Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFearWizz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-10 15:31
Op mijn werk wordt een EV lease auto zelfs 'verplicht'. Als je een lease auto wilt van de zaak dan moet het een EV zijn. Er zijn ook genoeg laadpalen geplaatst. Het dak van het pand licht vol met zonnepanelen dus we weken zelf genoeg stroom op om de auto's te laden.

Super geregeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-10 21:24
assje schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:44:
@Twardt en welk tarief betaal je aan je werkgever?
Is gratis.. :P

De vraag is natuurlijk of dit in de toekomst ook zo zal blijven. We hebben bijna 1000 panelen op dak liggen die veel meer opwekken dan we zelf verbruiken. Als er straks 10 of 20 EV's zijn, dan kan ik me voorstellen dat men toch een vergoeding gat vragen omdat het dan natuurlijk wat kostbaarder gaat worden voor het bedrijf.

Even een aanvulling. Mijn reiskosten vergoeding voor woon/werk zit wel ver onder de € 0.19 /km. Dus ik denk dat het daarom "gratis" kan. Ik krijg het daarom niet uitbetaald in Euros maar in kWh.

[ Voor 16% gewijzigd door Twardt op 06-01-2023 16:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:30
Hier (productiebedrijf met 500-1000 medewerkers) staan sinds vorig jaar 4 laadpalen.
Op het bedrijfsparkeerterrein achter het hek, maar gewoon "openbaar" (met je normale laadpas tegen standaard tarfief).

Eigenlijk was de grootste trigger dat een klant erover klaagde dat ie zijn EV niet kon opladen tijdens zn bezoek, vanuit medewerkers werd er weinig naar gevraagd, dus werd het nut niet hoog (genoeg) ingeschat.

Nu al zijn ze alle 4 dagelijks bezet (in ieder geval halve dagen), vooral GTE's en 330e/530e, maar ook af en toe een i3.
Ik denk dat de andere EV's een groot genoeg bereik hebben en thuis gratis/goedkoper laden.
Wel gaan ze dit jaar uitbreiden naar 8 palen om verder te stimuleren, en dat voor een bedrijf die componenten maakt voor ICE auto's...

Maak het in ieder geval kenbaar, als niemand er naar vraagt zal er ook geen tijd in gestoken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

JeroenH schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:59:
[...]

Als ik google naar dingen als "Renault Zoe CCS retrofit" (waarbij ik er van uitga dat je dat zelf ook al gedaan hebt) vind ik vooral mensen met dezelfde wens als jij, maar niemand die het daadwerkelijk gedaan heeft / heeft laten doen.

Wel viel me ergens in een forum deze zin op: "Anything is possible if you throw enough money at it, but would be cheaper and easier just to get a new car with CCS if you need charge quicker while away from home."

En dat voelt wel als een juiste inschatting.
Ja, die had ik inderdaad ook al gedaan en inderdaad dezelfde resultaten op. Om nu een nieuwe auto na 3 jaar aan te schaffen is me net iets te gortig, maar een kleine investering lijkt het me wel waard.

Zal eens kijken of Mux als iets voor me kan betekenen zoals eerder geopperd. Heb het geluk een koopbatterij te hebben en dus vrij ben van eventuele contracten met Renault die aanpassingen zouden kunnen verbieden.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 08:21
assje schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:39:
[...]

Verschilt toch echt wel per organisatie. In mijn organisatie moet asset >€5k via CAPEX proces wat wil zeggen dat er een charter gemaakt moet worden met beschrijving, 3 offertes, ROI calculatie etc etc. Voordat alles rond is is er zomaar iemand twee dagen mee bezig geweest en dan moeten er nog goedkeuring komen van een sequence van 5 mensen o.i.d. (finance en andere afdelingen) die mogelijk weer vragen gaan stellen. Dan moet er nog iets afgestemd worden met back-office/verrekening met finance/HR.

Allemaal lastig en gedoe. Ik rijd zelf elektrisch en bij mij op het werk staat nog altijd geen laadpaal terwijl ik zelf (budget)verantwoordelijke ben voor die locatie. Teveel gedoe en andere prioriteiten.
Dan laat je ze toch neerzetten door een partij als Joulz / Kenter :? Daar kan je ze huren of zelfs laten exploiteren, kost t misschien zelfs niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
ybos schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:14:
Dan laat je ze toch neerzetten door een partij als Joulz / Kenter :? Daar kan je ze huren of zelfs laten exploiteren, kost t misschien zelfs niets.
Kan je dan alsnog zelf laadtarief bepalen en draag je een vaste fee of per kWh af?

Als de gebruikers regulier laadtarief gaan betalen heeft het geen zin.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:31
assje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:51:
[...]

Kan je dan alsnog zelf laadtarief bepalen en draag je een vaste fee of per kWh af?

Waarom niet?
Ik zou bv als werknemer of klant of leverancier graag een paar uurtjes bijladen als dat maakt dat ik een supercharger kan vermijden. Zoeg dat je in het netwer van Last mile solutions raakt, dan kunnen echt heel veel mensen bij jou laden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Tommie12 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:20:
Waarom niet?
Ik zou bv als werknemer of klant of leverancier graag een paar uurtjes bijladen als dat maakt dat ik een supercharger kan vermijden. Zoeg dat je in het netwer van Last mile solutions raakt, dan kunnen echt heel veel mensen bij jou laden.
Het is een afgesloten parkeerplaats voor personeel en bezoekers. Klanten is geen sprake van, contractors wel maar heb er in de afgelopen 3 jaar nog nooit één met elektrische auto gezien.

Ik weet in mijn team wel wat mensen die eventueel interesse zouden hebben in een PHEV en dan laden op het werk. Maar, het gaat dan alleen om het profiteren van lager tarief dan thuis. Als daar geen sprake van is weet ik niemand die die paal zou gebruiken en dat is inclusief mijzelf.

Ik ben echt wel voorstander en we gaan het wel een keer doen maar heel erg urgent lijkt er vooralsnog niet.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 07-01-2023 18:53 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
assje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:52:
[...]

Het is een afgesloten parkeerplaats voor personeel en bezoekers. Klanten is geen sprake van, contractors wel maar heb er in de afgelopen 3 jaar nog nooit één met elektrische auto gezien.

Ik weet in mijn team wel wat mensen die eventueel interesse zouden hebben in een PHEV en dan laden op het werk. Maar, het gaat dan alleen om het profiteren van lager tarief dan thuis. Als daar geen sprake van is weet ik niemand die die paal zou gebruiken en dat is inclusief mijzelf.

Ik ben echt wel voorstander en we gaan het wel een keer doen maar heel erg urgent lijkt er vooralsnog niet.
Wonen ze zo dichtbij, dat ze met een range van 30-40km heen en weer kunnen?

Andersom, als de mogelijkheid er niet is, zal er geen werknemer vanzelf het voortouw nemen, de werkgever moet imo de eerste stap zetten.

Ik ga zelf wel eens met de i3 van m'n vrouw naar werk.
Vroeger kon ik alleen onderweg naar huis laden, dat koste me 20 minuten extra reistijd en 80ct per kwh.
Nu op het werk kost het me 0 tijd, en maar 40ct per kwh, met als gevolg dat ik makkelijker/vaker de EV pak ipv de diesel.
Ook een PHEV is nu met laadmogelijkheden op het werk steeds meer een serieuze optie.
Grote kans dat ik overstap van een 320d naar een 330e bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
assje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:52:
[...]

Ik garandeer je dat het geen 3 jaar zal duren eer je de vraag nog gaat krijgen.
Bereid dat dossier gewoon voor, het is beter voorbereid te zijn dan er mee overrompeld te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 16:51
Het is ook een stuk gastvrijheid naar je werknemers en bezoekers. Net zoals dat je wifi, koffie en schone toiletten aanbiedt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-10 08:55
Ik werk nu een tijdje op een productie locatie van een klant. In de industrie, niet heel erg pro-actief bezig met EV’s.
Tot mijn verbazing werden een half jaar geleden ineens 2 palen neergezet (op ~15 plekken). Wat bleek, de baas van de locatie had een PHEV BMW 5 serie en kon zo gratis op en neer…

Tja, daar vind ik dan wel wat van, maar het feit dat hij gaat stekkeren is beter dan niets.

Nu een half jaar later zie ik 4 auto’s elkaar netjes afwisselen, 2 EV’s en 2 PHEV’s (1 van de baas dus). Lijkt me pure winst voor het milieu.

Ik, en met mij nog 3 externen, parkeren juist niet op die plekken. Ik kan prima heen en weer op een dag en thuis laden. Zo is grofweg de helft nu (deels) elektrisch dankzij een baas die voor zichzelf wat geld wou besparen… ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Smobbo schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:08:
Ik werk nu een tijdje op een productie locatie van een klant. In de industrie, niet heel erg pro-actief bezig met EV’s.
Tot mijn verbazing werden een half jaar geleden ineens 2 palen neergezet (op ~15 plekken). Wat bleek, de baas van de locatie had een PHEV BMW 5 serie en kon zo gratis op en neer…

Tja, daar vind ik dan wel wat van, maar het feit dat hij gaat stekkeren is beter dan niets.

Nu een half jaar later zie ik 4 auto’s elkaar netjes afwisselen, 2 EV’s en 2 PHEV’s (1 van de baas dus). Lijkt me pure winst voor het milieu.

Ik, en met mij nog 3 externen, parkeren juist niet op die plekken. Ik kan prima heen en weer op een dag en thuis laden. Zo is grofweg de helft nu (deels) elektrisch dankzij een baas die voor zichzelf wat geld wou besparen… ;)
99% kans dat de baas toch met een bedrijfswagen rijdt, en dat het hem persoonlijk niks uit maakt.
Gewoon een goede keuze, en die is misschien getriggerd doordat hij electrisch wil rijden met zijn plug in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
[verwijderd]

[ Voor 105% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:23
Mar.tin schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:38:
Maargoed, "wij" is een klein MKB productiebedrijf met +- 30 werknemers. Waarvan de méésten op fietsafstand wonen. En het dus vaak niet rendabel is om een EV aan te schaffen. En soms blijven mensen "stug" kiezen voor benzine, ondanks dat een instap-EV rendabel zou kunnen zijn, omdat er "misschien ooit wel eens wat met de accu zou kunnen gebeuren".
Is het niet zo dat het gros van die werknemers een tweedehands auto van een paar duizend euro rijden? En dat elektrisch voor hun dus simpelweg (nog) geen oplossing is?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:43:
[...]

Is het niet zo dat het gros van die werknemers een tweedehands auto van een paar duizend euro rijden? En dat elektrisch voor hun dus simpelweg (nog) geen oplossing is?
Dan krijg je wel dat NL kampioen is in het oudste wagenpark https://autorai.nl/nederl...e-autos-is-ouder-10-jaar/

Ik doe er zelf aan mee: een mild hybrid uit 2008 (15 jaar oud straks) voor 3k gekocht die in de winter 1:17,5 doet en 's zomers 1:19 bij de huidige benzineprijzen loont het niet bij gebrek aan eigen oprit en eigen laadpaal om economisch gezien over te stappen. Al ben ik dan niet afhankelijk voor woon-werkverkeer van de auto, dus met <10k km op jaarbasis verdien je ook niet zo snel die EV terug.

Ik mag het doen met treinreizen worden vergoed, niks geen lease budget. Voor mijn eigen autokm's krijg ik 21 cent vergoed maar die parkeergarage op kantoor kost gewoon 20 euro voor een dagparkeerkaart. En met 35 cent de km loont zelfs die 21 cent belastingvrije vergoeding niet eens. Wel een publieke parkeerplek voor de deur, maar kabels zijn verboden en openbare laadpalen vragen vrolijk 70 cent per kWh terwijl ik nog op 30 cent per kWh thuis zit (oud contract)

Ik wil best een EV rijden maar dan wil ik ook de granny lader kunnen gebruiken. Of met laadpaal tegen de voorgevel de laadkabel over die meter brede gemeentestoep kunnen leggen naar mijn EV. Want ik heb dan wel weer een set pv panelen op het dak liggen. Mijn wijk kennende krijg ik nog sneller een boete voor overtreden van de apv dan dat ze vanuit rijtjeshuizen toestaan dat er gewerkt wordt met kabelgoten/geulen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik maak me zelf toch lichtelijk zorgen om de business case van elektrische auto's.

Om te beginnen zijn de stroomprijzen nog sterk gecorreleerd aan de gasprijzen, terwijl benzine en diesel eigenlijk nog wordt gestimuleerd met lagere accijns en tevens zijn ze (veel) minder sterk aan de gasprijs gelinkt. Er zijn genoeg casussen waar rijden op benzine op de korte termijn gewoon goedkoper is dan op elektra (naar verbruik per kilometer).

Het is sowieso koffiedik kijken, zowel naar de stroomprijzen als de prijzen van benzine en diesel. Maar het ziet er niet heel erg goed uit wat mij betreft.

Daarnaast zijn ook de fiscale incentives behoorlijk de nek omgedraaid en zit er nog meer in het vat om geschrapt te worden. De korting op de bijtelling is inmiddels bijzonder laag geworden, de milieu-investeringsaftrek voor personenauto's geschrapt. En wat te denken van voltarief wegenbelasting in 2026 (naar huidige plannen).

Ik zie eigenlijk best veel vrienden overstappen naar een grotere privéauto op benzine of zelfs diesel en de (elektrische) auto van de zaak die er in 2023 aan zit te komen juist alleen maar zakelijk rijden. De bijtelling voor privégebruik is simpelweg niet interessant genoeg.

Dat ze van de baas alsnog een BEV krijgen (die schat de business case nog positief in) ben ik eigenlijk nog redelijk verbaasd over en dat is waarschijnlijk mede ingegeven door hoge geschatte restwaarde. En meer bijkomstig lage onderhoudskosten en momenteel nog geen wegenbelasting. Dat compenseert blijkbaar toch voor de duurdere stroom. De vraag is, hoe lang nog?

Waar er eerst vanuit de consument sprake is van grote vraag, denk ik dat we straks het andersom gaan krijgen. De industrie begint nu namelijk snel over te schakelen, ingegeven door wetgeving (aankomend verbod op verkoop). Dus kort gezegd is er straks ook niet echt meer alternatief. Als elektrisch rijder zelf zou ik, even los van fiscale maatregelen, eigenlijk niet anders willen, maar ik vraag me oprecht af of we de transitie op deze manier niet te veel afremmen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
JanHenk schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:10:
Ik maak me zelf toch lichtelijk zorgen om de business case van elektrische auto's.

Om te beginnen zijn de stroomprijzen nog sterk gecorreleerd aan de gasprijzen, terwijl benzine en diesel eigenlijk nog wordt gestimuleerd met lagere accijns en tevens zijn ze (veel) minder sterk aan de gasprijs gelinkt. Er zijn genoeg casussen waar rijden op benzine op de korte termijn gewoon goedkoper is dan op elektra (naar verbruik per kilometer).

Het is sowieso koffiedik kijken, zowel naar de stroomprijzen als de prijzen van benzine en diesel. Maar het ziet er niet heel erg goed uit wat mij betreft.

Daarnaast zijn ook de fiscale incentives behoorlijk de nek omgedraaid en zit er nog meer in het vat om geschrapt te worden. De korting op de bijtelling is inmiddels bijzonder laag geworden, de milieu-investeringsaftrek voor personenauto's geschrapt. En wat te denken van voltarief wegenbelasting in 2026 (naar huidige plannen).

Ik zie eigenlijk best veel vrienden overstappen naar een grotere privéauto op benzine of zelfs diesel en de (elektrische) auto van de zaak die er in 2023 aan zit te komen juist alleen maar zakelijk rijden. De bijtelling voor privégebruik is simpelweg niet interessant genoeg.

Dat ze van de baas alsnog een BEV krijgen (die schat de business case nog positief in) ben ik eigenlijk nog redelijk verbaasd over en dat is waarschijnlijk mede ingegeven door hoge geschatte restwaarde. En meer bijkomstig lage onderhoudskosten en momenteel nog geen wegenbelasting. Dat compenseert blijkbaar toch voor de duurdere stroom. De vraag is, hoe lang nog?

Waar er eerst vanuit de consument sprake is van grote vraag, denk ik dat we straks het andersom gaan krijgen. De industrie begint nu namelijk snel over te schakelen, ingegeven door wetgeving (aankomend verbod op verkoop). Dus kort gezegd is er straks ook niet echt meer alternatief. Als elektrisch rijder zelf zou ik, even los van fiscale maatregelen, eigenlijk niet anders willen, maar ik vraag me oprecht af of we de transitie op deze manier niet te veel afremmen.
Of wat dacht je van de 35% bijtelling over de dagwaarde van een youngtimer? Dat zijn auto's die 15 jaar of ouder zijn.

Dan rij je een 12-cilinder BMW 760i met een uitstoot van 325 g/km en een G-label voor een bijtelling van €4.000 8)7 .

Vind dat toch wel de meest idiote regeling die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
De BEV vanuit werkgevers is natuurlijk niet alleen ingegeven vanuit kosten. Zeker niet voor de grotere werkgevers (ESG).

Mijn werkgever betaalt mij nu 800 euro per maand aan compensatie stroomkosten voor mijn thuisladen. Komt nog 100 euro aan publiek laden bij minimaal. Dat is flink meer dan mijn 1 op 10 rijdende ICE die ik hiervoor reed.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
alexbl69 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:54:
[...]

Of wat dacht je van de 35% bijtelling over de dagwaarde van een youngtimer? Dat zijn auto's die 15 jaar of ouder zijn.

Dan rij je een 12-cilinder BMW 760i met een uitstoot van 325 g/km en een G-label voor een bijtelling van €4.000 8)7 .

Vind dat toch wel de meest idiote regeling die er is.
Eens hoor. Maar relatief wordt van die regeling natuurlijk maar zeer beperkt gebruik gemaakt. Enkel wat ZZP’er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 12:49

The Wizard

Moderator Mobile

Hier ook vanaf dit jaar overgestapt naar alleen zakelijk rijden, ik krijg mijn EV binnen enkele maanden. Ruim 400 tot 500 euro netto per maand is veel te veel geld om deze er privé er naast te rijden. We hebben nog een Toyota Yaris hybrid uit 2021 thuis staan, daar gaan we nu alles mee doen. Mijn vrouw heeft sinds 1 januari een andere baan waarbij ze op de fiets of lopends naar het werk kan, dus die auto staat sowieso veel meer stil. Het is gewoon niet meer aantrekkelijk om de bijtelling te betalen met deze prijzen. Voor 400 tot 500 euro kan je heel veel benzine extra verrijden, en de vakantie tripjes doen we gewoon met een dakkoffer en evt. een trekhaakkoffer erbij, meer dan genoeg ruimte voor 2 volwassenen en 2 kinderen en een hond.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:31

Termy

valt er nog wat te fragge?

Is dat niet vooral omdat leaseauto's binnenkort allemaal uitstootvrij moeten zijn? Of een groot deel iig, als ze bepaalde opdrachten willen kunnen krijgen. Sowieso lijkt het me op die schaal nog steeds goedkoper dan ICE ivm onderhoud etc. Sowieso gaan de stroomprijzen vanzelf weer omlaag zodra er meer en meer wind/zon is en minder fossiel nodig is.

@Joosie200 35 ct/km? Bedoel je misschien 35 ct/kWh of wat ben je aan't doen dat het zo duur is :p? Zelfs met m'n huidige tarieven van 52 ct/kWh publiek laden kost het me gemiddeld maar 9,2 ct/km met 18 kWh/100 km.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
VidaR-9 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:22:
[...]

Eens hoor. Maar relatief wordt van die regeling natuurlijk maar zeer beperkt gebruik gemaakt. Enkel wat ZZP’er.
Klopt, maar gezien auto's een steeds langere levensduur hebben kan hij wel eens steeds populairder worden.

Zal het eens precies uitrekenen, maar vermoed dat een 15 jaar oude auto uit het topsegment voor zowel het bedrijf, maar zeker voor de gebruiker, veel goedkoper is dan een nieuwe wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-04-2024
Termy schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:54:
[...]

Is dat niet vooral omdat leaseauto's binnenkort allemaal uitstootvrij moeten zijn? Of een groot deel iig, als ze bepaalde opdrachten willen kunnen krijgen. Sowieso lijkt het me op die schaal nog steeds goedkoper dan ICE ivm onderhoud etc. Sowieso gaan de stroomprijzen vanzelf weer omlaag zodra er meer en meer wind/zon is en minder fossiel nodig is.

@Joosie200 35 ct/km? Bedoel je misschien 35 ct/kWh of wat ben je aan't doen dat het zo duur is :p? Zelfs met m'n huidige tarieven van 52 ct/kWh publiek laden kost het me gemiddeld maar 9,2 ct/km met 18 kWh/100 km.
Nou laat dat goedkoper door onderhoud er maar vanaf. Een EV is best duur en dit maakt minder onderhoud al bijna niet meer goed.
Een ICE is natuurlijk veel goedkoper. Maar ze hebben de BPM zo hoog gemaakt dat het lijkt alsof er maar een paar duizend verschil in zit.

De energie prijs gaat nog wel wat zakken maar niet meer naar de 'oude' prijzen.
Dat wilt europa ook helemaal niet want hoe meer wij betalen des te meer word er verdiend.

Ik draai er niet om heen. Ik heb een eigen ondernemening in de recycling, zonnepanelen op mijn woning inclusief een laadmogelijkheid op de oprit anders was ik geen EV gaan rijden. Word het te duur dan word die weer ingeruild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Termy schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:54:
[...]
35 cent de km kost het me nu qua ice tco.
Publiek laden kost hier inmiddels 70 cent / kWh en met 20 kWh / 100km (denk aan een Peugeot e-208) kom ik met mijn ice verder bij 1,6 de liter / 1:18.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Joosie200 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:39:
[...]

35 cent de km kost het me nu qua ice tco.
Publiek laden kost hier inmiddels 70 cent / kWh en met 20 kWh / 100km (denk aan een Peugeot e-208) kom ik met mijn ice verder bij 1,6 de liter / 1:18.
Electra is dan ook (tijdelijk) bizar duur. We hebben het gekoppeld aan de gasprijs; dat is hoe we de markt hebben afgesproken. Verder is onze vervangende flexibele opslag (batterijen/waterstof) er nog niet.

Beetje jammer dat de overheid hier dan niet mee helpt; maar gezien het algehele crisis niveau begrijp ik het dan ook wel (eerst maar eens de minder vermogenden in leven houden bij een 4x prijsstijging). De EV vraag is verder zo gigantisch dat een kleine natuurlijke rem op de vraag wellicht niet zo’n ramp is. Daar is bijna niet tegenop te bouwen. Dat zal zichzelf over een aantal jaar vanzelf wel oplossen; dan trekt de ev verkoop wel weer aan en is een ice (te) duur.

De hamvraag is natuurlijk of dit over 2 jaar is (Rusland gaat weer gas leveren waardoor de groen+gas combi goedkoop is), over 5 jaar (wind/batterij opslag is op gang, samen met gas uit de VS/Quatar is dat voldoende) of over 10-15 jaar (waterstof ea opslag is gereed en bleek nodig).

Overigens heb ik een leuk praatje over de geschiedenis van technologische disrupties https://m.youtube.com/watch?v=2b3ttqYDwF0# teruggevonden. Daarin kun je zien hoe we met EV’s mooi in het midden of eigenlijk zelfs het eind van zo’n transitie zitten. Elke disruptie die plots lijkt heeft eigenlijk al wel een aanloop heeft gehad van een 30 jaar voordat het zover kwam. Zet je te denken waar we nu eigenlijk staan met zon, waterstof opslag, zelfrijdende auto’s. Het is een erg mooie tijd waarin veel goede zaken gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Als ik mijn electriciteitsprijzen vergelijk, dan is er tussen december en januari gewoon 20ct per kWh af gegaan.
Nu terug naar 33ct/ kWh.

Die publieke laadprijzen zullen nu ook wel wat zakken. Tesla heeft al een prijsverlaging doorgevoerd in Duitsland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Termy

Termy

DreZutphen schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:36:
[...]

Nou laat dat goedkoper door onderhoud er maar vanaf. Een EV is best duur en dit maakt minder onderhoud al bijna niet meer goed.
Een ICE is natuurlijk veel goedkoper. Maar ze hebben de BPM zo hoog gemaakt dat het lijkt alsof er maar een paar duizend verschil in zit.

De energie prijs gaat nog wel wat zakken maar niet meer naar de 'oude' prijzen.
Dat wilt europa ook helemaal niet want hoe meer wij betalen des te meer word er verdiend.

Ik draai er niet om heen. Ik heb een eigen ondernemening in de recycling, zonnepanelen op mijn woning inclusief een laadmogelijkheid op de oprit anders was ik geen EV gaan rijden. Word het te duur dan word die weer ingeruild.
Tja, ik denk dat je er bruut naast zit en de langjarige trends laten dat ook zien maar we zullen zien.

O.a. Poetins actie maakt alles nu anders, maar het zal de disruptie niet stoppen. EVs zijn nog steeds veel efficiënter en minder onderhoudsgevoelig, stroom opwekken is nog steeds (nu zeker!) goedkoper met zon en wind dan fossiel dus ook al veroorzaakt de pandemie en oorlog een vertraging, het is hoogstens uitstel van executie voor ICE en fossiel.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-10 03:22
assje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:51:
[...]

Nee dat kan niet meer dan, daarom zakelijk ook totaal niet interessant.

Kun je niet kijken naar newmotion? Paaltjes waren altijd 1200 euro en dan nog €1000 voor aanleg. Zit je onder de 5k.

Doe je dat zelfde een maand later weer…

Wat het voor de werkgever interessant kan maken is hogere tarieven rekenen aan de eigen leaseauto’s. Hogere bedrijfskosten, minder belasting.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

rare-Quark schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:39:
[...]

Electra is dan ook (tijdelijk) bizar duur. We hebben het gekoppeld aan de gasprijs; dat is hoe we de markt hebben afgesproken.
We hebben helemaal niet de elektriciteitsprijs aan de gasprijs gekoppeld, en de markt heeft dat al zeker niet afgesproken.
Elektriciteit wordt op de markt verhandeld en krijgt de prijs van de duurste aanbieder die nodig is. Als dat wind is, dan is de prijs 0. Als dat gas is en de gasprijs is hoog dan is die prijs hoog.
Maar dat betekent niet dat de prijs van elektriciteit aan de gasprijs gekoppeld is. Het is gewoon het mechanisme van de markt dat de duurste aanbieder de prijs bepaalt. En als dat op dat moment gas is (en laten we nu eenmaal veel gascentrales hebben), dan is dat zo. Maar als dat geen gas is, dan wordt die prijs ook niet betaalt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:00:
[...]

We hebben helemaal niet de elektriciteitsprijs aan de gasprijs gekoppeld, en de markt heeft dat al zeker niet afgesproken.
Elektriciteit wordt op de markt verhandeld en krijgt de prijs van de duurste aanbieder die nodig is. Als dat wind is, dan is de prijs 0. Als dat gas is en de gasprijs is hoog dan is die prijs hoog.
Maar dat betekent niet dat de prijs van elektriciteit aan de gasprijs gekoppeld is. Het is gewoon het mechanisme van de markt dat de duurste aanbieder de prijs bepaalt. En als dat op dat moment gas is (en laten we nu eenmaal veel gascentrales hebben), dan is dat zo. Maar als dat geen gas is, dan wordt die prijs ook niet betaalt.
Klopt uiteraard. Maar in de praktijk word de gemiddelde prijs gedomineerd door de duurste aanbieder. Laat dat nu net gas zijn door zijn flexibele eigenschappen. Dan groeit het gemiddelde scheef. Als je slim bent als groene energieproducent, dan zorg je ook dat het aanbod groen niet voldoende blijft, zodat je altijd die hoge gasprijs kan binnenharken.

Er waren verschillende manieren hoe je de markt had kunnen afspreken die deze veel stabieler maakt (eg marge per aanbieder aftoppen op een gezonde 30 of zelfs 50 procent op hun aanbod). In plaats daarvan zijn we nu de inkopers aan het spekken met subsidie om daarna te proberen hun winst af te toppen; gemiste kans, vooral vwb het belang de burger die niet binnen een paar maand zijn energievraag/behoefte kan sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

rare-Quark schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:10:
[...]

Klopt uiteraard. Maar in de praktijk word de gemiddelde prijs gedomineerd door de duurste aanbieder. Laat dat nu net gas zijn door zijn flexibele eigenschappen. Dan groeit het gemiddelde scheef. Als je slim bent als groene energieproducent, dan zorg je ook dat het aanbod groen niet voldoende blijft, zodat je altijd die hoge gasprijs kan binnenharken.
Dat is (gelukkig) niet te reguleren door de eigenaren van de gacentrales. Windmolens zullen bijgebouwd blijven worden zolang dat rendabel is. Als Nederland vol staat met windmolens en wind de prijs bepaalt dan zal die prijs ook niet meer altijd 0 zijn omdat de windmoleneigenaren dan hun huishoudboekje niet in balans hebben.
Er waren verschillende manieren hoe je de markt had kunnen afspreken die deze veel stabieler maakt (eg marge per aanbieder aftoppen op een gezonde 30 of zelfs 50 procent op hun aanbod).
Onmogelijk. Als het voor jou 30 cent kost om een kWh te produceren en je krijgt er maar 15, dan ga je failliet of dan zeg je direkt al "daarvoor zet ik mijn centrale niet aan". De winsten zitten nu vooral aan de verkoopkant. Doordat het aanbod zo fluctueert in prijs proberen de energiemaatschappijen dat risico af te dekken en dat doen ze door een hoge prijs te vragen. Als je bij Tibber de uurprijs neemt dan betaal je veel minder, zelfs als je niets doet met vraagsturing.
De winsten worden vooral gemaakt door de producenten die weinig met gas doen. En laat dat nu vaak windmolens zijn. Ik vind het niet erg dat die ook die hoge prijs betaald krijgen, daar gaan ze alleen maar meer windmolens van bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:18:
[...]

Dat is (gelukkig) niet te reguleren door de eigenaren van de gacentrales. Windmolens zullen bijgebouwd blijven worden zolang dat rendabel is. Als Nederland vol staat met windmolens en wind de prijs bepaalt dan zal die prijs ook niet meer altijd 0 zijn omdat de windmoleneigenaren dan hun huishoudboekje niet in balans hebben.

[...]

Onmogelijk. Als het voor jou 30 cent kost om een kWh te produceren en je krijgt er maar 15, dan ga je failliet of dan zeg je direkt al "daarvoor zet ik mijn centrale niet aan". De winsten zitten nu vooral aan de verkoopkant. Doordat het aanbod zo fluctueert in prijs proberen de energiemaatschappijen dat risico af te dekken en dat doen ze door een hoge prijs te vragen. Als je bij Tibber de uurprijs neemt dan betaal je veel minder, zelfs als je niets doet met vraagsturing.
De winsten worden vooral gemaakt door de producenten die weinig met gas doen. En laat dat nu vaak windmolens zijn. Ik vind het niet erg dat die ook die hoge prijs betaald krijgen, daar gaan ze alleen maar meer windmolens van bouwen.
Overal waar je een mogelijkheid in de markt bied om 10x winsten te halen, maak je misbruik mogelijk. Ze mogen het contractueel niet inderdaad, maar als dat het argument is om een dergelijke markt dan maar in stand te houden? Dit soort winsten zijn ronduit pervers en in niemand’s belang.

Tweede punt: als aanbieder A,B en C inschrijven voor 10c,25c en 80c, dan had je best kunnen afspreken dat a 15c krijgt, B 37.5 en C 80c. Dan gaat er echt niemand failliet en heb je deze overduidelijk systeemfout al gecorrigeerd. Nu heeft vooral de wind producent woekerwinsten inderdaad.

Zaken die grilliger zijn kan je zelfs contract constructies mee bedenken dat deze mogen blijven leveren in mindere tijden. We kiezen toch echt zelf voor deze markt incl systeemfout. Dat is leuk als de productie en vraag snel te sturen is; maar dat is dus voor groen (nog) niet zo.

Nog steeds vind ik het een Ingewikkelde oplossing voor een simpel probleem die we gekozen hebben; een falend markt model. Ten koste van de burger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Termy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 01:34:
[...]

Tja, ik denk dat je er bruut naast zit en de langjarige trends laten dat ook zien maar we zullen zien.

O.a. Poetins actie maakt alles nu anders, maar het zal de disruptie niet stoppen. EVs zijn nog steeds veel efficiënter en minder onderhoudsgevoelig, stroom opwekken is nog steeds (nu zeker!) goedkoper met zon en wind dan fossiel dus ook al veroorzaakt de pandemie en oorlog een vertraging, het is hoogstens uitstel van executie voor ICE en fossiel.
Er bruut naast zit, huh?
Is de BPM niet verhoogd?
Waren de energieprijzen voor de oorlog al niet hoger?
Gaat de salderingregeling er niet af?
Raken we de fiscale voordelen niet kwijt?

En last but not least. De gestegen prijzen komen nooit meer terug op het oude.

Over dat fossiele brandstof word uitgefaseerd klopt wel.
Maar het gaat de burgers flink raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
VidaR-9 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:21:
[...]

De BEV vanuit werkgevers is natuurlijk niet alleen ingegeven vanuit kosten. Zeker niet voor de grotere werkgevers (ESG).

Mijn werkgever betaalt mij nu 800 euro per maand aan compensatie stroomkosten voor mijn thuisladen. Komt nog 100 euro aan publiek laden bij minimaal. Dat is flink meer dan mijn 1 op 10 rijdende ICE die ik hiervoor reed.
Dit is zeker een meespelende factor en ook een beetje wat ik bedoel; de financiële kant is niet heel interessant op het moment en ook niet op de korte termijn. De fiscale stimulans wordt afgebouwd en eigenlijk juist op de middellange termijn nadelig (geen bijtellingskorting, voltarief wegenbelasting).

Het enige dat overblijft bij deze keuze is de 'verplichting' die er mogelijk aankomt, het verkoopverbod en ESG-criteria van (met name) multinationals. Een omslag van pull naar push strategie.

Mijn vraag is dan ook, remmen we met die omslag de transitie niet te veel af. De tijd zal het leren...
VidaR-9 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:22:
[...]

Er zijn inmiddels ruim 2 miljoen bedrijven in Nederland. De eigenaren (en werknemers) daarvan hebben allemaal de mogelijkheid om van de youngtimer-regeling gebruik te maken.

Ik kan je in ieder geval vertellen ik in mijn praktijk in de periferie meer youngtimers dan BEV's tel.

Mijn verwachting was dat die regeling er eerdaags wel af zou gaan. Maar ondanks dat er veel maatregelen zijn aangekondigd, is de youngtimer-regeling niet eens onderwerp van politieke geweest tot op heden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
DreZutphen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:18:
De burger en de overheid zijn we uiteindelijk met zijn allen, als de één meer betaalt betaalt de ander minder. Uiteindelijk gaat het om het sturen van gedrag en die richting is weg van fossiele brandstoffen en naar elektrisch. Op termijn gaat elektrisch dus altijd goedkoper zijn/blijven dan fossiel, tijdelijke verstoringen in omstandigheden/beleid doen daar niets aan af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
VidaR-9 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:21:
[...]

900 EUR per maand? Holy. Hoeveel rij je dan? Bij 20kWh/100km en bij 60 cent een 7500km. Is toch vrij veel post COVID. :) (Een 1 op 10 ICE zou 750 liter benzine nodig hebben. Zit je op 1300+ EUR.)

Als je nu voor 800EUR stroom verbruikt zou je toch meteen naar een SAP moeten met Tibber. Maar goed, zal de WG allemaal geen trek in hebben. Die van mij ook niet. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 11-01-2023 11:29 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Inspired schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:28:
[...]
900 EUR per maand? Holy. Hoeveel rij je dan? Bij 20kWh/100km en bij 60 cent een 7500km. Is toch vrij veel post COVID. :) (Een 1 op 10 ICE zou 750 liter benzine nodig hebben. Zit je op 1300+ EUR.)

Als je nu voor 800EUR stroom verbruikt zou je toch meteen naar een SAP moeten met Tibber. Maar goed, zal de WG allemaal geen trek in hebben. Die van mij ook niet. :)
Mijn gemiddelde verbruik is 28kWh/100km.
Stroom is circa 80 cent.
Ik rij zo’n 4.000 per maand.

Dus dat tikt lekker aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Tweak_ers schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 07:04:
Nee dat kan niet meer dan, daarom zakelijk ook totaal niet interessant.

Kun je niet kijken naar newmotion? Paaltjes waren altijd 1200 euro en dan nog €1000 voor aanleg. Zit je onder de 5k.

Doe je dat zelfde een maand later weer…
Dat is zeker wel een optie, installeren kan ik ook wel gewoon door eigen technische dienst laten doen dan is het helemaal onzichtbaar. Blijft alleen het uitzoekwerk/afstemmen van verrekening over.
Wat het voor de werkgever interessant kan maken is hogere tarieven rekenen aan de eigen leaseauto’s. Hogere bedrijfskosten, minder belasting.
Op Tweakers lijken parkeerplaatsen vol leaseauto's de norm te zijn maar in andere sectoren is dit natuurlijk heel anders. Op onze locatie van 50 personen ben ik de enige met een optie tot leaseauto die ik vervolgens niet heb (ik laat deel budget uitbetalen en heb de auto zelf gekocht).

Als we hier een paal zetten is het puur voor personeel en dat heeft vooral zin als het een competitief tarief is. Wij verbruiken op jaarbasis ongeveer 1,5GWh dus 3e staffel van energiebelasting, dat scheelt in 2023 een kleine 9ct/kWh met staffel 1 voor een normale particulier.

Marginale prijs van een kWH was vorig jaar €0,12/kWH en wordt dit jaar ongeveer €0,33/kWh. Ik zou dan bijvoorbeeld willen werken met een opslag van €0,10/kWh als redelijke compensatie. Als ik alleen mijn auto volledig oplaadt op het werk komt dat misschien op €200/jaar, als er later nog EV's bijkomen wat meer.

Op basis van ROI komt dat er bij ons in ieder geval niet doorheen :P projecten met een terugverdientijd langer dan 2-5 jaar beginnen we doorgaans niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VidaR-9 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:58:
[...]

Stroom is circa 80 cent.

Dus dat tikt lekker aan.
Mja, bij 50 cent, wat nu niet meer gek is, zit je op 560 EUR. Is alweer voordeliger dan je ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 09:02
[...]

Stroom is circa 80 cent.

Dus dat tikt lekker aan.
Wat rijd je dan wel niet?
Mijn E-tron zit gemiddeld op 25kWh/100km. Daar zit jij nog 10% boven.
En voor 80ct per kWh zou ik snel een andere leverancier zoeken, zelfs in deze tijd is dat extreem.

PS. Openbaar laden zal zelfs nog goedkoper uitpakken voor je. Hier zijn de openbare palen 37ct/kWh.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 11-01-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
GeeMoney schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:40:
[...]
Wat rijd je dan wel niet?
Mijn E-tron zit gemiddeld op 25kWh/100km. Daar zit jij nog 10% boven.
En voor 80ct per kWh zou ik snel een andere leverancier zoeken, zelfs in deze tijd is dat extreem.

PS. Openbaar laden zal zelfs nog goedkoper uitpakken voor je. Hier zijn de openbare palen 37ct/kWh.
Polestar 2. Ik rij veel kms buiten de spits, dus kan flink doorrijden.
Inmiddels overgestapt van energieleverancier en op 50ct ongeveer. En straks met warmer weer zal het gemiddelde wel weer zakken naar 23-25kWh/100km. Maar zuinig wordt het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Inspired schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:35:
[...]
Mja, bij 50 cent, wat nu niet meer gek is, zit je op 560 EUR. Is alweer voordeliger dan je ICE.
True d:)b

En volgens mij gaan accijnzen ook weer omhoog op benzine later dit jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door VidaR-9 op 11-01-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
assje schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:25:
[...]

De burger en de overheid zijn we uiteindelijk met zijn allen, als de één meer betaalt betaalt de ander minder. Uiteindelijk gaat het om het sturen van gedrag en die richting is weg van fossiele brandstoffen en naar elektrisch. Op termijn gaat elektrisch dus altijd goedkoper zijn/blijven dan fossiel, tijdelijke verstoringen in omstandigheden/beleid doen daar niets aan af.
"De burger en overheid zijn we met zijn allen"

Sorry hoor maar veel beleid wat de overheid de afgelopen jaren heeft uitgevoerd staat mijlenver van de burgers af.

Die gedachte van jou is echt utopisch.

Het enige democratische in Nederland is dat jij je stem mag uitbrengen en daarmee is het over en uit.
Daarnaast word er naar mijn weten +/- 80% beleid vanuit europa opgelegd.
Door mensen die ondemocratisch hun plek hebben vergaard.

We zullen zien dat de energie transitie( wat overigens moet gebeuren)gebruikt gaat worden als melkkoe.

[ Voor 188% gewijzigd door Standeman op 12-01-2023 12:41 . Reden: foutje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Stroom is circa 80 cent.

Dus dat tikt lekker aan.
Die stroomprijs is al aan het zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DreZutphen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:09:
[...]

We zullen zien dat de energie transitie( wat overigens moet gebeuren)gebruikt gaat worden als melkkoe.
Wel... vooralsnog lukt dat niet zo goed denk ik.

Op benzine en diesel zit BTW én ACCIJNS.
BTW is er ook op stroom, maar accijns niet. Dat zal op één of andere manier vervangen moeten worden door een tol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:56
Tommie12 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:18:
[...]

BTW is er ook op stroom, maar accijns niet. Dat zal op één of andere manier vervangen moeten worden door een tol.
Bij thuisladen betaal je gewoon energiebelasting a 15 cent per kWh. Bij een verbruik van 20kWh/100KM is dat €3 euro aan accijns per 100KM, bij een ICE die 5L/100KM verbruikt gaat het om €3,25 per 100KM aan accijns. Bij snelladers/publieke laders is dat niet het geval dus daar zal wellicht nog iets veranderen.

[ Voor 21% gewijzigd door n0pe op 11-01-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:10
n0pe schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:29:
[...]

Bij thuisladen betaal je gewoon energiebelasting a 15 cent per kWh. Bij een verbruik van 20kWh/100KM is dat €3 euro aan accijns per 100KM, bij een ICE die 5L/100KM verbruikt gaat het om €3,25 per 100KM aan accijns. Bij snelladers/publieke laders is dat niet het geval dus daar zal wellicht nog iets veranderen.
Bij thuis laden krijg je dit jaar ook nog de prijsplafond bonus er boven op.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-10 22:36

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

kdeboois schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:57:
[...]

Bij thuis laden krijg je dit jaar ook nog de prijsplafond bonus er boven op.
Dan zit je met je leverancier verkeerd en is het tijd om over te stappen.
Het grootste voordeel op elektrische auto's is nog het ontbreken van BPM en MRB.
Maar elektra wordt sinds 1 januari extra zwaar belast.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
[...]

Ze zullen zeker een manier vinden. De regering en overheid regelen veel zaken niet maar dit gaat ze wel lukken🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Smuggler schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:59:
[...]

Dan zit je met je leverancier verkeerd en is het tijd om over te stappen.
Het grootste voordeel op elektrische auto's is nog het ontbreken van BPM en MRB.
Maar elektra wordt sinds 1 januari extra zwaar belast.
Helemaal mee eens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
[...]

Er bruut naast zit, huh?
Is de BPM niet verhoogd?

Waarom denk je dat laatste? De prijzen van zon, wind en Lithium dalen al 30 jaar en lijken nog niet te stoppen. De daling van Lithium ging zelfs sneller de afgelopen 10 jaar.

Je hebt momenteel nog last van de productie opschaling, en die rare man in het oosten helpt ook niet in de balancering van vraag en aanbod, maar zodra dat voorbij is verwacht ik juist dat de energie nog goedkoper gaat worden dan dat deze eerst was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:24

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

[...]

Er bruut naast zit, huh?
Is de BPM niet verhoogd?

Je vergeet iets. Vergelijk het met de dieselauto's nu. Die kun je aan de straatstenen niet kwijtraken. Als ik nu een ICE koop en wil die over 5 jaar verkopen zal de inruil dik lager zijn dan een vergelijkbare BEV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
rare-Quark schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:02:
[...]

Waarom denk je dat laatste? De prijzen van zon, wind en Lithium dalen al 30 jaar en lijken nog niet te stoppen. De daling van Lithium ging zelfs sneller de afgelopen 10 jaar.

Je hebt momenteel nog last van de productie opschaling, en die rare man in het oosten helpt ook niet in de balancering van vraag en aanbod, maar zodra dat voorbij is verwacht ik juist dat de energie nog goedkoper gaat worden dan dat deze eerst was.
Ik denk dat op basis van geschiedenis mbt gestegen prijzen.

Zon en wind energie gaat bijdragen maar dat is niet voldoende.
We hadden 20 jaar geleden kerncentrales moeten bouwen maar daar lag een behoorlijk taboe op.
We gaan nu Borsele opschalen en ze willen er wat bijbouwen. Voordat het gerealiseerd is zijn we jaren verder en zullen we ergens anders weer voor de kosten moeten opdraaien.

Lithium is iid gestegen maar de andere grondstoffen worden schaarset en duurder.

Uiteindelijk zijn al onze meningen nog best abstract want er kan nog veel goed of misgaan in de wereld waardoor alles er weer anders uit kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
niki_lauda schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:18:
[...]

Je vergeet iets. Vergelijk het met de dieselauto's nu. Die kun je aan de straatstenen niet kwijtraken. Als ik nu een ICE koop en wil die over 5 jaar verkopen zal de inruil dik lager zijn dan een vergelijkbare BEV.
Ja klopt 100% maar ik ben niet aan het pleiten voor een ICE.

Mijn zorgen gaan uit naar de overheden.
In principe is alles rondom(behalve de aanschaf) een BEV veel goedkoper.
Deze instituten gaan dat niet toestaan omdat bijv autorijden de melkoe van de staat is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
DreZutphen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:47:
Mijn zorgen gaan uit naar de overheden.
In principe is alles rondom(behalve de aanschaf) een BEV veel goedkoper.
Deze instituten gaan dat niet toestaan omdat bijv autorijden de melkoe van de staat is.
Dan nog snap ik het nut van dergelijke woordkeuze niet. Het is toch ook helemaal niet het doel noch de bedoeling dat autorijden goedkoper wordt? Als het goedkoper wordt is het juist wenselijk dat de belasting omhoog gaat om Jevons paradox te voorkomen.

Die Geenstijl/telegraafstijl is nergens voor nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 11-01-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
assje schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:30:
[...]

Dan nog snap ik het nut van dergelijke woordkeuze niet. Het is toch ook helemaal niet het doel noch de bedoeling dat autorijden goedkoper wordt? Als het goedkoper wordt is het juist wenselijk dat de belasting omhoog gaat om Jevons paradox te voorkomen.

Die Geenstijl/telegraafstijl is nergens voor nodig.
Ontopic:
Het autorijden word steeds duurder. Ondanks de hoge aanschafprijs van een BEV kan door fiscale voordelen en een lage energieprijzen het auto rijden toegankelijk blijven voor de meeste burgers.
Dat is ook de ultieme motivatie voor mensen om mee te gaan doen aan de energietransitie.

Offtopic:
Mijn woordkeuze en mijn schrijfstijl bepaal ik zelf.
Je komt nogal denigrerend en hoogmoedig over.
Dat is niet nodig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
[...]

Er zit meer belasting op stroom dan op benzine.
Reken de verschillen maar eens uit met 6l benzine per 100km en 20kWh per 100km.

83 cent belasting per liter benzine, maakt €4,98 belasting om 100km te rijden.

Bij stroom is het €0,15 energie belasting per kWh en met een gemiddelde stroom prijs van €0,71 is de btw €0,12. Dus met een stroom prijs van 71 cent zit je op 27 cent belastingen.

Is dus op 100km €5,40.

En dan vergeten we ook nog dat het werkelijk verbruik vaak hoger is dan 20kWh per 100km. Mijn meterkast meette in december sommige weken 32kWh per 100km terwijl mijn Tesla model 3 veel minder aangaf op de boardcomputer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

[...]

Er bruut naast zit, huh?
Is de BPM niet verhoogd?

Yep, bruut ernaast. Jij kijkt naar korte termijn, ik naar de lange. We zullen zien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
niki_lauda schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:18:

Je vergeet iets. Vergelijk het met de dieselauto's nu. Die kun je aan de straatstenen niet kwijtraken.
Ik zie het niet terug op marktplaats, mijn "oude" diesel lijkt nog steeds prima geld op te leveren (gezien de biedingen op vergelijkbaar spul heb ik 25% minder afschrijving dan verwacht).
Als ik nu een ICE koop en wil die over 5 jaar verkopen zal de inruil dik lager zijn dan een vergelijkbare BEV.
Wat bedoel je met vergelijkbaar? Prijs, kwaliteit, opties?
Ik denk dat het afschrijvingspercentage nagenoeg gelijk zal liggen.
Om concreet te zijn, ik denk dat een BMW 3 serie benzine (of PHEV) gelijk of zelfs minder zal afschrijven dan een Tesla Model 3.
Toen ik in 2018 een diesel kocht werd ik al haast voor gek verklaard, toch heb ik relatief weinig geïnvesteerd, flink geld bespaard en de waarde is hoger dan verwacht.
"Straks" komen EVs met betere batterijen, fuel cells en weet ik veel wat voor techniek, en dan is je oldscool EV met verouderde techniek ook niks meer waard.
Ik zou niet te ver vooruit kijken, zeker niet met de klimaatactivisten en grillige politiek. Gewoon kopen wat je zelf komende paar jaar nodig denkt te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 12-01-2023 00:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-10 14:54
mitsumark schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 00:55:

"Straks" komen EVs met betere batterijen, fuel cells en weet ik veel wat voor techniek, en dan is je oldscool EV met verouderde techniek ook niks meer waard.
Zou het ? Mensen die wat goedkopere tweedehands auto's kopen lopen toch altijd een beetje achter qua techniek ?
Mijn eerste auto in 1998 was een volvo 440 zonder stuurbekrachtiging en met een handmatige choke.
Pas 10 jaar geleden kocht ik mijn eerste occasion met airco.

Dat zal met EV's niet anders zijn. Begin 2022 heb ik een 2017 Ioniq gekocht. Heeft een klein accupakket, geen 3 fasen boordlader maar hij voldoet aan de eisen die ik aan de auto stel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tweak_ers schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:59:
[...]

Er zit meer belasting op stroom dan op benzine.
Reken de verschillen maar eens uit met 6l benzine per 100km en 20kWh per 100km.

83 cent belasting per liter benzine, maakt €4,98 belasting om 100km te rijden.

Bij stroom is het €0,15 energie belasting per kWh en met een gemiddelde stroom prijs van €0,71 is de btw €0,12. Dus met een stroom prijs van 71 cent zit je op 27 cent belastingen.

Is dus op 100km €5,40.

En dan vergeten we ook nog dat het werkelijk verbruik vaak hoger is dan 20kWh per 100km. Mijn meterkast meette in december sommige weken 32kWh per 100km terwijl mijn Tesla model 3 veel minder aangaf op de boardcomputer.
71ct heb ik alvast nooit betaald in B. En de BTW is nu 6% op 35ct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
DreZutphen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:41:
[...]

Ik denk dat op basis van geschiedenis mbt gestegen prijzen.

Zon en wind energie gaat bijdragen maar dat is niet voldoende.
We hadden 20 jaar geleden kerncentrales moeten bouwen maar daar lag een behoorlijk taboe op.
We gaan nu Borsele opschalen en ze willen er wat bijbouwen. Voordat het gerealiseerd is zijn we jaren verder en zullen we ergens anders weer voor de kosten moeten opdraaien.

Lithium is iid gestegen maar de andere grondstoffen worden schaarset en duurder.

Uiteindelijk zijn al onze meningen nog best abstract want er kan nog veel goed of misgaan in de wereld waardoor alles er weer anders uit kan zien.
Niemand kan de toekomst correct voorspellen, maar besef je wel dat je tegen de Consultancy firma’s en professors die hier hun specialisme van maken in aan het voorspellen bent.

Ik ben het ook niet eens met alle claims, eg ik denk dat self driving EVs en transport as a service nog wel 2 decennia weg is; ik denk dat de sensors nog niet voldoende robuust is. Maar om tegen 30 jaar prijs schaling en zelfs het begin van de S curve te voorspellen vind ik best radicaal.

Uiteraard moet een regering zijn belasting verdelen en e.e.a. aanpassen. Het geld moet ergens vandaan komen, en een beetje meer hier is een beetje minder daar; het belangrijkste is dat de welvaart vooruit gaat. Het argument hierachter was altijd om het milieu te sparen en het verkeer te reguleren. Ik ben heel benieuwd welke regels we samen afspreken als dit geen argument meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Tommie12 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:31:
[...]

Eneco zit inmiddels op 93 cent per kWh.
De reden dat de stroom tarieven zo stegen per 1 Jan is toch dat er vorig jaar 6% btw op zat en dit jaar 21%?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 07-10 13:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en we gaan het weer hebben over elektrische auto's... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Er reden in Nederland op 1 januari 2022 8,8 miljoen auto's (bizar veel overigens) rond. Er zijn er in 2022 312.000 verkocht. Waarvan 'slechts' zo'n 20 tot 25 procent BEV's.

In dit tempo gaat het bijna 30 jaar duren.

Het aantal elektrische auto's dat per maand op naam wordt gezet, ligt in 2022 maar een een fractie hoger dan 2020.

Er moet echt nog wel wat aan getrokken worden om de transitie te versnellen. Op het moment neemt de verkoop van plug-in hybrids (die inmiddels ongeveer dezelfde fiscale voordelen hebben) meer toe dan de verkoop van EV's.

Dit zijn puur cijfers uit Nederland. Dat is voor beleidmakers ook de enige relevante informatie overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wellicht kunnen de Chinese merken hier een voet aan de grond krijgen. Al zijn ze (door import tax, onzekere restwaarde) nog niet enorm interessant op het moment.

Denk aan de MG 4 / MG 5 of de BYD Atto 3. Ze hebben nog geen separate topics op Tweakers, dus dat geeft weinig hoop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 07-10 13:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De i3 ook niet, maar dat is ondertussen al een potentiële klassieker. ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:31:
[...]

Dan is België gunstiger. Nederland rekent weer 21% en 71 cent is doodnormaal voor publiek laden in mijn woonplaats. Het was ooit 35 cent bij 9% btw toen het nog Allego palen waren. Het is nu Shell recharge of Vattenfal geworden.
JanHenk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:47:
Wellicht kunnen de Chinese merken hier een voet aan de grond krijgen. Al zijn ze (door import tax, onzekere restwaarde) nog niet enorm interessant op het moment.

Denk aan de MG 4 / MG 5 of de BYD Atto 3. Ze hebben nog geen separate topics op Tweakers, dus dat geeft weinig hoop :+
Dan mag Europa eerst die absurde importheffingen los laten. Een BYD Atto 3 heeft een prijskaartje in China gelijk aan de MG zs ev of lager. Maar die Atto 3 heeft hier in NL een prijskaartje in de buurt van een e-Niro of Kia Soul. Kia is een gevestigd bekend merk. Succes als nieuwkomer om marktaandeel te pakken als je je meteen als 'premium' merk weg zet zonder track record. En nu is BYD helemaal niet zo onbekend of klein, ze hebben zelfs hun eigen blade accutechniek. Maar als automerk wel.

Zo lijkt die BYD seal me wel wat. Een formaat model 3, gunstig prijskaartje als je RMB prijzen omrekent inclusief 21% BTW. Maar voor die prijs kunnen we hem nooit kopen. Nou als je de keuze hebt tussen 51k voor een model 3 bij Tesla of zeg 49.9k bij BYD voor een seal dan kies ik liever voor een track record van een gevestigd merk.

Tegen dat probleem loopt Ora nu ook aan. Hun Ora Good Cat / Good cat GT gedubt Funky Cat is het in het Verenigd Koninkrijk niet helemaal. Ze gaan niet als warme broodjes over de toonbank. Omdat je al snel op 30k sterling pound zit, een gebied waarin je beter voor de MG 4, Vauxhall Corsa e of Peugeot e-208 kunt kiezen. Want Ora faalt op laadsnelheid, ruimte en comfort. Het ziet er wel funky uit two tone van buiten en binnen. Plus heeft het formaat van een Leaf. Maar niet een messcherp prijskaartje waardoor menig consument afhaakt.

Sowieso valt op hoe meer opties afvallen door de prijsstijgingen vallen bepaalde modellen anno 2023 buiten de sepp subsidie omdat de fiscale waarde hoger is dan zeg 45k. Gek genoeg kwam de Ioniq 5 dan weer niet in aanmerking maar de base Ioniq 6 dus wel. https://www.autoblog.nl/n...niq-5-ev6-en-meer-3438853

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Joosie200 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:15:
Dan mag Europa eerst die absurde importheffingen los laten.
Laten we die importheffingen afhankelijk maken van prestaties m.b.t. duurzame productie (zowel mens als milieu).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
assje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Laten we die importheffingen afhankelijk maken van prestaties m.b.t. duurzame productie (zowel mens als milieu).
Sowieso die BPM eens normaler maken en inderdaad kijken naar goede eisen die echt afhangen van verbriuk en duurzame produktie.
Ik heb zelf in Amerika gewoond, daar een Hybrid gekocht en meegenomen naar Nederland. Die heb ik daar 2e hands gekocht en was minder dan 1 jaar oud, en inclusief transport en aanpassingen is hij nu na 4 jaar pas op de prijs die een vergelijkbare auto hier 2e hands zou kosten (oftewel als ik hem nu verkoop is het alsnog break-even). Daarbij rijdt ie 1:20 op benzine, maar valt alsnog in de dure wegenbelasting. Pak je dan het werkelijke verbruik van sommige Hybrids zie je dat die veel hoger ligt, ondanks dat die op papier heel zuinig zijn en daarmee veel minder wegenbelasting betalen.

Dus zolang er geen fatsoenlijke testen komen waar de belastingen op worden gebaseerd gaan we nergens komen. Je krijgt nu allemaal auto's met kleine opgevoerde motoren, die op een testopstelling heel zuinig zijn, maar in de praktijk gewoon tegenvallen. Terwijl b.v. mijn auto met een normale 2-liter motor in de praktijk veel zuiniger en milieuvriendelijker is.

En nu is dit een makkelijk voorbeeld omdat het mijn eigen auto is, maar bij collega's zie ik met EVs precies hetzelfde. Ook daar zou zuinigheid gewoon van groot belang moeten zijn, want ook elektra produceren kost voorlopig nog veel fossiele brandstoffen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
JanHenk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:41:
Er reden in Nederland op 1 januari 2022 8,8 miljoen auto's (bizar veel overigens) rond. Er zijn er in 2022 312.000 verkocht. Waarvan 'slechts' zo'n 20 tot 25 procent BEV's.

In dit tempo gaat het bijna 30 jaar duren.

Het aantal elektrische auto's dat per maand op naam wordt gezet, ligt in 2022 maar een een fractie hoger dan 2020.

Er moet echt nog wel wat aan getrokken worden om de transitie te versnellen. Op het moment neemt de verkoop van plug-in hybrids (die inmiddels ongeveer dezelfde fiscale voordelen hebben) meer toe dan de verkoop van EV's.

Dit zijn puur cijfers uit Nederland. Dat is voor beleidmakers ook de enige relevante informatie overigens.
Er worden überhaupt weinig auto's verkocht, minder dan in 2020 en bijna 50% minder dan topjaar 2019. Dus absolute aantallen vergelijken is niet erg nuttig.

Er is nu gewoon ontzettend weinig (financiële) zekerheid, dus waarom veel "investeren" in een BEV? Nog los van de wereldwijde tekorten.
Ook ik blijf nog even dieselen vanwege de onzekerheid over de kosten, het is onmogelijk te voorspellen wat auto x of y aan TCO heeft voor 5-6 jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000

Standeman

Prutser 1e klasse

Modbreak:Ik wil er iedereen nog even aan herinneren dat dit topic bedoelt is voor de discussie over elektrische auto's en niet over stroomprijzen, politiek, ICE auto's of laadpalen. Blijf on-topic

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
Ontopic dan:

Ik zie veel mensen die goede hoop hebben op BYD.

Ik ken het merk vooral van het streekvervoer en die bussen zijn echt een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Joosie200 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Dan mag Europa eerst die absurde importheffingen los laten. Een BYD Atto 3 heeft een prijskaartje in China gelijk aan de MG zs ev of lager. Maar die Atto 3 heeft hier in NL een prijskaartje in de buurt van een e-Niro of Kia Soul. Kia is een gevestigd bekend merk. Succes als nieuwkomer om marktaandeel te pakken als je je meteen als 'premium' merk weg zet zonder track record. En nu is BYD helemaal niet zo onbekend of klein, ze hebben zelfs hun eigen blade accutechniek. Maar als automerk wel.
Ja eens, de import tax is (bij mijn weten) 10% op auto's van buiten Europa. Wat best een hoop is op een auto. Transportkosten tikken tegenwoordig ook aan.

Je zou zeggen dat ze van BYD wel wat gunstiger prijsstelling moeten hanteren om hier een voet aan de grond te willen krijgen. MG lijkt dat beter te doen, die richten zich echt op de onderkant van de markt.

Ik zag laatst een Atto 3 staan bij de lokale supermarkt en het is een leuke auto om te zien. Maar voor het geld was ik denk ik (precies zoals je zegt) eerder voor een Niro gaan shoppen. Al vind ik die nieuwe Niro niet om aan te zien... Het is wel een prima auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
DreZutphen schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:06:
Ontopic dan:

Ik zie veel mensen die goede hoop hebben op BYD.

Ik ken het merk vooral van het streekvervoer en die bussen zijn echt een ramp.
Daar zijn de nodige berichten over te vinden. Syntus en Keolis zijn er idd niet over te spreken. Die BYD bussen staan vaker in de garage dan dat ze rijdend te houden zijn. Maargoed als je een Fyra debacle hebt wil niet zeggen dat de EV divisie nu net zo slecht presteert als de bussen divisie.
JanHenk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:20:
[...]

Je zou zeggen dat ze van BYD wel wat gunstiger prijsstelling moeten hanteren om hier een voet aan de grond te willen krijgen. MG lijkt dat beter te doen, die richten zich echt op de onderkant van de markt.
Dat lijkt mij een logischere route.

Want leuk die BYD atto, Han, Tang

BYD Atto 3 vs MG zs ev vs E-Niro vs Kona
Han vs Model S vs BMW i4 vs Mercedes EQC
Tang vs Hong qi vs e-tron vs EQS suv vs Model Y

Ik zie geen reden om voor BYD te kiezen in dezelfde prijsklasse. Het is niet alsof er niks te kiezen valt tegenwoordig. Maargoed in Nieuw Zeeland / Australië en China zelf lijken de prijzen wel op de MG tactiek: want voor 25k omgerekend zou ik zo'n Atto 3 ook wel willen proberen.

Heeft een reden waarom MG zo'n enorme boost kreeg qua lease en koop. met hun ZS EV eerste generatie. Nederlanders haal je over de streep met een dikke korting. Dat hebben Hyundai, Kia, Honda, Toyota en MG allemaal al door gehad. En die weten van daar uit aandeel te pakken, door te groeien naar een vertrouwd merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Joosie200 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:38:
[...]

Daar zijn de nodige berichten over te vinden. Syntus en Keolis zijn er idd niet over te spreken. Die BYD bussen staan vaker in de garage dan dat ze rijdend te houden zijn. Maargoed als je een Fyra debacle hebt wil niet zeggen dat de EV divisie nu net zo slecht presteert als de bussen divisie.
[...]

Ik zie geen reden om voor BYD te kiezen in dezelfde prijsklasse. Het is niet alsof er niks te kiezen valt tegenwoordig. Maargoed in Nieuw Zeeland / Australië en China zelf lijken de prijzen wel op de MG tactiek: want voor 25k omgerekend zou ik zo'n Atto 3 ook wel willen proberen.

Heeft een reden waarom MG zo'n enorme boost kreeg qua lease en koop. met hun ZS EV eerste generatie. Nederlanders haal je over de streep met een dikke korting. Dat hebben Hyundai, Kia, Honda, Toyota en MG allemaal al door gehad. En die weten van daar uit aandeel te pakken, door te groeien naar een vertrouwd merk.
Klopt natuurlijk maar ze staan natuurlijk al wel met 2-0 achter.

Ik heb zelf ook weinig vetrouwen in al die chinese fabrikanten.
Laats ook weer een test gezien van een Hongqi. Dat is echt een Ali express BEV.

De chinezen die samenwerken met de bestaande merken zetten in mijn ogen betere producten op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:23
Over MG gesproken, ik hoor eigenlijk nooit slechte verhalen. Die ZS EV is toch ook al iets van 3 jaar op de markt?

Nu moet ik zeggen dat ik dit topic ook niet altijd nauwgezet volg en ook niet weet of er een dedicated topic voor is, dus ik hoop dat ik niemand beledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-10 19:01
JanHenk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:47:

is die byd atto 3 een goede koop dan? 42 of 45k voor zo'n ding?? mg probeert ze nog een beetje goedkope prijs te geven, wat denkt byd dan wel niet? voor 45k kan je toch ook wel ander soort leuke ev's scoren, zet 5k erop en je hebt een tesla model y

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03:02
Voor diegenen met een BMW i3: er is iemand in Tsjechië die batterijupgrades doet en nu onderzoek naar feasibility van een grotere accu (135Ah+) voor de i3. Zie hier:
https://www.goingelectric...ic.php?p=2010034#p2010034

In Scandinavië werkt ook samen met een ander bedrijf voor upgrades (met originele accu's van BMW, nieuw of uit gecrashte voertuigen). Wellicht ook interssant voor @mux om met hem samen te werken en het portfolio uit te breiden met de BMW i3. Ok werkt hij aan solar storage met "oude" i3 batterijen. Leuk filmpje dat hij ook postte:
https://cloud.itnaklic.cz...dex.php/s/ErzT6o6zCnK887H

Voor het gemak repost ik zijn post hier. Ik vind het een zeer interessante ontwikkeling die ik jullie niet wilde onthouden.

Hi,

More information is required, no wonder.

At http://www.i3upgrade.cz, we have been upgrading the BMW I3 battery for 2 years now. New batteries are used, or 94/120Ah batteries have been checked from crashed vehicles.

Currently, there is exactly the limit of enough batteries from crashed vehicles. There are not enough batteries for more assembly shops, so that it would make sense to meet the peak demand for people from a greater distance to whom the battery could be sent. There will be a shortage of good batteries in the future. There will be more cars with a 60Ah battery at the end of their life.

Based on a request from the "goingelectric" forum, we decided to conduct a study to see if it is possible to produce a third-party battery, whereby one of the criteria is that the battery will have the same or better properties than the original 120Ah and at the same time will not be more expensive than the original BMW, the price will be around the price of a junkyard battery.

We found out long ago at the beginning that the vehicle software is locked to a maximum of 140Ah, usable energy 40kWh. This solution makes sense for the 135Ah cells that are available on the market. The solution has already been tested in practice and is being improved, it is one of the possible solutions.

But should it be over? There are other articles or modules on the market that can be used and have a larger capacity that can be used, but that did not make sense until recently, due to the given limit of 40kWh.

So we took a closer look at the aforementioned software and article with high capacity and presented the result.

It will still be a lot of work to get our solution safely on the road, and even more work among people, but we are on the way, we believe in it and as they say... "soon in your cinemas, sorry cars"

Part of the study is also to have an idea of whether there is a demand. This will decide on the final homologation, which would make the battery available to the general public, not just testers. If you are considering a battery that would be larger than standard, write an e-mail to bigbattery@i3upgrade.cz.

Thank you very much.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
de tesla model 3 is blijkbaar zo hard afgeprijsd dat je nu subsidie ervoor kunt vragen...? 0 opties aanvinken om binnen de SEPP grens te blijven

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TRj6FKv.png

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Coasterfreak schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:42:
de tesla model 3 is blijkbaar zo hard afgeprijsd dat je nu subsidie ervoor kunt vragen...? 0 opties aanvinken om binnen de SEPP grens te blijven

[Afbeelding]
Je mag zelfs nog kiezen tussen zwart of wit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Inspired schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:43:
[...]

Je mag zelfs nog kiezen tussen zwart of wit. :)
dat is wel lief van ze :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Coasterfreak schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:42:
EAP en FSD zijn ook achteraf aan te schaffen. Rekent dan niet meer mee voor de SEPP ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:26
Op deze pagina van RVO : https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/sepp/autolijst
komt er geen Tesla in aanmerking voor SEPP.
Zelfs de goedkoopste Model 3 is volgens de (direct leverbaar) verkoopsite van Tesla zelf 45993 Euro.
Best mogelijk dat ik niet goed gezocht/gekeken heb..........

Edit: sorry, ik had inderdaad niet goed (genoeg) gezocht.
De beide berichten hieronder hebben het goed!

[ Voor 15% gewijzigd door Peter-036 op 13-01-2023 12:49 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Peter-036 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:05:
Op deze pagina van RVO : https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/sepp/autolijst
Zelfs de goedkoopste Model 3 is volgens de (direct leverbaar) verkoopsite van Tesla zelf 45993 Euro.
RVO zal de lijst nog moeten bijwerken. Afleverkosten tellen niet mee dus de goedkoopste 3 krijgt wel degelijk subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
Peter-036 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:05:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ckAGBHa.png

draait om de catalogusprijs, de zogenaamde bestemmingskosten etc worden niet meegerekend

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 04-10 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Wereldwijde BEV leveringen cijfers van zowel Volkswagen Group en Tesla over het afgelopen jaar zijn uit. Eens kijken hoe het met de race tussen die twee gaat.

Volkswagen groep:
2020: 232.000
2021: 453.000 +95% yoy
2022: 572,000 +26% yoy

Tesla:
2017: 100.000
2018: 245.240
2019: 367.500
2020: 499.000
2021: 936.000 +87% yoy
2022: 1.314.000 +40% yoy

Gat in het voordeel van Tesla:
2020: 267k
2021: 483k
2022: 742k

[ Voor 3% gewijzigd door styno op 13-01-2023 17:36 . Reden: Meer data ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 04-10 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Joosie200 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:38:
[...]

[...]

Bjorn Nyland heeft recent een Atto 3 getest: Nette efficientie, erg traag laden, Chinese software, weinig hoofdruimte en V2L. Ben je 1.80+ dan lijkt hoofdruimte een probleem te worden.

Range:
YouTube: BYD Atto 3 60 kWh range test
Interieur:
YouTube: BYD Atto 3 interior review

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:24
Leuk dat tesla z'n prijzen verlaagd heeft. Merk interesseerde me voorheen niet zo, nu toch naar aan het kijken (ben me al een paar jaar aan het inlezen in BEV's).

Ik hanteer een misschien apart idee: de daily driver moet in de basis zo veel mogelijk kWh aan batterij leveren voor zo weinig mogelijk geld. Je koopt immers een accu, vier wielen en een stuur (ok, da's een beetje kort door de bocht). De sono motors sion staat bovenaan en doet momenteel ~1,8kWh/€ en die heeft nog altijd mijn interesse. De MG 5 LR doet ~1,6kWh/€, goed voor de tweede plaats in mijn lijstje. "Voordeligste" tesla volgens dit systeem is nu de Y LR, maar met ~1,39kWh/€ is het verschil toch groot (plaats 13 pas).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oklDeYRbjSQyZO-UKNxeM5caKpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/etKB7ddooGpDWLn4nIpU6l49.jpg?f=fotoalbum_large

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
morgoth924 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:10:
Leuk dat tesla z'n prijzen verlaagd heeft. Merk interesseerde me voorheen niet zo, nu toch naar aan het kijken (ben me al een paar jaar aan het inlezen in BEV's).

Ik hanteer een misschien apart idee: de daily driver moet in de basis zo veel mogelijk kWh aan batterij leveren voor zo weinig mogelijk geld. Je koopt immers een accu, vier wielen en een stuur (ok, da's een beetje kort door de bocht). De sono motors sion staat bovenaan en doet momenteel ~1,8kWh/€ en die heeft nog altijd mijn interesse. De MG 5 LR doet ~1,6kWh/€, goed voor de tweede plaats in mijn lijstje. "Voordeligste" tesla volgens dit systeem is nu de Y LR, maar met ~1,39kWh/€ is het verschil toch groot (plaats 13 pas).

[Afbeelding]
Aparte visie…

Moet je zoveel en zo’n lange stukken rijden dat dit prio nr1 is?

Al de nieuwe prijs van de Model 3 bekeken? (Wltp / praktijkrange)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:24
De model 3 doet zo'n 1,28 kWh/€ , staat op plaats 16 in mijn lijstje.

Is niet gebaseerd op reikwijdte, maar op een (voor mij) economische logica: hoeveel moet ik betalen voor een bepaalde accugrootte? Een dacia spring (eerder kleine actieradius) staat er bv. ook tussen; ~1,5 kWh/€, krijg je veel meer accucapaciteit per euro voor dan bij een tesla.

Ben me aan het inlezen in de materie, zaken zoals de gebruikte accuchemie (sterke voorkeur voor LiFePO), grootte van de wagen, mogelijkheid tot trekhaak etc. zullen uiteraard ook hun rol spelen bij mijn uiteindelijke keuze. De dacia spring gaat het bv. niet worden. Ook vertrouwen in een merk speelt een rol, de sion lijkt een no brainer, maar ik durf het niet aan. Hoop echter wel dat ie er komt.

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Accugrootte lijkt me niet zo belangrijk. Sterker nog, hoe groter de accu hoe meer gewicht. Je wilt dus liever zo min mogelijk accu...

Bereik daarentegen: https://ev-database.org/n...r=.price-range~number~asc|range-slider-range:prev~next=10~1000|range-slider-towweight:prev~next=0~2500|range-slider-acceleration:prev~next=2~23|range-slider-fastcharge:prev~next=0~1500|range-slider-eff:prev~next=100~300|range-slider-topspeed:prev~next=110~350|paging:currentPage=0|paging:number=all

Tesla M3 doet hier hier beter dan de Sion en Dacia, en dan krijg je er ook nog eens heel wat meer auto bij.
MG staat wel bovenaan de lijst van bereik/euro...
VW ID3 of Hyundai Ioniq 6 overwogen?

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 14-01-2023 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:12
Ben ik met @mitsumark eens. kWh zegt niets en is nutteloos van zichzelf. Het gaat erom hoever je er mee kunt komen, dus ik zou dan ook eerder reikwijdte boven kWh prioriseren.
Daarnaast wel critisch blijven naar wat je nodig hebt. Je kunt wel de beste ratio hebben maar als je het niet nodig hebt en er is een auto met een iets slechtere ratio maar een stuk goedkoper met goede reikwijdte is dat wellicht ook wat waard. Daarnaast is er natuurlijk veeeeel meer dan die ratio zoals veiligheids, laadsnelheden, driver assists etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
morgoth924 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:21:

Is niet gebaseerd op reikwijdte, maar op een (voor mij) economische logica: hoeveel moet ik betalen voor een bepaalde accugrootte? Een dacia spring (eerder kleine actieradius) staat er bv. ook tussen; ~1,5 kWh/€, krijg je veel meer accucapaciteit per euro voor dan bij een tesla.

Ben me aan het inlezen in de materie, zaken zoals de gebruikte accuchemie (sterke voorkeur voor LiFePO), grootte van de wagen, mogelijkheid tot trekhaak etc. zullen uiteraard ook hun rol spelen bij mijn uiteindelijke keuze. De dacia spring gaat het bv. niet worden. Ook vertrouwen in een merk speelt een rol, de sion lijkt een no brainer, maar ik durf het niet aan. Hoop echter wel dat ie er komt.
Waarom denk je er zo over??

Uiteindelijk belangrijk: snellaad snelheid in. Km/h, betrouwbaarheid en restwaarde.

Alleen Aantal kWh zegt niet zoveel.. Tesla en zuinig doet veel meer per kWh fan bv Audi

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Coasterfreak schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:12:
[...]

[Afbeelding]

draait om de catalogusprijs, de zogenaamde bestemmingskosten etc worden niet meegerekend
Is die prijsverlaging al lang zo? Het budget bij mijn werkgever voor EV was 40k ex. BTW. Daar kon ik net een base model absoluut kale SMSR Polestar in krijgen. Dus zo gedaan, vorig jaar besteld, ik rijd er nu mee.

Nu blijkt dat een model 3 dan ongeveer 37k kost ex. BTW? Daar was dan zelfs nog een mooie optie mogelijk geweest (velgen/andere kleur dan standaard, ...)

Nu heb ik wel een enorme hekel aan dat debiele model 3 interieur. Geen idee of ik daar wel mee kan leven elke dag. Het uiterlijk is ok, laat me verder koud maar is niet onverteerbaar. Voor een gewone daily forensbak maakt het me niet uit. Dus geen idee of ik me daar over had kunnen zetten, maar de range en het laadnetwerk is toch een niet te missen voordeel.

Hmmm.... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Amos_x schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:40:
[...]

Is die prijsverlaging al lang zo? Het budget bij mijn werkgever voor EV was 40k ex. BTW. Daar kon ik net een base model absoluut kale SMSR Polestar in krijgen. Dus zo gedaan, vorig jaar besteld, ik rijd er nu mee.

Nu blijkt dat een model 3 dan ongeveer 37k kost ex. BTW? Daar was dan zelfs nog een mooie optie mogelijk geweest (velgen/andere kleur dan standaard, ...)

Nu heb ik wel een enorme hekel aan dat debiele model 3 interieur. Geen idee of ik daar wel mee kan leven elke dag. Het uiterlijk is ok, laat me verder koud maar is niet onverteerbaar. Voor een gewone daily forensbak maakt het me niet uit. Dus geen idee of ik me daar over had kunnen zetten, maar de range en het laadnetwerk is toch een niet te missen voordeel.

Hmmm.... :F
sinds gisteren. in de tesla thread worden mensen lyrisch, zowel goed en slecht (gekocht voor de prijsverlaging, mensen die nog niet gekocht hadden maar nu wel).

maar ja, de grootste vraag is of je kunt leven met de gebreken in een tesla, met als olifant in de kamer de parkeersensoren, is toch iets wat veel afkeer creëert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 07-10 16:51
morgoth924 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:21:
Ik ging uit van een gemiddeld aantal km’s per maand die ik er mee ga rijden.

En dan aannames maken voor restwaarde na 5j, euro/kwh, kwh/100km, onderhouds- en vervangingskosten en toekomstige wegenbelasting. En dan weet je al een aantal vaste kosten zoals verzekering.

Daarna kan je verschillende auto’s en deelauto’s met elkaar vergelijken op maand kosten en afschrijvingen.

Maar daarnaast somde ik ook voor mezelf de kwalitatieve zaken op die voor mij belangrijk zijn zoals software, dc laadsnelheid en comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:51
Wij hebben de laatste jaren zo'n 1500kWh overschot op de zonnepanelen.
Mijn vrouw heeft eigenlijk een nieuwe auto nodig, dus nu aan het kijken of een electrische auto interessant is.
Ze rijdt ongeveer 7000km per jaar.

We zaten aan een Renault Zoe te denken.
Ik heb het gevoel dat het nu interresant is om te doen. Nog 2/3 geen wegenbelasting, en in principe de eerste 1500kWh gratis rijden, Waar we volgens mij voldoende aan hebben voor haar 7000km per jaar.

Klopt mijn redenatie?

Tijd van werken, tijd van rusten

Pagina: 1 ... 264 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic