• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:16:
[...]

Ik was fan, tot ik zag hoe traag die wel is….
:+
Afgezien van traag en traag laden, weinig bereik vind ik het ding gewoon spuuglelijk. Nog veel lelijker dan mijn eigen Y. Dat wil wat zeggen. :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:41
SpongeRob schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:01:
[...]

Dan is de Renault 5 Turbo 3E wellicht een betere keus voor je? 8)
Voila, de auto ziet er uit alsof die snel is, en bevestigt dat.
Alpine is een sportmerk, en dan 0-100 trager dan een standaard Tesla.

Waarom Renault de snelste versie niet als een Alpine verkoopt vind ik gewoon bizar.

Nu … ik speel graag wat met Zjanzak, eigenlijk vind ik een auto die in een seconde of 6-7 aan 100 geraakt en de 180 haalt meer dan goed genoeg.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23:21
Coasterfreak schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:27:
[...]

:o

[Afbeelding]

een van de laatst geproduceerde exemplaar opgehaald bij onze oosterburen als volwaardige vervanger van de elektrische smart fortwo. nog nooit zo veel mensen aandachtig zien kijken naar wat er naast ze reed op de snelweg :9~
Ding heeft amper range, maar wat heb je ervoor betaald?

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23:21
ASW1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:30:
[...]

Haha!
Leuke is natuurlijk wel dat de remkracht van de electromotor gelijk opgaat met het vermogen.
Dus grotere, snellere auto's hebben vanzelf ook meer remkracht.

Stiekem is het eigenlijk anderom; om een efficiente EV te maken moet je zorgen dat de schijfremmen niet gebruikt worden, en dus zorgen dat de elektromotor zoveel mogelijk kinetische energie kan absorberen. Die grote remkracht werkt ook andersom dus hebben EV's relatief veel vermogen.
Het zou best kunnen dat bij zo'n elektrische Dacia spring de schijfremmen een stuk meer aangesproken worden dan bij sportievere EV's, dus die zouden ze eigenlijk geel/rood moeten maken :+

Hier nu 150k gereden met de EV en de dikte van de remblokjes is nog ongeveer hetzelfde als op dag 1 _O-
Ik ben het totaal met je oneens. Gekleurde remklauwen maken de juiste auto in mijn ogen gewoon mooier. Daarnaast is het ook verstandig om je remmen eens te gebruiken. Naast dat het roesten er niet uitziet, met van die bruine remschijven die nooit zijn gebruikt, heeft het remmen ook nog eens een functie. Het is altijd sneller dan one pedal en in noodsituaties altijd een must.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:46

3_s

ASW1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:09:
[...]

Heb je je airbags en gordelspanners ook getuned?
Waarom niet.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:14
Tommie12 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:16:
[...]

Ik was fan, tot ik zag hoe traag die wel is….
:+
Dat is maar relatief. De nieuwe Renault 5 is zelfs in de Urban Range basisversie nog steeds sneller dan de originele Renault 5 Alpine Turbo hot hatch waar iedereen helemaal weg van is. En nog niet zo lang geleden, voor de doorbraak van de elektrische auto, werd elke auto die de 0-100 in minder dan 10 seconden deed als een snelle auto gezien.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:30
Tommie12 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:46:
[...]

Waarom Renault de snelste versie niet als een Alpine verkoopt vind ik gewoon bizar.

Nu … ik speel graag wat met Zjanzak, eigenlijk vind ik een auto die in een seconde of 6-7 aan 100 geraakt en de 180 haalt meer dan goed genoeg.
De 5 Turbo3E is geen productieauto maar een prototype. Te zien in de wijze van productie, als de gebruikte technologie. Dat model is niet bedoeld voor de openbare weg maar als showcase van wat ze zouden kunnen maken en wordt bijna alleen geproduceerd voor verzamelaars. Ik verwacht dat je die nooit op de openbare weg zult zien.

Wat sportiviteit betreft is er veel meer dan een 0-100 tijd. Ik zou een Tesla, eender welke, geen sportieve auto noemen. Mijn eigen auto (BYD Sealion 7) ook niet, ondanks de 0-100 tijd van in de praktijk rond de 4 seconden. Een Alpine gaat echt een heel stuk beter de bocht om.

Nee, merp!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:03
PauseBreak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:50:
Ik zou een Tesla, eender welke, geen sportieve auto noemen.
Totaal geen Tesla fan maar bijvoorbeeld een Tesla 3 performance ziet er dan misschien niet uit als een sportieve auto maar onder de motorkap is het een ander verhaal vind ik.

• daemonix
  • Niet online
Zjanzjak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:30:
[...]

Totaal geen Tesla fan maar bijvoorbeeld een Tesla 3 performance ziet er dan misschien niet uit als een sportieve auto maar onder de motorkap is het een ander verhaal vind ik.
Ik denk niet dat @PauseBreak ooit in een 3P gereden heeft, of, vooruit een 3LR. :P

• PauseBreak
daemonix schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:42:
[...]

Ik denk niet dat @PauseBreak ooit in een 3P gereden heeft, of, vooruit een 3LR. :P
Wat een aparte aanname. Je kunt ook dingen die je niet kunt weten vragen. Ik heb de mening niet zonder ervaring met het model gegeven.

Nee, merp!

• daemonix
  • Niet online
PauseBreak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:20:
[...]

Wat een aparte aanname. Je kunt ook dingen die je niet kunt weten vragen. Ik heb de mening niet zonder ervaring met het model gegeven.
Het is toch echt gebaseerd op jouw tekst. Een 3P niet sportief noemen is wel heel bijzonder.

• PauseBreak
daemonix schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:44:
[...]

Het is toch echt gebaseerd op jouw tekst. Een 3P niet sportief noemen is wel heel bijzonder.
Even aanpassen:

Jij vindt dat bijzonder. Zoals ik al zei is er veel meer dan alleen hard rechtdoor kunnen rijden als het op sportiviteit aankomt. Ik vind een Tesla, wederom om het even welke, simpelweg niet sportief. Of misschien voor jou wat breder: de enige echt sportieve BEV die ik ken is de Ioniq 5N, maar die vind ik dan weer niet bruikbaar voor iedere dag.

Nee, merp!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
PauseBreak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:55:
[...]

Even aanpassen:

Jij vindt dat bijzonder. Zoals ik al zei is er veel meer dan alleen hard rechtdoor kunnen rijden als het op sportiviteit aankomt. Ik vind een Tesla, wederom om het even welke, simpelweg niet sportief. Of misschien voor jou wat breder: de enige echt sportieve BEV die ik ken is de Ioniq 5N, maar die vind ik dan weer niet bruikbaar voor iedere dag.
Van een Tesla M3P weet ik het niet, maar een Polestar 2 AWD met Öhlins dempers toch een hele andere ervaring dan de basis RWD uitvoering.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:31
Tja, sportief is nogal subjectief.
Een model 3 leent zich best voor wat sportiever rijgedrag, zeker een AWD of P kan erg snel door de bocht voor een D-segment sedan.
Het zijn uiteraard geen sportwagens, maar dat is een ander verhaal.

Vind je alleen sportwagens sportief, dan zijn ze niet sportief. Leg je de lat wat minder hoog, dan is er best sportief mee te rijden. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:27

-tom-562

Oliesjeik

Puppetmaster schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:23:
Tja, sportief is nogal subjectief.
Een model 3 leent zich best voor wat sportiever rijgedrag, zeker een AWD of P kan erg snel door de bocht voor een D-segment sedan.
Het zijn uiteraard geen sportwagens, maar dat is een ander verhaal.

Vind je alleen sportwagens sportief, dan zijn ze niet sportief. Leg je de lat wat minder hoog, dan is er best sportief mee te rijden. ;)
Een standaard Ford Focus is ook sportief qua onderstel, maar nog steeds niet sportief.
Een Ioniq 5N is idd imo een van de weinige EV's die daadwerkelijk sportief is

Vaak bu'j te bang!

• daemonix
  • Niet online
-tom-562 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:28:
[...]

Een standaard Ford Focus is ook sportief qua onderstel, maar nog steeds niet sportief.
Omdat die racegeluiden maakt? :P

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
daemonix schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:42:
[...]

Misschien zelfs rood met een witte streep erop

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Tommie12 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:46:
[...]

Dat is vanwege de historie, de originele Renault 5 Turbo is nooit een Alpine geweest. De Renault 5 Alpine turbo was gebaseerd op de standaard Rensult 5 en had dus voorwielaandrijving.
De Renault 5 Turbo was geloof ik een homologatiemodel voor de groep B rally.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Puppetmaster
-tom-562 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:28:
[...]

Een beter gemotoriseerde Focus kon idd ook best sportief zijn. :)
Sportief is maar een mening. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:24
En met een knopje om rook met een geurtje te produceren 🙂

(Volgens mij wordt dat ooit nog een nostalgie aftermarketdingetje om op je EV te monteren)

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:05
Wozmro schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:14:
En met een knopje om rook met een geurtje te produceren 🙂

(Volgens mij wordt dat ooit nog een nostalgie aftermarketdingetje om op je EV te monteren)
Nou dat is er al, Ford heeft zoiets. https://www.autoweek.nl/a...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:22
Vergeet de rood of geel geverfde Brembo remklauwen niet.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:27

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Nee, omdat die daadwerkelijk het circuit op kan. Kijk bv. de tests van Misha Charoudin op youtube
Puppetmaster schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:14:
[...]

Een beter gemotoriseerde Focus kon idd ook best sportief zijn. :)
Sportief is maar een mening. ;)
Klopt. Een Focus is wat dat betreft net zo sportief als een Model 3 :)

[ Voor 37% gewijzigd door -tom-562 op 05-04-2026 02:21 ]

Vaak bu'j te bang!

• Puppetmaster
Je verwart een sportieve auto met een sportauto.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:53
[...]

Er zijn heel veel aftermarketsetjes hiervoor , paar tientjes bij alie

YouTube: Electronic active sound exhaust system Tesla model 3 electric #ENGIN...

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:41
PauseBreak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:50:
[...]

De 5 Turbo3E is geen productieauto maar een prototype. Te zien in de wijze van productie, als de gebruikte technologie. Dat model is niet bedoeld voor de openbare weg maar als showcase van wat ze zouden kunnen maken en wordt bijna alleen geproduceerd voor verzamelaars. Ik verwacht dat je die nooit op de openbare weg zult zien.

Wat sportiviteit betreft is er veel meer dan een 0-100 tijd. Ik zou een Tesla, eender welke, geen sportieve auto noemen. Mijn eigen auto (BYD Sealion 7) ook niet, ondanks de 0-100 tijd van in de praktijk rond de 4 seconden. Een Alpine gaat echt een heel stuk beter de bocht om.
In feite… I couldn’t care less.

Trouwens, vind maar eens een algemeen aanvaarde definitie van een sportieve auto.
Bij mij vallen dan alle 4-deurs modellen, laat staan breaks af.
Zit te veel rommel op die je niet nodig hebt om snel te zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:53
1736 als ik mijn kenteken invoer op RDW.nl (2025 rwd “premium” met 64kwh batterij) en dat is wat telt bij de mrb

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
322 km/u, maar helaas, niet sportief. |:(

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:12
Ja bah, ziet er ook niet sportief uit.

Afbeeldingslocatie: https://unpluggedperformance.com/wp-content/uploads/2025/09/Tesla-Model-S-Plaid-2026-UP-Forged-CYBRHEX-Satin-Titanium-Wheels-1.jpg

https://wren.co/join/Devian

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Devian schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:26:
[...]

Ja bah, ziet er ook niet sportief uit.

[Afbeelding]
En ik vind de mijne er al sportief uitzien!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_lzD0iBGDWamNkY6aZsrbdIhpM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wbD3pOQum0n4sbmUtA7Ywu3t.jpg?f=user_large

Maar ja, is ook traag met 4,4 en ze wordt ook moe na een tijdje 200 te rijden. :>

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:43

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pjot1 schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:44:
[...]

En ik vind de mijne er al sportief uitzien!

[Afbeelding]

Maar ja, is ook traag met 4,4 en ze wordt ook moe na een tijdje 200 te rijden. :>
Ik denk een van de laatste met open panadak ?
Gaaf hoor, zo jammer dat ze de nieuwere S die wel een fatsoenlijk trekgewicht heeft niet meer hebben voorzien van een schuif dak. Een enorm gemis bij hedendaagse Tesla's

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 05-04-2026 13:57 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
revolution-nl schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:56:
[...]

Ik denk een van de laatste met open panadak ?
Gaaf hoor, zo jammer dat ze de nieuwere S die wel een fatsoenlijk trekgewicht heeft niet meer hebben voorzien van een schuif dak.
Volgens mij niet. September 2016 is deze, volgens mij werd het schuifdak tot en met begin 2018 geleverd. Correct me if i'm wrong.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:03
Erg hè, dat mensen een andere mening hebben. :)
Pagina: 1 ... 396 397 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic