Toon posts:

Elektrische 7 zitters

Pagina: 1
Acties:

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:56
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er meer mensen zijn die op zoek zijn naar een elektrische 7 zitter, of er juist een hebben en hun ervaring willen delen.

Ik zelf ben de trotse bezitter van een Volvo XC40 P8, die helaas te klein is geworden (een 4e jongen is geboren :) ).

Voor zover ik weet heb ik de volgende opties:

Tesla Model X - Vanaf €123.000
Tesla Model Y - Niet leverbaar als 7 zitter in NL, wellicht in de toekomst, prijs nog onbekend, vermoedelijk vanaf €55000 )
Volvo EX 90 - Leverbaar vanaf eind 2023 - vanaf €100.000
BYD Tang - Nu leverbaar, vanaf €73.000
Mercedes EQB - Vanaf €60.000 (geen trekhaak mogelijk)
Mercedes EQS - Vanaf €120.000
Mercedes EQV - Vanaf € 65.750 (excl. btw/BPM) (geen trekhaak mogelijk)
VW ID Buzz - Grotere 7 zitter komt, maar pas in 2024, prijs onbekend
VW ID6 - Nog niet leverbaar in NL
Rivian R1S - Nog niet leverbaar in NL
Hongqi ehs-9 - Vanaf €83.590

Topicstart aangepast met prijs info, en tips toegevoegd.

[Voor 29% gewijzigd door DarkShadow op 15-01-2023 18:55]

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Geen ervaring mee. Maar, Peugeot E-Rifter?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:01
VW ID.6

In de categorie 'busjes' is het aanbod nog wel wat ruimer:

https://www.gaspedaal.nl/elektrisch?zmin=7&srt=df-a

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:23
Volvo EX90
Ioniq 7
Maar behlve de tesla is het allemaal nog relatief nieuw of moet nog komen.
Skoda heeft een zevenzits concept, dus daar moet je ook nog minimaal een jaar of twee op wachten.

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:41
Mercedes Benz EQV, of als je geen busje wil een EQS SUV.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:30
Rivian r1s

• TWST
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-01 11:10
Zit momenteel ook in deze fase. 4 kind op komst dus reguliere 7 zitter of electrisch.
Rivian r1s is nog niet in nederland verkrijgbaar.
Hongqi ehs-9 kan je ook naar kijken, achterste 2 stoelen wel alleen voor kids. Tesla model x heeft iets meer ruimte.
Ik zit zelf te wachteb op de Kia ev-9 als hopelijk snel aangekondigd.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik zou ook even goed alle nedcap crash testen bekijken en dan voornamelijk als ze een botsing simuleren aan de achterzijde. (Plotseling stilstaande file ofzo).

Qua been/zit ruimte is eigenlijk alleen de Model X enigszins een optie en zelfs die is krap voor volwassenen achterin. Met echt kleine kinderen kan het nog maar zou ik zelf ook niet willen. Dan maar een busje (ID Buzz/Vito) of twee auto’s.

• DarkShadow
Twardt schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:12:
Mercedes Benz EQV, of als je geen busje wil een EQS SUV.
Dank! Deze optie ga ik serieus bekijken, ik kan nog een lijst busjes toevoegen, maar de meeste hebben of 50kWh of 75kWh en dat is dan net te weinig voor een bus met niet al teveel stroomlijn. Ik kan thuis opladen, maar de ervaring leert dat 400 wltp toch wel een beetje het minimale is voor mij. Anders moet ik te vaak staan laden.

Maar ook lastig qua betaalbaarheid, elektrisch is al duur, maar een elektrische 7 zitter is wel extreem duur op het moment.

[Voor 11% gewijzigd door DarkShadow op 15-01-2023 21:35]

• PROnline

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar dit zou nog een hele andere oplossing kunnen zijn voor de uitdaging die je nu hebt.
Er zijn babymodules te krijgen voor nieuwe aanwinsten t/m 18 maanden.

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
De vinfast vf9 zou ook kunnen voldoen, maar ook nog niet leverbaar.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wij hebben uiteindelijk besloten geen 7-zitter te nemen. Los van dus die prijzen en beperkte aanbod.

Als je op vakantie gaat is de ruimte in alle 7-zitters onvoldoende voor de vakantie spullen en naar school brengen doe je veelal met 1 ouder.
Daarnaast is de ruimte achterin zo klein dat je de derde rij eerder de dodenrij kan noemen, bij een klap achterop kan je bijna 100% de achterste rij wegdragen.

2 auto’s gekozen, mijn vrouw had toch al een eigen auto nodig.

@PROnline er mogen maar 3 op de achterbank, verzekering en constructie.

• DarkShadow
PROnline schreef op maandag 16 januari 2023 @ 01:26:
[Afbeelding]

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar dit zou nog een hele andere oplossing kunnen zijn voor de uitdaging die je nu hebt.
Toevallig een linkje, heb in NL wel een keer een aanbieder gevonden die ze inbouwt, maar dan zit het vast.

• Twardt
PROnline schreef op maandag 16 januari 2023 @ 01:26:
[Afbeelding]

Maar wat doe je dan na 18mnd?

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vorkie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:18:
Wij hebben uiteindelijk besloten geen 7-zitter te nemen. Los van dus die prijzen en beperkte aanbod.

Als je op vakantie gaat is de ruimte in alle 7-zitters onvoldoende voor de vakantie spullen en naar school brengen doe je veelal met 1 ouder.
Daarnaast is de ruimte achterin zo klein dat je de derde rij eerder de dodenrij kan noemen, bij een klap achterop kan je bijna 100% de achterste rij wegdragen.

2 auto’s gekozen, mijn vrouw had toch al een eigen auto nodig.

Alles met twee auto’s is toch geen doen? Hier van de zomer met een 7 zitter op vakantie geweest maar ondanks dat we maar drie kinderen mee hadden hadden we niet eens een dakkoffer mee en ook nog vrij zicht door de binnenspiegel.

Momenteel zelf aan het kijken voor een gebruikte Model X als 7 zitter (verwacht de Y 7 zitter niet meer). Het is toch wel fijn als er buiten ons gezin wel eens iemand mee kan en voor de hond is de derde rij ook top.

• GeeMoney
  • Nu online
Deveon schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:51:
[...]

Alles met twee auto’s is toch geen doen? Hier van de zomer met een 7 zitter op vakantie geweest maar ondanks dat we maar drie kinderen mee hadden hadden we niet eens een dakkoffer mee en ook nog vrij zicht door de binnenspiegel.

Momenteel zelf aan het kijken voor een gebruikte Model X als 7 zitter (verwacht de Y 7 zitter niet meer). Het is toch wel fijn als er buiten ons gezin wel eens iemand mee kan en voor de hond is de derde rij ook top.
Voor geen goud dat ik mijn gezin op die 3e rij achterin zet.
Bekijk even wat botsproeven en dan weet je waarom. Die komen daar zwaar gehandicapt vandaan of erger.
Daarnaast kan je als je die rij echt nodig hebt voor mensen gewoon geen spullen meer meenemen dus het is allemaal verre van praktisch.
Als je 3 rijen nodig hebt is qua veiligheid de enige optie een bus of twee auto's. Iets anders zou er bij mij never niet komen.

Mijn eigen kinderen mogen ook niet mee met een ouder die wel 3 zitrijen biedt. Dan rijd ik zelf wel extra of ze gaan niet. Binnen de stad zou nog kunnen maar dan kan je ook gaan fietsen.

Ik heb eens achterin een 7-zits Model X gezeten, (afgezien van mijn eerdere argument) ook daar ga ik met mijn 1.90m absoluut niet mee naar Zuid-Italië.

Daarnaast is die 3e zit rij niet nemen natuurlijk nog veel ruimer voor spullen.
PS. Die hond kan toch ook gewoon achterin een speciale bench ? Heb je geen 7-zitter voor nodig, nog veiliger ook.

[Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 16-01-2023 21:06]

• Deveon
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:01:
[...]

Bekijk even wat botsproeven en dan weet je waarom. Die komen daar zwaar gehandicapt vandaan of erger.
In alleen de eerste minuut het maximale wat je mag verwacht realiteit op een Model 3. De Y is niet veel anders (iets hoger/langer) en de X iets groter. Ik denk echter dat je de derde rij niet heel veel slechter af bent dan in de rest van de auto.
Ik heb eens achterin een 7-zits Model X gezeten, (afgezien van mijn eerdere argument) ook daar ga ik met mijn 1.90m absoluut niet mee naar Zuid-Italië.

PS. Die hond kan toch ook gewoon achterin een speciale bench ? Heb je geen 7-zitter voor nodig, nog veiliger ook.
De derde rij is niet altijd verwijderbaar en waarom zou de hond veiliger zijn in de kofferbak dan op de derde zitrij? In Spanje heb ik 2 minuten achterin een 5008 gezeten om te oordelen dat derde zitrijen in personenwagens niet voor volwassen zijn (5+2). Naar zuid Italië kan een deel van het gezelschap ook het vliegtuig pakken.

Verder heb ik inderdaad geen 7 zitter nodig. Gelukkig hoeft niet alles wat ik koop een noodzaak te hebben.

• GeeMoney
  • Nu online
Deveon schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:21:
[...]

In alleen de eerste minuut het maximale wat je mag verwacht realiteit op een Model 3. De Y is niet veel anders (iets hoger/langer) en de X iets groter. Ik denk echter dat je de derde rij niet heel veel slechter af bent dan in de rest van de auto.
[Video: EXTREME TESLA MODEL 3 CRASH | TESLACAM STORIES 121]

[...]

De derde rij is niet altijd verwijderbaar en waarom zou de hond veiliger zijn in de kofferbak dan op de derde zitrij? In Spanje heb ik 2 minuten achterin een 5008 gezeten om te oordelen dat derde zitrijen in personenwagens niet voor volwassen zijn (5+2). Naar zuid Italië kan een deel van het gezelschap ook het vliegtuig pakken.

Verder heb ik inderdaad geen 7 zitter nodig. Gelukkig hoeft niet alles wat ik koop een noodzaak te hebben.
De laatste zitrij (zeker in een S en ik verwacht ook de Y) zit je tegen de richting in met je benen dus naar de achterbumper. Hierdoor zit je letterlijk in de kreukelzone.
Verassend heeft de Y de stoelen in de rijrichting, of je ze echter stoelen mag noemen mag je in de youtube even beoordelen. Dat doe je toch zelfs kinderen niet aan?

Door je hond vast in een bench te plaatsen en die bench dus ook vast te zetten voorkom je dat je hond de halve auto door slingerd en hij zit dus wederom niet direct bij/in die kreukelzone.

YouTube: Thinking about getting the Tesla Model Y 7 Seater?? (Watch this firs...

[Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 16-01-2023 21:37]

• Deveon
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:33:
[...]
Door je hond vast in een bench te plaatsen en die bench dus ook vast te zetten voorkom je dat je hond de halve auto door slingerd en hij zit dus wederom niet direct bij/in die kreukelzone.

YouTube: Thinking about getting the Tesla Model Y 7 Seater?? (Watch this firs...
Die bench staat dan nog steeds in de kreukelzone. Een derde zitrij zit vaak in lijn met die wielen en voorbij de kreukelzone (rear impact is gelukkig schaars). In een vliegtuig is een riem voldoende om niet rond geslingerd te worden dus zal voor onze hond ook wel voldoende zijn.

Nogmaals, geen volwassen achterin een 5+2 maar een tienjarige kan prima. Vanaf 13-15 jaar ga ik er niet op rekenen. Gelukkig worden mijn kinderen elk jaar maar één jaar ouder en kan ik daar prima rekening mee houden.

• Twardt
De ID6 is al wel sporadisch te vinden in NL. Opzich best een mooie auto (als het je smaak is), heb je wel minder dat busje gevoel en uitstraling. Met de 3de zitrij houd je geen megagrote kofferruimte over, maar je kan er ook voor kiezen om één van de twee stoelen neer te klappen. Dan wordt de kofferruimte wel een stuk groter.

https://www.autotrack.nl/...094-1748726020.1673730538
of
https://www.autojorg.nl/occasions-kopen/31173785

[Voor 22% gewijzigd door Twardt op 16-01-2023 22:30]

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:22
Nielson schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:33:
VW ID.6

In de categorie 'busjes' is het aanbod nog wel wat ruimer:

https://www.gaspedaal.nl/elektrisch?zmin=7&srt=df-a
Komt die id6 naar Europa dan?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Deveon schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:45:
[...]

Die bench staat dan nog steeds in de kreukelzone. Een derde zitrij zit vaak in lijn met die wielen en voorbij de kreukelzone (rear impact is gelukkig schaars). In een vliegtuig is een riem voldoende om niet rond geslingerd te worden dus zal voor onze hond ook wel voldoende zijn.

Nogmaals, geen volwassen achterin een 5+2 maar een tienjarige kan prima. Vanaf 13-15 jaar ga ik er niet op rekenen. Gelukkig worden mijn kinderen elk jaar maar één jaar ouder en kan ik daar prima rekening mee houden.
Lijkt mij common sense dat wanneer iemand vol achterop klapt de personen die daar zitten het hardst geraakt worden. Ben het met volledig met @GeeMoney eens. Zou het never nooit niet doen :).

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:01
Bever! schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:42:
[...]

Komt die id6 naar Europa dan?
Geen idee verder maar hij stond in dat gaspedaal lijstje:

https://www.autojorg.nl/occasions-kopen/31173785

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:22
GeeMoney schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:01:
[...]

Daarnaast kan je als je die rij echt nodig hebt voor mensen gewoon geen spullen meer meenemen dus het is allemaal verre van praktisch.
Als je 3 rijen nodig hebt is qua veiligheid de enige optie een bus of twee auto's. Iets anders zou er bij mij never niet komen.

Mijn eigen kinderen mogen ook niet mee met een ouder die wel 3 zitrijen biedt. Dan rijd ik zelf wel extra of ze gaan niet. Binnen de stad zou nog kunnen maar dan kan je ook gaan fietsen.

Zet je ze wel achterin een a of b segmenter?

• Deveon
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:53:
[...]

Lijkt mij common sense dat wanneer iemand vol achterop klapt de personen die daar zitten het hardst geraakt worden. Ben het met volledig met @GeeMoney eens. Zou het never nooit niet doen :).
Heb je de video gezien die ik plaatste? Onderbuikgevoel is geen common sense. Volgens diezelfde logica is de derde zitrij de veiligste plek om te zitten bij een frontale botsing die veel vaker voor komt.

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-06 13:43
Ik kan mij vergissen, maar er zijn toch ook Tesla Model S'en op de markt gekomen als 7 zitter? Gegeven, de achterste rij zal drama zijn als je meer dan 1.30m lang bent. Maar misschien dat die voldoet? Lijkt me in zijn klasse de meest volwassen elektrische auto en als ik je budget zo zie lijkt die ook zeker te passen?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:45

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kan die discussie over wel/niet 3e rij gebruiken misschien verhuizen naar een apart topic? @DarkShadow vraagt simpelweg om 7 persoons EV modellen en/of hij nog iets over het hoofd ziet.

Altijd dezelfde discussie over de 3e zifterij als het gaat over de 7 persoons auto's. Zeer vervuilend in zo'n topic.

-----------------------

@DarkShadow VW zou ook bezig zijn met een EV versie van de Multivan. Er is al een PHEV versie van op dit moment. Misschien eens informeren bij de VW dealer?

[Voor 28% gewijzigd door Falcon op 17-01-2023 08:21]

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• PROnline
Vorkie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:18:
[...]

Er is wel een europeesche goedkeurig voor, dus ik verwacht dat je met correcte montage het bij de RDW in een middag aangepast hebt op je kentekenpapieren. Daar zijn regels voor die ook voor campers bijvoorbeeld toegepast worden. De montage is ook niet zo simpel als een isofix zitje. Er wordt aangegrepen op de montagepunten van het chasis.
Twardt schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:43:
[...]
Maar wat doe je dan na 18mnd?
Dan zet je 't normale zitje in de bank. Tot 18 maanden vervoer je babies achterstevoren.

Dat kan je voort t/m 12j/35kg/1m35.
DarkShadow schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:23:
[...]
Toevallig een linkje, heb in NL wel een keer een aanbieder gevonden die ze inbouwt, maar dan zit het vast.
Het is geen isofix systeem. Maar evengoed is de MultiMacwel verwijderbaar. Maar ook de drie(vier) zitjes zijn los configureerbaar en kunnen dus meegroeien.

• DarkShadow
Oh nu snap ik het pas. Je kan dus gewoon 4 zitplaatsen van je normale bank maken, ik dacht dat het een systeem was voor in de achterbak.

Lijkt me niet ideaal, ik moet regelmatig mijn bank plat klappen of andere passagiers mee nemen. Als het zo eenvoudig was als een isofix dan had ik het wel direct gekocht.

Maar wel bedankt voor de tip!

[Voor 5% gewijzigd door DarkShadow op 17-01-2023 16:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SamFisher_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-05 07:41
Ik ben benieuwd of TS al verder is in de zoektocht en of er nog nieuwe ontwikkelingen zijn rondom elektrische 7 zitters. Kan je hier iets over zeggen?

Verder ook benieuwd of iemand weet hoe het staat met de KIA EV9? Die zou in 2023 geleased worden, maar zie nog geen officiële berichten of websites met prijzen/bestellen.

En de Tesla Y 7-zits? Ik begreep dat een onderdeel in het productieproces daarvoor wat in Tesla-fabriek in Berlijn zou geplaatst worden, nu naar de VS is gegaan omdat daar de vraag naar 7-zits hoger zou zijn. Wat is de verwachting wanneer die alsnog ook in Berlijn komt?

Of weet iemand een route hoe je aaneen nieuwe Tesla Y 7-zits kan komen?

Zo even dus wat vragen. :) Benieuwd of we dit topic verder van info kunnen voorzien, want ik denk dat hier potentieel best wel vraag naar is, maar weinig info te vinden is over ontwikkelingen van betaalbare elektrische 7-zitters met een fatsoenlijke range.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noorderling
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 05-06 20:13
Bever! schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:54:
[...]

Zet je ze wel achterin een a of b segmenter?
Die hebben idd hetzelfde probleem. De achter inzitten vormen zelf de kreukelzone.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noorderling
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 05-06 20:13
Powergrim schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:10:
Ik kan mij vergissen, maar er zijn toch ook Tesla Model S'en op de markt gekomen als 7 zitter? Gegeven, de achterste rij zal drama zijn als je meer dan 1.30m lang bent. Maar misschien dat die voldoet? Lijkt me in zijn klasse de meest volwassen elektrische auto en als ik je budget zo zie lijkt die ook zeker te passen?
Wellicht 2de hands enigszins betaalbaar. Vermoedelijk geen plek meer voor bagage?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Powergrim schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:10:
Noorderling schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:19:
[...]
Wellicht 2de hands enigszins betaalbaar. Vermoedelijk geen plek meer voor bagage?
Ik heb zelf een Model S, en een hele dag een proefrit gemaakt in een andere model S die dat systeem had.
Het is een opklapbare dubbele stoel in de achterbak, tegen de rijrichting in. Kinderen tot ca 140 cm kunnen goed in. Als de dubbele stoel ingeklapt is, is er bagageruimte genoeg, maar als de dubbele stoel uitgeklapt is, ben je gelijk bijna je hele bagageruimte kwijt... Wat mij betreft prima voor incidenteel gebruik (zaterdag met een bulk kids naar sport / familie / weet ik wat) maar geen oplossing voor een vakantie waar er ook (veel) bagage mee moet...

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DarkShadow
SamFisher_NL schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:47:
Ik ben benieuwd of TS al verder is in de zoektocht en of er nog nieuwe ontwikkelingen zijn rondom elektrische 7 zitters. Kan je hier iets over zeggen?

Verder ook benieuwd of iemand weet hoe het staat met de KIA EV9? Die zou in 2023 geleased worden, maar zie nog geen officiële berichten of websites met prijzen/bestellen.

En de Tesla Y 7-zits? Ik begreep dat een onderdeel in het productieproces daarvoor wat in Tesla-fabriek in Berlijn zou geplaatst worden, nu naar de VS is gegaan omdat daar de vraag naar 7-zits hoger zou zijn. Wat is de verwachting wanneer die alsnog ook in Berlijn komt?

Of weet iemand een route hoe je aaneen nieuwe Tesla Y 7-zits kan komen?

Zo even dus wat vragen. :) Benieuwd of we dit topic verder van info kunnen voorzien, want ik denk dat hier potentieel best wel vraag naar is, maar weinig info te vinden is over ontwikkelingen van betaalbare elektrische 7-zitters met een fatsoenlijke range.
Nog steeds op zoek… inderdaad enthousiast over de Ev9, en hoop dat er snel een id buzz zevenzitter komt. Tesla ben ik een beetje op afgehaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-06 08:58
Hier ook een gezin met 4 jonge kinderen.
Ruim 6 jaar geleden de Tesla Model X (6-zits) aangeschaft en we hebben er nog steeds iedere dag plezier van.

Wat een ruimtewonder is deze auto. Ook op de 3e zitrij zitten de kinderen goed. De 2 oudste kids (inmiddels 10 en 11 jaar) zitten nog steeds het liefst op de 3e rij. Ze kunnen hun benen strekken tot "in het gangpad".
Alle bagage past in de X, ook op vakantie naar Italië. Ik heb destijds een Thule bagagebox aangeschaft voor op de trekhaak, maar die gebruiken we eigenlijk nauwelijks.

Hoewel we nog jaren vooruit kunnen met de Model X kijk ik sinds kort wel een beetje uit naar een nieuwe EV. De range in de winter vind ik te laag (na 200.000km nu 10% lager dan bij aanschaf) en tegenwoordig zijn er nieuwe, stillere 6/7-zitters die 2x zo snel laden.

De Kia EV9 lijkt me wel wat, maar helaas laden die 800v Kia's erg langzaam aan het geweldige Tesla Supercharger netwerk (400v). Hopelijk wordt dat nog opgelost.

De Mercedes EQB SUV valt af, want te kleine batterij en te krappe 3e zitrij.
De Mercedes EQS SUV is wel heel geschikt, maar die is me toch wat te duur en kan geen V2H chargen.

De Volvo EX90 is ook een kandidaat, evenals de NIO ES8 2023, als die tenminste snel kan laden (huidige model max 120 kW), want dat accuwisselen van NIO heeft m.i. geen toekomst in Europa.

BYD Tang valt af, want de range schiet tekort, en de auto kan slechts met 120 kW snelladen.
De Tesla Model Y 7-zits lijkt maar nooit in productie te worden genomen in Europa, en de 3e zitrij is waarschijnlijk te krap.

De busjes laat ik links liggen. Als ik zoveel geld uitgeef, dan moet het wel een beetje leuke auto zijn, maar dat is natuurlijk persoonlijk. En de busjes zijn niet efficient, wat ten koste gaat van de range.

Wel fijn dat er tegenwoordig best wat te kiezen is in het 6/7-zits EV segment !
Zie ik nog een model/merk over het hoofd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rd0r00
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-06 07:57
Al eens gekeken naar de NIO ES8? Deze kwam recent in mijn zoekopdracht voorbij.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 09:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie dat de Nissan Evalia niet genoemd is. Die is er in 7-zitter uitvoering en heeft dan ook nog enige bagageruimte. Ze zijn er in 24 kWh en 40 kWh uitvoering (de laatste vanaf 2018) en bij muxsan kun je de accucapaciteit laten uitbreiden en er zelfs een CCS aansluiting in laten zetten.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gasoline1234
rd0r00 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:26:
Al eens gekeken naar de NIO ES8? Deze kwam recent in mijn zoekopdracht voorbij.
Zeker, maar de huidige NIO ES8 kan slechts langzaam snelladen (max 140 kW) en wordt niet geleverd in NL. Verder voldoet de ES8 aan alle eisen. Daarom ben ik ook wel benieuwd naar het 2023 model, dat hopelijk wel kan snellaaden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DarkShadow
Gasoline1234 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:22:
[...]

Zeker, maar de huidige NIO ES8 kan slechts langzaam snelladen (max 140 kW) en wordt niet geleverd in NL. Verder voldoet de ES8 aan alle eisen. Daarom ben ik ook wel benieuwd naar het 2023 model, dat hopelijk wel kan snellaaden.
zo langzaam is dat toch niet? Mijn XC40 doet max 150 kW.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:25
Gasoline1234 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:22:
[...]

140kw is langzaam? Mijn Nissan Leaf uit 2019 haalt niet eens de 50kw _O- Ik denk dat 140kw snel genoeg is. In dat tijdbestek kun je geeneens je broodham naar binnen werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gasoline1234
Ja, 140 kW snelladen is anno 2023 aan de lage kant.
Als ik nu een nieuwe EV overweeg dan moet dit toch minstens 230 kW zijn, zeker bij een grote 7-persoons auto met een groot accupakket (90 kWh of meer).

Overigens is het ook belangrijk hoe lang die maximale laadsnelheid tijdens een laadsessie kan worden volgehouden. Bij veel auto's neemt die laadsnelheid vanaf een 50% State-Of-Charge al aanzienlijk af, terwijl sommige door kunnen gaan op hoge laadsnelheid tot 80%.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twardt
Gasoline1234 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:19:
Als ik nu een nieuwe EV overweeg dan moet dit toch minstens 230 kW zijn, zeker bij een grote 7-persoons auto met een groot accupakket (90 kWh of meer).
In dat geval kan je alleen kiezen tussen een Tesla model X en een Ka EV9. En omdat je aangaf alleen bij de Tesla superchargers wou laden, wordt het dus de Model X omdat de Kia daar niet zijn maximale laadsnelheid kan halen.

Maar waarom wil je perse die absurde hoge laadsnelheid? Sta je dagelijks aan de snellader, of slechts sporadisch en tijdens de vakantierit? Als het het laatste is, dan zou je eens moeten afvragen of die tijdwinst van hooguit een paar uur over het hele jaar gemeten je keuze mogelijkheid zo moet beperken. En waarom perse willen laden bij Tesla? Dat heeft alleen zin als je ook een Tesla hebt. Als je geen Tesla hebt, dan ben je duurder uit, en kan je niet op alle locaties terecht. Voor niet-tesla rijders zijn mijn inziens nu de opengestelde Tesla laders vooral handig om de gaten op te vullen op routes waar je geen andere snel lader kan bereiken of om laadfiles te omzeilen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 09:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gasoline1234 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:19:
Dan zeg ik dat juist bij dat soort grote auto's (waar je met een heel gezin mee onderweg bent) het helemaal niet zo belangrijk is omdat voordat alle 5 kinderen hun plasje gedaan hebben, hun ijsje op, snoetje gepoetst je toch al een uur verder bent. ;)

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gasoline1234
Maasluip schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:09:
[...]

Dan zeg ik dat juist bij dat soort grote auto's (waar je met een heel gezin mee onderweg bent) het helemaal niet zo belangrijk is omdat voordat alle 5 kinderen hun plasje gedaan hebben, hun ijsje op, snoetje gepoetst je toch al een uur verder bent. ;)
Inderdaad, een laadstop tijdens een vakantierit neemt wel wat tijd in beslag voordat vrouw en kids klaar zijn om weer te vertrekken. Maar een uur hoeft dat niet te duren. Een half uur zou mooi zijn. Daar maak ik dan even een rekensom mee:

Uitgaande van een 100 kWh bruikbaar accupakket en rijden van 80% - 10% State-Of-Charge (SoC) moet je dus 70 kWh bijladen per stop.
Bij een doelstelling van 30 minuten laadstop, moet de auto op een gemiddelde laadsnelheid van ruim 140 kW kunnen laden.
Een typische laadcurve om dat te kunnen behalen ziet er dan ongeveer zo uit:

10% - 230 kW
20% - 200 kW
30% - 180 kW
40% - 160 kW
50% - 140 kW
60% - 120 kW
70% - 90 kW
80% - 70 kW

Ik hoef overigens niet per sé bij Tesla Superchargers te laden. Het is een betrouwbaar, uitgebreid laadnetwerk met veel stalls per station, dus fijn als mijn nieuwe 7-zitter daar ook kan laden in de toekomst. Mits een hoge laadsnelheid kan worden gehaald.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:28
Ik kwam net deze video over de Kia EV9 tegen; ook een 7-zitter. Staat deze al op de shortlist? :)

• DarkShadow
kaanmijo schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:11:
Ik kwam net deze video over de Kia EV9 tegen; ook een 7-zitter. Staat deze al op de shortlist? :)

[YouTube: Is the Kia EV9 the best full-size EV SUV?]
Ja, dit is wel degene die ik naast een grotere ID buzz het meest in de gaten houd. De EX90 van Volvo is ook prachtig, maar gewoon te duur.

• DarkShadow
Maasluip schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:09:
[...]

Ja, dit is echt letterlijk mijn ervaring. Met de XC40 (150 kW laden) op pad geweest naar Italië. De auto + ik moest alsnog langer wachten op de kids/vrouw. Er was altijd wel een luier, plasje dat gedaan moest worden, of ineens honger, of dorst, of kids kwijt :).

ABRP gaf meestal aan om 20 min one te laden ergens, hij hoeft ook niet helemaal vol.

Alle extra range is echt wel welkom, alleen al omdat ik het fijn vind om thuis wat meer buffer te hebben voor de zonnepanelen en slim te laden ivm dynamisch energie contract. Maar de keren dat ik bij de snellader zijn, zijn echt op twee/drie handen te tellen in een jaar. En ik rijd gemakkelijk 40/50k per jaar.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee