Tommie12 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:57:
[...]
Je vergeet hoe efficient Tesla zijn auto’s bouwt, en hoe lean hun productie is.
Dat je een auto op 1 pagina kan configureren en in 1 zin beschrijven tegenover een optielijst van 50 pagina’s helpt enorm.
En dan die gigacast machines. Hoe veel robots en laspunten kan je daarmee vermijden?
Je zou toch verwachten dat andere fabrikanten inmiddels mee kunnen pakken? We hebben op werk al een 3,5 jaar een Model 3, en ik heb er 2 weken geleden eentje gekocht als vervanger voor mijn Leaf, en ik blijf me verbazen, dat er "zo veel" dingen zijn die andere fabrikanten niet, of niet goed doen.
Overigens zijn er ook voldoende dingen te noemen die ze elders wél goed, of gewoon beter doen.

. (o.a. Ruitenwissers).
Maar zaken als een goed laadnetwerk, geïntegreerd in de navigatie, waarmee je zorgeloos lange afstanden rijdt. Ik maak nog wel eens een Kona en een IONIQ5 mee van binnen, en zie met enige regelmaat Bjorn in allerlei merken met de navigatie "aankloten". Dan is er werkelijk niks op de markt, laat staan in dezelfde prijsklasse, die op dat vlak iets vergelijkbaars doet aan Tesla.
Ook de app die gewoon uitmuntend goed is, misschien zijn er daar onderhand méér van, die bij mijn Leaf was stabiel bedroevend, bij onze zakelijke Kona uit 2019 zit niet eens een app, tot lichte onvrede van de bereider die hem (gelukkig maar soms) wel eens zou willen ontdooien vantevoren zonder planning.
Tesla moet wél nog forse stappen maken in de service, en de goodwill. Gelukkig hebben we weinig problemen met onze LR2019, maar enige tijd geleden was (blijkbaar) door een ontwerpfout in een rubber van de DCDC converter deze ermee opgehouden, Tesla ontzorgt op zo'n moment gewoon onvoldoende.
"Ja, je bent buiten garantie, zorg zelf maar dat die auto hier komt".
Dat je bij 150.000km op de teller geen garantie meer hebt, en geen coulance krijgt op de reparatie is al een beetje jammer als het gewoon een ontwerpfout was, maar dat je zélf een autotransport moet regelen is gewoon jammer. Wat dat betreft is het model van een dealer, die elk jaar een beurtje geeft, en dan ook een jaar mobiliteitsgarantie nog zo gek niet.
Ook een dingetje met de stabilisatorstangen voor, dat, wederom, gewoon een kwaaltje is van de Model 3, "jammer joh, buiten garantie, afrekenen maar, ohja, en we hebben over 1,5 maand pas tijd om het te fiksen, en die uitlijning die er eigenlijk bij hoort, laat die lekker even ergens anders doen? Dat willen we eigenlijk niet doen."
Los van de servicedingen doet het (voor mij) qua auto gewoon een boel goed. Zorgeloos rijden, wetend dat als de accu te heet / te koud is de auto hier zelf iets aan doet, (in de Chill-modus) soepel accelereren en weer tot stilstand komen, meestal uitstekende TACC, 3-fase laden. En dan nog een boel kleine dingetjes die het leven mééstal prettiger maken, slimme richtingaanwijzers die vanzelf uitgaan als je van baan gewisseld bent als een recent voorbeeld van iets waar ik veel blijer van wordt dan strikt noodzakelijk is.
En als getalletjesliefhebber: ScanMyTesla is

Zó veel meer data dan mijn Leaf verstrekte aan me.
En het is vergeleken met mijn Leaf40 gewoon een grondig zuinige auto.

Mar.tin

zuinig rijden. Gemiddeld verbruik over de afgelopen 1800km (gedurende de afgelopen 12 dagen), was 129Wh/km.

Dat beloofd goeds voor de ZZM (Zuinige ZomerMaanden

)