mitsumark schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:36:
[...]
Natuurlijk, als je mensen gaat vragen die al een EV hebben gekocht ondanks de nadelen, en vervolgens vraagt of ze een versie met betere techniek zouden kopen zal het gros instemmen.
Daar staan overigens wel (Nederlandse) studies tegenover waarbij ruim de helft zegt terug te willen. Die hadden hun EV "gekocht" omdat de financiele voordelen zo groot waren dat een ICE auto gewoon 1-2 klassen lager moest voor hetzelfde geld.
Deels eens. Ik ken veel mensen en collega's die heel hard schrokken toen de subsidie teruggedraaid werd en toen 'moesten' ze wel weer terug naar ICE want EV is leuk maar niet als het meer kost.
Toch is in mijn ervaring maar een deel van degenen met dergelijke uitspraken daadwerkelijk terug gegaan naar ICE en een aanzienlijk deel heeft toch maar voor een 'mindere' EV gekozen uiteindelijk. Want dan was een Hyundai of Kia toch ineens niet meer zo erg.
Range anxiety verdwijnt vanzelf als de techniek (auto's maar ook laadinfrastructuur) ervoor zorgt dat men er niet meer over na hoeft te denken en/of laadstops hoeft te plannen met de onzekerheid of het wel gaat zoals verwacht.
Gewenning zorgt ook voor minder onzekerheid, dus dat kan deels helpen, maar of dat nu gewenst is?
Het is ook vrij persoonlijk. Als het om ICE gaat zorg ik altijd dat ik helemaal vol ben voordat ik aan een wat langere rit begin. Niet omdat het per se nodig is, maar dat gaat bijna vanzelf. Een stukje altijd op alles voorbereid zijn misschien? Heb er geen psycholoog naar gevraagd.
Ik ken ook veel mensen die daar totaal niet mee bezig zijn en gewoon gaan rijden en als er onderweg ergens getankt moet worden dan zien ze dat dan wel weer en komt wel goed. Een heel andere insteek, niet per se beter of slechter, gewoon anders.
Mijn vermoeden is dat verschillende groepen ook gewoon anders naar laden en range kijken, niet per se beter of slechter, gewoon anders.