Om het maar eens over auto's te hebben. Als ik al die vermogens langs zie komen die men graag in de auto heeft, kies je dan ook automatisch voor vierwielaandrijving?
Ik kan me zo voorstellen dat je anders op nat wegdek best wel eens tractieproblemen kunt ondervinden (niet de klassieke stuiterende bandjes, maar wel inhouden o.i.d.).
Of merk je daar onvoldoende in jullie ervaring om per se awd te willen?
Puppetmaster schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:36:
[...]
Er zijn al veel doorrijd-laadplekken. Van Fastned bijvoorbeeld de meeste, ook Ionity heeft er meerdere van en zelfs Tesla.
Dat zal alleen maar toenemen.
Routeplanners kan je ook instellen op “trailer-friendly”, om daarbij te helpen.
Absoluut, daar zit gelukkig flinke groei in. Daarom denk ik ook dat de oplossing niet van de autofabrikanten moet komen. Ook al heb je extreem veel bereik, het belangrijkste wat mensen willen is een beetje zekerheid en gemak qua bijladen.
Wanneer ik nu zelf langs drukkere tankstations op doorgaande snelwegen kom dan zijn het aantal doorrijdplekken vaak beperkt en meestal ook bezet. Bij fastnet past het vaak wel, maar moet je wel hopen dat Henk met de caravan hem een beetje handig neerzet anders kan het zijn dat een laadpunt niet benut kan worden. In het buitenland verschilt het heel erg, van gewoonweg fantastisch geregeld tot helemaal brandhout. Daar kan je navigatie goed bij helpen inderdaad.
Daar ligt ook de 'oplossing' denk ik. Nu zijn veel laadpunten nog ergens bij gefrot op een stukje gras wat over was. Maar als men bij tankstations de infrastructuur wat serieuzer onder handen neemt en desnoods parkeerplaatsen opoffert voor laadplekken. Of bijvoorbeeld de parkeerplaatsen voor langere combinaties voorzien van laadpunten. Dan trek je echt heel veel mensen makkelijker over de streep. Heb je helemaal geen extra grote accu's voor nodig.
Ik vrees alleen dat de tankstations in Nederland niet altijd genoeg ruimte hebben om de boel zo even om te gooien.

revolution-nl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:28:
[...]
Dat klopt, je kan niet alles hebben en zal soms ergens concessies moeten doen, ja dat betekend dat je soms even moet afkoppelen. In de praktijk valt dat echt heel erg mee. De caravan hebben wij nu sinds 2023, en vanaf 2020 deden we het met bagage aanhanger achter de Model 3.
Waar je een vouwwagen /bagage aanhanger wat makkelijker wegstopt op een parkeerplaats, is een caravan op een stampvolle parkeerplaats met laadplekken die niet ingericht zijn op aanhangers soms wat minder prettig, een mover is ook aan te bevelen
Maar ook hier kan je heel veel ongemakkelijkheden met een klein beetje voorbereiding voorkomen. Bijv. door te navigeren op laadplekken die aanhanger vriendelijk zijn, je reistijd niet te plannen op zwarte zaterdag enz.
Dit jaar staat er een rondje Noorwegen op de rol
Maargoed, zoals veel Nederlanders kan je ook alleen maar problemen zien waardoor je het hele jaar met een fossiele SUV moet rondrijden die 1:14 rijdt voor die paar weken vakantie en ondertussen wel jammeren over de benzine prijs en wat je allemaal wel niet wordt aangedaan door de overheid

Afkoppelen en met je mover op zoek naar een parkeerplek, die er vaak gewoon niet is, om vervolgens alsnog in de rij te gaan staan om te laden is gewoon gedoe. In de vakantieperiode zijn alle zaterdagen en zondagen zwart, dus dan verwacht je al van mensen dat ze door de week gaan rijden en liefst niet naar populaire gebieden op vakantie gaan.
Natuurlijk kan je om van alles heen werken, maar veel mensen bagatelliseren dat niet zo even weg. Je laatste alinea laat wat mij betreft wel zien hoe objectief je er in staat. Jammer.