• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:47
STIMPPYYY schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:07:
[...]

En het belangrijkste, fatsoenlijk optrekken bij stoplichten. Zou fijn zijn als iedereen een EV zou rijden 😔
Hoe bedoel je dat?
Als iedereen ev rijd bij stoplichten hoeft het nog niet snel te gaan.
Zie vaak zat dat ze op de telefoon zitten voor het stoplicht en dus niet opletten.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jdbiggelaa schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:41:
[...]

Helemaal mee eens! Wij rijden een Skoda Enyaq en een Citigo e-iV, zusje van de Mii Electric. Dat ding gaat als de brandweer. Ik ga bij stoplichten meestal op de linkerbaan staan en voordat die dikke Audi of BMW rechts naast mij goed en wel in beweging is, ben ik al 100 m verder. Nooit het gevoel gehad dat die Citigo niet meekon. Wel vaak verraste blikken van bestuurders van dikke ICE die zo’n snelle acceleratie van zo’n klein autootje niet verwachten.
Grappig zo zie je maar weer wat een referentie kader doet wij hebben de Citigo e-IV ook 5 jaar gereden, snel zou ik het niet willen noemen, vlot tot de 50, en daar boven gewoon te traag. Inhalen op een provinciale weg moest je timen om over de snelweg maar te zwijgen :X.

Verder prima (en ultiem zuinige) auto waar we met veel plezier in hebben gereden overigens.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:52
SpikeHome schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:48:
Zie vaak zat dat ze op de telefoon zitten voor het stoplicht en dus niet opletten.
En dan ook nog eens op de linkerbaan staan.
Tenenkrommend en beyond me.

Maar goed, buiten gepraat over pk's, of algemeen, het verkeersgedrag, on topic maar weer, want er is mooi nieuws uit de VS! Ondanks dat er een aantal ageren tegen het nieuwe model, zeggen dat ze failliet gaan (hoor ik al 3 jaar :+ ), etc., is het morgen een grote dag! Dan worden officieel de prijzen, kleuren en specs van de Rivian R2 bekend gemaakt.
Waarschijnlijk ergens live gestreamd, ook een zegen om de CEO van Rivian te zien, en te horen.
Totaal tegenovergesteld persoon van die andere CEO van een ander groot ev merk in de VS. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 11-03-2026 10:47 . Reden: Dat mag best wat vriendelijker ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-04 20:09
karel_G_1981 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:54:
[...]

Hoe meer hoe beter , maar wel in balans met range en kosten , helemaal eens. Maar “genoeg” is subjectief en er is een ondergrens waar je doorheen kunt zakken. Passieve veiligheid die je met 600 pk hebt is meer dan met 300 doordat je auto lichtvoetiger is en bv sneller kan passeren als het nodig is. Met 170 pk en 1900 kilo is het een slak, daar heb ik geen zin in.
Dat moet je eens proberen te onderbouwen met feiten en data....
Ik heb al met alle mogelijke vermogens gereden, en te weinig vermogen heeft me nooit in onveilige situaties gebracht. Trouwens, dan zouden bussen en vrachtwagens overproportioneel vertegenwoordigd zijn bij ongevallen en dat is niet het geval als je de afgelegde afstand mee neemt.
En waarom vragen verzekeringsmaatschappijen meer premie voor auto's met meer vermogen? :?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:37
SpikeHome schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:48:
[...]

Hoe bedoel je dat?
Als iedereen ev rijd bij stoplichten hoeft het nog niet snel te gaan.
Doe ik ook.. Auto geeft een piepje op het moment dat het groen word of de auto voor me begint te rijden... Erg fijne feature.

https://wren.co/join/Devian

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 17:14
revolution-nl schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:11:
[...]

Grappig zo zie je maar weer wat een referentie kader doet wij hebben de Citigo e-IV ook 5 jaar gereden, snel zou ik het niet willen noemen, vlot tot de 50, en daar boven gewoon te traag. Inhalen op een provinciale weg moest je timen om over de snelweg maar te zwijgen :X.
Volgens mij spreken jullie ervaringen elkaar niet tegen, maar gaat het over verschillende delen van de acceleratie. Wij hebben een 2e gen eUp, wat technisch hetzelfde is als de elektrische Citigo en Mii.
Wegtrekken bij het stoplicht gaat echt bovengemiddeld vlot. Bijna altijd ben je als eerste aan de overkant, als de rest ICE is.

Tussen 50-100km gaat het minder snel, maar voor z’n klasse nog steeds vlot.
Veel sneller dan een Kia picanto 1.0 bijvoorbeeld.

> 100 km/h is het genoeg om mee te komen, op de snelweg kan een inhaalactie overdag prima, na 19u wordt het anders omdat hij afgeregeld is op 135. Je kan dan uiteraard lastig auto’s inhalen die 130 gaan. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Puppetmaster
Zjanzjak schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:29:
[...]
Ondanks dat er een aantal ageren tegen het nieuwe model, zeggen dat ze failliet gaan (hoor ik al 3 jaar :+ ), etc., is het morgen een grote dag! Dan worden officieel de prijzen, kleuren en specs van de Rivian R2 bekend gemaakt.
Waarschijnlijk ergens live gestreamd, ook een zegen om de CEO van Rivian te zien, en te horen.
Totaal tegenovergesteld persoon van die andere CEO van een ander groot ev merk in de VS. 8)
Ik draag Rivian een warm hart toe, maar vind het jammer dat ze alleen SUV’s maken.
SUV’s komen er hier voorlopig iig niet in. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Je ziet regelmatig wel eens een berichtje van iemand die zichzelf in de gracht of tegen een gevel van een woning/winkelraam geaccelereerd heeft.

En wat betreft grote SUV's ook jammer genoeg mensen die hun eigen kind niet gezien hebben op hun eigen oprit.

Wordt nogal snel weggezet als eigen individuele verantwoordelijkheid vind ik.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:52
Puppetmaster schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:56:
Ik draag Rivian een warm hart toe, maar vind het jammer dat ze alleen SUV’s maken.
SUV’s komen er hier voorlopig iig niet in. :)
Ergens in 2028 de R3 en R3X!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxxhfGWwRY5JFj6yrkA2amBgnKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hC5WkNAZwNwfgweKS1VgcXB1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqqHcXbBitG8N0CrStzjynmMwfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hobZhvBiU0S1bpLAE7rgm28A.jpg?f=fotoalbum_large

Wie dan leeft, wie dan zorgt maar als er in de tussentijd niets mooiers op de markt komt dan zou het zo maar eens de opvolger van mijn huidige ev kunnen zijn. ;)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
STIMPPYYY schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:07:
[...]

En het belangrijkste, fatsoenlijk optrekken bij stoplichten. Zou fijn zijn als iedereen een EV zou rijden 😔
Voor vlot optrekken heb je geen EV nodig, maar het zou fijn zijn als ook stilstaan voor het verkeerslicht als aan het verkeer deelnemen gezien zou worden. En dat op je mobiel kloten daarmee ook dan strafbaar zou zijn. Dat scheelt veel meer durf ik te beweren. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Zjanzjak schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:23:
[...]

Ergens in 2028 de R3 en R3X!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wie dan leeft, wie dan zorgt maar als er in de tussentijd niets mooiers op de markt komt dan zou het zo maar eens de opvolger van mijn huidige ev kunnen zijn. ;)
Haha nofi maar ik moet af en toe wel glimlachen om jouw uitspraken over uiterlijk van auto's. Het is natuurlijk 100% een kwestie van smaak maar wij zitten niet echt op één lijn zullen we maar zeggen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

mitsumark schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:36:
[...]
Natuurlijk, als je mensen gaat vragen die al een EV hebben gekocht ondanks de nadelen, en vervolgens vraagt of ze een versie met betere techniek zouden kopen zal het gros instemmen.
Daar staan overigens wel (Nederlandse) studies tegenover waarbij ruim de helft zegt terug te willen. Die hadden hun EV "gekocht" omdat de financiele voordelen zo groot waren dat een ICE auto gewoon 1-2 klassen lager moest voor hetzelfde geld.
Deels eens. Ik ken veel mensen en collega's die heel hard schrokken toen de subsidie teruggedraaid werd en toen 'moesten' ze wel weer terug naar ICE want EV is leuk maar niet als het meer kost.
Toch is in mijn ervaring maar een deel van degenen met dergelijke uitspraken daadwerkelijk terug gegaan naar ICE en een aanzienlijk deel heeft toch maar voor een 'mindere' EV gekozen uiteindelijk. Want dan was een Hyundai of Kia toch ineens niet meer zo erg.
Range anxiety verdwijnt vanzelf als de techniek (auto's maar ook laadinfrastructuur) ervoor zorgt dat men er niet meer over na hoeft te denken en/of laadstops hoeft te plannen met de onzekerheid of het wel gaat zoals verwacht.
Gewenning zorgt ook voor minder onzekerheid, dus dat kan deels helpen, maar of dat nu gewenst is?
Het is ook vrij persoonlijk. Als het om ICE gaat zorg ik altijd dat ik helemaal vol ben voordat ik aan een wat langere rit begin. Niet omdat het per se nodig is, maar dat gaat bijna vanzelf. Een stukje altijd op alles voorbereid zijn misschien? Heb er geen psycholoog naar gevraagd.
Ik ken ook veel mensen die daar totaal niet mee bezig zijn en gewoon gaan rijden en als er onderweg ergens getankt moet worden dan zien ze dat dan wel weer en komt wel goed. Een heel andere insteek, niet per se beter of slechter, gewoon anders.

Mijn vermoeden is dat verschillende groepen ook gewoon anders naar laden en range kijken, niet per se beter of slechter, gewoon anders. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08:30
Devian schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:47:
[...]

Doe ik ook.. Auto geeft een piepje op het moment dat het groen word of de auto voor me begint te rijden... Erg fijne feature.
Tesla? Die van mij doet dat ook maar de reactietijd is vrij traag. Wel super handig als je het stoplicht niet goed kan zien. Je kan hem door de wat trage reactietijd (bijna een seconde) niet voor je Jos Verstappen stoplichtsprints gebruiken mocht je dat willen 🤣

[ Voor 7% gewijzigd door karel_G_1981 op 11-03-2026 11:11 ]

• Puppetmaster
Gonadan schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:46:
[...]

Deels eens. Ik ken veel mensen en collega's die heel hard schrokken toen de subsidie teruggedraaid werd en toen 'moesten' ze wel weer terug naar ICE want EV is leuk maar niet als het meer kost.
Welke subsidie, de bijtellingsregeling?
Ik rij privé, dus weet daar niet zoveel van.
Privé is het in dezelfde klasse niet duurder dan ICE, iig bij thuislanden icm zonnepanelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Puppetmaster op 11-03-2026 14:34 ]

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:33:
[...]

Welke subsidie, de bijtellingsregeling?
Ik rij privé, dus weet daar niet zoveel van.
Privé is het in dezelfde klasse niet duurder dan ICE, iig bij thuislanden icm zonnepanelen.
Het ging over lease inderdaad, waarbij het keuzepakket bij elke keer als je een nieuwe auto mag uitzoeken ineens heel anders kan zijn.. Al heb je voor privé ook nog gesubsidieerde voordelen, maar daar ging mijn opmerking niet over dus laten we dat erbuiten houden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 16:20
Sonicfreak schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:43:
[...]

Al de punten die je noemt heb ik met 170 pk ook.

• Veilig en snel inhalen op provinciale wegen.
• Kortere acceleratietijd bij invoegen op de snelweg.
• Meer reservevermogen, waardoor de auto minder “hard hoeft te werken”.
• Stabiliteit en rust bij hogere snelheden.
• Rijplezier: een krachtige auto reageert simpelweg directer en dynamischer.

En hard rijden in Duitsland kan met 170 pk ook. Ok, ik kan geen 200 km/h rijden want mijn auto gaat tot 185 km/h, maar zeg nou eerlijk 185 km/h is al hard genoeg of niet?
Ik ben met je eens dat extra vermogen leuk is, maar voor bovengenoemde punten is het echt niet nodig.
Waar zie jij staan dat ik 170 pk als onvoldoende beschouw? Ik zeg alleen dat voor mij meer pk’s de moeite waard zijn. Daarom selecteer ik mijn auto’s ook specifiek op vermogen en ben ik bereid daar extra voor te betalen, omdat het mijn rijbeleving vergroot.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:32
Met de stijgende brandstofprijzen heb ik eens even zitten rekenen.

Voertuig 1: Renault Twizy. Rijdt ongeveer 10 kWh per 100 km, en ik laadt hem uit een dynamisch contract + zonnepanelen. Ik schat in dat ik gemiddeld over een jaar uitkom op zo'n 15ct per kWh, maar laten we het houden op 20ct per kWh.

Daarmee komen de stroomkosten van de Twizy dus op 2 ct per km.

Voertuig 2: Toyota plugin Prius. Als we die zouden rijden zonder opladen (doen we niet, maar soms komt het bv op vakantie voor) dan rijdt die zo ongeveer 4,5 L per 100 km. Benzineprijs nu laten we zeggen € 2,10. Dat komt dus op ongeveer 9,5ct per km.

Natuurlijk, twee totaal verschillende voertuigen (en de Prius kan dus ook gedeeltelijk op elektriciteit rijden) maar je snapt met welke van de twee ik voor 19ct per km heen en weer rijd naar mijn werk! >:)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-04 15:46
DeJurist schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:08:
[...]

Waar zie jij staan dat ik 170 pk als onvoldoende beschouw? Ik zeg alleen dat voor mij meer pk’s de moeite waard zijn. Daarom selecteer ik mijn auto’s ook specifiek op vermogen en ben ik bereid daar extra voor te betalen, omdat het mijn rijbeleving vergroot.
Ik zeg niet dat jij 170 pk als onvoldoende beschouwt. Ik zeg alleen dat voor al jouw punten meer pk's niet nodig zijn.

• Tommie12
JeroenH schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:16:

Voertuig 1: Renault Twizy. Rijdt ongeveer 10 kWh per 100 km, en ik laadt hem uit een dynamisch contract + zonnepanelen. Ik schat in dat ik gemiddeld over een jaar uitkom op zo'n 15ct per kWh, maar laten we het houden op 20ct per kWh.

Voertuig 2: Toyota plugin Prius. Als we die zouden rijden zonder opladen (doen we niet, maar soms komt het bv op vakantie voor) dan rijdt die zo ongeveer 4,5 L per 100 km. Benzineprijs nu laten we zeggen € 2,10. Dat komt dus op ongeveer 9,5ct per km.

Natuurlijk, twee totaal verschillende voertuigen (en de Prius kan dus ook gedeeltelijk op elektriciteit rijden) maar je snapt met welke van de twee ik voor 19ct per km heen en weer rijd naar mijn werk! >:)
En hoe nat word je in die Twizy als het regent?
Anderzijds, ik vind 10kWh per 100km nog veel voor die eenzitter.

• JeroenH
Tommie12 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:27:
[...]

En hoe nat word je in die Twizy als het regent?
Niet, ik heb er ramen in. Ik rijd 365 dagen per jaar.
Anderzijds, ik vind 10kWh per 100km nog veel voor die eenzitter.
Dat klopt, dat is niet bijster zuinig. En nog dat prijsverschil! Het is overigens een tweezitter, alleen de Cargo variant is een eenzitter.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 11-03-2026 15:38 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:16:

Daar hoef je geen Twizy voor te rijden, met onze Model 3 zit ik met ons dynamisch contract volgens Tessie (over de afgelopen 30 dagen en 2k km) op een km kostprijs van 3ct / km bij thuisladen. Dat komt zeer goed uit met een mobiliteitsvergoeding :P

Vanaf volgende week heb ik er een BMW C Evolution motorscooter bij, eens kijken hoe dat gaat oOo

Gaaf ding zo Twizzy, altijd een zwak voor gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 11-03-2026 15:58 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:57
Wozmro schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:56:
Je ziet regelmatig wel eens een berichtje van iemand die zichzelf in de gracht of tegen een gevel van een woning/winkelraam geaccelereerd heeft.
En wat betreft grote SUV's ook jammer genoeg mensen die hun eigen kind niet gezien hebben op hun eigen oprit.
Wordt nogal snel weggezet als eigen individuele verantwoordelijkheid vind ik.
Ja, wiens verantwoordelijkheid zou dat dan moeten zijn?

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 16:20
Sonicfreak schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:19:
[...]

Ik zeg niet dat jij 170 pk als onvoldoende beschouwt. Ik zeg alleen dat voor al jouw punten meer pk's niet nodig zijn.
Ik ben van mening dat dit een subjectieve kwestie betreft, waarover geen discussie mogelijk is.

Een individu dat de voorkeur geeft aan het besturen van een Ferrari kan vergelijkbare prestaties verkrijgen tegen een lagere prijs, maar dit is een persoonlijke keuze.

Zelfs met de door mij genoemde punten is een directe vergelijking tussen een auto met 170 pk of een auto met 460 pk, niet direct mogelijk.

• Wozmro
  • Nu online
Peter-036 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:59:
[...]

Ja, wiens verantwoordelijkheid zou dat dan moeten zijn?
Wat mij betreft een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van alle stakeholders. De publieke ruimte is geen race-track.

Met dergelijke vermogens wordt geen rekening gehouden in de rijopleiding, de omgeving is er niet op aangepast (zie bijvoorbeeld de veiligheidsmaatregelen tijdens een formule 1 wedstrijd).

De wet zegt duidelijk dat je ten allen tijde je voertuig onder controle moet hebben, is dit nog haalbaar in de praktijk?

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:02

Cyphax

Moderator LNX
revolution-nl schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:53:
[...]

Daar hoef je geen Twizy voor te rijden, met onze Model 3 zit ik met ons dynamisch contract volgens Tessie (over de afgelopen 30 dagen en 2k km) op een km kostprijs van 3ct / km bij thuisladen. Dat komt zeer goed uit met een mobiliteitsvergoeding :P
Ik kan niet thuisladen helaas dus ik moet het doen met een publieke paal en ik kom uit op bijna 5,5ct/km (0,15kWh * 36ct) dus al met al is dat verschil enerzijds enorm (bijna het dubbele) maar in de praktijk scheelt het eigenlijk hoofdzakelijk enkele euro's.
(De "pijn" van niet thuis kunnen laden voel ik dan ook meer in het gegeven dat ik dus ook de V2H-ondersteuning van de auto niet kan gebruiken)

Saved by the buoyancy of citrus

• Tommie12
Wozmro schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:10:
[...]

Wat mij betreft een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van alle stakeholders. De publieke ruimte is geen race-track.

Met dergelijke vermogens wordt geen rekening gehouden in de rijopleiding, de omgeving is er niet op aangepast (zie bijvoorbeeld de veiligheidsmaatregelen tijdens een formule 1 wedstrijd).

De wet zegt duidelijk dat je ten allen tijde je voertuig onder controle moet hebben, is dit nog haalbaar in de praktijk?
Natuurlijk kan je een auto met 500pk perfect onder controle houden. Met een EV nog makkelijker dan met een ICE vind ik.

De wetgeving is 100% aangepast door de snelheidsbeperkingen. De vergelijking met F1 loopt mank, dat circuit is gebouwd op hoge snelheden, en er wordt ook verwacht dat de piloten hoge snelheden halen.

Dus nee, geen gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Als iemand zich de weg af accelereert, dan is dat 100% zijn eigen verantwoordelijkheid.

• SpikeHome
@JeroenH
Leuk zo n twizzy.
Toevallig afgelopen weekend naar de opvolger gekeken (mobileze duo) en gereden voor als stads auto wel de 80ste uitvoering.
Mijn vrouw vond m nogal wat jerry van binnenuit maken.
Maar naast de zuinigheid van 100wh/km die je ook in de winter haalt zover ik heb gelezen is de wegenbelasting ook voordelig en zo ook de verzekering.
Mijn vrouw twijfelt nog.

• Wozmro
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:32:
[...]

Natuurlijk kan je een auto met 500pk perfect onder controle houden. Met een EV nog makkelijker dan met een ICE vind ik.

De wetgeving is 100% aangepast door de snelheidsbeperkingen. De vergelijking met F1 loopt mank, dat circuit is gebouwd op hoge snelheden, en er wordt ook verwacht dat de piloten hoge snelheden halen.

Dus nee, geen gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Als iemand zich de weg af accelereert, dan is dat 100% zijn eigen verantwoordelijkheid.
Dus je ziet geen bijkomend risico als een 18 jarige met weinig ervaring of een 70+ met verminderde reflexen met 500pk onder zijn pedaal door je straat rijdt? Op een paar meter afstand van je kleinkinderen?

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:10

3_s

Wozmro schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:04:
[...]

Dus je ziet geen bijkomend risico als een 18 jarige met weinig ervaring of een 70+ met verminderde reflexen met 500pk onder zijn pedaal door je straat rijdt? Op een paar meter afstand van je kleinkinderen?
Die moeten dan ook geen Ferrari kopen, eh 8)7.
Of een model S Plaid.

• Gonadan

Gonadan

Dat probleem speelt al bij normale vermogens, dat is gewoon een inherent probleem van het acceleratievermogen van de EV. Die is in verhouding dermate groot dat drempels in wijken geen zin meer hebben, afstanden tot veilige oversteken kloppen niet meer, ontruimingstijden van kruisingen worden krap, inschattingen van hoe snel een auto bij je is kloppen niet meer, etc. etc.

Dat is iets waar de maatschappij ook gewoon aan moet wennen, want je kunt. niet ineens de volledige weginrichting op de schop nemen.
Door de elektrische fiets zie je al soortgelijke problemen, waarbij enerzijds weginrichting aangepast wordt maar anderzijds ook gedrag en regelgeving gewoon moet evolueren.
Of een EV nu 200 of 500 pk heeft, ze gaan sowieso veel en veel te hard door mijn straat. Dat is een 'voordeel' van de techniek helaas.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Wozmro
  • Nu online
3_s schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:10:
[...]

Die moeten dan ook geen Ferrari kopen, eh 8)7.
Of een model S Plaid.
Bij motoren wordt er wel deels rekening gehouden met maximaal vermogen ifv de rijervaring dacht ik.

• JeroenH
SpikeHome schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:55:
@JeroenH
Leuk zo n twizzy.
Toevallig afgelopen weekend naar de opvolger gekeken (mobileze duo) en gereden voor als stads auto wel de 80ste uitvoering.
Mijn vrouw vond m nogal wat jerry van binnenuit maken.
Maar naast de zuinigheid van 100wh/km die je ook in de winter haalt zover ik heb gelezen is de wegenbelasting ook voordelig en zo ook de verzekering.
Mijn vrouw twijfelt nog.
De Duo is helaas geannuleerd. Ik heb er vorig jaar nog een proefrit in gemaakt, ik had hem ook op het oog als opvolger voor mijn Twizy (over een paar jaar), maar ze komen dus niet op de markt. Jammer, het was een leuk ding, net iets meer "auto" dan een Twizy (ramen standaard ;) ) maar nog altijd dusdanig "anders" als een normale auto dat hij me wel aantrok.

Motorrijtuigenbelasting en verzekering van de Twizy (en ander voertuigen uit de L7e categorie) zijn inderdaad erg voordelig, MRB zelfs goedkoop nu die 75% korting er af is.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 11-03-2026 17:29 ]

• Gonadan

Gonadan

Wozmro schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:16:
[...]

Bij motoren wordt er wel deels rekening gehouden met maximaal vermogen ifv de rijervaring dacht ik.
Klopt inderdaad, daar zit een zekere opbouw qua leeftijd en ervaring in bij zwaardere motoren (lees: meer vermogen). Maar het lijkt me sterk dat ze zoiets er voor een gewone auto doorheen krijgen.
Plus je pakt daarmee alleen maar de overmoedige jeugd, niet de oudere generaties die zichzelf ook prima kunnen overschatten (zoals die 70+ die je noemde).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Is er voor EV niets te winnen in range als het vermogen beperkt wordt tot gemiddelde ICE acceleratie?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
SirLenncelot schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:35:
Is er voor EV niets te winnen in range als het vermogen beperkt wordt tot gemiddelde ICE acceleratie?
Jawel, en die winst kan je nu al halen door minder hard weg te trekken. :)

• Gonadan

Gonadan

Dan moeten ze dat geen eco modus meer noemen maar een sexy naam geven, want anders voelt de gemiddelde automobilist zich daar te goed voor. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• SirLenncelot
  • Niet online
Cyphax schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:43:
[...]

Jawel, en die winst kan je nu al halen door minder hard weg te trekken. :)
Dan zal uit de focusgroepen wel naar voren komen dat de 0-100 statistiek meer auto’s verkoopt dan de WLPT opgave.

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-04 23:26
Nee, met minder vermogen kan je ook minder terugwinnen. Hoge snelheid kost extra luchtweerstand, maar sneller optrekken kost nauwelijks extra energie.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
SirLenncelot schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:49:
[...]

Dan zal uit de focusgroepen wel naar voren komen dat de 0-100 statistiek meer auto’s verkoopt dan de WLPT opgave.
Het zou me niet verbazen. Het zal regeltechnisch misschien makkelijker zijn omdat de motor niets uitstoot, en je kan als fabrikant misschien makkelijker 1 motor gebruiken voor grotere en kleinere modellen. Maar mensen zoals ik die van 75pk ICE naar 150 BEV gaan moeten er wel rekening mee houden.

• Gonadan

Gonadan

grlk schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:59:
[...]

Nee, met minder vermogen kan je ook minder terugwinnen. Hoge snelheid kost extra luchtweerstand, maar sneller optrekken kost nauwelijks extra energie.
Het hangt een beetje van de implementatie af, want als hij dan dual motor pakt maakt het wel degelijk verschil. Maar in de basis heb je wel gelijk inderdaad, als het gaat om het bereiken van dezelfde snelheid dan verschillen snel of langzaam accelereren niet per se veel qua energie wat er in moet.
Hooguit kan je beargumenteren dat wanneer je eerder op de gewenste snelheid zit je ook eerder de luchtweerstand van die snelheid hebt, en daardoor kost dat wel weer een beetje extra.
Heb geen zin om de rekensom te maken, ik denk dat je het in de praktijk niet echt merkt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:37
We hebben hier een Model Y Performance en een Model 3 RWD (2022? Voor de facelift) voor de deur staan.

Zowel ik als mijn vriendin vinden het extra vermogen van de Y fijner rijden. Het gaat niet enkel om die 0-100. Het extra vermogen geeft in zoveel omstandigheden gewoon meer driveability (om maar een term te gebruiken). Invoegen op de snelweg, inhalen op een 80 weg, wat vlotter weg bij de stoplichten..

Ja, 200pk is voldoende, 250, 300 of 350 ook. Maar dat laatste maakt het wel dat het allemaal net wat lekkerder rijd, ook zonder plankgas van 0 naar 100. Wat we amper doen overigens.

Het fijne aan EV is ook gewoon dat het niet ten nadele van iets gaat, een super efficiënte motor staat vaak gelijk ook een motor met veel vermogen. En wat het ook al gezegd is, zo heel veel extra verbruik kost het niet.

https://wren.co/join/Devian

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:17
Gonadan schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:30:
[...]

Klopt inderdaad, daar zit een zekere opbouw qua leeftijd en ervaring in bij zwaardere motoren (lees: meer vermogen). Maar het lijkt me sterk dat ze zoiets er voor een gewone auto doorheen krijgen.
Plus je pakt daarmee alleen maar de overmoedige jeugd, niet de oudere generaties die zichzelf ook prima kunnen overschatten (zoals die 70+ die je noemde).
Dat is alleen nog maar zo omdat elektrische motoren nog met teveel mitsen en maren qua bereik en gewicht komen. Zodra technologie dat oplost heb je hetzelfde probleem. Je ziet het al een klein beetje in de elektrische scooter waar het bereik al op het punt begint te komen dat het wel prima is.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:17
Je wint meer op langer met je banden doen en wat minder onderhoud.
Een deel van de slijtage van draagarmen en andere koppelingen van motor naar wiel leven langer als je minder hard er aan trekt en duwt.
Netzoals je dempers kapot maakt door hard over drempels te rijden.
Alleen zit tussen schade en reparatie kosten vaak zo lang dat je het niet echt voelt of doorschuift naar volgende eigenaar.

• SpikeHome
JeroenH schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:27:
[...]

De Duo is helaas geannuleerd. Ik heb er vorig jaar nog een proefrit in gemaakt, ik had hem ook op het oog als opvolger voor mijn Twizy (over een paar jaar), maar ze komen dus niet op de markt. Jammer, het was een leuk ding, net iets meer "auto" dan een Twizy (ramen standaard ;) ) maar nog altijd dusdanig "anders" als een normale auto dat hij me wel aantrok.

Motorrijtuigenbelasting en verzekering van de Twizy (en ander voertuigen uit de L7e categorie) zijn inderdaad erg voordelig, MRB zelfs goedkoop nu die 75% korting er af is.
Ze zijn inderdaad gestopt ermee
Ze waren wel op de markt
Er staan er nog enkele met 15km op de teller te koop en enkele met meer kilometers.
Dus bij 1 met meer kilometers een proefrit gedaan.

• JeroenH
SpikeHome schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:32:
[...]

Ze zijn inderdaad gestopt ermee
Ze waren wel op de markt
Er staan er nog enkele met 15km op de teller te koop en enkele met meer kilometers.
Dus bij 1 met meer kilometers een proefrit gedaan.
In Duitsland is het voertuig niet gehomologeerd (toegelaten op de openbare weg). Van Nederland weet ik dat niet, maar let daar goed op als je zo'n ding overweegt. Als dat hier ook niet het geval is, zul je hem individueel moeten laten goedkeuren bij het RDW in Lelystad, waar je hem heen zult moeten traileren. En de verkrijgbaarheid van onderdelen?

Als je het doet heb je wel een absoluut uniek voertuig, maar ik begin er niet aan. Als mijn Twizy opraakt kijk ik wel verder in het L7e segment. Misschien ga ik wel voor een Microlino! :D

-Edit-

Even op marktplaats naar de Duo's gekeken. Ten eerste willen ze er allemaal de hoofdprijs voor, man man man. Maar ik zie verder dat ze allemaal een kenteken hebben, en bij het RDw ook te vinden zijn. Dus het voertuig is óf hier in NL gehomologeerd, óf ze zijn allemaal individueel gekeurd en op kenteken gezet.

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 11-03-2026 20:23 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Verwaarloosbaar.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 21:18

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Weinig, een keer hard optrekken ga je niet merken in de range. 130kmh rijden ipv 100kmh ga je wel merken in de range. Maar 130kmh rijden kun je ook met 60pk.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Tommie12
Wozmro schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:16:
[...]

En dat is met supersnelle auto's ook zo.
Ik ken iemand die een paar jaar geleden een Macan kocht met 260pk (ja, toen zelfs de Diesel), en zijn kinderen van 18-24 mochten onwille van de verzekering niet met die auto rijden. De verzekeringsmaatschappij had dat in de polis laten zetten (hij was er zelfs tevreden over, dat gaf wat minder discussie...)
Of dat te maken had met het vermogen dan wel met de prijs van de auto weet ik niet.

En als je ongevalstatistiek slecht is, dan krijg je die dingen gewoon niet verzekerd, of tegen astronomische prijzen (5k+ zonder de eigen risico's).

Elke auto die in minder dan 10s aan de 100km/h raakt kan je eigenlijk als 'snel' bestempelen en dat vraagt beheersing.
Denk maar eens terug aan de eerste Golf GTI. Die had 112pk, ging in 9s naar 100 en had een top van 180 km/h. Was toen een 'sportauto', nu is dat doorsnee, en zowat elke EV is sneller.

• Tommie12
Misschien, maar het verschil zal heel klein zijn.
100 rijden ipv 110 zal een groter verschil geven.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:50

Maasluip

Kabbelend watertje

Wozmro schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:04:
[...]

Ik zie genoeg influencers of youtubers of voetballers met dikke bakken die dikke bak stukrijden omdat ze niet kunnen rijden. Dat heeft niets met elektrische auto's te maken maar met de eigen overschatting.

Maar goed, jij wil dus een B1 rijbewijs netzoals er een A1 rijbewijs is.

Signatures zijn voor boomers.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:29
Gonadan schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:49:
[...]

Dan moeten ze dat geen eco modus meer noemen maar een sexy naam geven, want anders voelt de gemiddelde automobilist zich daar te goed voor. :P
Ultra- of Ultra Range Mode? Range Optimized?

Op zich niet eens een gek idee. Dat hele kopieergedrag van rijmodi komt sowieso nog uit de ICE tijd. In de regel wordt de gasrespons aangepast zodat je het pedaal dieper moet drukken voor hetzelfde vermogen, ter motivatie langzamer te rijden. Maar het volledige vermogen staat vaak nog wel ter beschikking, eventueel pas na het kickdown drukpunt.

Het zou me overigens niet verbazen als zo een eco modus door wetgeving dus ook expliciet zo genoemd dient te worden door wet en regelgeving.

• SirLenncelot
  • Niet online
Cid Highwind schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:53:
[...]
Ultra- of Ultra Range Mode? Range Optimized?

Op zich niet eens een gek idee. Dat hele kopieergedrag van rijmodi komt sowieso nog uit de ICE tijd. In de regel wordt de gasrespons aangepast zodat je het pedaal dieper moet drukken voor hetzelfde vermogen, ter motivatie langzamer te rijden. Maar het volledige vermogen staat vaak nog wel ter beschikking, eventueel pas na het kickdown drukpunt.

Het zou me overigens niet verbazen als zo een eco modus door wetgeving dus ook expliciet zo genoemd dient te worden door wet en regelgeving.
In een Polestar heet het Eco-climate en wordt vooral de AC/warmtepomp werking teruggeschroefd en niets met het vermogen van de wagen gedaan.

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-04 15:11
Eco modus van Polestar is een beetje een buitenbeentje ja, meestal wordt de mapping van het stroompedaal minder agressief gemaakt in een Eco modus, want langzamer optrekken is weldegelijk een stuk zuiniger. Sommige EV's limiteren zelfs het vermogen in Eco modus om zuiniger te zijn.

En in tegenstelling tot wat eerder gezegd is is een kleinere elektromotor meestal zuiniger dan een grote, al was het maar omdat hij minder weegt. De verschillen zijn wel veel kleiner dan bij een ICE. Maar ja, dat een Dacia Spring zuiniger is dan een Porsche Taycan zal voor niemand een verrassing zijn.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:52
Overspark schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:26:
Eco modus van Polestar is een beetje een buitenbeentje ja, meestal wordt de mapping van het stroompedaal minder agressief gemaakt in een Eco modus, want langzamer optrekken is weldegelijk een stuk zuiniger. Sommige EV's limiteren zelfs het vermogen in Eco modus om zuiniger te zijn.

En in tegenstelling tot wat eerder gezegd is is een kleinere elektromotor meestal zuiniger dan een grote, al was het maar omdat hij minder weegt. De verschillen zijn wel veel kleiner dan bij een ICE. Maar ja, dat een Dacia Spring zuiniger is dan een Porsche Taycan zal voor niemand een verrassing zijn.
Het bestaan van deze rijmodi heeft te maken met de Europese homologatiecyclus. Dat gebeurt (je verwacht dit niet) normaliter in de zuinigste rijmodus. Al zijn er merken die daar wel van afwijken - BYD heeft voor de Sealion 7 de WLTP doorlopen in de normale rijmodus terwijl de 'eco' modus het vermogen inderdaad aardig terugschroeft. Maar normaal gesproken vindt dat proces plaats in de eco rijmodus want die is bij correcte implementatie gewoon zuiniger.

Nee, merp!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Een Model 3 heeft dik 200PK meer dan een Dacia en is net zo zuinig ;)

• Cid Highwind

Is dat zo?

Dat gewicht zal verwaarloosbaar zijn op een wagen die sowieso de 2 ton wel aantikt (Tesla's uitgezonderd...). Veel fabrikanten koppelen hun zwaardere motoren aan een (letterlijk) zwaardere accu. Dat een Dacia spring zuiniger is dan een Taycan, hangt vooral ook van je meetmethode af.

WLTP legt de nadruk sterk op lage snelheden. 130 km/h is de max en dat is ondergerepresenteerd, in ieder geval voor alles wat het stadsautosegment ontstijgt. Kijk je naar het normverbruik voor hoge snelheid, kruipen de auto's al heel dicht naar elkaar qua verbruik, de reden: Luchtweerstand.

Voeg daar aan toe dat de Taycan ongetwijfeld op flink bredere en waarschijnlijk niet voor bereik geoptimaliseerd rubber staat, en ik durf het wel aan in twijfel te trekken dat het aan het formaat en vermogen van de motor ligt. Voor de proef op de som zou men de Dacia Spring motor in de Taycan moeten bouwen en vice versa :D Het zou me niet verbazen als blijkt dat de verschillen dan nog groter zijn. Een kleinere motor is immers gedacht voor goedkopere modellen, mag dus minder hoogwaardig zijn en is dus wellicht ook minder efficiënt.

• Gonadan

Gonadan

revolution-nl schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:31:
[...]

Leuk, maar verandert dat iets aan de stelling? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Wozmro
  • Nu online
Maasluip schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:24:
[...]

Ik zie genoeg influencers of youtubers of voetballers met dikke bakken die dikke bak stukrijden omdat ze niet kunnen rijden. Dat heeft niets met elektrische auto's te maken maar met de eigen overschatting.

Maar goed, jij wil dus een B1 rijbewijs netzoals er een A1 rijbewijs is.
Persoonlijk wil ik helemaal niets.

Maar je kent het stramien toch ook, als er iets gebeurd dan is het weer van: waarom hebben ze dit niet voorzien, hadden ze niet beter, waarom is dit toch kunnen gebeuren,...

Ik merk en signaleer enkel potentiële risico's, is ook beroepsmisvorming van mijn kant.

• Tommie12
Wozmro schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:00:
[...]

Persoonlijk wil ik helemaal niets.

Maar je kent het stramien toch ook, als er iets gebeurd dan is het weer van: waarom hebben ze dit niet voorzien, hadden ze niet beter, waarom is dit toch kunnen gebeuren,...

Ik merk en signaleer enkel potentiële risico's, is ook beroepsmisvorming van mijn kant.
Waarom staat er zo veel keer 'ze' in je 2de paragraaf.

• Wozmro
  • Nu online
Omdat als het fout loopt de algemene teneur is dat het door 'ze' komt.

• Tommie12
Wozmro schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:50:
Omdat als het fout loopt de algemene teneur is dat het door 'ze' komt.
En dat is het probleem.
Als ik te hard door een bocht ga, en ik slip en ik raak een boom, dan heb ik een dikke fout gemaakt.

Als je je aan de snelheidsbeperkingen houdt, dan ga je niet zomaar van de weg af, of 'vlieg' je geen huis binnen.
En met een auto van 100pk kan ik ook veel te snel rijden....

Als je het vermogen moet gaan beperken om ongevallen te vermijden, dan zijn we morgen allemaal met 25-30pk onderweg. Dan haal je ook de 100km/h... en kan je nog de bocht missen.
De regels rond de intelligente snelheidsbeperker zijn gelukkig af gezwakt, anders werd de snelheid zelfs electronisch beperkt... maar daar is geen draagvlak voor.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:06
Een "stuk" zuiniger is nogal een overstatement. De grootste factor waardoor langzamer optrekken zuiniger is omdat de gemiddelde snelheid daardoor lager wordt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• JeroenH
Artikel op ad.nl "Elektrische rijders krijgen een voordeeltje: thuisladen levert honderden euro's op"

Artikel kan ik niet lezen, maar de comments er onder wel. Die comments, die comments.... -O-

Hoe kan het toch dat het sentiment en de ongeïnformeerdheid wat je daar ziet anno 2026 nog zo leeft? Zie ik het nou echt allemaal verkeerd?

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-04 17:48
JeroenH schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:56:
Artikel op ad.nl "Elektrische rijders krijgen een voordeeltje: thuisladen levert honderden euro's op"

Artikel kan ik niet lezen, maar de comments er onder wel. Die comments, die comments.... -O-

Hoe kan het toch dat het sentiment en de ongeïnformeerdheid wat je daar ziet anno 2026 nog zo leeft? Zie ik het nou echt allemaal verkeerd?
Subsidie op elektrisch koken vind ik wel een goeie..... :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
pmiddeld schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:20:
[...]

Subsidie op elektrisch koken vind ik wel een goeie..... :+
Als je kookplaat een ingebouwde MID meter heeft zijn er misschien wel mogelijkheden :)

• Sonicfreak

Je ziet het niet verkeerd, die mensen leven allemaal onder een steen. Opmerkingen over het elektriciteitsnet dat het niet aankan, moet ik alleen maar om lachen. EV's gaan juist daarin de oplossing zijn zodra je EV's kunt inzetten als thuisaccu of via vehicle to grid. Dat gaat juist het net ontlasten en zorgen voor meer stabiliteit. Dan heb ik het nog niet eens over slim laden waarbij de EV's verspreid opgeladen worden over een dag.
Mensen die roepen dat het net het niet aankan, hebben geen benul wat een airco of warmtepomp aan elektriciteit trekt. En dat de hele dag door terwijl EV's niet de hele dag aan het laden zijn.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DonChaot schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:26:
[...]

Als je kookplaat een ingebouwde MID meter heeft zijn er misschien wel mogelijkheden :)
Ik zie eerder wat in een kookplaat met type 2 aansluiting :+

• JeroenH
Sonicfreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:30:
Je ziet het niet verkeerd, die mensen leven allemaal onder een steen. Opmerkingen over het elektriciteitsnet dat het niet aankan, moet ik alleen maar om lachen. EV's gaan juist daarin de oplossing zijn zodra je EV's kunt inzetten als thuisaccu of via vehicle to grid. Dat gaat juist het net ontlasten en zorgen voor meer stabiliteit. Dan heb ik het nog niet eens over slim laden waarbij de EV's verspreid opgeladen worden over een dag.
Mensen die roepen dat het net het niet aankan, hebben geen benul wat een airco of warmtepomp aan elektriciteit trekt. En dat de hele dag door terwijl EV's niet de hele dag aan het laden zijn.
Ja, dat snap ik (of ten minste, dat denk ik te snappen), maar in meerdere van die comments lees je iets van afgunst, of in ieder geval het aangeven van de overgang naar een EV niet kunnen of willen betalen. Cru samengevat "die rijke stinkerds met hun EV's hebben makkelijk praten".

Zit ik dan met mijn 13 jaar oude plugin-Prius en een Renault Twizy, allebei duidelijk statussymbolen van de bovenste plank, nietwaar? En die staan voor een doorsnee rijtjeswoning, maar wel eentje waarvan ik een tien jaar terug wel de vooruitziende blik de eis voor een woninggebonden parkeerplek hoger op het lijstje te zetten dan een grote achtertuin. Daar pluk ik nu toch maar mooi de vruchten van.

Maar dit soort comments geven me het gevoel dat ik het allemaal verkeerd doe. Moet ik niet doen, weet ik ook wel, maar dit soort dingen geven me wel een soort van onheilspellend gevoel over het gebrek aan eenheid in de maatschappij.

Maar goed. Mijn Twizy staat nu voor iets van 8 ct per kWh te laden (+/- de helft uit de zonnepanelen, en +/- de andere helft uit het net op dynamisch contract), daar word ik dan wel weer blij van.

• Wozmro
  • Nu online
Och, geef het nog 3 jaar en de ICE wordt het nieuwe statussymbool, net zoals de paardjes.

• Sonicfreak
JeroenH schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:39:
[...]

Ja, dat snap ik (of ten minste, dat denk ik te snappen), maar in meerdere van die comments lees je iets van afgunst, of in ieder geval het aangeven van de overgang naar een EV niet kunnen of willen betalen. Cru samengevat "die rijke stinkerds met hun EV's hebben makkelijk praten".

Zit ik dan met mijn 13 jaar oude plugin-Prius en een Renault Twizy, allebei duidelijk statussymbolen van de bovenste plank, nietwaar? En die staan voor een doorsnee rijtjeswoning, maar wel eentje waarvan ik een tien jaar terug wel de vooruitziende blik de eis voor een woninggebonden parkeerplek hoger op het lijstje te zetten dan een grote achtertuin. Daar pluk ik nu toch maar mooi de vruchten van.

Maar dit soort comments geven me het gevoel dat ik het allemaal verkeerd doe. Moet ik niet doen, weet ik ook wel, maar dit soort dingen geven me wel een soort van onheilspellend gevoel over het gebrek aan eenheid in de maatschappij.

Maar goed. Mijn Twizy staat nu voor iets van 8 ct per kWh te laden (+/- de helft uit de zonnepanelen, en +/- de andere helft uit het net op dynamisch contract), daar word ik dan wel weer blij van.
Ik begrijp die afgunst niet. EV's zijn nu al net zo duur of goedkoper in aanschaf als een brandstofauto. Helemaal als je tweedehands koopt.
Nieuw trouwens ook, kijk maar naar de ID. Polo die eraan komt dit jaar. Goedkoper dan de ICE variant.
Voor 25K stap je al in. Kom daar maar eens om bij de ICE variant. Die kost minimaal 27K.

En de Leapmotor B10 kost als EV 28K. Als hybride 30K.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:39:
[...]

Regeren is voorruit zien, ik zou mij ook zeker niet schuldig voelen door mensen die met de onderbuik reageren en niet verder denken dan de eerst volgende vakantie en niet beseffen dat je geld maar een keer kan uitgeven, en dat die keuzes zeker in de huidige tijdsgeest consequenties hebben.

• Gonadan

Gonadan

Sonicfreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:30:
[...]

Je ziet het niet verkeerd, die mensen leven allemaal onder een steen.
Die leven niet onder een steen, de mensen die fanatiek onder artikelen van het AD gaan reageren is gewoon een specifieke doelgroep. En dat is toevallig niet echt een doelgroep voor de EV. ;)
Opmerkingen over het elektriciteitsnet dat het niet aankan, moet ik alleen maar om lachen. EV's gaan juist daarin de oplossing zijn zodra je EV's kunt inzetten als thuisaccu of via vehicle to grid. Dat gaat juist het net ontlasten en zorgen voor meer stabiliteit. Dan heb ik het nog niet eens over slim laden waarbij de EV's verspreid opgeladen worden over een dag.
V2G zie ik niet gebeuren, tenzij je de EV als tweede auto hebt en overdag kunt laten staan. Of je moet het zo zien dat mensen op hun werk de auto gaan volladen om dan die stroom 's avonds en 's nachts voor hun huis te gebruiken.
Maar dan loop je het risico dat én je auto 's ochtends een flink stuk leeg is én ik vraag mij af of dat financieel aantrekkelijk gaat zijn voor mensen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

DonChaot schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:26:
[...]

Hoe lang zal het duren voordat er systemen zijn die een auto kunnen nabootsen waardoor je de stroom vanuit je laadpaal direct kunt gebruiken of opslaan in een accu en zo de subsidie opstrijken? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:03

Rzaan

Altijd zoekende

Het is natuurlijk wel een bepaald slag mensen dat reageert.
Die zitten de hele dag te loeren hoe ze nu weer Jetten/Rutte/Nato/EU/WEF/NPO ergens de schuld van kunnen geven.

Ik zag ergens (ik dacht bij YouTuber Tom Bötticher) dat in Duitsland nu weer een stap is gezet voor het terugleveren aan stroom aan het net. En dan niet over de techniek, maar meer over de juridische constructie.

• Sonicfreak
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:53:
[...]

Die leven niet onder een steen, de mensen die fanatiek onder artikelen van het AD gaan reageren is gewoon een specifieke doelgroep. En dat is toevallig niet echt een doelgroep voor de EV. ;)

[...]

V2G zie ik niet gebeuren, tenzij je de EV als tweede auto hebt en overdag kunt laten staan. Of je moet het zo zien dat mensen op hun werk de auto gaan volladen om dan die stroom 's avonds en 's nachts voor hun huis te gebruiken.
Maar dan loop je het risico dat én je auto 's ochtends een flink stuk leeg is én ik vraag mij af of dat financieel aantrekkelijk gaat zijn voor mensen.
Je kunt in de auto instellen tot hoever die leeg getrokken mag worden voor V2G of V2H zodat je nog voldoende range hebt voor het rijden.
En ja, als 2e auto het meest interessant. Mijn vrouw en ik zijn serieus aan het kijken naar een EV met V2H functie en hopen dat dit jaar het uitgerold wordt in NL. Verwachting is 2e helft van dit jaar.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:03

Rzaan

Altijd zoekende

Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:53:
Als je hem voor een prikkie kunt opladen op je werk...
Je kunt hem natuurlijk zo instellen dat er altijd minimaal een hoeveelheid energie in je accu blijft waarmee je makkelijk naar je werkt kunt.

• Gonadan

Gonadan

Voor alles kan je een oplossing bedenken, maar ik zie dit niet snel dé oplossing worden. Denk dat relatief gezien veel te weinig mensen daar actief mee bezig gaan zijn. Verreweg de meeste EV-rijders leven buiten de bubbel fanatiekelingen die we hier hebben. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sonicfreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:45:
[...]

Ik begrijp die afgunst niet. EV's zijn nu al net zo duur of goedkoper in aanschaf als een brandstofauto. Helemaal als je tweedehands koopt.
Nieuw trouwens ook, kijk maar naar de ID. Polo die eraan komt dit jaar. Goedkoper dan de ICE variant.
Voor 25K stap je al in. Kom daar maar eens om bij de ICE variant. Die kost minimaal 27K.

Toen we in 2019 begonnen met een EV was de TCO al lager dan voor een ICE... Nu helemaal.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Gonadan

Gonadan

Sonicfreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:45:
[...]

Dat is enerzijds een gevoel van onrecht omdat EV aan alle kanten gesubsidieerd en bevoordeeld is, en nog steeds voordelen heeft om het betaalbaarder te maken.
Dit is overigens een feitelijke constatering, geen oordeel van mijn kant o.i.d.

Anderzijds reken je qua aanschafwaarde al wel weer heeeeeel erg in het voordeel van de EV bubbel. Het wordt vaak geroepen dat EV goedkoper is, maar dat is gewoon niet waar.
Voor Jan Modaal is 25k niet 'al', dat is voor Jan Modaal gewoon behoorlijk veel geld, die geeft waarschijnlijk heel veel minder uit voor een auto. En als mensen dan gaan roepen dat 'men' niet moet zeuren want je kunt 'al' voor 25 k 'ff een EV ophalen' dan is dat precies waarom mensen reacties gaan geven over 'rijke stinkerds met hun EV'.

Nofi, gewoon een spiegeltje. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Overspark
revolution-nl schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:31:
Cid Highwind schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:32:
ik durf het wel aan in twijfel te trekken dat het aan het formaat en vermogen van de motor ligt. Voor de proef op de som zou men de Dacia Spring motor in de Taycan moeten bouwen en vice versa :D Het zou me niet verbazen als blijkt dat de verschillen dan nog groter zijn. Een kleinere motor is immers gedacht voor goedkopere modellen, mag dus minder hoogwaardig zijn en is dus wellicht ook minder efficiënt.
Laat ik het verduidelijken: als alle andere factoren hetzelfde zijn is een kleinere elektromotor in principe efficiënter dan een grote. Maar zoals jullie beiden terecht opmerken zijn er ook nog een heleboel andere factoren die meespelen. Zoveel meespelen zelfs, dat de efficiëntie van de elektromotor zelf in het totale plaatje niet eens zo belangrijk is, want elke EV is toch enorm efficiënter dan elke ICE auto. Maar kijk bijvoorbeeld naar het verschil tussen single en dual motor modellen van hetzelfde type, daar zit altijd een merkbaar verschil in efficiëntie in. Dat komt deels door het verschil in gewicht, maar ook omdat je minder motor mee laat draaien. Zo'n zelfde verschil heb je ook tussen een veel grotere en veel kleinere motor (komt wederom ook door gewicht).
assje schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:02:
Een "stuk" zuiniger is nogal een overstatement. De grootste factor waardoor langzamer optrekken zuiniger is omdat de gemiddelde snelheid daardoor lager wordt.
Tijdens het optrekken maakt het een stuk uit ja. Dat het op een totale rit minder uitmaakt dan de gereden snelheid ben ik helemaal met je eens.

• Sonicfreak
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:04:
[...]

Dat is enerzijds een gevoel van onrecht omdat EV aan alle kanten gesubsidieerd en bevoordeeld is, en nog steeds voordelen heeft om het betaalbaarder te maken.
Dit is overigens een feitelijke constatering, geen oordeel van mijn kant o.i.d.

Anderzijds reken je qua aanschafwaarde al wel weer heeeeeel erg in het voordeel van de EV bubbel. Het wordt vaak geroepen dat EV goedkoper is, maar dat is gewoon niet waar.
Voor Jan Modaal is 25k niet 'al', dat is voor Jan Modaal gewoon behoorlijk veel geld, die geeft waarschijnlijk heel veel minder uit voor een auto. En als mensen dan gaan roepen dat 'men' niet moet zeuren want je kunt 'al' voor 25 k 'ff een EV ophalen' dan is dat precies waarom mensen reacties gaan geven over 'rijke stinkerds met hun EV'.

Nofi, gewoon een spiegeltje. :)
Ik zeg ook niet dat 25K niet veel geld is voor veel mensen, maar kijk niet alleen naar nieuw. Kijk eens naar tweedehands. Voor 10K-15K koop je al een hele mooie EV met bruikbare range.
Koop eens een behoorlijke ICE tweedehands (van vergelijkbare grootte, uitrusting en leeftijd) en je bent minimaal hetzelfde bedrag kwijt.

• assje
Overspark schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:07:
Tijdens het optrekken maakt het een stuk uit ja. Dat het op een totale rit minder uitmaakt dan de gereden snelheid ben ik helemaal met je eens.
Is alsnog situationeel. Maximale motorefficientie kan zomaar op 70% belasting liggen. Optrekken heeft dus een hogere efficientie dan constante snelheid en met een Tesla model 3 is 70% al achterlijk snel. Ohmse verliezen nemen toe maar zijn redelijk verwaarloosbaar.

En inderdaad, in vergelijking met de impact van snelheid is het allemaal klein bier.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Overspark
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:00:
Voor alles kan je een oplossing bedenken, maar ik zie dit niet snel dé oplossing worden. Denk dat relatief gezien veel te weinig mensen daar actief mee bezig gaan zijn. Verreweg de meeste EV-rijders leven buiten de bubbel fanatiekelingen die we hier hebben. ;)
Maak het financieel aantrekkelijk en opeens staat half Nederland klaar om het ook te doen hoor. Op dit moment is het inderdaad alleen voor de fanatiekelingen, maar dat gaat ooit veranderen.

• Gonadan

Gonadan

Sonicfreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:07:
[...]

Ik zeg ook niet dat 25K niet veel geld is voor veel mensen, maar kijk niet alleen naar nieuw. Kijk eens naar tweedehands. Voor 10K-15K koop je al een hele mooie EV met bruikbare range.
Koop eens een behoorlijke ICE tweedehands (van vergelijkbare grootte, uitrusting en leeftijd) en je bent minimaal hetzelfde bedrag kwijt.
Ook 10-15 k is voor Jan Modaal gewoon heel veel geld. Wat zou jij voor dat bedrag aanraden als hele mooie EV?

Overigens was de afgelopen jaren de gemiddelde occassionprijs juist heel hard gestegen, dat gemiddelde zat al op zo'n 25 k dus je hebt het dan nog lang niet over nieuw. Dat ligt nog een stuk hoger.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Overspark schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:11:
[...]

Maak het financieel aantrekkelijk en opeens staat half Nederland klaar om het ook te doen hoor. Op dit moment is het inderdaad alleen voor de fanatiekelingen, maar dat gaat ooit veranderen.
Dat is in de basis inderdaad de enige prikkel waarmee je ook de massa in beweging krijgt. Maar als er gestimuleerd moet gaan worden dan denk ik dat er eerder gekozen zal worden voor een focus op thuisaccu's dan specifiek EV's inzetten middels V2G.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Wozmro
  • Nu online
Een gewone EV kan je ook beschouwen als een halve V2G, in 1 richting zeg maar: van net naar de auto.

Zet alle laadpalen tussen pakweg 16h en 20h op halve snelheid of maak ze duurder (of de andere uren goedkoper) en je zal zien dat mensen inspanning zullen doen om al dat meest belaste tijdsblok te ontwijken.

Niet perfect, maar het is altijd hetzelfde liedje: er kan nooit iets want ... tot men er voor staat, dan kan het plots wel en is het al snel het nieuwe normaal.

• assje
assje schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:10:
Is alsnog situationeel. Maximale motorefficientie kan zomaar op 70% belasting liggen. Optrekken heeft dus een hogere efficientie dan constante snelheid en met een Tesla model 3 is 70% al achterlijk snel. Ohmse verliezen nemen toe maar zijn redelijk verwaarloosbaar.
Een indicatieve/illustratieve samenvatting op basis van neutrale vraagstelling aan virtuele vriend op basis van een Tesla Model 3. Geen absolute waarheid maar het geeft een idee van verhoudingen.

Totaalrendament komt hier bij 75% acceleratie hoger uit dan 25%; dan ben je in verhouding met normaal wegverkeer écht al aan het scheuren. Voor een auto met minder (normaler) vermogen zullen de verhoudingen uiteraard wat verschuiven. Maar; het idee dat (redelijk) hard accelereren resulteert in een veel lagere efficientie is grotendeels een misvatting.
AcceleratieTotaalMotorOmvormerAccuOhmse
25%80–85%88–92%94–96%98–99%99–99.5%
50%87–92%94–96%97–99%97–98%98.5–99%
75%84–89%92–95%96–98%95–97%98–98.5%
100%80–86%90–94%95–97%93–96%97–98%
Laat ik het verduidelijken: als alle andere factoren hetzelfde zijn is een kleinere elektromotor in principe efficiënter dan een grote.
Deze stelling gaat verder natuurlijk alsnog wél gewoon op.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 12-03-2026 14:30 ]

• Cid Highwind
[...]

[...]

Laat ik het verduidelijken: als alle andere factoren hetzelfde zijn is een kleinere elektromotor in principe efficiënter dan een grote. Maar zoals jullie beiden terecht opmerken zijn er ook nog een heleboel andere factoren die meespelen. Zoveel meespelen zelfs, dat de efficiëntie van de elektromotor zelf in het totale plaatje niet eens zo belangrijk is, want elke EV is toch enorm efficiënter dan elke ICE auto. Maar kijk bijvoorbeeld naar het verschil tussen single en dual motor modellen van hetzelfde type, daar zit altijd een merkbaar verschil in efficiëntie in. Dat komt deels door het verschil in gewicht, maar ook omdat je minder motor mee laat draaien. Zo'n zelfde verschil heb je ook tussen een veel grotere en veel kleinere motor (komt wederom ook door gewicht).

[...]

Ja dat die dual motor modellen toch vaak behoorlijk in moeten boeten op efficiëntie, daar sta ik ook wel naar te kijken. Daar vraag ik me ook altijd af hoe groot het effect dan werkelijk is op de lange afstand bijvoorbeeld. Normaalgesproken schakelen ze enkel bij indien nodig, dus je zou zeggen dat ze op de snelweg eigenlijk weinig te doen hebben. Reden overigens ook waarom ik er weinig waarde aan hecht in de middenklasse en hoger. Die zijn allemaal snel zat, met 250 PK en 50km meer bereik ben ik sneller op m'n bestemming dan met 300pk meer.

Maar goed, ik dacht dat het om single motor vs single motor ging. En daar is het gewoon vooral het gevalletje efficiëntie wat telt. Daar kan het best zijn dat een 300pk motor efficiënter is dan die 120pk machines die je in de kleinere klasse nog wel eens ziet. Dat ligt dus misschien niet eens aan het vermogen per sé, maar dan vooral aan het feit dat het niet teveel mag kosten. Naar mijn weten draait een electromotor overigens ook niet, dat was toch ook precies het voordeel? Bij een V8 heb je simpelweg meer frictie vanwege het dubbele aantal cilinders t.o.v. een I4. Bij een electromotor is het vooral de vraag hoeveel stroom er verloren gaat bij het omzetten naar beweging. Daar kom je dan waarschijnlijk weer uit bij de vraag wat efficiënter is: Een kleine motor op 100% laten werken, of een grotere die het op z'n sloffen trekt. Misschien dat een electrotechneut hier uitkomst kan bieden :)

• Sonicfreak
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Ook 10-15 k is voor Jan Modaal gewoon heel veel geld. Wat zou jij voor dat bedrag aanraden als hele mooie EV?

Overigens was de afgelopen jaren de gemiddelde occassionprijs juist heel hard gestegen, dat gemiddelde zat al op zo'n 25 k dus je hebt het dan nog lang niet over nieuw. Dat ligt nog een stuk hoger.
Hyundai Ioniq Electric. Te koop voor 10K en 200 km range. Die heb ik zelf 5 jaar lang zakelijk gereden en ik kwam overal zonder problemen.
Als je het pre-facelift model koopt kun je snelladen met 69 kW en zit je accu met 19 minuten weer voor 80% vol.
Het facelift model komt 250 km ver, maar laadt een stuk langzamer met 44 kW en duurt 53 minuten.
Dus die is minder bruikbaar misschien. Tenzij je voldoende hebt aan de extra range en niet gaat snelladen.
Met 200 km range voor het pre-facelift model en zulke snellaadtijden kom je overal in NL en ook in het buitenland nog prima bruikbaar, zie de 1000 km ritten van Bjørn Nyland.

https://docs.google.com/s...gid=15442336#gid=15442336

[ Voor 14% gewijzigd door Sonicfreak op 12-03-2026 14:36 ]

• Gonadan

Gonadan

Wozmro schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:20:
Een gewone EV kan je ook beschouwen als een halve V2G, in 1 richting zeg maar: van net naar de auto.

Zet alle laadpalen tussen pakweg 16h en 20h op halve snelheid of maak ze duurder (of de andere uren goedkoper) en je zal zien dat mensen inspanning zullen doen om al dat meest belaste tijdsblok te ontwijken.

Niet perfect, maar het is altijd hetzelfde liedje: er kan nooit iets want ... tot men er voor staat, dan kan het plots wel en is het al snel het nieuwe normaal.
Eh nee, V2G is van de auto naar het net. De andere kant op is geen V2G (eerder G2V) en zonder de route van auto naar net is het dus gewoon geen V2G. :D

Waar jij nu op doelt is stimuleren van het spreiden van laden. Dat is totaal iets anders maar kan wel werken. Zeker wanneer je dat middels financiële prikkels doet.
Bijvoorbeeld wanneer die certificatenshuffle je op piekmomenten minder of niets gaat opleveren en op andere momenten wel.
Moet je kijken wat mensen ineens bereid zijn aan moeite te doen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Sonicfreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:33:
[...]

Hyundai Ioniq Electric. Te koop voor 10K en 200 km range. Die heb ik zelf 5 jaar lang zakelijk gereden en ik kwam overal zonder problemen.
Als je het pre-facelift model koopt kun je snelladen met 69 kW en zit je accu met 19 minuten weer voor 80% vol.
Het facelift model komt 250 km ver, maar laadt een stuk langzamer met 44 kW en duurt 53 minuten.
Dus die is minder bruikbaar misschien. Tenzij je voldoende hebt aan de extra range en niet gaat snelladen.
Met 200 km range voor het pre-facelift model en zulke snellaadtijden kom je overal in NL en ook in het buitenland nog prima bruikbaar, zie de 1000 km ritten van Bjørn Nyland.

https://docs.google.com/s...gid=15442336#gid=15442336
EV vs ICE 33 k vs 24 k nieuwprijs. Occassion EV qua prijs inderdaad concurrerend met de ICE. Logisch want gezien de specs zal de EV-variant niet populair zijn, daar kan je niet te veel voor vragen als handelaar.

Ik geloof best dat jij er goed mee weg kwam, er zijn er zat die er met plezier in gereden hebben. Maar je zult ook wel moeten toegeven dat dit niet echt de voorbeelden zijn van een auto waar je twijfelende ICE rijders mee over de streep trekt als je roept dat EV tegenwoordig goedkoper is. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sonicfreak
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:48:
[...]

EV vs ICE 33 k vs 24 k nieuwprijs. Occassion EV qua prijs inderdaad concurrerend met de ICE. Logisch want gezien de specs zal de EV-variant niet populair zijn, daar kan je niet te veel voor vragen als handelaar.

Ik geloof best dat jij er goed mee weg kwam, er zijn er zat die er met plezier in gereden hebben. Maar je zult ook wel moeten toegeven dat dit niet echt de voorbeelden zijn van een auto waar je twijfelende ICE rijders mee over de streep trekt als je roept dat EV tegenwoordig goedkoper is. ;)
Als je het budget iets oprekt heb je voor 12K al een VW ID3. Die komt 350 km ver. Als dat ICE rijders niet over de streep trekt dan weet ik het ook niet meer. Je zult altijd mensen hebben die steeds weer een tegenargument hebben om niet naar een EV te willen. Sterker nog, zo heb ik er genoeg in de familie- en kennissenkring.

• Wozmro
  • Nu online
Waar koop je tegenwoordig nog ICE auto's van pakweg <10k die min of meer betrouwbaar zijn voor dagelijks woon/werk, boodschappen, vakantie,...

En dit voor de modale mens, niet voor de gepassioneerde auto-hobbyist met eigen atelier 🙂

• Tommie12
Sonicfreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:53:
[...]

Als je het budget iets oprekt heb je voor 12K al een VW ID3. Die komt 350 km ver. Als dat ICE rijders niet over de streep trekt dan weet ik het ook niet meer. Je zult altijd mensen hebben die steeds weer een tegenargument hebben om niet naar een EV te willen. Sterker nog, zo heb ik er genoeg in de familie- en kennissenkring.
Ken je die uitspraak niet:
Er zijn mensen die voor elk probleem een oplossing willen en kunnen bedenken, maar er zijn er meer die voor elke oplossing een probleem bedenken.
In welk kamp zit je?

(uitspraak van één van mijn eerste bazen na een kritische opmerking van mij op het voorstellen van een nieuw maar twijfelachtig project. Liever proberen en falen dan niks doen was zijn punt. )

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-04 17:48
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:00:
Er wordt hard gewerkt aan de automatisering van dit soort zaken in een Home Energy Management System (HEMS). Dat kan dan standaard worden aangeboden door bijvoorbeeld de energieleverancier. Niks fanatieks meer aan, als het netto geld oplevert doen we allemaal mee.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:52
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:35:
[...]

Eh nee, V2G is van de auto naar het net. De andere kant op is geen V2G (eerder G2V) en zonder de route van auto naar net is het dus gewoon geen V2G. :D

Waar jij nu op doelt is stimuleren van het spreiden van laden. Dat is totaal iets anders maar kan wel werken. Zeker wanneer je dat middels financiële prikkels doet.
Bijvoorbeeld wanneer die certificatenshuffle je op piekmomenten minder of niets gaat opleveren en op andere momenten wel.
Moet je kijken wat mensen ineens bereid zijn aan moeite te doen. :P
Het werken met certificaten in combinatie met laadpalen gaat alleen leuk zijn voor de commerciële aanbieders ervan. Er zijn al wat plekken waar je de combinatie van (snel)laderstation + accu (meestal onder de grond of in de trafo) ziet ontstaan. Dat is geen toeval :+

V2G zelf zal voornamelijk de businesscase van deelmobiliteitsaanbieders verbeteren. Zie ook Utrecht.

Nee, merp!

• Gonadan

Gonadan

Sonicfreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:53:
[...]

Een elektrische Polo die half zo ver komt als een normale Polo terwijl je de ICE-variant voor minder kunt krijgen. Waarom zou dat ze dan wel over de streep trekken?

Let wel, ik speel even advocaat van de duivel. Voor iemand die EV wíl rijden is er altijd wel wat te vinden, maar voor iemand die er wel voor open staat maar niet te veel concessies wil doen is het gewoon nog lang niet altijd aantrekkelijk.
Er wordt in dit topic wel erg makkelijk toegerekend naar dat het bijna een no-brainer moet zijn om EV te willen rijden omdat het beter én goedkoper zou zijn, maar in de praktijk is dat voor de massa gewoon (nog) niet zo. :)

Los daarvan heb je inderdaad ook genoeg mensen die gewoon (nog) niet willen. Dan kan je van alles gaan beredeneren of argumenteren, maar als iemand niet wil dan wil die niet. Ook zonde van je tijd om je daar druk over te maken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

pmiddeld schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:04:
[...]

Er wordt hard gewerkt aan de automatisering van dit soort zaken in een Home Energy Management System (HEMS). Dat kan dan standaard worden aangeboden door bijvoorbeeld de energieleverancier. Niks fanatieks meer aan, als het netto geld oplevert doen we allemaal mee.
Als het makkelijk geld oplevert gaat je energieleverancier het in ieder geval niet standaard aanbieden, daar kan je bij voorbaat vanuit gaan. ;)

Verder gaat de techniek inderdaad hard, dat maakt veel dingen makkelijker en daardoor ook bereikbaar voor Jan met de Pet. Maar met de kans om in herhaling te vallen, dit ging specifiek over V2G en ik zie daar gewoon niet zoveel brood in zolang de meeste mensen een stroomoverschot hebben op het moment dat hun auto juist niet thuis is.

Een ideaalbeeld zou zijn dat bedrijventerreinen juist veel zonnepanelen bevatten en daarmee de EV's op de parkeerplaats voeden, wat je dan 's avonds en 's nachts thuis kunt inzetten voor je huis. Dat zou perfect de pieken kunnen opvangen.
Ik vrees echter dat er heel wat stimulerende subsidieconstructies nodig gaan zijn om tot zo'n situatie te komen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tommie12
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:14:
[...]

Een elektrische Polo die half zo ver komt als een normale Polo terwijl je de ICE-variant voor minder kunt krijgen. Waarom zou dat ze dan wel over de streep trekken?

Let wel, ik speel even advocaat van de duivel. Voor iemand die EV wíl rijden is er altijd wel wat te vinden, maar voor iemand die er wel voor open staat maar niet te veel concessies wil doen is het gewoon nog lang niet altijd aantrekkelijk.
Er wordt in dit topic wel erg makkelijk toegerekend naar dat het bijna een no-brainer moet zijn om EV te willen rijden omdat het beter én goedkoper zou zijn, maar in de praktijk is dat voor de massa gewoon (nog) niet zo. :)

Los daarvan heb je inderdaad ook genoeg mensen die gewoon (nog) niet willen. Dan kan je van alles gaan beredeneren of argumenteren, maar als iemand niet wil dan wil die niet. Ook zonde van je tijd om je daar druk over te maken. :P
Dit heb ik ook ooit geleerd als je een grote verandering moet doorvoeren.
Je kan dan de populatie verdelen in een paar groepen die gaan van
- veranderen, ik ben er bij, en ik wil het vandaag nog
- ik zie het wel zitten, maar heb nog wat infomatie nodig
- pff, weeral veranderen. Ik ben nog niet overtuigd, geef me uitleg, ik wil nu wel eens echt weten waarom
- veranderen, ze doen maar, ik ga niet mee, het is allemaal slecht. Ze bekijken het maar.

Als je dan changemanager bent heb je altijd de neiging om eerst naar de laatste groep te gaan kijken, en daar aan te werken. Maar daar zitten ook mensen tussen die je nooit mee krijgt, en sommigen die heel veel energie vragen en dan nog maar 1 categorie opschuiven.
Wat veel beter werkt is die laatste 2 groepen in eerste instatie gewoon negeren, en er amper tijd aan te besteden behalve wat informeren.
Zorg dat je tijd steekt in de eerste groep, de tweede volgt dan vanzelf, en als dan groep 3 de voordelen begint te zien, dan lopen die ook wel mee.
En bij de laatste groep is het gewoon : take it or shake it. In een organisatie duw je die er dan uit, of voor EV's maak je de ICE's gewoon zo duur dat die toch moeten veranderen of maar gaan fietsen.

De vraag is dan nog hoe snel je moet of wil gaan.

• Gonadan

Gonadan

@Tommie12 die ken ik beroepsmatig ook inderdaad, is een behoorlijk valide aanvliegroute voor grote veranderingen. Al heb je het dan wel over veranderingen die in zijn geheel voor een groep en met beoogd tijdpad uitgevoerd worden. De transitie naar EV is wat dat betreft veel vrijer en individueel bekeken, maar er zijn wel wat parallellen.

Bij groep twee en drie zie je ook vaak de afweging 'whats in it for me?'. En dat is vaak een heel persoonlijke afweging. Daar kan je (nog) niet een algemeen oordeel aan hangen dat het voor iedereen sowieso het beste is.
Daarom is het nu gewoon blijven sleutelen aan de situatie en het aanbod waardoor het voor groep 2 en 3 steeds aantrekkelijker wordt. Parallel daar aan wordt het ook steeds gewoner waardoor nog meer mensen over zullen gaan stappen.

Maar veranderingen hebben ook gewoon tijd nodig. Een andere waarheid over veranderingen is dat echt grote veranderingen een generatie kosten. Ik denk dat deze transitie daar ook deels onder valt.
Je kunt als voorstander van EV heel hard gaan roepen dat het beter is en niet begrijpen waarom mensen nog niet gaan, maar daar heb je alleen jezelf mee. Het gaat niet harder dan het gaat, maar het stopt ook echt niet meer. Geef het tijd, het komt vanzelf. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 393 ... 399 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic