• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:08
Driek schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:37:
Wij hebben de laatste jaren zo'n 1500kWh overschot op de zonnepanelen.
Mijn vrouw heeft eigenlijk een nieuwe auto nodig, dus nu aan het kijken of een electrische auto interessant is.
Ze rijdt ongeveer 7000km per jaar.

We zaten aan een Renault Zoe te denken.
Ik heb het gevoel dat het nu interresant is om te doen. Nog 2/3 geen wegenbelasting, en in principe de eerste 1500kWh gratis rijden, Waar we volgens mij voldoende aan hebben voor haar 7000km per jaar.

Klopt mijn redenatie?
Niet helemaal gratis, want je moet investeren in auto en laadpaal. En je loopt 1500 * terugleververgoeding mis (vaak minder dan 10ct/kwh).

Als je van een benzine auto naar de zoe gaat worden je onderhoud- en brandstofkosten wel lager waarschijnlijk.

Wel leuk en dat is ook wat waard!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:47
1Mark schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:41:
[...]

Niet helemaal gratis, want je moet investeren in auto en laadpaal. En je loopt 1500 * terugleververgoeding mis (vaak minder dan 10ct/kwh).

Als je van een benzine auto naar de zoe gaat worden je onderhoud- en brandstofkosten wel lager waarschijnlijk.

Wel leuk en dat is ook wat waard!
Dat is waar, maar investeren in een auto moet toch. Dus dan neem ik de kosten van de laadpaal in de deal even mee. En uiteraard ga ik grasduinen in het zelflaadpaal bouwen topic, of op marktplaats kijken voor een tweedehands laadpaal.

Maar volgens mij bespaar ik iets van €50 per maand aan wegenbelasting, en 150 euro aan benzine.

Tijd van werken, tijd van rusten

Is die 7k km per jaar verdeeld over iedere dag 20 km of 10 keer per jaar 700 km? Een Zoe is een prima auto, maar als je lange stukken wil rijden moet je er wel rekening mee houden dat het snelladen niet heel snel is. Als dat maar 1 of 2 keer per jaar gebeurt (of misschien wel nooit) is dat natuurlijk minder onhandig dan voor mensen die veel vaker lange stukken rijden.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Balen dat Tesla de prijzen zo heeft verlaagd, dat betekent een hoop afschrijving, maar aan de andere kant worden deze ultieme Tweaker autos wel bereikbaar voor meer Tweakers, helemaal icm SEPP.

Dit moet toch een mokerslag zijn voor de Europese auto industrie? Je moet wel heel erg merk trouw zijn om nu een elektrische VW of Volvo te kopen die met vergelijkbare uitrusting 5-15 duizend euro duurder zijn dan de Model 3 en Model Y.

• DeBron
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-01 07:47
Ik rijd nu ongeveer 3 jaar in mijn fabrieksnieuwe Ioniq) early model, 28kwh volgens mij). Erg fijne wagen ondanks het beperkte bereik. Echter de laatste tijd heb ik een heel vervelende issue met de auto, een voorbeeld van gisteren:

Gisterenmoest ik een rit van 120km doen (95% snelweg)

De auto had bij wegrijden 165km in het dashboard als zijnde bereik. Prima dacht ik, 45km speling.

Naarmate ik onderweg was viel mij steeds meer op dat de range veel sneller achteruit liep dan de KM op de navigatie. Maw ik ging het gewoon niet redden zonder fastned te bezoeken met 50km nog te gaan!

Dit is nu al een aantal keer voorgekomen en ik let er dus ook een stuk bewuster op. Gisteren heb ik zelf expres de hele reis met CC gereden op 100km/u.

Ik snap dat het winter is, echter daar is de range al op aangepast (zomer is die 220km na laden, winter 185km)

Is dit normaal of toch misschien een issue met de grote accu?

Het is wel verdomde vervelend dat ik dus niet uit kan gaan van de range in het dashboard bij vertrek.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:47
JeroenE schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:26:
[...]
Is die 7k km per jaar verdeeld over iedere dag 20 km of 10 keer per jaar 700 km? Een Zoe is een prima auto, maar als je lange stukken wil rijden moet je er wel rekening mee houden dat het snelladen niet heel snel is. Als dat maar 1 of 2 keer per jaar gebeurt (of misschien wel nooit) is dat natuurlijk minder onhandig dan voor mensen die veel vaker lange stukken rijden.
Nee in principe allemaal kleine afstanden, werk is heen en weer 30. De rest is boodschappen etc. Voor de echte afstanden hebben we de andere auto. Vandoor ook de keuze voor elektrisch voor deze auto

Tijd van werken, tijd van rusten

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:50
@DeBron Tegenwind, laagje water op de weg en verwarming aan?
Alle beetjes helpen.....

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:36
wian schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:33:
Balen dat Tesla de prijzen zo heeft verlaagd, dat betekent een hoop afschrijving, maar aan de andere kant worden deze ultieme Tweaker autos wel bereikbaar voor meer Tweakers, helemaal icm SEPP.

Dit moet toch een mokerslag zijn voor de Europese auto industrie? Je moet wel heel erg merk trouw zijn om nu een elektrische VW of Volvo te kopen die met vergelijkbare uitrusting 5-15 duizend euro duurder zijn dan de Model 3 en Model Y.
Ik heb een XC40 besteld en die komt als het goed is binnen 8 weken.
Eerlijk: ik vind de model 3 niet mooi en de model Y vind ik echt super lelijk.
Desondanks had ik met deze prijzen nu waarschijnlijk wel een model 3 overwogen.
Het oog wil ook wat maar alle credits voor Tesla.

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-02 15:49
DeBron schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:55:
Ik rijd nu ongeveer 3 jaar in mijn fabrieksnieuwe Ioniq) early model, 28kwh volgens mij). Erg fijne wagen ondanks het beperkte bereik. Echter de laatste tijd heb ik een heel vervelende issue met de auto, een voorbeeld van gisteren:

Gisterenmoest ik een rit van 120km doen (95% snelweg)

De auto had bij wegrijden 165km in het dashboard als zijnde bereik. Prima dacht ik, 45km speling.

Naarmate ik onderweg was viel mij steeds meer op dat de range veel sneller achteruit liep dan de KM op de navigatie. Maw ik ging het gewoon niet redden zonder fastned te bezoeken met 50km nog te gaan!

Dit is nu al een aantal keer voorgekomen en ik let er dus ook een stuk bewuster op. Gisteren heb ik zelf expres de hele reis met CC gereden op 100km/u.

Ik snap dat het winter is, echter daar is de range al op aangepast (zomer is die 220km na laden, winter 185km)

Is dit normaal of toch misschien een issue met de grote accu?

Het is wel verdomde vervelend dat ik dus niet uit kan gaan van de range in het dashboard bij vertrek.
had laatst ook wind tegen verbruik met een e-208 bij 120km/h ging richting de 30kWh/100km bij wind tegen en terug met wind mee 20kWh/100km met zelfde snelheid

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50
jaroen89 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:00:
[...]

had laatst ook wind tegen verbruik met een e-208 bij 120km/h ging richting de 30kWh/100km bij wind tegen en terug met wind mee 20kWh/100km met zelfde snelheid
Ik heb lang geleden een keer de accu van mijn Kia e-Niro 64kWh op een rit van Groningen naar Utrecht (200km) met kou, wind en regen vrijwel leeg gereden.
Ik heb ook wel eens Utrecht-Haren-Utrecht op een accu gereden, toen reed ik wat rustiger, het was mooi weer en niet koud. Kortom, omstandigheden kunnen erg veel uitmaken hoe veel kilometers je uit je acculading kan halen.
Driek schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:55:
Nee in principe allemaal kleine afstanden, werk is heen en weer 30. De rest is boodschappen etc. Voor de echte afstanden hebben we de andere auto. Vandoor ook de keuze voor elektrisch voor deze auto
Dan kan je in principe met iedere elektrische auto aan de slag, dat is geen grote afstand. Zolang je thuis kan laden is er niets aan de hand. Als je dus nooit gaat snelladen kan ook nog naar goedkopere auto's kijken zoals een Spring, Twingo, Smart, 500e of MG4. Al komen die laatsten natuurlijk al in de buurt van een Zoe. De goedkoopste kunnen soms niet of "langzaam" snelladen, maar als je dat toch niet gebruikt heb je daar geen last van.

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:34
Blonde Tux schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:20:
[...]

Ja, die had ik inderdaad ook al gedaan en inderdaad dezelfde resultaten op. Om nu een nieuwe auto na 3 jaar aan te schaffen is me net iets te gortig, maar een kleine investering lijkt het me wel waard.

Zal eens kijken of Mux als iets voor me kan betekenen zoals eerder geopperd. Heb het geluk een koopbatterij te hebben en dus vrij ben van eventuele contracten met Renault die aanpassingen zouden kunnen verbieden.
Je zou kunnen kijken wat je voor je Zoe 41kWh kan krijgen (>17k?) en een 41kWh of 52kWh CCS versie tweedehands kopen evt uit Duitsland of Frankrijk of Spanje... (wij hebben een 52kWh (koopbatterij) CCS versie in Spanje gekocht voor 18990)

[Voor 5% gewijzigd door birdibird op 14-01-2023 22:39]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
JanHenk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:47:
Wellicht kunnen de Chinese merken hier een voet aan de grond krijgen. Al zijn ze (door import tax, onzekere restwaarde) nog niet enorm interessant op het moment.

Denk aan de MG 4 / MG 5 of de BYD Atto 3. Ze hebben nog geen separate topics op Tweakers, dus dat geeft weinig hoop :+
Nog een argument tegen onbekende, Chinese merken zonder dealernetwerk; een reparatiebedrijf raadde deze af omdat de onderdelen niet verkrijgbaar zijn.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:59
onetime schreef op zondag 15 januari 2023 @ 01:21:
[...]

Nog een argument tegen onbekende, Chinese merken zonder dealernetwerk; een reparatiebedrijf raadde deze af omdat de onderdelen niet verkrijgbaar zijn.
Neem dat maar met een korrel zout.

5 jaar geleden vertelde dat reparatiebedrijf hetzelfde over Tesla.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:06
[...]

Zelfde ervaring hier met een nieuwe ID.3 58 kWh. Onder winderige en natte omstandigheden (geen vorst) had ik 230 km bereik op een hele acculading. 0,2kwh/km. Ik reed 100 km/per uur op de snelweg. Soms is het lastig te verklaren.

Degradatie was bij mij in ieder geval geen oorzaak (3% zelf gemeten de zomer erna).

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:36

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

onetime schreef op zondag 15 januari 2023 @ 01:21:
[...]

Ik ben misschien paranoïde maar als China dezelfde kant op gaat als Rusland. Is dan de software nog te vertrouwen?

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:52:
[...]

Neem dat maar met een korrel zout.

5 jaar geleden vertelde dat reparatiebedrijf hetzelfde over Tesla.
Klopt en daarom zat ik 2,5 maanden zonder Model 3 omdat ze het gereedschap niet hadden om de accu los te schroeven. Dat was in mei 2019 bij de Tesla approved bodyshop. Dat was niet zout maar gewoon zuur. :+

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:06
Ik ben benieuwd at de prijs verlaging van Tesla doet met de andere fabrikanten.
Ik hield de BYD Atto3 in de gaten totdat de definitieve prijzen bekend werden. 40k plus vind ik teveel voor een nieuwe merk.

• wian
  • Niet online
Russel88 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:27:
Ik ben benieuwd at de prijs verlaging van Tesla doet met de andere fabrikanten.
Ik hield de BYD Atto3 in de gaten totdat de definitieve prijzen bekend werden. 40k plus vind ik teveel voor een nieuwe merk.
BYD is geen nieuw merk, alleen verkochten ze nog niet in NL.

Maar ben ook benieuwd wat de komende maanden met de prijzen gaat gebeuren. Misschien gebeurt er niks omdat er toch meer vraag is dan aanbod. En misschien verhoogd Tesla de prijzen weer over een paar maanden als ze hun sales targets gehaald hebben. Maar als deze lagere prijzen langere tijd blijven hebben veel fabrikanten een groot probleem. De Chinezen kunnen op prijs concurreren maar de Europeanen hebben nu al veel te lage marges.

EVs verzamelen data, heel veel data. GPS gegevens, logs van sensoren, soms zelfs camera beelden etc. Dat geef ik toch liever aan een Europees bedrijf dan aan een Chinees bedrijf.

Kijk ook goed naar de restwaarden op de ANWB koerslijst. Dan zie je dat sommige EV merken een goede tot erg goede restwaarde hebben (Hyundai, KIA, Tesla, VW), dat is bij Chinese auto’s (Aiways, MG) toch een stuk lager.

• DeBron
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-01 07:47
[...]

Toegegeven, het was echt zwaar bagger weer op momenten inderdaad. Wellicht dat ik onderschat hoeveel dat met je range doet dan.. valt mij toch wel tegen dan eerlijk gezegd.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:36

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

wian schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:46:
[...]

De Chinezen kunnen op prijs concurreren maar de Europeanen hebben nu al veel te lage marges.
Ik weet echt niet wat de marges zijn van Volkswagen maar vorig jaar zat het iig goed met de winst
https://www.deaandeelhoud...er-winst-voor-volkswagen/

• wian
  • Niet online
niki_lauda schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:17:
[...]

Ik weet echt niet wat de marges zijn van Volkswagen maar vorig jaar zat het iig goed met de winst
Je hebt gelijk. Verschillende fabrikanten (Mercedes-Benz, Volkswagen, BMW) gaven de afgelopen jaren aan dat de marge op EV een stuk lager lag dan op ICE en dat ze pas rond 2025 dezelfde marges zouden kunnen maken.

Op zoek naar bronnen lijkt het erop dat dit verhaal achterhaald is. Mercedes-Benz zegt op de EQE dezelfde marge te kunnen maken als op ICE E-klasse. Volkswagen lijkt ondertussen ook al dezelfde marges te kunnen maken.

Dus het is vooral goed nieuws dat Tesla de boel op scherp zet.

• Tommie12
niki_lauda schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:17:
[...]

VW heeft vooral minder van de kleinste auto’s verkocht, en hebben vooral de modellen met veel opties aan de man gebracht.
Of dat betekent dat ze nu meer marge hebben op de BEV is nog niet zo zeker.

Tesla heeft natuurlijk wel druk op de ketel gezet.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:24
wian schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:59:
[...]

Je hebt gelijk. Verschillende fabrikanten (Mercedes-Benz, Volkswagen, BMW) gaven de afgelopen jaren aan dat de marge op EV een stuk lager lag dan op ICE en dat ze pas rond 2025 dezelfde marges zouden kunnen maken.

Op zoek naar bronnen lijkt het erop dat dit verhaal achterhaald is. Mercedes-Benz zegt op de EQE dezelfde marge te kunnen maken als op ICE E-klasse. Volkswagen lijkt ondertussen ook al dezelfde marges te kunnen maken.

Dus het is vooral goed nieuws dat Tesla de boel op scherp zet.
Ik lees vooral dat VW verwacht sneller dan 2025 winst te kunnen maken op EV's niet dat ze dat al doen. En het gelinkte artikel naar Mercedes ontbreekt :).

Vergeet niet dat beide fabrikanten nog +- 90% gewoon ICE maken, en daar vermoedelijk een goed deel van hun winst uit halen.

Ik mag ook verwachten dat in elk geval Mercedes winst kan maken op een auto van €86-100k met een 100kWh accupakket. Als tesla voor €55k een auto met 80kWh kan verkopen, en daar een gezonde marge op kan maken, moet het met +- 30k extra en 20kWh extra wel lukken lijkt mij O+

De uitdaging blijft hem voorlopig zitten in het opschalen van de capaciteit, voldoende accu's kunnen krijgen en/of maken, en ook winst kunnen maken op een goedkoper model.

• Tommie12
Mar.tin schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:55:
[...]

Ik lees vooral dat VW verwacht sneller dan 2025 winst te kunnen maken op EV's niet dat ze dat al doen. En het gelinkte artikel naar Mercedes ontbreekt :).

Vergeet niet dat beide fabrikanten nog +- 90% gewoon ICE maken, en daar vermoedelijk een goed deel van hun winst uit halen.

Ik mag ook verwachten dat in elk geval Mercedes winst kan maken op een auto van €86-100k met een 100kWh accupakket. Als tesla voor €55k een auto met 80kWh kan verkopen, en daar een gezonde marge op kan maken, moet het met +- 30k extra en 20kWh extra wel lukken lijkt mij O+

De uitdaging blijft hem voorlopig zitten in het opschalen van de capaciteit, voldoende accu's kunnen krijgen en/of maken, en ook winst kunnen maken op een goedkoper model.
Je vergeet hoe efficient Tesla zijn auto’s bouwt, en hoe lean hun productie is.

Dat je een auto op 1 pagina kan configureren en in 1 zin beschrijven tegenover een optielijst van 50 pagina’s helpt enorm.
En dan die gigacast machines. Hoe veel robots en laspunten kan je daarmee vermijden?

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:46
Tesla produceert in batches. Ze maken de autos, voor ze verkocht worden. Enkel de andere Chinese merken kunnen nu mee in die prijsoorlog. En dat zal gebeuren met de model 3 rwd en model y rwd die gemaakt worden in giga Shanghai.

Ik had een ID5 order een paar weken terug. Nu toch onlangs ook maar een Tesla gekocht. De testrit was me enorm bevallen. En voor het geld krijg je een full option wagen.

• Mar.tin
Tommie12 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:57:
[...]

Je vergeet hoe efficient Tesla zijn auto’s bouwt, en hoe lean hun productie is.

Dat je een auto op 1 pagina kan configureren en in 1 zin beschrijven tegenover een optielijst van 50 pagina’s helpt enorm.
En dan die gigacast machines. Hoe veel robots en laspunten kan je daarmee vermijden?
Je zou toch verwachten dat andere fabrikanten inmiddels mee kunnen pakken? We hebben op werk al een 3,5 jaar een Model 3, en ik heb er 2 weken geleden eentje gekocht als vervanger voor mijn Leaf, en ik blijf me verbazen, dat er "zo veel" dingen zijn die andere fabrikanten niet, of niet goed doen.
Overigens zijn er ook voldoende dingen te noemen die ze elders wél goed, of gewoon beter doen. :). (o.a. Ruitenwissers).

Maar zaken als een goed laadnetwerk, geïntegreerd in de navigatie, waarmee je zorgeloos lange afstanden rijdt. Ik maak nog wel eens een Kona en een IONIQ5 mee van binnen, en zie met enige regelmaat Bjorn in allerlei merken met de navigatie "aankloten". Dan is er werkelijk niks op de markt, laat staan in dezelfde prijsklasse, die op dat vlak iets vergelijkbaars doet aan Tesla.
Ook de app die gewoon uitmuntend goed is, misschien zijn er daar onderhand méér van, die bij mijn Leaf was stabiel bedroevend, bij onze zakelijke Kona uit 2019 zit niet eens een app, tot lichte onvrede van de bereider die hem (gelukkig maar soms) wel eens zou willen ontdooien vantevoren zonder planning.

Tesla moet wél nog forse stappen maken in de service, en de goodwill. Gelukkig hebben we weinig problemen met onze LR2019, maar enige tijd geleden was (blijkbaar) door een ontwerpfout in een rubber van de DCDC converter deze ermee opgehouden, Tesla ontzorgt op zo'n moment gewoon onvoldoende.
"Ja, je bent buiten garantie, zorg zelf maar dat die auto hier komt".

Dat je bij 150.000km op de teller geen garantie meer hebt, en geen coulance krijgt op de reparatie is al een beetje jammer als het gewoon een ontwerpfout was, maar dat je zélf een autotransport moet regelen is gewoon jammer. Wat dat betreft is het model van een dealer, die elk jaar een beurtje geeft, en dan ook een jaar mobiliteitsgarantie nog zo gek niet.

Ook een dingetje met de stabilisatorstangen voor, dat, wederom, gewoon een kwaaltje is van de Model 3, "jammer joh, buiten garantie, afrekenen maar, ohja, en we hebben over 1,5 maand pas tijd om het te fiksen, en die uitlijning die er eigenlijk bij hoort, laat die lekker even ergens anders doen? Dat willen we eigenlijk niet doen."

Los van de servicedingen doet het (voor mij) qua auto gewoon een boel goed. Zorgeloos rijden, wetend dat als de accu te heet / te koud is de auto hier zelf iets aan doet, (in de Chill-modus) soepel accelereren en weer tot stilstand komen, meestal uitstekende TACC, 3-fase laden. En dan nog een boel kleine dingetjes die het leven mééstal prettiger maken, slimme richtingaanwijzers die vanzelf uitgaan als je van baan gewisseld bent als een recent voorbeeld van iets waar ik veel blijer van wordt dan strikt noodzakelijk is.

En als getalletjesliefhebber: ScanMyTesla is *O* Zó veel meer data dan mijn Leaf verstrekte aan me. :(:)

En het is vergeleken met mijn Leaf40 gewoon een grondig zuinige auto. O+ Mar.tin O+ zuinig rijden. Gemiddeld verbruik over de afgelopen 1800km (gedurende de afgelopen 12 dagen), was 129Wh/km. :D Dat beloofd goeds voor de ZZM (Zuinige ZomerMaanden :9 )

• Tommie12
Mar.tin schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:35:
[...]

Tesla moet wél nog forse stappen maken in de service, en de goodwill. Gelukkig hebben we weinig problemen met onze LR2019, maar enige tijd geleden was (blijkbaar) door een ontwerpfout in een rubber van de DCDC converter deze ermee opgehouden, Tesla ontzorgt op zo'n moment gewoon onvoldoende.
"Ja, je bent buiten garantie, zorg zelf maar dat die auto hier komt".
Ik begrijp dat ze nog moeten groeien, maar eerlijk. Bij Audi, BMW en VOLVO heb ik ook dergelijke dingen mee gemaakt.
Een Sleutel van VOLVO die misschien 3 keer gebruikt werd... net 2 weken na garantie, en dan tikken ze rustig 350€ af en mag je 2 keer langs komen, want ze hebben die sleutel niet op voorraad. 8)7

Service hangt zo af van de garage en van de persoon die achter de balie zit en aan je auto gaat schroeven.

En ja, een defecte auto naar de garage krijgen, daar heb je toch ADAC, ANWB of in België Touring of VAB voor.
Als de auto niet meer rijdt, dan pikken die de auto wel op.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:30
Hebben we het uitgebreid over Tesla versus de Europese fabrikanten en China maar geen woord over de meest complete EV fabrikanten uit Korea. Ik heb het idee dat bij veel oudere generaties nog een bepaald beeld bij Kia/Hyundai bestaat en die daarom minder in beeld zijn.

Op het hele package van prijs, features en betrouwbaarheid zijn zij wat mij betreft de te kloppen partij, niet Tesla. De prijsverlaging van Tesla zou ik ook eerder als noodzakelijk zien om te kunnen concurreren met de Koreanen.

Enige waar Tesla tot nu toe echt uitblonk was leverbaarheid, dat zou je dan wellicht weer als gevolg van de prijsstelling kunnen zien.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Mar.tin
Tommie12 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:49:
[...]

Ik begrijp dat ze nog moeten groeien, maar eerlijk. Bij Audi, BMW en VOLVO heb ik ook dergelijke dingen mee gemaakt.
Een Sleutel van VOLVO die misschien 3 keer gebruikt werd... net 2 weken na garantie, en dan tikken ze rustig 350€ af en mag je 2 keer langs komen, want ze hebben die sleutel niet op voorraad. 8)7

Service hangt zo af van de garage en van de persoon die achter de balie zit en aan je auto gaat schroeven.

En ja, een defecte auto naar de garage krijgen, daar heb je toch ADAC, ANWB of in België Touring of VAB voor.
Als de auto niet meer rijdt, dan pikken die de auto wel op.
Dat iets geld kost vind ik niet zo heel erg, en is buiten garantie gewoon hun goed recht natuurlijk. Dat je er als merk voor kiest om niet te willen ontzorgen vind ik gewoon jammer. We hebben zakelijk nooit ANWB nodig gehad, omdat er altijd een vangnet van de mobiliteitsgarantie van de auto's die we reden hadden was.

En zelfs als je het afslepen gewoon moet betalen, geen probleem, maar ontzorg gewoon. Dat moet voor een automerk / dealer, veel makkelijker zijn dan voor een consument die dit nooit hoeft te regelen.

De Leaf van mijn moeder ging eind vorige maand binnen garantie in storing. Dealer heeft hem laten ophalen, uiteindelijk moest hij naar een andere dealer die wél aan de HV onderdelen mocht sleutelen, en met een 1,5 week was hij weer op te halen bij de dealer vlakbij huis.
Het was dat het ook kerstvakantie was en er geen leenauto nodig was. Maar desalniettemin een hele andere ervaring dan tot zover met Tesla (in ons geval Duiven) (Leenauto's moeilijk, vriendelijk zijn aan de balie: Moeilijk (méérdere malen echt tegen het onbeschofte aan geholpen daar).
Dat is te accepteren omdat het verder echt een hele fijne auto is. Maar heb ik zowel bij Toyota, Mitsubitshi, Hyundai, Mazda en Nissan niet meegemaakt, zowel privé als zakelijk.

• Mar.tin
assje schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:59:
Hebben we het uitgebreid over Tesla versus de Europese fabrikanten en China maar geen woord over de meest complete EV fabrikanten uit Korea. Ik heb het idee dat bij veel oudere generaties nog een bepaald beeld bij Kia/Hyundai bestaat en die daarom minder in beeld zijn.

Op het hele package van prijs, features en betrouwbaarheid zijn zij wat mij betreft de te kloppen partij, niet Tesla. De prijsverlaging van Tesla zou ik ook eerder als noodzakelijk zien om te kunnen concurreren met de Koreanen.

Enige waar Tesla tot nu toe echt uitblonk was leverbaarheid, dat zou je dan wellicht weer als gevolg van de prijsstelling kunnen zien.
Ik vind dat de Koreanen nog wel wat kunnen sleutelen aan de software in de auto. Zelfs met de EV6 en IONIQ5's hebben ze de problemen met leeglopende 12V accu's nog niet opgelost. (De hieronder genoemde IONIQ staat al een maand bij de garage na een probleem met de 12V, en nu schijnbaar een kapotte HV zekering, allemaal niet leverbaar, allemaal moeilijk moeilijk, en nog weinig uitzicht op nieuwe onderdelen).

De navigatie, en het algemene menu vind ik weinig intuïtief op basis van mijn beperkte interactie ermee, naar bepaalde opties is het zo nu en dan 3 menu's diep zoeken, onder een knopje dat ineens rechts in beeld zit terwijl de rest links staat, dat soort kleine dingetjes.

De snellaadmogelijkheden van de huidige generatie is dan wel weer geniaal, maar anderzijds noodzakelijk. Ritje vanaf mannenweekeind (+-400km verderop) richting huis, met beiden (Model 3 LR en een IONIQ5 met 77kWh accu) stevig / lekker doorrijden op de autobahn met regelmatig stukken 170-180 (en evenzoveel stukken 100 - 130), was het voor ons vooral lekker om na 250 km even te stoppen met nog ruim 40% in de accu, en voor de IONIQ noodzakelijk met een bijna (15% resterend ofzo) lege accu.

Ik heb die berijder geholpen met starten van zijn laadsessie (tweede keer snelladen, eerste keer bij FastNed). En de route gepland zodat we zowel héén als terug een stop hadden waar we samen konden laden.

De IONIQ kon na een 10 min / kwartiertje wel weer door en was vanaf 15% sneller naar de 80 dan wij zonder de accu voor te verwarmen, maar wij hadden (daar) niet eens persé hoeven stoppen om te laden.

Nu is het verbruik van een 3 en een IONIQ5 niet helemaal hetzelfde natuurlijk. :).

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:43

Niet om lullig te doen verder, en wil zeker niemand in een Tesla praten. Maar waar is bijvoorbeeld een Ioniq 5 nu zoveel beter in dan? Prijs/features? Hoe dan? Een beetje vergelijkbare Ioniq kost 55k? Dat is een flinke duit meer dan de Y RWD. En batterijverwarming is niet standaard op goedkopere uitvoeringen? :? Ja, hij heeft 800V (+ voor mij) en V2L (ook een (kleine) +) en waarschijnlijk betere garantie/service. Maar qua prijs & uitrusting, efficiency en software is een Tesla nog steeds de betere keuze. (Rationeel dan)

Nogmaals, niet om een Tesla vs de rest uit te lokken. Helemaal niet. Maar wel benieuwd op welke vlakken de Ioniq 5 nou zoveel betert is. Ik heb nu een Tesla en sta best open voor wat anders. Maar ik kan niet veel vinden dat beter is voor ongeveer dezelfde prijs.

• Mar.tin
Inspired schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Niet om lullig te doen verder, en wil zeker niemand in een Tesla praten. Maar waar is bijvoorbeeld een Ioniq 5 nu zoveel beter in dan? Prijs/features? Hoe dan? Een beetje vergelijkbare Ioniq kost 55k? Dat is een flinke duit meer dan de Y RWD. En batterijverwarming is niet standaard op goedkopere uitvoeringen? :? Ja, hij heeft 800V (+ voor mij) en V2L (ook een (kleine) +) en waarschijnlijk betere garantie/service. Maar qua prijs & uitrusting, efficiency en software is een Tesla nog steeds de betere keuze. (Rationeel dan)

Nogmaals, niet om een Tesla vs de rest uit te lokken. Helemaal niet. Maar wel benieuwd op welke vlakken de Ioniq 5 nou zoveel betert is. Ik heb nu een Tesla en sta best open voor wat anders. Maar ik kan niet veel vinden dat beter is voor ongeveer dezelfde prijs.
Nu is de vergelijking wel anders dan een week geleden natuurlijk, toen lagen de prijzen véél dichter bij elkaar.

Voor mij zou het er ongeveer als volgt uitzien:
IONIQ:
+ Sneller Snelladen
+ V2L
+ 22kW AC laden
+ Uiterlijk ontwerp
+ Dealernetwerk
+ 360 graden camera
+ Ruitenwissers.
+ Carplay
+ Lager sluipverbruik

Tesla Model Y:
+ Daadwerkelijk snel leverbaar
+ Superchargernetwerk + uitstekende integratie in navigatie
+ Zuiniger
+ Updates ook écht OTA
+ App
+ Dashcam / Sentry modus
+ Geen "echte" sleutel meer nodig
+ Beter thermisch management van de Accu.
+ Er rijden er al een heleboel van rond, dus de meeste bugs zijn er wel uit :+

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:43
Mar.tin schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:53:
[...]

Nu is de vergelijking wel anders dan een week geleden natuurlijk, toen lagen de prijzen véél dichter bij elkaar.

IONIQ:
+ Sneller Snelladen
+ V2L
+ 22kW AC laden
+ Uiterlijk ontwerp
+ Dealernetwerk
+ 360 graden camera
+ Ruitenwissers.
+ Carplay
+ Lager sluipverbruik

Tesla Model Y:
+ Zuiniger
+ Updates ook écht OTA
+ App
+ Dashcam / Sentry modus
Maar dan heb je het over 65k vs 55k. Waarbij de Y ook nog eens 50km verder komt obv EV-DB praktijk range.

De pluspunten wegen dan voor mij zeker niet op tegen de 10k meerprijs. Bij gelijke prijs zou ik denk ik nog voor de Y gaan.

• Mar.tin
Inspired schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:20:
[...]

Maar dan heb je het over 65k vs 55k. Waarbij de Y ook nog eens 50km verder komt obv EV-DB praktijk range.

De pluspunten wegen dan voor mij zeker niet op tegen de 10k meerprijs. Bij gelijke prijs zou ik denk ik nog voor de Y gaan.
Ik zou zelf voor de 3 RWD gaan, maar die deed niet mee in deze vergelijking :+

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mar.tin schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:53:
[...]

IONIQ:
+ Sneller Snelladen
+ V2L
+ 22kW AC laden
+ Uiterlijk ontwerp
+ Dealernetwerk
+ 360 graden camera
+ Ruitenwissers.
+ Carplay
+ Lager sluipverbruik

Tesla Model Y:
+ Zuiniger
+ Updates ook écht OTA
+ App
+ Dashcam / Sentry modus
Al eens naar Volvo XC40 of C40 gekeken? worden binnen 6 maanden allemaal AWD of RWD, er komt een longe range uitvoering van, en last but not least, wees eerlijk: ALLES oogt beter dan het (gebrek aan) interieur van een Tesla..... Verder noem je allemaal dingen op die een Volvo maar ook een Kia, Ioniq of zelfs ID.4 ook als pluspuntjes heeft. _/-\o_

XC40 P6 Plus MY23

• Tommie12
ron65 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:50:
[...]

Al eens naar Volvo XC40 of C40 gekeken? worden binnen 6 maanden allemaal AWD of RWD, er komt een longe range uitvoering van, en last but not least, wees eerlijk: ALLES oogt beter dan het (gebrek aan) interieur van een Tesla..... Verder noem je allemaal dingen op die een Volvo maar ook een Kia, Ioniq of zelfs ID.4 ook als pluspuntjes heeft. _/-\o_
Ik heb de XC40 proefgereden. Man, wat een cheapass interieur is me dat....

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tommie12 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:51:
[...]

Ik heb de XC40 proefgereden. Man, wat een cheapass interieur is me dat....
Nou, dus niet. De ID.4 is alles plastic, de Tesla ook, maar de Volvo heeft gewoon goede materialen.
Ik denk dat je eerder bedoelt dat het conservatiever is ingericht dan die andere wagens, maar dat vind ik nu juist mooi in tegenstelling tot al dat futuristische. Bij Tesla helemaal, een platte vensterbank met een ipad erop is alles, ik vind er echt geen ene bal aan. over cheap ass gesproken ;-)

XC40 P6 Plus MY23

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:46

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ron65 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:55:
[...]

Nou, dus niet. De ID.4 is alles plastic, de Tesla ook, maar de Volvo heeft gewoon goede materialen.
Ik denk dat je eerder bedoelt dat het conservatiever is ingericht dan die andere wagens, maar dat vind ik nu juist mooi in tegenstelling tot al dat futuristische. Bij Tesla helemaal, een platte vensterbank met een ipad erop is alles, ik vind er echt geen ene bal aan. over cheap ass gesproken ;-)
Maar is het materiaal dan cheap, of vind je het design gewoon niets. Want ik kan me prima voorstellen dat iemand gehecht is aan het display voor z'n neus, maar het verandert niets aan het feit dat een ID.x een ramp is qua materialen. Volvo en Tesla zou ik op hetzelfde niveau schatten. Zelfs in een XC90 bladert het nepleer gewoon af na een paar jaar.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Mar.tin
[...]

Helaas geen Polestar of Volvo in de omgeving, dus nee. Los daarvan zou het voor mij direct afvallen vanwege het hevige leunen op Google / android in het infotainment. Maar dat is meer persoonlijke voorkeur.
Vind verder het interieur niet heel spectaculair ogen in reviews. Scherm nogal aan de kleine kant. (YouTube: ELECTRIC FUTURE IS…NOW?? 2023 Polestar 2 Review) Maargoed, zoveel mensen zoveel smaken.

Verder in objectievere punten vind ik het verbruik vrij fors met richting de 200Wh/km realistisch, ten opzichte van de 167Wh/km voor de Y of de 151Wh/km voor de 3. Uit 78kWh knijpen ze "maar" 50km meer range dan de Model Y uit 57kWh, da's 21kWh verschil :/

Uitgaande van bovenstaand verschil:

195 - 167 = 28Wh/km is bij 15.000km per jaar 420kWh
Of bij mijn kilometrage (50.000km per jaar) 1400kWh.

Bij een euro of €0,50,- / kWh heb je het dan gauw over €700 aan stroom per jaar. Vind ik veel :).
Of of uitgaande van mijn gemiddeld verbruik zover met de Model 3: 128Wh/km, heb je het over 67 Wh/km
3350kWh verschil per jaar of €1675 euro. :P

Overigens heb ik net 2 weken terug een Model 3 RWD gekocht, dus voorlopig geen behoefte aan een andere auto ;). Vind het lullen erover wel geestig, en kijk graag naar verschillende reviews van wat er momenteel te koop is.

[Voor 19% gewijzigd door Mar.tin op 16-01-2023 14:12]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:25
Met zonnepanelen kost stroom maar 10ct per kWh (afhankelijk van hoe je rekent en wat je gebruik is), dan valt het wel mee.

Sterker nog, ik overweeg een Jauguar I-Pace als hoofd EV (naast de BMW i3), veel auto voor relatief weinig geld 2e hands, wel een enorm verbruik (en daarbij geen enorme range)...

[Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 16-01-2023 14:14]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Jeroenneman schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Maar is het materiaal dan cheap, of vind je het design gewoon niets. Want ik kan me prima voorstellen dat iemand gehecht is aan het display voor z'n neus, maar het verandert niets aan het feit dat een ID.x een ramp is qua materialen. Volvo en Tesla zou ik op hetzelfde niveau schatten. Zelfs in een XC90 bladert het nepleer gewoon af na een paar jaar.
Materialen worden minder kwalitatief tegenwoordig, dat is een feit.
De Tesla heb ik destijds proefgereden naast de Ioniq 5, ID.4 en de XC40.
Even kort samengevat:
Tesla: kraken van diverse elementen zodra je iets beweegt, met name de armsteun in het midden liet zich te duidelijk horen. verder is het design in mijn ogen een ramp. Snelheid hoor je in je blikveld constant te kunnen zien, een HUD of gewoon een paneetlje recht voor je stuur, niet ergens schuin rechts van je.

ID.4: Plastic Fantastic, ook hier kraakt er van alles, ja ik ben gevoelig voor kraakjes en rammeltjes die mij het gevoel van luxe ontnemen.
Bovendien vond ik de schermpjes naast veel te vreemd vormgegeven (niet mooi) ook niet heel intiutief ingericht. Heel veel nadruk op grafisch desgin waarbij het eenvoudig bedienen is vergeten.
Nadeel is het verbruik, dat van allevier de geteste wagens het hoogst lag destijds (ruim een jaar geleden)

Inoniq 5 en Volvo voldeden wat mij betreft aan wat ik wilde, wel vond ik de Ioniq nog wat té modernistisch, maar dat is smaak. Nadeel van de Volvo was de range en verbruik, voordeel de hogere instap waar ik wel blij mee ben en vooral: de trekkracht van 1500 kg geremd op de trekhaak. Dat was de doorslaggever. Maar ook het design spreekt me aan. Dat schermpje is in jouw ogen klein, maar groter dan wat ik hiervoor had en voldoet gewoon aan alles wat ik er van wens en wil.

Ik heb er echt wel serieus naar gekeken allemaal, maar ik vond Volvo de betere kwaliteit materialen hebben, en niets wat kraakte, alles voelt degelijk aan. En daarnaast sprak het design me ook gewoon aan.
Tesla had precies het tegenovergestelde effect op me, de ID.4 ook.

XC40 P6 Plus MY23

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

mitsumark schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:13:
Met zonnepanelen kost stroom maar 10ct per kWh (afhankelijk van hoe je rekent en wat je gebruik is), dan valt het wel mee.

Sterker nog, ik overweeg een Jauguar I-Pace als hoofd EV (naast de BMW i3), veel auto voor relatief weinig geld 2e hands, wel een enorm verbruik (en daarbij geen enorme range)...
Je weet wel dat iedere kWh uit die panelen die je auto opneemt niet in je huis kan worden gebruikt en daar dus juist moet worden ingekocht tegen..... 80 cent?

XC40 P6 Plus MY23

• mitsumark
ron65 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:20:
[...]

Je weet wel dat iedere kWh uit die panelen die je auto opneemt niet in je huis kan worden gebruikt en daar dus juist moet worden ingekocht tegen..... 80 cent?
Dat is grotendeels investeren in de juiste thuisaccu en eventueel "overkill" aan panelen, vandaar de 10ct per kWh (en niet 5ct/kWh wat een los PV systeem eigenlijk kost).

Zit je alleen met dagen dat er niet genoeg zonneenergie per dag binnenkomt om je auto en huis te voorzien, dan moet je inderdaad stroom inkopen. Dat doe je natuurlijk wel op het gunstigste moment, 80ct is dan ook een onrealistisch hoog bedrag, zeker op de lange termijn.

• Tommie12
ron65 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:55:
[...]

Overal harde plastic rond stuur, deurpanelen etc in die XC40.
Misschien heb jij ooit een Tesla gezien met het basis interieur. Ik vind dat het premium interieur echt beter aan voelt.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:45
Tommie12 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Misschien heb jij ooit een Tesla gezien met het basis interieur. Ik vind dat het premium interieur echt beter aan voelt.
Dat blijft toch gevoel. Ik vind de Volvo veel beter aanvoelen dan de Tesla. Maar dan moet ik ook zeggen dat ik Tesla van buiten al niet mooi (de S uitgezonderd), en van binnen vind ik het scherm te groot, te weinig in het zicht en veel teveel onzin die ik helemaal niet nodig heb (kun je natuurlijk uitzetten, maar dan is het scherm dus erg groot voor wat je er op zet). Bovenal heb ik ervaring met de eerste versies die gewoon slecht in elkaar zaten waardoor het gevoel standaard al minder zal zijn.

Wat niet wil zeggen dat ik geen Tesla zou willen, want het zijn gewoon leuke auto's, maar als er meer keuze is, zal ie toch snel afvallen.

[removed]

• Mar.tin
redwing schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:49:
[...]

Dat blijft toch gevoel. Ik vind de Volvo veel beter aanvoelen dan de Tesla. Maar dan moet ik ook zeggen dat ik Tesla van buiten al niet mooi (de S uitgezonderd), en van binnen vind ik het scherm te groot, te weinig in het zicht en veel teveel onzin die ik helemaal niet nodig heb (kun je natuurlijk uitzetten, maar dan is het scherm dus erg groot voor wat je er op zet). Bovenal heb ik ervaring met de eerste versies die gewoon slecht in elkaar zaten waardoor het gevoel standaard al minder zal zijn.

Wat niet wil zeggen dat ik geen Tesla zou willen, want het zijn gewoon leuke auto's, maar als er meer keuze is, zal ie toch snel afvallen.
Ik moet zeggen dat ze sinds 2019 wel wat geleerd hebben qua interieur vind ik, hoewel ik ook een rammeltje heb achterin, maar ik weet waar die zit dus dat is als ik een keer een half uurtje tijd heb gewoon opgelost.

Verder kraakt er niet meer/minder in mijn RWD dan in andere auto's waar ik me wel eens in begeef. :)

• Tommie12
redwing schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:49:
[...]

Het is simpel vandaag.
Neem de prijs van de basis XC40 zonder opties, en je zit al boven de prijs van een Model Y RWD die sneller is, verder komt, en veel completer uitgerust is.

De versie met 4WD is ook in zijn basisuitrusting al 3000€ duurder dan een ModY LR...

Kijk dan vooral niet naar de laadruimte, de prestaties, de range en de software....

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:24
Tommie12 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:55:
[...]

Het is simpel vandaag.
Neem de prijs van de basis XC40 zonder opties, en je zit al boven de prijs van een Model Y RWD die sneller is, verder komt, en veel completer uitgerust is.

De versie met 4WD is ook in zijn basisuitrusting al 3000€ duurder dan een ModY LR...

Kijk dan vooral niet naar de laadruimte, de prestaties, de range en de software....
Maar, en dat vergeten veel mensen, een auto is niet enkel een puur rationele aankoop gebaseerd op spec sheets, 'gedeconstrueerd', en volledig dood geanalyseerd door een data-analyst.

Design, gevoel, voorkeur, merk, x-factor is nog steeds belangrijk. En gelukkig maar.

Ja, puur rationeel is een tesla de beste keuze. En zeker nu na de recente prijsverlagingen, onklopbaar, zelfs tegen ICE, laat staan de EV concurrentie. En voor die prijs kan ik veel negatieve punten goed praten. Dus inderdaad, indien ik nu voor de keuze stond (lease kiezen aangeboden door werkgever) had ik waarschijnlijk voor een model 3 gekozen.

Ik ben tegenwoordig ook op het punt dat ik voor een forensbak/daily steeds minder veeleisend ben naarmate de jaren verlopen. Ik vind m'n autoplezier wel ergens anders. Dus afwerking, geluidjes, kraakjes, het zal best...

Maar dan nog vind ik het interieur van een tesla erg tegenvallen, lijkt wel een ikea wastafel uit de badkamer met een iPad op geplakt. Bah... :') :r

Dus zelfs aan 3000 euro goedkoper dan een polestar 2 SMSR, dus met extra ruimte voor opties of personalisatie in hetzelfde budget, is het toch geen "slam dunk" hoor. Uiteindelijk had ik in de huidige markt waarschijnlijk toch heel nipt de model 3 gekozen omwille van de techniek en infrastructuur, maar ik zou mezelf toch erg hard moeten overtuigen en sommige dingen 'goedpraten'.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:45
Tommie12 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:55:
[...]

Het is simpel vandaag.

En als ik tussen beide mocht kiezen ging ik toch voor de XC40. Want even heel simpel, een 3 kan ik nog wel pruimen, maar die Y valt echt af zodra er ook maar een andere optie is...

Een auto koop je niet alleen op prestaties, zou dat wel het geval zijn zouden er veel minder verschillende auto's rond rijden. Uiteindelijk gaat het om de punten die je belangrijk vind en baseer je daar je keuze op en dat hoeven dus niet altijd de beste specificaties te zijn of zelfs rationele keuzes. Voor sommige mensen is dat zo simpel als dat ze een rode auto willen hebben en als Tesla die niet standaard levert wordt het een ander merk :+

Uiteindelijk moet je er dus heel erg mee opletten om puur naar specificaties te kijken. Als iemand het scherm van een Tesla niet mooi vind kan dat voldoende reden zijn om Tesla links te laten liggen. Ondanks dat ze meer opties hebben en alsnog goedkoper zijn.

Mijn reaktie was dan ook niet om te zeggen dat Tesla een slechte auto zou zijn, maar wel dat mensen nu eenmaal andere smaken hebben. Iets wat de een modern vind, kan de ander veel te veel plastic vinden.

[removed]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

mitsumark schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:31:
[...]

Dat is grotendeels investeren in de juiste thuisaccu en eventueel "overkill" aan panelen, vandaar de 10ct per kWh (en niet 5ct/kWh wat een los PV systeem eigenlijk kost).

Zit je alleen met dagen dat er niet genoeg zonneenergie per dag binnenkomt om je auto en huis te voorzien, dan moet je inderdaad stroom inkopen. Dat doe je natuurlijk wel op het gunstigste moment, 80ct is dan ook een onrealistisch hoog bedrag, zeker op de lange termijn.
Even offtopic:
80 cent is hoog ja. Maar wel het bedrag dat ik nu voor de kiezen krijg, 87 cent normaal en 70 cent nacht tarief. (was tot vorige maand 11 en 14 cent)
Ik heb dus zonnepaneeltjes laten leggen om het jaargebruik af te toppen, ik zat erg hoog en heb door nieuwe koelkast, nieuwe vriezer, nieuwe wasdroger, aanpassen van kloktijden van tuinverlichting etc etc etc er 1500 kWh afgekregen laatste jaar, Met de opbrengst van de paneeltjes komt daar nog eens 2000 kWh ongeveer bij en hou ik 2800 verbruik over, net onder het plafond.
Maar... ik zie nu al dat ik ook af en toe teruglever, en je zou zeggen als je 1 kWh gebruikt en er 1 teeruglevert, sta je gelijk. Maar niets si minder waar: 11 cent per teruggeleverde kWh krijg ik terug maar mag er onder het plafond wel eerst 45 cent voor betalen.
En dan wil de overheid nog die saldering weghalen, oftewel wij gratis stroom leveren aan de nutsbedrijven en zij het weer duur terugverkopen.

Ontopic:
De auto zou dus mooi als thuisbatterij dienst kunnen doen, maar ten eerste kan ik niet eens op mijn eigen erf komen met de auto, ten tweede kan deze wagen niet terugleveren.
Dat is dan een nadeel van een groot aantal elektrische autos nog, maar je moet je afvragen of je dat ook wilt. Want als ik sochtends weg moet voor een lange rit heb ik die accu toch graag minstens 90% gevuld staan, en dan niet moeten ontdekken dat snachts 40% is weggestroomd en wie weet wellicht zelfs wel teruggeleverd voor weinig aan de nutsbedrijven ook nog.
Gelukkig dan dat ik niet thuis kan laden, maar publiek laden is tegenwoordig ook een ramp. Afgelopen weekeinde stond de paal continu bezet met mensen waarvan ik van een aantal weet dat ze wél thuis kunnen laden maar het vanwege de prijzen niet doen.
Ik moest vanochtend door hun gedrag naar een snellader tegen hoog tarief, dus omwille van hun gierige gedrag, ben ik meer geld kwijt.

Thuisbatterijen zijn overigens erg duur nog, ga uit van 1 euro per wH opslag, een 3 kWh opslag betaal je dus 3Ke (3000 euro) voor, in de komende jaren zal dat wat dalen nog.
Ik ga er wel naar kijken want per 2025 gaat men de saldering al met 30% afbouwen.
Eerst de aankomende zomer zien wat de panelen per dag kunnen produceren, en daar een opslag bijpassen lijkt me het beste, maar wel met een max van 8 kWh wat ongeveer 2/3 is van wat ik per dag gebruik.
De auto had een opslag van 70 kWh geweest, maar ja... dat is helaas geen optie nu. Verhuizen wellicht wel, maar dat gaat me zoveel kosten, dat haal ik nooit terug.

XC40 P6 Plus MY23

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Nou, daar vergis je je toch grootdeels in, rond de stuurkolom is wat hard plastic, maar de deurpanelen zijn een soort vloerbedekking en de randen eromheen lijken dan misschien wel hard plastic, maar als je eraan voelt is het dat beslist niet. Het is veerkrachtig spul, en voelt heel degelijk aan. Maar dat is zeker geen hard plastic ;-)
Ook het dashboard is dat niet, ook daar zit dat veerkrachtige spul, het lijkt op hard plastic, maar het is het echt niet.

XC40 P6 Plus MY23

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:49
[...]

De volvo komt toch niet met RWD???

Life is too short to drive boring cars

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:04
SirLct schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:16:
[...]

Ja, worden RWD.

Had het ook ergens gelezen, en teruggevonden:
https://www.autoweek.nl/a...g-en-flink-groter-bereik/

• SirLct
TIGER1125 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:18:
[...]

Ja, worden RWD.

Had het ook ergens gelezen, en teruggevonden:
https://www.autoweek.nl/a...g-en-flink-groter-bereik/
Ah weer wat geleerd. Dacht niet dat het zo makkelijk is om zo over te stappen van FWD base naar RWD base. Is allemaal goed, meer concurrentie voor de koning Tesla. :D

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

redwing schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:44:
[...]

Als iemand het scherm van een Tesla niet mooi vind kan dat voldoende reden zijn om Tesla links te laten liggen. Ondanks dat ze meer opties hebben en alsnog goedkoper zijn.
Dat vind ik dus precies het eerste en grootste argument om géén Tesla te willen.

maar mensen, smaken verschillen. Wat ik lelijk vind, kan iemand anders heel mooi vinden. En dan heeft ie mijn zegen ermee, zolang ik het maar niet hoef. ieder zijn ding.
Een collega van me is helemaal weg van de Tesla Model 3 LR, zodra die in mijn XC40 stapt zit ie te mopperen dat het dashboard voor zijn neus zit. Sja... ik vind dat juist prettig, het ontneemt geen enkel zicht want ik zie de motorkap ook gewoon nog, dat moest hij beamen, maar toch vind hij het afleiden.
En daar heb je precies wat ik bedoel, ik vind het afleiden om rechts van het stuur te moeten kijken hoe snel ik ga, hij vind het voor zijn neus juist afleidend.

Vind iemand hier een Tesla helemaal je-van-het., aarzell dan niet en ga daarvoor!

Ik vind de XC40 juist heel mooi, en rijdt werkelijk subliem. Ik zat in de proefrit in de Tesla model 3 mezelf echt wild te ergeren aan het kraken van de armrest in het midden, werkelijk zwaar irritant en als je dan ook nog dat gedoe met die vensterbank met ipad op het midden hebt, ben je er snel klaar mee.

Idem met die id.4, daar kraakte de stoel, de armrest aan de deur, als je op het touchscreen wat aantikte kraakte ook daar ergens iets, daar is echt alles hard plastic en dan ook echt hard plastic.
Bovendien zat de stoel niet lekker.

De Volvo scoorde op al die punten beter bij mij.
Dan maar iets duurder (dus meer bijtelling), de app is nog in opbouw maar er komen steeds meer functies bij intussen, in de auto heb ik alles wat ik wil voorhanden. ja de Model3 heeft wat meer functionaliteiten, maar wil je die echt allemaal? Wat ik nodig heb zit ook op de XC40, bovendien met maps als navigatie. Altijd up to date!

Ik moet er vijf jaar mee doen, en ik wil in die vijf jaar graag als ik naar die auto toeloop kunnen genieten dat er een mooie wagen staat, en bij de Tesla zou ik me vijf jaar lang ergeren aan het minimalistische, een kraakje hier en piepje daar... ja wel veel functies etc, maar de helft niet in gebruik... Nee, niets voor mij :-)

XC40 P6 Plus MY23

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

SirLct schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:16:
[...]

Zeker wel, MY24 wordt een RWD aangedreven single uitvoering en de AWD twin engine blijft zoals die is.
https://www.autoweek.nl/a...-extended-range-ultimate/

XC40 P6 Plus MY23

• SirLct
ron65 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:22:
[...]

Dat vind ik dus precies het eerste en grootste argument om géén Tesla te willen.

maar mensen, smaken verschillen. Wat ik lelijk vind, kan iemand anders heel mooi vinden. En dan heeft ie mijn zegen ermee, zolang ik het maar niet hoef. ieder zijn ding.
Een collega van me is helemaal weg van de Tesla Model 3 LR, zodra die in mijn XC40 stapt zit ie te mopperen dat het dashboard voor zijn neus zit. Sja... ik vind dat juist prettig, het ontneemt geen enkel zicht want ik zie de motorkap ook gewoon nog, dat moest hij beamen, maar toch vind hij het afleiden.
En daar heb je precies wat ik bedoel, ik vind het afleiden om rechts van het stuur te moeten kijken hoe snel ik ga, hij vind het voor zijn neus juist afleidend.

Vind iemand hier een Tesla helemaal je-van-het., aarzell dan niet en ga daarvoor!

Ik vind de XC40 juist heel mooi, en rijdt werkelijk subliem. Ik zat in de proefrit in de Tesla model 3 mezelf echt wild te ergeren aan het kraken van de armrest in het midden, werkelijk zwaar irritant en als je dan ook nog dat gedoe met die vensterbank met ipad op het midden hebt, ben je er snel klaar mee.

Idem met die id.4, daar kraakte de stoel, de armrest aan de deur, als je op het touchscreen wat aantikte kraakte ook daar ergens iets, daar is echt alles hard plastic en dan ook echt hard plastic.
Bovendien zat de stoel niet lekker.

De Volvo scoorde op al die punten beter bij mij.
Dan maar iets duurder (dus meer bijtelling), de app is nog in opbouw maar er komen steeds meer functies bij intussen, in de auto heb ik alles wat ik wil voorhanden. ja de Model3 heeft wat meer functionaliteiten, maar wil je die echt allemaal? Wat ik nodig heb zit ook op de XC40, bovendien met maps als navigatie. Altijd up to date!

Ik moet er vijf jaar mee doen, en ik wil in die vijf jaar graag als ik naar die auto toeloop kunnen genieten dat er een mooie wagen staat, en bij de Tesla zou ik me vijf jaar lang ergeren aan het minimalistische, een kraakje hier en piepje daar... ja wel veel functies etc, maar de helft niet in gebruik... Nee, niets voor mij :-)
Ik had XC40 P8 proefrit van een dag en paar maanden later ook de benzine T4 voor een week als leenauto, wat een bak ellende is het. Kraakjes, plastic fantastic, en wat een ongeloofelijke irritante infotainment is het zeg. Alleen puur door de infotainment sla ik het over. Traag, buggy, ellende..
Ik heb toevallig de Polestar 2 gereden, en ondanks zelfde basis op een v ander manier iets prettiger werken. Maar alsnog geen fan van de infotainment systeem.
Men noemt "ipad" als interieur alsof het iets slecht is, maar in realiteit werkt het zooo veel beter. Nog nooit zo'n fijne systeem gehad. De oude iDrive van BMW was ook erg goed (de nieuwe weer niet) maar vandaag de dag, voelt de rest echt 10 jaar ouder.
En dan hebben we nog niet over de slechte app, de slechte range (hoorde wel steeds beter te zijn, maar lange na niet zo efficient als tesla of de koreanen). Sterker nog, voor zijn segment is zelfs i4e40 en ix3 zuiniger.

Maar goed, ieder zijn eigen keuze. If you are happy with it, go for it!
(Even afgesloten op jouw stijl= eerst bashen, daarna zeggen ieder zijn eigen :D)

[Voor 3% gewijzigd door SirLct op 16-01-2023 16:33]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

SirLct schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:29:
[...]

Ik had XC40 P8 proefrit van een dag en paar maanden later ook de benzine T4 voor een week als leenauto, wat een bak ellende is het. Kraakjes, plastic fantastic, en wat een ongeloofelijke irritante infotainment is het zeg. Alleen puur door de infotainment sla ik het over. Traag, buggy, ellende..
Ik heb toevallig de Polestar 2 gereden, en ondanks zelfde basis op een v ander manier iets prettiger werken. Maar alsnog geen fan van de infotainment systeem.
Men noemt "ipad" als interieur alsof het iets slecht is, maar in realiteit werkt het zooo veel beter. Nog nooit zo'n fijne systeem gehad. De oude iDrive van BMW was ook erg goed (de nieuwe weer niet) maar vandaag de dag, voelt de rest echt 10 jaar ouder.
En dan hebben we nog niet over de slechte app, de slechte range (hoorde wel steeds beter te zijn, maar lange na niet zo efficient als tesla of de koreanen). Sterker nog, voor zijn segment is zelfs i4e40 en ix3 zuiniger.

Maar goed, ieder zijn eigen keuze. If you are happy with it, go for it!
(Even afgesloten op jouw stijl= eerst bashen, daarna zeggen ieder zijn eigen :D)
@stijl :-) lol, ja... naja, bashen is niet mijn bedoeling geweest overigens, maar je zou het zo kunnen opvatten zie ik nu.

Maar zo zie je ieder zijn voorkeuren he... Maar ik noem de iPad omdat het daar sterk op lijkt.
Verder niets ten nadele van een iPad overigens.

Maar hoort het in een auto? ik vind dat in een auto alles aanwezig moet zijn om de auto te rijden en te navigeren ook tegenwoordig. De rest is flauwekul, leuk, maar niet noodzakelijk.
Het moeten openen van de frunk via een menu op een scherm is zoiets, ik heb een handle zitten, hoef er niet naar te zoeken.
Het bedienen van de onwaseming, kan via een menu, maar er is ook een fysieke knop voor aanwezig
idem met de achterruit verwarming.
Een aantal functies moeten gewoon een fysieke knop hebben, je moet er zonder al te veel afgeleid te raken op de tast naar kunnen grijpen en bedienen.
Ook de Volvo heeft zo'n foutje, het omschakelen tussen Pilot Assist en ACC. Dat is gewoon een misser dat daar geen fysiek knopje voor bij de bedieneing van de acc zit, er zitten twee loze pijltoetsjes die toch niets doen, zet die functie dan daaronder.

Wat betreft de stabiliteit, ik heb geen instabiliteit in werking gehad zover, 4600 km en 2 maanden na aflevering is er 1 dingetje misgegaan, de OTA update is niet gelukt. Verder nog geen negatieve zaken gehad.
Ook de app doet het altijd, nog geen enkele keer gezeur mee gehad.

Laat ik het zo zeggen, ik ben dik tevreden. en het voelt ook tevreden aan, iets wat ik met de Tesla of de id.4 niet zou hebben gevoeld. Dus moet ik die niet kiezen. Omgekeerd, als iemand geen tevreden gevoel met de XC40 ervaart, moet hij/zij die niet kiezen.

Voor mij was een doorslaggevend punt overigens de trekhaak met 1500 kg trekkracht in de wagen, ik heb een caravan en die wil ik graag mee. Het gedoe met range en veel laden neem ik voor lief, ik heb gewoon geen keuze daarin omdat mijn werkgever de leasewagens verplicht electrificeert, en een eigen wagen ernaast voor de caravan of een vakantiewagen op brandstof heb ik allemaal doorgerekend, en komt me veel te duur uit.
Vakantie doe je toch niet om te haasten, dus dan mag de reis ook op het gemakkie zijn.Dat wordt vaak koffieleuten onderweg :-D
maar er was geen andere wagen in deze prijsklasse of binnen budget die ik kon kiezen die ook die 1500 kg trakkracht heeft, maximaal 1100 kilo een jaar geleden en dat is net te weinig.

XC40 P6 Plus MY23

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

I
En dan hebben we nog niet over de slechte range (hoorde wel steeds beter te zijn, maar lange na niet zo efficient als tesla of de koreanen). Sterker nog, voor zijn segment is zelfs i4e40 en ix3 zuiniger.
Hier kom ik ook even op terug, want ook dit is vrij relatief.

Ik kijk even puur naar mijn eigen gebruik van de auto, ik rij door heel NL, maar de langste afstand is 250 km voor mij, dan zit ik waar dan ook bij of over de grens. Kom ik in het buitenland? ja, maar niet vaak. Met vakanties, en 1x heb ik 4 dagen naar Brussel gemoeten (ook 2 uurtjes rijden maximaal).

Al die ritjes haal ik op 1 lading, dus vol weg = eindbestemming bereiken
Ter plaatse ben ik minstens enkele uren tot een dag bezig, vaak is er ook een laadpaal in de buurt die ik dan gebruik. Heel vaak vol weer terug en dus ook huis weer halen zonder bijladen.
Waarom zou ik dan een range van meer dan 300 km nodig hebben?

Op Vakantie is wat anders, dan wil je lange stints kunnen rijden maar elke 2 uur moet je toch even de benen strekken, 2 uur haal ik makkelijk met een lading en bij snelladers zit dat er in 20 minuten ook weer in. Mooi tijd voor wat koffie, 20 min zijn zo voorbij dan.

Dus leuk zo'n extended range, maar met de huidige actieradius kom ik ook zonder problemen heel best uit de voeten.
Ik kan me voorstellen dat wanneer je voro je werk dagelijks 350+ km moet rijden, je de range te klein vind, die begrijp ik heus wel, maar voor mij is 250 prima en de XC40 doet 300 tot 400 km (afhankelijk van weer en verkeer)

XC40 P6 Plus MY23

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Mar.tin schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:35:
Specs ten spijt, een auto is geen onderdeel van roulette waarbij je maar moet hopen dat je niet het maandagmorgenmodel te pakken hebt. Want je kan dus blijkbaar ook erg veel pech hebben met verder prima specs. Ik durf die gok bv niet aan om zo 45k kwijt te raken als particulier.

• DreZutphen
[...]

Meeste delen in een XC40 zijn dat gefoamde kunstof(weet ff niet hoe dat heet) en gedeeltes stof.
Er zit niet zoveel hard plastic in en de interieurs van Volvo zijn van uitstekende kwaliteit.
Kijk eens wat auto recensies of hebben die autojournalisten er ook geen verstand van?

Grootste nadeel van de XC40 is de range en efficientie tov Tesla.
Ja en nu ook de prijs haha.

Het grootste nadeel van de Tesla is dat behalve hier op tweakers er ook erg veel mensen zijn die de model 3 en y lelijke eendjes vinden.

Ik zelf vind de 3 niet echt mooi maar met de prijzen van nu had ik hem ondanks het uiterlijk wel overwogen.
Ik vind de Volvo nog steeds een plaatje om te zien.

• Tommie12
DreZutphen schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:35:
[...]

Meeste delen in een XC40 zijn dat gefoamde kunstof(weet ff niet hoe dat heet) en gedeeltes stof.
Er zit niet zoveel hard plastic in en de interieurs van Volvo zijn van uitstekende kwaliteit.
Kijk eens wat auto recensies of hebben die autojournalisten er ook geen verstand van?

Grootste nadeel van de XC40 is de range en efficientie tov Tesla.
Ja en nu ook de prijs haha.

Het grootste nadeel van de Tesla is dat behalve hier op tweakers er ook erg veel mensen zijn die de model 3 en y lelijke eendjes vinden.

Ik zelf vind de 3 niet echt mooi maar met de prijzen van nu had ik hem ondanks het uiterlijk wel overwogen.
Ik vind de Volvo nog steeds een plaatje om te zien.
Ik rij zelf met een full option V90, dus ik ken de mooiste interieurs van Volvo wel. Ik mocht tijdens een onderhoudsbeurt eens een rondje maken met een electrische XC40, en toen viel met dat wel tegen.
De cleanliness van Tesla vind ik top. Geen 25 knoppen op het stuur en rond die middenconsole.
En ja… software van Tesla tov van de oudere Volvo software ….

• DreZutphen
Tommie12 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:11:
[...]

Ik rij zelf met een full option V90, dus ik ken de mooiste interieurs van Volvo wel. Ik mocht tijdens een onderhoudsbeurt eens een rondje maken met een electrische XC40, en toen viel met dat wel tegen.
De cleanliness van Tesla vind ik top. Geen 25 knoppen op het stuur en rond die middenconsole.
En ja… software van Tesla tov van de oudere Volvo software ….
Psies een mooie V90 full options heeft een schitterend interieur en van een dergelijke auto naar een XC40 is meer dan een stap terug. Maarja dat heb je ook vanuit een MB E klasse naar een GLA/EQA.

Ja het sensus infotainment is verouderd en het android systeem is wel goed maar haalt het niet bij die van Tesla.

Ik vind echter ook een aantal zaken aan de bediening van een Tesla model 3(heb nooit in een ander gereden) irritant. Daarnaast heb ik ook graag klokken voor mijn ogen.

Uiteindelijk gaat het allemaal over smaak en wensen en dat maakt het ook subjectief.

• Mar.tin
Delerium schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:19:
[...]

Specs ten spijt, een auto is geen onderdeel van roulette waarbij je maar moet hopen dat je niet het maandagmorgenmodel te pakken hebt. Want je kan dus blijkbaar ook erg veel pech hebben met verder prima specs. Ik durf die gok bv niet aan om zo 45k kwijt te raken als particulier.
Ach roulette, roulette, onze LR uit 2019 heeft 177.000km op de teller. En de fiks was inclusief een week een huurauto ergens omstreeks €800

Dat is toegegeven geen €0,- maar kan elders ook voorkomen. Mijn leaf had een defecte recirculatieklep (garantie), onze Kona heeft al een nieuwe motor en een nieuwe accu, gelukkig beiden garantie, maar verstookt wel elke 15-20.000km 2 banden.

Verder heeft de tesla op een paar stabilisatorstangen en een set banden niks nodig gehad. Ohnee, nog een GPS antenne ergens rondom de ton: €125

By far de goedkoopste zakelijke auto om te rijden die we ooit hebben gehad. En ik verwacht er privé van mijn RWD niks anders van.

Onze Toyota Avensis had elke 200.000-250.000 km een nieuwe katalysator, injectoren, turbo, nodig ongeveer. Daar is op 475.000 km / 7 jaar denk ik een kleine 20.000 euro aan onderhoud in gegaan en relatief tot eerdere auto's was die extreem betrouwbaar. Heeft ons nooit laten staan, de Opel daarvoor was na 200k toe aan een nieuwe motor.

De Outlander die we daarna hadden hebben we 5 jaar gehad, maar hebben we 2x gewisseld met een andere berijder om de kmstanden een beetje gelijkmatig op te laten lopen, en had denk ik na 200k wel een andere accu nodig gehad.

Dan valt een keer €1000 op richting de 200.000km aan onderhoud echt in het niet. Dat vind ik geen "roulette".
Wat er ontbreekt bij Tesla is ontzorgen, dat áls er dan een keer wat is, dat ze je komen halen, en je een leenauto geven, zorgen dat je geen 3 uur hoeft te wachten in een SC om iets te fiksen.

Het is geen enkel probleem om ergens voor te betalen, maar tesla zegt in sommige gevallen: we ontzorgen je niet. En dat is jammer.

• DreZutphen

Ik vind dat buiten de futuristische uiterlijk van de Koreanen ze de reputatie niet echt mee hebben.
Ze hebben echt een sprong gemaakt van budget auto tot net onder premium.
De specs op de koreaanse BEV's zijn beter dan de premium automerken.
Maar veel mensen zien ze nog steeds als low grade auto en de meeste mensen verklaren je voor gek als je zegt een Kia van 65k te hebben gekocht.
Het zal mij benieuwen wat de toekomst rond deze merken ons gaat brengen.

• SirLct
ron65 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:55:
[...]

@stijl :-) lol, ja... naja, bashen is niet mijn bedoeling geweest overigens, maar je zou het zo kunnen opvatten zie ik nu.

Maar zo zie je ieder zijn voorkeuren he... Maar ik noem de iPad omdat het daar sterk op lijkt.
Verder niets ten nadele van een iPad overigens.

Maar hoort het in een auto? ik vind dat in een auto alles aanwezig moet zijn om de auto te rijden en te navigeren ook tegenwoordig. De rest is flauwekul, leuk, maar niet noodzakelijk.
Het moeten openen van de frunk via een menu op een scherm is zoiets, ik heb een handle zitten, hoef er niet naar te zoeken.
Het bedienen van de onwaseming, kan via een menu, maar er is ook een fysieke knop voor aanwezig
idem met de achterruit verwarming.
Een aantal functies moeten gewoon een fysieke knop hebben, je moet er zonder al te veel afgeleid te raken op de tast naar kunnen grijpen en bedienen.
Ook de Volvo heeft zo'n foutje, het omschakelen tussen Pilot Assist en ACC. Dat is gewoon een misser dat daar geen fysiek knopje voor bij de bedieneing van de acc zit, er zitten twee loze pijltoetsjes die toch niets doen, zet die functie dan daaronder.

Wat betreft de stabiliteit, ik heb geen instabiliteit in werking gehad zover, 4600 km en 2 maanden na aflevering is er 1 dingetje misgegaan, de OTA update is niet gelukt. Verder nog geen negatieve zaken gehad.
Ook de app doet het altijd, nog geen enkele keer gezeur mee gehad.

Laat ik het zo zeggen, ik ben dik tevreden. en het voelt ook tevreden aan, iets wat ik met de Tesla of de id.4 niet zou hebben gevoeld. Dus moet ik die niet kiezen. Omgekeerd, als iemand geen tevreden gevoel met de XC40 ervaart, moet hij/zij die niet kiezen.

Voor mij was een doorslaggevend punt overigens de trekhaak met 1500 kg trekkracht in de wagen, ik heb een caravan en die wil ik graag mee. Het gedoe met range en veel laden neem ik voor lief, ik heb gewoon geen keuze daarin omdat mijn werkgever de leasewagens verplicht electrificeert, en een eigen wagen ernaast voor de caravan of een vakantiewagen op brandstof heb ik allemaal doorgerekend, en komt me veel te duur uit.
Vakantie doe je toch niet om te haasten, dus dan mag de reis ook op het gemakkie zijn.Dat wordt vaak koffieleuten onderweg :-D
maar er was geen andere wagen in deze prijsklasse of binnen budget die ik kon kiezen die ook die 1500 kg trakkracht heeft, maximaal 1100 kilo een jaar geleden en dat is net te weinig.
Ik ben eigenlijk zelf ook geen fan van alles via de scherm. Toch vind ik hoe het geimplementeerd is bij de tesla goed afgestemd. Allemaal werkt met elkaar, erg vlot, en logisch. (nou ja behalve glovebox via scherm, dat snap ik nog steeds niet, daarom heb ik nu S3XY buttons voor)

De rest een kwestie van smaak idd. Ik vind de Model 3 eigenlijk ook erg lelijk, maar best bang for buck, super efficient, de beste afgestemde systeem (app, infotainment, update, etc) en wat een performance he! (heb de P)

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-02 19:59
morgoth924 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:10:
Leuk dat tesla z'n prijzen verlaagd heeft. Merk interesseerde me voorheen niet zo, nu toch naar aan het kijken (ben me al een paar jaar aan het inlezen in BEV's).

Ik hanteer een misschien apart idee: de daily driver moet in de basis zo veel mogelijk kWh aan batterij leveren voor zo weinig mogelijk geld. Je koopt immers een accu, vier wielen en een stuur (ok, da's een beetje kort door de bocht). De sono motors sion staat bovenaan en doet momenteel ~1,8kWh/€ en die heeft nog altijd mijn interesse. De MG 5 LR doet ~1,6kWh/€, goed voor de tweede plaats in mijn lijstje. "Voordeligste" tesla volgens dit systeem is nu de Y LR, maar met ~1,39kWh/€ is het verschil toch groot (plaats 13 pas).

[Afbeelding]
Dit kan alleen iemand bedenken die zelf geen EV rijdt. Alleen vanuit ‘range anxiety’ krijg je zo’n tunnelvisie.

• jdbiggelaa
Wij hebben de laatste jaren zo'n 1500kWh overschot op de zonnepanelen.
Mijn vrouw heeft eigenlijk een nieuwe auto nodig, dus nu aan het kijken of een electrische auto interessant is.

We zaten aan een Renault Zoe te denken.
Ik heb het gevoel dat het nu interresant is om te doen. Nog 2/3 geen wegenbelasting, en in principe de eerste 1500kWh gratis rijden, Waar we volgens mij voldoende aan hebben voor haar 7000km per jaar.

Klopt mijn redenatie?
Ik had ook zo’n casus en we hebben een Citigo e-iV gekocht. Prima keus blijkt. VW levert binnenkort weer de Up in elektrische vorm, is bijna identieke auto.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

jdbiggelaa schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:12:
[...]

Ik had ook zo’n casus en we hebben een Citigo e-iV gekocht. Prima keus blijkt. VW levert binnenkort weer de Up in elektrische vorm, is bijna identieke auto.
Voor mij gaat de casus worden waar ik het overschot overdag laat, en savonds weer kan gebruiken.
Natuurlijk heb ik nog tijd, de saldering gaat pas over 2 jaar minderen en is pas in 2031 helemaal weg, maar ik denk aan een thuisbatterij.
Want de auto... dat gaat het niet worden. Die kan niet bij de woning komen.
Anders zou ik geheid die overdags laden als de zon schijnt.

Maar het zou wel wenselijk zijn als er ook wat meer autos komen die kunnen terugleveren, wellicht verhuis ik nog wel eens of de gemeente gaat alsnog akkoord met mijn plannen om wel bij eigen terrein te kunnen komen, en dan zou een wagen die overdag oplaad via de panelen en savonds wat afgeeft voor de verlichting en TV geen gekke oplossing zijn.

XC40 P6 Plus MY23

• SirLct
jdbiggelaa schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:12:
[...]

e-up is toch niets nieuw? Is al vanaf 2014 dacht ik?

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:39
SirLct schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 00:06:
[...]

ja, vroeger kleine accu, tegenwoordig grotere accu

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:30
[...]
Dat ligt niet aan jou hoor. De Polestar 2 vind ik ook veel fijner dan een XC40. Toen ik die mee had als vervanger bij een beurt ben ik daar ook ontzettend op afgeknapt terwijl het in de basis dezelfde auto is. En dat kwam onder andere ook door de infotainment. Polestar heeft groter scherm en werkt allemaal net even prettiger, al kan dat laatste ook gewenning zijn.

Maargoed, onderaan de streep zou ik geen van beiden bestellen als ik nu moest kiezen :+

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:17
"Amerikaanse staat Wyoming wil verkoopverbod elektrische auto’s in 2035"

Artikel

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-02 16:46
JeroenH schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:38:

Artikel
Nou, succes met lekker de hakken in het zand zetten.

Maar als in 2040 de hele staat zonder werk zit omdat in de rest van de wereld de energietransitie wel doorgaat, zal het wel weer de schuld van de Democraten zijn.

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:41
Zolang tesla geen oplossing heeft voor parkeersensoren voor autos ZONDER parkeersensoren. En de oplossing waarschijnlijk ligt in HW4 ipv HW3..

waarom neemt men de gok met €50k+ of het wel of niet gaat werken op de duur?
je hebt praktisch het hardware ervoor niet en als de oplossing al mogelijk was met HW3 was die al bruikbaar Tesla kennende

HW4 lost waarschijnlijk ook andere issues zoals Ruitenwisser wat wel of niet doet tijdens regen, minder afhankelijk zijn van grootlicht tijdens gebruik AP [hoe meer tesla's op de weg komen hoe vaker het een tesla is die me verblindt met grootlicht op de A2 30m verderop van de middenberm op de tegengestelde richting [ja heel specifiek].

Wanneer parkeersensorenprobleem is opgelost gaat de deur voor een tesla weer open. En ja, bij deze prijzen zijn ze wel heeeeeeel aantrekkelijk als EV-zijnde. Als je Elon even vergeet natuurlijk

[Voor 12% gewijzigd door Simply1337 op 17-01-2023 10:57]

VW ID.4 1st Max 2020 | Volg mijn avonturen met de ID.4 op Instagram & YouTube

• Tommie12

Artikel
Een staatje met 500k inwoners denkt de rest een lesje te leren...
Tegen dat het 2035 is kunnen ze ofwel met oldtimers rijden, of kiezen tussen een aftandse Ram of GM...

Zo'n kortzichtigheid...

• jdbiggelaa
SirLct schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 00:06:
[...]

Klopt, maar was de afgelopen jaren niet leverbaar.

• SirLct
Simply1337 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:56:
Zolang tesla geen oplossing heeft voor parkeersensoren voor autos ZONDER parkeersensoren. En de oplossing waarschijnlijk ligt in HW4 ipv HW3..

je hebt praktisch het hardware ervoor niet en als de oplossing al mogelijk was met HW3 was die al bruikbaar Tesla kennende

HW4 lost waarschijnlijk ook andere issues zoals Ruitenwisser wat wel of niet doet tijdens regen, minder afhankelijk zijn van grootlicht tijdens gebruik AP [hoe meer tesla's op de weg komen hoe vaker het een tesla is die me verblindt met grootlicht op de A2 30m verderop van de middenberm op de tegengestelde richting [ja heel specifiek].

Wanneer parkeersensorenprobleem is opgelost gaat de deur voor een tesla weer open. En ja, bij deze prijzen zijn ze wel heeeeeeel aantrekkelijk als EV-zijnde. Als je Elon even vergeet natuurlijk
Joh er zijn altijd mensen die zeiken over alles. Nu is het de parkeersensoren, ruitenwisser, en grootlicht. Als ze het gaan oplossen dan is het weer de interieur of het ontbreken van headup display of slechte imago door elon, enzovoort enzovoort. Ik denk dat als iemand "tesla" niet zien zitten, kan hij altijd een reden verzinnen. Die weet alleen niet wat die mist. Maar niet erg, ieder zijn eigen keuze.
De bouwkwaliteit issues zijn ook nogsteeds standard genoemd, maar die is inmiddels sinds 20/21 al gefixed.

Overigens vind ik wel echt aparte zet om de parkeersensoren weg te halen. Maar als dat 7000 euro prijsverlaging betekenen vind ik het opzich niet zo erg (dat gezegd te hebbende, is mn model 3 nog voorzien van parkeersensoren :D)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:30

Artikel
Ook wel weer lekkere sensatiejournalistiek natuurlijk:
De Amerikaanse staat Wyoming wil de verkoop van nieuwe elektrische voertuigen in 2035 verbieden. De staat heeft wetgeving ingevoerd die uitgaat van een geleidelijke afschaffing.
Terwijl in werkelijkheid er alleen een "bill" is ingediend door wat conservatieve grijze mannen. Er is nog geen stemming laat staan sprake van "wetgeving".

[Voor 3% gewijzigd door assje op 17-01-2023 11:46]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:17
assje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:45:
Ook wel weer lekkere sensatiejournalistiek natuurlijk:
Dat klopt. En voor de figuren die het daar roepen is het natuurlijk stemmen winnen. "wij beschermen onze levenswijze en economie wel hoor" terwijl ze in werkelijkheid het tegenovergestelde doen natuurlijk.
Er is nog geen stemming
Klopt, alleen stemmingmakerij ;)

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling

• mitsumark
SirLct schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Joh er zijn altijd mensen die zeiken over alles. Nu is het de parkeersensoren, ruitenwisser, en grootlicht. Als ze het gaan oplossen dan is het weer de interieur of het ontbreken van headup display of slechte imago door elon, enzovoort enzovoort. Ik denk dat als iemand "tesla" niet zien zitten, kan hij altijd een reden verzinnen. Die weet alleen niet wat die mist. Maar niet erg, ieder zijn eigen keuze.
De bouwkwaliteit issues zijn ook nogsteeds standard genoemd, maar die is inmiddels sinds 20/21 al gefixed.
Tesla lijkt imo een beetje op Apple qua bedrijfsvoering, ze verkopen geen product, maar een visie.
Dat het product dan op sommige gebieden niet concurrerend/kwalitatief/duur/perfect is doet er niet zoveel toe, het product is maar bijzaak.
Zolang je mensen meekrijgt in je visie, heb je klanten. En zolang het niet over het product gaat, kun je op dat gebied ook niet zoveel fout doen.
Uiteraard heb je altijd critici (vanwege het product), maar daar gaat het niet om.

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:54
[...]

Joh er zijn altijd mensen die zeiken over alles. Nu is het de parkeersensoren, ruitenwisser, en grootlicht. Als ze het gaan oplossen dan is het weer de interieur of het ontbreken van headup display of slechte imago door elon, enzovoort enzovoort.
Aan mensen die liefkozend de voornaam van de heer Musk gebruiken herken je de echte Tesla-fans ;)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Tommie12
mitsumark schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:54:
[...]
Tesla lijkt imo een beetje op Apple qua bedrijfsvoering, ze verkopen geen product, maar een visie.
Dat het product dan op sommige gebieden niet concurrerend/kwalitatief/duur/perfect is doet er niet zoveel toe, het product is maar bijzaak.
Zolang je mensen meekrijgt in je visie, heb je klanten. En zolang het niet over het product gaat, kun je op dat gebied ook niet zoveel fout doen.
Uiteraard heb je altijd critici (vanwege het product), maar daar gaat het niet om.
Op die visie krijg je de eerste early adopters mee, en die zijn vergevingsgezind.
Vandaag zijn ze de early adopters voorbij. In sommige landen is een Tesla de meest verkochte auto, en dan moet je ook zorgen dat je product ondertussen ook matuur genoeg is, en van hoge kwaliteit, anders kan het sentiment wel eens snel keren, en zit je in het verdomhoekje van de arrogante autobouwers.

• DreZutphen
Tommie12 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:14:
[...]

Op die visie krijg je de eerste early adopters mee, en die zijn vergevingsgezind.
Vandaag zijn ze de early adopters voorbij. In sommige landen is een Tesla de meest verkochte auto, en dan moet je ook zorgen dat je product ondertussen ook matuur genoeg is, en van hoge kwaliteit, anders kan het sentiment wel eens snel keren, en zit je in het verdomhoekje van de arrogante autobouwers.
Haha scheelt dat Musk niet arrogant is 🤣.

Wat je zegt klopt overigens wel.
En de "gevestigde" orde begint nu ook grote stappen te maken.
De prijsverlaging lijkt mij daarom wel een goede zet.
Wel erg lullig voor de mensen die de oude prijs nog hebben betaald.

• SirLct
pmiddeld schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:55:
[...]

Aan mensen die liefkozend de voornaam van de heer Musk gebruiken herken je de echte Tesla-fans ;)
Nee ik ben nog geen tesla fan hoor. Ondanks dat ik de auto fantastisch vind ben ik alsnog geen fan, ben nog steeds alfisti als je me nieren en hart eruit haalt. Die kom alleen (nog) niet met EV jammer genoeg. Wil alleen tegengeluid laten horen vs al de horror verhalen en internet rant.

• DreZutphen
SirLct schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Nee ik ben nog geen tesla fan hoor. Ondanks dat ik de auto fantastisch vind ben ik alsnog geen fan, ben nog steeds alfisti als je me nieren en hart eruit haalt. Die kom alleen (nog) niet met EV jammer genoeg. Wil alleen tegengeluid laten horen vs al de horror verhalen en internet rant.
Offtopic:
Hmmm Alfa staat voor alles wat Tesla niet is😅.

• SirLct
DreZutphen schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:10:
[...]
Offtopic:
Hmmm Alfa staat voor alles wat Tesla niet is😅.
Valt wel mee hoor.
- Eigenzinnig, gevecht aangaan met de gevestigde duitse orde
- Interieur en bouwkwaliteit volgens velen niet zo pre-mie-yum.
- Door helft Nederland bestempeld als "onbetrouwbaar" terwijl het echt veel beter is geworden
- Heel goed sturend (ik heb dan de M3P)

Er is wel wat verschil
- Alfa maakt mooie auto. Tesla is lelijk.
- Gevoel rond de bochten. Uit accelereren is dan weer lekker to make up for it.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
SirLct schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Nee ik ben nog geen tesla fan hoor. Ondanks dat ik de auto fantastisch vind ben ik alsnog geen fan, [knip, ben EV fan!] Wil alleen tegengeluid laten horen vs al de horror verhalen en internet rant.
Idem! Ik vind wat meneer Musk laat horen verwerpelijk en dus komt er geen Tesla hier.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:41
[...]

Als ze het gaan oplossen dan is het weer de interieur of het ontbreken van headup display of slechte imago door elon, enzovoort enzovoort
Als je ze toch benoemt :+
[...]
Maar als dat 7000 euro prijsverlaging betekenen vind ik het opzich niet zo erg (dat gezegd te hebbende, is mn model 3 nog voorzien van parkeersensoren :D)
Ach, overschot aan autos, fabrieken moeten blijven draaien dus je kunt zeggen vraag keldert bij behorende aanbod [nieuwe auto binnen 3 maanden? hallo 2019) en dus prijs verlagen want laten verstoffen kost ook geld.

Geld moet schuiven!

VW ID.4 1st Max 2020 | Volg mijn avonturen met de ID.4 op Instagram & YouTube

• DreZutphen
SirLct schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:45:
[...]

Valt wel mee hoor.
- Eigenzinnig, gevecht aangaan met de gevestigde duitse orde
- Interieur en bouwkwaliteit volgens velen niet zo pre-mie-yum.
- Door helft Nederland bestempeld als "onbetrouwbaar" terwijl het echt veel beter is geworden
- Heel goed sturend (ik heb dan de M3P)

Er is wel wat verschil
- Alfa maakt mooie auto. Tesla is lelijk.
- Gevoel rond de bochten. Uit accelereren is dan weer lekker to make up for it.
Mwah ik vind wel wat meer verschillen maar dan gaan we teveel offtopic.
De glimlach die een Gulia quadrifoglio op mijn gezicht kan toveren lukt Tesla niet. Hoe snel die ook is.😁

• DreZutphen
daemonix schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:25:
[...]

Idem! Ik vind wat meneer Musk laat horen verwerpelijk en dus komt er geen Tesla hier.
Offtopic:
Dat is echt onzin. Naja dan kan je net zo goed al die chinese onderdelen uit alles laten verwijderen.

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:19
daemonix schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:25:
[...]

Tja, en ik vind de houding van de klassieke merken dan weer verwerpelijk. Die hebben jaren de tijd gehad om iets te ontwikkelen met de middelen die ze hadden en nul innovatie geleverd met betrekking tot EV’s. Ze moeten ronduit gedwongen worden met wetgeving. Die zijn dan ook begonnen met ‘excuus’ auto’s met onbruikbare battery pack om vooral aan te tonen hoe het niet gaat werken.

Musk is een rare snuiter, maar dat zie ik echt los van zijn missie: het versnellen van de ontwikkeling van een duurzame industrie/maatschappij.

Nee, het laatste wat ik zou kopen is een bmw of mercedes denk ik. Dat de kiertjes en naadjes er geweldig uitzien mag ook wel na een 50 jaar ervaring en het prijspeil.

Verder mag Tesla wel eens beginnen aan een hatchback model met een wat lager prijspunt. De focus op de robotaxi, welke er pas na 15 jaar komt denk ik met nieuwe sensors, doet het merk schade.

[Voor 4% gewijzigd door rare-Quark op 17-01-2023 19:40]

• rare-Quark
Overigens nog een andere vraag: mijn Fiat 500e is zo nu en dan wel nogal buggy. Soms doet de audio het niet, de AEB doet het soms niet en 1x heb ik zelfs gehad dat vooruit en achteruit verwisseld waren bij het parkeren/wegrijden. Dat ging pas weg na een langere herstart. 8)7

Heeft iemand hier ook ervaring mee? Er is een software update die maar liefst 2 uur moet duren aldus de garage (recall), dat lijkt vooral over de airbag te gaan. Is het systeem minder buggy na een update?

• rare-Quark
Simply1337 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:56:

En hier vind ik dat Tesla wat te ver doordraaft. Tegenwoordig krijg je bij het richting aangeven ook de camera input te zien. Die is echter vaak zo waardeloos qua beeld, zeker in het donker. Daar kan ik zelf nog niet eens op rijden / navigeren / afstanden checken. Laat staan dat je een algoritme dat kan leren.

Ik denk echt dat de sensoren (camera’s) nog een orde grootte beter moeten qua dynamisch bereik en robuustheid tegen weersinvloeden voordat je het systeem voorbij een bepaald niveau van automatisch rijden krijgt (eg meer redundancy, verwarming/hydrofobe coatings enz).

Autopilot op zichzelf is echter al een prima functie die zijn nut heeft. Ik zou mij focussen om dat gewoon eerst eens goed werkend te krijgen voordat je verder gaat. Momenteel komt het qua niveau niet voorbij die van de robo clubs van de TU’s. Hobby werk.

• DreZutphen
rare-Quark schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:36:
[...]

Tja, en ik vind de houding van de klassieke merken dan weer verwerpelijk. Die hebben jaren de tijd gehad om iets te ontwikkelen met de middelen die ze hadden en nul innovatie geleverd met betrekking tot EV’s. Ze moeten ronduit gedwongen worden met wetgeving. Die zijn dan ook begonnen met ‘excuus’ auto’s met onbruikbare battery pack om vooral aan te tonen hoe het niet gaat werken.

Musk is een rare snuiter, maar dat zie ik echt los van zijn missie: het versnellen van de ontwikkeling van een duurzame industrie/maatschappij.

Nee, het laatste wat ik zou kopen is een bmw of mercedes denk ik. Dat de kiertjes en naadjes er geweldig uitzien mag ook wel na een 50 jaar ervaring en het prijspeil.

Verder mag Tesla wel eens beginnen aan een hatchback model met een wat lager prijspunt. De focus op de robotaxi, welke er pas na 15 jaar komt denk ik met nieuwe sensors, doet het merk schade.
Offtopic:
Die Musk wil graag een bare knuckle fight met Poetin en de winaar krijgt de Donbas. Is toch geen rare snuiter haha.

Ontopic:
Je kan aan alle bugs wel zien dat alle fabrikanten zichzelf nu op sommige punten voorbij lopen. Het gaat echt rete snel met de toepassing van nieuwe tech in auto's.

Ik hoop alleen dat ze in de aankomende jaren zich meer gaan richten op extreem snel laden ipv range. Wat maakt 350km range uit als je met 5min weer onderweg kan zijn.
Flauwe gadgets op je infotainment heb je eigenlijk geen bal aan bijvoorbeeld.
Hetzelfde geld voor autopilots. Leuk dat het kan maar ombruikbaar.

• rare-Quark
DreZutphen schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:31:
[...]

Offtopic:
Die Musk wil graag een bare knuckle fight met Poetin en de winaar krijgt de Donbas. Is toch geen rare snuiter haha.

Ontopic:
Je kan aan alle bugs wel zien dat alle fabrikanten zichzelf nu op sommige punten voorbij lopen. Het gaat echt rete snel met de toepassing van nieuwe tech in auto's.

Ik hoop alleen dat ze in de aankomende jaren zich meer gaan richten op extreem snel laden ipv range. Wat maakt 350km range uit als je met 5min weer onderweg kan zijn.
Flauwe gadgets op je infotainment heb je eigenlijk geen bal aan bijvoorbeeld.
Hetzelfde geld voor autopilots. Leuk dat het kan maar ombruikbaar.
Je kan inderdaad de ouwehoer anecdotes eruit pakken en daar wat van vinden. Jij ouwehoert verder nooit in het leven en fouten mag je nooit maken?

Beide met de Fiat, maar zeker met de Tesla heb ik eigenlijk geen reële beperking gemerkt qua laden. Van mij hoeft het niet echt sneller en een batterij van 40-50 kWh is wel voldoende. De Fiat mag iets sneller laden, maar na 200 km een stop van 15m is ook wel zo gezond/veilig. Wel eens dat de focus op een grote batterij onzinnig is.

De Tesla Autopilot is verder ondanks zijn nukken echt een heerlijke aanvulling. Het rijd een stuk rustiger en je komt echt minder vermoeid aan (tov de Fiat). Heb je hier ervaring mee in de praktijk?

• DreZutphen
rare-Quark schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:40:
[...]

Je kan inderdaad de ouwehoer anecdotes eruit pakken en daar wat van vinden. Jij ouwehoert verder nooit in het leven en fouten mag je nooit maken?

Beide met de Fiat, maar zeker met de Tesla heb ik eigenlijk geen reële beperking gemerkt qua laden. Van mij hoeft het niet echt sneller en een batterij van 40-50 kWh is wel voldoende. De Fiat mag iets sneller laden, maar na 200 km een stop van 15m is ook wel zo gezond/veilig. Wel eens dat de focus op een grote batterij onzinnig is.

De Tesla Autopilot is verder ondanks zijn nukken echt een heerlijke aanvulling. Het rijd een stuk rustiger en je komt echt minder vermoeid aan (tov de Fiat). Heb je hier ervaring mee in de praktijk?
Ja joh iedereen maakt fouten en ik kan eerlijk gezegd wel lachen om deze geniale mafkees!

Ik heb ook 2 trucks op de weg en als deze ooit vervangen moeten worden door een electrische variant zal er een snelle vorm van inductieladen moeten zijn.

Ik heb wel gereden met Tesla's autopilot en Volvo's pilot assist.
Heerlijke systemen en idd minder vermoeiend.

Ik doelde dan ook meer op het idee dat bijv Tesla veel energie steekt in het volledig autonoom rijden.

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:48
jdbiggelaa schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:09:
[...]

Dit kan alleen iemand bedenken die zelf geen EV rijdt. Alleen vanuit ‘range anxiety’ krijg je zo’n tunnelvisie.
Range anxiety? Verklaar je nader? Als het ding me +/- 200km op een lading verder brengt, zal het in 95% van de gevallen voldoen. Zelfs een dacia spring zou heel vaak voldoen.
Bang for the buck, da's hetgeen me interesseert. Zoals al eerder is vermeld, is de verhouding prijs/km bereik (voor een auto) misschien een betere benadering, geeft in ieder geval een iets ander plaatje. Ik zie het ding echter ook als een thuisaccu, vaak als de chauffeur thuis is, is de wagen dat ook ... Dan tellen enkel de kWh's (ok, ze doen nog niet allemaal aan V2L/V2grid), vandaar mijn eerste insteek in het oriëntatieproces. Dat oriënteren blijft nog wel even duren, ik krijg voortdurend nieuwe inzichten, draadjes als deze zijn daarvoor erg leerrijk.

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:39
morgoth924 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:21:
[...]

Range anxiety? Verklaar je nader? Als het ding me +/- 200km op een lading verder brengt, zal het in 95% van de gevallen voldoen. Zelfs een dacia spring zou heel vaak voldoen.
Bang for the buck, da's hetgeen me interesseert. Zoals al eerder is vermeld, is de verhouding prijs/km bereik (voor een auto) misschien een betere benadering, geeft in ieder geval een iets ander plaatje. Ik zie het ding echter ook als een thuisaccu, vaak als de chauffeur thuis is, is de wagen dat ook ... Dan tellen enkel de kWh's (ok, ze doen nog niet allemaal aan V2L/V2grid), vandaar mijn eerste insteek in het oriëntatieproces. Dat oriënteren blijft nog wel even duren, ik krijg voortdurend nieuwe inzichten, draadjes als deze zijn daarvoor erg leerrijk.
dan moet jij niet verder kijken dan de MG4

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Pagina: 1 ... 265 ... 270 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee