Deze houding had ik 10-20 jaar geleden met ICE auto’s. We hielden het dan maar bij een Nissan, Suzuki en Honda. Op zich heel begrijpelijk, het blijft een voertuig met een basaal nut; de rest is extra/hobby.morgoth924 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:21:
[...]
Range anxiety? Verklaar je nader? Als het ding me +/- 200km op een lading verder brengt, zal het in 95% van de gevallen voldoen. Zelfs een dacia spring zou heel vaak voldoen.
Bang for the buck, da's hetgeen me interesseert. Zoals al eerder is vermeld, is de verhouding prijs/km bereik (voor een auto) misschien een betere benadering, geeft in ieder geval een iets ander plaatje. Ik zie het ding echter ook als een thuisaccu, vaak als de chauffeur thuis is, is de wagen dat ook ... Dan tellen enkel de kWh's (ok, ze doen nog niet allemaal aan V2L/V2grid), vandaar mijn eerste insteek in het oriëntatieproces. Dat oriënteren blijft nog wel even duren, ik krijg voortdurend nieuwe inzichten, draadjes als deze zijn daarvoor erg leerrijk.
V2G kan nuttig zijn in sommige situaties, maar ik zie het toch wel als een Niche toepassing. Velen willen juist de range hebben in de ochtend als je naar je werk gaat en juist in de avond/nacht heb je een aantal kWh nodig. Overdag kan je optimaal laden, maar dan staat je auto over het algemeen weer bij de werkgever. Er zullen uitzonderingen zijn, maar ik denk dat het grootste deel van het ev gebruik toch bovenstaande beperkingen heeft.
Mocht je dynamische prijzen hebben en de laad infrastructuur hier ook op ingericht word dat men hiervan kan profiteren (ie voordelig laden bij de werkgever en dan thuis ontladen), dan kan je wellicht iets met de boventallige capaciteit van de batterij. Maar dan moet die er wel komen. Blijft uiteraard ook wel dat je een hoge capaciteit batterij nodig hebt zodat dit kan werken. Ie je gebruikt dagelijks veel minder capaciteit dan je eigenlijk nodig bent. Zo niet, dan kan je uiteindelijk weer beter voor een thuisbatterij gaan; scheelt je ook gewicht/volume op je auto.