• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:08
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:04:
[...]
Dat is enerzijds een gevoel van onrecht omdat EV aan alle kanten gesubsidieerd en bevoordeeld is, en nog steeds voordelen heeft om het betaalbaarder te maken.
Zakelijk wordt er nog wel gestimuleerd, maar privé zie ik weinig.
Voor MRB is het niet bijzonder dat er een ander tarief geldt, immers Diesel en LPG hebben ook andere tarieven dan benzine.
BPM is al een CO2 gestuurd systeem, voor EV’s geldt de “volle bak”, als in de vaste voet.
Rest is gelijk?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Puppetmaster schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:45:
[...]

Voor MRB is het niet bijzonder dat er een ander tarief geldt, immers Diesel en LPG hebben ook andere tarieven dan benzine.
BPM is al een CO2 gestuurd systeem, voor EV’s geldt de “volle bak”, als in de vaste voet.
Rest is gelijk?
Ik weet niet of ik het zakelijke gebruik nou echt "stimuleren" zou willen noemen. Die pseudo-eindheffing is gewoon een lompe actie om bedrijven naar BEV/PHEV te duwen met een hele grote bezem.

Maar verder? De bijtelling is gewoon weer lekker hoog. MRB zit er "gewoon" in. Het enige dat ik kan bedenken is dat de brandstoftoeslag lager is voor een BEV maar dat is meer een gevolg van een lager verbruik dan iets anders.

Nee, merp!

• Puppetmaster
PauseBreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:21:
[...]

Ik weet niet of ik het zakelijke gebruik nou echt "stimuleren" zou willen noemen. Die pseudo-eindheffing is gewoon een lompe actie om bedrijven naar BEV/PHEV te duwen met een hele grote bezem.
Het is meer de stok dan de wortel idd, maar de richting is wel duidelijk. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Puppetmaster schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:45:
[...]

Rest is gelijk?
Er is jaren aankoop subsidie geweest en het hele MRB systeem is omgegooid in het voordeel van de EV (meer op uitstoot en type brandstof). Dat het nu allemaal afgebouwd wordt en steeds meer gelijk wordt klopt, maar dat verandert niets aan de perceptie van de afgelopen jaren en echt gelijk is het nog steeds niet.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:58:
[...]

Er is jaren aankoop subsidie geweest en het hele MRB systeem is omgegooid in het voordeel van de EV (meer op uitstoot en type brandstof). Dat het nu allemaal afgebouwd wordt en steeds meer gelijk wordt klopt, maar dat verandert niets aan de perceptie van de afgelopen jaren en echt gelijk is het nog steeds niet.
Nee, maar waarom zou de MRB gelijk aan benzine moeten zijn? Ik rij niet op benzine.
Waarom is diesel bijna twee keer zo duur als benzine in MRB?

De MRB is overigens niet obv CO2 uitstoot, das BPM.

Aankoop subsidie heb ik nooit gehad. :)

[ Voor 56% gewijzigd door Puppetmaster op 12-03-2026 22:10 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Puppetmaster schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:07:
[...]

Nee, maar waarom zou de MRB gelijk aan benzine moeten zijn? Ik rij niet op benzine.
Waarom is diesel bijna twee keer zo duur als benzine in MRB?
Wie zegt dat dat moet? Ik constateer alleen wat er gebeurt. EV krijgt dikke korting, benzine heeft het normale tarief, diesel krijgt toeslag.
De MRB is overigens niet obv CO2 uitstoot, das BPM.
MRB ook, al jaren.
Aankoop subsidie heb ik nooit gehad. :)
Het gaat niet om jou , waarom betrek je het op jezelf? Ik verklaar alleen de perceptie van de niet EV-rijder en waar de reacties vandaan komen die men als 'afgunst' weg zet. Hoef je het niet mee eens te zijn maar het is wel verklaarbaar. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

PauseBreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:21:
[...]

Maar verder? De bijtelling is gewoon weer lekker hoog. MRB zit er "gewoon" in. Het enige dat ik kan bedenken is dat de brandstoftoeslag lager is voor een BEV maar dat is meer een gevolg van een lager verbruik dan iets anders.
Alleen BEV toch? Over alles met een verbrandingsmotor moet de WG gaan betalen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Inspired schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:52:
[...]

Alleen BEV toch? Over alles met een verbrandingsmotor moet de WG gaan betalen.
Kan ook, zal eerlijk zijn, heb me er niet al teveel in verdiept. Bij ons is BEV leasen al enige tijd verplicht als je wilt leasen (mobiliteitsbudget kan ook).

Nee, merp!

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06:45
Sonicfreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:33:
[...]

Hyundai Ioniq Electric. Te koop voor 10K en 200 km range. Die heb ik zelf 5 jaar lang zakelijk gereden en ik kwam overal zonder problemen.
Als je het pre-facelift model koopt kun je snelladen met 69 kW en zit je accu met 19 minuten weer voor 80% vol.
Het facelift model komt 250 km ver, maar laadt een stuk langzamer met 44 kW en duurt 53 minuten.
Dus die is minder bruikbaar misschien. Tenzij je voldoende hebt aan de extra range en niet gaat snelladen.
Met 200 km range voor het pre-facelift model en zulke snellaadtijden kom je overal in NL en ook in het buitenland nog prima bruikbaar, zie de 1000 km ritten van Bjørn Nyland.

https://docs.google.com/s...gid=15442336#gid=15442336
Voor 10-15 k die prijs koop je ook een tesla model 3 uit 2019 , heb je een auto die nog steeds up to date is , zeer snel en het supercharger netwerk

• Puppetmaster
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:28:
[...]

Wie zegt dat dat moet? Ik constateer alleen wat er gebeurt. EV krijgt dikke korting, benzine heeft het normale tarief, diesel krijgt toeslag.
Dat is nogal vanuit benzine geredeneerd. Alles wat hoger is krijgt een toeslag, alles wat lager is krijgt korting. Je gaat eraan voorbij dat het al decennia verschillende tarieven zijn bij verschillende brandstoffen.
Alleen voor elektriciteit heeft men destijds nagelaten een eigen tarief te maken waardoor er nu de beeldvorming van korting is.
Ondertussen is er juist op benzine een accijns korting en wordt er alweer gesproken over een nog hogere accijns korting.
Op stroom zit geen accijns korting, wel een aandeel energiebelasting die niet onderdoet voor de benzine accijns.
[...]

MRB ook, al jaren.
Op dit moment is er alleen korting voor auto’s die zelf emissievrij zijn. De MRB is op gewicht en de korting die nu gehanteerd wordt effent grosso modo het meer gewicht van de accu vs de rank uit. Netto (zonder accu of tank) is de MRB daarmee al gelijk.
Bij niet zelf emissievrije auto’s speelt CO2 uitstoot geen rol. Ondanks de lagere CO2 uitstoot van diesel is het tarief voor diesel fors hoger, ook zónder roettoeslag.
[...]

Het gaat niet om jou , waarom betrek je het op jezelf? Ik verklaar alleen de perceptie van de niet EV-rijder en waar de reacties vandaan komen die men als 'afgunst' weg zet. Hoef je het niet mee eens te zijn maar het is wel verklaarbaar. :)
Dat ging ook niet perse over mezelf, maar ook om aan te geven dat de aankoopsubsidie (SEPP) maar voor een beperkte categorie was.
Dat was alleen voor particulier en met een maximum aankoopbedrag. Ik zat daar telkens boven/voor.
En wanneer je bedenkt dat (net als alle nieuwe aankoop) 70-80% van de EV’s zakelijk waren, dan heeft dat op het totaal weinig uitgemaakt.
Afgunst daarover is meer voor/door beeldvorming.

[ Voor 12% gewijzigd door Puppetmaster op 13-03-2026 08:45 ]

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Puppetmaster schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:42:
[...]
Dat ging ook niet perse over mezelf, maar ook om aan te geven dat de aankoopsubsidie (SEPP) maar voor een beperkte categorie was.
Dat was alleen voor particulier en met een maximum aankoopbedrag. Ik zat daar telkens boven/voor.
En wanneer je bedenkt dat (net als alle nieuwe aankoop) 70-80% van de EV’s zakelijk waren, dan heeft dat op het totaal weinig uitgemaakt.
Afgunst daarover is meer voor/door beeldvorming.
Daar komt nog bij dat door de SEPP de EV's duurder werden. Ik heb bij onze eerste privé EV (Citroën C-Zero) ook geen SEPP gehad omdat die pas daarna kwam. Bij de tweede EV (Seat Mii Electric) wel SEPP kunnen aanvragen, maar die EV was daardoor ook een stukje duurder en niet alleen vanwege de grotere accu.
PauseBreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:11:
[...]

Kan ook, zal eerlijk zijn, heb me er niet al teveel in verdiept. Bij ons is BEV leasen al enige tijd verplicht als je wilt leasen (mobiliteitsbudget kan ook).
Bij ons zijn ze niet zo wakker. :) Al een paar keer aangegeven dat ze de policy aan moeten passen maar blijkbaar moeten ze eerst en factuur krijgen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:47
Sonicfreak schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:13:
[...]

Daar komt nog bij dat door de SEPP de EV's duurder werden. Ik heb bij onze eerste privé EV (Citroën C-Zero) ook geen SEPP gehad omdat die pas daarna kwam. Bij de tweede EV (Seat Mii Electric) wel SEPP kunnen aanvragen, maar die EV was daardoor ook een stukje duurder en niet alleen vanwege de grotere accu.
Ik geloof wel dat er gemiddeld minder korting werd gegeven (zeker 2e hands), want de overheid betaalde een deel van de mogelijk korting, maar in de catalogus was er geen verschil.
Je 2 auto's vergelijken is natuurlijk appels met peren, daar kun je deze conclusie niet uit trekken.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:56
Ik kreeg deze week de nieuwe(?) aanslag voor de MRB van mijn e-Niro, wat me daar bij opviel is dat er naast de CO2 component die er al een tijdje op stond, er nu ook een brandstof component op stond.

Dat zou kunnen betekenen dat zodra de korting op gewicht weg is (of eerder), de CO2 component en de brandstof component wellicht omhoog gaan. Ik weet het zwaar koffiedik kijken, maar waarom zijn die componenten er.

Bottomline, ik denk dat sommige fervente ICE rijders zich (te) rijk rekenen (los van de brandstof prijs).
Pagina: 1 ... 393 394 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic