rare-Quark schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 01:11:
Kijk naar consumenten tevredenheid, en de Tesla staat volgens mij aardig hoog. Ik zou er zelf ook met volle overtuiging weer voor kiezen. Zeker met de huidige prijs (we twijfelen wanneer we hem in willen ruilen tegen een MY).
Is dat het effect van fanboys, of werkelijke tevredenheid?
De navigatie die qua spraak echt ongeëvenaard is, de
Navigatie werkt het goed, maar ik gebruik het nooit, stuur het gewoon door vanaf de mobiel.
Met bellen werkt het beduidend slechter, 50/50 dat hij de verkeerde persoon pakt.
spotify/app/vermogen/supercharger/audio/smartphone toegang/autopilot.
Spotify is echt zo ruk op de Tesla en voor mij de reden dat ik eigenlijk een auto met Apple CarPlay wil. Kan ik ook eindelijk Flitsmeister weer gebruiken op het main scherm. Spotify app kan langere playlists niet aan en geeft maar een beperkt aantal nummers weer. Daarnaast als ik nu iets aan een playlist toevoeg, mag ik blij zijn als het morgen erin staat in de auto. Hij doet dat niet direct updaten. Ik kan ook geen nummers toevoegen aan playlists vanuit de auto.
De app is ook eigenlijk pas sinds vrij recent, plannen, amperage aanpassen, schema voor verwarmen invoeren werkt eindelijk nu via de app, maar heb ik twee jaar moeten missen, wat mijn vorige Volvo wél gewoon kon. Daar kon ik ook per dag andere planningen invoeren voor laden/voorverwarmen. Dat kan bij mijn Tesla nog steeds niet. Maar het wordt beter en beter.
Vermogen, true, ze zijn lekker snel, al is dat met de betaalbare versies ook wel over. 7 seconden naar de 100 voor de Y RWD, is inmiddels gewoon traag voor mij. 5,5 voor mijn vorige Volvo en 4,6 voor mijn huidige Model 3. Het went vrij snel kan ik je vertellen 😉
Supercharger, die gebruik ik alleen op vakanties en daar valt het mij altijd zwaar tegen. Van lange wachtrijen en stukje van de snelweg af, maar voornamelijk V2 laders door Europa. Tijdens de zomervakantie moet je gewoon vaak op 70kW rekenen ivm delen stallpair. Ik gebruikte de laatste keer steeds vaker IONITY en dat was uiteindelijk sneller. Je wint direct 10 minuten snelweg af, stoplichten, snelweg op. Maar eigenlijk vliegen we alleen nog maar tijdens vakanties, doordat de laatste keer écht een drama was. Veel files, traag laden en bij Milaan gewoon een rij van 15 Tesla’s voor mij. Overigens worden steeds meer SuC’s opengesteld voor anderen. Dus als je waarde hecht aan SuC’s, kan ook met andere EV’s. Ik gebruik ze tegenwoordig niet meer. Geen enkele snellader overigens.
Audio, ja voor de audio zou ik zo weer Tesla kiezen. Is gewoon een stuk beter dan de audio elders en zelfs beter dan upgrades elders. Bij Volvo kwam ik niet verder dan premium audio, daar zat nog wel een stap boven, maar iets met lease budgetten en opties.
Smartphone toegang heeft toch iedere EV? Ik heb nooit een andere EV gehad, alleen leen auto’s. Daar kun je de app niet instellen. Maar de Volvo hiervoor was ook connected met App en die had gewoon nog een brandstof motor. Werkte perfect om te koelen en verwarmen op afstand.
Autopilot. Ondanks dat het beter werkt dan de concurrentie, vind ik het continu deactiveren en activeren bij baan wissels niet heel handig. Dat doet Kia toch een stuk beter. De auto steer optie an sich in niet zo perfect als bij Tesla, maar de hele ervaring voelt voor mij prettiger. Hij pakt het direct weer op als je van baan wisselt, zonder de gordel vast geluidje uit het vliegtuig.
Het pakket is compleet en zeer goed. Mijn Fiat is leuk (parkeren), maar komt niet in de buurt. Elke andere EV die ik gereden heb tot dusver ook niet. Ik heb er ook nog geen echte issues mee gehad, behalve dan de upgrades waardoor iets soms minder werkt.
Mijne is al wat ouder en kraakt inmiddels op meerdere vlakken. Stoel kraakt, raam tikt bij open en sluiten. Er zit een hinderlijke kraak/tik in mijn deur ergens bij het rijden in woonwijken/oneffen wegen. Stoel bediening knopje valt er telkens af als je ernaar kijkt, dus laatst opgezogen bij de carwash.
De auto voelt mij te Spartaans aan. Blikkerig, plastic fantastic. De leen EV6 bevestigt dat beeld volledig. Deuren en kofferbak zijn 100x beter bij sluiten. Bij mij *kloink*, bij de EV6 een degelijke plof. Remmen zijn zo gevoelloos bij mij. Ik rem met de ev6 en hij staat direct stil. Ik kan bij mijn tesla trappen wat ik wil, maar het is alsof ik in een 15 jaar oude auto rijd kwa remmen. Twijfel hierbij ook om een afspraak te maken, want ik heb het idee dat dit 3 jaar terug prima werkte. Je gebruikt ze natuurlijk ook bijna nooit.
Ik snap zelf de focus op de materialen en de naadjes niet zo. Een minder mooi naadje weegt voor mij niet op tegen een disfunctionerende app of beperkte wielen/tractie. Sinds de tesla wil ik ook smartphone toegang op mijn huis.
Naadjes gaat het niet om, wacht maar tot het piepjes en kraakjes worden.
Een degelijke deur zegt iets over afwerking, maar ook isolatie. Mijn ICE hiervoor was stiller op de snelweg dan mijn 3 bijvoorbeeld. Het is de hele beleving.
Het uiterlijk valt over te twisten, maar hij blijft enorm fun (vermogen/handling) en praktisch.
Klopt het ligt op de weg als een kart, de 3 dan.
Het is een soort haat/liefde verhouding. Op het ene vlak geweldig, andere vlak zwaar ondermaats.
Ik ben verder ook wel bang dat Tesla en de Aziaten deze race gaan winnen. De Europeanen zijn aan het voorsorteren met samenwerkingen; zelfs de nieuwe mini is Chinees.
We zitten in de kwalificatie, de race is nog niet eens begonnen. Iedereen denkt maar dat het een gelopen race is. Zijn we Ford met de T-Ford soms vergeten? Alle auto’s waren van Ford voorsprong was gigantisch. Kijk waar we nu staan. Of Opel in de jaren 90.
De Koreanen zijn daarin voor mij de nieuwe Toyota: saai, degelijk en werkt uitstekend, maar mist wel wat features en is soms wat onlogisch. Een verstandige keuze niettemin, hoewel ik deze qua smaak weer saai vind. Ook de Fiat heeft een Samsung trein/batterij; ook wel geruststellend gezien de reputatie van Italianen (ergste nachtmerrie: Italiaanse engineering met een Duitse uitstraling?)
Het is ook gewoon een financiële afweging. Ik vind 4% op €63k prima, maar 22% voor dit wat ik nu heb? Nooit van mijn leven. Ik vind dat het totaal niet waard.