• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:19
morgoth924 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:21:
[...]

Range anxiety? Verklaar je nader? Als het ding me +/- 200km op een lading verder brengt, zal het in 95% van de gevallen voldoen. Zelfs een dacia spring zou heel vaak voldoen.
Bang for the buck, da's hetgeen me interesseert. Zoals al eerder is vermeld, is de verhouding prijs/km bereik (voor een auto) misschien een betere benadering, geeft in ieder geval een iets ander plaatje. Ik zie het ding echter ook als een thuisaccu, vaak als de chauffeur thuis is, is de wagen dat ook ... Dan tellen enkel de kWh's (ok, ze doen nog niet allemaal aan V2L/V2grid), vandaar mijn eerste insteek in het oriëntatieproces. Dat oriënteren blijft nog wel even duren, ik krijg voortdurend nieuwe inzichten, draadjes als deze zijn daarvoor erg leerrijk.
Deze houding had ik 10-20 jaar geleden met ICE auto’s. We hielden het dan maar bij een Nissan, Suzuki en Honda. Op zich heel begrijpelijk, het blijft een voertuig met een basaal nut; de rest is extra/hobby.

V2G kan nuttig zijn in sommige situaties, maar ik zie het toch wel als een Niche toepassing. Velen willen juist de range hebben in de ochtend als je naar je werk gaat en juist in de avond/nacht heb je een aantal kWh nodig. Overdag kan je optimaal laden, maar dan staat je auto over het algemeen weer bij de werkgever. Er zullen uitzonderingen zijn, maar ik denk dat het grootste deel van het ev gebruik toch bovenstaande beperkingen heeft.

Mocht je dynamische prijzen hebben en de laad infrastructuur hier ook op ingericht word dat men hiervan kan profiteren (ie voordelig laden bij de werkgever en dan thuis ontladen), dan kan je wellicht iets met de boventallige capaciteit van de batterij. Maar dan moet die er wel komen. Blijft uiteraard ook wel dat je een hoge capaciteit batterij nodig hebt zodat dit kan werken. Ie je gebruikt dagelijks veel minder capaciteit dan je eigenlijk nodig bent. Zo niet, dan kan je uiteindelijk weer beter voor een thuisbatterij gaan; scheelt je ook gewicht/volume op je auto.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:46

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

daemonix schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:25:
[...]

Idem! Ik vind wat meneer Musk laat horen verwerpelijk en dus komt er geen Tesla hier.
En dus ook geen Duitse auto (want fout in de oorlog+sjoemelschandaal), geen Japanner (want werken mensen het graf in), geen Chinese (want kampen) etc.

Wie het figure head van een bedrijf is zal me echt worst wezen. Laat het product maar spreken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:03
Ferdinand1968 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:53:
[...]

Wel parkeersensoren voor en achter
Wel stoelventilatie
Wel schuifkanteldak
Wel fysieke knoppen
Geen hoge waardevermindering in een paar weken tijd, ik ben daar nog steeds boos om!
Weet niet of iedereen in dit topic er vrolijk van wordt, maar blijkbaar moeten vergelijkingen hier als je tussen een Y en iets anders twijfelt.

Mijn vorige post is verwijderd, anders had ik je daarnaar verwezen.

In vergelijking tot mijn 3 rijdt de EV6 een stuk comfortabeler.
Hij remt echt een heel stuk beter op mechanische remmen.
Ik doe veel kleine ritjes, supermarkt, voetbal, dansles etc. Etc. Dat zijn ritjes van een paar km waar de Tesla echt een zuipschuit in is. 270Wh/km omdat hij keer op keer ook de accu gaat verwarmen.

Dit is bij mijn Tesla onmogelijk, tenzij ik klimaat uitzet (maar dan beslaan de ramen). En dan nog blijft mijn 3 LR steken rond de 190Wh/km op korte ritjes van een paar km.

Dus ik was hier super van onder de indruk voor zo’n grote auto, met klimaat aan!

Eigenlijk was ik bij het sluiten van de deuren al om, het plastic fantastic blikkerige geluid van het sluiten van een Tesla deur, tegenover een Audi waardige “plof” bij de Kia. Degelijk en premium gevoel wat ik eigenlijk niet heb ik mijn Tesla.

Ik heb tevens moeite met vision, mijn auto kan afstand merkbaar slechter inschatten sinds de radar downgrade. Als ik normaal op een auto afrijdt gaat hij al piepen, wat hij vroeger mét radar niet deed.

Parkeren op vision vind ik niet handig, je kon (ik kan) gewoon op cm nauwkeurigheid de afstand tot een object zien. Hoe gaat een camera in de voorruit en oprecht onder zijn gezichtsveld zien dan? Net zoals 360 graden birdview, gaat hem niet worden bij Tesla.

Persoonlijk vond ik ook autosteer in de EV6 heel prettig. Het pakt automatisch op en is ondanks dat hij zenuwachtiger is dat AP, wel intuïtiever.
Ik weet het, ik mag niet met mijn telefoon spelen n de auto, maar ik was hem dus aan het koppelen toen het groen werd. De lane hulp corrigeerde direct toen ik de lijn over dreigde te gaan.
Dat kun je vergeten bij Tesla, wordt pas bij hogere snelheid actief en werkt ook daar matig. (Zo lang je niet op AP zit, werkt het een stuk slechter dan bij andere merken, zodra je op AP ze t, werkt het beter dan bij andere merken). Om die reden vind ik de “veiligste auto” zo suggestief. Als ik zelf rijd, vind ik Tesla’s veiligheidssystemen écht ondermaats. Geloof Youtubers niet, Tesla ontwijkt geen ongevallen, nu alweer drie keer aangereden (van achteren en van de zijkant, allemaal niet mijn schuld), niet eens een waarschuwing. Waar mijn Volvo van te voren piepte en de gordels aantrekt, deed Tesla niets. Niet optrekken, niet een vluchtstrook uitwijk, niet. Dat hoeft ook niet, maar sommige fanboys beweren dat Tesla dat wel doet. Ik heb die ervaring in ieder geval niet.

Stoelventilatie lijkt mij trouwens een heerlijke optie!

Ik vind dat mijn Tesla nog steeds prima rijdt, maar het is “maar een Tesla”. Je ziet ze overal, het zijn niet moeders mooiste (3 en y), maar ze rijden prima en zijn lekker snel zolang je minimaal een LR neemt 😏

Dan het parkeren, bij Kia is je accu wat je ziet, ook wat je ziet na een koude nacht. Gewoon gelijk. Mijn Tesla loopt regelmatig tijdens parkeeractie een beetje leeg (zonder Sentry). Dit soort gedrag:

Als ik veel korte ritjes erbij doe, heb ik wel eens uitgerekend wat mijn Moddl 3 vanuit de meterkast verbruikt op een hele lading: 320Wh/km.

Dit heb ik niet met de EV6 kunnen testen helaas, maar die leek geen parkeerverliezen te leiden en het verbruik op kleine ritten was sowieso erg laag.

Aan de andere kant is augustus lang wachten.
Je kunt ook nog eens proefrijden in de Y en EV6 om te kijken of de Y toch niet iets voor je is?
Ik heb geen ervaring in de Y en misschien is alles daar wel anders.

Toen ik de EV6 had kreeg ik opeens weer van iedereen complimenten over de auto. Mensen zagen de EV6 echt als upgrade op de Tesla. Buren, ouders van vriendjes en vriendinnetjes van de kinderen, vrienden. Dat heb ik met de Tesla in 2019 en 2920 wel gehad, maar laatste jaar niet meer. Grappig om te ervaren weer 😉

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:39
Ik vind die EV6 ook een mooie verschijning en momenteel aan het orienteren.

Mijn voorlopige conclusie lijkt echter dat de EV6 in een beetje vergelijkbare uitvoering aan de MY toch een pak duurder is (en net buiten mijn leasebudget) lijkt te vallen.

Zijn het geen appels en peren dan? (Scheelt >8K)

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:43
@Tweak_ers je vergelijkt nu ook een “oude” Tesla. Ik heb zelf ook een 2019 model en de nieuwere zitten echt veel beter in elkaar. Ook nu met zaken als WP waardoor het verbruik in de winter lager is dan bij ons. Ook het dicht gooien van een deur voelt in de Y een stuk beter aan dan het portier van mijn 3 uit 2019.

• Jeroenneman

Jeroenneman

Mooi epistel, maar als je drie (!) keer wordt aangereden, dan gaat niets je redden. Een auto die aan aanrijding door anderen actief ontwijkt beter dan een Tesla is er niet. Daarvoor hoef je niet op mij of YouTube te vertrouwen, je kunt ook gewoon de NCAP nalezen.

Ik zie user error als je drie keer wordt aangeraden "buiten mijn schuld om".

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-02 16:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tweak_ers schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 06:45:
[...]

Ik heb tevens moeite met vision, mijn auto kan afstand merkbaar slechter inschatten sinds de radar downgrade. Als ik normaal op een auto afrijdt gaat hij al piepen, wat hij vroeger mét radar niet deed.
Ik vind het automatisch volgen van auto's wat de Tesla ook maar naadje.
Op de autosnelweg krijg je de "Tesla-shuffle": als je een auto volgt die een gelijke snelheid houdt, dan houdt de Tesla na een tijdje in, vergroot de volgafstand en geeft dan weer gas om de volgafstand te verkleinen.
Op provinciale wegen ziet hij te laat dat auto's voor je afremmen, en hij heeft 0 inzicht in de verkeerssituatie. Auto's voor me die remmen voor een rotonde (rotonde staat op de navigatie dus je weet dat je moet afremmen), Tesla remt niet of nauwelijks totdat je opeens dichterbij komt en dan krijg je wat bijna een noodremming is (met remschijven en ik hoor de banden) om toch maar de 2 auto's afstand te houden (wat voor een rotonde of verkeerslicht weer veel te veel is).
Sowieso is remmen voor een rotonde a game of chicken. Vertrouw ik dat de Tesla remt (doet hij, op het laatste moment) of zet ik de AP toch maar uit en verminder ik op een normale en comfortabele manier mijn snelheid. En dat terwijl hij voor verkeerslichten (ik heb FSD met verkeerslichtherkenning) wel op een redelijke manier stopt (mag van mij ook wat eerder beginnen met remmen, maar het is niet zo erg als met rotondes).

En dat is met een 2019 M3, dus met camera's en sensoren.
Ik heb al vaker gezegd: ik snap niet dat FSD in de VS zo veel kan en dat de auto in Europa op die manier rijdt. Dat moeten dan twee totaal verschillende softwarebranches zijn.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Tweak_ers
Jeroenneman schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:35:
[...]

Mooi epistel, maar als je drie (!) keer wordt aangereden, dan gaat niets je redden. Een auto die aan aanrijding door anderen actief ontwijkt beter dan een Tesla is er niet. Daarvoor hoef je niet op mij of YouTube te vertrouwen, je kunt ook gewoon de NCAP nalezen.

Ik zie user error als je drie keer wordt aangeraden "buiten mijn schuld om".
Doe nou niet zo bijdehand.
Twee keer sta ik stil (reeds 10-20 seconden) voor een stoplicht, met ruimte voor mij om te accelereren.

Andere keer was lastiger ik reed met een slakkengang door een woonwijk en iemand rijd zonder te kijken een parkeervak uit tegen zijkant achteren aan. Dus begon met wegrijden toen ik naast hem zat (zij reed vooruit het vak uit).

Dus niets user error.
Inspired schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:32:
@Tweak_ers je vergelijkt nu ook een “oude” Tesla. Ik heb zelf ook een 2019 model en de nieuwere zitten echt veel beter in elkaar. Ook nu met zaken als WP waardoor het verbruik in de winter lager is dan bij ons. Ook het dicht gooien van een deur voelt in de Y een stuk beter aan dan het portier van mijn 3 uit 2019.
Zeker, daarom ook het advies, ga rijden in een Y en een EV6.

2019 VS 2021 valt op zich ook wel mee toch?

Ik hoor altijd stellingen als “Tesla loopt jarenlang voor op de rest” “Tesla loopt 7 jaar voor op de rest”

Voor mij was de EV6 echt een stapje verder op veel vlakken, niet alles uiteraard.

Maar goed mijn “geweldige” tesla accu heeft ook nog maar 68-69kWh capaciteit over na 60.000km 🤣

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:30
Maasluip schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:07:
[...]

Sowieso is remmen voor een rotonde a game of chicken. Vertrouw ik dat de Tesla remt (doet hij, op het laatste moment) of zet ik de AP toch maar uit en verminder ik op een normale en comfortabele manier mijn snelheid.

[...]
Autopilot stopt altijd voor een rotonde, zal hem niet zelfstandig nemen. Als je het niet prettig vindt raadt Tesla aan zelf de besturing over te nemen.

[Voor 23% gewijzigd door RichieB op 18-01-2023 08:25]

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:57
Even een vraagje voor de voormalige Hyundai Ioniq rijders. Ik zoek een vervanging en denk aan de model 3 RWD.
Hoe ervaren jullie het rij comfort zoals vering en geluid in de M3 t.o.v. de Ioniq(classic)?
Is de vering in de M3 een stuk steviger?
Ik ga zaterdag een proefrit maken dus dan kan ik het zelf ervaren.
Ik ben benieuwd hoe jullie dit ervaren hebben voor degene die de overstap gemaakt hebben.

• SirLct
  • Laatst online: 00:49
DreZutphen schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:29:
[...]

Mwah ik vind wel wat meer verschillen maar dan gaan we teveel offtopic.
De glimlach die een Gulia quadrifoglio op mijn gezicht kan toveren lukt Tesla niet. Hoe snel die ook is.😁
Ik reed hiervoor een Giulia (geen Q, gewone 2.0tb stage 1 300pk) en zelfs die is qua rijden nog steeds beter dan de M3P. Dus ik geloof je meteen dat de Q nog groter glimlach kan toveren. Maar... Als je verplicht elektrisch moet dan is de M3P zowat de meest dynamische voor deze prijsklasse die je kan krijgen. De i4e40 is ook lekker (because RWD jo) maar mist wel wat power met zo'n gewicht. Dan denk je wellicht de i4M50 maar na een proefrit dacht ik van... Wat een understeery boot, niet normaal.
rare-Quark schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:01:
[...]

En hier vind ik dat Tesla wat te ver doordraaft. Tegenwoordig krijg je bij het richting aangeven ook de camera input te zien. Die is echter vaak zo waardeloos qua beeld, zeker in het donker. Daar kan ik zelf nog niet eens op rijden / navigeren / afstanden checken. Laat staan dat je een algoritme dat kan leren.
Welke heb je want de zijcamera is erg goed bij mij (2021). Zelfs in het donker, regen, mist, alles. Super scherp, en op een v ander manier bijna nooit vies (de camera achterin integendeel... |:( )
morgoth924 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:21:
[...]

Bang for the buck, da's hetgeen me interesseert. Zoals al eerder is vermeld, is de verhouding prijs/km bereik (voor een auto) misschien een betere benadering, geeft in ieder geval een iets ander plaatje. Ik zie het ding echter ook als een thuisaccu, vaak als de chauffeur thuis is, is de wagen dat ook ... Dan tellen enkel de kWh's (ok, ze doen nog niet allemaal aan V2L/V2grid), vandaar mijn eerste insteek in het oriëntatieproces. Dat oriënteren blijft nog wel even duren, ik krijg voortdurend nieuwe inzichten, draadjes als deze zijn daarvoor erg leerrijk.
Je begon eerst met "kWh per euro" en nu over "prijs/km bereik", die twee is niet hetzelfde. Auto die efficienter rijdt heeft maar kleinere kWh nodig. Ik ben niet overtuigd over V2L/V2G. Wellicht leuk voor paar keer maar structureel niet. Ten minste niet in mijn use-case (en denk ik veel anderen). Want op moment dat je de batterij wil gebruiken (smiddags als de zon schijnt en veel kWh vanuit de zonnepanel) sta ik op kantoor.
En vergeet niet de extra degradatie van zo'n batterij wat alleen maar erger wordt als je het ga gebruiken niet alleen om te rijden maar ook als V2L.
boefje79 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:28:
Ik vind die EV6 ook een mooie verschijning en momenteel aan het orienteren.

Mijn voorlopige conclusie lijkt echter dat de EV6 in een beetje vergelijkbare uitvoering aan de MY toch een pak duurder is (en net buiten mijn leasebudget) lijkt te vallen.

Zijn het geen appels en peren dan? (Scheelt >8K)
Je hebt gelijk dat het duurder is. De MY is erg scherp geprijsd. En je hebt geen optielijsten, alles zit erin (nou ja behalve kleurtje, trekhaak, of enhanced auto pilot/ fsd maar die wil je (nog) niet)
Inspired schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:32:
Warmtepomp toevoeging in de Model 3/Y na 2020/2021 werkt inderdaad erg goed.
Tweak_ers schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:11:
[...]
Zeker, daarom ook het advies, ga rijden in een Y en een EV6.

2019 VS 2021 valt op zich ook wel mee toch?

Ik hoor altijd stellingen als “Tesla loopt jarenlang voor op de rest” “Tesla loopt 7 jaar voor op de rest”

Voor mij was de EV6 echt een stapje verder op veel vlakken, niet alles uiteraard.

Maar goed mijn “geweldige” tesla accu heeft ook nog maar 68-69kWh capaciteit over na 60.000km 🤣
Nee 2019 vs 2021 zijn echt veel zaken verbeterd. Ten eerste bouwkwaliteit, maar ook zaken als warmtepomp, stuur/volledige stoel verwarming, elektr kofferbak, en in sommige gevallen ook de camera's, AP HW, etc.

Je vergelijkt je "zieke" tesla van voor facelift met een gloednieuwe EV6.
Heb je lijst van issues toch bijna dagelijks gezien hier op GoT en al vaker gezegd dat het echt een specifiek iets is van jouw auto (bijv dat je verbruik absurd hoog is). Wellicht toch omdat ie te vaak schade heeft gelopen :+ grapje.

Life is too short to drive boring cars

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
SirLct schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:52:
[...]
Want op moment dat je de batterij wil gebruiken (smiddags als de zon schijnt en veel kWh vanuit de zonnepanel) sta ik op kantoor.
En vergeet niet de extra degradatie van zo'n batterij wat alleen maar erger wordt als je het ga gebruiken niet alleen om te rijden maar ook als V2L.
[...]
Niet iedereen neemt elke dag de auto mee naar kantoor. Sommige werken thuis, andere op de fiets, trein of hebben nog een tweede auto. De degradatie moet nog aangetoond worden maar gezien degradatie met name plaats vind bij extreme temperaturen, vermogen en puur verloop van tijd is er weinig indicatie dat V2G merkbaar meer degradatie zal ervaren. Vergeet niet dat het maar om hooguit 10 KW gaat terwijl de moteren vaak 150-300 KW kunnen vragen en op de snelweg snel rond de 60-70 KW zit.

Tevens zijn er juist ook indicaties dat het juist beter is voor de batterij omdat je de auto nooit met 100% of 5% batterij weg zet en hij zich continue laat balanceren rond de 50-80% waar de samenstelling het stabielst is.

• SirLct
Deveon schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:47:
[...]

Niet iedereen neemt elke dag de auto mee naar kantoor. Sommige werken thuis, andere op de fiets, trein of hebben nog een tweede auto. De degradatie moet nog aangetoond worden maar gezien degradatie met name plaats vind bij extreme temperaturen, vermogen en puur verloop van tijd is er weinig indicatie dat V2G merkbaar meer degradatie zal ervaren. Vergeet niet dat het maar om hooguit 10 KW gaat terwijl de moteren vaak 150-300 KW kunnen vragen en op de snelweg snel rond de 60-70 KW zit.

Tevens zijn er juist ook indicaties dat het juist beter is voor de batterij omdat je de auto nooit met 100% of 5% batterij weg zet en hij zich continue laat balanceren rond de 50-80% waar de samenstelling het stabielst is.
Nee zeker niet iedereen, maar voor mijn use-case in ieder geval minder van toepassing.
Over de degradatie ben ik nog niet overtuigd maar ben ook geen expert in, dus ik wacht nog af hoe het ontwikkelt. Ik denk alleen dat als een autofabrikant door V2L extra moet gaan investeren (om het te laten werken) en daardoor de auto duurder wordt dat het nog niet heel zinvol is. Maar goed, ieder zijn keuze.

• rare-Quark

[...]

Welke heb je want de zijcamera is erg goed bij mij (2021). Zelfs in het donker, regen, mist, alles. Super scherp, en op een v ander manier bijna nooit vies (de camera achterin integendeel... |:( )
Wellicht dat het een quality control probleem is bij de onze. Zeker in het donker is de zijcamera maar een vage waas en met richtingaanwijzer nauwelijks bruikbaar (2019 M3). De voorcamera/achtercamera zijn beter, maar ook niet consistent. Vooral bij zon krijg je daar dynamische problemen; het verblind.

Ik kan mij de strategie voorstellen om je modellen op camera only te baseren, maar dan moeten die sensoren wel heel goed en consistent zijn. Dat is deze duidelijk niet.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:05
Deveon schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:47:
[...]

Ik zou mijn auto met regelmaat thuis kunnen laten op de dagen dat de zon goed schijnt. Dat gaat ook mooi hand in hand; zonnig weer -> lekker op de fiets -> auto kan thuis opladen.

Nu alleen nog een manier om die stroom ook weer uit de batterij te halen voor thuis wanneer de zon onder is.. :)

Er wordt al jaren over gesproken, maar waar zijn nu echt de eerste autofabrikanten die hier stappen in willen en kunnen maken?

Ik zou mijn auto zó inruilen als ie goed bruikbaar is als thuisaccu.

[Voor 7% gewijzigd door JanHenk op 18-01-2023 11:33]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tesla heeft met de solar, powerwall en wallcharger het beste ecosysteem om hierop aan te sluiten maar hoor er maar weinig over. De accu van de auto kan eenvoudig als uitbreiding van de powerwall ingezet worden.

Verder heeft Sono ook een bi-directionele lader aangekondigd maar de details blijven achterwegen, eerst maar zien dat ze een auto kunnen produceren. De Sono Sion plus bi-directionele lader zal waarschijnlijk ook stevig gaan concurreren met reguliere thuisaccu's. Er zullen kopers van de auto zijn die er amper mee rijden maar puur voor opslag inzetten.

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:48
kWh/€ en bereik/€ zijn inderdaad twee verschillende zaken waarmee je rekening kan houden

Extra degradatie bij gebruik als thuisbatterij heb ik geen schrik voor, vermogen is in verhouding tot de capaciteit van de accu erg laag, de accu krijgt zo echt niet op z'n donder.

In mijn use-case zal de auto wel vaak overdag thuis staan, uit werken doe ik altijd met de fiets. Da's natuurlijk niet iedereen gegeven, maakt dat ieders prioriteiten om een auto te kiezen er heel anders uit kunnen zien.

De gesuggereerde MG4 is qua bereik/kostprijs momenteel onklopbaar ja, echter te klein voor het hobbyspul (modelvliegerij, telescopen), wat regelmatig mee moet. Ook één van de redenen dat een dacia spring afvalt. Daarnaast ook nog altijd grote voorkeur voor LiFePO-chemie.

Gisteren op het Brussels autosalon één en ander goed gaan bekijken, de tesla Y is echt wel een knappe bak, ook de MG5 stond me niet tegen. Ondertussen ook een reservatie gedaan voor een sono sion, we zien wel waar dat schip strandt ...

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:24
RichieB schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:22:
[...]

Autopilot stopt altijd voor een rotonde, zal hem niet zelfstandig nemen. Als je het niet prettig vindt raadt Tesla aan zelf de besturing over te nemen.
Mijn M3 LR 2019 probeerde het laatst wel.
Hij reed er toch écht zelf op zonder tot stilstand te komen, stuurde netjes naar rechts, en raakte toen het spoor bijster. Was rustig op dat moment, dus was ook benieuwd wat het ding ging doen.

Verder zijn de camera’s op mijn M3 wel ondermaats. Vooral achterop is slecht. Dus bij parkeren zie ik vooral blokkerig beeld. Ook voorop is minder dan mijn eigen Viofo a119.
De dode hoek geneuzel gebruik ik niet, de plek daarvoor is gewoon fout. Als je daar al iets wil tonen moet dat bij de spiegels zijn.

Verder tja.. Eigenlijk ga ik nu vloeken, maar mijn Peugeot 308 2.0hdi GT-line uit 2016 was in verschillende zaken gewoon beter.
Stoelen comfortabeler
Led Koplampen veel beter, kwamen verder, beter lichtbeeld.
Infotainment was dramatisch in de Peugeot, maar de camera achter was beter.
Bepaalde wegtypes zijn zeer oncomfortabel in de Tesla. Terwijl hij hoge drempels juist weer fantastisch neemt.
Bij een beetje vorst gaan de deuren gewoon open. Vanochtend was het -2 maar bij de Tesla kreeg ik eerst de handgrepen niet uit de deur en daarna ging de deur niet open omdat de ramen niet zakten.
Waar de ruitenwissers rusten wordt niet verwarmd, dus bij vorst blijven die vastgeplakt, is later opgelost heb ik begrepen.
Verder ging tijdens de rit ineens de linker achterdeur open omdat ik die vanochtend open geprobeerd had te maken, wat toen niet ging…

Het idle verbruik van procenten per nacht vind ik best een dingetje zonder thuislader.

Maar mijn grootste hekelpunt blijft het niet kunnen gebruiken van een simpele cruise control op wegen zonder middenstreep, zoals 60-wegen, omdat elke tegenligger een potentieel doodsgevaar is op ‘jouw weghelft’ en de auto gaat remmen, en ondertussen probeert je niet over de fietssuggestiestrook te krijgen… Al is dat laatste vooral een Nederlands gebrek van logische belijning.

En afgelopen zondag: vol tegenwind vanuit Groningen naar Limburg. Auto opgeladen tot 95% ipv 90%, daarmee red ik het normaliter makkelijk (in nov en dec >22% over. Ben zelfs gedurende 50km achter vrachtwagens gaan hangen deze keer, maar heb uiteindelijk toch een SuC moeten pakken, omdat het bij 300km bereik wel ophield deze keer.
En dan kijk je naar de verbruikscijfers, en dan zegt ie dat je toch tijdens het rijden en de clima meer verbruikten dan verwacht, en dat je de clima op 22 graden had moeten zetten, óf een graadje lager.. Hoe 22 zuiniger is dan 19 ontgaat me volledig..

[Voor 11% gewijzigd door GAIAjohan op 18-01-2023 13:21]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-02 16:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RichieB schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:22:
[...]

Het probleem is de afstand waarin hij remt. Dat is in mijn ervaring "doorrijden met 80 km/h tot 50 meter voor de rotonde en dan vol in de ankers".
En dat rijdt gewoon niet prettig.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:59
JanHenk schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:27:
[...]

Ik zou mijn auto met regelmaat thuis kunnen laten op de dagen dat de zon goed schijnt. Dat gaat ook mooi hand in hand; zonnig weer -> lekker op de fiets -> auto kan thuis opladen.

Nu alleen nog een manier om die stroom ook weer uit de batterij te halen voor thuis wanneer de zon onder is.. :)

Er wordt al jaren over gesproken, maar waar zijn nu echt de eerste autofabrikanten die hier stappen in willen en kunnen maken?

Ik zou mijn auto zó inruilen als ie goed bruikbaar is als thuisaccu.
Zowat alle autofabrikanten zijn er mee bezig. Van VW weet ik dat de auto's uitgerust zijn om het toe te laten.

Nu is het wel belangrijk dat je dan DC/DC kan laden en ontladen, en dat betekent dan weer een veel duurdere lader thuis.

Verder is het zo dat de regeling via telematica perfect moet werken, en liefst nog met een heleboel auto's samen, want dan kan de regelende partij bieden op de energiemarkt en dan is er ook meer te verdienen. Die verdiensten zullen echter verdeeld moeten worden.
Het is allemaal niet simpel. Als je meer wil weten, google dan het bedrijf Nuvve eens. Zij doen zoiets in de VS met schoolbussen. Daarvan weten ze vrij goed wanneer die vol moeten zijn, en wanneer ze aan het net hangen.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:12
Tommie12 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:46:
[...]
Nu is het wel belangrijk dat je dan DC/DC kan laden en ontladen, en dat betekent dan weer een veel duurdere lader thuis.
Dus eigenlijk moet je thuis een DC omvormer hebben en daarachter een aparte kring met zowel de auto als een DC warmtepomp.

V2H heen en weer omvormen klinkt een beetje als een inefficiënte bezigheid

[Voor 9% gewijzigd door Makkelijk op 18-01-2023 13:59]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Tommie12
Makkelijk schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Dus eigenlijk moet je thuis een DC omvormer hebben en daarachter een aparte kring met zowel de auto als een DC warmtepomp.

V2H heen en weer omvormen klinkt een beetje als een inefficiënte bezigheid
Neen, je moet naar het grote plaatje kijken.
Er zijn 2 manieren om geld te verdienen als je een boel batterijen kan controleren:
- peak shaving, of stroom kopen wanneer de prijs laag of zelfs negatief is, en die terug geven als de stroom duur is (meestal 18-20h)
- frequentie regeling. Door een lader met batterij aan te sturen kan je helpen de frequentie van het net te houden op 50 Hz. Maar om geld te krijgen moet je due een paar MWh aan vermogen kunnen aanbieden.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
GAIAjohan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:04:
[...]

Mijn M3 LR 2019 probeerde het laatst wel.
Hij reed er toch écht zelf op zonder tot stilstand te komen, stuurde netjes naar rechts, en raakte toen het spoor bijster. Was rustig op dat moment, dus was ook benieuwd wat het ding ging doen.

Verder zijn de camera’s op mijn M3 wel ondermaats. Vooral achterop is slecht. Dus bij parkeren zie ik vooral blokkerig beeld. Ook voorop is minder dan mijn eigen Viofo a119.
De dode hoek geneuzel gebruik ik niet, de plek daarvoor is gewoon fout. Als je daar al iets wil tonen moet dat bij de spiegels zijn.

Verder tja.. Eigenlijk ga ik nu vloeken, maar mijn Peugeot 308 2.0hdi GT-line uit 2016 was in verschillende zaken gewoon beter.
Stoelen comfortabeler
Led Koplampen veel beter, kwamen verder, beter lichtbeeld.
Infotainment was dramatisch in de Peugeot, maar de camera achter was beter.
Bepaalde wegtypes zijn zeer oncomfortabel in de Tesla. Terwijl hij hoge drempels juist weer fantastisch neemt.
Bij een beetje vorst gaan de deuren gewoon open. Vanochtend was het -2 maar bij de Tesla kreeg ik eerst de handgrepen niet uit de deur en daarna ging de deur niet open omdat de ramen niet zakten.
Waar de ruitenwissers rusten wordt niet verwarmd, dus bij vorst blijven die vastgeplakt, is later opgelost heb ik begrepen.
Verder ging tijdens de rit ineens de linker achterdeur open omdat ik die vanochtend open geprobeerd had te maken, wat toen niet ging…

Het idle verbruik van procenten per nacht vind ik best een dingetje zonder thuislader.

Maar mijn grootste hekelpunt blijft het niet kunnen gebruiken van een simpele cruise control op wegen zonder middenstreep, zoals 60-wegen, omdat elke tegenligger een potentieel doodsgevaar is op ‘jouw weghelft’ en de auto gaat remmen, en ondertussen probeert je niet over de fietssuggestiestrook te krijgen… Al is dat laatste vooral een Nederlands gebrek van logische belijning.

En afgelopen zondag: vol tegenwind vanuit Groningen naar Limburg. Auto opgeladen tot 95% ipv 90%, daarmee red ik het normaliter makkelijk (in nov en dec >22% over. Ben zelfs gedurende 50km achter vrachtwagens gaan hangen deze keer, maar heb uiteindelijk toch een SuC moeten pakken, omdat het bij 300km bereik wel ophield deze keer.
En dan kijk je naar de verbruikscijfers, en dan zegt ie dat je toch tijdens het rijden en de clima meer verbruikten dan verwacht, en dat je de clima op 22 graden had moeten zetten, óf een graadje lager.. Hoe 22 zuiniger is dan 19 ontgaat me volledig..
Vergeleken met de 2019 modellen zonder warmtepomp doen ze echt een boel beter. Ik haal netto net zo veel of méér bereik uit mijn RWD 2022, dan we uit onze LR 2019 halen met dit weer.

Bij een vergelijkbare rijstijl zit mijn verbruik richting de 130Wh/km en de LR op 155Wh/km. Mijn verwarming is fors zuiniger, en véél dingetjes die beter konden hebben ze aangepakt, verwarmd stuur, verwarmde ruitenwisser-rust-plek, Ik rijd héén en weer naar werk, en wat ritjes binnen de woonplaats, (+-180km), inclusief thuis (zonder laadpaal) royaal 30 minuten voorverwarmen vanmorgen in de sneeuw, op +- 40-45% accu. Met een fors stuk van mijn reis vanmorgen héén binnendoor, op een absoluut onzuinige weg.

De LR laadt alleen thuis, tot +-80%, die kwam gisteravond ná Huis - Werk - Huis - Ikea - Huis (237 km) met 8% accu aan vanaf 80% en aan de paal voorverwarmd smorgens.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:05
Tommie12 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:01:
[...]

Neen, je moet naar het grote plaatje kijken.
Er zijn 2 manieren om geld te verdienen als je een boel batterijen kan controleren:
- peak shaving, of stroom kopen wanneer de prijs laag of zelfs negatief is, en die terug geven als de stroom duur is (meestal 18-20h)
Dit is zeker een interessante manier om de batterijen in je auto in te zetten, met name omdat we nu een heel aantal aanbieders hebben van dynamische tarieven.
- frequentie regeling. Door een lader met batterij aan te sturen kan je helpen de frequentie van het net te houden op 50 Hz. Maar om geld te krijgen moet je due een paar MWh aan vermogen kunnen aanbieden.
Dit zou dan eventueel in aggregatie kunnen, maar dat heb ik te weinig verstand van.

Aanvullend op bovenstaand nog een manier, bij afbouw van de salderingsregeling (die we in NL kennen) en het feit dat de energiebelasting en btw op elektriciteit best fors is, is het ook interessant om in eerste instantie je eigen opgewekte zonnestroom in de batterij van de auto te laden en van hieruit je huisverbruik, zoveel als mogelijk, te dekken.

Het zal van een boel factoren afhankelijk zijn wat interessanter is, wellicht is met peak shaving op bepaalde momenten meer te verdienen.

Maar voorwaarde van alle opties is dat je de auto kunt ontladen waarbij er stroom terugvloeit aan je woning (en uiteindelijk het net).

Bij VW praten ze er ook al een jaar of twee over, ze stellen zelfs dat de auto's er technisch klaar voor zijn, maar zijn er ook nog geen toepassingen. Het zou m.i. niet eens zo heel ingewikkeld moeten zijn, maar ik denk dat men het uit hoofde van bijv. garantiebepalingen op de batterij (nog) niet aandurft om aan te bieden.

• Inspired
JanHenk schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:32:

[...]

Bij VW praten ze er ook al een jaar of twee over, ze stellen zelfs dat de auto's er technisch klaar voor zijn, maar zijn er ook nog geen toepassingen. Het zou m.i. niet eens zo heel ingewikkeld moeten zijn, maar ik denk dat men het uit hoofde van bijv. garantiebepalingen op de batterij (nog) niet aandurft om aan te bieden.
VAG heeft al iets in de software met betrekking tot garantie bij V2H. Ze hebben nu dacht ik een max van 10000 kWh in de software. Dit was bij de 77kWh accu dacht ik. Bij een kleinere zal het minder zijn. Op termijn zou je verwachten dat de garantie gewoon over geladen kWhs. Of die dan opgemaakt zijn door rijden of door V2H maakt eigenlijk ook niet veel uit. VAG wil het volgens mij weer gaan koppelen aan een eigen V2H paal met abonnement. Tenminste, dat was een keer in het nieuws.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:06
Krijg zojuist bericht onderstaand van ABRP. Jammer want dit was voor mij de reden om een premium abbo te hebben. Beetje onduidelijk waarom ze hiermee stoppen.
Last fall, we launched our ABRP Premium Connectivity via SmartCar to offer live data from your car. However, after evaluating the number of users who get useful data out of it we have concluded that unfortunately it is not worth the cost.

You have your Volkswagen ID.3 Pro 58 kWh named ID.3 in ABRP connected today with SmartCar and effective immediately this will stop receiving new live data. All credentials stored with SmartCar will be deleted, and no action on your side is necessary.

If you are using the "Save my activity" feature the data obtained with SmartCar will remain on your account until the end of February 2023. You can export it if you wish before that date - we will thereafter delete the data.

We continuously investigate and invest in new ways of getting live from your vehicles and hope we can soon come back with new options!

• rare-Quark
Inspired schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:35:
[...]

VAG heeft al iets in de software met betrekking tot garantie bij V2H. Ze hebben nu dacht ik een max van 10000 kWh in de software. Dit was bij de 77kWh accu dacht ik. Bij een kleinere zal het minder zijn. Op termijn zou je verwachten dat de garantie gewoon over geladen. Of die dan opgemaakt zijn door rijden of door V2H maakt eigenlijk ook niet veel uit. VAG wil het volgens mij weer gaan koppelen aan een eigen V2H paal met abonnement. Tenminste, dat was een keer in het nieuws.
Dat zijn dus nog geen 150 cycli. Je iPhone batterij krijgt nog meer garantie. Een standaard 150k km garantie is inderdaad al zo’n 500 cycli in de praktijk. En een goed geconditioneerde batterij moet zo’n 1000-10k cycli aankunnen. Nou, bedankt verder voor de dooie mus VAG; wat een vertrouwen.

• Tweak_ers
[...]

Nee 2019 vs 2021 zijn echt veel zaken verbeterd. Ten eerste bouwkwaliteit, maar ook zaken als warmtepomp, stuur/volledige stoel verwarming, elektr kofferbak, en in sommige gevallen ook de camera's, AP HW, etc.

Je vergelijkt je "zieke" tesla van voor facelift met een gloednieuwe EV6.
Heb je lijst van issues toch bijna dagelijks gezien hier op GoT en al vaker gezegd dat het echt een specifiek iets is van jouw auto (bijv dat je verbruik absurd hoog is). Wellicht toch omdat ie te vaak schade heeft gelopen :+ grapje.
Het irritante is dat Tesla aangeeft dat het volstrekt normaal is…

Gisteren weer een stukje gereden:

Ik vertrek met 80% lading, heen 103 op de AP en terug 136 op AP.

Na 34km rijden, neem aan dat hij dan wel warm genoeg is toch?

Zit mijn verbruik op 136km/h AP (132 echte kilometers) gewoon heel constant op 255Wh/km. Werkelijk verbruik gaat dan richting de 300Wh/km denk ik.

37% over met 126 gereden kilometers, tot 80% geladen. Dat houdt hij nog maar 101km vol.

Als dit een wintersport rit was, heb ik minder dan 200km range tussen supercharge sessies met mijn Long Range.

Tesla service geeft aan dat dit hele normale getallen zijn en dat service indienen geen zin heeft om te onderzoeken. Er is niets mis met mijn auto zeggen ze.

• Makkelijk
Tweak_ers schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:08:
[...]

Dit is toch raar, met mijn vier weken oude MY RWD is een kort snelweg ritje rond het vriespunt is 200Wh/km wel het slechtste wat ik gehaald heb.

• rare-Quark
Makkelijk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:17:
[...]

Dit is toch raar, met mijn vier weken oude MY RWD is een kort snelweg ritje rond het vriespunt is 200Wh/km wel het slechtste wat ik gehaald heb.
Ik zal eens kijken wat onze M3 doet. Volgens mij kreeg ik dit nog niet voor elkaar bij meerdere stoplichtsprintjes achter elkaar. Zijn hier geen consumentenorganisaties voor?

• Tommie12
[...]

[Afbeelding]

Zit mijn verbruik op 136km/h AP (132 echte kilometers) gewoon heel constant op 255Wh/km. Werkelijk verbruik gaat dan richting de 300Wh/km denk ik.

37% over met 126 gereden kilometers, tot 80% geladen. Dat houdt hij nog maar 101km vol.

Als dit een wintersport rit was, heb ik minder dan 200km range tussen supercharge sessies met mijn Long Range.

Tesla service geeft aan dat dit hele normale getallen zijn en dat service indienen geen zin heeft om te onderzoeken. Er is niets mis met mijn auto zeggen ze.
Ben je zeker dat je wielen goed uitgelijnd zijn?
Ik kan alleen maar bedenken dat daar een pak extra ongewenste rolweerstand vandaan komt omdat bv er te veel toespoor is.

• Tweak_ers
Tommie12 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:07:
[...]

Ben je zeker dat je wielen goed uitgelijnd zijn?
Ik kan alleen maar bedenken dat daar een pak extra ongewenste rolweerstand vandaan komt omdat bv er te veel toespoor is.
Toevallig is er voor kerst iemand achterop gereden en is hij eerste week januari uitgelijnd.

Maar dit heb ik al 3 jaar, hoog verbruik. Combinatie met hoge degradatie accu.

[Voor 9% gewijzigd door Tweak_ers op 20-01-2023 08:32]

• Tommie12
Tweak_ers schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:31:
[...]

Toevallig is er voor kerst iemand achterop gereden en is hij eerste week januari uitgelijnd.
Dan zou ik dat opnieuw laten doen….

• SirLct
[...]

[Afbeelding]

Ik heb met mijn P model met 136 op de AP een verbruik van 240Wh/km. Toevallig nog gisteren getest, dus ongeveer zelfde temp. Dat is met 20 inch en na mijn mods (heb voorlip en diffuser die slechter is voor de range). Voor al de mods een stukje lager. En je hebt LR, dus zou nog beter moeten zijn. Dus er is iets met je tesla, n=1. Als je het niet meer tegen kan, zou ik het melden bij je LM. Hier blijven melden dat je een zieke auto heb, heeft toch weinig zin.

[Voor 3% gewijzigd door SirLct op 20-01-2023 11:20]

• Inspired
Bjorn zat met een M3P op 22kWh bij 120 met 2 graden. Dat is volgens mij ook doorgaans met een warme accu weg. Dus bij 135 een verbruik van 25kWh zonder voorverwarmen vind ik niet meteen heel gek. Auto heeft ook geen WP. Die van @SirLct wel.

Tesla doet er alles aan om de accu goed te houden, dus bij 2 graden koud weg rijden is gewoon een mega hoog verbruik. Helemaal zonder WP. Ik haal in de winter zo omgerekend 30-40kWh/100km als ik mijn ±10km woon/werk ritje rij. En dat is dan ook nog eens 40 km/h gemiddeld ofzo.

[Voor 36% gewijzigd door Inspired op 20-01-2023 11:31]

• SirLct
Inspired schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:28:
Bjorn zat met een M3P op 22kWh bij 120 met 2 graden. Dat is volgens mij ook doorgaans met een warme accu weg. Dus bij 135 een verbruik van 25kWh zonder voorverwarmen vind ik niet meteen heel gek. Auto heeft ook geen WP. Die van @SirLct wel.
Ah oke je hebt een punt, ik heb idd octovalve.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-02 12:11
morgoth924 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:10:
Leuk dat tesla z'n prijzen verlaagd heeft. Merk interesseerde me voorheen niet zo, nu toch naar aan het kijken (ben me al een paar jaar aan het inlezen in BEV's).

Ik hanteer een misschien apart idee: de daily driver moet in de basis zo veel mogelijk kWh aan batterij leveren voor zo weinig mogelijk geld. Je koopt immers een accu, vier wielen en een stuur (ok, da's een beetje kort door de bocht). De sono motors sion staat bovenaan en doet momenteel ~1,8kWh/€ en die heeft nog altijd mijn interesse. De MG 5 LR doet ~1,6kWh/€, goed voor de tweede plaats in mijn lijstje. "Voordeligste" tesla volgens dit systeem is nu de Y LR, maar met ~1,39kWh/€ is het verschil toch groot (plaats 13 pas).

[Afbeelding]
Inderdaad een volledig verkeerde kijk op EV....kwh zegt langg niet alles.
Mijn 64 kwh Kia E soul rijdt 100 km verder dan een Aiways U5 (mooie auto overigens) en dat scheelt ruim 25%

Ook een Opel Ampera E 64kwh komt zeker 20% minder ver.

Ik reed 2 x ff in een tesla model x 100 kwh en de actieradius was gelijk aan mijn 64 kwh kia

• Jeroenneman

Jeroenneman

Tweak_ers schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:31:
[...]

Maar dit heb ik al 3 jaar, hoog verbruik. Combinatie met hoge degradatie accu.
Lever dat ding nou gewoon in joh. Je bent je alleen maar aan het ergeren en statistieken aan het zoeken om je ongenoegen te uiten.

Mijn 3 LR vind korte stukjes (en dat is 30 km) ook niet zo leuk in de winter met temperaturen richting het vriespunt. Maar ja, geen WP, en dus hoog verbruik voor opwarmen. Je rijdt daarnaast ook nog eens 130+, dus dat is ook niet echt de zuinige rijstijl.

Op een rit van 100 km levelt die van mij na een stuk van 220+Wh/km met 120km/u ook uit naar een gemiddelde van 189Wh/km. Op echte wintersportritten ben je wel iets langer dan 30 km onderweg, en functioneert de auto prima. Gewoon een verbruik van 179Wh/km, ook met Duitsland km's erbij.

Maar tja, dan zou je de auto echt moeten gebruiken ipv ritjes maken van 30 km en daarbij behorende statistieken willen extrapoleren naar honderden kilometers omdat je simpelweg niet tevreden bent met je auto.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:45
Ferry34 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Inderdaad een volledig verkeerde kijk op EV....kwh zegt langg niet alles.
Mijn 64 kwh Kia E soul rijdt 100 km verder dan een Aiways U5 (mooie auto overigens) en dat scheelt ruim 25%

Ook een Opel Ampera E 64kwh komt zeker 20% minder ver.

Ik reed 2 x ff in een tesla model x 100 kwh en de actieradius was gelijk aan mijn 64 kwh kia
Zo kiezen klinkt voor mij hetzelfde als een ICE uitzoeken aan de hand van de tankinhoud :+

[removed]

• Semmeke2008
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-02 21:43
Hi. Ik ben op zoek naar een Obd stekker om een Citroën ec4 uit te lezen. Iemand enig idee?

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-02 17:50
Semmeke2008 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:37:
Hi. Ik ben op zoek naar een Obd stekker om een Citroën ec4 uit te lezen. Iemand enig idee?
Ik gebruik deze "ScanTool 427201 OBDLink LX Bluetooth: professionele scantool voor Android en Windows", in combinatie met CarScanner (Android-app)
Ik heb 'm gekocht via Amazon.
Pas wel op, er zijn (veel) goedkopere op de markt, maar ook wanneer er ELM 327 op staat, is niet zeker dat die chipset er ook echt in zit, en CarScanner werkt wel goed met de officiele chipset, niet met de imitatie-zooi.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
Makkelijk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:17:
[...]

Met hele korte ritjes in deze kou (bv naar kdv) doet die van mij (2019 m3 LR) rustig 350Wh/km :+

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:25
redwing schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:12:
Zo kiezen klinkt voor mij hetzelfde als een ICE uitzoeken aan de hand van de tankinhoud :+
Waarbij ook hier geldt, hoe groter de tank, hoe minder zuinig het voertuig.

• Makkelijk
GAIAjohan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:57:
[...]

Met hele korte ritjes in deze kou (bv naar kdv) doet die van mij (2019 m3 LR) rustig 350Wh/km :+
Ah wacht, net geleerd, jullie hebben geen wp?
Scheelt wel herrie!

• Semmeke2008
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-02 21:43
Peter-036 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:53:
[...]

Ik gebruik deze "ScanTool 427201 OBDLink LX Bluetooth: professionele scantool voor Android en Windows", in combinatie met CarScanner (Android-app)
Ik heb 'm gekocht via Amazon.
Pas wel op, er zijn (veel) goedkopere op de markt, maar ook wanneer er ELM 327 op staat, is niet zeker dat die chipset er ook echt in zit, en CarScanner werkt wel goed met de officiele chipset, niet met de imitatie-zooi.
Gebruik jij hem zelf met een e c4? Ik lees bij deze niet dat hij werkt met elektrische auto’s.

• Tweak_ers
Jeroenneman schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:59:
[...]

Lever dat ding nou gewoon in joh. Je bent je alleen maar aan het ergeren en statistieken aan het zoeken om je ongenoegen te uiten.

Mijn 3 LR vind korte stukjes (en dat is 30 km) ook niet zo leuk in de winter met temperaturen richting het vriespunt. Maar ja, geen WP, en dus hoog verbruik voor opwarmen. Je rijdt daarnaast ook nog eens 130+, dus dat is ook niet echt de zuinige rijstijl.

Op een rit van 100 km levelt die van mij na een stuk van 220+Wh/km met 120km/u ook uit naar een gemiddelde van 189Wh/km. Op echte wintersportritten ben je wel iets langer dan 30 km onderweg, en functioneert de auto prima. Gewoon een verbruik van 179Wh/km, ook met Duitsland km's erbij.

Maar tja, dan zou je de auto echt moeten gebruiken ipv ritjes maken van 30 km en daarbij behorende statistieken willen extrapoleren naar honderden kilometers omdat je simpelweg niet tevreden bent met je auto.
30km is veel voor mijn doen.
Woon-werk is 15-20km.
Verder doe ik erg veel ritjes van 3-5km.
GAIAjohan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:57:
[...]

Daarom was ik zo onder de indruk van mijn leen-EV6:
Makkelijk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:31:
[...]

Scheelt wel herrie!
Nee de 2019 heeft geen warmtepomp.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Makkelijk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:31:
[...]

Scheelt wel herrie!
Mijn etron (met WP) doet nu korte stukjes ook gewoon 40kWh/100km ;)

The best is yet to come

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-02 21:57
Shapeshifter schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:53:
[...]

Haha, wij hebben volgens mij echt de goedkoopste van de goedkoopste uitvoering (o nee wacht, er is ook nog een 50kWh). Staat wel tegenover dat we hem niet besteld hebben en niet een jaar hebben hoeven te wachten omdat we hem (vrijwel) meteen mee konden nemen. De 75kWh was achteraf gezien geen overbodige luxe, hij is niet bepaald zuinig, als het even kan pakken we onze Ioniq, scheelt bijna een factor 2 denk ik. Daarnaast hebben we gemerkt dat hij soms niet wil laden als het buiten erg warm is, anders dan dat zijn we er best tevreden mee. Veel rijplezier!
Heb nog een vraagje aan je.
Het lijkt erop dat je de verwarming van de Opel niet via de app kunt aansturen, de Opel dealer zegt dit en als ik inlog op Opel connect krijg ik ook ergens de melding 'ongeschikt'.
Wel erg jammer want op op afstand de verwarming inschakelen had ik mij wel een beetje op verheugd.
Stiekem hoop ik dat het bij jou wel kan, dan heb ik weer een aanknopingspunt ?
Het 'kan niet' van de Opel dealer vind ik een kluitje in het riet.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-02 10:48

Shapeshifter

Get it over with

koevlaas2 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:44:
[...]

Heb nog een vraagje aan je.
Het lijkt erop dat je de verwarming van de Opel niet via de app kunt aansturen, de Opel dealer zegt dit en als ik inlog op Opel connect krijg ik ook ergens de melding 'ongeschikt'.
Wel erg jammer want op op afstand de verwarming inschakelen had ik mij wel een beetje op verheugd.
Stiekem hoop ik dat het bij jou wel kan, dan heb ik weer een aanknopingspunt ?
Het 'kan niet' van de Opel dealer vind ik een kluitje in het riet.
App? Welke app? Ik gebruik de verwarming doorgaans überhaupt niet (niet zo'n last van kou). Alleen als ik te lui ben om te krabben zet ik de blazer 5 minuten aan :P

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• koevlaas2
Shapeshifter schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:14:
[...]

App? Welke app? Ik gebruik de verwarming doorgaans überhaupt niet (niet zo'n last van kou). Alleen als ik te lui ben om te krabben zet ik de blazer 5 minuten aan :P
De Opel connect App, daarmee kan je o.a je bestemming alvast vanaf thuis in je navigatie zetten, de KM stand uitlezen en zien waar je auto is.
Met je telefoon via Wifi of Bluetooth verbonden kan ik dan nog live verkeersinformatie het navigatiesysteem inpompen.
Sommige Opel modellen kan je dan ook de verwarming of Airconditioning programmeren/inschakelen vanuit de luie stoel maar ons model schijnbaar niet.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:30
Shapeshifter schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:14:
Gedoe met een app en schema's hoeft van mij ook allemaal niet. Wat ik niet begrijp is waarom het nou zo moeilijk is om een knopje om je sleutel te hebben om voorverwarming in te schakelen. Dat zou voor mij nou echt perfect zijn, druk ik even op dat knopje 5 minuten van tevoren en klaar is kees.

KISS

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• koevlaas2
assje schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:30:
[...]

Gedoe met een app en schema's hoeft van mij ook allemaal niet. Wat ik niet begrijp is waarom het nou zo moeilijk is om een knopje om je sleutel te hebben om voorverwarming in te schakelen. Dat zou voor mij nou echt perfect zijn, druk ik even op dat knopje 5 minuten van tevoren en klaar is kees.

KISS
Je moet het contact aanzetten in stand 1 en dan gaat ie en blazen en verwarmen (of koelen), ik heb de climate control in de meest lage stand want ik heb afgelopen dagen gekeken wat dit zoal verbruikt.
Het verbruik zit op de range 1,0 - 3.5 kW vermogen dus theoretisch kan dit wel een hoop stroom van de accu verbruiken als je koud zou wegrijden.
Het voorverwarmen (alleen voor ontdooien) scheelt dan echt aanzienlijk en gaat zolang de unit aangesloten is aan de stroom via de kabel.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Voor mij is (tegenwoordig) range geen issue dus het maakt mij niets uit of ik uit de accu of paal ontdooi.

Wat ik nu altijd doe is gewoon instappen en alle registers open. Dat wil zeggen intern circuleren, temp en fan op maximaal.

Op deze manier loopt hij vlot op naar 6kW en is hij zo ontdooid, veel sneller dan op de automatische ontvochtigingsstand.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• koevlaas2
assje schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:53:
Voor mij is (tegenwoordig) range geen issue dus het maakt mij niets uit of ik uit de accu of paal ontdooi.

Wat ik nu altijd doe is gewoon instappen en alle registers open. Dat wil zeggen intern circuleren, temp en fan op maximaal.

Op deze manier loopt hij vlot op naar 6kW en is hij zo ontdooid, veel sneller dan op de automatische ontvochtigingsstand.
Op mijn lage stand gaat het ook wel snel, paar minuten. Het lastige is alleen dat de Type 2 stekker geblokkeerd word en deze deblokkeert alleen als ik het contact weer uitzet en de wagen opslot en weer open doe.

• mitsumark

KISS
Mijn 2016 i3 heeft een knop die standaard op ontgrendelen achterklep staat, maar die kun je omprogrammeren naar voorverwarmen.
Voorverwarmen kan in de app ook, inderdaad net wat minder praktisch.
Misschien met een Opel sleutel ook te doen?

• koevlaas2
mitsumark schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 00:07:
[...]

Mijn 2016 i3 heeft een knop die standaard op ontgrendelen achterklep staat, maar die kun je omprogrammeren naar voorverwarmen.
Voorverwarmen kan in de app ook, inderdaad net wat minder praktisch.
Misschien met een Opel sleutel ook te doen?
Ik verwacht het niet, Opel he O-)

Ik ben wel iets verder met de afstand besturing, hiervoor heb ik blijkbaar een E call pakket [YR07] voor nodig.

• Peter-036
Semmeke2008 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:46:
[...]

Gebruik jij hem zelf met een e c4? Ik lees bij deze niet dat hij werkt met elektrische auto’s.
Ik gebruik 'm bij mijn Kia E-Soul, Teslabjorn (zoek maar bij YouTube) gebruikt hem bij alle auto's (EV's) die hij test. Ik kan er realtime, vrij veel mee uitlezen en opgeslagen storingen mee vinden.

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:38
Dean Martin schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:23:
[...]

Wow, rijd je dan overdwars ofzo.. dat haal ik met de e-niro zonder WP niet eens met twee fietsen op het dak :o

• Dean Martin
  • Niet online
yeehaw schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:37:
[...]

Wow, rijd je dan overdwars ofzo.. dat haal ik met de e-niro zonder WP niet eens met twee fietsen op het dak :o
Nee, ook geen bijzonder rijgedrag o.i.d. wel in S (en dus met quattro aan). Maar de etron met z'n 2.500 kilo staat ook niet bekend om z'n zuinigheid.

The best is yet to come

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-02 12:03
Dean Martin schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:23:
[...]

Die Audi E-tron's zit daar niet stiekem een bitcoin miner in verstopt door Audi ?

• Dean Martin
  • Niet online
Immutable schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Die Audi E-tron's zit daar niet stiekem een bitcoin miner in verstopt door Audi ?
Het komt in ieder geval niet in mijn wallet terecht :D

The best is yet to come

• Ferry34
[...]

KISS
Knopje op je sleutel zou je binnen 2 meter van je auto moeten zijn.
Ook wil ik in de winter ff op 22 graden verwarmen. In de zomer ff op 19
App is makkelijker.

Je zit op de bank, telefoon app openen, zet verwarming aan, pincode klaar.
In mijn geval zet ik t laden dan ook nog ff aan :)

• Ferry34
Peter-036 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 07:40:
[...]

Ik gebruik 'm bij mijn Kia E-Soul, Teslabjorn (zoek maar bij YouTube) gebruikt hem bij alle auto's (EV's) die hij test. Ik kan er realtime, vrij veel mee uitlezen en opgeslagen storingen mee vinden.
Interessant want ik heb ook een kia E soul.
Kan jij gemakkelijk je accu verwarmen door rijgedrag?
Want die 74 kw laden heb ik pas 3 x gehaald en dat was in de zomer wanneer ik t niet nodig heb.

• Gecko123
[...]

KISS
Dit zou echt top zijn. Veel handiger dan de app.

• Peter-036
Ferry34 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:28:
[...]

Interessant want ik heb ook een kia E soul.
Kan jij gemakkelijk je accu verwarmen door rijgedrag?
Want die 74 kw laden heb ik pas 3 x gehaald en dat was in de zomer wanneer ik t niet nodig heb.
Bij een normale rit op 80 en 100 km/h wegen warmt m'n accu op van ~10 naar ~18 graden in ~140 km, en laadt 'ie met >50kW terwijl de accu op dat moment nog voor meer dan 40% vol is (inmiddels 2x gedaan).

Ik zou 'm normaal niet gaan laden met >40% maar als ik de volgende dag terugrij, is de accu nog te koud om vlot te laden wanneer ik 'm naar minder dan 20% gereden heb.
Regeren EV rijden is vooruitzien.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Gecko123 @assje
Zoeits?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Gecko123
Jup.

Zou mooi zijn als VW je mogelijkheid geeft om je achterklep knop op je afstandbediening vrij te programmeren dat deze ook je klimatiseren kan starten (ID.3).

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Coasterfreak schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:54:
[...]

voor zelfde prijs heb je (vrijwel nieuwe) autos zoals:
vw id3
vw id4?
skona enyaq?
cupra born
hyundai ioniq5/6
kia ev6
megane etech
mg zs ev
mg4
mg5
Ik zit zo’n beetje naar dezelfde prijs en auto’s te kijken. Dat wil zeggen: ik “mag” een nieuwe leaseauto uitzoeken en het rijtje dat je hier noemt valt min of meer allemaal binnen het budget.

Wat ik me afvraag: waarom noem je de DS3 E-Tense niet? Is dat bewust? (Is gewoon nieuwsgierigheid van mij hoor!)

Ik heb vandaag een proefrit gemaakt in een Cupra Born en wordt daar wel vrolijk van, eigenlijk :) maar als vergelijking ga ik de komende weken ook nog in een DS3 en een Megane Etech rijden.

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:39
Pietervs schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Ik zit zo’n beetje naar dezelfde prijs en auto’s te kijken. Dat wil zeggen: ik “mag” een nieuwe leaseauto uitzoeken en het rijtje dat je hier noemt valt min of meer allemaal binnen het budget.

Wat ik me afvraag: waarom noem je de DS3 E-Tense niet? Is dat bewust? (Is gewoon nieuwsgierigheid van mij hoor!)

Ik heb vandaag een proefrit gemaakt in een Cupra Born en wordt daar wel vrolijk van, eigenlijk :) maar als vergelijking ga ik de komende weken ook nog in een DS3 en een Megane Etech rijden.
niet opgenoemd omdat het niet in me opkwam, maar al die PSA autos van peugeot/opel/citroen/jeep zijn toch allemaal het zelfde qua aandrijflijn maar dan een andere design, is allemaal smaak

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:36
[...]

Ik vind de Born wel mooi. Jeep Avenger is ook schitterend maar minder PK. De smart en de Volvo ex30 komen er ook aan.
Voor een fractie meer heb je een Tesla model 3. Misschien wel de beste van het stel maar ook niet de knapste.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

En waarom niet de Kia of de Hyundais? Daar werd ik oas echt vrolijk van. Bereik, rij eigenschappen, complete uitrusting etc.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:39

wanneer je ze zo naast elkaar zet is de smart toch aardig gegroeid :+

fijne wagen, rijdt goed, comfortabel, belachelijk veel standaard opties, je koopt 'm direct van de importeur zoals tesla dus in principe geen gedoe met de dealer. ik denk dat ze hiermee toch extra veel concurrentie hebben gecreëerd binnen mercedes zelf als je deze smart naast een EQA zet bijvoorbeeld... betaal je 20k extra voor het sterretje aan de voor en achterkant

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• DreZutphen
Coasterfreak schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:49:
[Afbeelding]

wanneer je ze zo naast elkaar zet is de smart toch aardig gegroeid :+

fijne wagen, rijdt goed, comfortabel, belachelijk veel standaard opties, je koopt 'm direct van de importeur zoals tesla dus in principe geen gedoe met de dealer. ik denk dat ze hiermee toch extra veel concurrentie hebben gecreëerd binnen mercedes zelf als je deze smart naast een EQA zet bijvoorbeeld... betaal je 20k extra voor het sterretje aan de voor en achterkant
En ik weet eigenlijk ook niet of ik de EQA echt mooier vind.
De Volvo EX30 komt er ook aan en is gebaseerd op het zelfde platform van Geely.

• Ferry34
Peter-036 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:43:
[...]

Bij een normale rit op 80 en 100 km/h wegen warmt m'n accu op van ~10 naar ~18 graden in ~140 km, en laadt 'ie met >50kW terwijl de accu op dat moment nog voor meer dan 40% vol is (inmiddels 2x gedaan).

Ik zou 'm normaal niet gaan laden met >40% maar als ik de volgende dag terugrij, is de accu nog te koud om vlot te laden wanneer ik 'm naar minder dan 20% gereden heb.
Regeren EV rijden is vooruitzien.
Tja...zelfs na 5 uur rijden is de accu nog te koud om 74 kW te laden.
Dat is 1 van de zeer weinige minpunten van de Soul

• marteltor
  • Laatst online: 23:47
Ferry34 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:09:
[...]

Ligt er net aan hoe hard je rijdt, met welke belasting (bijv dakkoffer) en de buitentemperatuur. Ik kreeg in Duitsland mn Eniro binnen 2 uur op 25 graden. Buiten 10gr, dakkoffer en 140 km/u in heuvelachtig landschap.

[Voor 7% gewijzigd door marteltor op 22-01-2023 18:23]

Acties:
  • +12Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:30
Politieagent: “Waarom rijdt u zo hard?”
EV-rijder: “Anders duurt het snelladen zo lang!”

• koevlaas2
RichieB schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:05:
Politieagent: “Waarom rijdt u zo hard?”
EV-rijder: “Anders duurt het snelladen zo lang!”
Van het laden zelf warmt ie ook wel een beetje op.

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
Ik heb nu eindelijk twee auto's op het oog, occassions. Een I-Pace en E-Tron 55 uit 2018. Waarom de keus voor deze auto's valt gaat het niet echt om, ik maak me persoonlijk zorgen over garantie. Deze beide auto's staan bij bekende bovag dealers, dus geen merkdealers en bijkomende garanties. Ik weet dat er bij elke auto iets fout kan gaan, grote/dure auto is eventuele grote/dure kosten, maar merkgarantie geeft wel wat gemoedsrust. Nu de vragen.
Als je een auto bij een bovag garage vindt die perfect bij je wensen past (opties, kleur etc.) en die ook nog eens een paar duizend minder kost, zou je dan de knoop doorhakken? Of zou je eieren voor je geld kiezen en een auto kopen die niet 100% past maar wel merkgarantie heeft?
Is bovag garantie op EV's net zo uitgebreid als bij de merkdealer? Stel dat een elektromotor of laadpoort stukgaat, wordt dit dan netjes opgelost? Ik neem aan dat dit alsnog bij een dealer moet gebeuren.
Hoe zit het met al die online/app gebeuren? Kun je gewoon naar een dealer stappen met je auto gekocht bij een bovag garage en bij de dealer een abonnement aanschaffen?

Voor wat beter beeld. Een vergelijkbare auto zou bij de dealer ~ 58K kosten i.p.v. ~ 54K bij de bovag garage. Bij Jaguar krijg je twee jaar volledige fabrieksgarantie, bij Audi moet ik dit nog checken. Bij mijn Lexus had ik twee jaar garantie, geen reet aan gehad. Het is ook een enorm betrouwbare auto. Achteraf gezien een verspilling van geld geweest om bij de dealer te shoppen, maar achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk lullen :)

• koevlaas2
mister_S schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:51:
Ik heb nu eindelijk twee auto's op het oog, occassions. Een I-Pace en E-Tron 55 uit 2018. Waarom de keus voor deze auto's valt gaat het niet echt om, ik maak me persoonlijk zorgen over garantie. Deze beide auto's staan bij bekende bovag dealers, dus geen merkdealers en bijkomende garanties. Ik weet dat er bij elke auto iets fout kan gaan, grote/dure auto is eventuele grote/dure kosten, maar merkgarantie geeft wel wat gemoedsrust. Nu de vragen.
Als je een auto bij een bovag garage vindt die perfect bij je wensen past (opties, kleur etc.) en die ook nog eens een paar duizend minder kost, zou je dan de knoop doorhakken? Of zou je eieren voor je geld kiezen en een auto kopen die niet 100% past maar wel merkgarantie heeft?
Is bovag garantie op EV's net zo uitgebreid als bij de merkdealer? Stel dat een elektromotor of laadpoort stukgaat, wordt dit dan netjes opgelost? Ik neem aan dat dit alsnog bij een dealer moet gebeuren.
Hoe zit het met al die online/app gebeuren? Kun je gewoon naar een dealer stappen met je auto gekocht bij een bovag garage en bij de dealer een abonnement aanschaffen?

Voor wat beter beeld. Een vergelijkbare auto zou bij de dealer ~ 58K kosten i.p.v. ~ 54K bij de bovag garage. Bij Jaguar krijg je twee jaar volledige fabrieksgarantie, bij Audi moet ik dit nog checken. Bij mijn Lexus had ik twee jaar garantie, geen reet aan gehad. Het is ook een enorm betrouwbare auto. Achteraf gezien een verspilling van geld geweest om bij de dealer te shoppen, maar achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk lullen :)
Ik heb als passagier in een i-pace gezeten en vond het dashboard maar een rare punt richting je knieen, dat kan nooit 5 sterren Euro-NCap betekenen.

• Peter-036
Ferry34 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:09:
[...]

Ferry, ik begrijp dat je de Soul in en rond Eindhoven rijdt als taxi, dan zal het misschien aan de gereden snelheid liggen?
Ik reed thuis weg met 100%, heb na een uurtje de drive-mode van (mijn normale) Eco naar Normal gezet, en na nog een uurtje begon ik te laden met 54 kW, bij dat SOC percentage (~45%) te verwachten volgens het plaatje van Fastned.
Ik reed 20 minuten 105 km/h, dan 15 minuten 85 km/h, en de rest weer 105 km/h, zoveel mogelijk op cruise control.

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:18
Zoeits?
Prachtig subtiele woordgrap (want Zoe in filmpje) , of foutje? Ik keur ze beide goed 😊

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

daemonix schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:17:
[...]

En waarom niet de Kia of de Hyundais? Daar werd ik oas echt vrolijk van. Bereik, rij eigenschappen, complete uitrusting etc.
Terechte opmerking. Ik zit daar een beetje dubbel in: aan de ene kant wil ik dat eigenlijk allemaal. Aan de andere kant begin ik wel steeds meer te kijken om dingen dichterbij huis te halen: Nederlandse groenten, Europese auto's... (waarbij ik me ook bewust ben dat grote delen van autoproducties buiten Europa gebeuren hoor ;) )
DreZutphen schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:49:
[...]

Ik vind de Born wel mooi. Jeep Avenger is ook schitterend maar minder PK. De smart en de Volvo ex30 komen er ook aan.
Voor een fractie meer heb je een Tesla model 3. Misschien wel de beste van het stel maar ook niet de knapste.
Zie boven. Maar Tesla komt er bij mij sowieso niet meer in sinds de uitspraken van heer Musk over Ukraine en Taiwan. Jeep heb ik eigenlijk niet zoveel me, maar dat is een smaak dingetje. Of gebrek daaraan aan mijn kant :o

[Voor 32% gewijzigd door Pietervs op 23-01-2023 12:38]

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Immutable
Pietervs schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:33:
[...]
Terechte opmerking. Ik zit daar een beetje dubbel in: aan de ene kant wil ik dat eigenlijk allemaal. Aan de andere kant begin ik wel steeds meer te kijken om dingen dichterbij huis te halen: Nederlandse groenten, Europese auto's... (waarbij ik me ook bewust ben dat grote delen van autoproducties buiten Europa gebeuren hoor ;) )
Ik begrijp je helemaal, ik zou dat ook wel willen. Ik zou wel willen dat er een Europeese Tesla zou zijn. Wat ik ook een groot probleem vind, is dat we in de EU zooo bezig zijn met groen zijn.
Maar ondertussen elke elektrische auto fabrikant in de EU alleen maar probeert luxe bakken te maken qua elektrisch. En alle Europeese fabrikanten gebruiken doodleuk NCM batterijen, met nikkel en kobalt.

Het is in Europa heel erg van het greenwashen. Fake groen zijn, als het maar groen lijkt. Het is allemaal nep.
Gigantische waterstof lobby(hydrogen europe) om maar gewoon de boel uit te rekken, om maar niet met echte oplossingen te komen. De Olie en Gas industrie is gewoon bezig om het politiek lekker op verkeerde voet te zetten, en wie betaald dat op verkeerde voet zetten ook nog eens? De belasting betaler. (Via subsidies naar Shell... etc.)

Waarom is er geen fatsoenlijke Volkswagen Polo, met 60kWh LFP batterij voor 30K euro bijvoorbeeld.
Waarom moet het allemaal zo gecompliceerd, met dure slechte batterijen zoals een NCM batterij.

En daar gaat China hoor. Nu is CATL al bezig met Natrium-Ion batterijen om die zover te ontwikkelen dat die wel gewoon werken in een auto. Net zoals LFP behoorlijk volwassen is geworden. En daar een opvolger komt de LMFP ook van CATL. En BYD met hun blade battery die geen drol kost, maar wel milieuvriendelijker is dan die Europeese NCM batterijen.

Straks heb je CATL Natrium-Ion batterijen auto's uit China. Die veel groener zijn dan welke Europeese elektrische auto. We kunnen in Europa gewoon niks! Laten we een keer toegeven dat we er gewoon helemaal niks van bakken en we de kennis van batterijen hier totaal niet hebben. Na acceptatie kunnen we overgaan tot verbetering dan onszelf lopen te greenwashen en onszelf lopen te verkondigen dat we het zo goed doen. :)

Het is tijd voor een goede Europeese middenklasser met LFP batterij. (Helaas is die er gewoon niet.)
Dus kom ik uit bij Tesla, en gaat mijn geld naar USA.

[Voor 6% gewijzigd door Immutable op 23-01-2023 13:44]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Toch zijn de technologische marktleiders Tesla (komt er bij ook niet in) en Kia/Hyundai. De Europeanen lopen achter. Helaas beperkt mijn werkgever voor de volgende leaseauto de merken die ik mag leasen (waar zij mensen aan leveren), dus de Europeanen. Ik kijk er niet naar uit, maar kijken of ik de lease kan verlengen met een jaar.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• DreZutphen
daemonix schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:52:
[...]

Toch zijn de technologische marktleiders Tesla (komt er bij ook niet in) en Kia/Hyundai. De Europeanen lopen achter. Helaas beperkt mijn werkgever voor de volgende leaseauto de merken die ik mag leasen (waar zij mensen aan leveren), dus de Europeanen. Ik kijk er niet naar uit, maar kijken of ik de lease kan verlengen met een jaar.
Wat is achterlopen?
Op een aantal punten wel ja maar op een paar punten ook zeker niet.
Het is anders maar achterlopen is een groot woord.

• DreZutphen
[...]

[...]

Zie boven. Maar Tesla komt er bij mij sowieso niet meer in sinds de uitspraken van heer Musk over Ukraine en Taiwan. Jeep heb ik eigenlijk niet zoveel me, maar dat is een smaak dingetje. Of gebrek daaraan aan mijn kant :o
Dan zou ik echt gaan kijken voor de Volvo EX30. Een super mooi platform, fijne tech en europeser wordt het niet😃.

• mitsumark
DreZutphen schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:41:
[...]
Dan zou ik echt gaan kijken voor de Volvo EX30. Een super mooi platform, fijne tech en europeser wordt het niet😃.
Het is een Chinees, met een Zweeds logo.
VAG, BMW, MBAG zijn veel europeser.

• DreZutphen
mitsumark schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:45:
[...]

Het is een Chinees, met een Zweeds logo.
VAG, BMW, MBAG zijn veel europeser.
Omdat Volvo van Geely is gaan de grappemakers zeggen dat het een chinees is haha.

Trek de chips maar eens uit je BMW. Is er niet 1 in Bayern gemaakt 🤡

• mitsumark
DreZutphen schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:49:
Omdat Volvo van Geely is gaan de grappemakers zeggen dat het een chinees is haha.

Rare opmerking, de chips van Volvo komen wel uit Göteborg?

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:55
DreZutphen schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:49:
[...]

Neemt niet weg dat Volvo meer chinees is dan VW/Audi/BMW/Mercedes/Tesla (ja zelfs die ja, als deze uit de fabriek in Berlijn komt tenminste)

[Voor 6% gewijzigd door n0pe op 23-01-2023 18:13]

• DreZutphen
mitsumark schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:03:
[...]

Rare opmerking, de chips van Volvo komen wel uit Göteborg?
De rare opmerking komt vanuit jou.
Nee die chips komen zeker niet uit Zweden net zomin als de chips uit een BMW.

Nogmaals ondanks dat het moederbedrijf van Volvo uit China komt is Volvo nog steeds een Zweedse auto.

• DreZutphen
n0pe schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:12:
[...]

Neemt niet weg dat Volvo meer chinees is dan VW/Audi/BMW/Mercedes/Tesla (ja zelfs die ja, als deze uit de fabriek in Berlijn komt tenminste)
Ja meer Chinees klopt maar geen Chinese auto met een Volvo badge.
Dat is gewoon bijdehand doen.

• DreZutphen
[...]

Trouwens Tesla is niet meer europees dan Volvo btw 🤣

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:55
DreZutphen schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:26:
[...]

Trouwens Tesla is niet meer europees dan Volvo btw 🤣
Klopt, wel minder chinees tenzij Made in China

• DreZutphen
n0pe schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:28:
[...]

Klopt, wel minder chinees tenzij Made in China
Exactomundo😁

• DreZutphen
[...]

[...]

Trouwens over Musk gesproken. Je beseft je wel dat de onderdelen uit alle type auto's uit landen komen waar verschrikkelijke regimes het voor het zeggen hebben?
Oke Musk is een rare snuiter die gekke dingen zegt en doet maar de Taliban levert ook grondstoffen en China maakt veel chips.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:27
Lightyear stopt noodgedwongen met eerste zonneauto

Ambitieus begonnen maar het komt (nog) niet van de grond.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:56
[...]

Mwaoh een BMW iX3 is meer Chinees dan een Volvo XC40. In feite is het een Brilliance-auto met een BMW badge erop, ontwikkeld en geproduceerd in China. Een XC40 wordt in Europa ontwikkeld en geproduceerd.

[Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 23-01-2023 18:53]

P2 DMLR Midnight 19”; software P2.4

• Immutable
Aptera doet ook ongeveer hetzelfde als lightyear: https://aptera.us/
Die gaat ook al een 2e leven doorheen en bestaat in principe ook al heel lang.
Vraag me ook af of het nog wat gaat worden met Aptera ook. Zelfde principe met hun zonnepanelen om deze direct de batterijen op te laden. Heb je wel de minste verliezen. Zonnepanelen op auto's is nog niet echt een heel gek concept.

Alleen is de lightyear 0 natuurlijk te ver geoptimaliseerd. En is gemaakt van carbon fiber, wat totaal niet goed voor het milieu is en totaal niet te recyclen is. Je moet gewoon voor reguliere materialen gaan. Veel beter te repareren, te recyclen etc.

• DreZutphen
JTHZZ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:49:
[...]

Mwaoh een BMW iX3 is meer Chinees dan een Volvo XC40. In feite is het een Brilliance-auto met een BMW badge erop, ontwikkeld en geproduceerd in China. Een XC40 wordt in Europa ontwikkeld en geproduceerd.
Ja klopt en de MB EQE ook in China en de EQS in de VS.
De Smart#1 is van MB maar het platform is van Geely.

Die hele opmerking van hem sloeg ook helemaal nergens op.
Pagina: 1 ... 266 ... 270 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee