• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-02 23:59
Tweak_ers schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:08:
[...]

Het irritante is dat Tesla aangeeft dat het volstrekt normaal is…

Gisteren weer een stukje gereden:
[Afbeelding]

Ik vertrek met 80% lading, heen 103 op de AP en terug 136 op AP.

Na 34km rijden, neem aan dat hij dan wel warm genoeg is toch?

Zit mijn verbruik op 136km/h AP (132 echte kilometers) gewoon heel constant op 255Wh/km. Werkelijk verbruik gaat dan richting de 300Wh/km denk ik.

37% over met 126 gereden kilometers, tot 80% geladen. Dat houdt hij nog maar 101km vol.

Als dit een wintersport rit was, heb ik minder dan 200km range tussen supercharge sessies met mijn Long Range.

Tesla service geeft aan dat dit hele normale getallen zijn en dat service indienen geen zin heeft om te onderzoeken. Er is niets mis met mijn auto zeggen ze.
Ik heb ook even gekeken in de M3 LR 2019 van mijn vrouw. Deze geeft bij voornamelijk korte ritjes in de afgelopen week hetzelfde aan; ~260 Wh/km.

Toch komen we bij een lange rit wel dichtbij de 270 km bereik. Waar we in de zomer 20 procent over hebben na de rit, moeten we nu in de winter 1 maal opladen of zachter rijden.

130km/h is verder ook wel onzuinig met elke auto; volgens mij ging je vermogen met v^3 en het verbruik met v^2. Als je 150 Wh/km hebt bij 100 km/h, zit je dan niet al snel tegen de 250 Wh/km bij 130 km/h?

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:48
lol wat een gezeur allemaal, nieuwe realiteit is dat chinese ev's europa zullen overspoelen, alsof dat niet gaande is op dit moment

dacia spring
bmw ix3
polestar 2
tesla model 3/y
alle modellen van MG (mg4, mg5, mg zs, mg marvel
alle modellen van BYD (voor nu atto 3)
nog meer modellen van GWM (ora good cat enzo)
nio
xpeng
aiways

vast nog wel een paar vergeten

straks nog erbij:
smart #1
volvo ex30

volvo is chinees, eigendom van geely, dus al die geely autos worden rustig in china gemaakt en hier naartoe verscheept

smart is 50% mercedes benz en 50% geely. geely heeft al 10% eigendom van mercedes benz dus die hebben eigenlijk nog meer invloed erop

geen ontsnappen aan dat er componenten in autos zitten die made in china zijn. je kan nog wel kiezen of je een auto koopt die gemaakt is in china, gemaakt is door een bedrijf dat gevestigd is in china of een auto gemaakt buiten china maar met chinese onderdelen door een niet-chinees bedrijf

of anders gewoon de fiets pakken

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:38
Je wilt niet weten hoeveel procent van de fietsen in China gebouwd wordt :P :X

Lieve moderator, indien u mijn reactie bewerkt en locked, geniet dan van het moment dat u echt iets bereikt heeft in uw leven!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:48
Makkelijk schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:09:
[...]

Je wilt niet weten hoeveel procent van de fietsen in China gebouwd wordt :P :X
ja, maar fietsen uit china importeren naar europa heeft tenminste een importtarief van 48.5% terwijl het voor voertuigen 10% is. wat heeft nu de voorkeur, energietransitie met alles en iedereen in een batterijauto of de europese autofabrikanten beschermen die met moeite ev's kunnen bouwen?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:40
DreZutphen schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:24:
[...]

De rare opmerking komt vanuit jou.
Nee die chips komen zeker niet uit Zweden net zomin als de chips uit een BMW.

Nogmaals ondanks dat het moederbedrijf van Volvo uit China komt is Volvo nog steeds een Zweedse auto.
En waarop baseer je dat een Volvo (EX30) meer Europees is dan een BMW?

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-02 23:32
Hou het graag vriendelijk.

[Voor 91% gewijzigd door deepbass909 op 24-01-2023 10:49]

• DreZutphen
Coasterfreak schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:26:
lol wat een gezeur allemaal, nieuwe realiteit is dat chinese ev's europa zullen overspoelen, alsof dat niet gaande is op dit moment

dacia spring
bmw ix3
polestar 2
tesla model 3/y
nio
xpeng
aiways

straks nog erbij:
smart #1
volvo ex30

volvo is chinees, eigendom van geely, dus al die geely autos worden rustig in china gemaakt en hier naartoe verscheept

smart is 50% mercedes benz en 50% geely. geely heeft al 10% eigendom van mercedes benz dus die hebben eigenlijk nog meer invloed erop

geen ontsnappen aan dat er componenten in autos zitten die made in china zijn. je kan nog wel kiezen of je een auto koopt die gemaakt is in china, gemaakt is door een bedrijf dat gevestigd is in china of een auto gemaakt buiten china maar met chinese onderdelen door een niet-chinees bedrijf

Yep zo is het!

Ik zie persoonlijk het meeste succes in de chinese samenwerkingen met autofabrikanten uit het westen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:40
DreZutphen schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:31:
Kerel dat maak jij ervan. Dat zeg ik helemaal nergens.
Jij maakte een domme opmerking zonder enige vorm van waarde en nu dit weer.
DreZutphen schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:41:
Dan zou ik echt gaan kijken voor de Volvo EX30. ... europeser wordt het niet.
Je bedoelde iets anders?

De EX30 wordt in China gebouwd op het Geely platform, veel Chineser wordt het niet.

[Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 23-01-2023 21:54]

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

DreZutphen schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:41:
[...]

Dan zou ik echt gaan kijken voor de Volvo EX30. Een super mooi platform, fijne tech en europeser wordt het niet😃.
Misschien dat ik wat mis, maar volgens mij is die nog niet op de markt. Leaseplan heeft hem bijvoorbeeld nog niet in het assortiment.

En als ik kijk naar de Born: de verkoper daarvan gaf aan dat de tweede versie die nu uitgeleverd wordt toch wel een aantal behoorlijke verbeteringen heeft ten opzichte van de eerste. Dus is het de vraag of het wel verstandig is om voorop te lopen bij de lease of koop van een elektrische auto: je zit er toch een aantal jaren aan vast.

Hoe dan ook: Ik vrees dat de EX30 te laat op de markt komt voor mij. Ik denk dat ik eind februari moet bestellen. En een auto bestellen die zo nieuw is dat die nog niet op de markt is… zo’n gokker ben ik niet :)

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• DreZutphen
mitsumark schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:36:
[...]

[...]
Je bedoelde iets anders?

De EX30 wordt in China gebouwd op het Geely platform, veel Chineser wordt het niet.
Ik bedoelde de uitstraling en Volvo als merk en niet speciefiek de EX30.
De Ex30 noemde ik omdat deze auto past in het budget.

Verwensingen hebben geen plek op dit forum.

[Voor 9% gewijzigd door deepbass909 op 24-01-2023 10:49]

• DreZutphen
Pietervs schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:02:
[...]

Misschien dat ik wat mis, maar volgens mij is die nog niet op de markt. Leaseplan heeft hem bijvoorbeeld nog niet in het assortiment.

En als ik kijk naar de Born: de verkoper daarvan gaf aan dat de tweede versie die nu uitgeleverd wordt toch wel een aantal behoorlijke verbeteringen heeft ten opzichte van de eerste. Dus is het de vraag of het wel verstandig is om voorop te lopen bij de lease of koop van een elektrische auto: je zit er toch een aantal jaren aan vast.

Hoe dan ook: Ik vrees dat de EX30 te laat op de markt komt voor mij. Ik denk dat ik eind februari moet bestellen. En een auto bestellen die zo nieuw is dat die nog niet op de markt is… zo’n gokker ben ik niet :)
Nee klopt de EX30 komt pas in Juni(als het goed is). Moet je in februari bestellen dan gaat dat hem sws niet worden.

De Born vind ik een mooie sportieve BEV.
Veel mooier als de ID3 iig.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-02 19:23
Goed verhaal, lekker kort. Of te wel, de volgende keer graag wat meer posten dan alleen "wat een onzin"

[Voor 82% gewijzigd door deepbass909 op 24-01-2023 15:45]

Life is too short to drive boring cars

• DreZutphen
Zeg niks, of maak een topic report aan. Maar niet een reactie als commentaar die geen haar beter is.

[Voor 70% gewijzigd door deepbass909 op 24-01-2023 15:45]

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02 21:31
Dean Martin schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:23:
[...]

Mijn etron (met WP) doet nu korte stukjes ook gewoon 40kWh/100km ;)
Dezelfde wagen op benzine gok ik 1:8 dus dat is 12 x 13kWh aan energie per 100kM, dat is pas veel.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• DreZutphen
koevlaas2 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:58:
[...]

Dezelfde wagen op benzine gok ik 1:8 dus dat is 12 x 13kWh aan energie per 100kM, dat is pas veel.
Ja psies!

En als het een Etron55 is kan je hem wel vergelijken met een SQ8.
Die haalt geen 1:8😀

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
DreZutphen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:27:
[...]

Ja psies!

En als het een Etron55 is kan je hem wel vergelijken met een SQ8.
Die haalt geen 1:8😀
Het is een 55 ;)

The best is yet to come

• DreZutphen

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Nu denk ik dat de SQ8 vergelijking niet helemaal eerlijk is.
Maar goed, mijn punt was ook niet zozeer die vergelijking natuurlijk.

The best is yet to come

• DreZutphen
Dean Martin schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:25:
[...]

Nu denk ik dat de SQ8 vergelijking niet helemaal eerlijk is.
Maar goed, mijn punt was ook niet zozeer die vergelijking natuurlijk.
Klopt!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-02 19:41
dacia spring
bmw ix3
polestar 2
tesla model 3/y
nio
xpeng
aiways

straks nog erbij:
smart #1
volvo ex30
Wellicht een interessante qua prijspositie versus de Skoda Enyaq en VW ID.4/5 :
Cupra Tavascan

VW ID.4 1st Max 2020 | Volg mijn avonturen met de ID.4 op Instagram & YouTube

• SirLct
Als iemand wellicht C40 of XC40 overwegen
https://www.reuters.com/b...JvAXzjjjtjVsG8O5tkr55BbPU

Een terugroepactie mbt de remmen heeft toch verder weinig met het elektrisch rijden te maken? Er staat verder niet bij hoe of wat, maar juist met een EV gebruik je meestal minder vaak de remmen omdat je ook vaart kan verminderen door te regenereren.

• Simply1337
het is een terugroepactie... voor rem gerelateerd voor MY23 volvos..
STOCKHOLM, Jan 24 (Reuters) - Sweden-based Volvo Cars (VOLCARb.ST) is recalling around 106,900 cars worldwide over a suspected fault related to the brakes, a Volvo Cars spokesperson said on Tuesday.

The vehicles being recalled are of the 2023 year model of the C40, XC40, S60, V60, XC60, V90 and XC90 models, the spokesperson said.
/einde artikel

• Makkelijk
Dan neem ik aan dat eventuele noodzakelijke wijzigingen al gedaan zijn. Of wil je zeggen dat dit je moet afschrikken?

Ik heb persoonlijk nog geen auto in bezit gehad zonder terugroep-actie op een bepaald moment in de levenscyclus. Op mijn fantastisch betrouwbare Toyota Corolla uit 2005 maar liefs 3.

[Voor 5% gewijzigd door Makkelijk op 25-01-2023 13:08]

Lieve moderator, indien u mijn reactie bewerkt en locked, geniet dan van het moment dat u echt iets bereikt heeft in uw leven!

• SirLct
Nee het hoeft niets te betekenen, maar zie hier de C40 en XC40 vaak voorbij komen, dus wellicht kan nuttig zijn. Zo niet, dan skippen idd.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:59

dacia spring
bmw ix3
polestar 2
tesla model 3/y
nio
xpeng
aiways

straks nog erbij:
smart #1
volvo ex30

Ik vind ontworpen in/door china iets anders dan enkel geproduceerd in china.

Tesla hoort niet in dit lijstje thuis. Is gewoon een amerikaanse auto in elkaar gezet in amerika/berlijn/china.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:57
Even verder in het topic waar het thuishoort:
Jeroenneman schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:23:
[...]

Tja, ik kan moeilijk positief zijn over een platform wat op de twee meest belangrijke punten de grootste steken laat vallen.
Dat efficiëntie en snelladen voor jou de meest belangrijke punten bij de aanschaf, dat is wel helder. Maar zoveel mensen, zoveel wensen.

Bijvoorbeeld: Polestar's en XC40's worden ook goed verkocht. Terwijl dat platform met o.a. z'n dubbele PM-motor ergens onderaan de lijst van efficiënte platform hangt. Blijkbaar waren er andere overwegingen voor de kopers. En die kan ik me ook wel indenken.

Dat VAG steken laat vallen op die aspecten is ook overdreven, zoals ik al uit heb gelegd.

Ze zijn wel aardig uit de markt geprijsd. Dat geldt voor veel meer auto's van Europese fabrikanten.

• SirLct
JanHenk schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:46:
Even verder in het topic waar het thuishoort:

[...]

Dat efficiëntie en snelladen voor jou de meest belangrijke punten bij de aanschaf, dat is wel helder. Maar zoveel mensen, zoveel wensen.

Bijvoorbeeld: Polestar's en XC40's worden ook goed verkocht. Terwijl dat platform met o.a. z'n dubbele PM-motor ergens onderaan de lijst van efficiënte platform hangt. Blijkbaar waren er andere overwegingen voor de kopers. En die kan ik me ook wel indenken.

Dat VAG steken laat vallen op die aspecten is ook overdreven, zoals ik al uit heb gelegd.

Ze zijn wel aardig uit de markt geprijsd. Dat geldt voor veel meer auto's van Europese fabrikanten.
Had zowel de Polestar 2 en XC40 gereden en schrik toch echt over de verbruik.. waarvan de XC40 met zn suv vorm nog erger is dan de P2. Volvo is een van de eerste die hebben aangekondigd geen diesel meer te bouwen, en als goed is ook dat ze per jaar 20xx zoveel volledig elektrisch gaat. En met de chinese moeder als Geely. Snap ik toch niet waarom ze niet direct een full-electric platform gaan bouwen. Ja er komt de EX90 en EX30 maar vind het toch redelijk laat. De EX30 zou denk ik een succes worden mits redelijk geprijsd. Maar de EX90 twijfel ik. Die is ca 6 jaar te laat.... Had mooi de tegenhang van Model X anno 2016 kunnen zijn (met de prijspositionering en bijtelling regels)

• Makkelijk
SirLct schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Had zowel de Polestar 2 en XC40 gereden en schrik toch echt over de verbruik.. waarvan de XC40 met zn suv vorm nog erger is dan de P2. Volvo is een van de eerste die hebben aangekondigd geen diesel meer te bouwen, en als goed is ook dat ze per jaar 20xx zoveel volledig elektrisch gaat. En met de chinese moeder als Geely. Snap ik toch niet waarom ze niet direct een full-electric platform gaan bouwen. Ja er komt de EX90 en EX30 maar vind het toch redelijk laat. De EX30 zou denk ik een succes worden mits redelijk geprijsd. Maar de EX90 twijfel ik. Die is ca 6 jaar te laat.... Had mooi de tegenhang van Model X anno 2016 kunnen zijn (met de prijspositionering en bijtelling regels)
Een kennis van me informeerde gelijk naar de EX90 omdat het veelbelovend is, maar die werd meteen overvallen door een levertijd van "ergens in 2024".

Kondig je auto dan niet aan.

Voor de geïnteresseerden in de EX30, als je die lijn doortrekt kun je hem ergens in 2025 wel verwachten. Koop maar een Smart 1.

• Simply1337
Makkelijk schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:14:
[...]

Een kennis van me informeerde gelijk naar de EX90 omdat het veelbelovend is, maar die werd meteen overvallen door een levertijd van "ergens in 2024".

Kondig je auto dan niet aan.

Voor de geïnteresseerden in de EX30, als je die lijn doortrekt kun je hem ergens in 2025 wel verwachten. Koop maar een Smart 1.
even toevoeging: hoewel de smart #1 en volvo ex30 op hetzelfde platform komen... moet er nog een Volvo prijssausje opkomen.

in china is de verwachting dat de ex30 20% duurder zal zijn dan de smart #1. veel anders zal het ook niet zijn in europa

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:56
SirLct schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Ze hebben net de nieuwe modeljaren aangekondigd met volledig nieuwe motoren voor XC40 en P2. De Polestar gaat naar WLTPs 518-635km en 205kW snelladen dus er wordt een flinke stap gemaakt.

P2 DMLR Midnight 19”; software P2.4

• SirLct
JTHZZ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Ze hebben net de nieuwe modeljaren aangekondigd met volledig nieuwe motoren voor XC40 en P2. De Polestar gaat naar WLTPs 518-635km en 205kW snelladen dus er wordt een flinke stap gemaakt.
Goed om in de gaten te houden inderdaad. Hoe meer concurrentie hoe beter!
https://media.polestar.co...edia/pressreleases/663202
Ik vind alleen jammer dat ze nog steeds geen concurrent heb van de Model 3 Performance.
Hopelijk komt nog id toekomst. Want qua driving dynamics, de modified Polestar 2 verslaat de M3P.
Geloof mij niet, woorden van Misha Charoudin (alhoewel... zoveel video over Polestar.. die is wrs sponsored)

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-02 12:03
Wat ook wel interessant is, bij de grote jongens eerst heel erg tegen EV's zijn.
Toyota, Volkswagen, Stellantis

Snap het ook wel, elektrische auto's is vanuit hun positie lastig om naar toe te veranderen. Ze moeten veel werknemers ontslaan. Andere methodieken gebruiken.
Voorheen was er een soort "kartel" achtige motivatie om niet naar elektrisch te gaan. Zolang de hele industrie dat maar niet doet, is er eigenlijk niks aan de hand. En kunnen de overheden ook niks dwingen want anders kan je helemaal geen auto's meer maken en heb je geen werkgelegenheid.

Ik vraag me soms wel af hoe de auto industrie eruit had gezien zonder Tesla.
De Chinezen zien dit als een kans, ze hebben niet zoals de grote jongens, een groot verleden, veel werknemers en gigantische schulden. (ik kijk jou aan Volkswagen 190 miljard euro schuld?)
Die zien dit als een gouden kans om ook nog eens een simpelere auto, en om nu in de globale markt te stappen en de grote jongens voor te zijn. Voorheen allemaal kennis ingekocht van westerse autobedrijven die failliet zijn gegaan of bedrijven die niet goed liepen voor een prikkie op kopen. Geely -> Volvo. :) o.a.

Tesla prikt er door heen, maakt ruim baan voor Chineeze merken en die zien een kans. En nu moeten de grote jongens wel, ook al willen ze niet. En dat gaat pittig worden. Helemaal nu Tesla ook nog eens super goed blijkt te zijn in het efficient en goedkoop bouwen van auto's. En dat terwijl de oude garde zoveel ervaring heeft.

Blijkbaar zie je dat ervaring niet altijd alles is.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:32
Immutable schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:02:
Wat ook wel interessant is, bij de grote jongens eerst heel erg tegen EV's zijn.
Toyota, Volkswagen, Stellantis

Snap het ook wel, elektrische auto's is vanuit hun positie lastig om naar toe te veranderen. Ze moeten veel werknemers ontslaan. Andere methodieken gebruiken.
Voorheen was er een soort "kartel" achtige motivatie om niet naar elektrisch te gaan. Zolang de hele industrie dat maar niet doet, is er eigenlijk niks aan de hand. En kunnen de overheden ook niks dwingen want anders kan je helemaal geen auto's meer maken en heb je geen werkgelegenheid.

Ik vraag me soms wel af hoe de auto industrie eruit had gezien zonder Tesla.
De Chinezen zien dit als een kans, ze hebben niet zoals de grote jongens, een groot verleden, veel werknemers en gigantische schulde. (ik kijk jou aan Volkswagen 190 miljard euro schuld?)
Die zien dit als een gouden kans om ook nog eens een simpelere auto, en om nu in de globale markt te stappen en de grote jongens voor te zijn. Voorheen allemaal kennis ingekocht van westerse autobedrijven die failliet zijn gegaan of bedrijven die niet goed liepen voor een prikkie op kopen. Geely -> Volvo. :) o.a.

Tesla prikt er door heen, maakt ruim baan voor Chineeze merken en die zien een kans. En nu moeten de grote jongens wel, ook al willen ze niet. En dat gaat pittig worden. Helemaal nu Tesla ook nog eens super goed blijkt te zijn in het efficient en goedkoop bouwen van auto's. En dat terwijl de oude garde zoveel ervaring heeft.

Blijkbaar zie je dat ervaring niet altijd alles is.
Ik snap die grote bedrijven ook niet op dit moment.

Ze moeten toch beseffen dat er geen weg terug is, en iedere keer als de voorspelllingen herrekend worden, dan komt de electrificatie sneller.

Doet me een beetje denken aan de klompenmaker die boos is op de schoenenfabrikanten en er alles aan doet om schoenen te verbieden of in slecht daglicht te stellen.
Je kan dan als klompenmaker blijven zitten mokken, of zorgen dat je je eigen klanten ook goede schoenen kan verkopen, want de klanten heb je al.

VW zou zo veel electrische auto's kunnen verkopen aan de trouwe VW klanten waarvan de hele familie al generaties met VW rijdt. Die willen echt niet veranderen, maar als VW slechte EV's produceert die duur zijn en waarop je langer moet wachten... dan heb je het zelf gezocht hé.

Mercedes is dan iets beter begonnen. De EQE en de EQS zijn in hun categorie echt wel goed, maar ze hebben ook nog geen middenklasser.

BMW blijft koud en warm blazen en lijkt op meerdere paarden te willen gokken, terwijl ze zouden moeten beseffen dat hun fameuze 6 in lijn nu echt wel een begrafenis verdient, en het met waterstof toch niks wordt.
Maar ze blijven hun platformen ontwikkelen voor "alles", en dan is het nooit top als EV.
De i4 is een goede auto denk ik, maar leveringstermijnen, gewicht... er is nog werk aan.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-02 21:10
In 2020 ging ik EV rijden. Toen heb ik een Model 3 voor destijds 50K laten staan voor een 2e hands Ampera-E die we toen voor 23K kochten. Ja de Tesla is sommige punten veel beter, maar ik kon het mezelf niet verkopen om bijna 30K meer uit te geven. Voor mijn gevoel zat er ook nog wel wat lucht in de prijzen, niet alleen bij Tesla en ook door het bijtelling verhaal.

Inmiddels blijkt dat wel aardig. Er zijn al Model 3s beschikbaar voor rond de 30K al begint het meeste bij 35K. Ook al soms LFP versies die dus maar 2 jaar oud zijn max.
Dit alles terwijl de Ampera-E nog steeds met zo duur is om te kopen :+ en dus niet echt is afgeschreven.

De Tesla prijzen zijn wel de onderkant, dus zul je vast wel wat dingetjes vinden aan die auto's.

[Voor 7% gewijzigd door !null op 26-01-2023 14:08]

Ampera-e (60kWh)

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-02 18:01
Lightyear is failliet. Hoe zit het met mensen die hebben aanbetaald en weten jullie toevallig hoeveel je moest aanbetalen voor een 0?

• JTHZZ
Tommie12 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:10:
[...]

VW zou zo veel electrische auto's kunnen verkopen aan de trouwe VW klanten waarvan de hele familie al generaties met VW rijdt. Die willen echt niet veranderen, maar als VW slechte EV's produceert die duur zijn en waarop je langer moet wachten... dan heb je het zelf gezocht hé.
Het Volkswagen concern heeft in Nederland in 2022 de meeste EVs verkocht. Meer dan alle andere merken. Dus zo slecht doen ze het toch helemaal niet? De Enyaq was in zijn eentje de best verkochte EV van Nederland. Ook IDx aantallen waren hoog. Wat je hier op GoT leest is, algemeen gesproken, niet bepaald een representatieve mening van de Nederlandse bevolking..

[Voor 57% gewijzigd door JTHZZ op 26-01-2023 15:25]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
turkeyhakan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:10:
Lightyear is failliet. Hoe zit het met mensen die hebben aanbetaald en weten jullie toevallig hoeveel je moest aanbetalen voor een 0?
Als je 2,5 ton voor een auto over hebt, zou je dan echt op tweakers zitten? ;) Ik vermoed dat er heel, heel weinig investeerders in Lightyear hier zitten.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Tommie12
JTHZZ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Het Volkswagen concern heeft in Nederland in 2022 de meeste EVs verkocht. Meer dan alle andere merken. Dus zo slecht doen ze het toch helemaal niet? De Enyaq was in zijn eentje de best verkochte EV van Nederland. Ook IDx aantallen waren hoog. Wat je hier op GoT leest is, algemeen gesproken, niet bepaald een representatieve mening van de Nederlandse bevolking..
Ik bekijk zoiets globaal. NL is een dwerg op autogebied.
VW zit rond de 330.000 EV's en Tesla aan 1.3mio.
Bovendien is de groei van VW slechts 23%, en bij Tesla is het 40%.
VW verliest enorm aan marktaandeel. (en dan mag je er Skoda, Curpa, Audi en Porsche nog bij tellen)
Tesla deed dit grosso modo met 2 modellen, de 3 en de Y.

In verschillende landen is de Y nu de meest verkochte auto, niet enkel de meest verkochte EV.

Vergeet niet dat VW net een CEO die echt wou inzetten op EV aan de kant heeft gezet. En dan blijven lobbyen voor het langer in leven houden van dino-auto's... dat gaat ze nog zuur opbreken.

Als je dan hoort dat GM een miljard inzet op de ontwikkeling van nieuwe V8 motoren, dan hebben ze het nog altijd niet begrepen.
En Toyota heeft het licht gewoon véééééél te laat gezien.
Ik klasseer daarom GM, Toyota en VW bij de klompenbedrijven als ze niet enorm snel het roer omgooien.

• TIGER1125
  • Laatst online: 10:12
turkeyhakan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:10:
Lees je even in want het is niet Lightyear wat failliet is, het bedrijf achter de productie van de Lightyear 0, Atlas Technologies, is failliet verklaard. nieuws: Bedrijf achter productie Lightyear 0-zonneauto is failliet verklaard

Volgens iemand die reageerde onder het artikel hebben die mensen overigens waarschijnlijk 19.000 euro aanbetaald of "geïnvesteerd"?

Atlas is een dochter in de Holding van Lightyear waar de productie van de Lightyear 0 inzat, maar alle andere zaken zitten weer in een andere BV. Dus de investeerders zijn hun geld kwijt en Lightyear is z'n schulden kwijt in die andere BV.

Ik ben alleen bang dat dit het vertrouwen in Lightyear niet direct goed zal doen, investeerders voor de overige auto's zullen nu waarschijnlijk wel 2x nadenken voordat ze daadwerkelijk geld in één van BV's in de Holding stoppen als daar niet voldoende onderpand in zit.

Voordat we de door allerlei leasebedrijven toegezegde aankopen van de Lightyear 2 zien als investering, volgens één van die leasebedrijven is er overigens nog geen cent betaald en ging het alleen om een pre-order overeenkomst om die auto's af te nemen. Als reactie op het nieuws van eerder deze week.

[Voor 4% gewijzigd door TIGER1125 op 26-01-2023 16:05]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-02 18:01
TIGER1125 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:38:
[...]

Lees je even in Lightyear is niet failliet, het bedrijf achter de productie van de Lightyear 0, Atlas Technologies, is failliet verklaard. nieuws: Bedrijf achter productie Lightyear 0-zonneauto is failliet verklaard

Volgens iemand die reageerde onder het artikel hebben die mensen overigens 19.000 aanbetaald.

Atlas is een dochter in de Holding van Lightyear waar de productie van de Lightyear 0 inzat, maar alle andere zaken zitten weer in een andere BV. Dus de investeerders zijn hun geld kwijt en Lightyear is z'n schulden kwijt in die andere BV.

Ik ben alleen bang dat dit het vertrouwen in Lightyear niet direct goed zal doen, investeerders voor de overige auto's zullen nu waarschijnlijk wel 2x nadenken voordat ze daadwerkelijk geld in één van BV's in de Holding stoppen als daar niet voldoende onderpand in zit.

Voordat we de door allerlei leasebedrijven toegezegde aankopen van de Lightyear 2 zien als investering, volgens één van die leasebedrijven is er overigens nog geen cent betaald en ging het alleen om een pre-order overeenkomst om die auto's af te nemen. Als reactie op het nieuws van eerder deze week.
Op NOS staat dat Lightyear failliet is, en aangezien mijn reactie is gepost zelfs voordat Tweakers hiermee kwam vind ik je reactie niet terecht. https://nos.nl/artikel/24...htyear-failliet-verklaard

• JTHZZ
Tommie12 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:38:
[...]

Ik bekijk zoiets globaal. NL is een dwerg op autogebied.
VW zit rond de 330.000 EV's en Tesla aan 1.3mio.
Bovendien is de groei van VW slechts 23%, en bij Tesla is het 40%.
VW verliest enorm aan marktaandeel. (en dan mag je er Skoda, Curpa, Audi en Porsche nog bij tellen)
Tesla deed dit grosso modo met 2 modellen, de 3 en de Y.

In verschillende landen is de Y nu de meest verkochte auto, niet enkel de meest verkochte EV.

Vergeet niet dat VW net een CEO die echt wou inzetten op EV aan de kant heeft gezet. En dan blijven lobbyen voor het langer in leven houden van dino-auto's... dat gaat ze nog zuur opbreken.

Als je dan hoort dat GM een miljard inzet op de ontwikkeling van nieuwe V8 motoren, dan hebben ze het nog altijd niet begrepen.
En Toyota heeft het licht gewoon véééééél te laat gezien.
Ik klasseer daarom GM, Toyota en VW bij de klompenbedrijven als ze niet enorm snel het roer omgooien.
Nou ja, zolang EVs zelfs in een op EV-gebied vooroplopend land als Nederland nog maar 3% van het totale autopark zijn en zelfs nieuw nog geen kwart van de auto’s als EV wordt verkocht, is de race nog verre van gelopen. Sterker nog, de echte wedstrijd moet nog beginnen en we kijken op dit moment naar een soort warming up. Iedereen die nu al winnaars en verliezers gaat aanwijzen, kan nog wel eens verrast worden.

• TIGER1125
  • Laatst online: 10:12
turkeyhakan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:48:
[...]

Op NOS staat dat Lightyear failliet is, en aangezien mijn reactie is gepost zelfs voordat Tweakers hiermee kwam vind ik je reactie niet terecht. https://nos.nl/artikel/24...htyear-failliet-verklaard
Ik zie overigens dat mijn reactie wat fel en betweterig kon overkomen, excuses daarvoor was niet zo bedoeld, ik had dat betreffende artikel ook niet gelezen dus ik kon de achtergrond van je kennis erover ook niet. :)

Maar de NOS zit er in haar nieuwsbericht helemaal naast, aangezien al sinds dit nieuws bekend werd gemaakt het al op diverse sites duidelijk werd gebracht dat het om de dochter achter de Lightyear 0 gang, niet om Lightyear zelf. Dit nieuwsbericht zal het ook goed doen, voor het vertrouwen in de holding. :+

De constructie klinkt overigens wel wat schimmig gezien het moment van omvallen, ontwikkeling van de 0 is klaar en de productie gestart en nu gaan ze, voor m'n gevoel, ineens failliet. Maar de tech uit deze BV wordt door het moederbedrijf wel gebruikt voor de ontwikkeling van de 2. Ik snap hoe het werkt, om te voorkomen dat je IP en Tech in handen kunnen vallen de concurrent, maar de timing is wel wat onhandig. Dat zal vast nog wel een staartje krijgen vanuit de schuldeisers.

[Voor 35% gewijzigd door TIGER1125 op 26-01-2023 16:08]

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:35
TIGER1125 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:53:
[...]
...
Maar de NOS zit er in haar nieuwsbericht helemaal naast, aangezien al sinds dit nieuws bekend werd gemaakt het al op diverse sites duidelijk werd gebracht dat het om de dochter achter de Lightyear 0 gang, niet om Lightyear zelf. Dit nieuwsbericht zal het ook goed doen, voor het vertrouwen in de holding. :+

De constructie klinkt overigens wel wat schimmig gezien het moment van omvallen, ontwikkeling van de 0 is klaar en de productie gestart en nu gaan ze, voor m'n gevoel, ineens failliet. Maar de tech uit deze BV wordt door het moederbedrijf wel gebruikt voor de ontwikkeling van de 2. Ik snap hoe het werkt, om te voorkomen dat je IP en Tech in handen kunnen vallen de concurrent, maar de timing is wel wat onhandig. Dat zal vast nog wel een staartje krijgen vanuit de schuldeisers.
De constructie om de waardevolle kennis en IP in een andere BV te plaatsen zal zeker nader onderzocht worden door de curator, of daarmee de schuldeisers niet benadeeld worden.

Overigens lijkt ook al het personeel (600 mensen) in de nu failliet verklaarde BV te zitten, dus dat maakt een doorstart er ook niet makkelijker op. Ook niet onmogelijk natuurlijk, ze kunnen eventueel overstappen naar het moederbedrijf.

Verder zijn die 20.000 bestellingen van diverse leasemaatschappijen en autodeelplatform MyWheels, en 'reserveringen' van 40.000 particulieren voor de Lightyear 2 ook niet heel robuust, want het lijkt erop dat er niks is aanbetaald. Vooral een mooi en duurzaam PR-moment voor beide partijen.

Ik heb me zelf ook aangemeld voor de Lightyear 2, meer uit interesse, en heb geen enkele kosten hoeven maken of toezegging hoeven doen. Het is eigenlijk niet meer dan een registratie voor een mailinglijst.

Opel Ampera-e (2020)

• Tommie12
JTHZZ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:52:
[...]

Nou ja, zolang EVs zelfs in een op EV-gebied vooroplopend land als Nederland nog maar 3% van het totale autopark zijn en zelfs nieuw nog geen kwart van de auto’s als EV wordt verkocht, is de race nog verre van gelopen. Sterker nog, de echte wedstrijd moet nog beginnen en we kijken op dit moment naar een soort warming up. Iedereen die nu al winnaars en verliezers gaat aanwijzen, kan nog wel eens verrast worden.
Vervanging van een compleet autopark duurt ca 15 jaar.

Dat kwart was in 2022, dat gaat in 2023 weer een stuk harder.
In Noorwegen zitten ze aan 80%, en raad maar eens wie daar het grootste marktaandeel heeft. Tesla met 12% tov VW met 11% (met al hun 33 modellen).

Tesla staat momenteel in een veel betere positie dan zowat alle andere fabrikanten om die race echt te gaan winnen, zeker in de categorie van de 3 en de Y. Ze bieden simpelweg een pak meer voor minder geld.

Een ander punt is gewoon de productiecapaciteit. Kijk naar de leveringstermijnen van VW, BMW, Mercedes, en dan weet je dat ze gewoon niet snel kunnen opbouwen. Vandaag een ID4 bestellen is levering is 2024. Een Model 3/Y heb je nog dit kwartaal.

De race is nog niet gelopen, maar het is wel duidelijk wie aan de kop loopt en de afstand nog groter aan het maken is.

• DreZutphen
Tommie12 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:02:
[...]

In Noorwegen zitten ze aan 80%, en raad maar eens wie daar het grootste marktaandeel heeft. Tesla met 12% tov VW met 11% (met al hun 33 modellen).

Tesla staat momenteel in een veel betere positie dan zowat alle andere fabrikanten om die race echt te gaan winnen, zeker in de categorie van de 3 en de Y. Ze bieden simpelweg een pak meer voor minder geld.

Een ander punt is gewoon de productiecapaciteit. Kijk naar de leveringstermijnen van VW, BMW, Mercedes, en dan weet je dat ze gewoon niet snel kunnen opbouwen. Vandaag een ID4 bestellen is levering is 2024. Een Model 3/Y heb je nog dit kwartaal.

De race is nog niet gelopen, maar het is wel duidelijk wie aan de kop loopt en de afstand nog groter aan het maken is.
Gaat goede kant op en steeds meer nieuwe auto's zijn een BEV.

Ik denk alleen dat de meeste mensen die nu nog niet in een BEV rijden geen Tesla gaan rijden.
De nieuwe auto's zijn te duur voor de 'gewone' man.

De winst(pas over 10jaar) word bepaald in het compacte betaalbare segment.

• Tommie12
DreZutphen schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:22:
[...]

Ik denk alleen dat de meeste mensen die nu nog niet in een BEV rijden geen Tesla gaan rijden.

Er zijn toch nog tal van bedrijfswagens op dinosap.... die komen meestal eerst aan de beurt.

• JTHZZ
[...]

Ja kijk je nou wereldwijd of toch naar 1 land als Noorwegen? Want dan kijk ik naar NL en daar deed VW het beter dan Tesla: op Europese schaal beide geen landen met grote aantallen dus dan kun je makkelijk iets concluderen. Het heeft allemaal weinig relevantie want de echte wedstrijd moet nog beginnen, zodra landen als Duitsland of Frankrijk gaan omschakelen. En dan ben ik erg benieuwd hoe het loopt. We zitten nog maar aan het begin van de wedstrijd en laten nou net de Duitsers er goed in zijn een wedstrijd pas richting het einde te beslissen ;)

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-02 17:01
[...]

Tja, toch merk ik dat veel mensen die Tesla één keer “uitproberen”, toch daarna niet meer voor Tesla zouden kiezen.

Tenzij Tesla nog een keer ze prijzen fors verlaagt, komt er hier geen Tesla meer in. Dat hoor ik eigenlijk bij veel collega’s met een Tesla ook.

• Tweak_ers
JTHZZ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:36:
[...]

Ja kijk je nou wereldwijd of toch naar 1 land als Noorwegen?
Welke het beste uitkomt 😜

• Tweak_ers
DreZutphen schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:22:
[...]

Dat niet alleen, er zijn zo veel mensen die geen Tesla willen, omdat ze hem foeilelijk vinden en de S en X te duur.

Qua looks zeg ik voor de volle 100% Enyaq > Model Y.

Het is dat de prijs voordeliger is waardoor ik tóch een Y zou overwegen. Er is altijd een markt voor lelijkere, auto’s, zo lang ze maar goedkoop en goed genoeg zijn. Zie Dacia.

• Tweak_ers
Peugeot gaat trouwens ook wel lekker aan de gang: https://www.autoweek.nl/a...8-komt-700-kilometer-ver/

• rare-Quark
Tweak_ers schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 23:10:
[...]

Tja, toch merk ik dat veel mensen die Tesla één keer “uitproberen”, toch daarna niet meer voor Tesla zouden kiezen.

Tenzij Tesla nog een keer ze prijzen fors verlaagt, komt er hier geen Tesla meer in. Dat hoor ik eigenlijk bij veel collega’s met een Tesla ook.
Kijk naar consumenten tevredenheid, en de Tesla staat volgens mij aardig hoog. Ik zou er zelf ook met volle overtuiging weer voor kiezen. Zeker met de huidige prijs (we twijfelen wanneer we hem in willen ruilen tegen een MY).

De navigatie die qua spraak echt ongeëvenaard is, de spotify/app/vermogen/supercharger/audio/smartphone toegang/autopilot. Het pakket is compleet en zeer goed. Mijn Fiat is leuk (parkeren), maar komt niet in de buurt. Elke andere EV die ik gereden heb tot dusver ook niet. Ik heb er ook nog geen echte issues mee gehad, behalve dan de upgrades waardoor iets soms minder werkt.

Ik snap zelf de focus op de materialen en de naadjes niet zo. Een minder mooi naadje weegt voor mij niet op tegen een disfunctionerende app of beperkte wielen/tractie. Sinds de tesla wil ik ook smartphone toegang op mijn huis.

Het uiterlijk valt over te twisten, maar hij blijft enorm fun (vermogen/handling) en praktisch.

Ik ben verder ook wel bang dat Tesla en de Aziaten deze race gaan winnen. De Europeanen zijn aan het voorsorteren met samenwerkingen; zelfs de nieuwe mini is Chinees.

De Koreanen zijn daarin voor mij de nieuwe Toyota: saai, degelijk en werkt uitstekend, maar mist wel wat features en is soms wat onlogisch. Een verstandige keuze niettemin, hoewel ik deze qua smaak weer saai vind. Ook de Fiat heeft een Samsung trein/batterij; ook wel geruststellend gezien de reputatie van Italianen (ergste nachtmerrie: Italiaanse engineering met een Duitse uitstraling?)

• Tweak_ers
rare-Quark schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 01:11:
Kijk naar consumenten tevredenheid, en de Tesla staat volgens mij aardig hoog. Ik zou er zelf ook met volle overtuiging weer voor kiezen. Zeker met de huidige prijs (we twijfelen wanneer we hem in willen ruilen tegen een MY).
Is dat het effect van fanboys, of werkelijke tevredenheid?
De navigatie die qua spraak echt ongeëvenaard is, de
Navigatie werkt het goed, maar ik gebruik het nooit, stuur het gewoon door vanaf de mobiel.

Met bellen werkt het beduidend slechter, 50/50 dat hij de verkeerde persoon pakt.
spotify/app/vermogen/supercharger/audio/smartphone toegang/autopilot.
Spotify is echt zo ruk op de Tesla en voor mij de reden dat ik eigenlijk een auto met Apple CarPlay wil. Kan ik ook eindelijk Flitsmeister weer gebruiken op het main scherm. Spotify app kan langere playlists niet aan en geeft maar een beperkt aantal nummers weer. Daarnaast als ik nu iets aan een playlist toevoeg, mag ik blij zijn als het morgen erin staat in de auto. Hij doet dat niet direct updaten. Ik kan ook geen nummers toevoegen aan playlists vanuit de auto.

De app is ook eigenlijk pas sinds vrij recent, plannen, amperage aanpassen, schema voor verwarmen invoeren werkt eindelijk nu via de app, maar heb ik twee jaar moeten missen, wat mijn vorige Volvo wél gewoon kon. Daar kon ik ook per dag andere planningen invoeren voor laden/voorverwarmen. Dat kan bij mijn Tesla nog steeds niet. Maar het wordt beter en beter.

Vermogen, true, ze zijn lekker snel, al is dat met de betaalbare versies ook wel over. 7 seconden naar de 100 voor de Y RWD, is inmiddels gewoon traag voor mij. 5,5 voor mijn vorige Volvo en 4,6 voor mijn huidige Model 3. Het went vrij snel kan ik je vertellen 😉

Supercharger, die gebruik ik alleen op vakanties en daar valt het mij altijd zwaar tegen. Van lange wachtrijen en stukje van de snelweg af, maar voornamelijk V2 laders door Europa. Tijdens de zomervakantie moet je gewoon vaak op 70kW rekenen ivm delen stallpair. Ik gebruikte de laatste keer steeds vaker IONITY en dat was uiteindelijk sneller. Je wint direct 10 minuten snelweg af, stoplichten, snelweg op. Maar eigenlijk vliegen we alleen nog maar tijdens vakanties, doordat de laatste keer écht een drama was. Veel files, traag laden en bij Milaan gewoon een rij van 15 Tesla’s voor mij. Overigens worden steeds meer SuC’s opengesteld voor anderen. Dus als je waarde hecht aan SuC’s, kan ook met andere EV’s. Ik gebruik ze tegenwoordig niet meer. Geen enkele snellader overigens.

Audio, ja voor de audio zou ik zo weer Tesla kiezen. Is gewoon een stuk beter dan de audio elders en zelfs beter dan upgrades elders. Bij Volvo kwam ik niet verder dan premium audio, daar zat nog wel een stap boven, maar iets met lease budgetten en opties.

Smartphone toegang heeft toch iedere EV? Ik heb nooit een andere EV gehad, alleen leen auto’s. Daar kun je de app niet instellen. Maar de Volvo hiervoor was ook connected met App en die had gewoon nog een brandstof motor. Werkte perfect om te koelen en verwarmen op afstand.

Autopilot. Ondanks dat het beter werkt dan de concurrentie, vind ik het continu deactiveren en activeren bij baan wissels niet heel handig. Dat doet Kia toch een stuk beter. De auto steer optie an sich in niet zo perfect als bij Tesla, maar de hele ervaring voelt voor mij prettiger. Hij pakt het direct weer op als je van baan wisselt, zonder de gordel vast geluidje uit het vliegtuig.
Het pakket is compleet en zeer goed. Mijn Fiat is leuk (parkeren), maar komt niet in de buurt. Elke andere EV die ik gereden heb tot dusver ook niet. Ik heb er ook nog geen echte issues mee gehad, behalve dan de upgrades waardoor iets soms minder werkt.
Mijne is al wat ouder en kraakt inmiddels op meerdere vlakken. Stoel kraakt, raam tikt bij open en sluiten. Er zit een hinderlijke kraak/tik in mijn deur ergens bij het rijden in woonwijken/oneffen wegen. Stoel bediening knopje valt er telkens af als je ernaar kijkt, dus laatst opgezogen bij de carwash.

De auto voelt mij te Spartaans aan. Blikkerig, plastic fantastic. De leen EV6 bevestigt dat beeld volledig. Deuren en kofferbak zijn 100x beter bij sluiten. Bij mij *kloink*, bij de EV6 een degelijke plof. Remmen zijn zo gevoelloos bij mij. Ik rem met de ev6 en hij staat direct stil. Ik kan bij mijn tesla trappen wat ik wil, maar het is alsof ik in een 15 jaar oude auto rijd kwa remmen. Twijfel hierbij ook om een afspraak te maken, want ik heb het idee dat dit 3 jaar terug prima werkte. Je gebruikt ze natuurlijk ook bijna nooit.
Ik snap zelf de focus op de materialen en de naadjes niet zo. Een minder mooi naadje weegt voor mij niet op tegen een disfunctionerende app of beperkte wielen/tractie. Sinds de tesla wil ik ook smartphone toegang op mijn huis.
Naadjes gaat het niet om, wacht maar tot het piepjes en kraakjes worden.
Een degelijke deur zegt iets over afwerking, maar ook isolatie. Mijn ICE hiervoor was stiller op de snelweg dan mijn 3 bijvoorbeeld. Het is de hele beleving.
Het uiterlijk valt over te twisten, maar hij blijft enorm fun (vermogen/handling) en praktisch.
Klopt het ligt op de weg als een kart, de 3 dan.
Het is een soort haat/liefde verhouding. Op het ene vlak geweldig, andere vlak zwaar ondermaats.
Ik ben verder ook wel bang dat Tesla en de Aziaten deze race gaan winnen. De Europeanen zijn aan het voorsorteren met samenwerkingen; zelfs de nieuwe mini is Chinees.
We zitten in de kwalificatie, de race is nog niet eens begonnen. Iedereen denkt maar dat het een gelopen race is. Zijn we Ford met de T-Ford soms vergeten? Alle auto’s waren van Ford voorsprong was gigantisch. Kijk waar we nu staan. Of Opel in de jaren 90.
De Koreanen zijn daarin voor mij de nieuwe Toyota: saai, degelijk en werkt uitstekend, maar mist wel wat features en is soms wat onlogisch. Een verstandige keuze niettemin, hoewel ik deze qua smaak weer saai vind. Ook de Fiat heeft een Samsung trein/batterij; ook wel geruststellend gezien de reputatie van Italianen (ergste nachtmerrie: Italiaanse engineering met een Duitse uitstraling?)
Het is ook gewoon een financiële afweging. Ik vind 4% op €63k prima, maar 22% voor dit wat ik nu heb? Nooit van mijn leven. Ik vind dat het totaal niet waard.

• Peter_J_
  • Nu online
Tweak_ers schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 23:24:
[...]

Dat niet alleen, er zijn zo veel mensen die geen Tesla willen, omdat ze hem foeilelijk vinden en de S en X te duur.

Het is dat de prijs voordeliger is waardoor ik tóch een Y zou overwegen. Er is altijd een markt voor lelijkere, auto’s, zo lang ze maar goedkoop en goed genoeg zijn. Zie Dacia.
Dat is ook de typische opmerking die ik krijg van de collega’s.
Voor mij staat rijplezier op de eerste plaats, looks speelt maar deels mee.
Rijplezier betekent voor iedereen iets anders, bij mij tikte de model y de meeste vakjes aan.
De opmerkingen zijn ook voornamelijk looks en bouw kwaliteit.
Er zijn absoluut mooier uitziende ev’s op de markt, discussieer ik zeker niet over.
Maar ik rij liever met de wagen dan dat ik er naar kijk.
En afschuwelijk vind ik hem ook zeker niet.
Bouw kwaliteit lijkt toch al verbeterd te zijn, hier laat ik me verrassen.
Rij typisch 5 jaar met de wagen en tegenwoordig houden alle merken dit wel uit.

Iedereen is op zoek naar de perfecte wagen, tis maar net wat je prefereert waar je waarde aan hecht.
Nog geen ev gezien die voor mij alle vinkjes plaatst.

• Tommie12
[...]

De statistieken zeggen toch iets anders. Klanttevredenheid van Tesla eigenaars is hoog.

In elk geval, de mensen die uitstappen na hun eerste Tesla zijn ook de mensen die Tesla scherp houden. Tesla moet daar rekening mee houden om hun groei te kunnen aan houden.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-02 14:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik zou niet weten welke EV ik anders zou kiezen.
Tweak_ers schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 23:24:
[...]

SUV(-achtige) auto's zijn niet mijn ding en dan vind ik de Model Y beter te pruimen dan een Enyaq (wat in mijn ogen gewoon een busje is). Auto's waar de voorkant bijna tot mijn nek komt vind ik spuuglelijk.
Tweak_ers schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 07:13:
[...]

Mijne is al wat ouder en kraakt inmiddels op meerdere vlakken. Stoel kraakt, raam tikt bij open en sluiten. Er zit een hinderlijke kraak/tik in mijn deur ergens bij het rijden in woonwijken/oneffen wegen. Stoel bediening knopje valt er telkens af als je ernaar kijkt, dus laatst opgezogen bij de carwash.
Volgens mij moet je gewoon de realiteit onder ogen zien en accepteren dat je een maandagmorgenmodel (van voor de koffie) hebt.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

[...]
Of leid de tevredenheid tot fanboys? :+

• Tommie12
Deveon schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:03:
[...]

Tja, de verkoopsaantallen zijn geexplodeerd. Zou raar zijn dat die allemaal tevreden zijn... En niet iedereen is fanboy...

Wat je nu ook gaat krijgen, en vooral bij bedrijfsauto's is dat mensen door de beperkingen in hun budget uitkomen bij een Tesla, en vrijwel niks anders in dat budget krijgen.
Dan zijn ze 'virtueel' gedwongen geweest om een Tesla te nemen, en dan worden alle kleine probleempjes uitvergroot.

Je ziet het nu al gebeuren op FB bij de commentaren op elk artikel over een EV. Als mensen willen bewijzen dat het niet werkt, dan zal het (voor hun) niet werken.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:57
Tommie12 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:34:
[...]

Wat je nu ook gaat krijgen, en vooral bij bedrijfsauto's is dat mensen door de beperkingen in hun budget uitkomen bij een Tesla, en vrijwel niks anders in dat budget krijgen.
Dan zijn ze 'virtueel' gedwongen geweest om een Tesla te nemen, en dan worden alle kleine probleempjes uitvergroot.
Dit is zeker een dingetje. NL'se leaserijders zijn heel erg gefocust op kosten. Dat de model 3 het zo goed deed, is niet omdat iedereen Tesla zo'n warm hart toedroeg, maar omdat ze de enige waren die op heel korte termijn 4% bijtellingsknallers konden leveren, in grote aantallen. Heel veel mensen hebben toen een elektrische auto 'gekregen' die er ook niet echt de interesse voor hadden. Dan kun je ook eerder afknappen.

Nu is het niet (echt) meer het bijtellingsvoordeel, maar met name het budgetvoordeel. Ik ken ook diverse personen met een RWD model Y of model 3, omdat ze verplicht elektrisch moesten maar er eigenlijk ook niet echt het budget voor kregen.

En dat moet je ze nageven, na de prijsverlaging is de prijs/kwaliteit wel erg goed.

• Tommie12
JanHenk schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:53:
[...]

Dit is zeker een dingetje. NL'se leaserijders zijn heel erg gefocust op kosten. Dat de model 3 het zo goed deed, is niet omdat iedereen Tesla zo'n warm hart toedroeg, maar omdat ze de enige waren die op heel korte termijn 4% bijtellingsknallers konden leveren, in grote aantallen. Heel veel mensen hebben toen een elektrische auto 'gekregen' die er ook niet echt de interesse voor hadden. Dan kun je ook eerder afknappen.

Nu is het niet (echt) meer het bijtellingsvoordeel, maar met name het budgetvoordeel. Ik ken ook diverse personen met een RWD model Y of model 3, omdat ze verplicht elektrisch moesten maar er eigenlijk ook niet echt het budget voor kregen.

En dat moet je ze nageven, na de prijsverlaging is de prijs/kwaliteit wel erg goed.
Ik weet niet hoe dat in NL bedrijven verloopt, maar hier is het vrij simpel.
Afhankelijk van je niveau heb je een budget (maandkost), en een lijst van merken waaruit je mag kiezen.
En kan er bij ons nog een persoonlijke bijdrage bij, maar dan betaal je dus echt zelf bovenop de belasting (die in B een pak lager ligt) nog een extra bedrag, en dat is ook begrensd op ca 10% van de maandprijs.

En dan is het simpel hé. Je vraagt een offerte aan leasemaatschappij op basis van een config.

Ik rij nu met een Volvo V90 Diesel, en als ik kijk wat er van EV in mijn budget past, dan is de lijst kort: M3 LR/P, Mod Y LR/RWD, BMW i4 basis, ID4, ID5, Q4 eTron is al een vraagteken.

Dus ja,... kosten zijn belangrijk.

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:10
Ik heb er ook nog geen echte issues mee gehad, behalve dan de upgrades waardoor iets soms minder werkt.

Ik snap zelf de focus op de materialen en de naadjes niet zo. Een minder mooi naadje weegt voor mij niet op tegen een disfunctionerende app of beperkte wielen/tractie.
Leuk om te lezen en de logica te begrijpen

• Tweak_ers
Deveon schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:03:
[...]

Nee, zeker niet. Kijk hier op Tweakers zitten vrij veel fans, die zoeken elkaar allemaal op in bepaalde topics en dan krijg je een veel te positief beeld. De wereld buiten die topics is groter. De reacties die ik na de leen EV6 kreeg zeggen genoeg. Meerdere buren, “wat een mooie auto”, “zo, mooie upgrade” tot “eindelijk een échte auto?”. Goed, die laatste was van een Etron rijder, die super tevreden is met zijn Etron (fat Etron) en ook serieus een Tesla overwoog.

Buiten de Tesla bubbel hier is niet iedereen zo positief.

Neem het BMW iX1 topic. Veel duurdere auto, maar mensen bestellen hem blind. Ze nemen de Tesla niet eens in overweging.

Tesla is vaak gewoon een budgettaire afweging, geen keuze om wat men écht wil.

Ik zet hem even wat overdreven neer, want het zijn écht geen Dacia’s. Maar Tesla komt gewoon niet mee met de premium merken. Misschien wel op accu en motoren, al degradeert de 3 ook velen malen meer dan de S en X. De 3-5% in 5-10 jaar is een utopie voor de 3. Hopelijk scoort de Y daar beter in. Maar ben bang dat we op de nieuwe accu’s moeten wachten. En dan nog, eerst zien dan geloven. Ik zit op 60k km inmiddels op -10%, dus het is niet enkel afwerking hoor.
We gaan richting einde leasecontract, dus de accu laad ik steeds vaker tot 95%, laatste jaar lekker 100%. Ben wel een beetje klaar met die range van mijn model. En als Tesla er niet serieus naar wil kijken, prima. Gaan we op een andere manier zorgen dat ik dichter bij de beloofde range kom.

Wat hierna is een hele goede vraag. Ieder merk heeft inderdaad wel voor en nadelen en het lastige is dat het hierna zomaar een “gedwongen” Tesla wordt met de prijzen en budgetten.

Misschien laat ik mijn budget wel uitbetalen 😏
Tommie12 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:34:
[...]

Tja, de verkoopsaantallen zijn geexplodeerd. Zou raar zijn dat die allemaal tevreden zijn... En niet iedereen is fanboy...

Je ziet het nu al gebeuren op FB bij de commentaren op elk artikel over een EV. Als mensen willen bewijzen dat het niet werkt, dan zal het (voor hun) niet werken.
Je hebt de mensen die niets met Tesla hebben, maar er ook niets tegen hebben. En je hebt de mensen die gewoon geen EV willen. Maar van mij is commercieel directeur bij een groot bedrijf en heeft leuke budgetten. Maar hij wil écht geen EV.
Hoe gaat dat straks in 2025 als dat soort mensen gedwongen worden?

Mensen gaan zo’n aversie ontwikkelen tegen een dergelijke auto.

Ik had de vrije keuze voor ICE of EV, maar vakanties doe ik er niet meer mee. we pakken het vliegtuig wel, omdat we het te veel gedoe vinden (vooral als je vast zit aan zomervakanties). Daarbuiten is het prima te doen hoor.
JanHenk schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:53:
Verkoopaantallen in 2 maanden 2019 VS 2020, 2021 en 2022 zeggen genoeg 😉

Zeker een goede! Dat is een hele goede zet van Tesla 👍
Tommie12 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:31:
Ik weet niet hoe dat in NL bedrijven verloopt, maar hier is het vrij simpel.
Afhankelijk van je niveau heb je een budget (maandkost), en een lijst van merken waaruit je mag kiezen.
En kan er bij ons nog een persoonlijke bijdrage bij, maar dan betaal je dus echt zelf bovenop de belasting (die in B een pak lager ligt) nog een extra bedrag, en dat is ook begrensd op ca 10% van de maandprijs.

En dan is het simpel hé. Je vraagt een offerte aan leasemaatschappij op basis van een config.

Ik rij nu met een Volvo V90 Diesel, en als ik kijk wat er van EV in mijn budget past, dan is de lijst kort: M3 LR/P, Mod Y LR/RWD, BMW i4 basis, ID4, ID5, Q4 eTron is al een vraagteken.

Dus ja,... kosten zijn belangrijk.
Maar een V90 is we even andere koek dan al die elektrische alternatieven. Dat is echt een comfortabele, gigantische auto.

Lastig om daarna in een 3, y, i4 of ID te stappen.

Vanaf 2025 moet iedere nieuwe leaseauto in NL elektrisch zijn.

Het lijkt wel een doel geworden en geen middel meer. Groot gevaar is straks dat iedereen er denkt te zijn met de vergroening. Dat gaat zo’n grote teleurstelling worden voor die mensen.

Maar groot voordeel is er voor de volksgezondheid 👍

• rare-Quark
[...]

[...]

Navigatie werkt het goed, maar ik gebruik het nooit, stuur het gewoon door vanaf de mobiel.

Met bellen werkt het beduidend slechter, 50/50 dat hij de verkeerde persoon pakt.
Voor mijn vrouw is dit cruciaal (huisarts). Het is heel fijn dat je het adres roept en dat hij kan gaan bij bezoek/spoed.

Bij het bellen geeft hij opties; dat is voldoende. Het werkt niet vlekkeloos, maar gemiddeld genomen bellen we ook niet vanuit de auto (we worden vnl gebeld).
[...]

Spotify is echt zo ruk op de Tesla en voor mij de reden dat ik eigenlijk een auto met Apple CarPlay wil. Kan ik ook eindelijk Flitsmeister weer gebruiken op het main scherm. Spotify app kan langere playlists niet aan en geeft maar een beperkt aantal nummers weer. Daarnaast als ik nu iets aan een playlist toevoeg, mag ik blij zijn als het morgen erin staat in de auto. Hij doet dat niet direct updaten. Ik kan ook geen nummers toevoegen aan playlists vanuit de auto.

De app is ook eigenlijk pas sinds vrij recent, plannen, amperage aanpassen, schema voor verwarmen invoeren werkt eindelijk nu via de app, maar heb ik twee jaar moeten missen, wat mijn vorige Volvo wél gewoon kon. Daar kon ik ook per dag andere planningen invoeren voor laden/voorverwarmen. Dat kan bij mijn Tesla nog steeds niet. Maar het wordt beter en beter.
Wat een maandagochtend model heb je inderdaad. Ik herken dit totaal niet. Alles deed het vanaf het begin (2019). Alleen de spraak navigatie lag er een paar maanden uit en de nieuwe UI is nu niet echt een verbetering. Ik moet zeggen dat ik geen hele geavanceerde dingen met Spotify. Tov de Fiat is de betrouwbaarheid enorm veel groter (wellicht heb ik zelf daar het maandagochtend model; daar hapert Carplay continue en doet aeb het vaker niet dan wel. Speaker doet het soms niet en 1x had ik zelfs dat vooruit en achteruit rijden verwisselt waren (verholpen met reset) Hopelijk is dat beter na een SW upgrade die 2u bij de garage duurt).
Vermogen, true, ze zijn lekker snel, al is dat met de betaalbare versies ook wel over. 7 seconden naar de 100 voor de Y RWD, is inmiddels gewoon traag voor mij. 5,5 voor mijn vorige Volvo en 4,6 voor mijn huidige Model 3. Het went vrij snel kan ik je vertellen 😉

Supercharger, die gebruik ik alleen op vakanties en daar valt het mij altijd zwaar tegen. Van lange wachtrijen en stukje van de snelweg af, maar voornamelijk V2 laders door Europa. Tijdens de zomervakantie moet je gewoon vaak op 70kW rekenen ivm delen stallpair. Ik gebruikte de laatste keer steeds vaker IONITY en dat was uiteindelijk sneller. Je wint direct 10 minuten snelweg af, stoplichten, snelweg op. Maar eigenlijk vliegen we alleen nog maar tijdens vakanties, doordat de laatste keer écht een drama was. Veel files, traag laden en bij Milaan gewoon een rij van 15 Tesla’s voor mij. Overigens worden steeds meer SuC’s opengesteld voor anderen. Dus als je waarde hecht aan SuC’s, kan ook met andere EV’s. Ik gebruik ze tegenwoordig niet meer. Geen enkele snellader overigens.
Kan allemaal, maar dat is wel plannen. Met de Tesla is een tripje naar Frankrijk of Italie adres intypen en gaan. Wij zijn daar geen problemen tegengekomen, maar ik moet zeggen dat ik het niet vaak gebruik ivm Corona (2x).

Ik heb het paar keer nodig gehad met de Fiat, maar dat is dan echt zoeken. Prutsen op je iphone waar je dan moet stoppen enz. Uiteindelijk dat ook maar bij de SuC gedaan.
Audio, ja voor de audio zou ik zo weer Tesla kiezen. Is gewoon een stuk beter dan de audio elders en zelfs beter dan upgrades elders. Bij Volvo kwam ik niet verder dan premium audio, daar zat nog wel een stap boven, maar iets met lease budgetten en opties.

Smartphone toegang heeft toch iedere EV? Ik heb nooit een andere EV gehad, alleen leen auto’s. Daar kun je de app niet instellen. Maar de Volvo hiervoor was ook connected met App en die had gewoon nog een brandstof motor. Werkte perfect om te koelen en verwarmen op afstand.

Autopilot. Ondanks dat het beter werkt dan de concurrentie, vind ik het continu deactiveren en activeren bij baan wissels niet heel handig. Dat doet Kia toch een stuk beter. De auto steer optie an sich in niet zo perfect als bij Tesla, maar de hele ervaring voelt voor mij prettiger. Hij pakt het direct weer op als je van baan wisselt, zonder de gordel vast geluidje uit het vliegtuig.

[...]

De auto voelt mij te Spartaans aan. Blikkerig, plastic fantastic. De leen EV6 bevestigt dat beeld volledig. Deuren en kofferbak zijn 100x beter bij sluiten. Bij mij *kloink*, bij de EV6 een degelijke plof. Remmen zijn zo gevoelloos bij mij. Ik rem met de ev6 en hij staat direct stil. Ik kan bij mijn tesla trappen wat ik wil, maar het is alsof ik in een 15 jaar oude auto rijd kwa remmen. Twijfel hierbij ook om een afspraak te maken, want ik heb het idee dat dit 3 jaar terug prima werkte. Je gebruikt ze natuurlijk ook bijna nooit.

[...]

Naadjes gaat het niet om, wacht maar tot het piepjes en kraakjes worden.
Een degelijke deur zegt iets over afwerking, maar ook isolatie. Mijn ICE hiervoor was stiller op de snelweg dan mijn 3 bijvoorbeeld. Het is de hele beleving.

[...]

Klopt het ligt op de weg als een kart, de 3 dan.
Het is een soort haat/liefde verhouding. Op het ene vlak geweldig, andere vlak zwaar ondermaats.

[...]

We zitten in de kwalificatie, de race is nog niet eens begonnen. Iedereen denkt maar dat het een gelopen race is. Zijn we Ford met de T-Ford soms vergeten? Alle auto’s waren van Ford voorsprong was gigantisch. Kijk waar we nu staan. Of Opel in de jaren 90.

[...]

Het is ook gewoon een financiële afweging. Ik vind 4% op €63k prima, maar 22% voor dit wat ik nu heb? Nooit van mijn leven. Ik vind dat het totaal niet waard.
Ook wel leuk te lezen. Tesla heeft nog altijd zeer goede marges en begint nu het niveau van start up ruimschoots te ontstijgen (richting de 2M auto’s / jaar is serieus). Ze lopen echt voor (als het werkt) en groeien 10 tallen procenten per jaar; ik zie ze zo echt wel de grootste worden, mits ze de onderkant van de markt ook gaan bedienen. De 2019 M3 is qua afwerking ietsje minder, maar bij mij zeer handig/functioneel (mits geen maandagochtend model).

De 4 procent bijtelling was uiteraard wat belachelijk, die 2019 M3 was nauwelijks duurder dan de 10 jaar oude Honda die ik had. Ik zou ook niet zo snel meer een nieuwe auto kiezen met een dergelijk hoge bijtelling. De kosten/maand verdubbelden bijna als we de 3 inruilen voor de Y. Leuk, maar het blijft een vervoersmiddel. 300eu/maand voor een achterbak en leukere naadjes; daar ga ik wel andere dingen voor doen. Uiteindelijk word een heel groot deel bepaald door wat er financieel kan vanuit de werkgever/overheid.

Waarom we auto’s uberhaupt zo subsidiëren vanuit de werkgever is mij dan verder ook een raadsel.

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-02 23:38
Tweak_ers schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:51:
[...]
We gaan richting einde leasecontract, dus de accu laad ik steeds vaker tot 95%, laatste jaar lekker 100%.
Werd je dan door de leasing aangespoord om telkens maar 80% te laden ? Ik verwacht volgende maand mijn wagen van Leaseplan, en ben gewoon van plan telkens tot 100% te laden want de range van mijn keuze is sowieso al niet denderend.
Of was het eerder voor jezelf dat je schrik had om naar het einde van je leasecontract maar 70% of zo meer over te houden van de initiële range ?

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:08

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

[...]

Nee, zeker niet. Kijk hier op Tweakers zitten vrij veel fans, die zoeken elkaar allemaal op in bepaalde topics en dan krijg je een veel te positief beeld. De wereld buiten die topics is groter. De reacties die ik na de leen EV6 kreeg zeggen genoeg. Meerdere buren, “wat een mooie auto”, “zo, mooie upgrade” tot “eindelijk een échte auto?”. Goed, die laatste was van een Etron rijder, die super tevreden is met zijn Etron (fat Etron) en ook serieus een Tesla overwoog.

Buiten de Tesla bubbel hier is niet iedereen zo positief.

Neem het BMW iX1 topic. Veel duurdere auto, maar mensen bestellen hem blind. Ze nemen de Tesla niet eens in overweging.

Tesla is vaak gewoon een budgettaire afweging, geen keuze om wat men écht wil.

Ik zet hem even wat overdreven neer, want het zijn écht geen Dacia’s. Maar Tesla komt gewoon niet mee met de premium merken. Misschien wel op accu en motoren, al degradeert de 3 ook velen malen meer dan de S en X. De 3-5% in 5-10 jaar is een utopie voor de 3. Hopelijk scoort de Y daar beter in. Maar ben bang dat we op de nieuwe accu’s moeten wachten. En dan nog, eerst zien dan geloven. Ik zit op 60k km inmiddels op -10%, dus het is niet enkel afwerking hoor.
We gaan richting einde leasecontract, dus de accu laad ik steeds vaker tot 95%, laatste jaar lekker 100%. Ben wel een beetje klaar met die range van mijn model. En als Tesla er niet serieus naar wil kijken, prima. Gaan we op een andere manier zorgen dat ik dichter bij de beloofde range kom.

Wat hierna is een hele goede vraag. Ieder merk heeft inderdaad wel voor en nadelen en het lastige is dat het hierna zomaar een “gedwongen” Tesla wordt met de prijzen en budgetten.

Misschien laat ik mijn budget wel uitbetalen 😏

[...]

Je hebt de mensen die niets met Tesla hebben, maar er ook niets tegen hebben. En je hebt de mensen die gewoon geen EV willen. Maar van mij is commercieel directeur bij een groot bedrijf en heeft leuke budgetten. Maar hij wil écht geen EV.
Hoe gaat dat straks in 2025 als dat soort mensen gedwongen worden?

Mensen gaan zo’n aversie ontwikkelen tegen een dergelijke auto.

Ik had de vrije keuze voor ICE of EV, maar vakanties doe ik er niet meer mee. we pakken het vliegtuig wel, omdat we het te veel gedoe vinden (vooral als je vast zit aan zomervakanties). Daarbuiten is het prima te doen hoor.

[...]

Verkoopaantallen in 2 maanden 2019 VS 2020, 2021 en 2022 zeggen genoeg 😉

[...]

Zeker een goede! Dat is een hele goede zet van Tesla 👍

[...]

Maar een V90 is we even andere koek dan al die elektrische alternatieven. Dat is echt een comfortabele, gigantische auto.

Het lijkt wel een doel geworden en geen middel meer. Groot gevaar is straks dat iedereen er denkt te zijn met de vergroening. Dat gaat zo’n grote teleurstelling worden voor die mensen.

Je buurman gaf je complimenten over je EV6. Sommige bestellen een X1 blind. Tesla is geen Dacia, maar ze komen 'gewoon' niet met premium(?) merken mee? Je baas heeft een leuke functie maar wil echt geen EV? Er is een Tesla bubbel met positieve mensen? Volgens mij is je punt dat je zelf baalt van je auto en dat lastig een plekje kan geven?

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Je ging wel heel serieus in op mijn grapje maar de polarisatie als het om Tesla gaat is inderdaad enorm. Het is een enorm breed spectrum of je het leuk vind of niet met waarschijnlijk de zwijgende massa in het midden.

Zelf heb ik trouwens een Model 3 (2019) gehad en ook een V90 (2021) maar was toch wel erg blij dat ik die V90 na een maand weer kon inleveren en zou daarna met een glimlach in een Model 3 gestapt zijn (Y nog niet gereden). Dat ding rijdt niet maar vaart. Geen communicatie met het wegdek, onduidelijke infotainment en kan niet zeggen dat die veel comfortabeler was dan de gloednieuwe 5008 waar ik afgelopen zomer mee mocht rijden.

Zo zijn ieders wensen persoonlijk en is de aanschaf van de auto vaak niet rationeel maar met name emotioneel. De marketing heeft goed duidelijk gemaakt dat de auto de man maakt en niet iedereen wil geassocieerd worden met Elon Musk, hoewel dat rationeel natuurlijk nergens op slaat. Als je het rationeel zou bekijken zou je de Volvo laten staan gezien het Chinese eigenaarschap met een overdreven Zweeds sausje, ze proberen het de laatste tijd bijna net zo hard als Opel Duits gezien wilt worden.

Rationeel gezien heb ik nog geen alternatief voor de eGolf gevonden. 35 kWh, 10s naar de 100 en "snelladen" met 35-40 kW, maar wat prettige auto en voor een appel en een ei volledig ontzorgd in de lease.

[Voor 6% gewijzigd door Deveon op 27-01-2023 14:26]

• Tommie12
[...]

Toen ik mijn V90 uitkoos in 2018 (levering in 2019) was er geen electrisch alternatief dat in mijn budget viel en enigszins aan mijn eisen voldoet.

Ik vind de Y helemaal geen stap achteruit, eerder vooruit. (en ik heb de V90 D4 Inscription met heel veel kruisjes op de optielijst)
- meer plaats binnen en in de koffer
- prestaties zijn een pak beter
- entertainment, navigatie: een heel pak beter
- afwerking: vond de Y tijdens de testrit helemaal niet zwak afgewerkt, en zelfs mooi lean van binnen. Zetels waren ook prima.

De "dwang" naar EV begint nu in België. Voor elke bedrijfsauto die besteld wordt vanaf 1/7 wordt de brandstof niet meer aftrekbaar... dus het is virtueel dwang om EV te gaan.

Dat gaat inderdaad leiden tot mensen die tegen hun zin met een EV rijden, en altijd en overal zullen beweren dat het zuigt.

Ik stel het nu even digitaal voor, maar je hebt wat dat betreft 2 soorten mensen:

- EV komt, dus zodra het kan wil ik het zo snel mogelijk ervaren en proberen. Ik ben er van overtuigd dat het kan werken.

- EV komt, maar de wereld is niet klaar, dus laat ik maar uitstellen zo lang ik kan en zo veel mogelijk argumenten opwerpen om het nog wat verder uit te stellen.

Misschien had de politiek niet zo "dwingend" moeten zijn, maar meer motiverend... In NL bestond dat al met de 4% regeling, en in BelgiË is de VAA interessanter voor een EV, maar dat wordt misschien te snel afgebouwd.

• DreZutphen
Tesla, Volvo, Mercedes, BMW, Veel te dure VW, etc etc.
Die gaat winnen, die gaat verliezen.

Het is toch wel duidelijk dat de Tesla's vooral veel verkocht zijn doordat het de eerste goeie EV was met veel financiele voordelen voor een BEV. Daarnaast kregen ze er ook mensen bij die daarvoor niets of weinig met auto's hadden.
Dat gaat veranderen en Tesla snapt dat zelf al te goed en zijn hun prijzen serieus gaan verlagen.

Nu komen alle andere merken maar ze zijn schrikbarend duur. Met alle respect je denkt toch niet dat het gemiddelde autoweek publiek een Kia van 60k gaat kopen. Hoe goed die ook is.

Deze race is nog lang niet gelopen!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:59
DreZutphen schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:13:.......
Nu komen alle andere merken maar ze zijn schrikbarend duur. Met alle respect je denkt toch niet dat het gemiddelde autoweek publiek een Kia van 60k gaat kopen. Hoe goed die ook is.

Een jaar of 5-6 geleden zou je ook geen basis VW Golf gekocht hebben voor 35 mille..........En er nu dan ook nog een jaar op moeten wachten!
Die Kia van 60 mille is sowieso niet het basismodel..toch?

• DreZutphen
Peter-036 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:24:
[...]

Een jaar of 5-6 geleden zou je ook geen basis VW Golf gekocht hebben voor 35 mille..........En er nu dan ook nog een jaar op moeten wachten!
Die Kia van 60 mille is sowieso niet het basismodel..toch?
Mijn Golf koste in 2019 zo om en nabij 35mile🤣👍.

Nee is niet de basis maar je zit er zo op.

Het moraal van mijn verhaal is dat Kees en Annie heel andere afwegingen maken bij de koop van een auto dan de mensen op dit forum.
Het is een beetje een bubbel van techneuten!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:35
DreZutphen schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:13:
...

DreZutphen schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:43:
...
Het moraal van mijn verhaal is dat Kees en Annie heel andere afwegingen maken bij de koop van een auto dan de mensen op dit forum.
Het is een beetje een bubbel van techneuten!
Vergis je niet in de goedkopere modellen die al op de markt zijn:

- De Dacia Spring koop je al voor € 18.800 (incl. SEPP-subsidie). Nu is dat een EV-autootje met een aantal beperkingen (die in de iets duurdere uitvoering deels worden opgelost), maar voor huis-, tuin- en keukengebruik zonder veel snelwegkilometers of lange vakantieritten zou zoiets best kunnen voldoen.

- Wil je wat meer allround dan is de MG4 voor € 27.835 (incl. SEPP-subisidie) een hele behoorlijke EV die best goed uit de testen komt.

- Voor € 29.300 (incl. SEPP-subsidie) koop je een Peugeot e-208, voor als je geen Chinese MG4 wilt rijden.

Dus ook met een kleiner budget is wel wat te kiezen, er zijn tientallen modellen/uitvoeringen onder de € 40.000. Dan koop je niet de top qua bereik of laadsnelheid, maar voor mensen die minder veel en ver rijden dan de doorgewinterde lease-rijder is dat ook helemaal niet nodig.

Opel Ampera-e (2020)

• JTHZZ
Wesco schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:43:
[...]

[...]

- De Dacia Spring koop je al voor € 18.800 (incl. SEPP-subsidie). Nu is dat een EV-autootje met een aantal beperkingen (die in de iets duurdere uitvoering deels worden opgelost), maar voor huis-, tuin- en keukengebruik zonder veel snelwegkilometers of lange vakantieritten zou zoiets best kunnen voldoen.

- Wil je wat meer allround dan is de MG4 voor € 27.835 (incl. SEPP-subisidie) een hele behoorlijke EV die best goed uit de testen komt.

- Voor € 29.300 (incl. SEPP-subsidie) koop je een Peugeot e-208, voor als je geen Chinese MG4 wilt rijden.

Dus ook met een kleiner budget is wel wat te kiezen, er zijn tientallen modellen/uitvoeringen onder de € 40.000. Dan koop je niet de top qua bereik of laadsnelheid, maar voor mensen die minder veel en ver rijden dan de doorgewinterde lease-rijder is dat ook helemaal niet nodig.
Ik denk dat je nog eens wat artikelen over de Nederlandse automarkt moet lezen. Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking koopt geen nieuwe auto en geeft bij lange na geen 40k of zelfs 30k uit voor een auto. De gemiddelde prijs van occasions is op recordhoogte net boven de 20k gekomen en lag jarenlang daar ruim onder. Bovendien is een 208 of Spring nou niet een auto waar je met een doorsnee gezinnetje goed mee uit de voeten kunt. Het gaat echt allemaal nog veel langer duren dan dat veel mensen denken. Nogmaals, ook in 2022 was nog ruim driekwart van de nieuwe auto’s die verkocht werden GEEN EV dus het gaat echt nog jaaaaren duren voor er een acceptabele occasionmarkt is.

[Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 27-01-2023 19:36]

• koevlaas2
JTHZZ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:32:
[...]

Ik denk dat je nog eens wat artikelen over de Nederlandse automarkt moet lezen. Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking koopt geen nieuwe auto en geeft bij lange na geen 40k of zelfs 30k uit voor een auto. De gemiddelde prijs van occasions is op recordhoogte net boven de 20k gekomen en lag jarenlang daar ruim onder. Bovendien is een 208 of Spring nou niet een auto waar je met een doorsnee gezinnetje goed mee uit de voeten kunt. Het gaat echt allemaal nog veel langer duren dan dat veel mensen denken. Nogmaals, ook in 2022 was nog ruim driekwart van de nieuwe auto’s die verkocht werden GEEN EV dus het gaat echt nog jaaaaren duren voor er een acceptabele occasionmarkt is.
Ik zie overigens zat ICE wagens van +€2ton rijden.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• DreZutphen
Wesco schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:43:
[...]

[...]

Dat is ook wat ik bedoel. Dit aanbod moet nog verder omhoog en de prijzen verder omlaag.

De energie transitie gaat niet slagen met alleen maar techneuten en managers in BEV's van +50k.

De auto's moeten dan ook als 2e hands goedkoper op de markt komen om succes te krijgen.

• DreZutphen
koevlaas2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:38:
[...]

Daar moet je in rijden ipv kijken.

• koevlaas2
DreZutphen schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:46:
[...]

Dat is ook wat ik bedoel. Dit aanbod moet nog verder omhoog en de prijzen verder omlaag.

De energie transitie gaat niet slagen met alleen maar techneuten en managers in BEV's van +50k.

De auto's moeten dan ook als 2e hands goedkoper op de markt komen om succes te krijgen.
Uiteindelijk gaat het maar om 1 ding: €€€

• JTHZZ
koevlaas2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:38:
[...]

En wat is precies je punt?

• DreZutphen
koevlaas2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Zo is het en niet anders👍

• koevlaas2
JTHZZ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:05:
[...]

En wat is precies je punt?
Er is een flinke tweedeling gaande in autoland, mensen bij wie autorijden tonnen mag kosten en mensen bij wie het zo min mogelijk mag kosten. Is met ICE wagens trouwens ook zo en zal met BEV ook zo worden.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

koevlaas2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Klopt, en daarom gaat EV het duidelijk makkelijk winnen van ICE en vast sneller dan men denkt. Minder onderhoud (per definitie ivm 100x minder bewegende delen) en veel efficiënter (energie/km) + dat de 'brandstof' spotgoedkoop kan/zal worden wat bij fossiel nooit het geval zal zijn (want dan missen de producerende landen inkomsten, dus ze hebben geen incentive om de productie op te voeren). De prijs van accu's daalt exponentieel (als in, rechte lijn op een logschaal) dus het is een kwestie van tijd tot EVs (veel) goedkoper zullen zijn dan ICE, zelfs zonder subsidie of belasting of wat dan ook. Net zoals het een kwestie van tijd is dat er zoveel kWh in een redelijke auto past dat ze lachend verder kunnen komen dan een ICE en sneller kunnen laden dan je dat bereik kunt tanken. Wmb is de hele discussie of EVs hem gaat worden volstrekt nutteloos want het is overduidelijk dat dat zo is, want geld.

Wat ik me afvraag in deze discussie: hoe zou dat een eeuw geleden zijn geweest? Toen is in 20 jaar de hele paardenmarkt ten onder gegaan aan de auto met 10-80% marktaandeel ongeveer in 10 jaar (steilste deel van de S-curve). Zouden die ook op dit punt hebben lopen zeuren dat zo'n auto maar niks is en niks wordt? Jammer dat er geen forumarchief van die tijd is ;). Dat zou ongetwijfeld even hard lachen zijn als oude berichten op Tweakers over hoe smartphones maar nutteloos zijn en niks gaan worden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• koevlaas2
Termy schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:47:
[...]

Dat zou ongetwijfeld even hard lachen zijn als oude berichten op Tweakers over hoe smartphones maar nutteloos zijn en niks gaan worden.
Die beelden zijn er gewoon:

YouTube: Mobiel bellen in 1998 door Frans Bromet

• koevlaas2
[...]

Dus het is een kwestie van tijd tot EVs (veel) goedkoper zullen zijn dan ICE, zelfs zonder subsidie of belasting of wat dan ook.
Ik denk dat er in de toekomst heel wat 'kneuzen' EV's op MP staan met slechte accu's, een hobbyist kan er dan misschien nog wat van maken maar voor de normale mensen zijn deze auto's waardeloos.

• DreZutphen
[...]

Klopt, en daarom gaat EV het duidelijk makkelijk winnen van ICE en vast sneller dan men denkt. Minder onderhoud (per definitie ivm 100x minder bewegende delen) en veel efficiënter (energie/km) + dat de 'brandstof' spotgoedkoop kan/zal worden wat bij fossiel nooit het geval zal zijn (want dan missen de producerende landen inkomsten, dus ze hebben geen incentive om de productie op te voeren). De prijs van accu's daalt exponentieel (als in, rechte lijn op een logschaal) dus het is een kwestie van tijd tot EVs (veel) goedkoper zullen zijn dan ICE, zelfs zonder subsidie of belasting of wat dan ook. Net zoals het een kwestie van tijd is dat er zoveel kWh in een redelijke auto past dat ze lachend verder kunnen komen dan een ICE en sneller kunnen laden dan je dat bereik kunt tanken. Wmb is de hele discussie of EVs hem gaat worden volstrekt nutteloos want het is overduidelijk dat dat zo is, want geld.

Wat ik me afvraag in deze discussie: hoe zou dat een eeuw geleden zijn geweest? Toen is in 20 jaar de hele paardenmarkt ten onder gegaan aan de auto met 10-80% marktaandeel ongeveer in 10 jaar (steilste deel van de S-curve). Zouden die ook op dit punt hebben lopen zeuren dat zo'n auto maar niks is en niks wordt? Jammer dat er geen forumarchief van die tijd is ;). Dat zou ongetwijfeld even hard lachen zijn als oude berichten op Tweakers over hoe smartphones maar nutteloos zijn en niks gaan worden.
Je maakt wel een paar grote fouten in hetgeen je predikt.
Volgens mij ging het over goedkopere BEV's en niet over BEV VS ICE.

Vanuit welk perspectief zie jij auto's goedkoper worden??? Auto's word net als andere zaken alleen maar duurder.

Ook auto's met een ICE zijn inmiddels veel duurder door de toepassing van verhoogde BPM. Dat is dus kunstmatig.

En paarden vs auto is toch totaal niet te vergelijken met een BEV vs ICE. Dat slaat echt helemaal nergens op haha.

Ik geloof wel in de toekomst van electrisch rijden maar we moeten wel realistisch blijven.

• DreZutphen
koevlaas2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:56:
[...]

Ik denk dat er in de toekomst heel wat 'kneuzen' EV's op MP staan met slechte accu's, een hobbyist kan er dan misschien nog wat van maken maar voor de normale mensen zijn deze auto's waardeloos.
Ja die kneuzen zijn al in aantocht met merken als BYD.
De hele busvloot van oost NL ligt op zijn gat door dit merk en ik zie mensen op tweakers deze auto's promoten boven gerenomeerde automerken.🤣

• koevlaas2
DreZutphen schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:16:
[...]

Ja die kneuzen zijn al in aantocht met merken als BYD.
De hele busvloot van oost NL ligt op zijn gat door dit merk en ik zie mensen op tweakers deze auto's promoten boven gerenomeerde automerken.🤣
Ik denk ook dat de gerenommeerde merken op MP zullen verschijnen, een LIPO accu goedhouden is een aardige hobby.

• koevlaas2

• Tommie12
koevlaas2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:25:
[...]

Er is een flinke tweedeling gaande in autoland, mensen bij wie autorijden tonnen mag kosten en mensen bij wie het zo min mogelijk mag kosten. Is met ICE wagens trouwens ook zo en zal met BEV ook zo worden.
Dat is nooit anders geweest.

• Termy

Termy

DreZutphen schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:15:
Je maakt wel een paar grote fouten in hetgeen je predikt.
Volgens mij ging het over goedkopere BEV's en niet over BEV VS ICE.
Uit het 1 volgt het ander. De batterij was duur en nu >80% goedkoper dan 10 jaar geleden. Over nog eens 10 jaar is het weer 80% goedkoper en aangezien de rest van de auto een stuk makkelijker in elkaar zit dan een ICE is de logische conclusie dat ze goedkoper worden dan ICE, plus dat de TCO sowieso lager is.
Vanuit welk perspectief zie jij auto's goedkoper worden??? Auto's word net als andere zaken alleen maar duurder.
Vanuit het perspectief dat alles goedkoper wordt en zeker techniek. Zie bv deze website om dat te illustreren. Ik ben ooit ook een website tegengekomen die voor allerlei spullen bijhield hoeveel goedkoper ze worden maar die kan ik momenteel met geen mogelijkheid meer vinden, maar het punt blijft staan. Dat het getal hoger wordt houdt niet in dat het duurder wordt, dat moet je afzetten tegen uurloon en dan blijkt dat zo'n beetje alles goedkoper wordt.
Ook auto's met een ICE zijn inmiddels veel duurder door de toepassing van verhoogde BPM. Dat is dus kunstmatig.
Tja, ICEV worden ook goedkoper maar ivm de gewenste transitie en schonere lucht stuurt de overheid dat extra door subsidie op EV en extra belasting op ICEV.
En paarden vs auto is toch totaal niet te vergelijken met een BEV vs ICE. Dat slaat echt helemaal nergens op haha.
Want? Paarden waren destijds de manier van persoonlijk transport en de auto heeft dat overgenomen. Of waarom denk je dat paardenvlees heel populair werd in die tijd? Men was toevallig hun paarden allemaal tegelijk zat toen de auto in opkomst was? Sure..
Ik geloof wel in de toekomst van electrisch rijden maar we moeten wel realistisch blijven.
Dit is een technologische ontwikkeling/disruptie zoals er velen zijn geweest, niks speciaals dus zeer realistisch, idd.

@koevlaas2 Ha, ja dat is ook een mooie ;). Je kunt zo de naam van @DreZutphen daar onder plakken ;).

Misschien dat er echt heel slechte EVs zijn die waardeloos zijn over 10 jaar, maar zelfs de meest crappy LEAF is nu nog bruikbaar. De EVs van vandaag zijn over 10 jaar zeker nog prima bruikbaar en door dalende prijzen ongetwijfeld een stuk betaalbaarder dan nu. Met dalende batterijprijzen en stijgende energiedichtheid is het een kwestie van tijd tot een Upje een prima bereik heeft zoals nu bv een ID3 tegen vergelijkbare prijzen of lager dan een ICE Upje nu.

Het helpt dat vrijwel elke kneus een EV kan bouwen aangezien het een electromotor met een computer is. Dat maakt het op schaal maken van auto's nog niet makkelijk, natuurlijk, maar het is ongetwijfeld een stuk makkelijker om in te breken met EVs dan met ICEVs.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:11
Peter-036 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:47:
[...]

Ferry, ik begrijp dat je de Soul in en rond Eindhoven rijdt als taxi, dan zal het misschien aan de gereden snelheid liggen?
Ik reed thuis weg met 100%, heb na een uurtje de drive-mode van (mijn normale) Eco naar Normal gezet, en na nog een uurtje begon ik te laden met 54 kW, bij dat SOC percentage (~45%) te verwachten volgens het plaatje van Fastned.
Ik reed 20 minuten 105 km/h, dan 15 minuten 85 km/h, en de rest weer 105 km/h, zoveel mogelijk op cruise control.
Ik rij rond Amersfoort en rij dus 8-9 uur op een dag.
Ik rij weinig snelweg en pas na 1900 mag je 130.

Heb 3 of 4 x de 74 kw gehaald en dat is echt snel, maar dat was in de zomer en dan heb jet eigenlijk niet nodig.

Aan de snellader warmt die traag op. Vorige week haalde ik ff 54 kw.
Dus ook al rij ik 5 uur achter elkaar, dan nog gaat t laden aan n snellader niet snel.

Grappig, wij hebben een eigen snellader 50 kwh en daar laadde ik 43 kw, maar nadat de monteur een aanpassing had gedaan is dit verhoogd naar 48-49 kw.
Zowel op t scherm van de snellader als de auto geven hetzelfde aan en dus nauwelijks laadverlies.

Hopelijk heeft m'n volgende EV accu verwarming

• DreZutphen
Termy schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:31:
[...]

Uit het 1 volgt het ander. De batterij was duur en nu >80% goedkoper dan 10 jaar geleden. Over nog eens 10 jaar is het weer 80% goedkoper en aangezien de rest van de auto een stuk makkelijker in elkaar zit dan een ICE is de logische conclusie dat ze goedkoper worden dan ICE, plus dat de TCO sowieso lager is.

[...]

Vanuit het perspectief dat alles goedkoper wordt en zeker techniek. Zie bv deze website om dat te illustreren. Ik ben ooit ook een website tegengekomen die voor allerlei spullen bijhield hoeveel goedkoper ze worden maar die kan ik momenteel met geen mogelijkheid meer vinden, maar het punt blijft staan. Dat het getal hoger wordt houdt niet in dat het duurder wordt, dat moet je afzetten tegen uurloon en dan blijkt dat zo'n beetje alles goedkoper wordt.

[...]

Tja, ICEV worden ook goedkoper maar ivm de gewenste transitie en schonere lucht stuurt de overheid dat extra door subsidie op EV en extra belasting op ICEV.

[...]

Want? Paarden waren destijds de manier van persoonlijk transport en de auto heeft dat overgenomen. Of waarom denk je dat paardenvlees heel populair werd in die tijd? Men was toevallig hun paarden allemaal tegelijk zat toen de auto in opkomst was? Sure..

[...]

Dit is een technologische ontwikkeling/disruptie zoals er velen zijn geweest, niks speciaals dus zeer realistisch, idd.

@koevlaas2 Ha, ja dat is ook een mooie ;). Je kunt zo de naam van @DreZutphen daar onder plakken ;).

Misschien dat er echt heel slechte EVs zijn die waardeloos zijn over 10 jaar, maar zelfs de meest crappy LEAF is nu nog bruikbaar. De EVs van vandaag zijn over 10 jaar zeker nog prima bruikbaar en door dalende prijzen ongetwijfeld een stuk betaalbaarder dan nu. Met dalende batterijprijzen en stijgende energiedichtheid is het een kwestie van tijd tot een Upje een prima bereik heeft zoals nu bv een ID3 tegen vergelijkbare prijzen of lager dan een ICE Upje nu.

Het helpt dat vrijwel elke kneus een EV kan bouwen aangezien het een electromotor met een computer is. Dat maakt het op schaal maken van auto's nog niet makkelijk, natuurlijk, maar het is ongetwijfeld een stuk makkelijker om in te breken met EVs dan met ICEVs.
Sorry maar wat maak jij er een moeilijk en onsamenhangend verhaal van.

Nogmaals, het verhaal van de paarden slaat nergens op en dat vul je nog eens aan met een paardenvlees theorie.

Jij vergelijkt een stijgend uurloon met de meerprijs van een auto. Dat het niet zo simpel is begrijpt een eenvoudige boerenlul nog wel.

Je haalt mij en iemand anders door elkaar.

De klap op de vuurpijl is dat je beweert dat elke kneus een EV kan bouwen.

Ik bedoel het niet lullig en iedereen gaat over zijn of haar eigen woorden.
Ik kan je echt niet serieus nemen als je dit soort onzin schrijft.

We hadden het notabene over het betaalbaarder en toegankelijker maken van BEV's voor een breder publiek!!!

• Termy

Termy

DreZutphen schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:59:
[...]

Sorry maar wat maak jij er een moeilijk en onsamenhangend verhaal van.

Nogmaals, het verhaal van de paarden slaat nergens op en dat vul je nog eens aan met een paardenvlees theorie.

Jij vergelijkt een stijgend uurloon met de meerprijs van een auto. Dat het niet zo simpel is begrijpt een eenvoudige boerenlul nog wel.

Je haalt mij en iemand anders door elkaar.

De klap op de vuurpijl is dat je beweert dat elke kneus een EV kan bouwen.

Ik bedoel het niet lullig en iedereen gaat over zijn of haar eigen woorden.
Ik kan je echt niet serieus nemen als je dit soort onzin schrijft.

We hadden het notabene over het betaalbaarder en toegankelijker maken van BEV's voor een breder publiek!!!
Zucht, alle nuance is duidelijk niet aan je besteed. Ik haal nergens theorieën vandaan, ik vertel je wat er gebeurd is.

Over 10 jaar zullen we zien wat het marktaandeel van ICE vs EV is. Ik ga voor ruim meer EV dan ICE, de uitleg staat hierboven en als je dat niet begrijpt of zelfs maar een poging wilt doen het te begrijpen dan zijn we klaar.

• DreZutphen
Termy schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 01:01:
[...]

Zucht, alle nuance is duidelijk niet aan je besteed. Ik haal nergens theorieën vandaan, ik vertel je wat er gebeurd is.

Over 10 jaar zullen we zien wat het marktaandeel van ICE vs EV is. Ik ga voor ruim meer EV dan ICE, de uitleg staat hierboven en als je dat niet begrijpt of zelfs maar een poging wilt doen het te begrijpen dan zijn we klaar.
Het is iig grappig dat je nog steeds niet door hebt dat de discussie ging over welke merken het grootste maarktaandeel BEV's.

Je bent aan het prediken tegen iemand die over 2 weken(hopelijk op tijd) zijn BEV geleverd krijgt. 🤣

Je moet eerst goed lezen en dan reageren.

En nu houden we er idd mee op. ✌️

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:43
Als je niets toe te voegen hebt, post dan niets

[Voor 83% gewijzigd door Standeman op 30-01-2023 09:42]

• DreZutphen
Als je niets toe te voegen hebt, post dan niets

[Voor 85% gewijzigd door Standeman op 30-01-2023 09:42]

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Rohaatje schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:43:
Even een vraagje voor de voormalige Hyundai Ioniq rijders. Ik zoek een vervanging en denk aan de model 3 RWD.
Hoe ervaren jullie het rij comfort zoals vering en geluid in de M3 t.o.v. de Ioniq(classic)?
Is de vering in de M3 een stuk steviger?
Ik ga zaterdag een proefrit maken dus dan kan ik het zelf ervaren.
Ik ben benieuwd hoe jullie dit ervaren hebben voor degene die de overstap gemaakt hebben.
En? Hoe is de proefrit bevallen? Ik heb de overstap vorige maand gemaakt (Ioniq Premium 38kWh naar M3 RWD). Vering en audio was beiden een stapje terug en ook de adaptive cruise control van de Hyundai voelde volwassener, maar stoelen, drivetrain, “lichtvoetigheid”, infotainment en navigatie met uitstekende integratie van laad opties maken toch dat ik niet meer terug zou willen naar een Ioniq. En als Tweaker heb ik een bovengemiddelde waardering voor het feit dat een Tesla een software-defined car is. De software wordt zeer actief ontwikkeld en of je auto uit 2018 of 2023 is, je profiteert altijd van de verbeteringen en nieuwe opties die via OTA updates aangeboden worden.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Wat denken jullie van de Cupra Born vs de Model 3? Ik kan voor 50k een auto uitzoeken en hoewel ik de Cupra niet een mooie auto vind, heeft ie een langere range dan de Tesla, is ie wel praktisch en kunnen er fatsoenlijk mensen achterin zitten.

Wat denken jullie? Zijn er nog belangrijke zaken die ik in de vergelijking mis?

[Voor 3% gewijzigd door Belecthor op 28-01-2023 13:34]

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:10
Belecthor schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:34:
Wat denken jullie van de Cupra Born vs de Model 3? Ik kan voor 50k een auto uitzoeken en hoewel ik de Cupra niet een mooie auto vind, heeft ie een langere range dan de Tesla, is ie wel praktisch en kunnen er fatsoenlijk mensen achterin zitten.

Buiten andere aspecten pin u niet vast op de range

Bekijk liever de tijd die nodig is aan een snellaadpaal om de volgende 200-250km te rijden (dat is dit een combinatie van snellaadvermogen en laadcurve)

• DreZutphen

Is een beetje appels met peren vergelijken waar iedereen zijn eigen motivatie voor zou hebben.

Ik ben geen Tesla man en vind in tegenstelling tot jou de Cupra wel mooi.

Echter de Tesla m3 heeft op het moment een prijskaartje dat ik tot 50k geen moment hoef na te denken tov de Cupra.
Btw: Wat de verschillen zijn is heel makkelijk op te zoeken.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

Het zijn andere type auto's: een sedan vorm vs een hatchback. Daarbij is de Cupra Born de in mijn mening beter ontworpen ID 3 en door hatchback uitvoering die praktischer is qua laadruimte. Maar de ID3/Cupra zitten meer in het segment van een MG4 qua laadruimte, type auto dan een model 3. Dus heb je al eens een MG proefgereden?

Ik zou zelf de verschillende auto's met 1 route in a better route planner gooien. Merk je meteen het verschil in laadsnelheid, doorsnee rijbereik. Qua laadruimte vind ik dan de banana box test weer een leuke benchmark van Teslabjorn. Voor 50k kun je zelfs als je hatch back opening en praktische ruimte belangrijk vind kiezen voor een Tesla model Y rwd. In de basis 47k, kun je nog voor 2k een andere lakkleur kiezen en met 1k afleverkosten zit je ook op 50k.
Pagina: 1 ... 266 267 268 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee