Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-04-2024
Grotbewoner schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:21:
[...]

Tesla heeft de parkeersensoren vervangen met een belofte en biedt weinig luxe behalve performance. Een Kia EV6 met hud, stoelkoeling, V2L, leuk design, dashboard en parkeersensoren etc klinkt dan toch aantrekkelijk.

Voor <55K blijft tesla het meest aantrekkelijk. En dat zal het grootste segment zijn. Het zijn sterke auto's. Maar het is jammer dat ze niet dat beetje extra luxe als optie aanbieden en nu weer die rare move met de parkeersensoren. Een HUD zou perfect weken met de setup van alleen zo'n groot scherm in het midden.
Ik vind de Tesla met de nieuwe prijzen het overwegen waard.
Maar het meest subjectieve onderwerp blijft voor mij(en heeeeeel veel anderen) ook nog steeds belangrijk.
Het uiterlijk!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-10 12:51
RichieB schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:49:
In de huidige markt moet je als EV allereerst de vraag kunnen beantwoorden “Waarom zou ik deze EV kopen en geen Tesla?”. Als het antwoord daarop niet overduidelijk is kan je de EV beter gewoon niet uitbrengen.
-je wilt een goedkopere elektrische auto
-je wilt een hatchback/kleinere auto
-je vindt teslas aanbod lelijk (zowel van binnen als van buiten)
-je wilt parkeersensoren
-je wilt een auto dat niet gelinkt kan worden aan melon husk
-je wilt degelijke aftersales support
-je wilt een auto dat niet in china gemaakt wordt
-je wilt een auto dat een beetje uniek is in het straatbeeld

dit alles terzijde, een tesla kan de perfecte auto zijn, voor jou.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

DreZutphen schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:33:
[...]

Wat moet ik onderbouwen dan. Dat BMW een premium merk is?
Of moet ik onderbouwen dat er heel veel waardeloze troep uit China komt?
Je mag onderbouwen dat tot nu toe alles uit China troep van niveau AliExpress is.

Dat kun je niet allemaal op één hoop vegen. Als ik een Audi Q4 E-tron zie, dan zou ik ook kunnen roepen dat heel Audi opeens tot niveau Opel is afgezakt qua materialen (zelfs nog iets lager).

Een BYD of Geely gaat de Duitse drie eindelijk weer van repliek dienen, nadat ze jarenlang ongegeneerd de prijzen hebben verhoogd, de service verlaagd en de kwaliteit hebben laten verwateren.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
Jeroenneman schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:23:
[...]

Je mag onderbouwen dat tot nu toe alles uit China troep van niveau AliExpress is.

Dat kun je niet allemaal op één hoop vegen. Als ik een Audi Q4 E-tron zie, dan zou ik ook kunnen roepen dat heel Audi opeens tot niveau Opel is afgezakt qua materialen (zelfs nog iets lager).

Een BYD of Geely gaat de Duitse drie eindelijk weer van repliek dienen, nadat ze jarenlang ongegeneerd de prijzen hebben verhoogd, de service verlaagd en de kwaliteit hebben laten verwateren.
Ik heb het niet over Geely. Die hebben laten zien dat ze kunnen leveren. Komt natuurlijk ook vooral door Volvo maar ook de EX30 en Smart #1 lijken top te worden.
Over BYD ben ik niet zo positief want die hebben zwaar gefaald met de stadsbussen.

Over de prijzen van de Duitsers en dan met name de opties geef ik je gelijk.

Wat betreft de kwaliteit zit je er wel echt naast. De duitsers leveren nog wel kwaliteit.

Met name BMW steekt er met kop en schouders bovenuit.
Ik heb het laatste jaar in een 3serie, 5serie, X1, X4 en een i4 M50 gezeten. In hun klasse zijn ze qua bouwkwaliteit absoluut koning.
Sterker nog, de huidige 3 serie is de beste kleine(re) sedan ooit gemaakt.

Ik hoop dat BMW met de 3serie BEV een net zo goede auto kan bouwen als de ICE.
Dan komt die hier zonder enige twijfel voor de deur te staan.

[ Voor 5% gewijzigd door DreZutphen op 05-02-2023 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_J_
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-10 14:48
DreZutphen schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:14:
[...]

Ik heb het niet over Geely. Die hebben laten zien dat ze kunnen leveren. Komt natuurlijk ook vooral door Volvo maar ook de EX30 en Smart #1 lijken top te worden.
Over BYD ben ik niet zo positief want die hebben zwaar gefaald met de stadsbussen.

Wat betreft de kwaliteit zit je er wel echt naast. De duitsers leveren nog wel kwaliteit.

Ik heb het laatste jaar in een 3serie, 5serie, X1, X4 en een i4 M50 gezeten. In hun klasse zijn ze qua bouwkwaliteit absoluut koning.
Ix1 binnenafwerking viel mij erg tegen qua bouwkwaliteit tijdens een namiddag testrit.
Middenconsole volledig plastiek en knoppen kraakten erg bij bediening.
Misschien al iets teveel testgereden 🤷‍♂️
Denk wel dat die veel mensen kan behagen, rijden was qua comfort en prestaties zeker niet slecht.
Maar voordat je deze voorzien hebt van paar extra opties gaat die weer flink voorbij de 60k
Kop en schouders zou ik iets genuanceerder zien in deze “lagere” prijsklasse.
Blijven wel bijzonder good looking cars, al is dit ook erg persoonlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ytr81 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:24:
[...]

Helemaal mee eens. Zit zelf in de zoektocht en zie geen enkele redenen om geen Tesla te nemen. Onovertroffen range, on-board-computer en laadpaal netwerk. Ook de XC40 (full electric) nog overwogen wat voor mij enigzins nog een competatief alternatief was, maar: beperkte (teleurstellende) range en op het oog best veel problemen (zie diverse fora)
Onovertroffen range? Niet echt. Ondertussen verslagen door de Ioniq 6, of als geld geen rol speelt, de Lucis Air. Daarnaast is van Tesla bekend dat zij tot het uiterste gaan om hun officiele cijfers zo goed mogelijk te krijgen terwijl vele andere fabrikanten net conservatiever zijn en een lager bereik opgeven dan ze in werkelijkheid zouden kunnen halen op de test. En ja, dat is toegestaan!

Geen idee wat je met de on-board-computer bedoelt. Ik ken geen enkele auto die vandaag niet vol met computers zit. Ook grote touchscreens voor de centerconsole zijn vandaag de dag schering en inslag en vind je bij vele fabrikanten. Ik ben dan zelf weer geen voorstander van alles maar via het touchscreen te doen en geef de voorkeur aan fysieke knoppen die op gevoel veel eenvoudiger te vinden en te bedienen zijn.

Het laadpaalnetwerk is mooi, maar al lang niet meer exclusief Tesla. Uiteindelijk gebruikt ook Tesla gewoon de CCS connector en is elke nieuwe Tesla ook compatibel met elke CCS laadpaal terwijl elke andere wagen vandaag de dag zou moeten kunnen laden aan een Tesla laadpaal waardoor het aantal laadpaalopties voor iedereen gelijk zou moeten zijn. En plug-and-charge blijft een mooie toevoeging, maar is in de basis ook met CCS mogelijk en wordt o.a. ook door Fastned aangeboden.

Ik heb geen enkel probleem met mensen die kiezen voor een Tesla, maar ik heb wel een probleem wanneer mensen alle andere fabrikanten wegzetten als minderwaardig, want dat is gewoon niet waar. Ook Tesla heeft zijn zwakke punten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
Peter_J_ schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:24:
[...]

Ix1 binnenafwerking viel mij erg tegen qua bouwkwaliteit tijdens een namiddag testrit.
Middenconsole volledig plastiek en knoppen kraakten erg bij bediening.
Misschien al iets teveel testgereden 🤷‍♂️
Denk wel dat die veel mensen kan behagen, rijden was qua comfort en prestaties zeker niet slecht.
Maar voordat je deze voorzien hebt van paar extra opties gaat die weer flink voorbij de 60k
Kop en schouders zou ik iets genuanceerder zien in deze “lagere” prijsklasse.
Blijven wel bijzonder good looking cars, al is dit ook erg persoonlijk
Ik vind de bouwkwaliteit van de (i)X1 wel echt meer dan prima voor de klasse waarin die hoort(XC40, EQA(GLA), Q4).
Oke wat stukjes en knopjes el cheapo maar ook hele mooie gedeeltes.
De prijs met opties is idd wederom extreem. Ik reed vorige week met een x1.18 en die kwam met opties op €75.000. Voor een driecilinder.

Die prijzen maken hem jammergenoeg veel te duur.

Ps Met kop en schouders bedoel ik niet de prijs.🤣👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:21
DreZutphen schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:14:
[...]

Ik hoop dat BMW met de 3serie BEV een net zo goede auto kan bouwen als de ICE.
Dan komt die hier zonder enige twijfel voor de deur te staan.
Mwah, ik ben een redelijke BMW fanboy, maar ik vind Mercedes toch vaak nog nét even sterker overkomen qua kwaliteitsbeleving (materiaal, degelijkheid, etc). Zeker als ik een E met de 5 vergelijk (die qua levenscyclus aardig gelijk lopen).

Je mening over de huidige 3 serie deel ik 8)

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 18:17
Blokker_1999 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:43:
[...]

Onovertroffen range? Niet echt. Ondertussen verslagen door de Ioniq 6, of als geld geen rol speelt, de Lucis Air. Daarnaast is van Tesla bekend dat zij tot het uiterste gaan om hun officiele cijfers zo goed mogelijk te krijgen terwijl vele andere fabrikanten net conservatiever zijn en een lager bereik opgeven dan ze in werkelijkheid zouden kunnen halen op de test. En ja, dat is toegestaan!
ik heb vandaag nog een test gelezen waarin > 20 elektrische autos getest werden op range in de winter tov de opgegeven wltp waarde. De Tesla model S had de minste afwijking. Een Mercedes heel veel. Kia ev6 deed het ook goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jimmer
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-11-2023
Blokker_1999 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:43:
[...]

Geen idee wat je met de on-board-computer bedoelt. Ik ken geen enkele auto die vandaag niet vol met computers zit. Ook grote touchscreens voor de centerconsole zijn vandaag de dag schering en inslag en vind je bij vele fabrikanten. Ik ben dan zelf weer geen voorstander van alles maar via het touchscreen te doen en geef de voorkeur aan fysieke knoppen die op gevoel veel eenvoudiger te vinden en te bedienen zijn.

Het laadpaalnetwerk is mooi, maar al lang niet meer exclusief Tesla. Uiteindelijk gebruikt ook Tesla gewoon de CCS connector en is elke nieuwe Tesla ook compatibel met elke CCS laadpaal terwijl elke andere wagen vandaag de dag zou moeten kunnen laden aan een Tesla laadpaal waardoor het aantal laadpaalopties voor iedereen gelijk zou moeten zijn. En plug-and-charge blijft een mooie toevoeging, maar is in de basis ook met CCS mogelijk en wordt o.a. ook door Fastned aangeboden.

Ik heb geen enkel probleem met mensen die kiezen voor een Tesla, maar ik heb wel een probleem wanneer mensen alle andere fabrikanten wegzetten als minderwaardig, want dat is gewoon niet waar. Ook Tesla heeft zijn zwakke punten.
Tesla "klopt" nog gewoon het meest qua EV. Heb zelf een Tesla maar heb ook in veel andere EV's gereden. En hoewel daar echt best wel ok auto's tussen zaten, was het toch steeds weer een verademing om in de Tesla te stappen.

- On board computer bedoelt hij denk ik gewoon de software mee. En daar heeft hij inderdaad een punt mee, dit werkt gewoon goed, snel, geen vertraging, intuïtief. Waarbij je bij andere merken merkt dat ze daar echt nog wel wat in achterlopen.

- Ja de Tesla chargers zijn al grotendeels geschikt voor andere EV's, maar bij welke andere EV kan je een bestemming in je navigatie invoeren en er gewoon blind op vertrouwen dat het goed komt zonder met third-party-apps als ABRP te werken?

- De app werkt gewoon altijd. Altijd verbinding, nooit geklooi met de mobiele sleutel, voorverwarmen, zaken inplannen etc. Ook dit heb ik wel anderes gezien bij andere merken.

Tesla is software waar ze, inmiddels, echt goede auto's omheen hebben gebouwd waardoor je gewoon een kloppend plaatje hebt, los van of het je smaak ik of niet. Bij andere fabrikanten is het veelal nog omgedraaid, goede auto's, maar nog wel een weg te gaan qua softwarematigheid, efficiency etc.

Er zijn inmiddels een hoop andere EV's die ik qua looks wel mooie vind dan Tesla, maar ik stoor mij nog zoveel aan de randzaken die niet kloppen (met name bovenstaande punten) dat ik voorlopig nog lekker Tesla blijf rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
VidaR-9 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:03:
[...]

Mwah, ik ben een redelijke BMW fanboy, maar ik vind Mercedes toch vaak nog nét even sterker overkomen qua kwaliteitsbeleving (materiaal, degelijkheid, etc). Zeker als ik een E met de 5 vergelijk (die qua levenscyclus aardig gelijk lopen).

Je mening over de huidige 3 serie deel ik 8)
Ik vind de E en 5 redelijk aan elkaar gewaagd maar vind over de gehele lijn zelf BMW wat beter aanvoelen. Maar is persoonlijk en ligt dicht bij elkaar.

Ja de huidige 3 pfff. Heb in een getunde m340 mogen scheuren. Wat een beleving in toch een beetje sleeper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:27
@Jimmer

Tesla "klopt" nog gewoon het meest qua EV. Heb zelf een Tesla maar heb ook in veel andere EV's gereden. En hoewel daar echt best wel ok auto's tussen zaten, was het toch steeds weer een verademing om in de Tesla te stappen.

- On board computer bedoelt hij denk ik gewoon de software mee. En daar heeft hij inderdaad een punt mee, dit werkt gewoon goed, snel, geen vertraging, intuïtief. Waarbij je bij andere merken merkt dat ze daar echt nog wel wat in achterlopen.

Al eens in een MY2018 Model X gereden of een oudere S? Daar is het gewoon ook bagger traag en echt lange routes laad hij schokkend.

- Ja de Tesla chargers zijn al grotendeels geschikt voor andere EV's, maar bij welke andere EV kan je een bestemming in je navigatie invoeren en er gewoon blind op vertrouwen dat het goed komt zonder met third-party-apps als ABRP te werken?

In ieder geval de fat e-tron sinds zijn introductie, de nieuwste Kia/Hyundai’s volgens mij nu ook en de Mercedes EQE/EQS.

- De app werkt gewoon altijd. Altijd verbinding, nooit geklooi met de mobiele sleutel, voorverwarmen, zaken inplannen etc. Ook dit heb ik wel anderes gezien bij andere merken.

Ook hier in de Tesla forums komt het toch weleens voor. Zeker het ontgrendelen van de laadpoort wat dan niet lukt of dat ze te snel in willen stappen en je mobiel nog niet herkend is etc.

Tesla is software waar ze, inmiddels, echt goede auto's omheen hebben gebouwd waardoor je gewoon een kloppend plaatje hebt, los van of het je smaak ik of niet. Bij andere fabrikanten is het veelal nog omgedraaid, goede auto's, maar nog wel een weg te gaan qua softwarematigheid, efficiency etc.

Er zijn uitschieters de andere kant op natuurlijk maar er zijn er ook genoeg waar het ook allemaal prima werkt. Ik vind de UI van Tesla namelijk echt ruk met al die swipes en 6 verschillende menu’s waar je haast hetzelfde kan instellen.

Er zijn inmiddels een hoop andere EV's die ik qua looks wel mooie vind dan Tesla, maar ik stoor mij nog zoveel aan de randzaken die niet kloppen (met name bovenstaande punten) dat ik voorlopig nog lekker Tesla blijf rijden :)

Kwestie van smaak en/of vaker proefrijden :).
Ik wil vanwege het minimalistische design, de irritante UI, de bizarre hersenspinsels van Elon waar jij als bereider weer maanden last van hebt absoluut geen Tesla. (Dan doel ik oa op USS, regensensor en zijn FSD komt eraan beloftes naast de brakke kwaliteit en service).
Die brakke kwaliteit wordt beter maar de hoeveelheid issues die “wij” (ik in mijn wagenpark en kennissen) hebben gehad met een Model X en Model 3’s hebben er in ieder geval voor gezorgd dat geen van ons een nieuwe Tesla kiest.

Service schommelt nog erger dan een Broekhuis locatie en eigenlijk moet je voor alles het beste naar Tilburg rijden als ik de forums mag geloven maarja, dat is best een eindje vanuit regio Alkmaar :+.

Even een kort lijstje:
Meerdere draagarmen
Meerdere scharnieren Falcon deuren
2x nieuwe achterspoiler
Nieuwe handgrepen
Scherm gele waas opnieuw verlijmd ofzo
Scherm in zijn geheel alsnog vervangen
Nieuwe zekeringkast a 2500,-
Nieuwe 12V accu
Rubbers, ramen en afdichting en geluid issues
Krakende interieurdelen
Achterkleppen scheef met schade op bumpers.
Koplampen die je elke week moet stellen
Achterlichten met vocht.
Kraken met sturen

Gegeven, het zijn allemaal wagens uit eind 2017 tot half 2019 maar het zijn er totaal maar 4 geweest uit verschillende lichtingen en dan is bovenstaande toch niet best hoor.
Wat ze ook van die Y zeggen, ik wacht het allemaal nog wel even af.

[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 05-02-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Jimmer schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:27:
[...]

Nieuwe Volvo navigatie brengt je ook van paal naar paal🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-10 21:44

Bever!

3

Iemand een idee of de XpengG9 als 7 zits komt? Ben langzaam aan het kijken voor een wat grotere leaseauto (nov 24 eindigt contract) Model Y 7 zits lees ik ook niks over in Europa. Dan blijven over Hyundai ioniq 7? Kia ev9? (waarschijnlijk?) Budget rond 65k max vermoed ik

[ Voor 6% gewijzigd door Bever! op 05-02-2023 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Bever! schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:56:
Iemand een idee of de XpengG9 als 7 zits komt? Ben langzaam aan het kijken voor een wat grotere leaseauto (nov 24 eindigt contract) Model Y 7 zits lees ik ook niks over in Europa. Dan blijven over Hyundai ioniq 7? Kia ev9? (waarschijnlijk?) Budget rond 65k max vermoed ik
Zoek even in het forum, pas geleden nog een topic over gestart. Ik zou er niet naar kijken en voor die keer dat je persé 7 man wilt vervoeren een busje huren, of blijvend een bus kopen als elke passagier je even lief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:47:
@Jimmer

Al eens in een MY2018 Model X gereden of een oudere S? Daar is het gewoon ook bagger traag en echt lange routes laad hij schokkend.
Ik heb zelf een MX 2018 en een MYP 2023. Ik herken dit beeld totaal niet. Tuurlijk de MYP heeft een mega sprong gemaakt maar de MX 2018 is zeker niet traag of laggy. Daarnaast 1 keer een probleem gehad en verder nooit. Aantal vrienden hebben MX'en en M3's met hetzelfde beeld. Dus het is heel subjectief geschetst.

Kijk trouwens ook eens naar BMW, Mercedes of Audi uit 2018 qua infotainment :D .....

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
HekkeySE schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:04:
[...]

Ik heb zelf een MX 2018 en een MYP 2023. Ik herken dit beeld totaal niet. Tuurlijk de MYP heeft een mega sprong gemaakt maar de MX 2018 is zeker niet traag of laggy. Daarnaast 1 keer een probleem gehad en verder nooit. Aantal vrienden hebben MX'en en M3's met hetzelfde beeld. Dus het is heel subjectief geschetst.

Kijk trouwens ook eens naar BMW, Mercedes of Audi uit 2018 qua infotainment :D .....
Er is dus geen “one ring that rules them all”.
Het is een kwestie van smaak en je hebt gewoon altijd uitschieters links en rechts.
Ik ben sowieso geen goede Tesla klant want ik vind het uiterlijk niets, het design van binnen niets en de UI niets.

Maar alle problemen meegenomen is er bij ons niemand die nu nog overtuigend weer een Tesla zal bestellen.
Als iemand natuurlijk helemaal geen problemen heeft gehad en al die punten wel fantastisch vind dan snap ik de keuze natuurlijk ook :).

Ik heb geen idee welke HW versie in de X zit maar een route laden duurt zeker 15 seconden, een route naar het buitenland nog veel langer. Ook in en uitzoomen of swipen over de kaart gaat verre van vloeiend.
Om nog maar te zwijgen over dat hij ook de nieuwste FSD functies dus helemaal niet kan activeren ivm ontbreken van hardware. Tot zover een software leverancier die auto’s bouwt waarmee je altijd over de laatste technieken kan beschikken :9.

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 05-02-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
GeeMoney schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:09:
[...]

Er is dus geen “one ring that rules them all”.
Het is een kwestie van smaak en je hebt gewoon altijd uitschieters links en rechts.
Ik ben sowieso geen goede Tesla klant want ik vind het uiterlijk niets, het design van binnen niets en de UI niets.

Maar alle problemen meegenomen is er bij ons niemand die nu nog overtuigend weer een Tesla zal bestellen.
Als iemand natuurlijk helemaal geen problemen heeft gehad en al die punten wel fantastisch vind dan snap ik de keuze natuurlijk ook :).

Ik heb geen idee welke HW versie in de X zit maar een route laden duurt zeker 15 seconden, een route naar het buitenland nog veel langer. Ook in en uitzoomen of swipen over de kaart gaat verre van vloeiend.
Om nog maar te zwijgen over dat hij ook de nieuwste FSD functies dus helemaal niet kan activeren ivm ontbreken van hardware. Tot zover een software leverancier die auto’s bouwt waarmee je altijd over de laatste technieken kan beschikken :9.
Ik denk dat nu de automotive ook gas aan het geven is mbt BEV's het speelveld steeds dichterbij komt.
Ik ben wel benieuwd hoe Tesla zich gaat houden in deze ontwikkelingen.
Een ding hebben ze goed gedaan en dat is de prijsverlaging.
De auto's die beter zijn of nagenoeg gelijk zijn (nog) te duur.
Je ziet wel steeds meer Volvo's, Polestars en de Koreanen. Dit mede door de niet zulke hoge prijzen van deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:25
DreZutphen schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:57:
[...]

Ik vind de bouwkwaliteit van de (i)X1 wel echt meer dan prima voor de klasse waarin die hoort(XC40, EQA(GLA), Q4).
Oke wat stukjes en knopjes el cheapo maar ook hele mooie gedeeltes.
De prijs met opties is idd wederom extreem. Ik reed vorige week met een x1.18 en die kwam met opties op €75.000. Voor een driecilinder.

Die prijzen maken hem jammergenoeg veel te duur.

Ps Met kop en schouders bedoel ik niet de prijs.🤣👍
Tja, die prijs moet zo hoog zijn, anders kunnen ze aan de leasemaatschappijen geen 15-20% korting geven….
De particulier mag tevreden zijn met 3%…

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 21:08
DreZutphen schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:26:
[...]

Ik denk dat nu de automotive ook gas aan het geven is mbt BEV's het speelveld steeds dichterbij komt.
Ik ben wel benieuwd hoe Tesla zich gaat houden in deze ontwikkelingen.
Een ding hebben ze goed gedaan en dat is de prijsverlaging.
De auto's die beter zijn of nagenoeg gelijk zijn (nog) te duur.
Je ziet wel steeds meer Volvo's, Polestars en de Koreanen. Dit mede door de niet zulke hoge prijzen van deze.
De CEO van Ford gaf vorige week in een toelichting op de jaarcijfers toe dat ze er flink naast zaten op gebied van EV's. Even de voorsprong van Tesla inhalen was finaal mislukt.
Hij noemde dat de mach-e 35kg teveel bekabeling had en dat ze hadden moeten investeren in betere regeneratieve remtechniek. Dat soort fouten betekent dat ze veel meer batterijen nodig hebben voor dezelfde range.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:23
DreZutphen schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:51:
[...]

Nieuwe Volvo navigatie brengt je ook van paal naar paal🤣
Tsja, ivm het verbruik was dat makkelijk programmeren voor Volvo: gewoon steeds de dichtstbijzijnde volgende paal selecteren. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:23
GeeMoney schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:09:
[...]

[...]
Dat klinkt als een MCU1, van voor zomer 2017 ofzo.
Tot zover een software leverancier die auto’s bouwt waarmee je altijd over de laatste technieken kan beschikken :9.
Je kan de MCU1 upgraden naar de MCU2 waardoor je weer mee kunt met de laatste software ontwikkelingen. Bij welke andere autobouwer kan zoiets?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:21
RichieB schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:03:
[...]

Tsja, ivm het verbruik was dat makkelijk programmeren voor Volvo: gewoon steeds de dichtstbijzijnde volgende paal selecteren. :+
Grappig, maar ondertussen plannen Volvo, Mercedes en Audi gewoon routes langs Ionity, Fastned en alle andere aanbieders, waardoor je niet elke keer 20-30 minuten de snelweg af en op hoeft om bij een of ander obscuur hotel je auto te gaan opladen. En op die paar plekken waar Ionity nog niet zit, pak je dan alsnog een supercharger. En zoals gezegd: de nieuwe XC40 heeft een betere WLTP dan de MY RWD. De ontwikkelingen gaan heel snel bij de concurrentie terwijl tesla het vooral van prijsverlagingen moet hebben nu. Voorsprong op verbruik en software wordt snel kleiner.

[ Voor 16% gewijzigd door JTHZZ op 05-02-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Dat de Duitse 3 achterlopen(liepen) is gewoon een keus geweest: niet (teveel) willen investeren in een onzekere toekomst, zou ik ook niet doen met mn eigen geld.
Eenmaal besloten kunnen ze wel relatief snel een kwalitatief goed product op de markt zetten, die achterstand loop je zo in.
Mijn ervaring met Chinese automotive partners is dat ze prima in staat zijn om highend techniek te kopen (geld klotst toch tegen de plinten) en redelijk OK zijn in dingen kopiëren (ja, ook anno nu nog), maar alsnog geen flauw benul hebben van wat ze nu precies aan het doen zijn.
Het "voldoet" in de meeste gevallen, maar daar is dan alles mee gezegd.

Ik denk ook dat de Duitse 3 in China zelf gewoon premium auto's zijn voor de rijkere medemens.
De Xpeng zit al aan de bovenkant van de eigen markt (voor de gewone man), de gemiddelde Chinese auto is echt nog een heel stuk goedkoper (en slechter).

Oud, maar ik denk nog steeds hieraan.
YouTube: Top Gear - Jeremy and James in China (Part 1)

[ Voor 20% gewijzigd door mitsumark op 05-02-2023 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 18:17
marteltor schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:07:
[...]
ik heb vandaag nog een test gelezen waarin > 20 elektrische autos getest werden op range in de winter tov de opgegeven wltp waarde. De Tesla model S had de minste afwijking. Een Mercedes heel veel. Kia ev6 deed het ook goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPx14i4XiZjhVlb3KrqE1FxzwUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGmYexdqzTnINqv8qFcWnC8r.jpg?f=fotoalbum_large
Dit kwam uit een wintertest in Noorwegen. Teslas met minste afwijking tov wltp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
RichieB schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:03:
[...]

Tja hij verbruikt wat meer dan een Tesla maar een XC40, C40 en Polestar zijn natuurlijk ook gebouwd om het oog te plezieren🤡.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Tommie12 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:44:
[...]

Tja, die prijs moet zo hoog zijn, anders kunnen ze aan de leasemaatschappijen geen 15-20% korting geven….
De particulier mag tevreden zijn met 3%…
Ik denk dat oa Volvo het niet erg vind. Het brengt de X1 richting de prijs van een XC60 maar dat is eigenlijk de concurent van de X3. En ja kiezen tussen een X1 of een XC60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
De S doet het goed in die Noorse test maar de Y scoort gewoon ook 25% zoals de meeste andere auto’s

[ Voor 190% gewijzigd door JTHZZ op 05-02-2023 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
DreZutphen schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:56:
[...]

Tja hij verbruikt wat meer dan een Tesla maar een XC40, C40 en Polestar zijn natuurlijk ook gebouwd om het oog te plezieren🤡.
Ik heb een keer een XC40 mee gehad maar daar was weinig plezierigs aan hoor. Het reed niet sportief, het reed niet fijn, niet mijn ding :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
JTHZZ schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:10:
[...]

Grappig, maar ondertussen plannen Volvo, Mercedes en Audi gewoon routes langs Ionity, Fastned en alle andere aanbieders, waardoor je niet elke keer 20-30 minuten de snelweg af en op hoeft om bij een of ander obscuur hotel je auto te gaan opladen. En op die paar plekken waar Ionity nog niet zit, pak je dan alsnog een supercharger. En zoals gezegd: de nieuwe XC40 heeft een betere WLTP dan de MY RWD. De ontwikkelingen gaan heel snel bij de concurrentie terwijl tesla het vooral van prijsverlagingen moet hebben nu. Voorsprong op verbruik en software wordt snel kleiner.
Je gaat iets te kort door de bocht.

Tesla heeft ook enorm hard gewerkt aan productiecapaciteit, zowel van auto’s als van batterijen.

Zelfs als Volvo, BMW, VW of Polestar vandaag de orders krijgt die Tesla ontvangt, dan krijgen ze die nog niet geproduceerd.

En wees maar zeker dat de druk om te ontwikkelen en snel naar de markt te komen dermate hoog is dat de eerste zoveel duizend autos echt met verlies of met te hoge kosten de markt op moeten komen, om niet te snel marktaandeel te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
VidaR-9 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:06:
[...]

Ik heb een keer een XC40 mee gehad maar daar was weinig plezierigs aan hoor. Het reed niet sportief, het reed niet fijn, niet mijn ding :X
Hij is toch ook helemaal niet bedoeld om sportief te rijden. Het is bedoeld als een compacte premium SUV.
Gewoon lekker neutraal en comfortabel.
Moet er ook helemaal niet aan denken dat Volvo zon hoge en zware auto sportief willen laten rijden.

Voor wat sportiever is een Polestar 2 een betere optie.

Daarnaast is er geen enkele BEV die echt sportief rijd. Ja snel in een rechte lijn maar een BEV met veel PK's lekker de bocht in slingeren voelt niet echt lekker aan haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Tommie12 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:07:
[...]

Tesla heeft ook enorm hard gewerkt aan productiecapaciteit, zowel van auto’s als van batterijen.

Zelfs als Volvo, BMW, VW of Polestar vandaag de orders krijgt die Tesla ontvangt, dan krijgen ze die nog niet geproduceerd.

En wees maar zeker dat de druk om te ontwikkelen en snel naar de markt te komen dermate hoog is dat de eerste zoveel duizend autos echt met verlies of met te hoge kosten de markt op moeten komen, om niet te snel marktaandeel te verliezen.
Wat mij opvalt is Tesla fans vaak doen alsof het Tesla tegen de rest is.

In een normaal verloop heeft Tesla dadelijk toch gewoon een deel van de markt waarin ze moeten concureren.
Een markt waarin ze gaan winnen en verliezen.
Tesla heeft grote verschuivingen gebracht maar is dadelijk gewoon 1 van de velen.
Het is geen sience fiction film waarin 1 tech bedrijf de wereld leid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
RocketKoen schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:57:
[...]

De CEO van Ford gaf vorige week in een toelichting op de jaarcijfers toe dat ze er flink naast zaten op gebied van EV's. Even de voorsprong van Tesla inhalen was finaal mislukt.
Hij noemde dat de mach-e 35kg teveel bekabeling had en dat ze hadden moeten investeren in betere regeneratieve remtechniek. Dat soort fouten betekent dat ze veel meer batterijen nodig hebben voor dezelfde range.
Ik zie geen aansluiting met hetgeen je van mij quote.

Maar ik vind het van Ford sws al mbt marketing fout om Tesla te willen inhalen. Die missie slaat helemaal nergens op.
Ford staat toch ook niet echt bekend een baanbrekende fabrikant te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Tommie12 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:07:
[...]

Ik denk dat ze de prijs "balanceren" op de capaciteit, niet omdat dat moet om er nog een beetje winst uit te slepen.
Straks gaat de capaciteit van de Duitsers ook omhoog en de prijs naar beneden. Niet alleen maar door schaalvergroting maar ook gewoon omdat die marge er is en orders binnengesleept moeten worden
DreZutphen schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:22:
[...]

Hij is toch ook helemaal niet bedoeld om sportief te rijden. Het is bedoeld als een compacte premium SUV.
Moet er ook helemaal niet aan denken dat Volvo zon hoge en zware auto sportief willen laten rijden.

Daarnaast is er geen enkele BEV die echt sportief rijd. Ja snel in een rechte lijn maar een BEV met veel PK's lekker de bocht in slingeren voelt niet echt lekker aan haha.
Het voordeel van BEV is juist dat de massa zo lekker laag kan.
Nog nooit in een Model 3 of i4 gereden? Zeker dat die lekker door de bocht gaan ondanks het hogere gewicht ivm een ICE variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-10 10:00
Volgens mij niet. In China verkopen ze hem, voor zover ik kan zien, ook alleen als 5-zits. In Europa kunnen we er dus al helemaal lang op wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Misschien kan @Edmin zn ervaring delen over de EQB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Laatst online: 14:02
RichieB schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:56:
@Makkelijk Inhoud is inhoud, toch? Ik zou die ruimte onder de laadvloer zelf ook voor geen goud willen missen.
Zeker niet!
Zo heeft een Golf station meer inhoud in liters dan een Passat station.

Op papier, ja, de praktijk is compleet anders uiteraard.

Zo is de gemeten liters enkel het gedeelte onder de hoedenplank. Dus je kunt er een heel vertekend beeld van krijgen als de hoedenplank bij model 1 met iets hoger zit dan model 2.
JTHZZ schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:45:
[...]

Ik vraag me ook af of Tesla netjes tot aan de bovenkant achterbank meet zoals de andere merken. Ik was erg underwhelmed van de model Y kofferbak. Die is ruim maar echt niet veel groter dan auto’s met een 450-500l kofferbak, als je de normale gangbare meting gebruikt. 854l in ieder geval zeker niet, dat zou meer zijn dan een Q7 of een X5. En een vak eronder is leuk maar dat is minder praktisch vanwege de vorm en dus omdat het een apart vak is. Even voor de duidelijkheid: ik zeg dus niet dat een MY niet groot genoeg is of niet praktisch of wat dan ook, maar alleen dat hij geen appels-met-appels 854l kofferruimte heeft. Voordat iedereen hier weer losgaat met hoe goed het allemaal past als je met twee kinderen op wintersport gaat. Dat geloof ik prima.
Zouden ze echt vals spelen bij Tesla?
Misschien dat ze daarom geen hoedenplank meeleverden 🤣
RichieB schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:49:
In de huidige markt moet je als EV allereerst de vraag kunnen beantwoorden “Waarom zou ik deze EV kopen en geen Tesla?”. Als het antwoord daarop niet overduidelijk is kan je de EV beter gewoon niet uitbrengen.
Hoe meer er rondrijden, des te minder wordt de vraag ernaar. Hoe goed ze ook zijn.
ytr81 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:24:

Helemaal mee eens. Zit zelf in de zoektocht en zie geen enkele redenen om geen Tesla te nemen. Onovertroffen range, on-board-computer en laadpaal netwerk. Ook de XC40 (full electric) nog overwogen wat voor mij enigzins nog een competatief alternatief was, maar: beperkte (teleurstellende) range en op het oog best veel problemen (zie diverse fora)
Je kunt ook overdrijven, er zijn genoeg andere EV’s die even ver of verder komen.

Vandaag was weer zo’n dag, was ik blij dat ik tot 100% heb geladen vanochtend!

Stond een rit van 100km op de planning naar Zeeland. Geen probleem toch met een Long Range Tesla?

Toch maar even naar 100% geladen, gewoon voor de zekerheid. Heenweg geen probleem, met 66% aangekomen. Na een paar uur weer terug naar de auto en ja hoor: 60% resterend. Van 11 uur tot 15 uur geparkeerd met Sentry, want druk parkeerterrein. Nou in 4 uurtjes parkeren 6% accu weg.

Aangezien we toch via N-wegen terug moesten, leek ons het een leuk plan om met de kinderen langs de Deltawerken terug te rijden. Iets om, maar ja, je rijdt ook meer 70 en 80km/h dan 100km/h.

Uiteindelijk thuis aangekomen, 247km gereden en nog 13% over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDD4Sd2e1TE1Og1uMr0q3Qi6L7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjW5VlKAamhSFyRrmH3bm7qN.jpg?f=fotoalbum_large

Blij dat ik tot 100% heb geladen, met 3% thuiskomen zou erg veel stress hebben opgeleverd.

Maar inderdaad, de “onovertroffen range” super bij Tesla.

247km uit een Long Range 🤣🤣🤣🤣

Ik lach, maar het is om te janken.

Edit:
Ook lekker klantgericht, weer typisch tesla:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yd1SP7AGF8TCsUJtvEGs4zS0EU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmrqPjtKMx8utreoYE0hCYhr.jpg?f=fotoalbum_large

Zij zeggen direct bij het doen van een service request dat er niets mis is met de auto en je kunt de afspraak niet meer bevestigen, alleen verwijderen.

Echt…. Wat een bedrijf…

We boeken hem wel in onder “overige”, kan ik weer het hele stuk typen voor ze 😡

[ Voor 8% gewijzigd door Tweak_ers op 06-02-2023 06:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Tweak_ers schreef op maandag 6 februari 2023 @ 06:13:
[...]

Zeker niet!
Zo heeft een Golf station meer inhoud in liters dan een Passat station.

Op papier, ja, de praktijk is compleet anders uiteraard.

Zo is de gemeten liters enkel het gedeelte onder de hoedenplank. Dus je kunt er een heel vertekend beeld van krijgen als de hoedenplank bij model 1 met iets hoger zit dan model 2.

[...]

Zouden ze echt vals spelen bij Tesla?
Misschien dat ze daarom geen hoedenplank meeleverden 🤣

[...]

Hoe meer er rondrijden, des te minder wordt de vraag ernaar. Hoe goed ze ook zijn.

[...]

Je kunt ook overdrijven, er zijn genoeg andere EV’s die even ver of verder komen.

Vandaag was weer zo’n dag, was ik blij dat ik tot 100% heb geladen vanochtend!

Stond een rit van 100km op de planning naar Zeeland. Geen probleem toch met een Long Range Tesla?

Toch maar even naar 100% geladen, gewoon voor de zekerheid. Heenweg geen probleem, met 66% aangekomen. Na een paar uur weer terug naar de auto en ja hoor: 60% resterend. Van 11 uur tot 15 uur geparkeerd met Sentry, want druk parkeerterrein. Nou in 4 uurtjes parkeren 6% accu weg.

Aangezien we toch via N-wegen terug moesten, leek ons het een leuk plan om met de kinderen langs de Deltawerken terug te rijden. Iets om, maar ja, je rijdt ook meer 70 en 80km/h dan 100km/h.

Uiteindelijk thuis aangekomen, 247km gereden en nog 13% over.

[Afbeelding]

Blij dat ik tot 100% heb geladen, met 3% thuiskomen zou erg veel stress hebben opgeleverd.

Maar inderdaad, de “onovertroffen range” super bij Tesla.

Edit:
Ook lekker klantgericht, weer typisch tesla:

[Afbeelding]

Zij zeggen direct bij het doen van een service request dat er niets mis is met de auto en je kunt de afspraak niet meer bevestigen, alleen verwijderen.

Echt…. Wat een bedrijf…

We boeken hem wel in onder “overige”, kan ik weer het hele stuk typen voor ze 😡
Met die 13% zou je nog 40-50 km kunnen rijden (zit je op zo’n 300km). En gisteren stond er behoorlijk wat wind, wat niet helpt met verbruik. Over het algemeen is het wel bekend dat meerdere ritjes op 1 lading niet echt een goed beeld geeft van het bereik wat je zou halen in 1 langere rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tweak_ers voor een groot gedeelte komt dit gewoon door het ontbreken van een WP in onze 2019 modellen. Je kunt steeds blijven hangen maar het is wat het is. Menig andere BEV zonder WP heeft hetzelfde issue. Tegenwoordig zit er gewoon standaard een goede WP in. Iets dat niet alle merken doen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:24
DreZutphen schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:31:
[...]

In een normaal verloop heeft Tesla dadelijk toch gewoon een deel van de markt waarin ze moeten concureren.
Tesla heeft grote verschuivingen gebracht maar is dadelijk gewoon 1 van de velen.
Hoe meer concurrentie, des te beter voor de consument. Dus ik juich het alleen maar toe. Echter denk ik dat de ‘inhaalslag’ waar ik al meer dan 3 jaar iets over hoor niet komt van de gerenomeerde merken. Met name China voert zijn productie op, net zoals nieuwere merken welke een groter agile en efficiënter productieproces op de tafel leggen.
Als ik het zo zie, en dat is mijn mening, dan is het gat tussen Tesla en laten we zeggen BMW, Audi etc nog lang niet gedicht. Op vlakken als productieproces, winstmarge en aantallen, software, efficiëntie, laadnetwerk, reparaties (mobile service is echt een verademing), app en infrastructuur lopen ze gewoon erg ver voor. Ik vermoed dat er bij andere nog flinke klappen gaan vallen. Die hebben echt zeer ondermaats geanticipeerd op Tesla (en andere merken). En nee, dat vind ik absoluut geen positieve bevinding op lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
DreZutphen schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:31:
[...]

Het is niet een verhaal van Tesla tegen de rest, al die autofabrikanten zijn stevig met elkaar aan het concurreren.

Alleen…. Als je de cijfers bekijkt, en dan kijk ik zowel naar groei als naar winst, dan is de kloof groot. Tesla is zowat de enige die groeit, en daarbij een heel gezonde marge kan maken.
VW bv zit echt in de miserie. Ze hebben al een berg schulden, en nu blijken ze amper iets te verdienen met hun EVs die in vergelijking met Tesla duur zijn.
VW heeft natuurlijk het dikke voordeel dat ze grotendeels eigendom zijn van regio’s in Duitsland. En dus gaan lokale politici nog wel eens diep in de zakken tasten als er nog een investeringsronde nodig is om werkgelegenheid te garanderen.

Dat Tesla dus 1 van de velen is… niet echt akkoord, momenteel is het de grote winnaar in autoland. En de winst die ze nu maken herinvesteren gaat ze voor jaren een dikke voorsprong geven.
Er zullen natuulijk nog altijd andere merken verkocht worden, omdat badges en merknamen voor een belangrijk deel van de kopers belangrijk zijn.
Maar in de leasemarkt zit je meestal toch met vrij harde budgetgrenzen.
En dan gaan veel mensen toch kijken wat ze in hun budget gewrongen krijgen.
Het is dus alle hens aan dek bij de premiummerken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Het is in het geval van Tesla wel erg belangrijk om aan te merken dat hun winstgevendheid een functie is van bedrijfswaardering en lage kosten op hun leningen. In een wereld waar Tesla een 'normaal' autobedrijf was hadden ze waarschijnlijk vrijwel exact dezelfde marges op hun auto's als andere automakers.

EVs worden momenteel nog gemaakt met hetzelfde soort bedrijfsmodel als ICE auto's, ondanks dat de winstmarge voor ICE auto's in onderhoud en onderdelen zit en niet in de verkoop van de auto's zelf. Door het najagen van marktaandeel zijn de prijzen nog laag, maar dit kan uiteraard niet lang duren.

(en er zit nog een risico in dat een correctie op Tesla-aandelen en een onmogelijkheid om meer aandelen uit te geven een disproportioneel effect gaat hebben op het bedrijfsresultaat, maar dat is voorlopig nog uitgebleven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

mitsumark schreef op maandag 6 februari 2023 @ 01:24:
[...]

Misschien kan @Edmin zn ervaring delen over de EQB.
Uiteindelijk is die er niet gekomen. Ik stond echt op het punt de trekker over te halen, maar heb toch nog een keer een wat uitgebreidere proefrit gemaakt en mijn hele gezin erin gestopt. En dat was geen pretje. De derde zitrij is gewoon heel erg beperkt in ruimte en dat zou het hele idee van een auto waar we met het gezin mee op vakantie kunnen teniet doen. En waar heb je die auto anders voor?
Bovendien: relatief duur, laadtechniek niet het beste op de markt en enorme levertijden.

Ik heb mijn beslissing uitgesteld en kijk nu wat bijvoorbeeld een EV9 gaat brengen (de EV6 hier bevalt erg goed). Op dit moment zijn er wmb nog geen 6-/7-persoonsopties die je geld waard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
STIMPPYYY schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:18:
[...]

Hoe meer concurrentie, des te beter voor de consument. Dus ik juich het alleen maar toe. Echter denk ik dat de ‘inhaalslag’ waar ik al meer dan 3 jaar iets over hoor niet komt van de gerenomeerde merken. Met name China voert zijn productie op, net zoals nieuwere merken welke een groter agile en efficiënter productieproces op de tafel leggen.
Als ik het zo zie, en dat is mijn mening, dan is het gat tussen Tesla en laten we zeggen BMW, Audi etc nog lang niet gedicht. Op vlakken als productieproces, winstmarge en aantallen, software, efficiëntie, laadnetwerk, reparaties (mobile service is echt een verademing), app en infrastructuur lopen ze gewoon erg ver voor. Ik vermoed dat er bij andere nog flinke klappen gaan vallen. Die hebben echt zeer ondermaats geanticipeerd op Tesla (en andere merken). En nee, dat vind ik absoluut geen positieve bevinding op lange termijn.
Klopt en ik denk dat de grootste concurent van Tesla Geely is ipv de 3 grote duitsers. Dit om heel veel redenen met oa het publiek dat ze aanspreken.

Het ging mij meer om het idee dat sommige Tesla fans hebben. De geschiedenis heeft ons geleerd dat geen enkel merk alleenheerschappij gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DreZutphen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:57:
[...]

Klopt en ik denk dat de grootste concurent van Tesla Geely is ipv de 3 grote duitsers. Dit om heel veel redenen met oa het publiek dat ze aanspreken.

Het ging mij meer om het idee dat sommige Tesla fans hebben. De geschiedenis heeft ons geleerd dat geen enkel merk alleenheerschappij gaat krijgen.
Die fans heb je van elk merk toch? Zijn er genoeg die VAG fanboy zijn, of juist VAG haters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Tommie12 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:24:
[...]

Het is niet een verhaal van Tesla tegen de rest, al die autofabrikanten zijn stevig met elkaar aan het concurreren.

Alleen…. Als je de cijfers bekijkt, en dan kijk ik zowel naar groei als naar winst, dan is de kloof groot. Tesla is zowat de enige die groeit, en daarbij een heel gezonde marge kan maken.
VW bv zit echt in de miserie. Ze hebben al een berg schulden, en nu blijken ze amper iets te verdienen met hun EVs die in vergelijking met Tesla duur zijn.
VW heeft natuurlijk het dikke voordeel dat ze grotendeels eigendom zijn van regio’s in Duitsland. En dus gaan lokale politici nog wel eens diep in de zakken tasten als er nog een investeringsronde nodig is om werkgelegenheid te garanderen.

Dat Tesla dus 1 van de velen is… niet echt akkoord, momenteel is het de grote winnaar in autoland. En de winst die ze nu maken herinvesteren gaat ze voor jaren een dikke voorsprong geven.
Er zullen natuulijk nog altijd andere merken verkocht worden, omdat badges en merknamen voor een belangrijk deel van de kopers belangrijk zijn.
Het is sience fiction dat Tesla alleen heerser word. Dit heeft de geschiedenis ons wel geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Inspired schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:58:
[...]

Die fans heb je van elk merk toch? Zijn er genoeg die VAG fanboy zijn, of juist VAG haters.
Wie zegt dat je geen fan mag zijn dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
mux schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:50:
Het is in het geval van Tesla wel erg belangrijk om aan te merken dat hun winstgevendheid een functie is van bedrijfswaardering en lage kosten op hun leningen. In een wereld waar Tesla een 'normaal' autobedrijf was hadden ze waarschijnlijk vrijwel exact dezelfde marges op hun auto's als andere automakers.

EVs worden momenteel nog gemaakt met hetzelfde soort bedrijfsmodel als ICE auto's, ondanks dat de winstmarge voor ICE auto's in onderhoud en onderdelen zit en niet in de verkoop van de auto's zelf. Door het najagen van marktaandeel zijn de prijzen nog laag, maar dit kan uiteraard niet lang duren.

(en er zit nog een risico in dat een correctie op Tesla-aandelen en een onmogelijkheid om meer aandelen uit te geven een disproportioneel effect gaat hebben op het bedrijfsresultaat, maar dat is voorlopig nog uitgebleven)
Daar ben ik het niet mee eens.

Tesla maakt een winst van 9000$ per auto, en de rest zit tussen 1000 en -1000$ per auto.
Dat gaat over de winst van het hele bedrijf (fabrikant)

Dat bv een garage geen winst maak op de verkoop, en wel op het onderhoud is een fabeltje wat ons jarenlang is wijsgemaakt.
Ik heb ooit een paar balansen van garages geanalyseerd, en het was duidelijk dat er minder dan 1/4 van de winst gemaakt werd via onderhoud, de rest kwam via verkoop.
Als de winst van een dealer zo laag zou zijn, denk je dat ze dan echt zouden investeren in die dure showrooms en zo veel verkopers in dienst zouden hebben?

Maar ook de fabrikant verdient niet zo enorm veen in € op onderdelen. De marge in % is hoog, maar op een levensduur van 10 jaar, hoe veel onderdelen heb je normaal nodig als je geen schade rijdt?
Dat zijn geen 10000€ op een auto van 30-40k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DreZutphen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:59:
[...]

Het is sience fiction dat Tesla alleen heerser word. Dit heeft de geschiedenis ons wel geleerd.
Heb ik dat ergens geschreven?

Ik denk dat Tesla een bedrijf wordt van de grootte van VW of Toyota, en dan zal het tegen zijn limieten aan lopen wat auto’s betreft.

Ze kunnen wel hogere omzetten halen met hun energiesystemen en met de robotaxi’s als ze die op de straat krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DreZutphen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:00:
[...]

Wie zegt dat je geen fan mag zijn dan?
Dat mag zeker. Maar jij verwonderd je blijkbaar dat er Tesla fans zijn die het Tesla vs de rest maken. Zo zijn er ook VAG fanboys die dat doen, of BEV haters die er ICE vs BEV van maken. Lekker laten doen. Dat is wat ik alleen wilde zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DreZutphen schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:22:
[...]

99 van de 100 rijders hebben ook helemaal geen sportieve auto nodig. Al is een Model 3 Performance best sportief te noemen. Dus het kan met en BEV zeker wel. Die komt op een track gewoon prima mee, helemaal met track mode. Redelijk stuk beter dan een Polestar 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een BEV is wellicht zwaarder, maar door het enorm lage zwaartepunt kun je hem toch best lekker de bocht in slingeren hoor... :)

https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/test-kia-ev6-gt

[ Voor 19% gewijzigd door Edmin op 06-02-2023 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Tommie12 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:01:

Tesla maakt een winst van 9000$ per auto, en de rest zit tussen 1000 en -1000$ per auto.
Veel van dat verschil zit 'm dus in de mate waarin Tesla goedkoop aan geld kan komen. Dat geldt voor praktisch elk groot industrieel bedrijf: de bulk van je marge wordt tussen EBITDA en netto weggesnoept. Tesla heeft weinig en jonge schulden. Als je kijkt naar elke andere automaker is dat heel anders; VW heeft bijna 100 keer zoveel schuldlast (en de laatste beetjes schuld zijn aardig duur).

De hele automarkt is al decennialang ontzettend competitief en veel van de groei moest je wel uit schulden persen. Da's iets dat al ver voor Tesla speelt.
Dat bv een garage geen winst maak op de verkoop, en wel op het onderhoud is een fabeltje wat ons jarenlang is wijsgemaakt.
Ik heb ooit een paar balansen van garages geanalyseerd, en het was duidelijk dat er minder dan 1/4 van de winst gemaakt werd via onderhoud, de rest kwam via verkoop.
De garage ja, maar de autofabrikant niet. Daarnaast wordt er helemaal niet veel winst op verkoop gemaakt, het is zo'n beetje de smalste retailmarge in het hele MKB. Een (hier waarschijnlijk bekend) autobedrijf waarmee ik bevriend ben maakt zo'n 1500 euro marge op een auto van 20k. Dat op zichzelf is maar 8% marge, maar als je dit discount naar een typische zakelijke lening (waar je momenteel 8% op jaarbasis betaalt) betekent het dat je je marge al zo'n beetje halveert als de auto 4-6 maanden staat. Standtijd is nu een paar jaar <1mnd geweest waardoor de marges goed zijn, maar in langzame tijden maak je gewoon geen winst op verkoop.

Om een idee te geven: detailhandel zit typisch op 40% marges. En zelfs dan zijn winstresultaten vaak maar een paar procent. Supermarkten zijn nog veel erger, daar heb je ~50-60% brutomarge (obv inkoop) en misschien 1-2% nettowinst.
Maar ook de fabrikant verdient niet zo enorm veen in € op onderdelen. De marge in % is hoog, maar op een levensduur van 10 jaar, hoe veel onderdelen heb je normaal nodig als je geen schade rijdt?
Allereerst, 10k winst per auto is niet realistisch over de breedte van de gehele automarkt. Maar auto's worden praktisch kostenneutraal verkocht door fabrikanten en daarna wordt bijna alle winst gehaald op onderhoud en abonnementen. Het is een soort loss leader-model. Vergeet niet dat het niet alleen de onderdelen zijn die een autofabrikant aan een garagist verkoopt; het zijn ook de naam- en franchiserechten, apparatuur en software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Tommie12 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:07:
[...]

Heb ik dat ergens geschreven?

Ik denk dat Tesla een bedrijf wordt van de grootte van VW of Toyota, en dan zal het tegen zijn limieten aan lopen wat auto’s betreft.

Ze kunnen wel hogere omzetten halen met hun energiesystemen en met de robotaxi’s als ze die op de straat krijgen.
Tesla word zeker van het formaat VW(niet complete VAG).
Ze hebben het super gedaan, lopen nog steeds een beetje voor. Ook de prijsverlaging van nu gaat ze helpen.

Echter van de 3 duitsers gaan ze bijna geen klanten krijgen. Dat is een eigen publiek en de meeste van die rijders vinden Tesla ook nog eens super lelijk.
Ik geloof echt dat Volvo/Geely en Tesla elkaar grootste concurenten gaan worden. Zitten beide tech bedrijven achter. Veel minimalisme, hetzelfde publiek, etc.
Word wel goed voor de consument iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
Inspired schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:08:
[...]

Dat mag zeker. Maar jij verwonderd je blijkbaar dat er Tesla fans zijn die het Tesla vs de rest maken. Zo zijn er ook VAG fanboys die dat doen, of BEV haters die er ICE vs BEV van maken. Lekker laten doen. Dat is wat ik alleen wilde zeggen.
Klopt, ik ben nogal fel 🤣👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Inspired schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:26:
[...]

99 van de 100 rijders hebben ook helemaal geen sportieve auto nodig. Al is een Model 3 Performance best sportief te noemen. Dus het kan met en BEV zeker wel. Die komt op een track gewoon prima mee, helemaal met track mode. Redelijk stuk beter dan een Polestar 2.
Oh zeker. Op sportiviteit wint de M3p zeker. Polestar is ook meer een sportievere auto dan doorsnee EV.

Nah een EV heeft idd een laag zwaarte punt. Maar het gewicht zorgt er toch voor dat een dergelijke auto heel anders rijd dan echte sportieve auto's waar bijv ook mee geraced word. Ik denk dat bijvoorbeeld een gekietelde m340 die Model3 het snot voor de neus wegrijd en die model 3 de rechte stukken echt nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
DreZutphen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:58:
[...]

Tesla word zeker van het formaat VW(niet complete VAG).
Ze hebben het super gedaan, lopen nog steeds een beetje voor. Ook de prijsverlaging van nu gaat ze helpen.

Echter van de 3 duitsers gaan ze bijna geen klanten krijgen. Dat is een eigen publiek en de meeste van die rijders vinden Tesla ook nog eens super lelijk.
Ik geloof echt dat Volvo/Geely en Tesla elkaar grootste concurenten gaan worden. Zitten beide tech bedrijven achter. Veel minimalisme, hetzelfde publiek, etc.
Word wel goed voor de consument iig.
Ik denk dat ze wel degelijk klanten gaan pakken van BMW, Audi en Mercedes.

Zowat alle Model S rijders die ik ken reden vroeger met een BMW7, 5 of dikke E-klasse. Die hebben hun stap al gemaakt. Of die voor altijd bij Tesla blijven is iets anders.

Maar kijk naar de A6, BMW 5 en E-klasse rijders. Dat zijn veelal leasewagens van kaderleden/directiepersoneel. Die hebben een leasebudget.
Ik heb met Audi A6, BMW 5 en V90 gereden (die laatste heb ik nu).
Een Model Y past mooi in het budget, maar bv een EQE valt er al buiten in basisversie.
Een i4 lukt ook in de 40 versie, maar een i5 zal niet meer lukken.
Een EQC valt ook ruim buiten budget.
Bij Audi kan ik een Q4-eTron samen stellen, maar ook daar is dat een stevige stap achteruit.

Dus ja, dan ga je testrijden met Tesla, en bestel je een Model Y....
Statement debunked....

Trouwens, als Tesla geen klanten van die 3 merken af neemt, waar komen ze dan vandaan?
Zo veel andere merken in Europa zitten er niet in het segment van auto's tussen pakweg 50 en 75k.
Het zijn in elk geval niet de Dacia Duster rijders die nu Tesla kopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

JTHZZ schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:10:
[...]

Welke XC40 doel je dan op? Kijk voor de grap even hoeveel kWH Volvo daarvoor nodig had.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
(jarig!)
Tommie12 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:28:
[...]

Zowat alle Model S rijders die ik ken reden vroeger met een BMW7, 5 of dikke E-klasse. Die hebben hun stap al gemaakt. Of die voor altijd bij Tesla blijven is iets anders.

Maar kijk naar de A6, BMW 5 en E-klasse rijders. Dat zijn veelal leasewagens van kaderleden/directiepersoneel. Die hebben een leasebudget.
Een Model Y past mooi in het budget, maar bv een EQE valt er al buiten in basisversie.
Bij Audi kan ik een Q4-eTron samen stellen, maar ook daar is dat een stevige stap achteruit.

Statement debunked....

Trouwens, als Tesla geen klanten van die 3 merken af neemt, waar komen ze dan vandaan?
Zo veel andere merken in Europa zitten er niet in het segment van auto's tussen pakweg 50 en 75k.
Ik snap wat je wilt zeggen, maar dat heeft misschien meer te maken met uitblijven van indexatie op je leasebudget dan met de auto zelf. Kijk maar eens wat je huidige wagen kost als je hem nú nieuw zou bestellen?

Maar er zijn sowieso meerdere overwegingen die ten grondslag liggen aan het trekken van kopers; prijs (of beter: TCO) is daar slechts één aspect van.

Op Tweakers zijn we altijd goed in het aanprijzen van platte specs en dat afzetten tegen harde euro's. Een auto is echter meer dan z'n specsheet.

Auto=emotie. :)

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JanHenk schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:45:
[...]

Ik snap wat je wilt zeggen, maar dat heeft misschien meer te maken met uitblijven van indexatie op je leasebudget dan met de auto zelf. Kijk maar eens wat je huidige wagen kost als je hem nú nieuw zou bestellen?

Maar er zijn sowieso meerdere overwegingen die ten grondslag liggen aan het trekken van kopers; prijs (of beter: TCO) is daar slechts één aspect van.

Op Tweakers zijn we altijd goed in het aanprijzen van platte specs en dat afzetten tegen harde euro's. Een auto is echter meer dan z'n specsheet.

Auto=emotie. :)
Ja, ikzelf ben daar nogal "cool" in. Voor mij heeft een auto geen emoties.
Ik heb nog nooit 2 keer hetzelfde merk gekozen, en ik geef amper om "premium".

Maar kijk eens rond in je omgeving wie er met een Tesla M3 of Model Y rijdt, en wat die vroeger hadden.
In mijn omgeving ... veel BMW's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-10 10:00
[...]

Statement debunked....

Daarom is die Xpeng G9 dus zo aantrekkelijk, als ze de specs voor de prijs waar kunnen maken. Die zit in dat segment en biedt luxe die richting de EQE gaat. Met 7 jaar/160.000 km garantie. Al helemaal met het onderdelentekort waardoor BMW en Mercedes sommige features niet meer kunnen leveren, zelfs in hun topsegment auto's. BMW is zelfs de luchtvering aan het schrappen in de meeste iX versies.

[ Voor 6% gewijzigd door Grotbewoner op 06-02-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
[...]

Statement debunked....

Ja klopt ik zeg ook een aantal klanten maar de meeste niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Grotbewoner schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:54:
[...]

Daarom is die Xpeng G9 dus zo aantrekkelijk, als ze de specs voor de prijs waar kunnen maken. Die zit in dat segment en biedt luxe die richting de EQE gaat. Met 7 jaar/160.000 km garantie. Al helemaal met het onderdelentekort waardoor BMW en Mercedes sommige features niet maar kan leveren, zelfs in hun topsegment auto's.
Dat is ook veelbelovend.
Nu nog de zaak om die auto op de "aanvaarde" merkenlijsten te krijgen.
Tesla en Polestar zit er nu wel in bij veel bedrijven, maar die nieuwe chinezen meestal nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Tommie12 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:54:
[...]

Ja, ikzelf ben daar nogal "cool" in. Voor mij heeft een auto geen emoties.
Ik heb nog nooit 2 keer hetzelfde merk gekozen, en ik geef amper om "premium".

Maar kijk eens rond in je omgeving wie er met een Tesla M3 of Model Y rijdt, en wat die vroeger hadden.
In mijn omgeving ... veel BMW's.
Je praat tegen beter weten in.
Je gebruikt je eigen referentiekader en je eigen omgeving.
Dat jij daarin cool bent(net als ik overigens) zijn de meeste mensen dat niet.

De keuze voor een goede EV was er toen niet evenals het voordeel.
De eerste overstappers is een heel ander slag volk dan wat nu moet overstappen.
In mijn omgeving en die is heel groot gezien mijn bedrijf en branche is bijna niemand nog om.
Veelal mensen die in dikke ICE auto's rijden. Die vinden de overstap van een S naar een EQS al bizar. Die krijg je niet in een Tesla. Geloof me.

Nu zijn de kaarten anders geschut en de meeste huidige klanten van de 3 duitsers blijven daar wel hangen.
De prijsverschillen vallen ook wel mee btw. Ik weet niet wat een BMW 440i kost maar dat zal niet de hele wereld schelen met een I4M50 denk ik. Met gelijke opties dan he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
DreZutphen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:18:
[...]

In mijn omgeving en die is heel groot gezien mijn bedrijf en branche is bijna niemand nog om.
Veelal mensen die in dikke ICE auto's rijden. Die vinden de overstap van een S naar een EQS al bizar. Die krijg je niet in een Tesla. Geloof me.

Nu zijn de kaarten anders geschut en de meeste huidige klanten van de 3 duitsers blijven daar wel hangen.
De prijsverschillen vallen ook wel mee btw. Ik weet niet wat een BMW 440i kost maar dat zal niet de hele wereld schelen met een I4M50 denk ik. Met gelijke opties dan he.
Ik ben vooral ook benieuwd of en hoe Tesla hun klanten behoudt als die straks een nieuwe auto gaan kiezen. Bij mijn werkgever zie ik nu alweer enkele mensen gewoon weer een ICE, die reden de Tesla puur om het bijtellingsvoordeel. En als mensen wel weer een EV kiezen hebben ze zoveel meer keuze.

Wij hebben maar 20 auto's ofzo, waarvan de helft elektrisch, maar die zijn allemaal gekozen vanwege de lagere bijtelling (inclusief mijn eigen Polestar 2). Zelf ben ik wel fan geworden van elektrisch rijden, maar hoor van collega's toch ook wel wat praktisch "geklaag".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DreZutphen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:18:
[...]

Ja, er zijn zeker mensen die niet verder dan "hun eigen merk" kijken, en je zal er wel wat bij BMW en Merc vinden.

Maar ... degenen die nu al met een Tesla rijden, reden vroeger wel met die merken. Tesla zal vooral klanten afnemen van die merken, en minder van Toyota, Mazda of Dacia...
Bjorn Nyland reed vroeger ook BMW....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
VidaR-9 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:46:
[...]

Ik ben vooral ook benieuwd of en hoe Tesla hun klanten behoudt als die straks een nieuwe auto gaan kiezen. Bij mijn werkgever zie ik nu alweer enkele mensen gewoon weer een ICE, die reden de Tesla puur om het bijtellingsvoordeel. En als mensen wel weer een EV kiezen hebben ze zoveel meer keuze.

Wij hebben maar 20 auto's ofzo, waarvan de helft elektrisch, maar die zijn allemaal gekozen vanwege de lagere bijtelling (inclusief mijn eigen Polestar 2). Zelf ben ik wel fan geworden van elektrisch rijden, maar hoor van collega's toch ook wel wat praktisch "geklaag".
Ik ken de details van het nederlandse systeem niet, maar in België zal het vanaf 1 Juli gewoon belastingtechnisch onmogelijk worden om nog een ICE te bestellen. Brandstof mag dan niet meer in de kosten opgenomen worden, dus bedrijven verbieden dan helemaal de ICE's en PHEVs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Tommie12 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:47:
[...]

Ja, er zijn zeker mensen die niet verder dan "hun eigen merk" kijken, en je zal er wel wat bij BMW en Merc vinden.

Maar ... degenen die nu al met een Tesla rijden, reden vroeger wel met die merken. Tesla zal vooral klanten afnemen van die merken, en minder van Toyota, Mazda of Dacia...
Ja maar dat is wat ik je probeer duidelijk te maken. " degene die nu al met een Tesla....".
Dat zijn andere type mensen.
Maar we denken er iig beide anders over en uiteindelijk krijgt 1 van ons gelijk 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Tommie12 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:49:
[...]

Ik ken de details van het nederlandse systeem niet, maar in België zal het vanaf 1 Juli gewoon belastingtechnisch onmogelijk worden om nog een ICE te bestellen. Brandstof mag dan niet meer in de kosten opgenomen worden, dus bedrijven verbieden dan helemaal de ICE's en PHEVs.
Ja dat is wel een verschil. Brandstof is in NL gewoon aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Tommie12 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:02:
[...]

Dat is ook veelbelovend.
Nu nog de zaak om die auto op de "aanvaarde" merkenlijsten te krijgen.
Tesla en Polestar zit er nu wel in bij veel bedrijven, maar die nieuwe chinezen meestal nog niet.
Tja ik denk dat het voor die Chinezen heel moeilijk word.
Polestar heeft natuurlijk gelift op de reputatie van Volvo. Veel mensen noemen een Polestar nog steeds een Volvo en weten niet dat die in China gemaakt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

In 2018 nog Toyota, BMW, Honda en Nissan.
https://electrek.co/2018/...el-3-top-5-trade-in-cars/

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

DreZutphen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:12:
[...]

Ja maar dat is wat ik je probeer duidelijk te maken. " degene die nu al met een Tesla....".
Dat zijn andere type mensen.
Maar we denken er iig beide anders over en uiteindelijk krijgt 1 van ons gelijk 😉
Daar hoef je niet lang op te wachten, dat onderzoek is namelijk al voor je gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmEqZj4Aa4nbQ141clU0SxE7dcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHZJIg2P9rUe9EMT11LOaeKn.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.google.com/am...ruggles-at-retention/amp/

Tesla houdt klanten beter vast, én verwelkomt veel nieuwe klanten van andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Jeroenneman schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:23:
[...]

Daar hoef je niet lang op te wachten, dat onderzoek is namelijk al voor je gedaan:

[Afbeelding]

https://www.google.com/am...ruggles-at-retention/amp/

Tesla houdt klanten beter vast, én verwelkomt veel nieuwe klanten van andere merken.
Jeroen we hebben het over de toekomst en dat Tesla nieuwe klanten krijgt van andere merken is logisch. Tesla is een relatief nieuw merk. Zonder die klanten hadden zo 0 auto's verkocht.

Dat Tesla klanten goed vasthoud is ook logisch. De mensen die een Tesla rijders krijgen veel waar voor hun geld en hebben vaak totaal geen reden om over te stappen.

Maar dat is nou waar het totaal niet over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
koifim schreef op maandag 6 februari 2023 @ 07:53:
[...]

Met die 13% zou je nog 40-50 km kunnen rijden (zit je op zo’n 300km). En gisteren stond er behoorlijk wat wind, wat niet helpt met verbruik. Over het algemeen is het wel bekend dat meerdere ritjes op 1 lading niet echt een goed beeld geeft van het bereik wat je zou halen in 1 langere rit.
Dit was juist heen en terug, goed, op de terugweg 5 minuten bij de appie gestopt.

Maar als een dagje uit al onder “meerdere ritjes” valt is een Tesla alleen nuttig tijdens vakanties? 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Tommie12 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:24:
[...]

VAG is gewoon dom geweest om Diess te laten gaan.

Verder maakt VAG toch gewoon miljarden winst?

https://www.autoweek.nl/a...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

11,4 miljard operationele winst in 6 maanden tijd 🤣🤣🤣

Klinkt echt als een benarde positie inderdaad 😬

Dat ze nu verkeerde beslissingen maken, ben ik het volledig mee eens.
DreZutphen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:57:
[...]

Was dat ooit Ford niet? Iedere auto was een zwarte Ford. Iedereen die een auto kocht, kocht een Ford.
DreZutphen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:59:
[...]

Mensen willen uiteindelijk toch iets anders dan de buurman. Daarom loopt niet iedereen in dezelfde kleding.

Kopen te veel mensen hetzelfde, wordt het gewoontjes en saai.

Voor mij is Tesla dat aardig aan het worden inmiddels 😜
Tommie12 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:01:
[...]

Als de winst van een dealer zo laag zou zijn, denk je dat ze dan echt zouden investeren in die dure showrooms en zo veel verkopers in dienst zouden hebben?

Tuurlijk zeggen garages dat ze niets verdienen, intussen draaien ze al jaren winst, anders bestonden ze niet meer.

VAG met bijna 11 miljard winst in 6 maanden zegt ook wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
[...]

Bij mij ging het tussen een CX5 en een Model 3.
Collega stapte uit een Mazda 3 naar de Model 3.

Vorige auto’s:
V60
308
Focus

Geen BMW’s te bekennen 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:47
Tweak_ers schreef op maandag 6 februari 2023 @ 06:13:
[...]

Geen idee of je hier wat aan hebt, maar het is even iets wat ik me bedacht: in plaats van op de range te letten, zou je ook kunnen proberen te mopperen bij Tesla over de hoeveelheid energie die je uit de battery pack kan halen. Ik zie dat je 51 kWh had verbruikt tot 13%? Wegens gebrek aan decimalen gaan we even uit van 51,5 kWh en er even vanuit gaande dat je bij de meeste Tesla's wel redelijk veilig tot 0% kan rijden, je krijgt meestal wel een nette indicatie van een toenemende power limit:

51,5 / 87 * 100 = 59,2 kWh

Dat lijkt me voor een Longe Range redelijk karig? Je hebt natuurlijk ook wel wat ontlaad verliezen en het is nu een stuk kouder, maar je zou toch in de buurt van de 70 moeten kunnen komen? Of misschien is dit een leuke om te vragen in het Tesla topic, misschien al gedaan, ik rijd zelf een Nissan Leaf Long Range (80kWh Muxsan powered), waar ik laatst ook 'maar' 66 kWh uit haalde.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
budi schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:39:
[...]

Geen idee of je hier wat aan hebt, maar het is even iets wat ik me bedacht: in plaats van op de range te letten, zou je ook kunnen proberen te mopperen bij Tesla over de hoeveelheid energie die je uit de battery pack kan halen. Ik zie dat je 51 kWh had verbruikt tot 13%? Wegens gebrek aan decimalen gaan we even uit van 51,5 kWh en er even vanuit gaande dat je bij de meeste Tesla's wel redelijk veilig tot 0% kan rijden, je krijgt meestal wel een nette indicatie van een toenemende power limit:

51,5 / 87 * 100 = 59,2 kWh

Dat lijkt me voor een Longe Range redelijk karig? Je hebt natuurlijk ook wel wat ontlaad verliezen en het is nu een stuk kouder, maar je zou toch in de buurt van de 70 moeten kunnen komen? Of misschien is dit een leuke om te vragen in het Tesla topic, misschien al gedaan, ik rijd zelf een Nissan Leaf Long Range (80kWh Muxsan powered), waar ik laatst ook 'maar' 66 kWh uit haalde.
Die verbruikscijfers kloppen niet echt bij Tesla. :) Veel zaken vallen daar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-10 12:51
wat heb je dan aan de verbruikcijfers als het niet eens accuraat is?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Tweak_ers schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:12:
[...]

VAG is gewoon dom geweest om Diess te laten gaan.

Verder maakt VAG toch gewoon miljarden winst?

https://www.autoweek.nl/a...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

11,4 miljard operationele winst in 6 maanden tijd 🤣🤣🤣

Klinkt echt als een benarde positie inderdaad 😬

Dat ze nu verkeerde beslissingen maken, ben ik het volledig mee eens.
https://www.notebookcheck...four-to-one.691126.0.html

Jij hebt het over de operationele winst, daar gaan nog kosten van af.
Feit is dat Tesla met een productie van 1/8 van VW ongeveer dezelfde winst van VW maakt.
Per auto is dat bijna 10 keer zo veel.
Ten tweede zit VW met een hoop kosten.

Als ze door concurrentie de prijs van hun auto's met gemiddeld 1000€ moeten doen zakken, dan draaien ze verlies... Dat is geen luxe situatie die je dan toelaat je uit een crisis weg te investeren.

Bij Ford is de toestand nog een pak slechter...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:08
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Jeroenneman schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:43:
[...]

Welke XC40 doel je dan op? Kijk voor de grap even hoeveel kWH Volvo daarvoor nodig had.
gewoon de vernieuwde versie met volledig nieuw ontwikkelde motoren, die je nu kunt bestellen. Over het algemeen interesseert het mensen niet zoveel hoe groot de accu is maar wel hoe ver ze komen. Het ging hier dus over reikwijdte.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZpqfB6VpUWlV0q3KjJFIBZoM4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmIxjHyXUfETb6ecgiQEI4on.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JTHZZ schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:39:
[...]

gewoon de vernieuwde versie met volledig nieuw ontwikkelde motoren, die je nu kunt bestellen. Over het algemeen interesseert het mensen niet zoveel hoe groot de accu is maar wel hoe ver ze komen. Het ging hier dus over reikwijdte.[Afbeelding]
Mja, beetje appels en peren. Voor dat geld heb je ook een Model Y LR. En die komt toch echt verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ken 2 mensen die bij Tesla werken, eentje daarvan in een hoge positie (net een nieuwe VW ICE gekocht). Geen van beiden overweegt ook maar om een Tesla te kopen. Ik vind dat helaas veelzeggend.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +8 Henk 'm!
daemonix schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:49:
Ik ken 2 mensen die bij Tesla werken, eentje daarvan in een hoge positie (net een nieuwe VW ICE gekocht). Geen van beiden overweegt ook maar om een Tesla te kopen. Ik vind dat helaas veelzeggend.
Haha, leuk. Ik ken ook twee mensen bij VAG. Die kopen alleen maar Tesla's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:50:
[...]

Haha, leuk. Ik ken ook twee mensen bij VAG. Die kopen alleen maar Tesla's.
En bij hun is ook 'kwaliteit' de reden?

Additioneel: en ook management positie? (Nee, want die heeft VW niet in Nederland :P)

[ Voor 15% gewijzigd door daemonix op 06-02-2023 14:56 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:08
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:12 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DreZutphen
Ik ken 2 mensen bij Batavus. 1 in een hoge positie. Ze hebben beide een electrische gazelle gekocht. 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inspired schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:47:
[...]

Mja, beetje appels en peren. Voor dat geld heb je ook een Model Y LR. En die komt toch echt verder.
XC40 Extended range is 5k goedkoper dan een Y LR. De vraag is wel wat je aan opties bij moet kopen om een gelijke uitrusting te krijgen. Maar als je voor goedkoop en range gaat is het hem wel.
Maar een XC40 is ook even 35 cm korter dan een Y. En je mag de kofferbakinhoud die Tesla opgeeft niet geloven, in de TeslaBjorn bananaboxtest krijg je er wel 2 dozen meer in (5 met de stoelen neer).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Inspired schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:47:
[...]

Ja dat zijn zeker appels en peren.

Het zijn beide (net als de PS2) prima auto's. Voldoende range, laadsnelheid , moderne infotainment, vol met veiligheidssystemen, etc.

De een komt wat verder en de ander heeft wat meer natuurlijke schoonheid(hoewel dat ook niet voor iedereen hetzelfde is)

Je ziet ze niet voor niets zo veel in het straatbeeld. Niks mis mee dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Nu online
Maasluip schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:10:
[...]

XC40 Extended range is 5k goedkoper dan een Y LR. De vraag is wel wat je aan opties bij moet kopen om een gelijke uitrusting te krijgen. Maar als je voor goedkoop en range gaat is het hem wel.
Maar een XC40 is ook even 35 cm korter dan een Y. En je mag de kofferbakinhoud die Tesla opgeeft niet geloven, in de TeslaBjorn bananaboxtest krijg je er wel 2 dozen meer in (5 met de stoelen neer).
De Extended range is beter vergelijkbaar met de MY RWD, vanwege het gelijke vermogen en gelijke aandrijving.
De Twin Motor is gelijk al duurder. Daarnaast is alleen Ultimate als uitrustingsniveau vergelijkbaar.

2 stuks +1 voor de frunk, wel eerlijk die ook mee te nemen. Die is goed praktisch bruikbaar.
Daarnaast is het verbruik van de XC40 in de basis een stuk hoger, ben wel heel benieuwd naar de praktijktests van de nieuwe variant i.c.m. de snellere laadsnelheid. Benieuwd in hoeverre het gat wordt gedicht in gemiddelde laadsnelheid uitgedrukt in km/min (van 10-80%). Dat is m.i. de meest zinnige indicatie van laadsnelheid. Daarnaast is lager vebruik per definitie beter.
Ruimte voor de achterpassagiers is een stuk minder. Afwerkingsniveau/kwaliteitsbeleving staat wel hoger. Maar dat komt dus wel tegen een meerprijs van 9K.

[ Voor 15% gewijzigd door The__Virus op 06-02-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

5k goedkoper? Niet bij mij. Ook zul je sowieso de Plus moeten nemen om zaken als een WP te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Hoge positie... en dan geen bedrijfswagen....

Ik geloof je. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Coasterfreak schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:51:
wat heb je dan aan de verbruikcijfers als het niet eens accuraat is?
Dat is vooral handig als je wil vertellen dat je als merk jaren voor ligt op andere merken 😉

Want dat verbruik is veel te rooskleurig natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

The__Virus schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:21:
[...]

De Extended range is beter vergelijkbaar met de MY RWD, vanwege het gelijke vermogen en gelijke aandrijving.
Daar gaat het niet om. Het gaat over "Voor dat geld heb je ook een Model Y LR. En die komt toch echt verder". En dat is niet zo. "Het ging hier dus over reikwijdte"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inspired schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:22:
[...]

5k goedkoper? Niet bij mij. Ook zul je sowieso de Plus moeten nemen om zaken als een WP te hebben.
Ik zit op autoweek te kijken. € 53.990 voor een Model Y LR en € 48.830 voor een XC40 Recharge Extended Range Core.
Op de Volvo website krijg ik alleen een maandprijs te zien.
En zoals ik ook al zeg: de vraag is wat je moet bijbestellen om dezelfde uitruisting te krijgen. Maar als het gaat om goedkoop en meer range, dan doet de XC40 dat toch wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

En je mag de kofferbakinhoud die Tesla opgeeft niet geloven, in de TeslaBjorn bananaboxtest krijg je er wel 2 dozen meer in (5 met de stoelen neer).
Je weet dat de bananaboxtest niet meer dan entertainment is toch? Ik vond de kofferbak van de Model 3 al enorm qua volume terwijl de V90 toch tegen viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:35:
[...]

Ik zit op autoweek te kijken. € 53.990 voor een Model Y LR en € 48.830 voor een XC40 Recharge Extended Range Core.
Op de Volvo website krijg ik alleen een maandprijs te zien.
En zoals ik ook al zeg: de vraag is wat je moet bijbestellen om dezelfde uitruisting te krijgen. Maar als het gaat om goedkoop en meer range, dan doet de XC40 dat toch wel.
Die site van Volvo is echt 8)7 idd. Maar goed, daar kost de XC40 SM ER toch echt 51,5k in de Core uitvoering. Is 3,5k goedkoper dan een Y LR AWD die veel completer uitgerust is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Inspired schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:38:
[...]

Die site van Volvo is echt 8)7 idd. Maar goed, daar kost de XC40 SM ER toch echt 51,5k in de Core uitvoering. Is 3,5k goedkoper dan een Y LR AWD die veel completer uitgerust is.
Het belangrijkste verschil voor mij zou zijn dat de Volvo op de site 8 tot 12 maanden levertijd heeft, terwijl dat voor de Tesla 1 tot 2 maanden is (ok, iets langer voor de Midnight Cherry Red).

Ik wil echt niet meer dan een half jaar op een nieuwe auto wachten.

Dat en dat het voor mijn gevoel de benchmark in deze categorie is heeft mij voor een Tesla doen besluiten. Dat ondanks dat ik de heer Musk steeds minder mag.

Overigens denk ik dat degenen die nu nog beweren dat de kwaliteit van een Tesla ondermaats is nog niet in een recente Tesla gereden hebben, want dat vond ik bij mijn proefrit totaal niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Tommie12 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:22:
[...]

https://www.notebookcheck...four-to-one.691126.0.html

Jij hebt het over de operationele winst, daar gaan nog kosten van af.
Feit is dat Tesla met een productie van 1/8 van VW ongeveer dezelfde winst van VW maakt.
Per auto is dat bijna 10 keer zo veel.
Ten tweede zit VW met een hoop kosten.

Als ze door concurrentie de prijs van hun auto's met gemiddeld 1000€ moeten doen zakken, dan draaien ze verlies... Dat is geen luxe situatie die je dan toelaat je uit een crisis weg te investeren.

Bij Ford is de toestand nog een pak slechter...
Operationele winst zijn de kosten vanaf en zegt iets over de vrije kasstroom.

Daar gaan o.a. investeringen en aflossingen nog vanaf.

Financieel staat VAG er gewoon prima voor. Jij gaf aan dat ze gebukt gaan onder schulden en het kwam in je post over alsof ze het maar lastig hebben.

Nogmaals ik ben het met je eens dat VAG niet volledig de goede weg inslaat op het moment. Met Diess aan het roer had ik er wél vertrouwen in.

Ik begrijp dat Tesla goedkoper auto’s kan produceren. Dat merk ik iedere dag weer aan de auto :+

Laatst nog de knop van de stoelbediening met stofzuigen opgezogen 🤣
Vliegt er tijdens het stofzuigen gewoon vanaf.
Mar.tin schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:30:
[...]

Ik kom op een kleine +- 64kWh (vergeet namelijk de 6% niet die verbruikt is voor Sentry, dus eigenlijk is het 51kWh tot 19%, rond dat af naar 20%) is , neem nog een +-3-4 kWh buffer mee en dan zit je helemaal niet heel vreemd voor een 2019 LR met een 67-68kWh Nominal Full Pack, ergens 440-445 km bij een volle accu.

Er is iets met die pakketten waardoor er een heleboel "klem" lijken te zitten rond de +- 13% degradatie vanaf nieuw. @Stef87 heeft het net zo. Onze LR2019 ook, hoewel die er de afgelopen weken ineens range bij aan het krijgen is. (van +- 430km "nominaal" naar +- 440-450 nominaal)
6% in 5 uurtjes parkeren is toch ook bizar?!

Tesla ontkent dat er iets mis is, maar tegen de verwachting in presteert de Model 3 een stuk minder goed op accupakket en degradatie dan de Model S.

Dat had niemand verwacht. Nieuwer is meestal beter.
Mar.tin schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:53:
[...]

Moet ik heel eerlijk zeggen dat ik twijfel aan je inschattingsvermogen als je nu nog een nieuwe (VW) ICE koopt :+ O+
Waarom?
NuEffeNiet schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:49:
[...]

Het belangrijkste verschil voor mij zou zijn dat de Volvo op de site 8 tot 12 maanden levertijd heeft, terwijl dat voor de Tesla 1 tot 2 maanden is (ok, iets langer voor de Midnight Cherry Red).

Ik wil echt niet meer dan een half jaar op een nieuwe auto wachten.

Dat en dat het voor mijn gevoel de benchmark in deze categorie is heeft mij voor een Tesla doen besluiten. Dat ondanks dat ik de heer Musk steeds minder mag.

Overigens denk ik dat degenen die nu nog beweren dat de kwaliteit van een Tesla ondermaats is nog niet in een recente Tesla gereden hebben, want dat vond ik bij mijn proefrit totaal niet het geval.
Het meeste kom je pas later achter 😉

Als mijn auto dan toch verkocht wordt, hoop ik dat hij bij zo’n over positieve fanboy terecht komt.

Mijn kenteken begint met een G 🤣
Zullen er aardig wat zijn, sterkte aan een ieder die tegen het eind van het jaar of volgend jaar een tweedehands Model 3 LR wil aanschaffen uit 2019 🙄

[ Voor 4% gewijzigd door Tweak_ers op 06-02-2023 15:57 ]

Pagina: 1 ... 269 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic