat serieus knaken scheelt. Dat is voornamelijk mijn punt :)

Ik vind 500-600 ook best een reele eis. Maar goed om te realiseren: die auto's zijn er anno 2026 gewoon. En dan hoef je nog niet eens een Lucid Air of Mercedes EQS a >100k te halen - de Model 3 LR RWD heeft een WLTP van 750km (dus die haalt die 500km in de winter echt wel) en kost 41k. Als je zoiets aan mensen vertelt is het "ja maar het is een Tesla". Oke, nouja kijk dan eens naar de VW ID7 of Mercedes CLA? "ja maar dat is nog steeds geen 1000km". De goalposts zullen altijd worden verzet.
Maar ik ben het met je eens dat ik niet verwacht dat batterijtechniek hierin een doorbraak gaat zijn (schreef ik al eerder over). Ze kunnen in feite nu al prima waarden halen. Het is meer de garantie op gemak bij laden waar in mijn optiek nog een uitdaging zit.
Exact, precies dat is het probleem.
En gegeven dat dat het echte issue is, hoeven we niet meer te 'wachten' op technische verbeteringen en innovaties. Want hetgene wat sommige fabrikanten (voornamelijk fabrikanten die zelf niet zoveel EV's verkopen) voorspiegelen, gaat nog decennia duren. Daar begon de hele discussie immers over :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

assje schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:29:
[...]

A: Geen haast het laagste tarief aub (met projectie verwachte laadsnelheid de komende 24u)

Heel sec gezien ben je met A in overtreding bij een parkeerplaats voor laden van een voertuig (RVV bord E8c).

• assje
True schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:04:
Heel sec gezien ben je met A in overtreding bij een parkeerplaats voor laden van een voertuig (RVV bord E8c).
Ja; dat heeft dan simpelweg aanpassing nodig. Ik zie hoe dan ook geen heil in AC laadplekken met beperkingen qua parkeerduur <12 uur (tenzij bij specifieke locaties zoals een supermarkt).

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 09-03-2026 12:43 ]

• Puppetmaster
  • Laatst online: 22:31
Tommie12 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:14:
[...]

Jij kijkt alleen naar lange vakantieritten.
Klopt, dat is in mijn geval de enige lange-afstand-use case. :)
Maar dan spreek je dus over auto's met een WLTP van ca 600km, immers
Van WLTP naar echt bereik is -30%, en dan nog eens 80-10 is nog eens 30% er af.
Klopt, al gaat er in mijn werkwijze niet 30% af, maar 15% omdat ik 5%-90% aanhou.
Ik vind (maar nog eens, dat is mijn persoonlijke ervaring na 3 jaar EV rijden) een WLTP van 530km (waar nu nog 490 van over blijft) regelmatig te krap, en dan gaat het over dagtrippen in de winter.

Dus ja, ik heb mijn verwachtingen bijgesteld naar een WLTP van 600km. En laden van 10 naar 80% in 25 min op papier (want dat haal je in de praktijk ook niet altijd).

Het feit dat de EX60, de iX3, de GLC, de CLA, de i3 en i4, de Q6 en meer en meer chinese modellen in die klasse dat zowat standaard aanbieden betekent simpelweg dat ik niet alleen ben met die verwachtingen.
Onze ID.7 heeft ca. 650 WLTP en dat is voor ons voor zowel dagtrips als vakantieritten afdoende met bovenstaande werkwijzen.
Een retourrit voor dagtrips van ruim 400km is gewoon haalbaar mits (vlak) vantevoren tot 100% geladen te hebben.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:25

Maasluip

Kabbelend watertje

assje schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:29:
[...]

Dat gaat niet gebeuren. Hoe sneller jij vol zit, hoe sneller er weer een ander geladen kan worden. Maar jij wil minder kW laden en minder betalen, dan krijgt de laadpaaleigenaar 2x minder per tijdseenheid.

Signatures zijn voor boomers.

• Puppetmaster
Inspired schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:04:
[...]
Welke D segment BEV rijdt er bijvoorbeeld dan 500km op 1 lading bij 130km/h? Dat zijn er niet zoveel volgens mij.
Onze ID.7 kan in de zomer zo’n 450km op de snelweg bij dat tempo, een EQS 450+ moet de 500 makkelijk halen, de 100kWh versie RWD van de A6 kan dat ook halen.

Ik schreef niet de gemiddelde D segmenter haalt 500km, maar ik schreef dat voor D+ segmenten 400-600km steeds meer haalbaar is. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:13
Maasluip schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:54:
[...]

Dat gaat niet gebeuren. Hoe sneller jij vol zit, hoe sneller er weer een ander geladen kan worden. Maar jij wil minder kW laden en minder betalen, dan krijgt de laadpaaleigenaar 2x minder per tijdseenheid.
Dynamische tarieven kunnen dat uiteindelijk wel oplossen... Maar ja. Kernprobleem is dat al die palen geprivatiseerde units zijn waardoor je er een businessmodel voor moet optuigen. We zouden veel (zeer prijzige!) netverzwaring kunnen voorkomen als we slimmer met auto's laden om gaan, om zo het net te stabiliseren bij overschotten.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Puppetmaster schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:56:
[...]

Onze ID.7 kan in de zomer zo’n 450km op de snelweg bij dat tempo, een EQS 450+ moet de 500 makkelijk halen, de 100kWh versie RWD van de A6 kan dat ook halen.

Ik schreef niet de gemiddelde D segmenter haalt 500km, maar ik schreef dat voor D+ segmenten 400-600km steeds meer haalbaar is. :)
Nou ja, je schreef "400-600 snelweg kilometers op één lading begint gemeengoed te worden in de segmenten D+." Eén auto van 130k vind ik geen gemeengoed. ;) Verder niet om te zeuren ofzo hoor. Maar zoveel auto's zijn er dus nog niet om het gemeengoed te maken.

• Puppetmaster
Er zijn al veel die die ondergrens van 400km wel halen op de snelweg.
Jouw gekozen 500km ligt misschien getalsmatig precies tussen 400-600km, maar zo had ik die range niet bedoeld.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Richh schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:01:
[...]

Dynamische tarieven kunnen dat uiteindelijk wel oplossen... Maar ja. Kernprobleem is dat al die palen geprivatiseerde units zijn waardoor je er een businessmodel voor moet optuigen. We zouden veel (zeer prijzige!) netverzwaring kunnen voorkomen als we slimmer met auto's laden om gaan, om zo het net te stabiliseren bij overschotten.
Misschien dat je iets kunt doen met een wat extremere overboeking. Stel 50 kW gemiddeld per laadpaal. Als je dan een park van 40 laders hebt dan kun je aangeven dat je langzaam wil laden om andere mensen sneller te laten laden.
Maar dat model functioneert dan ook alleen als je een laadpark vol is. En om dit bij een bijna leeg laadpark te laten kiezen, dan sta je daar misschien zo lang dat het wel weer volloopt en je in feite in de weg staat.
En als je je laadpalen zo kunt regelen. Ik weet niet of dat werkt als je 20 HYC400's hebt staan.

• Gonadan

Gonadan

Richh schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Ik begrijp wat je zegt :) oprecht, het was niet zo bedoeld. Zoals ik in iedere comment ook wel ergens heb benoemd, een EV past niet voor iedereen, dat is ook helemaal prima.

[...]

Ik denk dat veel mensen die dat nu als eis stellen, als ze ooit overstag gaan, bij een tweede auto realiseren dat ze best met wat minder uit de voeten kunnen, als dat serieus knaken scheelt. Dat is voornamelijk mijn punt :)

Ik vind 500-600 ook best een reele eis. Maar goed om te realiseren: die auto's zijn er anno 2026 gewoon. En dan hoef je nog niet eens een Lucid Air of Mercedes EQS a >100k te halen - de Model 3 LR RWD heeft een WLTP van 750km (dus die haalt die 500km in de winter echt wel) en kost 41k. Als je zoiets aan mensen vertelt is het "ja maar het is een Tesla". Oke, nouja kijk dan eens naar de VW ID7 of Mercedes CLA? "ja maar dat is nog steeds een 1000km". De goalposts zullen altijd worden verzet.
Om eerlijk te zijn zou ik ook zoiets kunnen zeggen. Merk en type zou ik waarschijnlijk ook wel iets van vinden. Niet om de doelpalen te verplaatsen, maar omdat de waarde van een auto voor mij in meer zit dan alleen maar de koude specs van de fabrikant.
Maar het is fijn om te zien dat het er steeds meer zijn en steeds betaalbaarder, dat vergroot ook de keuze voor de occasionkoper.
Exact, precies dat is het probleem.
En gegeven dat dat het echte issue is, hoeven we niet meer te 'wachten' op technische verbeteringen en innovaties. Want hetgene wat sommige fabrikanten (voornamelijk fabrikanten die zelf niet zoveel EV's verkopen) voorspiegelen, gaat nog decennia duren. Daar begon de hele discussie immers over :)
Sowieso is wachten op dat soort dingen nogal tricky. Fabrikanten gaan niet ineens een innovatie hebben die ze als enige hebben en waarmee ze voor langere termijn de markt kunnen winnen. Dus verbeteringen worden rustig en zorgvuldig uitgesmeerd over tijd zodat ze steeds weer net een beter model kunnen verkopen en mensen blijven upgraden.
Zelfs als er een technische doorbraak zou komen, dan nog verwacht ik dat die maar langzaam over het autolandschap zal trekken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tommie12
Gonadan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:55:
Om het maar eens over auto's te hebben. Als ik al die vermogens langs zie komen die men graag in de auto heeft, kies je dan ook automatisch voor vierwielaandrijving?
Ik kan me zo voorstellen dat je anders op nat wegdek best wel eens tractieproblemen kunt ondervinden (niet de klassieke stuiterende bandjes, maar wel inhouden o.i.d.).
Of merk je daar onvoldoende in jullie ervaring om per se awd te willen?
Goede vraag. Ik ben professioneel nogal thuis in ABS en ASR (aandrijfslip) systemen.
Zodra je in een auto genoeg koppel hebt om de wielen te laten doordraaien bij de start moet dat ASR ingrijpen.
Ten dele wordt dat opgelost door het koppel al wat te beperken, maar de auto weet niet altijd vooraf of de weg nat en glad is, dan wel ijzig of gewoon droog en heel ruw.
Bij een brandstofauto wordt dat dan geregeld door minder brandstof in te spuiten, maar de reactie daarop is gewoon trager door de inertie van motor en versnellingsbak. Een electromotor regel je bij in milliseconden, en de systemen zijn ook enorm goed om dat heel snel te kunnen regelen.
4wiel aandrijving kan tegenwoordig relatief populair zijn, maar dat was het niet 20 jaar geleden, en toen waren er ook al auto's met te veel vermogen.

Als een 4WD auto maar 2-3000€ meer kost dan een RWD, dan kan het best zijn dat ik daarvoor kies, maar ik zou er geen auto voor laten staan. Mijn huidige auto heeft 'Dual Motor', maar alles daarvoor niet.
En mijn laatste diesel, een V90 met 190pk durfde wel eens doorslippen op de vooras als je bij nat wegdek iets te snel wou zijn. Maar op sneeuw en geen te sterke hellingen heb ik daar nooit problemen mee gehad, dus ik vind het geen absolute must.
Dikwijls is het ook zo dat het in een 'pack' zit met een bepaalde batterij of motorvermogen...

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Let ook op dat Dual Motor geen permanente vierwiel aandrijving hoeft te zijn, of is zoals bij Tesla.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:18

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gonadan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:55:

Afkoppelen en met je mover op zoek naar een parkeerplek, die er vaak gewoon niet is, om vervolgens alsnog in de rij te gaan staan om te laden is gewoon gedoe. In de vakantieperiode zijn alle zaterdagen en zondagen zwart, dus dan verwacht je al van mensen dat ze door de week gaan rijden en liefst niet naar populaire gebieden op vakantie gaan.
Natuurlijk kan je om van alles heen werken, maar veel mensen bagatelliseren dat niet zo even weg. Je laatste alinea laat wat mij betreft wel zien hoe objectief je er in staat. Jammer. :)
Je trekt het nu in het extreme , en schetst een situatie die ik niet herken, en juist DIT is waar de “angst” vandaan komt en wat men gaat napraten in de sociale kring.

De vakanties die ik tot nu toe met aanhanger heb gehad hoefde ik denk ik in 50% niet af te koppelen, in 45% kon ik de caravan heel makkelijk kwijt in 5% moest ik de caravan iets verder weg zetten.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10
revolution-nl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:45:
[...]

Je trekt het nu in extreme , en schets een situatie die ik niet herken, en juist DIT is weer de “angst” vandaan komt en wat men gaat napraten in de sociale kring.

De vakanties die ik tot nu toe met aanhanger heb gehad hoefde ik denk ik in 50% niet af te koppelen, in 45% kon ik de caravan heel makkelijk kwijt in 5% moest ik de caravan iets verder weg zetten.
Heeft iemand alweer die foto's gezien dat er ergens een rij tesla's voor een supercharger staat te wachten richting de wintersport? Denk dat die inmiddels wel 10 jaar oud zijn..... ;) De onderbuik moet wel gevuld blijven uiteraard.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

@stylezzz
6 jaar geleden. In de VS.

• Puppetmaster
[...]

Je trekt het nu in extreme , en schets een situatie die ik niet herken, en juist DIT is weer de “angst” vandaan komt en wat men gaat napraten in de sociale kring.

Idd, een paar vakanties gehad met de vouwwagen, zowel met de model 3 als met de ID.7. Ivm basisschool kids altijd tijdens topdrukte.
Ik ken nu geschikte laadplekken met doorrij laders en vind het ook geen probleem om af te koppelen. Die vouwwagen zet je zo ergens neer. :)

• Gonadan

Gonadan

Tommie12 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Goede vraag. Ik ben professioneel nogal thuis in ABS en ASR (aandrijfslip) systemen.
Zodra je in een auto genoeg koppel hebt om de wielen te laten doordraaien bij de start moet dat ASR ingrijpen.
Ten dele wordt dat opgelost door het koppel al wat te beperken, maar de auto weet niet altijd vooraf of de weg nat en glad is, dan wel ijzig of gewoon droog en heel ruw.
Bij een brandstofauto wordt dat dan geregeld door minder brandstof in te spuiten, maar de reactie daarop is gewoon trager door de inertie van motor en versnellingsbak. Een electromotor regel je bij in milliseconden, en de systemen zijn ook enorm goed om dat heel snel te kunnen regelen.
4wiel aandrijving kan tegenwoordig relatief populair zijn, maar dat was het niet 20 jaar geleden, en toen waren er ook al auto's met te veel vermogen.

Als een 4WD auto maar 2-3000€ meer kost dan een RWD, dan kan het best zijn dat ik daarvoor kies, maar ik zou er geen auto voor laten staan. Mijn huidige auto heeft 'Dual Motor', maar alles daarvoor niet.
En mijn laatste diesel, een V90 met 190pk durfde wel eens doorslippen op de vooras als je bij nat wegdek iets te snel wou zijn. Maar op sneeuw en geen te sterke hellingen heb ik daar nooit problemen mee gehad, dus ik vind het geen absolute must.
Dikwijls is het ook zo dat het in een 'pack' zit met een bepaalde batterij of motorvermogen...
In mijn beleving is 190 pk dan ook nog redelijk beschaafd, maar daar kan op nat wegdek je al vrij gemakkelijk mee doorslippen als je wilt. Dat tactiecontrole bij elektromotoren vele sneller en beter kan reageren is mij ook bekend, maar daarmee heb ik nog niet antwoord op de vraag.

Wanneer ik hier lees dat sommigen graag heel veel pk (zag getallen van 500 tot voorbij 700) hebben en ook liefst altijd in sportstand rijden dan ben ik wel benieuwd of die ook dan allemaal awd hebben genomen.
Daarnaast ben ik benieuwd hoe het bij dat soort vermogens reageert op nat wegdek. Het kan toch bijna niet anders dan dat hij dan in moet houden (ten opzichte van droog) omdat je anders met gillende gypmies op je plek blijft staan. :D

@daemonix dat is mij bekend, maar dan ga ik er wel vanuit dat hij snel de tweede as bijregelt als hij merkt dat hij bij gebruik van één as gripverlies ervaart.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gonadan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:13:
[...]

In mijn beleving is 190 pk dan ook nog redelijk beschaafd, maar daar kan op nat wegdek je al vrij gemakkelijk mee doorslippen als je wilt. Dat tactiecontrole bij elektromotoren vele sneller en beter kan reageren is mij ook bekend, maar daarmee heb ik nog niet antwoord op de vraag.

Wanneer ik hier lees dat sommigen graag heel veel pk (zag getallen van 500 tot voorbij 700) hebben en ook liefst altijd in sportstand rijden dan ben ik wel benieuwd of die ook dan allemaal awd hebben genomen.
Daarnaast ben ik benieuwd hoe het bij dat soort vermogens reageert op nat wegdek. Het kan toch bijna niet anders dan dat hij dan in moet houden (ten opzichte van droog) omdat je anders met gillende gypmies op je plek blijft staan. :D

@daemonix dat is mij bekend, maar dan ga ik er wel vanuit dat hij snel de tweede as bijregelt als hij merkt dat hij bij gebruik van één as gripverlies ervaart.
Met de I3s (184pk RWD) en de Model 3 RWD's die ik reed /rij (2019 325pk en 2024 287pk) ben ik nooit verrast bij uit acceleren. De traction controle doet in beide auto's uitstekend zijn werk, en dat zonder abrubt of irritant in te houden (iets wat je vaak veel meer merkt in voorwiel aangedreven EV's)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

stylezzz schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:53:
[...]

Heeft iemand alweer die foto's gezien dat er ergens een rij tesla's voor een supercharger staat te wachten richting de wintersport? Denk dat die inmiddels wel 10 jaar oud zijn..... ;) De onderbuik moet wel gevuld blijven uiteraard.
Afgelopen dagen staan er rijen benzine en diesel auto's bij de tankstations , heeft iemand daar ook een plaatje van :P

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Gonadan

Gonadan

[...]

Over in extreme trekken gesproken. :D

Ik probeer niemand angst aan te praten, ik probeer gewoon een objectief beeld te vormen van de ervaringen van onder ander jij. Wat ik schets is wat ik zelf vaak genoeg gezien heb en wat ik ook uit tweede hand praktijk ken.
Dat heeft niets met doemverhalen of in extreme trekken te maken, dat zijn net zo goed ervaringen als die van jou.
Met alles maar bagatelliseren en net doen alsof er niets negatiefs bestaat ga je mensen ook niet over de streep trekken, daar prikt men heel makkelijk doorheen en dergelijk mooier maken dan het is brengt juist onzekerheid (of angst zo je wilt) bij mensen. :)
Kijk, dat is nu de informatie waar ik om vroeg. Dat geeft mij een beeld van jouw ervaring. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• stylezzz
Sport_Life schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:18:
[...]

Afgelopen dagen staan er rijen benzine en diesel auto's bij de tankstations , heeft iemand daar ook een plaatje van :P
Ik moet toevallig zo naar de zuiderburen... zal eens kijken hoe lang de file is. ;)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Ik hoorde op het werk al de eerste klachten van collega's met een mobiliteitsvergoeding dat het allemaal niet meer uit kan.

Vandaag weer 130km gemaakt bij een verbruik van 11kWh/100km en een accu die gevult was voor 13ct /kWh.
Heeft mij toch 1,85 gekost :D _/-\o_

Prima dekkend dat mobiliteitsbudget :)

• stylezzz
Nee dat is hem niet, het was zeker voor 2020. En dat ging dan om duitse/oostenrijkse superchargers waar een rij tesla's voor stonden. Evengoed bedankt ;)

• Gonadan

Gonadan

revolution-nl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:17:
[...]

Met de I3s (184pk RWD) en de Model 3 RWD's die ik reed /rij (2019 325pk en 2024 287pk) ben ik nooit verrast bij uit acceleren. De traction controle doet in beide auto's uitstekend zijn werk, en dat zonder abrubt of irritant in te houden (iets wat je vaak veel meer merkt in voorwiel aangedreven EV's)
Kan me wel voorstellen dat dan RWD al genoeg verschil maakt inderdaad. FWD lijkt me toch lastiger met vermogens die ver boven de 200/300 gaan komen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

revolution-nl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:21:
[...]

Ik hoorde op het werk al de eerste klachten van collega's met een mobiliteitsvergoeding dat het allemaal niet meer uit kan.

Vandaag weer 130km gemaakt bij een verbruik van 11kWh/100km en een accu die gevult was voor 13ct /kWh.

Ik pak als het kan (2 vd 3 kantoordagen) de leaseauto van mijn vrouw (ID3). Gratis laden met pv panelen, daar krijgen we 36ct per kWh voor (ons energie contract) . En ik ontvang 23ct per km netto van mijn werkgever. Iedere kantoordag levert mij 33 euro op.

Al betalen we natuurlijk wel bijtelling.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 09-03-2026 17:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• assje
revolution-nl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:21:

De conclusie kan best kloppen maar dat kan je aan de hand hiervan natuurlijk niet stellen ;-) Of de mobiliteitsvergoeding uit kan hangt af van de TCO per kilometer, afhankelijk van de omstandigheden/afweging kan dat de gemiddelde of marginale kilometer zijn.

• assje
Sport_Life schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:17:
Gratis laden met pv panelen, daar krijgen we 36ct per kWh voor (ons energie contract) . En ik ontvang 23ct per km netto van mijn werkgever. Iedere kantoordag levert mij 33 euro op.
Edit; niet goed gelezen. Voor jou straks ook nog mogelijkheid om ERE vergoeding er bij te plussen.

Mijn schoonvader rijdt laadt 11.000kWh/jaar, betaalt €0,25/kWh en krijgt €0,30/kWh vergoed. Straks komt daar dan ook nog ca. €0,10/kWh aan vergoeding via ERE bovenop. Dat levert €0,15/kWh op die geladen wordt, het is nog steeds geen uurloon maar kloppen doet het natuurlijk niet.

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 09-03-2026 17:53 ]

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
True schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:31:
[...]

Ondanks de doelpaal op 130km/u te zetten, heeft hij onbedoeld toch gelijk: EV-Database rekent op snelwegen met 110km/u

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:30
stylezzz schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:22:
[...]

Nee dat is hem niet, het was zeker voor 2020. En dat ging dan om duitse/oostenrijkse superchargers waar een rij tesla's voor stonden. Evengoed bedankt ;)
Afgelopen krokusvakantie op de zaterdagen wel degelijk meerdere volle laadparken gezien incl 1 supercharger, Er zijn tegenwoordig wel meer alternatieven bij gekomen maar je kunt niet zeggen dat er nooit laadfiles zijn op de piekmomenten.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

assje schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:51:
[...]

Edit; niet goed gelezen. Voor jou straks ook nog mogelijkheid om ERE vergoeding er bij te plussen.

Mijn schoonvader rijdt laadt 11.000kWh/jaar, betaalt €0,25/kWh en krijgt €0,30/kWh vergoed. Straks komt daar dan ook nog ca. €0,10/kWh aan vergoeding via ERE bovenop. Dat levert €0,15/kWh op die geladen wordt, het is nog steeds geen uurloon maar kloppen doet het natuurlijk niet.
Ere vergoeding zou je dan in mindering moeten brengen op de vergoeding van de werkgever, dan klopt het weer ;).
Mijn laadpalen hebben geen MID meter en ik heb (nog) geen zin om ze te vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 09-03-2026 20:08 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23
Sport_Life schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:17:
[...]

Ik pak als het kan (2 vd 3 kantoordagen) de leaseauto van mijn vrouw (ID3). Gratis laden met pv panelen, daar krijgen we 36ct per kWh voor (ons energie contract) . En ik ontvang 23ct per km netto van mijn werkgever. Iedere kantoordag levert mij 33 euro op.

Al betalen we natuurlijk wel bijtelling.
Ik als hardwerkende man zonder lease auto’s betalen wel gewoon voor elke km.
Word tijd dat ze lease auto’s zonder tankpas gaan uitgeven.
Weet zeker dat er veel minder hard word gereden en minder vaak de auto word gepakt.

Ik fiets elke dag overigens enkele reis 10km en soms nog tussen de vestigingen dan kom ik soms wel op 50km, ja krijg daar wel km vergoeding voor, maar mijn fiets slijt ook en ikmoet meer eten :o

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

SpikeHome schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:15:
[...]

Ik fiets elke dag overigens enkele reis 10km en soms nog tussen de vestigingen dan kom ik soms wel op 50km, ja krijg daar wel km vergoeding voor, maar mijn fiets slijt ook en ikmoet meer eten :o
Bij mijn vorige werkgever ging ik ook op de fiets (10km), dat is natuurlijk op alle fronten veel beter.

• Puppetmaster
JTHZZ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:21:
[...]

Afgelopen krokusvakantie op de zaterdagen wel degelijk meerdere volle laadparken gezien incl 1 supercharger, Er zijn tegenwoordig wel meer alternatieven bij gekomen maar je kunt niet zeggen dat er nooit laadfiles zijn op de piekmomenten.
Ik reed ook die dagen en geen centje pijn.
In de auto navigatie heb ik een beetje bijgehouden wat de bezetting was, bijna alle laadstations stonden op groen, een enkeling op rood.
En bij die rode ook op geringe afstanden weer groene.

Kan aan de verschillen routes gelegen hebben, maar de oplettende rijder hoeft niet in een laad file te staan. ;)

• JTHZZ
Puppetmaster schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:41:
[...]

Ik reed ook die dagen en geen centje pijn.
In de auto navigatie heb ik een beetje bijgehouden wat de bezetting was, bijna alle laadstations stonden op groen, een enkeling op rood.
En bij die rode ook op geringe afstanden weer groene.

Kan aan de verschillen routes gelegen hebben, maar de oplettende rijder hoeft niet in een laad file te staan. ;)
Ik had mijn ervaring al eerder gedeeld. Tesla Hilpoltstein stond gewoon vol om 8:00 op zaterdag. Ik was erheen gereden omdat de naastliggende Allego een vrije plek aangaf, maar had ik al moeten wantrouwen want dat bleek dus een fout bij Allego en er was een laadfile. Toen doorgereden en er was wel een alternatief wat ik kon bereiken.
Bij Ionity Oberhonnefeld werd de laatste plek voor mijn neus weggekaapt op zaterdagmiddag. Daar liggen genoeg alternatieven naast maar vooral als je aan 1 aanbieder vast zit, loop je dus tegen beperkingen aan.
Ook bij de 4-6 paals Ionities bij een Rasthof staan op dat soort dagen wel degelijk laadfiles.
Irritanter is dat bij veel laadparken bij drukte het vermogen wordt geknepen, omdat de kabel erheen niet dik genoeg is.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:05
Dat is wel een voordeel(tje) van laadpalen, je kan op een app zien of ze vrij zijn of niet. Bij benzinepompen heb je die feature niet terwijl het net zo goed soms aanschuiven kan zijn bij bepaalde tankstations. Zie maar aan de Belgische grens 🙂

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• assje
"Laadfile" is dan ook een beetje een definitiekwestie. Op een locatie met bijvoorbeeld 5 laders is er gemiddeld iedere 5-10 minuten een auto klaar. Als er dan eens 1 of 2 auto's voor je staan te wachten dan sta je 5-20 minuten te wachten. Dat is vervelend maar dat noem ik nog geen laadfile.

Wij zijn ook zonder grote problemen op zwarte zaterdag naar Oostenrijk gereden op voornamelijk Ionity laders. Op de terugweg reden we overdag en hebben we wat meer genavigeerd op laders een stukje van de hoofdwegen. Hadden een lader met een leuk lokaal bakkerijtje met goede koffie/broodjes voor weinig; veel leuker voor de kinderen ook.

Als je een beetje handig bent kan je de meeste problemen aardig vermijden denk ik. Rijd je uitsluitend op de laders die de auto voorstelt of specifieke aanbieders dan wordt de kans op problemen natuurlijk groter.

• JTHZZ
assje schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:51:
Als je een beetje handig bent kan je de meeste problemen aardig vermijden denk ik. Rijd je uitsluitend op de laders die de auto voorstelt of specifieke aanbieders dan wordt de kans op problemen natuurlijk groter.
Ik ben het wel met je eens maar dat laatste is eigenlijk waar je geen zin in hebt. In 20 jaar wintersport met benzineauto nog nooit in een tankfile gestaan om te tanken en nooit hoeven te plannen. Nu moet dat wel. ‘Even’ 10-20 minuten wachten, verdubbelt de duur van mijn laadstop. Niet onoverkomelijk maar ook niet per se prettig dus vereist het die extra planning. Ik accepteer het, maar vind het niet echt ‘vooruitgang’

• stylezzz
[...]

Helaas geen foto, maar het was flink aanschuiven bij de pomp.(voor de bekenden, van raak / poppel) ik denk zeker een kwartier/half uur wachten voor je aan de beurt bent.

• assje
JTHZZ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:55:
Ik ben het wel met je eens maar dat laatste is eigenlijk waar je geen zin in hebt. In 20 jaar wintersport met benzineauto nog nooit in de file gestaan om te tanken en nooit hoeven te plannen. Nu moet dat wel. ‘Even’ 10-20 minuten wachten, verdubbelt de duur van mijn laadstop. Niet onoverkomelijk maar ook niet per se prettig dus vereist het die extra planning. Ik accepteer het, maar vind het niet echt ‘vooruitgang’
Nee, dat is het niet en dat hoeft ook helemaal niet. Niet alles hoeft hetzelfde te blijven. Het is dan alleen wel zaak dat ook op zulke lange ritten brandstof significant duurder is dan elektrisch rijden.

De gemiddelde persoon wordt een stuk bereidwilliger als er wat mee te verdienen/besparen is. Kijk maar eens haar het aantal personen dat een half uur in de auto gaat zitten om over de grens goedkoper te tanken...

• Puppetmaster
JTHZZ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:47:
[...]

Tesla Hilpoltstein stond gewoon vol om 8:00 op zaterdag.
25 km ervoor aan de A9 heb je Feucht, een locatie met 20 stalls, 25 km erna Greding, ook 20 stalls.
Lijkt me onwaarschijnlijk dat ze alle 56 volstonden op dat moment, dus ook daar hoeft de oplettende rijder niet in de file te staan. :)
Bij Ionity Oberhonnefeld werd de laatste plek voor mijn neus weggekaapt op zaterdagmiddag.
Dat is een 12-stalls ionity locatie, ernaast ligt een 40-stalls Tesla locatie. Gelukkig heb ik een 400V auto voor meer laadflexibiliteit. Ionity is populair vanwege de lagere tarieven, maar heeft vaak kleinere locaties. Dat is een risico.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

assje schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:51:
"Laadfile" is dan ook een beetje een definitiekwestie. Op een locatie met bijvoorbeeld 5 laders is er gemiddeld iedere 5-10 minuten een auto klaar. Als er dan eens 1 of 2 auto's voor je staan te wachten dan sta je 5-20 minuten te wachten. Dat is vervelend maar dat noem ik nog geen laadfile.

Wij zijn ook zonder grote problemen op zwarte zaterdag naar Oostenrijk gereden op voornamelijk Ionity laders. Op de terugweg reden we overdag en hebben we wat meer genavigeerd op laders een stukje van de hoofdwegen. Hadden een lader met een leuk lokaal bakkerijtje met goede koffie/broodjes voor weinig; veel leuker voor de kinderen ook.

Als fervent EV'er vind ik dit dus echt niet acceptabel. Ik kies voor een auto met een groot accupakket én sneller snelladen en dan kan ik gaan staan wachten op iemand anders zijn laadsessie, bah.

• JTHZZ
Puppetmaster schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:11:
[...]

25 km ervoor aan de A9 heb je Feucht, een locatie met 20 stalls, 25 km erna Greding, ook 20 stalls.
Lijkt me onwaarschijnlijk dat ze alle 56 volstonden op dat moment, dus ook daar hoeft de oplettende rijder niet in de file te staan. :)

[...]

Dat is een 12-stalls ionity locatie, ernaast ligt een 40-stalls Tesla locatie. Gelukkig heb ik een 400V auto voor meer laadflexibiliteit. Ionity is populair vanwege de lagere tarieven, maar heeft vaak kleinere locaties. Dat is een risico.
Mijn punt was niet dat er geen alternatieven zijn, maar het is ook zeker niet zo dat er geen laadfiles meer zijn. En als je met 5% aankomt en de laatste voor je neus weggekaapt ziet worden, rij je niet zomaar door.
Er komen bovendien steeds meer 800V auto’s bij en dan valt Tesla af. Daarnaast moet je dan telkens van de snelweg af.
Als je daarnaast geen leasert bent of niet in het buitenland mag laden van de baas, kom je denk ik al snel bij een specifieke aanbieder bijv Ionity uit en dan wordt het aantal alternatieven alweer minder. Allemaal te doen en opletten maar die mensen die in een laadfile staan zou ik niet meteen willen wegzetten als niet oplettende rijders..

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 09-03-2026 21:45 ]

• assje
True schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:11:
Als fervent EV'er vind ik dit dus echt niet acceptabel. Ik kies voor een auto met een groot accupakket én sneller snelladen en dan kan ik gaan staan wachten op iemand anders zijn laadsessie, bah.
En dat komt dan 1x voor als je besluit een lange rit te gaan maken op zwarte zaterdag wat letterlijk de drukste dag van het jaar is.

• Puppetmaster
Idd, op zwarte zaterdagen zijn er ook tankfiles.

• Puppetmaster
JTHZZ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:43:
[...]

Mijn punt was niet dat er geen alternatieven zijn, maar het is ook zeker niet zo dat er geen laadfiles meer zijn.
Dat heb ik ook nooit beweerd, sterker nog; ik gaf zelf aan een enkele laadfile op de navi gezien te hebben. Jij zag er ook twee. :)
En als je met 5% aankomt en de laatste voor je neus weggekaapt ziet worden, rij je niet zomaar door.
Er komen bovendien steeds meer 800V auto’s bij en dan valt Tesla af. Daarnaast moet je dan telkens van de snelweg af.
Als je daarnaast geen leasert bent of niet in het buitenland mag laden van de baas, kom je denk ik al snel bij een specifieke aanbieder bijv Ionity uit en dan wordt het aantal alternatieven alweer minder. Allemaal te doen en opletten maar die mensen die in een laadfile staan zou ik niet meteen willen wegzetten als niet oplettende rijders..
Je kan best laden bij tesla met een 800V wagen (behalve een CLA), het gaat alleen minder snel. Het PPE platform haalt er nog zo’n 140kW, wat imo een stuk fijner is dan een laadfile van 10-20 minuten. Maar dat zijn keuzes die je maakt.

Ik rij privé EV, geen laadpas van de baas noch vergoedingen ervoor.
Als ik met 10% een laadplein nader en ik zie dat 5% verderop de volgende vol staat, dan laad ik hier bij 10%.
Dat bedoel ik met een beetje oplettend rijden. :)

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:41
JTHZZ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:47:
[...]

Bij Ionity Oberhonnefeld werd de laatste plek voor mijn neus weggekaapt op zaterdagmiddag. Daar liggen genoeg alternatieven naast maar vooral als je aan 1 aanbieder vast zit, loop je dus tegen beperkingen aan.
Ook bij de 4-6 paals Ionities bij een Rasthof staan op dat soort dagen wel degelijk laadfiles.
Irritanter is dat bij veel laadparken bij drukte het vermogen wordt geknepen, omdat de kabel erheen niet dik genoeg is.
Niemand zit aan één aanbieder vast. Sommige mensen hebben een voordelig tarief bij Ionity en zijjn bereid aan te schuiven om enkele euro te besparen, omdat ze hun reis nog wat langer willen laten duren
Anderen beseffen dat die 100 € meer betalen op zo'n trip om die files te vermijden op jaar basis 0.005 €/km kosten, gebruiken hun verstand, en gaan ergens anders laden.
En kom nu niet af dat niet iedereen die 100€ kan betalen. Niemand verplicht iemand om zijn/haar verlof te starten in een zwart week-end (wanneer alles duurder is), dat is een keuze. En zelfs dan kan je die files nog vermijden (ik vertrek op terugweg om 05h30, dan ben je de laadfiles ook voor).

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:23
@sdgs, deels wel mee eens. Maar als 2500km rijd met een verbruik van 20kWh/100km en €0,50 verschil per kWh heb je het over €250,- als je daardoor 2u langer bezig bent 'verdien/spaar' je toch €125,- per uur, dat is een net uurtarief.

Dus vind het ook afhankelijk van bovenstaande variabelen. Ik heb afgelopen zomer met Ionity geladen heen en terug naar Oostenrijk en geen enkele keer hoeven wachten iirc ymmv.

[ Voor 27% gewijzigd door Card Nox op 10-03-2026 07:33 ]

• SpikeHome
Puppetmaster schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:27:
Je kan best laden bij tesla met een 800V wagen (behalve een CLA), het gaat alleen minder snel. Het PPE platform haalt er nog zo’n 140kW, wat imo een stuk fijner is dan een laadfile van 10-20 minuten. Maar dat zijn keuzes die je maakt.
Ter info met een cla kan je tegenwoordig ook bij 400v laden als je de optie kiest met de 400v omvormer helaas dan maar met max 100kwh

• Tommie12
Gonadan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:13:
[...]

Maar dat is het hem juist. Doordat het ASR zo snel reageert heb je nooit dat doorslippen en sta je nooit ergens met rokende banden. Je bent gewoon snel weg.
Ik vind 200-250pk ook genoeg in een auto van pakweg 2ton, maar ja, het is wel leuk om eens ergens snel weg te sprinten... maar ook niet meer dan dat. Ik ga nooit een 'performance' model of zo kiezen.
Geen enkele ruime EV is underpowered, ik kies vooral op batterijgrootte, WLTP en laadsnelheid. En dan val je soms buiten de basismodellen. (en als je leasebudget ruim genoeg is, en de impact op je privé kosten laag, waarom niet hé)

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Puppetmaster schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:15:
Idd, op zwarte zaterdagen zijn er ook tankfiles.
We gingen vroeger allemaal vrijwillig in de file staan bij het laatste tankstation in Luxemburg omdat het zo goedkoop was.

• Tommie12
Maasluip schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:49:
[...]

We gingen vroeger allemaal vrijwillig in de file staan bij het laatste tankstation in Luxemburg omdat het zo goedkoop was.
Jep, en dat duurde soms langer dan een half uur.

• Puppetmaster
SpikeHome schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:00:
[...]

Ter info met een cla kan je tegenwoordig ook bij 400v laden als je de optie kiest met de 400v omvormer helaas dan maar met max 100kwh
Goed dat ze dat gecorrigeerd hebben bij MB, ik vond het al een slechte keuze om uit te sluiten. :)

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:50
Sonicfreak schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:13:
[...]

Mijn leaseauto Kia EV6 heeft ook 170 pk en gaat in 8,5 seconden naar de honderd.
Dat is inderdaad snel zat. Bij het stoplicht ben ik vaak als eerste weg en met inhalen op de snelweg is het ook prima te doen.
Natuurlijk is nog meer pk leuk, ben je nog sneller weg bij het stoplicht en ben je sneller voorbij een andere auto op de snelweg. Is het echt nodig? Ik denk van niet.
Naar mijn mening is 200 pk de sweet spot en dat zie je ook terug in hoeveel EV's rond de 200 pk zitten.
170pk is toch veel te weinig voor zo’n auto om vlot doornhet verkeer te gaan ,??? je hebt minimaal 300 nodig en liefst het dubbele. Heb zelf 286 pk en vind het genoeg om lichtvoetig aan te voelen, maar het houdt niet over vind ik. Mijn volgende EV zou ik echt wel een tandje meer willen .

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

karel_G_1981 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:07:
[...]

170pk is toch veel te weinig voor zo’n auto om vlot doornhet verkeer te gaan ,??? je hebt minimaal 300 nodig en liefst het dubbele. Heb zelf 286 pk en vind het genoeg om lichtvoetig aan te voelen, maar het houdt niet over vind ik. Mijn volgende EV zou ik echt wel een tandje meer willen .
Persoonlijk ben ik het met je eens, vermogen kan je nooit genoeg hebben :P. Maar er zijn natuurlijk hele volksstammen die het nu ook doen met een 130pk 3-cilinder torretje in een auto van 1500kg en dat meer dan prima vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 10-03-2026 11:11 ]

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:56
[...]

De Kia EV6 standard range weegt 1875 kilo en dan is 170 pk voldoende. Als jouw auto meer weegt dan 2000 kilo dan kan 286 pk nodig zijn. Het heeft dus ook te maken met wat de auto weegt en het aantal pk.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:50

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Zit je nou te trollen of lever je jaarlijks je rijbewijs in? Geef mij een Aygo en ik kom nog steeds vlotter door het verkeer dan 90% van de verkeersdeelnemers.
Ik rij nu in een ID4 met 'maar' 170pk en 0-100 in 9 sec, officieel (ik heb 'm al sneller geklokt). Mijn vorige EV zat op ~7sec, en mijn laatste ICE ook. Ik was even bang dat ik het te sloom zou vinden, maar je bent nog steeds in >95% van de gevallen als eerste weg bij het stoplicht of tijdens inhaalacties

[ Voor 21% gewijzigd door -tom-562 op 10-03-2026 11:35 ]

Vaak bu'j te bang!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:39
Je verwart de openbare weg met een race-circuit. :)
IK VIND DAT je hebt minimaal 300 nodig en liefst het dubbele.
Daarnaast is wat jij vindt geen feit dus ik heb bovenstaande even verbeterd voor je.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

-tom-562 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:31:
[...]

Zit je nou te trollen of lever je jaarlijks je rijbewijs in? Geef mij een Aygo en ik kom nog steeds vlotter door het verkeer dan 90% van de verkeersdeelnemers.
Ik rij nu in een ID4 met 'maar' 170pk en 0-100 in 9 sec, officieel (ik heb 'm al sneller geklokt). Mijn vorige EV zat op ~7sec, en mijn laatste ICE ook. Ik was even bang dat ik het te sloom zou vinden, maar je bent nog steeds in >95% van de gevallen als eerste weg bij het stoplicht of tijdens inhaalacties
Vermogen = comfort, het is gewoon lekker als je op de snelweg makkelijk een gat dicht kan rijden of op een provinciale weg even snel, op eenvoudige wijze kan inhalen. Op snelheid is >250pk gewoon lekker.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

revolution-nl schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:55:
[...]

Vermogen = comfort, het is gewoon lekker als je op de snelweg makkelijk een gat dicht kan rijden of op een provinciale weg even snel, op eenvoudige wijze kan inhalen. Op snelheid is >250pk gewoon lekker.
Ja, maar het is onzin dat je minimaal 300 (of 600 8)7) pk nodig hebt. Met een EV met redelijk vermogen (>150pk) kan dat echt prima :P

Vaak bu'j te bang!

• Tommie12
[...]

Haha, het mag altijd meer zijn hé.

Mijn eerste auto woog 1500kg en had 54 diesel Pk's.
Daar heb ik ook met plezier mee gereden...

De volgende had er 75 en ik dacht dat ik met een raket onderweg was omdat die auto wat lichter was.

• Tommie12
Zjanzjak schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:37:
[...]

Je verwart de openbare weg met een race-circuit. :)

[...]

Daarnaast is wat jij vindt geen feit dus ik heb bovenstaande even verbeterd voor je.
IK VIND dat een auto zo snel moet zijn als die er uit ziet.
:o

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Card Nox schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:31:
@sdgs, deels wel mee eens. Maar als 2500km rijd met een verbruik van 20kWh/100km en €0,50 verschil per kWh heb je het over €250,- als je daardoor 2u langer bezig bent 'verdien/spaar' je toch €125,- per uur, dat is een net uurtarief.

Dus vind het ook afhankelijk van bovenstaande variabelen. Ik heb afgelopen zomer met Ionity geladen heen en terug naar Oostenrijk en geen enkele keer hoeven wachten iirc ymmv.
Ben al 47 weken in het jaar bezig met mijn uurtarief (al dan niet kostprijs), laat mij in die 5 luttele weken gewoon lekker genieten zonder overal in Euro's te moeten denken en die 5 weken wil ik graag besteden zoals ik dat wil; dus minder nadenken, meer relaxen en vooral niet achter andere auto's stil staan en wachten totdat ik mijn auto kan laden voor x-tarief.
8)

• Gonadan

Gonadan

Tommie12 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:13:
[...]

Maar dat is het hem juist. Doordat het ASR zo snel reageert heb je nooit dat doorslippen en sta je nooit ergens met rokende banden. Je bent gewoon snel weg.
Ik vind 200-250pk ook genoeg in een auto van pakweg 2ton, maar ja, het is wel leuk om eens ergens snel weg te sprinten... maar ook niet meer dan dat. Ik ga nooit een 'performance' model of zo kiezen.
Geen enkele ruime EV is underpowered, ik kies vooral op batterijgrootte, WLTP en laadsnelheid. En dan val je soms buiten de basismodellen. (en als je leasebudget ruim genoeg is, en de impact op je privé kosten laag, waarom niet hé)
Dat is het hele punt juist, ASR kan niets veranderen aan de natuurkunde. Wanneer er een wegdek is met minder grip (nat, ijzel, whatever) dan is er simpelweg een maximum aan acceleratie wat je voor elkaar kunt krijgen.
Dat je op een EV veel dichter en constanter op de grens van gripverlies kunt zitten (en bij luxere met vier motoren waarschijnlijk per wiel sturen) maakt dat je geen doorslip meer ervaart (hij is er wel, anders kan hij niet weten waar de grens is). Maar dat kan er niet voor zorgen dat je ineens veel meer grip op het gladde wegdek hebt.

Op z'n janboerenfluitjes: je kunt zo'n 700 pk onmogelijk volledig kwijt op de gladde weg. Dus ik zou verwachten dat je dan ook merkt dat de acceleratie minder is dan op wegdek waar je veel meer grip heb.
Die praktijkervaring ben ik dus wel benieuwd naar van de mensen die performance EV rijden. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tommie12
Gonadan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:28:
[...]

Dat is het hele punt juist, ASR kan niets veranderen aan de natuurkunde. Wanneer er een wegdek is met minder grip (nat, ijzel, whatever) dan is er simpelweg een maximum aan acceleratie wat je voor elkaar kunt krijgen.
Dat je op een EV veel dichter en constanter op de grens van gripverlies kunt zitten (en bij luxere met vier motoren waarschijnlijk per wiel sturen) maakt dat je geen doorslip meer ervaart (hij is er wel, anders kan hij niet weten waar de grens is). Maar dat kan er niet voor zorgen dat je ineens veel meer grip op het gladde wegdek hebt.

Op z'n janboerenfluitjes: je kunt zo'n 700 pk onmogelijk volledig kwijt op de gladde weg. Dus ik zou verwachten dat je dan ook merkt dat de acceleratie minder is dan op wegdek waar je veel meer grip heb.
Die praktijkervaring ben ik dus wel benieuwd naar van de mensen die performance EV rijden. :)
Ik heb de Dual motor, en op nat wegdek merk ik eigenlijk niks.
Op sneeuw wel, maar ik heb niet de gewoonte om langer dan een halve seconde echt vol stroom te geven.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

revolution-nl schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:55:
[...]

Mag ik je quoten in: Topicreeks: Het Grote Wegmisbruikers Topic!?
;(

Het is wel jammer dat BEVs vermogen en koppel bij sommigen bepaald gedrag uitlokt. Ik ervaar juist meer rust in mijn rijgedrag.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:30
sdgs schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 06:19:
[...]

Niemand zit aan één aanbieder vast. Sommige mensen hebben een voordelig tarief bij Ionity en zijjn bereid aan te schuiven om enkele euro te besparen, omdat ze hun reis nog wat langer willen laten duren
Anderen beseffen dat die 100 € meer betalen op zo'n trip om die files te vermijden op jaar basis 0.005 €/km kosten, gebruiken hun verstand, en gaan ergens anders laden.
En kom nu niet af dat niet iedereen die 100€ kan betalen. Niemand verplicht iemand om zijn/haar verlof te starten in een zwart week-end (wanneer alles duurder is), dat is een keuze. En zelfs dan kan je die files nog vermijden (ik vertrek op terugweg om 05h30, dan ben je de laadfiles ook voor).
offtopic:
In mijn branche (bouw gerelateerd) en daaraan gerelateerde branches, zijn er ruim voorbeelden van bedrijven die allemaal tegelijkertijd dicht gaan (bouwvak), en je dus wel degelijk verplicht die weken vakantie hebt. Dan hoef je natuurlijk niet weg, maar de vrijheid om 2 weken eerder te gaan is er voor een heel aantal simpelweg niet.

En dat beperkt zich echt niet tot alleen "bouwvakkers". Véél is die weken dicht. Wij doen iets in de aluminium, poedercoaters, extruders, alles eromheen is gewoon een paar weken dicht.
Dat met creatief rijden files wellicht te vermijden zijn, of met een paar euro duurdere laadpaal pakken zijn we verder wel eens overigens.

• Puppetmaster
offtopic:
Je kan bijvoorbeeld ook op zondag vertrekken ipv die zwarte zaterdag

• Gonadan

Gonadan

Tommie12 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:29:
[...]

Ik heb de Dual motor, en op nat wegdek merk ik eigenlijk niks.
Op sneeuw wel, maar ik heb niet de gewoonte om langer dan een halve seconde echt vol stroom te geven.
Dan is het ook wel een veilige aanname te doen dat je op zo'n moment ook AWD hebt lijkt me. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:04:
offtopic:
Je kan bijvoorbeeld ook op zondag vertrekken ipv die zwarte zaterdag
In de zomer is elke zaterdag en zondag zwart, zelfs door de week begint het aardig te bruinen op de populaire routes. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
Toch scheelt een dag schuiven wel.
Ik kon afgelopen jaar op vrijdag beginnen aan de route du soleil ipv zaterdag en dat heeft naar mijn idee wel geholpen. De zaterdag ook weer vroeg verder, tijdverlies komt toch wel, maar daarmee wel wat “voor de files uitgereden” en een bescheiden zwarte zaterdag meegemaakt. :)

Puppetmaster schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:17:
Toch scheelt een dag schuiven wel.
Ik kon afgelopen jaar op vrijdag beginnen aan de route du soleil ipv zaterdag en dat heeft naar mijn idee wel geholpen. De zaterdag ook weer vroeg verder, tijdverlies komt toch wel, maar daarmee wel wat “voor de files uitgereden” en een bescheiden zwarte zaterdag meegemaakt. :)
Zeker, al heb ik het idee dat BEV rijders al wat meer schuiven.

https://www.anwb.nl/verke...kalenders-zwarte-zaterdag

• JTHZZ
sdgs schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 06:19:
[...] Niemand verplicht iemand om zijn/haar verlof te starten in een zwart week-end (wanneer alles duurder is), dat is een keuze. En zelfs dan kan je die files nog vermijden (ik vertrek op terugweg om 05h30, dan ben je de laadfiles ook voor).
Het ging over wintersport en dan heb je met schoolgaande kinderen geen keus en maar 1 week en accommodaties zijn van zaterdag tot zaterdag. Mijn eerder beschreven ervaring was vertrek vanuit de Alpen om 4:45 voor de terugweg. Het was toen gewoon druk op de weg en volop file. En dus ook overbevolkte laadparken. Met wat planning mogelijk te omzeilen maar ik had niet op drukte gerekend.

[ Voor 27% gewijzigd door JTHZZ op 10-03-2026 14:33 ]

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:23
True schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:26:
[...]Ben al 47 weken in het jaar bezig met mijn uurtarief (al dan niet kostprijs), laat mij in die 5 luttele weken gewoon lekker genieten zonder overal in Euro's te moeten denken en die 5 weken wil ik graag besteden zoals ik dat wil; dus minder nadenken, meer relaxen en vooral niet achter andere auto's stil staan wachten totdat ik mijn auto kan laden voor x-tarief.
8)
Het hoeft ook niet, iedereen mag doen wat hij zelf wil (gelukkig).

Ik wilde alleen aangegeven dat het niet altijd over 'maar' 100 euro gaat, maar het al snel over beduidend grotere bedragen kan gaan. Dan is het voor iedereen zelf om te beslissen of de besparing de tijd/ergernis waard is of niet.

Mbt het hele vermogen debat. Wij rijden (ook) in een KIA EV6 LE met 170pk (oid) en het is voor ons meer dan voldoende, zelfs onze Renaul Zoe met ~90PK is al afdoende. Ik heb echt maar heel zelden dat ik het complete vermogen aanspreek, ik denk dat ik met de helft nog redelijk uit de voeten kom.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:50
-tom-562 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:59:
[...]

Ja, maar het is onzin dat je minimaal 300 (of 600 8)7) pk nodig hebt. Met een EV met redelijk vermogen (>150pk) kan dat echt prima :P
Hoe meer hoe beter , maar wel in balans met range en kosten , helemaal eens. Maar “genoeg” is subjectief en er is een ondergrens waar je doorheen kunt zakken. Passieve veiligheid die je met 600 pk hebt is meer dan met 300 doordat je auto lichtvoetiger is en bv sneller kan passeren als het nodig is. Met 170 pk en 1900 kilo is het een slak, daar heb ik geen zin in.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

karel_G_1981 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:54:
[...]

Hoe meer hoe beter , maar wel in balans met range en kosten , helemaal eens. Maar “genoeg” is subjectief en er is een ondergrens waar je doorheen kunt zakken. Passieve veiligheid die je met 600 pk hebt is meer dan met 300 doordat je auto lichtvoetiger is en bv sneller kan passeren als het nodig is. Met 170 pk en 1900 kilo is het een slak, daar heb ik geen zin in.
Je hoeft mij niet te vertellen dat meer PK's leuker is (ik rij ook motor). Maar zeggen dat je meer PK's omdat het veiliger is, is rechtlullen wat krom is. Of je hebt een serieus gebrek aan verkeersanticipatie

Vaak bu'j te bang!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:45
Ik heb een iPace met 320pk en die is gewoon stukken trager dan mijn model 3 standard. Terwijl daar een Pk of 50 verschil in zit.
Dus PK zegt niets over snel wegrijden.
Daarvoor reed ik altijd in autos met 120-150pk (diesel) en had nooit het idee dat ik traag was.

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:41
Mar.tin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:51:
[...]
offtopic:
In mijn branche (bouw gerelateerd) en daaraan gerelateerde branches, zijn er ruim voorbeelden van bedrijven die allemaal tegelijkertijd dicht gaan (bouwvak), en je dus wel degelijk verplicht die weken vakantie hebt. Dan hoef je natuurlijk niet weg, maar de vrijheid om 2 weken eerder te gaan is er voor een heel aantal simpelweg niet.

En dat beperkt zich echt niet tot alleen "bouwvakkers". Véél is die weken dicht. Wij doen iets in de aluminium, poedercoaters, extruders, alles eromheen is gewoon een paar weken dicht.
Dat met creatief rijden files wellicht te vermijden zijn, of met een paar euro duurdere laadpaal pakken zijn we verder wel eens overigens.
Ik ben twee jaar geleden op een gitzwarte dag teruggekeerd uit Zuid-Frankrijk. Geen file gezien.
Maar ik ben dan ook om 05h30 's morgens vertrokken, en was Lyon voorbij voordat de meeste andere mensen hun koffie hadden gedronken.
Het is dus wel degelijk een keuze

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:35
kx22 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:39:
Ik heb een iPace met 320pk en die is gewoon stukken trager dan mijn model 3 standard. Terwijl daar een Pk of 50 verschil in zit.
Daarvoor reed ik altijd in autos met 120-150pk (diesel) en had nooit het idee dat ik traag was.
Je vergelijkt Britse paarden met Amerikaanse (/Chinese) paarden. Britse paarden verliezen historisch gezien vrijwel alle vergelijkingen :+

Nee, merp!

• SpikeHome
Koppel is ook zeer belangrijk.
Diesels hebben ook een hoog koppel.
Maar daar zal het verschil tussen je ipace en model 3 zitten.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:56
Richh schreef op maandag 9 maart 2026 @ 00:22:
Waar baseer je dat eigenlijk op? Volgens mij liggen de cijfers iets anders.
Sowieso zijn alle fiscale voordelen inmiddels wel verdampt, desondanks zitten de verkoopcijfers in de lift.
Natuurlijk, als je mensen gaat vragen die al een EV hebben gekocht ondanks de nadelen, en vervolgens vraagt of ze een versie met betere techniek zouden kopen zal het gros instemmen.
Daar staan overigens wel (Nederlandse) studies tegenover waarbij ruim de helft zegt terug te willen. Die hadden hun EV "gekocht" omdat de financiele voordelen zo groot waren dat een ICE auto gewoon 1-2 klassen lager moest voor hetzelfde geld.
https://www.autoblog.nl/n...-weer-benzineauto-7078993
Passat mensen reden opeens in Model S, Etron, Ipace, dat is een andere klasse auto maar maandelijks bedrag zelfs goedkoper.

Zoals voorspeld, de techniek wordt beter/goedkoper en daarom zijn de subisdies minder nodig.
Maar als je dan bv naar China kijkt, goed voor ruim 1/3e van alle verkochtte EV's zijn er nog steeds flinke subsidies (al worden die langzaam afgebouwd), en in grote steden kun je voor een ICE zelfs amper/niet een kenteken krijgen..
Sure. Net als dat niet iedereen 1000km hoeft te 'tanken' binnen 3 minuten. Het verschil is: dat kan je gewoon statistisch gezien onderbouwen, we weten allemaal dat bijna niemand dat doet, en dat het ook onveilig is om zo ver te rijden zonder pauze. Dat mensen helemaal niet zoveel range nodig hebben, is aanzienlijk waarschijnlijker dan een onrealistisch idee dat er serieus veel mensen hun audio altijd op standje maximaal hebben staan.
Natuurlijk, maar een hoge klasse EV met 90-100kWh accu kan nu maar zo'n 3 uur 130kmpu rijden 10-80%, de gemiddelde EV eerder 2 uur. En dan moet je qua laadpunten precies goed uitkomen, soms moet je een kwartiertje eerder stoppen. Dat is 2-3x zo slecht als hun oude auto en vinden veel mensen gewoon nog karig, ikzelf zeker maar dat was al duidelijk.
Ter voorbeeld mijn standaard/ideale reis: 3 uur rijden, 20 minuten pauze, 3 uur rijden, 1 uur pauze, 3 uur rijden, 20 minuten pauze, 3 uur rijden, thuis.
Dat red ik met mijn auto net, zonder dat de auto dicteert waar/wanneer ik stop.
Hecht je waarde aan stressvrije lange reizen, zou ik persoonlijk dus voor minimaal 90kWh gaan in een lage auto, SUV eerder 100kWh of meer en daarboven, boven 150kW laadsnelheid 10-80%.
[...]

Zeker!

Het issue is dat je mij framed alsof ik dat doe, terwijl dat niet zo is. Ik zeg nergens dat mensen niet hun eigen afwegingen mogen maken. Je mengde je in een discussie, pakt er een selectief citaatje uit om de moral high ground te bereiken. Gefeliciteerd! Maar wat bereik je daar nou precies mee?
Je opmerking "Het rijbereik argument is er eentje die er in feite niet toe doet als 90% van je ritten sub 50km is." triggerde mij, dus daar reageer ik op, de rest van de post (destijds) niet.
Niet om de moral high ground te bereiken, maar gewoon omdat ik er een andere mening over heb.
Ik hoop ermee te bereiken dat mensen jouw "feit" niet direct als waarheid aannemen en vervolgens van een koude kermis thuiskomen.
Toyota was ook heel goed in het laten zien van R&D rondom waterstof immers. Heb je Who killed the electric car? wel eens gezien? Ik weet zeker dat het je kijk op solid state beloftes van Toyota iets bijstelt.

Iedere investeerder die denkt dat een paar stagiairs van Toyota (die dus in al voor 2022 mass-production hadden beloofd terwijl ze nog geen enkele full-EV in de catalogus hadden staan) het beter voor elkaar hebben dan toko's zoals BYD, CATL, LG Chem of SAIC snapt er in ieder geval niet heel veel van.
Toyota is natuurlijk een logge conservatieve organisatie met een cultuur waar men grote wijziging vermijd als de pest, tot het absoluut bewezen is. Daar had ik sowieso niet veel van verwacht, ook al hadden ze in het verleden wel leuke innovaties (of in ieder geval het massa produceren van bestaande/verbeterde techniek).
Daarnaast was vooral Toyota met solid state bezig (in tegenstelling tot NMC) omdat ze levensduur, betrouwbaarheid, veiligheid erg hoog hebben staan.
Overigens wat betreft solid state lopen alle plannen van alle fabrikanten uit, blijkbaar is het toch niet zo makkelijk.
Hoe hard de ontwikkelingen ook zouden gaan: een batterij met 500km range blijft goedkoper, compacter en lichter dan eentje met 1000km range. En voor serieus hogere snellaadsnelheden dat wat nu al kan heb je natuurkundig gezien altijd meer (duur) koper nodig met meer koeling, ook duurder. Nog los van alle infrastructuur om het mogelijk te maken. En we willen geen nadelen ten opzichte van wat we al hadden, dus net zoveel snelladers als tankstations svp.
Uiteraard, er is een markt voor auto's met 'kleine" accu's, dat moeten we ook gewoon doen als er vraag naar is.
Mijn vrouw heeft bijvoorbeeld netto na degradatie nog maar 15kWh, dat is voor 99% van haar ritten (werk, familie, boodschappen) afdoende.
Ik zou voor het mooie dus wel voor 2-3x zoveel gaan bij een volgende auto (1x per week laden), maar het hoeft niet 5x zoveel.
De gezinsauto "moet" echter probleemloos lange afstanden aankunnen volgens onze wensen, naast extra ruimte.

Laadsnelheid verwacht ik (ook) van het dat in de toekomst eerder een bottleneck gaat zijn dan capaciteit, maar het moet in balans zijn. Heb nu dus ook bewust voor een grote accu en medium (piek) laadsnelheid gekozen.
In theorie is 500km bereik en laden in 5 minuten wellicht net zo goed als 1000km bereik en 30 minuten laden, al heb ik persoonlijk liever die laatste, dan ben je minder afhankelijk.
Ik denk wel dat die snelladers er sowieso moeten komen als er meer en meer EV's komen, dus ja, ten minste net zoveel als nu tankstations, want het "tanken" duurt vooralsnog langer.
Het mooiste is als we die energie dan ook lokaal kunnen opwekken, ten minste met een aantal windmolens en zonneparken ernaast. Die zonnepanelen plaatsen ze nu vaak al op de daken van de laadvoorzieningen.
Totaal onrealistisch op afzienbare termijn, en ik denk dat veel mensen die zeggen daarop te wachten, dat juist ook wel weten. Kortom, psychologie ipv techniek. Ja, dat is prima, maar wees gewoon eerlijk. Wel zo fair naar degenen die niet volledig geinformeerd zijn. Nee, ik vind het echt niet erg als mensen een ICE gewoon leuker vinden. Als we allemaal rationeel een auto kochten was het ook maar saai op de weg ;)
Ik weet niet in welke mate het onrealistisch is, er rijden al 150kWh solid state accus rond die met 150kW laden, en 90kWh LFP accu's die gemiddeld 10-80% 330kW laden maar helaas relatief zwaar zijn. Ik denk dat die 100kWh/400kW of 150kWh/250kW accu echt om de hoek staan, en dan ben je wat mij betreft "klaar".

Het is deels ook een psychologisch probleem, maar de techniek kan dat oplossen, het is een samenspel.
Als ik in mijn ICE stapte richting vakantie kon ik bij wijze van met een brandend lampje op weg, wetende dat er elke 25km gegarandeerd in 2-3 minuten brandstof in kan en dan weer 750km vooruit kan.
Met de EV ga ik het liefst weg met 100%, en dan maar hopen dat de laadpaal op 300km afstand werkt, want die van 350km ga ik misschien niet redden (bij wijze van, want mijn eigen EQS redt dat bewust wel, maar nummer 2 op mn shortlist destijds (i5 station) misschien al niet).

Range anxiety verdwijnt vanzelf als de techniek (auto's maar ook laadinfrastructuur) ervoor zorgt dat men er niet meer over na hoeft te denken en/of laadstops hoeft te plannen met de onzekerheid of het wel gaat zoals verwacht.
Gewenning zorgt ook voor minder onzekerheid, dus dat kan deels helpen, maar of dat nu gewenst is?

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18:56
Iedereen moet natuurlijk zelf weten waar hij of zij in rijdt. Voor mij persoonlijk spelen pk’s wel degelijk een rol. Het gaat mij niet alleen om het getal op papier, maar om het rijgevoel dat erbij hoort. Als ik bijvoorbeeld even snel iemand wil inhalen en de auto reageert direct met sterke acceleratie, geeft dat gewoon meer controle en rijplezier.

Mijn huidige auto heeft 408 pk, en over ongeveer twee jaar wil ik overstappen naar een Tesla Model 3 (2024/25) Performance met rond de 460 pk. Dat verschil merk je niet alleen op papier, maar ook in hoe soepel en krachtig de auto reageert bij optrekken en tussensprints.

Daarnaast woon ik dicht bij de Duitse grens, dus ik doe regelmatig boodschappen in Duitsland. Dan rijd ik ook met regelmaat over de Autobahn, waar je op sommige stukken nog legaal zonder vaste snelheidslimieten kunt rijden. Daar komt extra vermogen natuurlijk echt tot zijn recht. Het is gewoon leuk om af en toe de topsnelheid te kunnen rijden in een omgeving waar dat ook mag.

Maar zelfs in Nederland heeft meer vermogen voordelen. Het gaat niet alleen om hard rijden, maar ook om:
• Veilig en snel inhalen op provinciale wegen.
• Kortere acceleratietijd bij invoegen op de snelweg.
• Meer reservevermogen, waardoor de auto minder “hard hoeft te werken”.
• Stabiliteit en rust bij hogere snelheden.
• Rijplezier: een krachtige auto reageert simpelweg directer en dynamischer.

Voor mij maakt dat allemaal onderdeel uit van het totaalplaatje. Uiteindelijk koop je een auto niet alleen om van A naar B te komen, maar ook omdat je het rijden zelf prettig en leuk vindt (in mijn beleving).

• mitsumark
Maasluip schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:43:
[...]

Want jij rijdt regelmatig 1000 km zonder enige pauze? Ik denk zelfs dat 500 km bereik en laadtijd 10-80% in 10 minuten je geen enkele verslechtering geeft. En het advies is zelfs 2 uur rijden 15 minuten rust. Met een beetje moderne EV (met grote accu) is 15 minuten laden 50 kWh en daar kom je wel 2 uur verder mee.
Uiteraard wordt er pauze gehouden. 500km en 10-80 in 10 minuten lijken me al behoorlijk goed inderdaad. Liever nog wat meer bereik en dan mag het laden zelfs wat langzamer.
Als ik even snel filter op 500km real range en 300km 1-stop range (15 minuten laden vanaf 10%) en vervolgens segment "gezinsauto" dan wordt het lijstje al erg kort.
https://ev-database.org/#...rs-y=2010_2030&s=6&p=0-50

Mijn schema staat hierboven, maar er zijn ook zat mensen (zonder jonge kinderen) die chauffeur wisselen en nog kortere stops perfereren.

• mitsumark
Het is natuurlijk ook in verhouding met gewicht.
De Ipace heeft een paar pk meer, maar weegt ook een halve ton extra, de 0-100 tijd is dus ook gewoon langzamer (al scheelt het niet zoveel, afhankelijk van welke M3).
En dat is nog los van het gevoel dat een lagere/lichtere auto (met stuggere vering) geeft, een kart voelt ook relatief snel, mijn EQS niet...

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
PauseBreak schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:39:
[...]

Je vergelijkt Britse paarden met Amerikaanse (/Chinese) paarden. Britse paarden verliezen historisch gezien vrijwel alle vergelijkingen :+
Met een gecombineerd vermogen van 375 kW en een maximumkoppel van 725 Nm accelereert dit "Brits paard" van 0 naar 100 km/u in slechts 3,2 seconden. Dit is elektrische kracht op z’n best volgens de folder van dit merk. :+

[ Voor 3% gewijzigd door BenEco op 11-03-2026 01:54 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

DeJurist schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:44:
Iedereen moet natuurlijk zelf weten waar hij of zij in rijdt. Voor mij persoonlijk spelen pk’s wel degelijk een rol. Het gaat mij niet alleen om het getal op papier, maar om het rijgevoel dat erbij hoort. Als ik bijvoorbeeld even snel iemand wil inhalen en de auto reageert direct met sterke acceleratie, geeft dat gewoon meer controle en rijplezier.

Mijn huidige auto heeft 408 pk, en over ongeveer twee jaar wil ik overstappen naar een Tesla Model 3 (2024/25) Performance met rond de 460 pk. Dat verschil merk je niet alleen op papier, maar ook in hoe soepel en krachtig de auto reageert bij optrekken en tussensprints.

Daarnaast woon ik dicht bij de Duitse grens, dus ik doe regelmatig boodschappen in Duitsland. Dan rijd ik ook met regelmaat over de Autobahn, waar je op sommige stukken nog legaal zonder vaste snelheidslimieten kunt rijden. Daar komt extra vermogen natuurlijk echt tot zijn recht. Het is gewoon leuk om af en toe de topsnelheid te kunnen rijden in een omgeving waar dat ook mag.

Maar zelfs in Nederland heeft meer vermogen voordelen. Het gaat niet alleen om hard rijden, maar ook om:

Voor mij maakt dat allemaal onderdeel uit van het totaalplaatje. Uiteindelijk koop je een auto niet alleen om van A naar B te komen, maar ook omdat je het rijden zelf prettig en leuk vindt (in mijn beleving).
En ik rij met open uitlaten op mijn motor want dat is ook veiliger, dan horen ze mij tenminste aankomen 8)

Vaak bu'j te bang!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:45
mitsumark schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:52:
[...]

Mijn schema staat hierboven, maar er zijn ook zat mensen (zonder jonge kinderen) die chauffeur wisselen en nog kortere stops perfereren.
Er zijn ook zat mensen die het weinig interesseert voor die ene vakantierit in het jaar.

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 23:31

En het belangrijkste, fatsoenlijk optrekken bij stoplichten. Zou fijn zijn als iedereen een EV zou rijden 😔

• Sonicfreak
karel_G_1981 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:54:
[...]

170 pk met 1900 kg een slak? Met 8,5 seconden naar de 100 km/h vind ik absoluut niet traag. Dat is behoorlijk snel. Jaren geleden had je daar een flinke brandstofmotor (eventueel met turbo) voor nodig om hetzelfde te halen.
Privé rijden mijn vrouw en ik een Seat Mii Electric met 83 pk die 1235 kg weegt. Die doet er 12,3 seconden over naar de 100 km/h. Daarmee kunnen we prima meekomen in het verkeer. Sterker nog, bij het stoplicht ben je daarmee vaak ook als eerste weg vanwege de relatief snelle acceleratie naar 50 km/h. Pas bij 80 km/h naar 100 km/h merk je dat het wat langer duurt, maar niet zodanig dat je niet mee kan komen op de snelweg.
Ja, meer pk's is leuk, maar niet echt nodig. Mooi als de auto die ik leuk vind het heeft, maar ik zal er niet specifiek voor kiezen. Dat deed ik met brandstofauto's ook al niet.
Zoals eerder gezegd heb ik voorheen een Hyundai Ioniq Electric met 120 pk op de voorwielen gereden en ik was nagenoeg altijd als eerste bij het stoplicht weg. En inhalen op de snelweg was een fluitje van een cent.
En die auto deed er 9,9 seconden over naar 100 km/h.
Denk je niet dat autofabrikanten zelf het beste weten hoeveel pk bij een bepaalde auto hoort? Die maken echt geen auto's met te weinig pk waarbij het onveilig wordt om op de openbare weg te rijden. Auto's worden uitvoerig getest voordat ze de weg op gaan.

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:05
Sonicfreak schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:34:
[...]
Privé rijden mijn vrouw en ik een Seat Mii Electric met 83 pk die 1235 kg weegt. Die doet er 12,3 seconden over naar de 100 km/h. Daarmee kunnen we prima meekomen in het verkeer. Sterker nog, bij het stoplicht ben je daarmee vaak ook als eerste weg vanwege de relatief snelle acceleratie naar 50 km/h. Pas bij 80 km/h naar 100 km/h merk je dat het wat langer duurt, maar niet zodanig dat je niet mee kan komen op de snelweg.
Helemaal mee eens! Wij rijden een Skoda Enyaq en een Citigo e-iV, zusje van de Mii Electric. Dat ding gaat als de brandweer. Ik ga bij stoplichten meestal op de linkerbaan staan en voordat die dikke Audi of BMW rechts naast mij goed en wel in beweging is, ben ik al 100 m verder. Nooit het gevoel gehad dat die Citigo niet meekon. Wel vaak verraste blikken van bestuurders van dikke ICE die zo’n snelle acceleratie van zo’n klein autootje niet verwachten.

• Sonicfreak

Al de punten die je noemt heb ik met 170 pk ook.

En hard rijden in Duitsland kan met 170 pk ook. Ok, ik kan geen 200 km/h rijden want mijn auto gaat tot 185 km/h, maar zeg nou eerlijk 185 km/h is al hard genoeg of niet?
Ik ben met je eens dat extra vermogen leuk is, maar voor bovengenoemde punten is het echt niet nodig.
Pagina: 1 ... 392 ... 399 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic