• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:26
Chaoss schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:36:
[...]
Laden onderweg naar huis vind ik echt een no-go want dat is eigen tijd :+
OT: Lekker laden onderweg naar de klant, broodje bal halen bij tankstation en als kosten opvoeren :+

Maar ik snap het, als je vaak langer moet rijden is meer range wel wenselijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Card Nox op 23-03-2026 12:46 ]

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Chaoss schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:36:
[...]
Ik heb gelukkig thuis wel een laadpaal (anders zou ik een EV niet eens overwegen). Maar heb toch wel regelmatig ritjes van 300km op een dag. Sommige collega's rijden regelmatig 400km op een dag en hebben om die reden nog een benzine auto.
Die 400km is dan wel om bezoekjes ergens af te leggen neem ik aan, dus met zeker 3 a 4 uur op diezelfde dag kans om bij te laden als je toch ergens stil staat? Snap dat in het ideale geval iemand enkel thuis laad, maar met het aantal laadpalen in nederland moet het zelfs met 400km rijden op een dag geen probleem zijn, als je een auto met WLTP van 600+ uitzoekt.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Chaoss schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:39:
[...]

Oh dat zeker, China loopt eerder voorop op gebied van EV dan achterop. En die goedkope afwerking valt ook heel erg mee. Staat tegenover dat de afwerking van veel Europese modellen er de laatste jaren hard op achteruit is gegaan, ik zie steeds vaker goedkop plastic in interierus van Europese merken.
Klopt, ook bij merken die bekend staan om fijne afwerkingsmaterialen is dat soms al een optie geworden. Je kunt onderhand eigenlijk niet meer echt op de reputatie van een merk af gaan, je moet toch gewoon reviews lezen en zelf gaan kijken en voelen.

Het enige wat je nog wel hebt is dat bepaalde merken nog voor een bepaalde stijl gaan qua inrichting (bijv. minimalistisch vs. functioneel) daar kan je dan op basis van je voorkeur nog wel een beetje rekening mee houden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Gonadan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:18:
[...]

Wat is dan je punt in relatie tot de vrij luchtige opmerking die ik maakte tegen @turkeyhakan ? :)
Het punt is dat ze effectief gezien gewoon beide Chinees zijn. Daar is technisch niks mis mee, maar eerder waren Aziaten uit den boze. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:27:
Het punt is dat ze effectief gezien gewoon beide Chinees zijn. Daar is technisch niks mis mee, maar eerder waren Aziaten uit den boze. ;)
Een Aziatisch merk was uit den boze, dat is net wat anders dan dat toevallig de aandrijflijn niet uit Zweden komt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
  • Nu online
Ja en om extra overtuigend over te komen hebben ze ook Zweedse vlaggetjes in de stiksels genaaid… :+

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:43:
Ja en om extra overtuigend over te komen hebben ze ook Zweedse vlaggetjes in de stiksels genaaid… :+
Als dat helpt bij het gevoel, waarom niet? ;)

Volvo heeft altijd een bepaald uitstraling en pretendeert veel met veiligeheid bezig te zijn, als je daarom fan van dat merk bent gewoon blijven kopen. Een nieuwe eigenaar die toevallig aan gunstige aandrijflijnen kan komen verandert daar niets aan. Onderdelen worden al sinds jaar en dat uitgewisseld tussen merken, dus dat is niet nieuw.
Als een nieuwe eigenaar de hele filosofie op de schop neemt en een totaal andere visie door drukt is het een ander verhaal, maar dat is bij mijn weten niet gebeurd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
  • Nu online
Gonadan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:16:
[...]
Als dat helpt bij het gevoel, waarom niet? ;)
Ik vind het allemaal maar schijn.
Ik heb m’n eigen (geopolitieke) redenen geen Chinese EV te kopen. Een ingenaaid vlaggetje doet er niks aan af dat de cashflow bijna volledig richting China is.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:11
Puppetmaster schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:27:
[...]

Ik heb m’n eigen (geopolitieke) redenen geen Chinese EV te kopen. Een ingenaaid vlaggetje doet er niks aan af dat de cashflow bijna volledig richting China is.
Het ligt wel wat subtieler, bij assemblage binnen Europa is fabricage van bepaalde zaken toch echt goedkoper en makkelijker binnen Europa te regelen dan alles te verschepen vanuit China.
En op het moment dat dat gebeurt blijft juist een behoorlijk deel van die cashflow binnen Europa hoor.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:28
Torched schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:34:
[...]

Het ligt wel wat subtieler, bij assemblage binnen Europa is fabricage van bepaalde zaken toch echt goedkoper en makkelijker binnen Europa te regelen dan alles te verschepen vanuit China.
En op het moment dat dat gebeurt blijft juist een behoorlijk deel van die cashflow binnen Europa hoor.
En de meeste toeleveranciers van Volvo Car Gent komen ook uit de regio.
Zo kwam de binnenbekleding, gemaakt van naaldvilt, gewoon uit een Belgisch textielbedrijf.

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:27:
[...]

Ah zo. Geopolitieke discussies laat ik graag buiten dit topic, maar dan snap ik wel waarom de Chinese eigenaar voor jou meer uit maakt. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:24
Chaoss schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:43:
[...]

Range is het wat mij betreft net niet. 500km voor de Seal-u als daar in de winter of als je wat steviger doorrijd nog eens 100-150 vanaf gaat dan wordt het voor sommige ritjes kantje boord.

Mijn Scenic heeft WLTP van 620, is in de zomer dan zo'n 550km als ik netjes rijd. in de winter 400km maar als ik stevig doorrijd met 120-130kmh nog minder... Ik ga wel eens met 100% weg om dan met 10% SOC weer thuis te komen.

Wat dat betreft zit er nog niet zoveel ontwikkeling in de range van EV's, ja ze stoppen er steeds grotere accu's in waardoor de range iets toeneemt maar waardoor de auto's ook steeds zwaarder worden. Maar we blijven voor mijn gevoel een beetje hangen rond ie WLTP van 500 met uitzonderingen van 600, waarbij je in de praktijk nog veel minder ver komt.
Neejoh range wordt met sprongen beter en bij thuisladen mogelijkheid al helemaal geen issue voor 90% van de mensen. Neue klasse bmw i3 heeft een wltp van 900km , of wat goedkoper en lichter een tesla model 3 LR 750 km . Een paar jaar terug was dat echt niet mogelijk. Zo zijn er wel meer modellen van andere merken ook die er al zijn of uit gaan komen.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
(jarig!)
karel_G_1981 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 23:01:
[...]

Neejoh range wordt met sprongen beter en bij thuisladen mogelijkheid al helemaal geen issue voor 90% van de mensen. Neue klasse bmw i3 heeft een wltp van 900km , of wat goedkoper en lichter een tesla model 3 LR 750 km . Een paar jaar terug was dat echt niet mogelijk. Zo zijn er wel meer modellen van andere merken ook die er al zijn of uit gaan komen.
Maar dat komt dus voornamelijk, zoals hij zegt, omdat de geplaatste accu's steeds groter worden met daarbij ook een minimale toename in dichtheid. Ook die Model 3 heeft daar dus tegenwoordig 82kWh in liggen.
Die nieuwe BMW heeft maar liefst 112kWh bruto erin liggen dacht ik.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 23-03-2026 23:16 ]

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:17
Puppetmaster schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:08:
[...]

Zijn bij de Atto 3 de problemen met Tesla superchargers (> V2) al gefixt?
Ik lees dat ze nu wel kunnen laden, maar dan slechts met 89kW.
Dat is de oude Atto 3. Atto 3 Evo staat op e-Platform 3, net als de Seal, Seal U en Sealion 7. Vziw daarmee geen problemen bij Tesla, al heb ik zelf nog nooit geladen bij Tesla (want te lui om een account aan te maken :+).

Nee, merp!

• karel_G_1981
GeeMoney schreef op maandag 23 maart 2026 @ 23:13:
[...]

Maar dat komt dus voornamelijk, zoals hij zegt, omdat de geplaatste accu's steeds groter worden met daarbij ook een minimale toename in dichtheid. Ook die Model 3 heeft daar dus tegenwoordig 82kWh in liggen.
Die nieuwe BMW heeft maar liefst 112kWh bruto erin liggen dacht ik.
Toch zijn die accu’s niet zo zwaar meer blijkbaar. De tesla model 3 rwd lr is zelfs een lichtgewicht te noemen met <1750 in de goedkope wegenbelasting tarief. Gek genoeg weegt het model met de kleinere 64kwh lfp batterij nagenoeg helltzelde

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

karel_G_1981 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:52:
[...]

Toch zijn die accu’s niet zo zwaar meer blijkbaar. De tesla model 3 rwd lr is zelfs een lichtgewicht te noemen met <1750 in de goedkope wegenbelasting tarief. Gek genoeg weegt het model met de kleinere 64kwh lfp batterij nagenoeg helltzelde
Daar is toch helemaal niets geks aan, een LFP batterij heeft namelijk een iets lagere energiedichtheid dan een NMC batterij?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

karel_G_1981 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:52:
[...]

Volgens EV DB is hij 1822. https://ev-database.org/n...Tesla-Model-3-Premium-RWD

De 2019 versie was 1801. https://ev-database.org/n...la-Model-3-Long-Range-RWD

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Puppetmaster
  • Nu online
De huidige is hier:
https://www.autoweek.nl/a...3-premium-long-range-rwd/
1747kg.
Wie heeft er dan gelijk?

• karel_G_1981
Oor de wegenbelasting is ie 1747 dus onder de 1750 en dat telt want dan heb je een lager tarief.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
(jarig!)
karel_G_1981 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:33:
[...]

Oor de wegenbelasting is ie 1747 dus onder de 1750 en dat telt want dan heb je een lager tarief.
In 6 jaar tijd dus slechts een krappe 10021kg verschil wat deels ook nog eens in andere "optimalisaties" zal zitten.
Het is niet zo dat we opeens van 500kg naar slechts 150kg zijn gegaan.
GeeMoney schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:52:
[...]

In 6 jaar tijd dus slechts een krappe 100kg verschil wat deels ook nog eens in andere "optimalisaties" zal zitten.
Nee, de oude is 21kg lichter. Denk dat aan het gewicht van de accu weinig veranderd is.

• Puppetmaster
  • Nu online
Maar de capaciteit van de nieuwe is wel wat toegenomen. :)

En de oude is bijna 100kg zwaarder:
https://www.autoweek.nl/a...a-model-3-long-range-rwd/
1831

[ Voor 61% gewijzigd door Puppetmaster op 25-03-2026 22:21 ]

• karel_G_1981
GeeMoney schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:52:
[...]

In 6 jaar tijd dus slechts een krappe 10021kg verschil wat deels ook nog eens in andere "optimalisaties" zal zitten.
Tesla heeft wel gepushed om beide rwd versies op papier onder grens van 1750 te krijgen zodat ze in het lage mrb tarief vallen begreep ik . Het is wel te merken want de auto voelt gewoon lichtvoetiger aan.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:23:
[...]

Tesla heeft wel gepushed om beide rwd versies op papier onder grens van 1750 te krijgen zodat ze in het lage mrb tarief vallen begreep ik . Het is wel te merken want de auto voelt gewoon lichtvoetiger aan.
Toch fijn dat autoproducenten hun ontwikkeling en strategie afstemmen op Nederlandse belastingregels.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:32

-tom-562

Oliesjeik

SirLenncelot schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:38:
[...]

Toch fijn dat autoproducenten hun ontwikkeling en strategie afstemmen op Nederlandse belastingregels.
Ik zou het bijna geloven :+

Vaak bu'j te bang!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:36
karel_G_1981 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:23:
[...]

Lichter is doorgaans goedkoper. Je levert minder materiaal. Dat zal Tesla véél meer interesseren dan de nederlandse regels.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:34

3_s

[...]

Dat is toch niet abnormaal, dat de importeur speciale versies voorziet.
In België was het vroeger normaal dat er ook een versie was met net wat minder pk's, omdat dat fiscaal interessanter was. Dat was dan een gratis optie.
Dus wie weet heeft Tesla ook zoiets gedaan, met net wat minder opties en dus minder gewicht.

• Tommie12
3_s schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:31:
[...]

Dat is toch niet abnormaal, dat de importeur speciale versies voorziet.
In België was het vroeger normaal dat er ook een versie was met net wat minder pk's, omdat dat fiscaal interessanter was. Dat was dan een gratis optie.
Dus wie weet heeft Tesla ook zoiets gedaan, met net wat minder opties en dus minder gewicht.
Met het verzetten van 2 parameters het aantal pk's verminderen van bv 140 naar 136pk is wel wat minder werk gemoeid dan met het weg halen van gewicht.

Elke autofabrikant werkt anders, maar bij een paar europese fabrikanten hebben de 'invoerders' een belangrijke stem in de uitrustingen die standaard of in optie aangeboden worden, en soms heeft dat effect op het gewicht. vb: verwarmde zetels standaard in Finland, niet in Spanje.
Ik denk dat Tesla veel uniformer werkt.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Niemand die een nieuwe Tesla laat staan omdat hij 1 belastingschijf hoger is in de MRB..
Ik heb ondertussen al 2 auto's gehad die net 5kg (of minder) in een volgende belastingschijf zat van de MRB...

Vaak bu'j te bang!

• karel_G_1981
-tom-562 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:39:
Niemand die een nieuwe Tesla laat staan omdat hij 1 belastingschijf hoger is in de MRB..
Ik heb ondertussen al 2 auto's gehad die net 5kg (of minder) in een volgende belastingschijf zat van de MRB...
Scheelt toch elke keer weer als je in een net iets lagere gewichtscategorie zit . is een stukje van de overweging. Ik denk dat autofabrikanten per land wel wat tweaken om in gunstigere categorieën te komen. Zeker voor de prijsbewuste kopers of “skiere” rijders zoals Wouter Karssen zegt zoals veel tesla rijders ;-)

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:34

3_s

En ik die dacht dat jullie allemaal zo gierig waren 8).

• Tommie12
In leasing kan dat natuurlijk het verschil maken tussen in budget en er boven...

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:52
3_s schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:28:
[...]

En ik die dacht dat jullie allemaal zo gierig waren 8).
Nee, die mensen zitten in het laadpassen topic :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:35
Uit interesse:

Aan welke energieprijs per kilometer rijden jullie momenteel?

Met mijn Renault scenic rij ik momenteel gemiddeld aan 164Wh/km en laad (enkel) publiek aan 49€c/kWh (soms iets minder naargelang waar ik ben, wel met abonnement van 10€/maand*).

Dan kom ik momenteel uit op afgerond een 9€c/km.

Met mijn vorige wagen, benzine, zou ik met huidige prijzen toch al richting de 12€c/km zitten.

*Ik rij veel voor het werk, ik heb de EV nu 2 weken en al 2000km mee gereden.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Gonadan

Gonadan

[...]

Kost je hooguit een pookje voor de richtingaanwijzer. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:21

Cyphax

Moderator LNX
Wozmro schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:13:
Uit interesse:

Ik laad alleen publiek (geen oprit) voor 36ct/kWh (ik kan op het werk laden maar dan is het 46ct), dus dat is ergens tussen de 5 en 6 cent per kilometer bij mij. Mijn vorige auto was een Peug 206 die ruim 6L/100km verbruikte, dus dan is het al gauw 12 tot 15ct per km.

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 26-03-2026 15:25 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:58
Uit interesse:

Met mijn Renault scenic rij ik momenteel gemiddeld aan 164Wh/km en laad (enkel) publiek aan 49€c/kWh (soms iets minder naargelang waar ik ben, wel met abonnement van 10€/maand*).

Met mijn vorige wagen, benzine, zou ik met huidige prijzen toch al richting de 12€c/km zitten.

We hebben de auto sinds september en hebben nog een vast contract. Aantal malen bij een Supercharger en publiek geladen. Daarnaast moet ik daar nog iets van 125 kWh af wat direct van de zonnepanelen de auto ingegaan is, dus het valt nog iets lager uit. Maar dat zijn enkele tiende centen en ook niet het verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHhlaJ6fRRXm6M4Uzt9Mp7QCKh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dpQgIYD8VR2MzwnXidvj8DOX.png?f=fotoalbum_large

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:45
Uit interesse:

Thuislader hier. Dit jaar mag ik nog salderen, er is overschot op jaarbasis en daarvoor ontvang ik netto 11,5 cent.
Iedere kWh die ik in de auto laadt kost mij dus 11,5 cent.
Helemaal eerlijk is dat natuurlijk niet omdat de PV installatie ook niet gratis was. Welk bedrag je daar nu op zou willen plakken is hoe dan ook arbitrair.

Volgend jaar verandert de situatie omdat het salderen stopt. Ik verwacht dan op jaarbasis ongeveer 75% uit de PV installatie te halen en 25% (in de donkere maanden) moet uit het net komen.
Ook hier kun je jezelf afvragen welk bedrag je dan op die PV stroom plakt.
De investering in de PV is al gedaan en irreversibel, dus gevoelsmatig voor mij afgeschreven, ondanks dat het nog niet geheel is terugverdiend. Vanaf volgend jaar wordt in ieder geval de belangrijkste taak om zoveel mogelijk overschot de auto in te krijgen, wat ik met behulp van EVCC op de lader wil gaan optimaliseren.

Edit: en om het nog ingewikkelder te maken komt daar als thuislader nu ook nog de ERE vergoeding bij, waarvan niemand nog precies weet hoeveel dat gaat zijn maar zeg rond de 10 cent. Daarvoor was wel een lader upgrade nodig van €300 dus dat moet ook nog terugverdiend worden.

Uiteindelijk is het sowieso peanuts natuurlijk vergeleken met afschrijving en andere vaste kosten (rij 12 à 15k per jaar)

[ Voor 15% gewijzigd door ASW1 op 26-03-2026 16:03 ]

• Puppetmaster
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:14:
[...]

Kost je hooguit een pookje voor de richtingaanwijzer. :+
Die is alweer terug. :)

• Puppetmaster
  • Nu online
Uit interesse:

Onze PV levert evenveel als ons totaal verbruik incl EV’s laden op jaarbasis.
De PV’s zijn al “terugverdiend” dus nu netto renderend.
We laden altijd thuis, daardoor betalen we met salderen dus 0 per kilometer (marginale verbruikskosten).
Op vakanties is het vaak 0,30-0,40/kwh door een tijdelijk abo.

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:09
Uit interesse:

Ik ben een speciaal geval, ga even het andere extreem weergeven
Ik laad zo goed als altijd thuis op. Mijn gemiddelde kost van elektriciteit is nu 0.155 €/kWh dit jaar, maar in maart zit ik nu op 0.073 €/kWh in maart.
Ik rijd op mooie dagen vaak met de speedpedelec naar 't werk, en laad dan de wagen met mijn zonnepanelen en accu (12 kWp panelen, 24 kWh thuisaccu). Ik heb thuis dynamische tarieven en een EMS dat alles zou moeten optimaliseren.
Ik ga ervan uit dat mijn gemiddelde kostprijs voor elektriciteit onder de 0.05 €/kWh gaat uitkomen dit jaar (rekening houdend met mijn eigen productie)

Ik reken een 10% laadverliezen in mijn verdere berekeningen

Ik verbruikte met mijn i5 Touring gemiddeld 16 kWh/100 km tot nu toe dit jaar (ik rijd amper autosnelweg), dus mijn energiekost bedraagt ongeveer 0.0275 €/km en die gaat dalen, naar onder 0.01 €/km over het hele jaar.

Om alles even te relativeren, mijn solar installatie, thuisaccu en slimme laadpaal heeft me > 20 k€ gekost.
Wanneer ik die investering afschrijf over een periode van 10 jaar , dan stijgt mijn energiekost met 0.2 €/kWh

Op jaarbasis zou ik dan gemiddeld uitkomen op 0.045 €/km. Te vergelijken met ongeveer 2 l/100 km brandstof vandaag. Maar 't grootste verschil zit hem in de voetafdruk :+

PS: ik woon in België, met salderingsregels die anders zijn dan in NL: zonne-energie die je teveel produceert, zet je je bijna gratis op het net. Dus je kan dat saldo niet gebruiken om 's nachts je verbruik te salderen.

[ Voor 5% gewijzigd door sdgs op 26-03-2026 16:22 ]

• Gonadan

Gonadan

Weet ik. Na een hoop klachten, ben benieuwd wat ze ervoor uitgeruild hebben. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

Ik laad vrijwel alleen thuis, geen zonnepanelen en met tarief energieleverancier (zo'n 22 cent) minus laadverlies kom ik uit op ongeveer 3,75 eurocent de kilometer bij een rijgemiddelde van 15,5kWh/100 km.

• karel_G_1981
Uit interesse:

Ongeveer 3 cent per km (70% thuis 30% supercharger) 142wh/km over de levensduur van de auto

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Uit interesse:

0 cent per kilometer, zonnepanelen zijn terugverdiend, en we laden momenteel alleen op zonne-energie en als de prijs 0 cent is (dynamisch contract en thuisladen).

164 kWh/100 km.

Verder boeit het me niet zo, we moeten toch rijden en het rijden is uitermate goedkoop.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:18

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Uit interesse:

Ik reken met een gemiddelde kwh prijs van 20ct (omdat ik dynamische tarieven heb zit ik daar vaak onder en eigenlijk nooit boven) volgens Tessie die gekoppeld is met het verbruik van mijn Model 3 Highland zit ik op 3ct /km conservatief gerekend.

Over de afgelopen 30 dagen was mijn verbruik gemiddeld 14,6 kWh /100km
Gister had ik bijv. 41kWh geladen voor €5,6. dus dan kom je op 2ct /km.

Met de electrische motorscooter kom ik dan op 1.3ct /km, die mobiliteitsvergoeding komt prima uit *O*

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 27-03-2026 09:38 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:21
Ik vind die elektrakosten niet zo spannend, voor mij is het minder dan 1/20ste van de totale autokosten.
Of dat nu kan zakken van 4 tientjes per maand naar 2 tientjes per maand doet er niet zoveel toe op het geheel.
Maak me meer zorgen om afschrijving, MRB en verzekering, al heb je daar natuurlijk geen tot veel minder invloed op (na aanschaf). Hoef je dus ook geen energie in te stoppen 8)

Ben nu wel wat meer aan het experimenteren met zonneladen, scheelt uiteindelijk ook maar 2 tientjes per maand aan terugleverboete, maar gaat vrijwel automatisch (en straks wordt het belangrijker).
Gek genoeg vergelijk ik dat dan weer met de energierekening van 100 per maand, en dan lijkt 2 tientjes opeens wel wat meer...

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik zit met een vast contract op ~15ct/kWh wat ik betaal. Ik zit bij Budget Energie, in de lente- en zomerperiode kan ik de weekenden overdag gratis laden, dus dat drukt de nettoprijs ook nog wel 8)

Vaak bu'j te bang!

• crimby
  • Laatst online: 06:28
Hoi!

Inmiddels heb ik er 4 jaar op zitten met mijn Skoda Enyaq 80 Sportline. Heerlijke auto en enorm weinig problemen mee gehad. Het is de versie van 2022.

Nu mag ik volgend jaar een nieuwe auto en met de levertijden af en toe ben ik alvast aan het rondkijken.

Met 2 kinderen is ruimte zeer gewenst. Zelfs de skoda voelt regelmatig te klein. Dat is 100% een luxe probleem, want vroeger zijn we met 3 kinderen in een talbo op vakantie gegaan. Maargoed, de ruimte wil ik wel. Naast de ruimte, vind ik hoog zitten (zoals de skoda) wel lekker en rijk aan opties ook. Voor mij is het echt een gadget.

Via Athlon met 60 maanden en 30.000 km heb ik een budget van €1017 per maand.

Op mijn shortlist:
- Kia EV9: grootste van alles, redelijk optierijk binnen het budget vanwege de first edition
- Kia EV5: prachtige auto, goedkoper, vol opties maar kleiner dan de skoda
- Skoda Enyaq coupe: heerlijk, maar wel bijna hetzelfde als nu
- Tesla Model Y: goedkoopste, maar ook voor mij de minst mooie. Wel de ruimste na de EV9.
- Peugeot E5008: nog niet goed in het echt kunnen bekijken
- VW ID7 Tourer: lager denk ik dan de rest? Ook prijzige keuze

BMW is te klein, Audi q6 is optie loos, en Mercedes SUV’s vind ik niet mooi. Sowieso allemaal prijzig.

Nu is mijn vraag, zijn er meer mensen met een vergelijkbare of zelfs zelfde shortlist? Wat zijn jullie ervaringen met deze tijdens jullie zoektocht?

• Tommie12
crimby schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:29:
Hoi!

Inmiddels heb ik er 4 jaar op zitten met mijn Skoda Enyaq 80 Sportline. Heerlijke auto en enorm weinig problemen mee gehad. Het is de versie van 2022.

Nu mag ik volgend jaar een nieuwe auto en met de levertijden af en toe ben ik alvast aan het rondkijken.

Met 2 kinderen is ruimte zeer gewenst. Zelfs de skoda voelt regelmatig te klein. Dat is 100% een luxe probleem, want vroeger zijn we met 3 kinderen in een talbo op vakantie gegaan. Maargoed, de ruimte wil ik wel. Naast de ruimte, vind ik hoog zitten (zoals de skoda) wel lekker en rijk aan opties ook. Voor mij is het echt een gadget.

Op mijn shortlist:
- Kia EV9: grootste van alles, redelijk optierijk binnen het budget vanwege de first edition
- Tesla Model Y: goedkoopste, maar ook voor mij de minst mooie. Wel de ruimste na de EV9.

BMW is te klein, Audi q6 is optie loos, en Mercedes SUV’s vind ik niet mooi. Sowieso allemaal prijzig.

Nu is mijn vraag, zijn er meer mensen met een vergelijkbare of zelfs zelfde shortlist? Wat zijn jullie ervaringen met deze tijdens jullie zoektocht?
Volvo EX60 ontbreekt op je lijstje.

• crimby
Tommie12 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:39:
[...]

Volvo EX60 ontbreekt op je lijstje.
Die ontbreekt helaas ook in mijn Athlon keuzescherm :N

• mitsumark
crimby schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:41:
[...]

Jammer, EX60 lijkt me een mooie kandidaat, misschien komt ie nog?
Zeekr 7X
Xpeng G9
Hyundai Ioniq 9

Edit: ook even bij athlon gekeken.
Nio EL6 zie ik er ook tussen staan.
Ik zie de EX60 wel, vanaf 922 euro, waar hou je nog meer rekening mee?
Polestar 4/3

Zoveel opties :P

[ Voor 26% gewijzigd door mitsumark op 27-03-2026 10:51 ]

• Tommie12
[...]

Je kan altijd de vraag stellen hé.
Als een Q6 kan, dan moet de EX60 ook kunnen, en misschien ook de iX3 (maar die zou mij minder interesseren).

• crimby
mitsumark schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:43:
[...]

Jammer, EX60 lijkt me een mooie kandidaat, misschien komt ie nog?
Zeekr 7X
Xpeng G9
Hyundai Ioniq 9

Edit: ook even bij athlon gekeken.
Nio EL6 zie ik er ook tussen staan.
Ik zie de EX60 wel, vanaf 922 euro, waar hou je nog meer rekening mee?
Polestar 4/3

Zoveel opties :P
Heb nog even zonder filters gekeken, komt zelfs de Volvo ES90 maar klik ik het aan, dan meteen de melding dat het over budget is.
Dat is bij de EX60 ook. Polestar 3 en 4 zelfde.
De Q6 bijna meteen hoor, dan kan ik net een kleur kiezen hehe
Xpeng G9 vrij snel en Zeekr is denk ik veel kleiner tich?

• mitsumark
crimby schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:54:
[...]

Heb nog even zonder filters gekeken, komt zelfs de Volvo ES90 maar klik ik het aan, dan meteen de melding dat het over budget is.
De Zeekr 7X is uiteraard kleiner dan bv een Kia EV9, maar er passen toch aardig wat dozen in: YouTube: Zeekr 7X banana box test
Doet niet onder voor de Enyaq en Q6 bijvoorbeeld.

• crimby
crimby schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:54:
[...]

Jep dat is het probleem haha

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Tesla werkt verder aan zijn 4680-batterijcellen (groter formaat dan traditionele cellen).
Ze hebben nu een betere productietechniek ontwikkeld.
De droge elektrode-technologie. Waar traditionele batterijen nog natte chemische processen gebruiken, vervangt Tesla dit door een droog coatingproces

De voordelen zijn dat ze minder energie verbruiken in productie, goedkopere en kleinere fabrieken.
De vele tientallen meters droogovens om de natte laag uit te harden, worden bijvoorbeeld overbodig.

Dit zal wellicht tot een prijsdaling van 10%-50% van de accu's kunnen leiden, zegt [video]Tom Bötticher[/video].

• Puppetmaster
  • Nu online
crimby schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:29:
Hoi!

Op mijn shortlist:

Vorig jaar rond deze tijd heb ik gekozen voor de ID.7 proS tourer, wel privé.

Helaas de PL aanbieding van de limited edition gemist, wat financieel best een verschil is, maar de auto zelf is prima en ook wat ik vorig jaar voor ogen had.

Mijn keuze was om niet voor Chinees (incl geheel Geely) en Tesla te gaan, en in die tijd waren er in dit segment nog geen 800V opties met voordeel.

De ID.7 heeft een goede laadcurve, hij houdt de 200kw lang vol en keldert niet zoals een Tesla model 3/Y.
Het alternatief was destijds de 75kWh A6 station, maar die boodt minder auto en minder opties bij dezelfde prijs en tov de ID.7 geen voordeel van 800V.
Max laadsnelheid is 220kw ipv 200, maar aan 400V (Tesla SuC) palen een stuk lager (130kW). Dezelfde kWh’s laden met de ID.7 als wanneer je de A6 10-80% laadt, duurt slechts 1 minuut langer dan de A6 aan 800V.
Het verbruik van de A6 is wat hoger en de capaciteit 11kWh netto lager, waardoor je op lange vakantieritten vaker moet laden.
Ook het interieur van de ID.7 heeft mijn voorkeur.

Als ik de optie had om te wachten dan zou ik kijken wat de C-eq en i3 station gaan doen. :)

• Gonadan

Gonadan

@Puppetmaster hoe kom je achter die laadcurve? Ik keek eerder altijd bij Fastned die van die grafiekjes hebben, maar dat loopt onderhand aardig achter en mist veel nieuwe modellen. Zijn er meer up to date sites voor zoiets?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mitsumark
Gonadan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:07:
@Puppetmaster hoe kom je achter die laadcurve? Ik keek eerder altijd bij Fastned die van die grafiekjes hebben, maar dat loopt onderhand aardig achter en mist veel nieuwe modellen. Zijn er meer up to date sites voor zoiets?
EVKX: https://evkx.net/nl/
Ik vind het geen handige website, dus zoek vaak in google al naar de juiste auto..

Sommigen staan ook in EV database.

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 27-03-2026 14:40 ]

• Puppetmaster
  • Nu online
mitsumark schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:39:
[...]

EVKX: https://evkx.net/nl/
Ik vind het geen handige website, dus zoek vaak in google al naar de juiste auto..

Sommigen staan ook in EV database.
Klopt, maar evkx heeft ook maar een beperkte analyse/steekproef.
En als het een keer niet goed gaat, zoals bij de ID.7 GTX dan herstellen ze het niet.
Wel nemen ze het exact over bij de ProS.

Er zit daar een throttling bump in de curve die er in de praktijk niet is. Dat is jammer want geeft een verkeerd beeld. :)

• Puppetmaster
  • Nu online
Er zijn verschillende bronnen te raadplegen. Battery life heeft de ID.7 vrij uitvoerig getest incl. Laadcurves. Björn ook, al zat er toen nog de HVAC error in, dat is opgelost. Ik denk dat zoiets ook bij EVKX gespeeld heeft?

En natuurlijk gewoon in de praktijk! :)

• mitsumark
Puppetmaster schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:16:
[...]

Klopt, maar evkx heeft ook maar een beperkte analyse/steekproef.
En als het een keer niet goed gaat, zoals bij de ID.7 GTX dan herstellen ze het niet.
Wel nemen ze het exact over bij de ProS.

Er zit daar een throttling bump in de curve die er in de praktijk niet is. Dat is jammer want geeft een verkeerd beeld. :)
True, zonde van die foutjes. De GTX heeft in theorie dezelfde curve, daar is ie wel mooi ter vergelijk.

• Zjanzjak
  • Nu online
Wie weet staat de Rivian R2 er volgend jaar wel in! O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGhxoPHPYWkUaOTOA4hiI6q1dXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJ5uU3rUVUMGHYvPBR0B9bl0.jpg?f=fotoalbum_large

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Zjanzjak schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:05:
[...]

[Afbeelding]
Ah fijn nog zo'n auto met de dimlichten op standje ISS.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Tommie12
[...]

[Afbeelding]
Ga je mee tegen de russen vechten?
Waarom die legerkleur?

• SirLenncelot
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Die ziet eruit alsof ie met een groothoeklens gefotografeerd is.

• ASW1
En waarom zitten er eigenlijk 2 Dyson fans in de grille?
Het doet denken aan zo'n soort samenwerking met M&M's in de McFlurry.

[ Voor 38% gewijzigd door ASW1 op 28-03-2026 08:02 ]

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:16
Tommie12 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:33:
[...]

Ga je mee tegen de russen vechten?
Waarom die legerkleur?
Zo kunnen ze ingezet worden om Groen-land te veroveren. :P

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 21:18

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

[...]

Is ook een pak duurder (64-75K) dan de andere auto's in je lijstje. Geen idee hoeveel invloed dat heeft op de leaseprijs maar kan me niet voorstellen dat je dat dan voor 1000 euro leased. Then again ik heb geen idee wat de meeste auto's in lease doen wij moeten ze uitzoeken op basis van een max catalogus prijs.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Zjanzjak
  • Nu online
Ik win de 10e de staatsloterij en die staat dan mooi bij m'n Caterham Project V.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BEf1whIP4ZWcpOOJcpUCuqPtlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCuQf6F3tKD6EZFabeukdwnb.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik zag laatst een witte Caterham Project V en dan wordt het deze;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvgdFbo-g1rXgDvPrr-3iGIVLQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUUr3hNliKfI8fzYfqcELFls.jpg?f=fotoalbum_large

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Als dit niet de lelijkste koplampen aller tijde zijn.....

Ik vind het best een mooi model en zou zelfs in een lijstje 'ter overweging' kunnen komen.
Maar dan moeten er wel ergens aftermarket andere koplampen te koop zijn.

• Zjanzjak
  • Nu online
Rzaan schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:32:
Als dit niet de allermooiste koplampen aller tijde zijn....

See what I did there?

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Zjanzjak schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:29:
[...]

Als dit niet de allermooiste koplampen aller tijde zijn....

See what I did there?
Ja, je etaleerde dat je geen smaak hebt 8)

Maar inderdaad 'eye of the beholder'.

• SirLenncelot
  • Niet online
Over smaak valt dus duidelijk wel te twisten

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:44
SirLenncelot schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:48:
Over smaak valt dus duidelijk wel te twisten
Nee, want "Welles"-"Nietes" is gewoon een verschil van mening.

[ Voor 4% gewijzigd door Peter-036 op 28-03-2026 12:00 ]

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:55
Rzaan schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:32:

Ik vind het best een mooi model en zou zelfs in een lijstje 'ter overweging' kunnen komen.
Maar dan moeten er wel ergens aftermarket andere koplampen te koop zijn.
Ik vind ze wel mooi. Erg leuk!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:16
Ecological schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:51:
[...]

Ik kan nadat iemand zei dat het net twee Dyson ventilators zijn, dat niet meer 'ont-zien'. :+

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Zjanzjak
  • Nu online
Of-Aaargh schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:16:
Ik kan nadat iemand zei dat het net twee Dyson ventilators zijn, dat niet meer 'ont-zien'. :+
Grappig want ik heb daar dan totaal geen last van.
Toen ik ergens in 2023 voor het eerst een plaatje van de Rivian R1T zag was ik juist meteen verkocht en dat kwam voornamelijk voort uit het feit dat ik die koplampen echt geweldig vind. 8)

Helaas werd Rivian niet in Nederland verkocht, en ondanks dat er velen roeptoeterden dat het merk failliet zou gaan ben ik Rivian altijd blijven volgen. Zeker toen de R2 aangekondigd werd en erbij gezegd werd dat de R2 ook naar Europa zou komen. Vooralsnog bestaat het merk nog, heeft VW er aardig wat knaken in gepompt (en gaan ze vooral gebruik maken van de software), rijdt Amazon in de VS met de bestelbussen van Rivian, gaat Uber in de VS 50.000 R2's aanschaffen en gaat in 2028 fabriek nummer 2 open.

Dus ik zie die R2 echt wel komen naar Nederland ergens in 2027, en wie weet na 2028 zelfs de R3X, met de koplampen die ik dus mooi vind. Een heuse kanshebber om mijn huidige auto tegen die tijd te vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqqHcXbBitG8N0CrStzjynmMwfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hobZhvBiU0S1bpLAE7rgm28A.jpg?f=fotoalbum_large

Maar, wie dan leeft, wie dan zorgt.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb de Rivian R1 in de VS gezien, dat is toch wel een imposante verschijning in het echt. Groot ook. Heeft wel iets futuristisch. Ook de Cybertruck, maar dat vind ik maar een raar ding.

• Tommie12
Ecological schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:51:
[...]

Ik vind de koplampen nog Ok, maar de rest van die auto heeft me te veel Multipla gehalte.

• Gonadan

Gonadan

SirLenncelot schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:15:
[...]

Die ziet eruit alsof ie met een groothoeklens gefotografeerd is.
Waarschijnlijk is het überhaupt geen foto.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
[...]

Past precies :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLzoRgmkE4wQLPC1eNJO4Dx4IA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HpnMxfrmLi3wdRM2hZtyx557.png?f=fotoalbum_large

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• ASW1
[...]

Ghe geh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-Gcw4wnQa1JsYUgtE7lblYmwis=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3yShYTZKtCol6pJ9Gq25hIuq.png?f=user_large

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:53

HaTe

haat niet

Ik heb sinds augustus 2025 een Škoda Enyaq en betaal 32 euro per maand wegenbelasting (Overijssel). Ik had verwacht dat dit per 1 januari 3x hoger zou worden. Waarom wordt er nog steeds elke maand 32 euro afgeshreven door de belastingdienst?

Ook op belastingdienst.nl zie ik geen openstaande bedragen.

[ Voor 14% gewijzigd door HaTe op 29-03-2026 22:10 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• mitsumark
HaTe schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:08:
Ik heb sinds augustus 2025 een Škoda Enyaq en betaal 32 euro per maand wegenbelasting (Overijssel). Ik had verwacht dat dit per 1 januari 3x hoger zou worden. Waarom wordt er nog steeds elke maand 32 euro afgeshreven door de belastingdienst?

Het wordt per kwartaal ingesteld, best case scenario blijf je dan tot 31 maart op het oude tarief (indien op naam gezet 31-12). Volgende (kwartaal/maand) zit je zeker op het nieuwe hogere tarief.

• karel_G_1981

Huh? Wegenbelasting is altijd per kwartaal en nooit per maand

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:12:
[...]

Wordt bij mij maandelijks afgeschreven via automatische incasso!

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:28
karel_G_1981 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:12:
Factuur/rekening per kwartaal. Kan eventueel per maand worden betaald.
Uit de laatste brief van de belastingdienst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P82ufmy8CYx2YA-kRj2UlpRHcbU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zwB4WpGEJYn1GDgESND9BKOn.png?f=user_large

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• karel_G_1981
gertvdijk schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:26:
[...]

Factuur/rekening per kwartaal. Kan eventueel per maand worden betaald.
Uit de laatste brief van de belastingdienst:
[Afbeelding]
Wist ik niet eens, ik betaal al sinds mensenheugenis per kwartaal. Wel slim natuurlijk want zo vallen verhogingen minder op.

• SirLenncelot
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:09:
[...]

Wist ik niet eens, ik betaal al sinds mensenheugenis per kwartaal. Wel slim natuurlijk want zo vallen verhogingen minder op.
Als ze verhogen zeg ik het abonnement op en ga ik naar de concurrent.... ohnee wacht...

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:56
Zjanzjak schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:07:
[...]

Grappig want ik heb daar dan totaal geen last van.
Toen ik ergens in 2023 voor het eerst een plaatje van de Rivian R1T zag was ik juist meteen verkocht en dat kwam voornamelijk voort uit het feit dat ik die koplampen echt geweldig vind. 8)

Helaas werd Rivian niet in Nederland verkocht, en ondanks dat er velen roeptoeterden dat het merk failliet zou gaan ben ik Rivian altijd blijven volgen. Zeker toen de R2 aangekondigd werd en erbij gezegd werd dat de R2 ook naar Europa zou komen. Vooralsnog bestaat het merk nog, heeft VW er aardig wat knaken in gepompt (en gaan ze vooral gebruik maken van de software), rijdt Amazon in de VS met de bestelbussen van Rivian, gaat Uber in de VS 50.000 R2's aanschaffen en gaat in 2028 fabriek nummer 2 open.

Dus ik zie die R2 echt wel komen naar Nederland ergens in 2027, en wie weet na 2028 zelfs de R3X, met de koplampen die ik dus mooi vind. Een heuse kanshebber om mijn huidige auto tegen die tijd te vervangen.
[Afbeelding]

Maar, wie dan leeft, wie dan zorgt.
De VW ID1 maakt gebruik van techniek van Rivian en er komen nog meer modellen aan.

https://www.autoweek.nl/a...k-reed-al-rond-in-europa/

• Zjanzjak
  • Nu online

Ik betaalde eerst €21,- per maand en afgelopen vrijdag (27 maart) is er voor het eerst het nieuwe maandbedrag afgeschreven a €60,-. Dit blijft, als het goed is, mijn maandelijks bedrag tot 2029. Dan is het nog 1 jaar een iets mindere korting, en vanaf 2030 betalen we de volle mep. Denk wel dat er nog enige aanpassingen zullen zijn aan de wegenbelasting in zijn geheel om de boel een klein beetje recht te trekken.

• Sonicfreak
Wie had dat gedacht? Rijplezier is voor EV-rijders de belangrijkste reden om elektrisch te rijden.

https://www.autoweek.nl/a...-om-elektrisch-te-rijden/

Ik kan mijzelf hier prima in vinden. Een EV rijdt gewoon fijn, lekker stil en comfortabel.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sonicfreak schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:34:
Wie had dat gedacht? Rijplezier is voor EV-rijders de belangrijkste reden om elektrisch te rijden.

https://www.autoweek.nl/a...-om-elektrisch-te-rijden/

Ik kan mijzelf hier prima in vinden. Een EV rijdt gewoon fijn, lekker stil en comfortabel.
Dat is voor mij geen verrassing, ik zou nooit weer voor brandstof kiezen, ook niet als dit dezelfde en zelfs een iets lagere km kostprijs zou hebben.

Het comfort, de algehele rij ervaring is toch 100x beter. Ik heb nu ook een electrische motorscooter en daar idem. Echt heerlijk en zoveel beter tov ICE _/-\o_.

Hele milieu en klimaat aspect interesseert mij eigenlijk bar weinig :X

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 31-03-2026 09:37 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Zjanzjak schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:41:
[...]

Ik betaalde eerst €21,- per maand en afgelopen vrijdag (27 maart) is er voor het eerst het nieuwe maandbedrag afgeschreven a €60,-. Dit blijft, als het goed is, mijn maandelijks bedrag tot 2029. Dan is het nog 1 jaar een iets mindere korting, en vanaf 2030 betalen we de volle mep. Denk wel dat er nog enige aanpassingen zullen zijn aan de wegenbelasting in zijn geheel om de boel een klein beetje recht te trekken.
T/m 2028 30% korting dan in 2029 25% korting daarna 0% korting.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

revolution-nl schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:36:
[...]

Dat is voor mij geen verrassing, ik zou nooit weer voor brandstof kiezen, ook niet als dit dezelfde en zelfs een iets lagere km kostprijs zou hebben.

Het comfort, de algehele rij ervaring is toch 100x beter. Ik heb nu ook een electrische motorscooter en daar idem. Echt heerlijk en zoveel beter tov ICE _/-\o_
Oneens dit is ligt 100% aan het segment auto.
Ik heb een keer in een Dacia Spring een proefrit gedaan:
True schreef op zondag 16 maart 2025 @ 01:08:
Beetje een kick, maar van 't weekend een proefrit gehad in een Dacia Spring. Twee dingen vielen mij op; de linker buitenspiegel is niet goed genoeg af te stellen. Op het maximaal instelbare naar buiten blijf ik voor mijn doen te veel van de auto zien, ik wil namelijk maar net een randje van de auto zien en de rest v.d. weg achter mij. En het is vrijwel onmogelijk om met 1 à 2 km/u te kruipen zowel vooruit als achteruit. Zijn er berijders die dit herkennen?

Verder vond ik 'm echt ontzettend bang/buck, reed prima met als grootste nadeel het windgeluid met hogere snelheden 120 km/u+, maar dat zal sowieso met een tweede auto bij ons maar zeer zelden gereden worden.
Bang/buck zeker, maar kan echt niet zeggen dat het nu echt fijn rijden was. Niet kunnen kruipen i.c.m. parkeren is echt ronduit waardeloos. Ik ga hier zeker geen ICE vergelijking maken in het BEV topic. Maar er is nog zo veel verschil tussen een goede en een slechte auto ook binnen de BEVs.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

True schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:41:
[...]

[...]

Bang/buck zeker, maar kan echt niet zeggen dat het nu echt fijn rijden was. Niet kunnen kruipen i.c.m. parkeren is echt ronduit waardeloos. Ik ga hier zeker geen ICE vergelijking maken in het BEV topic. Maar er is nog zo veel verschil tussen een goede en een slechte auto ook binnen de BEVs.
Met de Dacia Spring pak je ook wel een voorbeeld, als je dat naast een ICE evenknie zou zetten met 45pk dan denk ik dat de Spring zeker zou winnen.

• Sonicfreak
True schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:41:
[...]

[...]

Als je een fijn rijdende EV wilt als tweede auto dan kan ik van harte de VW e-Up, Seat Mii Electric en Skoda Citigo e aanraden. Wij rijden de Seat en dat is toch een heel fijn rijdende auto voor een A-segmenter.
Pagina: 1 ... 395 ... 399 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic