Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Voila, de auto ziet er uit alsof die snel is, en bevestigt dat.SpongeRob schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:01:
[...]
Dan is de Renault 5 Turbo 3E wellicht een betere keus voor je?
Alpine is een sportmerk, en dan 0-100 trager dan een standaard Tesla.
Waarom Renault de snelste versie niet als een Alpine verkoopt vind ik gewoon bizar.
Nu … ik speel graag wat met Zjanzak, eigenlijk vind ik een auto die in een seconde of 6-7 aan 100 geraakt en de 180 haalt meer dan goed genoeg.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ding heeft amper range, maar wat heb je ervoor betaald?Coasterfreak schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:27:
[...]
![]()
[Afbeelding]
een van de laatst geproduceerde exemplaar opgehaald bij onze oosterburen als volwaardige vervanger van de elektrische smart fortwo. nog nooit zo veel mensen aandachtig zien kijken naar wat er naast ze reed op de snelweg
Ik ben het totaal met je oneens. Gekleurde remklauwen maken de juiste auto in mijn ogen gewoon mooier. Daarnaast is het ook verstandig om je remmen eens te gebruiken. Naast dat het roesten er niet uitziet, met van die bruine remschijven die nooit zijn gebruikt, heeft het remmen ook nog eens een functie. Het is altijd sneller dan one pedal en in noodsituaties altijd een must.ASW1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:30:
[...]
Haha!
Leuke is natuurlijk wel dat de remkracht van de electromotor gelijk opgaat met het vermogen.
Dus grotere, snellere auto's hebben vanzelf ook meer remkracht.
Stiekem is het eigenlijk anderom; om een efficiente EV te maken moet je zorgen dat de schijfremmen niet gebruikt worden, en dus zorgen dat de elektromotor zoveel mogelijk kinetische energie kan absorberen. Die grote remkracht werkt ook andersom dus hebben EV's relatief veel vermogen.
Het zou best kunnen dat bij zo'n elektrische Dacia spring de schijfremmen een stuk meer aangesproken worden dan bij sportievere EV's, dus die zouden ze eigenlijk geel/rood moeten maken![]()
Hier nu 150k gereden met de EV en de dikte van de remblokjes is nog ongeveer hetzelfde als op dag 1
Waarom niet.ASW1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:09:
[...]
Heb je je airbags en gordelspanners ook getuned?
Dat is maar relatief. De nieuwe Renault 5 is zelfs in de Urban Range basisversie nog steeds sneller dan de originele Renault 5 Alpine Turbo hot hatch waar iedereen helemaal weg van is. En nog niet zo lang geleden, voor de doorbraak van de elektrische auto, werd elke auto die de 0-100 in minder dan 10 seconden deed als een snelle auto gezien.Tommie12 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:16:
[...]
Ik was fan, tot ik zag hoe traag die wel is….
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
De 5 Turbo3E is geen productieauto maar een prototype. Te zien in de wijze van productie, als de gebruikte technologie. Dat model is niet bedoeld voor de openbare weg maar als showcase van wat ze zouden kunnen maken en wordt bijna alleen geproduceerd voor verzamelaars. Ik verwacht dat je die nooit op de openbare weg zult zien.Tommie12 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:46:
[...]
Voila, de auto ziet er uit alsof die snel is, en bevestigt dat.
Waarom Renault de snelste versie niet als een Alpine verkoopt vind ik gewoon bizar.
Nu … ik speel graag wat met Zjanzak, eigenlijk vind ik een auto die in een seconde of 6-7 aan 100 geraakt en de 180 haalt meer dan goed genoeg.
Wat sportiviteit betreft is er veel meer dan een 0-100 tijd. Ik zou een Tesla, eender welke, geen sportieve auto noemen. Mijn eigen auto (BYD Sealion 7) ook niet, ondanks de 0-100 tijd van in de praktijk rond de 4 seconden. Een Alpine gaat echt een heel stuk beter de bocht om.
Nee, merp!
Totaal geen Tesla fan maar bijvoorbeeld een Tesla 3 performance ziet er dan misschien niet uit als een sportieve auto maar onder de motorkap is het een ander verhaal vind ik.PauseBreak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:50:
Ik zou een Tesla, eender welke, geen sportieve auto noemen.
Ik denk niet dat @PauseBreak ooit in een 3P gereden heeft, of, vooruit een 3LR.Zjanzjak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:30:
[...]
Totaal geen Tesla fan maar bijvoorbeeld een Tesla 3 performance ziet er dan misschien niet uit als een sportieve auto maar onder de motorkap is het een ander verhaal vind ik.
Wat een aparte aanname. Je kunt ook dingen die je niet kunt weten vragen. Ik heb de mening niet zonder ervaring met het model gegeven.daemonix schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:42:
[...]
Ik denk niet dat @PauseBreak ooit in een 3P gereden heeft, of, vooruit een 3LR.
Nee, merp!
Het is toch echt gebaseerd op jouw tekst. Een 3P niet sportief noemen is wel heel bijzonder.PauseBreak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:20:
[...]
Wat een aparte aanname. Je kunt ook dingen die je niet kunt weten vragen. Ik heb de mening niet zonder ervaring met het model gegeven.
Even aanpassen:daemonix schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:44:
[...]
Het is toch echt gebaseerd op jouw tekst. Een 3P niet sportief noemen is wel heel bijzonder.
Jij vindt dat bijzonder. Zoals ik al zei is er veel meer dan alleen hard rechtdoor kunnen rijden als het op sportiviteit aankomt. Ik vind een Tesla, wederom om het even welke, simpelweg niet sportief. Of misschien voor jou wat breder: de enige echt sportieve BEV die ik ken is de Ioniq 5N, maar die vind ik dan weer niet bruikbaar voor iedere dag.
Nee, merp!
Van een Tesla M3P weet ik het niet, maar een Polestar 2 AWD met Öhlins dempers toch een hele andere ervaring dan de basis RWD uitvoering.PauseBreak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:55:
[...]
Even aanpassen:
Jij vindt dat bijzonder. Zoals ik al zei is er veel meer dan alleen hard rechtdoor kunnen rijden als het op sportiviteit aankomt. Ik vind een Tesla, wederom om het even welke, simpelweg niet sportief. Of misschien voor jou wat breder: de enige echt sportieve BEV die ik ken is de Ioniq 5N, maar die vind ik dan weer niet bruikbaar voor iedere dag.
Een model 3 leent zich best voor wat sportiever rijgedrag, zeker een AWD of P kan erg snel door de bocht voor een D-segment sedan.
Het zijn uiteraard geen sportwagens, maar dat is een ander verhaal.
Vind je alleen sportwagens sportief, dan zijn ze niet sportief. Leg je de lat wat minder hoog, dan is er best sportief mee te rijden.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Een standaard Ford Focus is ook sportief qua onderstel, maar nog steeds niet sportief.Puppetmaster schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:23:
Tja, sportief is nogal subjectief.
Een model 3 leent zich best voor wat sportiever rijgedrag, zeker een AWD of P kan erg snel door de bocht voor een D-segment sedan.
Vind je alleen sportwagens sportief, dan zijn ze niet sportief. Leg je de lat wat minder hoog, dan is er best sportief mee te rijden.
Een Ioniq 5N is idd imo een van de weinige EV's die daadwerkelijk sportief is
Vaak bu'j te bang!
Omdat die racegeluiden maakt?-tom-562 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:28:
[...]
Een standaard Ford Focus is ook sportief qua onderstel, maar nog steeds niet sportief.
Dat is vanwege de historie, de originele Renault 5 Turbo is nooit een Alpine geweest. De Renault 5 Alpine turbo was gebaseerd op de standaard Rensult 5 en had dus voorwielaandrijving.Tommie12 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:46:
[...]
Voila, de auto ziet er uit alsof die snel is, en bevestigt dat.
De Renault 5 Turbo was geloof ik een homologatiemodel voor de groep B rally.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Een beter gemotoriseerde Focus kon idd ook best sportief zijn.-tom-562 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:28:
[...]
Een standaard Ford Focus is ook sportief qua onderstel, maar nog steeds niet sportief.
Sportief is maar een mening.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
(Volgens mij wordt dat ooit nog een nostalgie aftermarketdingetje om op je EV te monteren)
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Nou dat is er al, Ford heeft zoiets. https://www.autoweek.nl/a...3A%2F%2Fwww.google.com%2FWozmro schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:14:
En met een knopje om rook met een geurtje te produceren 🙂
(Volgens mij wordt dat ooit nog een nostalgie aftermarketdingetje om op je EV te monteren)
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Nee, omdat die daadwerkelijk het circuit op kan. Kijk bv. de tests van Misha Charoudin op youtube
Klopt. Een Focus is wat dat betreft net zo sportief als een Model 3Puppetmaster schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:14:
[...]
Een beter gemotoriseerde Focus kon idd ook best sportief zijn.
Sportief is maar een mening.
[ Voor 37% gewijzigd door -tom-562 op 05-04-2026 02:21 ]
Vaak bu'j te bang!
Er zijn heel veel aftermarketsetjes hiervoor , paar tientjes bij alie
YouTube: Electronic active sound exhaust system Tesla model 3 electric #ENGIN...
In feite… I couldn’t care less.PauseBreak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:50:
[...]
De 5 Turbo3E is geen productieauto maar een prototype. Te zien in de wijze van productie, als de gebruikte technologie. Dat model is niet bedoeld voor de openbare weg maar als showcase van wat ze zouden kunnen maken en wordt bijna alleen geproduceerd voor verzamelaars. Ik verwacht dat je die nooit op de openbare weg zult zien.
Wat sportiviteit betreft is er veel meer dan een 0-100 tijd. Ik zou een Tesla, eender welke, geen sportieve auto noemen. Mijn eigen auto (BYD Sealion 7) ook niet, ondanks de 0-100 tijd van in de praktijk rond de 4 seconden. Een Alpine gaat echt een heel stuk beter de bocht om.
Trouwens, vind maar eens een algemeen aanvaarde definitie van een sportieve auto.
Bij mij vallen dan alle 4-deurs modellen, laat staan breaks af.
Zit te veel rommel op die je niet nodig hebt om snel te zijn.
1736 als ik mijn kenteken invoer op RDW.nl (2025 rwd “premium” met 64kwh batterij) en dat is wat telt bij de mrbInspired schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:56:
[...]
Volgens EV DB is hij 1822. https://ev-database.org/n...Tesla-Model-3-Premium-RWD
De 2019 versie was 1801. https://ev-database.org/n...la-Model-3-Long-Range-RWD
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
En ik vind de mijne er al sportief uitzien!Devian schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:26:
[...]
Ja bah, ziet er ook niet sportief uit.
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wbD3pOQum0n4sbmUtA7Ywu3t.jpg?f=user_large)
Maar ja, is ook traag met 4,4 en ze wordt ook moe na een tijdje 200 te rijden.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ik denk een van de laatste met open panadak ?pjot1 schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:44:
[...]
En ik vind de mijne er al sportief uitzien!
[Afbeelding]
Maar ja, is ook traag met 4,4 en ze wordt ook moe na een tijdje 200 te rijden.
Gaaf hoor, zo jammer dat ze de nieuwere S die wel een fatsoenlijk trekgewicht heeft niet meer hebben voorzien van een schuif dak. Een enorm gemis bij hedendaagse Tesla's
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 05-04-2026 13:57 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Volgens mij niet. September 2016 is deze, volgens mij werd het schuifdak tot en met begin 2018 geleverd. Correct me if i'm wrong.revolution-nl schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:56:
[...]
Ik denk een van de laatste met open panadak ?
Gaaf hoor, zo jammer dat ze de nieuwere S die wel een fatsoenlijk trekgewicht heeft niet meer hebben voorzien van een schuif dak.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
[ Voor 9% gewijzigd door DeJurist op 06-04-2026 16:09 ]
Mooi afschrijvingskanon, leuk als je leased of snel van je geld af wilt.DeJurist schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:08:
Nieuw merk in Europa (grote speler in Azië). Ik vind dit ding er echt vet uitzien. Gaat dus in Nederland worden verkocht.
[Video: Business class voor een PRIKKIE? Review DEEPAL S05 (2026) - AutoRAI TV]
Mij niet bellen
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Alle auto’s, en met name elektrische auto’s, zijn afschrijvingskanonnen. Als het je daarom te doen is, moet je sowieso geen auto halen, maar lekker op de fiets gaan.revolution-nl schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:54:
[...]
Mooi afschrijvingskanon, leuk als je leased of snel van je geld af wilt.
Mij niet bellen
Chinese auto's net nog wat meer... Plus als particulier moet je jezelf afvragen of je het risico wilt lopen m.b.t. betrouwbaarheid, onderdelen voorziening etc.. Nee, dit zijn prima auto's om lekker goedkoop te (private) leasen zonder risicoDeJurist schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:01:
[...]
Alle auto’s, en met name elektrische auto’s, zijn afschrijvingskanonnen. Als het je daarom te doen is, moet je sowieso geen auto halen, maar lekker op de fiets gaan.
Vaak bu'j te bang!
Zolang je m niet weg doet heb je geen afschrijvingDeJurist schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:01:
[...]
Alle auto’s, en met name elektrische auto’s, zijn afschrijvingskanonnen. Als het je daarom te doen is, moet je sowieso geen auto halen, maar lekker op de fiets gaan.
Ik denk dat iedere elektrische auto een goede is om te leasen en minder om te kopen. Zeker nu de techniek zich erg snel lijkt te ontwikkelen de komende jaren is het risico op extra afschrijving echt wel aanwezig, ongeacht het land waar de BEV vandaan zou komen.-tom-562 schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:03:
[...]
Chinese auto's net nog wat meer... Plus als particulier moet je jezelf afvragen of je het risico wilt lopen m.b.t. betrouwbaarheid, onderdelen voorziening etc.. Nee, dit zijn prima auto's om lekker goedkoop te (private) leasen zonder risico
Nee, merp!
Met een bouwvakkerbus kan je ook sportief rijden, dat laten de bouwvakkers wel zien. Is het daarmee een sportieve bus?Puppetmaster schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:23:
Tja, sportief is nogal subjectief.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je moet in dit topic erg uitkijken met gewoon je mening geven, voordat je het weet rijd je over wat tenen heen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
The A-team had iig wel een sportieve bus!Gonadan schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:31:
[...]
Met een bouwvakkerbus kan je ook sportief rijden, dat laten de bouwvakkers wel zien. Is het daarmee een sportieve bus?
Geen sportwagen uiteraard, maar wel een sportieve bus.
Zolang je het verkondigt als je mening, dan is er niks aan de hand. Meningen zijn als smaak.Gonadan schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:33:
[...]
Je moet in dit topic erg uitkijken met gewoon je mening geven, voordat je het weet rijd je over wat tenen heen.
BA was een baas maar een echt lekkere vluchtauto bleek het meestal niet te zijn. Waren toch vaak wat explosieven nodig.Puppetmaster schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:37:
[...]
The A-team had iig wel een sportieve bus!
Geen sportwagen uiteraard, maar wel een sportieve bus.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je nu een courante EV koopt is die over 5 jaar echt nog wel heel erg goed bruikbaar ongeacht de ontwikkelingen. Gezien de ontwikkelingen van de brandstofprijzen en enorme besparingen die je nu al haalt verwacht ik dat die waardevastheid van een courante EV van een bewezen betrouwbaar merk (bv tesla , Kia, bmw) snel beter wordt in verhouding. Ik bespaar nu ruim 6000 euro per jaar tov benzine, enige wat ik mezelf verwijt is waarom ik niet veel eerder een EV gekocht heb.PauseBreak schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:56:
[...]
Ik denk dat iedere elektrische auto een goede is om te leasen en minder om te kopen. Zeker nu de techniek zich erg snel lijkt te ontwikkelen de komende jaren is het risico op extra afschrijving echt wel aanwezig, ongeacht het land waar de BEV vandaan zou komen.
[ Voor 8% gewijzigd door karel_G_1981 op 06-04-2026 21:45 ]
Dat werd ook duidelijk gedaan, maar toch weer twee pagina's fans in de verdediging. Het is klassiek.Puppetmaster schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:38:
[...]
Zolang je het verkondigt als je mening, dan is er niks aan de hand. Meningen zijn als smaak.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is zeker waar.karel_G_1981 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:41:
[...]
Als je nu een courante EV koopt is die over 5 jaar echt nog wel heel erg goed bruikbaar ongeacht de ontwikkelingen.
Het kan echter wel zijn dat ze niet meer zo gewild zijn ivm de (dan) huidige staat van techniek.
Daardoor is het risico op meer afschrijving wat hoger.
Los van de price-cuts bij Tesla, is de afschrijving van veel nieuwe EV’s overigens vergelijkbaar met ICE’s.
Auto's worden als electronica, elk jaar is het nieuwe model beter. Mensen gaan daardoor wachten op een volgend model, want die zal beter zijn. Krijgen we ineens dezelfde keuzestress als je bij veel electronica ziet.PauseBreak schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:56:
[...]
Ik denk dat iedere elektrische auto een goede is om te leasen en minder om te kopen. Zeker nu de techniek zich erg snel lijkt te ontwikkelen de komende jaren is het risico op extra afschrijving echt wel aanwezig, ongeacht het land waar de BEV vandaan zou komen.
De ICE zit daarentegen meer in de groep zoals de mobiele telefoon. Innovaties zijn nog maar marginaal en voornamelijk op randzaken. Daar loont wachten op een nóg nieuwere veel minder.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mijn punt gaat er ook niet over of een nu courante BEV over 5 jaar wel of niet bruikbaar is maar over de te verwachten extra afschrijving als gevolg van de snelheid van de technische ontwikkelingen die er naar verwachting vanaf 2027 aankomen (solid state e.d.). Dat geeft een risico op extra afschrijving die je moet nemen als je een auto hebt gekocht en wilt verkopen of inruilen, waar je dat risico niet hebt (of veel minder althans) bij lease.karel_G_1981 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:41:
[...]
Als je nu een courante EV koopt is die over 5 jaar echt nog wel heel erg goed bruikbaar ongeacht de ontwikkelingen. Gezien de ontwikkelingen van de brandstofprijzen en enorme besparingen die je nu al haalt verwacht ik dat die waardevastheid van een courante EV van een bewezen betrouwbaar merk (bv tesla , Kia, bmw) snel beter wordt in verhouding.
Nee, merp!
Maar dan ben je die eventuele extra afschrijving sowieso al kwijt omdat lease ook aardig in de papieren loopt. Alleen heet het dan geen afschrijving maar betaal je gewoon meer voor destijds auto.PauseBreak schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:47:
[...]
Mijn punt gaat er ook niet over of een nu courante BEV over 5 jaar wel of niet bruikbaar is maar over de te verwachten extra afschrijving als gevolg van de snelheid van de technische ontwikkelingen die er naar verwachting vanaf 2027 aankomen (solid state e.d.). Dat geeft een risico op extra afschrijving die je moet nemen als je een auto hebt gekocht en wilt verkopen of inruilen, waar je dat risico niet hebt (of veel minder althans) bij lease.
[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 06-04-2026 21:51 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat risico is vooral bij (veelal) Chinese merken waarvan je niet zeker weet of die over 5 jaar nog bestaan en er nog software ondersteuning is en onderdelen leverbaar blijven Bij een merk als bv tesla of een degelijk Europees merk als bmw hoef je daar niet bang voor te zijn. Zelfs de oudste modellen voelen nog als nieuw qua beleving en onderhoud kan iedere beunhaas.PauseBreak schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:47:
[...]
Mijn punt gaat er ook niet over of een nu courante BEV over 5 jaar wel of niet bruikbaar is maar over de te verwachten extra afschrijving als gevolg van de snelheid van de technische ontwikkelingen die er naar verwachting vanaf 2027 aankomen (solid state e.d.). Dat geeft een risico op extra afschrijving die je moet nemen als je een auto hebt gekocht en wilt verkopen of inruilen, waar je dat risico niet hebt (of veel minder althans) bij lease.
Er zal ongetwijfeld een opslag in de leaseprijs zitten, maar het risico wordt niet groter ingeschat voor een BYD dan voor een Audi of Mercedes gelet op de maandprijs die op de offertes stond. Zal er mede aan liggen dat een leasemaatschappij de opties (en Duitse merken hebben veel opties) volledig afschrijft in 4 jaar tijd.Gonadan schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:51:
[...]
Maar dan ben je die eventuele extra afschrijving sowieso al kwijt omdat lease ook aardig in de papieren loopt. Alleen heet het dan geen afschrijving maar betaal je gewoon meer voor destijds auto.
Nee, merp!
Dat bedoel ik ook niet, maar leasen kost gewoon meer dan zelf kopen. Het is een lening in feite. Dus dat compenseert eventuele nadelen qua afschrijving weer wat.PauseBreak schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:57:
[...]
Er zal ongetwijfeld een opslag in de leaseprijs zitten, maar het risico wordt niet groter ingeschat voor een BYD dan voor een Audi of Mercedes gelet op de maandprijs die op de offertes stond. Zal er mede aan liggen dat een leasemaatschappij de opties (en Duitse merken hebben veel opties) volledig afschrijft in 4 jaar tijd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De ID.7 LE wordt in PL dermate gepushed dat kopen niet uit kan.
Uitzonderingen zijn er altijd, moet daar de focus op?Puppetmaster schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:07:
Niet altijd.
De ID.7 LE wordt in PL dermate gepushed dat kopen niet uit kan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik durf niet te wedden of Renault of Volkswagen over 5 jaar nog bestaat hoor. Kleine merken uit China zijn iets meer een gok meer bij een Zeekr, BYD of MG hoef je niet bang te zijn dat ze er over 5 jaar niet zijn hoorkarel_G_1981 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:54:
[...]
Dat risico is vooral bij (veelal) Chinese merken waarvan je niet zeker weet of die over 5 jaar nog bestaan en er nog software ondersteuning is en onderdelen leverbaar blijven Bij een merk als bv tesla of een degelijk Europees merk als bmw hoef je daar niet bang voor te zijn. Zelfs de oudste modellen voelen nog als nieuw qua beleving en onderhoud kan iedere beunhaas.
Enige grote vraag is hoe het met Taiwan gaat aflopen. Maar goed dan hebben we wel wat grotere problemen dan software updates denk ik. Dan ben ik i.i.g. blij dat mijn Zeekr is geleased!
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
wat is er met Taiwan? Enige dat kan en ook gaat gebeuren is dat de Chinese greep op het eiland zich langzaamaan zal verstevigen totdat het net als Hongkong weer volledig onder controle is van Peking. De chip industrie zal gewoon blijven bestaan. China heeft geen baat bij disruptie en zal dit geleidelijk doen. Ze nemen er de tijd voor tot 2046. Niet iets om je zorgen over te maken dus.Ecological schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 01:42:
[...]
Ik durf niet te wedden of Renault of Volkswagen over 5 jaar nog bestaat hoor. Kleine merken uit China zijn iets meer een gok meer bij een Zeekr, BYD of MG hoef je niet bang te zijn dat ze er over 5 jaar niet zijn hoor
Enige grote vraag is hoe het met Taiwan gaat aflopen. Maar goed dan hebben we wel wat grotere problemen dan software updates denk ik. Dan ben ik i.i.g. blij dat mijn Zeekr is geleased!
Je beseft toch dat het hele solid state verhaal verzonnen is door Toyota omdat ze niet klaar waren. Ze zaaien onzekerheid en sturen nieuws de wereld in om mensen onzeker te maken en te doen wachten.PauseBreak schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:47:
[...]
Het werkt dus…
Ik ben er van overtuigd dat we in 2027 nog heel veel auto’s gaan zien met NMc en LFP accus.
Het is met batterijen net zoals met processoren in de jaren 90. Als je 2 maanden zou wachten kreeg je voor hetzelfde geld een snellere processor. Naar verluidt zijn er mensen die nog altijd geen computer hebben gekocht omdat ze wachten op de volgende. Ze koesteren hun telefoonboeken, betalen cash en gebruiken papieren wegkaarten.
Ik denk dat je de aankondigingen vanuit China hebt gemist hierover. En recent nog Finland. Heeft niks met Toyota te maken in dit geval. Er rijden nu al BEVs met solid state accupakketten in China.Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:18:
[...]
Je beseft toch dat het hele solid state verhaal verzonnen is door Toyota omdat ze niet klaar waren. Ze zaaien onzekerheid en sturen nieuws de wereld in om mensen onzeker te maken en te doen wachten.
Het werkt dus…
Ik ben er van overtuigd dat we in 2027 nog heel veel auto’s gaan zien met NMc en LFP accus.
Het is met batterijen net zoals met processoren in de jaren 90. Als je 2 maanden zou wachten kreeg je voor hetzelfde geld een snellere processor. Naar verluidt zijn er mensen die nog altijd geen computer hebben gekocht omdat ze wachten op de volgende. Ze koesteren hun telefoonboeken, betalen cash en gebruiken papieren wegkaarten.
Nee, merp!
Maar Toyota spreekt er al 5 jaar over... om tijd te kopen.PauseBreak schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:12:
[...]
Ik denk dat je de aankondigingen vanuit China hebt gemist hierover. En recent nog Finland. Heeft niks met Toyota te maken in dit geval. Er rijden nu al BEVs met solid state accupakketten in China.
En ja, ik heb wat aankondigingen gezien van BYD over laden in 5 minuten.
We zien wel. Het duurt wel even voor die Solid State in veel meer auto's komt.
Ik heb nu 3 jaar ervaring en wil wat extra range. Laadsnelheid kan me minder boeien.
Mijn volgende 'reisauto' zal een WLTP van minstens 600km hebben, en laden van 10-80% in minder dan 30 min. Maar dat leer je pas met wat ervaring.
Maar wat ik dus zeg: er zijn nu al modellen van MG met een semi-solid state accupakket. BYD en CATL hebben allebei aankondigingen gedaan over het op de markt gaan brengen van solid state accupakketten die ik iets serieuzer neem dan wat Toyota roept.Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:17:
[...]
Maar Toyota spreekt er al 5 jaar over... om tijd te kopen.
En ja, BYD heeft daarnaast nog eens gekeken naar wat Tesla heeft gedaan met de Superchargers en gaat ook zoiets uitrollen (of is daar al mee bezig) maar dat zijn dan weer reguliere LFP accupakketten.
Punt is, en daar begonnen we mee, de techniek ontwikkelt zich nog steeds erg snel en lijkt zelfs te versnellen. Dat is als koper van een BEV een reëel risico op extra afschrijving, hoe goed bruikbaar dat model dat je probeert te verkopen ook is in de praktijk.
[ Voor 3% gewijzigd door PauseBreak op 07-04-2026 09:45 ]
Nee, merp!
Eerst was het verzonnen, nu is het weer om tijd te kopen, wat is het nu? Ik snap best dat je niet op die SS wilt wachten omdat het lang duurt en we niet weten of en wanneer het dan daadwerkelijk breed beschikbaar is, maar daar hoef je verder niets omheen te verzinnen toch? Laat ze maar lekker gaan.Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:17:
[...]
Maar Toyota spreekt er al 5 jaar over... om tijd te kopen.
Ik heb nu 3 jaar ervaring en wil wat extra range. Laadsnelheid kan me minder boeien.
Mijn volgende 'reisauto' zal een WLTP van minstens 600km hebben, en laden van 10-80% in minder dan 30 min. Maar dat leer je pas met wat ervaring.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik trek me niet zo veel aan van die "afschrijving".PauseBreak schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:22:
[...]
Maar wat ik dus zeg: er zijn nu al modellen van MG met een semi-solid state accupakket. BYD en CATL hebben allebei aankondigingen gedaan over het op de markt gaan brengen van solid state accupakketten die ik iets serieuzer neem dan wat Toyota roept.
En ja, BYD heeft daarnaast nog eens gekeken naar wat Tesla heeft gedaan met de Superchargers en gaat ook zoiets uitrollen (of is daar al mee bezig) maar dat zijn dan weer reguliere LFP accupakketten.
Punt is, en daar begonnen we mee, de techniek ontwikkelt zich nog steeds erg snel en lijkt zelfs te versnellen. Dat is als koper van een BEV een reëel risico op extra afschrijving, hoe goed bruikbaar dat model dat je probeert te verkopen ook is in de praktijk.
Als wij een auto privé kopen, dan gaat die zelden weg voor die 12+ jaar is of 200k+ op de teller heeft.
Dan is wat een auto af schrijft in de eerste jaren niet mijn zorg.
Je moet dan gewoon een auto kopen die doet wat je nodig hebt, en misschien een klein beetje verder kijken.
Onze tweede auto doet 5000km per jaar en zelden meer dan 100km per dag.
Nu ga ik geen auto kopen die maar 150km WLTP kan, maar 200km reeel is meer dan genoeg, en of die dan laadt met 100 of 150kW kan me niet schelen. Al zal ik geen auto kopen die niet kan snelladen.
Een beetje reserve voor de degradatie is wel handig.
Ze zullen vast wel bestaan, maar het is maar de vraag hoe de onderdelenvoorziening is vanuit China, die is nu al beroerd. Er zijn verhalen bekend van b.v. MG's die maanden bij de dealer staan omdat een bumper niet leverbaar is (en dat is dan echt een vrij basic onderdeel)Ecological schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 01:42:
[...]
Ik durf niet te wedden of Renault of Volkswagen over 5 jaar nog bestaat hoor. Kleine merken uit China zijn iets meer een gok meer bij een Zeekr, BYD of MG hoef je niet bang te zijn dat ze er over 5 jaar niet zijn hoor
Vaak bu'j te bang!
Sterker nog, die 'extra afschrijving' zal ervoor zorgen dat occasions gunstiger geprijsd zijn terwijl ze in veel gevallen technisch prima bruikbaar zijn. Laat ze maar lekker veel nieuwe toffe dingen verzinnen, ik koop gewoon wat mij past uiteindelijk.Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:03:
[...]
Ik trek me niet zo veel aan van die "afschrijving".
Als wij een auto privé kopen, dan gaat die zelden weg voor die 12+ jaar is of 200k+ op de teller heeft.
Dan is wat een auto af schrijft in de eerste jaren niet mijn zorg.
Je moet dan gewoon een auto kopen die doet wat je nodig hebt, en misschien een klein beetje verder kijken.
Onze tweede auto doet 5000km per jaar en zelden meer dan 100km per dag.
Nu ga ik geen auto kopen die maar 150km WLTP kan, maar 200km reeel is meer dan genoeg, en of die dan laadt met 100 of 150kW kan me niet schelen. Al zal ik geen auto kopen die niet kan snelladen.
Een beetje reserve voor de degradatie is wel handig.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Afschrijving is een groot deel van de autokosten. De afschrijvingspercentages van een nieuw chinees merkt is echt van een andere orde als bijv. een Tesla. Zoek voor de gein op gaspedaal op een chinees van 3 jaar oud.DeJurist schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:01:
[...]
Als particulier wil je toch echt je geld niet stuk slaan op een nieuwe chinees. Jong gebruikt kan met die torenhoge afschrijving dan wel weer interessant zijn.
28k voor een 3 jaar oude ET5 met 18k km is best interessant.
https://www.autowereld.nl...nge-41279716/details.html
Exact mijn plan.Gonadan schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:56:
[...]
Sterker nog, die 'extra afschrijving' zal ervoor zorgen dat occasions gunstiger geprijsd zijn terwijl ze in veel gevallen technisch prima bruikbaar zijn. Laat ze maar lekker veel nieuwe toffe dingen verzinnen, ik koop gewoon wat mij past uiteindelijk.
Onze Polo is 9 jaar, maar ziet er echt nog nieuw uit. Binnen een jaar of 3-4 ga ik de markt verkennen van kleine EV's die 250km kunnen (WLTP 300+) van 3-4 jaar oud.
Ik kijk vooral uit naar Polo id, R5, EX30, ...
Die vind ik nog duur. Een nieuwe Tesla 3 kost amper meer...revolution-nl schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:02:
[...]
Afschrijving is een groot deel van de autokosten. De afschrijvingspercentages van een nieuw chinees merkt is echt van een andere orde als bijv. een Tesla. Zoek voor de gein op gaspedaal op een chinees van 3 jaar oud.
Als particulier wil je toch echt je geld niet stuk slaan op een nieuwe chinees. Jong gebruikt kan met die torenhoge afschrijving dan wel weer interessant zijn.
Op basis van deze aankoopprijs wordt de batterij gehuurd via Battery-as-a-Service (€ 169,- incl. btw per maand). Daarnaast is het eventueel ook mogelijk om de batterij te kopen.revolution-nl schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:02:
[...]
Afschrijving is een groot deel van de autokosten. De afschrijvingspercentages van een nieuw chinees merkt is echt van een andere orde als bijv. een Tesla. Zoek voor de gein op gaspedaal op een chinees van 3 jaar oud.
De nieuwprijs van deze ET5 is 52k.Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:06:
[...]
Die vind ik nog duur. Een nieuwe Tesla 3 kost amper meer...
En Nio is een totaal ander segment dan Tesla. Dat is mede de reden waarom die auto zo hard af heeft geschreven. Het wordt in de markt gezet als premiummerk, en alle premiummerken schrijven extra lekker af.
Nee, merp!
Toch vind ik dat nog steeds een matige aanbieding. Die wagen weegt 2690kg en is dus bijzonder duur in de MRB. Daarnaast moet je de accu erbij huren. Je zit zonder een kilometer te rijden op zo'n 250 euro extra per maand te kijken.revolution-nl schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:02:
Een particulier haalt voor hetzelfde geld een Tesla Model 3 welke haast 1000kg minder weegt en gewoon inclusief accu komt
Snap dat de ET5 wel een klasse hoger staat, maar ik betwijfel of veel particulieren in die extra luxe geinteresseerd zijn. Er zijn luxe wagens die interessanter zijn imho, zoals modellen van Audi.
Jong gebruikt tweedehands is er helemaal een scherpe deal te bereiken, nog fors goedkoper.
[ Voor 11% gewijzigd door Richh op 07-04-2026 11:36 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Zelfs een 'middenklasser' als een MG4 schrijft knetterhard af. De Luxury zat net tegen de 40k 2 jaar geleden, die pik je nu al voor minder dan de helft op. De snelste versie is in sommige gevallen zelfs al bijna 25k afgeschreven in 2 jaar tijdPauseBreak schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:31:
[...]
En Nio is een totaal ander segment dan Tesla. Dat is mede de reden waarom die auto zo hard af heeft geschreven. Het wordt in de markt gezet als premiummerk, en alle premiummerken schrijven extra lekker af.
Vaak bu'j te bang!
Dat is heel normaal qua afschrijving. Nieuwe auto's zitten eigenlijk altijd al op -33% zodra je de dealer uit bent gereden en gemiddeld op rond de 50-60% afschrijving na 4 jaar. Wat bij MG denk ik niet meehelpt is dat de eerste generaties niet echt een heel goed aanbod was en dat aftersales ook niet top geregeld was (zie ook eerder voorbeeld van maanden moeten wachten op onderdelen). En veel mensen zullen het huidige MG ook niet kennen. Zelfde probleem als waar een Nio mee te maken heeft (alleen Nio dan nog extra want wordt gepositioneerd als premiummerk).-tom-562 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:39:
[...]
Zelfs een 'middenklasser' als een MG4 schrijft knetterhard af. De Luxury zat net tegen de 40k 2 jaar geleden, die pik je nu al voor minder dan de helft op. De snelste versie is in sommige gevallen zelfs al bijna 25k afgeschreven in 2 jaar tijd
Nee, merp!
Probeer jij maar een Tesla uit de markt te vissen uit 2022 die 50-60% afgeschreven is zonder extreem hoge kmstand.PauseBreak schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:43:
[...]
Dat is heel normaal qua afschrijving. Nieuwe auto's zitten eigenlijk altijd al op -33% zodra je de dealer uit bent gereden en gemiddeld op rond de 50-60% afschrijving na 4 jaar.
Je onderstreept precies mijn punt waarom het als particulier bijzonder onverstandig is om een nieuwe chinese EV aan te kopen.
Dan vraag ik toch af hoe dat met lease zit. Een erg lage restwaarde moet je terug zien in een (veel) hogere leaseprijs. Dan verwacht je toch dat er bij veel bedrijven vrij snel een beleid tegen het leasen van chinese EV's komt. Want waarom zou je als bedrijf zeg 1000 euro voor een Xpeng G7 betalen als je voor 700 een ID4 kunt leasen.revolution-nl schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:58:
[...]
Probeer jij maar een Tesla uit de markt te vissen uit 2022 die 50-60% afgeschreven is zonder extreem hoge kmstand.
Je onderstreept precies mijn punt waarom het als particulier bijzonder onverstandig is om een nieuwe chinese EV aan te kopen.
Uiteindelijk zie ik steeds meer chinese auto's tijden wat ik niet zou verwachten als het financieel niet aantrekkelijk is. Hier in Friesland heeft vd Brug wat in hart en nieren een VAG dealer is recent zijn eerste BYD showroom geopend, dat zal wel niet zijn omdat ze er geen brood in zien.
[ Voor 17% gewijzigd door Chaoss op 07-04-2026 12:07 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Of er zit gewoon heel veel marge op Chinese auto's... Van Mossel heeft toen ook van de een op de andere dag de prijzen van bepaalde modellen (MG4 en MG5) echt met duizenden euro's (soms wel 10.000) laten zakken. Dat kon blijkbaar prima uit.Chaoss schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:03:
[...]
Dan vraag ik toch af hoe dat met lease zit. Een erg lage restwaarde moet je terug zien in een (veel) hogere leaseprijs. Dan verwacht je toch dat er bij veel bedrijven vrij snel een beleid tegen het leasen van chinese EV's komt. Want waarom zou je als bedrijf zeg 1000 euro voor een Xpeng G7 betalen als je voor 700 een ID4 kunt leasen.
Uiteindelijk zie ik steeds meer chinese auto's tijden wat ik niet zou verwachten als het financieel niet aantrekkelijk is. Hier in Friesland heeft vd Brug wat in hart en nieren een VAG dealer is recent zijn eerste BYD showroom geopend, dat zal wel niet zijn omdat ze er geen brood in zien.
Vaak bu'j te bang!
Als je weet wat de inkoopprijs en marge is dan kan je daar pas wat van zeggen.Chaoss schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:03:
[...]
Dan vraag ik toch af hoe dat met lease zit. Een erg lage restwaarde moet je terug zien in een (veel) hogere leaseprijs. Dan verwacht je toch dat er bij veel bedrijven vrij snel een beleid tegen het leasen van chinese EV's komt. Want waarom zou je als bedrijf zeg 1000 euro voor een Xpeng G7 betalen als je voor 700 een ID4 kunt leasen.
Als die auto nu nieuw 28k was met een batterijhuur van 200€pm dan snap ik dat nog ergens...Richh schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:33:
[...]
Toch vind ik dat nog steeds een matige aanbieding. Die wagen weegt 2690kg en is dus bijzonder duur in de MRB. Daarnaast moet je de accu erbij huren. Je zit zonder een kilometer te rijden op zo'n 250 euro extra per maand te kijken.
Een particulier haalt voor hetzelfde geld een Tesla Model 3 welke haast 1000kg minder weegt en gewoon inclusief accu komtVoor dit geld haal je haast een nieuwe als je wat in te ruilen hebt.
Snap dat de ET5 wel een klasse hoger staat, maar ik betwijfel of veel particulieren in die extra luxe geinteresseerd zijn. Er zijn luxe wagens die interessanter zijn imho, zoals modellen van Audi.
Jong gebruikt tweedehands is er helemaal een scherpe deal te bereiken, nog fors goedkoper.
Maar 2dehands 28k betalen en dan 200€ pm zo lang je de auto houdt... No thanks.
Renault heeft het ook geprobeerd met de Zoe. Dat is ook niks geworden.
Bij NIO is het natuurlijk wel uniek dat je die packs kan wisselen in een wisselstation, vandaar dat het huurconcept goed past.Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:46:
[...]
Als die auto nu nieuw 28k was met een batterijhuur van 200€pm dan snap ik dat nog ergens...
Maar 2dehands 28k betalen en dan 200€ pm zo lang je de auto houdt... No thanks.
Renault heeft het ook geprobeerd met de Zoe. Dat is ook niks geworden.
Voor particulieren is het voordeel echter zeer minimaal (zo'n wissel duurt ook 10 minuten, daar kan je al heel wat kilometers mee snelladen - en die wisselstations staan lang niet overal). Bovenal: er zijn gewoon ruim voldoende luxe EV's voor dat geld waar de accu gewoon bij diezelfde prijs in past. Er is veel koudwatervrees voor accu's, maar dat is meer onderbuik dan gebaseerd op feiten. Inmiddels weten we wel dat (goeie) packs honderdduizenden kilometers mee gaan.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Altijd mooie discussie die EV’s die enorm snel af schrijven.revolution-nl schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:58:
[...]
Probeer jij maar een Tesla uit de markt te vissen uit 2022 die 50-60% afgeschreven is zonder extreem hoge kmstand.
Ik keek eens wat je onder de 10k aan EV kon vinden in Belgie… dan vind je een auto die bijna total loss is en een paar Twizzy’s.
Zelfs onder de 20k is het aanbod mager. Dan heb je een Dacia Spring of een M3 met heel hoge km stand.
Blijkbaar vinden verkopers dat de auto’s snel af schrijven en de kopers dat het nog te hoog is…
Maar die Dacia is dan wel gewoon nieuw, toch?Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:10:
[...]
Zelfs onder de 20k is het aanbod mager. Dan heb je een Dacia Spring of een M3 met heel hoge km stand.
Nieuw zijn ze 16k dacht ik, en tweedehands 12 of 14k...Puppetmaster schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:18:
[...]
Maar die Dacia is dan wel gewoon nieuw, toch?
Dan is importeren uit Nederland, Duitsland of Frankrijk al gauw voordeliger.Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:10:
[...]
Altijd mooie discussie die EV’s die enorm snel af schrijven.
Ik keek eens wat je onder de 10k aan EV kon vinden in Belgie… dan vind je een auto die bijna total loss is en een paar Twizzy’s.
Blijkbaar vinden verkopers dat de auto’s snel af schrijven en de kopers dat het nog te hoog is…
Tjah, ik heb ook genoeg verhalen van andere merken die hetzelfde hebben. Onder garantie kan je de koop ook ongedaan maken dus ik vind het vooral spookverhalen.-tom-562 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:08:
[...]
Ze zullen vast wel bestaan, maar het is maar de vraag hoe de onderdelenvoorziening is vanuit China, die is nu al beroerd. Er zijn verhalen bekend van b.v. MG's die maanden bij de dealer staan omdat een bumper niet leverbaar is (en dat is dan echt een vrij basic onderdeel)
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Daar moet je ook zin in hebben... het is doenbaar, maar wel een hoop gedoe.SpongeRob schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:45:
[...]
Dan is importeren uit Nederland, Duitsland of Frankrijk al gauw voordeliger.
Trouwens, als de vraag groot was, dan zouden er wel bedrijven op springen.
Ik vraag het me af , er moet ook een business case zijn en blijven. Door de enorme schaalvergroting die we hebben gezien worden de prijzen van accupakketten steeds lager en zijn ze inmiddels zo goed dat niemand nog echt zit te wachten op solid state accu’s. Ik verwacht eerder nog wat incrementele verbeteringen dan een revolutie.PauseBreak schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:22:
[...]
Maar wat ik dus zeg: er zijn nu al modellen van MG met een semi-solid state accupakket. BYD en CATL hebben allebei aankondigingen gedaan over het op de markt gaan brengen van solid state accupakketten die ik iets serieuzer neem dan wat Toyota roept.
Natuurlijk is daar wel vraag naar.karel_G_1981 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:31:
[...]
Ik vraag het me af , er moet ook een business case zijn en blijven. Door de enorme schaalvergroting die we hebben gezien worden de prijzen van accupakketten steeds lager en zijn ze inmiddels zo goed dat niemand nog echt zit te wachten op solid state accu’s. Ik verwacht eerder nog wat incrementele verbeteringen dan een revolutie.
Huidige accu’s zijn nog relatief zwaar tov de energie die ze bevatten, nog steeds afhankelijk van zeldzame grondstoffen, gevoelig voor grote temp schommelingen en een “beperkte” levensduur.
Al die zaken gaat solid state “oplossen” plus het maakt het mogelijk om nog sneller te (ont)laden dan nu het geval is. Het neemt dus letterlijk de allerlaatste drempels weg tov het huidige ICE bestaan.
Denk ook even buiten het persoonlijke vervoer maar bijvoorbeeld ook aan de transport en energie sector.
Als het er ooit komt natuurlijk, ik hoor dat namelijk ook al 6-7 jaar dat het er elk moment kan zijn
Er is altijd behoefte aan verbeterde en doorontwikkelde concepten.
[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 07-04-2026 17:02 ]
Ik denk en hoop dat die solid state accu's compacter, lichter en goedkoper worden, en sneller te laden zijn.karel_G_1981 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:31:
[...]
Ik vraag het me af , er moet ook een business case zijn en blijven. Door de enorme schaalvergroting die we hebben gezien worden de prijzen van accupakketten steeds lager en zijn ze inmiddels zo goed dat niemand nog echt zit te wachten op solid state accu’s. Ik verwacht eerder nog wat incrementele verbeteringen dan een revolutie.
Ik wil ze alleen eens echt op de markt zien komen. Als ze echt goedkoper worden, dan gaan ze overal wel ingezet worden verwacht ik.
Het moet ook mogelijk zijn om in bestaande modellen met een beperkte engineeringsinspanning en investering te laten verder lopen met een solid state ipv een LFP.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Niet dat ik deze auto's een schoonheidsprijs toebedeel, maar er zijn toch al een paar sedan's op de markt:Gonadan schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:48:
Krijgen we dan ook weer mooie modellen of zal alles toch SUV-achtig blijven?
Tesla 3, BMW i3 (nieuw), Tesla S, Nio ET5, EQE, EQS, i5...
Tesla S is niet meer te koop.Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:57:
[...]
Niet dat ik deze auto's een schoonheidsprijs toebedeel, maar er zijn toch al een paar sedan's op de markt:
Tesla 3, BMW i3 (nieuw), Tesla S, Nio ET5, EQE, EQS, i5...
Ik koop uit principe geen splinternieuwe auto’s. Meestal ga ik voor modellen van zo’n vier jaar oud, omdat de grootste afschrijving dan al achter de rug is. Mijn volgende auto wordt waarschijnlijk een jonge occasion van de Tesla Model 3 Performance highland (2025) rond 2029.revolution-nl schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:02:
[...]
Maar daar ging het eigenlijk niet om. Die Deepal S05 is gewoon een mooie auto om te zien en zeker interessant voor mensen die zakelijk leasen.
De NIO ET5 vind ik overigens ook een prachtige auto, maar die heeft één groot nadeel: bij deze modellen betaal je vaak accuhuur van ongeveer €200 per maand. Dat vind ik echt niet te rechtvaardigen.
Het grootste verschil zal zitten in het gewicht en dat is vooral belangrijk voor bussen, vuilniswagens en stadsdistributie. De infrastructuur waar deze dingen overheen rijden staat er al niet zo heel briljant voor, dus hoe meer we kunnen voorkomen dat deze voertuigen astronomisch veel zwaarder worden hoe beter het uiteindelijk voor ons allemaal is. Geldt uiteraard ook, zij het in mindere mate, voor een personenauto.karel_G_1981 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:31:
[...]
Nee, merp!
Zwaar is relatief en opladen is inmiddels snel zat en capaciteit voor 99% van de mensen ruim voldoende , idem voor levensduur, die overleeft de auto al. Het gaat echt om de business case van de fabrikanten en dus productiekosten. LFP batterijen zitten ook al nauwelijks schadelijke of schaarste componenten in. Er zijn voor veruit de meeste mensen nog maar weinig redenen om een ICE te kiezen. Door de massaproductie , incrementiele verbeteringen en steeds lagere prijzen is het maar de vraag of er nog een revolutie komt op dit gebied of dat het blijft bij evolutie , wat we ook bij ICE’s hebben gezien. Ik zou er iig niet op wachten.GeeMoney schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:44:
[...]
Natuurlijk is daar wel vraag naar.
Huidige accu’s zijn nog relatief zwaar tov de energie die ze bevatten, nog steeds afhankelijk van zeldzame grondstoffen, gevoelig voor grote temp schommelingen en een “beperkte” levensduur.
Al die zaken gaat solid state “oplossen” plus het maakt het mogelijk om nog sneller te (ont)laden dan nu het geval is. Het neemt dus letterlijk de allerlaatste drempels weg tov het huidige ICE bestaan.
Denk ook even buiten het persoonlijke vervoer maar bijvoorbeeld ook aan de transport en energie sector.
Als het er ooit komt natuurlijk, ik hoor dat namelijk ook al 6-7 jaar dat het er elk moment kan zijn.
Er is altijd behoefte aan verbeterde en doorontwikkelde concepten.
U riep ?SpongeRob schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:53:
Ik zie vooral voor tweewielers zoals motoren wel een goede usecase voor ssb's, daar heb je met een LFP echt wel te weinig capaciteit om een beetje range te hebben.
Nog even doorsparen
Verge Motorcycles has introduced the world's first production electric motorcycle with solid-state batteries, offering up to 600 km (370+ miles) of range. The new Gen 2 TS Pro and Ultra models, unveiled in early 2026, utilize high-capacity 33.3 kWh battery packs (with 20.2 kWh options available) and achieve 300 km (186 miles) of range in under 10 minutes of charging.
Key Solid-State Battery & Performance Details
Range: Up to 600 km (370+ miles) using the 33.3 kWh "long-range" pack.
Charging: 200 kW peak DC fast charging, adding 300 km of range in under 10 minutes.
Battery Lifetime: Solid-state technology enables a significantly longer, or even lifetime, battery, eliminating typical degradation seen in lithium-ion packs.
Motor: Updated "Donut Motor 2.0" delivering 1,000 Nm of torque
https://www.vergemotorcyc...ate-battery-announcement/
De prijzen van die fiets doen me niet direct geloven dat die batterijen goedkoop zijn…revolution-nl schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:07:
[...]
U riep ?
Nog even doorsparen
Verge Motorcycles has introduced the world's first production electric motorcycle with solid-state batteries, offering up to 600 km (370+ miles) of range. The new Gen 2 TS Pro and Ultra models, unveiled in early 2026, utilize high-capacity 33.3 kWh battery packs (with 20.2 kWh options available) and achieve 300 km (186 miles) of range in under 10 minutes of charging.
Key Solid-State Battery & Performance Details
Range: Up to 600 km (370+ miles) using the 33.3 kWh "long-range" pack.
Charging: 200 kW peak DC fast charging, adding 300 km of range in under 10 minutes.
Battery Lifetime: Solid-state technology enables a significantly longer, or even lifetime, battery, eliminating typical degradation seen in lithium-ion packs.
Motor: Updated "Donut Motor 2.0" delivering 1,000 Nm of torque![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
https://www.vergemotorcyc...ate-battery-announcement/
[Afbeelding]
Natuurlijk 2 wielen extra en de Amerikaanse vrienden zijn natuurlijk weer sneaky, het betreft hier een stilstaande start, geen rolling start waar Tesla mee strooit en dan zit die M3P ook rond de 3,5daemonix schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:05:
Eigenlijk belachelijk dat een Model 3P nog sneller is dan een motor....
En inderdaad, de instapper doet 3,5 . De ultra doet het in 2,5 .
[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 07-04-2026 21:12 ]
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic