Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Wij hebben ook een Citigo-E gehad enorm fijn autootje, en ook zoveel comfortabeler, en leuker om te rijden dan een ICE Citigo /Up die ik ook wel eens heb gereden.Sonicfreak schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:44:
[...]
Als je een fijn rijdende EV wilt als tweede auto dan kan ik van harte de VW e-Up, Seat Mii Electric en Skoda Citigo e aanraden. Wij rijden de Seat en dat is toch een heel fijn rijdende auto voor een A-segmenter.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik had de Nissan Leaf hoog staan, maar ondanks dat we thuis kunnen laden, vind ik met 1-fase max kunnen laden toch wel beperkend. De Hyundai Ioniq 40kw is nog net te duur of teveel km's en de e-UP en aanverwanten is net te klein (kids in kinderzitjes achterin) en de range iets te beperkt.
Ik denk dat we uitkomen op een Renault Zoe met 41kWh (koop)accu. We hebben deze proefgereden en het rijdt prima.
Zie ik dan nog een model over het hoofd die beter zou kunnen passen? Of zijn er duidelijke redenen waarom een Zoe niet een goed idee is?
De Ioniq 28kWh past prima in je lijstje, die 150 km haalt 'ie makkelijk. Alleen midden in de winter, windkracht 9 op de neus en regen zal die 150 km lastig worden, maar dat komt nauwelijks voor.Belecthor schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:31:
We zouden graag een tweede auto willen en bij grote voorkeur elektrisch, maar ik heb een relatief beperkt budget van 10k. We kunnen thuis laden en als we er ongeveer 150km per dag mee kunnen rijden zijn we tevreden.
Ik had de Nissan Leaf hoog staan, maar ondanks dat we thuis kunnen laden, vind ik met 1-fase max kunnen laden toch wel beperkend. De Hyundai Ioniq 40kw is nog net te duur of teveel km's en de e-UP en aanverwanten is net te klein (kids in kinderzitjes achterin) en de range iets te beperkt.
Ik denk dat we uitkomen op een Renault Zoe met 41kWh (koop)accu. We hebben deze proefgereden en het rijdt prima.
Zie ik dan nog een model over het hoofd die beter zou kunnen passen? Of zijn er duidelijke redenen waarom een Zoe niet een goed idee is?
Op één fase laden met een kleine batterij is sowieso geen probleem, die zit zo weer vol na een nachtje laden.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Daar sta ik toch wat anders in.Sonicfreak schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:34:
Wie had dat gedacht? Rijplezier is voor EV-rijders de belangrijkste reden om elektrisch te rijden.
https://www.autoweek.nl/a...-om-elektrisch-te-rijden/
Ik kan mijzelf hier prima in vinden. Een EV rijdt gewoon fijn, lekker stil en comfortabel.
Ik vind het vandaag niet meer OK om een nieuwe brandstofauto te kopen net omdat EV's zo goed zijn intussen.
In 2018 (bestellen in 2017)moest ik een nieuwe bedrijfsauto uit zoeken, en toen was er gewoon niks wat enigszins aan mijn behoeftes voldoet (break of hatchback, lange ritten, comfort en budget van ongeveer een A6).
Dat was in 2022 (eigenlijk keuzes gemaakt in 2021) wel anders, en ik zag die auto ook niet als een stap terug op gelijk welk gebied.
Eigenlijk ben ik helemaal overstag gegaan toen ik zag dat Bjorn de 10h haalde voor zijn 1000km tests.
Ik heb met een brandstofauto nooit minder dan 10h gedaan over 1000km (incl stops uiteraard), dus ... wist ik dat die EV me niet gaat afremmen. Tel daar de stilte en het vermogen bij, en hoe kan je dan nog iets anders kiezen.
En ik schrijf dit terwijl mijn collega's toen nog volop aan het zoeken waren tussen de plug-in hybride shit...
Mijn motto was: zodra ik iets acceptabel electrisch kan kiezen wordt het electrisch.
Privé rijden we nog op dinosap, maar gewoonlijk houden we die auto ook 15 jaar of zo. Nog een jaartje of 5, en dan een kleine recente 2dehands... komt goed.
Dat marktsegment is het laatste waar het aanbod nu echt op gang komt. Polo id, R5 etc lijken me allemaal prima. Maar ik scoor ze graag ruim onder de 20k.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik zocht laatst eens op autoscout in België op 'electrisch, <10k en vond echt bijna niks buiten een paar Twizy's of een ongevalauto.Belecthor schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:31:
We zouden graag een tweede auto willen en bij grote voorkeur elektrisch, maar ik heb een relatief beperkt budget van 10k. We kunnen thuis laden en als we er ongeveer 150km per dag mee kunnen rijden zijn we tevreden.
Bij 15k begin je wat te vinden.
Ik denk dat de prijzen de laatste maand wel effe gestegen zijn oiv de benzineprijzen.
Een aantal van die "electrisch rijden we op de kermis" figuren krijgt kramp in de portemonnee en overweegt nu ook iets tweedehands electrisch.
Ik wil niet zeggen dat een Zoe geen goed idee is, maar zijn er misschien betere ideeën? Nadeel van de Zoe vind ik dat hij geen DC laden heeft en in Nederland zijn zelfs >11 kW laders dungezaaid. Je hebt de triplechargers DC+Chademo+AC 43 kW, maar die waren al dungezaaid en volgens mij worden ze schaarser.Belecthor schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:31:
Om diezelfde reden zou ik ook geen auto met Chademo (Nissan Leaf) kopen. Of accepteren dat ze niet heel geschikt zijn voor langere afstanden, ook al denk je dat je dat niet wil doen.
E-Golf? Dacia Spring? Zijn ook voor < 10k te krijgen.
Signatures zijn voor boomers.
Klinkt voor mij als...Tommie12 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:48:
[...]
Daar sta ik toch wat anders in.
...
Mijn motto was: zodra ik iets acceptabel electrisch kan kiezen wordt het electrisch.
Rijplezier
Kijk ook eens naar een BMW i3. Heel veel auto voor je geld als je niet zo'n groot bereik nodig hebt. Ik zou wel minimaal de middelste batterij optie nemen, dan haal je in de praktijk ongeveer 200 km op een volle accu. En echt goedkoop in wegenbelasting want weegt niks voor een EV.Belecthor schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:31:
Zie ik dan nog een model over het hoofd die beter zou kunnen passen?
BMW i3 voor 10k moet je zeker een 94ah 33kWh kunnen vinden, een andere zeer betrouwbare keuze is de Ioniq 28kWh.Belecthor schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:31:
Persoonlijk zou ik de Zoe skippen, veel gedoe met boordladers etc. en andere dure reparaties. Bij de Leaf 40kWh moet je echt opletten met het accupakket, die geven regelmatig de geest door opgezwollen cellen, en zit je opgescheept met een chademo aansluiting.
De elektrische drieling Citigo-E e-Up en Mii zijn ook goede keuzes, voordeel daarvan is dat ze enorm zuinig.
[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 31-03-2026 11:00 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Het is met chademo meer een kwestie van geld, je kan er een adapter voor aanschaffen en dan ben je er niet meer afhankelijk van. Alleen is dat een investering van een euro of 1000. Toch zie ik mezelf dat eerder doen dan m'n Leaf vervangen.Maasluip schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:54:
[...]
Ik wil niet zeggen dat een Zoe geen goed idee is, maar zijn er misschien betere ideeën? Nadeel van de Zoe vind ik dat hij geen DC laden heeft en in Nederland zijn zelfs >11 kW laders dungezaaid. Je hebt de triplechargers DC+Chademo+AC 43 kW, maar die waren al dungezaaid en volgens mij worden ze schaarser.
Om diezelfde reden zou ik ook geen auto met Chademo (Nissan Leaf) kopen. Of accepteren dat ze niet heel geschikt zijn voor langere afstanden, ook al denk je dat je dat niet wil doen.
Saved by the buoyancy of citrus
Ja en nee.
Ik zat echt niet te wachten op auto's met 300 of 400pk. Ik wil een vlotte en stille auto die de 1000km op een redelijke tijd kan af haspelen.
Die zijn er zeker.
Mijn eerste ervaring met mijn Tesla Y is door de band positief, maar vind het bereik net aan de ondergrens.
Zondag dagtripje gedaan vanuit Mechelen naar Zierikzee en Goeree-Overflakkee. Vertrokken met 95% en terug thuis met 15%. Ca 300km gereden met verbruik van 163Wh/km.
Batterij heeft na 90k toch al 8% degradatie en dat is meer dan wat ik verwachtte.
Daarom zal de volgende auto een WLTP van minstens 600km moeten hebben. (en dan spreek ik over onze 'grote' reisauto)
De tweede auto mag wat beperkter zijn, maar 200km moet die toch halen in de winter vind ik.
DIe AC 43kW laders vind je gewoon niet meer.Maasluip schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:54:
[...]
Ik wil niet zeggen dat een Zoe geen goed idee is, maar zijn er misschien betere ideeën? Nadeel van de Zoe vind ik dat hij geen DC laden heeft en in Nederland zijn zelfs >11 kW laders dungezaaid. Je hebt de triplechargers DC+Chademo+AC 43 kW, maar die waren al dungezaaid en volgens mij worden ze schaarser.
En 11kW laders geven niet altijd 11kW.
Die Zoe is prima als boodschappenauto en om in een straal van 50-80km rond je huis te rijden, maar als je eens een langere rit moet, dan zit je vast.
Ik denk dan bv aan mijn vrouw die toch eens een beurs gaat bezoeken op 100km van huis, en daar geen vrije laadpaal vindt en niet meer thuis geraakt zonder ergens een paar uur aan een 11kw te gaan hangen. Nope...
En 100% van de tijd gereden? Of waarom niet opgeladen als je ergens parkeerde?Tommie12 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:02:
[...]
Zondag dagtripje gedaan vanuit Mechelen naar Zierikzee en Goeree-Overflakkee. Vertrokken met 95% en terug thuis met 15%. Ca 300km gereden met verbruik van 163Wh/km.
ABC, Always Be Charging.
Signatures zijn voor boomers.
Daar heb ik op zo'n trip geen zin in...Maasluip schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:06:
[...]
En 100% van de tijd gereden? Of waarom niet opgeladen als je ergens parkeerde?
ABC, Always Be Charging.
Nabij tulpenvelden zijn er geen laders, en rond Zierikzee staan er wel, maar op de parking waar ik naar toe navigeerde waren ze allemaal al bezet. Dan ga ik niet nog rond rijden naar de volgende.
Kijk, het is allemaal mogelijk, en ik had probleemloos ergens 5 minuten aan de snellader kunnen gaan staan, maar dat is gedoe, en dat wil ik vermijden.
Op de terugrit wou ik nog even stoppen in een tankstation om stroopwafels te kopen, maar ben er geen tegen gekomen... En daar had ik kunnen laden, want laden zonder toilet, dan wordt mevrouw boos...
Ik kan de Hyundai Ioniq 28 kWh van harte aanraden. Ik heb er 5 jaar zakelijk mee gereden. Zeer fijne auto en 1-fase laden is bij laden thuis geen probleem, na een nachtje is de accu weer vol. Alleen bij publiek laden kan het wat lang duren als je bijvoorbeeld op visite bent, maar goed als je dan weer voldoende range hebt om thuis te komen dan is het geen probleem. En de 28 kWh variant kan met 70 kW snelladen en dan is de accu met 20 minuten weer bijgeladen van 10-80%. Bij de Ioniq 40 kWh duurt dit 50 minuten of langer omdat die accu maar met 44 kW kan snelladen.Belecthor schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:31:
Range met de 28 kWh versie was 200-210 km in de zomer en iets van 170-180 km in de winter. Voordeel van de Ioniq is dat die standaard een warmtepomp heeft.
De Leaf zou ik laten staan vanwege Chademo en omdat de accu snel degradeert vanwege actieve koeling die ontbreekt. De Ioniq heeft een fan voor actieve koeling.
Zelfde use case hier. We moeten 1 volwassen en 3 kinderen (1 op de voorstoel met zitverhoger, 2 achterin met stoeltje) erin kunnen. Wandelwagen gaat eenvoudig in de kofferruimte. We hebben eind 2024 (nog incl. €2k SEPP subsidie) een R90 gekocht. We kunnen thuis laden en dit is voor een '2de auto' meer dan genoeg. Als ik met de kids ga willen ze vaak in de Zoe ipv onze EV6 want in de Zoe kunnen ze beter naar buiten kijkenBelecthor schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:31:
Vind het verder wel een leuk wagentje, meer dan snel genoeg. We hebben de R90 Life gekocht want had nog maar 3 dagen om een auto te kopen. We wilde het rustig in de kerstvakantie doen maar het SEPP potje ging plots wel erg snel leeg. Had liever een luxere auto gekocht met o.a. parkeer sensoren maar opzich geen probleem. Android auto werkt fijn, cruise control is fijne maar 'luxe' dingen als acc, lane following, verwarmde zetels en stuur mist hij.
EDIT: net nog even gekeken maar een Tesla Model 3 is nog net boven budget zie ik, was anders wellicht nog een optie geweest (al is het helemaal geen kleine auto).
[ Voor 27% gewijzigd door Card Nox op 31-03-2026 11:27 ]
Om mijn vrouw te overtuigen dat we een EV moesten kopen als 1e auto heb ik haar in een Citigo-E van MyWheels laten rijden. We hadden al een tijdje vooral in een Up! van Greenwheels gereden dus het verschil was haar meteen duidelijk en sindsdien reden we alleen nog maar de Kona electric van MyWheels tot we een half jaar later onze huidige ID.3 kochtenrevolution-nl schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:46:
[...]
Wij hebben ook een Citigo-E gehad enorm fijn autootje, en ook zoveel comfortabeler, en leuker om te rijden dan een ICE Citigo /Up die ik ook wel eens heb gereden.
Ik ben ook niet verbaasd over de uitkomst van deze enquête.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic