Volgens mij doelde ik ook op jou, lekker kwallletje van meLekkere Kwal schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:32:
Je bent wel lekker bezig hèeen 10 voor inzet zal ik maar zeggen. Ik geloof dat ik het was die met termen als op completdenken en 'waar rook is is vuur' kwam en niet redwing, maar wellicht heb ik het verkeerd gelezen.
Hmwah, niet echt mee eens. Ik ben geïnteresseerd in de cijfers en feitjes, die zeggen mij vooral iets over kwaliteit. Of ik die dan "beleef", mwah. Wij rijden een Benz en een ouwe Soebie, kwaliteitsbeleving zou veel hoger moeten zijn in die eerste (nieuwer, duurder, mooier, comfortabeler, piept, schudt en kraakt niet) maar ik vind de Soebie kwalitatief niet minder. Waarom? Omdat ik mijn research heb gedaan voor ik 'm kocht, denk ik.Gonadan schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:42:
[...]
Daar is geen verschil tussen, kwaliteit houdt in dat iets goed gedaan is en aan hoge standaarden voldoet.
Je hebt wel verschil in het onderwerp waar kwaliteit in kan zitten, dat ben ik met je eens. Daarom kan het ook per persoon verschillen op welke vlakken hij kwaliteit vereist.
Sterker nog, de enige kwaliteit waar je daadwerkelijk iets van merkt is de kwaliteit die je beleeft.
Mwah, dit is wel heel anekdotisch.1. Toch heeft een kennis van mij heel veel gelazer gehad met de accu's en een heel nieuw pakket moeten kopen. Voor dit soort onderwerpen ben ik altijd erg benieuwd naar de praktijk in plaats van synthetische benchmarks, ook die bestaan met een doel, net als reviews.
resultaat van een crowd-sources app, over 2600 Tesla's:
https://teslanomics.co/ye...till-last-forever-update/
https://www.quora.com/Wha...-electric-vehicle-battery
"Here is a result of a crowdsourced not very strict investigation conducted through an app logging charging cycles and battery capacity, together with other parameters such as temperature, of about 2600 Teslas over ~200,000 charge cycles."
Vooral de grafiek met accu capacity % vs. kms driven ziet er prettig uit. Teslanomics is niet van Tesla zelf, maar een community van Tesla eigenaren.
Haal je nu niet de Model 3 en Model S door elkaar heen? De problemen met de lak etc. spelen vooral bij de vroege Model 3's, die problemen lijken nu deels opgelost. Zorgelijk vind ik wel dat sinds 2018 de kwaliteit vn de Model S qua afwerking, lak, plaatdelen etc. in elkaar lijkt te zijn gedonderd. Mogelijk zijn ze die toe ook gaan produceren met Model 3-achtige methoden.2. Theoretisch, laat eerst de praktijk maar uitwijzen of het verschil maakt. Bij Tesla is veel namelijk kaal of ongespoten, als Porsche alles wel netjes afwerkt kan het zomaar zijn dat een corrosiegevoelig materiaal toch niet gaat corroderen omdat het gewoon beter beschermd is. Er zijn meer manieren om verval te voorkomen. Juist omdat Tesla zo weinig aan afwerking doet hebben ze voor bepaalde dingen robuustere materialen nodig.
Ongetwijfeld, want peperduur. Tesla is niet helemaal van de ratten besnuffeld. In hoeverre je dat gaat merken weet ik niet. Maar we hebben deze discussie nu en moeten het doen met wat we nu weten.3. Klinkt goed, maar ga je dat merken in tests of de praktijk?
Nee, wel maatgevend voor betrouwbaarheid. 10x minder bewegende onderdelen = veel minder slijtage-onderdelen, minder stopt bij de garage en kosten voor vervanging,4. Is minder bewegende onderdelen een definitie van kwaliteit dan? Want dat klinkt een beetje als opa met z'n Dafje wat al die nieuwewetse meuk niet hoeft omdat het alleen maar stuk kan gaan. Ook daar kan je op verschillende manieren naar kijken.
En ngomaals, volgens de info die we nu hebben scoort de Tesla aop dit punt beter, less is more.
Op zich met je eens: maar je merkt dat men het als feit aanneemt dat Porsche kwalitatief beter is. Ik vind de kennis op dit moment nog niet die richting op wijzen.In mijn optiek is er weinig te zeggen over een verschil in kwaliteit tussen beide auto's op dit moment. Het is meer een theoretische discussie waar je moeilijk een eindconclusie uit kunt trekken omdat ieder z'n voorkeur heeft. Porsche zal qua afwerking en interieur waarschijnlijk een hoger niveau gaan halen, maar wat de totale beleving gaat zijn moeten we simpelweg afwachten denk ik.
dat zal ik niet ontkennen.