Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:14:
[...]
Een elektrische Polo die half zo ver komt als een normale Polo terwijl je de ICE-variant voor minder kunt krijgen. Waarom zou dat ze dan wel over de streep trekken?
Let wel, ik speel even advocaat van de duivel. Voor iemand die EV wíl rijden is er altijd wel wat te vinden, maar voor iemand die er wel voor open staat maar niet te veel concessies wil doen is het gewoon nog lang niet altijd aantrekkelijk.
Er wordt in dit topic wel erg makkelijk toegerekend naar dat het bijna een no-brainer moet zijn om EV te willen rijden omdat het beter én goedkoper zou zijn, maar in de praktijk is dat voor de massa gewoon (nog) niet zo.
Los daarvan heb je inderdaad ook genoeg mensen die gewoon (nog) niet willen. Dan kan je van alles gaan beredeneren of argumenteren, maar als iemand niet wil dan wil die niet. Ook zonde van je tijd om je daar druk over te maken.

Dit heb ik ook ooit geleerd als je een grote verandering moet doorvoeren.
Je kan dan de populatie verdelen in een paar groepen die gaan van
- veranderen, ik ben er bij, en ik wil het vandaag nog
- ik zie het wel zitten, maar heb nog wat infomatie nodig
- pff, weeral veranderen. Ik ben nog niet overtuigd, geef me uitleg, ik wil nu wel eens echt weten waarom
- veranderen, ze doen maar, ik ga niet mee, het is allemaal slecht. Ze bekijken het maar.
Als je dan changemanager bent heb je altijd de neiging om eerst naar de laatste groep te gaan kijken, en daar aan te werken. Maar daar zitten ook mensen tussen die je nooit mee krijgt, en sommigen die heel veel energie vragen en dan nog maar 1 categorie opschuiven.
Wat veel beter werkt is die laatste 2 groepen in eerste instatie gewoon negeren, en er amper tijd aan te besteden behalve wat informeren.
Zorg dat je tijd steekt in de eerste groep, de tweede volgt dan vanzelf, en als dan groep 3 de voordelen begint te zien, dan lopen die ook wel mee.
En bij de laatste groep is het gewoon : take it or shake it. In een organisatie duw je die er dan uit, of voor EV's maak je de ICE's gewoon zo duur dat die toch moeten veranderen of maar gaan fietsen.
De vraag is dan nog hoe snel je moet of wil gaan.