Wozmro schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:13:
Uit interesse:
Aan welke energieprijs per kilometer rijden jullie momenteel?
Met mijn Renault scenic rij ik momenteel gemiddeld aan 164Wh/km en laad (enkel) publiek aan 49€c/kWh (soms iets minder naargelang waar ik ben, wel met abonnement van 10€/maand*).
Dan kom ik momenteel uit op afgerond een 9€c/km.
Met mijn vorige wagen, benzine, zou ik met huidige prijzen toch al richting de 12€c/km zitten.
*Ik rij veel voor het werk, ik heb de EV nu 2 weken en al 2000km mee gereden.
Ik ben een speciaal geval, ga even het andere extreem weergeven
Ik laad zo goed als altijd thuis op. Mijn gemiddelde kost van elektriciteit is nu 0.155 €/kWh dit jaar, maar in maart zit ik nu op 0.073 €/kWh in maart.
Ik rijd op mooie dagen vaak met de speedpedelec naar 't werk, en laad dan de wagen met mijn zonnepanelen en accu (12 kWp panelen, 24 kWh thuisaccu). Ik heb thuis dynamische tarieven en een EMS dat alles zou moeten optimaliseren.
Ik ga ervan uit dat mijn gemiddelde kostprijs voor elektriciteit onder de 0.05 €/kWh gaat uitkomen dit jaar (rekening houdend met mijn eigen productie)
Ik reken een 10% laadverliezen in mijn verdere berekeningen
Ik verbruikte met mijn i5 Touring gemiddeld 16 kWh/100 km tot nu toe dit jaar (ik rijd amper autosnelweg), dus mijn energiekost bedraagt ongeveer 0.0275 €/km en die gaat dalen, naar onder 0.01 €/km over het hele jaar.
Om alles even te relativeren, mijn solar installatie, thuisaccu en slimme laadpaal heeft me > 20 k€ gekost.
Wanneer ik die investering afschrijf over een periode van 10 jaar , dan stijgt mijn energiekost met 0.2 €/kWh
Op jaarbasis zou ik dan gemiddeld uitkomen op 0.045 €/km. Te vergelijken met ongeveer 2 l/100 km brandstof vandaag. Maar 't grootste verschil zit hem in de voetafdruk
PS: ik woon in België, met salderingsregels die anders zijn dan in NL: zonne-energie die je teveel produceert, zet je je bijna gratis op het net. Dus je kan dat saldo niet gebruiken om 's nachts je verbruik te salderen.
[
Voor 5% gewijzigd door
sdgs op 26-03-2026 16:22
]