Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Dat vind ik echt het nadeel, altijd maar adverteren met vanafprijzen, net zoals de ID4 die onder de 40k zit zogenaamd, maar waar flink wat vanaf is gesloopt qua opties.
Wat je nu schrijft is toch echt een mening. En dat is een feit.maharens schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:19:
[...]
Dat is geen mening, achterin een XC40 is het gewoon krapper dan je zou verwachten. Maar ik ga hier niet welles-nietessen, ik heb die auto gehad en weet precies wat de plus- en minpunten zijn.

Nee hoor, als iemand met een lengte van 1,50 meter zegt dat de achterbank ruim is, dat is een mening. Feit blijft dat de de XC40 op de achterbank krap is omdat objectief gezien de ruimte krapper is dan vergelijkbare auto's.Kammika schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:50:
[...]
Wat je nu schrijft is toch echt een mening. En dat is een feit.
Mooi verhaal van ' iedereen zit er naast, behalve ik'.🤣👍maharens schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:04:
[...]
Nee hoor, als iemand met een lengte van 1,50 meter zegt dat de achterbank ruim is, dat is een mening. Feit blijft dat de de XC40 op de achterbank krap is omdat objectief gezien de ruimte krapper is dan vergelijkbare auto's.
Ik wacht ook de hele tijd ook tevergeefs op bijval, maar die blijft voorlopig uit idd.DreZutphen schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:09:
[...]
Mooi verhaal van ' iedereen zit er naast, behalve ik'.🤣👍
Pure onzin. Volvo's zijn nog steeds hele degelijke en goede auto's.Jeroenneman schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:24:
[...]
Maar de degelijkheid van een Volvo is niet meer. Het is gewoon een Geely met een badge. Onze directeur reed een XC90. Binnen twee jaar gewoon versleten van binnen op alle plekken waar het leder vaak werd aangeraakt.
Als je Volvo haat zo groot is dat je zelfs op het XC40 forum berichten plaatst begint het bijna triest te worden.
Prachtige auto maar achterbank serieus krap.
Voor mijn werk als taxichauffeur een nono.
Inderdaad geen tellers voor t stuur icm geen hud...wie verzint dat (Tesla ook)
[ Voor 21% gewijzigd door Notna op 08-06-2023 18:22 . Reden: Wellicht niet expres, maar dat is een link maar reclame.... ]
Help ik je uit de brand.maharens schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:10:
[...]
Ik wacht ook de hele tijd ook tevergeefs op bijval, maar die blijft voorlopig uit idd.
In november als achterbank passagier naar Engeland gereden met een XC40. Ik ben 1.84m en wat was ik blij dat de chauffeur de 1.70 nog niet aantikt. Weinig beenruimte en de rugleuning staat inderdaad knap recht.
Waar heb je het over? Ben jij de Volvo gatekeeper benoemd door Lundstedt himself?DreZutphen schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:11:
[...]
Pure onzin. Volvo's zijn nog steeds hele degelijke en goede auto's.
Als je Volvo haat zo groot is dat je zelfs op het XC40 forum berichten plaatst begint het bijna triest te worden.
De XC40 vind ik best te pruimen om naar te kijken, en het Android Automotive platform was Polestar/Volvo naast Tesla lange tijd één van de weinige fabrikanten met een fatsoenlijk infotainment.
Ik geef alleen aan dat de échte Zweedse degelijkheid anno 2023 er wel een beetje vanaf is. Een vriend rijdt nog steeds in een 850, dát is degelijkheid. Als ik die wagen plaats naast een XC90 waar binnen 2 jaar het leder verweert, dan vind ik dat het benoemen waard. Merktrouw is sowieso niet verstandig, want dan blijf je geloven in marketingverhaaltjes in plaats van feiten.
*knip*
[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 09-06-2023 11:32 . Reden: flame ]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
SPAMFerry34 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:09:
*knip*
Carmaniac is echt n goed kanaal.
Prachtige auto maar achterbank serieus krap.
Voor mijn werk als taxichauffeur een nono.
Inderdaad geen tellers voor t stuur icm geen hud...wie verzint dat (Tesla ook)
Ik denk dat je de link nog een keer moet posten.
[ Voor 7% gewijzigd door Standeman op 09-06-2023 11:31 ]
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Hahamaharens schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:10:
[...]
Ik wacht ook de hele tijd ook tevergeefs op bijval, maar die blijft voorlopig uit idd.
Lekker in discussie zonder onszelf te serieus te nemen toch, heerlijk.
[ Voor 98% gewijzigd door Standeman op 09-06-2023 11:33 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Standeman op 09-06-2023 11:34 ]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
[ Voor 97% gewijzigd door Standeman op 09-06-2023 11:34 ]
Besluit vandaag GM net hetzelfde te doen, met al hun EV's vanaf 2025.
https://news.gm.com/newsr.../en/2023/jun/0608-gm.html
Dit betekent bij wijze van spreken dat CCS(1) adapter volledig dood bloeit in Amerika.
Nogal logisch, want het handzamer ontwerp van NACS + reeds al mogelijkheid tot 1MW laden, is iets wat bij CCS nog verre van haalbaar is.
VW/Hyundai/BMW/Electrify America/etc. zullen nu ofwel mee moeten aanpassen, of eeuwig achterlopen daar..
En nog als aanvulling hierop, er is eerder discussie geweest, maar ook nu zeggen ze weer dat GM toegang krijgt tot 12.000 Superchargers en dat is ongeveer de helft van alle Superchargers zeggen ze, dus Ford en GM krijgen geen acces tot alle chargers.bottom line schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 01:27:
Na een melding van FORD vorige week, die zich gingen aansluiten aan het Tesla Supercharger netwerk alsook het volledig overnemen van de laadtechnologie/laadpoort van Tesla (NACS).
Besluit vandaag GM net hetzelfde te doen, met al hun EV's vanaf 2025.
https://news.gm.com/newsr.../en/2023/jun/0608-gm.html
Dit betekent bij wijze van spreken dat CCS(1) adapter volledig dood bloeit in Amerika.
Nogal logisch, want het handzamer ontwerp van NACS + reeds al mogelijkheid tot 1MW laden, is iets wat bij CCS nog verre van haalbaar is.
VW/Hyundai/BMW/Electrify America/etc. zullen nu ofwel mee moeten aanpassen, of eeuwig achterlopen daar..
Er zijn wat nieuwsberichten dat Charin ook bezig is met testen tot 2 MW dus dat achterlopen is wel erg door de gebruikelijke roze Tesla bril geredeneerd van @bottom line
[ Voor 21% gewijzigd door kdeboois op 09-06-2023 08:33 ]
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Waar komt een EV het meest tot z'n recht? In de stad, verkeer tot <100km/u, locale (individuele) ritjes.
Dus ik zou serieus de voor- en nadelen van een Fiat 500e + ICE wel overwegen en bestuderen. Ipv alle use-cases uit 1 type auto te willen halen, gewoon meerdere wagens om alles af te dekken. Bvb Fiat 500e + bmw 530/audi S4, zoiets...
En ja, alles uit 1 EV is ook mogelijk, maar dan heb je het meteen over EV van 50k+ (60?), en ben je qua range eigenlijk bijna gelimiteerd tot tesla. (

Plus, klein formaat EV'tjes zijn erg leuke, sympathieke autootjes.
Gewoon een random idee op een vrijdagochtend. Voorlopig rijd ik natuurlijk de polestar verder via de werkgever. Het gaat me indien ik prive vanalles zou moeten regelen.
EDIT: Lol, laat maar 37k voor een fiat 500e

[ Voor 5% gewijzigd door Amos_x op 09-06-2023 09:21 ]
Dus...je valt over 37k voor een EV, en je vindt 50k+ te veel, maar dan denk je wel aan een dure 530 of S4?Amos_x schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:15:
Als ik in de toekomst mijn mobiliteitsopties zou moeten herbekijken, bedacht ik me dat een kleine EV + ICE eigenlijk ook wel erg aantrekkelijk is.
Waar komt een EV het meest tot z'n recht? In de stad, verkeer tot <100km/u, locale (individuele) ritjes.
Dus ik zou serieus de voor- en nadelen van een Fiat 500e + ICE wel overwegen en bestuderen. Ipv alle use-cases uit 1 type auto te willen halen, gewoon meerdere wagens om alles af te dekken. Bvb Fiat 500e + bmw 530/audi S4, zoiets...
En ja, alles uit 1 EV is ook mogelijk, maar dan heb je het meteen over EV van 50k+ (60?), en ben je qua range eigenlijk bijna gelimiteerd tot tesla. (). En dan heb je nog steeds in een beperkt aantal scenario's de nadelen van EV. En dan doe je al je dagelijkse verplaatsingen met een EV met het gewicht van een Hummer H3 (feit)
Gewoon een random idee op een vrijdagochtend. Voorlopig rijd ik natuurlijk de polestar verder via de werkgever. Het gaat me indien ik prive vanalles zou moeten regelen.
EDIT: Lol, laat maar 37k voor een fiat 500e![]()

Voor die krellen ga je meer aan onderhoud betalen op 5 jaar tijd dan de aanschaf van een EV...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hoezo 37k voor een Fiat 500e? Vanaf € 28.990.
Als het op budget moet dan heb je ook nog de Dacia Spring, nog geen € 20.000 maar beperkt snelladen, wel een grotere range. Of een Twingo Electric voor € 23.120
Daarbij, wat zie je als minimum range? Cupra Born 58 kWh € 38.910, 426 km WLTP range. Hyundai Ioniq 6 77 kWh € 49.800 614 km range (maar ook daar moet ik toegeven dat het voorkomen erg gevoelig is voor smaak).
[ Voor 22% gewijzigd door Maasluip op 09-06-2023 10:55 ]
Signatures zijn voor boomers.
[ Voor 93% gewijzigd door Standeman op 09-06-2023 11:34 ]
De prijs is inderdaad nog steeds bespottelijk. maar als ik zie wat moderne ICE's kosten van BMW, mercedes, Volvo, Renault etc etc. je zit al snel op 50k+ Dit is helaas de nieuwe prijs van moderne auto's. De concurrentie komt uit voormalig oostblok of China.Amos_x schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:15:
Als ik in de toekomst mijn mobiliteitsopties zou moeten herbekijken, bedacht ik me dat een kleine EV + ICE eigenlijk ook wel erg aantrekkelijk is.
En ja, alles uit 1 EV is ook mogelijk, maar dan heb je het meteen over EV van 50k+ (60?), en ben je qua range eigenlijk bijna gelimiteerd tot tesla. (). En dan heb je nog steeds in een beperkt aantal scenario's de nadelen van EV. En dan doe je al je dagelijkse verplaatsingen met een EV met het gewicht van een Hummer H3 (feit)
Als je ziet wat het Chinese bedrijf Geely op de markt brengt / gaat brengen voor een relatief lagere prijs bekruipt me ook een vervelend gevoel. Uiteraard zit er veel staatssteun achter en worden zo Europese en Amerikaanse autofabrikanten gedwongen hun prijs te verlagen. Is dat reeël? Verdienen de westerse bedrijven nu nog teveel op EV's? Ben je, als je een Chinese EV links laat liggen, dief van eigen portemonee?
heeft iemand een reflectie hierop?
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Geely doet het anders dan andere Chinese bedrijven begrijp ik. Een BYD is in China zelf retegoedkoop en overseas best duur, lees vergelijkbaar met concurrenten zonder een vergelijkbaar trackrecord.oltk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:29:
[...]
De prijs is inderdaad nog steeds bespottelijk. maar als ik zie wat moderne ICE's kosten van BMW, mercedes, Volvo, Renault etc etc. je zit al snel op 50k+ Dit is helaas de nieuwe prijs van moderne auto's. De concurrentie komt uit voormalig oostblok of China.
Als je ziet wat het Chinese bedrijf Geely op de markt brengt / gaat brengen voor een relatief lagere prijs bekruipt me ook een vervelend gevoel. Uiteraard zit er veel staatssteun achter en worden zo Europese en Amerikaanse autofabrikanten gedwongen hun prijs te verlagen. Is dat reeël? Verdienen de westerse bedrijven nu nog teveel op EV's? Ben je, als je een Chinese EV links laat liggen, dief van eigen portemonee?
Ik denk niet dat de Westerse bedrijven teveel verdienen, hun kostprijs ligt nog te hoog. Kijk maar naar Ford bijvoorbeeld. Tesla is een compleet ander verhaal.
Daarom heb ik 2 jaar geleden voor de Twingo ev gekozen. Woon-werk is 25 heen en 25 terug en verder ideaal als stadsauto. Voor de overige ritten hebben we een andere ev met grotere range.Amos_x schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:15:
Zero.
Ik heb ze nog niet gezien, maar geloof wel dat China nu gaat doen voor de EV wat Japan en Korea voordien hebben gedaan voor de auto in zijn geheel de jaren 80, namelijk een betaalbare en redelijk uitgeruste auto op de markt zetten naast de europeanen.oltk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:29:
[...]
Of ik die zelf wil... geen idee. Ik heb wel bedenkingen bij de data die dan door chinezen beheerd wordt.
Wat ik bedoel is: China is uit op een dominantie op EV gebied. Het merendeel van de elektrische auto's die eraan gaan komen zijn Chinees of door Chinese bedrijven opgekocht.Tommie12 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:59:
[...]
Ik heb ze nog niet gezien, maar geloof wel dat China nu gaat doen voor de EV wat Japan en Korea voordien hebben gedaan voor de auto in zijn geheel de jaren 80, namelijk een betaalbare en redelijk uitgeruste auto op de markt zetten naast de europeanen.
Of ik die zelf wil... geen idee. Ik heb wel bedenkingen bij de data die dan door chinezen beheerd wordt.
Dat is legitiem natuurlijk, maar we zien daardoor ook een mogelijke (politieke) afhankelijkheid ontstaan zoals nu zonnepanelen en accu's. Moet ik daar als consument actief tegenin gaan door een Europese of Amerikaanse EV te kopen? dan betaal ik zomaar 10 tot 20k meer dan nodig. En ik ben geen multimiljonair helaas. Of moet ik er maar vanuit gaan dat de "markt het oplost" door concurrerende producten te ontwikkelen en met innovaties de dominantie van lithium te verminderen, en hiermee marktaandeel terug te winnen?
Ik heb gezien hoe een verschuiving van dominantie kaalslag kan veroorzaken, zie de neergang van de autoindustrie -en daarmee sociale decohesie- in Philadelphia.
Ja klopt maar is dan afhankelijkheid van de VS weer zo goed vraag ik me af.oltk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:45:
[...]
Wat ik bedoel is: China is uit op een dominantie op EV gebied. Het merendeel van de elektrische auto's die eraan gaan komen zijn Chinees of door Chinese bedrijven opgekocht.
Dat is legitiem natuurlijk, maar we zien daardoor ook een mogelijke (politieke) afhankelijkheid ontstaan zoals nu zonnepanelen en accu's. Moet ik daar als consument actief tegenin gaan door een Europese of Amerikaanse EV te kopen? dan betaal ik zomaar 10 tot 20k meer dan nodig. En ik ben geen multimiljonair helaas. Of moet ik er maar vanuit gaan dat de "markt het oplost" door concurrerende producten te ontwikkelen en met innovaties de dominantie van lithium te verminderen, en hiermee marktaandeel terug te winnen?
Ik heb gezien hoe een verschuiving van dominantie kaalslag kan veroorzaken, zie de neergang van de autoindustrie -en daarmee sociale decohesie- in Philadelphia.
China is een regime waarin er van alles gebeurt wat eigenlijk niet normaal is.
Kijk ik dan weer eerlijk en realistisch hoe het er in de VS aan toegaat. Nog maar te zwijgen over de uitbuiting van andere landen.
We lopen wel vaak achter de toch wat gekleurde media aan.
Ik zeg hier niet dat China een goed land is! Begrijp me niet verkeerd.
Terecht punt, de parallel met zonnepanelen en accu's lijkt me een hele duidelijke...oltk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:45:
[...]
Wat ik bedoel is: China is uit op een dominantie op EV gebied. Het merendeel van de elektrische auto's die eraan gaan komen zijn Chinees of door Chinese bedrijven opgekocht.
Al heb ik geen idee als je achter de schermen zou kijken, hoeveel van de componenten, grondstoffen, etc. sowieso uit China komen bij Europese fabrikanten?
Eens. Maar de hamvraag is dus: kies ik voor een EV merk omdat dat goed is voor mijn portemonee (ff afgezien van persoonsdata die worden doorgestuurd naar bejing of USA) of kies ik voor een evenwichtiger wereld (voor zover ik dat al kan beïnvloeden en ik daar voldoende objectieve data over heb)DreZutphen schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:56:
[...]
Ja klopt maar is dan afhankelijkheid van de VS weer zo goed vraag ik me af.
China is een regime waarin er van alles gebeurt wat eigenlijk niet normaal is.
Kijk ik dan weer eerlijk en realistisch hoe het er in de VS aan toegaat. Nog maar te zwijgen over de uitbuiting van andere landen.
We lopen wel vaak achter de toch wat gekleurde media aan.
Ik zeg hier niet dat China een goed land is! Begrijp me niet verkeerd.
Nu denk ik: hmpf. Ik koop wel de nieuwe ZEEKR 001 en de Europese markt moet maar water bij de wijn doen.... maar dan kan ik op termijn wel eens afhankelijk zijn van het afnemen van een product uit China, en heb uberhaupt geen keuze meer of ik een auto koop waarmee al mijn data doorgestuurd wordt. Korte termijn / Lange termijn zeg maar.
Je kan ook zeggen: doe niet zo moeilijk, dit ligt echt geopolitiek. Maar kan ik dit wel aan de politiek overlaten

[ Voor 3% gewijzigd door oltk op 09-06-2023 13:03 ]
In de VS ging het op alle vlakken mis met de autoindustrie. De overheid liet maar gaan wat betreft energieeffcientie en uitstoot, en de autofabrikanten werden ongelooflijk arrogant, want ze werden zowat slapend rijk.oltk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:45:
[...]
Macroeconomie ga je als particulier niet beinvloeden.
Ik denk en hoop dat de europese autoindustrie het wel aan het snappen is, en het is alle hens aan dek.
- eigen batterijfabrieken opzetten, en zorgen voor toegang tot de mineralen
- betaalbare EN goede auto's maken
- zorgen dat je sofware goed is
- laadnetwerken ontwikkelen
En dan is het aan de Europese overheden om te zorgen dat chinese meuk hier niet gedumpt wordt aan te lage prijzen, wat ik vooralsnog niet zie gebeuren.
De Polestar is op de markt, is goed, maar is zeker niet enorm veel goedkoper dan de rest. Zelfde voor de Smart#1, en ook voor de Nio modellen. Die zijn allemaal eerder wat hoger geprijsd.
Westerse autobedrijven hebben al jarenlang te kampen met mismanagement. Er is ook heus genoeg winst gemaakt, maar in plaats van geïnvesteerd, uitgekeerd aan CEO's en campagnekassen.oltk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:29:
[...]
De prijs is inderdaad nog steeds bespottelijk. maar als ik zie wat moderne ICE's kosten van BMW, mercedes, Volvo, Renault etc etc. je zit al snel op 50k+ Dit is helaas de nieuwe prijs van moderne auto's. De concurrentie komt uit voormalig oostblok of China.
Protectionisme werkt niet op de lange termijn. Het is krampachtig vasthouden aan bedrijven die globaal simpelweg niet meer meekunnen. Bedrijven als Ford/VAG/Stellantis zullen een keuze moeten maken. Doormodderen, of doorpakken.
Als ik nu zie wat Geely/BYD of Nio op de markt kunnen zetten, en waar een ID.3, Explorer (eveneens MQB) of Corsa-e of e-208 staan, dan heeft old auto het gewoon echt nog niet door.
Ik vestig mijn hoop liever op daadwerkelijk innovatieve Westerse bedrijven (Rimac, Lucid, Tesla, Rivian), dan op het beschermen van bedrijven die consumenten werkelijk uit het oog verloren zijn. Jarenlang hebben ze stilgezeten, Tesla uitgelachen toen die met de eerste EV's kwamen, en vooral hard geroepen dat zij écht aan de slag zouden gaan als het nodig was. En nu zijn ze simpelweg te laat.
VAG had een kans met hun MQB platform, maar hebben dat dermate slecht aangepakt, dat ik vermoed dat ze een groot deel van de Enyaq/ID.3/4 rijders kwijt zijn. Die merktrouw is snel voorbij als je met een auto zit die om de haverklap een foutmelding geeft, geen werkende warmtepomp heeft, en voor updates nog steeds naar de garage moet. Dat soort fouten hadden ze niet kunnen maken. Maar uit misplaatste arrogantie heeft iemand bij VAG gezegd: "joh, begin maar met verkopen, de bugs fixen we later wel". Om er vervolgens achter te komen dat ze niet gefixed kunnen worden, omdat het fundamentele ontwerpbesluiten zijn genomen (cameraplaatsing, geen uniek nummer per auto voor autocharge, slecht ontworpen warmtepomp, bezuinigingen zoals slecht één knopje voor alle ramen).
Kortom: laat de markt vooral zijn werk doen. Op korte termijn zullen Chinese EV's de markt overnemen, maar (hopelijk) snel zullen de innovatieve westerse bedrijven inspringen.Jeroenneman schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:08:
[...]
Westerse autobedrijven hebben al jarenlang te kampen met mismanagement. Er is ook heus genoeg winst gemaakt, maar in plaats van geïnvesteerd, uitgekeerd aan CEO's en campagnekassen.
Protectionisme werkt niet op de lange termijn. Het is krampachtig vasthouden aan bedrijven die globaal simpelweg niet meer meekunnen. Bedrijven als Ford/VAG/Stellantis zullen een keuze moeten maken. Doormodderen, of doorpakken.
Als ik nu zie wat Geely/BYD of Nio op de markt kunnen zetten, en waar een ID.3, Explorer (eveneens MQB) of Corsa-e of e-208 staan, dan heeft old auto het gewoon echt nog niet door.
Ik vestig mijn hoop liever op daadwerkelijk innovatieve Westerse bedrijven (Rimac, Lucid, Tesla, Rivian), dan op het beschermen van bedrijven die consumenten werkelijk uit het oog verloren zijn. Jarenlang hebben ze stilgezeten, Tesla uitgelachen toen die met de eerste EV's kwamen, en vooral hard geroepen dat zij écht aan de slag zouden gaan als het nodig was. En nu zijn ze simpelweg te laat.
VAG had een kans met hun MQB platform, maar hebben dat dermate slecht aangepakt, dat ik vermoed dat ze een groot deel van de Enyaq/ID.3/4 rijders kwijt zijn. Die merktrouw is snel voorbij als je met een auto zit die om de haverklap een foutmelding geeft, geen werkende warmtepomp heeft, en voor updates nog steeds naar de garage moet. Dat soort fouten hadden ze niet kunnen maken. Maar uit misplaatste arrogantie heeft iemand bij VAG gezegd: "joh, begin maar met verkopen, de bugs fixen we later wel". Om er vervolgens achter te komen dat ze niet gefixed kunnen worden, omdat het fundamentele ontwerpbesluiten zijn genomen (cameraplaatsing, geen uniek nummer per auto voor autocharge, slecht ontworpen warmtepomp, bezuinigingen zoals slecht één knopje voor alle ramen).
zit een hoop "wishful thinking" bij, maar is inderdaad het enige dat realistisch is..
Ben overigens dus echt geïnteresseerd in de ZEEKR 001. Een actieradius van 600 km (basis model) of 1000 km voor onder 50k klinkt gewoon ongelooflijk goed. In ieder geval anders dan de 150 km die ik afgelopen vakantie had met mijn Ionic Classic (wat overigens een erg goede prijs/pret verhouding heeft)
vergelijk 120 EV's op basis van verbruik, prijs, bereik, en laadsnelheid.
:strip_exif()/f/image/212E7wHLRz6aNa4Fxd0bYJtu.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou echt geen auto kopen op basis van geopolitiek of whatever. Dan blijf je bezig en word een ongemotoriseerde non electrische handgemaakte bakfiets je enige keuze. Vervaardigd met streek producten dan he.oltk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:02:
[...]
Eens. Maar de hamvraag is dus: kies ik voor een EV merk omdat dat goed is voor mijn portemonee (ff afgezien van persoonsdata die worden doorgestuurd naar bejing of USA) of kies ik voor een evenwichtiger wereld (voor zover ik dat al kan beïnvloeden en ik daar voldoende objectieve data over heb)
Nu denk ik: hmpf. Ik koop wel de nieuwe ZEEKR 001 en de Europese markt moet maar water bij de wijn doen.... maar dan kan ik op termijn wel eens afhankelijk zijn van het afnemen van een product uit China, en heb uberhaupt geen keuze meer of ik een auto koop waarmee al mijn data doorgestuurd wordt. Korte termijn / Lange termijn zeg maar.
Je kan ook zeggen: doe niet zo moeilijk, dit ligt echt geopolitiek. Maar kan ik dit wel aan de politiek overlaten![]()
![]()
Door het kopen van een EV maak je in mijn ogen al best een moreel verantwoordelijke keuze.
Hier te woke in zijn blijft er niets over om voor te kiezen.
Je mag dan ook best een keuze maken die goed is voor je portomonee.
De keuzes worden gelukkig steeds groter.
We zijn het niet altijd oneens.👍😁Jeroenneman schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:08:
[...]
Westerse autobedrijven hebben al jarenlang te kampen met mismanagement. Er is ook heus genoeg winst gemaakt, maar in plaats van geïnvesteerd, uitgekeerd aan CEO's en campagnekassen.
Het begrip "Woke" wordt m.i. nu erg uit zijn verband gerukt, al denk ik te begrijpen wat je bedoeltDreZutphen schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:46:
[...]
Hier te woke in zijn blijft er niets over om voor te kiezen.
Wil je dus SEPP op een EX30 moet je deze dus óf kopen óf leasen via een andere maatschappij dan Volvo. Vreemd dat Volvo zichzelf zo in de voet lijkt te schieten...
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Ja electrische autos waarvan de assistent systemen je bij wijze van spreken willen vermoorden: enige waar de Chinezen in uitblinken, is accu technologie.Jeroenneman schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:08:
[...]
Als je Duits kunt verstaan, dan is dit een hele interessante video. En dan kun je altijd zeggen dat Duitsers bevooroordeeld zijn, omdat ze wellicht een voorkeur voor Duitse automerken hebben.
Maar ik lees hier op Tweakers gewoon hetzelfde: in al die topics komen verhalen langs, van niet goed werkende assistent systemen en software etc.
To be fair zou ik die systemen toch links laten liggen. Het werkt nooit echt helemaal lekker.Marco-Peters schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:42:
[...]
Ja electrische autos waarvan de assistent systemen je bij wijze van spreken willen vermoorden: enige waar de Chinezen in uitblinken, is accu technologie.
[YouTube: Autos aus China: Wovor wir zittern müssen & was wir besser können! - Bloch erklärt #212 | ams]
Als je Duits kunt verstaan, dan is dit een hele interessante video. En dan kun je altijd zeggen dat Duitsers bevooroordeeld zijn, omdat ze wellicht een voorkeur voor Duitse automerken hebben.
Maar ik lees hier op Tweakers gewoon hetzelfde: in al die topics komen verhalen langs, van niet goed werkende assistent systemen en software etc.
De Nio ET5 krijgt toch goede reviews, en de ET5 Touring ziet er echt super uit in mijn optiek.
Sensatie verhalen zoals "assistentie-systemen willen je vermoorden" kan ik niet echt serieus meer nemen. YouTubers roepen alles voor de views. Volgens de meeste video's moet ik met mijn Model 3 al tien keer spontaan in brand gevlogen zijn, al vijf keer overleden door phantom braking, en al twee keer spontaan een wiel verloren oid.
Nouja ik las gisteren toch een schokkende verhaal, van een Tesla bestuurder: waarbij de auto vol een noodrem maakte. Scheelde niet veel en hij had zijn achterligger in de kofferbak van de Tesla zitten.Jeroenneman schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:38:
[...]
To be fair zou ik die systemen toch links laten liggen. Het werkt nooit echt helemaal lekker.
De Nio ET5 krijgt toch goede reviews, en de ET5 Touring ziet er echt super uit in mijn optiek.
Sensatie verhalen zoals "assistentie-systemen willen je vermoorden" kan ik niet echt serieus meer nemen. YouTubers roepen alles voor de views. Volgens de meeste video's moet ik met mijn Model 3 al tien keer spontaan in brand gevlogen zijn, al vijf keer overleden door phantom braking, en al twee keer spontaan een wiel verloren oid.
Auto journalisten zijn inderdaad erg mild voor de autos die ze in bruikleen krijgen: is ook logisch, want als ze die autos helemaal afkraken gaan. Dan krijgt de auto journalist de volgende keer geen auto voor review meer in bruikleen.
Ik gebruik de assistent systemen van de Nissan Leaf trouwens wel: heb niets uitgezet en slechts 1x meegemaakt, dat hij plotseling uit zich zelf remde. Toen mijn voorganger rechts ging parkeren, maar dus niet meer op de weg zat. Toen vond de auto schijnbaar, dat ik niet genoeg geremd had? Want het noodrem systeem of hoe dat ook heet? Trad in werking.
Maar in algemene zin werkt het allemaal prima: het is wel fijn dat je een waarschuwing krijgt, wanneer je buiten de lijntjes komt. Die systemen zijn er niet voor niets. Alleen ze moeten wel betrouwbaar zijn en bij de Nissan Leaf, ervaar ik het als toegevoegde waarde. Natuurlijk soms is het vals alarm..... begint die te piepen, omdat de oude wegbelijning erbij wegwerkzaamheden nog ligt.
Voor de rest vindt ik juist, dat de assistent systemen goed werken. Ik heb ook geen los van software, welke vol met bugs zit. Tijdens het rijden heb ik geen tijd om beta tester te zijn.
.Marco-Peters schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:42:
[...]
Ja electrische autos waarvan de assistent systemen je bij wijze van spreken willen vermoorden: enige waar de Chinezen in uitblinken, is accu technologie.
[YouTube: Autos aus China: Wovor wir zittern müssen & was wir besser können! - Bloch erklärt #212 | ams]
De man in het filmpje is wel erg gekleurd en hij begint eerst over de afwerking van een MG om vervolgens met 3 duitsers te komen die over de 1,5ton kosten. 🤣
Daar haakte ik trouwens ook af.
Tja je kan je betwisten wat nu echt Chinees is.
Ik rij zelf een Volvo Xc40 en die word gemaakt in Gent. De C40 in China. Geely is het moederbedrijf en dat is Chinees.
Ik durf wel te stellen dat mijn auto beter is afgebouwd en van hogere kwaliteit is dan bijv een ID4.
Mijn assistentie systemen zijn ook van hoge kwaliteit.
Ooit wel eens in een VW een spraakopdracht gegeven?
Maar ik heb enkel ervaring met deze Volvo en niet met de 'echte' Chinese merken.
Daarnaast worden er ook steeds meer westerse auto's in China gebouwd en/of partnerschappen gesloten.
Ja dat zei ik al: Duitsers zijn meestal bevooroordeeld. Vraag een nuchtere Nederlander, wat een verstandige keuze is betreft een automerk. Dan zul je niet snel Volkswagen horen..... meestal zijn dat Japanse merken. Toyota staat in hun nieuwste EV bijvoorbeeld niet toe om meer dan 4x in 24u te snelladen, want zeggen ze: op die manier willen ze de betrouwbaarheid waarborgen. ( Net het AutoWeek filmpje gezien.... met de vergelijking tussen de ID4 en de Toyota )DreZutphen schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:49:
[...]
.
De man in het filmpje is wel erg gekleurd en hij begint eerst over de afwerking van een MG om vervolgens met 3 duitsers te komen die over de 1,5ton kosten. 🤣
Daar haakte ik trouwens ook af.
Tja je kan je betwisten wat nu echt Chinees is.
Ik rij zelf een Volvo Xc40 en die word gemaakt in Gent. De C40 in China. Geely is het moederbedrijf en dat is Chinees.
Ik durf wel te stellen dat mijn auto beter is afgebouwd en van hogere kwaliteit is dan bijv een ID4.
Mijn assistentie systemen zijn ook van hoge kwaliteit.
Ooit wel eens in een VW een spraakopdracht gegeven?
Maar ik heb enkel ervaring met deze Volvo en niet met de 'echte' Chinese merken.
Daarnaast worden er ook steeds meer westerse auto's in China gebouwd en/of partnerschappen gesloten.
Mijn schoonvader is trouwens afkomstig uit Hongkong en toen ze vorige maand hier waren, had hij tegen mijn vrouw verteld: kijk daar rijdt een Chinese auto. Hij bedoelde dus de Polestar en dat is ook gewoon een Chinese auto, aangezien dit een merk van Geely is. Net zoals Lynx en Co.....
De argumentatie dat Volvo dan geen Chinese auto is: dat volg ik maar gedeeltelijk, want ik zie Volvo niet als EV bouwer. Maar als fabrikant van hele degelijke, praktische autos. Het zit er waarschijnlijk gewoon een beetje tussenin. Geely heeft Volvo ja gekocht, dus ik beschouw het niet meer als Zweeds.
Net zoals Skoda niet als Tsjechische beschouw en Seat niet als Spaans: dat zijn in mijn ogen allemaal Volkswagens. Heel slim van fabrikanten, om hun autos onder verschillende merken op de markt te brengen. Want iemand die een bloedhekel aan Volkswagen heeft, die koopt misschien wel een Skoda....
Ja die schokkende verhalen hoor ik alleen maar.Marco-Peters schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:48:
[...]
Nouja ik las gisteren toch een schokkende verhaal, van een Tesla bestuurder: waarbij de auto vol een noodrem maakte. Scheelde niet veel en hij had zijn achterligger in de kofferbak van de Tesla zitten.
Auto journalisten zijn inderdaad erg mild voor de autos die ze in bruikleen krijgen: is ook logisch, want als ze die autos helemaal afkraken gaan. Dan krijgt de auto journalist de volgende keer geen auto voor review meer in bruikleen.
Ik gebruik de assistent systemen van de Nissan Leaf trouwens wel: heb niets uitgezet en slechts 1x meegemaakt, dat hij plotseling uit zich zelf remde. Toen mijn voorganger rechts ging parkeren, maar dus niet meer op de weg zat. Toen vond de auto schijnbaar, dat ik niet genoeg geremd had? Want het noodrem systeem of hoe dat ook heet? Trad in werking.
Maar in algemene zin werkt het allemaal prima: het is wel fijn dat je een waarschuwing krijgt, wanneer je buiten de lijntjes komt. Die systemen zijn er niet voor niets. Alleen ze moeten wel betrouwbaar zijn en bij de Nissan Leaf, ervaar ik het als toegevoegde waarde. Natuurlijk soms is het vals alarm..... begint die te piepen, omdat de oude wegbelijning erbij wegwerkzaamheden nog ligt.
Voor de rest vindt ik juist, dat de assistent systemen goed werken. Ik heb ook geen los van software, welke vol met bugs zit. Tijdens het rijden heb ik geen tijd om beta tester te zijn.
Ik kwam gisteren een oude maat tegen en die had heel veel vragen over mijn electrische auto. Hij vroeg of ik het vervelend vind om elke dag een uur te laden. Of ik niet bang was dat mijn batterij na 20.000km kapot gaat. Of ik er spijt van heb dat benzine nu 2x goedkoper dan stroom is. Etc etc.
Nadat ik hem alle info had gegeven vertelde hij me dat zijn monteur hem ook waarschuwde voor Tesla's. Die vliegen zomaar in de brand, rijden mensen zelfstandig onder en de stoelen breken af tijdens het rijden.
Oftwel het ene na het andere onzin verhaal.
Ik heb wel hele goede vw's gehad btw.Marco-Peters schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:02:
[...]
Ja dat zei ik al: Duitsers zijn meestal bevooroordeeld. Vraag een nuchtere Nederlander, wat een verstandige keuze is betreft een automerk. Dan zul je niet snel Volkswagen horen..... meestal zijn dat Japanse merken. Toyota staat in hun nieuwste EV bijvoorbeeld niet toe om meer dan 4x in 24u te snelladen, want zeggen ze: op die manier willen ze de betrouwbaarheid waarborgen. ( Net het AutoWeek filmpje gezien.... met de vergelijking tussen de ID4 en de Toyota )
Mijn schoonvader is trouwens afkomstig uit Hongkong en toen ze vorige maand hier waren, had hij tegen mijn vrouw verteld: kijk daar rijdt een Chinese auto. Hij bedoelde dus de Polestar en dat is ook gewoon een Chinese auto, aangezien dit een merk van Geely is. Net zoals Lynx en Co.....
De argumentatie dat Volvo dan geen Chinese auto is: dat volg ik maar gedeeltelijk, want ik zie Volvo niet als EV bouwer. Maar als fabrikant van hele degelijke, praktische autos. Het zit er waarschijnlijk gewoon een beetje tussenin. Geely heeft Volvo ja gekocht, dus ik beschouw het niet meer als Zweeds.
Net zoals Skoda niet als Tsjechische beschouw en Seat niet als Spaans: dat zijn in mijn ogen allemaal Volkswagens. Heel slim van fabrikanten, om hun autos onder verschillende merken op de markt te brengen. Want iemand die een bloedhekel aan Volkswagen heeft, die koopt misschien wel een Skoda....
Tja Geely is sws onder de Chinezen een vreemde eend in de bijt.
Ze gebruiken een bestaande europese autofabrikant en proberen Volvo wel Volvo te laten. Ze wisselen ook veel onderdelen, kennis, etc uit in hun andere merken en samenwerkingen.
Wel grappig dat Volvo een x aantal jaren van Ford was en niemand Volvo Amerikaans noemde.
De Polestar 2 was trouwens ooit een Volvo concept auto. Hij staat op hetzelfde platform als de XC40 en bestaat ook uit voornamelijk Volvo onderdelen.
Overigens, ik vind waar een auto gemaakt word geen waarde hebben. De kwaliteit van de auto is het belangrijkste.
Zijn monteur is gewoon bang om zijn broodwinning te verliezen: goed niet alles gaat vlekkeloos. Op het gebied van laad infrastructuur kan nog veel verbeterd worden. Met mijn benzineauto heb ik nog nooit bij een niet werkende benzinepomp gestaan.DreZutphen schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:19:
[...]
Nadat ik hem alle info had gegeven vertelde hij me dat zijn monteur hem ook waarschuwde voor Tesla's. Die vliegen zomaar in de brand, rijden mensen zelfstandig onder en de stoelen breken af tijdens het rijden.
Oftwel het ene na het andere onzin verhaal.
Met mijn electrische auto, heb ik al 2x op dezelfde dag en toevallig dezelfde stad: bij een niet werkende snellader gestaan. Ook publieke laadpalen hebben weleens storing.... dat heb ik ook al 2x meegemaakt.
Ondertussen vertel ik dit soort verhalen dus niet meer op het werk: want dat is geen reclame voor de electrische auto

[ Voor 41% gewijzigd door Marco-Peters op 09-06-2023 23:24 ]
Volgens de handleiding moet dat via de Seat Connect app, maar daarin kun je alleen een minimale lading van bijvoorbeeld 30% instellen en geen maximale lading.
In de auto zelf is het niet in te stellen.
De auto laadt nu op tot 100%.
Ik had ook al een handleiding opgezocht van de Skoda Citigo-e en daarin wordt alleen gesproken over een minimale lading dus misschien kan het wel niet bij de drieling.
Je moet bij Skoda hiervoor de Move&Fun app hebben meen ik..Sonicfreak schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:46:
Weet iemand misschien of het mogelijk is om bij een Seat Mii Electric (of Skoda Citigo-e of VW e-Up) het laden te laten stoppen bij 80% of een ander percentage? Dus een maximale lading instellen?
Volgens de handleiding moet dat via de Seat Connect app, maar daarin kun je alleen een minimale lading van bijvoorbeeld 30% instellen en geen maximale lading.
Ik had ook al een handleiding opgezocht van de Skoda Citigo-e en daarin wordt alleen gesproken over een minimale lading dus misschien kan het wel niet bij de drieling.
Ik weet het niet zeker meer, want opladen tot 100% was meen ik toch al gebufferd. (100% is eigenlijk geen 100)
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
ABRP wordt overgenomen door automerk Rivian. Laten we hopen dat dit niet het einde is van de voor elektrische auto’s op eenzame hoogte staande routeplan-app.
https://electrek.co/2023/...p-a-better-route-planner/
Klopt, er zit een buffer bij waardoor 100% eigenlijk misschien 95% is.Stef87 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:54:
[...]
Je moet bij Skoda hiervoor de Move&Fun app hebben meen ik..
Ik weet het niet zeker meer, want opladen tot 100% was meen ik toch al gebufferd. (100% is eigenlijk geen 100)
Maar ik zou het wel fijn vinden om zelf een grens in te kunnen stellen en dat kan nu helaas niet bij de Seat Mii Electric.
Vandaar dat ik even nieuwsgierig ben naar andere Seat Mii Electric eigenaren of mensen die de Skoda Citigo-e of VW e-Up hebben en wat daarbij mogelijk is. Aangezien het alledrie eigenlijk dezelfde auto's zijn.
Ik hoop juist dat Google Maps vergelijkbare functionaliteit in de toekomst krijgt: ABRP vind ik echt niet fijn werken. Enige waar ik het voor gebruik, is aankomst percentage inschatten....JTHZZ schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:31:
Ook even in dit topic:
ABRP wordt overgenomen door automerk Rivian. Laten we hopen dat dit niet het einde is van de voor elektrische auto’s op eenzame hoogte staande routeplan-app.
https://electrek.co/2023/...p-a-better-route-planner/
Maar dat kan ik ook door te kijken naar de actieradius en er dan 30/40km van af te trekken als zijnde marge.
Het schijnt dat Apple Maps dit zou kunnen wat ABRP kan maar ik heb een EV zonder Apple CarPlay helaas dus kan t niet testenMarco-Peters schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:09:
[...]
Ik hoop juist dat Google Maps vergelijkbare functionaliteit in de toekomst krijgt: ABRP vind ik echt niet fijn werken. Enige waar ik het voor gebruik, is aankomst percentage inschatten....
Maar dat kan ik ook door te kijken naar de actieradius en er dan 30/40km van af te trekken als zijnde marge.
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Dat kun je altijd achteraf inbouwen: er zijn van die aftermarket headunits op AliExpress beschikbaar, welke je als ware met Bluetooth verbindt met je autoradio.nils7 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:40:
[...]
Het schijnt dat Apple Maps dit zou kunnen wat ABRP kan maar ik heb een EV zonder Apple CarPlay helaas dus kan t niet testen
Dan hoef je de bestaande autoradio niet te vervangen.
:strip_exif()/f/image/ykt9TcZt1crqJWByH7c0jhuW.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoiets dus
[ Voor 30% gewijzigd door Marco-Peters op 16-06-2023 19:44 ]
Hmmm Marco, geen Chinese auto's maar wel bij Alie bestellen. 🤣Marco-Peters schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:43:
[...]
Dat kun je altijd achteraf inbouwen: er zijn van die aftermarket headunits op AliExpress beschikbaar, welke je als ware met Bluetooth verbindt met je autoradio.
Dan hoef je de bestaande autoradio niet te vervangen.
[Afbeelding]
Zoiets dus
Ja waar is het probleem? Ik heb ook een ODB2 dongle voor mijn Nissan Leaf op AliExpress besteld.... of die werkt is een tweedeDreZutphen schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:33:
[...]
Hmmm Marco, geen Chinese auto's maar wel bij Alie bestellen. 🤣

Ik doe simpelweg geen dure Chinese aankopen waaronder een EV: dus een Chinese auto, die mijdt ik liever. Maar voordat ik overstapte op een EV, heb ik eerst 6 maanden lang zitten klooien met een Android Autoradio. Die entertainment systemen welke in Chinese EV's zitten doen mij dan ook erg veel denken aan de Android Autoradio welke ook vol bugs zat
Op AliExpress zijn nou eenmaal producten verkrijgbaar, welke je niet van gerenommeerde merken krijgt. Dus dat externe scherm, waarop Android Auto/Apple CarPlay getoond kan worden. Zou een prima oplossing kunnen zijn, want ik denk niet dat het bij de gemiddelde EV verstandig is: om je autoradio, door eentje van AliExpress te vervangen?
Ik zie de autoradio van mijn Nissan Leaf als essentieel onderdeel van die auto: maar dat was bij mijn ICE wel anders
[ Voor 7% gewijzigd door Marco-Peters op 16-06-2023 22:02 ]
Geen haast met aanschaf gezien ik nu al een 7 zitter heb met trekhaak en onze eGolf nog tot begin 2025 onder contract zit en willen daarna eigenlijk weer na één auto. Fiscaal is er ook nog geen stimulans om in dit segment elektrische te gaan rijden dus heb de luxe van tijd. Gezien de aankomende MRB voor elektrisch auto’s zullen de prijzen voor gebruikte X’s ook wel onder druk komen, zeker gezien ze dit jaar hun 4% bijtelling verliezen en veel aanbod zal zijn.
Volgens mij is de beperking op dit moment dat er geen laadpaal voor te krijgen is. Dus leuk dat de auto het kan. Je kunt er vziw nog niks mee thuis.Deveon schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:48:
Zelf ben ik al een tijdje aan het kijken voor een elektrische 7 zitter met fatsoenlijk trekgewicht en waar voorheen dan bij een Model X terecht kwam komen ook de EX90 en EV9 daar volgend jaar bij. Grote voordeel van deze laatste twee is dat V2G daarvoor aangekondigd is waarbij de gigantische batterij ook thuis aan het werk kan zetten. Heeft iemand een idee wat de beperkingen zijn van V2G op deze modellen in de Nederlandse markt?
Geen haast met aanschaf gezien ik nu al een 7 zitter heb met trekhaak en onze eGolf nog tot begin 2025 onder contract zit en willen daarna eigenlijk weer na één auto. Fiscaal is er ook nog geen stimulans om in dit segment elektrische te gaan rijden dus heb de luxe van tijd. Gezien de aankomende MRB voor elektrisch auto’s zullen de prijzen voor gebruikte X’s ook wel onder druk komen, zeker gezien ze dit jaar hun 4% bijtelling verliezen en veel aanbod zal zijn.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Er zou in B een laadpaal gekeurd zijn, maar die kost dan ook ineens 6000€.Inspired schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:54:
[...]
Volgens mij is de beperking op dit moment dat er geen laadpaal voor te krijgen is. Dus leuk dat de auto het kan. Je kunt er vziw nog niks mee thuis.
Dan hoeft het voor mij ook niet.
En zo lang je in NL kan salderen…. Gaat een batterij ook niks opleveren.
V2G is leuk als het er op zit, maar momenteel zou ik er geen extra geld aan uitgeven, en het zou mijn keuze niet beïnvloeden.
Kijk ook eens naar de efficientie van die auto’s. Wat ben je met V2G als je nadien 30% meer stroom nodig hebt….
Elektrische 7 zittersDeveon schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:48:
Zelf ben ik al een tijdje aan het kijken voor een elektrische 7 zitter met fatsoenlijk trekgewicht en waar voorheen dan bij een Model X terecht kwam komen ook de EX90 en EV9 daar volgend jaar bij. Grote voordeel van deze laatste twee is dat V2G daarvoor aangekondigd is waarbij de gigantische batterij ook thuis aan het werk kan zetten. Heeft iemand een idee wat de beperkingen zijn van V2G op deze modellen in de Nederlandse markt?
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Als je een methode vindt, hoor ik het graag. Onze Citigo laadt ik nu met een timer op tot ongeveer 80%. Dat is gedoe en gaat ook nog wel eens mis.Sonicfreak schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:46:
Weet iemand misschien of het mogelijk is om bij een Seat Mii Electric (of Skoda Citigo-e of VW e-Up) het laden te laten stoppen bij 80% of een ander percentage? Dus een maximale lading instellen?
Ik volg de ontwikkeling van V2G redelijk op de voet en neem maar van mij aan dat die later komt dan verwacht. Er is nog geen internationale standaard, die wordt niet verwacht vóór 2025 en daarna komen pas de eerste implementaties, met ongetwijfeld kinderziektes. Ik zie er wel naar uit: bij mijn volgende EV vanaf 2028 of zoDeveon schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:48:
Het gaat komen, daar ben ik heilig van overtuigd, maar omdat er verschillende partijen betrokken zijn (en al helemaal met auto’s van de zaak), is er nog geen leefbaar business model waar alle partijen iets aan hebben.Deveon schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:46:
Het lijkt een beetje offtopic te gaan naar de zin en onzin over V2G maar dat was niet echt mijn insteek (daar is een andere topic voor). Uit de reacties begrijp ik echter dat er (nog) niet zoveel bekend is over de mogelijkheden van deze twee modellen behalve het PR praatje, jammer.
Als ik de eigenaar van de auto, de lader en de electriciteitsaansluiting ben is de zaak wat eenvoudiger, maar soms is dat nogal complex.
De ISO 15118 is daar toch voor?jdbiggelaa schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:58:
[...]
Ik volg de ontwikkeling van V2G redelijk op de voet en neem maar van mij aan dat die later komt dan verwacht. Er is nog geen internationale standaard, die wordt niet verwacht vóór 2025 en daarna komen pas de eerste implementaties, met ongetwijfeld kinderziektes. Ik zie er wel naar uit: bij mijn volgende EV vanaf 2028 of zo
Maar volgens mij wel de volgende versie ervan, in de huidige is nog geen V2G opgenomen. en wanneer komt d volgende? duurt denk ik nog wel even.
De markt voor thuisaccu’s is ook beperkt maar is er wel. Die techniek kan prima ingezet worden op een accu die toevallig op wielen staat en af en toe niet voor de deur staat. Lang niet alle elektrische auto’s zijn van een ander en worden dagelijks gebruikt om naar kantoor te rijden.Tommie12 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:48:
[...]
Het gaat komen, daar ben ik heilig van overtuigd, maar omdat er verschillende partijen betrokken zijn (en al helemaal met auto’s van de zaak), is er nog geen leefbaar business model waar alle partijen iets aan hebben.
Als ik de eigenaar van de auto, de lader en de electriciteitsaansluiting ben is de zaak wat eenvoudiger, maar soms is dat nogal complex.
Het businessmodel is nu nog niet zo aantrekkelijk (voor een thuisaccu) maar met dynamische energietarieven kan dat wel degelijk lonen voordat de saldering eraf gaat. De meeste daken zijn toch niet groot genoeg om een huis van stroom te voorzien (incl verwarming) en ook nog een auto te laden. Het probleem van een thuisaccu is alleen dat je voor +/- 10 kWh al snel 10k kwijt bent terwijl dezelfde toevoeging aan een auto hooguit 1-2k betreft. De Zoë, Outlander en originele Tesla roadster ondersteunde het al.
Een internationaal standaard lijkt mij ook wat overdreven voor adoptie. Elk elektriciteitsnet is al anders en het is blijkbaar ook niet nodig voor een thuisaccu. Gelukkig volgen Kia en Volvo nu wel om hun auto’s geschikt te maken maar helaas ontbreken de details zoals Sono wel benoemde.
Als ik ff snel zoek dan kom ik op een 20 versie uit 2019. Daar lijkt het gewoon in te zitten. Moet ook wel want er zijn al V2G auto’s en laders.RJan61 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 18:51:
[...]
Maar volgens mij wel de volgende versie ervan, in de huidige is nog geen V2G opgenomen. en wanneer komt d volgende? duurt denk ik nog wel even.
Als die biderectionele lader al 5k kost, dan wordt ook de businesscase met een auto lastig.Deveon schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 18:52:
[...]
De markt voor thuisaccu’s is ook beperkt maar is er wel. Die techniek kan prima ingezet worden op een accu die toevallig op wielen staat en af en toe niet voor de deur staat. Lang niet alle elektrische auto’s zijn van een ander en worden dagelijks gebruikt om naar kantoor te rijden.
Het businessmodel is nu nog niet zo aantrekkelijk (voor een thuisaccu) maar met dynamische energietarieven kan dat wel degelijk lonen voordat de saldering eraf gaat. De meeste daken zijn toch niet groot genoeg om een huis van stroom te voorzien (incl verwarming) en ook nog een auto te laden. Het probleem van een thuisaccu is alleen dat je voor +/- 10 kWh al snel 10k kwijt bent terwijl dezelfde toevoeging aan een auto hooguit 1-2k betreft. De Zoë, Outlander en originele Tesla roadster ondersteunde het al.
Een internationaal standaard lijkt mij ook wat overdreven voor adoptie. Elk elektriciteitsnet is al anders en het is blijkbaar ook niet nodig voor een thuisaccu. Gelukkig volgen Kia en Volvo nu wel om hun auto’s geschikt te maken maar helaas ontbreken de details zoals Sono wel benoemde.
Ondertussen betaal je voor een huisbatterij van 10 kWh geen 10k meer, maar eerder de helft. Zelfs dan krijg je dat volgens mij niet terugverdiend voor de batterij versleten is, en dan reken ik met een verschil van 20ct tussen afname en injectie.
Anoniem: 63072
Even voor de duidelijkheid, het assisitentie systeem van de BMW i3 heeft mij geprobeerd te vermoorden door terwijl het uit stond plots te gaan sturen alsof ik het file systeem aan had staan.Marco-Peters schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:42:
[...]
De chinezen zijn daar niet alleen in. Het enige assistentie systeem wat ik nog gebruik is adaptive cruise control en de rest blijft uit en als de auto zonder die andere meuk te krijgen is zit het er zelfs helemaal niet in.
Zonder breed geaccepteerde standaard en inderdaad zonder een goed business model komt V2G niet van de grond, allerlei deel-initiatieven ten spijt. Er is zeker potentie, maar door de complexiteit kost het nog jaren voordat het succesvol wordt.Deveon schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 18:52:
[...]
De markt voor thuisaccu’s is ook beperkt maar is er wel. Die techniek kan prima ingezet worden op een accu die toevallig op wielen staat en af en toe niet voor de deur staat. Lang niet alle elektrische auto’s zijn van een ander en worden dagelijks gebruikt om naar kantoor te rijden.
Van gemiddeld 600 kg zwaarder naar 500 kg een verhoogd risico en het grootste verschil is het A segment met 400 kg zwaarder. Puik staaltje journalisme. Oh en hij wordt liever aangereden door een auto van 300 kg lichter.Soldaatje schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:03:
BNR heeft een artikel geschreven over een rapport van Trend-RX dat een fataal ongeluk met zwakkere verkeersdeelnemers 50% groter is. Ook de claims bij verzekeraars zijn hoger dan ICE en wordt er vaker schade gereden. Dit zou komen door de snellere acceleratie de auto in combinatie met het hogere gewicht. Bron: https://www.bnr.nl/nieuws...he-auto-50-procent-groter
Jammer dat dit bezwaar er nooit was toen iedereen een SUV of crossover moest hebben. Vervolgens wordt ook niet benoemd dat met one-pedal driving een elektrische auto niet alleen ongeveer een seconde eerder begint met remmen (bij los laten van gas ipv indrukken van de rem).
Tot slot zal dit onderzoek waarschijnlijk ook geen rekening houden met het feit dat zware auto’s meestal duurder en comfortabel zijn waardoor ze ook gemiddeld harder rijden. Het leest voor mij in ieder geval als erg selectieve data punten, maar ja dat trekt natuurlijk wel de aandacht c.q. funding.
Bij deze versie vergelijking heb je dan wat minder range (maar lees hier dat veel
mensen range niet echt als belangrijk zien) en wat minder ruimte, maar een gezin van 4 past ook prima in dit formaat normaal gesproken.
Ik denk dat dit dus voor best veel mensen een hele goede optie zou kunnen worden. Die nu misschien naar de Model Y waren getrokken door de P/Q. Ik denk voor ons helaas iets te klein, omdat ik zelf vaak achterin zit
Er was hierboven wel wat discussie al over de EX30, maar vond het nog meevallen (weinig bekend natuurlijk)
(Voorbeeld Websites)
- https://insideevs.com/new...tesla-model-y-rivals/amp/
- https://www.carsguide.com...ias-biggest-swedish-chart
- https://cleantechnica.com...-a-run-for-its-money/amp/
- YouTube: Why this new Volvo will kill the Tesla Model Y!
Die Volvo met de kleine batterij is helemaal kaal en je moet al naar de grote batterij kijken om enigszins dezelfde range te gaan vinden. Bovendien is de Volvo echt wel een klasse kleiner.JohanB schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:41:
Veel van de grotere (EV) auto websites hebben weer de ouderwetse titel “Tesla killer”. Nu voor de EX30 vs. de Model Y. Maar deze keer zie ik daar toch wel wat in. Waar de afgelopen maanden de Model Y duidelijk de P/Q prijs won, weet ik niet of hij dat kan houden met de EX30. De Tesla is nu ongeveer 30% duurder dan de Volvo (~ 37k vs 47k) en ze zijn er nog niet maar dat is wel een flink verschil.
Bij deze versie vergelijking heb je dan wat minder range (maar lees hier dat veel
mensen range niet echt al belangrijk zien) en wat minder ruimte, maar een gezin van 4 past ook prima in dit formaat normaal gesproken.
Ik denk dat dit dus voor best veel mensen een hele goede optie zou kunnen worden. Die nu misschien naar de Model Y waren getrokken. Ik denk voor ons helaas iets te klein, omdat ik zelf vaak achterin zit
Er was hierboven wel wat discussie al over de EX30, maar vond het nog meevallen (weinig bekend natuurlijk)
(Voorbeeld Websites)
De XC40 is zelfs kleiner, en veel goedkoper afgewerkt dan een Model Y.
Tja, en die ‘kill’ in the titels…. Ooit van clickbaits gehoord?
Maar nu ga je ervan uit dat mensen die extra opties willen (range, ruimte, geluid). Terwijl ik (vooral in het Tesla forum) vaak lees dat range niet uitmaakt en dat je er geen zorgen over moet maken, dus kennelijk voor veel mensen niet relevant. De vraag is ook of je al die ruimte van de Y nodig hebt.Tommie12 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:44:
[...]
Die Volvo met de kleine batterij is helemaal kaal en je moet al naar de grote batterij kijken om enigszins dezelfde range te gaan vinden. Bovendien is de Volvo echt wel een klasse kleiner.
Tja, en die ‘kill’ in the titels…. Ooit van clickbaits gehoord?
Met andere woorden: ik denk dat door de goede P/Q veel mensen met de Model Y meer auto kopen dan ze nodig hebben, en dit dus wen mooi alternatief is
Dus zoals hiervoor gezegd, als je met iets minder ruimte kunt en de range niet echt nodig hebt, heb je hier een mooie (jonge) familie auto met hoge instap mee voor een flink lagere prijs
(En die disclaimer over “Tesla killer”-onzin had ik al lang en breed gemaakt)
[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 18-06-2023 10:01 ]
Wat is er goedkoper afgewerkt? Als ik mijn xc40 vergelijk met de Tesla waar ik in zat, dan ziet de Volvo toch wel een stuk beter in elkaar.Tommie12 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:44:
[...]
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik had een V90, en deed een testrit een dik jaar gelden met de XC40. Heel veel hard plastic, slechte range, heel hoog verbruik, en ja, kleine koffer en beperkte ruimte achterin.Ophidian schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:58:
[...]
Wat is er goedkoper afgewerkt? Als ik mijn xc40 vergelijk met de Tesla waar ik in zat, dan ziet de Volvo toch wel een stuk beter in elkaar.
De Y scoorde wat mij betreft op alle vlakken beter, en was zelfs goedkoper.
Geen idee wanneer jij met een Tesla reed, maar die hebben noet stil gezeten.
En dan is de vanafprijs gewoon heel scherp, een ouderwetse T-roc met ICE kost hetzelfde en die wordt (ook) goed verkocht…
Zo kaal is de EX30 standaard ook niet overigens.
Het is een ander segment dan de Model Y qua formaat en de vergelijking is niet helemaal eerlijk, maar veel mensen in Nederland hebben voldoende aan dat formaat en daarom verwacht ik ook dat het nog wel eens een verkooptopper kan worden.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Denk ook dat het wel een goed verkopend model kan worden. Ook om wat @JohanB zegt: zelfs al is de Model Y beter qua prijs/kwaliteit, absoluut gezien is hij gewoon een stuk duurder voor eigenschappen die voor veel mensen niet van belang zijn.JanHenk schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:06:
Die auto zit qua formaten in het segment Mokka / ID.3 / T-roc / Captur.
En dan is de vanafprijs gewoon heel scherp, een ouderwetse T-roc met ICE kost hetzelfde en die wordt (ook) goed verkocht…
Zo kaal is de EX30 standaard ook niet overigens.
Het is een ander segment dan de Model Y qua formaat en de vergelijking is niet helemaal eerlijk, maar veel mensen in Nederland hebben voldoende aan dat formaat en daarom verwacht ik ook dat het nog wel eens een verkooptopper kan worden.
Tijd voor Tesla om vaart te maken met de Model 2.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
maar dan is het verschil met een model 3 ook weer klein....maharens schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:17:
Ik denk dat de Plus de meestgekozen uitvoering zal zijn en die kost dan 40k en gezien de voorliefde voor Volvo in NL wordt dit wel een succesnummer.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Maar dan ben je weer een sedan met een compacte SUV aan het vergelijkenBarryH schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:27:
[...]
maar dan is het verschil met een model 3 ook weer klein....
Er zijn mensen die gewoon geen Tesla overwegen en dat is prima, voor die groep is dit denk ik een hele aantrekkelijke auto.
Alweer hetzelfde verhaal " Ik had een V90, en deed een testrit een dik jaar geld...."Tommie12 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:05:
[...]
Ik had een V90, en deed een testrit een dik jaar gelden met de XC40. Heel veel hard plastic, slechte range, heel hoog verbruik, en ja, kleine koffer en beperkte ruimte achterin.
De Tesla Model Y en Model 3 zijn niet beter afgewerkt dan de Volvo XC40.
Jij weet dat ook en blijft dit opdreunen als de gelegenheid zich voordoet.
Anders kom eens langs? Maken wij samen een video waarin wij beide interieurs en afwerking vergekijken.
De EX30 is idd ook geen vergelijk met Model Y.
Kijk het laatste test van de ANWB op Youtube eens. De MG vs de Corsa E.mitsumark schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:16:
EX30 vergelijken met een model y is gewoon onzin, compleet ander segment..
How about MG?
Geen concurent voor de Volvo.
Je had het over XC40 vs Tesla, dus dat over die V90 is weinig relevant en zoals je zelf aangeeft, kleurt het je mening. Dat is ook een andere klasse auto met dito prijskaartje.Tommie12 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:05:
[...]
Ik had een V90, en deed een testrit een dik jaar gelden met de XC40. Heel veel hard plastic, slechte range, heel hoog verbruik, en ja, kleine koffer en beperkte ruimte achterin.
Het enige wat je over de afwerking meldt is hard plastic en dat valt dus heel erg mee. De meeste delen binnen aanraakgebied zijn gewoon zacht materiaal. De Tesla die ik gezien heb was 2021. Op het oog prima, maar als je dan wat heen en weer bewoog toch best kraakjes en voelde allemaal wat minder dan het eruit zag.
Range, tsja dat weet je van tevoren, alhoewel ik op dit moment goed richting de WLTP kom, dus dat valt best mee. Kleinere koffer zegt wat over formaat en niet afwerking en die beenruimte achterin is afhankelijk van jouw lengte. Ik met mijn 1,83 heb ruim voldoende achter mij, meer dan de Grandland die ik had zelfs.
Hier de bewuste keuze voor de Volvo tov Tesla geweest. Prijstechnisch was op gegeven moment de Tesla gunstiger ja, maar ben achteraf blij dat de Volvo het is.
Verder raad ik inmiddels de EVs van Stellantis af voor mensen die het overwegen. Onze Corsa heeft inmiddels de defecte boordlader gehad, defecte versnellingspook, foutieve software updates en staat u bij de dealer met een defecte airco compressor. Auto is nog geen drie jaar oud en al enkele maanden bij de dealer gestaan. En ik lees meerdere met dezelfde problemen, ook hier op het forum. En toevallig is er een recall voor de Peugeot en Opel voor software van de airco compressor deze maand. 1+1=2 mi, dus daar gaan we nog eens over praten met de dealer.
Overweeg sterk om hem in te wisselen voor een ander, de EX30 staat op de wenslijst.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

[ Voor 26% gewijzigd door JTHZZ op 18-06-2023 11:35 ]
Pak die EX30 mee in extended single motor versie (om een vergelijkbare range te krijgen) en in plus pakket en stel Geely kan die echt aanbieden voor 44.900 euro dan hebben ze een mini model Y voor de prijs van een model 3 rwd.JohanB schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:41:
De Tesla is nu ongeveer 30% duurder dan de Volvo (~ 37k vs 47k). Hij is er nog niet maar dat is nu al wel een flink verschil.
Qua formaat klopt de vergelijking niet. De EX30 moet het opnemen tegen de e-2008, Mokka e, Kona, ZS EV. Compacte suv in het b/c segment. En ja dan kan Volvo goed meekomen.
Qua ruimte voor een model Y zal Volvo eerder met een XC60 electric moeten komen. Mijn zus/zwager hebben de XC40 en met twee kinderzitjes + oudste neefje los houd het qua ruimte niet over. Die balen juist dat ze hun V70 classic hebben weggedaan. Kofferbak zit propvol met 1 buggy, waar ze de hond dan laten geen idee.
Die EX30 vind ik wat dat betreft meer vooruit lopen op de muziek van een mogelijke mini model Y, dan vallen ze in hetzelfde segment. En het geeft je een alternatief voor het Stellantis trio, Hyundai Kona en MG Zs ev. Verder zie ik meer iets in de stijl van een Polestar 2. Gewoon sedan vorm maar hatchback opening. Zoals ik vroeger een volvo tekende maar met de inlaadoptie van een SUV.
Een SUV stijl geeft ook meer luchtweerstand, iets wat je in een EV zo laag mogelijk houd. Wat dat betreft vind ik een ioniq 6, polestar 2, model 3, taycan een stuk logischer dan dat iedereen aan een compacte SUV geholpen moet worden.
Klopt als een bus.Joosie200 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:55:
[...]
Pak die EX30 mee in extended single motor versie (om een vergelijkbare range te krijgen) en in plus pakket en stel Geely kan die echt aanbieden voor 44.900 euro dan hebben ze een mini model Y voor de prijs van een model 3 rwd.
Qua formaat klopt de vergelijking niet. De EX30 moet het opnemen tegen de e-2008, Mokka e, Kona, ZS EV. Compacte suv in het b/c segment. En ja dan kan Volvo goed meekomen.
Qua ruimte voor een model Y zal Volvo eerder met een XC60 electric moeten komen. Mijn zus/zwager hebben de XC40 en met twee kinderzitjes + oudste neefje los houd het qua ruimte niet over. Die balen juist dat ze hun V70 classic hebben weggedaan. Kofferbak zit propvol met 1 buggy, waar ze de hond dan laten geen idee.
Die EX30 vind ik wat dat betreft meer vooruit lopen op de muziek van een mogelijke mini model Y, dan vallen ze in hetzelfde segment. En het geeft je een alternatief voor het Stellantis trio, Hyundai Kona en MG Zs ev. Verder zie ik meer iets in de stijl van een Polestar 2. Gewoon sedan vorm maar hatchback opening. Zoals ik vroeger een volvo tekende maar met de inlaadoptie van een SUV.
Een SUV stijl geeft ook meer luchtweerstand, iets wat je in een EV zo laag mogelijk houd. Wat dat betreft vind ik een ioniq 6, polestar 2, model 3, taycan een stuk logischer dan dat iedereen aan een compacte SUV geholpen moet worden.
Ik heb een XC40 en die koop je idd niet voor de ruimte. De auto heeft 4 redelijk royale zitplekken en een relatief kleine kofferruimte.
Het lijkt mij iig heel sterk dat de EX30 geen gehakt gaat maken van zijn concurenten.
Wat bedoel je met een timer? Een timer tussen de auto en je laadpaal?jdbiggelaa schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:55:
[...]
Als je een methode vindt, hoor ik het graag. Onze Citigo laadt ik nu met een timer op tot ongeveer 80%. Dat is gedoe en gaat ook nog wel eens mis.
Maar nu probeer je auto’s te vergelijken. Wat ik exact niet deed en compleet irrelevant is. Het gaat om een auto die het best bij de eisen van de koper past voor de laagste prijs. Hier was het ook wel kort en simpel verwoord:Joosie200 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:55:
[...]
Pak die EX30 mee in extended single motor versie (om een vergelijkbare range te krijgen) en in plus pakket en stel Geely kan die echt aanbieden voor 44.900 euro dan hebben ze een mini model Y voor de prijs van een model 3 rwd.
Ik ga toch ook niet iets knulligs zeggen als “laat uit die model Y wat cellen halen en hem verkleinen en dan is ie vergelijkbaar met de EX30, maar dan wordt hij wel een stuk duurder door al die modificaties”VidaR-9 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:12:
[...]
Zelfs al is de Model Y beter qua prijs/kwaliteit, absoluut gezien is hij gewoon een stuk duurder voor eigenschappen die voor veel mensen niet van belang zijn.
Nee, ook met een 10 kinderen en 40 honden pas je er niet in. Maar ook niet heel relevant voor veel mensen.
[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 18-06-2023 14:06 ]
455 km range is vergeleken met ongeveer gelijk geprijsde concurrenten helemaal geen beperkte range.JTHZZ schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:33:
Ik denk ook dat dit een topper gaat worden. Bij de Model Y bleek dat dat range argument helemaal niet zo sterk is, want zelfs met een WLTP van maar 455km gingen veel mensen voor een model Y RWD vanwege de prijs. In een keer hoorde je mensen zeggen; ach ik rij toch nooit meer dan 300km op een dag. Wat zo’n prijsverlaging toch kan doen met argumentaties
Wat betreft prijsverlaging was die voor de Y RWD slechts 3.000 euro, voor de Y LR was die 12.000 euro, de reden waarom ik mijn bestelling toen aangepast heb van RWD naar LR.
Overigens heb ik totaal geen financiële argumenten hiervoor nodig gehad. Ik wilde altijd al een Tesla, hakte de knoop door afgelopen januari en bestelde een RWD, 2 dagen later kwamen de prijsverlagingen en heb ik mijn bestelling aangepast omdat ik het kon betalen, alle evt. financiële voordelen zijn mooi meegenomen, maar totaal irrelevant voor mijn aankoop. Elke keer als ik instap in mijn ‘tablet op wielen’ krijg ik een enorme smile op mijn gezicht en daar gaat het mij om.
Tussen de (ik vermoed betaalde reviews &) marketing praat door:JohanB schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:41:
Veel van de grotere (EV) auto websites hebben weer de ouderwetse titel “Tesla killer”. Nu voor de EX30 vs. de Model Y. Maar deze keer zie ik daar toch wel wat in. Waar de afgelopen maanden de Model Y duidelijk de P/Q prijs won, weet ik niet of hij dat kan houden met de EX30. De Tesla is nu ongeveer 30% duurder dan de Volvo (~ 37k vs 47k). Hij is er nog niet maar dat is nu al wel een flink verschil.
mensen range niet echt als belangrijk zien) en wat minder ruimte, maar een gezin van 4 past ook prima in dit formaat normaal gesproken.
Ik denk dat dit dus voor best veel mensen een hele goede optie zou kunnen worden. Die nu misschien naar de Model Y waren getrokken door de P/Q. Ik denk voor ons helaas iets te klein, omdat ik zelf vaak achterin zit
(Voorbeeld Websites)
Veeeeel kleiner dan de Y en de goedkopere versie heeft bijna niets en een veel lagere WLTP/range.
Het lijkt een prima aanvullend model maar concurrentie voor de Y is het iig niet in zijn segment.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ben wel benieuwd, het klant segment is een gezin met 2 kinderen die in de stad wonen en 2x per jaar op vakantie gaan met vliegtuig. Opa en oma wonen op ongeveer 100 km en werk is op 25 km. Hoe concurreert de Y hier met de EX30?Stef87 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:08:
[...]
Tussen de (ik vermoed betaalde reviews &) marketing praat door:
Veeeeel kleiner dan de Y en de goedkopere versie heeft bijna niets en een veel lagere WLTP/range.
Het lijkt een prima aanvullend model maar concurrentie voor de Y is het iig niet in zijn segment.
Omdat elk nieuw type auto wel wordt vergeleken met een alternatief. Dat zie je ook aan alle artikelen waar je aan refereert. En de doorsnee media het dus dubben als goedkoop Tesla alternatief. Dat narratief klopt van geen kant: ze bedienen verschillende segmenten.JohanB schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:59:
[...]
Maar nu probeer je auto’s te vergelijken. Wat ik exact niet deed en compleet irrelevant is. Het gaat om een auto die het best bij de eisen van de koper past voor de laagste prijs. Hier was het ook wel kort en simpel verwoord:
Maargoed neemt niet weg dat Volvo er een goede stap mee doet. Want die xc40 p8 is +10k rond de 45k, Volvo had nog geen aanbod in de 35k range. En waar ik Volvo type zou het Geely moeten wezen. Volvo heeft nu eenmaal een bekend imago opgebouwd, dat het in handen is van Geely staat hen niet in de weg tot een prima verkoopknaller. Genoeg mensen in Europa die liever Volvo rijden dan Stellantis dus we gaan het zien.
Ik ben ook benieuwd.JohanB schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:10:
[...]
Ben wel benieuwd, het klant segment is een gezin met 2 kinderen die in de stad wonen en 2x per jaar op vakantie gaan met vliegtuig. Opa en oma wonen op ongeveer 100 km en werk is op 25 km. Hoe concurreert de Y hier met de EX30?
De WLTP is 344km, haal er wat batterij degradatie af én rekening houden dat het een wat hogere model
Is welke niet super aerodynamisch is en pak de winterse temperaturen..
Range zal voor de klassieke niet-EV rijder dan denk ik teveel tegenvallen. (Zeg WLTP x 0.7 heb je 240km range bij 100-0% in de winter, pak je daar 80% van als effectieve range tussen laders is het 192km excl jog een beetje natuurlijke en normale degradatie )
Onze aerodynamische Model 3 uit 2019 heeft WLTP van 409km maar daar zullen veel non-EV enthousiastelingen ook niet blij van worden.
Toegegeven, het is wel een mooie aanvulling: klein model, waarschijnlijk lichter en makkelijker parkeren etc.
*edit*
Tesla mag wmb ook snel komen met een Europees model. Soort van mix tussen de 3 en de Y; kleiner lichter en goedkoper.
[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 18-06-2023 14:24 ]
Je hoeft je niet aangesproken te voelen als mijn opmerking niet op jou sloeg en ik ben blij dat je tevreden bent. Ik vind die range van de MY RWD ook goed genoeg, maar het is wel de Tesla met de laagste range en mensen kozen Tesla eerder omdat de range zoveel beter was dan andere auto’s. Toen de RWD voor 49.990 op de markt kwam halverwege vorig jaar (LR verlaging kwam pas later) bleek dat argument niet meer zo belangrijk. Mijn punt is dat voor veel mensen range niet zo super belangrijk is en dat daarom die EX30 ondanks zijn wat lagere range best wel succesvol kan worden. Een ‘real range’ van 250-300km in de slechtste omstandigheden wordt wel geaccepteerd dus misschien dat de Standard range het nog wel moeilijk gaat krijgen.NuEffeNiet schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:06:
[...]
455 km range is vergeleken met ongeveer gelijk geprijsde concurrenten helemaal geen beperkte range.
Wat betreft prijsverlaging was die voor de Y RWD slechts 3.000 euro, voor de Y LR was die 12.000 euro, de reden waarom ik mijn bestelling toen aangepast heb van RWD naar LR.
Overigens heb ik totaal geen financiële argumenten hiervoor nodig gehad. Ik wilde altijd al een Tesla, hakte de knoop door afgelopen januari en bestelde een RWD, 2 dagen later kwamen de prijsverlagingen en heb ik mijn bestelling aangepast omdat ik het kon betalen, alle evt. financiële voordelen zijn mooi meegenomen, maar totaal irrelevant voor mijn aankoop. Elke keer als ik instap in mijn ‘tablet op wielen’ krijg ik een enorme smile op mijn gezicht en daar gaat het mij om.
[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 18-06-2023 14:43 ]
Je vergeet dat de huidige Model Y/3 RWD dezelfde of meer range hebben dan de “oude” 2019/2020 LongRange versies.JTHZZ schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:27:
[...]
Je hoeft je niet aangesproken te voelen als mijn opmerking niet op jou sloeg en ik ben blij dat je tevreden bent. Ik vind die range van de MY RWD ook goed genoeg, maar het is wel de Tesla met de laagste range en mensen kozen Tesla eerder omdat de range zoveel beter was dan andere auto’s. Toen de prijs werd verlaagd (LR verlaging kwam pas later) bleek dat argument niet meer zo belangrijk. Mijn punt is dat voor veel mensen range niet zo super belangrijk is en dat daarom die EX30 ondanks zijn wat lagere range best wel succesvol kan worden.
Zeker in de winter met toevoeging van de octovalve en andere verbeteringen.
Klopt. Maar sinds 2019 is de hele industrie natuurlijk ook weer een stapje verder en er zijn allerlei concurrenten dus de ‘norm’ voor range is weer hoger geworden. 455km WLTP is in 2022 niet echt revolutionair. Zeker niet slecht en zou voor mij voldoende zijn, maar er zijn genoeg concurrenten zoals Volvo en de Koreanen die dat nu ook halen of overtreffen. Dat was in 2019 wel anders.Stef87 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:17:
[...]
Je vergeet dat de huidige Model Y/3 RWD dezelfde of meer range hebben dan de “oude” 2019/2020 LongRange versies.
Zeker in de winter met toevoeging van de octovalve en andere verbeteringen.
[ Voor 40% gewijzigd door JTHZZ op 18-06-2023 16:27 ]
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic