• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:04
STIMPPYYY schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:07:
[...]

En het belangrijkste, fatsoenlijk optrekken bij stoplichten. Zou fijn zijn als iedereen een EV zou rijden 😔
Hoe bedoel je dat?
Als iedereen ev rijd bij stoplichten hoeft het nog niet snel te gaan.
Zie vaak zat dat ze op de telefoon zitten voor het stoplicht en dus niet opletten.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:45

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jdbiggelaa schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:41:
[...]

Helemaal mee eens! Wij rijden een Skoda Enyaq en een Citigo e-iV, zusje van de Mii Electric. Dat ding gaat als de brandweer. Ik ga bij stoplichten meestal op de linkerbaan staan en voordat die dikke Audi of BMW rechts naast mij goed en wel in beweging is, ben ik al 100 m verder. Nooit het gevoel gehad dat die Citigo niet meekon. Wel vaak verraste blikken van bestuurders van dikke ICE die zo’n snelle acceleratie van zo’n klein autootje niet verwachten.
Grappig zo zie je maar weer wat een referentie kader doet wij hebben de Citigo e-IV ook 5 jaar gereden, snel zou ik het niet willen noemen, vlot tot de 50, en daar boven gewoon te traag. Inhalen op een provinciale weg moest je timen om over de snelweg maar te zwijgen :X.

Verder prima (en ultiem zuinige) auto waar we met veel plezier in hebben gereden overigens.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:24
SpikeHome schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:48:
Zie vaak zat dat ze op de telefoon zitten voor het stoplicht en dus niet opletten.
En dan ook nog eens op de linkerbaan staan.
Tenenkrommend en beyond me.

Maar goed, buiten gepraat over pk's, of algemeen, het verkeersgedrag, on topic maar weer, want er is mooi nieuws uit de VS! Ondanks dat er een aantal ageren tegen het nieuwe model, zeggen dat ze failliet gaan (hoor ik al 3 jaar :+ ), etc., is het morgen een grote dag! Dan worden officieel de prijzen, kleuren en specs van de Rivian R2 bekend gemaakt.
Waarschijnlijk ergens live gestreamd, ook een zegen om de CEO van Rivian te zien, en te horen.
Totaal tegenovergesteld persoon van die andere CEO van een ander groot ev merk in de VS. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 11-03-2026 10:47 . Reden: Dat mag best wat vriendelijker ]

karel_G_1981 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:54:
[...]

Hoe meer hoe beter , maar wel in balans met range en kosten , helemaal eens. Maar “genoeg” is subjectief en er is een ondergrens waar je doorheen kunt zakken. Passieve veiligheid die je met 600 pk hebt is meer dan met 300 doordat je auto lichtvoetiger is en bv sneller kan passeren als het nodig is. Met 170 pk en 1900 kilo is het een slak, daar heb ik geen zin in.
Dat moet je eens proberen te onderbouwen met feiten en data....
Ik heb al met alle mogelijke vermogens gereden, en te weinig vermogen heeft me nooit in onveilige situaties gebracht. Trouwens, dan zouden bussen en vrachtwagens overproportioneel vertegenwoordigd zijn bij ongevallen en dat is niet het geval als je de afgelegde afstand mee neemt.
En waarom vragen verzekeringsmaatschappijen meer premie voor auto's met meer vermogen? :?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:47
SpikeHome schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:48:
[...]

Hoe bedoel je dat?
Als iedereen ev rijd bij stoplichten hoeft het nog niet snel te gaan.
Doe ik ook.. Auto geeft een piepje op het moment dat het groen word of de auto voor me begint te rijden... Erg fijne feature.

https://wren.co/join/Devian

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:38
revolution-nl schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:11:
[...]

Grappig zo zie je maar weer wat een referentie kader doet wij hebben de Citigo e-IV ook 5 jaar gereden, snel zou ik het niet willen noemen, vlot tot de 50, en daar boven gewoon te traag. Inhalen op een provinciale weg moest je timen om over de snelweg maar te zwijgen :X.
Volgens mij spreken jullie ervaringen elkaar niet tegen, maar gaat het over verschillende delen van de acceleratie. Wij hebben een 2e gen eUp, wat technisch hetzelfde is als de elektrische Citigo en Mii.
Wegtrekken bij het stoplicht gaat echt bovengemiddeld vlot. Bijna altijd ben je als eerste aan de overkant, als de rest ICE is.

Tussen 50-100km gaat het minder snel, maar voor z’n klasse nog steeds vlot.
Veel sneller dan een Kia picanto 1.0 bijvoorbeeld.

> 100 km/h is het genoeg om mee te komen, op de snelweg kan een inhaalactie overdag prima, na 19u wordt het anders omdat hij afgeregeld is op 135. Je kan dan uiteraard lastig auto’s inhalen die 130 gaan. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:38
Zjanzjak schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:29:
[...]
Ondanks dat er een aantal ageren tegen het nieuwe model, zeggen dat ze failliet gaan (hoor ik al 3 jaar :+ ), etc., is het morgen een grote dag! Dan worden officieel de prijzen, kleuren en specs van de Rivian R2 bekend gemaakt.
Waarschijnlijk ergens live gestreamd, ook een zegen om de CEO van Rivian te zien, en te horen.
Totaal tegenovergesteld persoon van die andere CEO van een ander groot ev merk in de VS. 8)
Ik draag Rivian een warm hart toe, maar vind het jammer dat ze alleen SUV’s maken.
SUV’s komen er hier voorlopig iig niet in. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:12
Je ziet regelmatig wel eens een berichtje van iemand die zichzelf in de gracht of tegen een gevel van een woning/winkelraam geaccelereerd heeft.

En wat betreft grote SUV's ook jammer genoeg mensen die hun eigen kind niet gezien hebben op hun eigen oprit.

Wordt nogal snel weggezet als eigen individuele verantwoordelijkheid vind ik.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:24
Puppetmaster schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:56:
Ik draag Rivian een warm hart toe, maar vind het jammer dat ze alleen SUV’s maken.
SUV’s komen er hier voorlopig iig niet in. :)
Ergens in 2028 de R3 en R3X!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxxhfGWwRY5JFj6yrkA2amBgnKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hC5WkNAZwNwfgweKS1VgcXB1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqqHcXbBitG8N0CrStzjynmMwfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hobZhvBiU0S1bpLAE7rgm28A.jpg?f=fotoalbum_large

Wie dan leeft, wie dan zorgt maar als er in de tussentijd niets mooiers op de markt komt dan zou het zo maar eens de opvolger van mijn huidige ev kunnen zijn. ;)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
STIMPPYYY schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:07:
[...]

En het belangrijkste, fatsoenlijk optrekken bij stoplichten. Zou fijn zijn als iedereen een EV zou rijden 😔
Voor vlot optrekken heb je geen EV nodig, maar het zou fijn zijn als ook stilstaan voor het verkeerslicht als aan het verkeer deelnemen gezien zou worden. En dat op je mobiel kloten daarmee ook dan strafbaar zou zijn. Dat scheelt veel meer durf ik te beweren. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Zjanzjak schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:23:
[...]

Ergens in 2028 de R3 en R3X!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wie dan leeft, wie dan zorgt maar als er in de tussentijd niets mooiers op de markt komt dan zou het zo maar eens de opvolger van mijn huidige ev kunnen zijn. ;)
Haha nofi maar ik moet af en toe wel glimlachen om jouw uitspraken over uiterlijk van auto's. Het is natuurlijk 100% een kwestie van smaak maar wij zitten niet echt op één lijn zullen we maar zeggen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

mitsumark schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:36:
[...]
Natuurlijk, als je mensen gaat vragen die al een EV hebben gekocht ondanks de nadelen, en vervolgens vraagt of ze een versie met betere techniek zouden kopen zal het gros instemmen.
Daar staan overigens wel (Nederlandse) studies tegenover waarbij ruim de helft zegt terug te willen. Die hadden hun EV "gekocht" omdat de financiele voordelen zo groot waren dat een ICE auto gewoon 1-2 klassen lager moest voor hetzelfde geld.
Deels eens. Ik ken veel mensen en collega's die heel hard schrokken toen de subsidie teruggedraaid werd en toen 'moesten' ze wel weer terug naar ICE want EV is leuk maar niet als het meer kost.
Toch is in mijn ervaring maar een deel van degenen met dergelijke uitspraken daadwerkelijk terug gegaan naar ICE en een aanzienlijk deel heeft toch maar voor een 'mindere' EV gekozen uiteindelijk. Want dan was een Hyundai of Kia toch ineens niet meer zo erg.
Range anxiety verdwijnt vanzelf als de techniek (auto's maar ook laadinfrastructuur) ervoor zorgt dat men er niet meer over na hoeft te denken en/of laadstops hoeft te plannen met de onzekerheid of het wel gaat zoals verwacht.
Gewenning zorgt ook voor minder onzekerheid, dus dat kan deels helpen, maar of dat nu gewenst is?
Het is ook vrij persoonlijk. Als het om ICE gaat zorg ik altijd dat ik helemaal vol ben voordat ik aan een wat langere rit begin. Niet omdat het per se nodig is, maar dat gaat bijna vanzelf. Een stukje altijd op alles voorbereid zijn misschien? Heb er geen psycholoog naar gevraagd.
Ik ken ook veel mensen die daar totaal niet mee bezig zijn en gewoon gaan rijden en als er onderweg ergens getankt moet worden dan zien ze dat dan wel weer en komt wel goed. Een heel andere insteek, niet per se beter of slechter, gewoon anders.

Mijn vermoeden is dat verschillende groepen ook gewoon anders naar laden en range kijken, niet per se beter of slechter, gewoon anders. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 392 393 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic