Neen, op mijn iPhoneSonicfreak schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:52:
[...]
Wat bedoel je met een timer? Een timer tussen de auto en je laadpaal?
Haha, dus als ik het goed begrijp je in de Citigo-e app ook geen bovengrens instellen zodat de auto stopt met laden bij 80%.
Zo doe ik het bij de Nissan Leaf ook: de auto maakt een schatting dat tot 75% ongeveer 3 uur duurt en ik zet dan een timer voor 3 uur. Tussendoor kijk ik dan meermaals via de app, wat het daadwerkelijke percentage is.
Vaak is het dus of 3 uur of juist iets korter of langer en dan loop ik naar de laadpaal, om af te koppelen. Maar tegenwoordig laad ik afentoe ook bewust tot slechts 60% ongeveer.
“De narratief klopt van geen kant” om vervolgens in het lucht ledige te blijven qua inhoud en argumenten waarom de klant segmenten anders zouden zijn, dat is toch altijd mooiJoosie200 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:21:
[...]
Omdat elk nieuw type auto wel wordt vergeleken met een alternatief. Dat zie je ook aan alle artikelen waar je aan refereert. En de doorsnee media het dus dubben als goedkoop Tesla alternatief. Dat narratief klopt van geen kant: ze bedienen verschillende segmenten.
Maargoed neemt niet weg dat Volvo er een goede stap mee doet. Want die xc40 p8 is +10k rond de 45k, Volvo had nog geen aanbod in de 35k range. En waar ik Volvo type zou het Geely moeten wezen. Volvo heeft nu eenmaal een bekend imago opgebouwd, dat het in handen is van Geely staat hen niet in de weg tot een prima verkoopknaller. Genoeg mensen in Europa die liever Volvo rijden dan Stellantis dus we gaan het zien.
Die artikelen ( en ik ook) denken dus dat het wel meevalt hoe verschillend de segmenten zijn die ze bedienen. En dat dus veel mensen geupgrade hebben naar een Model Y van wege de goede P/Q en de beste keus. Maar nu daar een goedkoper alternatief voor is, die veel van de eisen van kan bedienen, dat niet meer hoeven te doen en dus bij de EX30 blijven hangen. Zoals gezegd: er zijn weinig mensen / situaties nodig met zoveel ruimte als de Model Y (1,62 kind per vrouw) en zelfs met 2 kinderen red je dit makkelijk
Probleem is wel… als je een bruikbare EX30 gaat configureren, dan kom je qua prijs wel heel kort bij een Model Y, en zit je hoger in prijs dan een Model 3.JohanB schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:36:
[...]
“De narratief klopt van geen kant” om vervolgens in het lucht ledige te blijven qua inhoud en argumenten waarom de klant segmenten anders zouden zijn, dat is toch altijd mooi
Die artikelen ( en ik ook) denken dus dat het wel meevalt hoe verschillend de segmenten zijn die ze bedienen. En dat dus veel mensen geupgrade hebben naar een Model Y van wege de goede P/Q en de beste keus. Maar nu daar een goedkoper alternatief voor is, die veel van de eisen van kan bedienen, dat niet meer hoeven te doen en dus bij de EX30 blijven hangen. Zoals gezegd: er zijn weinig mensen / situaties nodig met zoveel ruimte als de Model Y (1,62 kind per vrouw) en zelfs met 2 kinderen red je dit makkelijk
Die kleine batterij wil je toch echt niet als je die som op tafel legt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Waarom is dat een probleem dan?Tommie12 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:00:
[...]
Probleem is wel… als je een bruikbare EX30 gaat configureren, dan kom je qua prijs wel heel kort bij een Model Y, en zit je hoger in prijs dan een Model 3.
Ik denk persoonlijk dat er genoeg mensen in dit segment de kleine batterij voldoende vinden.
Oja hier nog iets voor jou.
YouTube: TESLA Owner Tests Out a VOLVO XC40 RECHARGE
"Bruikbaar" is ook op meerdere manieren interpreteerbaar. Voor ons is de SMSR ruim voldoende. Voor een consultant die het hele land door rijdt is het een ander verhaal.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Je zit me wel behoorlijk op het vel.DreZutphen schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:05:
[...]
Waarom is dat een probleem dan?
Ik denk persoonlijk dat er genoeg mensen in dit segment de kleine batterij voldoende vinden.
Oja hier nog iets voor jou.
YouTube: TESLA Owner Tests Out a VOLVO XC40 RECHARGE
Dat is een marketing probleem. Volgens wat ik voel en zie denk ik dat heel veel mensen dan voor een Y kiezen, omdat het pakket toch wat aantrekkelijker is. We zullen wel zien hoe goed die Volvo verkoopt.
Persoonlijk begin ik pas echt te kijken als ze een V60, XC60 of 70 model BEV gaan presenteren. En dan hoop ik dat die gelijkaardig geprijsd is met de Y.
De Polestar 2 vind ik ook net iets minder dan de Y, maar de gap is net iets kleiner geworden na de update van begin dit jaar (efficienter, sneller laden)
De EX30 moet je volgens mij vergelijken met de id3, of de aankomende id2.
Zeker gelijk vol er boven op😀.Tommie12 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 21:51:
[...]
Je zit me wel behoorlijk op het vel.
Dat is een marketing probleem. Volgens wat ik voel en zie denk ik dat heel veel mensen dan voor een Y kiezen, omdat het pakket toch wat aantrekkelijker is. We zullen wel zien hoe goed die Volvo verkoopt.
Persoonlijk begin ik pas echt te kijken als ze een V60, XC60 of 70 model BEV gaan presenteren. En dan hoop ik dat die gelijkaardig geprijsd is met de Y.
De Polestar 2 vind ik ook net iets minder dan de Y, maar de gap is net iets kleiner geworden na de update van begin dit jaar (efficienter, sneller laden)
De EX30 moet je volgens mij vergelijken met de id3, of de aankomende id2.
Tja ik denk wat jij en ik zien en voelen slechts een indicatie is van ons.eigen referentie kader. Het beste is om het maar af te wachten.
Ik denk wel dat een BEV 'XC60' meer richting de premium SUV gaat. Dat word voor mijn volgende aanschaf wel interessant iig.
Ik denk ook dat de EX30 veel potentiele ID3 en ID2 kopers gaat aantrekken.
Ik lees hier nu een tijdje mee en zie de verhitte a vs b discussie’s. Moet zeggen dat ik ze weinig zinvol vindt.
Belangrijkste als je een auto koopt is dat je zorgt dat je daarna elke dag met een glimlach die wagen in kan stappen. Alle vergelijkingen doen er dan niet echt meer toe…
Belangrijkste als je een auto koopt is dat je zorgt dat je daarna elke dag met een glimlach die wagen in kan stappen. Alle vergelijkingen doen er dan niet echt meer toe…
Goed om gelijkgezinde mensen tegen te komen op het forum..Kammika schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:20:
Ik lees hier nu een tijdje mee en zie de verhitte a vs b discussie’s. Moet zeggen dat ik ze weinig zinvol vindt.
*sowieso
Glimlach is leuk maar na een aantal deel auto’s gereden te hebben ben ik al lang blij als de ervaring niet tegenvalt en vloeiend op de eind bestemming kom. Met name de elektrische deel auto’s voelen echt véél comfortabeler dan de brandstof tegenhangers, zeker in de stad. De stap van meeste comfortabel brandstofauto naar elektrische instapper vind ik niet zo groot.
De enige auto die consequent een grimlach bij mij veroorzaakte was de Model 3 LR en daar kon een Volvo V90 T8 of BMW 330e toch echt niet aan tippen. Onze eGolf kan ik overigens ook heerlijk speels mee rijden, maar dat houd bij 110-120 km/u wel op.
De enige auto die consequent een grimlach bij mij veroorzaakte was de Model 3 LR en daar kon een Volvo V90 T8 of BMW 330e toch echt niet aan tippen. Onze eGolf kan ik overigens ook heerlijk speels mee rijden, maar dat houd bij 110-120 km/u wel op.
Ik ben het met je eens dat een BEV je extra comfort bied maar om te zeggen dat de stap van meest comfortabele ICE tov electrische instappers niet zo groot is gaat wel een beetje ver haha.Deveon schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:29:
Glimlach is leuk maar na een aantal deel auto’s gereden te hebben ben ik al lang blij als de ervaring niet tegenvalt en vloeiend op de eind bestemming kom. Met name de elektrische deel auto’s voelen echt véél comfortabeler dan de brandstof tegenhangers, zeker in de stad. De stap van meeste comfortabel brandstofauto naar elektrische instapper vind ik niet zo groot.
Klopt, ik bewaak het zelf, maar is gedoeSonicfreak schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:02:
[...]
Haha, dus als ik het goed begrijp je in de Citigo-e app ook geen bovengrens instellen zodat de auto stopt met laden bij 80%.
Dank voor je antwoord. Dan zal het bij de Seat Mii Electric ook niet kunnen. Daar was ik zelf natuurlijk ook al achter gekomen.
Waarschijnlijk is de informatie in de handleiding van de Seat Mii Electric niet correct. Daarin staat dat je een bovengrens laadniveau in kunt stellen, maar die optie is er helemaal niet in de Seat Connect app. Alleen een ondergrens kan ingesteld worden.
Toch vreemd dat het niet mogelijk is om een bovengrens in te stellen en wel een ondergrens. Softwarematig zou het dan toch niet moeilijk moeten zijn om ook een bovengrens in te stellen.
[ Voor 8% gewijzigd door Sonicfreak op 19-06-2023 10:18 ]
Een ander onderzoek meldt dit ook https://vias.be/nl/newsro...-kwetsbare-weggebruikers/Deveon schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:05:
[...]
Van gemiddeld 600 kg zwaarder naar 500 kg een verhoogd risico en het grootste verschil is het A segment met 400 kg zwaarder. Puik staaltje journalisme. Oh en hij wordt liever aangereden door een auto van 300 kg lichter.
Jammer dat dit bezwaar er nooit was toen iedereen een SUV of crossover moest hebben. Vervolgens wordt ook niet benoemd dat met one-pedal driving een elektrische auto niet alleen ongeveer een seconde eerder begint met remmen (bij los laten van gas ipv indrukken van de rem).
Tot slot zal dit onderzoek waarschijnlijk ook geen rekening houden met het feit dat zware auto’s meestal duurder en comfortabel zijn waardoor ze ook gemiddeld harder rijden. Het leest voor mij in ieder geval als erg selectieve data punten, maar ja dat trekt natuurlijk wel de aandacht c.q. funding.
Het lijkt mij ook wel logisch eerlijk gezegd. De basis is gewoon klassieke mechanica waar ook EV's niet aan kunnen ontkomen. Bij een aanrijding zijn twee zaken van belang: massa en snelheid. Als je dus ervan uitgaat dat EV's ongeveer net zo hard rijden als ICE's maar wel een heel stuk zwaarder zijn dan ICE auto's dan zorgen EV's voor meer letsel als er een aanrijding plaats vind... misschien is het totaal aanrijdingen wel lager, dat kan, maar als er dan een aanrijding gebeurt is de impact hoger.
Geeft verder niets, maar wel iets om rekening mee te houden.
Overigens speelde deze discussie ook bij SUV's. Online genoeg over te vinden.
Vooral nachts: ik ben weleens om 2 uur nachts de auto gaan afkoppelen van de laadpaal, of om 5 uur morgens

Tot 60% neemt slechts een paar uurtjes in beslag en geeft mij een actieradius van 150km, dus ruim voldoende wanneer ik enkele korte ritten rij.
Met mijn Ioniq kon ik ook geen maximaal laadniveau instellen en deed ik dit door laadschema in te stellen. Ik wist dat laden met net iets meer dan 10%/uur ging. Ik had mijn laadschema standaard tot 07:00 staan (laagtarief) en stelde de starttijd in o.b.v. SOC. Dus, met 40% aan de lader was starttijd op 03:00 zodat hij met 4u laden ergens 80%-90% uit zou komen.Marco-Peters schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:06:
Vooral nachts: ik ben weleens om 2 uur nachts de auto gaan afkoppelen van de laadpaal, of om 5 uur morgens
In de praktijk ging hij vrij standaard om de dag aan de lader dus hoefde ik de starttijd alleen af en toe aan te passen als er een bijzondere rit was geweest.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
In het algemeen mogen auto's (en dus ook EV's) best wat kleiner, lichter en goedkoper. Veel nieuwe auto's zijn echt gigantisch en passen niet eens in een gemiddeld parkeervak. Mijn ioniq EV past bv nog net in de carport maar langer of breder en het gaat gewoon écht niet meer. En al zou het passen dan haal ik de draai erin niet meer. Ik vraag me sowieso al af hoe al die eigenaren met van die mastadonten als een Q8 etron, model X of model S dat doen.Stef87 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:22:
[...]
Ik ben ook benieuwd.
De WLTP is 344km, haal er wat batterij degradatie af én rekening houden dat het een wat hogere model
Is welke niet super aerodynamisch is en pak de winterse temperaturen..
Range zal voor de klassieke niet-EV rijder dan denk ik teveel tegenvallen. (Zeg WLTP x 0.7 heb je 240km range bij 100-0% in de winter, pak je daar 80% van als effectieve range tussen laders is het 192km excl jog een beetje natuurlijke en normale degradatie )
Onze aerodynamische Model 3 uit 2019 heeft WLTP van 409km maar daar zullen veel non-EV enthousiastelingen ook niet blij van worden.
Toegegeven, het is wel een mooie aanvulling: klein model, waarschijnlijk lichter en makkelijker parkeren etc.
*edit*
Tesla mag wmb ook snel komen met een Europees model. Soort van mix tussen de 3 en de Y; kleiner lichter en goedkoper.
Mag van mij allemaal wel wat minder, graag wat meer B en C segment hatchbacks of sedans!
Sonicfreak schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:02:
Bij de Citigo kan dat wel (gebruik zelf de app niet dus weet niet welke van de twee het is):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KwALWHpwfSCu3aaOSAK6xFdn.jpg?f=user_large)
[ Voor 17% gewijzigd door assje op 19-06-2023 11:35 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Aankopen zijn niet altijd rationeel. Ik heb nu 4 weken een MY. Gisteren zag ik op de snelweg een Skoda met ongeveer dezelfde daklijn als de MY. Ik heb het kenteken thuis opgezocht, en het was een Skoda Enyaq iV Coupe 60 van €55k. Even duur als mijn MY dus. Waarom je dat geld naar Skoda zou brengen ipv Tesla is mij echt een raadsel.Tommie12 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:00:
[...]
Probleem is wel… als je een bruikbare EX30 gaat configureren, dan kom je qua prijs wel heel kort bij een Model Y, en zit je hoger in prijs dan een Model 3.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Het hele artikel rammelt aan alle kanten natuurlijk. Een gemiddelde EV weegt geen 600 kg meer..., eerder 300, waarom weer de aanval op EV's en niet op die halve tanks die er rond rijden genaamd SUV's, waarom wordt er geen woord gerept over het aantal doden dat voorkomen wordt door betere luchtkwaliteit etc.Kalentum schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:00:
[...]
Een ander onderzoek meldt dit ook https://vias.be/nl/newsro...-kwetsbare-weggebruikers/
Het lijkt mij ook wel logisch eerlijk gezegd. De basis is gewoon klassieke mechanica waar ook EV's niet aan kunnen ontkomen. Bij een aanrijding zijn twee zaken van belang: massa en snelheid. Als je dus ervan uitgaat dat EV's ongeveer net zo hard rijden als ICE's maar wel een heel stuk zwaarder zijn dan ICE auto's dan zorgen EV's voor meer letsel als er een aanrijding plaats vind... misschien is het totaal aanrijdingen wel lager, dat kan, maar als er dan een aanrijding gebeurt is de impact hoger.
Geeft verder niets, maar wel iets om rekening mee te houden.
Overigens speelde deze discussie ook bij SUV's. Online genoeg over te vinden.
Ik vraag me ook af hoeveel meer gewicht nou in de praktijk uitmaakt als het gaat over zwakke verkeersdeelnemers. Als je als fietser, voetganger of bromfietser door een auto van 1500, 1800kg of 2500kg wordt aangereden, in beide gevallen ben je geen match voor de auto.
Alleen bij de impact op wat zwaardere voorwerpen (motorrijders, andere auto's) gaat meer gewicht meetellen omdat een zwaardere auto nu eenmaal meer kinetische energie heeft.
Omdat niet iedereen de minimalistische inslag van Tesla kan waarderen?RichieB schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:39:
[...]
Aankopen zijn niet altijd rationeel. Ik heb nu 4 weken een MY. Gisteren zag ik op de snelweg een Skoda met ongeveer dezelfde daklijn als de MY. Ik heb het kenteken thuis opgezocht, en het was een Skoda Enyaq iV Coupe 60 van €55k. Even duur als mijn MY dus. Waarom je dat geld naar Skoda zou brengen ipv Tesla is mij echt een raadsel.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Nou ja niet iedereen kennelijk. Maar recentelijk toch wel de meesten.daemonix schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:51:
[...]
Omdat niet iedereen de minimalistische inslag van Tesla kan waarderen?
Ik ben trouwens verbaasd dat je dit als 'weer een aanval' ziet op EV's. Wat is er erg aan om bewust te zijn van de risico's van zwaardere auto's? SUV, EV, vrachtwagen... het lijkt me duidelijk dat de impact van een aanrijding met zo'n voertuig groter is dan bij pak'm'beet een Suzuki Alto.Metro2002 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:40:
[...]
Het hele artikel rammelt aan alle kanten natuurlijk. Een gemiddelde EV weegt geen 600 kg meer..., eerder 300, waarom weer de aanval op EV's en niet op die halve tanks die er rond rijden genaamd SUV's, waarom wordt er geen woord gerept over het aantal doden dat voorkomen wordt door betere luchtkwaliteit etc.
Ik vraag me ook af hoeveel meer gewicht nou in de praktijk uitmaakt als het gaat over zwakke verkeersdeelnemers. Als je als fietser, voetganger of bromfietser door een auto van 1500, 1800kg of 2500kg wordt aangereden, in beide gevallen ben je geen match voor de auto.
Alleen bij de impact op wat zwaardere voorwerpen (motorrijders, andere auto's) gaat meer gewicht meetellen omdat een zwaardere auto nu eenmaal meer kinetische energie heeft.
Een van de belangrijkste conclusies is de impact van het gewicht van het voertuig op de kwetsbare weggebruikers bij een ongeval. Zo is het risico om te overlijden voor voetgangers en tweewielers 50% hoger als ze aangereden worden door een voertuig van 1800 kilogram in plaats van 1200 kilogram.
[ Voor 10% gewijzigd door Kalentum op 19-06-2023 13:07 ]
Wij hebben onze Y nu 5 weken.RichieB schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:39:
[...]
Aankopen zijn niet altijd rationeel. Ik heb nu 4 weken een MY. Gisteren zag ik op de snelweg een Skoda met ongeveer dezelfde daklijn als de MY. Ik heb het kenteken thuis opgezocht, en het was een Skoda Enyaq iV Coupe 60 van €55k. Even duur als mijn MY dus. Waarom je dat geld naar Skoda zou brengen ipv Tesla is mij echt een raadsel.
Maar smaak is natuurlijk wel heel subjectief.
Daarnaast bijt de "2013-2018 Model S bouw kwaliteit" periode natuurlijk nu veel potentiële klanten ze in de kont want velen denken dat het nog steeds zo is.
Terwijl de huidige Model Y en 3 echt wel een stuk beter zijn, misschien omdat ze ook niet meer in Fremont van de band rollen.
Maar nogmaals het kan je smaak niet zijn, dat je liever een kortere range, minder ruimte en veel slechtere software en supercharger netwerk op de koop toe neemt.
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Zijn meer dan genoeg redenen voor hoor. Heb je de Enyaq (coupé) ook gereden?RichieB schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:39:
[...]
Overigens is het kopen van een auto ook voor het grootste deel emotie en een klein beetje ratio.
PS: Ook de Enyaq (coupé) is fors in prijs verlaagd, dus grote kans dat diezelfde coupé 60 nu voor minder dan een halve ton weg gaat.
[ Voor 9% gewijzigd door JanHenk op 19-06-2023 13:44 ]
skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut
Een fabrikant die 2 modellen verkoopt zal eerder hoog eindigen met 1 van die modellen dan een fabrikant die 8 verschillende modellen in diezelfde lijst heeft. Als je een Tesla dus mooi/leuk vind kies je een MY of MX, vind je Skoda juist mooi dan heb je de Enyaq, Octavia, Kodiaq, Kamiq, Scala, Fabia, Superb, Karoq.RichieB schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:56:
[...]
Nou ja niet iedereen kennelijk. Maar recentelijk toch wel de meesten.
Daarnaast krijg je bij de MY gewoon veel waar voor je geld, ongeacht of je hem mooi vind of niet. Ik vind dat minimalistische b.v. echt onhandig en lelijk, maar zou hem in de huidige markt toch wel kopen puur om de specs. Maar als ik heel eerlijk ben schat ik de kans heel hoog in dat de vrouw een veto op de MY zou zetten en we toch eerder voor de Enyaq zouden gaan. Puur omdat die de MY gewoon lelijk vind
Bedenk hierbij ook dat een auto aan bepaalde eisen moet voldoen en er daarna vooral emotie aan te pas komt. En laten we wel wezen, als dat niet het geval was geweest zouden er ook maar een paar modellen bestaan.
[removed]
Ja dit gaat aan publieke laadpalen helaas niet: ik dacht laatst wel uitgevonden te hebben, hoe ik op afstand het laden kon stoppen. Maar dat lukt alleen bij een laadpaal, waarbij eerst de laadkabel aan de kant van de auto ontkoppelt moet worden.assje schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:56:
[...]
Met mijn Ioniq kon ik ook geen maximaal laadniveau instellen en deed ik dit door laadschema in te stellen. Ik wist dat laden met net iets meer dan 10%/uur ging. Ik had mijn laadschema standaard tot 07:00 staan (laagtarief) en stelde de starttijd in o.b.v. SOC. Dus, met 40% aan de lader was starttijd op 03:00 zodat hij met 4u laden ergens 80%-90% uit zou komen.
In de praktijk ging hij vrij standaard om de dag aan de lader dus hoefde ik de starttijd alleen af en toe aan te passen als er een bijzondere rit was geweest.
Via de Nissan Leaf app kun je het laden namelijk ook starten en 1x klikte ik daar persongeluk op, terwijl de auto al aan het opladen was. Resultaat.... het laden stopte. Dus laatste dacht ik.... okay dan kan ik zo het laden stoppen. Niet dus..... want die liep gewoon door.
Naar mijn mening zal dit vooral het gevolg zijn van afmeting en niet specifiek het gewicht. Ik zie niet in waarom een auto met een hogere dichtheid (EV) voor voetgangers/fietsers een significant hoger risico zou geven.Kalentum schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:05:
Zo is het risico om te overlijden voor voetgangers en tweewielers 50% hoger als ze aangereden worden door een voertuig van 1800 kilogram in plaats van 1200 kilogram.
[ Voor 25% gewijzigd door assje op 19-06-2023 14:52 ]
Ja zo werkt het ook bijna altijd bij een auto kopen.redwing schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:48:
[...]
Een fabrikant die 2 modellen verkoopt zal eerder hoog eindigen met 1 van die modellen dan een fabrikant die 8 verschillende modellen in diezelfde lijst heeft. Als je een Tesla dus mooi/leuk vind kies je een MY of MX, vind je Skoda juist mooi dan heb je de Enyaq, Octavia, Kodiaq, Kamiq, Scala, Fabia, Superb, Karoq.
Daarnaast krijg je bij de MY gewoon veel waar voor je geld, ongeacht of je hem mooi vind of niet. Ik vind dat minimalistische b.v. echt onhandig en lelijk, maar zou hem in de huidige markt toch wel kopen puur om de specs. Maar als ik heel eerlijk ben schat ik de kans heel hoog in dat de vrouw een veto op de MY zou zetten en we toch eerder voor de Enyaq zouden gaan. Puur omdat die de MY gewoon lelijk vind
Bedenk hierbij ook dat een auto aan bepaalde eisen moet voldoen en er daarna vooral emotie aan te pas komt. En laten we wel wezen, als dat niet het geval was geweest zouden er ook maar een paar modellen bestaan.
De mensen op een techforum kopen vaak op een andere basis een auto dan de gemiddelde automobilist.
Het is voor sommige moeilijk om buiten hun eigen referentie kader te redeneren.
Mijn vrouw heeft niets met tech en plaatst de model Y in het rijtje Multipla.
Geen enkel argument kan haar dan nog overhalen om in een Model Y te stappen.
Een Model 3 vind ze wel redelijk maar na het zien van het grote scherm was die ook af.
Nu rijden we de Volvo XC40. Ze weet hoe Spotify werkt en de klimaat bediening. De rest interesseert haar niet.
Dit is ook de reden dat men een Fiat 500e koopt, hij ziet er zo leuk uitDreZutphen schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:41:
[...]
Ja zo werkt het ook bijna altijd bij een auto kopen.
De mensen op een techforum kopen vaak op een andere basis een auto dan de gemiddelde automobilist.
Het is voor sommige moeilijk om buiten hun eigen referentie kader te redeneren.
Mijn vrouw heeft niets met tech en plaatst de model Y in het rijtje Multipla.
Geen enkel argument kan haar dan nog overhalen om in een Model Y te stappen.
Een Model 3 vind ze wel redelijk maar na het zien van het grote scherm was die ook af.
Nu rijden we de Volvo XC40. Ze weet hoe Spotify werkt en de klimaat bediening. De rest interesseert haar niet.
Dank voor de tip! Ik heb de MySkoda app lang genegeerd omdat het één bak ellende was. De nieuwe lijkt met onze Enyaq beter, dus onze Citigo ook maar eens aanmelden.assje schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:33:
[...]
[...]
Bij de Citigo kan dat wel (gebruik zelf de app niet dus weet niet welke van de twee het is):
[Afbeelding]
Idd schitterende auto👌maharens schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:46:
[...]
Dit is ook de reden dat men een Fiat 500e koopt, hij ziet er zo leuk uit![]()
Daar kan ik wel een antwoord op verzinnen. Qua performance is de MY de winnaar, daar is weinig twijfel over. Maar als je er niet op gebrand bent om stoplichtsprintjes te winnen, zoals ik, biedt de Enyaq een meer volwaardig interieur met bijvoorbeeld fysieke knoppen voor belangrijke functies en een stoffen bekleding van dashboard in plaats van een plank harde kunststof in de MY. Ik vind daarbij het exterieur van alle Tesla’s behalve de S uitgesproken lelijk en dat is natuurlijk ook persoonlijk.RichieB schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:39:
[...]
Bedankt voor de tip. Dit stuurde mij in de goede richting.assje schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:33:
[...]
[...]
[Afbeelding]
Bij het uitgesteld laden kan het inderdaad wel bij de Seat Connect app. Hiervoor moet je de standaard schema instellingen wijzigen. Die vind je onderaan de vertrekschema's. Daar kun je inderdaad aangeven dat je tot 80% wilt laden. Dit werkt dan alleen als je een vertekschema gebruikt. Anders laadt de auto gewoon tot 100%.
:strip_exif()/f/image/Xct8ev7VQn42KEi1oNQ7LpVg.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk toch dat de Y door velen een klasse hoger wordt ingeschaald dan de Enyaq. Tesla heeft gewoon heel veel dingen erg goed voor elkaar.jdbiggelaa schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:02:
[...]
Daar kan ik wel een antwoord op verzinnen. Qua performance is de MY de winnaar, daar is weinig twijfel over. Maar als je er niet op gebrand bent om stoplichtsprintjes te winnen, zoals ik, biedt de Enyaq een meer volwaardig interieur met bijvoorbeeld fysieke knoppen voor belangrijke functies en een stoffen bekleding van dashboard in plaats van een plank harde kunststof in de MY. Ik vind daarbij het exterieur van alle Tesla’s behalve de S uitgesproken lelijk en dat is natuurlijk ook persoonlijk.
Maar goed, het blijft natuurlijk persoonlijk wat je wel en niet mooi vind. Zo vind ik de Y steeds mooier worden eigenlijk.
Overigens ben ik geen Tesla fan (maar rij een fat e-tron).
The best is yet to come
Ieder z’n ding hoor, maar de plastic deurpanelen en grepen in combinatie met de draaiknoppen op het stuur gaven mij geen goed gevoel over de Enyaq.jdbiggelaa schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:02:
[...]
Daar kan ik wel een antwoord op verzinnen. Qua performance is de MY de winnaar, daar is weinig twijfel over. Maar als je er niet op gebrand bent om stoplichtsprintjes te winnen, zoals ik, biedt de Enyaq een meer volwaardig interieur met bijvoorbeeld fysieke knoppen voor belangrijke functies en een stoffen bekleding van dashboard in plaats van een plank harde kunststof in de MY. Ik vind daarbij het exterieur van alle Tesla’s behalve de S uitgesproken lelijk en dat is natuurlijk ook persoonlijk.
Daarentegen vind ik het ene scherm en de software van de Tesla ook niks. Maar geen enkele fabrikant heeft dat op orde in dit stadium.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Zijn er nu DRIE verschillende Skoda apps voor de iV’s ?! Ik heb al de nieuwe MySkoda app voor de Enyaq en de Essentials app omdat de MySkoda app niet overweg kan met de Citigo. De Connect app is nieuw voor mij. Overigens kun je het laadproces van de Citigo wel starten en stoppen via de app, maar niet een max laadpercentage instellen. Ik ga eens zoeken of daar ook een laadplanner in zit.Sonicfreak schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:31:
[...]
Bedankt voor de tip. Dit stuurde mij in de goede richting.![]()
Bij het uitgesteld laden kan het inderdaad wel bij de Seat Connect app. Hiervoor moet je de standaard schema instellingen wijzigen. Die vind je onderaan de vertrekschema's. Daar kun je inderdaad aangeven dat je tot 80% wilt laden. Dit werkt dan alleen als je een vertekschema gebruikt. Anders laadt de auto gewoon tot 100%.
[Afbeelding]
Nee, de Seat Connect app is niet voor de Skoda. De Seat Connect app is voor de Seat Mii Electric.jdbiggelaa schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:11:
[...]
Zijn er nu DRIE verschillende Skoda apps voor de iV’s ?! Ik heb al de nieuwe MySkoda app voor de Enyaq en de Essentials app omdat de MySkoda app niet overweg kan met de Citigo. De Connect app is nieuw voor mij. Overigens kun je het laadproces van de Citigo wel starten en stoppen via de app, maar niet een max laadpercentage instellen. Ik ga eens zoeken of daar ook een laadplanner in zit.
Overigens kun je bij de Citigo-e ook een max laadpercentage instellen via de laadplanner.
Zie de post van @assje
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75688814
Zojuist een stuk uit AutoWeek gelezen over de nieuwe Astra-e . Redelijk normale auto met een verwachte vanaf prijs van 44k
Ziet er prima uit maar veel te duur voor een Astra vind ik.elektriekert schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:29:
Zojuist een stuk uit AutoWeek gelezen over de nieuwe Astra-e . Redelijk normale auto met een verwachte vanaf prijs van 44k
Daar zit ik later ook wel mee denk ik.DreZutphen schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:38:
[...]
Ziet er prima uit maar veel te duur voor een Astra vind ik.
Momenteel rijd ik een 206 van 18 jaar oud maar ben van plan om de stap naar Elektrisch te maken. Dan is 44K een hoop geld voor een Astra.
Momenteel ben ik zelf wel fan van de uitstraling van een Enyaq, echter hoeft een SUV voor mij eigenlijk niet.
Wacht een paar jaar en dan kun je slag op de occasion markt slaan: zo'n auto nieuw kopen, is ondanks dat je dan de volle capaciteit van het accupakket kunt benutten. Simpelweg geen verstandige keuze.elektriekert schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:29:
[...]
Daar zit ik later ook wel mee denk ik.
Momenteel rijd ik een 206 van 18 jaar oud maar ben van plan om de stap naar Elektrisch te maken. Dan is 44K een hoop geld voor een Astra.
Met een beetje geluk is die auto over 4 jaar nog maar de helft waard en wellicht is het accupakket dan 5 tot maximaal 15% aan degradatie verloren? Maar dat maakt met de steeds groter wordende accupakketten, niet zoveel uit.
Ja ik vind 44k voor een Astra erg veel. Voor dat geld de Polestar of Tesla model3. Als je tenminste geen SUV wilt.elektriekert schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:29:
[...]
Momenteel ben ik zelf wel fan van de uitstraling van een Enyaq, echter hoeft een SUV voor mij eigenlijk niet.
Ja de Enyac vind ik op zich wel mooi. Meer busje dan traditioneel SUV maar veel mooier dan de ID4 vind ik persoonlijk.
Is 'normaal' gesproken wel zo maar op het moment hebben sommige occasions bijna geen afschrijving en zijn rete duur. Misschien zakt het nog in.Marco-Peters schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:34:
[...]
Wacht een paar jaar en dan kun je slag op de occasion markt slaan: zo'n auto nieuw kopen, is ondanks dat je dan de volle capaciteit van het accupakket kunt benutten. Simpelweg geen verstandige keuze.
Met een beetje geluk is die auto over 4 jaar nog maar de helft waard en wellicht is het accupakket dan 5 tot maximaal 15% aan degradatie verloren? Maar dat maakt met de steeds groter wordende accupakketten, niet zoveel uit.
Die autos zitten natuurlijk ook nog allemaal in de lease: maar de huidige occasionmarkt is simpelweg een verkopers markt. Ik was allang blij, dat ik mijn Nissan Leaf voor 18k kon kopen, terwijl het de meeste luxe uitvoering is en die nieuw dus 42k gekost heeft.DreZutphen schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:44:
[...]
Is 'normaal' gesproken wel zo maar op het moment hebben sommige occasions bijna geen afschrijving en zijn rete duur. Misschien zakt het nog in.
Ik ben de media heel dankbaar, voor alle negatieve publiciteit rondom de problemen met snelladen: want voor mij is dat een overkomelijk compromis. En de extra accu degradatie vanwege de hoge km-stand, valt reuze mee.
Als je zo'n Nissan Leaf prive nieuw gekocht hebt, dan is de afschrijving natuurlijk wel enorm. Persoonlijk vraag ik mij af, wat al die Chinese EV's over 3 a 4 jaar gaan doen op de occasion markt? Worden ze spotgoedkoop als occasion, of juist niet?
[ Voor 6% gewijzigd door Marco-Peters op 22-06-2023 20:17 ]
Wellicht omdat de remweg door het hogere gewicht langer is.... dat is althans wat ik vermoedassje schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:40:
[...]
Naar mijn mening zal dit vooral het gevolg zijn van afmeting en niet specifiek het gewicht. Ik zie niet in waarom een auto met een hogere dichtheid (EV) voor voetgangers/fietsers een significant hoger risico zou geven.
Dat zal een beetje af hangen van het aanbod en de reputatie. Ik zie er voorlopig amper rond rijden (Nio, Aiways, MG..), De enige die ik af en toe zie zijn de Polestars en de Volvo XC40, maar die hebben nog een half zweedse reputatie.Marco-Peters schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:14:
[...]
Als je zo'n Nissan Leaf prive nieuw gekocht hebt, dan is de afschrijving natuurlijk wel enorm. Persoonlijk vraag ik mij af, wat al die Chinese EV's over 3 a 4 jaar gaan doen op de occasion markt? Worden ze spotgoedkoop als occasion, of juist niet?
Maar als ze zich bewijzen als goede en betrouwbare auto’s, dan gaan die niet spotgoedkoop worden.
Dat is een hoax.jerh schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:40:
[...]
Wellicht omdat de remweg door het hogere gewicht langer is.... dat is althans wat ik vermoed
De remweg is niet afhankelijk van het gewicht. De wrijvingscoeficcient tussen band en wegdek is bepalend.
Als de remmen krachtig genoeg zijn om het ABS te activeren is het gewicht niet meer van tel.
Er zijn nu al 4 jaar oude MG ZS EVs op Marktplaats voor ongeveer 20k te vinden.
MG doet het naar mijn mening ook wel goed: alleen die veiligheidssystemen, moeten echt nog meer bijgeschaafd worden en ik heb gehoord dat er problemen zijn bij het laden. Ik volg Björn Nyland en die MG4 is toch een van de interessantste Chinese EV's vind ik.Tommie12 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:41:
[...]
Dat zal een beetje af hangen van het aanbod en de reputatie. Ik zie er voorlopig amper rond rijden (Nio, Aiways, MG..), De enige die ik af en toe zie zijn de Polestars en de Volvo XC40, maar die hebben nog een half zweedse reputatie.
Maar als ze zich bewijzen als goede en betrouwbare auto’s, dan gaan die niet spotgoedkoop worden.
Het valt en staat ook bij de aftersales: juist daar gaat het nodige mis. Klanten die vele maanden moeten wachten, tot hun MG gemaakt kan worden. Omdat de onderdelen niet op voorraad zijn....
Die BYD Atto daarin tegen, dat vindt ik echt een Dinky toy auto. Ik ben weleens in Shenzhen geweest en had van BYD een hoge pet op, omdat je ze overal zag rondrijden in Shenzhen. Qua design vindt het helaas helemaal niets. De techniek daarin tegen, die zal wel op orde zijn?
Die waren ook maar 25k nieuw, toen met al die bonussen van de fabrikant en de subsidie van de overheid. Dus dan hebben die autos weinig afgeschreven.VicTheTrader schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:43:
Er zijn nu al 4 jaar oude MG ZS EVs op Marktplaats voor ongeveer 20k te vinden.
[ Voor 12% gewijzigd door Marco-Peters op 22-06-2023 20:53 ]
Oef, aan Chinese EVs zou ik niet zo snel beginnen. Vooral van BYD vliegen om de haverklap in de fik of iets mis mee in China. Schijnen nu al hele vlaktes vol te schijn met wegkwijnende Chinese EVs. Vanwege bizarre staatssubsidies. Beetje net als het deelfietsschandaal van een aantal jaar geleden. Miljoenen nieuwe fietsen die bergen fietsen vormden zover het oog kon reiken.Marco-Peters schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:14:
[...]
...
Ik denk dat de BYD's die in fik gevlogen zijn, van een ander kaliber zijn: dan de BYD's welke nu geëxporteerd worden naar Europa. Want als je in Nederland een Suzuki Swift koopt, dan is deze ook vele malen veiliger en milieuvriendelijker. Dan de Suzuki Swift, welke in India verkocht wordt.Bartjuh schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:55:
[...]
Oef, aan Chinese EVs zou ik niet zo snel beginnen. Vooral van BYD vliegen om de haverklap in de fik of iets mis mee in China. Schijnen nu al hele vlaktes vol te schijn met wegkwijnende Chinese EVs. Vanwege bizarre staatssubsidies. Beetje net als het deelfietsschandaal van een aantal jaar geleden. Miljoenen nieuwe fietsen die bergen fietsen vormden zover het oog kon reiken.
Nee zie idd niet echt veel Chinese EV's.Tommie12 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:41:
[...]
Dat zal een beetje af hangen van het aanbod en de reputatie. Ik zie er voorlopig amper rond rijden (Nio, Aiways, MG..), De enige die ik af en toe zie zijn de Polestars en de Volvo XC40, maar die hebben nog een half zweedse reputatie.
Een XC40 2e handsje kost bijna hetzelfde als een nieuwe.
XC40 en Polestar hebben meer dan een half zweedse reputatie. Ze zijn beide in Gotenborg ontworpen en delen veel onderdelen. De Polestar 2 word in China gebouwd en de XC40 in Belgie.
Ik heb deze week een MG vs Corsa review van de anwb mannen gezien. Daar komt de MG niet best uit. Beide heren kiezen de Corsa E als winnaar.Marco-Peters schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:51:
[...]
MG doet het naar mijn mening ook wel goed: alleen die veiligheidssystemen, moeten echt nog meer bijgeschaafd worden en ik heb gehoord dat er problemen zijn bij het laden. Ik volg Björn Nyland en die MG4 is toch een van de interessantste Chinese EV's vind ik.
Het valt en staat ook bij de aftersales: juist daar gaat het nodige mis. Klanten die vele maanden moeten wachten, tot hun MG gemaakt kan worden. Omdat de onderdelen niet op voorraad zijn....
Die BYD Atto daarin tegen, dat vindt ik echt een Dinky toy auto. Ik ben weleens in Shenzhen geweest en had van BYD een hoge pet op, omdat je ze overal zag rondrijden in Shenzhen. Qua design vindt het helaas helemaal niets. De techniek daarin tegen, die zal wel op orde zijn?
[...]
Die waren ook maar 25k nieuw, toen met al die bonussen van de fabrikant en de subsidie van de overheid. Dus dan hebben die autos weinig afgeschreven.
Ken je het BYD stadsbussen drama?Marco-Peters schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:58:
[...]
Ik denk dat de BYD's die in fik gevlogen zijn, van een ander kaliber zijn: dan de BYD's welke nu geëxporteerd worden naar Europa. Want als je in Nederland een Suzuki Swift koopt, dan is deze ook vele malen veiliger en milieuvriendelijker. Dan de Suzuki Swift, welke in India verkocht wordt.
Zon reputatie kan je heel moeilijk omdraaien.
offtopic...
[ Voor 143% gewijzigd door teacher op 22-06-2023 23:14 ]
Massa is zeer bepalend, maar banden en rem installatie schalen mee. Maar het begint met gewicht.Tommie12 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:43:
[...]
Dat is een hoax.
De remweg is niet afhankelijk van het gewicht. De wrijvingscoeficcient tussen band en wegdek is bepalend.
Als de remmen krachtig genoeg zijn om het ABS te activeren is het gewicht niet meer van tel.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
knipperdeknip, offtopic
[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 22-06-2023 23:12 ]
knip
[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 22-06-2023 23:13 ]
ok, dit is niet eens een klein beetje offtopic... please don't.
[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 22-06-2023 23:07 ]
Ja natuurlijk.kdeboois schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:11:
[...]
Massa is zeer bepalend, maar banden en rem installatie schalen mee. Maar het begint met gewicht.
Ik verbaas mij echt dat er mensen zijn die zeggen dat de massa hierin niet bepalend is.
niet reageren op offtopic posts
[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 22-06-2023 23:07 ]
Ik was een beetje aan het dromen over een eventuele vervanger van m'n Ioniq 28kWh, maar het verbruik van de nieuwere EV's is nou niet heel erg best zeg....
Ik hou het wel bij m'n cheapo Ioniq geloof ik.
Goede site en Youtube kanaal hebben ze trouwens, ik vind persoonlijk de tests beter dan die van ome Björn.
Met dank aan de post van @t0mmiiiii in het Ioniq electric topic.
Goede site en Youtube kanaal hebben ze trouwens, ik vind persoonlijk de tests beter dan die van ome Björn.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
knipknipknip
Ik probeer ook echt zo zuinig mogelijk met mijn Nissan Leaf te rijden: omdat ik daar de actieradius mee kan vergroten. Dat is het verschil tussen je eindbestemming op een volle accu halen, of toch moeten snelladen.
Zal het niet te maken hebben met gewicht? Bij ICE's zag je die trend ook: ze zijn alleen maar zwaarder on onzuiniger geworden. En met zulke grote batterij pakketen, is de noodzaak voor een zuinige EV ook minder groot.SpongeRob schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:52:
Ik was een beetje aan het dromen over een eventuele vervanger van m'n Ioniq 28kWh, maar het verbruik van de nieuwere EV's is nou niet heel erg best zeg....
Ik probeer ook echt zo zuinig mogelijk met mijn Nissan Leaf te rijden: omdat ik daar de actieradius mee kan vergroten. Dat is het verschil tussen je eindbestemming op een volle accu halen, of toch moeten snelladen.
[ Voor 66% gewijzigd door teacher op 22-06-2023 23:09 ]
VW komt er bij mij anders ook niet meer in. DSG-debakel en sjoemelschandaal zijn voor mij genoeg om er niet meer naar te kijken.DreZutphen schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:22:
[...]
Onvergelijkbare merken en situaties!
VW is er heel heel erg lang en heeft zijn sporen als merk verdiend.
BYD zijn eerste grote stap in NL zorgde voor een hele stilstaande bussenvloot.
Het zal mij echt verbazen als BYD grote successen gaat boeken hier.
Iets met komt te voet en gaat te paard.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Jarenlang reed ik sedans tot ik in mijn laatste sedan coupé (VW CC) steeds vaker last kreeg van mijn rug op lange ritten. Na drie weken in een vervangende SUV huurauto, was ik óm. Door de hoge en rechte zit in een een SUV heb ik nu al jaren geen rugklachten meer en bovendien een veel beter zicht op de weg. Ik wil niet anders meer. De Enyaq is geen échte SUV, meer een crossover en is wel een heel plezierig rijdende ruime auto. Ik rijd er nu alweer ruim twee jaar mee en dat mogen er gerust tien worden.elektriekert schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:29:
[...]
Nieuw staat je sowieso wel tegen, nog heel lang langer dan 1,5 á 2 jaar wachten ook wel aangezien mijn huidige auto de nodige slijtage begint de vertonen en ik meer en meer suspensie onderdelen moet gaan vervangen.Marco-Peters schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:34:
[...]
Wacht een paar jaar en dan kun je slag op de occasion markt slaan: zo'n auto nieuw kopen, is ondanks dat je dan de volle capaciteit van het accupakket kunt benutten. Simpelweg geen verstandige keuze.
Ik vind de markt sowieso lastig, zeker als je kijkt hoeveel de prijzen omhoog zijn geschoten de afgelopen tijd.
Van het design van een Tesla ben ik dan ook weer niet zo over te sprekenDreZutphen schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:41:
[...]
Ja ik vind 44k voor een Astra erg veel. Voor dat geld de Polestar of Tesla model3. Als je tenminste geen SUV wilt.
Ja de Enyac vind ik op zich wel mooi. Meer busje dan traditioneel SUV maar veel mooier dan de ID4 vind ik persoonlijk.
Het liefst zie ik mee stations op de markt maar de hype ligt vooralsnog bij SUVs
Aan de andere kant: je ICE heeft nu ook een hogere inruilwaarde. Of dat straks nog steeds zo is? Ik had in ieder geval niet meer het geduld, om te wachten tot dat de 400+ km actieradius EV's eindelijk voor het klootjesvolk betaalbaar zijn. Waar ik onderdeel van ben, met mijn bescheiden inkomen.elektriekert schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:17:
[...]
Nieuw staat je sowieso wel tegen, nog heel lang langer dan 1,5 á 2 jaar wachten ook wel aangezien mijn huidige auto de nodige slijtage begint de vertonen en ik meer en meer suspensie onderdelen moet gaan vervangen.
Ik vind de markt sowieso lastig, zeker als je kijkt hoeveel de prijzen omhoog zijn geschoten de afgelopen tijd.
Moet ik toch ooit eens een keer de breedte van de garage opmeten, die zit in een hoek met een schuine muurjdbiggelaa schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:07:
[...]
Jarenlang reed ik sedans tot ik in mijn laatste sedan coupé (VW CC) steeds vaker last kreeg van mijn rug op lange ritten. Na drie weken in een vervangende SUV huurauto, was ik óm. Door de hoge en rechte zit in een een SUV heb ik nu al jaren geen rugklachten meer en bovendien een veel beter zicht op de weg. Ik wil niet anders meer. De Enyaq is geen échte SUV, meer een crossover en is wel een heel plezierig rijdende ruime auto. Ik rijd er nu alweer ruim twee jaar mee en dat mogen er gerust tien worden.
Ik was een echte VW man en van de oudere types nog steeds wel.Jeroenneman schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:56:
[...]
VW komt er bij mij anders ook niet meer in. DSG-debakel en sjoemelschandaal zijn voor mij genoeg om er niet meer naar te kijken.
Iets met komt te voet en gaat te paard.
Ze zijn mij ook wel kwijtgeraakt maar niet vanwege de sjoemel.
Laten we wel beseffen dat in die hele miljarden industrie niemand roomser dan de paus is.
Als ik ff op autoscout kijk dan mag ik alheel weg blij zijn als ik 2500€ krijg voor de mijne waar al ruim 2,6ton op de teller staatMarco-Peters schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:23:
[...]
Aan de andere kant: je ICE heeft nu ook een hogere inruilwaarde. Of dat straks nog steeds zo is? Ik had in ieder geval niet meer het geduld, om te wachten tot dat de 400+ km actieradius EV's eindelijk voor het klootjesvolk betaalbaar zijn. Waar ik onderdeel van ben, met mijn bescheiden inkomen.
De meest economische oplossing zou zijn om een nieuwe Tesla Model 3 te kopen, maar die zijn nog vrij duur in Nederland zag ik.elektriekert schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:31:
[...]
Als ik ff op autoscout kijk dan mag ik alheel weg blij zijn als ik 2500€ krijg voor de mijne waar al ruim 2,6ton op de teller staat
Je kunt ook mij €38k betalen, koop ik hier in Frankrijk een nieuwe model 3 voor je en kun je deze na een half jaar op komen halen en importeren naar Nederland.
Wat Chinezen heel goed kunnen is reverse engineering en massa produceren, maar niet zelf ontwikkelen, en al helemaal niet met uitstekende QA. Als je iets laat maken in China moet je echt met je neus bovenop kwaliteitscontrole zitten. Van spuitgietmatrijzen die zo vaak verkeerd werden gemaakt dat het uiteindelijk all-in-all goedkoper was om toch maar in Europa te laten maken tot elektronica die echt bij elke stap gecontroleerd moet worden of ze niet toch ergens besloten hebben een ander component te gebruiken omdat het goedkoper was.Marco-Peters schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:56:
[...]
...
Volkswagen moet echt veel beter zijn best doen, wilt het weerstand kunnen bieden tegen de Chinese concurrentie op de EV markt. Ja de veiligheidssystemen van deze Chinese EV's dienen nog wat bijgeschaafd te worden, maar als je ziet hoe snel het met Chinese smartphones gegaan is?
...
Ja, je kunt dingen in China laten maken, maar reken maar dat bedrijven als Apple er met de neus bovenop zitten om te checken of het goed gaat en volgens spec.
Ook mensenrechten en duurzaamheid zijn niet echt thema's daar, maar dat is een ander verhaal.
Iets complex dat volledig Chinees is zonder tussenkomt van Europese, Amerikaanse, Japanse, etc QA controle vertrouw ik echt niet zomaar. Goedkoop is veelal duurkoop. Maar time will tell.
Ik heb hetzelfde met Tesla maar wel echt een prima auto voor de prijs.elektriekert schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:18:
[...]
Van het design van een Tesla ben ik dan ook weer niet zo over te spreken.
Het liefst zie ik mee stations op de markt maar de hype ligt vooralsnog bij SUVs
Ja een mooie nieuwe EV station zoals de V60 of de 3 serie👌
Zijn in NL toch niet echt duur? Iets boven de 40k dacht ik.SpongeRob schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:46:
[...]
De meest economische oplossing zou zijn om een nieuwe Tesla Model 3 te kopen, maar die zijn nog vrij duur in Nederland zag ik.
Je kunt ook mij €38k betalen, koop ik hier in Frankrijk een nieuwe model 3 voor je en kun je deze na een half jaar op komen halen en importeren naar Nederland.![]()
Ik verbaas me dat er mensen zijn met zo'n stellige mening zonder moeite te doen uit te zoeken hoe het zit.DreZutphen schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:32:
[...]
Ja natuurlijk.
Ik verbaas mij echt dat er mensen zijn die zeggen dat de massa hierin niet bepalend is.
Hint: de remenergie neemt toe met gewicht. Echter, de wrijvingscoefficient van band op wegdek precies zo hard.
Zo lang de reminstallatie de energie aan kan heeft het gewicht dus niet echt invloed.
Remvertraging is in de basis gewoon maximaal 1G
Dit alles binnen geijkte normale omstandigheden. Zwaar belad/ met aanhanger / afwijkend zwaartepunt etc kan natuurlijk allerlei invloed hebben.
[ Voor 39% gewijzigd door assje op 22-06-2023 23:43 ]
Het is voornamelijk aerodynamica wat andere EV's een stuk minder efficiënt maakt. Maar ja, ook gewicht speelt natuurlijk mee.Marco-Peters schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:56:
[mbr]knipknipknip[/mbr]
[...]
Zal het niet te maken hebben met gewicht? Bij ICE's zag je die trend ook: ze zijn alleen maar zwaarder on onzuiniger geworden. En met zulke grote batterij pakketen, is de noodzaak voor een zuinige EV ook minder groot.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Hoe verklaar je dat de Tesla’s uit de Shanghai fabriek toch van veel hogere kwaliteit blijken dan uit Fremont (om het bij EVs te houden)Bartjuh schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:51:
[...]
Wat Chinezen heel goed kunnen is reverse engineering en massa produceren, maar niet zelf ontwikkelen, en al helemaal niet met uitstekende QA. Als je iets laat maken in China moet je echt met je neus bovenop kwaliteitscontrole zitten. Van spuitgietmatrijzen die zo vaak verkeerd werden gemaakt dat het uiteindelijk all-in-all goedkoper was om toch maar in Europa te laten maken tot elektronica die echt bij elke stap gecontroleerd moet worden of ze niet toch ergens besloten hebben een ander component te gebruiken omdat het goedkoper was.
Ja, je kunt dingen in China laten maken, maar reken maar dat bedrijven als Apple er met de neus bovenop zitten om te checken of het goed gaat en volgens spec.
Ook mensenrechten en duurzaamheid zijn niet echt thema's daar, maar dat is een ander verhaal.
Iets complex dat volledig Chinees is zonder tussenkomt van Europese, Amerikaanse, Japanse, etc QA controle vertrouw ik echt niet zomaar. Goedkoop is veelal duurkoop. Maar time will tell.
En waarom is China minder duurzaam dan US/Euope als ze én een hoger renwables percentage hebben en veel lagere CO2 per capita?
Of is dit gewoon een ouderwets stukje vreemdelingen haat?
Ja ik begrijp het wel aardig denk ik. Ik ben hierin geen echte kenner maar probeer dit logisch te benaderen.assje schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:34:
[...]
Ik verbaas me dat er mensen zijn met zo'n stellige mening zonder moeite te doen uit te zoeken hoe het zit.
Hint: de remenergie neemt toe met gewicht. Echter, de wrijvingscoefficient van band op wegdek precies zo hard.
Zo lang de reminstallatie de energie aan kan heeft het gewicht dus niet echt invloed.
Dit alles binnen geijkte normale omstandigheden. Zwaar belad/ met aanhanger / afwijkend zwaartepunt etc kan natuurlijk allerlei invloed hebben.
Het probleem zit hem toch in de beperking van het opschalen van de reminstallatie tov het stijgende gewicht?
In de praktijk zien we dan ook dezelfde reminstallatie bij bijvoorbeeld 2 auto's met een flink gewichtsverschil en dezelfde reminstallatie.
Hetzelfde zorgt er dan toch voor dat trucks een veel langere remweg hebben?
Dat is dus niet het geval. Kia Niro EV heeft bijvoorbeeld grotere schijven dan hybrid broertje. Er zijn gewoon normen waarvan reminstallatie moet voldoen en daarin is gewicht uiteraard een factor.DreZutphen schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:52:
In de praktijk zien we dan ook dezelfde reminstallatie bij bijvoorbeeld 2 auto's met een flink gewichtsverschil en dezelfde reminstallatie.
[ Voor 12% gewijzigd door assje op 22-06-2023 23:56 ]
Komen alle XC40 in Nederland uit België, of ook import uit India, Maleisië en China?DreZutphen schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:02:
[...]
Nee zie idd niet echt veel Chinese EV's.
Een XC40 2e handsje kost bijna hetzelfde als een nieuwe.
XC40 en Polestar hebben meer dan een half zweedse reputatie. Ze zijn beide in Gotenborg ontworpen en delen veel onderdelen. De Polestar 2 word in China gebouwd en de XC40 in Belgie.
Wikipedia: RemwegDreZutphen schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:52:
[...]
Ja ik begrijp het wel aardig denk ik. Ik ben hierin geen echte kenner maar probeer dit logisch te benaderen.
Het probleem zit hem toch in de beperking van het opschalen van de reminstallatie tov het stijgende gewicht?
Hetzelfde zorgt er dan toch voor dat trucks een veel langere remweg hebben?
In principe kan een vrachtwagen ook (korte tijd) dezelfde vertraging bewerkstelligen.De maximale remkracht voor voertuigen op de weg wordt bepaald door de wrijving tussen wieloppervlak en wegdek.
Zwaar beladen vrachtwagens kunnen niet te lang hard remmen omdat hierdoor het risico op een klapband of scharen toeneemt.
[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 23-06-2023 00:21 ]
De BMW i3 (lichte carbon constructie) heeft bewezen dat gewicht een heel kleine rol speelt voor de efficiëntie van een EV. Ja, het kost minder energie om een lichtere auto te versnellen maar bij het vertragen wordt die energie grotendeels weer terug gewonnen. Ook al is de efficiëntie van die terugwinning geen 100%, het is hoog genoeg om het effect van het gewicht op het totaalverbruik nagenoeg verwaarloosbaar te maken.Richh schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:37:
[...]
Het is voornamelijk aerodynamica wat andere EV's een stuk minder efficiënt maakt. Maar ja, ook gewicht speelt natuurlijk mee.
Obviously is dit een stukje vreemdelingen haat: ik ben getrouwd met een Chinese vrouw, okay ze is van Hongkong. Maar dat is ook gewoon China. En in China wonen hele intelligente mensen, welke heel erg kundig zijn. Vele malen kundiger en intelligenter, dan de gemiddelde Amerikaan.JohanB schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:50:
[...]
Hoe verklaar je dat de Tesla’s uit de Shanghai fabriek toch van veel hogere kwaliteit blijken dan uit Fremont (om het bij EVs te houden)
En waarom is China minder duurzaam dan US/Euope als ze én een hoger renwables percentage hebben en veel lagere CO2 per capita?
Het is de opium oorlog geweest, welke ze een technologische achterstand op het westen gaf. Nu halen ze dat in rap tempo in en de Amerikanen hebben het nakijken: vandaar ook die hele geopolitieke oorlog, die Amerika tegen China voert.
Amerikaanse autos staan sowieso niet bekend als betrouwbaar en ook Tesla niet: zal mijn niets verbazen, dat de kwaliteit uit de Chinese fabriek inderdaad beter is. Chinese fabrikanten hebben ook weleens getracht, om in Amerika te produceren....
Op een paar Euro na €43k, dus best een aanzienlijk verschil.DreZutphen schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:12:
[...]
Zijn in NL toch niet echt duur? Iets boven de 40k dacht ik.
En waarom moet dat gelijk op vreemdelingenhaat worden gegooidMarco-Peters schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:55:
[...]
Obviously is dit een stukje vreemdelingen haat: ik ben getrouwd met een Chinese vrouw, okay ze is van Hongkong. Maar dat is ook gewoon China. En in China wonen hele intelligente mensen, welke heel erg kundig zijn. Vele malen kundiger en intelligenter, dan de gemiddelde Amerikaan.
Daarnaast kan ik er niet onderuit dat jij hier precies diezelfde 'vreemdelingenhaat' laat zien. Tuurlijk zijn er intelligente mensen in China die vele malen slimmer zijn dan de gemiddelde Amerikaan, maar er zijn ook intelligente mensen in Amerika die vele malen slimmer zijn dan de gemiddelde Chinees. Elk land bestaat nu eenmaal uit een mix van mensen waarbij de slimme mensen vele malen slimmer zijn dan het gemiddelde.
China is snel aan het ontwikkelen en net als b.v. Z-Korea zie je dat de kwaliteit daarmee ook met stappen vooruit gaat. Maar net als dat het met Kia/Hyundai lang heeft geduurd voordat ze als waardige auto's werden gezien, zal China ook eerst van zijn oudere imago af moeten komen. Dat heeft echter weinig met vreemdelingenhaat te maken, maar puur met historie.
Ook in Amerikaanse auto's heb je heel veel verschil in kwaliteit, en stellen dat 'de Amerikaanse' auto niet bekend staat om zijn betrouwbaarheid, is hetzelfde als zeggen dat Chinese auto's bekend staan om hun gebrek aan veiligheid en kwaliteitHet is de opium oorlog geweest, welke ze een technologische achterstand op het westen gaf. Nu halen ze dat in rap tempo in en de Amerikanen hebben het nakijken: vandaar ook die hele geopolitieke oorlog, die Amerika tegen China voert.
Amerikaanse autos staan sowieso niet bekend als betrouwbaar en ook Tesla niet: zal mijn niets verbazen, dat de kwaliteit uit de Chinese fabriek inderdaad beter is. Chinese fabrikanten hebben ook weleens getracht, om in Amerika te produceren....

[removed]
Het afremmen van een auto werkt iets complexer. De massa in combinatie met het zwaartepunt zorgt er voor dat de achterwielen nauwelijks nog wrijving genereren. Gelukkig hebben veel EV's een laag zwaartepunt, maar het hogere gewicht of eigenlijk moeten we alleen nog over massa spreken omdat het gewicht nogal veranderd tijdens het remmen.assje schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:34:
[...]
Ik verbaas me dat er mensen zijn met zo'n stellige mening zonder moeite te doen uit te zoeken hoe het zit.
Er zijn zeer veel factoren die een rol spelen en dat simuleren kan je voor de gein eens doen in BeamNG oid. Remkracht en massa zijn de factoren en de gewichtsverdeling over de wielen heeft grote invloed op de remkracht en zal bij hogere massa en daarbij vaak een hoger zwaartepunt geen positieve invloed hebben op de remweg. Een korte remweg begint bij een lagere massa.
Dus met laag zwaartepunt en meer remkracht is de hogere massa gecompenseerd en vertraag je evenveel.. dat was dus het punt. Het gaat om het resultaat: hoe snel sta je stil. Dat is niet per definitie langzamer met hogere massa, daar valt dus wat aan te doen met mee remkracht.kdeboois schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:41:
[...]
Het afremmen van een auto werkt iets complexer. De massa in combinatie met het zwaartepunt zorgt er voor dat de achterwielen nauwelijks nog wrijving genereren. Gelukkig hebben veel EV's een laag zwaartepunt, maar het hogere gewicht of eigenlijk moeten we alleen nog over massa spreken omdat het gewicht nogal veranderd tijdens het remmen.![]()
Er zijn zeer veel factoren die een rol spelen en dat simuleren kan je voor de gein eens doen in BeamNG oid. Remkracht en massa zijn de factoren en de gewichtsverdeling over de wielen heeft grote invloed op de remkracht en zal bij hogere massa en daarbij vaak een hoger zwaartepunt geen positieve invloed hebben op de remweg. Een korte remweg begint bij een lagere massa.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
PoehSpongeRob schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:22:
[...]
Op een paar Euro na €43k, dus best een aanzienlijk verschil.
Naar mijn weten wel.mitsumark schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 00:16:
[...]
Komen alle XC40 in Nederland uit België, of ook import uit India, Maleisië en China?
Nee. De massa blijft gelijk alleen het gewicht schuift onevenredig naar de voorwielen en zal bij een kleinere massa minder dramatische effecten geven. It's complicated. Simulatie of praktijktesten zijn de enige echte raadgevers.Termy schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:52:
[...]
Dus met laag zwaartepunt en meer remkracht is de hogere massa gecompenseerd en vertraag je evenveel.. dat was dus het punt. Het gaat om het resultaat: hoe snel sta je stil. Dat is niet per definitie langzamer met hogere massa, daar valt dus wat aan te doen met mee remkracht.
Jij leest wat je wil lezen.
Helder, weer wat geleerd 👍assje schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:55:
[...]
Dat is dus niet het geval. Kia Niro EV heeft bijvoorbeeld grotere schijven dan hybrid broertje. Er zijn gewoon normen waarvan reminstallatie moet voldoen en daarin is gewicht uiteraard een factor.
Een leuk oud filmpje gevonden mbt de gewichts discussie.
YouTube: Blik op de Weg OFFICIAL - Special Remweg vrachtwagens
YouTube: Blik op de Weg OFFICIAL - Special Remweg vrachtwagens
Simpel; Zeer strenge QA. Dat is waarom.JohanB schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:50:
[...]
Hoe verklaar je dat de Tesla’s uit de Shanghai fabriek toch van veel hogere kwaliteit blijken dan uit Fremont (om het bij EVs te houden)
Ik heb daar ervaring mee als techneut. Je moet er echt op zitten.
Mensen zijn tegenwoordig heel snel om gelijk maar dingen als "vreemdelingenhaat" erbij te halen. Sign of the times.
China is nog steeds geen vrij land. Ten nadele van vooral de Chinezen zelf. De Tibetanen, de Oeigoeren in concentratiekampen, de talloze verdwijnende mensen (moet ik hier een lijst gaan opnoemen?), het stelen van de IP (ASML), het groen spuiten met verven van kaal land omdat er niets meer groeit, neo-kolonialisme in Afrika, racisme is in China gewoon standaard geaccepteerd (staat zelfs gewoon op borden van restaurants), het Confuciusinstituut om hun expats in de gaten te houden, zelfs mensenrechten onderzoek aan de VU gefinancierd door China (go figure), en ik kan nog wel even doorgaan. Wees niet naïef als het om China gaat.
En je kunt niet standaard uitgaan van Chinese cijfers, die zijn meestal gekleurd.
Gloednieuwe fietsen om targets te halen en overheidssubsidies/buitenlandse investeringen bijv.:

En hoeveel miljoenen slecht gebouwde appartementen staan wel niet leeg in China? Toren na toren. Hoe duurzaam is dat trouwens

Menig Afrikaans land haalt een lager CO2/capita dan China. Dat schaalt ook gewoon met levensstandaard.
41.990 en met SEPP dus 39k dacht ik?SpongeRob schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:22:
[...]
Op een paar Euro na €43k, dus best een aanzienlijk verschil.
Life is too short to drive boring cars
On topic :-) ook voor EV's geld dit blijkbaarBartjuh schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:19:
[...]
Gloednieuwe fietsen om targets te halen en overheidssubsidies/buitenlandse investeringen bijv.:
[Afbeelding]
En hoeveel miljoenen slecht gebouwde appartementen staan wel niet leeg in China? Toren na toren. Hoe duurzaam is dat trouwens
https://insideevs.com/new...-car-graveyard-byd-geely/
Ok, laat ik het anders brengen:kdeboois schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:12:
[...]
Nee. De massa blijft gelijk alleen het gewicht schuift onevenredig naar de voorwielen en zal bij een kleinere massa minder dramatische effecten geven. It's complicated. Simulatie of praktijktesten zijn de enige echte raadgevers.
Jij leest wat je wil lezen.
Is het theoretisch mogelijk dat een auto van 1000 kg exact gelijk remt (=gelijke remweg) aan een auto van 2000 kg?
Ja/nee?
Gezien het filmpje met de vrachtwagens/auto lijkt het antwoord hierop vrij duidelijk ja.
[ Voor 7% gewijzigd door Termy op 23-06-2023 10:52 ]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic