Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:53
@Belecthor Als ik €50k te besteden had voor een EV zou ik geen seconde nadenken en een Tesla Model Y uit voorraad halen. Kan je volgende week al rijden en heb je een van de beste prijs/prestaties EV's van dit moment.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:56
wian schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:57:
[...]

En? Hoe is de proefrit bevallen? Ik heb de overstap vorige maand gemaakt (Ioniq Premium 38kWh naar M3 RWD). Vering en audio was beiden een stapje terug en ook de adaptive cruise control van de Hyundai voelde volwassener, maar stoelen, drivetrain, “lichtvoetigheid”, infotainment en navigatie met uitstekende integratie van laad opties maken toch dat ik niet meer terug zou willen naar een Ioniq. En als Tweaker heb ik een bovengemiddelde waardering voor het feit dat een Tesla een software-defined car is. De software wordt zeer actief ontwikkeld en of je auto uit 2018 of 2023 is, je profiteert altijd van de verbeteringen en nieuwe opties die via OTA updates aangeboden worden.
De proefrit in de M3P was erg goed bevallen en ik vond de vering, zitcomfort maar vooral het feit dat ie van binnen veel stiller is erg prettig. Ik heb uiteindelijk maar 40 minuten kunnen rijden maar vond de AP wel prima werken maar is wel wat kort om zo te beoordelen.
Wat mij helemaal niet beviel was de hoge vloer en de lastige in en uitstap. Hij reed wel super strak t.o.v de Ioniq(28kW). Het opgeruimde interieur was ook erg prettig achteraf. Uiteindelijk besloten om een model Y rwd te bestellen maar door de drukte kan ik pas 11 Februari een proefrit maken. Mijn bestelling van de Y wordt misschien nog we eerder geleverd! We gaan het zien. Nu kijken dat ik de Ioniq goed verkocht krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-10 07:29
wian schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:57:
[...]

En? Hoe is de proefrit bevallen? Ik heb de overstap vorige maand gemaakt (Ioniq Premium 38kWh naar M3 RWD). Vering en audio was beiden een stapje terug en ook de adaptive cruise control van de Hyundai voelde volwassener, maar stoelen, drivetrain, “lichtvoetigheid”, infotainment en navigatie met uitstekende integratie van laad opties maken toch dat ik niet meer terug zou willen naar een Ioniq. En als Tweaker heb ik een bovengemiddelde waardering voor het feit dat een Tesla een software-defined car is. De software wordt zeer actief ontwikkeld en of je auto uit 2018 of 2023 is, je profiteert altijd van de verbeteringen en nieuwe opties die via OTA updates aangeboden worden.
Interessant, de audio in de model 3 was echt extreem goed. Is dat recent minder geworden in de nieuwe versies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:59
yeehaw schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:33:
[...]

Interessant, de audio in de model 3 was echt extreem goed. Is dat recent minder geworden in de nieuwe versies?
De SR plus (RWD) model 3 variant heeft een “partial premium” interieur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]

Inderdaad zoals @n0pe zegt, geen premium audio in de Model 3 RWD (overigens wel in de Model Y RWD). Geluid in de Ioniq was beter, vooral qua lage tonen en bas en het geluid was ook meer “egaal”. In de M3 is het geluid zeker niet slecht, elektronische muziek klinkt prima, maar stemmen hebben iets blikkerigs en springen er heel erg uit, wat bij podcasts fijn is, maar niet bij muziek. Heb nog niet gespeeld met de equalizer, misschien valt er veel te verbeteren. Ook zijn er kitjes te koop waarmee je een paar extra speakers kunt aansluiten (de premium speakers exclusief de subwoofer en versterker zitten standaard in alle M3’s maar die worden in een RWD niet aangesloten), misschien dat ik dat nog eens doe in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Rohaatje schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:24:
[...]

De proefrit in de M3P was erg goed bevallen en ik vond de vering, zitcomfort maar vooral het feit dat ie van binnen veel stiller is erg prettig. Ik heb uiteindelijk maar 40 minuten kunnen rijden maar vond de AP wel prima werken maar is wel wat kort om zo te beoordelen.
Wat mij helemaal niet beviel was de hoge vloer en de lastige in en uitstap. Hij reed wel super strak t.o.v de Ioniq(28kW). Het opgeruimde interieur was ook erg prettig achteraf. Uiteindelijk besloten om een model Y rwd te bestellen maar door de drukte kan ik pas 11 Februari een proefrit maken. Mijn bestelling van de Y wordt misschien nog we eerder geleverd! We gaan het zien. Nu kijken dat ik de Ioniq goed verkocht krijg.
Jij durft! Een auto kopen zonder proefrijden :)

Gaat je prima bevallen denk ik. Een M3 en Ioniq zijn nogal laag en in/uitstappen is dus lastiger. Ik denk dat de Model Y met het huidige prijspijl de EV klapper van het jaar gaat worden. Zeer compleet, prima afwerking, standaard premium interieur en een zee van ruimte. En er kan ook achteraf nog een trekhaak op wat met de M3 niet mogelijk is.

Btw, dat minimalistische interieur was (samen met de prijs) voor mij 2 jaar geleden de reden om geen Tesla te kopen maar een Ioniq. Ik vond het kaal en goedkoop overkomen. Nu ik er een paar weken in rij leer ik het minimalistische waarderen en genieten van de “rust” die een opgeruimde omgeving biedt.

[ Voor 11% gewijzigd door wian op 28-01-2023 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Belecthor schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:34:
Wat denken jullie van de Cupra Born vs de Model 3? Ik kan voor 50k een auto uitzoeken en hoewel ik de Cupra niet een mooie auto vind, heeft ie een langere range dan de Tesla, is ie wel praktisch en kunnen er fatsoenlijk mensen achterin zitten.

Wat denken jullie? Zijn er nog belangrijke zaken die ik in de vergelijking mis?
Over welke Cupra heb je het dan? De 77kWh versie? Die zal verder komen ja. Maar die kun je ook beter vergelijken met de Model 3 LR. Zelfde prijs zo’n beetje. De Model 3 RWD zal zeker verder komen dan de 58kWh Born.

Ik zou zeker voor een Tesla gaan. Totaalpakket is imho beter. Als je tot 50k mag is een Y RWD ook een optie. Helemaal als je vaak mensen achterin hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 28-01-2023 21:16 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
wian schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:09:
[...]
Btw, dat minimalistische interieur was (samen met de prijs) voor mij 2 jaar geleden de reden om geen Tesla te kopen maar een Ioniq. Ik vond het kaal en goedkoop overkomen. Nu ik er een paar weken in rij leer ik het minimalistische waarderen en genieten van de “rust” die een opgeruimde omgeving biedt.
Het interieur van de M3/MY is zeker minimalistisch te noemen. In mijn proefrit met de M3 long range vond ik het nog te veel wennen om in de linker hoek van het scherm en dus uit mijn rechter ooghoek van de weg mijn blik te wenden voor een milliseconde om mijn snelheid in de gaten te houden. Met een LR ga je rap zat over de maximum snelheid heen en uiteindelijk beweegt me dat in combinatie met de kofferbak klep richting een model S.

Want het vlotte acceleratievermogen, de stoelen, een dik scherm als bedieningspaneel hebben wat soepel reageert op input is zeer fijn. Maar gewoon een instrumentarium voor je neus in je blikveld naar de weg voelt voor mij als meer vertrouwd dan het cleane, opgeruimd staat netjes gevoel. Ik vind het iets te minimalistisch en zie teveel ruimte waar niks mee gedaan wordt. Ze hadden voor het cleane ook kunnen kiezen voor een hud display. Heb je toch de kern info indien gewenst en anders berg je hem op in het dashboard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Laatst online: 19:56
wian schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:59:
[...]

Inderdaad zoals @n0pe zegt, geen premium audio in de Model 3 RWD (overigens wel in de Model Y RWD). Geluid in de Ioniq was beter, vooral qua lage tonen en bas en het geluid was ook meer “egaal”. In de M3 is het geluid zeker niet slecht, elektronische muziek klinkt prima, maar stemmen hebben iets blikkerigs en springen er heel erg uit, wat bij podcasts fijn is, maar niet bij muziek. Heb nog niet gespeeld met de equalizer, misschien valt er veel te verbeteren. Ook zijn er kitjes te koop waarmee je een paar extra speakers kunt aansluiten (de premium speakers exclusief de subwoofer en versterker zitten standaard in alle M3’s maar die worden in een RWD niet aangesloten), misschien dat ik dat nog eens doe in de toekomst.
Ik had ook mijn twijfels over het minimalistische interieur maar het moment dat ik er inzat vindt ik het zeer rustgevend en tijdens het rijden viel me op hoe weinig alles afleid. Geweldig die rust. Ik was meteen verkocht en toen ik terug in de ioniq stapte dacht ik direct wat een drukte en rommel allemaal. Vreemd hoe dit allemaal werkt op iemands brein. De model Y vond ik perfect en ondanks dat ik 'm nog niet gereden heb heb ik er alle vertrouwen in dat het gewoon klopt dadelijk. Het geluid in de demo M3 in de showroom vond ik veel beter als in de ioniq maar dat was de premium sound die ook in de MY rwd zit. Ik heb in 2016 in USA in een model S proefgereden en was direct verliefd hoe elektrisch rijden zo veel beter was als in een ICE en wist dat dit het is. Na 5 jaar in een Ioniq waar ik geweldig van genoten heb ben ik toe aan de volgende stap en met de huidige prijzen was het mij direct duidelijk dat het tijd werd voor mijn eerste tesla. Ik ga die proefrit hopelijk nog maken anders wel in mijn nieuwe wagen. :) _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Oh echt, extreem goed? Volgens mij is de standaard model 3 niet eens meer uitgerust met de “premium” audio.

Maar besides, ook de premium audio is geen 10/10. De bas is te los en de treble eigenlijk ook wat. Nog steeds een goede sound voor de pricerange... Maar een Burmester systeem klinkt toch echt strakker.

Maw; sound is heel persoonlijk.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:52
wian schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:09:
[...]

Jij durft! Een auto kopen zonder proefrijden :)
Mwah, ik denk dat er legio M3 rijders zijn die zonder proefrijden de auto gekocht hebben (waaronder ik zei de gek. Nou reed ik een volvo van 18 jaar oud dus had niet het idee dat het tegen kon gaan vallen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Laatst online: 09-10 16:56
wian schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:59:
[...]

Kan ook zijn dat de speakers nog moet "burnen"
Ben zelf geen audiofiel en weet niet of burnen uberhaupt nog nodig is vandaag de dag.
Maar in mn vorige auto's klinkt ie iig beter na een maandje.
(Kan zomaar zo zijn dat je oren na een maand beter aangepast zijn :+)
Mijn M3P was demo-model en de audio is dus meteen goed (zit wel premium in dus alles erop eraan)

[ Voor 4% gewijzigd door SirLct op 30-01-2023 12:54 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 06:59
Ik ben benieuwd of dit er toe gaat leiden dat andere merken misschien ook richting Level 3 gaan proberen te komen. De "race" lijkt in ieder geval begonnen.

Na Duitsland heeft Mercedes nu ook in de US Level 3 en is daarmee de eerste daar

https://www.theverge.com/...t-level-3-approved-nevada

[ Voor 13% gewijzigd door JohanB op 30-01-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
JohanB schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:34:
Ik ben benieuwd of dit er toe gaat leiden dat andere merken misschien ook richting Level 3 gaan proberen te komen. De "race" lijkt in ieder geval begonnen.

Na Duitsland heeft Mercedes nu ook in de US Level 3 en is daarmee de eerste daar

https://www.theverge.com/...t-level-3-approved-nevada
Die race is allang al bezig. Kijk eens hoeveel robotaxi's er rondrijden (dus zonder bestuurder).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
daemonix schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:30:
[...]

Die race is allang al bezig. Kijk eens hoeveel robotaxi's er rondrijden (dus zonder bestuurder).
Maar dat is niet op de openbare weg, met alle juridische uitdagingen die daar bij komen kijken, toch?

Ik vind het overigens wel verrassend dat Mercedes hier dus als eerste uit de race lijkt te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-04-2024
JohanB schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:43:
[...]

Maar dat is niet op de openbare weg, met alle juridische uitdagingen die daar bij komen kijken, toch?

Ik vind het overigens wel verrassend dat Mercedes hier dus als eerste uit de race lijkt te komen
Dat gaat de eerstkomende jaren echt niet gebeuren. Ja juridisch en ook de complete infrastructuur van de wegen staat dat niet toe.
Is ook veel te gevaarlijk want mensen laten nu al zien dat ze niet verantwoord kunnen autorijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
[...]

Als eerste, wellicht. Maar voorlopig niet als beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
RichieB schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:16:
[...]

Als eerste, wellicht. Maar voorlopig niet als beste.
Ziet er niet super uit, maar welk merk heeft een betere Level 3?
DreZutphen schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:57:
[...]

Dat gaat de eerstkomende jaren echt niet gebeuren. Ja juridisch en ook de complete infrastructuur van de wegen staat dat niet toe.
Is ook veel te gevaarlijk want mensen laten nu al zien dat ze niet verantwoord kunnen autorijden.
Er is nu toch juist Level 3 op de openbare weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
JohanB schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:24:
[...]

[...]
Als dat Level 3 is dan heeft Tesla dat al jaren. Alleen hebben ze er geen goedkeuring voor dus moet de berijder continue het stuur draaien om te laten weten dat hij nog leeft op let.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
RichieB schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:26:
[...]

Als dat Level 3 is dan heeft Tesla dat al jaren. Alleen hebben ze er geen goedkeuring voor dus moet de berijder continue het stuur draaien om te laten weten dat hij nog leeft op let.
Dat hoor ik al jaren. Maar ze hebben ook nog nooit de daad bij het woord durven te voegen door level 3 aan te vragen. Sterker nog, zijn zeer angstig voor het feit dat het als meer dan level 2 wordt gezien.

Als het er al zou zijn, dan zou Tesla niet zo gek zijn om hun consumenten niet de handen van het stuur te laten. Zeker als dat slechts het aftekenen van een formaliteit is

Edit - bron: https://www.thedrive.com/...e-a-level-2-system-emails

[ Voor 22% gewijzigd door JohanB op 30-01-2023 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
JohanB schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:24:
[...]

[...]

Er is nu toch juist Level 3 op de openbare weg?
Ja maar het is toch niet toegestaan om je stuur los te laten tijdens het rijden.

En het heeft met diverse Tesla's al beste klappers opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
DreZutphen schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:41:
[...]

Ja maar het is toch niet toegestaan om je stuur los te laten tijdens het rijden.
Met Drive Pilot in de EQS dus wel toegestaan (in bepaalde landen / staten). Dat is het hele punt

[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 30-01-2023 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 14:57
[verwijderd]

[ Voor 102% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Mar.tin schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:06:
[...]

Ik weet niet of een bericht van bijna 2 jaar oud, gezien alle software en releaseontwikkelingen die tussendoor gebeurd zijn nog als "actueel" gezien kan worden. Eigenlijk kunnen we wel stellen dat we niet weten hoe ze er nu tegen aan kijken.

Als ik kijk hoe relatief "ok" FSD nu functioneert op de, zacht uitgedrukt, lijpe weginfrastructuur die de VS heeft, dan kon het hier nog best wel eens goed slagen.
Ik dacht dat wij in NL achterlijke dingen verzonnen hadden met vluchtstroken die soms tussen bepaalde tijden, maar toch niet altijd, ook rijstroken zijn.
Maar als je ziet hoe het er aan toe is met belijning, snelheden, vreemde bebording enzovoort in de VS dan vermoed ik: Als het daar lukt, dan kan het hier ook.

Overigens zijn de "raak-je-stuur-aan" nags voorzover ik in filmpjes zie véééééééél minder aanwezig dan in de EU.
Laten we het vooral niet aan "ja maar, merk X..." discussie maken. Ik denk dat er overal grote gaten in geschoten kunnen worden (Bijv. FSD Beta is dus vastgezet op specifiek L2, gezien die legal docs waar ik naar verwijs en nog niet buiten de US)

Wat ik mooi vind om te zien dat er nu voor het eerst een bedrijf is dat in hun product gelooft en daar dus ook (juridische) verantwoordelijkheid voor neemt. Hopelijk komt dit snel naar meer EVs

[ Voor 9% gewijzigd door JohanB op 31-01-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Mar.tin schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:38:
[...]

In any case, wél leuk dat er een eerste fabrikant zover is, al is het nog een beetje beperkt. Doe me dan maar binnen dezelfde smaken Supercruise of Bluecruise, waar je nog steeds op de weg moet letten, maar niet meer je stuur hoeft vast te houden :).
Helemaal eens, die zijn ook al een stuk op weg! (met meer toepasbaarheid). Maar geen Tetris tussendoor :+

Overigens zou Tesla dat vanaf deze maand ook gaan doen, maar die lijken op hun vingers getikt door NHTSA

[ Voor 9% gewijzigd door JohanB op 31-01-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
[...]

Jazeker wel, in de VS, tot ergernis van brandweer en ambulance diensten. Daarnaast is er al een voetganger doodgereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:12
mister_S schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:51:
Ik heb nu eindelijk twee auto's op het oog, occassions. Een I-Pace en E-Tron 55 uit 2018. Waarom de keus voor deze auto's valt gaat het niet echt om, ik maak me persoonlijk zorgen over garantie. Deze beide auto's staan bij bekende bovag dealers, dus geen merkdealers en bijkomende garanties. Ik weet dat er bij elke auto iets fout kan gaan, grote/dure auto is eventuele grote/dure kosten, maar merkgarantie geeft wel wat gemoedsrust. Nu de vragen.
Als je een auto bij een bovag garage vindt die perfect bij je wensen past (opties, kleur etc.) en die ook nog eens een paar duizend minder kost, zou je dan de knoop doorhakken? Of zou je eieren voor je geld kiezen en een auto kopen die niet 100% past maar wel merkgarantie heeft?
Is bovag garantie op EV's net zo uitgebreid als bij de merkdealer? Stel dat een elektromotor of laadpoort stukgaat, wordt dit dan netjes opgelost? Ik neem aan dat dit alsnog bij een dealer moet gebeuren.
Hoe zit het met al die online/app gebeuren? Kun je gewoon naar een dealer stappen met je auto gekocht bij een bovag garage en bij de dealer een abonnement aanschaffen?

Voor wat beter beeld. Een vergelijkbare auto zou bij de dealer ~ 58K kosten i.p.v. ~ 54K bij de bovag garage. Bij Jaguar krijg je twee jaar volledige fabrieksgarantie, bij Audi moet ik dit nog checken. Bij mijn Lexus had ik twee jaar garantie, geen reet aan gehad. Het is ook een enorm betrouwbare auto. Achteraf gezien een verspilling van geld geweest om bij de dealer te shoppen, maar achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk lullen :)
Een kickje, sorry als dat niet de bedoeling is. Inmiddels de I-Pace gereden en het is prachtig, staat dus te koop bij een grote bovag dealer waarmee veel van mijn kennissen erg goede ervaringen hebben. Om een paar van mijn vragen te beantwoorden: garantie is gewoon garantie, dus ze brengen de auto netjes naar de dealer als dat echt moet. Updates kunnen ze niet doen, daar is speciaal apparatuur voor nodig. Ik verwacht echter geen updates meer voor de eerste gen I-Pace. Het hele online gebeuren rond deze EV's zijn gewoon abo's, daar moet ik zelf naar informeren.

Iemand hier een redelijk dure occassion EV gekocht bij een bovag garage? Heeft kopen bij de dealer enige pluspunten. In dit geval gaat het om ~ 59K met twee jaar dealer garantie voor een iets mindere auto t.o.v. 54K met 1 jaar bovag garantie voor een auto die alle vakjes afvinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
mister_S schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:37:
[...]

Een kickje, sorry als dat niet de bedoeling is. Inmiddels de I-Pace gereden en het is prachtig, staat dus te koop bij een grote bovag dealer waarmee veel van mijn kennissen erg goede ervaringen hebben. Om een paar van mijn vragen te beantwoorden: garantie is gewoon garantie, dus ze brengen de auto netjes naar de dealer als dat echt moet. Updates kunnen ze niet doen, daar is speciaal apparatuur voor nodig. Ik verwacht echter geen updates meer voor de eerste gen I-Pace. Het hele online gebeuren rond deze EV's zijn gewoon abo's, daar moet ik zelf naar informeren.

Iemand hier een redelijk dure occassion EV gekocht bij een bovag garage? Heeft kopen bij de dealer enige pluspunten. In dit geval gaat het om ~ 59K met twee jaar dealer garantie voor een iets mindere auto t.o.v. 54K met 1 jaar bovag garantie voor een auto die alle vakjes afvinkt.
Het verschil tussen de garantie van een dealer of een autohandelaar is duidelijk toch!

Mooie BEV die Ipace maar hij laad wel erg langzaam(AC en DC) en dat in combinatie met het vebruik lijkt me niet echt fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Dat verschil is voor mij niet heel duidelijk. Volgens de verkoper komt de bovag garantie vrijwel overeen met die van de dealer, onderdelen die niet slijten vallen onder garantie. Ik neem aan dat dat gewoon zo is. Verder kan ik een jaar bovag garantie bijkopen voor 2K. Als het geen EV was had ik niet zo getwijfeld, maar met een EV neig ik toch nog steeds naar de (dure) dealer. Is er een sterk argument om toch voor een dealer auto te gaan als het een EV betreft? Bieden ze meer dan een normale verkoper buiten updates?

Wat betreft de I-Pace, inderdaad niet efficient en DC laden is OKish. Maar 400KM in de zomer is goed genoeg en laden doe ik 99% thuis als ik een EV heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
mister_S schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:10:
Dat verschil is voor mij niet heel duidelijk. Volgens de verkoper komt de bovag garantie vrijwel overeen met die van de dealer, onderdelen die niet slijten vallen onder garantie. Ik neem aan dat dat gewoon zo is. Verder kan ik een jaar bovag garantie bijkopen voor 2K. Als het geen EV was had ik niet zo getwijfeld, maar met een EV neig ik toch nog steeds naar de (dure) dealer. Is er een sterk argument om toch voor een dealer auto te gaan als het een EV betreft? Bieden ze meer dan een normale verkoper buiten updates?

Wat betreft de I-Pace, inderdaad niet efficient en DC laden is OKish. Maar 400KM in de zomer is goed genoeg en laden doe ik 99% thuis als ik een EV heb :)
De service, expertise en kwaliteit van een dealer ligt over het algemeen hoger dan van een bovag autobedrijf.
Dat is ook algemeen bekend.

Nou dat is eerder rond de 350(snelle auto haha).

Maar wat betreft dat laden thuis. Heb je een 25a/3x25a of 1x32A hoofdzekering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
DreZutphen schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:29:
[...]

De service, expertise en kwaliteit van een dealer ligt over het algemeen hoger dan van een bovag autobedrijf.
Dat is ook algemeen bekend.

Nou dat is eerder rond de 350(snelle auto haha).

Maar wat betreft dat laden thuis. Heb je een 25a/3x25a of 1x32A hoofdzekering?
Leuk en aardig, maar het onderhoud van een ev is niet te vergelijken met een ICE. De rol van de dealer word langzaam maar zeker marginaal. Ik zou het dan niet zo zwaar laten wegen.

Je kan evt een batterij uit laten lezen voor je gemoedsrust, maar dan nog moet je de auto historie goed kennen (eg dr Hyundais lijken verlies te verbergen). De elektromotor moet je ook wel echt ruig mee omgaan wil je die stuk krijgen.

Kortom: je kan je afvragen waartegen je jezelf verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:07
daemonix schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:27:
[...]
Daarnaast is er al een voetganger doodgereden.
Natuurlijk mag je verwachtingen hebben, maar er zijn meerdere kanten en laten we wel realistisch blijven.
Hoeveel voetgangers zijn er (per ongeluk) doodgereden door auto's zonder dit systeem? Hoeveel mensen zijn er al gered door dit systeem? Wanneer is het goed genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Dank voor het meedenken. Is het niet juist dat de dealer belangrijker wordt met EV's? Of hecht ik nu te veel waarde aan module updates, services, super complexe reparaties en al dat gebeuren? De accu 'test' ik trouwens door afname percentage SoC te vergelijken met gereden kilometers tijdens een proefrit. Als na berekening een normale range eruit komt, zal het wel goed zitten. Ik lees op internet trouwens dat het uitlezen van de SoH ook niet waterdicht is. Ik heb bijna altijd vrijwel blind auto's gekocht en dat liep altijd goed af, maar met EV komt toch die (onredelijke?) angst dat er straks van alles stuk gaat :(

Ik heb trouwens een paar proefritten gemaakt met modellen op de dikke, niet EV friendly 22" banden, range komt met dit weer uit op 360KM. Wel lekker doorrijden, maar niet crossen door de straten. Lijkt me netjes.
Laden zal wel lekker rustig zijn ja met een 3x25A aansluiting. Ik zal een Zappi laten afzekeren op 32A zodat ik samen met panelen soms toch nog redelijk snel kan laden. In de winter rijden we toch minder, dus snel laden boeit dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
mister_S schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:51:
Dank voor het meedenken. Is het niet juist dat de dealer belangrijker wordt met EV's? Of hecht ik nu te veel waarde aan module updates, services, super complexe reparaties en al dat gebeuren? De accu 'test' ik trouwens door afname percentage SoC te vergelijken met gereden kilometers tijdens een proefrit. Als na berekening een normale range eruit komt, zal het wel goed zitten. Ik lees op internet trouwens dat het uitlezen van de SoH ook niet waterdicht is. Ik heb bijna altijd vrijwel blind auto's gekocht en dat liep altijd goed af, maar met EV komt toch die (onredelijke?) angst dat er straks van alles stuk gaat :(

Ik heb trouwens een paar proefritten gemaakt met modellen op de dikke, niet EV friendly 22" banden, range komt met dit weer uit op 360KM. Wel lekker doorrijden, maar niet crossen door de straten. Lijkt me netjes.
Laden zal wel lekker rustig zijn ja met een 3x25A aansluiting. Ik zal een Zappi laten afzekeren op 32A zodat ik samen met panelen soms toch nog redelijk snel kan laden. In de winter rijden we toch minder, dus snel laden boeit dan niet.
Ja vaak is het best prima maar ik zou met een (redelijk) dure auto echt naar de dealer gaan.
Een autohandelaar draagt de kosten van dure reparaties vaak zelf in tegenstelling tot de meeste dealers. Ook moet een handelaar complexe reparaties(helemaal met een EV) vaak uit besteden. Voor de aankoop van dure auto's is de gang naar de dealer voor mij een nobrainer.

Ja je moet wel echt met 32a kunnen laden want met 25a ga je laden met 16a en ik hoorde laatst dat dit met de Jag 25uur duurt ofzo 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:07
DreZutphen schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:29:
Ja je moet wel echt met 32a kunnen laden want met 25a ga je laden met 16a en ik hoorde laatst dat dit met de Jag 25uur duurt ofzo 🤣
Tja, 16A geeft 14km per uur volgens https://ev-database.org/nl/auto/1097/Jaguar-I-Pace-EV400.
Dus als je dagelijks 14-15 uur thuis bent/laadt kun je dagelijks 200 km rijden, ik doe het niet, op de vakanties na (voor een enkele keer kun je nog "snelladen" a 300km per uur).
Maargoed, 32A zal voor sommige mensen wel beter/praktischer zijn ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:39
Waarom nemen jullie aan dat die I-Pace alleen op 16 of 32 A kan laden?
Mijn (Alfen) laadpaal is wegens 3x25A afgeregeld op 3x20A en laadt op 1 fase tot 4,7kW.
Dan heb je in 10 uur 50% bijgeladen in zo'n I-Pace (okee, iets minder vanwege laadverlies).

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
mitsumark schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:49:
[...]

Natuurlijk mag je verwachtingen hebben, maar er zijn meerdere kanten en laten we wel realistisch blijven.
Hoeveel voetgangers zijn er (per ongeluk) doodgereden door auto's zonder dit systeem? Hoeveel mensen zijn er al gered door dit systeem? Wanneer is het goed genoeg?
Als robotaxi's kruispunten blokkeren en zich met z'n allen verzamelen (beide recent gebeurd), dan is het niet genoeg. Dat levert gevaarlijke situaties en potentieel doden op omdat de hulpdiensten hun werk niet kunnen doen.

Het is geen optelsom van doden aan de ene kant tegen doden aan de andere kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:05
DreZutphen schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:29:
[...]

Ja vaak is het best prima maar ik zou met een (redelijk) dure auto echt naar de dealer gaan.
Een autohandelaar draagt de kosten van dure reparaties vaak zelf in tegenstelling tot de meeste dealers. Ook moet een handelaar complexe reparaties(helemaal met een EV) vaak uit besteden. Voor de aankoop van dure auto's is de gang naar de dealer voor mij een nobrainer.
Vooral dat, wij gaan/gingen met onze ZOE naar onze vaste dorps (bovag) garage maar die moet zodra het ook maar iets met het elektrische systeem heeft te maken de auto doorschuiven naar een Renault dealer. Vanaf nu gaan we dus ook maar zelf naar de dealer. Zo hebben we ook al eens een coulance reparatie gehad bij de dealer, hadden we bij de eigen garage niet gehad.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-10 12:51
mister_S schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:37:
[...]

ik weet niet welke eisen je stelt qua ouderdom en gereden km en opties maar als ik kijk naar tm 100k km zijn er toch een heleboel ipace aangeboden voor rond de 45k? 59k vind ik echt fors voor een ipace. en einde van dit jaar komen er rond de 2000 uit de lease want dan eindigt de 4% bijtelling, dus de bodemprijzen gaan dan nog verder naar beneden.

je hebt als het goed is een VIN van de auto, voer dat hier in voor zn onderhoud geschiedenis: https://osh.jaguar.com/

wees ervan zeker dat alle terugroepacties zijn gedaan

qua updates, updates krijgt de ipace niet meer, tenminste, de dealers willen daar niet aan beginnen omdat de individuele modules niet meer leverbaar zijn. dus als tijdens het updaten een module wordt gebrickt, kun je helemaal niets meer. dus er wordt expres geen updates gegeven zodat het blijft werken, zit je daar met 2-3 jaar oude software oid...

laadt traag op ac en dc, maar als je daarmee kan leven is het prima.

heb je de audi e tron 55 al proefgereden?

als je toch op zoek wilt gaan naar een audi etron (55), kun je wellicht bij de oosterburen kijken of de prijzen degelijk zijn?

de audi laadt sneller op ac en dc, net zo inneficient als een jaguar, rijdt ook saai wanneer je vergelijkt met een jag, maar wellicht toch de betere "ev".

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:49
edit :z

[ Voor 101% gewijzigd door SniperGuy op 02-02-2023 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@Coasterfreak ik ben specifiek op zoek naar HSE, daar betaal ik liever een paar duizend meer voor. De Jag dealers lijken helaas te denken dat ze goud verkopen, 60K vraagprijs voor een 2018 HSE is normaal.
Ik heb de merk en bovag dealer vandaag nog eens gebeld. De merkdealer zakt naar 58K en de bovag dealer blijft bij 54K maar geeft dan twee jaar bovag garantie. De auto bij de bovag dealer is ook mooier qua interieur en heeft wat meer opties die ik zou willen. Ik denk dat ik gewoon voor de bovag dealer ga, gewoon erop vertrouwen dat ze het netjes afhandelen als er iets mis gaat.
Wat betreft de E-Tron, mijn zusje heeft een E-Tron. Mooie auto, maar enorm saai. Ziet er saai uit en rijdt saai.

Ook even de Ioniq 5 en EV6 voordat mensen ermee komen :). Niet te ontkennen dat ze de betere EV's zijn, maar de I-Pace vind ik de veel betere auto. Als je zoveel geld uitgeeft aan een auto koop je ook met het hart, anders zijn er hele mooie goedkopere EV's die ook voldoen als A naar B wagens :)

[ Voor 7% gewijzigd door mister_S op 02-02-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
mitsumark schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:52:
[...]
Tja, 16A geeft 14km per uur volgens https://ev-database.org/nl/auto/1097/Jaguar-I-Pace-EV400.
Dus als je dagelijks 14-15 uur thuis bent/laadt kun je dagelijks 200 km rijden, ik doe het niet, op de vakanties na (voor een enkele keer kun je nog "snelladen" a 300km per uur).
Maargoed, 32A zal voor sommige mensen wel beter/praktischer zijn ja :)
Ja klopt maar je moet hem dan eigenlijk altijd aan de stekker hangen. Voor als je snel een stukje moet rijden. Of een 2e auto haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
Himalaya schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:42:
[...]

Vooral dat, wij gaan/gingen met onze ZOE naar onze vaste dorps (bovag) garage maar die moet zodra het ook maar iets met het elektrische systeem heeft te maken de auto doorschuiven naar een Renault dealer. Vanaf nu gaan we dus ook maar zelf naar de dealer. Zo hebben we ook al eens een coulance reparatie gehad bij de dealer, hadden we bij de eigen garage niet gehad.
Precies dat ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Peter-036 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:30:
Waarom nemen jullie aan dat die I-Pace alleen op 16 of 32 A kan laden?
Mijn (Alfen) laadpaal is wegens 3x25A afgeregeld op 3x20A en laadt op 1 fase tot 4,7kW.
Dan heb je in 10 uur 50% bijgeladen in zo'n I-Pace (okee, iets minder vanwege laadverlies).
Daar hebben we het dus over. 1 fase op 4,7kw duurt extreem lang. Op 32a duurt het 12 uur ofzo iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
mister_S schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:23:
@Coasterfreak ik ben specifiek op zoek naar HSE, daar betaal ik liever een paar duizend meer voor. De Jag dealers lijken helaas te denken dat ze goud verkopen, 60K vraagprijs voor een 2018 HSE is normaal.
Ik heb de merk en bovag dealer vandaag nog eens gebeld. De merkdealer zakt naar 58K en de bovag dealer blijft bij 54K maar geeft dan twee jaar bovag garantie. De auto bij de bovag dealer is ook mooier qua interieur en heeft wat meer opties die ik zou willen. Ik denk dat ik gewoon voor de bovag dealer ga, gewoon erop vertrouwen dat ze het netjes afhandelen als er iets mis gaat.
Wat betreft de E-Tron, mijn zusje heeft een E-Tron. Mooie auto, maar enorm saai. Ziet er saai uit en rijdt saai.

Ook even de Ioniq 5 en EV6 voordat mensen ermee komen :). Niet te ontkennen dat ze de betere EV's zijn, maar de I-Pace vind ik de veel betere auto. Als je zoveel geld uitgeeft aan een auto koop je ook met het hart, anders zijn er hele mooie goedkopere EV's die ook voldoen als A naar B wagens :)
Het is jouw eigen keus. Maar een Bovag garage is geen dealer. Het is een handelaar met een keurmerk dat het een prima garage is.

Maar koop waar je echt blij van word. Er worden genoeg prima auto's verhandeld👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Mar.tin schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:41:
[...]

Overigens handelen ook voldoende merkdealers gewoon in (doorgaans) eigen merk voertuigen. Dat er een auto van merk A bij dealer A staat wil zéker niet zeggen dat die auto niet gewoon uit de handel daar terecht is gekomen omdat ze hun voorraad occasions een beetje wilden spekken :).

Voor een merkdealer is er dan nog steeds de merk-dealer-tax die ze kunnen doorberekenen omdat de gemiddelde koper toch niet gaat kijken met de verschillende kenteken-historie-opties of hij uit de handel komt of écht bij de merkdealer vandaan.
Ik weet niet hoe jij hierbij komt maar dat is niet waar en gebeurt (bijna)nooit.

Veel auto's gaan van de dealers richting de handel maar andersom niet. Enkel in hele hoge uitzondering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 108% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:51
@mister_S jij verwacht met de eerste lichting I-pace (de versie met inderdaad 1-fase laden) een bereik in de zomer van 400km? Collega van mij heeft dat ding en is bezig hem versneld uit de lease te gooien. Bereik is niet best, laden is traag net als de boordcomputer en hij is al zeker 4x afgesleept in 3 jaar.

De latere modellen hebben 3-fase laden aan boord en een snellere boordcomputer, ik dacht vanaf bouwjaar eind 2019 maar als je persé zo’n Jaguar wilt halen zou ik er zeker op letten dat je die nieuwere versie pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@GeeMoney die 400 KM wordt gemiddeld gemeld op internetfora en komt ook dicht bij mijn ervaring tijdens proefritten. Dat zal ik nooit halen op 22 inch banden, maar dat is dan weer mijn irrationele keus. De refresh was in 2021, met een mooie infotainment en 3-fase laden. Dan moet ik wel een stuk meer geld voor betalen.
Voor mijn use-case is de laadsnelheid goed genoeg. Auto heeft tekortkomingen, maar dat is natuurlijk het geval bij alle auto's :)

Er zijn trouwens genoeg auto's te vinden bij merkdealers die gewoon van handelaren of import komen.

[ Voor 10% gewijzigd door mister_S op 02-02-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Mar.tin schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:12:
[...]

Ik heb voldoende gezocht en geholpen met zoeken naar auto's voor mezelf en ben dit vrijwel zonder uitzondering tegengekomen. Misschien is het bij Jaguar (Jaguar mag je ook vervangen door andere "exclusieve" merken) minder aanwezig, maar bij de gebruikelijke Toyota's, Nissans, Mazda's, Hyundai's, Mitsubitshi's, enzovoort ben ik het meerdere malen tegengekomen dat een voertuig dat te koop stond bij een dealer sinds eigendom van een bereider 2-3x door een handelsvoorraad heen gegaan is. :).

Daarnaast met meerdere merkdealers gesprekken gehad dat ze dit (auto's van elders inkopen) deden. ;). Met name in tijden dat ze te weinig occasions hebben in bepaalde goedlopende categorieën. :)

Edit: En als ik zo bij wat bij mij bekende merkdealers ga bladeren, kom ik, zonder dat ik zin heb om geld uit te geven aan kentekenhistorie, in elk geval direct importauto's tegen. Niet erg, niks mee mis, maar het gebeurt gewoon wél ;).
De dealers die ik ken gebeurt dit niet. Onderling wel maar absoluut geen auto's uit de handel en bij handelaren weg. Dit gaat ook totaal tegen de principes van merken in. Ik heb het zelf nooit gezien en de mannen die ik ken en werkzaam zijn in de autobranche ook niet.

Ik zou zeggen laat maar zien, ik ben nieuwsgierig.

Import auto's is heel wat anders. Mijn Golf is samen met 500 andere Golfjes door PON uit Spanje gehaald. Bij de VW Spanje wel te verstaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
mister_S schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:32:
@GeeMoney die 400 KM wordt gemiddeld gemeld op internetfora en komt ook dicht bij mijn ervaring tijdens proefritten. Dat zal ik nooit halen op 22 inch banden, maar dat is dan weer mijn irrationele keus. De refresh was in 2021, met een mooie infotainment en 3-fase laden. Dan moet ik wel een stuk meer geld voor betalen.
Voor mijn use-case is de laadsnelheid goed genoeg. Auto heeft tekortkomingen, maar dat is natuurlijk het geval bij alle auto's :)

Er zijn trouwens genoeg auto's te vinden bij merkdealers die gewoon van handelaren of import komen.
Nou laat zien al die auto's die dealers van handelaren kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-10 12:51
mister_S schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:23:
je hebt HSE al vanaf rond de 48k, maar ok

je kunt dan ook zoeken naar de zogenaamde "first editions", die zijn denk ik ook op HSE spec, en weer rond de 48k.

maar ik denk dat we je niet meer om een ipace kunnen praten als ik je zo zie typen :)

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
Coasterfreak schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:28:
[...]

je hebt HSE al vanaf rond de 48k, maar ok

je kunt dan ook zoeken naar de zogenaamde "first editions", die zijn denk ik ook op HSE spec, en weer rond de 48k.

maar ik denk dat we je niet meer om een ipace kunnen praten als ik je zo zie typen :)
Je pakt de goedkoopste resultaat van een zoekopdracht en noemt dat als gemiddelde :+
Om er wat verder in te gaan, de enige HSE met een acceptabele KM stand en geen zwarte interieur begint bij 53K, zonder garantie en binnen een straal van 100KM van het zuiden van het land. Bij een merkdealer zit je al bij 60K. Ik zou wel eens een link willen naar een mooie HSE voor 48K, geen zwarte interieur is wel een harde eis.

Wat betreft de keuze voor een I-Pace, na heel wat zit sessies en wat proefritten is dat inderdaad onze keus. E-Tron heb ik uitgebreid kunnen testen omdat mijn zusje er dus één heeft, gewoon een saaie Q5 zonder ziel tijdens rijden. Wel een briljant stabiele charge curve. Als ik puur rationeel had gekocht, was het de EV6. Maar dan had ik geen 50K uitgegeven aan een auto. Hart (en vrouw) zei uitendelijk de I-Pace.

Dit is allemaal mijn mening uiteraard. Als er een beste auto was, hadden we hier allemaal die gereden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DreZutphen
mister_S schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:19:
[...]

Je pakt de goedkoopste resultaat van een zoekopdracht en noemt dat als gemiddelde :+
Om er wat verder in te gaan, de enige HSE met een acceptabele KM stand en geen zwarte interieur begint bij 53K, zonder garantie en binnen een straal van 100KM van het zuiden van het land. Bij een merkdealer zit je al bij 60K. Ik zou wel eens een link willen naar een mooie HSE voor 48K, geen zwarte interieur is wel een harde eis.

Wat betreft de keuze voor een I-Pace, na heel wat zit sessies en wat proefritten is dat inderdaad onze keus. E-Tron heb ik uitgebreid kunnen testen omdat mijn zusje er dus één heeft, gewoon een saaie Q5 zonder ziel tijdens rijden. Wel een briljant stabiele charge curve. Als ik puur rationeel had gekocht, was het de EV6. Maar dan had ik geen 50K uitgegeven aan een auto. Hart (en vrouw) zei uitendelijk de I-Pace.

Dit is allemaal mijn mening uiteraard. Als er een beste auto was, hadden we hier allemaal die gereden :)
Een goeie ipace met een acceptable km stand is idd nog vrij prijzig.

Wel leuk om te zien dat er op dit forum ook weer iemand komt die een auto echt op bijv zijn looks en rijgedrag gaat kopen.

Laten we eerlijk wezen, een ipace is van binnen en buiten een plaatje 👌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:32
Er komen twee nieuwe Xpengs naar Europa met een zeer agressieve prijsstelling. Ik ben wel benieuwd in hoeverre dit verkocht gaat worden. Op papier wel heel veel auto voor het geld.

Hoewel ik ze niet eens lelijk vind sla ik zelf nog even over.

Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/egmykd4bd88i_600.jpg
Highlights

Elektrische sedan van formaat Model S, EQE en Nio ET7
Als Long Range en Performance
Tot 576 kilometer bereik
Standaard rijk uitgerust en vanaf nog geen €50.000
https://www.autoweek.nl/a...g-schot-op-tesla-model-s/

Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/r2nyejgbyi6b_600.jpg
Vanaf net geen €58.000

De standaard al tot de nok van het dak afgeladen Xpeng G9 Standard Range heeft in Nederland een vanafprijs van €57.990. Dat is serieus geld, maar je krijgt er dus enorm veel voor terug. Voor net geen 58 mille heb je dus een zo'n 5 meter lange, riant uitgeruste en ruime elektrische SUV met 313 pk waarmee je al tot 460 kilometer elektrisch kunt rijden. De qua formaat vergelijkbare Mercedes-Benz EQE SUV kost minimaal €91.950 en is dan 292 pk sterk. Die EQE 350+ Business Line schopt het afhankelijk van de gekozen uitvoering tot een bereik van 486 tot 594 kilometer. Hij komt dus verder, maar kost wel 34 mille meer.
https://www.autoweek.nl/a...ormaat-e34-000-goedkoper/

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Waarop vergelijkt Autoweek de Xpeng G9 met de MB EQE en niet met de Tesla Model Y? De prijsstelling is duidelijk gericht om een Model Y concurrent te zijn. Volgens mij snapt Autoweek niet zo veel van de EV-markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
RichieB schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:33:
Waarop vergelijkt Autoweek de Xpeng G9 met de MB EQE en niet met de Tesla Model Y? De prijsstelling is duidelijk gericht om een Model Y concurrent te zijn. Volgens mij snapt Autoweek niet zo veel van de EV-markt.
Omdat hij qua formaat veel dichter in de buurt komt van die EQE en niet van een Model Y.
Daartussen is het prijsverschil dus NOG groter dan tussen de Xpeng en de Model Y en zo werkt dat vaak natuurlijk, we overdrijven graag en vergelijken graag met een zo groot mogelijk verschil om iets te prikkelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-10 12:43
Ik ben benieuwd hoe de verkoop van Chineese auto’s gaat lopen in het westen.Een beetje vreemd is het wel. Er is veel te doen, bij een groep mensen, die argwanend zijn voor beveiligingscamera’s van chineese makelij Diezelfde discussies ga je dus krijgen met chineese auto’s. Die waarschijnlijk nog voller zitten met elektronica en camera’s.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:25
fmrama schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:34:
Ik ben benieuwd hoe de verkoop van Chineese auto’s gaat lopen in het westen.Een beetje vreemd is het wel. Er is veel te doen, bij een groep mensen, die argwanend zijn voor beveiligingscamera’s van chineese makelij Diezelfde discussies ga je dus krijgen met chineese auto’s. Die waarschijnlijk nog voller zitten met elektronica en camera’s.
Ik vind het vooral kwalijk dat de Chinezen telkens weer wegkomen met het veroveren van de Europese markt met producten die zwaar staatssteun ontvangen. Deze auto is om te maken toch niet ineens zoveel goedkoper dan een MY of een EQE? Daar zit een bewuste keuze van de Chinese overheid achter om dit terrein te veroveren. Telkens weer trappen we er in, zie ook bijv zonnepanelen of smartphones

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 03-02-2023 16:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09
JTHZZ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:40:
[...]

Ik vind het vooral kwalijk dat de Chinezen telkens weer wegkomen met het veroveren van de Europese markt met producten die zwaar staatssteun ontvangen. Deze auto is om te maken toch niet ineens zoveel goedkoper dan een MY of een EQE? Daar zit een bewuste keuze van de Chinese overheid achter om dit terrein te veroveren. Telkens weer trappen we er in, zie ook bijv zonnepanelen of smartphones
Begrijp dat ook niet helemaal. Aan de ene kant worden Chinese productgroepen geweerd, aan de andere kant worden ze met open armen ontvangen.

En denk niet dat Chinese auto's 'veilig' zijn...

Chinese tracking device is 'discovered inside UK government car', as senior politician slams Beijing

En dit ging zelfs nog om een in Duitsland geproduceerde Mercedes waar een sim-card in een uit China geïmporteerd onderdeel werd ontdekt. Deze sim-card was technisch in staat om locatie-data te verzenden.

Je wilt toch niet dat (een deel van) ons wagenpark alle mogelijke informatie (denk aan alle camera's en microfoons aan boord) naar China sturen?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Naast zorgen over privacy in Chinese auto’s, heb ik ook twijfels over de restwaarde tov gevestigde merken. En in de twee Chinese auto’s die ik heb geprobeerd (MG en Aiways) viel het infotainment gedeelte nogal tegen.

Vind het wel prima dat ze op de Nederlandse markt komen. Concurrentie en meer keuze is goed voor de consument.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mister_S
Concurrentie is goed, maar niet als daar zware staatssteun achter staat. Maak je je eigen industrie kapot. Open markt is OK, maar wat protectionisme in de EU mag wel eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-10 10:00
Ik raak geïnteresseerd in de G9 vanuit het toch ook oriënteren op de EQE SUV. Mooi interieur, scherm voor de bijrijder (hyperscreen voor 10k bij mercedes), massagestoelen en extra luxe stoelen, luchtvering, hoge zit.

Qua luxe vergeleken met een EQE Suv die het hyperscreen kan ontvangen, heeft de G9 performance:
Dubbel zo snel laden (slechts 140 kW/h op de mercedes).
Soft-close deuren (wegbezuinigd bij mercedes door onderdelengebrek).
Kuitsteun op de stoelen.
Massagestoelen achterin.
Standaard 3 schermen voorin.
Een betere 0-100 tijd.
Parfumsysteem (wegbezuinigd bij mercedes door onderdelengebrek).

De mercedes heeft:
HUD, dat is een vrij groot gemis op de G9 voor zover ik kan zien.
Betere geluidswering en dubbele ramen.
Misschien betere luchtvering.
Nog iets sjiekere afwerking van het binneninterieur.
Ik vermoed betere software.

Prijsverschil:
137K voor een EQE suv met bovengenoemde features en hyperscreen.
78,7K voor de G9.

Besparing: 58.300 euro (kan je nog een leuke tesla kopen voor de boodschappen!).

Qua luxe komt de Tesla model Y niet in de buurt. Maar we weten natuurlijk niet hoe de G9 rijdt en of ze die prijs waar kunnen maken.

Een andere concurrent is misschien de polestar 3. Maar dan kom je met luchtvering toch al meteen uit op 100K. En die heeft een stuk lagere zit.

Een belangrijke factor in het luxesegment op het moment zijn de onderdelentekorten. De BMW IX heeft alleen nog luchtvering op het racemodel (belachelijk natuurlijk) en bezuinigt massagestoelen en elektrische achterkleppen weg. Mercedes mist ook onderdelen waarmee reclame is gemaakt. Tesla haalt de parkeersensoren weg.

Als de Chinezen het wel kunnen... En voor 50k minder, dan heeft mercedes het nakijken.

[ Voor 21% gewijzigd door Grotbewoner op 04-02-2023 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
Grotbewoner schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:43:
[...]

Ik raak geïnteresseerd in de G9 vanuit het toch ook oriënteren op de EQE SUV. Mooi interieur, scherm voor de bijrijder (hyperscreen voor 10k bij mercedes), massagestoelen en extra luxe stoelen, luchtvering, hoge zit.

Qua luxe vergeleken met een EQE Suv die het hyperscreen kan ontvangen, heeft de G9 performance:
Dubbel zo snel laden (slechts 140 kW/h op de mercedes).
Soft-close deuren (wegbezuinigd bij mercedes door onderdelengebrek).
Kuitsteun op de stoelen.
Massagestoelen achterin.
Standaard 3 schermen voorin.
Een betere 0-100 tijd.
Parfumsysteem (wegbezuinigd bij mercedes door onderdelengebrek).

De mercedes heeft:
HUD, dat is een vrij groot gemis op de G9 voor zover ik kan zien.
Betere geluidswering en dubbele ramen.
Misschien betere luchtvering.
Nog iets sjiekere afwerking van het binneninterieur.
Ik vermoed betere software.

Prijsverschil:
137K voor een EQE suv met bovengenoemde features en hyperscreen.
78,7K voor de G9.

Besparing: 58.300 euro (kan je nog een leuke tesla kopen voor de boodschappen!).

Qua luxe komt de Tesla model Y niet in de buurt. Maar we weten natuurlijk niet hoe de G9 rijdt en of ze die prijs waar kunnen maken.

Een andere concurrent is misschien de polestar 3. Maar dan kom je met luchtvering toch al meteen uit op 100K. En die heeft een stuk lagere zit.

Een belangrijke factor in het luxesegment op het moment zijn de onderdelentekorten. De BMW IX heeft alleen nog luchtvering op het racemodel (belachelijk natuurlijk) en bezuinigt massagestoelen en elektrische achterkleppen weg. Mercedes mist ook onderdelen waarmee reclame is gemaakt. Tesla haalt de parkeersensoren weg.

Als de Chinezen het wel kunnen... En voor 50k minder, dan heeft mercedes het nakijken.
Je doet je naam echt eer aan haha.

Denk je echt dat mensen die voor een EQE SUV kijken ook uberhaupt overwegen om deze chinees te kopen????

Btw: Laten die chinese merken(zonder samenwerking met bestaande fabrikanten)eerst maar eens wat prima auto's maken zodat ze een reputatie kunnen opbouwen.
Tot nu is dat nog niet eens gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
DreZutphen schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:29:
[...]

Denk je echt dat mensen die voor een EQE SUV kijken ook uberhaupt overwegen om deze chinees te kopen????

Btw: Laten die chinese merken(zonder samenwerking met bestaande fabrikanten)eerst maar eens wat prima auto's maken zodat ze een reputatie kunnen opbouwen.
Wij keken naar een EQE SUV omdat er simpelweg weinig hoge elektrische SUV's zijn die wat voorstellen. Ja, de EQE SUV is extreem duur. De Polestar 3 en de Volvo EX90 zijn te laag en ook duur.
BMW viel door onderdelengebrek en het schrappen van opties (luchtvering) al af.

Nu toch maar 100 euro neergelegd voor een reservering bij Xpeng en dan zien we wel wat er gebeurt. Ondertussen komt ook nog de Kia EV9 en de Hyundai Ioniq 7. Als de G9 zijn specs waar kan maken dan is het toch een vrij baanbrekende auto. Ik vermoed geen luchtvering e.d. te kunnen krijgen bij Kia en Hyundai.

Het meest storende aan Xpeng is vooral de naam. Die schreeuwt Aliexpress, maarja.

[ Voor 12% gewijzigd door Grotbewoner op 05-02-2023 02:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Grotbewoner schreef op zondag 5 februari 2023 @ 02:01:
[...]

Wij keken naar een EQE SUV omdat er simpelweg weinig hoge elektrische SUV's zijn die wat voorstellen. Ja, de EQE SUV is extreem duur. De Polestar 3 en de Volvo EX90 zijn te laag en ook duur.

Nu toch maar 100 euro neergelegd voor een reservering bij Xpeng en dan zien we wel wat er gebeurt. Ondertussen komt ook nog de Kia EV9 en de Hyundai Ioniq 7. Als de G9 zijn specs waar kan maken dan is het toch een vrij baanbrekende auto. Ik vermoed geen luchtvering e.d. te kunnen krijgen bij Kia en Hyundai.

Het meest storende aan Xpeng is vooral de naam. Die schreeuwt Aliexpress, maarja.
Q8 e-tron?

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:04
Omdat iedereen die normaal een Golfje least, nu in een 3 of Y stapt?

Je ziet het al gebeuren, echt zo’n 13 in een dozijn auto die je op iedere hoek van de straat ziet. Dat staat mij al tegen van mijn 3, maar de Y gaat er met huidige prijsstelling wel overheen.

Die Xpeng lijkt op de foto’s al een stuk imposanter te zijn.
EQE spreekt voor zich, veel meer klasse…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Why not?
Niet iedereen heeft eeuwige trouw beloofd aan de Duitse drie vroeger.

Als ik zie wat voor tactieken BMW en Mercedes inzetten, dan heb ik nul problemen met wat concurrentie uit het Oosten.

Jammer dat het land wordt bestuurd door een onsympathieke partij, maar dat had de VS in het verleden ook, en Duitsland ook een flinke tijd geleden.

Het gaat over auto's, niet over wereldpolitiek. Uiteindelijk zie je met zonnepanelen ook dat bijna iedereen gewoon Chinese panelen heeft liggen.

En bijvoorbeeld Polestar en Volvo zijn ook hartstikke Chinees, maar die mogen wel want "Zweeds"? Die zie je toch meer dan genoeg rijden (logisch, want een S60/V60 ziet er beter uit dan alles wat BMW, Mercedes of Audi het afgelopen decennium heeft geschetst).

[ Voor 19% gewijzigd door Jeroenneman op 05-02-2023 08:44 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
JTHZZ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:40:
[...]

Als je R&D kosten extreem laag zijn omdat je veel kennis 1 op 1 afkijkt bij het produceren van de producten voor de westerse landen + subsidie dan gaat het hard. Maar kijk naar US die geven ook keiharde subsidie op eigen producten, alleen dan voor eigen burgers ipv export

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:28:
[...]

Je ziet het al gebeuren, echt zo’n 13 in een dozijn auto die je op iedere hoek van de straat ziet. Dat staat mij al tegen van mijn 3, maar de Y gaat er met huidige prijsstelling wel overheen.

Die Xpeng lijkt op de foto’s al een stuk imposanter te zijn.
EQE spreekt voor zich, veel meer klasse…
Een leuke auto op zichzelf willen kiezen snap ik.

Maar het argument dat je hem teveel ziet snap ik dan weer niet. Ik vind het eigenlijk wel weer leuk om ze steeds vaker te zien.

Ik vraag me wel af: wat ga je met zo’n grote SUV precies doen? Ik vond de VW ID4 of MY al flink.

Als je zaken wil vervoeren is een busje dan niet een betere optie? De VW ID Buzz zag er leuk uit.

Onze grootouders zweren bij hun Renault Diesel bus om fiets en koelkast mee te kunnen nemen op vakantie en hun klus hobby. Denk niet dat de ID Buzz al zo groot is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-10 20:24
mister_S schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:51:

Ik rij een paar jaar een ipace met met 22" banden.

Zomer afstand reëel 325km
Winter 275km

Ik heb daar zelf nooit echt last van, thuisladen gaat goed. Heb een allemaal ook op 32amp afgerekend en gebalanceerd en laad dan met netto 5kw.

Als de auto heel leeg thuis komt met bv 5% dan is accu de volgende dag niet vol, kan een dingetje zijn.

Bij mijn auto is 2x de kabelboom stuk geweest en 2x de 12v accu in de 3 jaar dat ik hem heb. Entertainment systeem is wat traag Entertainment soms niet op.

22" wielen alleen ism luchtvering. En je hebt een draaicirkel van een vrachtwagen dat is ook niet altijd handig. (HSE uitvoering)

De snellader snelheid is voor mij nooit probleem geweest die 10x per jaar dat ik dat gebruik haal ik wel een extra bak koffie. Vakanties naar Oostenrijk gingen prima als je er maar de tijd voor neemt.

Verder echt een fantastische auto, rij er met veel plezier in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Tweak_ers schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:28:
[...]

[...]
Ik vind dat een rare reden. Omdat iedereen al een iPhone heeft wil je die niet maar koop je een gare Samsung? Als iets gewoon het beste product is, of in ieder geval de beste waar voor je geld geeft dan ga ik dat echt niet links laten liggen omdat "iedereen het al koopt".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:04
rare-Quark schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:44:
[...]

Een leuke auto op zichzelf willen kiezen snap ik.

Maar het argument dat je hem teveel ziet snap ik dan weer niet. Ik vind het eigenlijk wel weer leuk om ze steeds vaker te zien.

Ik vraag me wel af: wat ga je met zo’n grote SUV precies doen? Ik vond de VW ID4 of MY al flink.

Als je zaken wil vervoeren is een busje dan niet een betere optie? De VW ID Buzz zag er leuk uit.

Onze grootouders zweren bij hun Renault Diesel bus om fiets en koelkast mee te kunnen nemen op vakantie en hun klus hobby. Denk niet dat de ID Buzz al zo groot is :)
Niet alleen groot, maar gewoon imposant.

Ik vind dat altijd wel mooi.

Zo’n Etron vind ik echt geweldig, dan wel de echte Etron, niet de Q4 😏

Daarnaast vind ik het altijd leuk als ik iets bijzonders heb, iets wat niet half Nederland ook heeft.

Vroeger probeerde ik altijd nog wat personalisaties aan te brengen, waardoor je auto uniek werd.

Meespuiten van bumpers, andere bumperkits, ander uitlatensysteem, velgen.

De combinatie van mijn voormalige V60 heb ik nooit bij iemand anders gezien. En dan hoef je alleen maar bij de huistuner Polestar te blijven.

Daarvoor was het wat lastiger bij een Focus, maar het laten spuiten van de bumpers zag je bijna nooit bij anderen.

Een C30 ervoor echt volledig aangekleed met T5 uitlaten systeem en een sportievere bumperkit. Allemaal standaard Volvo opties, maar bijna niemand die het kiest.

Het maakte de auto’s voor mij af en uniek.

Maar dat is allemaal persoonlijk.
Persoonlijk hoop ik de Model 3 zo min mogelijk bij anderen te zien. Maar goed, dat is allemaal persoonlijk.

Je merkt ook al een gigantisch verschil tussen begin 2019, toen iedereen de Model 3 bijzonder vond. Vond ik altijd wel leuk.
Tegenwoordig is het “maar een Tesla”. Of “oh ja in de IT, natuurlijk weer een Model 3”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
GeeMoney schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:18:
[...]

Omdat hij qua formaat veel dichter in de buurt komt van die EQE en niet van een Model Y.
Daartussen is het prijsverschil dus NOG groter dan tussen de Xpeng en de Model Y en zo werkt dat vaak natuurlijk, we overdrijven graag en vergelijken graag met een zo groot mogelijk verschil om iets te prikkelen.
Ik begrijp je niet helemaal:
Xpeng G3Mercedes EQETesla Model Y
Length4891 mm4863 mm4751 mm
Width1937 mm1940 mm1921 mm
Height1680 mm1686 mm1624 mm
Cargo Volume660 L520 L854 L
Vanaf prijs€59,188€91,950€47,993

Ok, de Model Y is 14cm korter dan de G9 maar verder zeer vergelijkbaar. Qua prijs liggen deze dichter bij elkaar dan als je met de EQE vergelijkt. De Mercedes is gewoon kansloos geprijsd of "voor een andere doelgroep" zoals ze ook wel zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
RichieB schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:44:
[...]

Ok, de Model Y is 14cm korter dan de G9 maar verder zeer vergelijkbaar. Qua prijs liggen deze dichter bij elkaar dan als je met de EQE vergelijkt. De Mercedes is gewoon kansloos geprijsd of "voor een andere doelgroep" zoals ze ook wel zeggen.
Even 14cm korter, lol.
Hij is daarnaast minder hoog en minder breed. Hij valt dus qua specs veel beter tegen de EQE.
En dan willen ze een zo groot mogelijk prijs verschil want dat laat het meeste aan de verbazing over.
De kofferbakruimte is afhankelijk van hoe die gemeten wordt ook geen 850 liter maar ook rond de 650 liter.

Daarnaast, er is gewoon een markt en vraag naar extra luxe auto's. Dat jij de prijs van een EQE niet gerechtvaardigd vind maakt het nog niet waar. Ieder zijn meug hé .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-10 09:17
RichieB schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:44:
[...]

Aantal liters MY is enigzins overdreven. Er zit gigantisch veel meegemeten ruimte onder de vloer en hoewel handig vertekent het het beeld nogal.

Ik ben wel heel blij dat ik daar heel makkelijk m’n kabels, ehbo en andere noodzooi kwijt kan met ruimte over :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
@Makkelijk Inhoud is inhoud, toch? Ik zou die ruimte onder de laadvloer zelf ook voor geen goud willen missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Makkelijk schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:54:
[...]

Aantal liters MY is enigzins overdreven. Er zit gigantisch veel meegemeten ruimte onder de vloer en hoewel handig vertekent het het beeld nogal.
Ik vraag me ook af of Tesla netjes tot aan de bovenkant achterbank meet zoals de andere merken. Ik was erg underwhelmed van de model Y kofferbak. Die is ruim maar echt niet veel groter dan auto’s met een 450-500l kofferbak, als je de normale gangbare meting gebruikt. 854l in ieder geval zeker niet, dat zou meer zijn dan een Q7 of een X5. En een vak eronder is leuk maar dat is minder praktisch vanwege de vorm en dus omdat het een apart vak is. Even voor de duidelijkheid: ik zeg dus niet dat een MY niet groot genoeg is of niet praktisch of wat dan ook, maar alleen dat hij geen appels-met-appels 854l kofferruimte heeft. Voordat iedereen hier weer losgaat met hoe goed het allemaal past als je met twee kinderen op wintersport gaat. Dat geloof ik prima.

[ Voor 35% gewijzigd door JTHZZ op 05-02-2023 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09
[...]

Het gaat niet zozeer om een keuze tussen de Mercedes en de G9, het is een kwestie van budget. Als jij 'maar' 80K te besteden hebt hoef je de Mercedes niet eens te overwegen. En er is een veelvoud van mensen die 'maar' 80K te besteden hebben ten opzichte van de mensen die 137K stuk kunnen slaan.

Restwaarde is geen argument, want met dit prijsverschil is de waardedaling op de Mercedes per definitie veel hoger.

Zal zelf zo lang mogelijk de Chinese producten links laten liggen, maar als dit de verhoudingen worden in autoland dan gaan de Europese merken een zware tijd tegemoet.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@iceme zijn dat vooral snelweg kilometers? Dan is dat de range inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
Makkelijk schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:54:
[...]

Ik ben wel heel blij dat ik daar heel makkelijk m’n kabels, ehbo en andere noodzooi kwijt kan met ruimte over :)
Qua specs lijkt de Xpeng zeer ok. Afwerking en interieur moet je van houden. Ik vind zelf dat M3/MY nog wel een klein scherm achter het stuur kan gebruiken, maar meer dan 2 schermen zoals de Xpeng vind ik dan weer waanzin/disco. Als bijrijder wil je toch liever een telefoon/ipad?

Ook heeft de Xpeng een 75 kWh batterij en 800v (400 kW) laden waardoor die zeer geschikt voor lange ritje is. Ik zou hem dan ook meer met de MY LR te vergelijken. Maar ja: ik vind zo’n Xpeng dan toch een grotere gok dan de Tesla :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
rare-Quark schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:45:
[...]
Ook heeft de Xpeng een 75 kWh batterij en 800v (400 kW) laden waardoor die zeer geschikt voor lange ritje is. Ik zou hem dan ook meer met de MY LR te vergelijken. Maar ja: ik vind zo’n Xpeng dan toch een grotere gok dan de Tesla :P.
Ben heel benieuwd naar de laadcurve. Een accu met meer dan 5C (400kW op een capaciteit van 75kWh) laden is tot nu toe niet vertoond en heeft volgens alle huidige normen een desastreus effect op de levensduur. Dus ofwel die 400kW (die je nog nergens kunt halen overigens) is met een korreltje zout te nemen of ze gaan na een paar jaar massaal de accu’s vervangen. Of ze hebben echt iets bedacht waar nog geen enkele fabrikant aan gedacht heeft..

[ Voor 18% gewijzigd door JTHZZ op 05-02-2023 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grotbewoner
rare-Quark schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:45:
[...]

Qua specs lijkt de Xpeng zeer ok. Afwerking en interieur moet je van houden. Ik vind zelf dat M3/MY nog wel een klein scherm achter het stuur kan gebruiken, maar meer dan 2 schermen zoals de Xpeng vind ik dan weer waanzin/disco. Als bijrijder wil je toch liever een telefoon/ipad?

Ik vind het juist heel tof om als bijrijder zo'n scherm te hebben. Als ik met mijn vriendin op pad ben dan bedienen we de auto vaak samen en soms is dat aardig wat gehannes met het scherm in het midden of een telefoon in een houder. Spreekt ons dus zeer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
Grotbewoner schreef op zondag 5 februari 2023 @ 02:01:
[...]

Ja klopt gedeeltelijk ook maar een EQE SUV is een dikke premium. Ik vind het artikel van de autoweek ook nergens op slaan net zoals het bespaarverhaal.

Ik denk dat die Chinese standalone bedrijven eerst maar eens goed deugende auto's op de markt moeten brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
Jeroenneman schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:39:
[...]

Why not?
Niet iedereen heeft eeuwige trouw beloofd aan de Duitse drie vroeger.

Als ik zie wat voor tactieken BMW en Mercedes inzetten, dan heb ik nul problemen met wat concurrentie uit het Oosten.

Jammer dat het land wordt bestuurd door een onsympathieke partij, maar dat had de VS in het verleden ook, en Duitsland ook een flinke tijd geleden.

Het gaat over auto's, niet over wereldpolitiek. Uiteindelijk zie je met zonnepanelen ook dat bijna iedereen gewoon Chinese panelen heeft liggen.

En bijvoorbeeld Polestar en Volvo zijn ook hartstikke Chinees, maar die mogen wel want "Zweeds"? Die zie je toch meer dan genoeg rijden (logisch, want een S60/V60 ziet er beter uit dan alles wat BMW, Mercedes of Audi het afgelopen decennium heeft geschetst).
Why not??
Omdat dat soort merken tot nu toe alleen maar alie express rommel blijkt te zijn. Je kapitaal overboord kiepen heet dat.

Volvo word vaker als vergelijkingsmateriaal gebruikt. Dat slaat nergens op.
De eigenaar van Volvo is een chinees bedrijf en dat is iets heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
iceme schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:24:
[...]

Ik rij een paar jaar een ipace met met 22" banden.

Zomer afstand reëel 325km
Winter 275km

Ik heb daar zelf nooit echt last van, thuisladen gaat goed. Heb een allemaal ook op 32amp afgerekend en gebalanceerd en laad dan met netto 5kw.

Als de auto heel leeg thuis komt met bv 5% dan is accu de volgende dag niet vol, kan een dingetje zijn.

Bij mijn auto is 2x de kabelboom stuk geweest en 2x de 12v accu in de 3 jaar dat ik hem heb. Entertainment systeem is wat traag Entertainment soms niet op.

22" wielen alleen ism luchtvering. En je hebt een draaicirkel van een vrachtwagen dat is ook niet altijd handig. (HSE uitvoering)

De snellader snelheid is voor mij nooit probleem geweest die 10x per jaar dat ik dat gebruik haal ik wel een extra bak koffie. Vakanties naar Oostenrijk gingen prima als je er maar de tijd voor neemt.

Verder echt een fantastische auto, rij er met veel plezier in.
Beetje het range rover verhaal. Er mankeert eigenlijk teveel aan maar het zijn plaatjes om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
GeeMoney schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:50:
[...]

Even 14cm korter, lol.
Hij is daarnaast minder hoog en minder breed. Hij valt dus qua specs veel beter tegen de EQE.
En dan willen ze een zo groot mogelijk prijs verschil want dat laat het meeste aan de verbazing over.
De kofferbakruimte is afhankelijk van hoe die gemeten wordt ook geen 850 liter maar ook rond de 650 liter.

Daarnaast, er is gewoon een markt en vraag naar extra luxe auto's. Dat jij de prijs van een EQE niet gerechtvaardigd vind maakt het nog niet waar. Ieder zijn meug hé .
Ja 100%. Zo'n EQE SUV kan je toch ook met alle fantasie in de wereld niet vergelijken met 1 van deze auto's.
Het is wel duidelijk dat ik een fan van de EQE SUV ben.🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
alexbl69 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:00:
[...]

Het gaat niet zozeer om een keuze tussen de Mercedes en de G9, het is een kwestie van budget. Als jij 'maar' 80K te besteden hebt hoef je de Mercedes niet eens te overwegen. En er is een veelvoud van mensen die 'maar' 80K te besteden hebben ten opzichte van de mensen die 137K stuk kunnen slaan.

Restwaarde is geen argument, want met dit prijsverschil is de waardedaling op de Mercedes per definitie veel hoger.

Zal zelf zo lang mogelijk de Chinese producten links laten liggen, maar als dit de verhoudingen worden in autoland dan gaan de Europese merken een zware tijd tegemoet.
Je geeft zelf al een voorzet. Ik zal hem voor je inkoppen.
Juist door het prijsverschil slaat de vergelijking over het prijsverschil nergens op.
Totaal andere klasse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Grotbewoner schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:22:
[...]

Ik vind het juist heel tof om als bijrijder zo'n scherm te hebben. Als ik met mijn vriendin op pad ben dan bedienen we de auto vaak samen en soms is dat aardig wat gehannes met het scherm in het midden of een telefoon in een houder. Spreekt ons dus zeer aan.
Vind ik ook hoor. Die hyperscreen van MB vind ik ook weergaloos mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JTHZZ schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:59:
[...]

Ben heel benieuwd naar de laadcurve. Een accu met meer dan 5C (400kW op een capaciteit van 75kWh) laden is tot nu toe niet vertoond en heeft volgens alle huidige normen een desastreus effect op de levensduur. Dus ofwel die 400kW (die je nog nergens kunt halen overigens) is met een korreltje zout te nemen of ze gaan na een paar jaar massaal de accu’s vervangen. Of ze hebben echt iets bedacht waar nog geen enkele fabrikant aan gedacht heeft..
Ik wil die 400kW eerst wel eens zien. Is dat confirmed? Volgens EV DB iig niet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
In de huidige markt moet je als EV allereerst de vraag kunnen beantwoorden “Waarom zou ik deze EV kopen en geen Tesla?”. Als het antwoord daarop niet overduidelijk is kan je de EV beter gewoon niet uitbrengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DreZutphen
RichieB schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:49:
In de huidige markt moet je als EV allereerst de vraag kunnen beantwoorden “Waarom zou ik deze EV kopen en geen Tesla?”. Als het antwoord daarop niet overduidelijk is kan je de EV beter gewoon niet uitbrengen.
Er zijn genoeg redenen te vinden om geen Tesla te kopen dus dat is onzin.
Een aantal jaren geleden was Tesla de enige aanbieder van een goede EV. Dit icm financiele voordelen heeft ervoor gezorgd dat ze het super hebben gedaan.
Nu zijn de kaarten opnieuw gedeeld en zal Tesla hoe dan ook wat taartpunten moeten gaan delen.
In tegenstelling tot de fans van het merk snapt Tesla dit zelf maar al te goed en hebben ze de prijzen slim verlaagd.

Op tweakers denken veel mensen dat alles draait om cijfers en specs maar dat is natuurlijk niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:12
Helemaal mee eens. Zit zelf in de zoektocht en zie geen enkele redenen om geen Tesla te nemen. Onovertroffen range, on-board-computer en laadpaal netwerk. Ook de XC40 (full electric) nog overwogen wat voor mij enigzins nog een competatief alternatief was, maar: beperkte (teleurstellende) range en op het oog best veel problemen (zie diverse fora)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JTHZZ
Dan ga je wel heel erg van jezelf en jouw eigen gedachtes uit. Je moet als koper eerst beantwoorden: waarom geen Taycan of waarom geen Dacia Spring? Er is voor iedere auto een hele waslijst aan redenen waarom wel of niet. En dat match je met je wensenlijst. Die vraag die jij stelt is bijv alleen van belang als je puur naar de prijs-kwaliteitsverhouding kijkt. En dan nog is de vraag of een Dacia Spring of Twingo niet beter is, want heul goedkoop. Gelukkig zijn er heel wat meer overwegingen voor de autokeuze en er zijn zeeën van mensen waar Tesla al bij voorbaat afvalt zelfs als ze goedkoper worden.

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 05-02-2023 14:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
ytr81 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:24:
[...]

Helemaal mee eens. Zit zelf in de zoektocht en zie geen enkele redenen om geen Tesla te nemen. Onovertroffen range, on-board-computer en laadpaal netwerk. Ook de XC40 (full electric) nog overwogen wat voor mij enigzins nog een competatief alternatief was, maar: beperkte (teleurstellende) range en op het oog best veel problemen (zie diverse fora)
Tja, dat laadpalennetwerk is ondertussen opengesteld en de WLTP range van de nieuwe XC40 RWD ext.range is 12% beter dan de MY RWD. En bij Tesla heb je de diverse fora zeker overgeslagen dan? Hij is wel goedkoper, zeker en dat is zeker een goed argument. Sowieso beetje een aparte vergelijking: verschillender kunnen deze twee auto’s niet zijn, qua design, merkbeleving etc.

[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 05-02-2023 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

DreZutphen schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:38:
[...]

Why not??
Omdat dat soort merken tot nu toe alleen maar alie express rommel blijkt te zijn. Je kapitaal overboord kiepen heet dat.

Volvo word vaker als vergelijkingsmateriaal gebruikt. Dat slaat nergens op.
De eigenaar van Volvo is een chinees bedrijf en dat is iets heel anders.
Ik lees vooral persoonlijke meningen, en weinig onderbouwing.

AliExpress rommel? Je bedoelt zoals Mercedes met nog steeds laggy touchscreens? Of de abonnementen op stoelverwarming zoals bij BMW? Reuze "premium" allemaal.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
ytr81 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:24:
[...]

Tesla heeft de parkeersensoren vervangen met een belofte en biedt weinig luxe behalve performance. Een Kia EV6 met hud, stoelkoeling, V2L, leuk design, dashboard en parkeersensoren etc klinkt dan toch aantrekkelijk.

Voor <55K blijft tesla het meest aantrekkelijk. En dat zal het grootste segment zijn. Het zijn sterke auto's. Maar het is jammer dat ze niet dat beetje extra luxe als optie aanbieden en nu weer die rare move met de parkeersensoren. Een HUD zou perfect weken met de setup van alleen zo'n groot scherm in het midden.

[ Voor 3% gewijzigd door Grotbewoner op 05-02-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Jeroenneman schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:57:
[...]

Ik lees vooral persoonlijke meningen, en weinig onderbouwing.

AliExpress rommel? Je bedoelt zoals Mercedes met nog steeds laggy touchscreens? Of de abonnementen op stoelverwarming zoals bij BMW? Reuze "premium" allemaal.
Wat moet ik onderbouwen dan. Dat BMW een premium merk is?
Of moet ik onderbouwen dat er heel veel waardeloze troep uit China komt?
Pagina: 1 ... 268 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic